Wel grappig te lezen dat er een hoop Tweakers het maximale uit hun Gen8 willen/proberen te persen. Doe er stiekem zelf ook aan mee
Zelf begonnen met de stock Gen8. Geheugen z.s.m. naar 16gb. stock CPU niet toereikend, Xeon E3-1265L erin... disken te klein, 2x3TB HDD en 2x265Gb SSD erin. RAID kaart niet snel genoe, P410 er binnenkort in... Maar denk dat met deze upgrade het toch wel zijn laatste wordt, en dat er dan niet meer uit te halen is op een verantwoorde manier, en nog enigszins een beetje "zuinig" want daar ging het me in eerste instantie om.
Los van dit alles heb ik nu een goede € 650 uitgegeven aan de hele config, met het geluk dat ik net op tijd €210 voor een nieuwe Gen8 heb aangeschaft voordat hij OF uitverkocht raakte OF voor woekerprijzen te koop staan. Maar heb nu wel een powermachine staan waar menig Synology een puntje aan kan zuigen, al helemaal voor dat bedrag. Plus ik draai een hypervisor, dus lekker flexibel, EN heb een XPEnology VM draaien die hetzelfde er nog eens bij doet. Weliswaar het gros van het mooie eBay gehaald qua onderdelen, dus garantie tot de brievenbus, maar hey, tot nu toe werkt alles prima wat mijn brievenbus heeft bereikt, dus klagen doe ik zeker niet!
Collega van mij heeft laatst een 4bay Synology gekocht, 2x 256Gb mSATA modules erin voor cache, geheugen to the max, WD Red schijven van 3TB per stuk, en was al met al tegen de € 1100 kwijt voor de hele config. En als ik 'm laat zien hoe rap mijn XPEnology VM is t.o.v. zijn Synology, of mijn Windows 10 VM tegen de zijne die hij in zijn Virual Machine Manager draait, wordt hij toch lichtelijk jaloers. Het enige waar hij het nu nog op wint zijn de datasnelheden, maar daar wordt aan gewerkt
Sommige collega's hebben een Synology, en sommigen een Gen8 na het zien van de mogelijkheden bij mij. Zelfs 1 collega die uiteindelijk zijn Synology heeft ingerolen voor een Gen8, en bijna dezelfde configuratie als mij draait.
Tuurlijk hebben beiden voor en nadelen. Zo'n Synology is inprikken en gaan, maar persoonlijk ben ik daar niet van. IT-er in hart en nieren, dus moet altijd wat te spelen/prutsen hebben. En met een Gen8 zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos.
Los daarvan natuurlijk een hoop te danken aan dit topic en de meedenkende mede-Tweakers hier. Dankzij jullie ervaring en tips/adviezen heb ik de juiste keuzes kunnen maken om van dit beestje een meesterlijke thuisserver te bouwen waar ik hopelijk nog jaren plezier van ga hebben.
Tuurlijk rennen professionele servers rondjes om de Gen8, maar voor thuis vind ik het een meesterlijk stukje hardware. Geen moment spijt van mijn aankoop!