Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

quote:
DennusB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

Kende unraid helemaal niet, maar ziet er heel goed uit! Moet ik ook maar eens testen :)
Als je esxi o.i.d. draait kan je het natuurlijk ook even testen in een VM ;-)

Wat vooral voor mij de reden was om deze richting te gaan, is VM mogelijkheden evenals Docker, toch linux based en ik was het gedoe met updaten van xpenology wel een beetje zat (wel of niet geschikt voor mijn hardware, zijn de drivers er al ja of nee, etc.)

Xiaomi Pocophone F1 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.6.6 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16:14
quote:
Jivebunny schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Als je esxi o.i.d. draait kan je het natuurlijk ook even testen in een VM ;-)

Wat vooral voor mij de reden was om deze richting te gaan, is VM mogelijkheden evenals Docker, toch linux based en ik was het gedoe met updaten van xpenology wel een beetje zat (wel of niet geschikt voor mijn hardware, zijn de drivers er al ja of nee, etc.)
De reden voor mij om OpenMediaVault te gebruiken. En zoals ik het nu voor mezelf zie: als het intern draait is er geen reden om up te daten ;) want vaak komt daar meer werk uit dan niets doen ;)
Heb besloten om alleen met 'grote updates' mee te gaan omdat bij een crash ik dan snel over kan naar de laatste versie.

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Inmiddels alles kunnen bereiken wat ik ook gebruikte onder xpenology. Enige wat nog niet helemaal lekker loopt is een docker container voor comments op mijn blogs. Loop een beetje tegen letsencrypt gedoe aan. Maar dat staat los van unRAID.

Enige wat ik een beetje mis is de eenvoudigere gui, met user homes etc. Die bouw ik nu een beetje na, maar dat moet ook wel lukken.

Het was even zoeken hoe ik externe USB schijven kon laten mounten, en dan met een prettigere webGUI bestanden kon laten over verhuizen. Dat is ook gelukt inmiddels.

Denk dat ik er wel een licentie voor over heb. Snel en prettig tot nu toe. Doorvoer is ook goed genoeg.

Xiaomi Pocophone F1 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.6.6 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz

• Bontje Blauw
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 02-02 15:13
Staat een nieuwe gen10 x3216 op MP voor 245.

COTE!

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:15
Ik heb een Gen10 (2x1GBit) en Synology NAS (1x1GBit) verbonden met een Ubiquiti Switch 8. Vanaf deze Switch 8 gaan 2x1GBit kabels naar een Ubiquiti 24 ports PoE switch, op beide switches heb ik Link aggregation aangezet en dit werkt prima. Nu wil ik echter de 2 kabels van de Gen10 ook samenvoegen, in de switch kan ik dit aanzetten, maar ik heb al begrepen dat de Gen10 dit alleen kan met Windows Server (Ik heb Windows 10 Pro), of met de juiste Intel drivers (maar volgens mij heeft deze Broadcom drivers/hardware).

Weet iemand of ik alsnog met Windows 10 Pro link aggregation kan realiseren? Of moet ik inderdaad naar Windows Server gaan kijken?

Bitcoin prijzen vergelijken

• Ballebek
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-02 16:42
Zojuist voor 345 euro een HP ProLiant microserver Gen8, G1610T, 4 GB RAM 2x1TB HDD gekocht op Amazon.de

Deze gaat mijn Optiplex 790 i7-2600/16GB vervangen die ik tegenwoordig (weer) als desktop gebruik.

Edit: Vandaag binnen gekregen, net als een E3-1230v2 en 2x 500GB Samsung 860 EVO.16GB Had ik nog liggen van een andere machine.

Vanmiddag de andere CPU ingebouwd en wat tests gedraaid en alhoewel ik de standaard heatsink gebruik, blijft ie redelijk koel. Mocht dat anders zijn tijdens load, dan kan ik altijd nog een 65watt heatsink erop zetten.
ESXi Draait vanaf HP SD kaartje welke er speciaal voor wordt verkocht. Haalt tussen de 50 en 60MB/s (zowel lezen als schrijven) en heeft ECC.

Ballebek wijzigde deze reactie 19-09-2018 22:57 (64%)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Ginosius
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11-02 11:35
De ASL G1504 (nVidia GTX 1050Ti) is binnen en past precies!
Ik had hem hier gekocht: https://www.gearbest.com/...deo-cards/pp_1261865.html
Dit is zover ik weet de enige 'nieuwe' nvidia kaart die zowel low-profile als single-slot is.
Hoefde dus niet te hakken en zagen.

En voor degenen die het niet weten, hier is een patch voor de nvidia drivers: https://github.com/keylase/nvidia-patch
Daarmee word het streaming limiet van 2 sessies opgeheven en kun je dus zoveel transcodes op de kaart afhandelen als je zelf wilt.
Ideaal voor Plex, TVHeadend (wel met NVENC compilen) e.d.

Enige wat ik nog wilt upgraden is het ram geheugen.
Ik heb nog steeds het 1333MHZ 4GB reepje die erbij kwam.
Iemand nog een goeie aanrader voor 2 x8GB (1600MHz) geheugen voor een leuke prijs?

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:16
Ballebek schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:54:
Zojuist voor 345 euro een HP ProLiant microserver Gen8, G1610T, 4 GB RAM 2x1TB HDD gekocht op Amazon.de
Bedoel je dat je een Gen8 inclusief schijven gekocht hebt voor 345 euro ?

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Kek

3flix

Kenhas schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:30:
[...]

Ik verwacht deze: https://www.amazon.de/HP-...SATA-Server/dp/B013UBCHVU

• Kenhas
@Kek

als ik het stukje lees dat ik hierboven in een quote gezet heb, begrijp ik dat hij een microserver inclusief 2x1TB heeft gekocht voor 345 euro.
Die waar jij naar linkt, staat in mijn "twijfel" lijstje (ga ik nu een Gen8 of Gen10 kopen) maar die is hetzelfde bedrag zonder schijven.

• Ballebek
Kenhas schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:30:
[...]

Yes, vond ik een nette prijs, zeker aangezien ik nog 2x 8GB had liggen welke erin past.
De schijven welke erin zitten zijn originele HP schijven, geen aftermarket.

https://www.amazon.de/HP-...610T-B120i/dp/B07BMJVG1H/

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Kek

3flix

Dat is wel een net prijsje, en met fancy rode voorkant :P

• Dakillerbean
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15-02 22:53
Ginosius schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:55:
De ASL G1504 (nVidia GTX 1050Ti) is binnen en past precies!
Ik had hem hier gekocht: https://www.gearbest.com/...deo-cards/pp_1261865.html
Dit is zover ik weet de enige 'nieuwe' nvidia kaart die zowel low-profile als single-slot is.
Hoefde dus niet te hakken en zagen.

En voor degenen die het niet weten, hier is een patch voor de nvidia drivers: https://github.com/keylase/nvidia-patch
Daarmee word het streaming limiet van 2 sessies opgeheven en kun je dus zoveel transcodes op de kaart afhandelen als je zelf wilt.
Ideaal voor Plex, TVHeadend (wel met NVENC compilen) e.d.

Iemand nog een goeie aanrader voor 2 x8GB (1600MHz) geheugen voor een leuke prijs?
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring met deze kaart in een Gen8. Dit is evt. nog de enige uitbreiding die mogelijk is in mijn Gen8. Heb sinds kort een 4k TV in de huiskamer hangen, maar als ik met Plex een 4k film ga streamen dan heeft de E3-1265L er toch behoorlijk moeite mee. Het kan allemaal net, maar dan hoef ik op mijn Windows 10 VM echt niets meer te gaan doen. Ben heel benieuwd of dit i.c.m. Plex zorgt voor genoeg offloading van de transcode op de CPU. Heb er al een keer google op nageslagen maar kan zo gauw niet echt een eenduidig antwoord vinden.

• Ballebek
Transcoden naar 4K is raar met offloading naar GPU.
Ik heb een GT1030 in mijn oude server met een i7-2600 en de processor stond dan maxed out, terwijl de kaart nog geen 25% aan het doen was (maar er alles behalve output vanuit Plex kwam).

Ik heb het op meerdere fora gelezen, ook met een 1050 en 1080 dus ik ben ermee gestopt.

• Kenhas
Je hebt wel een betalende plex nodig om gebruik te kunnen maken van gpu.
Dacht dat het bij Emby wel standaard geactiveerd stond

• Ginosius
Ik heb uiteraard een Plex Pass.
Anders gaat hardware transcoding inderdaad niet werken.

Echter heeft de GT 1030 geen nVidia Encoding ondersteuning.
Dit zit er pas vanaf de GTX 1050 op, zie: https://www.reddit.com/r/...t_support_nvenc_encoding/

Het kaartje van ASL van Gearbest is wel fijn en met 180 euro niet veel duurder dan de bekende merken van MSI/Gigabyte etc.
Het is zover ik weet ook de enige single slot en low-profile versie van de GTX 1050Ti,

Het enige nadeel van deze kaart is dat de fan geen PWM heeft, hij draait dus altijd op volledige snelheid.
Voor mij niet zo'n probleem aangezien de Gen8 in de meterkast staat.
Maar als je hem in de woonkamer hebt, kun je de fan-draadjes via een handmatige PWM-controller laten lopen.

Ik heb zelf ook een E3 1265L V2, maar ik moet wel zeggen dat transcoding op de CPU ook wel lekker liep hoor.
Mijn films zijn bijna allemaal 1080p h264 en rond de 4GB en zelfs met 4 of 5 transcodes ging het nog wel.

Ik draai alles native op Fedora 28 btw, geen virtualisatie.

EDIT:
@Dakillerbean
Ik heb wel wat series die fullhd hevc zijn en ook die worden prima door de GTX 1050Ti getranscodeerd.
Echter heb ik nog geen 4K films geprobeerd.
Zal dit van de week eens proberen met wat ~50GB BluRay remuxes.. eens kijken of ie realtime de externe .srt subs kan inbranden.

Ginosius wijzigde deze reactie 20-09-2018 17:12 (12%)

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:10
Ginosius schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:55:
Als je op Ebay naar 712288-581 zoekt krijg je een flinke lijst met RAM voor goede prijzen. Ik was iets van 80 euro kwijt voor 2 keer 8. Het is wel tweedehands, uiteraard. Ik zou wel even opzoeken of de DIMMS die je wilt kopen al eerder bleken te werken met de Gen8.

Pyramiden wijzigde deze reactie 21-09-2018 21:05 (8%)

• Ginosius
@Dakillerbean
Zojuist even de remux van de 4K bluray rip van Logan geprobeerd.
Op de Plex app van mijn LG tv speelt ie gewoon af.
De Plex server transcodeerd hem echter wel van HEVC naar H264 op de videokaart.
Dit doet ie overigens enkel wanneer ik de subs aanzet, die worden dan ingebrand.
Maar het werkt dus wel.
Wellicht dat Plex in de toekomst doorheeft dat de videokaart ook gewoon van HEVC naar HEVC kan transcoden om de ondertitels in te branden.
Dat zou wel vet zijn.

@Pyramiden
Thanks bro, dat scheelt echt een hoop.
Op dat artikelnummer vind ik echter enkel RAM dat op 1866MHz draait.
Deze heb ik gevonden: https://www.ebay.nl/itm/S...ccc97c:g:GcwAAOSwafhbWJ2l
38 euro voor 8GB is wel een gouden deal.
Zou die denk je ook op 1600MHz kunnen draaien?
Dat is namelijk het enige wat de CPU ondersteund.

EDIT:
Verder nog een gevonden voor rond de 55euro:
https://www.ebay.nl/itm/8...271b2a:g:QaoAAOSwKp1apb9Y

Deze is echter low-voltage 1.35v.. ik weet niet of die optie in de bios zit.. wellicht dat ie gewoon 1.5v geeft.

Ginosius wijzigde deze reactie 24-09-2018 20:29 (15%)

• Pyramiden
Ginosius schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:26:
@Pyramiden
Thanks bro, dat scheelt echt een hoop.
Op dat artikelnummer vind ik echter enkel RAM dat op 1866MHz draait.
Deze heb ik gevonden: https://www.ebay.nl/itm/S...ccc97c:g:GcwAAOSwafhbWJ2l
38 euro voor 8GB is wel een gouden deal.
Zou die denk je ook op 1600MHz kunnen draaien?
Dat is namelijk het enige wat de CPU ondersteund.

EDIT:
Verder nog een gevonden voor rond de 55euro:
https://www.ebay.nl/itm/8...271b2a:g:QaoAAOSwKp1apb9Y

Deze is echter low-voltage 1.35v.. ik weet niet of die optie in de bios zit.. wellicht dat ie gewoon 1.5v geeft.
Die eerste vraagt 25 euro shipping, dus is niet helemaal een goede deal. Dat geld eigenlijk ook voor die tweede aangezien dat 65 euro voor 1 dimm shipped is.

Dit HP partsnummer levert inderdaad vooral dimms op 1866. Deze werken echter prima. Mijn eigen dimms zijn MT18JSF1G72AZ-1G9E1ZE
https://www.micron.com/pa...40BB-B1C1-7175B2AF2EED%7D

Het is vooral veel zoeken totdat je een goede deal hebt...

• Ginosius
Ja dat is wel weer zo.
Hier nog een micron op 1600MHz
https://www.ebay.ie/itm/8...792203:g:PaAAAOSwyCNbWx-U

Het is alleen ECC Registered.. ik weet niet of dat ook compatible is.

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Ginosius schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:55:
Ja dat is wel weer zo.
Hier nog een micron op 1600MHz
https://www.ebay.ie/itm/8...792203:g:PaAAAOSwyCNbWx-U

Het is alleen ECC Registered.. ik weet niet of dat ook compatible is.
ECC reg is niet compatible, alleen unbufferd ECC. Dit is herkenbaar aan E achter de snelheids code. 1600MHz geheugen wordt dan dus 12800E.

• Ballebek
Ginosius schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:26:
De mijne werd geleverd met 4GB low-voltage geheugen dus dat kan ie prima aan.

Ik heb maandag een Samsung 970 Evo ingebouwd om wat VMs (data) op te plaatsen,
Werkt perfect, alleen had ESXi er wat moeite mee dat ik al een partitie had aangemaakt, dus die verwijderd onder Ubuntu, nieuwe VMFS aangemaakt onder ESXi en werken.

Verder nog een 2x 16GB setje onderweg om te testen of dat werkt.
En een HP PS1810-8G switch besteld omdat ie er zo schattig uit ziet. :P

• zeroday
Ballebek schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:46:
[...]

De mijne werd geleverd met 4GB low-voltage geheugen dus dat kan ie prima aan.

Ik heb maandag een Samsung 970 Evo ingebouwd om wat VMs (data) op te plaatsen,
Werkt perfect, alleen had ESXi er wat moeite mee dat ik al een partitie had aangemaakt, dus die verwijderd onder Ubuntu, nieuwe VMFS aangemaakt onder ESXi en werken.

Verder nog een 2x 16GB setje onderweg om te testen of dat werkt.
En een HP PS1810-8G switch besteld omdat ie er zo schattig uit ziet. :P
2x16GB memory? Volgens mij wordt dat niet ondersteund. (euh ik heb het over gen8 .. als dit gen10 is kan dat anders zijn .. )
max 16GB .. Maar als je het werkend krijgt.. mijn Esxi wil ook graag meer memory ;)

zeroday wijzigde deze reactie 27-09-2018 11:50 (4%)

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• Ballebek
Micron MT18KDF2G72AZ-1G6. Dit zijn Dual-Rank modules en ondanks dat ik overal lees dat er alleen Single-Rank modules in de Gen8 kunnen, vind ik in HP documentatie dat er zowel single- als dual-rank ondersteund wordt.

Zowel de controller als de CPU zullen het moeten slikken dus een spannende of er geen andere limitatie is. :)

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Nu online

Domino

30 Watts and overheating...

Ja, maar.... de gen8 is heel iets anders als een microserver gen8

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

• Ballebek
Domino schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:51:
Ja, maar.... de gen8 is heel iets anders als een microserver gen8
Dit is een Microserver topic dus als ik het over een Gen8 heb dan gaat het niet over een 380 of iets iets anders welke een Gen8 in de naam heeft. :)

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Ik heb een Gen8, maar ik vind dat de case-fan behoorlijk veel herrie maakt.
Hij lijkt met grote regelmaat vol te blazen, maar de temperatuur is volgens mij prima.

Herkent iemand dit probleem?

'); DROP TABLE users;--

• Pyramiden
anandus schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:48:
Ik heb een Gen8, maar ik vind dat de case-fan behoorlijk veel herrie maakt.
Hij lijkt met grote regelmaat vol te blazen, maar de temperatuur is volgens mij prima.

Herkent iemand dit probleem?
Zou je een screenshot kunnen maken van de tabel in iLO met temperaturen?

Heb zelf wel eens gehad dat ik een WD Velociraptor zonder icepack bovenin had gedaan. Toen steeg de server zo'n beetje op omdat hij vond dat die drive te heet werd. Verder lijkt bij mij de inlet temperature ook veel te doen. Als een kamer heet is gaat hij flink harder staan blazen.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:24

Notna

Where are you?®

Even een hele domme vraag stellen waar ik niet uitkom

Ik heb nu een Gen 8 voor ruim 2 jaar, welke ik gebruik als NAS/Server. Hierop W10 geinstalleerd met een SSD (aangesloten op de CD SATA poort en los in de kast gehangen) en 4 SATA schijven in de bays.

Toen ik de server net had, kon Windows de nieuwe drives niet zien. Ik heb toen in de HP provisioning wizard 5 logical drives aangemaakt. Dat werkte prima en Windows Set up kon alles zien. In Windows zie je echter bij drives dat het allemaal HP Logical drives zijn en worden ze niet herkent als de drives welke ze daadwerkelijk zijn.

Recentelijk is mijn SSD raar aan het doen (Sandisk SSD Plus). Hiertoe heb ik de software van Sandisk gedownload maar zoals je al kan raden: de software herkent de drive niet omdat deze te boek staat als HP Logical Drive (HP LOGICAL VOLUME SCSI Disk Device).

Lang verhaal kort: kan ik de drives uit deze HP Raid (Smart Array) halen en in de BIOS de SATA controller gewoon aanzetten of moet ik dan van voor af aan beginnen? De SSD voor Windows is de minste zorg; die heb ik zo opnieuw geïnstalleeerd. Maar de andere drives met data erop zijn een ander verhaal.

Voor zover ik kan zien moet ik in de BIOS de HP Raid controller uitzetten en de SATA controller aan. Maar wederom; ik weet dan niet of ik alle data op de 3 SATA schijven kwijt ben. De data op de SSD is mij om het oneven.

Notna wijzigde deze reactie 04-10-2018 15:31 (4%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Kenhas
Kan een oude N36 geupgraded worden? Zijn er moederborden die één op één passen?
Is stilaan toch echt aan vervanging toe ;)

In sommige gevallen durft HP wel eens custom afmetingen en niet standaard plaatsen voor schroefjes gebruiken

Maar natuurlijk nog niets mis met de behuizing

Kenhas wijzigde deze reactie 05-10-2018 10:40 (24%)

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

Ik heb een Gen8.

Ik probeer een dual boot-systeem te maken, maar het wil niet lukken. Misschien kunnen jullie helpen.
Ik heb geen vast plan, wel een vast doel:
• In principe is het gewoon een server waarop Ubuntu (of Debian) draait
• Ik wil het voor studie ook af en toe gebruiken als werkstation met Windows 10
• Ik heb 5 schijven (1 ipv ODD). 2 ervan wil ik in Raid-1 (liefst waar de OS'en op komen), rest maakt niet uit.

Geprobeerd:
Onboard raid, 2 schijven als raid-1, Windows installeren. Gaat prima.
Ubuntu installeren: Herkent de raid niet(?!), dus geeft de losse schijven als installatie-optie. No go.
Ubuntu dan maar op een (interne) USB installeren, maar dan wordt Windows tijdens de installatie niet herkent, dus geen optie voor een bootkeuze.

Over een andere boeg gegooid:
Ubuntu server geïnstalleerd, schijven in softraid (kan je kiezen tijdens installatie).
Qemu-kvm geïnstalleerd en een Windows VM geprobeerd te starten, maar geeft aan dat er geen video device is (duh, het is ubuntu server, heeft alleen CLI).

Iemand anders een goed idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

'); DROP TABLE users;--

• zeroday
anandus schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:31:
Ik heb een Gen8.

Ik probeer een dual boot-systeem te maken, maar het wil niet lukken. Misschien kunnen jullie helpen.
Ik heb geen vast plan, wel een vast doel:
• In principe is het gewoon een server waarop Ubuntu (of Debian) draait
• Ik wil het voor studie ook af en toe gebruiken als werkstation met Windows 10
• Ik heb 5 schijven (1 ipv ODD). 2 ervan wil ik in Raid-1 (liefst waar de OS'en op komen), rest maakt niet uit.

Geprobeerd:
Onboard raid, 2 schijven als raid-1, Windows installeren. Gaat prima.
Ubuntu installeren: Herkent de raid niet(?!), dus geeft de losse schijven als installatie-optie. No go.
Ubuntu dan maar op een (interne) USB installeren, maar dan wordt Windows tijdens de installatie niet herkent, dus geen optie voor een bootkeuze.

Over een andere boeg gegooid:
Ubuntu server geïnstalleerd, schijven in softraid (kan je kiezen tijdens installatie).
Qemu-kvm geïnstalleerd en een Windows VM geprobeerd te starten, maar geeft aan dat er geen video device is (duh, het is ubuntu server, heeft alleen CLI).

Iemand anders een goed idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Zet er bijv. Exsi op of een alternatief. Kun je welk besturingssysteem dan ook gaan installeren wat je wil.
Zo heb ik een VM met windows 10 home om zo mijn Exsi server te kunnen backuppen.
en een VM met debian, ubuntu en nog wel meer .. ;)

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

zeroday schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:09:
[...]

Zet er bijv. Exsi op of een alternatief. Kun je welk besturingssysteem dan ook gaan installeren wat je wil.
Zo heb ik een VM met windows 10 home om zo mijn Exsi server te kunnen backuppen.
en een VM met debian, ubuntu en nog wel meer .. ;)
Maar kan je de VM dan op de server gebruiken? Als in: toetsenbord, muis, monitor aansluiten en gaan?

'); DROP TABLE users;--

• zeroday
anandus schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:11:
[...]
Maar kan je de VM dan op de server gebruiken? Als in: toetsenbord, muis, monitor aansluiten en gaan?
euh .. nee.

Tis een server he? Meestal wordt een server 'remote' gebruikt en werk je er alleen op als het strikt noodzakelijk is.

ik zou dan windows installeren en dan bijv. vmworkstation gaan installeren om zo een image van een OS te kunnen gaan gebruiken.

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

zeroday schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

euh .. nee.

Tis een server he?
Jij gaf ESXi als antwoord op mijn vraag ;)
Alsnog bedankt voor het antwoord :)

Ik denk dat ik toch ga proberen om Ubuntu Server erop te zetten (met softRAID) en dan een VM van Windows erop ga draaien.

anandus wijzigde deze reactie 17-10-2018 12:05 (5%)

'); DROP TABLE users;--

• zeroday
anandus schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:55:
[...]
Jij gaf ESXi als antwoord op mijn vraag ;)

Ik denk dat ik toch ga proberen om Ubuntu Server erop te zetten (met softRAID) en dan een VM van Windows erop ga draaien.
Exsi heeft geen UI anders dan een info scherm ;)

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

anandus schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:55:
[...]
Wellicht is unRAID iets voor je? Eigenlijk heb je dan alle dingen die je toch wil inregelen bij de hand en kant en klaar geconfigureerd. Je kunt VM's erop draaien en dan daarop inloggen, remote of lokaal. Docker zit er ook al bij.

• Daansan378
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-02 11:13
Ik ga mee met Esxi :-)

Waarom?

1: omdat ik er ervaring mee heb en ik weet dat het gaat werken :-) Windows niet gebruiken om zware taken mee te doen natuurlijk, maar dat gaat sowieso niet op deze machine.

2: Je in Esxi 1 of meer VMs kan aanmaken; ik jouw geval 1x een Linux distributie en 1x Windows

Op deze manier kan je beide systemen tegelijk gebruiken via Remote Desktop dan wel via VNC of iets dergelijks.

raid1 voor je OSen snap ik niet echt, maak backups van je VMs via de gratis variant van Veeam, dan ben je vrij veilig als je die backups op een andere schijf plaatst, bijvoorbeeld op een datastore die je met een schijf in Esxi kan aanmaken.

• Ballebek
Ballebek schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:22:
Micron MT18KDF2G72AZ-1G6...

...Zowel de controller als de CPU zullen het moeten slikken dus een spannende of er geen andere limitatie is. :)
Alles werkt maar hij wil niet booten met 32GB.
Nog geen tijd gehad om er verder in te duiken helaas.

Edit: alles is dus niet alles maar hij ziet het alleen blijft hangen bij de memtest als ik de bios leeg.

Ballebek wijzigde deze reactie 28-10-2018 10:51 (12%)

• ari2asem
  • Laatst online: 31-01 10:24
ik heb een gen8. mijn doel is om het direct aan de tv te hangen en als media player te gebruiken met windows 10. hij wordt middels logilink ua0233 (usb 3 naar hdmi) op mijn hdmi-tv aangesloten. full hd draait met moeite wegens niet-geschikte processor, g1610t.

ik wil wel graag de processor upgraden die full hd normaal kan afspelen. of het moederbord vervangen met andere merk met krachtigere cpu.

ik draai geen vm of linux. ik wil gewoon simpelweg windows 10 als media player (en dus geen media server).

wat zijn mijn mogelijkheden? welk moederbord of cpu?

• Domino
  • Nu online

Domino

Ander moederbord in de gen8 heb ik nog nooit van gehoord. Is een speciaal hpe ontwerp.

Wat betreft de cpu, daar is een excel sheet voor: https://www.dropbox.com/s...%20CPU%20Family.xlsx?dl=0

Moet je zelf maar even kijken waar je aan kan komen en of het de prijs waard is.

• ari2asem
  • Laatst online: 31-01 10:24
Domino schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:59:
Ander moederbord in de gen8 heb ik nog nooit van gehoord. Is een speciaal hpe ontwerp.

Wat betreft de cpu, daar is een excel sheet voor: https://www.dropbox.com/s...%20CPU%20Family.xlsx?dl=0

Moet je zelf maar even kijken waar je aan kan komen en of het de prijs waard is.
bedankt voor je reactie. ik heb in een van mij gen8 Xeon E3-1260L met 16GB RAM in zitten. zelfs hiermee is het afspelen van full hd niet vloeiend. het lukt wel, maar niet vloeiend. als ik naar de index van e3-1260L tov g1610 kijk, dan is E3-1260L met 272% sneller terwijl afspelen van full hd niet wil vlotten.

ik zti te denken aan i5-3470T. deze is 193% sneller tov g1610. maar vraag me af of je met i5-3470T wel full hd vloeiend kan afspelen. iemand ervaring mee??

• Domino
  • Nu online

Domino

Ik denk dat je beter af bent met een losse videokaart.

• zeroday
Domino schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:58:
Ik denk dat je beter af bent met een losse videokaart.
of een gen10 kopen

• Pyramiden
Of uberhaupt om die server te verkopen en van dat geld een goede HTPC te kopen.

• jwvdst
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13:41
Of je koopt een raspberry pi waar je kodi op zet en gebruikt de microserver dan als file server voor je films

• zeroday
jwvdst schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:34:
Of je koopt een raspberry pi waar je kodi op zet en gebruikt de microserver dan als file server voor je films
Dat doe ik al een aantal jaar en het werkt toppie, goede aanrader

• jwvdst
zeroday schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:58:
[...]

Dat doe ik al een aantal jaar en het werkt toppie, goede aanrader
Dan kan de microserver in de meterkast. En als je tv cec ondersteunt kun je kodi bedienen met de afstandsbediening van de tv

• dnzm
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-01 00:11

dnzm

Knorrig

jwvdst schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:34:
Alternatief: Plex op de HP, en ofwel een smart-tv die de Plex-app heeft (onze LG OLED heeft dat en het werkt geweldig), een Chromecast (is af en toe wel picky met ondersteunde formaten en encodings) of PlexBMC op een Pi (geen ervaring mee voorbij een rpi 1, dus dat is niet echt representatief).

• marcel19
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13:24
Na een synology te hebben gehad wilde ik een uitgebreide oplossing voor een thuis server. :)

Ik heb een microserver gen8 weten te scoren.

De standaard processor 1610T gaat eruit en ik ga er een xenon processor inzetten:
pricewatch: Intel Xeon E3-1220V2 Tray

Nu staat mij ergens iets bij dat bij een xenon processor ook server geheugen moet en het standaard geheugen van de microserver gen8 gaat niet werken met deze processor. Wie kan hier iets meer duidelijkheid over geven?

Voor de harde schijven gaat er het volgende in:
1x 256 Samsung pro SSD
4x WD RE 3TB SCHIJVEN.

Mijn bedoeling is om proxmox te instaleren als basis systeem met daarop de volgende vm:
Opnsense
Ubuntu server
Windows server 2016
Xpenology

Indien iemand anders verdere tips heeft zijn deze altijd welkom :)

• Domino
  • Nu online

Domino

Niet alleen de xeon heeft ecc geheugen nodig. Ook de microserver zelf weigert te booten als er geen ecc geheugen in zit. Even zoeken in deze thread voor de goede modules. Het zijn iig udimms. Schrik niet van de prijzen, tussen de €80 en €100 voor een 8GB module.

De xeon die je linkt heeft een erg hoge TDP (69W). De originele heatsink is ontworpen voor een TDP van 35W. Maar ik heb op andere fora gezien dat het wel werkt, eventueel met een actieve fan erop.

Hypervisor is een persoonlijke keuze, ik gebruik vsphere. Gewoon omdat ik daar bekend mee ben. En bovendien ook gratis te gebruiken.

Voor smart onder xpenology moet je (in esx iig) een hba in passthrough zetten. Dan geef je de disk direct door aan een xpenology vm. Ook even zoeken in deze thread voor advies. Er zwerft iig een ova rond voor esxi, geen idee of je die ook op proxmox kan gebruiken.

Domino wijzigde deze reactie 31-10-2018 21:46 (12%)

• jwvdst
marcel19 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:49:
Na een synology te hebben gehad wilde ik een uitgebreide oplossing voor een thuis server. :)

Ik heb een microserver gen8 weten te scoren.

De standaard processor 1610T gaat eruit en ik ga er een xenon processor inzetten:
pricewatch: Intel Xeon E3-1220V2 Tray

Nu staat mij ergens iets bij dat bij een xenon processor ook server geheugen moet en het standaard geheugen van de microserver gen8 gaat niet werken met deze processor. Wie kan hier iets meer duidelijkheid over geven?

Voor de harde schijven gaat er het volgende in:
1x 256 Samsung pro SSD
4x WD RE 3TB SCHIJVEN.

Mijn bedoeling is om proxmox te instaleren als basis systeem met daarop de volgende vm:
Opnsense
Ubuntu server
Windows server 2016
Xpenology

Indien iemand anders verdere tips heeft zijn deze altijd welkom :)
Ik heb xpenology 6.2 virtueel onder esxi vsphere draaien en het advies is dan om altijd de hd's via een pass through sata controller te benaderen. Andere opties hebben kunnen wel eens tot problemen en dataverlies lijden. Voordeel is dan ook dan je de smart data van je hd's uit kunt lezen.

Ik heb ook nog even naar proxmox gekeken een poosje terug en heb toen voor esxi gekozen omdat deze de de passthrough beter voor elkeer heeft (lees makkelijker in te stellen).

Als router software gebruik ik dan pfsense ipv opnsense maar hier heb ik de netwerkkaart waarop de internetverbinding binnen komt ook in pass through modus staan naar de pfsense vm.

Ik neem aan dat je de ssd als datastore wilt gaan gebruiken voor je hypervisor. Als je de onboard sata controller in pass through modus ten behoeve van je xpenology vm is deze niet meer beschikbaar voor je hypervisor. Dit houdt in dat je dan een extra sata controller nodig bent die ondersteunt wordt door je hypervisor of xpenology.

• marcel19
@jwvdst
Het is de bedoeling om de SSD te plaatsen in plaats van de dvd drive.
Ik wil hierop inderdaad Proxmox op hebben draaien en alle poespas kwa vm data enzovoort.

De 4 HDD slots wordt de opslag waarbij Xpenology als hoofdopslag gaat dienen,
Deze zal weer gedeeld worden op alle andere besturingssystemen door middel van SMB.

• jwvdst
@marcel19
dan is idd mijn advies om een extra sata controller te plaatsen zodat je een sata controller voor je proxmox hebt en 1 voor je xpenology

jwvdst wijzigde deze reactie 01-11-2018 15:57 (32%)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

jwvdst schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:56:
@marcel19
dan is idd mijn advies om een extra sata controller te plaatsen zodat je een sata controller voor je proxmox hebt en 1 voor je xpenology
Waarom zou je dat willen?

De gen10 heeft toch gewoon 5 SATA poorten? Of kan dat ding óók niet boten van zijn 5e SATA poort als er disks in zitten? (In dat geval is dat ook op te lossen, bootsector op SD kaart en dan alsnog booten vanaf de 5e poort. Of je vm's op je HDD's zetten en een USB disk er in duwen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• jwvdst
unezra schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:43:
[...]

De gen10 heeft toch gewoon 5 SATA poorten? Of kan dat ding óók niet boten van zijn 5e SATA poort als er disks in zitten? (In dat geval is dat ook op te lossen, bootsector op SD kaart en dan alsnog booten vanaf de 5e poort. Of je vm's op je HDD's zetten en een USB disk er in duwen.)
als je de on board sata controller in pass through modus zet is de volledige controller niet meer beschikbaar voor de host na het starten.
Aangezien hij de ssd ook wil gebruiken als datastore voor zijn vm's is wel belangrijk dat je een sata controller hebt die de ssd kan benaderen

jwvdst wijzigde deze reactie 01-11-2018 17:40 (12%)

• Domino
  • Nu online

Domino

unezra schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:43:
[...]

Zoals @jwvdst hierboven ook al, terecht opmerkt: je geeft een hardware device door in passthrough.

Ergo de complete controller is niet meer zichtbaar in je hypervisor. Dus ook de 5de sata poort, domweg omdat die aan dezelfde controller hangt.

• marcel19
Ik lees ook wel eens dat er gebruikers zijn welke de usb poort aan de binnenkant gebruiken voor een usb stick. Om hier dan bijvoorbeeld Proxmox op te installeren en vanaf de booten.

of is dit een slecht idee? :)

• jwvdst
marcel19 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:52:
Ik lees ook wel eens dat er gebruikers zijn welke de usb poort aan de binnenkant gebruiken voor een usb stick. Om hier dan bijvoorbeeld Proxmox op te installeren en vanaf de booten.

of is dit een slecht idee? :)
dat heeft juist de voorkeur.

• marcel19
@jwvdst
Is er ook nog een voorkeur kwa grote van de stick?

• jwvdst
marcel19 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:34:
@jwvdst
Is er ook nog een voorkeur kwa grote van de stick?
16gb is ruim voldoende
Wat is de reden eigenlijk dat je proxmox kiest?

• marcel19
jwvdst schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:55:
[...]
16gb is ruim voldoende
Wat is de reden eigenlijk dat je proxmox kiest?
Proxmox is gratis te gebruiken en bij vphere zie ik alleen maar prijzen van licentie van een paar honderd euro.

Ik heb nu om te testen esxi 6.5 erop staan en dit is inderdaad beter dan Proxmox.
Maar zoveel geld, voor een licentie om mee te kunnen spelen vind ik het niet waard.

• Domino
  • Nu online

Domino

marcel19 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 05:44:
[...]

Proxmox is gratis te gebruiken en bij vphere zie ik alleen maar prijzen van licentie van een paar honderd euro.

Ik heb nu om te testen esxi 6.5 erop staan en dit is inderdaad beter dan Proxmox.
Maar zoveel geld, voor een licentie om mee te kunnen spelen vind ik het niet waard.
Na afloop van de evaluatie periode krijg je van vmware een gratis licentie (staat ergens in de my vmware portal). Daar zijn alleen wat beperkingen aan (oa geen vmotion en andere enterprise dingen).

En snapshots geloof ik (correct me) da’s wel een dingetje. Daar maakt backup software voor vmware nogal eens gebruik van.

• unezra
  • Nu online

unezra

Domino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:50:
[...]
Zoals @jwvdst hierboven ook al, terecht opmerkt: je geeft een hardware device door in passthrough.

Ergo de complete controller is niet meer zichtbaar in je hypervisor. Dus ook de 5de sata poort, domweg omdat die aan dezelfde controller hangt.
Ik zie het probleem niet zo...
Gewoon XPenology draaien op een disk image. Dus juist geen passthrough doen.
Domino schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:51:
[...]
Na afloop van de evaluatie periode krijg je van vmware een gratis licentie (staat ergens in de my vmware portal). Daar zijn alleen wat beperkingen aan (oa geen vmotion en andere enterprise dingen).

En snapshots geloof ik (correct me) da’s wel een dingetje. Daar maakt backup software voor vmware nogal eens gebruik van.
Als je de featurelist van ESXi legt naast die van PVE, is het schrikken. PVE kent *veel* meer mogelijkheden dan ESXi. VMWare's suite kan meer, als je flink betaald. In bedrijfsomgevingen zal ik eerder voor VMWare kiezen (al hebben we hier ook een PVE doosje draaien voor wat meer ICT-centric spullen), privé heeft PVE sterk mijn voorkeur.

Er zijn natuurlijk prima alternatieven als Xen of stock KVM, maar dan mis je weer het voordeel van een fatsoenlijke web GUI. PVE heeft dat wel en maakt veel zaken een stuk makkelijker en inzichtelijker.

• jwvdst
unezra schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:12:
[...]

Ik zie het probleem niet zo...
Gewoon XPenology draaien op een disk image. Dus juist geen passthrough doen.
voor de bootdisk is dat geen probleem maar voor de massaopslag wordt het in diverse fora sterk afgeraden. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waar waar jou voorkeur tot gegevensverlies heeft geleid zelfs in het xpenologytopic hier op dit forum

• unezra
  • Nu online

unezra

jwvdst schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:05:
[...]

voor de bootdisk is dat geen probleem maar voor de massaopslag wordt het in diverse fora sterk afgeraden. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waar waar jou voorkeur tot gegevensverlies heeft geleid zelfs in het xpenologytopic hier op dit forum
Ehm, waarom zouden disk images zorgen voor gegevensverlies?

De data in een disk image is niet slechter beveiligd tegen gegevensverlies dan data via passthrough ontsloten.

Ik zou JUIST je NAS data in een image zetten tenzij je ook de laatste bit performance er uit wil persen maar dan heb je ws hoe dan ook je storage onderbemeten. Van die hooguit paar % ga je het niet moeten hebben.

Wel zorgen voor onderliggend een fatsoenlijke laag, zoals ZFS.

• mrmartinuz
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16-02 22:28
Domino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:50:
[...]

Ik weet bijna 100% zeker dat de Marvel RAID controller los staat van de AHCI sata poort bij de HPE Microserver Gen 10. Dit is in ieder geval in VSphere/Esxi het geval.

Advanced Micro Devices Inc FCH SATA Controller --> SATA poort 5, passthrough niet mogelijk in Esxi.

Marvell Technology Group Ltd. 88SE9230 enz. --> RAID controller met de 4 drivebays achter de klep, passthrough mogelijk.

• jwvdst
mrmartinuz schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 07:18:
[...]

Ik weet bijna 100% zeker dat de Marvel RAID controller los staat van de AHCI sata poort bij de HPE Microserver Gen 10. Dit is in ieder geval in VSphere/Esxi het geval.

Advanced Micro Devices Inc FCH SATA Controller --> SATA poort 5, passthrough niet mogelijk in Esxi.

Marvell Technology Group Ltd. 88SE9230 enz. --> RAID controller met de 4 drivebays achter de klep, passthrough mogelijk.
We hebben het hier over de microserver gen 8
Weet je ook of dat het geval is bij de gen8?

• mrmartinuz
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16-02 22:28
jwvdst schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:15:
[...]

We hebben het hier over de microserver gen 8
Weet je ook of dat het geval is bij de gen8?
Excuses, mijn fout inderdaad. Te snel gelezen en zag gen 10 voorbij komen.

Geen idee bij de gen 8. Kan door andere controller zo maar weer verschillen. Misschien dat iemand met een gen 8 in VSphere/Esxi kan kijken of de SATA poort een eigen passthrough optie heeft tov de raid controller.

• Pyramiden
Ik denk dat ze niet los staan.

Mijn Windowsserver OS schijf zit op de 5e poort, en de 4 dataschijven zitten op een PCI RAID controller.
Bij storage admin koppelt hij die 5e schijf aan de interne controller.
Door een extra RAID controller te kopen voor PCI kun je je probleem misschien oplossen? Ik heb zelf geen ervaring met die toepassing.

Pyramiden wijzigde deze reactie 04-11-2018 19:13 (12%)

• Domino
  • Nu online

Domino

Gen8 heeft de sata poort op de 120i controller zitten. Samen met de sas connector dus.

Enige oplossing voor passtrough is dus een extra controller.

• H00GiE
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16-02 16:22

H00GiE

Virtualisatie Verslaafde

De feature list van de gratis licentie van ESXi is beperkt, PVE heeft het voordeel dat de licentie gratis is.
Dit betekend niet dat in elke usecase keuze voor proxmox beter is, het is een OSS alternatief.
(VMUG is ook een optie...google is je vriendje)
overigens de verschillen met de "gratis" ESXi zit 'm in clustering, multi socket servers en HA en naar mijn idee heb je dat in een homelab met microservers niet nodig. Daarnaast ondersteund PVE meer IO oplossingen, ondermeer ZFS, GlusterFS en LVM zijn ondersteund en dat doet ESXi niet.

En daar zit de crux, HP heeft een halfzachte oplossing in onze miniservers gepropt: fakeraid controllers, in 't geval van de gen8 een Intel C204 chipset met bios en driver extensie die Intel RST dingen doet en het raid noemt. In ESXi wil je geen fakeraid, ESXi wil graag (ondanks alle voordelen van software raid) een (deftigere) HBA of raid controller voor storage. en ook dat onderwerp is eerder in dit topic besproken.

korte versie: Soft raid is beter maar ESXi wil dat niet, een hard raid controller als je cache en raid oplossing wil maar dat is (soms) een dure oplossing en als laatste is een IBM ServeRAID M5015 (geflashed met IT/HBA mode firmware) de goedkoopste oplossing voor snelle en betrouwbare oplossing binnen ESXi. de hele controller kun je dan ook instellen als passthrough naar een VM, via Raw Device Mapping of gewoon in ESXi VMDK virtuele disks gebruiken.

Ik ben zeer zeker bevooroordeeld na 16 jaar vmWare (werkte sinds 2002 met VMware server 1.5)
...Maar, ik denk wel dat als iets het al 9 jaar gewoon doet wat het moet doen (ESX sinds 2009), dat ze iets goed hebben gedaan..

Ik draai inmiddels 500+ aaneengesloten dagen dezelfde HP Microserver ESXi host, met een LSI hardware raid (Cisco UCS-RAID9271CV-8i op tweakers V/A gekocht.) oplossing en ondanks 2 x 2tb disk crash na upgrade niet 1 keer hoeven herstarten, plus prima performance.
Storage tot aan 1.2GByte/s sustained throughput, en 5Gbyte/s burst en >100k IOPS (1GB DDR3 Caching met supercap) met WD Red en HGST ultrastar van 2,3 en 4TB mechanische Schijven en SSD Cache. (dus niet eens echte enterprise schijven.)

note: (voor de mensen die 500 dagen uptime wel erg onveilig vinden)
De guest OS en VMs zijn allemaal wel voor updates etc. ge-reboot.
ESXi heeft tientallen updates gehad zonder reboot.
Hypervisor UI is NIET verbonden met internet.

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online

HKLM_

WiFi 2,4Ghz 1,6,11 5Ghz 52-140

Weet iemand waar ik een bios update voor de gen10 vandaan kan halen?

Ik verwacht op de HPE site maar dan dien ik te registreren wat ik gedaan heb maar hij blijft zeggen dat mijn nummers van de server niet bestaan....

Klote HPE met zijn registratie voor firmware }:|

Whoop whoop: opgelost met een hp chat :P

HKLM_ wijzigde deze reactie 11-11-2018 12:44 (17%)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Paulie72
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 03-02 07:44
Ik ben bezig mijn HP Microserver opnieuw te installeren met Freenas 11.2 (Hiervoor Freenas 11.1) nu loop ik tegen het probleem aan dat mijn SSD op de 5e port zit. Ik krijg deze nu niet gestart alleen als ik alle schijven eruit haal. Dit is dus na de upgrade.

Ik weet dat er speciale stappen zijn om dit wel voor elkaar te krijgen maar kan deze niet vinden.

Mijn overige schijven zijn schijven die voorheen als ZFS pools gewerkt hebben die ik weer wil importeren.

werkplek: Shuttle Barebone, HP Microserver Freenas

• zeroday
Paulie72 schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:44:
Ik ben bezig mijn HP Microserver opnieuw te installeren met Freenas 11.2 (Hiervoor Freenas 11.1) nu loop ik tegen het probleem aan dat mijn SSD op de 5e port zit. Ik krijg deze nu niet gestart alleen als ik alle schijven eruit haal. Dit is dus na de upgrade.

Ik weet dat er speciale stappen zijn om dit wel voor elkaar te krijgen maar kan deze niet vinden.

Mijn overige schijven zijn schijven die voorheen als ZFS pools gewerkt hebben die ik weer wil importeren.
in principe installeer je Freenas op je SSD en dan zorg je ervoor dat je bijv. kan booten van een USB thumbdrive of SD card

dan geef je grub opdracht (indien dat kan bij freenas) dat eea op de SSD staan

1. mount the drive with mount /dev/sdb1 /mnt (kijk waar de usbdrive zit)
2. grub-install –no-floppy –root-directory=/mnt /dev/sdb
Please notice that it is used: dash dash no-floppy dash dash root-directory
3. grub-mkconfig -o /mnt/boot/grub/grub.cfg

iets in deze trant. Ik loop altijd te klooien als ik op dit punt aankom bij openmediavault ;)

• Paulie72
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 03-02 07:44
Voorzover ik weet kan het ook anders namelijk iets met de RAID settings en de schijf in RAID0 zetten maar kan dat niet achterhalen hiervoor hoef je dus niet een usb/sd te gebruiken.

werkplek: Shuttle Barebone, HP Microserver Freenas

• zeroday
Paulie72 schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:35:
Voorzover ik weet kan het ook anders namelijk iets met de RAID settings en de schijf in RAID0 zetten maar kan dat niet achterhalen hiervoor hoef je dus niet een usb/sd te gebruiken.
boot odd gen8 op google, eerste hit
https://www.admfactory.co...m-ssd-install-on-odd-bay/

• unezra
  • Nu online

unezra

Meest eenvoudige methode:

2,5" disk in een USB enclosure stoppen en die aan zijn interne USB poort hangen.

USB is voor FreeNAS snel zat en het scheelt je een hóóp gezeik. :)

• HKLM_
  • Nu online

HKLM_

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:03
HKLM_ schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:14:
Als iemand nog de bios update wilt ontvangen voor een Gen10 dan kan ik hem wel delen.
Doe even een members-only, want officieel mag dit niet :)

rookie no. 1 wijzigde deze reactie 12-11-2018 20:46 (21%)

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Pfoe, blij dat ik dit lees, zeg. Heb je een nieuwe installatie gedaan of heb je een andere train gekozen en een update gedaan?

Heb je er ook een bug report voor gemaakt?

Bananenplant wijzigde deze reactie 12-11-2018 21:20 (3%)

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• Kenhas
@rookie no. 1 Waarom zou dit niet mogen? Is niet de link naar de bios zelf maar naar de pagina waar je bios kan downloaden na inloggen.

Heb zelf ook de firmware staan maar vind aan geen kanten hoe ik deze kan toepassen.

• HKLM_
  • Nu online

HKLM_

Iemand een optie/idee hoe ik en microserver gen 10 sochtend automatisch aan kan laten gaan op een bepaalde tijd. Normaal fix ik dit soort dingen via de bios maar die ondersteund het volgens mij niet.......

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik gebruik zelf rtcwake onder Linux. Dat sluit je systeem op een bepaald uur af, en laat het zoveel uur later weer opstarten.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• rookie no. 1
Kenhas schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:08:
@rookie no. 1 Waarom zou dit niet mogen? Is niet de link naar de bios zelf maar naar de pagina waar je bios kan downloaden na inloggen.

Heb zelf ook de firmware staan maar vind aan geen kanten hoe ik deze kan toepassen.
Officiële link mag je delen natuurlijk. Formeel mag je niet ergens die bestanden hosten en delen met anderen. Staat ergens in de license agreements wat ik voorbij zag komen. Zal vanwege vertrouwen zijn in de aangeboden bestanden en bestaansrecht support packs, neem ik aan.

Firmware van BIOS en iLO kun je toepassen vanuit iLO web-interface of via HPE Supportpacks for Proliants (remote naar 1 of meerdere servers). Als je Windows op de Gen8 (of andere Gen-versies) kun je ook vanuit Windows bijwerken.

• zeroday
zo zo krijg ineens een mail van HP dat ik mijn ILO naar 2.60 moet zetten ivm remote support? wow.

Zie ik meteen dat er een issue is met de SD ILO card in de server .. failed initialisation ..
hoe los ik dat dan weer op?

ook een beetje last om op ILO te komen bij die machine, die verder fijn werkt.

update wat simpel ..

HPQLOCFG.exe -s 10.1.1.125 -f ResetNAND.xml -u username -p wachtwoord

en in de xml staat dan

code:
1
2
3
4
5
6
7
<RIBCL VERSION="2.0">
<LOGIN USER_LOGIN="user" PASSWORD="password">
<RIB_INFO MODE="write">
<FORCE_FORMAT VALUE="all" />
</RIB_INFO>
</LOGIN>
</RIBCL>

zeroday wijzigde deze reactie 16-11-2018 18:50 (32%)

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:38:
Iemand een optie/idee hoe ik en microserver gen 10 sochtend automatisch aan kan laten gaan op een bepaalde tijd. Normaal fix ik dit soort dingen via de bios maar die ondersteund het volgens mij niet.......
Ik heb dat via philips hue gedaan :P maar iedere tijdschakelaar slim of 'ouderwets' kan dat, zolang je in de bios de setting AC Power Recovery (o.i.d.) aanzet.

• peterrus_
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11-02 16:16
unezra schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:09:
[...]

Ehm, waarom zouden disk images zorgen voor gegevensverlies?

De data in een disk image is niet slechter beveiligd tegen gegevensverlies dan data via passthrough ontsloten.

Ik zou JUIST je NAS data in een image zetten tenzij je ook de laatste bit performance er uit wil persen maar dan heb je ws hoe dan ook je storage onderbemeten. Van die hooguit paar % ga je het niet moeten hebben.

Wel zorgen voor onderliggend een fatsoenlijke laag, zoals ZFS.
Ik denk dat dat hier vandaan komt: https://www.freenas.org/blog/yes-you-can-virtualize-freenas/

Of het echt zo'n issue is durf ik niet te zeggen.

how do I computer?

• HKLM_
  • Nu online

HKLM_

dragon2 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:01:
[...]

Ik heb dat via philips hue gedaan :P maar iedere tijdschakelaar slim of 'ouderwets' kan dat, zolang je in de bios de setting AC Power Recovery (o.i.d.) aanzet.
Dat werkt inderdaad zoals ik wil. Server gaat nu netjes om 08:00 uur aan en om 21:00 uur via een task weer uit gevolgt door de stroom er af om 21:15 :)

Ook al doet de server in idle maar 10-12 watt snacht heb ik hem niet nodig dus kan die mooi uit.

HKLM_ wijzigde deze reactie 17-11-2018 19:01 (10%)

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
HKLM_ schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:00:
[...]

Dat werkt inderdaad zoals ik wil. Server gaat nu netjes om 08:00 uur aan en om 21:00 uur via een task weer uit gevolgt door de stroom er af om 21:15 :)

Ook al doet de server in idle maar 10-12 watt snacht heb ik hem niet nodig dus kan die mooi uit.
Zo heb ik het inderdaad ook, behalve dan dat ik hem via alexa (via hue) met mijn stem aanzet op het moment dat ik hem nodig heb.

Alle stroombeetjjes helpen, en ik heb er 5 schijven en een graka inzitten dus wattage zal wat hoger zijn.

Alleen moet je geen haast hebben als 'ie nog moet opstarten :O

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-02 19:45
Vraagje, maar miss erover heen gelezen.
Heb sinds kort een HPE Gen10 servertje met Windows erop (omdat er Win Apps moeten draaien).
Echter welke tool is geschikt om de schijven te monitoren, zodat ik op tijd kan ingrijpen wanneer er 1tje faalt?

PSN: plexforce (ps4)

• unezra
  • Nu online

unezra

WeHoDo schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:48:
Heb sinds kort een HPE Gen10 servertje met Windows erop (omdat er Win Apps moeten draaien).
Echter welke tool is geschikt om de schijven te monitoren, zodat ik op tijd kan ingrijpen wanneer er 1tje faalt?
Waarom draai je daar Windows op en geen hypervisor met daarin een Windows installatie als vm?

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-02 19:45
unezra schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:59:
[...]

Waarom draai je daar Windows op en geen hypervisor met daarin een Windows installatie als vm?
Had ik naar zitten kijken, maar was nog niet zeker hoe en wat.
En wou het snel online hebben, lol :)

PSN: plexforce (ps4)

• _matt_
  • Laatst online: 15-02 09:25

_matt_

Never forget T6

Zelf heb ik Stablebit drive pool en scanner erop. Stuurt een email als er iets niet ok is. Heeft mij al twee keer op tijd gewaarschuwd dat er een schijf begon met falen waardoor ik op tijd was om de data te redden.
https://stablebit.com/scanner (Als je beide programma's koopt krijg je korting).

Thinkpad T470 | HP N54L

• Pyramiden
Ik gebruik HDSentinel.
https://www.hdsentinel.com
Werkt prima tot nu toe. Fijne interface, en de temperatuur van je disks in de system tray is handig.

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Vraagje voor de bezitters van een gen10: hoe variabel is bij jullie het toerental van de fan? Bij mij is dat namelijk altijd hetzelfde (behalve als je 'm echt net start) en ik vraag me af of dat wel goed is. Ik zou verwachten dat het toerental toeneemt met load, maar dat gebeurt niet.

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• rookie no. 1
Bananenplant schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:20:
Ik zou verwachten dat het toerental toeneemt met load, maar dat gebeurt niet.
Dat zou toch raar zijn als het aan 'workload' gekoppeld is!? Het is gekoppeld aan temperatuur sensoren en daar zitten bepaalde 'tresholds' aan.

Als het aan 'workload' gekoppeld zou zijn, zou je hetzelfde krijgen als van die jank ventilatortjes in (vroegere) Acer laptops. Irritant en zinloos...

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

rookie no. 1 schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:25:
[...]

Dat zou toch raar zijn als het aan 'workload' gekoppeld is!? Het is gekoppeld aan temperatuur sensoren en daar zitten bepaalde 'tresholds' aan.
Okay, temperatuurstijging door workload dan :P . Punt blijft: de snelheid van de fan lijkt bij mij altijd hetzelfde. Dit zou in principe geheel buiten het OS om moeten gebeuren, toch?

Het is wel wat vervelend dat de temperatuur van AMD uitlezen niet kan op FreeNAS, zou een hoop schelen.

• larsje993
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 07-02 22:35
Iemandnd de USB poorten werkend gekregen op Microserver gen8 + ESXI 6.0 u3?
Zowel de xHCI als de EHCI + UHCI toegevoegd en helaas zodra ik een USB wil toevoegen heb ik geen geluk.. Het is wel vreemd want de externe hardeschijf heeft het daarvoor wel gedaan...

Geprobeerd met zowel usbarbitrator aan en uit.

• Bman59
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15-02 16:56
Ik las in dit topic dat er wel wat redelijk mensen een HP P410 Raid controller hebben.

Nu heb ik er ook 1.

HP P410, 1GB Cache, en 4 sata schijven.

In de documentatie van de P410 zie ik dat er SATAII snelheden gehaald worden, alleen al mijn schijven, ssd's laten SATAI snelheid zien.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True