GekkePrutser schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 00:00:
[...]
Dit komt volgens mij ook een beetje doordat ESXi meestal in combinaties met grote SANs wordt gebruikt, fibre channel enzo.. Dat heb je ook nodig voor dingen als vMotion. Dan heb je een shared SAN pool waar alle redundante servers tegelijk aan hangen.
Yep. Of technieken als vSAN.
Ik denk ook dat RAID er een beetje uit gaat, en dat we meer richting virtuele systemen gaan met ook virtuele storage. Als ik naar mijn werk kijk (grote enterprise, ben echter niet direct betrokken bij het datacenter) dan worden er bijna nooit meer servers bij ons aangeschaft. Het zijn of blades om de virtualisatiepool te voeden en die aan de SAN hangen, of het gaat direct naar de cloud. Ze hebben in het datacenter zelfs een van de koelers uit moeten zetten omdat ze niet op een laag genoeg pitje konden draaien waardoor het te koud werd in de cold aisle. Zo weinig is er nog over.
Blades zijn natuurlijk ook gewoon volledige en volwaardige servers, maar ik snap wat je bedoelt.
Wij doen vooralsnog alles in huis, maar op 1 machine na is wel alles gevirtualiseerd. (De enige machine waarbij we niet virtualiseren is de server waar de tape library aan hangt. Da's nog een U320 SCSI apparaat en het is een van de weinige cases waarin virtualisatie niet praktisch is.)
Dat ding draait trouwens wel op een RAID controller. Ik heb het idee dat softraid op Windows nog wat in de kinderschoenen staat maar het is vooral onbekendheid daar mee en geen noodzaak om de RAID controller d'r uit te trekken en d'r een HBA voor in de plaats te zetten. (Machine is een paar jaar geleden aangeschaft, als ik nu een nieuwe machine zou moeten aanschaffen zou ik zeker softraid op Windows en dus een HBA overwegen. Als HP dat af-fabriek kan leveren in zijn DL300 series machines.)
De crux is, RAID of vergelijkbare technieken zullen altijd wel gebruikt worden. Ook in storage omgevingen. Dat is ook het punt van discussie niet. Maar ik denk dat hardware RAID meer en meer gaat verdwijnen en alleen nog maar in een niche over blijft en we uiteindelijk vrijwel volledig over gaan op software RAID gebaseerde technieken en netwerk gebaseerde RAID achtige technieken. (RAID achtig in de zin van, je data redundant over meerdere disks op slaan, zodat je uitval van meerdere individuele disks en -- in geval van netwerk gebaseerde RAID achtige technieken -- complete nodes met disks.)
Zoals gezegd, grote fabrikanten als NetApp gebruiken ook softraid.
Wikipedia: Write Anywhere File Layout
Ik hoop ooit de kans te hebben een FAS uit elkaar te trekken en d'r Linux op te installeren om te zien hoe commodity die hardware eigenlijk is maar ik ben bang dat dat 'm niet gaat worden vanwege inruilwaarde, etc.

Enige uitzondering zijn de 'black boxen', software die inclusief hardware verkocht wordt als een black box waar je niet aan het OS mag komen. Zoals riverbeds, telefonie boxen, UPS management systeem, firewalls. Dat soort spul. maar ik begreep dat een heleboel daarvan ook richting virtual appliances is gegaan.
Sterker nog, vrijwel al dat spul is als appliance te krijgen.
Telefonie werkt meer dan prima als appliance en koop je een hardwarematige telefooncentrale, is dat gewoon een x86 doos met Linux of Windows en een beetje poeha en aanpassing. (Mitel draait bijvoorbeeld op Mitel Linux, ik meen dat het in feite een wat aangepaste CentOS of iets vergelijkbaars is.)
Firewalls same shit. FortiOS kun je als virtual appliance draaien. Nu vind ik een firewall in de regel wel prettig als appliance, ook omdat door gebruik te maken van bijvoorbeeld ASICS d'r fors performancewinst te behalen valt die je niet hebt als je het in een volledig stock x86 doos stopt.
https://www.fortinet.com/...-generation-firewall.html
Er is heel weinig meer dat niet te virtualiseren valt en op stock x86 hardware draait.
Zo ook met RAID. Waarom zou je een RAID controller kopen met firmware (ook weinig meer dan een stuk software), als je beter een goede HBA kunt hebben en de RAID specifieke berekeningen sneller en efficiënter door je x86 CPU kunt laten uitvoeren?
ZFS is daar een heel mooi voorbeeld van. Het comprimeert bestanden en omdat CPU's zo ontzettend snel zijn, is het sneller bestanden on-the-fly te comprimeren en decomprimeren, dan ze zonder compressie op te slaan. Winst is dubbel. Snellere toegang tot je bestanden en minder diskruimte die in beslag word genomen.
Dat gaat best hard, op mijn FreeNAS doos thuis haal ik bijvoorbeeld 1:91:
[root@vroom] ~# zfs get compressratio datapool00
NAME PROPERTY VALUE SOURCE
datapool00 compressratio 1.91x -
Ik vraag me af hoe veel hardware-RAID controllers dat kunnen.

(Die ook nog eens zeer beperkt zijn in CPU en geheugen. Een RAID controller met 2G of 4G geheugen is al heel wat. Mijn FreeNAS server heeft 16G en een veel snellere CPU dan er op een willekeurige P410 of P420 van HP zit.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.