Even wat onderhoud aan mijn altijd stabiele ProLiant N40L;
Omdat mijn Western Digital 2.5" schijven in RAID1 wat S.M.A.R.T. errors gaven de laatste tijd, heb ik besloten deze te vervangen door een enkele Samsung SM843T SSD.
Ik vond het niet meer nodig om de OS disk in RAID1 te draaien, dus vandaar de overstap naar één SSD.
Omdat de AMD RAID Controller driver v3.2.1540.92 wèl S.M.A.R.T. informatie over de aanwezig geconfigureerde RAID set gaf, maar niet goed alle S.M.A.R.T informatie van overige losse gekoppelde disken aan deze onboard controller met de gecombineerde RAID AHCI driver, ben ik overgestapt van de BIOS aansturing RAID naar AHCI.
Het overstappen van de BIOS instelling RAID naar AHCI was relatief eenvoudig en zonder problemen.
De bestaande RAID set heb ik met een USB bootstick en tool gecloned naar de SSD.
Daarna in de BIOS gekozen voor de SSD als bootdrive. (ik draai gewoon op stock HP firmware 0.41)
Na het opstarten van WHS2011, in windows de volgende registrykeys aangepast, zodat na aanpassing van de BIOS naar AHCI deze door Windows alvast herkend worden.
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci wijzigen naar 0
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\atapi wijzigen naar 0
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\amssata wijzigen naar 0
Hierna heb ik de BIOS instelling overgeschakeld van RAID naar AHCI. Windows start naar behoren op en installeert wat devices, waaronder de default Microsoft AHCI driver. (een paar keer herstarten is nodig)
Daarna heb ik de standaard Microsoft driver vervangen door de amd_sata_ahci_win7x64_1.2.1.263 driver.
Dit is overigens een wat oudere AMD AHCI driver, maar deze heeft zowel S.M.A.R.T. als TRIM ondersteuning.
Voor de zekerheid nog even een
TrimCheck uitgevoerd -> OK
En de S.M.A.R.T informatie gecontroleerd middels
Stablebit Scanner -> OK
Kortom: Een mooie wijziging met als voordeel dat de OS SSD wat sneller is dan de HDD's, ik geen RAID meer nodig heb vanuit de BIOS, en dat S.M.A.R.T en TRIM werkt voor alle disken die zijn aangesloten op de onboard AMD controller.