Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44
Domino schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:27:

Ik zou persoonlijk wel binnen de 45W blijven qua cpu.
Waarom? Genoeg mensen waarbij 65w ook gewoon goed werkt. Heb zelf altijd een 1240v2 gedraaid voor ik de boel verkocht. Heeft zo 3 jaar gedraaid in een hele hete garage (zomer) met letterlijk uren op 100% load.

Conclusie, zou gewoon er in duwen wat je kan vinden voor goedkoop.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:13
chaoscontrol schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:34:
[...]

Waarom? Genoeg mensen waarbij 65w ook gewoon goed werkt. Heb zelf altijd een 1240v2 gedraaid voor ik de boel verkocht. Heeft zo 3 jaar gedraaid in een hele hete garage (zomer) met letterlijk uren op 100% load.

Conclusie, zou gewoon er in duwen wat je kan vinden voor goedkoop.
Er staat letterlijk ‘ik zou persoonlijk’. Wat is daar niet duidelijk aan?

Ik zie ook builds voorbij komen met een 80W 1270 of een 87W 1290. Dat betekend nog niet dat het per se een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Domino schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:08:
[...]

Er staat letterlijk ‘ik zou persoonlijk’. Wat is daar niet duidelijk aan?

Ik zie ook builds voorbij komen met een 80W 1270 of een 87W 1290. Dat betekend nog niet dat het per se een goed idee is.
Doe niet zo op je pik getrapt, ik vraag toch waarom, dan kun je toch vertellen waarom je daar persoonlijk voor kiest. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:13
Ik ben helemaal niet op mijn pik getrapt, en ik lees nergens in je eerste reactie dat je wil weten waarom ik ervoor kies om niet over de 45W TDP te gaan.

Maar dat wil ik best uitleggen:

De Gen8 is van origine geleverd met een 1610 celeron of 1220lv xeon. Beide vallen binnen de koelcapaciteit van de heatsink (35W, HP part 718283-001).

Er is ook een heatsink welke geschikt is voor cpu’s met een hogere TDP, maar die was zowat even duur als een complete nieuwe microserver (kan hem zo snel even niet vinden).

Dus het plaatsen van een cpu met een hogere TDP (bijna x2) en tegelijk gebruik maken van de heatsink die daar helemaal niet op berekend is lijkt me gewoon een slecht advies.

En voordat je een reactie hieronder plaatst die ik nu al kan voorzien: cpu’s t/m 45W TDP vind ik persoonlijk dan nog net wel kunnen zonder extra modificaties aan de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Domino schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:14:
Ik ben helemaal niet op mijn pik getrapt, en ik lees nergens in je eerste reactie dat je wil weten waarom ik ervoor kies om niet over de 45W TDP te gaan.
Maar dat wil ik best uitleggen:

De Gen8 is van origine geleverd met een 1610 celeron of 1220lv xeon. Beide vallen binnen de koelcapaciteit van de heatsink (35W, HP part 718283-001).

Er is ook een heatsink welke geschikt is voor cpu’s met een hogere TDP, maar die was zowat even duur als een complete nieuwe microserver (kan hem zo snel even niet vinden).

Dus het plaatsen van een cpu met een hogere TDP (bijna x2) en tegelijk gebruik maken van de heatsink die daar helemaal niet op berekend is lijkt me gewoon een slecht advies.
Kijk daar kan iemand die dit leest wat mee.

Er zijn echter genoeg testen en resultaten online te vinden over dat hogere TDP's goed gekoeld kunnen worden door de basis setup. Ik wil de overige users dan ook meegeven dat hoewel de specificatie A zegt, genoeg mensen al hebben ondervonden en getest dat B ook goed werkt.
En voordat je een reactie hieronder plaatst die ik nu al kan voorzien:
:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:35
...
En voordat je een reactie hieronder plaatst die ik nu al kan voorzien: cpu’s t/m 45W TDP vind ik persoonlijk dan nog net wel kunnen zonder extra modificaties aan de koeling.
...
Mijn reactie: CPU's met een hogere TDP throttlen vanzelf terug hoor zodra ze de 80 graden bereikt hebben ;) Ik heb me verbaasd over hoe snel een i5 4570 aan de honderd graden komt terwijl de koeling nog amper warm is, dankzij de TIM. Voor embedded/industrial zou ik inderdaad de speciale versies met een lagere TDP gebruiken, maar over het algemeen voldoet de 'normale versie prima ook al is de max TDP wat hoger. De versies met een lagere TDP zijn gewoon idioot duurder terwijl er alleen een (base+boost)clock limit aan hangt. Dit kan je vaak ook via bios en/of andere tools bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 20:40

zeroday

There is no alternative!

J.Thermaltaker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:03:
Ik zit toch te kijken nu voor een cpu upgrade voor de gen8..
Momenteel wel al 16GB werkgeheugen geplaatst.
Draai momenteel op de celeron die standaard meegeleverd is, draait Esxi met een aantal vm’s waaronder xpenology, plex en nog een paar dingen..

De grote vraag, wat is nu wijs om te kopen?
De xeon 1265l v2 of de xeon 1230? Of misschien iets heel anders?
ik heb deze CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz
en nog geen moment spijt van gehad om deze erin te zetten ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-07 12:47
@HollowGamer gewoon nog ter volledigheid (voor mocht je nog geinteresseerd zijn in wat ik gedaan heb), ik ben dan uiteindelijk voor een custom servertje gegaan gebaseerd op een ASRock J4205-ITX met 16 Gb RAM.

Heb er nu m'n oude HDD's ingestoken, software RAID 0 met zfs op basis van ansible-nas (https://github.com/davestephens/ansible-nas). Draait super op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ja hier hadden we het daarover: GekkePrutser in "Het grote HP Proliant Microserver topic"

Ik heb ze nog nooit op ebay gezien, denk dat de meeste mensen die er een hebben de microserver als zodanig (met hoge TDP processor) gekocht hebben, dus waarom zou je die verkopen? Een downgrade doe je immers niet zo snel. En de modellen met die CPU's waren enorm veel duurder dan de G1610 (rond de 1000 euro) dus ik denk dat ze niet veel verkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

GekkePrutser schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 02:11:
[...]

Ja hier hadden we het daarover: GekkePrutser in "Het grote HP Proliant Microserver topic"

Ik heb ze nog nooit op ebay gezien, denk dat de meeste mensen die er een hebben de microserver als zodanig (met hoge TDP processor) gekocht hebben, dus waarom zou je die verkopen? Een downgrade doe je immers niet zo snel. En de modellen met die CPU's waren enorm veel duurder dan de G1610 (rond de 1000 euro) dus ik denk dat ze niet veel verkocht zijn.
ik heb 5 van die gen8 onder beheer
1 met een heftige CPU voor Esxi en dat zou ik adviseren
1 met een iets minder heftige CPU 1230 of zoiets geloof ik voor Windows 2012R2
en 3 met de Celeron voor NAS ..

werkt allemaal top ..
en ze zijn inmiddels +2 jaar .. (als het niet meer is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-07-2024
zeroday schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:00:
[...]
en 3 met de Celeron voor NAS ..
Mag ik zo brutaal zijn? En ervan uitgaande dat je met beheer bedoeld (eigen gebruik):
Waarom 3 voor een NAS?
Kun je dan niet beter een 2u of 4u zelfbouw storage/NAS doen (betreft idle stroom verbruik) lijkt mij dit gunstiger.

Ik ben oprecht benieuwd waarom je voor de 3 losse (Gen's) bent gegaan?

[ Voor 0% gewijzigd door ScoTech op 11-07-2019 10:56 . Reden: taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ScoTech schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:55:
[...]

Mag ik zo brutaal zijn? En ervan uitgaande dat je met beheer bedoeld (eigen gebruik):
Waarom 3 voor een NAS?
Kun je dan niet beter een 2u of 4u zelfbouw storage/NAS doen (betreft idle stroom verbruik) lijkt mij dit gunstiger.

Ik ben oprecht benieuwd waarom je voor de 3 losse (Gen's) bent gegaan?
Echt 'gemak' (thuis situatie)
Ik ben begonnen met de ESXI voor thuis, toen dat beviel een 2e gekocht om als OpenMediavault NAS te gebruiken.
de hoeveelheid data en de aanwezige HDDs zorgden ervoor dat er maar 1 project op kon: mijn muziek (en dan spreken we over +/- 5TB aan data

Toen wilde ik de TV series en Films . .Damn . .tsja . .dan kun je grotere HDD's kopen maar dan moet je die andere NAS ook weer zien in te richten en de data moven .. want hoe breidt je de NAS uit, die al uit 4 HDDs bestaat, (draait softwareware RAID5 uhm)

Nou de 2e was toen ook klaar .. en daar staat alle gedownloade meuk op ..

Toen kwam vrouwlief die alle andere data niet meer op een USB disk wilde hebben .. dus kwam er een 3e NAS .. voor al het andere ..

Verre van ideaal .. Maar wel voor mijn thuis situatie waar ik nogal wat HDDs had liggen en kon hergebruiken de goedkoopste oplossing.

En nu loop ik nog te klooien met USB disks om maar een backup te hebben .. ;)

Stroom maakt met niet zoveel uit (ik zit al jaren boven het NL gemiddelde) ... Geluid wel .. ;)
Maar ik zit wel eens te denken om te vervangen .. maar dan gaat dat wel in de papieren lopen want dan heb ik zomaar 10 tot 20TB nodig als opslag ..
Maar als je een alternatief weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-07 14:03
Beste medetweakers ik heb onlangs een gen10 microserver aangeschaft en ben aan het kijken voor hardeschijven en dergelijke.
Nu wil ik deze kaart: pricewatch: Startech.com 2x M.2 NGFF SSD RAID controller kaart met 2x SATA II... als een uitbreiding kan iemand mij vertellen of ik deze in de microserver kan gebruiken en of dit qua raid ook gaat werken.

Ik wil proxmox gaan draaien en dan de vm's op die M.2 raid harde schijven installeren.

[ Voor 0% gewijzigd door Tuskermalt op 09-08-2019 13:31 . Reden: Verkeerde hardware genoemd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tuskermalt schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:07:
Beste medetweakers ik heb onlangs een gen10 microserver aangeschaft en ben aan het kijken voor hardeschijven en dergelijke.
Nu wil ik deze kaart: pricewatch: Startech.com 2x M.2 NGFF SSD RAID controller kaart met 2x SATA II... als een uitbreiding kan iemand mij vertellen of ik deze in de microserver kan gebruiken en of dit qua raid ook gaat werken.

Ik wil proxmox gaan draaien en dan de vm's op die nvme raid harde schijven installeren.
Op dat kaartje gaan nvme-ssd's sowieso niet werken, want dat kaartje doet alleen aan sata M.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-07 14:03
dcm360 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:28:
[...]

Op dat kaartje gaan nvme-ssd's sowieso niet werken, want dat kaartje doet alleen aan sata M.2.
Dank verkeerd componenten bij elkaar. Maar het gaat mij er meer om of die startech kaart gaat werken icm met de microserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 17:52

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Je kan in ieder geval niet zeggen dat deze server geen uitdagingen met zich meebrengt. Althans, de mijne heeft een leuk dingetje tegenwoordig.

De onboard RAID controller lijkt allesbehalve goed te willen omgaan met de SSDs die ik heb. Bij file transfers gaat hij tot 80% en vanaf daar wordt het gehele systeem unresponsive en zie je in de monitoring de latency steil omhoog schieten. Meestal moet ik dit oplossen met een harde reboot van het hele verhaal.

Ergens vermoed ik problemen met de ESXI driver van de controller, maar die heb ik inmiddels al 7x vervangen met de oude versie.

Gelukkig heb ik toentertijd een ServeRaid M1505 gekocht: maar die gaf toen ook problemen met voornamelijk HDDs. Gelukkig heb ik nu alleen maar flash dus proef op de som... Werken als een malle. En natuurlijk nu op 6 GB/s snelheden voor ALLE disks.

Toch, beetje frustrerend.. :| Ben in ieder geval blij dat ik de workaround heb kunnen implementeren met goede resultaten. Maar wellicht ben ik niet de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:16
@RavonsDaro
Welke ESXi versie en officiële VMWare of van HPE?

Bij mij werkte ESXi tot 6.5U1 prima op een Gen8 microserver met SmartArray P220 controller. Kwam er laatst achter dat deze RAID-controller nog op firmware uit 2011 draaide en update uitgevoerd naar meest recente uit 2015 en vervolgens gaat ESXi en VM's in freeze na wat meer disk-activiteit.

Downgrade en upgrade gedaan, native ESXi en HPE, maakt allemaaln niet uit. Nu nog weer eens een firmware downgrade doen en kijken of het weer werkt, anders klaar met ESXi op de Gen8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

rookie no. 1 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:41:
@RavonsDaro

Bij mij werkte ESXi tot 6.5U1 prima op een Gen8 microserver met SmartArray P220 controller. Kwam er laatst achter dat deze RAID-controller nog op firmware uit 2011 draaide en update uitgevoerd naar meest recente uit 2015 en vervolgens gaat ESXi en VM's in freeze na wat meer disk-activiteit.

Downgrade en upgrade gedaan, native ESXi en HPE, maakt allemaaln niet uit. Nu nog weer eens een firmware downgrade doen en kijken of het weer werkt, anders klaar met ESXi op de Gen8.
Goed excuus om te switchen naar Proxmox VE. :)
Dat draait als een malle op een Gen8 en vind ik persoonlijk vaak een logischer keuze dan ESXi.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

rookie no. 1 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:41:
@RavonsDaro

Speciaal voor je opgezocht: Versie 6.5 U1 met de HPE EXSI release. ;)

Te bedenken dat ik naar U2 wilde... ergens blij dat ik het niet gedaan heb.

Ik deel je sentiment overigens. Alleen wil ik zelf niet overstappen naar Proxmox vanwege de ervaring/kennis die ik van VMWare heb. En sowieso supporteert Veeam toch echt geen Proxmox VMs, laatse keer dat ik checkte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon_florijn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 14:37
Ik heb sinds vandaag een Microserver Gen10 met een AMD Opteron. Ik zoek in de bios naar de mogelijkheid om VT-x in te schakelen. Maar ik kan het niet vinden. Iemand een idee? Ik zie namelijk in ESXi wel alle hardware, maar geen mogelijkheid om passthrough aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RavonsDaro schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:21:
[...]
Ik deel je sentiment overigens. Alleen wil ik zelf niet overstappen naar Proxmox vanwege de ervaring/kennis die ik van VMWare heb. En sowieso supporteert Veeam toch echt geen Proxmox VMs, laatse keer dat ik checkte. ;)
ESXi is niet dusdanig spannend dat kennis daarvan echt gaat helpen.

Vind ESXi maar een mager ding. Moet zeggen dat ik van de full suite ook niet heel gelukkig word. vSphere, qua mogelijkheden hardstikke leuk, maar de JAVA versie is traag en werkt half, de HTML versie idem.

In een bedrijfsomgeving een logische keuze, maar vervloekenswaardig.

Privé heb ik geen behoefte aan VEAM en vind ik Proxmox een veel fijnere keuze, Het kan in een kleinere omgeving leuker dingen dan ESXi. (Zoals het equivalent van storage vmotion, werkt prima, zonder downtime.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

En toch heb ik m'n voorkeur, vrees ik. ;) Dus hoe overtuigd je bent, blijft deze rakker bij z'n leest.

Inmiddels draait m'n server weer als vanouds. Zou bijna zeggen dattie wat sneller is. Mag ook wel, tis nu allemaal flash :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:16

dnzm

Knorrig

Tomba schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:34:
[...]

Ik heb zelf gewoon een SSD aangesloten op port 1 en port 5 (de ODD) op 1 van de hot-swappable bays aangesloten, geen gedonder met stuk gaande usb sticks ;)
Ik zou heel erg geïnteresseerd zijn in deze manier of desnoods die van @zeroday erboven, want zoals het nu staat is rebooten een hels karwei omdat ik elke keer weer de SSA in moet om die SSD-drive in de ODD-bay weer in zijn eigen RAID te duwen. Effort.

Een andere oplossing is natuurlijk een Xeon erin en dan de boel virtualiseren, maar eigenlijk lijk ik voor de performance die Xeon helemaal niet nodig te hebben, dus dat vind ik dan eigenlijk ook weer zonde. :)

Heb je heel toevallig ergens een kant-en-klare howto klaarliggen?

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

dnzm schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

Ik zou heel erg geïnteresseerd zijn in deze manier of desnoods die van @zeroday erboven, want zoals het nu staat is rebooten een hels karwei omdat ik elke keer weer de SSA in moet om die SSD-drive in de ODD-bay weer in zijn eigen RAID te duwen. Effort.

Een andere oplossing is natuurlijk een Xeon erin en dan de boel virtualiseren, maar eigenlijk lijk ik voor de performance die Xeon helemaal niet nodig te hebben, dus dat vind ik dan eigenlijk ook weer zonde. :)

kijk hier eens
https://www.aroundmyroom....-gen8-and-openmediavault/

Erg belangrijk is dat als je niet de RAID wilt gebruiken van de HP gen8 en ze dus al losse disks wil zien dat je dan deze disks er pas in stopt nadat je je OS hebt geinstalleerd.
de USB kun je zonder problemen nadat de eerste keer je linux van de ODD drive is gestart erin zetten om je USB als master te laten booten.

(volgens mij is het nog steeds niet mogelijk om via het ODD slot te booten met de mogelijkheid je normale HDDs te blijven gebruiken ( tenzij dat nu in de BIOS wel ondersteund wordt),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Ik heb gewoon een SSD in een USB doosje geduwd en aangesloten op de USB poort.
Boot daarvan.

Is niet super snel, maar voor FreeNAS voldoet het *ruim* en een reguliere SSD is een stuk betrouwbaarder dan een reguliere USB stick.

Of is dat geen oplossing voor jouw probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Ah, thanks, dat is iets om eens mee te prutsen.

[quote]
Erg belangrijk is dat als je niet de RAID wilt gebruiken van de HP gen8 en ze dus al losse disks wil zien dat je dan deze disks er pas in stopt nadat je je OS hebt geinstalleerd.
de USB kun je zonder problemen nadat de eerste keer je linux van de ODD drive is gestart erin zetten om je USB als master te laten booten. [quote]

Nee, maar dat is in mijn situatie het geval, die interne RAID-controller gebruik ik niet voor de datascrhijven, ik draai een softwarematige BTRFS-raid. Dus dat stukje is geen probleem.
(volgens mij is het nog steeds niet mogelijk om via het ODD slot te booten met de mogelijkheid je normale HDDs te blijven gebruiken ( tenzij dat nu in de BIOS wel ondersteund wordt),
Nou, het kan soort van wel. Wat ik nu heb, is in de HP RAID-controller een RAID0 van 1 schijf (de SSD in het ODD-slot) en die kun je dan in die storage admin als boot device aanmerken. Dat werkt, en in het verleden bleef het ook werken, maar op een gegeven moment was dat gedaan en "vergeet"-ie ddie RAID na een reboot. Dan moet je dus naar de storage admin, RAID aanmaken, RAID bootable markeren, rebooten. Kost je zo 5 tot 10 minuten, dus daar wil ik hoe dan ook van af. :)

Ik zal eens kijken naar die USB-oplossing, al klinkt die oplossing van @Tomba nog iets minder foutgevoelig.
unezra schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:50:
[...]

Ik heb gewoon een SSD in een USB doosje geduwd en aangesloten op de USB poort.
Boot daarvan.

Is niet super snel, maar voor FreeNAS voldoet het *ruim* en een reguliere SSD is een stuk betrouwbaarder dan een reguliere USB stick.

Of is dat geen oplossing voor jouw probleem?
An sich is dat een optie, maar aangezien ik een volledig OS van die schijf draai, met services en docker containers en dingen, ben ik een beetje huivierig voor de snelheid. Als ze er nou een USB3-slot in hadden gebouwd, soit, maar volgens mij is het USB2.

[ Voor 17% gewijzigd door dnzm op 24-08-2019 10:23 . Reden: extra quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

In mijn gen8 heb ik de kabel die aan de eerste hot-swap bay zit losgetrokken en daar een SSD op aangesloten en vervolgens een losse SATA kabel van SATA5/ODD op diezelfde hot-swap bay aangesloten. In BIOS SATA op AHCI; werkt perfect.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

dnzm schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:21:
[...]
An sich is dat een optie, maar aangezien ik een volledig OS van die schijf draai, met services en docker containers en dingen, ben ik een beetje huivierig voor de snelheid. Als ze er nou een USB3-slot in hadden gebouwd, soit, maar volgens mij is het USB2.
Hmm. Dat weet ik niet.
Zou dat even nakijken.

Overigens kun je wel degelijk van de ODD booten, je moet dan alleen een Micro SD kaartje in de machine steken (daar kun je van booten, ook met 4 disks, iig in de Gen8) en dáár je bootsector op zetten. Bootsector (en mogelijk /boot) draai je vanaf daar, je OS draai je vanaf de ODD SATA poort zonder snelheidsverlies en dan kun je toch 4 volledige disks hebben voor data en andere zaken.

Technisch boot je dan niet van de ODD, maar je hele OS draait er wel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

dnzm schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:21:

Ik zal eens kijken naar die USB-oplossing, al klinkt die oplossing van @Tomba nog iets minder foutgevoelig.

[...]

of je nu een SSD of een USB flash memory dingetje gebruikt maakt niet zoveel uit .. dat is dezelfde config
enige is dat SSD wat betrouwbaarder is, maar omdat alleen grub erop draait is een SSD zonde van de ruimte, (Volgens mij, omdat je er alleen grub op draait).

Dus in feite is de boot sequence

TIjdens config: USB boot of SD boot met OS, dan OS op ODD drive zetten
Dan reboot, USB boot of SD boot eruit en laten booten vanaf ODD drive
ODD drive laat je OS zien en je kan dan grub gaan configgen, je zorgt ervoor dat Grub naar de ODD verwijst en je reboot, nu wordt de USB disk gebruikt om te booten en die start meteen door naar de ODD drive omdat je dat in grub hebt gezet.. als je dan bij deze boot ook nog eens je 4 HDDs erin hebt gezet zijn deze zichtbaar in Linux en kan je ze gaan gebruiken als data disk.

en zo werken er bij mij 3 met OpenMediavault

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

zeroday schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:11:
[...]
of je nu een SSD of een USB flash memory dingetje gebruikt maakt niet zoveel uit .. dat is dezelfde config
enige is dat SSD wat betrouwbaarder is, maar omdat alleen grub erop draait is een SSD zonde van de ruimte, (Volgens mij, omdat je er alleen grub op draait).

Dus in feite is de boot sequence
Voor alleen GRUB is een USB stick of SSD aan je USB poort zonde. Dat kun je beter op een SD kaartje zetten.
Qua betrouwbaarheid maakt dat niet uit omdat er én amper van word gelezen en geschreven én als GRUB zoek is, dat vervelend is maar je effectief geen data of config kwijt bent.

Nieuwe sd-kaart er in, grub update en klaar.
TIjdens config: USB boot of SD boot met OS, dan OS op ODD drive zetten
Dan reboot, USB boot of SD boot eruit en laten booten vanaf ODD drive
ODD drive laat je OS zien en je kan dan grub gaan configgen, je zorgt ervoor dat Grub naar de ODD verwijst en je reboot, nu wordt de USB disk gebruikt om te booten en die start meteen door naar de ODD drive omdat je dat in grub hebt gezet.. als je dan bij deze boot ook nog eens je 4 HDDs erin hebt gezet zijn deze zichtbaar in Linux en kan je ze gaan gebruiken als data disk.

en zo werken er bij mij 3 met OpenMediavault
Waarom de SD er uit? Ik zou juist daar GRUB opzetten en je OS dan op de ODD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

unezra schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Voor alleen GRUB is een USB stick of SSD aan je USB poort zonde. Dat kun je beter op een SD kaartje zetten.
Qua betrouwbaarheid maakt dat niet uit omdat er én amper van word gelezen en geschreven én als GRUB zoek is, dat vervelend is maar je effectief geen data of config kwijt bent.

Nieuwe sd-kaart er in, grub update en klaar.
Schrijven gebeurt wel bij elke kernel update, toch? Ik was van plan naar Fedora te switchen, dus dat komt dan nog enigszins vaak-ish voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

dnzm schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:45:
[...]
Schrijven gebeurt wel bij elke kernel update, toch? Ik was van plan naar Fedora te switchen, dus dat komt dan nog enigszins vaak-ish voor
Juh maar dat is echt totaal niet spannend.
Dat zijn een paar MegaByte, eens in de zoveel weken. Word ook een SD kaart totaal niet warm of koud van.

(In fact, SD kaarten worden gebruikt voor het draaien van VMWare ESX en gaan dan jaren mee. Ik vind het iffy, maar het is hoe het vaker word gedaan. Zelf vind ik in dat soort situaties tftp mooier maar da's voor thuis natuurlijk geen optie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon_florijn
Mijn vraag raakt ondergesneeuwd door offtopic gedoe.
-———
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis.
———

Ben benieuwd of iemand mijn vraag kan beantwoorden of een Gen10 AMD Opteron Microserver hardware passthrough ondersteunt.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:10
jon_florijn schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:03:
Mijn vraag raakt ondergesneeuwd door offtopic gedoe.
-———
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis.
———

Ben benieuwd of iemand mijn vraag kan beantwoorden of een Gen10 AMD Opteron Microserver hardware passthrough ondersteunt.

Alvast bedankt.
Je kan de netwerkkaarten of de Marvell controller in passthrough zetten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YzuP9yc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon_florijn
Bij mij staat alles (22 items) op 'Not capable'. Vandaar dat ik mij afvraag of ik nog iets aan moet passen in de bios of dat het überhaupt niet mogelijk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:10
Ja die optie is er wel in de bios. De server van mij is headless dus ik kan niet voor je kijken.

Kijk even of je IOMMU op enabled hebt staan en wellicht instellingen met de naam "Virtual" ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon_florijn
Ik zal nog eens goed kijken. Jij hebt ook een AMD Opteron?

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon_florijn
Dank u dank u! Inderdaad IOMMU op enabled en voila, ik kan de sata-controller op passthrough zetten. 100 kudo's voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Waarom de SD er uit? Ik zou juist daar GRUB opzetten en je OS dan op de ODD.
Geen waarom .. ik had indertijd maar 1 SD kaart en daar had ik OMV op staan
ik had wel meerdere usb sticks ..

dan is keuze economisch makkelijker gemaakt toch? maar in feite maakt het niet uit .. en kan je dus een SD kaart gebruiken . wat je wil .. is om het even .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

unezra schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:47:
[...]

Juh maar dat is echt totaal niet spannend.
Dat zijn een paar MegaByte, eens in de zoveel weken. Word ook een SD kaart totaal niet warm of koud van.

(In fact, SD kaarten worden gebruikt voor het draaien van VMWare ESX en gaan dan jaren mee. Ik vind het iffy, maar het is hoe het vaker word gedaan. Zelf vind ik in dat soort situaties tftp mooier maar da's voor thuis natuurlijk geen optie.)
Nee, dat is dan ook wel weer zo. Op mijn werk (narrowcasting-leverancier) werken we met RasPi's, en daarvan liggen sommige ook al letterlijk jaren bij klanten achter een scherm, zonder problemen, en dat doet dan nog wel wat meer dan alleen grub.

Pikt een kernel-update vanuit $PACKAGE_MANGER trouwens wel de juiste plek om de bijgewerkte Grub weg te schrijven? Of is dat iets dat ik na een update met kernel met het handje zelf moet doen (en dan geheid een keer ga vergeten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11-2024
Goedendag medetweakers,

Ik wil mijn microserver graag een ram-upgrade geven naar 16 GB.
Weet iemand of dit geheugen gaat werken in mijn server?
pricewatch: Kingston KFJ-PM316/8G

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@Mr-Robot
Welke generatie Microserver?

Kijk hier eens: https://www.kingston.com/...e=8&mfr=HEW&line=ProLiant

Andere geheugen fabrikanten, zoals Micron, hebben ook zo'n configurator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11-2024
@rookie no. 1
Ik heb een Gen8.
Dankjewel, Lijkt erop dat alleen de KTH versie van Kingston's z'n ram gaat werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
RavonsDaro schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:21:
[...]

Speciaal voor je opgezocht: Versie 6.5 U1 met de HPE EXSI release. ;)

Te bedenken dat ik naar U2 wilde... ergens blij dat ik het niet gedaan heb.

Inmiddels ben ik zelf overgestapt naar de laatste custom HPE ESXI release genaamd ESXi 6.7 U3 Aug 2019 – Supports Gen9 Servers and forward wat vooralsnog vlekkeloos draait op de HPE ProLiant MicroServer Gen8. Gelukkig heb ik in ieder geval nog nergens problemen opgemerkt met het gebruik van (HPE) ESXI 6.7 en navolgende 6.7 Update releases op de HPE ProLiant MicroServer Gen8.

Ik weet dat je een tijdje geleden nog op de (custom HPE?) release ESXI 6.7.0 Update 1 zat, indien er problemen bestaan omtrent de drivers zou het dan geen mogelijkheid zijn om de correct werkende drivers/VIB's over te zetten naar HPE ESXi 6.7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-07 11:39
Als ik het goed begrijp moet je dus een beeldscherm aan de gen10 hangen om OS en dergelijke te installeren, vanwege ontbreken Ilo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@Indir Dat ziet eruit alsof het alleen voor de Gen9 of hoger is. Komt er nog wel een HPE SPP uit voor Gen8's?

En over jouw Gen8 i.c.m. ESXi 6.7u3 : heb je een add-in storage controller (welke?) of de 120i?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:41

Q

Au Contraire Mon Capitan!

pelt schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:05:
Als ik het goed begrijp moet je dus een beeldscherm aan de gen10 hangen om OS en dergelijke te installeren, vanwege ontbreken Ilo?
Ja dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
rookie no. 1 schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:19:
@Indir Dat ziet eruit alsof het alleen voor de Gen9 of hoger is. Komt er nog wel een HPE SPP uit voor Gen8's?

En over jouw Gen8 i.c.m. ESXi 6.7u3 : heb je een add-in storage controller (welke?) of de 120i?
Ik beschik vooralsnog alleen over de B120i Controller. En inderdaad de release en content notes die ik heb gelinkt zijn voor de Gen9/10 systemen.

Tevens staat er in de hiervoor door mij gelinkte release notes voor de HPE Service Pack for ProLiant (SPP) 2019.09.0 ook het volgende;
The 2017.04.0 SPP was the last production SPP to contain components for the G6, G7 and Gen8 server platforms. For additional information on the changes, see “Reducing Server Updates”.
Als we kijken naar de hierboven genoemde statement klopt dat enigszins ook wel aangezien HPE al geringe tijd het volgende principe hanteert betreffende de SPP releases voor HPE ProLiant MicroServer Gen7/Gen8 servers. Namelijk;
In order to reduce the frequency at which servers need to be updated, HPE is changing the packaging and delivery of the SPP.

Going forward, two types of SPPs will be released:
  • A single “Production SPP” that contains the firmware and drivers for the all of the production server generations, and
  • Multiple server generation specific “Post-Production SPPs” that contain the firmware and drivers for a specific post-production server generation (e.g. Gen8 only Post-Production SPP that contains the firmware and drivers for all of Gen8 server models).
When a server generation transitions to “Post-Production,” the firmware and drivers for that server generation are frozen, packaged together on a “Post-Production SPP,” and released. The “Post-Production SPP” is supported through the EOS (end of support) for that server generation, and all future firmware and driver updates are released as hot fixes. This eliminates the need for yearly updates.

The 2017.04.0 SPP is the last production SPP to contain components for the G7 and Gen8 server platforms. For additional information, please refer to Reducing Server Updates.
Zelf heb ik middels de door HPE aangeboden Post-Production SPP ISO bestand, en door later gebruik te maken van de aangeboden feature een custom Post-Production SPP ISO bestand te creëren, alsnog wat updates uit weten te voeren voor de MicroServer Gen8. Met behulp van de Post-Production Gen8.1 (6 Nov 2017), Gen8.1 (4 Feb 2019).

Let er wel op dat toegang tot de door HPE aangeboden bestanden en features zoals de custom SPP niet zomaar te verkrijgen zijn. Hier een nieuwsbericht uit 2014 inmiddels.
NOTICE: Access to the SPP requires validation via the HPE Support Center. An active warranty or HPE support agreement is required to download the SPP.
Al heeft dit mij er niet toe belet om alsnog... O-)

Edit: Wat additionele informatie betreffende de SPP ondersteuning van HPE.

[ Voor 7% gewijzigd door Indir op 23-09-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 03:12
Hi all, ik ben nieuw op deze topic en heb ook nog niet alles doorgelezen, maar was beniewd naar jullie mening. Ik heb recent een microserver G8 gekocht en gelijk een Xeon 1260.

Ik heb deze microserver gekocht omdat ik nu een Nuc met een I3 6100 heb draaien voor 4-8 tal VM's
als host heb ik windows server 2016 en dan 4 tal VM's. denk aan Exchange 2016 en SCCM, AD, workstations etc. Ik heb daarvoor een ICybox aangesloten op de nuc met usb 3, maar dit perform gewoon erg slecht. Verder heb ik nog nassen draaien voor backups en filesharing.

mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik de microserver het bese inrichten ?
ik wil graag filesharing functional. Ik had al gekeken naar unraid en freenas, in beiden kan je tegenwoordig VM's draaien, maar geen idee hoe het performed.

Ik had ook gekeken naar exsi, voordeel hiervan is dat ik me hyper-v images vrij makkelijk kan omzetten, bij kms (dat unraid en freenas gebruikt) is dat iets meer werk.

ik kan natuurlijk hier ook windows server 2019 installeren en kijken of ik binnen een VM shares kan aanmaken en eventueel een disk mounten om dit voor elkaar te krijgen.

maar was vooral benieuwd naar jullie mening en oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

murdock01 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:55:
Hi all, ik ben nieuw op deze topic en heb ook nog niet alles doorgelezen, maar was beniewd naar jullie mening. Ik heb recent een microserver G8 gekocht en gelijk een Xeon 1260.

Ik heb deze microserver gekocht omdat ik nu een Nuc met een I3 6100 heb draaien voor 4-8 tal VM's
als host heb ik windows server 2016 en dan 4 tal VM's. denk aan Exchange 2016 en SCCM, AD, workstations etc. Ik heb daarvoor een ICybox aangesloten op de nuc met usb 3, maar dit perform gewoon erg slecht. Verder heb ik nog nassen draaien voor backups en filesharing.

mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik de microserver het bese inrichten ?
ik wil graag filesharing functional. Ik had al gekeken naar unraid en freenas, in beiden kan je tegenwoordig VM's draaien, maar geen idee hoe het performed.

Ik had ook gekeken naar exsi, voordeel hiervan is dat ik me hyper-v images vrij makkelijk kan omzetten, bij kms (dat unraid en freenas gebruikt) is dat iets meer werk.

ik kan natuurlijk hier ook windows server 2019 installeren en kijken of ik binnen een VM shares kan aanmaken en eventueel een disk mounten om dit voor elkaar te krijgen.

maar was vooral benieuwd naar jullie mening en oplossingen
Kijk eens naar Proxmox VE:
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve

Die snapt ook vmware images en je kunt ze converteren naar de andere formaten. (Online, zonder downtime van je vm.)

Zie ook: Het grote Proxmox VE topic

Qua inrichting, hoe ik het had:
- 1x SSD voor het OS (SATA SSD in een USB doosje op de USB poort)
- 4x HDD voor de data

HDD's in RAIDZ-1 of een mirrored stripe en hobbelen maar. Nadeel van de Gen8, is dat 'ie maar 16G geheugen aan kan. Dat heeft invloed op je ZFS performance maar het moet wel kunnen. Je levert alleen wel wát geheugen in. Volgens mij kun je ZFS veilig draaien met 4G of minder voor ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
Thanks voor reply, ik had er nog nooit van gehoord en ziet er wel leuk uit.
wat ik zo snel lees is dat je voor nas/file sharing een "LXCs" moet aanmaken met samba.
LXCs lijkt me een docker verhaal. hoe heb jij filesharing opgelost ?

Ik heb straks dacht ik al 16GB in de server zitten, wel iets minder dan de 32GB in me nuc maar is even niet anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

murdock01 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:51:
Thanks voor reply, ik had er nog nooit van gehoord en ziet er wel leuk uit.
wat ik zo snel lees is dat je voor nas/file sharing een "LXCs" moet aanmaken met samba.
LXCs lijkt me een docker verhaal. hoe heb jij filesharing opgelost ?
Het kan op een aantal manieren.
PVE is in essentie Debian. Dus je zou op de hypervisor zelf, Samba kunnen installeren.
(Of dat een goed idee is is een 2e, maar het kan.)

Hoe ik het nu heb opgelost is ook niet echt fraai, maar het minst lelijke:
- NFS server op de hypervisor
- OpenMediaVault in een vm (dus niet in een container/LXC)
- Via een plugin de NFS share gemount als disk en daarop mijn bestanden

Het kan zijn dat ik alsnog af stap van die constructie, ik ben er niet helemaal gelukkig mee en je krijgt wat foutmeldingen links en rechts, maar het werkt. Ben d'r nog over na aan het denken. :)
(Zie ook mijn laatste overwegingen in het PVE topic.)
Ik heb straks dacht ik al 16GB in de server zitten, wel iets minder dan de 32GB in me nuc maar is even niet anders
De Gen8 kan helaas ook maar 16G aan. Hard limit.
Voor 32G heb je de Gen10 nodig maar die heeft én een slechtere CPU én die CPU kan niet vervangen worden.

Hoe dan ook, PVE gebruik ik nu denk ik een jaar of 6-8 fulltime. (Privé.) Ben er enorm over te spreken.
Het is niet perfect, maar ik vind het voor mijn situatie, vele malen beter dan alle alternatieven die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
Ik heb me afgelopen dagen even goed ingelezen en dacht met unraid eigenlijk al klaar te zijn, maar PVE is ook een mooie optie en ZFS is een goede file system, misschien wel beter dan unriad vanwege de hashchecks en mogelijkheid om corrupted files te fixen.

maar wellicht kan je me helpen met het volgende :)
Ik wil eigenlijk simpel starten
- 1 ssd voor PVE, maar ook gelijk 2 partities voor ZFS (SLOG en ARC)
- 2 disk in een RAID1 config voor al me VM's

dit lijkt me toch geen probleem ?

ik wil later dan 3-4 disken toevoegen in een raidz1 config.

misschien snap ik de functie van NFS nog niet goed, maar moet toch ook in PVE die raid set configueren.

maar heb dus NFS nodig om die raidset te mounten in OpenMediaVault ?

Ik zat eerste te kijken of ik die raidz1 niet kan maken in openmediavault zelf, maar lijkt me niet echt handig en OpenMediaVault ondersteund het ook niet native. klopt dit een beetje ? thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@murdock01
Begrijp ik nou goed dat je al met Hyper-V VM's werkt? Waarom installeer je geen Hyper-V (Core, gratis) en beheer je met Windows Admin Center? Dat werkt uitermate snel op de Gen8 en storage controller daarvan en je kunt uiteraard je VM's meenemen zonder extra conversies e.d.

Wat voor Intel Xeon 1260 is het precies? Zat hij er al in of moet dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
@rookie no. 1

Hi, klopt helemaal, heb nu 5 tal VM draaien in hyper-v.
Ik heb windows server 2016 met hyper-v draaien als host en dan dingen als sql, sccm, ad, plex etc als aparts VM's. Enige wat in me achterhoofd zit is dat de performance misschien met iets als Debian/VSE met KMS beter/stabieler is dan hyper-V en verder heb ik geen hardware raid controller en softraid in windows heb ik ook niet zo'n goed gevoel bij en heb nu in zitten lezen in ZFS en dat als file system met raid lijkt me best goed werken.

deze xeon heb ik pas gekocht en gisteren binnen gekregen
http://www.cpu-world.com/...ntel-Xeon%20E3-1260L.html

lijkt mij een goede keus als ik zo de reviews en specs lees.

thanks voor het mee denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

rookie no. 1 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:16:
@murdock01
Begrijp ik nou goed dat je al met Hyper-V VM's werkt? Waarom installeer je geen Hyper-V (Core, gratis) en beheer je met Windows Admin Center? Dat werkt uitermate snel op de Gen8 en storage controller daarvan en je kunt uiteraard je VM's meenemen zonder extra conversies e.d.
Die conversie is appeltje:
https://docs.openstack.org/image-guide/convert-images.html

Het kan er nog net niet native mee overweg, maar spannend is het niet.
(Grappig genoeg kan het wel overweg met vmdk's. Native. Je kunt heel PVE met VMWare's vmdk images draaien zonder ooit te converten en áls je al convert, kan dat zonder downtime.)

Ik denk persoonlijk dat PVE een betere keuze is dan Hyper-V, zeker voor thuisgebruik. Stuk gebruiksvriendelijker en makkelijker te beheren en beheersen. All you need is een browser en een klein beetje verstand van Linux.

Zeker met ZFS is het een dikke win. (Enige echte nadeel van ZFS: Het wil graag wat geheugen hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@murdock01 Prima CPU voor de Gen8 en ga inderdaad maar lekker eens proberen met andere hypervisors, dan kom je er uiteindelijk achter wat je het beste bevalt. We horen het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
ik was gisteren er mee begonnen maar valt toch tegen :)
dus ik had PVE geinstalleerd. was even rommelen om de data disken te wipe zodat ik via de gui een ZFS raid set kon aanmaken. ik had alles netjes geupdate en werkt prima.
een export gemaakt van een hyper V image. geprobeerd via winscp die binaries er op te krijgen, maar zag die volume niet, toen op een externe usb drive gezet, kon hem wel mounten, maar zag daar die volume ook niet.

daarna heb ik windows server 2019 geinstalleerd. was even rommelen met de vga driver en heb nogsteeds rare issues. zoals cpu utilization wordt niet weer gegeven.

als ik eens tijd heb voor ga ik eens verder kijken met VSE, Wil nogseeds eens kijken met filesharing met ZFS. als jullie tips hebben graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

murdock01 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:01:
ik was gisteren er mee begonnen maar valt toch tegen :)
dus ik had PVE geinstalleerd. was even rommelen om de data disken te wipe zodat ik via de gui een ZFS raid set kon aanmaken. ik had alles netjes geupdate en werkt prima.
een export gemaakt van een hyper V image. geprobeerd via winscp die binaries er op te krijgen, maar zag die volume niet, toen op een externe usb drive gezet, kon hem wel mounten, maar zag daar die volume ook niet.
Die raid set kun je nu net wél via de GUI aanmaken. :)
Alleen je kunt geen datasets, directories, en andere zaken via de GUI aanmaken.

Lees je op dat gebied wel echt goed in. ZFS is fantastisch, maar het is een totaal andere manier van denken.

Wat betreft het aanmaken van die datasets, ik heb op het PVE forum vorige week al een feature request ingediend. Heel irritant dat je via de GUI net dat niet kunt. Via de CLI si het appeltje, maar hell, ik kies voor een GUI om een hypervisor heen, omdat ik een GUI om een hypervisor wil hebben. Anders ga ik wel voor CLI XEN of KVM.
daarna heb ik windows server 2019 geinstalleerd. was even rommelen met de vga driver en heb nogsteeds rare issues. zoals cpu utilization wordt niet weer gegeven.

als ik eens tijd heb voor ga ik eens verder kijken met VSE, Wil nogseeds eens kijken met filesharing met ZFS. als jullie tips hebben graag :)
Voor Windows heb je sowieso de VirtIO drivers nodig.
Die heb je hopenlijk wel (allemaal) geïnstalleerd?

https://docs.fedoraprojec...virtio-drivers/index.html

Zonder dat, is Windows echt extreem traag. Zeker op storage.
Ik heb zelf ooit wat tests gedaan. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f3y9RipLIQsr0P0ytM2uFgr3/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

pffff
een dat dat je netjes een van je HP Microservers gen8 uitzet (RAID5 met 1xHDD over ODD en 1x USB flash memory op de internal port
en bij het opstarten wil hij niet meer doorbooten naar de kernel ..

oh oh grub error weer? Uhm.. had ik toch gefixed

Ga je prutsen .. nee noppes nada, maar je ziet wel ineens van je SATA naar ODD connector dat de gele kabel los lijkt te zitten ..
Naja dan maar wat prutsen en nee hoor HDD doet het nog steeds niet .

Je besteld nieuw kabeltje .. en je denkt 's avonds.. laat ik even kijken of mijn BIOS instellingen nog wel op AHCI staat inplaats van op de interne RAID ..
Zie je dat dat verkeerd staat (dat is al vreemd) .. en je zet het om, De kapotte kabel fix je ook even amateuristisch (zolang de 2,5" HDD maar powerrrrr krijgt)

En potodorie . nu wordt de HDD weer herkend ..
alles weer uit, USB memory stick er weer in, de 4 HDD's er weer in en booten ..
wauw .. het draait weer ..

Nu nog morgen even het kabeltje afwachten om alles weer dicht te schroeven ..

Het was weer eens zo'n dag na een stroom onderbreking ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hoi, heeft iemand inzicht of ideeën over de HP-roadmap voor Microservers?

Ik heb in 2011 een HP N36L microserver gekocht en die begint inmiddels af en toe wat kuren te krijgen (staat nu al ruim 8 jaar 24 x 7 te draaien onderin de trapkast. Gaat alleen uit bij stroomstoringen en als er een grotere harde schijf in moet).

De Gen10 microserver is al meer dan 2 jaar geleden uitgekomen.
Wanneer zou HP met een Gen11 uitkomen?

Ik ga er dan voor het gemak van uit dat nieuwere modellen zowel sneller als energiezuiniger gaan worden, dus dat zou de moeite waard kunnen zijn om op te wachten.
Om de hoeveel jaar komt HP normaal met een nieuw model uit?

(mocht het zover zijn kom ik hier vast nog eens buurten hoe ik kan migreren. Ik heb er nu openindiana opstaan omdat dat in 2011 de beste keus leek voor stabiel en robuust ZFS. Inmiddels schijnt ZFS op Linux net zo stabiel en betrouwbaar te zijn en ik neig nu naar iets proxmox-achtigs. Uiteraard moet mijn zpool wel gewoon mee over kunnen. Die heb ik destijds al preventief in het kader van maximale portabiliteit met versie=28 (nog geen features) aangemaakt en nooit geupgrade)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er is nog niet eens een Gen11 lijn van de andere ProLiant servers, dus ik denk dat het nog wel even gaat duren. Hangt er ook vanaf wat er van Intel uitkomt.

Het is moeilijk te zeggen.. Van Apple lekt er altijd veel omdat die zo in de belangstelling staan. Hier geldt dat totaal niet.

Overigens is er op de geschiedenis nauwelijks een peil te trekken. De N36L en de N40L kwamen kort achter elkaar uit, daarna de Gen8 ook. Toen was het een enorme tijd stil, de Gen9 serie werd helemaal overgeslagen en de Gen10 is eigenlijk een totaal ander produkt.

Dus ik denk niet dat er iemand is die er iets zinnings over kan zeggen tenzij die inside info heeft en zijn NDA zal verbreken :) Heb er op internet ook nog niets over gezien, maar ik zou wel het homeservershow forum in de gaten houden, daar zitten de meeste Microserver fans verzameld.

PS Ik had toen ik van FreeBSD 6 overging naar FreeBSD 8 juist enorme problemen om de oude versie van de zpools in te lezen :-( Een oudere versie is niet per se goed. Uiteindelijk heb ik FreeBSD 6 weer moeten installeren, en alle data over moeten kopieren naar mijn nieuwe filesystem (HDD's waren gelukkig groter geworden). Sindsdien heb ik het wel weer een beetje gehad met ZFS, helaas is we nauwelijks een stabiel alternatief. Dus ik zit weer op ext4 zonder bitrot detectie :-(

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 17-10-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-07 13:01
Mijn laatste Microserver Gen8 is van de week naar een nieuwe eigenaar gegaan en heb deze (tijdelijk) vervangen voor een Dell Optiplex 5050 met i7 7700, 64GB RAM, 2TB 970 Evo Plus en Intel I350-AM4 NIC.

De 16GB geheugenlimiet van de Microserver begon nu wel irritant te worden, net als de SATA SSDs (eenmaal NVME...) De CPU ontlasting van de i350 NIC is zeer fijn, maar het was OF NVME in de microserver OF de i350 kaart.

Als uiteindelijke vervanger heb ik de Supermicro SuperServer E301-9D-8CN8TP op het oog aangezien deze 2x SFP+ poorten heeft en 8 cores.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
GekkePrutser schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:38:
Er is nog niet eens een Gen11 lijn van de andere ProLiant servers, dus ik denk dat het nog wel even gaat duren. Hangt er ook vanaf wat er van Intel uitkomt.

Het is moeilijk te zeggen.. Van Apple lekt er altijd veel omdat die zo in de belangstelling staan. Hier geldt dat totaal niet.
Hmmm, jammer dat hier niets over bekend is.
Maar op zich is een Gen10 ook een prima apparaat. Ik zit eens even te kijken wat ik er bij moet kopen (ben beter thuis in software dan in hardware).

In mijn N36L heb ik - naast de 3x6TB RaidZ-data-pool - alleen een OCZ Vertex 2 van 60GB zitten die ik gebruik voor de rpool/OS, Zil en Cache.
OS is een enkele schijf, maar niet heel relevant, geen essentiële data en ik heb een rpool-backup op de data-pool.

Ik twijfel of ik bij Proxmox naar een zfs-mirror rpool zou moeten overstappen, of ook weer gewoon voor een enkele SSD gaan. Als ik een aantal LXC-containers heb, hoe intensief gebruiken die de bootschijf?

Een Gen10 heeft (toch?) geen M.2-slot, dus 1 SSD past mooi in de drive-bay. Alternatief kan ik op de ODD-aansluiting nog een tweede SSD zetten.

Maar als het puur voor OS + cache + ZIL is, dan is het misschien geen gek idee om een SSD in een PCI-slot te stoppen.
Ik zat eerst te kijken naar zoiets:
pricewatch: HP Z Turbo Drive G2 TLC SSD 256GB
maar ik kwam inmiddels ook dit soort insteek-kaartjes tegen waar je 1 of 2 M.2-kaartjes in kunt stoppen:
pricewatch: Supermicro AOC-SLG3-2M2-O

Kan een Gen10 met proxmox daar normaal van booten? Dan kan ik ook nog redelijk betaalbaar naar een mirror-rpool gaan voor zowel OS + LXC's en genoeg plek over houden voor Cache + Zil.

Ik lees hier en in het proxmox-topic dat iedereen het heeft over "enterprise SSD's", maar hoe herken ik die? Wat maakt een SSD een Enterprise SSD? Is een Intel 760p iets?

In mijn N36L zit slechts 5GB ram (leek al best royaal in 2011...), volgens de arc-stats gebruikt hij daarvan nu 2,5-3GB voor ARC met een hitrate van 93% (not bad!). Mijn L2Arc zit vol (cache-partitie is 40GB) en heeft een hitrate van 55%. (Uptime is momenteel 137 dagen, dus cache is goed gevuld).

Meer geheugen lijkt dus goed voor de snelheid. Denk dat ik er maar gelijk 32GB in stop, ik kan alleen niet helemaal vinden welk geheugen er nu in de Gen10 gaat. Uiteraard ECC, en ik had ook in de datasheet al de 2,4Ghz DDR4 gevonden, maar ik verdwaal een beetje in de zoektermen voor ECC: unbuffered? Buffered? Registered? Wat moet er nu in de Gen10?

Heleboel vragen, maar gelukkig heb ik geen haast. Maar ik zou de boel graag preventief vervangen voordat hij er ineens mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ocaj schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:33:
[...]
Hmmm, jammer dat hier niets over bekend is.
Maar op zich is een Gen10 ook een prima apparaat. Ik zit eens even te kijken wat ik er bij moet kopen (ben beter thuis in software dan in hardware).
Ik vind die Gen10 maar matig. De CPU is trager dan de G1610T die in de Gen8 zit.
(Daarom heb ik 'm ook niet gekocht en ben ik uiteindelijk overgegaan op een zelfbouw AMD systeem.)
In mijn N36L heb ik - naast de 3x6TB RaidZ-data-pool - alleen een OCZ Vertex 2 van 60GB zitten die ik gebruik voor de rpool/OS, Zil en Cache.
OS is een enkele schijf, maar niet heel relevant, geen essentiële data en ik heb een rpool-backup op de data-pool.

Ik twijfel of ik bij Proxmox naar een zfs-mirror rpool zou moeten overstappen, of ook weer gewoon voor een enkele SSD gaan. Als ik een aantal LXC-containers heb, hoe intensief gebruiken die de bootschijf?
Ik heb het bij mijn nieuwe build wel gedaan omdat ik de ruimte in mijn kast heb en het een prettig idee vind, maar mijn FreeNAS op een HP Microserver Gen8 draaide op een SSD in een USB enclosure met 4x5G mirrored stripe voor de data. Mijn PVE servers hadden geen lokale storage en draaiden op een enkele SSD op de 5e SATA poort. (Omdat de Microserver niet kan booten van de 5e SATA poort als de andere poorten in gebruik zijn en ik een USB stick niet betrouwbaar genoeg vind met FreeNAS, heb ik die SSD in een USB enclosure gestopt en met klittenband op de plek van de DVD speler vast gemaakt.)
Een Gen10 heeft (toch?) geen M.2-slot, dus 1 SSD past mooi in de drive-bay. Alternatief kan ik op de ODD-aansluiting nog een tweede SSD zetten.
Ik weet niet of dat voor de Gen10 ook zo is, maar de Gen8 kan dus niet vanaf dat ding booten. Als je enkel PVE er op zet, kun je ook overwegen dat op een USB disk te doen. Je hebt op PVE niet veel performance nodig, zolang je je vm's daar maar niet op zet én cache + ZIL in memory doet. (Dus zeker geen swapspace aanmaken.)

Maar sec en alleen PVE kan prima draaien op een USB disk.
Maar als het puur voor OS + cache + ZIL is, dan is het misschien geen gek idee om een SSD in een PCI-slot te stoppen.
Ik zat eerst te kijken naar zoiets:
pricewatch: HP Z Turbo Drive G2 TLC SSD 256GB
maar ik kwam inmiddels ook dit soort insteek-kaartjes tegen waar je 1 of 2 M.2-kaartjes in kunt stoppen:
pricewatch: Supermicro AOC-SLG3-2M2-O
Cache en ZIL ben ik vanaf gestapt naar aanleiding van een interessante discussie in Het grote ZFS topic.
Ik was van plan dat in mijn nieuwe build te doen op 2 NVMe's maar de NVMe's die ik had aangeschaft bleken ongeschikt (dus zijn retour Megekko gegaan) en de snelheidswinst in zo'n situatie nul.

Kortom, overweeg of je dat wil, of dat je gewoon de zooi in memory doet wat meer dan snel genoeg zou moeten zijn.
Kan een Gen10 met proxmox daar normaal van booten? Dan kan ik ook nog redelijk betaalbaar naar een mirror-rpool gaan voor zowel OS + LXC's en genoeg plek over houden voor Cache + Zil.
Zie boven.
Ik lees hier en in het proxmox-topic dat iedereen het heeft over "enterprise SSD's", maar hoe herken ik die? Wat maakt een SSD een Enterprise SSD? Is een Intel 760p iets?

In mijn N36L zit slechts 5GB ram (leek al best royaal in 2011...), volgens de arc-stats gebruikt hij daarvan nu 2,5-3GB voor ARC met een hitrate van 93% (not bad!). Mijn L2Arc zit vol (cache-partitie is 40GB) en heeft een hitrate van 55%. (Uptime is momenteel 137 dagen, dus cache is goed gevuld).

Meer geheugen lijkt dus goed voor de snelheid. Denk dat ik er maar gelijk 32GB in stop, ik kan alleen niet helemaal vinden welk geheugen er nu in de Gen10 gaat. Uiteraard ECC, en ik had ook in de datasheet al de 2,4Ghz DDR4 gevonden, maar ik verdwaal een beetje in de zoektermen voor ECC: unbuffered? Buffered? Registered? Wat moet er nu in de Gen10?

Heleboel vragen, maar gelukkig heb ik geen haast. Maar ik zou de boel graag preventief vervangen voordat hij er ineens mee ophoudt.
Heb je die Gen10 al aangeschaft of overweeg je dat?
Want realiseer je dus dat die AMD CPU, best een traag hok is én niet te upgraden.

Voor de grap even 3 niet willekeurige CPU's bij elkaar geplakt in PassMark:
https://www.cpubenchmark....n-5-3600/3069vs2075vs3481

G1610T (std. CPU Gen8): 2256
X3216 (std. CPU Gen10): 2366
Ryzen 5 3600 (CPU in mijn nieuwe zelfbouwserver): 19920

Mijn ene Ryzen 5 3600 is bijna 3x zo snel als als alle 3 mijn Microserver Gen8's bij elkaar. :)
(En kan ook nog eens meer geheugen aan. 128G. Da's 2.6x zo veel als mijn Gen8's bij elkaar en 1.3x zo veel als 3 Gen10's bij elkaar zou kunnen hebben. Overigens heb ik er nu "maar" 64G in zitten, dat had ik nog liggen en is voorlopig genoeg gezien ik op dit moment nog maar 40% gebruik, inclusief de 8G voor ZFS die ik het geef.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 07:49:
Ik weet niet of dat voor de Gen10 ook zo is, maar de Gen8 kan dus niet vanaf dat ding booten. Als je enkel PVE er op zet, kun je ook overwegen dat op een USB disk te doen. Je hebt op PVE niet veel performance nodig, zolang je je vm's daar maar niet op zet én cache + ZIL in memory doet. (Dus zeker geen swapspace aanmaken.)
Dank voor je uitgebreide reactie.
Hmmm, dat hij alleen kan booten van USB of de 4 drive bays wist ik niet. Valt een beetje tegen dan. Kan het simpelweg niet, of is het een kwestie van de juiste boot-volgorde in de BIOS instellen?

Aangezien ik maar 3 bays in gebruik heb voor mijn data pool kan ik dan misschien het beste dezelfde oplossing nemen als ik nu in mijn N36L heb: 1e bay zit nu een kleine SSD in.
Een 60-120 GB SSD kost maar een paar tientjes, dus dan zou ik die kunnen gebruiken voor proxmox.
Cache en ZIL ben ik vanaf gestapt naar aanleiding van een interessante discussie in Het grote ZFS topic.
Ik was van plan dat in mijn nieuwe build te doen op 2 NVMe's maar de NVMe's die ik had aangeschaft bleken ongeschikt (dus zijn retour Megekko gegaan) en de snelheidswinst in zo'n situatie nul.

Kortom, overweeg of je dat wil, of dat je gewoon de zooi in memory doet wat meer dan snel genoeg zou moeten zijn.
Ik heb niet het hele ZFS-topic gelezen, maar heb elders wel heel veel over ZFS gelezen en inmiddels zo'n 8 jaar ervaring mee.
Vooral de cache lijkt me interessant om op een NVMe te zetten. Ik zie in mijn huidige server dat hij daar intensief gebruik van maakt en NVMe is wel veel sneller dan SATA.
Wat maakte jouw NVMe's ongeschikt voor Cache (en welke waren dat, dan koop ik die niet...)?
ZIL lijkt me helemaal geen issue, die draait primair altijd uit RAM, dus de extra kopie is alleen nodig bij stroomuitval. Zonder externe ZIL schrijft zfs die gewoon op de HDDs, dus voor write-performance is het een nuttige toevoeging.
Heb je die Gen10 al aangeschaft of overweeg je dat?
Want realiseer je dus dat die AMD CPU, best een traag hok is én niet te upgraden.

Voor de grap even 3 niet willekeurige CPU's bij elkaar geplakt in PassMark:
https://www.cpubenchmark....n-5-3600/3069vs2075vs3481

G1610T (std. CPU Gen8): 2256
X3216 (std. CPU Gen10): 2366
Ryzen 5 3600 (CPU in mijn nieuwe zelfbouwserver): 19920
Nee, ik heb nog niks aangeschaft. Ik wil het liefste in één keer de juiste spullen kopen en zoals ik al schreef: het is nu niet urgent omdat mijn oude N36L nog prima draait.

Ik vind de Microserver met name interessant omdat vanwege de afmetingen, bouwkwaliteit. Ding zit degelijk in elkaar en past netjes onderin de trapkast.
Verder staat hij 24x7 aan, dus stroomverbruik vind ik ook belangrijk. Als ik dan kijk naar jouw Ryzen dan heeft die een TDP van 65 Watt. Ja, geen wonder dat je met zo'n vermogen een krachtiger apparaat hebt, maar ik denk dat ik dat niet nodig heb.
Ter vergelijking, mijn huidige CPU even naast de Gen10 en Gen8 gezet:
https://www.cpubenchmark....on-G1610T/3069vs124vs2075
Dan ga ik best vooruit met de Gen10 CPU-mark van 795 naar 2366.
Verder heeft de X3216 een turbo-boost, dus zowel snelheid alsook laag idle verbruik.

Voor mijn doel lijkt hij me voldoende.
Wat ik nu heb draaien:
- File service (SMB + AFP)
- Mysql (wordt gebruikt voor logging van energieverbruik en thermometer, geen zware load maar wel continu)

Wat ik er in ieder geval extra bij wil draaien:
- nginx web server (draait nu op een raspberry pi, maar ik wil de pi wat ontlasten en de pi heeft maar een 100Mbit-netwerk)

Voor de toekomst mogelijk:
- owncloud voor syncroniseren van agenda's hier in huis
- grafana/influxdb
- mqqt
- misschien nog een windows-vm voor die paar keer per jaar dat ik een windows-computer nodig heb.

Volgens mij moet die Gen10 ruimschoots genoeg zijn voor de komende 5-8 jaar. Zeker als ik er 32GB RAM in stop. Misschien ooit nog een 10Gbit-kaartje erin als ik daar thuis aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ocaj schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:58:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie.
Hmmm, dat hij alleen kan booten van USB of de 4 drive bays wist ik niet. Valt een beetje tegen dan. Kan het simpelweg niet, of is het een kwestie van de juiste boot-volgorde in de BIOS instellen?
Bij de Gen8 kan het niet. Je kunt enkel van USB of SD booten met disk op poort 1-4.
Of het bij de Gen10 wel of niet kan weet ik niet. Ik vermoed van niet, maar ik heb geen Gen10, alleen een paar Gen8's. :)

(Er is wel een klein truukje, je kunt je bootsector op SD zetten en de rest op een disk op poort 5. Dat is goed te doen, maar toch een beetje iffy.)
Aangezien ik maar 3 bays in gebruik heb voor mijn data pool kan ik dan misschien het beste dezelfde oplossing nemen als ik nu in mijn N36L heb: 1e bay zit nu een kleine SSD in.
Een 60-120 GB SSD kost maar een paar tientjes, dus dan zou ik die kunnen gebruiken voor proxmox.
Dat zou ik niet doen.
Ik zou plannen op gebruik van de 4 bays en daar either 2x data of 4x data in zetten.

Wel kan ik me nog voorstellen dat je PVE op die disks zet en niet op een aparte disk.

Als het geen punt is direct te investeren in 4 disks, zou ik dat doen en dan RAIDZ-1 draaien over 4 disks, al dan niet met een aparte disk op USB of de 5e poort voor het OS. (SSD kan, is niet nodig. Heb ik wel gedaan omdat het weer een beetje energieverbruik scheelt.)
[...]
Ik heb niet het hele ZFS-topic gelezen, maar heb elders wel heel veel over ZFS gelezen en inmiddels zo'n 8 jaar ervaring mee.
Vooral de cache lijkt me interessant om op een NVMe te zetten. Ik zie in mijn huidige server dat hij daar intensief gebruik van maakt en NVMe is wel veel sneller dan SATA.
Wat maakte jouw NVMe's ongeschikt voor Cache (en welke waren dat, dan koop ik die niet...)?
ZIL lijkt me helemaal geen issue, die draait primair altijd uit RAM, dus de extra kopie is alleen nodig bij stroomuitval. Zonder externe ZIL schrijft zfs die gewoon op de HDDs, dus voor write-performance is het een nuttige toevoeging.
Mja. Wat ik begreep voegt het in een kleine setup als deze niets toe. Je gaat het niet merken.
(Daarom heb ik die NVMe's teruggestuurd en kijk er over een jaar nog wel een keer naar.)

Zoek de posts rondom mijn laatste reacties in het ZFS topic hier maar over op. Ik heb op dwingend advies die NVMe's teruggestuurd en laat het zo. Als het niets toe voegt (geen merkbare winst oplevert), kost het alleen maar geld en dan kan ik beter die 2 NVMe slots laten voor wat het is. Misschien later een keer een ZFS mirror op zetten als ik VM's heb die gebaat zijn bij snelle storage. Dat lijkt een zinvoller investering.
[...]
Nee, ik heb nog niks aangeschaft. Ik wil het liefste in één keer de juiste spullen kopen en zoals ik al schreef: het is nu niet urgent omdat mijn oude N36L nog prima draait.

Ik vind de Microserver met name interessant omdat vanwege de afmetingen, bouwkwaliteit. Ding zit degelijk in elkaar en past netjes onderin de trapkast.
Verder staat hij 24x7 aan, dus stroomverbruik vind ik ook belangrijk. Als ik dan kijk naar jouw Ryzen dan heeft die een TDP van 65 Watt. Ja, geen wonder dat je met zo'n vermogen een krachtiger apparaat hebt, maar ik denk dat ik dat niet nodig heb.
De grap is dat die 3 Microservers samen (met dus 1/3e van de CPU power totaal), fors méér verbruiken dan mijn Ryzen 5 3600 setup. Ik ben van 165W voor alle apparatuur in de meterkast naar 110W gegaan, waarbij de énige wijziging is dat ik van 3 Microservers naar 1 Ryzen 5 3600 systeem ben gegaan.

Die TDP is irrelevant, in the end is het een auto met dikke motor. In normaal bedrijf verbruikt zo'n ding waarschijnlijk netto *minder* dan een vergelijkbare kleine auto met minder zware motor, je kunt alleen harder pieken.

Dus laat ik die 3600 vol knallen, zal 'ie mogelijk idd op een totaalverbruik van boven de 165W uit kunnen komen maar dan ga ik ook 3x zo hard. In regulier bedrijf, verbruikt 'ie minder.

Die 3600 is mogelijk overkill en je kunt zeker kijken naar een minder krachtige CPU, maar de voornaamste besparing die je hebt, is je initiële aanschafprijs.
Ter vergelijking, mijn huidige CPU even naast de Gen10 en Gen8 gezet:
https://www.cpubenchmark....on-G1610T/3069vs124vs2075
Dan ga ik best vooruit met de Gen10 CPU-mark van 795 naar 2366.
Verder heeft de X3216 een turbo-boost, dus zowel snelheid alsook laag idle verbruik.
Ik denk dat je dat heel erg tegen gaat vallen. Die Gen10 is dacht ik niet veel zuiniger dan de Gen8 en marginaal krachtiger.
Voor mijn doel lijkt hij me voldoende.
Wat ik nu heb draaien:
- File service (SMB + AFP)
- Mysql (wordt gebruikt voor logging van energieverbruik en thermometer, geen zware load maar wel continu)

Wat ik er in ieder geval extra bij wil draaien:
- nginx web server (draait nu op een raspberry pi, maar ik wil de pi wat ontlasten en de pi heeft maar een 100Mbit-netwerk)

Voor de toekomst mogelijk:
- owncloud voor syncroniseren van agenda's hier in huis
- grafana/influxdb
- mqqt
- misschien nog een windows-vm voor die paar keer per jaar dat ik een windows-computer nodig heb.

Volgens mij moet die Gen10 ruimschoots genoeg zijn voor de komende 5-8 jaar. Zeker als ik er 32GB RAM in stop. Misschien ooit nog een 10Gbit-kaartje erin als ik daar thuis aan toe ben.
Ik denk het niet. Feit dat die CPU marginaal krachtiger is dan die van de Gen8, maakt het vind ik geen interessante machine. Je hebt wel wát CPU power nodig en het is fijn te kunnen bursten. Het enige voordeel van die Gen10 is dat 'ie 32G geheugen aan kan, maar met een trage CPU, heb je daar weer niet heel veel aan.

Zeker met het oog op de toekomst, zou ik kijken naar een ander platform.

Als de form-factor een issue is, er zijn heel leuke kleine kastjes waar prima een Micro ATX of ITX bord in kan met AM4 socket en dus 3000 serie Ryzen. Ik denk dat op dit moment Ryzen zo'n beetje hét platform is voor een kleine thuisserver. Leuker dan Intel, leuker dan een Microserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik haak even in op de discussie Gen10 of iets anders.

Ben geen fan van de Gen10 serie van de Microserver, maar als ik lees dat ocaj nu tevreden is met een N36L dan lijkt me de Gen10 zeker een prima vervanger: in alles sneller en meer (ECC) geheugen mogelijk. Voor wat betreft disk-storage formeel net zoveel mogelijk (N36L/N40L konden met wat werk wel 12 disks aan) en iLO hebben ze allebei niet (tenzij extra IPMI kaartje in N36L zou zitten).

Daarnaast klopt: prima bouw kwaliteit, support en aardige prijs. Stroom gebruik is nog steeds niet concurerent met bv. een Synology (met virtualisatie mogelijkheden), maar ook niet slecht.

/edit:
Zo te zien is er recent ook een model uitgekomen (P07203-001) met een x3418 CPU die mogelijk voor enigszins meer aantrekelijke prijzen komt dan de x3421: https://buy.hpe.com/us/en...server-gen10/p/1009955118

[ Voor 19% gewijzigd door rookie no. 1 op 19-10-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

rookie no. 1 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:27:
Ik haak even in op de discussie Gen10 of iets anders.

Ben geen fan van de Gen10 serie van de Microserver, maar als ik lees dat ocaj nu tevreden is met een N36L dan lijkt me de Gen10 zeker een prima vervanger: in alles sneller en meer (ECC) geheugen mogelijk. Voor wat betreft disk-storage formeel net zoveel mogelijk (N36L/N40L konden met wat werk wel 12 disks aan) en iLO hebben ze allebei niet (tenzij extra IPMI kaartje in N36L zou zitten).
Oh ja, die Gen10 hebben ze ILO de prullenbak in gekwakt. (Al had je bij de Gen8 ook een Advanced licentie nodig die voor de server veel te duur was.)
Daarnaast klopt: prima bouw kwaliteit, support en aardige prijs. Stroom gebruik is nog steeds niet concurerent met bv. een Synology (met virtualisatie mogelijkheden), maar ook niet slecht.

/edit:
Zo te zien is er recent ook een model uitgekomen (P07203-001) met een x3418 CPU die mogelijk voor enigszins meer aantrekelijke prijzen komt dan de x3421: https://buy.hpe.com/us/en...server-gen10/p/1009955118
Bouwkwaliteit is leuk, maar vind je ws. ook in een klein zelfbouwkastje en hoe belangrijk is dat? Zo'n Microserver is echt leuk (ik heb er niet voor niets 5), maar het metaal is niet veel steviger dan het metaal in mijn 10 jaar oude CoolerMaster kast.

Ik snap de Gen10 ook niet zo. Van de Gen8 waren nog snelle varianten te krijgen en eigenlijk de enige echt irritante beperking was de 16G. (Plus, de CPU was zelf te upgraden.) Bij de Gen10 kiezen ze voor een trage CPU en enkel wat meer geheugen, maar zonder ILO.

Een beetje overcapaciteit is altijd wel prettig en qua stroomverbruik zitten ze bij gelijke performance relatief hoog.

Ik zou @ocaj eerder 2x een Gen8 aanraden, al dan niet met snellere CPU, dan 1x een Gen10, maar hoe leuk de Microserver ook is, als 1 of 2 Gen8's geen optie is, kijken naar iets heel anders. (Lees: Zelfbouw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:21:
[...]

Dat zou ik niet doen.
Ik zou plannen op gebruik van de 4 bays en daar either 2x data of 4x data in zetten.

Wel kan ik me nog voorstellen dat je PVE op die disks zet en niet op een aparte disk.

Als het geen punt is direct te investeren in 4 disks, zou ik dat doen en dan RAIDZ-1 draaien over 4 disks, al dan niet met een aparte disk op USB of de 5e poort voor het OS. (SSD kan, is niet nodig. Heb ik wel gedaan omdat het weer een beetje energieverbruik scheelt.)
Tja, maar ik heb al een RAIDZ-pool met 3 x 6TB HGST Ultrastar en die zijn nog niet aan vervanging toe. Ultrastars bevallen me tot nu toe uitstekend, nog nooit een defecte gehad en ik vervang ze alleen als ik meer ruimte nodig heb en de prijs acceptabel zijn. Momenteel zijn de 10TB Ultrastars nog wat prijzig, dus dat zal nog even moeten wachten.
En om mijn data verhuizen van een 3-disk pool naar een 4-disk pool mis ik de hardware om het allemaal tegelijk op aan te sluiten (en over 1Gbit duurt het wel heeeeel lang).
Zoek de posts rondom mijn laatste reacties in het ZFS topic hier maar over op. Ik heb op dwingend advies die NVMe's teruggestuurd en laat het zo. Als het niets toe voegt (geen merkbare winst oplevert), kost het alleen maar geld en dan kan ik beter die 2 NVMe slots laten voor wat het is. Misschien later een keer een ZFS mirror op zetten als ik VM's heb die gebaat zijn bij snelle storage. Dat lijkt een zinvoller investering.
Inmiddels nagelezen. Interessante materie. Ik lees ook heel veel over het met een ZIL+cache snel stuk schrijven van consumenten-SSD's, maar mijn 8 jaar oude OCZ Vertex2 (toch een behoorlijke budget-consumenten SSD) geeft na 8 jaar ZIL/cache-gebruik nog geen krimp. Mijn gevoel zegt dus dat het wel meevalt.
rookie no. 1 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:27:
Ja, ik zie het nu ook. Pricewatch staat die niet in, maar er zijn naast de standaard dual-core ook nog 2 modellen met een quad-core: de X3421 (die had ik ook nog niet echt op het vizier omdat pricewatch daar geen prijzen bij heeft staan) en de X3418.
Die laatste is zo'n €80 duurder dan de X3216 en beide quad-cores hebben een iets hogere turboboost-frequentie.

Wat @unezra ook al zei: Je hebt met een quad-core en snellere machine wel wat meer achter de hand als je moet pieken. Stroomverbruik van extra, maar ongebruikte cores is tegenwoordig volgens mij verwaarloosbaar.
unezra schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:55:
Bouwkwaliteit is leuk, maar vind je ws. ook in een klein zelfbouwkastje en hoe belangrijk is dat? Zo'n Microserver is echt leuk (ik heb er niet voor niets 5), maar het metaal is niet veel steviger dan het metaal in mijn 10 jaar oude CoolerMaster kast.
Zelfbouwen heb ik nooit echt gedaan (niet mijn ding), dat blijft bij mij beperkt tot geheugen, harddisks en eventueel een pci-kaart. Vandaar dat ik wel denk dat ik tot de Microserver-doelgroep hoor. :)
Ik zou @ocaj eerder 2x een Gen8 aanraden, al dan niet met snellere CPU, dan 1x een Gen10, maar hoe leuk de Microserver ook is, als 1 of 2 Gen8's geen optie is, kijken naar iets heel anders. (Lees: Zelfbouw.)
Ik snap je advies niet helemaal, maar zou wel graag begrijpen waarom je dat adviseert. Die Gen8 is ongeveer net zo duur als de Gen10. Als ze de helft van de prijs waren kon ik nog bedenken waarom ik er 2 zou kopen, maar wat moet ik met 2 van die dingen? Het is voor (niet al te zwaar) thuisgebruik en ik heb aan één apparaat wel voldoende, scheelt de helft aan configureren en onderhouden. Daarnaast zie ik 2 servers qua stroomverbruik niet zo zitten.

Ik zit nu nog wel te overwegen of ik niet toch een quad-core Gen10 zal nemen, zodat hij wat meer achter de hand heeft als ik er in de toekomst meer LXC's op wil gaan draaien. Voor nu lijkt 1 Gen10 me wel toereikend. (en als ik me inmiddels genoeg in proxmox ingelezen heb kan ik - indien nodig - later altijd nog eenvoudig uitbreiden met een extra?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

GekkePrutser schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:38:

Overigens is er op de geschiedenis nauwelijks een peil te trekken. De N36L en de N40L kwamen kort achter elkaar uit, daarna de Gen8 ook. Toen was het een enorme tijd stil, de Gen9 serie werd helemaal overgeslagen en de Gen10 is eigenlijk een totaal ander produkt.

Dus ik denk niet dat er iemand is die er iets zinnings over kan zeggen tenzij die inside info heeft en zijn NDA zal verbreken :) Heb er op internet ook nog niets over gezien, maar ik zou wel het homeservershow forum in de gaten houden, daar zitten de meeste Microserver fans verzameld.

PS Ik had toen ik van FreeBSD 6 overging naar FreeBSD 8 juist enorme problemen om de oude versie van de zpools in te lezen :-( Een oudere versie is niet per se goed. Uiteindelijk heb ik FreeBSD 6 weer moeten installeren, en alle data over moeten kopieren naar mijn nieuwe filesystem (HDD's waren gelukkig groter geworden). Sindsdien heb ik het wel weer een beetje gehad met ZFS, helaas is we nauwelijks een stabiel alternatief. Dus ik zit weer op ext4 zonder bitrot detectie :-(
Omdat ik de Gen10 niks vond (mist iLO, is niet upgradebaar qua cpu etc) heb ik 1.5-2 jaar geleden zelf een server in elkaar geklust.
Ik denk dat HP’s probleem met de Gen8 was dat ie gewoon te goed was en de sales van duurdere servers kannibaliseerde en dat ze daarom de Gen10 zo gecastreerd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ocaj schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:03:
[...]
Tja, maar ik heb al een RAIDZ-pool met 3 x 6TB HGST Ultrastar en die zijn nog niet aan vervanging toe. Ultrastars bevallen me tot nu toe uitstekend, nog nooit een defecte gehad en ik vervang ze alleen als ik meer ruimte nodig heb en de prijs acceptabel zijn. Momenteel zijn de 10TB Ultrastars nog wat prijzig, dus dat zal nog even moeten wachten.
Fair enough. Dan zou ik het op 3 disks zetten, bij een machine met 4 drivebays de 4e even laten voor wat het is en later, als je tóch disks moet vervangen, naar 4 disks gaan in RAIDZ-1. (Disks even in spare hardware, dan overzetten.)
En om mijn data verhuizen van een 3-disk pool naar een 4-disk pool mis ik de hardware om het allemaal tegelijk op aan te sluiten (en over 1Gbit duurt het wel heeeeel lang).
Ik heb dat verhuizen laatst ook gedaan. Duurt lang, ben d'r een paar dagen mee bezig geweest, maar was het wel waard voor mij. (Ik ben van een ZFS mirrored stripe op FreeNAS naar een RAIDZ-1 op PVE gegaan.)
[...]
Wat @unezra ook al zei: Je hebt met een quad-core en snellere machine wel wat meer achter de hand als je moet pieken. Stroomverbruik van extra, maar ongebruikte cores is tegenwoordig volgens mij verwaarloosbaar.
Ja, alleen is net die Gen10 dus geen snelle machine. Hij heeft 4 cores, verder is het maar een sloom ding.
[...]
Zelfbouwen heb ik nooit echt gedaan (niet mijn ding), dat blijft bij mij beperkt tot geheugen, harddisks en eventueel een pci-kaart. Vandaar dat ik wel denk dat ik tot de Microserver-doelgroep hoor. :)
Mijn doel was om géén zelfbouw server te nemen, alleen heb ik na lang wikken en wegen besloten dat tóch te doen omdat er domweg geen machine te krijgen was tegen een redelijke prijs met de specs die ik wilde.
(Scheelt dat ik flink wat onderdelen nog had liggen waardoor ik de prijs binnen de perken heb weten te houden. Voor een wat grote waarde van "binnen de perken", dat wel. Hele machine heeft me tegen de €900 gekost en zou rap op meer dan het dubbele uit zijn gekomen als ik alle onderdelen nieuw had moeten kopen.)
[...]
Ik snap je advies niet helemaal, maar zou wel graag begrijpen waarom je dat adviseert. Die Gen8 is ongeveer net zo duur als de Gen10. Als ze de helft van de prijs waren kon ik nog bedenken waarom ik er 2 zou kopen, maar wat moet ik met 2 van die dingen? Het is voor (niet al te zwaar) thuisgebruik en ik heb aan één apparaat wel voldoende, scheelt de helft aan configureren en onderhouden. Daarnaast zie ik 2 servers qua stroomverbruik niet zo zitten.
Mja. Ik heb even gekeken naar de diverse smaken CPU's voor de Gen8 en de Gen10 en dat ligt qua passmark redelijk bij elkaar in de buurt, waarbij de X3421 wel het snelste is.

De Gen10 kan 32G geheugen aan, maar heeft weer geen ILO. (Aan de andere kant, de ILO is beperkt, tenzij je 'm voorziet van een Advanced licentie. Die is relatief, in verhouding tot de machine, duur.)

De Gen8 kun je wel upgraden, maar wil je performance, moet je buiten zijn officiële spec en TDP gaan. Dus geen garantie en het word knutselwerk.

16G is met ZFS op je storage wat krap is. (Ik gebruik nu 25G geheugen, waarbj ZFS 8G mag pakken. Gaan nog wel wat vm's af, maar ik wil d'r ook een paar vm's bij gaan draaien dus verwacht ergens dit jaar naar 32G of iets meer gebruikt geheugen te gaan.)
Ik zit nu nog wel te overwegen of ik niet toch een quad-core Gen10 zal nemen, zodat hij wat meer achter de hand heeft als ik er in de toekomst meer LXC's op wil gaan draaien. Voor nu lijkt 1 Gen10 me wel toereikend. (en als ik me inmiddels genoeg in proxmox ingelezen heb kan ik - indien nodig - later altijd nog eenvoudig uitbreiden met een extra?)
Denk dat de quadcore sowieso de betere is. De X3216 is *heel* sloom. (Net zo traag als de G1610T van de Gen8.) https://www.cpubenchmark....n-G1610T/3026vs3069vs2075

Dan heb je idd iets over.

Je kunt uitbreiden, maar je kunt geen HA cluster bouwen met maar 2 machines. Dan *moet* je naar 3 machines of meer. Een cluster van 2 machines wil je eigenlijk niet, je gaat dan split-brain situaties krijgen en geen HA, dus het voegt enkel wat extra overzicht toe in je manager. Als je naar 2 machines gaat, zou ik die beschouwen als 2 losse machines. Geen failover, maar je zou dan voor core spul HA op applicatieniveau / vm niveau kunnen doen. (Bijvoorbeeld 2 DNS servers en 2 DHCP servers, allebei op een aparte hypervisor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
  • Laatst online: 05-07 16:13
Ik ben sinds 2011 of 2012 de eigenaar van een N36L. Tot nu doet hij braaf dienst als home-media-server, minecraft- en factorio-server en soms als webserver. Dit allemaal nog steeds draaiend onder Windows Home Server 2011. In het begin voorzien van wat extra geheugen en in de loop van de tijd van een SSD en extra harde schijven. Een jaar of 3 geleden de defecte fan van de voeding vervangen.

De laatste anderhalve maand valt het me op dat hij met een interval van 1 tot 9 dagen (vaak tussen de 2 en 5 dagen) spontaan reboot. Er is in de logs bijna niks terug te vinden, behalve een 6008-melding. Dit zou duiden op een power-probleem?

Van alles geprobeerd. Schijven vervangen, schijven er uit, windows updates, driver- en firmware updates. Logging aangezet op CPU-activiteit en temperaturen van CPU en HDD's. Maar dat heeft niks geholpen. Omdat het ding toch wat oud begint te worden en ik geen zin heb om verder te zoeken d.m.v. een herinstallatie ben ik nu op zoek naar een vervanger.

De microserver an sich beviel prima, zowel qua kwaliteit als uiterlijk. Hij past mooi op de (kantoor & game)zolder op een lage kast onder het schuine dak. De gen8 en gen10 zijn de logische kandidaten. Als ik een en ander qua vergelijkingen lees én naar het uiterlijk kijk, dan kies ik voor de gen8. Die grappig genoeg zowel nieuw als tweedehands duurder is dan zijn opvolger :?

Thoughts anyone? Over het probleem van de N36 of van de keuze voor de gen8?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:59
_FlasH_ schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:30:
n zin heb om verder te zoeken d.m.v. een herinstallatie ben ik nu op zoek naar een vervanger.

Heb een N54L, N40L, beiden draaien nog en vanwege performance issues (mc server) een Gen8 met i3 erbij gekocht. Heerlijk dingetje. Geheugen upgraden is ook veel makkelijker, kast is veel beter (en mooier).
De ilo is best handig (en je kunt met wat googlen ook wel een advanved versie vinden). Al met al een prima update. Ben er erg blij mee. Zijn alleen redelijk zeldzaam aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

De Gen8 is nieuw niet meer te koop en als je er een of meer hebt ben je eigenlijk gek om ze te verkopen, tenzij je het geld goed kunt gebruiken. Een Gen8 kun je nu met winst verkopen, denk ik.

De Gen10 is qua machine een redelijke keuze, alhoewel de CPU zwak is (Stuk beter dan de NxxL series). Het gemis van ILO (persoonlijk) en de erg hoge prijs nieuw maakt het geen super deal.

Maar deze lijkt mij wel interessant qua prijs + mem:

V&A aangeboden: HPE ProLiant MicroServer Gen10 met 24GB RAM (8 + 16) en SSD E...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Q schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:47:
De Gen8 is nieuw niet meer te koop en als je er een of meer hebt ben je eigenlijk gek om ze te verkopen, tenzij je het geld goed kunt gebruiken. Een Gen8 kun je nu met winst verkopen, denk ik.
Lijkt me niet.

Geen mens gaat méér betalen voor een Gen8 dan 'ie nieuw heeft gekost. Mensen weten best prima wat de nieuwprijs van zo'n ding is en hij heeft een paar voordelen, maar zeker ook nadelen.

De 16G limiet is wel een van DE nadelen. ILO is zeker leuk, maar je hebt een advanced licentie nodig en het is altijd gezeik de remote console aan de praat te krijgen.
De Gen10 is qua machine een redelijke keuze, alhoewel de CPU zwak is (Stuk beter dan de NxxL series). Het gemis van ILO (persoonlijk) en de erg hoge prijs nieuw maakt het geen super deal.
Die CPU is zwakker dan de G1610T van de Gen8. Als je niet meer nodig hebt, fair enough, maar het maakt het een vrij oninteressante machine.

Het is wachten op een Gen11, maar ik ben bang dat HP gewoon keihard shitty specs blijft houden op de Microservers om te voorkomen dat ze concurrentie worden voor hun instap ML en DL series. Jammer, want het idee is zo leuk. (Daarom heb ik ook 3 Gen8's thuis, die nu allemaal decomissioned zijn en vervangen door een Ryzen 3600 machine.)
Valt mee. Ik ga er vanuit dat het de instapper is. Die zat nieuw op iets meer dan €200. Ik zou daar dus zeker niet meer dan €200 voor geven en eerder richting €175

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=968695&deliveryCountry=NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
unezra schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:24:
[...]

Lijkt me niet.

Geen mens gaat méér betalen voor een Gen8 dan 'ie nieuw heeft gekost. Mensen weten best prima wat de nieuwprijs van zo'n ding is en hij heeft een paar voordelen, maar zeker ook nadelen.

De 16G limiet is wel een van DE nadelen. ILO is zeker leuk, maar je hebt een advanced licentie nodig en het is altijd gezeik de remote console aan de praat te krijgen.

[...]

Die CPU is zwakker dan de G1610T van de Gen8. Als je niet meer nodig hebt, fair enough, maar het maakt het een vrij oninteressante machine.

Het is wachten op een Gen11, maar ik ben bang dat HP gewoon keihard shitty specs blijft houden op de Microservers om te voorkomen dat ze concurrentie worden voor hun instap ML en DL series. Jammer, want het idee is zo leuk. (Daarom heb ik ook 3 Gen8's thuis, die nu allemaal decomissioned zijn en vervangen door een Ryzen 3600 machine.)

[...]

Valt mee. Ik ga er vanuit dat het de instapper is. Die zat nieuw op iets meer dan €200. Ik zou daar dus zeker niet meer dan €200 voor geven en eerder richting €175

[Afbeelding]
Die PW tabel is leuk maar ik heb de mijne voor 299 gekocht begin januari 2018. Die 200 rond die tijd zal vast bij een club als maxict geweest zijn ofzo :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

Lijkt me niet.

Nou die advanced licentie is met wat slim gegoogel wel boven water te krijgen en ik zie dat er nu een HTML5 remote console is. Ikzelf gebruik de ILO app nog wel eens op de iPAD om remote mee te kijken als ik weer eens een gen8 niet geboot krijg omdat er een kabeltje los zit .. dat heeft hier (die remote console) nog nooit gefaald (en ik heb er hier niet 5, maar 4 .. ) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

zeroday schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:09:
[...]
Nou die advanced licentie is met wat slim gegoogel wel boven water te krijgen en ik zie dat er nu een HTML5 remote console is. Ikzelf gebruik de ILO app nog wel eens op de iPAD om remote mee te kijken als ik weer eens een gen8 niet geboot krijg omdat er een kabeltje los zit .. dat heeft hier (die remote console) nog nooit gefaald (en ik heb er hier niet 5, maar 4 .. ) ;)
Mja, ik vind het nog steeds wel een grote faal van HP dat zo'n Advanced licentie voor een Microserver in verhouding best duur is. Tuurlijk is dat boven water te krijgen en zijn die dingen in de praktijk perpetual (ze doen ook geen phone home), maar kom op, waarom een licentie voor zoiets basaals als een volledige console.

Grappig genoeg werkt de console van de AsRock Rack boards beter. Geen aparte licentie, gewoon, werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

_FlasH_ schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:30:
Ik ben sinds 2011 of 2012 de eigenaar van een N36L. Tot nu doet hij braaf dienst als home-media-server, minecraft- en factorio-server en soms als webserver. Dit allemaal nog steeds draaiend onder Windows Home Server 2011. In het begin voorzien van wat extra geheugen en in de loop van de tijd van een SSD en extra harde schijven. Een jaar of 3 geleden de defecte fan van de voeding vervangen.

De laatste anderhalve maand valt het me op dat hij met een interval van 1 tot 9 dagen (vaak tussen de 2 en 5 dagen) spontaan reboot. Er is in de logs bijna niks terug te vinden, behalve een 6008-melding. Dit zou duiden op een power-probleem?

Van alles geprobeerd. Schijven vervangen, schijven er uit, windows updates, driver- en firmware updates. Logging aangezet op CPU-activiteit en temperaturen van CPU en HDD's. Maar dat heeft niks geholpen. Omdat het ding toch wat oud begint te worden en ik geen zin heb om verder te zoeken d.m.v. een herinstallatie ben ik nu op zoek naar een vervanger.

De microserver an sich beviel prima, zowel qua kwaliteit als uiterlijk. Hij past mooi op de (kantoor & game)zolder op een lage kast onder het schuine dak. De gen8 en gen10 zijn de logische kandidaten. Als ik een en ander qua vergelijkingen lees én naar het uiterlijk kijk, dan kies ik voor de gen8. Die grappig genoeg zowel nieuw als tweedehands duurder is dan zijn opvolger :?

Ik heb vanwege de RAM limitatie mijn Gen8 (16GB / Xeon 1265Lv2 etc.) verkocht en ingeruild op een HP ML310Gen8v2, kast is natuurlijk groter maar deze kan 32GB RAM aan (voor mij voldoende).

Verder dezelfde features als de Microserver Gen8, waaronder ILO O+, fan geluid hetzelfde als de Microserver Gen8, mogelijkheid voor dual PSU :) heerlijk thuisservertje met hier al een uptime van 400+ dagen.

Zag er vandaag 1 voor een habbekrats op de V&A voorbij komen (niet mijn advertentie):
V&A aangeboden: HP ML310e Gen8 v2

Dus als je de ruimte ervoor hebt. Scheelt je op de aanschafprijs ook nog eens flink imho.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:02:
[...]
Dus als je de ruimte ervoor hebt. Scheelt je op de aanschafprijs ook nog eens flink imho.
Scheelt ook wel in stroomkosten, de Microserver Gen8 is wat zuiniger o.a. vanwege niet low-voltage CPU die dan wel weer 4 cores (geen HT) heeft. Het is wikken en wegen tussen twee legacy server modellen (Gen8).

@_FlasH_ : kun je bv. met een Synology NAS en containers misschien iets meer doen wat je wilt? Zie https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/docker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _FlasH_
@MisteRMeesteR Dat is niet duur inderdaad! Ik heb gisteravond een roadtrip naar het noorden van het land gedaan om een gen8 via marktplaats op te halen. Mooie prijs en hij is nog in nieuwstaat lijkt het wel. Geen stof op de fans of aan de binnenkant te bekennen.

Moet hem nog wel even aansluiten, installeren en testen :-)

@rookie no. 1 dank je voor de tip. Het klinkt wel als wat meer tweaking dan een HP-server met een Windows er op :-)

Ik heb ze een tijdje op marktplaats gevolgd; de gen8-modellen krijgen biedingen rond de 300; grappig genoeg maakt de processor of de hoeveelheid geheugen niet wat uit. De gen10 blijkt goedkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door _FlasH_ op 07-11-2019 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _FlasH_
De gen8 draait naar tevredenheid :-)

Mocht iemand er wat aan hebben, m'n oude server mag weg, voor nop.
V&A aangeboden: HP Proliant Microserver N36L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Lijkt me niet.

Dat doen mensen soms wel: meer betalen dan de oorspronkelijke prijs. Het hangt helemaal af van het aanbod.

Het aanbod voor schattige kleine form-factor NAS servertjes (met remote KVM!) is nogal karig. Hierboven wordt al aangegeven dat 2e hands prijzen forst hoger liggen dan de aanschafprijs die ik heb ervaren (200 euro). Maar je ziet ook aan de grafiek dat ze later voor 300+ gingen, dus dat past wel.
Voor een NAS of Router is deze CPU nog steeds meer dan prima. En dat is waar deze doosjes veel voor worden gebruikt, vanwege de 4 x 3.5" inch drive bays. Dus voor dit soort toepassingen zijn het naar mijn idee juist hele interessante machientjes. :)
Er is nog geen Gen11 product lijn en die microservers komen vaak veel later, dus dat gaat nog jaren duren.
Gezien de specs van de Gen10 denkt HP nu anders over microservers dan ze deden met de Gen8, vanwege de relatief zwakke CPU en het gemis van ILO.

Als je een behoefte hebt zou ik zelf niet wachten, tenzij je nog een paar jaar geduld hebt.

[Afbeelding]
De kostprijs van destijds is irrelevant. De vraag is of je *nu* op dit moment een alternatief kunt vinden voor wat je wilt bereiken. Als die er niet is dan mag je gewoon meer ophoesten. :D (je wordt niet gedwongen om iets te kopen).

Kwestie van vraag en aanbod, ik zou het niet gek vinden als een Gen8 nu voor meer dan een Gen10 wordt verkocht gezien de betere specs.

Maar ik wil je best 175 geven per decomissioned Gen8, kom ik ze zo halen :D >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indir
Ik heb vanmiddag even ESXi middels ESXi-6.7.0-20191104001-standard (build 15018017) op m'n HPE ProLiant MicroServer Gen8 geüpdatet.

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/580503497263415319/644142261927542795/unknown.png?width=570&height=340

Tot zover geen problemen ondervonden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[root@HPE-ESXi:~] vim-cmd /hostsvc/maintenance_mode_enter
[root@HPE-ESXi:~] esxcli software vib update --depot=/vmfs/volumes/vmNFS/ESXi-updates/ESXi670-201911001.zip
Installation Result
   Message: The update completed successfully, but the system needs to be rebooted for the changes to be effective.
   Reboot Required: true
   VIBs Installed: VMW_bootbank_i40en_1.8.1.9-2vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_lsi-mr3_7.708.07.00-3vmw.670.3.73.14320388, VMware_bootbank_cpu-microcode_6.7.0-3.77.15018017, VMware_bootbank_esx-base_6.7.0-3.77.15018017, VMware_bootbank_esx-update_6.7.0-3.77.15018017, VMware_bootbank_vsan_6.7.0-3.77.14914424, VMware_bootbank_vsanhealth_6.7.0-3.77.14914425
   VIBs Removed: INT_bootbank_i40en_1.7.11-1OEM.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_lsi-mr3_7.708.07.00-2vmw.670.2.48.13006603, VMware_bootbank_cpu-microcode_6.7.0-2.69.14141615, VMware_bootbank_esx-base_6.7.0-3.73.14320388, VMware_bootbank_esx-update_6.7.0-3.73.14320388, VMware_bootbank_vsan_6.7.0-3.73.14263135, VMware_bootbank_vsanhealth_6.7.0-3.73.14263064
   VIBs Skipped: VMW_bootbank_ata-libata-92_3.00.9.2-16vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ata-pata-amd_0.3.10-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ata-pata-atiixp_0.4.6-4vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ata-pata-cmd64x_0.2.5-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ata-pata-hpt3x2n_0.3.4-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ata-pata-pdc2027x_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ata-pata-serverworks_0.4.3-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ata-pata-sil680_0.4.8-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ata-pata-via_0.3.3-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_block-cciss_3.6.14-10vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_bnxtnet_20.6.101.7-24vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_bnxtroce_20.6.101.0-20vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_brcmfcoe_11.4.1078.25-14vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_char-random_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ehci-ehci-hcd_1.0-4vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_elxiscsi_11.4.1174.0-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_elxnet_11.4.1097.0-5vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_hid-hid_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_iavmd_1.2.0.1011-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_igbn_0.1.1.0-5vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_ima-qla4xxx_2.02.18-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_ipmi-ipmi-devintf_39.1-5vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_ipmi-ipmi-msghandler_39.1-5vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_ipmi-ipmi-si-drv_39.1-5vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_iser_1.0.0.0-1vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_ixgben_1.7.1.16-1vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_lpfc_11.4.33.25-14vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_lpnic_11.4.59.0-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_lsi-msgpt2_20.00.06.00-2vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_lsi-msgpt35_09.00.00.00-5vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_lsi-msgpt3_17.00.02.00-1vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_misc-cnic-register_1.78.75.v60.7-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_misc-drivers_6.7.0-2.48.13006603, VMW_bootbank_mtip32xx-native_3.9.8-1vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_ne1000_0.8.4-2vmw.670.2.48.13006603, VMW_bootbank_nenic_1.0.29.0-1vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_net-bnx2_2.2.4f.v60.10-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-bnx2x_1.78.80.v60.12-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-cdc-ether_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-cnic_1.78.76.v60.13-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-e1000_8.0.3.1-5vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-e1000e_3.2.2.1-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-enic_2.1.2.38-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-fcoe_1.0.29.9.3-7vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-forcedeth_0.61-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-igb_5.0.5.1.1-5vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-ixgbe_3.7.13.7.14iov-20vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-libfcoe-92_1.0.24.9.4-8vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-mlx4-core_1.9.7.0-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-mlx4-en_1.9.7.0-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-nx-nic_5.0.621-5vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-tg3_3.131d.v60.4-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-usbnet_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_net-vmxnet3_1.1.3.0-3vmw.670.2.48.13006603, VMW_bootbank_nfnic_4.0.0.29-0vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_nhpsa_2.0.22-3vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_nmlx4-core_3.17.13.1-1vmw.670.2.48.13006603, VMW_bootbank_nmlx4-en_3.17.13.1-1vmw.670.2.48.13006603, VMW_bootbank_nmlx4-rdma_3.17.13.1-1vmw.670.2.48.13006603, VMW_bootbank_nmlx5-core_4.17.13.1-1vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_nmlx5-rdma_4.17.13.1-1vmw.670.2.48.13006603, VMW_bootbank_ntg3_4.1.3.2-1vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_nvme_1.2.2.28-1vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_nvmxnet3-ens_2.0.0.21-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_nvmxnet3_2.0.0.29-1vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_ohci-usb-ohci_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_pvscsi_0.1-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_qcnic_1.0.2.0.4-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_qedentv_2.0.6.4-10vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_qfle3_1.0.50.11-9vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_qfle3f_1.0.25.0.2-14vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_qfle3i_1.0.2.3.9-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_qflge_1.1.0.11-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_sata-ahci_3.0-26vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_sata-ata-piix_2.12-10vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_sata-sata-nv_3.5-4vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_sata-sata-promise_2.12-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_sata-sata-sil24_1.1-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_sata-sata-sil_2.3-4vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_sata-sata-svw_2.3-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-aacraid_1.1.5.1-9vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-adp94xx_1.0.8.12-6vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-aic79xx_3.1-6vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-bnx2fc_1.78.78.v60.8-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-bnx2i_2.78.76.v60.8-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-fnic_1.5.0.45-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-hpsa_6.0.0.84-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-ips_7.12.05-4vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-iscsi-linux-92_1.0.0.2-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-libfc-92_1.0.40.9.3-5vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-megaraid-mbox_2.20.5.1-6vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-megaraid-sas_6.603.55.00-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-megaraid2_2.00.4-9vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-mpt2sas_19.00.00.00-2vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-mptsas_4.23.01.00-10vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-mptspi_4.23.01.00-10vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_scsi-qla4xxx_5.01.03.2-7vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_sfvmk_1.0.0.1003-6vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_shim-iscsi-linux-9-2-1-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-iscsi-linux-9-2-2-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-libata-9-2-1-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-libata-9-2-2-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-libfc-9-2-1-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-libfc-9-2-2-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-libfcoe-9-2-1-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-libfcoe-9-2-2-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-vmklinux-9-2-1-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-vmklinux-9-2-2-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_shim-vmklinux-9-2-3-0_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_smartpqi_1.0.1.553-28vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_uhci-usb-uhci_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_usb-storage-usb-storage_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_usbcore-usb_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_vmkata_0.1-1vmw.670.0.0.8169922, VMW_bootbank_vmkfcoe_1.0.0.1-1vmw.670.1.28.10302608, VMW_bootbank_vmkplexer-vmkplexer_6.7.0-0.0.8169922, VMW_bootbank_vmkusb_0.1-1vmw.670.2.48.13006603, VMW_bootbank_vmw-ahci_1.2.8-1vmw.670.3.73.14320388, VMW_bootbank_xhci-xhci_1.0-3vmw.670.0.0.8169922, VMware_bootbank_elx-esx-libelxima.so_11.4.1184.1-2.48.13006603, VMware_bootbank_esx-dvfilter-generic-fastpath_6.7.0-0.0.8169922, VMware_bootbank_esx-ui_1.33.4-14093553, VMware_bootbank_esx-xserver_6.7.0-3.73.14320388, VMware_bootbank_lsu-hp-hpsa-plugin_2.0.0-16vmw.670.1.28.10302608, VMware_bootbank_lsu-intel-vmd-plugin_1.0.0-2vmw.670.1.28.10302608, VMware_bootbank_lsu-lsi-drivers-plugin_1.0.0-1vmw.670.2.48.13006603, VMware_bootbank_lsu-lsi-lsi-mr3-plugin_1.0.0-13vmw.670.1.28.10302608, VMware_bootbank_lsu-lsi-lsi-msgpt3-plugin_1.0.0-9vmw.670.2.48.13006603, VMware_bootbank_lsu-lsi-megaraid-sas-plugin_1.0.0-9vmw.670.0.0.8169922, VMware_bootbank_lsu-lsi-mpt2sas-plugin_2.0.0-7vmw.670.0.0.8169922, VMware_bootbank_lsu-smartpqi-plugin_1.0.0-3vmw.670.1.28.10302608, VMware_bootbank_native-misc-drivers_6.7.0-2.48.13006603, VMware_bootbank_qlnativefc_3.1.8.0-5vmw.670.3.73.14320388, VMware_bootbank_rste_2.0.2.0088-7vmw.670.0.0.8169922, VMware_bootbank_vmware-esx-esxcli-nvme-plugin_1.2.0.36-2.48.13006603, VMware_locker_tools-light_10.3.10.12406962-14141615
[root@HPE-ESXi:~] vim-cmd /hostsvc/maintenance_mode_exit
[root@HPE-ESXi:~] reboot

[ Voor 100% gewijzigd door Indir op 13-11-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
zeroday schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:09:
[...]

html5 voor ilo remote? bedoel je op de gen8 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19

WouterG

Dit is geen ondertitel

NoFate schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:49:
[...]

html5 voor ilo remote? bedoel je op de gen8 ?
Gen8 heeft ilo met html5 ja, zojuist nog gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
WouterG schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:02:
[...]

Gen8 heeft ilo met html5 ja, zojuist nog gebruikt.
Ah, dat is een ilo update dan? Sinds wanneer is dat released?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19

WouterG

Dit is geen ondertitel

NoFate schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:04:
[...]

2.70 May 07 2019 heb ik hier draaien nu, die heeft hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ah cool,die Java was idd klote ;)

Nu alleen de Android app nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 13:36
WouterG schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:13:
[...]

2.70 May 07 2019 heb ik hier draaien nu, die heeft hem.
Hoe kom ik aan die update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Laatst online: 09-07 15:30

itsalwaysme

Graast voor DB

Downloaden bij HPe, misschien dat je een actief service contract nodig hebt.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indir
https://pingtool.org/latest-hp-ilo-firmwares/

FYI: De hierboven gelinkte website linkt naar de bestanden gehost door HPE zelf dus niets illegaals aan mocht iemand weer snugger gaan doen! Zoals ook staat aangegeven middels; "i got “Notice of Copyright Infringement” from HP for hosting binary firmwares on my website, so I was forced to delete them, I will try to keep links to HP website in working order."

De iLO firmware updates hebben voor zover ik weet geen service contract nodig. Het laatste wat je wilt is mensen weerhouden van deze updates en de kwetsbaarheden zoals toen met die ransomware...

[ Voor 100% gewijzigd door Indir op 19-11-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

NoFate schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:04:
[...]

Al best effe; Tomba in "Het grote HP Proliant Microserver topic"
;)
Gewoon te downloaden bij HPE zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 19-11-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
yep, ondertussen mijn 2 gen 8 servers geupdate :)
werkt prima
nu nog even de rechstreeks shortcut zien te bemachtigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-07 11:41
ik zie door de bomen het bos niet meer.
ik heb een gen10 met 8GB geheugen.

deze wil ik graag vervangen voor een 16GB stick.
maar ik ben de weg kwijt welk geheugen ik kan halen.
had wel de kingston KVR24E17D8/16 gevonden maar die lijk ik nergens meer te kunnen kopen.

hoop dat iemand mij richting een betaalbare geheugen stick kan wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

sk1nny666 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:47:
ik zie door de bomen het bos niet meer.
ik heb een gen10 met 8GB geheugen.

deze wil ik graag vervangen voor een 16GB stick.
maar ik ben de weg kwijt welk geheugen ik kan halen.
had wel de kingston KVR24E17D8/16 gevonden maar die lijk ik nergens meer te kunnen kopen.

hoop dat iemand mij richting een betaalbare geheugen stick kan wijzen.
Ik heb deze en die werkt prima:
Crucial DIMM DDR4-2400 16GB

maar alle DDR4 zou gewoon moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-07 11:41
Judaz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:11:
[...]

Ik heb deze en die werkt prima:
Crucial DIMM DDR4-2400 16GB

maar alle DDR4 zou gewoon moeten werken
dus de gen10 is geen ECC UDIMM nodig?
want dan word het al een stuk makelijker.
ben voor mijn doeleinde geen ECC nodig.

deze zou moeten werken?
https://azerty.nl/product...eakers.net&utm_medium=cpc

[ Voor 10% gewijzigd door sk1nny666 op 02-12-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

sk1nny666 schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:27:
[...]

dus de gen10 is geen ECC UDIMM nodig?
want dan word het al een stuk makelijker.
ben voor mijn doeleinde geen ECC nodig.

deze zou moeten werken?
https://azerty.nl/product...eakers.net&utm_medium=cpc
Bij mij werkt crucial dimm ddr4-2400 k-03 prima. Volgens mij is ECC niet verplicht. Ik heb in ieder geval nog geen problemen ervaren.Kan zijn dat de handleiding anders zegt.
Pagina: 1 ... 53 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.