Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ari2asem
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:42
quote:
TommyboyNL schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:22:
@ari2asem Met een USB of PCIe geluidskaart, of met een videokaart met HDMI.
met usb audio bedoel je zoiets als dit?

https://www.netwerkwinkel...tueel-7.1-Surround-Sound/

pcie kaartjes geen optie omdat die al bezet is met storage controler

is dit geen werkend optie?

http://m.ebay.com/itm/VGA...-/132649592798?nav=SEARCH

of

http://m.ebay.com/itm/USB...-/312081871973?nav=SEARCH

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:24
quote:
ari2asem schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:11:
[...]

met usb audio bedoel je zoiets als dit?

https://www.netwerkwinkel...tueel-7.1-Surround-Sound/

pcie kaartjes geen optie omdat die al bezet is met storage controler

is dit geen werkend optie?

http://m.ebay.com/itm/VGA...-/132649592798?nav=SEARCH

of

http://m.ebay.com/itm/USB...-/312081871973?nav=SEARCH
VGA kun je vergeten, dat transporteert geen audio
USB naar HDMI zou kunnen maar dan moeten er wel drivers voor zijn voor je OS.

Je zou haast beter kunnen schrijven: koop een Gen10, die heeft alles in zich wat je ermee wil.

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:22
quote:
Je kunt ook nog naar de E3-1260L kijken. De E3-1265L en de 1260 zouden dezelfde processor zijn waarbij de 1265 een grafische chip heeft en de 1260 niet. Bij de Microserver gebruik je echter toch die Matrox, dus is er geen verschil.

De tijden dat ze 60-70 euro waren lijken voorbij, maar met een beetje mazzel zijn ze nog goedkoop te krijgen:
https://www.ebay.ie/sch/i...260l&LH_PrefLoc=2&_sop=15
quote:
USB moet je wel goed testen vantevoren. Afhankelijk van wat voor besturingssysteem je gebruikt zijn bepaalde USB-apparaten niet ondersteund. Zo werkte mijn WiFi-AC dongle niet.

Pyramiden wijzigde deze reactie 29-06-2018 08:54 (28%)

• ari2asem
ik vond deze link, redelijk goede en overzichtelijke uitleg om te kunnen kiezen welke processor

https://homeservershow.co...erver-gen8-processor-faq/

over het algemeen. i3 ondersteunt geen ecc geheugen, xeon wel onderteuning voor ecc unbuffered (ook wel ecc udimm genoemd)

ari2asem wijzigde deze reactie 29-06-2018 09:09 (26%)

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 22:54

Domino

30 Watts and overheating...

quote:
ari2asem schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:59:
ik vond deze link, redelijk goede en overzichtelijke uitleg om te kunnen kiezen welke processor

over het algemeen. i3 ondersteunt geen ecc geheugen, xeon wel onderteuning voor ecc unbuffered (ook wel ecc udimm genoemd)
En de semi verplichte link met de performance vergelijking van de mogelijke cpu swaps:

https://www.dropbox.com/s...%20CPU%20Family.xlsx?dl=0

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

• Pyramiden
quote:
ari2asem schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:59:

UDIMM wordt ook nog wel eens unregistered genoemd. Je kunt op Ebay soms best een goede deal scoren met RAM als je puur zoekt op het typenummer van het geheugen vanuit HP of de fabrikant zelf. Soms vergeten sellers namelijk om UDIMM of ECC te noemen in de verkooptitel waardoor mensen die op zoek zijn naar dat specifieke geheugen de listing niet vinden. Bijvoorbeeld: 712288-581

• Joolee
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:34
quote:
ari2asem schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:56:
misschien een domme vraag....hoe kan ik mijn microserver gen8 op tv aansluiten waarbij er ook geluid is? kan ik met een soort dock van usb naar hdmi gebruiken hiervoor? mijn tv heeft heeft naast gewone hdmi, ook hdmi arc port.

mijn doel is om een video-bestand op microserver gen8 af te spelen en dan beeld en geluid op de tv.
Ik heb dit dingetje gebruikt op mijn G10. Wel met Windows, onder Linux verwacht ik niet dat dat gaat werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:49
quote:
ari2asem schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:56:
misschien een domme vraag....hoe kan ik mijn microserver gen8 op tv aansluiten waarbij er ook geluid is? kan ik met een soort dock van usb naar hdmi gebruiken hiervoor? mijn tv heeft heeft naast gewone hdmi, ook hdmi arc port.

mijn doel is om een video-bestand op microserver gen8 af te spelen en dan beeld en geluid op de tv.
Ik zou voor €25 een android mediaplayer uit Azië laten overkomen. dan stream je de MKV/BR over je netwerk naartoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ari2asem
quote:
spank_mojoo schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:27:
[...]

Ik zou voor €25 een android mediaplayer uit Azië laten overkomen. dan stream je de MKV/BR over je netwerk naartoe.
hoeveel streams kan zo'n ding tegelijkertijd aan? zijn daar beperkingen voor? of is het echt afhankelijk vd hardware vd media-player?
en streamen doe ik dan met kobi of plex, neem ik aan? als ik met kobi of plex stream, heb ik ook menu's, bladeren door de mappen, mappen bekijken en dergelijke op mijn tv? of heb ik alleen het beeld vd film op mijn tv?

ari2asem wijzigde deze reactie 02-07-2018 11:02 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spank_mojoo
quote:
ari2asem schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:59:
[...]

hoeveel streams kan zo'n ding tegelijkertijd aan? zijn daar beperkingen voor? of is het echt afhankelijk vd hardware vd media-player?
en streamen doe ik dan met kobi of plex, neem ik aan? als ik met kobi of plex stream, heb ik ook menu's, bladeren door de mappen, mappen bekijken en dergelijke op mijn tv? of heb ik alleen het beeld vd film op mijn tv?
We gaan redelijk off-topic, maar vooruit.
Je hebt een aantal opties;

optie 1
Kodi kun je installeren als App op een mediaplayer.
Kodi werkt het mooist wanneer je gebruik maakt van bibliotheken.
de cliënt (mediaplayer in dit geval) scant een netwerk-share op bestanden en indexeert deze.
Vervolgens wordt alle metadata dmv scrapers verzameld.
je hebt dan een bibliotheek met al je films die op een nas/server/share staan.
hiervoor is dus geen aanvullende software benodigd op je server.

optie 2
Je installeert Plex of Emby op je server.
deze software zal nu het indexeren en verzamelen van metadata voor zijn rekening nemen.
je installeert een emby/plex client op je mediaplayer. en laat deze verbinden met je server.
Er zijn ook add-ons voor Kodi te krijgen die fungeren als client voor deze twee services.
Afhankelijk van welke service je kiest kunnen hier periodieke kosten aan verbonden zijn.

Het aantal streams dat maximaal simultaan kunnen draaien is afhankelijk van je netwerk en de performance van je server. meestal heeft een mediaplayer hier niet zo veel problemen mee.

mocht je hier meer van willen weten dan stel ik voor om het forum en de websites van Kodi, Plex en Emby te raadplegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joolee
quote:
ari2asem schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:59:
[...]

Als je geen betere CPU in je G8 hebt zitten dan is decoden van 1 FHD MKV daarop eigenlijk al bijna niet te doen. De G10 heeft een vergelijkbare CPU en daarop kon ik (met Windows 10 en PotPlayer) geen vloeiende video kijken.
Nu heb ik xpenology gevirtualiseerd in ESX maar Plex geeft daarop ook aan dat de server te traag is om te decoden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domino

Domino

quote:
Joolee schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:45:
[...]

Als je geen betere CPU in je G8 hebt zitten dan is decoden van 1 FHD MKV daarop eigenlijk al bijna niet te doen. De G10 heeft een vergelijkbare CPU en daarop kon ik (met Windows 10 en PotPlayer) geen vloeiende video kijken.
Nu heb ik xpenology gevirtualiseerd in ESX maar Plex geeft daarop ook aan dat de server te traag is om te decoden.
Je moet ook streven naar directplay of directstream. Daarvoor is het endpoint belangrijk, als die de video snapt hoeft plex alleen te bitstreamen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11:02
quote:
Domino schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Je moet ook streven naar directplay of directstream. Daarvoor is het endpoint belangrijk, als die de video snapt hoeft plex alleen te bitstreamen.
Raspberry Pi kan dat ook prima met RasPlex erop, of Kodi met de Plex add-on erop... Mijn Gen8 staat zelfs met streamen te slapen, de Pi doet de transcoding. Volgens mij zou het zelfs moeten kunnen met een Pi Zero, mijn 2b op de slaapkamer trekt het zelfs...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domino

Domino

quote:
Dakillerbean schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:23:
[...]

Raspberry Pi kan dat ook prima met RasPlex erop, of Kodi met de Plex add-on erop... Mijn Gen8 staat zelfs met streamen te slapen, de Pi doet de transcoding. Volgens mij zou het zelfs moeten kunnen met een Pi Zero, mijn 2b op de slaapkamer trekt het zelfs...
Klein beetje offtopic, een pi gaat prima met het gros van de x264 encodes, dat is allemaal direct play/stream.
Maar x265 en/of exotische geluidsformaten gaat de pi echt niet trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pyramiden
@ari2asem, is het misschien een idee om een keer op een rijtje te zetten wat je nu precies wilt? Het lijkt nu een beetje van de hak op de tak te gaan, en als je het uiteindelijke doel even uitschrijft dan is het makkelijker om met een goede oplossing te komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

HP heeft voor onze mooie Gen8 nog een Critical BIOS update uitgebracht:
quote:
Type: BIOS (Entitlement Required) - System ROM
Version: 2018.05.21(25 Jun 2018)
Operating System(s): Microsoft Windows HPC Server 2008 R2
Microsoft Windows Server 2008 Essential Business
Microsoft Windows Server 2008 Foundation Edition
Microsoft Windows Server 2008 R2
Microsoft Windows Server 2008 R2 Foundation Edition
Microsoft Windows Server 2008 W32
Microsoft Windows Server 2008 x64
Microsoft Windows Server 2012
Microsoft Windows Server 2012 R2
Microsoft Windows Server 2016
Microsoft Windows Small Business Server 2011 Standard and Essentials
Microsoft Windows Storage Server 2008 R2
File name: cp036418.exe (2.1 MB)

Upgrade Requirement:
Critical - HPE requires users update to this version immediately.

Important Notes:
This revision of the System ROM includes the latest revision of the Intel microcode which, in combination with operating system updates, provides mitigation for the Speculative Store Bypass (also known as Variant 4) security vulnerability. A Medium level CVE has been assigned to this issue with ID CVE-2018-3639. Systems with microprocessors utilizing speculative execution and speculative execution of memory reads before the addresses of all prior memory writes are known may allow unauthorized disclosure of information to an attacker with local user access via a side-channel analysis. This security vulnerability is not unique to HPE servers and impacts any systems utilizing impacted processors.

This revision of the System ROM includes the latest revision of the Intel microcode which provides mitigation for the Rogue Register Read (also known as Variant 3a) security vulnerability. A Medium level CVE has been assigned to this issue with ID CVE-2018-3640. Systems with microprocessors utilizing speculative execution and that perform speculative reads of system registers may allow unauthorized disclosure of system parameters to an attacker with local user access via a side-channel analysis. This security vulnerability is not unique to HPE servers and impacts any systems utilizing impacted processors.

Firmware Dependencies:
None

Problems Fixed:
This revision of the System ROM includes the latest revision of the Intel microcode which, in combination with operating system updates, provides mitigation for the Speculative Store Bypass (also known as Variant 4) security vulnerability. A Medium level CVE has been assigned to this issue with ID CVE-2018-3639. Systems with microprocessors utilizing speculative execution and speculative execution of memory reads before the addresses of all prior memory writes are known may allow unauthorized disclosure of information to an attacker with local user access via a side-channel analysis. This security vulnerability is not unique to HPE servers and impacts any systems utilizing impacted processors.

This revision of the System ROM includes the latest revision of the Intel microcode which provides mitigation for the Rogue Register Read (also known as Variant 3a) security vulnerability. A Medium level CVE has been assigned to this issue with ID CVE-2018-3640. Systems with microprocessors utilizing speculative execution and that perform speculative reads of system registers may allow unauthorized disclosure of system parameters to an attacker with local user access via a side-channel analysis. This security vulnerability is not unique to HPE servers and impacts any systems utilizing impacted processors.

Known Issues:
None

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:37
quote:
Tomba schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:20:

[...]
Let er wel op dat de SPECTRE en MELTDOWN patches performance degradatie met zich mee kunnen brengen. Je kan je dus afvragen hoe nuttig deze patch voor je is als je maximale performance uit de bak trekt (in bepaalde use-cases).

Inventaris

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

quote:
chaoscontrol schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:29:
[...]

Let er wel op dat de SPECTRE en MELTDOWN patches performance degradatie met zich mee kunnen brengen. Je kan je dus afvragen hoe nuttig deze patch voor je is als je maximale performance uit de bak trekt (in bepaalde use-cases).
Goede aanvulling inderdaad, maar zeker als je je machine op wat voor manier dan ook aan internet hebt hangen (en zeker als je m gebruikt om op in te loggen) zou ik deze update altijd installeren.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 22:29

HaTe

haat niet

Weet iemand het idle energieverbruik van een E3-1260L en een E3-1265L V2? Qua performance zijn ze redelijk gelijk. Ik vraag me alleen af of het prijsverschil het ook waard is (€46).

HaTe wijzigde deze reactie 06-07-2018 17:14 (108%)

Specs

• chaoscontrol
  • Laatst online: 21:37
@HaTe Ze hebben dezelfde TDP (45w) maar ik zie dat de 1260L nog op 32nm is en de 1265L op 22nm, die is in theorie dus zuiniger. In de praktijk hebben we het dan over een (paar) euro per jaar o.i.d.

Inventaris

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
Tomba schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:20:
[...]
Bedankt voor de tip!!

Ik zie dat deze niet eens achter een login zit dit keer (en dus geen service contract benodigd anders dan wat hij bovenaan zegt). Super.

Ik ga deze ook installeren.

Over de processoren: Denk zelf aan de E3-1220L v2. TDP van 17W dus een stuk lager dan de standaard CPU (ik woon in Spanje dus hoe minder warmte hoe beter, en ik heb eigenlijk de AES-NI support hard nodig omdat die niet in de 1610 zit). Helaas zitten ze nog steeds rond de 100 euro tweedehands. Hoopte dat ze een beetje omlaag zouden gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 22:29

HaTe

haat niet

quote:
chaoscontrol schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 16:05:
@HaTe Ze hebben dezelfde TDP (45w) maar ik zie dat de 1260L nog op 32nm is en de 1265L op 22nm, die is in theorie dus zuiniger. In de praktijk hebben we het dan over een (paar) euro per jaar o.i.d.
Ik heb dit gevonden:
quote:
A sandy bridge 1260L/1265L will run run 8 threads full pelt at 2.5ghz pulling the full 45w

An ivy bridge 1265L v2 will run 8 threads full pelt at 3.1ghz pulling around 38w

so you will loose 600mhz x 8 threads and gain 7w of peak power use

in comparison to if you have the lv2
bron: https://homeservershow.co...a-e3-1265l-non-v2/?page=2

Dus het zal niet veel schelen, maar misschien ga ik toch voor de v2 omdat hij misschien waardevaster is?

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pyramiden
quote:
HaTe schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:40:
[...]

Ik heb dit gevonden:

[...]

bron: https://homeservershow.co...a-e3-1265l-non-v2/?page=2

Dus het zal niet veel schelen, maar misschien ga ik toch voor de v2 omdat hij misschien waardevaster is?
Ze zijn voor dezelfde socket. Ik zou niet inzien waarom een v2 waardevaster zou zijn dan een v1. Het voordeel van een v1 is dat de prijs niet veel verder mee omlaag kan, met het huidige prijspeil, waardoor je er bijna niks op hoeft af te schrijven.
Daarnaast zou een v1 iets koeler moeten zijn omdat de heatspreader nog gesoldeerd zit, in plaats van met thermal paste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domino

Domino

quote:
Pyramiden schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:19:
[...]

Ze zijn voor dezelfde socket. Ik zou niet inzien waarom een v2 waardevaster zou zijn dan een v1. Het voordeel van een v1 is dat de prijs niet veel verder mee omlaag kan, met het huidige prijspeil, waardoor je er bijna niks op hoeft af te schrijven.
Daarnaast zou een v1 iets koeler moeten zijn omdat de heatspreader nog gesoldeerd zit, in plaats van met thermal paste.
Denk je? De v2 is op een kleiner procedé gemaakt (22nm vs 32nm).Het is niet voor niks dat de v2 én harder loopt én minder vermogen opneemt.
quote:
A sandy bridge 1260L/1265L will run run 8 threads full pelt at 2.5ghz pulling the full 45w
An ivy bridge 1265L v2 will run 8 threads full pelt at 3.1ghz pulling around 38w

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pyramiden
quote:
Domino schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:05:
[...]

Denk je? De v2 is op een kleiner procedé gemaakt (22nm vs 32nm).Het is niet voor niks dat de v2 én harder loopt én minder vermogen opneemt.

[...]
In theorie dan...
quote:
As for Sandy Bridge vs. Ivy Bridge, here's the basic rundown. The Sandy Bridge Xeons have one basic advantage --their heat spreaders are soldered to the CPU die using a fluxless solder process. This provides for more efficient heat transfer. While the Ivy Bridge Xeons would in theory run cooler if this process was used, Intel went cheaper, and now uses thermal paste between the spreader and the die. This means that Ivy Bridge processors actually don't run much cooler than Sandys under load, if at all. Note: If modding is your game, some enthusiasts have managed remove the heatspreader from Ivy Bridge CPUs, allowing direct contact with the CPU die and lowering the heat, or replacing the thermal interface material with higher quality stuff. Do this at your own risk - this VOIDS your CPU warranty and could damage the processor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domino

Domino

Dan blijft nog steeds de TDP overeind: volgens de link voor de 1260L/1265L 8x 2.5 GHz op 45W.
Daar waar de 1265L v2 8x 3.1 GHz loopt (ruim) binnen diezelfde TPD.

De 1265L v2 loopt dus 20% harder daar waar de 1260L/1265L 20% meer vermogen vraagt (wat dus ook gekoeld moet worden). Ik snap dat je het allemaal met een flinke schep zout moet nemen, maar het lijkt me echt dat de v2 koeler loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pyramiden
quote:
Domino schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:38:
Dan blijft nog steeds de TDP overeind: volgens de link voor de 1260L/1265L 8x 2.5 GHz op 45W.
Daar waar de 1265L v2 8x 3.1 GHz loopt (ruim) binnen diezelfde TPD.

De 1265L v2 loopt dus 20% harder daar waar de 1260L/1265L 20% meer vermogen vraagt (wat dus ook gekoeld moet worden). Ik snap dat je het allemaal met een flinke schep zout moet nemen, maar het lijkt me echt dat de v2 koeler loopt.
De totale warmteafgifte van de v2 is zekerweten lager dan van een v1, maar bij een v1 is er meer warmtestroom naar de heatsink toe, dat is slechts wat ik aangaf.
Ik zou overigens vooral naar de prijs kijken.

• echnie1
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 02-04 10:23
Hoi, ik heb tweedehands een microserver gen 10 gekocht en wat ik ook probeer ik krijg dat ding niet geregistreerd op de hpe website. Helaas heeft HP in haar oneindige wijsheid BIOS updates achter een registratie geparkeerd. Dus ik kan de laatste BIOS versie (voor Linux) niet downloaden. Heeft iemand nog een plek of manier om dat BIOS file te bemachtigen? Gaat om dit BIOS: ZA10A360(13 Jul 2018)
Voor een linux doos dus (ik draai openmediavault.

ps; wat een enorme onzin om BIOS updates achter een service contract te houden! 8)7

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:18

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
echnie1 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:55:
Hoi, ik heb tweedehands een microserver gen 10 gekocht en wat ik ook probeer ik krijg dat ding niet geregistreerd op de hpe website. Helaas heeft HP in haar oneindige wijsheid BIOS updates achter een registratie geparkeerd. Dus ik kan de laatste BIOS versie (voor Linux) niet downloaden. Heeft iemand nog een plek of manier om dat BIOS file te bemachtigen? Gaat om dit BIOS: ZA10A360(13 Jul 2018)
Voor een linux doos dus (ik draai openmediavault.

ps; wat een enorme onzin om BIOS updates achter een service contract te houden! 8)7
Ik heb mijn gen10 nu een paar maanden nieuw en het registreren is echt een drama. (Nog niet gelukt) zelfs via support kwam ik niet verder..

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

quote:
Domino schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:50:
[...]

De T (i3 en i5) en L (E3) versies zijn low power. Lager geklokt om binnen een lagere TPD te opereren.

En dat is bij een gen8 best wel wenselijk. Er zit immers geen actieve koeling op de cpu, je moet het echt hebben van de airflow door de behuizing.

Tenzij je er actieve koeling van maakt uiteraard, dat was ook het doel van het posten dat de 1220 een 69w TPD cpu is.

De gen8 is berekend op 35w TPD of minder. Dat waren iig de standaard configuraties waarin deze geleverd is.

De beste cpu upgrade is (in mijn ogen) een 1265l v2. Maar die is duur. Een goede en goedkope optie is een i5 3470t.
Ik kan het niet helemaal volgen, maar heb je dan ook een andere socket op je mobo? Want het standaard mobo is een lga1150, en de 1265l v2 is lga1155. De v3 daarentegen is wel een lga1150, maar die zijn heel slecht te krijgen en reteduur.

Sorry als ik ernaast zit hoor. Ik ben destijds ook voor een i5 3470t gegaan gezien het niet te krijgen zijn van de 1265L v3.

Jivebunny wijzigde deze reactie 02-08-2018 07:56 (0%)
Reden: Wat domino zegt!

Xiaomi Pocophone F1 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.6.6 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Domino

Domino

Nee. De gen8 is LGA1155, net als de 1265l v2 (https://ark.intel.com/pro...265L-v2-8M-Cache-2_50-GHz) en i5-3470t (https://ark.intel.com/pro...r-3M-Cache-up-to-3_60-GHz).

Het is maar goed dat je geen v3 gekocht hebt, die is namelijk LGA1150 en werkt dus niet in de gen8.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:50

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik heb een irritant probleem met mijn Gen10 Microserver: warmte. Ik draai er FreeNAS op en bij warm weer gebeurt het soms dat hij vanwege (vermoed ik) temperatuur een shutdown doet. Het rare is alleen dat ik de fan nooit harder hoor draaien als hij het warm heeft en als ik voel er nooit echt hete lucht achter uit lijkt te komen. FreeNAS heeft helaas momenteel geen support voor het uitlezen van de temperatuur voor de CPU die erin zit, dat helpt ook niet. Maar al met al zou de bios van de Microserver zelf toch de fan moeten regelen naar gelang temperatuur? Volgens mij genereert de bios zelf ook een ACPI-shutdown, namelijk.

Waarschijnlijk helpt het ook 'm niet in de meterkast te zetten, maar ten eerste zitten er ventilatiegaatjes in de meterkast en ten tweede maakt-ie daarvoor gewoon te veel herrie :X . Of zelf maar iets bouwen dat zuinig & stil is.

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:28

Kek

3flix

quote:
Bananenplant schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:47:
Ik heb een irritant probleem met mijn Gen10 Microserver: warmte. Ik draai er FreeNAS op en bij warm weer gebeurt het soms dat hij vanwege (vermoed ik) temperatuur een shutdown doet. Het rare is alleen dat ik de fan nooit harder hoor draaien als hij het warm heeft en als ik voel er nooit echt hete lucht achter uit lijkt te komen. FreeNAS heeft helaas momenteel geen support voor het uitlezen van de temperatuur voor de CPU die erin zit, dat helpt ook niet. Maar al met al zou de bios van de Microserver zelf toch de fan moeten regelen naar gelang temperatuur? Volgens mij genereert de bios zelf ook een ACPI-shutdown, namelijk.

Waarschijnlijk helpt het ook 'm niet in de meterkast te zetten, maar ten eerste zitten er ventilatiegaatjes in de meterkast en ten tweede maakt-ie daarvoor gewoon te veel herrie :X . Of zelf maar iets bouwen dat zuinig & stil is.
ik zou eerst je vermoeden checken, de kans is natuurlijk ook dat er iets anders gaande is... dus de tempereatuur een tijd volgen of kijken of er iets gelogt wordt...

• J.Thermaltaker
  • Nu online
Ik ben me aan het oriënteren op een hp microserver als upgrade voor mijn qnap nas..
Er staat bij mij in de buurt een gen8 te koop met een i3-3240ten 8GB ecc geheifen, hier wordt 350 voor gevraagd.

Is dit een goeie koop of kan ik bijvoorbeeld beter een gen10 kopen? En war is de beste setup voor raid opstelling? Ik wil eigenlijk gewoon een file share systeem en daarnaast een paar simpele vm’s draaien..
Je leest tegenwoordig van alles zoals esxi, dockers, unraid, zfs dus ik heb geen idee meer wat het beste is

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
J.Thermaltaker schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:15:
Ik ben me aan het oriënteren op een hp microserver als upgrade voor mijn qnap nas..
Er staat bij mij in de buurt een gen8 te koop met een i3-3240ten 8GB ecc geheifen, hier wordt 350 voor gevraagd.
Hangt ervan af wat je er mee wil doen en wat je belangrijk vindt.

Qua CPU zullen ze ongeveer even snel zijn, zeker met die i3 die wat beter was dan de standaard pentium.

De gen8 heeft een wat betere behuizing, heeft ILO (bediening op afstand) wat voor mij persoonlijk een heel groot pluspunt is, en een wat betere behuizing met een mooi openslaand deurtje. Ook echte caddies voor de drives (al kan dat ook extra warmteontwikkeling verzorgen).

De gen10 heeft weer meer video outputs (HDMI bijv.). Geen ILO en dat soort leukigheden. Bij de gen10 kan je de CPU niet vervangen dus je zit eraan vast. Het stroomverbruik is wel lager bij de gen10.

Ik vind hem wel heel duur trouwens, de gen8 heeft heel lang rond de 200 gekost. Maar geen idee hoeveel die CPU kost. Niettemin vind ik het voor tweedehands gewoon flink aan de prijs.

GekkePrutser wijzigde deze reactie 25-07-2018 17:07 (9%)

• spank_mojoo
quote:
J.Thermaltaker schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:15:

Is dit een goeie koop of kan ik bijvoorbeeld beter een gen10 kopen? En war is de beste setup voor raid opstelling? Ik wil eigenlijk gewoon een file share systeem en daarnaast een paar simpele vm’s draaien..
Je leest tegenwoordig van alles zoals esxi, dockers, unraid, zfs dus ik heb geen idee meer wat het beste is
way @GekkePrutser ook al zegt, ik vindt 150 euro veel geld voor een cpu en ram upgrade. Zitten er ook HDD's is die de prijs kunnen opdrijven?

• Juggels
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22-04 22:23
Uiteraard is het voor iedereen persoonlijk wat hij/zij veel geld vind voor een tweedehands product. Daarnaast klopt het ook dat het basismodel van de Gen8 een tijdje geleden rond de €200 te krijgen was, maar het lijkt er op dat die tijden niet meer terug komen nu de oude voorraden op zijn.

Het lijkt me dat het dan een verhaal van vraag en aanbod ("wat de gek er voor geeft") wordt. Ik zie dat het base model met 4GB geheugen op dit moment op Marktplaats ook gewoon voor €300 wordt aangeboden. Dan vind ik €350 helemaal niet zo'n gekke vraagprijs voor een mooie compacte server met 8GB geheugen, ILO toegang, etc.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Ik heb een HP N40L (gen 8) met 8 GB RAM, en een custom bios geflasht om de 5e sATA-poort ook op AHCI te krijgen. Nu zit er een SSD op die poort aangesloten, een USB-stick in de interne USB-poort en 4x2 TB disks in m'n bays.

Op de USB-stick is ESXi geïnstalleerd, op de SSD staan m'n VHD's en de harddisks worden individueel als raw disks exposed naar een VM, die ze via Samba (SMB) weer beschikbaar maakt op m'n netwerk.

Dit draait al een paar jaar naar behoren, en ik behaal nette throughputs. Totdat onlangs een elektricien langs kwam terwijl ik niet thuis was, en die heeft de stop omgezet: ESXi-installatie op USB corrupt. Na een reinstall met deze 6.5-versie zijn m'n VM's tergend traag. De opstarttijden zijn om te huilen, en de throughput van de disks is maximaal 10 MB/s waar dit voorheen 80+ MB/s was.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat dit veroorzaakt. Waarschijnlijk ga ik een oudere 6.5 of nieuwere installeren om te kijken of dat verschil maakt, maar wat zou het nu nog meer kunnen zijn?

Ineens schiet me te binnen: het BIOS leek gereset. Misschien is de AHCI gewoon uitgeschakeld op poort 5. Ik ben helaas morgenavond pas weer thuis. :+

CodeCaster wijzigde deze reactie 26-07-2018 13:03 (6%)

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:03

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

quote:
CodeCaster schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:02:
Ik heb een HP N40L (gen 8) met 8 GB RAM, en een custom bios geflasht om de 5e sATA-poort ook op AHCI te krijgen. Nu zit er een SSD op die poort aangesloten, een USB-stick in de interne USB-poort en 4x2 TB disks in m'n bays.

Op de USB-stick is ESXi geïnstalleerd, op de SSD staan m'n VHD's en de harddisks worden individueel als raw disks exposed naar een VM, die ze via Samba (SMB) weer beschikbaar maakt op m'n netwerk.

Dit draait al een paar jaar naar behoren, en ik behaal nette throughputs. Totdat onlangs een elektricien langs kwam terwijl ik niet thuis was, en die heeft de stop omgezet: ESXi-installatie op USB corrupt. Na een reinstall met deze 6.5-versie zijn m'n VM's tergend traag. De opstarttijden zijn om te huilen, en de throughput van de disks is maximaal 10 MB/s waar dit voorheen 80+ MB/s was.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat dit veroorzaakt. Waarschijnlijk ga ik een oudere 6.5 of nieuwere installeren om te kijken of dat verschil maakt, maar wat zou het nu nog meer kunnen zijn?

Ineens schiet me te binnen: het BIOS leek gereset. Misschien is de AHCI gewoon uitgeschakeld op poort 5. Ik ben helaas morgenavond pas weer thuis. :+
Bewijst het nut van een UPS maar weer eens O+

www.google.nl

• Domino

Domino

quote:
MisteRMeesteR schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:19:
[...]
En een backup :+
https://kb.vmware.com/s/article/2042141

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hbokh
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 31-03 11:30

hbokh

Unox: the worst OS!

quote:
CodeCaster schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:02:
...
Na een reinstall met deze 6.5-versie zijn m'n VM's tergend traag. De opstarttijden zijn om te huilen, en de throughput van de disks is maximaal 10 MB/s waar dit voorheen 80+ MB/s was.
Klinkt bekend en als dit:

- https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50359263
- https://communities.vmware.com/message/2496155

Ik had voordat ik er Proxmox op installeerde altijd het driver-bestand scsi-hpvsa-5.5.0-88OEM.550.0.0.1331820.x86_64.vib klaar staan om er na een upgrade overheen te plempen (ook op hogere VMware-versies, zoals 6.x). Na al die jaren nog steeds niet netjes opgelost dus...

Driver bij HPE: https://support.hpe.com/h...fdbb1dfc5314e02bc01b1436b

UPDATE: hier een plan van aanpak zoals eerder gepost in dit topic: https://www.johandraaisma...e-on-hp-b120i-controller/

hbokh wijzigde deze reactie 27-07-2018 15:48 (16%)
Reden: Link naar PvA toegevoegd

This is my sick nature.

• Kek

Kek

3flix

Ik heb een mooie goedkope oplossing gevonden om nog 4 Sata poorten toe te voegen aan mijn MS Gen8.

De H1110 serveraid kost maar iets van 18 dollar op ebay en werkt perfect!. Bijkomend voordeel is dat deze kaart wel hotswap ondersteund.

In ieder geval werkt het direct in Freenas. Volgende project is om ESXI te installeren, freenas daar met een raidkaartje in te zetten en de rest gebruiken voor Docker.

Kek wijzigde deze reactie 01-08-2018 21:46 (7%)

• RammY
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:57

RammY

Dát!

quote:
Kek schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:44:
Ik heb een mooie goedkope oplossing gevonden om nog 4 Sata poorten toe te voegen aan mijn MS Gen8.

De H1110 serveraid kost maar iets van 18 dollar op ebay en werkt perfect!. Bijkomend voordeel is dat deze kaart wel hotswap ondersteund.

In ieder geval werkt het direct in Freenas. Volgende project is om ESXI te installeren, freenas daar met een raidkaartje in te zetten en de rest gebruiken voor Docker.
Enig idee of ik onder Centos 7 met zo'n kaartje nog steeds gewoon soft RAID5 kan draaien met mdadm?
Ik neem tenminste aan dat FreeNAS ook iets dergelijks doet?

Shoot & Share @ www.rallysportmedia.nl

• Kek

Kek

3flix

quote:
RammY schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:27:
[...]

Enig idee of ik onder Centos 7 met zo'n kaartje nog steeds gewoon soft RAID5 kan draaien met mdadm?
Ik neem tenminste aan dat FreeNAS ook iets dergelijks doet?
Ik ga er van uit dat dat prima kan, bij mij stond hij al in IT mode

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:32

Q

Au Contraire, mon capitaine!

quote:
Kek schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:44:

(withdrawn product) :X

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• Domino

Domino

quote:
Ebay en dergelijke staan vol met dit soort ‘discontinued’ kaarten.

Ze werken nog prima voor een fractie van de prijs.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

quote:
hbokh schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:49:
[...]

Klinkt bekend en als dit:

- https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50359263
- https://communities.vmware.com/message/2496155

Ik had voordat ik er Proxmox op installeerde altijd het driver-bestand scsi-hpvsa-5.5.0-88OEM.550.0.0.1331820.x86_64.vib klaar staan om er na een upgrade overheen te plempen (ook op hogere VMware-versies, zoals 6.x). Na al die jaren nog steeds niet netjes opgelost dus...

Driver bij HPE: https://support.hpe.com/h...fdbb1dfc5314e02bc01b1436b

UPDATE: hier een plan van aanpak zoals eerder gepost in dit topic: https://www.johandraaisma...e-on-hp-b120i-controller/
Ik heb die 880 geïnstalleerd, maar merk nog geen verbetering. Maximaal 10-15 MB/s. Volgende week maar weer verder knutselen, waarschijnlijk installeer ik gewoon weer de vorige versie van ESXi.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:37
Vraagje, ben sinds enkele maanden eigenaar van een GEN10 (Nieuw gekocht).
Nu was ik aan het kijken voor wat extra geheugen, maar zie dat 8GB erbij al 150 euro kost.
Of kan er ook goedkoper geheugen in, zoja, welke?

PSN: plexforce (ps4)

• Pyramiden
quote:
WeHoDo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:01:
Vraagje, ben sinds enkele maanden eigenaar van een GEN10 (Nieuw gekocht).
Nu was ik aan het kijken voor wat extra geheugen, maar zie dat 8GB erbij al 150 euro kost.
Of kan er ook goedkoper geheugen in, zoja, welke?
Ik haal RAM meestal van Ebay af. Als je een tijdje zoekt kun je een goede deal hebben. Voor mijn Gen8 heb ik iets van 90 euro betaald voor 16 GB.

Het geheugen van de Gen10 is echter betrekkelijk nieuw, en daardoor niet gigantisch veel goedkoper. Volgens mij is het DDR4 ECC UDIMM geheugen? In dat geval zou je 8GB voor iets van 110 euro kunnen kopen, dus echt goedkoper is het niet:
https://www.ebay.ie/sch/i...+8gb&LH_PrefLoc=3&_sop=15

• WeHoDo
quote:
Pyramiden schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:24:
[...]

Ik haal RAM meestal van Ebay af. Als je een tijdje zoekt kun je een goede deal hebben. Voor mijn Gen8 heb ik iets van 90 euro betaald voor 16 GB.

Het geheugen van de Gen10 is echter betrekkelijk nieuw, en daardoor niet gigantisch veel goedkoper. Volgens mij is het DDR4 ECC UDIMM geheugen? In dat geval zou je 8GB voor iets van 110 euro kunnen kopen, dus echt goedkoper is het niet:
https://www.ebay.ie/sch/i...+8gb&LH_PrefLoc=3&_sop=15
Maar moet er ook echt ECC geheugen in?

• Pyramiden
quote:
WeHoDo schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Maar moet er ook echt ECC geheugen in?
Wat doe je met je server en hoe belangrijk is de functie van ECC voor je? Vooral voor ZFS is het aan te raden.

Op internet is hier nog niet zoveel over te vinden. Heb je misschien normaal DDR4 geheugen in je PC zitten waarmee je het zou kunnen testen? Je zou dan wel een scoop hebben, denk ik :o

• WeHoDo
quote:
Pyramiden schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:17:
[...]

Wat doe je met je NAS en hoe belangrijk is de functie van ECC voor je? Vooral voor ZFS is het aan te raden.

Op internet is hier nog niet zoveel over te vinden. Heb je misschien normaal DDR4 geheugen in je PC zitten waarmee je het zou kunnen testen? Je zou dan wel een scoop hebben, denk ik :o
Niks bijzonders, het is een backup machine die overal data vandaan tovert en daarna op een online storage upload. Plus een paar test vm's.

• mbenjamins
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:55
Al een geruime tijd heb ik een HPE ProLiant MicroServer Gen10 8GB ram.
Ik heb 4 schijven van 4TB er in zitten.

Nu heb ik er FreeNAS op draaien maar het probleem is dat ik het nog niet probleemloos heb kunnen draaien. Heb elke keer wel weer (kleine) problemen, momenteel start FreeNAS helemaal niet meer op.

Waar ik het voor wil gebruiken is opslag voor bestanden en Plex wil ik er op draaien.

Nu zit ik er aan te denken om er gewoon Windows 10 pro er op te zetten, in de hoop dat dat beter zal draaien.
De schijven heb ik ingesteld als RAIDZ. Is het slim om dan onder Windows naar RAID 5 te gaan, of kan ik beter een andere raid nemen?

Nu ben ik ook benieuwd wat voor besturingssysteem jullie hebben draaien, en waarom?

• Daansan378
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 20:53
quote:
mbenjamins schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:43:

Nu heb ik er FreeNAS op draaien maar het probleem is dat ik het nog niet probleemloos heb kunnen draaien. Heb elke keer wel weer (kleine) problemen, momenteel start FreeNAS helemaal niet meer op.

Waar ik het voor wil gebruiken is opslag voor bestanden en Plex wil ik er op draaien.

Nu zit ik er aan te denken om er gewoon Windows 10 pro er op te zetten, in de hoop dat dat beter zal draaien.
De schijven heb ik ingesteld als RAIDZ. Is het slim om dan onder Windows naar RAID 5 te gaan, of kan ik beter een andere raid nemen?

Nu ben ik ook benieuwd wat voor besturingssysteem jullie hebben draaien, en waarom?
Zelf heb ik 2x een N54L ingezet met 16G RAM, niet met FreeNAS, maar met 'de kalere versie van freeNAS' NAS4Free (Net omgedoopt naar XigmaNAS).
Kijk eens op het forum daar hoe de ervaringen zijn met GEN10.

je krijgt dan veel om je data te kunnen benaderen en beheren en ook de mogelijkheid om Plex te draaien, eventueel in een virtual machine als het niet via een 'jail' gaat.

• Pyramiden
quote:
De Gen8 draait bij mij als thuisserver voor backups en als NAS. Er zitten twee 3TB schijven in en 2 4TB schijven die beiden in RAID-1 draaien aan een P420.
Als besturingssysteem gebruik ik Windows Server Essentials omdat ik al bekend was met Windows als OS en de backup functie van PC's in het netwerk erg fijn is. Ik wil nog wat meer met virtualisatie gaan doen naast mijn download VM en PiHole, maar heb daar nog geen tijd voor gehad.

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:48
@mbenjamins

Op de Microserver staat nu Xpenenology. Met daarop weer wat packages als Plex, OpenVPN, Radarr, Sonarr, Sabnzbd

• Deurdouwer
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 17:54

Deurdouwer

XBL: Deurdouwer

quote:

Ik gebruik Windows 10 Pro, voornamelijk vanwege de Storage Spaces feature. Hierdoor heb je dus geen hardware RAID meer nodig. Een volledige Windows Server editie is voor mij overkill. Tevens maak ik gebruikt van Hyper-V (denk aan bv. Pi-Hole op een Debian vm).

Ik douw en kom er deur.

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 14:27
quote:
MisteRMeesteR schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:19:
[...]
Ik heb met mijn HP N40L met Xpenology ook een nare verrassing gehad na een stroomstoring waardoor ik data verloren ben.
Toen ook maar een UPS gekocht.

Vaak is het interessant om een goede 2de handse te kopen met defecte accu's.
Hier zet je dan gewoon nieuwe accu's in.
Bij APC kun je vervanging accu's kopen maar ik heb gewoon de 2 loodaccu's zelf vervangen door 2 van Yuasa. (de accupack bestaat meestal uit 2 accu's van bijvoorbeeld 12V 7AH maar dit ligt aan het type UPS)

De goedkopere UPS-en hebben vaak geen zuivere sinus.
Bij Xpenology moet je even op het type letten want volgens mij werkt niet elke UPS daar goed mee.

thespeed wijzigde deze reactie 16-08-2018 16:30 (14%)

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:44

Zenix

BOE!

quote:
thespeed schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

Ik heb met mijn HP N40L met Xpenology ook een nare verrassing gehad na een stroomstoring waardoor ik data verloren ben.
Toen ook maar een UPS gekocht.

Vaak is het interessant om een goede 2de handse te kopen met defecte accu's.
Hier zet je dan gewoon nieuwe accu's in.
De goedkopere UPS-en hebben vaak geen zuivere sinus.
Bij Xpenology moet je even op het type letten want volgens mij werkt niet elke UPS daar goed mee.
APC Smart-UPS hebben mooie sinusgolf, de Back-UPS zijn de goedkope en hebben dat niet. Ik heb een APC-Smart UPS 750VA https://www.apc.com/shop/...USB-Serial-230V/P-SUA750I gekocht en daar deze accu's in gedaan https://azerty.nl/product...-vrla-no-harness-or-frame- (bekabeling heb je wel nodig van orginele APC accu's) was ik voor 50 a 60 euro klaar.

Bij APC kan je het zien onder technical specifications, als daar staat Waveform type Sine wave, dan zit je goed.

Zenix wijzigde deze reactie 16-08-2018 16:31 (5%)

• mbenjamins
quote:
Deurdouwer schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

Ik gebruik Windows 10 Pro, voornamelijk vanwege de Storage Spaces feature. Hierdoor heb je dus geen hardware RAID meer nodig. Een volledige Windows Server editie is voor mij overkill. Tevens maak ik gebruikt van Hyper-V (denk aan bv. Pi-Hole op een Debian vm).
Waar heb je Windows 10 op draaien, op een SSD?
Storage Spaces ken ik nog niet ga ik ook even in verdiepen.
Via Hyper-V virtualiseer je dingen op de server als ik het zo lees.

Hoe zijn de prestaties van de processor en het geheugen?

• Joolee
Prestaties van de CPU zijn simpelweg ruk. Genoeg voor veel serverdingetjes maar multimedia loopt niet lekker. Heb hem een tijdje als mediacenter gebruikt met Windows 10 maar ik kon lang niet alle mediabestanden soepel afspelen. Fullscreen Youtube had hij al moeite mee.

Nu draait hij als ESX servertje met daarop Xpenology, Pi-hole, pfSense en een Ubiquity controller. 4x4TB voor XPenology met een 240GB SSD erbij voor de rest.

Overigens heb ik juist hele goede ervaringen met Xpenology en stroomuitval. De keren dat de VM is gaan hangen toen ik 'm onder Windows 10 draaide is niet te tellen |:(
Daarbij heeft alle data een transfer van VMware Workstation > Virtualbox > ESXi overleeft. Heb uiteraard meerdere keren een recovery moeten draaien en volgorde van disks opnieuw moeten uitzoeken maar er is geen bitje omgevallen _/-\o_

Joolee wijzigde deze reactie 16-08-2018 20:42 (37%)

• Deurdouwer

Deurdouwer

@mbenjamins Correct. Ik heb een Samsung 850 EVO SSD in de DVD / CD-Rom bay zitten waar het OS op staat, de 4 disk bays kan ik dan gebruiken voor de storage pools. Hyper-V is inderdaad de hypervisor van Microsoft voor virtualisatie doeleinden. Serverbeheer gaat d.m.v. RDP.

@Joolee De CPU prestaties zijn inderdaad ruk voor multimedia zaken, maar daar gebruik ik hem dan ook niet voor (kan me ook niet voorstellen dat je dit zou willen ivm geluidsproductie). Daarvoor heb ik o.a. een Intel NUC draaien icm Kodi. Voor server zaken is de CPU snel zat.

Ter info: Mijn Pi-Hole vm (1CPU, 1GB mem, 10GB disk) komt niet boven de 1% CPU verbruik.

Ik douw en kom er deur.

• mbenjamins
quote:
Deurdouwer schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:46:
@mbenjamins Correct. Ik heb een Samsung 850 EVO SSD in de DVD / CD-Rom bay zitten waar het OS op staat, de 4 disk bays kan ik dan gebruiken voor de storage pools. Hyper-V is inderdaad de hypervisor van Microsoft voor virtualisatie doeleinden. Serverbeheer gaat d.m.v. RDP.

@Joolee De CPU prestaties zijn inderdaad ruk voor multimedia zaken, maar daar gebruik ik hem dan ook niet voor (kan me ook niet voorstellen dat je dit zou willen ivm geluidsproductie). Daarvoor heb ik o.a. een Intel NUC draaien icm Kodi. Voor server zaken is de CPU snel zat.

Ter info: Mijn Pi-Hole vm (1CPU, 1GB mem, 10GB disk) komt niet boven de 1% CPU verbruik.
Jullie hebben het over dat de CPU prestaties voor multimedia ruk zijn, betekend dat als ik er Plex op zet als server en mijn tv, tablet. Playstation 4 of telefoon als cliënt gebruik dat ik dan niet probleemloos kan kijken?

@Deurdouwer Waar heb je de kabel gekocht voor de stroom? Want als ik het zo zie moet je een FDD naar sata hebben.

• Domino

Domino

quote:
mbenjamins schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:52:
[...]

@Deurdouwer Waar heb je de kabel gekocht voor de stroom? Want als ik het zo zie moet je een FDD naar sata hebben.
Zo iets: https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_6HEDBb0BSAHCM

• Aschtra
quote:
mbenjamins schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:52:
[...]

Jullie hebben het over dat de CPU prestaties voor multimedia ruk zijn, betekend dat als ik er Plex op zet als server en mijn tv, tablet. Playstation 4 of telefoon als cliënt gebruik dat ik dan niet probleemloos kan kijken?

Niet mee eens eerlijk gezegd. Mijn Gen8 draaide tot gisteren Plex (met de standaard cpu die in de Gen8 zit) en ik kon probleemloos 2-3 streams van 1080p transcoden. 4K speelt hij ook af (alleen directplay) 4K transcoden uiteraard niet :p

• Deurdouwer

Deurdouwer

quote:
Aschtra schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:17:
[...]

Niet mee eens eerlijk gezegd. Mijn Gen8 draaide tot gisteren Plex (met de standaard cpu die in de Gen8 zit) en ik kon probleemloos 2-3 streams van 1080p transcoden. 4K speelt hij ook af (alleen directplay) 4K transcoden uiteraard niet :p
Fair enough :) Ik had het er meer over om de Gen10 microserver in te zetten als multimedia apparaat (naast de tv zetten dus). Plex is natuurlijk gewoon een server taak waar de CPU de beperkende factor zal zijn voor het transcoden, maar 2 streams transcoden moet wel lukken. Streamen (zonder transcoden) zal absoluut geen probleem zijn want ik trek een 1Gbs verbinding vol als ik wat MKVs kopieer.

Zal als ik tijd heb (wat ik niet heb :P ) eens wat testen met Plex.

Ik douw en kom er deur.

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
Deurdouwer schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:51:
[...]

Fair enough :) Ik had het er meer over om de Gen10 microserver in te zetten als multimedia apparaat (naast de tv zetten dus). Plex is natuurlijk gewoon een server taak waar de CPU de beperkende factor zal zijn voor het transcoden, maar 2 streams transcoden moet wel lukken. Streamen (zonder transcoden) zal absoluut geen probleem zijn want ik trek een 1Gbs verbinding vol als ik wat MKVs kopieer.

Zal als ik tijd heb (wat ik niet heb :P ) eens wat testen met Plex.
Ik zou de G10 niet in mijn woonkamer naast de tv willen hebben eigenlijk, qua geluid lijkt me dat niet wenselijk. Het is niet mega hard maar wel aanwezig.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Deurdouwer

Deurdouwer

.@HKLM_ Klopt, dit moet je ook niet willen en is de microserver ook niet voor gemaakt

Ik douw en kom er deur.

• Aschtra
Ook hiermee niet mee eens. (Gen8 dan) staat op mijn slaapkamer naast TV meubel. Uiteraard hoor je de fan heel zachtjes en af en toe de schijven maar ik slaap gewoon goed. niet storend. Hoor buiten meer geluid als mijn raampje ook maar iets openstaat.

Zit daar zoveel verschil in?

Aschtra wijzigde deze reactie 17-08-2018 11:01 (6%)

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
Aschtra schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:01:
Ook hiermee niet mee eens. (Gen8 dan) staat op mijn slaapkamer naast TV meubel. Uiteraard hoor je de fan heel zachtjes en af en toe de schijven maar ik slaap gewoon goed. niet storend. Hoor buiten meer geluid als mijn raampje ook maar iets openstaat.

Zit daar zoveel verschil in?
Tja het is maar wat je wilt he, ik vind het geluid van de fans en disken te hard voor de woonkamer. Voor de 1 schijnbaar geen probleem en voor de ander wel :+

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:09

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:
HKLM_ schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

Ik zou de G10 niet in mijn woonkamer naast de tv willen hebben eigenlijk, qua geluid lijkt me dat niet wenselijk. Het is niet mega hard maar wel aanwezig.
Moet je niet willen idd.

Het is een server, geen HTPC. Voor HTPC's heb je 100% stille apparaten, volledig passief gekoeld. Of simpele mediastreamers van iets meer dan €100 met KODI er op.

Microserver in de meterkast, HTPC of mediaspeler onder je TV.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• DieterKoblenz
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 06-04 19:36
Heb zelf ook mijn tweede hands N54L goed aan de praat. Streamen gaat prima. Transcoden gaat matig, maar heb ik eigenlijk ook niet nodig. Wilde eigenlijk nog een virtuele machine draaien, maar daarvoor is blijkbaar de 8gb geheugen niet voldoende.. Iets om nog uit te zoeken als het slecht weer is.

Gebruik een SSD voor cache, maar of dat nou effectief voor betere prestaties zorgt vraag ik me af.

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
Hoe krijg ik de overige firmware van mijn Gen8 het best terug up to date?

iLO & BIOS zouden reeds de laatste moeten zijn. Ik probeer echter de laatste service pack te installeren via dezelfde methode (iLO > Administration > Firmware > naar .iso browsen) maar dit lukt niet.

Bootable USB met de .iso erop lijkt hij ook niet te nemen.

• Domino

Domino

quote:
SanderH_ schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:59:
Hoe krijg ik de overige firmware van mijn Gen8 het best terug up to date?

[afbeelding]

iLO & BIOS zouden reeds de laatste moeten zijn. Ik probeer echter de laatste service pack te installeren via dezelfde methode (iLO > Administration > Firmware > naar .iso browsen) maar dit lukt niet.

Bootable USB met de .iso erop lijkt hij ook niet te nemen.
Er is een nieuwere spp: https://homeservershow.co...-2018-anyone-with-access/

Toevallig vroeg iemand er gister om op dat forum.

Daarna boot je de microserver van die iso, dat kan via ilo. Tijdens booten F11 voor het boot menu, even de iso als cd koppelen en laten rammelen.

Welke versie ilo en bios heb je? Kan het plaatje niet lezen, anders gooi ik die ook even online (ilo 2.60 en bios cpqj0613.4B5).

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
quote:
Domino schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 07:50:
[...]

Daarna boot je de microserver van die iso, dat kan via ilo. Tijdens booten F11 voor het boot menu, even de iso als cd koppelen en laten rammelen.

Welke versie ilo en bios heb je? Kan het plaatje niet lezen, anders gooi ik die ook even online (ilo 2.60 en bios cpqj0613.4B5).
Lijkt me overéén te komen met de versie die hier gepost staat.

Is mij ondertussen gelukt door inderdaad eerst op mijn desktop de .iso te mounten (via Virtual CloneDrive), en via de integrated remote console deze iso te selecteren. Bedankt :)

• Kavaa
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-04 21:07
quote:
Domino schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 07:50:
[...]

Als je de latste Bios kunt posten is voor andere wellicht ook handig idd.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Domino

Domino

Geen probleem.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Domino wijzigde deze reactie 20-08-2018 07:45 (3%)

• J.Thermaltaker
  • Nu online
Aangezien ik zo goed als een HP microserver gen8 heb aangeschaft, hoop ik dat jullie willen meedenken met mij wat eventueel de verstandigste keuze is.

Momenteel draait er een Qnap nas welke niet meer geupdate wordt en ik hierdoor wil vervangen.

Ik wil de microserver inzetten met Esxi maar vraag me af wat wijsheid is.
- Een USB stick van 16GB voor Esxi
- SSD voor de virtuele machines
- 4x3TB WD red schijven voor alle data?

Hoe zit het verder met raid? Ik wil freenas of xpenology gaan draaien maar wel een beetje zekerheid van data behoud.. Momenteel draait mijn qnap raid5, maar de onboard controller voor de microserver ondersteunt dit niet..

Verder komen er wat kleine vm's naast voor wat test doeleinden, vpn server en pi-hole.

• Domino

Domino

Zo ben ik ook ooit begonnen met de gen8.

Gewoon esxi op de usb, alle schijven een losse datastore aanmaken.

Dan xpenology (ovan van swords!) op de ssd en virtuele schijven aanmaken op de datastores.
Laat DSM daar maar een software raid5 van maken.

Anders kom je al snel uit op een extra controller. Danwel voor hw raid, danwel voor passthrough.

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
@J.Thermaltaker ESXi kan je inderdaad op USB of microSD (slot zit op mobo) installeren. Je SSD kan je aansluiten op de ingebouwde SATA poort aansluiten, en voor je 3TB disks een SAS controller (bijvoorbeeld een geflashte Dell H200) in pass-through doorgeven aan FreeNAS.

• J.Thermaltaker
  • Nu online
quote:
TommyboyNL schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:54:
@J.Thermaltaker ESXi kan je inderdaad op USB of microSD (slot zit op mobo) installeren. Je SSD kan je aansluiten op de ingebouwde SATA poort aansluiten, en voor je 3TB disks een SAS controller (bijvoorbeeld een geflashte Dell H200) in pass-through doorgeven aan FreeNAS.
In speciale modus geflasht? Of andere software flashen?
En wat is het voordeel van de dell h200?

• Domino

Domino

Flashen naar IT mode. Dat is het beste voor direct disk access zoals freenas ed dat graag willen.

Een extra controller zoals de H200 heb je nodig voor passthrough (de controller direct en exclusief beschikbaar maken voor een VM), maar daarvoor moet je ook al een xeon cpu in de microserver hebben zitten (of een exotische 2390T of 3470T).

• J.Thermaltaker
  • Nu online
quote:
Domino schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:22:
Flashen naar IT mode. Dat is het beste voor direct disk access zoals freenas ed dat graag willen.

Een extra controller zoals de H200 heb je nodig voor passthrough (de controller direct en exclusief beschikbaar maken voor een VM), maar daarvoor moet je ook al een xeon cpu in de microserver hebben zitten (of een exotische 2390T of 3470T).
Er zit een standaard cpu in..
Dus eigenlijk voor het mooie moet ik een H200 kaart aanschaffen en een nieuwe xeon cpu?

• Pyramiden
quote:
J.Thermaltaker schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Er zit een standaard cpu in..
Dus eigenlijk voor het mooie moet ik een H200 kaart aanschaffen en een nieuwe xeon cpu?
Voor 120 euro kun je ze beiden thuis hebben. Ebay staat vol met die H200 kaarten, en ook Xeon E3-1260L en de 1265L, welke naar mijn mening eigenlijk de ideale processors zijn voor de Gen8, staan er genoeg van op.

• J.Thermaltaker
  • Nu online
quote:
Pyramiden schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:07:
[...]

Voor 120 euro kun je ze beiden thuis hebben. Ebay staat vol met die H200 kaarten, en ook Xeon E3-1260L en de 1265L, welke naar mijn mening eigenlijk de ideale processors zijn voor de Gen8, staan er genoeg van op.
En een xeon slikt alleen ecc geheugen toch? Dan houd ik daar rekening mee

• Domino

Domino

quote:
J.Thermaltaker schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:32:
[...]

En een xeon slikt alleen ecc geheugen toch? Dan houd ik daar rekening mee
Naar mijn weten boot een gen8 sowieso niet zonder ECC geheugen, dan stopt de POST. En let erop dat het unbuffered en unregistered moet zijn!

• zeroday
  • Laatst online: 19:24
quote:
J.Thermaltaker schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:20:
Aangezien ik zo goed als een HP microserver gen8 heb aangeschaft, hoop ik dat jullie willen meedenken met mij wat eventueel de verstandigste keuze is.

Momenteel draait er een Qnap nas welke niet meer geupdate wordt en ik hierdoor wil vervangen.

Ik wil de microserver inzetten met Esxi maar vraag me af wat wijsheid is.
- Een USB stick van 16GB voor Esxi
- SSD voor de virtuele machines
- 4x3TB WD red schijven voor alle data?

Hoe zit het verder met raid? Ik wil freenas of xpenology gaan draaien maar wel een beetje zekerheid van data behoud.. Momenteel draait mijn qnap raid5, maar de onboard controller voor de microserver ondersteunt dit niet..

Verder komen er wat kleine vm's naast voor wat test doeleinden, vpn server en pi-hole.
Even over databehoud:
ik heb hier een gen8 draaien met Openmediavault, deze wordt gestart vanaf USB flash en doorgeboot via grub naar een 2,5" HDD
Nu was het afgelopen paar weken erg warm en wellicht heeft dat er voorgezorgt dat 1 dag voor mijn vakantie zowel de USB flash disk als de 2,5" HDD min of meer gelijk overleden (machine kwam in read-only modus te staan) .. ugh..
gelukkig had ik van beide nog iets op de plank liggen, dus snel OMV4 geinstalleerd nadat de HDD was vervangen en ook grub weer correct ingesteld. Dat laatste kostte wat tijd omdat de flashdisk ook corrupt was (naar later bleek)
Omdat ik de data op 4 HDDs heb staan op soft RAID5 was dit verder niet aangetast.

Maw nadat alle kapot was.. OMV opgestart, de raid weer gemount en de mountpoints aangemaakt.
Snel NFS, SMB aanzetten en hop de NAS was weer in de lucht.

Mijn advies: zet de software van de NAS los van de data zodat als iets kapot gaat je redelijk snel weer up en running kan zijn.

Nu denk ik zelf wel dat deze Gen8 een opdoffer heeft gehad want ILO doet ook vaag met zijn selftest.
Dus maar eens zien of er nog ergens een goedkope gen8 op de kop te tikken is.

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• Joolee
quote:
Domino schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:50:
Zo ben ik ook ooit begonnen met de gen8.

Gewoon esxi op de usb, alle schijven een losse datastore aanmaken.

Dan xpenology (ovan van swords!) op de ssd en virtuele schijven aanmaken op de datastores.
Laat DSM daar maar een software raid5 van maken.

Anders kom je al snel uit op een extra controller. Danwel voor hw raid, danwel voor passthrough.
Ik heb deze manier gebruikt:
https://gist.github.com/H...890bebe8f805d337af4b3a064
Voordeel is dat je de volledige schijf kunt gebruiken en daardoor ook werkt als je bare-metal wil gaan draaien of van Hypervisor wil veranderen.

• Ginosius
  • Laatst online: 27-03 12:59
Ik heb zelf een Gen8 G1610T waarvan ik enkel nog de cpu heb ge-upgrade naar een E3-1265L.
Verder heb ik 4 x 4TB WD Red in de drive bay's zitten.

Echter zou ik er graag een vijfde 4TB WD Red bij willen plaatsen.
Ik heb hier en daar wel wat mods gezien van een side-panel met 2.5 inch drives.
Maar weinig mods die een vijfde full-size 4TB disk toevoegen.

Behalve hier dan:
https://homeservershow.co...inch-disk-in-gen8-server/

Iemand die dit heeft geprobeerd?

• Aschtra
Een vriend van mij heeft hem gewoon los erin liggen. Niet heel slim maar als die stabiel ligt moet het geen probleem zijn.

• donnie1992
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 19-04 21:20
Iemand enig idee waar ik (goedkoop >100) een voeding kan krijgen voor een hp proliant microserver n40L/n54L. Het enige wat ik vind zijn aanbieders in het buitenland met torenhoge verzend en importkosten.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:03

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

quote:
donnie1992 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:17:
Iemand enig idee waar ik (goedkoop >100) een voeding kan krijgen voor een hp proliant microserver n40L/n54L. Het enige wat ik vind zijn aanbieders in het buitenland met torenhoge verzend en importkosten.
Op Marktplaats/V&A een complete Gen7 server kopen voor die prijs? :P

www.google.nl

• donnie1992
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 19-04 21:20
quote:
MisteRMeesteR schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:31:
[...]

Op Marktplaats/V&A een complete Gen7 server kopen voor die prijs? :P
Zou een optie zijn als mensen er niet meer voor vroegen dan ik er in 2012 voor betaald heb :X
Ik had eigenlijk gehoopt op een off the shelf replacement die ook past.

donnie1992 wijzigde deze reactie 23-08-2018 21:02 (10%)

• Celeron Tweakert
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05-09-2018
Voor de liefhebbers van dan MicroServer Gen8 heb ik een complete set te koop staan bij vraag & aanbod!

[Aan de moderators?] Geen idee of ik dit aanbod in deze thread mag plaatsen 8)7

• unezra

unezra

quote:
Aschtra schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:11:
Een vriend van mij heeft hem gewoon los erin liggen. Niet heel slim maar als die stabiel ligt moet het geen probleem zijn.
Velcro.
Zo heb ik er ook een 2,5" USB SSD in liggen.
Gaat prima.

• Aschtra
quote:
unezra schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:44:
[...]

Velcro.
Zo heb ik er ook een 2,5" USB SSD in liggen.
Gaat prima.
SSD heeft geen bewegende delen dus die zou je gewoon los bovenop de schijven kunnen leggen, waar die ene plaats voor is.
Mijn vriend heeft dus een 3.5" HDD ergens los erin geplaatst. Geen tape niets :p

• unezra

unezra

quote:
Aschtra schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:52:
[...]
SSD heeft geen bewegende delen dus die zou je gewoon los bovenop de schijven kunnen leggen, waar die ene plaats voor is.
Mijn vriend heeft dus een 3.5" HDD ergens los erin geplaatst. Geen tape niets :p
Die SSD beweegt niet, de server wél. :)
Ik wil niet dat als ik mijn server eens verplaats, opeens die disk op een andere plek ligt. Dus ligt de hele bende met velcro vast.

Disks er los in leggen is gewoon vragen om ellende. Rolletje velcro is nu ook weer niet zo héél duur.

• Ginosius
  • Laatst online: 27-03 12:59
Ik heb zojuist deze kaart besteld:
https://www.gearbest.com/...deo-cards/pp_1261865.html

Een single-slot low-profile GTX 1050 Ti.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar topics gezien waarin mensen een low-profile dual-slot 1050Ti hadden verzaagd om hem te laten passen.

Dus ik hoop dat deze past.. maak me een beetje zorgen om het feit dat ie 19cm lang is en dus iets over de heatsink zal liggen..
Word misschien dan alsnog een beetje modden..

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Heb mijn Gen8 van een upgrade voorzien:
  • i3-3470T -> e3 1265L v2
  • 2gb geheugen -> 2x 8gb eec
  • 2x WD Green 3TB -> 1x WD Green 3TB + 3x Toshiba DT01ACA300 3TB
Ben van xpenology nu naar unRAID gegaan. Draai op het moment een trial key. Vooral even zoekende naar een fijne inrichting. Belangrijk voor me was het behoud van docker mogelijkheden en de standaard media mogelijkheden zoals Plex etc.

Vooral nu even aan het rommelen met nginx-reverse-proxy en letsencrypt, daarna de rest. Nog even zoeken wat wijsheid is qua shares en disks. Denk eraan om 1 disk vooral persoonlijke data te laten bevatten, en 2 disks media en andere zaken die niet het backuppen waard zijn. De 4e disk, de parity disk zorgt voor consistentie.

Jivebunny wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:06 (3%)

Xiaomi Pocophone F1 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.6.6 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
Jivebunny schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:06:
Heb mijn Gen8 van een upgrade voorzien:
  • i3-3470T -> e3 1265L v2
  • 2gb geheugen -> 2x 8gb eec
  • 2x WD Green 3TB -> 1x WD Green 3TB + 3x Toshiba DT01ACA300 3TB
Ben van xpenology nu naar unRAID gegaan. Draai op het moment een trial key. Vooral even zoekende naar een fijne inrichting. Belangrijk voor me was het behoud van docker mogelijkheden en de standaard media mogelijkheden zoals Plex etc.

Vooral nu even aan het rommelen met nginx-reverse-proxy en letsencrypt, daarna de rest. Nog even zoeken wat wijsheid is qua shares en disks. Denk eraan om 1 disk vooral persoonlijke data te laten bevatten, en 2 disks media en andere zaken die niet het backuppen waard zijn. De 4e disk, de parity disk zorgt voor consistentie.
Kende unraid helemaal niet, maar ziet er heel goed uit! Moet ik ook maar eens testen :)

Is het al bijna vrijdag?

Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True