Hoe bedoel je? TDP is hoeveel warmte je moet afvoeren om te zorgen dat je CPU niet gaat throttlen bij zwaar applicatie gebruik.chronoz schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 18:12:
[...]
Betreffende TDP en stroomverbruik. Hoe intensiever je de computer gebruikt, hoe belangrijker TDP is, correct?
ik ga geen reclame maken voor tokos, maar ik zie een G8 819185-421 (standaard model) nu voor €182,00 inclusief btw .. .
There are no secrets, only information you do not yet have
Link?zeroday schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:01:
ik ga geen reclame maken voor tokos, maar ik zie een G8 819185-421 (standaard model) nu voor €182,00 inclusief btw .. .
Kan je vinden in de Pricewatch, is alleen wel de geadverteerde prijs zonder verzendkosten en thuiskopieheffing. Daardoor wijkt de prijs in de pricewatch af van wat hier genoemd wordt.
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
4 gb ram lijkt mij weinig ( wil er freenas op runnen ), weet iemand wat voor een ramstick er nu inzit? of moet ik 2 losse sticks kopen en de huidige eruit halen ( ik weet dat het UDIMM is en sdram , max 1600 mhz)
4 gb ram lijkt mij weinig ( wil er freenas op runnen ), weet iemand wat voor een ramstick er nu inzit? of moet ik 2 losse sticks kopen en de huidige eruit halen ( ik weet dat het UDIMM is en sdram , max 1600 mhz)
HP ML350 Gen9 8LFF Drive Kit
https://www.amazon.fr/HP-726547-B21/dp/B00NKAC0KA
HP 650931-B21 H221 Adaptateur de bus hôte PCIe SAS SATA Vert
https://www.amazon.fr/gp/product/B007LFVHGS
Volgens mij reserve-onderdelen voor de HP Microserver gen8 en 9., met 20% korting 2e hands vanwege warehouse deal promoties.
https://www.amazon.fr/HP-726547-B21/dp/B00NKAC0KA
HP 650931-B21 H221 Adaptateur de bus hôte PCIe SAS SATA Vert
https://www.amazon.fr/gp/product/B007LFVHGS
Volgens mij reserve-onderdelen voor de HP Microserver gen8 en 9., met 20% korting 2e hands vanwege warehouse deal promoties.
[ Voor 20% gewijzigd door chronoz op 05-09-2017 13:44 ]
voor een NAS is 4GB voldoendeSjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:35:
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

tenzij je er allerlei apps op wilt gaan draaien.
Die 10GB bij mij is gewoon echt overkill
Geen idee wat er standaard in zit, kan 2x2 zijn .. deze hier heeft volgens mij 1x2 en 1x8 erin zitten en dan moet ik haast die 2 wel over hebben gehouden van een bak die 2x8 heeft gekregen
Dat gebruik is wel heel laag idd!zeroday schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:46:
[...]
voor een NAS is 4GB voldoende
[afbeelding]
tenzij je er allerlei apps op wilt gaan draaien.
Die 10GB bij mij is gewoon echt overkill
Geen idee wat er standaard in zit, kan 2x2 zijn .. deze hier heeft volgens mij 1x2 en 1x8 erin zitten en dan moet ik haast die 2 wel over hebben gehouden van een bak die 2x8 heeft gekregen
FreeNAS geeft aan ongeveer 1 gb per 1 tb en wil er 6 tb in zetten ( er zit 4 gb in deze gen8, dus waarschijlijk niet perse nodig lijkt mij ). Ik wil er echter ook een kleine server van maken die een webservice (een website wss om te leren programmeren met een online server en database ) gaat draaien.
Dit zal echt geen grote website worden ( en op dit moment focus ik vooral op NAS )
SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:49:
[...]
Dat gebruik is wel heel laag idd!
FreeNAS geeft aan ongeveer 1 gb per 1 tb en wil er 6 tb in zetten ( er zit 4 gb in deze gen8, dus waarschijlijk niet perse nodig lijkt mij ). Ik wil er echter ook een kleine server van maken die een webservice (een website wss om te leren programmeren met een online server en database ) gaat draaien.
Dit zal echt geen grote website worden ( en op dit moment focus ik vooral op NAS )

Deze en een andere NAS hebben beide 10GB .. de bak die het drukste is die heeft bijna dezelfde grafiek als wat ik eerder plaatste, deze grafiek als nas heeft 8TB aan opslag en is de hele dag aan het pompen. (kleine bestanden van 1 a 2 GB .. ..
zie hier de load

Pricewatch pakt niet de aanbieding die ik zag, ik was even flabbergasted dat ik nu de aanbieding niet meer zag, maar google cache to the rescue.._JGC_ schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:34:
Kan je vinden in de Pricewatch, is alleen wel de geadverteerde prijs zonder verzendkosten en thuiskopieheffing. Daardoor wijkt de prijs in de pricewatch af van wat hier genoemd wordt.
Max nummer: 5470800 tov 7523729 (ingeven op de site zodat je het kan vinden) zoek de verschillen.. typenummer in beide gevallen: 819185-421
Ik weet niet hoe ik met deze informatie de site alsnog kan vindenzeroday schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:07:
[...]
Pricewatch pakt niet de aanbieding die ik zag, ik was even flabbergasted dat ik nu de aanbieding niet meer zag, maar google cache to the rescue..
Max nummer: 5470800 tov 7523729 (ingeven op de site zodat je het kan vinden) zoek de verschillen.. typenummer in beide gevallen: 819185-421

Maxict
Google maar eens met: "5470800 microserver"
[ Voor 79% gewijzigd door Domino op 05-09-2017 19:23 ]
ah thanks! Echter is de HP Enterprise niet wat anders dan de HP proliant?Domino schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:22:
Maxict
De proliant line is tegenwoording van HPE en niet meer van HP. Daarom de Enterprise.SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:15:
[...]
ah thanks! Echter is de HP Enterprise niet wat anders dan de HP proliant?
Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).
Dus het is zelfs beter om een HPE te halen? EN goedkoper? Er moet toch iets achter zitten?itsalwaysme schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:58:
[...]
De proliant line is tegenwoording van HPE en niet meer van HP. Daarom de Enterprise.
De nieuwe gen10. Dit is uitlopende voorraad.SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:59:
[...]
Dus het is zelfs beter om een HPE te halen? EN goedkoper? Er moet toch iets achter zitten?
Iemand die hier een antwoord op heeft?3DIF schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:53:
Op mijn microserver G8 draai ik unRAID. Ik heb alle 4 drive bays + de ODD poort voor een SSD in gebruik. Als ik nu een Sata controller toevoeg, kan ik dan gewoon extra schijven erin zetten? Is het maximum van 16TB nog steeds van toepasing? Of werd dat maximum bepaald door de B120i controller?
Er is geen harde 16TB limiet, op moment van uitbrengen van de Gen8 waren 4TB schijven gewoon de grootst beschikbare voor deze server.
/edit: Begin toch even te twijfelen, voor het gebruik van die 5e schijf dien je dacht ik de B120i controller in raid mode te draaien? Dan gaat de firmware van de controller misschien ook meespelen, misschien dat daar nog een beperking zit.
/edit: Begin toch even te twijfelen, voor het gebruik van die 5e schijf dien je dacht ik de B120i controller in raid mode te draaien? Dan gaat de firmware van de controller misschien ook meespelen, misschien dat daar nog een beperking zit.
[ Voor 47% gewijzigd door Nielson op 05-09-2017 23:07 ]
verwacht geen problemenNielson schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:56:
Er is geen harde 16TB limiet, op moment van uitbrengen van de Gen8 waren 4TB schijven gewoon de grootst beschikbare voor deze server.
https://homeservershow.co...o-server-max-hd-capacity/
en als het niet past, koop je voor minder dan een grote HDD nog een nieuwe Microserver ..
Tsja.. voor de een wel de ander niet. Max heeft een bepaalde naam. ik heb mijn 4 Microservers er allemaal vandaan en ookal ging de levering 2 keer zeer goed en 2 keer met hortsen en stoten .. ik zou er wel weer bestellen als het zo goedkoop was. Ik kan alleen nog niet bedenken wat ik met een 5e microserver zou moeten doenSjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:59:
[...]
Dus het is zelfs beter om een HPE te halen? EN goedkoper? Er moet toch iets achter zitten?
Moet gewoon kunnen, maar waar laat je de disken?
Er is niet zoveel ruimte in de microserver.
Wellicht beter om aan een extern sas iets te denken?
Zit hier daadwerkelijk verschil tussen?zeroday schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:07:
[...]
Pricewatch pakt niet de aanbieding die ik zag, ik was even flabbergasted dat ik nu de aanbieding niet meer zag, maar google cache to the rescue..
Nope ik heb een 5 en een 8TB in mijn Gen8 in AHCI mode en het werkt prima.Nielson schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:56:
Volgens hun eigen specs niet. Dus zou gewoon dezelfde moeten zijn.SjardWillems schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:32:
[...]
Zit hier daadwerkelijk verschil tussen?
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).
In mijn Gen8 zit een 6TB disk en een 10TB He10 werd ook gewoon herkend (die zit er niet in, maar was beniewd of t zou werken) Ik heb alles AHCI (Heb de kabel van slot 1 op een losse SSD aangesloten en port 5 gaat nu naar de Hotswap bays om geen rare fratsen uit te hoeven halen qua booten)Nielson schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:56:
[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 06-09-2017 14:16 ]
Wellicht een goed idee om naar xpenology the kijken?SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:49:
[...]
Dat gebruik is wel heel laag idd!
Dat is echt bijzonder zuinig met de hardware:
Memory:

CPU belasting:

Met deze belasting:

Is een xpenology op esxi met vier 3TB schijven. Hoofzakelijk iSCSI/SMB. Daarnaast draaien er drie dockers op voor sickbeard/couchpotato/ombi/muximux/hydranzb.
De CPU spikes worden veroorzaakt door een encrypted backup naar Gdrive.
ah nu ben ik (offtopic) benieuwd naar Ombi .. vanavond even gaan spelen in combi met Sonarr en zien wat het voor mij kan betekenen. (ik heb geen plexy of emby en wil dat ook niet gaan gebruiken).Als dat laatste nodig is .. (laat maar) ..[b]Domino schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:12:
Is een xpenology op esxi met vier 3TB schijven. Hoofzakelijk iSCSI/SMB. Daarnaast draaien er drie dockers op voor sickbeard/couchpotato/ombi/muximux/hydranzb.
De CPU spikes worden veroorzaakt door een encrypted backup naar Gdrive.
een beetje zelf onderzoek mag verwacht worden . .als het HP nummer hetzelfde is?SjardWillems schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:32:
[...]
Zit hier daadwerkelijk verschil tussen?
Het is 80 euro goedkoper.. En verder zeggen ze alles hetzelfde, terwijl het overal duurder is. Misschien heeft iemand hier informatie over dat niet zomaar te vinden valt?zeroday schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:16:
[...]
een beetje zelf onderzoek mag verwacht worden . .als het HP nummer hetzelfde is?
Want nogmaals, ik verwacht ergens een adder te vinden
Het verschil is €30, geen €80. Maar inderdaad wel opmerkelijk, ik zie in ieder geval geen verschil tussen beide producten. (ohhh, je neemt het verschil tussen de duurste en goedkoopste leverancier, nu zie ik het)
Als je er echt eentje wil aanschaffen kun je het er best op wagen. Zeker als je in de buurt van Tilburg woont, dan kun je het ook nog eens ophalen
Als je er echt eentje wil aanschaffen kun je het er best op wagen. Zeker als je in de buurt van Tilburg woont, dan kun je het ook nog eens ophalen
[ Voor 14% gewijzigd door Domino op 06-09-2017 15:43 ]
De enige adder is dat ze eventueel niet leverenSjardWillems schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:27:
[...]
Het is 80 euro goedkoper.. En verder zeggen ze alles hetzelfde, terwijl het overal duurder is. Misschien heeft iemand hier informatie over dat niet zomaar te vinden valt?
Want nogmaals, ik verwacht ergens een adder te vinden
zeroday schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:01:
Ik ben een te grote fan van de Gen8 Microserver dat ik hem voor deze prijs liet schieten: als hij geleverd kan worden, staat de 3de binnenkort op de plank
ik heb er al 4 .. de 5e .. nah .. ondanks dat 1 NAS met bijna 5TB vol zit .. Ik denk dat ik de data overpomp naar mijn 3e nas waar nog 7TB vrij heb en dan kan ik de 4x2TB eruit halen om er 4x4 of nog groter in te zetten, maar 1HDD is bijkans duurder dan 1 HP microserverrookie no. 1 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 23:20:
[...]
![]()
Ik ben een te grote fan van de Gen8 Microserver dat ik hem voor deze prijs liet schieten: als hij geleverd kan worden, staat de 3de binnenkort op de plank
Ik heb er 1 besteld, en volgens GLS wordt hij vandaag geleverd. Dus je hoort het wel;)zeroday schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:52:
[...]
De enige adder is dat ze eventueel niet leveren
Laten we er 2 van makenitsalwaysme schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:27:
[...]
Ik heb er 1 besteld, en volgens GLS wordt hij vandaag geleverd. Dus je hoort het wel;)
Er is een bracket te koop waarmee je tot 4 extra 2,5" schijven of SSD's kunt bijplaatsen in de Gen8.
Iemand belangstelling om samen te bestellen en zo verzendkosten (USD 35) te delen?
Info over het spul: https://homeservershow.co...erver-gen8-drive-bracket/
Hier is ie mooi in actie te zien (v/a 2 min 30): YouTube: HP Gen8 Microserver Series Part 2: Upgrading
Iemand belangstelling om samen te bestellen en zo verzendkosten (USD 35) te delen?
Hier is ie mooi in actie te zien (v/a 2 min 30): YouTube: HP Gen8 Microserver Series Part 2: Upgrading
Een paar extra SSD's of 2.5'' drives zijn er nog wel in te bouwenDomino schreef op woensdag 6 september 2017 @ 07:57:
[...]
Moet gewoon kunnen, maar waar laat je de disken?
Er is niet zoveel ruimte in de microserver.
Wellicht beter om aan een extern sas iets te denken?
Ik heb hem binnen. Ik heb wel direct een case bij HPE mogen openen. De garantie loopt al sinds mei van dit jaar. Daar ben ik het niet mee eens. Volgens internet doet HPE daar niet zo moeilijk over, als je maar over een factuur beschikt.SjardWillems schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:07:
[...]
Laten we er 2 van makengister besteld
Ik krijg alle onderdelen wss pas zondag binnen..itsalwaysme schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:45:
[...]
Ik heb hem binnen. Ik heb wel direct een case bij HPE mogen openen. De garantie loopt al sinds mei van dit jaar. Daar ben ik het niet mee eens. Volgens internet doet HPE daar niet zo moeilijk over, als je maar over een factuur beschikt.
Volgens mij heeft de mobo niet genoeg sata aansluitingen om meer schijven erin te doen?tisdawan schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:30:
Er is een bracket te koop waarmee je tot 4 extra 2,5" schijven of SSD's kunt bijplaatsen in de Gen8.
hebben ze lang op voorraad gestaan. Zowieso vaag hoe ze een garantie termijn bepalen als het nog niet aan een eindpartij hebben verkocht ..itsalwaysme schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:45:
[...]
Ik heb hem binnen. Ik heb wel direct een case bij HPE mogen openen. De garantie loopt al sinds mei van dit jaar. Daar ben ik het niet mee eens. Volgens internet doet HPE daar niet zo moeilijk over, als je maar over een factuur beschikt.
Net contact gehad met HPE, maar die verwijzen naar de reseller. Dus mail gestuurd naar MaxICT. Wordt dus vervolgd.zeroday schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:14:
[...]
hebben ze lang op voorraad gestaan. Zowieso vaag hoe ze een garantie termijn bepalen als het nog niet aan een eindpartij hebben verkocht ..
Over het algemeen kan je bij HP de garantie betwisten, maar misschien dat dat anders is sinds de HP/HPE opsplitsing.
Kan ook iets met grijze import zijn, als Max ICT die dingen ergens heeft opgesnord waarbij HP geen garantie in Nederland wil verlenen, dan loopt je garantie dus via Max ICT.
Liep ik vroeger ook wel eens tegenaan bij Seagate: server bestellen bij Ahead IT, garantie opvragen bij Seagate en dan was die niet geldig omdat het een disk voor Belgie was ipv voor Nederland. Nu is de service bij Ahead IT verder uitstekend, maar als je werkgever dat afkoopt voor een beetje extra korting...
Kan ook iets met grijze import zijn, als Max ICT die dingen ergens heeft opgesnord waarbij HP geen garantie in Nederland wil verlenen, dan loopt je garantie dus via Max ICT.
Liep ik vroeger ook wel eens tegenaan bij Seagate: server bestellen bij Ahead IT, garantie opvragen bij Seagate en dan was die niet geldig omdat het een disk voor Belgie was ipv voor Nederland. Nu is de service bij Ahead IT verder uitstekend, maar als je werkgever dat afkoopt voor een beetje extra korting...

Extra sas kaart er in.SjardWillems schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:50:
[...]
Ik krijg alle onderdelen wss pas zondag binnen..
[...]
Volgens mij heeft de mobo niet genoeg sata aansluitingen om meer schijven erin te doen?
Er is 1 vrije SATA port op het mobo (als je geen ODD gebruikt) , maar met een PCIe SATA(RAID) kaartje kun je extra SATA aansluitingen bijprikken.SjardWillems schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:50:
Volgens mij heeft de mobo niet genoeg sata aansluitingen om meer schijven erin te doen?
;-) en dan zet ik hem op zolder neer om er niet naar te hoeven te kijkenchronoz schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:08:
Ik heb mijn HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T net binnen.
Wat een prachtig ding zeg!
Wat ga je ermee doen?
Om eerlijk te zijn weet ik het nog niet, maar misschien:
- VMware
- FreeNAS
- Pfsense thuisrouter
- Back-up server bij mijn ouders
- Xeon v1/v2 erin zetten
De Gen8 Proliant Microserver is de mooiste die er is geweest. Je realiseert je pas hoe mooi en betrouwbaar ze is als ze je langzamerhand aan het ontglippen ischronoz schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:08:
Ik heb mijn HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T net binnen. Wat een prachtig ding zeg!
Ik ben ook voornemens om een Gen8 aan te schaffen. Heb in het verleden mijn "thuisservertje" (Dell Optiplex GX620) uiteindelijk de deur uitgedaan in 2014 en alles de cloud in gestuurd... 1tb onedrive, een VPS bij strato i.c.m. Domeinnaam etc. maar het gemis van lekker zelf knutselen en frutselen begint toch weer te knagen. Op zoek naar een thuisserver kwam ik al gauw op dit topic terecht en ben ik me in gaan lezen en wat rond gaan googlen... Tot dusver kan ik niets anders concluderen dat dit veel waar is voor je geld, en met minimale upgrades heb je best een krachtig beestje staan waar je een hoop zaken mee kan doen. Een beetje spelen en daarnaast je vaste omgeving hosten.
Nu hou ik regelmatig in de pricewatch de prijzen in de gaten en het loont om ondanks deze lijst toch wat verder te kijken dan je neus lang is. Ook klopt de pricewatch niet altijd want als je ff wat beter zoekt en google er op naslaat vind je 'm bij MAXIct nog steeds voor 199 en gratis verzenden ;-).
Zodra de bestelling de deur uit is, vermoedelijk ergens tegen het weekend, ben ik ook voornemens deze meteen te upgraden met een Intel Xeon E3-1260L. Voor 8 tientjes te vinden op Ebay of andere plekken en zorgt direct voor een grote upgrade. Geheugen opkrikken naar minimaal 8 gb. en je hebt best wat power binnen handbereik dacht ik zo!
Wat ga je er dan mee doen luidt de vraag wellicht? In ieder geval ESXi erop, want de machine moet meerdere taken op zich gaan nemen.
Als eerste mijn RBPi 2b vervangen. Draai daar nu ubuntu op met PiHole maar echt reuze stabiel is dat niet te noemen. Daarnaast gebruik ik deze nu ook als "gateway" om van buitenaf met VNC mijn huis "binnen" te komen. Reden van instabiliteit is Wellicht omdat deze middels WiFi aan mijn netwerk hangt, maar ook Ubuntu laat het soms afweten. Geen tijd gehad om uit te zoeken waar dat aan ligt maar ook weinig zin in om uit te zoeken, vervanger is in aantocht ;-)
Daarnaast XPEnology VM draaien voor NAS functionaliteit. En dan wanneer mogelijk de inhoud van mijn huidige OneDrive syncen en mogelijk koppelen met de in het huishouden aanwezige smartphones voor de backup van foto's en dergelijke. Nu gebruik ik op mijn iPhone en die van mijn vrouw de OneDrive app voor synchronisatie naar OneDrive maar dat moet dus uiteindelijk hierop terecht komen. Hoef ik daarna mijn Office 365 home abbo niet meer te verlengen. Leuk, cloudopslag maar achteraf toch vrij prijzig bij Microsoft. Office boeit me niet, ging in eerste instantie voor de 1tb opslag x 5. Daarnaast heb ik thuis Ziggo, en met die uploads (heb nu 40/4) wordt je niet blij van je spullen in de cloud.met de komst van de Gen8 ga ik ook voor een hoger abbo bij Ziggo voor meer upload, die wordt immers belangrijker als je het spul weer thuis host...
Windows VM hosten om wat mee te spelen, . Voor nu zal dat een 2012 R2 worden maar in de toekomst 2016. Heb nu nog de behoefte aan 2012 omdat dit op dit moment op mijn werk het huidig gebruikte OS is en daar mijn kennis op dit moment het hoogst van is. Wil hierop wat experimenteren met website en mail hosting. De strato VPS heeft Plesk geinstalleerd en domein en mailzaken waren vooraf al voor je gefixt, was een kwestie van Joomla erop en gaan!
De Strato VPS had ik ook het liefst opgedoekt maar daar zit ik nog aan vast tot mei 2018. Maar domein en mail koppelen aan een eigen VM en een Ziggo aansluiting wordt ook geen succes ben ik bang. En het Strato VPS-je kost me de kop ook niet. Dus denk dat ik deze er gewoon naast hou...
En wellicht als er nog resources overblijven wat andere zaken in de toekomst zoals bijvoorbeeld domotica... Maar eerst bovenstaande zaken aanschaffen en op gaan bouwen... ben ik nog wel even zoet mee in de avonduurtjes de komende tijd
Nu hou ik regelmatig in de pricewatch de prijzen in de gaten en het loont om ondanks deze lijst toch wat verder te kijken dan je neus lang is. Ook klopt de pricewatch niet altijd want als je ff wat beter zoekt en google er op naslaat vind je 'm bij MAXIct nog steeds voor 199 en gratis verzenden ;-).
Zodra de bestelling de deur uit is, vermoedelijk ergens tegen het weekend, ben ik ook voornemens deze meteen te upgraden met een Intel Xeon E3-1260L. Voor 8 tientjes te vinden op Ebay of andere plekken en zorgt direct voor een grote upgrade. Geheugen opkrikken naar minimaal 8 gb. en je hebt best wat power binnen handbereik dacht ik zo!
Wat ga je er dan mee doen luidt de vraag wellicht? In ieder geval ESXi erop, want de machine moet meerdere taken op zich gaan nemen.
Als eerste mijn RBPi 2b vervangen. Draai daar nu ubuntu op met PiHole maar echt reuze stabiel is dat niet te noemen. Daarnaast gebruik ik deze nu ook als "gateway" om van buitenaf met VNC mijn huis "binnen" te komen. Reden van instabiliteit is Wellicht omdat deze middels WiFi aan mijn netwerk hangt, maar ook Ubuntu laat het soms afweten. Geen tijd gehad om uit te zoeken waar dat aan ligt maar ook weinig zin in om uit te zoeken, vervanger is in aantocht ;-)
Daarnaast XPEnology VM draaien voor NAS functionaliteit. En dan wanneer mogelijk de inhoud van mijn huidige OneDrive syncen en mogelijk koppelen met de in het huishouden aanwezige smartphones voor de backup van foto's en dergelijke. Nu gebruik ik op mijn iPhone en die van mijn vrouw de OneDrive app voor synchronisatie naar OneDrive maar dat moet dus uiteindelijk hierop terecht komen. Hoef ik daarna mijn Office 365 home abbo niet meer te verlengen. Leuk, cloudopslag maar achteraf toch vrij prijzig bij Microsoft. Office boeit me niet, ging in eerste instantie voor de 1tb opslag x 5. Daarnaast heb ik thuis Ziggo, en met die uploads (heb nu 40/4) wordt je niet blij van je spullen in de cloud.met de komst van de Gen8 ga ik ook voor een hoger abbo bij Ziggo voor meer upload, die wordt immers belangrijker als je het spul weer thuis host...
Windows VM hosten om wat mee te spelen, . Voor nu zal dat een 2012 R2 worden maar in de toekomst 2016. Heb nu nog de behoefte aan 2012 omdat dit op dit moment op mijn werk het huidig gebruikte OS is en daar mijn kennis op dit moment het hoogst van is. Wil hierop wat experimenteren met website en mail hosting. De strato VPS heeft Plesk geinstalleerd en domein en mailzaken waren vooraf al voor je gefixt, was een kwestie van Joomla erop en gaan!
De Strato VPS had ik ook het liefst opgedoekt maar daar zit ik nog aan vast tot mei 2018. Maar domein en mail koppelen aan een eigen VM en een Ziggo aansluiting wordt ook geen succes ben ik bang. En het Strato VPS-je kost me de kop ook niet. Dus denk dat ik deze er gewoon naast hou...
En wellicht als er nog resources overblijven wat andere zaken in de toekomst zoals bijvoorbeeld domotica... Maar eerst bovenstaande zaken aanschaffen en op gaan bouwen... ben ik nog wel even zoet mee in de avonduurtjes de komende tijd
Da's dan wel effe weer 15 euro duurder in een week.. Inmiddels van 625 stuks naar 601 551 oeps en twee weer terug: 553 stuksDakillerbean schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:46:
Ik hou het in de gaten
Met alles wat je wil en/of je beschrijft zou ik er meteen 16GB in gooien (max) .. dan zit je gebakken met alle functies / mogelijkheden die je wil (Ik heb nu een Exsi 6.5 draaien met 16GB en heel veel verschillende VM's (meerderheid Linux) en 1 windows 10 . de windows 2016 er weer afgehaald, daar heb ik verder geen nut voor.Zodra de bestelling de deur uit is, vermoedelijk ergens tegen het weekend, ben ik ook voornemens deze meteen te upgraden met een Intel Xeon E3-1260L. Voor 8 tientjes te vinden op Ebay of andere plekken en zorgt direct voor een grote upgrade. Geheugen opkrikken naar minimaal 8 gb. en je hebt best wat power binnen handbereik dacht ik zo!
€200 is nog steeds een hele mooie prijs voor de gen8.
Maar wel het liefst direct upgraden, een xeon met 16GB is eigenlijk wel nodig voor esxi/vsphere.
Maar wel het liefst direct upgraden, een xeon met 16GB is eigenlijk wel nodig voor esxi/vsphere.
Xeon is niet persé nodig, ik heb 2 jaar met de standaard 1610 gewerkt, dat ging heel goed zolang je maar goed je CPU en je Geheugen verdeeld en niet TE heftige dingen wil binnen je EsxiDomino schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:58:
Wil je TE dan een Xeon.. Na 2 jaar heb ik die er nu inzitten en ja de performance is awesome toppie ..maar om um nu direct te upgraden .. mwoah .. (als je budget hebt doen
Hier draait ie op Hyper-V en niet op Esxi, dus niet 1op1 te vergeljken maar met 2 VM's en enkele programma's op het host systeem was de upgrade naar de i5 in ieder geval een verademing.zeroday schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:01:
[...]
Xeon is niet persé nodig, ik heb 2 jaar met de standaard 1610 gewerkt, dat ging heel goed zolang je maar goed je CPU en je Geheugen verdeeld en niet TE heftige dingen wil binnen je Esxi
Wil je TE dan een Xeon.. Na 2 jaar heb ik die er nu inzitten en ja de performance is awesome toppie ..maar om um nu direct te upgraden .. mwoah .. (als je budget hebt doen
Ik vind dit persoonlijk een beetje kort door de bocht. Ik heb heb op dit moment 2 Gen8 beide met de standaard 1610 en voorzien van 12 GB en ESXi 6.5. Draai op de een 6 VM's allemaal linux VMs zonder een vorm van GUI.Domino schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:58:
Zoals Zeroday al aangegeeft heb je budget en grote(re) plannen dan ja doen. Anders zou ik het geld eerst investeren in geheugen alvorens je de CPU aanpakt, want met 4 GB kun je niet eens starten met ESXi.
Verwijderd
Kan iemandmij vertellen hoeveel stroo hij met een paar disks verbruikt?
ik twijvel tussen een zelfbouw en een gen8
ik twijvel tussen een zelfbouw en een gen8
Per se niet nee. Maar voor een het geld (€60~70 voor een 1260L) is het wel aan te raden.zeroday schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:01:
[...]
Xeon is niet persé nodig, ik heb 2 jaar met de standaard 1610 gewerkt, dat ging heel goed zolang je maar goed je CPU en je Geheugen verdeeld en niet TE heftige dingen wil binnen je Esxi
Sja, voor een paar simpele VM's kun je net zo goed een nucje pakken. Blijf erbij, het echt potentieel van de gen8/esxi komt pas los met een Xeon.ScoTech schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:22:
[...]
Ik vind dit persoonlijk een beetje kort door de bocht. Ik heb heb op dit moment 2 Gen8 beide met de standaard 1610 en voorzien van 12 GB en ESXi 6.5. Draai op de een 6 VM's allemaal linux VMs zonder een vorm van GUI.
Zoals Zeroday al aangegeeft heb je budget en grote(re) plannen dan ja doen. Anders zou ik het geld eerst investeren in geheugen alvorens je de CPU aanpakt, want met 4 GB kun je niet eens starten met ESXi.
Mee eens, behalve als je toegang wil hebben tot een raid config. De 4-Bay Gen-8 is dan toch wel een stukje goedkoper en eenvoudiger dan een nucjeDomino schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:55:
Sja, voor een paar simpele VM's kun je net zo goed een nucje pakken. Blijf erbij, het echt potentieel van de gen8/esxi komt pas los met een Xeon.
Ik heb mijn geheugen ontvangen, had ook niet zo laat meer op Amazon moeten bestellen. Had gehoopt op 4 reepjes, 2 voor de HP MicroServer.

Misschien kunnen we hem uit elkaar knippen en dan hebben we allebei het maximum 16GB.
Gezien de staat van de verpakking zijn er veel mensen geweest die 's avonds laat deze bestelling gemaakt hebben.

Misschien kunnen we hem uit elkaar knippen en dan hebben we allebei het maximum 16GB.
Gezien de staat van de verpakking zijn er veel mensen geweest die 's avonds laat deze bestelling gemaakt hebben.

@chronoz Voor de MicroServer heb je Unbuffered ECC geheugen nodig, Registered ECC gaat uberhaupt niet werken.
HP Microserver Gen 10
Wat ervaringen:
Ik heb een Gen 10 binnen gekregen. Hij doet met 4 disks er in idle tussen de 21 en 24 watt. Dat vind ik fantastisch. Jammer dat er geen iLO meer op zit, maar mijn oude N40L had dat ook niet en deed 40 watt idle. (deze gaat dus weg)
Wat stroom verbruik betreft, topper.
De Gen 10 boot ook een stuk sneller dan de Gen 8.
De drive slots zijn garbage. Het is niet makkelijk om er disks in te stoppen omdat ze niet goed geleid worden naar de sata connector.
Onder Linux zie je zelfs met lm-sensors wat het stroom verbruik is en dat matcht met mijn stroom verbruik meter.
update: met 1 x 2.5" schijfje meet het ding zelf 15 watt idle en mijn power meter zegt ook 15 watt
Wat ervaringen:
Ik heb een Gen 10 binnen gekregen. Hij doet met 4 disks er in idle tussen de 21 en 24 watt. Dat vind ik fantastisch. Jammer dat er geen iLO meer op zit, maar mijn oude N40L had dat ook niet en deed 40 watt idle. (deze gaat dus weg)
De drive slots zijn garbage. Het is niet makkelijk om er disks in te stoppen omdat ze niet goed geleid worden naar de sata connector.
Onder Linux zie je zelfs met lm-sensors wat het stroom verbruik is en dat matcht met mijn stroom verbruik meter.
update: met 1 x 2.5" schijfje meet het ding zelf 15 watt idle en mijn power meter zegt ook 15 watt
[ Voor 7% gewijzigd door Q op 14-09-2017 22:08 ]
Welke cpu heb je? Ik zit te wachten tot de prijzen hier naar een normaal niveau dalen voor de X3216, ding kost nu omgerekend ruim 600 euro met een 1TB hardeschijf er in. 
Als het de X3216 is kan die het aan om een paar VM's te draaien voor dingen als Samba, DNS, DHCP, etc?

Als het de X3216 is kan die het aan om een paar VM's te draaien voor dingen als Samba, DNS, DHCP, etc?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
http://www.ebay.nl/itm/2x...Microserver-/352151034719Nielson schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:08:
@chronoz Voor de MicroServer heb je Unbuffered ECC geheugen nodig, Registered ECC gaat uberhaupt niet werken.
Wel duur qua prijs kost het upgraden van onderdelen dan.

Als mensen nog interesse hebben, hier nog enkele E3 1220L v2's:
Errr,MewBie schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:10:
Welke cpu heb je? Ik zit te wachten tot de prijzen hier naar een normaal niveau dalen voor de X3216, ding kost nu omgerekend ruim 600 euro met een 1TB hardeschijf er in.
pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)
Deze kost toch maar €228 en heeft de X3216?
Deze was vorige week nog €330 - https://www.amazon.de/gp/product/B01BWLBUS6
Maar is niet echt een low-TDP microserver te noemen. (E3-1225v5 80watt)
Ik vind de HP-prijzen voor deze servers sowieso erg raar, maar misschien zie ik iets over mijn hoofd. Prachtservers voor €200, maar kleine upgrades en gelijk €700:
pricewatch: HP Proliant Microserver gen8
Ik woon niet in NL. Daarom zei ik omgerekend.chronoz schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:08:
[...]
Errr,
Deze kost toch maar €228 en heeft de X3216?
Deze was vorige week nog €330 - https://www.amazon.de/gp/product/B01BWLBUS6
Maar is niet echt een low-TDP microserver te noemen. (E3-1225v5 80watt)
Ik vind de HP-prijzen voor deze servers sowieso erg raar, maar misschien zie ik iets over mijn hoofd. Prachtservers voor €200, maar kleine upgrades en gelijk €700:
pricewatch: HP Proliant Microserver gen8
De kale X3216 staat in de lokale prijslijsten voor inderdaad rond de 300 a 350 euro, maar niet op voorraad. Degenen die wel op voorraad zijn zijn de X3216 met 1 TB schijf, die gewoon het dubbele kosten.

*beeeeep*
Heeft er iemand ervaring met de Xeon E3-1265L SR0G0?
Deze dingen staan vrij goedkoop en masse op ebay en zouden moeten werken in een Gen8. Het is opvallend dat er over het stukje "SR0G0" niets te vinden is. Ze lopen ook 100MHz minder hard dan de standaard e3 1265L v2
Deze dingen staan vrij goedkoop en masse op ebay en zouden moeten werken in een Gen8. Het is opvallend dat er over het stukje "SR0G0" niets te vinden is. Ze lopen ook 100MHz minder hard dan de standaard e3 1265L v2
Het schijnen E3-1260L's te zijn die zich voordoen als E3-1265L's, er zou dus ook geen GPU in zitten die in een 1265L wel zit. Maar wat ik zo snel zie weet niemand waarom dat zo is en waar ze vandaan komen.
*beeeeep*
Ik heb een Intel Xeon E3-1265L van http://www.ebay.nl/itm/IN...ksid=p2057872.m2749.l2649, maar nog niet proberen in te bouwen.
pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)MewBie schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:10:
Ik draai zelf heel ouderwets op bare metal. Routering, firewall, dns, dhcp en dat gaat prima. Zal virtueel ook wel prima gaan met 8 GB RAM. Dat gaat al goed op de N40L met een atom van 8 jaar oud, die nog steeds 500 mbit internet zonder problemen dicht trekt.
Met 1 laptop schijfje 7200 RPM: 15 Watt idle volgens de Microserver zelf en 12 ~15 watt volgens mijn power meter.
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 14-09-2017 22:08 ]

Geen idee of hij gaat werken.
Het is op zijn minst wel een echte Intel-chip, geen ES o.i.d. Op servethehome hadden ze het er ook al over: https://forums.servetheho...-what-is-this-chip.11795/

Misschien kijkt hij naar pricewatch unsorted: HPE MicroSvr Gen10 X3216 1TB Entry EU Sv. Die zijn allemaal niet op voorraad inderdaad, maar ik zie niet direct een verschil behalve de 1tb schijf waarvoor je €300 extra betaalt.
Daarbij lijkt me een NAS-oplossing juist ideaal bij deze server, vanwege de 4 hard disk slots en zijn kleine formaat. Dan wil je juist je eigen harde schijven erin doen, omdat enterprise bedrijven 3x de prijs vragen voor dezelfde schijf. Deze zijn van Dell.com voor de T330:
- 1TB 7.2K RPM SATA 6Gbps 2.5in Hot-plug Hard Drive, 3.5in HYB CAR [€ 294,50]
- 2TB 7.2K RPM SATA 6Gbps 3.5in Hot-plug Hard Drive [€ 286,75]
- 4TB 7.2K RPM SATA 6Gbps 3.5in Hot-plug Hard Drive [€ 387,50]
- 6TB 7.2K RPM SATA 6Gbps 512e 3.5in Hot-plug Hard Drive [€ 604,50]
- 8TB 7.2K RPM SATA 6Gbps 512e 3.5in Hot-plug Hard Drive [€ 891,25]
HP is volgens mij de enige met de X3216 CPU. Dat is in ieder geval makkelijker zoeken op Amazon, eBay, Marktplaats, Pricewatch, e.d.
[ Voor 8% gewijzigd door chronoz op 14-09-2017 20:27 ]
En dat verbaast me nou eigenlijk niets, de Gen10 is eigenlijk gewoon een 'high grade' consumenten bordje. Geen 'Sea of sensors' wat allemaal tijd- en meer stroom kost. Maar ja, server...hoe vaak herstart je dat? En wat dan liever?Q schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:12:
HP Microserver Gen 10
In elk geval mooi dat jij er blij mee bent
Hoe houdt die marvell controller zich onder linux en/of FreeBSD?Q schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:55:
[...]
Ik draai zelf heel ouderwets op bare metal. Routering, firewall, dns, dhcp en dat gaat prima. Zal virtueel ook wel prima gaan met 8 GB RAM. Dat gaat al goed op de N40L met een atom van 8 jaar oud, die nog steeds 500 mbit internet zonder problemen dicht trekt.
Met 1 laptop schijfje 7200 RPM: 15 Watt idle volgens de Microserver zelf en 12 ~15 watt volgens mijn power meter.
Edit: FreeBSD is no-go op de Gen10, die blijft hangen bij het opstarten ervan, is nog geen workaround voor en bug is nog vers. Even afwachten dus. Ik houd het nu nog even bij m'n N40L.
[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 15-09-2017 00:16 ]
Goed bezig! Zou je kunnen testen of VT-d passtrough werkt met de Marvell controller op ESXi? Dan zou je namelijk de AMD controller kunnen gebruiken met een SSD als datastore voor de VM's en de Marvell controller aansluiten op een NAS VM. Dan kan ZFS ook gebruikt wordenQ schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 00:27:Microserver Gen10 review
http://louwrentius.com/hp...n10-as-router-or-nas.html
Er is ook geen verschil behalve die 1TB hdd.chronoz schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:11:
Misschien kijkt hij naar pricewatch unsorted: HPE MicroSvr Gen10 X3216 1TB Entry EU Sv. Die zijn allemaal niet op voorraad inderdaad, maar ik zie niet direct een verschil behalve de 1tb schijf waarvoor je €300 extra betaalt.
Degene zonder hdd is nu wel op voorraad bij 1 winkel voor rond de 350 euro... Is al beter en maar een paar tientjes duurder als de Gen8 G1610T (zonder aanbiedingen).
Nog maar ff wachten tot andere winkels hem ook op voorraad hebben.
*beeeeep*
Iemand enig idee of deze gaan werken in een Gen8? Het is unbuffered ECC geheugen en niet zo heel duur:
http://www.serverhome.nl/...n-server-memory-8187.html
Serverhome spamt altijd heel Marktplaats vol met duizenden advertenties en vaak ook nog met torenhoge prijzen voor hele oude servers. Ze adverteren met €400 voor een R210, maar je moet verplicht opties als pricewatch: Intel Xeon E3-1220 Boxed erbij nemen voor €169. Alle prijzen zijn ook vaak exclusief btw.
Laatste review uit Google reviews:
€36,24 voor 8GB Kingston DDR3 ECC Unbuffered ziet er verder wel goed uit ja!
Laatste review uit Google reviews:
Geen idee wat P-geheugen is, maar ik zou in ieder geval met credit card betalen, bij voorkeur Amex, dan kun je in ieder geval via hun nog je geld terugvragen.16 gb ecc server Geheugen besteld, kreeg eerst het verkeerde opgestuurd (8gb hp desktop geheugen). Er werd na een paar dagen eindelijk contact opgenomen na heel veel emails en telefonisch contact, zou allemaal geregeld worden, inderdaad nieuw ram geheugen binnen gehad.
Paste weer niet.. Op de pagina werd duidelijk vermeld geschikt voor Dell G13 Servers, nou mooit niet dus.. Ik weer mailen, gevraagd of het wel UDIMM was en niet RDIMM, Krijg ik als antwoord terug van 1 van de 2 medewerkers die daar werken (jeroen, werknemer, phillipe = eigenaar) nee het is P Geheugen, nou me broek zakte af. Geld terug was niet mogelijk want gekocht is gekocht!!? Wat is dat nou weer.. Eerst 2x niet werkend geheugen opsturen en dan dit? Een maand lang geprobeerd contact te zoeken zonder enig resultaat.. Echt veruit de slechtste dienstverlening die ik ooit heb meegemaakt
€36,24 voor 8GB Kingston DDR3 ECC Unbuffered ziet er verder wel goed uit ja!
tsja..Dakillerbean schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:52:
Iemand enig idee of deze gaan werken in een Gen8? Het is unbuffered ECC geheugen en niet zo heel duur:
https://homeservershow.co...erver-gen8-links/?p=90004
het lijkt er wel op
je type toont: SL8D316E11D8KF .. dat is 6E11D8K .. die lijkt voor te komen in een lijstje van homeservershow.
Lees verder hun algemene voorwaarden goed door!
Ontopic: Ik denk trouwens trouwens dat jouw gelinkte geheugen-module wel zou moeten werken, had even een ander forum doorgenomen, maar weet het niet zeker. Daarbij hebben ze hem niet op voorraad.
Deze jongen kwam trouwens heel aardig over van http://www.ebay.co.uk/itm...-Gen8-v1-v2-/371977751569. De vraagprijs is hoog, maar hij heeft er aardig wat. Je zou hem een berichtje kunnen sturen, misschien wil hij ook wel flink in de prijs zakken. Het is me eerder overkomen dat een eBay-seller akkoord ging met een bod van 40% onder de vraagprijs.
Verzendkosten zijn bij een enkele geheugen-stick €10,89. Ook nog even bij optellen dus.Bedenktijd bij levering van diensten
Bij levering van diensten heeft u als consument een bedenktijd van zeven werkdagen. De bedenktijd gaat in op de dag dat de overeenkomst wordt aangegaan. Gedurende die periode heeft u de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden zonder dat u hiervoor een reden hoeft op te geven. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd.
Uitsluiting herroepingsrecht
Soms geldt er geen herroepingsrecht voor u als consument, maar dat moet door ons dan wel duidelijk en voordat de overeenkomst wordt gesloten, worden vermeld. Het betreft dan producten:
die door ons tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
die gevoelig zijn voor statische elektriciteit (bijv. geheugen modules en CPU's)
Annulering
Bij annulering van de koopovereenkomst houden wij ons het recht voor minimaal 25% annuleringskosten in rekening te brengen vermeerderd met de eventueel gemaakte kosten m.b.t. samenstelling en configuratie van uw aankoop. Een bestelling of aankoop, waarvoor ServerHome speciaal voor u goederen of diensten aan heeft moeten kopen kan niet worden geannuleerd.
Bij het ontstaan van defecten dient u ALTIJD eerst de garantie voorwaarden te raadplegen, of uw onderdeel (nog) onder de ServerHome garantie valt.
RMA's worden uitsluitend geaccepteerd na goedkeuring, neem daarom altijd eerst contact met ons op.
U bent zelf verantwoordelijk voor het correct aanleveren van de artikelen welke defect zijn. U dient de defecte onderdelen samen met een volledig ingevuld RMA formulier en een kopie van de afleverbon of bestelbevestiging AANGETEKEND te zenden aan:
ServerHome
RMA
Energieweg 25 - A
3481MC Harmelen
Uitsluitend aangeleverde artikelen met ALLE benodigde formulieren zullen in behandeling genomen worden.
Na ontvangst zullen wij de artikelen controleren. Indien er kosten aan de reparatie verbonden zijn, zullen wij u hierover vooraf informeren.
Ontopic: Ik denk trouwens trouwens dat jouw gelinkte geheugen-module wel zou moeten werken, had even een ander forum doorgenomen, maar weet het niet zeker. Daarbij hebben ze hem niet op voorraad.
Deze jongen kwam trouwens heel aardig over van http://www.ebay.co.uk/itm...-Gen8-v1-v2-/371977751569. De vraagprijs is hoog, maar hij heeft er aardig wat. Je zou hem een berichtje kunnen sturen, misschien wil hij ook wel flink in de prijs zakken. Het is me eerder overkomen dat een eBay-seller akkoord ging met een bod van 40% onder de vraagprijs.
[ Voor 11% gewijzigd door chronoz op 15-09-2017 17:01 ]
Daar is hij dan: mijn nieuwe Gen8 * met de CPU upgrade

Nu een moment vinden om mijn Synology 1513+ NAS om te bouwen naar SMBv3 shared storage en mijn beide Hyper-V 2016 servers redundant uit te voeren. Al zal ik daarbij mogelijk wat last krijgen bij toewijzen van resources (CPU 4/8 en 2/4 cores/threads), dat zien we dan wel.
@zeroday Nog bedankt voor het doorgeven van de aanbieding bij Max. Levering ging snel en bleek ook de HPE versie te zijn, terwijl ik een oudere had verwacht. Niet dat dat uitmaakt, maar toch...
*De persoon op ebay waar ik de CPU vandaan heb heeft een zga. nieuw product geleverd, goede communicatie en snel. En dat helemaal uit Maleisië.

Nu een moment vinden om mijn Synology 1513+ NAS om te bouwen naar SMBv3 shared storage en mijn beide Hyper-V 2016 servers redundant uit te voeren. Al zal ik daarbij mogelijk wat last krijgen bij toewijzen van resources (CPU 4/8 en 2/4 cores/threads), dat zien we dan wel.
@zeroday Nog bedankt voor het doorgeven van de aanbieding bij Max. Levering ging snel en bleek ook de HPE versie te zijn, terwijl ik een oudere had verwacht. Niet dat dat uitmaakt, maar toch...
*De persoon op ebay waar ik de CPU vandaan heb heeft een zga. nieuw product geleverd, goede communicatie en snel. En dat helemaal uit Maleisië.
[ Voor 10% gewijzigd door rookie no. 1 op 15-09-2017 20:00 ]
Sorry, dat is me teveel werk. Ik ga nooit ESXi op het doosje draaien, gewoon bare metal.Zenix schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:11:
[...]
Goed bezig! Zou je kunnen testen of VT-d passtrough werkt met de Marvell controller op ESXi? Dan zou je namelijk de AMD controller kunnen gebruiken met een SSD als datastore voor de VM's en de Marvell controller aansluiten op een NAS VM. Dan kan ZFS ook gebruikt worden
Ik had een fout gemaakt in mijn originele review voor wat betreft energie verbruik.
De Gen10 doet 14 Watt idle zonder enige toegevoegde hardware, geboot in Linux maar zonder disks (disk er uit getrokken na boot). Gemeten met een externe power meter.
Voor wat het waard is.
De Gen10 doet 14 Watt idle zonder enige toegevoegde hardware, geboot in Linux maar zonder disks (disk er uit getrokken na boot). Gemeten met een externe power meter.
Voor wat het waard is.
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 16-09-2017 14:45 ]
Ik zag een paar aanbiedingen met zulk geheugen voor heel weinig (40) per reepje.Waarom is het allemaal zo moeilijk met HP MicroServer geheugen? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Checklist:
• ECC
• Udimm - belangrijk, want unbuffered is superduur.
• DDR3
Hoeveel verschil bestaat er dan verder nog?
Hierboven dus Mac-geheugen, ander aantal pins? Het lijkt geen so-dimm.
Checklist:
• ECC
• Udimm - belangrijk, want unbuffered is superduur.
• DDR3
Hoeveel verschil bestaat er dan verder nog?
Hierboven dus Mac-geheugen, ander aantal pins? Het lijkt geen so-dimm.
heb jij in de bios dan je CPU gelimiteerd op 12watt of 15watt?Q schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:45:
Ik had een fout gemaakt in mijn originele review voor wat betreft energie verbruik.
Voor wat het waard is.
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Nee? De TDP van de CPU is 15 watt, maar idle verbruikt de CPU maar een fractie natuurlijk.donald_dick schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:21:
[...]
heb jij in de bios dan je CPU gelimiteerd op 12watt of 15watt?
Heeft iemand hier ook toevallig problemen met de G8 en de USB 2.0 poorten in combinatie met ESXi 6.0 en 6.5?
Ik gebruik het zelf niet, maar een vriend van me vroeg of ik hier wat van wist. Hij heeft al veel gegoogled en ook hier gezocht en op homeservershow maar het lijkt geen bekend probleem.
Wat hij heeft is dat alleen de USB 3.0 poorten werken en doorgezet kunnen worden naar de VMs. De USB 2.0 poorten ziet hij niet. HIj sluit een hardware probleem uit omdat ze tijdens de BIOS wel gewoon werken.
Omdat het om een andere controller gaat tussen de 2.0 en 3.0 poorten, heb ik zelf het idee dat het aan een driver ligt. Maar het is vreemd dat ik er niet over kan vinden, want ESXi met de G8 is toch een behoorlijk veel gebruikte combinatie, dacht ik zo.
Edit: Hij gebruikt het ESXi image van HP omdat met de gewone van VMWare de "RAID" controller niet herkend wordt.
Ik gebruik het zelf niet, maar een vriend van me vroeg of ik hier wat van wist. Hij heeft al veel gegoogled en ook hier gezocht en op homeservershow maar het lijkt geen bekend probleem.
Wat hij heeft is dat alleen de USB 3.0 poorten werken en doorgezet kunnen worden naar de VMs. De USB 2.0 poorten ziet hij niet. HIj sluit een hardware probleem uit omdat ze tijdens de BIOS wel gewoon werken.
Omdat het om een andere controller gaat tussen de 2.0 en 3.0 poorten, heb ik zelf het idee dat het aan een driver ligt. Maar het is vreemd dat ik er niet over kan vinden, want ESXi met de G8 is toch een behoorlijk veel gebruikte combinatie, dacht ik zo.
Edit: Hij gebruikt het ESXi image van HP omdat met de gewone van VMWare de "RAID" controller niet herkend wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 17-09-2017 17:29 ]
Guys, ik sta op het punt om een keuze te maken tussen de Gen8 en Gen10.
Mijn vragen welke ik nog niet beantwoord heb gevonden:
- Kan de Gen10 DSM draaien (XPEnology)?
- Wat zijn de ervaringen met de Gen10 hier op het forum?
- Ondersteund hij direct passthrough van de disks naar guest OS?
- Welk bankje geheugen kan ik bijprikken? Zodat ik 16GB heb.
Belangrijkste voor mij is dat hij als storage bak gaat fugeren, liefst met XPEnology en zo zuinig mogelijk, dat laatste moet zeker lukken met de Gen10 (25watt incl. een paar disks idle).
Belangrijkste voor mij is dat hij als storage bak gaat fugeren, liefst met XPEnology en zo zuinig mogelijk, dat laatste moet zeker lukken met de Gen10 (25watt incl. een paar disks idle).
[ Voor 6% gewijzigd door crypt0rr op 18-09-2017 09:22 ]
ik heb niet first hand info over XPEnology, hou er in ieder geval rekening mee dat de Marvell chipset geen RAID door kan geven aan het OS, je zal dus de drives apart moeten doorgeven en een softraid aan moeten maken zou je met RAID willen werken.bardi-1 schreef op maandag 18 september 2017 @ 09:22:
Guys, ik sta op het punt om een keuze te maken tussen de Gen8 en Gen10.
ik lees zojuist dat OpenMediaVault (mijn NAS software keuze) tezamen werkt met de Gen10
Gen10 is wat makkelijker met het booten vanaf de 5e Sata poort, de gen8 moet wat uit de truukendoos halen om dat mogelijk te maken.
Allright, bedankt.zeroday schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:56:
[...]
ik heb niet first hand info over XPEnology, hou er in ieder geval rekening mee dat de Marvell chipset geen RAID door kan geven aan het OS, je zal dus de drives apart moeten doorgeven en een softraid aan moeten maken zou je met RAID willen werken.
ik lees zojuist dat OpenMediaVault (mijn NAS software keuze) tezamen werkt met de Gen10
Gen10 is wat makkelijker met het booten vanaf de 5e Sata poort, de gen8 moet wat uit de truukendoos halen om dat mogelijk te maken.
Nog even een vraagje; ik heb zojuist een Gen10 besteld, nu wil ik booten vanaf een SSD op een directe SATA port. Nu las ik dat er een verloopje nodig is om stroom naar de SSD te krijgen op de plek van de CD/DVD speler. Iemand voor mij een partnummer of linkje naar een dergelijk kabeltje? of de naam van de aansluiting.
[ Voor 5% gewijzigd door crypt0rr op 19-09-2017 13:47 ]
HPE heeft daar een ombouw kit voor, 870212-B21.bardi-1 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:47:
Nog even een vraagje; ik heb zojuist een Gen10 besteld, nu wil ik booten vanaf een SSD op een directe SATA port. Nu las ik dat er een verloopje nodig is om stroom naar de SSD te krijgen op de plek van de CD/DVD speler. Iemand voor mij een partnummer of linkje naar een dergelijk kabeltje? of de naam van de aansluiting.
Niet verwarren met de 870213-B21 wat de ombouw kit is om een 2,5" drive in de 3,5" bays te plaatsen.
*beeeeep*
volgens mij heb je alleen maar een power verlengkabeltje nodig van de FDD naar SATAMewBie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:09:
[...]
HPE heeft daar een ombouw kit voor, 870212-B21.
Niet verwarren met de 870213-B21 wat de ombouw kit is om een 2,5" drive in de 3,5" bays te plaatsen.
https://www.onlinekabelsh...search/result/?q=OKS38523
Ik heb geen idee wat er precies in die ombouw kit zit. Maar ik neem aan iets van een mounting bracket, de stroom kabel, schroeven en misschien een SATA kabel op lengte.zeroday schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:53:
[...]
volgens mij heb je alleen maar een power verlengkabeltje nodig van de FDD naar SATA
https://www.onlinekabelsh...search/result/?q=OKS38523
*beeeeep*
hier zie je hemMewBie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:26:
[...]
Ik heb geen idee wat er precies in die ombouw kit zit. Maar ik neem aan iets van een mounting bracket, de stroom kabel, schroeven en misschien een SATA kabel op lengte.
http://www.misco.nl/produ...1p6S44fnnN0MaAuyjEALw_wcB
Werkt zo'n verloopstukje ook op de Gen8? Op dit moment zit de boot disk nog in de eerste drivebay, maar ik zou hem graag naar boven verplaatsen.
Dat plaatje wordt voor diverse producten gebruikt op diverse websites. Dus of het plaatje klopt...
*beeeeep*
ik heb 3 van die verloopstukjes in gebruik om een 2,5" HDD te gebruiken als bootdisk (nb: een USB stick zit in de internal USB die heeft de bootloader en via grub boot ie verder door naar de Linux versie.Pyramiden schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:26:
Werkt zo'n verloopstukje ook op de Gen8? Op dit moment zit de boot disk nog in de eerste drivebay, maar ik zou hem graag naar boven verplaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door zeroday op 19-09-2017 18:43 ]
Hoe heten die verloop stukjes precies? of zijn het exact dezelfde als die voor de gen10?zeroday schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:39:
[...]
ik heb 3 van die verloopstukjes in gebruik om een 2,5" HDD te gebruiken als bootdisk (nb: een USB stick zit in de internal USB die heeft de bootloader en via grub boot ie verder door naar de Linux versie.
[afbeelding]
Ik draai zelf Windows Server Essentials 2016. Kan ik gewoon zo'n verloopstukje pakken en daarmee mijn SSD met het besturingssysteem naar de aansluiting van de DVD drive verplaatsen, waarna ik de bootdrive aanpas in de BIOS?
Dat iLO moet ik ook maar eens instellen... Tot nu toe gebruik ik gewoon Windows Remote Desktop, maar dan heb ik natuurlijk geen BIOS...
Geen idee, FDD to SATA power ? als je iets naar boven kijkt zie je de link .. naam is niet interessant.Pyramiden schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:54:
[...]
Hoe heten die verloop stukjes precies? of zijn het exact dezelfde als die voor de gen10?
Wellicht werkt dat .. geen idee of een bestaande wintendo installatie toestaat dat je ineens naar een ander systeem gaat.Ik draai zelf Windows Server Essentials 2016. Kan ik gewoon zo'n verloopstukje pakken en daarmee mijn SSD met het besturingssysteem naar de aansluiting van de DVD drive verplaatsen, waarna ik de bootdrive aanpas in de BIOS?
de 10 heeft geen ILO, wel een BIOS, maar geen ILODat iLO moet ik ook maar eens instellen... Tot nu toe gebruik ik gewoon Windows Remote Desktop, maar dan heb ik natuurlijk geen BIOS...
De aansluiting schijnt hetzelfde te zijn als de gen8, ik heb de gen10 besteld en komt eind deze week binnen, dan kan ik het controleren voor je. Het verloopkabeltje wat hierboven al genoemd werd krijg ik vandaag.Pyramiden schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:54:
[...]
Hoe heten die verloop stukjes precies? of zijn het exact dezelfde als die voor de gen10?
Ik draai zelf Windows Server Essentials 2016. Kan ik gewoon zo'n verloopstukje pakken en daarmee mijn SSD met het besturingssysteem naar de aansluiting van de DVD drive verplaatsen, waarna ik de bootdrive aanpas in de BIOS?
Dat iLO moet ik ook maar eens instellen... Tot nu toe gebruik ik gewoon Windows Remote Desktop, maar dan heb ik natuurlijk geen BIOS...
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.