Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:54:
[...]

Hoe groot zijn de schijven? Het aanmaken van de array zou je data op de schijven niet mogen beïnvloeden dus je kan alsnog de array aanmaken op de nieuwe controller, om te kijken of het uberhaubt werkt.
Bleek inderdaad goed te werken. Ik heb de schijven inmiddels probleemloos geïmporteerd.

(Daarna kwam er weer een o shit moment toen bleek dat esxi geen vmdk's aan wil maken die groter zijn dan 2TB, doeidoei ESXi, hallo Hyper-V).

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

oef! schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:30:
[...]
Bleek inderdaad goed te werken. Ik heb de schijven inmiddels probleemloos geïmporteerd.

(Daarna kwam er weer een o shit moment toen bleek dat esxi geen vmdk's aan wil maken die groter zijn dan 2TB, doeidoei ESXi, hallo Hyper-V).
Jak. Waarom niet over gaan op Proxmox?
Helemaal tof, kun je dingen met ZFS (ZoL) doen en coole dingen waar je met ESXi alleen bij de peperdure versies van kunt dromen.

EDIT: Je hebt een RAID controller, dan gaat dat verhaal niet op. Niet wat betreft ZFS. (Proxmox doet het er nog steeds meer dan prima op.)

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 17-08-2017 23:01 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:59:
[...]

Helemaal tof, kun je dingen met ZFS (ZoL) doen en coole dingen waar je met ESXi alleen bij de peperdure versies van kunt dromen.

EDIT: Je hebt een RAID controller, dan gaat dat verhaal niet op. Niet wat betreft ZFS. (Proxmox doet het er nog steeds meer dan prima op.)
Proxmox heb ik zeker overwogen maar nadat ik aanzienlijke issues met ESXi gehad heb (ik heb het vandaag 2 keer opnieuw geïnstalleerd omdat het systeem volledig kapot ging op HBA rescans) was ik heel even klaar met experimenteren (en omdat net VE gereleased is, even afwachten). Proxmox ga ik waarschijnlijk nog wel een keer homelabben, maar dan moet er eerst een derde server komen :+

Voor nu draait Pi-Hole alweer onder Hyper-V. OpenVPN is in de maak.

Overigens kan ESXi wel grotere VMDK's aanmaken dan 2TB, maar uiteindelijk had ik er geen vertrouwen in dat dat goed zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:59

zeroday

There is no alternative!

ik ben dit weekend overgestapt van de 6.0.0. Esxi naar de 6.5.0 U1 . .
dat had wat voeten in aarde en heeft best wel wat impact gehad.

1. upgrade naar 6.0.0 ging in eerste instantie blijkbaar goed, alleen de datastores waren weg. Ging ik hierna weer booten zat ik weer op 6.0.0

2. uiteindelijk door een tussentijdse reboot naar de 6.5 kunnen gaan (waarbij ik een ongebruikte installatie file moest verwijderen om verder te kunnen.

3. Daarna direct naar 6.5U1 gegaan. Dat bleek goed te werken, maar toch had ik zo mijn vraagtekens.
zo wordt er hier en daar wat problemen gemeld met de ahci driver: http://www.nxhut.com/2016...-performance-vmwahci.html
hier werd ik op het verkeerde been gezet: mijn b120i moet natuurlijk met zijn eigen driver werken
echter de: HPE_bootbank_scsi-hpvsa_5.5.0.102-1OEM.550.0.0.1331820 is blijkbaar ook niet zo betrouwbaar...

4. na wat stoeien met de HP Microserver gen8 ben ik nu weer gerug naar de .88 driver ..
5. ben benieuwd, of een bepaalde weergave die ik zag en wat me triggerde dat ik ergens een probleem zou moeten hebben nu weg is .. maar dat duurt nog even.. .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V0j7oU23kpJn0Qp9KqD7yOlE/full.jpg

CPU load was inderdaad aangetast door de verkeerde driver. E.e.a. lijkt nu weer naar 'normaal'

[ Voor 7% gewijzigd door zeroday op 20-08-2017 13:35 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:59:
[...]

Het is afhankelijk van wat je wilt gaan draaien op de machine. zpool is leuk om te gebruiken, maar in de praktijk merk ik dat OpenVZ containers veel sneller en stabieler draaien en minder resources nodig hebben. (ik vind zelf lxc nog gewoon troep, niet te vergelijken) Een apache, nginx en seafile server vebruiken samen ongeveer 900MB ram, inclusief de microserver (gen10) zelf met OVZ7.

Voor vm's is proxmox wel leuk, maar net als in OVZ7 is de storage dan een beperking. Ik merk dat Windows VM's teveel i/o opvragen.. OVZ7 heeft ook een golden image functionaliteit / differencing disk. Plaats de parent disk op flash en maak de vm's aan op de hdd's, dat werkt nog redelijk vlot. En net als met proxmox, heb je met OVZ7 ook de mogelijkheid om een SSD Cache te maken/gebruiken. 8)

Veel mensen gebruiken Virtuozzo niet, maar het is zo extreem geoptimaliseerd voor containers, dat het voor concurrentie lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 06:54:
[...]
Het is afhankelijk van wat je wilt gaan draaien op de machine. zpool is leuk om te gebruiken, maar in de praktijk merk ik dat OpenVZ containers veel sneller en stabieler draaien en minder resources nodig hebben. (ik vind zelf lxc nog gewoon troep, niet te vergelijken) Een apache, nginx en seafile server vebruiken samen ongeveer 900MB ram, inclusief de microserver (gen10) zelf met OVZ7.
Nogal wiedes dat OpenVZ of LXC steller draaien en minder resources nodig hebben. :) Da's het hele idee d'r achter. Ik vind ze persoonlijk vooral een stuk minder flexibel en ben nog niet overtuigd van de scheiding tussen containers onderling.

Ik heb OpenVZ en LXC (nog) niet vergeleken dus daar kan ik niets over zeggen.

Stabieler zou me wel verrassen. Virtualisatie as-such en zeker ook op basis van KVM is rock solid. Juist bij containers heb ik mijn twijfels nog maar mogelijk is dat onbekendheid. (Ik gebruik al wat is het, 10, 15 jaar virtualisatietechnieken. Begonnen met Xen, nu een tijdje KVM. Op kantoor vooral te maken met ESXi.)

Thuis ben ik wel bezig met LXC, voor een aantal toepassingen werkt dat prettiger en sneller. Buiten wat ik er thuis mee doe durf ik het nog niet echt aan en hou ik het voorlopig bij volledige virtualisatie oplossingen. (Niet container gebaseerd.)
Voor vm's is proxmox wel leuk, maar net als in OVZ7 is de storage dan een beperking. Ik merk dat Windows VM's teveel i/o opvragen.. OVZ7 heeft ook een golden image functionaliteit / differencing disk. Plaats de parent disk op flash en maak de vm's aan op de hdd's, dat werkt nog redelijk vlot. En net als met proxmox, heb je met OVZ7 ook de mogelijkheid om een SSD Cache te maken/gebruiken. 8)
Storage is vrijwel per definitie je beperking die alleen op te lossen is met caching, SSD's of domweg heel erg veel spindles. (Maar dan nog kun je met spindles nooit op tegen SSD's of caching.)

Het idee van een golden image vind ik persoonlijk, buiten een VDI omgeving, tamelijk onzalig. Op VDI is het prettig maar daar zijn de userdisks dan ook volstrekt vervangbaar. Uitloggen --> Destroy --> Nieuwe Image.

Buiten dat maak ik liever gebruik van caching (ZFS) of gewoon veel spindles. (Thuis heb ik die luxe helaas niet, op kantoor is dat wat makkelijker maar daar gelden dan ook andere budgetten en belangen. Ik kan geen halve of hele jaarsalarissen in een stapel disks met bijbehorende hardware gaan stoppen.)
Veel mensen gebruiken Virtuozzo niet, maar het is zo extreem geoptimaliseerd voor containers, dat het voor concurrentie lastig is.
Het grappige is dat Proxmox nu net de switch heeft gemaakt van OpenVZ naar LXC. Ik ken de redenen daarachter niet. Is er een reden dat je hier specifiek Virtuozzo noemt en niet OpenVZ?

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 22-08-2017 07:09 . Reden: EDIT: regeltje over gebruik toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:08:
[...]

Nogal wiedes dat OpenVZ of LXC steller draaien en minder resources nodig hebben. :) Da's het hele idee d'r achter. Ik vind ze persoonlijk vooral een stuk minder flexibel en ben nog niet overtuigd van de scheiding tussen containers onderling.

Ik heb OpenVZ en LXC (nog) niet vergeleken dus daar kan ik niets over zeggen.

Stabieler zou me wel verrassen. Virtualisatie as-such en zeker ook op basis van KVM is rock solid. Juist bij containers heb ik mijn twijfels nog maar mogelijk is dat onbekendheid. (Ik gebruik al wat is het, 10, 15 jaar virtualisatietechnieken. Begonnen met Xen, nu een tijdje KVM. Op kantoor vooral te maken met ESXi.)

Thuis ben ik wel bezig met LXC, voor een aantal toepassingen werkt dat prettiger en sneller. Buiten wat ik er thuis mee doe durf ik het nog niet echt aan en hou ik het voorlopig bij volledige virtualisatie oplossingen. (Niet container gebaseerd.)

[...]

Storage is vrijwel per definitie je beperking die alleen op te lossen is met caching, SSD's of domweg heel erg veel spindles. (Maar dan nog kun je met spindles nooit op tegen SSD's of caching.)

Het idee van een golden image vind ik persoonlijk, buiten een VDI omgeving, tamelijk onzalig. Op VDI is het prettig maar daar zijn de userdisks dan ook volstrekt vervangbaar. Uitloggen --> Destroy --> Nieuwe Image.

Buiten dat maak ik liever gebruik van caching (ZFS) of gewoon veel spindles. (Thuis heb ik die luxe helaas niet, op kantoor is dat wat makkelijker maar daar gelden dan ook andere budgetten en belangen. Ik kan geen halve of hele jaarsalarissen in een stapel disks met bijbehorende hardware gaan stoppen.)

[...]

Het grappige is dat Proxmox nu net de switch heeft gemaakt van OpenVZ naar LXC. Ik ken de redenen daarachter niet. Is er een reden dat je hier specifiek Virtuozzo noemt en niet OpenVZ?
OpenVZ = Open Virtuozzo - Free to use
VZ = Virtuozzo - Commercial

Ze hebben volgens de developer de switch gemaakt naar LXC vanwege ZFS en de gebruiksvriendelijkheid. Door de beperkte opties is het voor de gebruiker eenvoudiger te beheren. Hier heeft Proxmox destijds enorm veel kritiek op gehad. LXC is qua performance en stabiliteit niet te vergelijken en zitten nog lang niet op het level van Virtuozzo.

ZFS is idd wel leuk voor caching :) Met voldoende geheugen kan het voor vm's sneller werken. KVM = KVM, voor mij onbekend of dit op Proxmox of OpenVZ stabieler draait. Op dit soort servertjes zijn containers enorm handig, vooral als het erg efficient werkt. (ik gebruik geen vm's en zie ook geen reden waarom)

OpenVZ 6 stond redelijk los van Virtuozzo, dat is met OpenVZ 7 niet het geval. Een aantal features zijn niet beschikbaar voor OVZ7, dit betekent dat je alles met scripts moet runnen, zoals snapshot backups etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:22:
[...]

OpenVZ = Open Virtuozzo - Free to use
VZ = Virtuozzo - Commercial

Ze hebben volgens de developer de switch gemaakt naar LXC vanwege ZFS en de gebruiksvriendelijkheid. Door de beperkte opties is het voor de gebruiker eenvoudiger te beheren. Hier heeft Proxmox destijds enorm veel kritiek op gehad. LXC is qua performance en stabiliteit niet te vergelijken en zitten nog lang niet op het level van Virtuozzo.
Ah, juist.
ZFS is idd wel leuk voor caching :) Met voldoende geheugen kan het voor vm's sneller werken. KVM = KVM, voor mij onbekend of dit op Proxmox of OpenVZ stabieler draait. Op dit soort servertjes zijn containers enorm handig, vooral als het erg efficient werkt. (ik gebruik geen vm's en zie ook geen reden waarom)
Klein detail is dat KVM niet *op* iets draait. :) Proxmox is een geavanceerde schil om KVM (en LXC heen).

Persoonlijk vind ik container virtualisatie nog te jong. Ik zie er zeker meer en meer toepassingen voor maar misschien is het domweg dat ik vrij oldskool ben en de stap naar containers in plaats van vm's nog niet echt prettig vind. Wil niet zeggen dat container virtualisatie een slecht idee is, in tegendeel. Die dingen zijn zo afgrijselijk efficiënt met resources. Maar ik vind de afhankelijkheid van het host OS erg groot (je kunt niet een willekeurige container op een willekeurig host OS draaien) en het is minder flexibel. Een vm pak je op, slingert hem op een totaal ander platform en het werkt. (Je kunt letterlijk een ESXi vm oppakken en 1:1 op KVM laten draaien, zelfs zonder de image te converteren. Hooguit wil je omwille van de snelheid de ESXi tools vervangen door de KVM tools als het gaat om Windows.)
OpenVZ 6 stond redelijk los van Virtuozzo, dat is met OpenVZ 7 niet het geval. Een aantal features zijn niet beschikbaar voor OVZ7, dit betekent dat je alles met scripts moet runnen, zoals snapshot backups etc.
Da's dan wel weer jammer. Dat ze van hun product een uitgeklede versie maken en die als OSS beschikbaar maken. Ik snap de gedachte maar vind het prettiger als ze zuiver op support verdienen en niet op features. (Dat is overigens wat Proxmox met hun platform doet. Ok, en je krijgt toegang tot de stable repository. Maar daar krijg je ook toegang toe met een licentie van €5per CPU per maand.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:18:
[...]

Ah, juist.

[...]

Klein detail is dat KVM niet *op* iets draait. :) Proxmox is een geavanceerde schil om KVM (en LXC heen).

Persoonlijk vind ik container virtualisatie nog te jong. Ik zie er zeker meer en meer toepassingen voor maar misschien is het domweg dat ik vrij oldskool ben en de stap naar containers in plaats van vm's nog niet echt prettig vind. Wil niet zeggen dat container virtualisatie een slecht idee is, in tegendeel. Die dingen zijn zo afgrijselijk efficiënt met resources. Maar ik vind de afhankelijkheid van het host OS erg groot (je kunt niet een willekeurige container op een willekeurig host OS draaien) en het is minder flexibel. Een vm pak je op, slingert hem op een totaal ander platform en het werkt. (Je kunt letterlijk een ESXi vm oppakken en 1:1 op KVM laten draaien, zelfs zonder de image te converteren. Hooguit wil je omwille van de snelheid de ESXi tools vervangen door de KVM tools als het gaat om Windows.)

[...]

Da's dan wel weer jammer. Dat ze van hun product een uitgeklede versie maken en die als OSS beschikbaar maken. Ik snap de gedachte maar vind het prettiger als ze zuiver op support verdienen en niet op features. (Dat is overigens wat Proxmox met hun platform doet. Ok, en je krijgt toegang tot de stable repository. Maar daar krijg je ook toegang toe met een licentie van €5per CPU per maand.)
KVM wordt speciaal bijgehouden en ontwikkeld door een team bij OpenVZ, dus er zit wel degelijk verschil in beide versies en het draait zeker op iets.

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Amet13/vz-tutorial/master/images/vz7-architect.png

Proxmox heeft waarschijnlijk ook zijn optimizations op het gebied van KVM en containers, maar weer anders dan OpenVZ. Het verschil hiertussen kan ik niet benoemen.

De ontwikkeling is begonnen in 1999 (release 2005*), dus te jong? haha 8)7 dit is 'proven-technology'.

Kijk hier maar even: https://docs.openvz.org/openvz_users_guide.pdf
CentOS, ubuntu of fedora in een container? geen probleem.

Trouwens, als je online VPS machines koopt voor een lage prijs, dan is het in 9 van de 10 gevallen een OpenVZ 6 container :) OS kun je meestal uitzoeken, de onderlaag is voorzien van CentOS 6.X met een OpenVZ kernel. Bijv. http://lowendstock.com/

Leuk artikeltje van vorig jaar: https://www.emerce.nl/wir...e-en-geoptimaliseerde-kvm

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Deze schijnt zelfs ECC geheugen te accepteren? Lijkt me ideaal voor FreeNAS dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chronoz schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:28:
HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Deze schijnt zelfs ECC geheugen te accepteren? Lijkt me ideaal voor FreeNAS dan?
Ja, dat kan.
De Gen10 is inmiddels nog maar 220,- :( https://azerty.nl/product...ver-ultra-microtowermodel (zelf 255 voor betaald)
Dus als je niet gaat upgraden, los van geheugen is de Gen10 een stuk sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:34:
[...]

Ja, dat kan.
De Gen10 is inmiddels nog maar 220,- :( https://azerty.nl/product...ver-ultra-microtowermodel (zelf 255 voor betaald)
Wow, dat ziet er super uit zeg!

Er zit wel een Opteron CPU in. Dat is geen probleem voor FreeNAS?
Volgens mij is dat geen x86_64 namelijk.

Wel leuke machine, kost erg weinig!

[ Voor 7% gewijzigd door chronoz op 22-08-2017 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje laat, maar hierbij CPU Benchmark x3216.
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/3774888 vanaf OpenVZ 7 (containers stonden uit)
System Information
Operating System Linux 3.10.0-514.26.1.vz7.35.5 x86_64
Model HPE ProLiant MicroServer Gen10
Motherboard HPE ProLiant MicroServer Gen10
Processor AMD Opteron(tm) X3216 APU @ 1.60 GHz
1 Processor, 2 Cores, 2 Threads
Processor ID AuthenticAMD Family 21 Model 96 Stepping 1
L1 Instruction Cache 32.0 KB
L1 Data Cache 96.0 KB x 2
L2 Cache 1.00 MB
L3 Cache 0.00 B
Memory 7.27 GB
BIOS American Megatrends Inc. 5.12
Compiler Clang 3.9.1 (tags/RELEASE_391/final)

Single-Core
Running AES
Running LZMA
Running JPEG
Running Canny
Running Lua
Running Dijkstra
Running SQLite
Running HTML5 Parse
Running HTML5 DOM
Running Histogram Equalization
Running PDF Rendering
Running LLVM
Running Camera
Running SGEMM
Running SFFT
Running N-Body Physics
Running Ray Tracing
Running Rigid Body Physics
Running HDR
Running Gaussian Blur
Running Speech Recognition
Running Face Detection
Running Memory Copy
Running Memory Latency
Running Memory Bandwidth

Multi-Core
Running AES
Running LZMA
Running JPEG
Running Canny
Running Lua
Running Dijkstra
Running SQLite
Running HTML5 Parse
Running HTML5 DOM
Running PDF Rendering
Running LLVM
Running Camera
Running SGEMM
Running SFFT
Running N-Body Physics
Running Ray Tracing
Running HDR
Running Gaussian Blur
Running Face Detection
Running Memory Copy
Running Memory Latency
Running Memory Bandwidth
CPU Benchmark Gen8 (CentOS 7) G1610:
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/3774983
Running Gathering system information
System Information
Operating System Linux 3.10.0-514.26.2.el7.x86_64 x86_64
Model HP ProLiant MicroServer Gen8
Motherboard N/A
Processor Intel Celeron G1610T @ 2.29 GHz
1 Processor, 2 Cores, 2 Threads
Processor ID GenuineIntel Family 6 Model 58 Stepping 9
L1 Instruction Cache 32.0 KB
L1 Data Cache 32.0 KB
L2 Cache 256 KB
L3 Cache 2.00 MB
Memory 11.4 GB
BIOS HP J06
Compiler Clang 3.9.1 (tags/RELEASE_391/final)

Single-Core
Running AES
Running LZMA
Running JPEG
Running Canny
Running Lua
Running Dijkstra
Running SQLite
Running HTML5 Parse
Running HTML5 DOM
Running PDF Rendering
Running LLVM
Running Camera
Running SGEMM
Running SFFT
Running N-Body Physics
Running Ray Tracing
Running HDR
Running Gaussian Blur
Running Face Detection
Running Memory Copy
Running Memory Latency
Running Memory Bandwidth

Multi-Core
Running AES
Running LZMA
Running JPEG
Running Canny
Running Lua
Running Dijkstra
Running SQLite
Running HTML5 Parse
Running HTML5 DOM
Running PDF Rendering
Running LLVM
Running Camera
Running SGEMM
Running SFFT
Running N-Body Physics
Running Ray Tracing
Running HDR
Running Gaussian Blur
Running Face Detection
Running Memory Copy
Running Memory Latency
Running Memory Bandwidth
Op grafisch vlak dus flink verbeterd, natuurlijk ook Single Thread. Ben zelf ook benieuwd naar de Windows resultaten, misschien vertellen die wat anders.. Je weet maar nooit :) Multi-thread verliest de AMD wel opvallend, terwijl de single core het juist goed doet. Dat roept wel vraagtekens op.
[root@ conservative]# tuned-adm profile latency-performance
[root@ conservative]# grep -E '^model name|^cpu MHz' /proc/cpuinfo
model name : AMD Opteron(tm) X3216 APU
cpu MHz : 1600.000
model name : AMD Opteron(tm) X3216 APU
cpu MHz : 1600.000
Het lijkt erop dat de boost niet toegepast is, zal hier nog even verder in duiken.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:56:
[...]
KVM wordt speciaal bijgehouden en ontwikkeld door een team bij OpenVZ, dus er zit wel degelijk verschil in beide versies en het draait zeker op iets.

[afbeelding]
Het draait op een kernel. :)
Dus ja, het draait op "iets", in 9 van de 10 gevallen een Linux kernel.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Kernel-based_Virtual_Machine.svg/400px-Kernel-based_Virtual_Machine.svg.png
Proxmox heeft waarschijnlijk ook zijn optimizations op het gebied van KVM en containers, maar weer anders dan OpenVZ. Het verschil hiertussen kan ik niet benoemen.

De ontwikkeling is begonnen in 1999 (release 2005*), dus te jong? haha 8)7 dit is 'proven-technology'.
Hmm, ja. Grofweg net zo oud als KVM dus. (Dat is in 2007 met de main line kernel gemerged.)
Kijk hier maar even: https://docs.openvz.org/openvz_users_guide.pdf
CentOS, ubuntu of fedora in een container? geen probleem.
The irony, OpenVZ kan zowel container virtualisatie als full-virt aan. Dat laatste op basis van KVM.
(Zie hoofdstuk 1.3.1)

Overigens wist ik dat niet, ik dacht dat OpenVZ pure container virtualisatie was, niet dat je de keuze had tussen container virt en hardware virt.

Het nadeel van container virt vind dat je welliswaar CentOS, Ubuntu of Fedora in een container kunt draaien, maar die hebben allemaal dezelfde kernel. FreeBSD of Windows in een conteiner kan niet, daar heb je hardware virtualisatie voor nodig.

Daarin vind ik KVM dus veel flexibeler. Het heeft iets meer resources nodig, maar je hebt volledige vrijheid. Het is echt een 100% zelfstandige machine. Op de gevirtualiseerde infrastruktuur na dan.
Trouwens, als je online VPS machines koopt voor een lage prijs, dan is het in 9 van de 10 gevallen een OpenVZ 6 container :) OS kun je meestal uitzoeken, de onderlaag is voorzien van CentOS 6.X met een OpenVZ kernel. Bijv. http://lowendstock.com/
Yap. Ik ken de techniek maar ik heb de indruk dat vooral gedaan word omdat het goedkoop is. Het OS kun je uitzoeken, mits het Linux is. FreeBSD word volgens mij al een uitdaging. Dat heb je met KVM niet. Ik heb al eens FreeDOS op KVM gedraait. Vrij nutteloos voor generiek gebruik maar leuk om te zien dat het werkt. :)
Yep. Als ik op kantoor de keuze had gehad naar iets anders te kijken dan de grote 3 was het zeker interessant geweest. De ellende is dat je vaak met support van vendors zit en daarmee praktisch moet kiezen tussen ESXi en Hyper-V. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor ESXi, eigenlijk vooral omdat een van onze belangrijkste vm's niet door de softwarebouwer ondersteund word op iets anders dan VMWare. Dan ben je snel uitgeprocedeert. :)

Aan de andere kant draaien we nu ook op XenDesktop en willen we met XenApp.

Maar goed, da's kantoor. Privé hou ik het liever bij Open Source platformen. Ik heb jaren lang met een kale Xen gewerkt en ben overgeschakeld op KVM met Proxmox als schil omdat ik het een van de betere schillen vind die er zijn. Wel nog gekekeken naar andere KVM of Xen-based oplossingen maar op de eoa manier vond ik dat allemaal net-niet. Proxmox heeft me prettig verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:29:
[...]

Het draait op een kernel. :)
Dus ja, het draait op "iets", in 9 van de 10 gevallen een Linux kernel.
[afbeelding]

[...]

Hmm, ja. Grofweg net zo oud als KVM dus. (Dat is in 2007 met de main line kernel gemerged.)

[...]

The irony, OpenVZ kan zowel container virtualisatie als full-virt aan. Dat laatste op basis van KVM.
(Zie hoofdstuk 1.3.1)

Overigens wist ik dat niet, ik dacht dat OpenVZ pure container virtualisatie was, niet dat je de keuze had tussen container virt en hardware virt.

Het nadeel van container virt vind dat je welliswaar CentOS, Ubuntu of Fedora in een container kunt draaien, maar die hebben allemaal dezelfde kernel. FreeBSD of Windows in een conteiner kan niet, daar heb je hardware virtualisatie voor nodig.

Daarin vind ik KVM dus veel flexibeler. Het heeft iets meer resources nodig, maar je hebt volledige vrijheid. Het is echt een 100% zelfstandige machine. Op de gevirtualiseerde infrastruktuur na dan.

[...]

Yap. Ik ken de techniek maar ik heb de indruk dat vooral gedaan word omdat het goedkoop is. Het OS kun je uitzoeken, mits het Linux is. FreeBSD word volgens mij al een uitdaging. Dat heb je met KVM niet. Ik heb al eens FreeDOS op KVM gedraait. Vrij nutteloos voor generiek gebruik maar leuk om te zien dat het werkt. :)

[...]

Yep. Als ik op kantoor de keuze had gehad naar iets anders te kijken dan de grote 3 was het zeker interessant geweest. De ellende is dat je vaak met support van vendors zit en daarmee praktisch moet kiezen tussen ESXi en Hyper-V. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor ESXi, eigenlijk vooral omdat een van onze belangrijkste vm's niet door de softwarebouwer ondersteund word op iets anders dan VMWare. Dan ben je snel uitgeprocedeert. :)

Aan de andere kant draaien we nu ook op XenDesktop en willen we met XenApp.

Maar goed, da's kantoor. Privé hou ik het liever bij Open Source platformen. Ik heb jaren lang met een kale Xen gewerkt en ben overgeschakeld op KVM met Proxmox als schil omdat ik het een van de betere schillen vind die er zijn. Wel nog gekekeken naar andere KVM of Xen-based oplossingen maar op de eoa manier vond ik dat allemaal net-niet. Proxmox heeft me prettig verrast.
Mijn post is ook niet om KVM aan te vallen :) Leuk dat je de voordelen nu inziet, waarom geen shared kernel? Dat is juist de kracht van virtuozzo en bewezen betrouwbaar. Waarom zou je het willen scheiden? Welke vrijheid? Voor klanten zou KVM meer voordelen bieden, maar voor thuis is OVZ interessant.

Hardware Virt is nieuw in OVZ7, Gartner denkt ook dat Virtuozzo enorme stappen gaat maken hiermee.

Maar goed, het komt erop neer dat containers voor jou niet interessant zijn i.v.m. vrijheid. Zelf heb ik die thuis wel, dat is misschien een persoonlijke keuze.. Voor mij is performance, efficientie, beheer en stabiliteit belangrijker. Beheer / patches vanuit de node vind ik erg prettig.

Als je ooit een keer tijd hebt, moet je er maar eens mee gaan spelen. Ik gebruik het nu een jaartje of 6 en nog nooit grote problemen of bugs meegemaakt.
FreeBSD word volgens mij al een uitdaging. Dat heb je met KVM niet. Ik heb al eens FreeDOS op KVM gedraait.
Dit is VMware kan het wel en OpenVZ niet...
Hier een aantal vergelijkingen: https://openvz.org/Comparison
Allemaal voor en nadelen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:37:
[...]
Mijn post is ook niet om KVM aan te vallen :) Leuk dat je de voordelen nu inziet, waarom geen shared kernel? Dat is juist de kracht van virtuozzo en bewezen betrouwbaar. Waarom zou je het willen scheiden? Welke vrijheid? Voor klanten zou KVM meer voordelen bieden, maar voor thuis is OVZ interessant.
Ik vind de mix juist interessant. :-)

Er zijn thuis dingen die ik liever als volledig zelfstandige VM draai maar er zijn ook wat zaken waar containers praktischer zijn. Ik dacht wel dat het op dit moment nog lastig is om containers niet host-afhankelijk te maken bij Proxmox maar het is alweer een jaar geleden dat ik daar serieus naar heb gekeken dus het kan zijn dat het inmiddels wel makkelijk kan.

Ik heb het in ieder geval beiden draaien. (KVM en LXC dus, in een 2-node Proxmox cluster met zowel centrale storage, NAS, als een bescheiden 128G lokale storage.)

Het is ook niet bedoeld als aanval, ik zie op specifieke gebieden wel de voordelen maar nog niet als general-purpose virtualisatieplatform. Daarvoor vind ik platformen als Xen, KVM, ESXi, Hyper-V, etc, prettiger. (Waarbij ik privé een voorkeur heb voor OSS oplossingen en zakelijk erg blij ben met ESXi. Hoewel daar ook het eerste Proxmox cluster binnenkort word opgetuigd.)
Hardware Virt is nieuw in OVZ7, Gartner denkt ook dat Virtuozzo enorme stappen gaat maken hiermee.
Ah, juist. Ik had wel van OVZ gehoord maar inderdaad enkel in de vorm van container virt.
Maar goed, het komt erop neer dat containers voor jou niet interessant zijn i.v.m. vrijheid. Zelf heb ik die thuis wel, dat is misschien een persoonlijke keuze.. Voor mij is performance, efficientie, beheer en stabiliteit belangrijker. Beheer / patches vanuit de node vind ik erg prettig.
Qua stabiliteit denk dat het weinig uit maakt, qua performance, zeker, het is veel lichter en efficiënter. Al valt het mee. Full virt pakt geloof ik maar 1-3% performance. Minder als je je OS hypervisor-aware maakt. Dat scheelt overigens een gruwelijke bak, Windows met en zonder KVM's VirtIO drivers is echt een wereld van verschil. Fin, die ga je ook nodig hebben als je OVZ als schil rondom KVM gebruikt. :)
https://www.linux-kvm.org...tDrivers/Download_Drivers
Als je ooit een keer tijd hebt, moet je er maar eens mee gaan spelen. Ik gebruik het nu een jaartje of 6 en nog nooit grote problemen of bugs meegemaakt.
Ik weet niet of ik binnenkort met OVZ ga spelen, maar container virtualisatie heeft buiten mijn werk zeker mijn aandacht. Of ik er op kantoor ooit iets mee ga doen weet ik niet, daar is het juist fijn om 1 type virtualisatie toe te passen. (Maar we experimenteren dus wel met een 2e hypervisor, kostenaspect, ik denk dat die specifieke toepassing prima op Proxmox kan en hoewel het mission-critical is, is het een prima plek het te introduceren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:50:
[...]

Ik vind de mix juist interessant. :-)

Er zijn thuis dingen die ik liever als volledig zelfstandige VM draai maar er zijn ook wat zaken waar containers praktischer zijn. Ik dacht wel dat het op dit moment nog lastig is om containers niet host-afhankelijk te maken bij Proxmox maar het is alweer een jaar geleden dat ik daar serieus naar heb gekeken dus het kan zijn dat het inmiddels wel makkelijk kan.

Ik heb het in ieder geval beiden draaien. (KVM en LXC dus, in een 2-node Proxmox cluster met zowel centrale storage, NAS, als een bescheiden 128G lokale storage.)

Het is ook niet bedoeld als aanval, ik zie op specifieke gebieden wel de voordelen maar nog niet als general-purpose virtualisatieplatform. Daarvoor vind ik platformen als Xen, KVM, ESXi, Hyper-V, etc, prettiger. (Waarbij ik privé een voorkeur heb voor OSS oplossingen en zakelijk erg blij ben met ESXi. Hoewel daar ook het eerste Proxmox cluster binnenkort word opgetuigd.)

[...]

Ah, juist. Ik had wel van OVZ gehoord maar inderdaad enkel in de vorm van container virt.

[...]

Qua stabiliteit denk dat het weinig uit maakt, qua performance, zeker, het is veel lichter en efficiënter. Al valt het mee. Full virt pakt geloof ik maar 1-3% performance. Minder als je je OS hypervisor-aware maakt. Dat scheelt overigens een gruwelijke bak, Windows met en zonder KVM's VirtIO drivers is echt een wereld van verschil. Fin, die ga je ook nodig hebben als je OVZ als schil rondom KVM gebruikt. :)
https://www.linux-kvm.org...tDrivers/Download_Drivers

[...]

Ik weet niet of ik binnenkort met OVZ ga spelen, maar container virtualisatie heeft buiten mijn werk zeker mijn aandacht. Of ik er op kantoor ooit iets mee ga doen weet ik niet, daar is het juist fijn om 1 type virtualisatie toe te passen. (Maar we experimenteren dus wel met een 2e hypervisor, kostenaspect, ik denk dat die specifieke toepassing prima op Proxmox kan en hoewel het mission-critical is, is het een prima plek het te introduceren.)
Voor zakelijk gebruik is OpenVZ niet interessant, dan komt Virtuozzo naar al snel naar voren. Ik had het niet over zakelijk gebruik etc. Daar heb ik weer hele andere meningen over en ik snap dat verhaal. (budget etc.)

Heb zelf ook een vm draaien op de 'kvm kernel module' :) Is redelijk efficient, maar verbruikt natuurlijk wat meer memory en cpu.

Maar goed, dit verhaal wijkt teveel af van de combinatie microserver / virtualisatiegebruik, wel interessant en het is een keer naar voren gekomen :) Voor de hobbyisten onder ons, probeer het eens op een microserver, mocht je alleen linux vm's / containers willen gebruiken.

Nogmaals, ik begrijp je helemaal :) Maar KVM vergelijken met containers is lastig, beide heeft het voor en nadelen. Containers zijn super interessant voor machines met een enkele disks en met weinig resources, daar haal je al snel 60% performance winst mee.

Voor nu is het interessant genoeg geweest O-) We lopen een beetje langs elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Ja, dat kan.
Huh!?
Ik had verwacht dat 'ie @ introductie veel duurder zou worden dan €220,- maar ze maken 'm volledig concurrerend met de Gen8.

Heeft iemand al uitgezocht hoe het met ILO zit? ILO heeft het niet, maar is er wel een out of band mogelijkheid, of zit dat er totaal niet in?

Nog redenen om alsnog voor de Gen8 te gaan, of juist alle redenen om toch de Gen10 aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:23:
[...]

Huh!?
Ik had verwacht dat 'ie @ introductie veel duurder zou worden dan €220,- maar ze maken 'm volledig concurrerend met de Gen8.

Heeft iemand al uitgezocht hoe het met ILO zit? ILO heeft het niet, maar is er wel een out of band mogelijkheid, of zit dat er totaal niet in?

Nog redenen om alsnog voor de Gen8 te gaan, of juist alle redenen om toch de Gen10 aan te schaffen?
Nope, helemaal niks.
Gewoon een PC eigenlijk, dat is een nadeel.... :)

Volgens mij werkt Intelligent Provisioning als enige echte enterprise feature. Je kan de CPU niet upgraden, dus in principe moeten we het hiermee doen.

Paar reacties terug de performance resultaten gepost (zonder turbo). Single core iets sneller, multicore een stuk langzamer. Performancetechnisch, dus vooral voor Windows is het zeker een vooruitgang (met name de graphics).

Ik zou zeggen dat de Gen10 Microserver een mooie prijs heeft voor rond de 200 euro, maar dat is voor de Gen8 net iets mooier..

Voordelen Gen8 t.o.v. Gen10 x3216
- Nette HDD Caddy's
- Deurtje die open kan om schijven te wisselen
- Minder geluid (In de gen10 moet je schroeven aan de zijkant van de disken vastzetten en dan erin schuiven...)
- iLO
- Multithread performance en cpu is te upgraden
- RAM snelheid is vrijwel nihil. 1333 vz 1600 (teruggeschroeft...)
- B120i (wat ook een nadeel kan zijn, HP drivers...)

Voordelen Gen10 x3216 t.o.v. Gen8
- Betere Graphics
- Snellere performance (single core tot nu toe)
- Nieuwe HPE logo
- Voor media is dit systeem uitstekend (plex etc.)
- Zuiniger (exacte gegevens moet ik nog meten, gen 8 is iig rond de 46 / 50 watt bij mij)
- Marvell RAID Driver (doet zijn werk prima)
- 2 PCI-e sloten x8 / x4
- Netwerk Performance (haal zelf in RAID1 een hogere snelheid over SMB, dan een Gen8 in RAID10)

Dus dat even in het kort.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmm. Is die Marvell RAID controller wel volledig uit te zetten? Dus in AHCI, net zoals de B120i. (Da's eigenlijk de enige manier waarop ik 'm bruikbaar vind. Fakeraid heb ik niets mee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:03:
Hmm. Is die Marvell RAID controller wel volledig uit te zetten? Dus in AHCI, net zoals de B120i. (Da's eigenlijk de enige manier waarop ik 'm bruikbaar vind. Fakeraid heb ik niets mee.)
Jep, zeker, by default komt de Gen10 met uefi, dan moet je de firmware vanaf een usb inladen en op die manier kun je alsnog een raidset maken. Dat zou ook kunnen door via de bios even naar legacy te gaan > configureren en terug naar uefi. Dus ze hebben het alleen maar lastiger gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:06:
[...]

Jep, zeker, by default komt de Gen10 met uefi, dan moet je de firmware vanaf een usb inladen en op die manier kun je alsnog een raidset maken. Dat zou ook kunnen door via de bios even naar legacy te gaan > configureren en terug naar uefi. Dus ze hebben het alleen maar lastiger gemaakt :)
Ik wil juist GEEN RAID. :)
4 disks er in, nog een 2,5" er bij of een USB stick en gaan.

ZFS word niet heel gelukig van een controller die meer doet dan bitjes van en naar de disks pompen, vandaar. (En da's bij de Gen8 zo fijn. BIOS in, controller in AHCI, reboot, klaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:12:
[...]

Ik wil juist GEEN RAID. :)
4 disks er in, nog een 2,5" er bij of een USB stick en gaan.

ZFS word niet heel gelukig van een controller die meer doet dan bitjes van en naar de disks pompen, vandaar. (En da's bij de Gen8 zo fijn. BIOS in, controller in AHCI, reboot, klaar...)
Als de Gen10 zo goedkoop is/blijft/wordt dan is dat een mooie basis voor bijv. OpenMediaVault
8GB is default genoeg voor een NAS ..

Kan de Gen10 wel van 2,5" HDD booten? naast 4 HDD's die dan als datadisk gebruikt kunnen worden via AHCI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeroday schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:55:
[...]

Als de Gen10 zo goedkoop is/blijft/wordt dan is dat een mooie basis voor bijv. OpenMediaVault
8GB is default genoeg voor een NAS ..

Kan de Gen10 wel van 2,5" HDD booten? naast 4 HDD's die dan als datadisk gebruikt kunnen worden via AHCI ?
Sure, is gewoon sata, dus dat is geen probleem lijkt me.
Moet je wel een kit voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:00:
[...]

Sure, is gewoon sata, dus dat is geen probleem lijkt me.
Moet je wel een kit voor kopen.
kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd in "Het grote HP Proliant Microserver topic"

Oh, wacht, ik heb niet gekeken of het bovenin zonder problemen toegevoegd kan worden.
Zal dat eens checken.

http://www.techazine.com/...7/06/microservergen10.jpg
Foto'tje, schijnbaar dus geen probleem..

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Heb je daar nou echt een kit voor nodig dan? Een sata kabel, stukje gaffertape en/of tiewraps en een stroom-splitter ben je er toch ook?

Zo heb ik het in mijn gen8 zitten iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragon2 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:06:
[...]

Heb je daar nou echt een kit voor nodig dan? Een sata kabel, stukje gaffertape en/of tiewraps en een stroom-splitter ben je er toch ook?

Zo heb ik het in mijn gen8 zitten iig.
Nah, ik las het verkeerd, bovenin kan het schijnbaar wel zonder problemen (zie vorige comment) :) Ziet er nog netjes uit ook, zelf heb ik nog geen SSD toegevoegd. Als iemand info wilt, dan kan ik het vanmiddag even checken op de gen10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:08:
[...]

Nah, ik las het verkeerd, bovenin kan het schijnbaar wel zonder problemen (zie vorige comment) :) Ziet er nog netjes uit ook, zelf heb ik nog geen SSD toegevoegd. Als iemand info wilt, dan kan ik het vanmiddag even checken op de gen10.
ik heb op 3 HP gen8 gewoon een 2,5" HDD liggen bovenop onder de case ..
daar wordt in combi met een USB disk vanaf geboot omdat de ODD niet toelaat om van te booten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2TwpkucJd1pEOZ3X5tmJTwPZ/full.jpg
voorbeeld zonder hdd, maar zie je wel waar ..

blijft mooi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7gxIDDPxoAsCyA0lkdcJpdFK/medium.jpg

Als ik een Gen10 zou toepassen zou dat dus een USB disk schelen ;) en wat geknoei om alles aan het lopen te krijgen <grin>

[ Voor 18% gewijzigd door zeroday op 23-08-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
zeroday schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:11:
[...]
daar wordt in combi met een USB disk vanaf geboot omdat de ODD niet toelaat om van te booten.
Huh? Ik heb geen usb sticks nodig hoor.... 2x gen 8 1x N40L hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zeroday schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:11:
[...]

[afbeelding]
voorbeeld zonder hdd, maar zie je wel waar ..

blijft mooi
[afbeelding]

Als ik een Gen10 zou toepassen zou dat dus een USB disk schelen ;) en wat geknoei om alles aan het lopen te krijgen <grin>
De Gen10 heeft een standaard en een vrij simpele bios. De kans is erg groot dat je gewoon kan booten van sata devices. Mocht uefi niet lukken, dan zou legacy het wel moeten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

dragon2 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:16:
[...]

Dat ligt eraan hoe je hem gebruikt
de 4x HDD die ik erin heb zitten heb ik in gebruik als datadisk en niet met een onderdeel als OS.
mijn Esxi server draait ook gewoon zonder ;) omdat deze de b120i gebruikt, maar die kan/wil ik niet gebruiken binnen OpenMediaVault. Vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dragon2 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:16:
[...]

Je *kunt* de Gen8 niet van de extra SATA aansluiting booten als er disks in zitten. Wel van USB.

Dus of je OS of bootloader moeten op USB staan, of je stopt er een MicroSD kaartje in, zet daar je bootloader op (meer is ook niet nodig) en boot vervolgens van de extra SATA aansluiting. Daarna kun je de 3,5" disks aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

unezra schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:45:
[...]

Je *kunt* de Gen8 niet van de extra SATA aansluiting booten als er disks in zitten. Wel van USB.

Dus of je OS of bootloader moeten op USB staan, of je stopt er een MicroSD kaartje in, zet daar je bootloader op (meer is ook niet nodig) en boot vervolgens van de extra SATA aansluiting. Daarna kun je de 3,5" disks aansturen.
Of (zoals ik gedaan heb), je sluit SATA 1 (die SATA600 doet) aan op je SSD en SATA 5 op je eerste drive.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:45:
[...]

Ik zal jullie wel niet snappen, maar zoals gezegd, ik heb geen usb stick/microsd nodig hier hoor... Tenzij je de usb stick bedoelt de 1e keer om van te booten, om het O/S (win server 2012 R2 essentials) mee op de SSD te krijgen.
k heb er 4 data schijven inzitten en dus de SSD bovenin, met sata kabel naar het mobo, als bootschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dragon2 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 21:00:
[...]

Ik zal jullie wel niet snappen, maar zoals gezegd, ik heb geen usb stick/microsd nodig hier hoor... Tenzij je de usb stick bedoelt de 1e keer om van te booten, om het O/S (win server 2012 R2 essentials) mee op de SSD te krijgen.
k heb er 4 data schijven inzitten en dus de SSD bovenin, met sata kabel naar het mobo, als bootschijf.
Hmmm, ik kan me nog voorstellen dat dat werkt als Windows je bootloader op de 3,5" disks heeft gezet. Of ik vergis me er in dat met fakeraid aan wel kan, maar volgens mij ook niet. Met je bootloader op de 3,5" zou het misschien moeten werken maar dat vind ik persoonlijk nog viezer dan je bootloader op SD kaart of op USB stick.

Dat gaat overigens over de Gen8, Gen10 of juist diegene voor de Gen8 weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
unezra schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 21:04:
[...]

Hmmm, ik kan me nog voorstellen dat dat werkt als Windows je bootloader op de 3,5" disks heeft gezet. Of ik vergis me er in dat met fakeraid aan wel kan, maar volgens mij ook niet. Met je bootloader op de 3,5" zou het misschien moeten werken maar dat vind ik persoonlijk nog viezer dan je bootloader op SD kaart of op USB stick.

Dat gaat overigens over de Gen8, Gen10 of juist diegene voor de Gen8 weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Met een SSD op de ODD poort (sata5) kun je alle 5 schijven als VD definiëren (geen raid, wel "raid" mode)
en dan gewoon je OS installeren op je schijf aangesloten op sata5 (ODD) je moet dan wel een splitter gebruiken en omzetten van molex naar sata power.
Of een van 4p FDD naar sata power converter gebruiken.

meer info

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even wat onderhoud aan mijn altijd stabiele ProLiant N40L;

Omdat mijn Western Digital 2.5" schijven in RAID1 wat S.M.A.R.T. errors gaven de laatste tijd, heb ik besloten deze te vervangen door een enkele Samsung SM843T SSD.
Ik vond het niet meer nodig om de OS disk in RAID1 te draaien, dus vandaar de overstap naar één SSD.

Omdat de AMD RAID Controller driver v3.2.1540.92 wèl S.M.A.R.T. informatie over de aanwezig geconfigureerde RAID set gaf, maar niet goed alle S.M.A.R.T informatie van overige losse gekoppelde disken aan deze onboard controller met de gecombineerde RAID AHCI driver, ben ik overgestapt van de BIOS aansturing RAID naar AHCI.

Het overstappen van de BIOS instelling RAID naar AHCI was relatief eenvoudig en zonder problemen.
De bestaande RAID set heb ik met een USB bootstick en tool gecloned naar de SSD.
Daarna in de BIOS gekozen voor de SSD als bootdrive. (ik draai gewoon op stock HP firmware 0.41)

Na het opstarten van WHS2011, in windows de volgende registrykeys aangepast, zodat na aanpassing van de BIOS naar AHCI deze door Windows alvast herkend worden.
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci wijzigen naar 0
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\atapi wijzigen naar 0
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\amssata wijzigen naar 0

Hierna heb ik de BIOS instelling overgeschakeld van RAID naar AHCI. Windows start naar behoren op en installeert wat devices, waaronder de default Microsoft AHCI driver. (een paar keer herstarten is nodig)

Daarna heb ik de standaard Microsoft driver vervangen door de amd_sata_ahci_win7x64_1.2.1.263 driver.
Dit is overigens een wat oudere AMD AHCI driver, maar deze heeft zowel S.M.A.R.T. als TRIM ondersteuning.

Voor de zekerheid nog even een TrimCheck uitgevoerd -> OK
En de S.M.A.R.T informatie gecontroleerd middels Stablebit Scanner -> OK

Kortom: Een mooie wijziging met als voordeel dat de OS SSD wat sneller is dan de HDD's, ik geen RAID meer nodig heb vanuit de BIOS, en dat S.M.A.R.T en TRIM werkt voor alle disken die zijn aangesloten op de onboard AMD controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
HPESBHF03769 rev.1 - HPE Integrated Lights-out 4 (iLO 4) Multiple Remote Vulnerabilities, http://h20565.www2.hpe.co...y?docId=hpesbhf03769en_us

Bron: https://www.security.nl/p...in+serverbeheertool+iLO+4

[ Voor 84% gewijzigd door vDorst op 24-08-2017 17:26 ]

• Tomba

Tomba

Bedankt voor de tip. Versie 2.54 is zonder contract te downloaden en vereist onder Windows 2012 R2 geen reboot (althans niet bij mij)

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Tomba schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:45:
[...]

Bedankt voor de tip. Versie 2.54 is zonder contract te downloaden en vereist onder Windows 2012 R2 geen reboot (althans niet bij mij)
altijd weer een drama om de scexe uit te pakken en te gebruiken .. ik upload altijd direct via de ILO interface en die vreet alleen de bin ..
maar goed.. Linux to the rescue
./CP032620.scexe --unpack=/home/flikvlakbin/iLO4
De eerst van 4 nu aan het updaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Whuh? Ben ik nu de enige die gewoon de ISO download en die via ILO zelf rechtstreeks zijn servers in ragt? Da's ook eng, maar het werkt wel en is akelig hufter-proof.

Voor remote vulnerabilities ben ik dan weer niet zo bang. Je gaat je ILO niet aan het internet hangen. Op kantoor heb je daar een management netwerk voor en thuis is het in de regel zo weinig nodig dat de voordelen niet opwegen ten de nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
[...]

Ja, dat kan.
Nice link, heb hem direct even gesubmit om te listed in de pricewatch stond ie nml nog niet in (alleen de Gen8)

Op moment van schrijven trouwens al weer iets duurder
https://azerty.nl/product...ver-ultra-microtowermodel
Artikelnummer: 3103787
€ 267,71
(€ 221,25 excl. 21% BTW)
2-3 werkdagen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutch2007 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 02:20:
[...]

Nice link, heb hem direct even gesubmit om te listed in de pricewatch stond ie nml nog niet in (alleen de Gen8)

[...]
Goed bezig :) Stond er idd nog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:31:
Whuh? Ben ik nu de enige die gewoon de ISO download en die via ILO zelf rechtstreeks zijn servers in ragt? Da's ook eng, maar het werkt wel en is akelig hufter-proof.

Voor remote vulnerabilities ben ik dan weer niet zo bang. Je gaat je ILO niet aan het internet hangen. Op kantoor heb je daar een management netwerk voor en thuis is het in de regel zo weinig nodig dat de voordelen niet opwegen ten de nadelen.
een iso downloaden voor een ilo update?
Ik draai 3 linux systemen en een vmware OS.. ik wil dan ILO makkelijk updaten en dat kan dan via de ILO console via de webinterface van ilo. Bin uploaden en hop ..
ik heb eerder op andere manieren onder linux te lopen prutsen maar via de webinterface was het makkelijkste.
ilo heb ik niet aan het internet hangen, ik zat nog op 2.44 gisteren .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Dutch2007 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 02:20:
[...]

[...]
waarschijnlijk iemand die het bedrag van het device zonder BTW als bedrag MET BTW had ingegeven.
want dit is wel groter verschil ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zeroday schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:44:
[...]
een iso downloaden voor een ilo update?
Ik draai 3 linux systemen en een vmware OS.. ik wil dan ILO makkelijk updaten en dat kan dan via de ILO console via de webinterface van ilo. Bin uploaden en hop ..
ik heb eerder op andere manieren onder linux te lopen prutsen maar via de webinterface was het makkelijkste.
Oh, hum. Dat kan dus zonder reboot van het hele systeem?
Dat had ik even niet in de gaten. :-) Ik reboot d'r inderdaad voor en dan trap je een ISO ILO in, boot vanaf die ISO, auto update en gaan.

Uptimes zijn immers voor mietjes...
ilo heb ik niet aan het internet hangen, ik zat nog op 2.44 gisteren .. ;)
Sowieso moet je ILO volgens mij niet aan het internet hangen. Lijkt me een Heel Slecht Idee (tm). Dan maakt zo'n remote vulnerability dus ook niet meer uit. Heb je een management netwerk voor waar je via VPN heen hopt, daar hang je je ILO's aan. Veilig achter de firewall... (In een bedrijfssituatie dan, privé kan ik me voorstellen dat dat wat overkill is hoewel je daar ook niet heel spannende dingen voor nodig hebt. Managed switch, intelligente router, VPN terminator en klaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:49:
[...]

Oh, hum. Dat kan dus zonder reboot van het hele systeem?
yup yup ;_)
Dat had ik even niet in de gaten. :-) Ik reboot d'r inderdaad voor en dan trap je een ISO ILO in, boot vanaf die ISO, auto update en gaan.
Uptimes zijn immers voor mietjes...
mijn netwerk heeft met upgrade naar 6.5 Exsi en het vervangen van een smart switch al genoeg te lijden gehad van de week ;) dus ik vond het wel goed .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Weer wat geleerd. :)
Dat wist ik werkelijk niet.

Maar eens uitzoeken dan, kan in gevallen best handig zijn.

Pakt 'ie dan ook alle firmwares mee of is het alleen ILO zelf?
[...]
mijn netwerk heeft met upgrade naar 6.5 Exsi en het vervangen van een smart switch al genoeg te lijden gehad van de week ;) dus ik vond het wel goed .. ;)
:) Ik ben eens aan het inventariseren wat ik wil aanschaffen. Nieuw netwerk, nieuwe PC, mogelijk extra server voor backups, etc. Dan nog er genoeg tijd in stoppen dat het al dat geld en moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:54:
[...]
Weer wat geleerd. :)
Dat wist ik werkelijk niet.
Maar eens uitzoeken dan, kan in gevallen best handig zijn.
Pakt 'ie dan ook alle firmwares mee of is het alleen ILO zelf?
dit wil die doen via de webinterface van je ILO poort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/POGyRcrhZpQKHpGv1bpKqshK/full.jpg

(even via VPN naar huis geconnect) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
zeroday schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:21:
[...]

altijd weer een drama om de scexe uit te pakken en te gebruiken .. ik upload altijd direct via de ILO interface en die vreet alleen de bin ..
maar goed.. Linux to the rescue
./CP032620.scexe --unpack=/home/flikvlakbin/iLO4
De eerst van 4 nu aan het updaten
Met 7zip gaat het uitpakken hier altijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Zou de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T geschikt zijn deze allebei tegelijk te draaien?
• FreeNAS
• Pfsense

Het wordt niet mijn primaire NAS, maar wel primaire router. Ik zoek een budget-oplossing, maar FreeNAS is zo moeilijk qua hardware-vereisten (geen AMD, virtualisering oppassen) en het belangrijkste is voor mij ook eigenlijk Pfsense, maar het zou mooi zijn als het allebei kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

wmn79 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

Met 7zip gaat het uitpakken hier altijd zonder problemen.
deed ik, kreeg ik 1 bestand.. heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

chronoz schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:55:
Zou de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T geschikt zijn deze allebei tegelijk te draaien?
• FreeNAS
• Pfsense

Het wordt niet mijn primaire NAS, maar wel primaire router. Ik zoek een budget-oplossing, maar FreeNAS is zo moeilijk qua hardware-vereisten (geen AMD, virtualisering oppassen) en het belangrijkste is voor mij ook eigenlijk Pfsense, maar het zou mooi zijn als het allebei kan.
Zal vast kunnen maar als je ziet dat je voor 50 EUR al een Ubiquity EdgeRouter koopt, zou ik dat lekker los houden. :) Wil je pfSense, zijn daar ook goedkope en goede producten voor te vinden.

Op de eoa manier vind ik je NAS combineren met iets anders nooit zo'n goed idee. Het kan, het werkt, maar met 200Km/h door de bebouwde kom scheuren met een kart kan ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Maar de Edge Router configureren moet allemaal zoveel via de Vyatta cli en je kunt met Pfsense een stuk meer. Static leases automatisch registreren in de Edgerouter heb ik nog niet gezien. Dan weer handmatig /etc/hosts aanpassen.

En ik maak vaak back-ups via een OpenVPN verbinding, ik weet niet of de EdgeRouter 40Mbit/sec over een OpenVPN-verbinding kan versturen. Ik doe het nu via een static route naar een Pfsense VM die het OpenVPN verkeer dan verwerkt.

Ik vind een NAS VM verder geen probleem, alleen FreeNAS is erg picky en ik daarom wil ik dus met de hardware-keuze even oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

chronoz schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:10:
Maar de Edge Router configureren moet allemaal zoveel via de Vyatta cli en je kunt met Pfsense een stuk meer. Static leases automatisch registreren in de Edgerouter heb ik nog niet gezien. Dan weer handmatig /etc/hosts aanpassen.
Geen idee of 'ie dat kan, ik zou dat op de infra er achter regelen. :)

pfSense is wel heel fijn, zijn ook doosjes voor. Helaas niet ècht goedkoop:
https://store.netgate.com/SG-2220.aspx
https://store.netgate.com/SG-1000.aspx
En ik maak vaak back-ups via een OpenVPN verbinding, ik weet niet of de EdgeRouter 40Mbit/sec over een OpenVPN-verbinding kan versturen. Ik doe het nu via een static route naar een Pfsense VM die het OpenVPN verkeer dan verwerkt.

Ik vind een NAS VM verder geen probleem, alleen FreeNAS is erg picky en ik daarom wil ik dus met de hardware-keuze even oppassen.
Hmm, juist. Ik heb het idee dat het wel mee valt alleen het nadeel van FreeNAS in een vm is dat ZFS beperkt zijn werk kan doen tenzij je met hardware passthrough werkt. Dan kun je het bijna beter andersom doen. FreeNAS als hypervisor. Wat ik ook een vrij onzalig idee vind. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Dan is de vraag of de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T passthrough van een controller ondersteunt .

Ik weet niet of alle moederborden een onboard SATA controller hebben die op passthrough te zetten is?

Ik zag dit over de processor:
Intel® Virtualization Technology (VT-x) ‡
Yes
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) ‡
No
Intel® VT-x with Extended Page Tables (EPT) ‡
Yes
Ik zag ook dat VT-d niet ondersteund was. Is dat voor passthrough van een netwerk kaart? Dat zou ik sowieso niet willen, gewoon 2 virtual switches in VMware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-cil
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 15:59
Ik heb de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T en wil graag het werkgeheugen uitbreiden. Er zit nu 4GB in, maar dit is toch iets te weinig. Nu las ik de gen8 nogal moeilijk doet over bepaalde modules en vroeg me af of jullie mij advies konden geven over welke module goed ervoor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:03
niels-cil schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:59:
Ik heb de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T en wil graag het werkgeheugen uitbreiden. Er zit nu 4GB in, maar dit is toch iets te weinig. Nu las ik de gen8 nogal moeilijk doet over bepaalde modules en vroeg me af of jullie mij advies konden geven over welke module goed ervoor werkt.
pricewatch: Crucial CT102472BD160B doen het hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Met een Xeon v2-upgrade is er wel een controller netjes door te geven aan een FreeNAS VM?

Ik lees dat het alsnog vrij moeilijk gaat allemaal in the comments: https://b3n.org/installed...2-in-gen8-hp-microserver/

[ Voor 43% gewijzigd door chronoz op 26-08-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wat me niet helemaal duidelijk is geworden, is bij de Gen10 de RAID functionaliteit net als bij de Gen8 met zijn B120i helemaal uit te schakelen? Dus straight AHCI mode?

En hoe zit het nu met de remote management mogelijkheden, ILO zit er niet op, maar wel iets vergelijkbaars?

Ik twijfel over een 4e Microserver voor offsite backups van mijn data. De gen10 kan dan interessant zijn omdat 'ie meer geheugen aan kan maar AHCI is voor mij wel een eis en iets als ILO wil ik ook niet zonder. (Anders moet je d'r weer een toetsenbord en monitor aan knopen als het eens echt mis gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 09:14
Paar vraagjes ;

Ik heb een nieuwe gen8 server aangeschaft, een 1220v2 erin gezet en uitgebreid naar 16gb. De bedoeling is een (hobby) vm server bouwen incl nas functionaliteit. Heb een paar dagen met proxmox gespeeld maar dat is mi iets te veel cli werk. Heb wel een groot deel klaar gekregen maar voelde mij toch niet lekker als het gaat om backup etc. Dus besloten om vmware in te zetten. Voor mij wat meer bekend ( oud vcp'er)
Waar ik nu niet helemaal uit kom is het volgende :
Ik wil 4x 2tb in de bays stoppen en een ssd gebruiken voor de vm's. Wat is dan wijsheid : een usb naar sata converter en deze als boot en vmfs inrichten, een aparte sata controller en hier de ssd aanhangen, en zo ja welke controller ? Dit hoeft geen mega performance te leveren. ( lees lekker goedkoop dus )

Of is het niet echt nodig om de de disken door te zetten naar de 'nas'vm , dus de spinning disks ook voorzien van vmfs, en deze inzetten in de nasvm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39

WouterG

Dit is geen ondertitel

Vorige week heb ik op ebay een Xeon E3-1265L (V1) besteld, gisteren kwam hij al binnen. Voor 68 euro toch een behoorlijke prestatiewinst vergeleken met de standaard Celeron. Ik heb nog even getwijfeld voor een 1265L V2, maar die werd toch al snel een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

DvD77 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:18:
Paar vraagjes ;

Ik heb een nieuwe gen8 server aangeschaft, een 1220v2 erin gezet en uitgebreid naar 16gb. De bedoeling is een (hobby) vm server bouwen incl nas functionaliteit. Heb een paar dagen met proxmox gespeeld maar dat is mi iets te veel cli werk.
Proxmox te veel CLI werk?
De hele crux van Proxmox is nu net dat je zo goed als alles via de GUI doet.

Er zijn een paar kleine dingen maar dat zijn eigenlijk altijd eenmalige zaken en veel van de zaken die je op PVE op de CLI moet doen, zijn zaken die je met ESXi helemaal niet kunt.
Heb wel een groot deel klaar gekregen maar voelde mij toch niet lekker als het gaat om backup etc.
Waar liep je tegenaan?

Dit klinkt namelijk vooral als onbekendheid. Als je een beetje bekend bent met Linux, zijn de dingen die niet via de PVE GUI kunnen eigenlijk zelden of nooit echt spannend. (D'r draait nl vrijwel stock Debian onder. Wel met een eigen kernel en dus de specifieke PVE GUI en CLI tools.)

Mind you dat de functionaliteit van ESXi een fractie is van de functionaliteit van PVE. Dingen als clustering kun je compleet vergeten. Mocht je dus ooit een cluster met centrale storage willen bouwen, kun je in dat geval meteen je hypervisor vervangen.

Zo zijn er nog veel meer features die PVE wel heeft en ESXi niet.

Iets om mee te nemen in je overweging welke hypervisor je gebruikt. :)
Dus besloten om vmware in te zetten. Voor mij wat meer bekend ( oud vcp'er)
Waar ik nu niet helemaal uit kom is het volgende :
Ik wil 4x 2tb in de bays stoppen en een ssd gebruiken voor de vm's. Wat is dan wijsheid : een usb naar sata converter en deze als boot en vmfs inrichten, een aparte sata controller en hier de ssd aanhangen, en zo ja welke controller ? Dit hoeft geen mega performance te leveren. ( lees lekker goedkoop dus )
Het is me niet duidelijk waar je de 2x2T voor wil gebruiken, dus een antwoord op deze vraag is zonder dat, lastig te geven. :)

USB naar SATA klinkt als een ontzettend slecht idee. Je kunt 5 SATA disks aan dat ding hangen plus nog eens een MicroSD kaartje en een USB stick. Voor mijn FreeNAS doos heb ik een USB stick d'r in gehangen die extreem veel read/write cycles aan kan. Performance is niet belangrijk, FreeNAS doet vrijwel alles uit geheugen dus alleen het booten is traag. De 4 SATA disks zijn puur voor opslag van data. (Dat moet ook met FreeNAS, je kunt geen data op je OS disk plaatsen.)
Of is het niet echt nodig om de de disken door te zetten naar de 'nas'vm , dus de spinning disks ook voorzien van vmfs, en deze inzetten in de nasvm.
Welk NAS OS ga je draaien? Dat is mede bepalend daarvoor.
FreeNAS gebruikt ZFS en eigenlijk wil je dat niet zonder directe toegang tot je disks. WIl je dat echt met je hypervisor combineren, dan is passthrough wel de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
WouterG schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 14:27:
Vorige week heb ik op ebay een Xeon E3-1265L (V1) besteld, gisteren kwam hij al binnen. Voor 68 euro toch een behoorlijke prestatiewinst vergeleken met de standaard Celeron. Ik heb nog even getwijfeld voor een 1265L V2, maar die werd toch al snel een stuk duurder.
Maar mis je niet wat functionaliteit c.q. meer stroom gebruik (dus meer warmte en geluid)? Ik twijfel nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 08:55:
Wat me niet helemaal duidelijk is geworden, is bij de Gen10 de RAID functionaliteit net als bij de Gen8 met zijn B120i helemaal uit te schakelen? Dus straight AHCI mode?
Dat schijnt te kunnen
En hoe zit het nu met de remote management mogelijkheden, ILO zit er niet op, maar wel iets vergelijkbaars?
Dat is eruit, geen mogelijkheid.
Ik twijfel over een 4e Microserver voor offsite backups van mijn data. De gen10 kan dan interessant zijn omdat 'ie meer geheugen aan kan maar AHCI is voor mij wel een eis en iets als ILO wil ik ook niet zonder. (Anders moet je d'r weer een toetsenbord en monitor aan knopen als het eens echt mis gaat.)
Bij de G8 blijven dan ..
ik heb er nu 4 .. en ik zou hooguit de Gen10 als speeldoos willen hebben om te zien wat je ermee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmm, da's wat tricky dan.

Iemand die het zeker weet? :)
[...]
Dat is eruit, geen mogelijkheid.
Meh. :(
[...]
Bij de G8 blijven dan ..
ik heb er nu 4 .. en ik zou hooguit de Gen10 als speeldoos willen hebben om te zien wat je ermee kan.
Dan kan ik beter een SuperMicro machientje kopen die 32G aan kan en een van mijn Gen8's als NAS in zetten. De belangrijkste reden voor mij om voor een Gen10 te gaan zou de 32G zijn en dan kan ik mijn cluster aftuigen naar 1. (Cluster is leuk, maar thuis heb ik het niet echt nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[b]unezra schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:25:

Dan kan ik beter een SuperMicro machientje kopen die 32G aan kan en een van mijn Gen8's als NAS in zetten. De belangrijkste reden voor mij om voor een Gen10 te gaan zou de 32G zijn en dan kan ik mijn cluster aftuigen naar 1. (Cluster is leuk, maar thuis heb ik het niet echt nodig.)
Krijg jij dat voor elkaar voor hetzelfde geld?
dan doe ik mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
unezra schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:11:
[...]

Proxmox te veel CLI werk?
De hele crux van Proxmox is nu net dat je zo goed als alles via de GUI doet.

Er zijn een paar kleine dingen maar dat zijn eigenlijk altijd eenmalige zaken en veel van de zaken die je op PVE op de CLI moet doen, zijn zaken die je met ESXi helemaal niet kunt.
Inderdaad begon het met wat kleine zaken als zfs config etc. Dat was ook niet het probleem.
Wat ik mis ( en wellicht heb ik niet goed gekeken) is een gui om backup oplossingen aan te maken zoals Hyperbackup in Synology bv.
Mijn doel was om met Proxmox 2 vliegen in 1 klap te slaan door ZFS in te richten op de spinning disks en dit als fileserver te gebruiken ( foto's , data etc) Dat is mij gelukt door een docker netatalk aan te maken en zo wat testjes te doen.

Zou jij aanraden om een nas te virtualiseren in proxmox ? of zfs icm samba / afp ? daarbij miste ik dus het stukje gui om dit alles goed in te richten.
unezra schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:11:
[...]

Het is me niet duidelijk waar je de 2x2T voor wil gebruiken, dus een antwoord op deze vraag is zonder dat, lastig te geven. :)
De spinning disks zijn voor data ( foto's bestanden etc)
Welk NAS OS ga je draaien? Dat is mede bepalend daarvoor.
FreeNAS gebruikt ZFS en eigenlijk wil je dat niet zonder directe toegang tot je disks. WIl je dat echt met je hypervisor combineren, dan is passthrough wel de way to go.
Idd iets als freenas of xpenology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zeroday schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:26:
[...]
Krijg jij dat voor elkaar voor hetzelfde geld?
dan doe ik mee ;)
2 Gen8's met elk 16G en een SSD kosten ook heel rap 400 EUR per stuk. Voor 800 EUR moet je volgens mij een aardig eind komen. Als dat dan ook nog eens 40W ipv 80W vreet win je dat volgens mij best snel terug.

Dus ja, da's wel een mogelijkheid die ik verder ga onderzoeken. Wellicht dat ik dan toch 2 van de 3 Gen8's anders ga inzetten dan ik nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

rookie no. 1 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:23:
[...]

Maar mis je niet wat functionaliteit c.q. meer stroom gebruik (dus meer warmte en geluid)? Ik twijfel nog...
Volgens mij gebruiken ze net zoveel stroom en is de Xeon 1265L V2 niet enorm veel sneller als de V1. Ik heb er (nog) geen spijt van.

Hij draait nu vol belast (Boinc,DPC) op een graad of 70 (gemeten met open hardware monitor, ILO geeft niet de core-temperatuur weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
niels-cil schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:59:
Deze heb ik laatst besteld voor mijn Gen8, werkt goed bij mij.

In mijn ML10 werkt dit goed. Dit is ook unbuffered ECC, volgens mij is het uitwisselbaar.

Check ook even deze pagina, staat vol met handige tips, ook over RAM.

[ Voor 22% gewijzigd door oef! op 28-08-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:03
WouterG schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Volgens mij gebruiken ze net zoveel stroom en is de Xeon 1265L V2 niet enorm veel sneller als de V1. Ik heb er (nog) geen spijt van.

Hij draait nu vol belast (Boinc,DPC) op een graad of 70 (gemeten met open hardware monitor, ILO geeft niet de core-temperatuur weer).
De v2 is bijna 30% sneller als de v1.

De v1 is in basis gewoon een 1260L, geproduceerd op 32nm, de v2 op 22nm. De v1 zal dus eerder thermal throttling gebruiken om binnen de 45W TDP te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
chronoz schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:55:
• FreeNAS
• Pfsense

Houd er rekening mee dat toekomstige versies van pfSense AES-NI nodig gaan hebben, deze feature is niet aanwezig op de g1610t:

While we’re not revealing the extent of our plans, we do want to give early notice that, in order to support the increased cryptographic loads that we see as part of pfSense verison 2.5, pfSense Community Edition version 2.5 will include a requirement that the CPU supports AES-NI.

Bron

Wat betreft:
chronoz schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:33:
[...]
Ik zag ook dat VT-d niet ondersteund was. Is dat voor passthrough van een netwerk kaart? Dat zou ik sowieso niet willen, gewoon 2 virtual switches in VMware.
Nee, dit heeft niets met NIC's te maken.

Wat betreft AHCI, it's complicated. Je verliest volgens mij de SMART functionaliteit en je kunt niet booten vanaf de vijfde SATA aansluiting, m.a.w. de normale SATA aansluiting op het mobo (de eerste vier kanelen gaan via de b120i SAS kabels). Je hebt daarvoor een verloopkabeltje nodig. Zie deze pagina.

[ Voor 27% gewijzigd door oef! op 28-08-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Domino schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:44:
[...]

De v2 is bijna 30% sneller als de v1.

De v1 is in basis gewoon een 1260L, geproduceerd op 32nm, de v2 op 22nm. De v1 zal dus eerder thermal throttling gebruiken om binnen de 45W TDP te blijven.
Voor mij was het het prijsverschil niet waard, dat zal ieder voor zich uit moeten maken.

Het schijnt dat de 1265L V1 wel beter zijn warmte kwijt kan doordat de die groter is en de heat spreader er anders op geplakt zit. Bij mij blijft hij full load onder de 70 graden dus hitte zie ik niet als een probleem, ik zie zeker geen thermal throttling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
De v2 heeft een passmark van 7600, de v1 een passmark van 6000. Allebei vrij netjes voor een budget-PC met een paar hard disks en laag energie-verbruik.

ik zie dat de prijzen van de Xeon v2 al vaak €75 hoger liggen vanwege de hoge vraag, dat lijkt me dan ook niet de moeite waard. Tenzij je een hele mooie deal kunt treffen.
oef! schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:46:
[...]

Houd er rekening mee dat toekomstige versies van pfSense AES-NI nodig gaan hebben, deze feature is niet aanwezig op de g1610t:

While we’re not revealing the extent of our plans, we do want to give early notice that, in order to support the increased cryptographic loads that we see as part of pfSense verison 2.5, pfSense Community Edition version 2.5 will include a requirement that the CPU supports AES-NI.

Bron

Wat betreft:

[...]

Nee, dit heeft niets met NIC's te maken.

Wat betreft AHCI, it's complicated. Je verliest volgens mij de SMART functionaliteit en je kunt niet booten vanaf de vijfde SATA aansluiting, m.a.w. de normale SATA aansluiting op het mobo (de eerste vier kanelen gaan via de b120i SAS kabels). Je hebt daarvoor een verloopkabeltje nodig. Zie deze pagina.
Smart functionaliteit verlies vind ik sowieso een no-go met FreeNAS, zeker als je het correct wilt doen.

Ik denk dat ik zelf toch voor een andere server ga en dat de HP Proliant MicroServer Gen8 misschien niet ideaal is voor VMware + FreeNAS passthrough..

[ Voor 67% gewijzigd door chronoz op 28-08-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
DvD77 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:18:

In mijn huidige opzet is de SSD via de ODD poort verbonden (verloopstukje nodig voor het stroom) en zit in zijn eentje in een b120i RAID 0. De rest van de disks (4x 2TB)gaat via een P410 in RAID10. Dit werkt pijnloos (onder ESXi en Windows 10).

Ik liep met ESXi tegen het feit aan dat ik niet eenvoudig grotere VMFS'en kon aanmaken dan 2TB, het bovenliggende OS zou dus meerdere VMFS'en moeten beheren in een grote pool, ik heb nooit uitgezocht of dat mogelijk is.

Qua controller/disk setup: op mijn ML10 met b120i liep ik onder ESXi met VMFS tegen aanzienlijke performanceproblemen aan, 80MB/s in een debian VM versus 250MB/s onder Windows, beiden in RAID10 modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
oef! schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:17:
[...]

In mijn huidige opzet is de SSD via de ODD poort verbonden (verloopstukje nodig voor het stroom) en zit in zijn eentje in een b120i RAID 0. De rest van de disks (4x 2TB)gaat via een P410 in RAID10. Dit werkt pijnloos (onder ESXi en Windows 10).

Ik liep met ESXi tegen het feit aan dat ik niet eenvoudig grotere VMFS'en kon aanmaken dan 2TB, het bovenliggende OS zou dus meerdere VMFS'en moeten beheren in een grote pool, ik heb nooit uitgezocht of dat mogelijk is.

Qua controller/disk setup: op mijn ML10 met b120i liep ik onder ESXi met VMFS tegen aanzienlijke performanceproblemen aan, 80MB/s in een debian VM versus 250MB/s onder Windows, beiden in RAID10 modus.
de p410 wordt niet ondersteund in esxi 6.5u1 toch ? in ieder geval niet volgens de comp list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
DvD77 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:30:
[...]
de p410 wordt niet ondersteund in esxi 6.5u1 toch ? in ieder geval niet volgens de comp list
Ik heb het werkend gehad (HPE VMWare image), of het officieel ondersteund wordt weet ik niet maar de controller werd correct herkend. Ik had in de aanloop wel problemen met het detecteren van de disks, ESXi leek erdoor te crashen (web ui onbereikbaar). Later werkte het automagisch wel.

[ Voor 6% gewijzigd door oef! op 28-08-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
Wellicht had ik mij iets meer moeten inlezen maar zoals ik het nu zie is dat proxmox disks kan doorzetten. terwijl esxi controllers doorgezet moeten worden. dat maak een extra controller bij proxmox overbodig toch?

Dus voor een NAS - VM oplossing :
Proxmox
SSD en Spinning disks aan de b120i met proxmox , spinning disks doorzetten naar nas-vm

VMware
SSD op b120i , aparte raid controller met de spinningdisks . Raid controller doorzetten naar nas-vm

in beide gevallen wordt de SSD dus gebruikt voor OS vm disks en wordt er geboot van USB

heb ik het nu juist ?

Daniel

[ Voor 7% gewijzigd door DvD77 op 28-08-2017 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
WouterG schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:58:
[...]

Voor mij was het het prijsverschil niet waard, dat zal ieder voor zich uit moeten maken.
Inderdaad, ik heb toch maar de 1265L V2 besteld via eBay. Eerste bestelling ooit vanuit tweedehands internationaal gebied, ben heel benieuwd want het is toch een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:13:
[...]

2 Gen8's met elk 16G en een SSD kosten ook heel rap 400 EUR per stuk. Voor 800 EUR moet je volgens mij een aardig eind komen. Als dat dan ook nog eens 40W ipv 80W vreet win je dat volgens mij best snel terug.

Dus ja, da's wel een mogelijkheid die ik verder ga onderzoeken. Wellicht dat ik dan toch 2 van de 3 Gen8's anders ga inzetten dan ik nu toe.
pas geleden geprobeerd een mooi gebakje bij elkaar te zetten voor Esxi ingericht op snelheid, dus een speciale intel SSD en snelle processor met genoeg geheugen. ik kwam niet onder de 1200 euro

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 298,49€ 298,49
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Thermaltake Core V21€ 65,30€ 65,30
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8K2/32I€ 329,95€ 329,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 73,78€ 73,78
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 289,-€ 289,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.206,52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

rookie no. 1 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:32:
[...]

Inderdaad, ik heb toch maar de 1265L V2 besteld via eBay. Eerste bestelling ooit vanuit tweedehands internationaal gebied, ben heel benieuwd want het is toch een hoop geld.
ik ben zeer tevreden over mijn 1265L v2, daarnaast overgestapt naar 6.5 ESXI en ik heb zowel Librenms als observium draaien.. 2 totaal verschillende grafieken qua CPU gebruik .. als je naar het gemiddelde kijkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SKQ3CKfLnFE4hrydcgq66Lcq/full.jpg

en observium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5lJv0whj1QRDMdKjZ5VcGYSb/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
zeroday schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 07:32:
[...]
ik ben zeer tevreden over mijn 1265L v2, daarnaast overgestapt naar 6.5 ESXI en ik heb zowel Librenms als observium draaien.. 2 totaal verschillende grafieken qua CPU gebruik .. als je naar het gemiddelde kijkt
Bijzonder! Dan heeft minstens één van deze monitoring systemen het bij het verkeerde eind, lijkt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chronoz
zeroday schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 07:26:
[...]

pas geleden geprobeerd een mooi gebakje bij elkaar te zetten voor Esxi ingericht op snelheid, dus een speciale intel SSD en snelle processor met genoeg geheugen. ik kwam niet onder de 1200 euro

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 298,49€ 298,49
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Thermaltake Core V21€ 65,30€ 65,30
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8K2/32I€ 329,95€ 329,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 73,78€ 73,78
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 289,-€ 289,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.206,52
De Xeon E3 1275 v6 was pas voor ~230 bij MeGekko, had ik eigenlijk ook moeten kopen. Geen idee ze hem leveren, maar het tikt enorm aan ja. Ik heb de https://www.megekko.nl/pr...agate-Enterprise-NAS-8TB/ wel gelijk besteld, met die halve prijs, al verwacht ik niet dat ze die leveren.

Ik vind dit pricewatch: HP Proliant Enterprise ML10 Gen9 3GHz E3-1225V5 300W Tower (4U) persoonlijk een hele mooie als je meer budget hebt, met geluk verkoop je de CPU, vervanging hem door een G4400/G4560. Je hebt ook nog 4 vrije PCIe sloten.

Wel bij voorkeur bij Amazon.de, al is er even geen voorraad: https://www.amazon.de/gp/product/B01BWLBUS6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

rookie no. 1 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:35:
[...]

Bijzonder! Dan heeft minstens één van deze monitoring systemen het bij het verkeerde eind, lijkt me ;)
nou ..als je heel goed kijkt dan zie je dat het gele qua structuur overeenkomt met wat je zit in de librenms structuur. Het lijkt erop dat ze besloten hebben om de average grafiek wel erin te hangen maar dat de individuele er ook bij is gezet, waardoor je de spikes ook ziet. individueel lijken de grafieken (per processor) wel overeenkomstig, al moet ik dat nog een keer bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

DvD77 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:51:
[...]
Wellicht had ik mij iets meer moeten inlezen maar zoals ik het nu zie is dat proxmox disks kan doorzetten. terwijl esxi controllers doorgezet moeten worden. dat maak een extra controller bij proxmox overbodig toch?
Klopt. :)
Dus voor een NAS - VM oplossing :
Proxmox
SSD en Spinning disks aan de b120i met proxmox , spinning disks doorzetten naar nas-vm
Ja, maar vooral dus ook die B120i in AHCI mode. Anders worden alsnog je individuele disks niet gezien. :) Met de AHCI is het een gewone SATA controller geworden.
VMware
SSD op b120i , aparte raid controller met de spinningdisks . Raid controller doorzetten naar nas-vm

in beide gevallen wordt de SSD dus gebruikt voor OS vm disks en wordt er geboot van USB

heb ik het nu juist ?
Volgens mij wel. :)

Maar je hoeft niet te booten van USB. Als je een SSD aan de controller hangt, kun je ook een SD kaartje plaatsen met daarop je bootsector. Anders kun je niet booten vanaf die SSD. Kaartje hoeft niet groot te zijn, er komt immers niet meer op te staan dan je bootsector en hooguit een paar kernels met grub. Data veranderd ook niet vaak waardoor zo'n SD kaart prima is.

Fin, USB stick of SD maakt niet veel uit, beiden werkt. Bij beiden is het kleinste dat je kunt krijgen groot genoeg. Met een /boot van 128M ben je vaak al ruim klaar. Paar kernels nemen niet zo veel ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DIF
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-05 11:05
Op mijn microserver G8 draai ik unRAID. Ik heb alle 4 drive bays + de ODD poort voor een SSD in gebruik. Als ik nu een Sata controller toevoeg, kan ik dan gewoon extra schijven erin zetten? Is het maximum van 16TB nog steeds van toepasing? Of werd dat maximum bepaald door de B120i controller?

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Wat voor harde schijven gebruiken jullie? Ik heb dan een ML10 en geen microserver aangeschaft als test server voor een Elasticsearch database maar als ik wel een microserver had gekocht zou ik dezelfde vraag hebben. Ik wil 3 - 4TB schijven gaan inzetten, er zijn veel writes and reads en ik gebruik geen RAID. Ik twijfel nog wat te gaan kopen. In ieder geval geen HP branded schijven vanwege de hoge prijs, support van HP is ook niet van belang voor deze testopstelling.

Als ik de betrouwbaarheids statistieken van bijvoorbeeld Backblaze bekijk, dan maakt het niet veel uit behalve dat HGST een stuk betrouwbaardeer is dan andere merken. Ook lijken in andere statistieken consumentenschijven het niet slechter te doen dan enterprise schijven. Ik zit te denken om WD Gold schijven aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

gold_dust schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:28:
Wat voor harde schijven gebruiken jullie? Ik heb dan een ML10 en geen microserver aangeschaft als test server voor een Elasticsearch database maar als ik wel een microserver had gekocht zou ik dezelfde vraag hebben. Ik wil 3 - 4TB schijven gaan inzetten, er zijn veel writes and reads en ik gebruik geen RAID. Ik twijfel nog wat te gaan kopen. In ieder geval geen HP branded schijven vanwege de hoge prijs, support van HP is ook niet van belang voor deze testopstelling.

Als ik de betrouwbaarheids statistieken van bijvoorbeeld Backblaze bekijk, dan maakt het niet veel uit behalve dat HGST een stuk betrouwbaardeer is dan andere merken. Ook lijken in andere statistieken consumentenschijven het niet slechter te doen dan enterprise schijven. Ik zit te denken om WD Gold schijven aan te schaffen.
ik heb er hele oude HDD's in zitten..
8 tot 10 jaar 500GB's van WD .. (in 1 gebakje) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wat voor harde schijven gebruiken jullie?
Van alles wat ik nog had liggen... 1TB, 1,5TB, 2TB en 4TB, van diverse merken en van diverse leeftijden. Mix 'n match zeg maar. Uit m'n hoofd allemaal consumentenschijven.
Tot nu toe draait alles zonder problemen! (3 microservertjes hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:09
Shibbie :(
Eindelijk mijn Gen10 binnen, kom ik erachter dat er geen vrije molex stekkers zijn. De enige vrije poweraansluiting is een female FDD powerstekker.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
donald_dick schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 22:47:
Shibbie :(
Eindelijk mijn Gen10 binnen, kom ik erachter dat er geen vrije molex stekkers zijn. De enige vrije poweraansluiting is een female FDD powerstekker.
Is dat niet hetzelfde als bij de gen8 dan? Daar moest ook een power splitter danwel een FDD->power verloopje tussen voor een 5e HDD.

edit: dat specifieke verloopje is wat lastig aan te komen/duur vergeleken met een splitter, vond ik.

[ Voor 11% gewijzigd door dragon2 op 01-09-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
dragon2 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 22:58:
[...]

Is dat niet hetzelfde als bij de gen8 dan? Daar moest ook een power splitter danwel een FDD->power verloopje tussen voor een 5e HDD.

edit: dat specifieke verloopje is wat lastig aan te komen/duur vergeleken met een splitter, vond ik.
Geen idee, heb alleen hiervoor een N36L gehad.

Verloopje heb ik voor 3 euro kunnen vinden, dus dat viel wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

donald_dick schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:40:
[...]

Geen idee, heb alleen hiervoor een N36L gehad.

Verloopje heb ik voor 3 euro kunnen vinden, dus dat viel wel mee.
wat ga je met de gen10 doen? ;) altijd nieuwsgierig naar nieuwe applicaties die ik wellicht ook leuk / handig vind maar er niet aan denk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
http://www.ebay.nl/itm/In...HP-GEN8-CPU-/152509305278
http://www.ebay.nl/itm/IN...1155-CPU-45W/152562668367

De v1 is wel een stuk duurder en beter qua prijs/kwaliteit, maar verdacht dat er geen Intel ARC pagina?

De V1 staat ook niet op Wikipedia: List of Intel Xeon microprocessors.

[ Voor 20% gewijzigd door chronoz op 02-09-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Moet volgens mij de 1260L zijn:
https://ark.intel.com/pro...3-1260L-8M-Cache-2_40-GHz

En bedoel je dat de V1 goedkoper is? De V2 is namelijk duurder :P

[ Voor 4% gewijzigd door rookie no. 1 op 02-09-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ik zweer bij Hitachi/HGST. Heb 2 2TB Samsungs draaien (niet stuk te krijgen) en verder een 4TB UltraStar en een 6TB Deskstar NAS in mijn Gen8.
Toevallig vorige week voor mijn andere server zon Helium (He10) variant gekocht. Stil en snel (hopelijk met de HGST betrouwbaarheid die ik gewend ben) In die andere server ook nog 3 Hitachi 4TB schijven van ettelijke jaren oud. (2x 5K4000 Deskstar, 1x UltraStar 7K4000)

Overigens is de 10TB WD gold van binnen gewoon een HGST He10 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 02-09-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
rookie no. 1 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:52:
[...]

Moet volgens mij de 1260L zijn:
https://ark.intel.com/pro...3-1260L-8M-Cache-2_40-GHz

En bedoel je dat de V1 goedkoper is? De V2 is namelijk duurder :P
Ah goed om te horen! https://ark.intel.com/pro...3-1260L-8M-Cache-2_40-GHz ziet er goed uit.

Passmark van 6534, hoger dan de E3 1265L als die bestaat (zelfde specs), maar dat zal vast door de sample size komen:Betreffende TDP en stroomverbruik. Hoe intensiever je de computer gebruikt, hoe belangrijker TDP is, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
zeroday schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:34:
[...]

wat ga je met de gen10 doen? ;) altijd nieuwsgierig naar nieuwe applicaties die ik wellicht ook leuk / handig vind maar er niet aan denk ;)
ik knal er meteen ESXi op om mijn XPEnology en Windows 2016 server erop te zetten.

Pagina: 1 ... 39 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.