Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• marcel19
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07-04 19:07
Q schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:12:
[...]

Wat wil je er precies op uitproberen?
het is een speel dingetje ;)
dus kan van alles zijn

• SjardWillems
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 13-03 18:44
Beste Tweakers,

Ik heb een HP Proliant Microserver Gen8

En mijn PSU maakt een naar high pitch noise.. Ik ben een student en heb hem al in de kast gezet op mijn kamer maar het gaat dwars door de houten deur heen.

Wat is hier tegen te doen? Kan de fan (ik denk tenminste dat dit het probleem is) niet gewoon weg halen sinds de grote fan van de microserver toch constant vrij hard draait ( overigens vrij irritant ook).

Ook hoor ik om de zoveel tijd dat mijn schijven https://tweakers.net/pric...red-(64mb-cache)-4tb.html aan het schrijven zijn oid zonder dat ik er iets mee doe!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:53
SjardWillems schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:13:
Beste Tweakers,

Ik heb een HP Proliant Microserver Gen8

En mijn PSU maakt een naar high pitch noise.. Ik ben een student en heb hem al in de kast gezet op mijn kamer maar het gaat dwars door de houten deur heen.

Wat is hier tegen te doen? Kan de fan (ik denk tenminste dat dit het probleem is) niet gewoon weg halen sinds de grote fan van de microserver toch constant vrij hard draait ( overigens vrij irritant ook).

Ook hoor ik om de zoveel tijd dat mijn schijven https://tweakers.net/pric...red-(64mb-cache)-4tb.html aan het schrijven zijn oid zonder dat ik er iets mee doe!
Hoe hard draait je fan? Mijn HDD's maken aanzienlijk meer herrie dan de fan.

Verder zou je de PSU kunnen vervangen, als je zeker weet dat het daar uit komt. Eerder in dit topic heeft iemand zo'n kleine PSU erin gezet, wat scheen te werken. Seasonic? Weet niet zeker het merk meer.

Edit: Volgens mij was het deze:
pricewatch: Seasonic SS-250SU
Maar je moest wel een extra kabel erbij nemen voor SATA of Molex, dacht ik.

[Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 22-03-2019 13:23]

• SjardWillems
Pyramiden schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:16:
[...]

Hoe hard draait je fan? Mijn HDD's maken aanzienlijk meer herrie dan de fan.

Verder zou je de PSU kunnen vervangen, als je zeker weet dat het daar uit komt. Eerder in dit topic heeft iemand zo'n kleine PSU erin gezet, wat scheen te werken. Seasonic? Weet niet zeker het merk meer.

Edit: Volgens mij was het deze:
pricewatch: Seasonic SS-250SU
Maar je moest wel een extra kabel erbij nemen.
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik weet niet precies hoe ik kan zien hoe snel mijn fans draaien? Ik heb namelijk geen ILO, want duur.
Draai er freenas op en volgens mij heeft die ook geen optie om de microserver fans uit te lezen? Mijn HDD's maken idd ook flink geluid maar alleen als ik echt aan het schrijven bent.

Zou de PSU zeker in gedachten houden alleen mijn budget laat even niet toe om een nieuwe te kopen :9~

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pyramiden
SjardWillems schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:25:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik weet niet precies hoe ik kan zien hoe snel mijn fans draaien? Ik heb namelijk geen ILO, want duur.
Draai er freenas op en volgens mij heeft die ook geen optie om de microserver fans uit te lezen? Mijn HDD's maken idd ook flink geluid maar alleen als ik echt aan het schrijven bent.

Zou de PSU zeker in gedachten houden alleen mijn budget laat even niet toe om een nieuwe te kopen :9~
iLO is gratis *O*
Alleen zo'n iLO advanced licentie kost geld.
Je kunt gewoon die iLO port in je netwerk hangen, en volgens mij meteen inloggen met de codes die achterop je server staan, of op zo'n kartonnen labeltje die bij de server zat. Tijdje geleden alweer voor mij.

• SjardWillems
Pyramiden schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:27:
[...]

iLO is gratis *O*
Alleen zo'n iLO advanced licentie kost geld.
Je kunt gewoon die iLO port in je netwerk hangen, en volgens mij meteen inloggen met de codes die achterop je server staan, of op zo'n kartonnen labeltje die bij de server zat. Tijdje geleden alweer voor mij.
Wow bedankt het is gelukt!!
Mijn fan draait op 6%

• Pyramiden
SjardWillems schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:47:
[...]

Wow bedankt het is gelukt!!
Mijn fan draait op 6%
Dat is prima. Volgens mij is hij dan bijna niet hoorbaar.

• SjardWillems
Pyramiden schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:11:
[...]

Dat is prima. Volgens mij is hij dan bijna niet hoorbaar.
Sorry de 6% is nu 14% geworden en het is de system fan en NIET de PSU fan, van de PSU fan kan ik helemaal geen gegeven vinden

• Pyramiden
SjardWillems schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:19:
[...]

Sorry de 6% is nu 14% geworden en het is de system fan en NIET de PSU fan, van de PSU fan kan ik helemaal geen gegeven vinden
Klopt, PSU fan kun je niet aflezen. Is het echt kleine fannetje wat zo'n herrie maakt?

14 is ook nog wel prima, volgens mij doet die van mij dat in de zomer. Welke processor heb je erin zitten?

• SjardWillems
Pyramiden schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:23:
[...]

Klopt, PSU fan kun je niet aflezen. Is het echt kleine fannetje wat zo'n herrie maakt?

14 is ook nog wel prima, volgens mij doet die van mij dat in de zomer. Welke processor heb je erin zitten?
Kennelijk de Intel(R) Celeron(R) CPU G1610T @ 2.30GHz
De hele microserver is stock behalve de RAM.
Ik heb de fan eruit gehaald en het geluid blijft nogsteeds, dat kleine dingetje doet flink zijn best!

• niekdejong
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08-04 12:00
@SjardWillems

In het geval van de 120mm fan (system fan) kan het hogere percentage RPM komen doordat de SATA controller in AHCI modus draait. Deze dient als RAID modus ingesteld te worden om het percentage te laten zakken.

In het geval van de 40mm fan in de voeding, deze is of: defect, en maakt daarom zo'n geluid of je voeding heeft het warm en de fan probeert deze vervolgens te koelen.

Het kan ook dat je coilwhine hebt in je voeding, dit veroorzaakt ook een high pitched noise. Enige manier om dit op te lossen is hem vervangen of openmaken en een ervoor zorgen dat de spoelen niet meer kunnen trillen (tip: blanke nagellak).

• marcel19
Ik heb een N40L op de kop getikt en wil deze gaan instellen met Freenas.
Geheugen is 2X 8GB.

Mijn opstelling zal als volgt zijn:

1X 128 GB SSD op de 5de sata poort. deze gaat gebruikt worden voor 1-2 virtual machines.
4X 3TB schijven voor de data in ZFS.

Nu kan ik een extra sata kaart erin steken met een extra ssd voor Freenas, maar de Microserver heeft ook de mogelijkheid voor een usb stick aan de binnenkant.

Wat raden jullie aan:
60GB ssd op een extra sata kaart voor Freenas.
Of een 16/32 GB usb stick in de usb poort in de microserver.

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:10
marcel19 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:00:
...
Wat raden jullie aan:
USB-stick, lekker makkelijk, scheelt een slot en extra kosten + de mogelijkheid dat hij niet opstart van de add-in SATA kaart.

• marcel19
rookie no. 1 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:32:
[...]

USB-stick, lekker makkelijk, scheelt een slot en extra kosten + de mogelijkheid dat hij niet opstart van de add-in SATA kaart.
Ok,

Nog wel een kleine extra vraag dan :P

mocht de usb stick crashen, en ik instaleer freenas opnieuw.
Moet ik dan ook weer alles opnieuw instellen, of kan ik op een of andere manier een backup maken om de zoveel dagen en die restoren?

• jeppert
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:36
marcel19 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:48:
[...]

Ok,

Nog wel een kleine extra vraag dan :P

mocht de usb stick crashen, en ik instaleer freenas opnieuw.
Moet ik dan ook weer alles opnieuw instellen, of kan ik op een of andere manier een backup maken om de zoveel dagen en die restoren?
Ik gebruik FreeNas al een tijd niet meer, maar volgens mij kon je je configuratie exporteren, en bij de installatie van je nieuwe USB stick weer importeren. Please correct me if i'm wrong :-)

• marcel19
@jesper0438

Ik ga er vanavond eens mee stoeien :)

Inmiddels het RAM geheugen binnen gekregen en geinstaleerd alleen krijg ik geen beeld...?

2X pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9S/8G is er in gegaan.
Ook als ik er maar 1 in stop krijg ik geen beeld.

Stop ik het originele geheugen weer terug is er niks aan de hand.
Ik heb de laatste bios versie erop staan, moet ik nog een instelling wijzigen?

[Voor 80% gewijzigd door marcel19 op 28-03-2019 18:34]

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 16:17

Domino

30 Watts and overheating...

Je moet naar mijn weten non-registered ecc geheugen hebben voor de gen8.

Dan heb je dus gewoon niet compatibel ram

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him. pvoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 09:07
marcel19 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:00:
Ik heb een N40L op de kop getikt en wil deze gaan instellen met Freenas.
Geheugen is 2X 8GB.

Mijn opstelling zal als volgt zijn:

1X 128 GB SSD op de 5de sata poort. deze gaat gebruikt worden voor 1-2 virtual machines.
4X 3TB schijven voor de data in ZFS.

Nu kan ik een extra sata kaart erin steken met een extra ssd voor Freenas, maar de Microserver heeft ook de mogelijkheid voor een usb stick aan de binnenkant.

Wat raden jullie aan:
Heb je al naar XigmaNAS gekeken?
In mijn beleving veel beter voor een dergelijke machine: lekker snel en rete stabiel. :-)
https://www.xigmanas.com

Installeren op USB op MB, dan heb je de hele inhoud van de kast om schrijfruimte te creeren voor je ZFS.
(Al weer een aantal jaar gebruiker op deze manier met een N40 en N54)

• cyclofosfamide
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:34
Binnenkort ben ik van plan de Gen10 aan te schaffen met als doel om er Debian op te draaien op een OS SSD, een raid5 (mdadm) te maken van 4x8TB disks en dit alles aan m'n fiber (1Gbit thuislink) te hangen achter glFTPd. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden hardwarematig gezien?

Ik kies bewust niet voor de onboard RAID5 optie, omdat ik de disks tzt wil kunnen migreren.

| medic with nerdskillz | Galaxy S8 | glFTPd addict | i7 GTX1080 | Nvidia SHIELD 2017 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:17
jesper0438 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:18:
[...]

Ik gebruik FreeNas al een tijd niet meer, maar volgens mij kon je je configuratie exporteren, en bij de installatie van je nieuwe USB stick weer importeren. Please correct me if i'm wrong :-)
Klopt helemaal hoor @marcel19 , via het menu: System => General en dan Save config. Wanneer je dan weer een verse installatie doet kan je daar de config ook weer uploaden.

En je hebt inderdaad non-registered ecc geheugen nodig in de Microserver Gen8, heb zelf 2x deze.

[Voor 16% gewijzigd door wmn79 op 03-04-2019 00:18]

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21:14

Q

Au Contraire, mon capitaine!

cyclofosfamide schreef op woensdag 3 april 2019 @ 00:03:
Binnenkort ben ik van plan de Gen10 aan te schaffen met als doel om er Debian op te draaien op een OS SSD, een raid5 (mdadm) te maken van 4x8TB disks en dit alles aan m'n fiber (1Gbit thuislink) te hangen achter glFTPd. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden hardwarematig gezien?

Ik kies bewust niet voor de onboard RAID5 optie, omdat ik de disks tzt wil kunnen migreren.
Schiet mij niets speciaal te binnen, gaat allemaal wel werken, lijkt me.
Je kunt je OS zetten op een SSD op de interne SATA poort voor de cdrom. Of eventueel gewoon (wat ik doe) booten van de interne USB2 header (met usb sata hdd) zodat je die 5e sata poort nog ergens anders voor kunt gebruiken.

https://louwrentius.com/h...n10-as-router-or-nas.html

[Voor 4% gewijzigd door Q op 04-04-2019 00:15]

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

cyclofosfamide schreef op woensdag 3 april 2019 @ 00:03:

Ik zie geen redenen waarom het niet zou werken zo. SSD'tje aan de CD-ROM SATA poort, schijven erin en gaan. Zelf draaide ik een tijdje 4x2TB SAS (met LSI 9211-8i) en een SSD'tje. Liep heel prima.

Nu alleen nog SSD storage en lekker in de meterkast geparkeerd, heb al een losse NAS voor data. Niet uitgesloten dat het ooit weer een storage bak wordt, maar dan wel met gewone SATA disks en niet die luide warme SAS disken :+

I reject your reality and substitute my own

• cyclofosfamide
  • Registratie: december 2004
Dankjewel beiden hierboven _/-\o_ . Kies inderdaad voor 1xSSD en 4xHDD. Zojuist besteld, morgen waarschijnlijk binnen. Mocht ik ooit 5e HDD erbij willen dan zal ik jouw optie overwegen @Q

| medic with nerdskillz | Galaxy S8 | glFTPd addict | i7 GTX1080 | Nvidia SHIELD 2017 |

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Iemand hier ervaring met een Gen10 met ESATA PCI-E kaart? Heb nu al 1 SSD in de optical bay liggen maar zou graag een 2e toevoegen en alle 4 de bays zitten al vol met HDD’s.

Mijn LinkedIn!

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:29

Kek

3flix

DennusB schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:24:
Iemand hier ervaring met een Gen10 met ESATA PCI-E kaart? Heb nu al 1 SSD in de optical bay liggen maar zou graag een 2e toevoegen en alle 4 de bays zitten al vol met HDD’s.
pcie naar m.2 adapter? dan kan je alles zelfs nog intern houden...

• DennusB
  • Niet online
Kek schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:31:
[...]

pcie naar m.2 adapter? dan kan je alles zelfs nog intern houden...
Slim! Zoiets bedoel je?
https://www.allekabels.nl...14jQopEAQYASABEgJ1T_D_BwE

Mijn LinkedIn!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:29

Kek

3flix

zoiets inderdaad. ik heb zelf (niet in een hp microgen) een van aliexpress waar alleen een nvme m.2 in past. die is halfheight

[Voor 3% gewijzigd door Kek op 05-04-2019 17:24]

• DennusB
  • Niet online
Kek schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:23:
[...]

zoiets inderdaad. ik heb zelf (niet in een hp microgen) een van aliexpress waar alleen een nvme m.2 in past. die is halfheight
Heb je een linkje ? :D

Mijn LinkedIn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 06-04 09:13

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Dag iedereen,

Ik zag dat HP inmiddels de 6.7 U1 heeft gereleased. Ben ik wel razend benieuwd naar 't volgende:

Mijn Microservertje draait (nog steeds) op 6.5 U1 en ik durf hem niet te upgraden. Waarom? Omdat ik inmiddels wel bekend ben met het feit dat de drivers standaard echt knudde zijn en in mijn geval mijn HDDs allesbehalve een vlotte overdrachtsnelheid gaven. Dat kon ik fixen door oude drivers in te laden.

Is dit nu nog steeds een ding? Wel zo handig als ik het zaakje wil gaan upgraden..

Edit: Klein detail, heb 't hier over een Gen 8. :)

Ook heb ik nog een LSI kaartje liggen.. maar die durf ik na abysmale resultaten niet meer te gebruiken

[Voor 13% gewijzigd door RavonsDaro op 07-04-2019 20:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20:04
Daansan378 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:34:
[...]

Heb je al naar XigmaNAS gekeken?
In mijn beleving veel beter voor een dergelijke machine: lekker snel en rete stabiel. :-)
https://www.xigmanas.com

Installeren op USB op MB, dan heb je de hele inhoud van de kast om schrijfruimte te creeren voor je ZFS.
(Al weer een aantal jaar gebruiker op deze manier met een N40 en N54)
Ik kan het niet anders zeggen. XigmaNAS met ZFS is ideaal.

SE2200+14xSF170S

• rookie no. 1
RavonsDaro schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:56:
Dag iedereen,

Ik zag dat HP inmiddels de 6.7 U1 heeft gereleased. Ben ik wel razend benieuwd naar 't volgende:
Ik heb de Gen8 met 6.7 U1 juist stabiel werkend wat ik met 6.5 niet voor elkaar kreeg (PSD). Nu is het wel zo dat ik met de Smartarray P220 controller draai en niet met de integrated Intel controller.

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Ik wil gerust de LSI-SAS9220-81 kaart nog een kans geven maar volgens mij moet ik bepaalde drivers hebben?

377963

larsje993 schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:21:
Beste iedereen,

Ik heb helaas een probleem met de NAND op mijn Microserver gen8.
Als de gen8 opstart krijg ik de volgende melding; "iLO 4 has detecteer a delf-test error. For details, consult the iLO 4 Server and iLO 4 Diagnostics page". Vervolgens geeft iLO het volgende weer; "Controller firmware revision 2.10.00 Could not partition embedded media device".

Na een grootschalige zoektocht op google kwam ik bij deze advisory en heb een aantal keren geprobeerd de NAND opnieuw te formatteren alleen zonder succes.. Echter kan ik de AHS log niet downloaden ivm de NAND crash...

Hopelijk heeft iemand een oplossing!
Ik heb exact hetzelfde probleem. Geen oplossing na volgen acties via bovenstaande link.

Ik vrees het ergste! ;(

Anyone?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:38
Q schreef op donderdag 4 april 2019 @ 00:14:
[...]

Schiet mij niets speciaal te binnen, gaat allemaal wel werken, lijkt me.
Je kunt je OS zetten op een SSD op de interne SATA poort voor de cdrom. Of eventueel gewoon (wat ik doe) booten van de interne USB2 header (met usb sata hdd) zodat je die 5e sata poort nog ergens anders voor kunt gebruiken.

https://louwrentius.com/h...n10-as-router-or-nas.html
doe ik ook met een Gen8 en openmediavault, wilde van het weekend een nieuwe USB disk van 4TB erop aansluiten, initialiseren ging niet van harte, vroeg de machine om te rebooten, doe ik dat, ben ik ineens mijn kernel kwijt en kan grub um niet meer vinden ..

Ik dus balen want potdorie wat is er aan de hand, kernel foetsie? grub kapot?
Machine uit, HDD's voor de RAID eruit en kijken of de gen8 boot, potdorie .. daar zijn alle kernels en ik kan het OS laden..

Gauw de grub commando's erbij gepakt, USB stikkie even leeg maken, opnieuw initialiseren en alles draait weer . phew ;)

op de een of andere manier heb ik waarschijnlijk de bootkernel verwijderd maar is grub niet juist bijgewerkt..
apt autoremove helpt niet echt ;) teveel kernels nu eigenlijk op de HDD

[Voor 7% gewijzigd door zeroday op 15-04-2019 16:08]

There are no secrets, only information you do not yet have

• Q

Q

Klinkt meer als een kwestie van dat je machine standaard van USB wil booten en toen die externe schijf pakte als boot medium. Boot volgorde even aanpassen, voor de zekerheid?

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Gember schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:36:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem. Geen oplossing na volgen acties via bovenstaande link.

Ik vrees het ergste! ;(

Anyone?
Zie https://support.hpe.com/h...ay?docId=emr_na-c04996097
Step 7) If steps 1-4 did not resolve the degraded iLO, replace the system board.
Sorry mate :'(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +4Henk 'm!

377963

Ik blijf hopen dat iemand hetzelfde probleem toch nog op een andere manier heeft weten op te lossen.

In de tussentijd druk ik iedere bezitter van een Gen8 Microserver op het hart om zo snel mogelijk iLo te updaten naar versie 2.61 of hoger!

Zie https://support.hpe.com/h...0052en_us&docLocale=en_US :
In the released 2.61 iLO 4 firmware and 1.30 iLO 5 firmware versions, HPE has implemented two
significant improvements, including:
• The optimal block size NAND write algorithm was added to extend the longevity of the NAND.The
write frequency was reduced by over 98% with the write algorithm change.
• A NAND format button was added so that customers and support resources could easily perform the
NAND format directly from the iLO GUI if the NAND file systems became corrupted. This simplified the
NAND format process for a customer to follow.
De firmware is te vinden op https://support.hpe.com/h...19846dd4301&swEnvOid=4184

• zeroday
Q schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:38:
[...]

Klinkt meer als een kwestie van dat je machine standaard van USB wil booten en toen die externe schijf pakte als boot medium. Boot volgorde even aanpassen, voor de zekerheid?
was dat maar waar ;)
twee USB disks hangen er aan en een USB stick in de HP waarvandaan hij boot.
Hij start van USB flash, daar staat grub op die verwijst naar de ODD drive (met een 2,5" HDD eraan) die OMV start. de 4 HDD's met RAID5 die worden dus apart ingeladen binnen OMV)

Wat jij schrijft dacht ik eerst ook, maar tsja dan krijg je normaliter niet eerst je grub scherm met de boot kernel info, want het ging mis na dat blauwe scherm.
Dus toen het probleem bleef na de 2 USB disks eruit getrokken te hebben wist ik dat of de HDD met OMV kapot was of de USB flash drive ..

Gelukkig dat laatste .. ;)

• Tomba

Tomba

zeroday schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:53:
[...]

was dat maar waar ;)
twee USB disks hangen er aan en een USB stick in de HP waarvandaan hij boot.
Hij start van USB flash, daar staat grub op die verwijst naar de ODD drive (met een 2,5" HDD eraan) die OMV start. de 4 HDD's met RAID5 die worden dus apart ingeladen binnen OMV)

Wat jij schrijft dacht ik eerst ook, maar tsja dan krijg je normaliter niet eerst je grub scherm met de boot kernel info, want het ging mis na dat blauwe scherm.
Dus toen het probleem bleef na de 2 USB disks eruit getrokken te hebben wist ik dat of de HDD met OMV kapot was of de USB flash drive ..

Gelukkig dat laatste .. ;)
Ik heb zelf gewoon een SSD aangesloten op port 1 en port 5 (de ODD) op 1 van de hot-swappable bays aangesloten, geen gedonder met stuk gaande usb sticks ;)

• HaTe
  • Laatst online: 22:13

HaTe

haat niet

Tomba schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:34:
[...]

Ik heb zelf gewoon een SSD aangesloten op port 1 en port 5 (de ODD) op 1 van de hot-swappable bays aangesloten, geen gedonder met stuk gaande usb sticks ;)
Hey dat is slim! Kan je die intern ompluggen ofzo?

Specs

• Pyramiden
HaTe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:33:
[...]

Kan via de SATA poort op het moederboard. Je hebt wel een floppy naar SATA power adapter nodig.

• Tomba

Tomba

HaTe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:33:
[...]

Yes dat kan zeker, bijkomend voordeel; poort 1 is SATA600 en daar heb je met een SSD ook meer profijt van.

• jimmy87
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 06-04 20:55
Zijn de gen8 servers nog ergens te bestellen? Ik was aan het kijken voor een microserver maar de Gen10 series is om het netjes te houden waardeloos natuurlijk.

Geen iLO4, CPU onboard, blijkbaar issues met het gebruik van hun eigen RAID controllers behalve diegene die ze aanraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Indir
  • Laatst online: 08-04 13:32
RavonsDaro schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:56:
Dag iedereen,

Mijn Microservertje draait (nog steeds) op 6.5 U1 en ik durf hem niet te upgraden. Waarom? Omdat ik inmiddels wel bekend ben met het feit dat de drivers standaard echt knudde zijn en in mijn geval mijn HDDs allesbehalve een vlotte overdrachtsnelheid gaven. Dat kon ik fixen door oude drivers in te laden.

Is dit nu nog steeds een ding? Wel zo handig als ik het zaakje wil gaan upgraden..

Edit: Klein detail, heb 't hier over een Gen 8. :)

Ook heb ik nog een LSI kaartje liggen.. maar die durf ik na abysmale resultaten niet meer te gebruiken
Als antwoord op je vraag, van iemand die zelf gebruik maakt van een HPE ProLiant Microserver Gen8 met daarop zowel VMware Vsphere ESXi 6.5, later opgevolgd door de HPE Custom ESXi 6.7 U1 en U2, vandaag een update uitgevoerd van de HPE Custom ESXi build 13006603 naar de VMware image profile build 13473784 met behulp van de "ESXi670-201904001.zip". Het resultaat is hier te bezichtigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Indir schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:42:
[...]

Als antwoord op je vraag, van iemand die zelf gebruik maakt van een HPE ProLiant Microserver Gen8 met daarop zowel VMware Vsphere ESXi 6.5, later opgevolgd door de HPE Custom ESXi 6.7 U1 en U2, vandaag een update uitgevoerd van de HPE Custom ESXi build 13006603 naar de VMware image profile build 13473784 met behulp van de "ESXi670-201904001.zip". Het resultaat is hier te bezichtigen.
Inmiddels heb ik 6.7.0 Update 1 draaien, en alles werkt nog steeds naar behoren. Dus goed om te horen :)

... Nu alleen een keer U2 erop zetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Katanatje
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07-04 10:19
Hey, ik ben ook aan het overwegen om een home servertje te installeren en vond deze topic. Na wat opzoekwerk / nadenken, denk ik dat het volgende ermee mogelijk zou zijn:

* docker image met nextcloud - mooi de applicatie scheiden van de data.
* pihole op installeren (of gewoon de server tussen m'n inkomende internet verbinding en router stellen, ik vermoed dat ClearOS ook reeds tools heeft voor adblocking)?
* syncthing om een netwerkje op te zetten om files te sharen, en om te synchroniseren naar een backup NAS (synology). Dus geen RAID setup voor deze HP microserver, gewoon enkele losse disks en de backup regelen naar een synologie die ik toch reeds heb.

Betreft ClearOS ben ik nog niet supertevreden met wat ik tot nu toe vond; in de marketplace zijn veel apps met relatief lage ratings, en vermoedelijk zijn de meest nuttige apps betalend. Ik heb het eens in een VM geinstalleerd om uit te proberen, op het 1e zicht redelijk clean, maar met toch wat quirks (uiteindelijk ben ik user management gewoon via de terminal beginnen doen ipv via hun web ui..).

Dus eigenlijk wil ik het toestel gewoon zien als een barebone linux server waar ik makkelijk enkele linux tools kan in installeren (docker de belangrijkste), en voldoende CPU om verschillende docker containers in te draaien. De vraag is dan vooral of de CPU sterk genoeg is - alleszinds krachtiger dan een Synology van dezelfe prijsklasse en eenvoudiger om 8 Gb RAM te installeren.

(zie ook review hier https://www.servethehome....croserver-gen10-review/5/)
(hier: https://forums.servetheho...dvice-suggestions.22878/:
I do not know what happened between AMD and HPE when the Microserver Gen10 was designed, but it looks like a total contingency operation. As far as I know there is no other device using a Opteron X3000 series CPUs - and I find that odd.
)

Is er iemand die reeds docker gerund heeft op zo'n servertje? En ervaringen?

[Voor 10% gewijzigd door Katanatje op 13-05-2019 09:08. Reden: Quote over AMD keuze toegevoegd.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
@Katanatje Ik ben naar hetzelfde opzoek en wil ook een eigen Linux OS draaien.

Inmiddels is je post iets meer dan weekje oud, heb je hier inmiddels antwoord op gevonden?
Deze server lijkt me interessant, maar ik twijfel ook i.v.m. de reviews en vragen over de CPU.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08-04 20:34
Tja, moeilijk te zeggen zonder aan te geven wat je er precies mee wil doen.

Een Pihole in Docker is prima te doen bijvoorbeeld. Weer andere zullen de CPU wel op de knieën krijgen.

Verder wordt snel de vergelijking gemaakt tussen de Microserver Gen8 en de Gen10. De Gen8 komt over als een wat volwassener product, maar die ondertussen EOL (end of life) is. Op het internet is genoeg te vinden over de verschillen. Wel ILO, Geen ILO. CPU kunnen upgraden, niet nodig om CPU te kunnen upgraden.

Zelf vermaak ik me prima met een Microserver Gen10. Hier draait ESXI 6.7U1 op. Xpenology als VM en PFSense als VM. Tot nu toe geen klachten. Wel heb ik de versie met de AMD Opteron(tm) X3421 CPU. Die is net wat krachtiger dan de basis variant en heeft 4 cores ipv 2.

@Katanatje Ik voorzie geen problemen met de zaken die jij noemt eerlijk gezegd.

[Voor 5% gewijzigd door mrmartinuz op 21-05-2019 20:39. Reden: toevoeging reactie]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Katanatje
Bedankt voor de reacties @foxgamer2019 / @mrmartinuz . Intussen heb ik wat verder gezocht, een computerwinkel had me aangeraden om toch eens naar een gewone NAS te kijken, maar als ik een NAS uitzoek met >= 4 Gb RAM een een x86-64 CPU dan zit je al heel snel boven de 700 euro ofzo. Dan is een dergelijk microservertje wel n stuk goedkoper te krijgen. Nog even verder zoeken dus, misschien dat ik er zelf eentje in elkaar zet, of toch voor de Gen10 ga met dan een X3421 CPU in (bedankt voor de tip @mrmartinuz !).

Wat ik er precies mee ga doen: een mix van nextcloud, diaspora, pi-hole, syncthing, en dan enkele dashboards hosten / lichte machine learning taakjes doen.

Ik had begrepen dat standaard hier een SW raid aan de orde is. Is het mogelijk om er een HW raid op te draaien? Is dat eigenlijk nodig? En wat voor hardware heb je daar voor nodig en past die in dit servertje?

Bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 21:22

HKLM_

www.cloud23.nl

Heeft er iemand ervaring met het toevoegen van de TPM module op de microserver G10?

Ubiquiti • Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w •Unifi Switch 8 Ports• Unifi AC-LR • Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foxgamer2019
  • Niet online
@Katanatje Daar is misschien een ander draadje beter voor, die is wat meer gericht op dit soort zaken denk ik. Zit op de mobiel, maar iets met 'het grote zuinige thuisserver topic'. :)

Na ook wat wikken en wegen blijf ik bij mijn huidige setup: één NUC (zonder ECC) en externe USB 3.1 HDD Bays (zonder RAID) aangedreven met ZFS. Hardware RAID kan sneller zijn, maar recovery is moeilijker vaak.

Het voordeel van deze is ECC en dat hij vrij zuinig is, nadeel vind ik vooral het geluid (als de reviews kloppen) en het weinig geheugen (4GB is echt te weinig voor een server). De CPU is 'okay', maar de CPU upgrades die ze zelf aanbieden zijn wellicht beter. Overigens vind ik het gemist van UEFI ook wel een groot nadeel en moet je weer allemaal workarounds doen voor GPT (Linux). Anno 2019 vind ik dit wel een beetje zonde. Verder begreep ik uit de reviews dat het vorig model wel meer waar voor zijn geld had.

Al met al ben je wellicht beter/vrijer uit met een custom server in mijn ogen. Genoeg leuke setups met een i3/AMD met ECC en fijne case.

[Voor 8% gewijzigd door foxgamer2019 op 27-05-2019 22:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Katanatje
Thanks. M'n voorkeur blijft wel nog steeds naar een ietwat meer out-of-the-box werkend en deftig geconfigureerd apparaat, zodat ik achteraf niet voor verrassingen kom te staan of moeite heb om alles deftig te doen samenwerken. Vandaar m'n oorspronkelijke interesse in de HP Microservers.

ECC is nu niet echt kritisch denk ik voor home gebruik (of wel?), linux is sowieso al super stabiel en als ik m'n server af en toe es moet rebooten zou ik niet zo erg vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroday
reply op already replied topic

[Voor 94% gewijzigd door zeroday op 28-05-2019 08:50]

• Tomba

Tomba

HP heeft voor de Gen8 een BIOS:
Upgrade Requirement:
Critical - HPE requires users update to this version immediately.

Important:

Important Notes:
This revision of the System ROM includes the latest revision of the Intel microcode which, in combination with operating system and/or hypervisor updates, provides mitigation for a new group of side channel vulnerabilities known as Microarchitectural Data Sampling (MDS). This includes support for mitigating the following vulnerabilities: CVE-2018-12126 - Microarchitectural Store Buffer Data Sampling, CVE-2018-12130 - Microarchitectural Fill Buffer Data Sampling, CVE-2018-12127 - Microarchitectural Load Port Data Sampling, and CVE-2019-11091 - Microarchitectural Data Sampling Uncacheable Memory. These issues are not unique to HPE servers.

Deliverable Name:

HP ProLiant MicroServer Gen8 System ROM - J06

Release Version:

04/04/2019

Last Recommended or Critical Revision:

04/04/2019

Previous Revision:

05/21/2018

Firmware Dependencies:
None

Enhancements/New Features:
None

Problems Fixed:
This revision of the System ROM includes the latest revision of the Intel microcode which, in combination with operating system and/or hypervisor updates, provides mitigation for a new group of side channel vulnerabilities known as Microarchitectural Data Sampling (MDS). This includes support for mitigating the following vulnerabilities: CVE-2018-12126 - Microarchitectural Store Buffer Data Sampling, CVE-2018-12130 - Microarchitectural Fill Buffer Data Sampling, CVE-2018-12127 - Microarchitectural Load Port Data Sampling, and CVE-2019-11091 - Microarchitectural Data Sampling Uncacheable Memory. These issues are not unique to HPE servers.

Known Issues:
None
en een iLO update uitgegeven:
Upgrade Requirement:
Critical - HPE requires users update to this version immediately.

Important Notes:

Firmware Dependencies:
None

Problems Fixed:

Known Issues:
None

Enhancements:
HTML5 Remote Console
SNMP trap 18015 cpqNicAllLinksDown (all Links down on a network adapter)
Confirmation dialog box for Remote Console power button actions
New Key Manager software support:
SafeNet AT KeySecure G350v 8.6.0 and later
Gemalto SafeNet KeySecure 8.9.0 and later
Active Health System updates:
Support for the InfoSight Optimized Active Health System download.
iLO nonvolatile flash memory wear data logging.
Embedded remote support updates:
Modified the Active Health System log filename used for Embedded Remote Support uploads.
Updated Embedded Remote Support service events for compatibility with Windows Server 2019.
Support for hyphens in the State and City or Locality boxes in Certificate Signing requests.
Vooral de HTML5 Remote Console is zeer welkom :)

• Domino

Domino

Tomba schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:50:
HP heeft voor de Gen8 een BIOS:

[...]

en een iLO update uitgegeven:

[...]

iLo was ik toevallig van de week al tegengekomen bij de Gen9 servers hier.
BIOS is een fijne verrassing

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:50:
Bedankt voor de tip!! Inderdaad, vooral als Mac gebruiker is het nodig hebben van Java of .NET ongelofelijk onhandig.

Maar, het is zeker weer alleen beschikbaar voor mensen met een service contract? }:|

• Domino

Domino

GekkePrutser schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:46:Maar, het is zeker weer alleen beschikbaar voor mensen met een service contract? }:|
Ik kan hem hier gewoon binnen hengelen zonder in te loggen:
https://support.hpe.com/h...9a44e4d59044717833b3ddbb8

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:16
Je moet je afvragen hoeveel "veiliger" je server gaat worden van deze microcode update bios. Het gaat ten koste van je performance.

Inventaris

• Tomba

Tomba

GekkePrutser schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:46:
[...]

Maar, het is zeker weer alleen beschikbaar voor mensen met een service contract? }:|
Nee, gewoon te downloaden via de link die ik deelde :)

• zeroday
chaoscontrol schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:15:
Je moet je afvragen hoeveel "veiliger" je server gaat worden van deze microcode update bios. Het gaat ten koste van je performance.
Tsja.. zijn er benchmarks hoeveel dat scheelt?

Ik heb zowel nu even ILO als de BIOS geupdate, maar volgens mij wordt bios pas effectief als de server reboot wordt ..

1 van de 4 machines wilde hebben dat de ILO NAND nog eens geformatteerd werd.. ..
Mooi spul
Even de exe extracen en hop via de webinterface in te brengen .. handug..

• GekkePrutser
  • Niet online
Heb de ILO Inmiddels geinstalleerd (de .exe uitpakken met 7zip) en die HTML5 console is een verademing!!
chaoscontrol schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:15:
Edit: Ik heb het uiteindelijk toch maar geprobeerd, maar als ik de CPQJ0613.684 file upload dan staat er wel "installing firmware" maar de ROM datum staat nog steeds op 2015 en de andere op 2013 :) Is het bij jullie wel gelukt? Er staat dat je de System ROM kan updaten vanaf die pagina. Beide machines staan uit dus een reboot is niet nodig lijkt me? Ik heb ook de stroom er even helemaal afgehad maar dat hielp ook niet.

[Voor 133% gewijzigd door GekkePrutser op 20-06-2019 21:04]

• zeroday
GekkePrutser schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:22:
Heb de ILO Inmiddels geinstalleerd (de .exe uitpakken met 7zip) en die HTML5 console is een verademing!!

[...]

Edit: Ik heb het uiteindelijk toch maar geprobeerd, maar als ik de CPQJ0613.684 file upload dan staat er wel "installing firmware" maar de ROM datum staat nog steeds op 2015 en de andere op 2013 :) Is het bij jullie wel gelukt? Er staat dat je de System ROM kan updaten vanaf die pagina. Beide machines staan uit dus een reboot is niet nodig lijkt me? Ik heb ook de stroom er even helemaal afgehad maar dat hielp ook niet.
en als je de machine uit en aan zet?

• Q

Q

Bedankt voor de ILO update link. Ik heb alle machines geupdated door de exe te extracten en de .bin via de browser te uploaden. Werkt prima.

• GekkePrutser
  • Niet online
zeroday schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:13:
[...]
en als je de machine uit en aan zet?
Ja ook gedaan, ook met de stroom er helemaal af, ze zijn beiden verschillende keren aan en uit geweest :) De ILO ging inderdaad wel prima op al mijn Microservers.

Ben benieuwd of het iemand anders wel gelukt is?

[Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 21-06-2019 00:12]

• rookie no. 1
@GekkePrutser
Hier op twee van de drie Gen8's eerst iLO firmware uitgevoerd, daarna de BIOS update en handmatig de servers herstart; netjes bijgewerkt.

Bedankt voor de firmware meldingen. Had inmiddels eigenlijk geen ondersteuning meer verwacht, maar HP doet dat gelukkig erg goed en lang voor deze volwaardige Gen8 serie. Of dat voor de Gen10 ook gaat gelden valt af te wachten gezien het specifieke platform.

• GekkePrutser
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:37:
@GekkePrutser
Hier op twee van de drie Gen8's eerst iLO firmware uitgevoerd, daarna de BIOS update en handmatig de servers herstart; netjes bijgewerkt.

Bedankt voor de firmware meldingen. Had inmiddels eigenlijk geen ondersteuning meer verwacht, maar HP doet dat gelukkig erg goed en lang voor deze volwaardige Gen8 serie. Of dat voor de Gen10 ook gaat gelden valt af te wachten gezien het specifieke platform.
Bedankt, vreemd dat het daar wel lukte, had je de .exe gebruikt of de .bin file in de ILO geupload? Ik had het laatste gedaan (draai geen windows). Misschien werkt dat niet in dit geval? En was het inderdaad die file "CPQJ0613.684"? Ik had eigenlijk een .bin verwacht zoals met de ILO update zelf.

Ik zag wel in de instructies iets over een USB stick aanmaken, dus misschien kan ik dat proberen.

[Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 21-06-2019 01:13]

• zeroday
GekkePrutser schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 01:12:
[...]

Bedankt, vreemd dat het daar wel lukte, had je de .exe gebruikt of de .bin file in de ILO geupload? Ik had het laatste gedaan (draai geen windows). Misschien werkt dat niet in dit geval? En was het inderdaad die file "CPQJ0613.684"? Ik had eigenlijk een .bin verwacht zoals met de ILO update zelf.

Ik zag wel in de instructies iets over een USB stick aanmaken, dus misschien kan ik dat proberen.
ik heb even via mijn iPad en de ILO app één van de beestjes die ik gisteren via VPN de updates heb gegeven reboot ..

System ROM
J06 04/04/2019
System ROM Date
04/04/2019

de exe heb ik extract (via de exe ptie) en ik heb dat 'vreemde bestand' van 4MB via ILO web interface /administration - firmware erin gezet.

de machines die nog niet gereboot zijn geven
System ROM
J06 01/22/2018
System ROM Date
01/22/2018

Dus zover ik kan zien geen issue aan mijn kant te zien met de wijze van updaten.

• GekkePrutser
  • Niet online
zeroday schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:19:
[...]

ik heb even via mijn iPad en de ILO app één van de beestjes die ik gisteren via VPN de updates heb gegeven reboot ..

System ROM
J06 04/04/2019
System ROM Date
04/04/2019

de exe heb ik extract (via de exe ptie) en ik heb dat 'vreemde bestand' van 4MB via ILO web interface /administration - firmware erin gezet.

de machines die nog niet gereboot zijn geven
System ROM
J06 01/22/2018
System ROM Date
01/22/2018

Dus zover ik kan zien geen issue aan mijn kant te zien met de wijze van updaten.
Bedankt!! Dan ga ik het nogmaals zo proberen. Ik heb het precies zo gedaan maar ze bleven op oude BIOSsen hangen (ook de backup BIOS was niet geupdate).

• zeroday
GekkePrutser schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:05:
[...]

Bedankt!! Dan ga ik het nogmaals zo proberen. Ik heb het precies zo gedaan maar ze bleven op oude BIOSsen hangen (ook de backup BIOS was niet geupdate).
Backup bios? Uhm
Backup System ROM
J06 01/22/2018
Staat bij mij gewoon op een oudere of verwacht je hier wat anders?

Je moet wel even geduld hebben nadat je de upload hebt gestart. Ik sluit mijn browser niet.
Ik heb zo vandaag ILO 2.3 naar 2.7 gebracht en ook maar even een advanced ilo key ingebracht ..
op een 5e machine die ik ergens anders heb draaien. Ook hier gingen beide updates goed.
na de update de machine netjes gereboot (deze draait een windows 2012R2 server) en meteen het bios op de nieuwste ..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Indir
  • Laatst online: 08-04 13:32
RavonsDaro schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Inmiddels heb ik 6.7.0 Update 1 draaien, en alles werkt nog steeds naar behoren. Dus goed om te horen :)

... Nu alleen een keer U2 erop zetten
Gisteren de patch uitgevoerd voor de Imageprofile ESXi-6.7.0-20190604001-standard (Build 13981272).

• zeroday
Gelukkig heb ik die niet 1-2-3 nodig ..
En om de VMware bak weer geheel af te sluiten en op te starten .. ;)
ik wacht nog eventjes..

• .je
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08-04 11:40
Tomba schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:40:
[...]

Nee, gewoon te downloaden via de link die ik deelde :)
Enig idee of het ook mogelijk is om deze te downloaden, zonder achter een login-muur te zitten? https://support.hpe.com/h...af008c4f529c4d6c28f6#tab3

• Tomba

Tomba

.je schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Enig idee of het ook mogelijk is om deze te downloaden, zonder achter een login-muur te zitten? https://support.hpe.com/h...af008c4f529c4d6c28f6#tab3
Alleszins niet bij HP nee, maar volgens mij moet je met de juiste zoekterm op google de ISO wel op kunnen duikelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Tomba schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:49:
[...]
Alleszins niet bij HP nee, maar volgens mij moet je met de juiste zoekterm op google de ISO wel op kunnen duikelen.
Vergeet bij het downloaden van 'vage' bronnen alleen niet de SHA-256 hash te checken (die HP er gelukkig bij noemt op hun officiele pagina dus je weet dat die goed is!). Als die hash klopt is er niet mee gerommeld.

Normaal ben ik daar niet zo precies mee maar bij onofficiele bronnen wel.

Edit: Dit is meer een opmerking aan het adres van @.je :)

[Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 25-06-2019 00:28]

• marcel19
Ik heb binnenkort een HP Microserver GEN8. en ga hier 5X 2TB schijven plaatsen van WD BLACK.
5de schijf komt op de sata poort van de onboard controller.

In de server zit de volgende specs:
Intel Xeon E3-1220 V2 3,1Ghz Quad Core)
2x 8GB 16GB DDR3 ECC RAM UDIMM
16GB SD Kaart

OS zal ESXI 6.5 wordt custom HP image.
hierop wil ik de volgende VM'S gaan draaien.

1X Xpenology met daarin alle 5 de schijven in passtrough mode voor raid 5.
1(2)X Windows 10
2X Ubuntu Server 18,04

ik zou graag willen dat ik de VM'S kan booten van een pci ssd maar deze dingen zijn vrij prijzig.
Is hier een goedkoper alternatief voor wat werkt in ESXI?

• GekkePrutser
  • Niet online
marcel19 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:50:
Ik heb binnenkort een HP Microserver GEN8. en ga hier 5X 2TB schijven plaatsen van WD BLACK.
5de schijf komt op de sata poort van de onboard controller.

In de server zit de volgende specs:
Intel Xeon E3-1220 V2 3,1Ghz Quad Core)
2x 8GB 16GB DDR3 ECC RAM UDIMM
16GB SD Kaart

OS zal ESXI 6.5 wordt custom HP image.
hierop wil ik de volgende VM'S gaan draaien.

1X Xpenology met daarin alle 5 de schijven in passtrough mode voor raid 5.
1(2)X Windows 10
2X Ubuntu Server 18,04

ik zou graag willen dat ik de VM'S kan booten van een pci ssd maar deze dingen zijn vrij prijzig.
Is hier een goedkoper alternatief voor wat werkt in ESXI?
ESXi kan je gewoon booten van een USB stick (zit een mooie interne poort voor in de Gen8!) of zelfs een SD kaart (ook een slot voor intern). Al zou ik een USB stick verkiezen. ESXi heeft weinig I/O snelheid nodig als hij eenmaal geboot is.

Maar waarom 2TB schijven? Pak er 2 van 8 zou ik zeggen, dan hoef je niet te rommelen met die 5e HDD en heb je bovendien 2 bays vrij voor uitbreiding. En minder energieverbruik ook.

Edit: Of bedoel je interne opslag voor de VM's, niet om ESXi te booten? In dat geval zou je aan een NVMe schijf kunnen denken met PCIe converter kaart. Die zijn een stuk goedkoper dan 'echte' PCIe SSD's. Zoiets bijvoorbeeld? pricewatch: Delock 89929 - PCI Express x4 kaart naar 1 x NVMe M.2 Key M voor ...

[Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 26-06-2019 21:43]

• marcel19
@GekkePrutser

De 2 tb schijven heb ik al liggen.
Zonde om dan weer nieuwe schijven te gaan kopen toch ;)

Esxi zal geïnstalleerd worden op de sd kaart.

De ssd wil ik gaan gebruiken om de vm op te instaleren. Vanwege de snelheid van het booten van de os.

Zoals ik al aangaf zal ik de complete data controller op passtrough zetten voor xpenology vm.

En dan met shared mappen gaan werken op de andere vms

• marcel19
Ik heb op dit moment op mijn GEN 8 ESXI 6.7 U1 geïnstalleerd op de interne SD kaart.

aangezien ik de 4 schijven voorin in passtrough wil zetten en zo ook mijn S.M.A.R.T waardes kan uitlezen heb ik een extra sata controller in de server gezet, en hier de SSD op aangelsoten.

Nu zie ik de controller netjes in ESXI, maar ik kan de aangesloten SSD niet zien.
Tijdens de boot van de server zie ik de SSD wel netjes verschijnen. ( staat enkel bij dat het unconfigured is )
En als ik kijk via ILO zie ik de controller niet eens staan.

Het gaat om het volgende type volgens esxi: 88SE9128 PCIe SATA 6 Gb/s RAID controller

Iemand een tip of een idee?

[Voor 96% gewijzigd door marcel19 op 28-06-2019 21:57]

• NoFate
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:52
Iemand die thuis een apc heeft aan gesloten op een hp gen8 ?

Ik wil onderstaande eventueel kopen, heeft ook een USB... Kan hij de gen 8 hiermee alsuiten ? Ik draai er esxi op

https://www.bol.com/nl/p/...Nq5Ltg.1.4.ProductPageUrl

[Voor 33% gewijzigd door NoFate op 29-06-2019 13:43]

• NoFate
marcel19 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:56:
Ik heb op dit moment op mijn GEN 8 ESXI 6.7 U1 geïnstalleerd op de interne SD kaart.

aangezien ik de 4 schijven voorin in passtrough wil zetten en zo ook mijn S.M.A.R.T waardes kan uitlezen heb ik een extra sata controller in de server gezet, en hier de SSD op aangelsoten.

Nu zie ik de controller netjes in ESXI, maar ik kan de aangesloten SSD niet zien.
Tijdens de boot van de server zie ik de SSD wel netjes verschijnen. ( staat enkel bij dat het unconfigured is )
En als ik kijk via ILO zie ik de controller niet eens staan.

Het gaat om het volgende type volgens esxi: 88SE9128 PCIe SATA 6 Gb/s RAID controller

Iemand een tip of een idee?
Dat is een Marcell chipset? Die zijn niet supported, je moest die asmedia kopen die ik je destijds link van heb bezorgd... Je kan het mss ook fixen met die drivers manueel te laden op je esxi... Maar ik had hier weinig succes rate mee...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rookie no. 1
NoFate schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:43:

Ik wil onderstaande eventueel kopen, heeft ook een USB... Kan hij de gen 8 hiermee alsuiten ? Ik draai er esxi op

https://www.bol.com/nl/p/...Nq5Ltg.1.4.ProductPageUrl
Exact hetzelfde model heb ik erop aangesloten, maar is op Hyper-V 2016 server.

Wat ik erover kan zeggen; kies een zeklijke Smart-UPS variant i.p.v. deze consumenten serie i.v.m. ondersteuning voor VMware ESXi en Hyper-V.

Het is dat Hyper-V zelf de UPS ziet als batterij, maar heb toch het idee dat er gewoon een unexpected shutdown komt als de accu leeg is op de één of andere manier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFate
rookie no. 1 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:04:
[...]

Exact hetzelfde model heb ik erop aangesloten, maar is op Hyper-V 2016 server.

Wat ik erover kan zeggen; kies een zeklijke Smart-UPS variant i.p.v. deze consumenten serie i.v.m. ondersteuning voor VMware ESXi en Hyper-V.

Het is dat Hyper-V zelf de UPS ziet als batterij, maar heb toch het idee dat er gewoon een unexpected shutdown komt als de accu leeg is op de één of andere manier.
ok, wat meer investeren dus

wel deze leuke blog gevonden :
https://blog.rylander.io/...5-and-6-and-synology-dsm/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rookie no. 1
NoFate schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:26:
[...]

ok, wat meer investeren dus

wel deze leuke blog gevonden :
https://blog.rylander.io/...5-and-6-and-synology-dsm/
Haha, ook een manier. Persoonlijk ben ik meer voor rechtstreeks op de hypervisor, maar dit is de goedkopere manier :) (niet in uren, maar aanschaf)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 26-03 03:40
NoFate schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:43:

...
Ik heb een BACK-UPS PRO via usb aangesloten. Wat jij wil is prima te realiseren, het heeft iets meer voeten in de aarde dan simpelweg aansluiten en klaar.

NUT (Network UPS Tools) ondersteund in sommige OS ook deze ES 700 (aka BE700) serie.

benodigheden
-NUT client op de ESXi host. (er is een vib die je met één command kan installeren)
-NUT host op elke willekeurige VM.(ALLE GUEST OS mogelijk)
-USB APC aansluiten op USB2.
-USB APC USB device doorsluizen naar je VM
-NUT host configureren
-NUT client op alle andere VMs (+VMware tools op alle VMs)
-Auto start/shutdown in ESXi configureren

Als dit alles gedaan is bij storing wacht de UPS voor herstel van stroom, als dit niet binnen de geconfigureerde tijdsbestek valt stuurt NUT host een signaal naar alle clients.
ESXi doet clean shutdown. (als je auto start gebruikt, zal bij het signaal aan de ESXi host alles verder automatisch gaan natuurlijk alleen als VMware tools op alle guests is geinstalleerd.)

Als je toevallig een synology of expenology als een van je VMs hebt kun je de eerder genoemde tutorial volgen:
https://blog.rylander.io/...nected-to-a-synology-nas/
(hierbij nog een keer)

[Voor 4% gewijzigd door H00GiE op 07-07-2019 00:52]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFate
H00GiE schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:48:
[...]

Ik heb een BACK-UPS PRO via usb aangesloten. Wat jij wil is prima te realiseren, het heeft iets meer voeten in de aarde dan simpelweg aansluiten en klaar.

NUT (Network UPS Tools) ondersteund in sommige OS ook deze ES 700 (aka BE700) serie.

benodigheden
-NUT client op de ESXi host. (er is een vib die je met één command kan installeren)
-NUT host op elke willekeurige VM.(ALLE GUEST OS mogelijk)
-USB APC aansluiten op USB2.
-USB APC USB device doorsluizen naar je VM
-NUT host configureren
-NUT client op alle andere VMs (+VMware tools op alle VMs)
-Auto start/shutdown in ESXi configureren

Als dit alles gedaan is bij storing wacht de UPS voor herstel van stroom, als dit niet binnen de geconfigureerde tijdsbestek valt stuurt NUT host een signaal naar alle clients.
ESXi doet clean shutdown. (als je auto start gebruikt, zal bij het signaal aan de ESXi host alles verder automatisch gaan natuurlijk alleen als VMware tools op alle guests is geinstalleerd.)

Als je toevallig een synology of expenology als een van je VMs hebt kun je de eerder genoemde tutorial volgen:
https://blog.rylander.io/...nected-to-a-synology-nas/
(hierbij nog een keer)
en hoeveel jaren kom je toe met de batterij? alvast bedankt voor info

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE
NoFate schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:55:
[...]

en hoeveel jaren kom je toe met de batterij? alvast bedankt voor info
Bij APC zelf zeggen ze dat de batterij gemiddeld tussen 3 en 5 jaar meegaat.
Mijn 550 pro is in DEC 2016 gekocht.

75W gemiddeld gebruik en heeft in totaal 10 onderbrekingen opgevangen 2-5 minuten en 129 x "voltage buiten veilig bereik" meldingen gehad.
Elke week doet de UPS zelf een (batterij) test.
2x volledige battery charge/discharge cycle gedaan.

Batterij word door powerchute (Win10 VM) en door NUT onder pfSense (VM) nog altijd goed bevonden.
Ik heb inmiddels wel al een reserve batterij aangeschaft. (geadviseerd word om de batterijen niet na aanschaf langer dan 6 maanden buiten gebruik op te slaan. Ik zet mijn vraagtekens bij dit advies want ik weet totaal niet hoelang ze al staan in de winkel zelf en daarvoor in de fabriek/opslag...)

Ik twijfelde eerst eraan om zo'n APC met schuko aansluitingen te nemen. Maar vond het display van de pro toch een functie die de doorslag gaf. (en er zaten 2x c13 - c14 kabels in de doos.) Ik heb er zelf een c14 PDU aangehangen voor de switch en POE injectors. (fiber internet heeft geen stroom / modem nodig :+ die gaat rechtstreeks in de SFP Module/kaart in HP Server)

[Voor 12% gewijzigd door H00GiE op 07-07-2019 23:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFate
H00GiE schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:38:
[...]

75W gemiddeld gebruik en heeft in totaal 10 onderbrekingen opgevangen 2-5 minuten en 129 x "voltage buiten veilig bereik" meldingen gehad.

Batterij word door powerchute (Win10 VM) en door NUT onder pfSense (VM) nog altijd goed bevonden.
Ik heb inmiddels wel al een reserve batterij aangeschaft. (geadviseerd word om de batterijen niet na aanschaf langer dan 6 maanden buiten gebruik op te slaan. Ik zet mijn vraagtekens bij dit advies want ik weet totaal niet hoelang ze al staan in de winkel zelf en daarvoor in de fabriek/opslag...)

Ik twijfelde eerst eraan om zo'n APC met schuko aansluitingen te nemen. Maar vond het display van de pro toch een functie die de doorslag gaf. (en er zaten 2x c13 - c14 kabels in de doos.) Ik heb er zelf een c14 PDU aangehangen voor de switch en POE injectors. (fiber internet heeft geen stroom / modem nodig :+ die gaat rechtstreeks in de SFP Module/kaart in HP Server)
bedankt voor deze uitgebreide info!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
H00GiE schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:38:
[...]

Wel belangrijk: een volledige cycle moet je niet te vaak doen. Bij dit type accu is dit niet goed. Het zijn lood/zuur accu's maar van het standby type, niet cyclic (zoals in scootmobielen enzo). Die zijn namelijk veel duurder en in het typische "UPS" gebruik niet nodig. Bij sommige types accu's is het goed om vaak een hele cycle te doen. Bij deze niet.

En inderdaad: 6 maanden buiten gebruik is funest. Eenmaal diepontladen gaan de platen oxideren, dan komt het nooit meer goed.

Het diepontladen gaat nog veel sneller als ze in de UPS aangesloten zitten omdat de electronica van de UPS wat stroom lekt. Daarom zit de accu altijd losgekoppeld in de doos, en moet je hem openmaken en aansluiten (bij de nieuwere modellen gaat dat via een soort plug die je er aan de achterkant in steekt nadat je hem uit de doos haalt. Deze koppelt de accu aan de electronica.). Dus als je er eentje een paar maanden (zelfs minder dan 6) opslaat, altijd de accu loskoppelen.

Dit voorkomt dat hij in het transport/opslag proces al diepontlaadt. Het proces is er op gemaakt niet veel voorraad te hebben (sowieso is dat het mantra van IT tegenwoordig: "Just in time manufacturing"). De grote distributeurs zijn hier ook van op de hoogte, bij de kleinere winkels kan dit wel eens een probleem zijn ja.

De pro heeft buiten het uitgebreidere display trouwens ook AVR, dat betekent dat hij kleine afwijkingen in de spanning (te hoog of te laag) kan opvangen met een transformator zodat hij de spanning een kleine boost kan geven of omlaag kan brengen zonder op de accu over te hoeven gaan. Dus die "voltage buiten bereik" meldingen hoeven niet per se accugebruik te betreffen, alleen als het over de limiet van de AVR (+/- 8% dacht ik) heen gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Stomme vraag misschien, maar heb een MicroServer Gen10 staan en wil eigenlijk eens kijken of er nog BIOS updates voor zijn. Is het nou nog steeds zo dat dat alleen met betaald service-contract kan?

Mijn LinkedIn!

• H00GiE
GekkePrutser schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:23:
[...]

Wel belangrijk: een volledige cycle moet je niet te vaak doen. Bij dit type accu is dit niet goed. Het zijn lood/zuur accu's maar van het standby type, niet cyclic (zoals in scootmobielen enzo). Die zijn namelijk veel duurder en in het typische "UPS" gebruik niet nodig. Bij sommige types accu's is het goed om vaak een hele cycle te doen. Bij deze niet.
Toch bevelen ze dit aan om elke 6 maanden te doen, hmm :/ weer iets geleerd, thnx!
Gelukkig is dit type batterij (zelfs van het originele APC merk, identiek aan een aantal andere merken) niet duur.
De pro heeft buiten het uitgebreidere display trouwens ook AVR, dat betekent dat hij kleine afwijkingen in de spanning (te hoog of te laag) kan opvangen met een transformator zodat hij de spanning een kleine boost kan geven of omlaag kan brengen zonder op de accu over te hoeven gaan. Dus die "voltage buiten bereik" meldingen hoeven niet per se accugebruik te betreffen, alleen als het over de limiet van de AVR (+/- 8% dacht ik) heen gaat.
Dit waren de log meldingen. "input.transfer.reason: input voltage out of range"
Instellingen van range:
input.transfer.high 282
input.transfer.low 176

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroday
DennusB schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:55:
Stomme vraag misschien, maar heb een MicroServer Gen10 staan en wil eigenlijk eens kijken of er nog BIOS updates voor zijn. Is het nou nog steeds zo dat dat alleen met betaald service-contract kan?
Geen idee of je die vraag ook aan onze grote vriend hebt gevraagd want als ik intik: 'hpe gen10 bios upgrade' dan krijg ik me toch een zooi info .. en kom dan hier uit

• DennusB
  • Niet online
zeroday schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:22:
[...]

Geen idee of je die vraag ook aan onze grote vriend hebt gevraagd want als ik intik: 'hpe gen10 bios upgrade' dan krijg ik me toch een zooi info .. en kom dan hier uit
Ja en als je klikt op "Download" moet je gewoon gaan dokken ... 8)7

Mijn LinkedIn!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroday
DennusB schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:15:
[...]

Ja en als je klikt op "Download" moet je gewoon gaan dokken ... 8)7
dokken? als jij een Gen10 hebt en je hebt deze geregistreerd zou je deze moeten kunnen downloaden toch?
wordt veelal lastiger (inderdaad) als je een 2e hands server overkoopt.

• Deurdouwer
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 03-04 10:42

Deurdouwer

XBL: Deurdouwer

zeroday schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:42:
[...]

dokken? als jij een Gen10 hebt en je hebt deze geregistreerd zou je deze moeten kunnen downloaden toch?
wordt veelal lastiger (inderdaad) als je een 2e hands server overkoopt.
Het is mij nooit gelukt om mijn Gen10 te registreren. Ik kreeg telkens de melding dat het serienummer niet juist zou zijn. Na 5x proberen heb ik de hoop maar opgegeven. Toch zou ik graag via de officiele weg firmware/bios updates krijgen.

Ik douw en kom er deur.

• svenvang93
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11-09-2019
Ik zit te kijken naar een Gen10 om als Plex Server te gebruiken. Zal voornamelijk Direct Play en Direct Stream zijn. Misschien max 1 transcode 1080p, maar dat is een uitzondering.

Wat zijn jullie ervaring met Plex en de Gen10. Ik kan op internet niet echt goede ervaringen vinden.

• J.Thermaltaker
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online
Ik zit toch te kijken nu voor een cpu upgrade voor de gen8..
Momenteel wel al 16GB werkgeheugen geplaatst.
Draai momenteel op de celeron die standaard meegeleverd is, draait Esxi met een aantal vm’s waaronder xpenology, plex en nog een paar dingen..

De grote vraag, wat is nu wijs om te kopen?
De xeon 1265l v2 of de xeon 1230? Of misschien iets heel anders?

• GekkePrutser
  • Niet online
H00GiE schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 01:14:
[...]

Toch bevelen ze dit aan om elke 6 maanden te doen, hmm :/ weer iets geleerd, thnx!
Gelukkig is dit type batterij (zelfs van het originele APC merk, identiek aan een aantal andere merken) niet duur.
Ja ik bedoel niet te vaak. Niet elke week ofzo. 1x in de 6 maanden is inderdaad prima en heeft een ander voordeel: De UPS kalibreert de accu.

Bij lood-zuur accu's heb je niet een heel goede relatie tussen spanning en overgebleven acculading. Dus als je nooit een test run (runtime calibration) doet dan kan het zijn dat de accu veel slechter is dan de UPS denkt en hij opeens uitvalt terwijl hij denkt dat er nog 5 minuten over is. Er is een interne waarde (battery constant) die wordt aangepast op dit moment.
J.Thermaltaker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:03:
Het hangt ervan af wat je ermee doet. Ik merkte zelf enorm verschil zelfs met een 1220 Lv2 (langzamer dan de celeron!) omdat de celeron geen AES-NI had en de 1220 wel. Daarom heb je dan toch een betere performance met encryptie.

Er zijn ook mensen die de 1265 zonder L er in hebben, moet je de koeling wel hoger zetten omdat hij meer vermogen gebruikt dan de standaard CPU. HP had hier een speciaal extra grote heatsink voor maar die is heel weinig verkocht dus bijna nergens te krijgen. Maar veel mensen draaien hem op de standaard heatsink met weinig problemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:19
J.Thermaltaker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:03:
Ik zit toch te kijken nu voor een cpu upgrade voor de gen8..
Momenteel wel al 16GB werkgeheugen geplaatst.
Draai momenteel op de celeron die standaard meegeleverd is, draait Esxi met een aantal vm’s waaronder xpenology, plex en nog een paar dingen..

Hi ,

zie voor meer info https://homeservershow.co...erver-gen8-processor-faq/
Daarin wordt het perfect uitgelegd. Ik zit zelf nu te kijken naar een 1260 of 1265

MAdD

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• Domino

Domino

Kun je goedkoop een 1260 of 1265v2 kopen, dan doen. Anders is wellicht de i5-3470T of een i3-3240 een optie.

Ik zou persoonlijk wel binnen de 45W blijven qua cpu.

Heb ooit een sheet ergens vandaan gehaald met mogelijke swaps: https://www.dropbox.com/s...%20CPU%20Family.xlsx?dl=0

Pagina: 1 ... 52 ... 56 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True