Ik heb deze server nu, ik heb een i3-3240 om in te bouwen. De standaard heatsink zal het wel redden, ookal is deze processor 55 watt. Echter heb ik nog een pricewatch: Thermaltake Slim X3 , als ik hier de cooler af haal, zou deze heatsink het anzich beter doen ? (hij zal niet helemaal passen aangezien hp 65x75mm gebruikt, maar wel te doen)
Bedankt voor de input
echter twijfel ik, 10 watt minder, en lagere Ghz. Ach ik zal es kijken met stock.
Heeft iemand ervaring met het bestellen van een 1265l-v2 op eBay? http://www.ebay.com/itm/I...9745b7:g:J0QAAOSwWxNYvX3t
Daar heb ik hem ook vandaan. Geen klagen over.larsje993 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 16:07:
Heeft iemand ervaring met het bestellen van een 1265l-v2 op eBay? http://www.ebay.com/itm/I...9745b7:g:J0QAAOSwWxNYvX3t
Toen ik hem bestelde was ie iets goedkoper, verkoper accepteerde een bod van $155.
Geen import kosten hoeven betalen ook.
Oké top. Ik ga hem ook gewoon 155$ bieden!Domino schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 16:32:
[...]
Daar heb ik hem ook vandaan. Geen klagen over.
Toen ik hem bestelde was ie iets goedkoper, verkoper accepteerde een bod van $155.
Geen import kosten hoeven betalen ook.
Alweer bedankt voor je advies!
Hey beste medetweakers!
Ik ben al een tijdje aan het rondlurken op deze fora en in de pricewatch/review secties om te kijken hoe ik mijn eerste NASje vorm ga geven. Ik wil deze NAS voornamelijk gaan gebruiken als opslagmedium voor films/series/ISO's en als backupmedium. Waar ik naar op zoek ben is een super veilige config met lekker veel redundantie en qua performance is het meest veeleisende wat ik waarschijnlijk ga doen op 1080p@60hz naar een RaspberryPi met Kodi streamen, denk ik.
Zodoende zat ik te denken aan een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T, maar daarmee heb ik al gelijk een vraag:
Wat is nou precies het verschil met deze twee uitvoeringen?
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
Waarom is de eerste met minder RAM over het algemeen duurder dan de tweede? Anyway, deze Proliant wil ik gaan vullen met 4 van deze badboys:
pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB
Om aan m'n persoonlijke eisen te voldoen zat ik eraan te denken om NAS4FREE (of is FreeNAS toch nog beter?) te gaan installeren en alles op een ZFS filesysteem te gaan draaien, specifiek in een RAIDZ2 configuratie zodat ik effectief 8TB aan opslag overhoud met lekker veel redundantie.
Ik heb nog even wat verder gelezen en besefte me toen ook dat ik het NAS4FREE of FreeNAS OS zelf ergens moest installeren en hier had ik ook wat vragen over. Wat is hier best practice? Ik zat er aan te denken om nog een kleine ssd aan te schaffen en deze te gebruiken voor het OS. Of is booten van een USB voldoende? Kan het ZFS filesysteem om met een eventuele re-install van het OS omdat een gebrekkige USB stick het begeeft?
Echter, als ik voor de SSD route ga kom ik voor een ander probleem: namelijk dat je niet vanaf slot 5 in een HP Proliant kan booten, ik heb begrepen dat je hiervoor in RAID-modus moet booten ipv AHCI? Iets wat je juist niet wil met een ZFS-filesysteem? Ik heb nog wat verder gelezen en begrepen van gebruikers dat uit praktijk-ervaring blijkt dat dit niet schadelijk is, maar zelf zit ik toch liever aan de safe-side.
Maar wat dan? Moet ik een USB-SATA stukje kopen om te booten vanaf een SSD die in de USB-port is geplugged?
Nog een paar andere vragen:
De WD-schijven die ik van plan ben te gaan gebruiken hebben volgens mij default TLER ingeschakeld? Is TLER niet funest in combinatie met een ZFS-filesystem? Moet ik dit zsm uitschakelen?
Is de processor en het RAM wat meegeleverd wordt (van de 4GB variant die goedkoper is) voldoende voor mijn eisen? Streamen van media op 1080p@60fps? Als ik aan het torrenten ben, trek ik ongeveer downloadsnelheiden van +/- 20 megabyte/s. Is deze opzet voldoende om daar mee om te gaan? Of wordt mijn NAS dan de bottleneck bij het wegschrijven? Kunnen de processor en het RAM later eventueel nog geupgrade worden als de hele pool al draaiende is en de schijven al in gebruik zijn?
En over het installen van NAS4Free (ik weet niet of dit nog in de scope van dit topic past, laat maar weten dan edit ik 't weg). Blijkbaar kan dit alleen vanaf een CDROM (haha, in 2017...) of USB-stick, dus hoe zit dit praktisch dan? Ik neem aan dat de MicroServer maar 1 usb slot heeft... Moet ik dan eerst een bootable usb maken, die in mn desktop douwen, vervolgens van USB booten op m'n desktop om vervolgens NAS4Free te installeren op een SSD die ik dan ook via USB aan mn desktop heb gehangen? Waarna ik vervolgens de SSD in de MicroServer hang?
Sorry voor alle vragen
Ik ben al een tijdje aan het rondlurken op deze fora en in de pricewatch/review secties om te kijken hoe ik mijn eerste NASje vorm ga geven. Ik wil deze NAS voornamelijk gaan gebruiken als opslagmedium voor films/series/ISO's en als backupmedium. Waar ik naar op zoek ben is een super veilige config met lekker veel redundantie en qua performance is het meest veeleisende wat ik waarschijnlijk ga doen op 1080p@60hz naar een RaspberryPi met Kodi streamen, denk ik.
Zodoende zat ik te denken aan een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T, maar daarmee heb ik al gelijk een vraag:
Waarom is de eerste met minder RAM over het algemeen duurder dan de tweede? Anyway, deze Proliant wil ik gaan vullen met 4 van deze badboys:
pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB
Om aan m'n persoonlijke eisen te voldoen zat ik eraan te denken om NAS4FREE (of is FreeNAS toch nog beter?) te gaan installeren en alles op een ZFS filesysteem te gaan draaien, specifiek in een RAIDZ2 configuratie zodat ik effectief 8TB aan opslag overhoud met lekker veel redundantie.
Ik heb nog even wat verder gelezen en besefte me toen ook dat ik het NAS4FREE of FreeNAS OS zelf ergens moest installeren en hier had ik ook wat vragen over. Wat is hier best practice? Ik zat er aan te denken om nog een kleine ssd aan te schaffen en deze te gebruiken voor het OS. Of is booten van een USB voldoende? Kan het ZFS filesysteem om met een eventuele re-install van het OS omdat een gebrekkige USB stick het begeeft?
Echter, als ik voor de SSD route ga kom ik voor een ander probleem: namelijk dat je niet vanaf slot 5 in een HP Proliant kan booten, ik heb begrepen dat je hiervoor in RAID-modus moet booten ipv AHCI? Iets wat je juist niet wil met een ZFS-filesysteem? Ik heb nog wat verder gelezen en begrepen van gebruikers dat uit praktijk-ervaring blijkt dat dit niet schadelijk is, maar zelf zit ik toch liever aan de safe-side.
Maar wat dan? Moet ik een USB-SATA stukje kopen om te booten vanaf een SSD die in de USB-port is geplugged?
Nog een paar andere vragen:
De WD-schijven die ik van plan ben te gaan gebruiken hebben volgens mij default TLER ingeschakeld? Is TLER niet funest in combinatie met een ZFS-filesystem? Moet ik dit zsm uitschakelen?
Is de processor en het RAM wat meegeleverd wordt (van de 4GB variant die goedkoper is) voldoende voor mijn eisen? Streamen van media op 1080p@60fps? Als ik aan het torrenten ben, trek ik ongeveer downloadsnelheiden van +/- 20 megabyte/s. Is deze opzet voldoende om daar mee om te gaan? Of wordt mijn NAS dan de bottleneck bij het wegschrijven? Kunnen de processor en het RAM later eventueel nog geupgrade worden als de hele pool al draaiende is en de schijven al in gebruik zijn?
En over het installen van NAS4Free (ik weet niet of dit nog in de scope van dit topic past, laat maar weten dan edit ik 't weg). Blijkbaar kan dit alleen vanaf een CDROM (haha, in 2017...) of USB-stick, dus hoe zit dit praktisch dan? Ik neem aan dat de MicroServer maar 1 usb slot heeft... Moet ik dan eerst een bootable usb maken, die in mn desktop douwen, vervolgens van USB booten op m'n desktop om vervolgens NAS4Free te installeren op een SSD die ik dan ook via USB aan mn desktop heb gehangen? Waarna ik vervolgens de SSD in de MicroServer hang?
Sorry voor alle vragen

De een heeft een Intel Celeron G1610 en de ander een Intel Celeron G1610T. (Als de opgave klopt.)DeBierVampier schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:59:
Daar zitten wat subtiele verschillen tussen:
http://cpuboss.com/cpus/I...0T-vs-Intel-Celeron-G1610
Doe jezelf een plezier en maak met 4 disks veen RAIDZ2. Je verliest er even veel netto capaciteit mee als met een striped mirror (RAID10 equivalent), het is trager, rebuilds gaan trager en je loopt meer risico tijdens een rebuild. Tuurlijk, je mag 1 disk meer verliezen maar RAIDZ2 is echt meer iets voor setups met veel disks waarbij de kans op uitval flink toe neemt. (En zelfs dan kun je je afvragen of je niet beter meerdere striped mirror sets kunt maken. Als je de aaneengesloten capaciteit niet nodig hebt van een grote array, is dat prettiger.)Om aan m'n persoonlijke eisen te voldoen zat ik eraan te denken om NAS4FREE (of is FreeNAS toch nog beter?) te gaan installeren en alles op een ZFS filesysteem te gaan draaien, specifiek in een RAIDZ2 configuratie zodat ik effectief 8TB aan opslag overhoud met lekker veel redundantie.
Striped mirror is fijn. Het is snel, rebuilds zijn eenvoudig en je disks worden niet opeens gruwelijk zwaar belast als je rebuild.
Yep, kan. OS kan crashen en dan blijft je ZFS heel. OS install, importeren en gaan.Ik heb nog even wat verder gelezen en besefte me toen ook dat ik het NAS4FREE of FreeNAS OS zelf ergens moest installeren en hier had ik ook wat vragen over. Wat is hier best practice? Ik zat er aan te denken om nog een kleine ssd aan te schaffen en deze te gebruiken voor het OS. Of is booten van een USB voldoende? Kan het ZFS filesysteem om met een eventuele re-install van het OS omdat een gebrekkige USB stick het begeeft?
Ik draai hier een OS op een snelle en robuuste USB stick. SSD kan, maar voegt weinig toe, FreeNAS is gemaakt om vanaf USB te draaien.
Als je vanaf een SATA disk wilt booten moet je een USB stick of een micro SD kaart plaatsen en daar je bootsector (of je hele bootloader) op plaatsen. Draai je je OS vanaf USB, dan hoeft dat niet. (Je kunt standaard vanaf USB booten, ook met disks er in. Dat doe ik hier met FreeNAS.)Echter, als ik voor de SSD route ga kom ik voor een ander probleem: namelijk dat je niet vanaf slot 5 in een HP Proliant kan booten, ik heb begrepen dat je hiervoor in RAID-modus moet booten ipv AHCI? Iets wat je juist niet wil met een ZFS-filesysteem? Ik heb nog wat verder gelezen en begrepen van gebruikers dat uit praktijk-ervaring blijkt dat dit niet schadelijk is, maar zelf zit ik toch liever aan de safe-side.
Je wilt juist absoluut geen RAID-modus met FreeNAS want ZFS. Die controller _moet_ in AHCI mode staan.
RAM kun je altijd uitbreiden naar 16G, hoeft alleen je server voor down.Is de processor en het RAM wat meegeleverd wordt (van de 4GB variant die goedkoper is) voldoende voor mijn eisen? Streamen van media op 1080p@60fps? Als ik aan het torrenten ben, trek ik ongeveer downloadsnelheiden van +/- 20 megabyte/s. Is deze opzet voldoende om daar mee om te gaan? Of wordt mijn NAS dan de bottleneck bij het wegschrijven? Kunnen de processor en het RAM later eventueel nog geupgrade worden als de hele pool al draaiende is en de schijven al in gebruik zijn?
Ik zou alleen nu meteen lekker voor 16G gaan. Meer geheugen is beter en als je nu het geld hebt, scheelt het later bijprikken.
20MByte/s moet geen probleem zijn al heb ik geen snelheidstests bij de hand op dit moment. (Wil het met plezier eens proberen, alleen gaat ws mijn netwerk de bottleneck zijn. Mijn Proxmox hypervisors hangen via 2xGBit aan mijn NAS.)
[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 22-05-2017 22:16 . Reden: Te vroeg op "verstuur" geklikt, stond nog hele blob tekst onder. ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Volgens mij is er nooit een G1610 microserver (zonder T) geweest.unezra schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:11:
[...]
De een heeft een Intel Celeron G1610 en de ander een Intel Celeron G1610T. (Als de opgave klopt.)
Daar zitten wat subtiele verschillen tussen:
http://cpuboss.com/cpus/I...0T-vs-Intel-Celeron-G1610
De duurdere is de oude SKU die maar 2GB geheugen had. De nieuwe heeft 4GB. Die oude 2GB is bijna overal uitverkocht en vandaar dat die hier en daar nog te koop staat bij de duurdere winkels waar niemand hem meer koopt omdat ze een goedkopere optie voor het nieuwe model vinden
Dit is hier ook eerder besproken trouwens (bedoeld als bronvermelding):
Verwijderd in "Het grote HP Proliant Microserver topic"
Kaalus in "Het grote HP Proliant Microserver topic"
[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 23-05-2017 00:27 ]
FreeNAS wil bij mij er niet eens op. Die komt op een gegeven moment met een mountroot prompt. En daar kan ik niks mee. Verder @ hierboven, hij heeft wel meer dan 1 usb slot. 4 achter, 2 voor, 1 op het mobo.
[ Voor 27% gewijzigd door Xfade op 23-05-2017 00:26 ]
Dan kan hij zijn rootFS niet vinden. Probeer eens een ander image, of boot bijv. van SD in plaats van USB. Of hij staat niet op AHCI maar op B120i RAID maar met geen drives aangemaakt, zou ook kunnen.Xfade schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 00:24:
FreeNAS wil bij mij er niet eens op. Die komt op een gegeven moment met een mountroot prompt. En daar kan ik niks mee. Verder @ hierboven, hij heeft wel meer dan 1 usb slot. 4 achter, 2 voor, 1 op het mobo.
Let wel: Als je van poort 5 (CDROM, ik heb er een SSD aan) wil booten terwijl AHCI aan staat, dan moet je je /boot filesystem op SD of USB zetten. (Zoals unezra ook al zei)
@unezra @GekkePrutser Thx voor de snelle antwoorden! 
De reden dat ik een RAID-Z2 configuratie overweeg is omdat ik redundantie/veiligheid erg belangrijk vind. Maar wellicht is dat inderdaad overkill voor een setup met slechts 4 drives. Het doemscenario wat telkens in m'n hoofd rondspookt is dat wanneer 1 drive de geest heeft gegeven, een andere ook omvalt tijdens het rebuilden/resilveren, wat niet geheel onmogelijk is aangezien ik de schijven in een keer aanschaf waarmee de kans groot is dat ze allemaal uit precies dezelfde batch komen (waarmee ze misschien allemaal een defect/mankement delen).
Ik las ergens anders een suggestie om 5 drives aan te schaffen, 4 te installeren en eentje achter de hand houden om, als het mis gaat, in ieder geval meteen aan het rebuilden te kunnen beginnen.
Wat betreft NAS4Free vs. FreeNAS ben ik als leek geneigd om voor NAS4Free te gaan. Hier een stukje geschiedenis wat ik heb gevonden op de NAS4Free site (mogelijk biased dus!):
https://np.reddit.com/r/D.../?st=j30qe0cj&sh=309040eb
Met NAS4Free zijn er echter weer andere overwegingen te maken, embedded of full install... Iemand hier ervaringen mee?
De reden dat ik een RAID-Z2 configuratie overweeg is omdat ik redundantie/veiligheid erg belangrijk vind. Maar wellicht is dat inderdaad overkill voor een setup met slechts 4 drives. Het doemscenario wat telkens in m'n hoofd rondspookt is dat wanneer 1 drive de geest heeft gegeven, een andere ook omvalt tijdens het rebuilden/resilveren, wat niet geheel onmogelijk is aangezien ik de schijven in een keer aanschaf waarmee de kans groot is dat ze allemaal uit precies dezelfde batch komen (waarmee ze misschien allemaal een defect/mankement delen).
Ik las ergens anders een suggestie om 5 drives aan te schaffen, 4 te installeren en eentje achter de hand houden om, als het mis gaat, in ieder geval meteen aan het rebuilden te kunnen beginnen.
Wat betreft NAS4Free vs. FreeNAS ben ik als leek geneigd om voor NAS4Free te gaan. Hier een stukje geschiedenis wat ik heb gevonden op de NAS4Free site (mogelijk biased dus!):
Verder is bijvoorbeeld het sentiment hier dat de nieuwe 'FreeNAS' enigzins bloated is, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dit is:Some users assume that NAS4Free is a “fork” of FreeNAS. This is absolutely NOT the case. NAS4Free is the direct continuation of the original FreeNAS code that was under development from 2005 till 2011 under the name FreeNAS. it's Our team who did made FreeNAS famous around the globe with the regular releases of the FreeNAS 7 series we did made for you!
After the FreeNAS name was legally acquired by iXsystems, Inc. (year 2011), this original code was unable to be developed any longer under the same brand name, for this a name change was necessary. The founder of FreeNAS (Olivier Cochard-Labbé) donated us the copyright protected source code that IXsystems could not use to release. IXsystems forbid us to release new builds based on the original code under their brand name. Because of the code copyright that was not handed over to IXsystems a full rewrite for FreeNAS was needed. FreeNAS 8 by IXsystems was born on May of 2011, it was their first product. To continue our only option was to leave the FreeNAS project after so many years and to continue under our own new name: NAS4Free.
https://np.reddit.com/r/D.../?st=j30qe0cj&sh=309040eb
Met NAS4Free zijn er echter weer andere overwegingen te maken, embedded of full install... Iemand hier ervaringen mee?
@DeBierVampier
Als je je data echt super belangrijk vindt, zou ik eerder wat van je budget in backups stoppen. Bijvoorbeeld een externe 8TB HDD waar je regelmatig op backupt. Want RAID is geen vervanging voor backup!
Vergeet ook niet regelmatig een ZFS snapshot te maken, bijvoorbeeld dagelijks geautomatiseerd. Als je dan per ongeluk wat weggooit, kan je het nog gewoon uit de snapshot halen. Dat is wel heel fijn van ZFS. Maar een regelmatige backup vermindert de noodzaak daartoe.
Ik gebruik zelf geen FreeNAS/NAS4free. Ik heb het vroeger wel gebruikt (Nouja, FreeBSD 6 dan, geen FreeNAS). Maar ik was niet zo te spreken over ZFS. Het is niet bepaald flexibel met RAID-Z. Drives moeten allemaal dezelfde grootte hebben, en drives aan je pool toevoegen of verwijderen kan niet. Upgraden kan wel, maar dan moet je een voor een de drives door een grotere vervangen en elke keer resilveren. Dat duurt een eeuwigheid en je hebt pas de extra capaciteit als ze allemaal gedaan zijn (-1 denk ik). Omdat ik destijds 6 HDD's had, was dit een dure grap.
Ook had ik problemen met het inlezen (zfs import) van mijn ZFS filesystem in nieuwere versies. Ik had dacht ik versie 18 en die bleek niet compatibel met nieuwere versies. Heb uiteindelijk een VM moeten maken met FreeBSD 6 om alles over te kunnen pompen. En verder ondersteunde het geen encryptie (was al jaren een 'work in progress').
Het biedt een hoop goeds maar het was in elk geval toen niet zo fijn voor thuisgebruik. Ook wel logisch als je je bedenkt waar het voor bedacht is, enorme arrays in datacenters.
Wat ik nu doe is een berg losse EXT4 drives samenvoegen tot 1 groot filesystem. Ik heb er nu 7 van allerlei verschillende groottes. Ik heb een tijdje Snapraid (maakt parity files aan) gedraaid maar dat was het ook niet helemaal. Het werkt niet continu en ik heb er nooit echt vertrouwen in gehad. Dus nu focus ik maar op het maken van backups. In elk geval heb ik nu het voordeel dat als er een drive faalt, dat ik niet alles kwijt ben maar alleen wat er op die drive staat. De meeste data is zo heel belangrijk. Wel mis ik de mogelijkheid om belangrijkere files wel over meerdere drives te bewaren. Maar die krijgen dus voorrang in de backup.
Ook mis ik heel erg de bitrot detectie van ZFS. Dat is wel jammer. Ik hoop nog op een betere optie daarvoor. Ik ben nog steeds een beetje huiverig om btrfs in te zetten.. Het zou wel mooi zijn als er een tooltje was om overal op elke file 2% par blokken aan te maken ofzo. Weten jullie toevallig iets?
Als je je data echt super belangrijk vindt, zou ik eerder wat van je budget in backups stoppen. Bijvoorbeeld een externe 8TB HDD waar je regelmatig op backupt. Want RAID is geen vervanging voor backup!
Vergeet ook niet regelmatig een ZFS snapshot te maken, bijvoorbeeld dagelijks geautomatiseerd. Als je dan per ongeluk wat weggooit, kan je het nog gewoon uit de snapshot halen. Dat is wel heel fijn van ZFS. Maar een regelmatige backup vermindert de noodzaak daartoe.
Ik gebruik zelf geen FreeNAS/NAS4free. Ik heb het vroeger wel gebruikt (Nouja, FreeBSD 6 dan, geen FreeNAS). Maar ik was niet zo te spreken over ZFS. Het is niet bepaald flexibel met RAID-Z. Drives moeten allemaal dezelfde grootte hebben, en drives aan je pool toevoegen of verwijderen kan niet. Upgraden kan wel, maar dan moet je een voor een de drives door een grotere vervangen en elke keer resilveren. Dat duurt een eeuwigheid en je hebt pas de extra capaciteit als ze allemaal gedaan zijn (-1 denk ik). Omdat ik destijds 6 HDD's had, was dit een dure grap.
Ook had ik problemen met het inlezen (zfs import) van mijn ZFS filesystem in nieuwere versies. Ik had dacht ik versie 18 en die bleek niet compatibel met nieuwere versies. Heb uiteindelijk een VM moeten maken met FreeBSD 6 om alles over te kunnen pompen. En verder ondersteunde het geen encryptie (was al jaren een 'work in progress').
Het biedt een hoop goeds maar het was in elk geval toen niet zo fijn voor thuisgebruik. Ook wel logisch als je je bedenkt waar het voor bedacht is, enorme arrays in datacenters.
Wat ik nu doe is een berg losse EXT4 drives samenvoegen tot 1 groot filesystem. Ik heb er nu 7 van allerlei verschillende groottes. Ik heb een tijdje Snapraid (maakt parity files aan) gedraaid maar dat was het ook niet helemaal. Het werkt niet continu en ik heb er nooit echt vertrouwen in gehad. Dus nu focus ik maar op het maken van backups. In elk geval heb ik nu het voordeel dat als er een drive faalt, dat ik niet alles kwijt ben maar alleen wat er op die drive staat. De meeste data is zo heel belangrijk. Wel mis ik de mogelijkheid om belangrijkere files wel over meerdere drives te bewaren. Maar die krijgen dus voorrang in de backup.
Ook mis ik heel erg de bitrot detectie van ZFS. Dat is wel jammer. Ik hoop nog op een betere optie daarvoor. Ik ben nog steeds een beetje huiverig om btrfs in te zetten.. Het zou wel mooi zijn als er een tooltje was om overal op elke file 2% par blokken aan te maken ofzo. Weten jullie toevallig iets?
[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 23-05-2017 01:42 ]
Paar maanden geleden nog een presentatie gegeven waar onder andere ZFS in voor kwam. Heel groot juist dat op een van mijn slides gezet. :-) Te vaak denken mensen nog "oh, ik heb RAID, dus backups zijn minder nodig". Je kunt beter geen RAID en goede backups hebben dan andersom.GekkePrutser schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 01:38:
@DeBierVampier
Snapshots nemen relatief weinig ruimte in als je data niet al te heftig veranderd. Het zijn delta's. Grote voordelen van snapshots vind ik dat je recoverytijden wat korter zijn dan bij reguliere backups en dat je wat makkelijker granulair terug kunt.Vergeet ook niet regelmatig een ZFS snapshot te maken, bijvoorbeeld dagelijks geautomatiseerd. Als je dan per ongeluk wat weggooit, kan je het nog gewoon uit de snapshot halen. Dat is wel heel fijn van ZFS. Maar een regelmatige backup vermindert de noodzaak daartoe.
Op kantoor is het onmogelijk om om de paar uur een backup van alle data te maken (onze backup doet er 4 dagen over) maar meerdere malen per dag een snapshot en replicatie naar een andere locatie is geen enkel probleem.
Snapshots zijn immutable. Ze beschermen ook tegen malware en niet alleen tegen user-error zoals het per ongeluk verwijderen van een bestand. Dat is waarom, ook thuis, snapshots meer en meer relevant worden.
Dat de ideale setup uit gaat van disks van gelijke grootte is geen nadeel van ZFS, je hebt dat met iedere RAID achtige. Het enige echte nadeel vind ik dat je het aantal disks in je pool niet kunt uitbreiden. Zodra je hebt gekozen voor een pool van 4 disks, is dat wat het is. Het enige dat je kunt doen is die disks vergroten door grotere exemplaren te kopen en te resilveren.Ik gebruik zelf geen FreeNAS/NAS4free. Ik heb het vroeger wel gebruikt (Nouja, FreeBSD 6 dan, geen FreeNAS). Maar ik was niet zo te spreken over ZFS. Het is niet bepaald flexibel met RAID-Z. Drives moeten allemaal dezelfde grootte hebben, en drives aan je pool toevoegen of verwijderen kan niet. Upgraden kan wel, maar dan moet je een voor een de drives door een grotere vervangen en elke keer resilveren. Dat duurt een eeuwigheid en je hebt pas de extra capaciteit als ze allemaal gedaan zijn (-1 denk ik). Omdat ik destijds 6 HDD's had, was dit een dure grap.
Is dat echt een groot nadeel? Het rebuilden is sowieso riskant en als je extra disks wilt toevoegen, is het zinvol je af te vragen of je er niet beter aan doet een extra pool te maken met extra disks. Waarom niet 2x4 in plaats van 1x8? De enige echte reden om voor 1x8 te gaan in zo'n geval is als je noodzaak hebt voor 1 groot aaneengesloten volume.
Persoonlijk zie ik die noodzaak niet snel. Zowel privé als zakelijk knip ik mijn storage op in meerdere volumes en die volumes geef ik de grootte die ik verwacht nodig te hebben voor de data. Op kantoor (geen ZFS maar NetApp, concepten blijven echter gelijk), hebben we daardoor capaciteit over zodat ik specifiek volumes kan laten groeien waar het nodig is en beter kan voorspellen wanneer we toe zijn aan een upgrade / vervanging / uitbreiding. Ik monitor ieder volume (met Zabbix) en krijg alerts zodra een volume voor meer dan 80% vol zit.
Thuis ben ik iets lomper, ik heb wel meerdere volumes, maar daar zit geen quotum op. (Thuis draai ik wel ZFS, FreeNAS met 4x5T in een striped mirror.) Ieder volume (dataset, om in ZFS termen te blijven, ik maak geen gebruik van zvols) kan de maximale capaciteit van 10TByte gebruiken. Wel heb ik bijvoorbeeld een dataset voor mijn vm's (er hangen 2 hypervisors aan) en een dataset voor mijn data zoals mp3 verzameling, foto's, etc.
Overigens, een must-read op ZFS gebied die ik hier op Tweakers nog niet heel vaak (lees: te weinig) voorbij heb zien komen: https://pthree.org/2012/0...l-zfs-on-debian-gnulinux/
Die ZFS primer is extreem uitgebreid en ik kijk zeer regelmatig terug naar die artikelen reeks als ik weer eens twijfel over hoe ZFS precies werkte of wat de juiste term was. (Ik merk dat ik nog steeds moet wennen aan termen als pool, vdev, dataset, zvol, raidz, etc.)
Ik denk dat juist ook voor thuis ZFS voordelen bied die geen enkel ander filesystem bied. Of meer, het combineert allerlei voordelen die volgens mij geen enkel ander filesystem allemaal bied. Snapshots, bitrot protection, compression, deduplication (dat laatste zie ik mezelf niet zo snel gebruiken), datasets, allemaal dingen die ik gebruik en ontzettend handig vind. Een dataset is veel praktischer in gebruik dan een partition of logical volume. Vergroten of verkleinen is zo eenvoudig als het aanpassen van een quotum:Ook had ik problemen met het inlezen (zfs import) van mijn ZFS filesystem in nieuwere versies. Ik had dacht ik versie 18 en die bleek niet compatibel met nieuwere versies. Heb uiteindelijk een VM moeten maken met FreeBSD 6 om alles over te kunnen pompen. En verder ondersteunde het geen encryptie (was al jaren een 'work in progress').
zfs set quota=10G tank/home/jeff
https://docs.oracle.com/c.../html/819-5461/gazvb.html
Een sort JBOD dus. Ik weet dat het kan maar ik heb het echt alleen in 1 semi noodgeval thuis ingezet. Liep uit mijn 500GByte backup en wilde naar 1TByte toe. Omdat mijn backupsoftware (BackupPC) gebruik maakt van extreem veel kleine bestandjes en hardlinks, was de snelste methode 2 logical volumes van ieder 500G aan elkaar knopen. Resultaat was een soort van geconcateneerde RAID1 (ieder lv draaide onder water op een md mirror) maar oh wat was dat smerig.Wat ik nu doe is een berg losse EXT4 drives samenvoegen tot 1 groot filesystem. Ik heb er nu 7 van allerlei verschillende groottes. Ik heb een tijdje Snapraid (maakt parity files aan) gedraaid maar dat was het ook niet helemaal. Het werkt niet continu en ik heb er nooit echt vertrouwen in gehad. Dus nu focus ik maar op het maken van backups. In elk geval heb ik nu het voordeel dat als er een drive faalt, dat ik niet alles kwijt ben maar alleen wat er op die drive staat. De meeste data is zo heel belangrijk. Wel mis ik de mogelijkheid om belangrijkere files wel over meerdere drives te bewaren. Maar die krijgen dus voorrang in de backup.
Terug naar ZFS.Ook mis ik heel erg de bitrot detectie van ZFS. Dat is wel jammer. Ik hoop nog op een betere optie daarvoor. Ik ben nog steeds een beetje huiverig om btrfs in te zetten.. Het zou wel mooi zijn als er een tooltje was om overal op elke file 2% par blokken aan te maken ofzo. Weten jullie toevallig iets?
Er zijn wel RAID systemen die dit wel kunnen. Windows Home Server had het destijds. Daar kon je zelfs per folder aangeven hoeveel redundantie je wou. Ook heb je UnRAID en Synology Hybrid RAID. Die kunnen dit ook. Voor thuisgebruik, waar je niet genoeg geld hebt om in 1x een hele pool te vervangen, is dat wel belangrijker dan in een enterprise omgeving.unezra schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 07:10:
[...]
Dat de ideale setup uit gaat van disks van gelijke grootte is geen nadeel van ZFS, je hebt dat met iedere RAID achtige. Het enige echte nadeel vind ik dat je het aantal disks in je pool niet kunt uitbreiden. Zodra je hebt gekozen voor een pool van 4 disks, is dat wat het is. Het enige dat je kunt doen is die disks vergroten door grotere exemplaren te kopen en te resilveren.
En inderdaad, het niet kunnen uitbreiden van een pool was voor mij ook een heel groot nadeel.
Klopt, dat is precies wat ik wil. Ik heb niet zo'n zin om een heleboel losse volumes te micromanagen. Ik heb dit eerder gedaan en ik kwam altijd uit op het probleem dat een van de volumes veel meer data nodig had dan ik verwachtte. Dan moet ik het weer verspreiden en loop ik weer te zoeken. Ik heb nu ongeveer 35TB in 1 volume. Al is het wel een virtuele, samengevoegd van die losse EXT4 filesystems.unezra schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 07:10:
[...]
Is dat echt een groot nadeel? Het rebuilden is sowieso riskant en als je extra disks wilt toevoegen, is het zinvol je af te vragen of je er niet beter aan doet een extra pool te maken met extra disks. Waarom niet 2x4 in plaats van 1x8? De enige echte reden om voor 1x8 te gaan in zo'n geval is als je noodzaak hebt voor 1 groot aaneengesloten volume.
Bedankt! Ik wil in elk geval niet meer terug naar FreeBSD dus dat is zeker wel een mogelijkheid nu het ook op Linux werkt. Encryptie is voor mij wel een must-have echter. EcryptFS vind ik geen prettige oplossing. LUKS erboven ook niet echt, zou wel mooi zijn als LUKS er onder zou kunnen.unezra schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 07:10:
[...]
Overigens, een must-read op ZFS gebied die ik hier op Tweakers nog niet heel vaak (lees: te weinig) voorbij heb zien komen: https://pthree.org/2012/0...l-zfs-on-debian-gnulinux/
Snapshots en bitrot protection ja.. Erg fijne functies. Compression zou bij mij niet zo veel helpen, en deduplication is enorm geheugen intensief (nog veel meer dan standaard ZFS al is) en op de HP Microserver gaat dat dus niet werken. Ik heb nu 35TB en dan zou ik veel meer geheugen nodig hebben dan de 16GB die er maximaal in kan. Ook de G1610T is daarvoor behoorlijk underspecced (zeker met encryptie er bij, omdat hij ook geen AES-NI ondersteunt is dat ook al een bottleneck).unezra schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 07:10:
[...]
Ik denk dat juist ook voor thuis ZFS voordelen bied die geen enkel ander filesystem bied. Of meer, het combineert allerlei voordelen die volgens mij geen enkel ander filesystem allemaal bied. Snapshots, bitrot protection, compression, deduplication (dat laatste zie ik mezelf niet zo snel gebruiken), datasets, allemaal dingen die ik gebruik en ontzettend handig vind. Een dataset is veel praktischer in gebruik dan een partition of logical volume. Vergroten of verkleinen is zo eenvoudig als het aanpassen van een quotum:
Dat is voor mij de enige reden om een andere CPU te willen voor de microserver trouwens.. Echt jammer dat ze AES-NI er uit gelaten hebben.
Op zich zou ZFS wel een optie zijn, als ik elke drive een apart filesystem maak en die dan combineer zoals ik nu doe. Op die manier zou ik toch de voordelen behouden die ik belangrijk vind.. Ik zal er eens naar kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 23-05-2017 13:57 ]
Ik heb een tijdje geleden een p410 overgenomen van marchel (medetweaker) en ik ben er mega blij mee. Top performance en prima redundacie. Kijk eens op v&a
Interessant.. Zo te zien kan je daar de 4-drive SATA kabel zo direct op inpluggen?Xenophoben schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 23:19:
Ik heb een tijdje geleden een p410 overgenomen van marchel (medetweaker) en ik ben er mega blij mee. Top performance en prima redundacie. Kijk eens op v&a
Merk je nu veel verschil in performance tussen deze en de onboard controller? (Buiten het Hardware RAID aspect?)
Daar kun je de sas connector gewoon inprikken ja, en het is altijd beter als de fake raid van de 120i.
Moet je er wel een doel voor hebben overigens. Ik vind software raid (mdadm) veel fijner, dan zit je niet vast aan de controller.
Moet je er wel een doel voor hebben overigens. Ik vind software raid (mdadm) veel fijner, dan zit je niet vast aan de controller.
Om even in te haken ten aanzien van het OS, ik ben er ook nog niet over uit wat ik ga draaien.
OMV: Zie er simpel uit, moet wel veel met plugins werk om het werkende te krijgen. Daarnaast wordt het maar ontwikkeld door 1 persoon.
Freenas: FreeBSD.. toch lastiger te doorgronden met jails (?) en diverse mogelijke shares. Daarnaast zou 10 het makkelijker maken, enkel zaten daar fouten in en zijn ze nu weer terug bij 9 en wordt 10 overgeslagen. Het komt niet echt lekker over. Door deze ommezwaai is er nu weer geen docker mogelijkheid (pas bij 11.2 naar het schijnt).
OMV: Zie er simpel uit, moet wel veel met plugins werk om het werkende te krijgen. Daarnaast wordt het maar ontwikkeld door 1 persoon.
Freenas: FreeBSD.. toch lastiger te doorgronden met jails (?) en diverse mogelijke shares. Daarnaast zou 10 het makkelijker maken, enkel zaten daar fouten in en zijn ze nu weer terug bij 9 en wordt 10 overgeslagen. Het komt niet echt lekker over. Door deze ommezwaai is er nu weer geen docker mogelijkheid (pas bij 11.2 naar het schijnt).
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Waarom heb je gekozen voor hardware RAID?Xenophoben schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 23:19:
Die P410 is niet slecht, maar ik denk dat hardware RAID zijn beste tijd heeft gehad.
OMV moet wel met veel met plugins werken? Wat is dat voor onzin? Ik draai hier 2 NASjes met OMV zonder enige plugin. SMB, NFS, RAID, alles wat ik moet hebben heb ik .. Als een NAS een NAS moet zijn dan heb je niets nodig. de andere NAS heeft welgeteld 1 plugin voor een functie die ik een tijd nodig had.Ankh schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:23:
Om even in te haken ten aanzien van het OS, ik ben er ook nog niet over uit wat ik ga draaien.
Als je wil rommelen met torrents, owncloud en wat voor andere onzinnige meuk wat wat mij betreft niet op of in een NAS hoeft, ja dan heb je een plugin nodig en dat is het mooie van OMV .. je installeert wat je wil hebben via plugins en je belast de rest er niet mee. Hulde.
Je hebt gelijk dat er 1 persoon werkt aan het standaard OMV verhaal maar daar zie ik geen problemen in. In ieder geval geen gezeik in de tent van door elkaar rollende developers die het niet met elkaar eens zijn om welke reden dan ook (freenas?)
btw iedereen moet nemen wat ie wil Je kan ook een synology nabouwen dat vinden sommige gebruikers ook fijn. Ik ben heppy met mijn OpenMediaVault installaties
There are no secrets, only information you do not yet have
Heftig groot topic hier lol,
ik ben zeer onder de indruk geraakt omdat ik een oplossing zoek voor een simpel servertje voor FTP met windows 10.
heb de Gen8 besteld samen met een ssd samsung 250gb, na t zien van diverse tutorials / videos blijkt dit te kunnen mbv de sata poort voor de optical drive, met gebruik van de floppy power connector naar sata verloop.
ik ga zelf de floppy connector gewoon verwijderen en een sata power connector aan deze kabel solderen.
Ik ben van plan om Windows 10 vanaf usb stikje te installeren , die heb ik al gebruikt bij een andere pc dus weet dat die wel werkt.
Iemand nog tips of dingen die nog belangrijk zijn bij het installeren van Windows10 op deze server?
ik las dat de boot ssd dan in Raid 0 single disk geconfigureerd moet worden...
ik ben zeer onder de indruk geraakt omdat ik een oplossing zoek voor een simpel servertje voor FTP met windows 10.
heb de Gen8 besteld samen met een ssd samsung 250gb, na t zien van diverse tutorials / videos blijkt dit te kunnen mbv de sata poort voor de optical drive, met gebruik van de floppy power connector naar sata verloop.
ik ga zelf de floppy connector gewoon verwijderen en een sata power connector aan deze kabel solderen.
Ik ben van plan om Windows 10 vanaf usb stikje te installeren , die heb ik al gebruikt bij een andere pc dus weet dat die wel werkt.
Iemand nog tips of dingen die nog belangrijk zijn bij het installeren van Windows10 op deze server?
http://homeservershow.com...ot-off-ssd/#comment-73553parcifal schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:45:
Hier staan allerlei tips. Is wel een handige site ook verder.
Ik heb verder zelf zo'n sata + floppy power kabel en een hdd caddy besteld, ik ben niet zo van het solderen.
Niet in Nederland trouwens, niet te krijgen voor een normale prijs.
[ Voor 13% gewijzigd door Xfade op 31-05-2017 18:05 ]
tnx voor de snelle reactie!
solderen doe ik niet voor t eerst en is eigenlijk nog beter dan splitters en verloopjes,
ik kon die verloopjes ook zo niet vinden en heb geen zin omdat te blijven zoeken en weer een bestelling ergens te doen als ik dit ook anders kan oplossen-)
Je kan idd ook een van de bays gebruiken voor boot, ik probeer t eerst op die interne sata
dat zou toch moeten lukken.
dan 4 bays over voor genoeg data -)
we zien t wel , en het is leuk om te hobbyen hiermee.
solderen doe ik niet voor t eerst en is eigenlijk nog beter dan splitters en verloopjes,
ik kon die verloopjes ook zo niet vinden en heb geen zin omdat te blijven zoeken en weer een bestelling ergens te doen als ik dit ook anders kan oplossen-)
Je kan idd ook een van de bays gebruiken voor boot, ik probeer t eerst op die interne sata
dat zou toch moeten lukken.
dan 4 bays over voor genoeg data -)
we zien t wel , en het is leuk om te hobbyen hiermee.
Op hss staat een aankondiging voor de gen 10.
Geen specificaties, als het al waar is. Het gaat om een uitnodiging voor een hp tech show aanstaande maandag.
Geen specificaties, als het al waar is. Het gaat om een uitnodiging voor een hp tech show aanstaande maandag.
Heb je een link? Ik heb even gezocht maar ik kan er niets over vinden op homeservershow. Ook niet in de recent posts/topics.Domino schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:24:
Op hss staat een aankondiging voor de gen 10.
Ik ben wel benieuwd namelijk!
http://homeservershow.com...n-its-way/#comment-138790GekkePrutser schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:39:
[...]
Heb je een link? Ik heb even gezocht maar ik kan er niets over vinden op homeservershow. Ook niet in de recent posts/topics.
Ik ben wel benieuwd namelijk!
Hij lijkt te zijn gebaseerd op een AMD Naples: nieuws: AMD presenteert Naples-serverprocessors
[ Voor 19% gewijzigd door HaTe op 02-06-2017 13:59 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
gaat goed allemaal pfff , de Gen8 zou afgelerd moeten zijn vanmorgen, kom ik in de pakketshop om em af te halen is er niets te vinden .... track en trace zegt bezorgt op t afhaalpunt , wat nu ?
zaterdag en geen klantenservice bij SiComputers, nu met een lang weekend hooguit dinsdag was weer een kans.
Zou ik me geld nu kwijt zijn ? weet effe niet wat ik moet doen geen klantenservice van DPD of Si open, heb ze maar berichtje gedaan op twitter maar ben bang dat dit niet eerder gezien word dan dinsdag.
ging effe wat verkeerd ...
zaterdag en geen klantenservice bij SiComputers, nu met een lang weekend hooguit dinsdag was weer een kans.
Zou ik me geld nu kwijt zijn ? weet effe niet wat ik moet doen geen klantenservice van DPD of Si open, heb ze maar berichtje gedaan op twitter maar ben bang dat dit niet eerder gezien word dan dinsdag.
Hoop vooral dat ze die 16G limiet hebben opgekrikt naar 32G maar ik ben er bang voor. Met 32G kom je in het segment van de DL20's en kleinere ML series dus het kan zomaar zijn dat dat voor HP helemaal niet interessant is.Q schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:41:
Ik ben zo benieuwd naar de nieuwe gen 10 en de prijs...
Wat ik hoop is dat ze eens een ILO Advanced licentie speciaal voor de kleinere HP's uitbrengen, 70 EUR voor een Advanced licentie is belachelijk veel geld op een server van op zijn laagtepunt, nog geen 200 EUR kaal.
Ik denk dat ze wel limiet hebben verhoogd van 16 naar 32 of 64GB geheugen... waarom zouden ze anders de Gen8 een facelift hebben geven?? Morgen is de grote dag.. dan weten we van hoe en wat.unezra schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:01:
[...]
Hoop vooral dat ze die 16G limiet hebben opgekrikt naar 32G maar ik ben er bang voor. Met 32G kom je in het segment van de DL20's en kleinere ML series dus het kan zomaar zijn dat dat voor HP helemaal niet interessant is.
Waarom zouden ze de Microserver's geheugenlimiet verhogen naar 32G of 64G als ze in dat segment al andere (19" en tower) machines hebben? Het zou met 32G een concurrent van de instap ML-series en DL-series worden.Frankie20 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:36:
[...]
Ik denk dat ze wel limiet hebben verhoogd van 16 naar 32 of 64GB geheugen... waarom zouden ze anders de Gen8 een facelift hebben geven?? Morgen is de grote dag.. dan weten we van hoe en wat.
Het kan absoluut maar het zou mij eerlijk gezegd verbazen. Ik zou eerder denken aan iets zwaardere CPU's, DDR4 en andere, kleinere wijzigingen dan aan zoiets majors als een hogere maximale hoeveelheid geheugen. Dat er nu 16G in kan is ook puur een beperking van hoe het BIOS is geprogrammeerd en dus marketing bepaald, niet technisch bepaald.
Ik ben benieuwd iig.
Die 16 GB wordt bepaald door het feit dat er maar 2 slots in de server zitten en gebruik wordt gemaakt van unbuffered geheugen. Bij de N54L kon er volgens specs 2x4GB in, maar 2x8 werkt ook prima.unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 07:44:
[...]
Waarom zouden ze de Microserver's geheugenlimiet verhogen naar 32G of 64G als ze in dat segment al andere (19" en tower) machines hebben? Het zou met 32G een concurrent van de instap ML-series en DL-series worden.
Het kan absoluut maar het zou mij eerlijk gezegd verbazen. Ik zou eerder denken aan iets zwaardere CPU's, DDR4 en andere, kleinere wijzigingen dan aan zoiets majors als een hogere maximale hoeveelheid geheugen. Dat er nu 16G in kan is ook puur een beperking van hoe het BIOS is geprogrammeerd en dus marketing bepaald, niet technisch bepaald.
Ik ben benieuwd iig.
Als ik me niet vergis is er gewoon 16G unbuffered ECC geheugen te koop en is dat dus niet de reden._JGC_ schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:55:
[...]
Die 16 GB wordt bepaald door het feit dat er maar 2 slots in de server zitten en gebruik wordt gemaakt van unbuffered geheugen. Bij de N54L kon er volgens specs 2x4GB in, maar 2x8 werkt ook prima.
Zoiets als dit:
https://azerty.nl/product/crucial/945144/ddr3-16-gb
Maar hier zie ik het ook staan:
http://www.intelligentmemory.com/dram-modules/ddr3-dimm/
Vanavond 22:45 begint de Discover General Session in Las Vegas en binnen een aantal uren daarvan zullen we dan de details van de HPE Micrososerver Gen 10 weten.
Don't sweat it. Overkwam mij laatst met UPS en met postnl is het ook wel gebeurd dat pakketje volgens Track & Trace op afhaalpunt lag. Een dag later lag het er alsnog. Dus ga dinsdag aan het einde van de dag nog een keertje langs voor je in paniek raakt.parcifal schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:23:
gaat goed allemaal pfff , de Gen8 zou afgelerd moeten zijn vanmorgen, kom ik in de pakketshop om em af te halen is er niets te vinden .... track en trace zegt bezorgt op t afhaalpunt , wat nu ?
Compactheid? 2 microservers op elkaar en je hebt een tower. Een 19' model leg je niet snel op een bureau of in de meterkast. Overigens heb ik een poos zitten twijfelen of ik een HPE DL20 G4400 zou kopen... maar nu de Gen10 komt wacht ik nog even.unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 07:44:
[...]
Waarom zouden ze de Microserver's geheugenlimiet verhogen naar 32G of 64G als ze in dat segment al andere (19" en tower) machines hebben? Het zou met 32G een concurrent van de instap ML-series en DL-series worden.
Ik ben benieuwd! Ik ben nog altijd erg blij met mijn gen8 met xeon en p410. Als er een mooi nieuw model voor een niet te hoge prijs uit komt dan zet ik die er een naast:).
Het kan niet anders dan dat ze minimaal 32GB ondersteunen. De Gen8 deed al 16GB.unezra schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:01:
[...]
Hoop vooral dat ze die 16G limiet hebben opgekrikt naar 32G maar ik ben er bang voor. Met 32G kom je in het segment van de DL20's en kleinere ML series dus het kan zomaar zijn dat dat voor HP helemaal niet interessant is.
Wat ik hoop is dat ze eens een ILO Advanced licentie speciaal voor de kleinere HP's uitbrengen, 70 EUR voor een Advanced licentie is belachelijk veel geld op een server van op zijn laagtepunt, nog geen 200 EUR kaal.
Ik heb mijn iLO advanced via ebay vorig jaar opgepikt voor $14, een meer dan redelijke prijs! (Overigens werkt niet alles, zo kun je de PSU niet monitoren omdat die dat niet ondersteunt)
Ik neem overigens aan dat de prijs wel stuk duurder zal zijn dan de Gen8.
[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 05-06-2017 11:23 ]
Dat zou betekenen dat ze gaan concurreren met de ML en DL series. Het zou absoluut mooi zijn en als er een met 32G of 64G max uit komt en hij is een beetje betaalbaar, grote kans dat ik er een koop.Tomba schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:22:
[...]
Het kan niet anders dan dat ze minimaal 32GB ondersteunen. De Gen8 deed al 16GB.
Toch zal het mij benieuwen, maar als het goed is weten we vannacht / morgen meer. Ga dit topic iig erg in de gaten houden.
Hmm, is dat een volledig legale ILO4 Advanced?Ik heb mijn iLO advanced via ebay vorig jaar opgepikt voor $14, een meer dan redelijke prijs! (Overigens werkt niet alles, zo kun je de PSU niet monitoren omdat die dat niet ondersteunt)
$14 is een prima prijs, 70 EUR niet.
Het is idd jammer dat de PSU niet uit te lezen is, daar zie je wel wat bezuiniging. Logisch ook, het is een server van 200 EUR terwijl zijn ML en DL broertjes meer dan het dubbele kaal kosten.
Misschien wel niet want dan is alleen de form-factor onderscheidend. Een kleine ML-series stop je ook nog wel in een meterkast weg. Ik kan me niet voorstellen dat de Microserver het alleen van zijn cuteness factor moet hebben.Ik neem overigens aan dat de prijs wel stuk duurder zal zijn dan de Gen8.
Weet niet of ie al gepost was maar hij is nu ook op de HPE site te vinden:
https://www.hpe.com/nl/en...ver-gen10.1009955118.html
https://www.hpe.com/nl/en...ver-gen10.1009955118.html
Processor family AMD Opteron™ X3000 Series Processor core available 2 or 4 Form factor (fully configured) Ultra Micro Tower Memory, maximum 32GB
Dat valt wel mee toch? De instap ML/DL Gen9's doen volgens mij maximaal 64GB.unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:31:
Dat zou betekenen dat ze gaan concurreren met de ML en DL series.
[ Voor 55% gewijzigd door Nielson op 05-06-2017 11:54 ]
Vind het een beetje tegenvallen als ik snel door de specs blader. Kan ook bijzonder weinig vinden over de gebruikte cpu's.
Voor nu blijft de gen8 met 1265l lekker staan hier.
Voor nu blijft de gen8 met 1265l lekker staan hier.
code:
1
2
3
4
5
| HPE ProLiant MicroServer Gen10 X3216 8GB-U 4LFF NHP SATA 200W PS Entry Server 873830-421 € 460 * incl. BTW |
code:
1
2
3
4
5
| HPE ProLiant MicroServer Gen10 X3216 8GB-U 1TB 4LFF NHP SATA 200W PS Entry Server 870208-421 € 514 * incl. BTW |
code:
1
2
3
4
5
| HPE ProLiant MicroServer Gen10 X3421 16GB-U 4LFF NHP SATA 200W PS Performance Server 870210-421 € 666 * incl. BTW |
AMD Opteron™ X3216
CPU Core Count - 2
CPU Core Frequency (Base – Max Boost) - 1.6 – 3.0 GHz
GPU CU Count - 4
GPU Frequency (Max) - 800 MHz
cTDP Range - 12-15W
Max DDR4 Speed - 1600 MHz
L2 Cache - 1MB
AMD Opteron™ X3421
CPU Core Count - 4
CPU Core Frequency (Base – Max Boost) - 2.1 – 3.4 GHz
GPU CU Count - 8
GPU Frequency (Max) - 800 MHz
cTDP Range - 12-35W
Max DDR4 Speed - 2400 MHz
L2 Cache - 2MB
Standaard dus 8GB en een dual core Opteron. Zal wel ergens rond de performance van een Intel G4560 liggen gok ik, dus op zich niet verkeerd.
[ Voor 7% gewijzigd door Mick1990 op 05-06-2017 12:17 ]
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Broadcom BCM5720 Dual Port 1 Gbe LOM (*) expliciet Esxi support
Marvell 88SE9230 SATA controller (*) kon geen esxi support vinden
HPE 16GB (1x16GB) Dual Rank x8 DDR4-2400CAS-17-17-17 Unbuffered Standard Memory Kit 862976-B21
Max 16TB (4 x 4TB) 3.5" SATA maar ik kan me niet voorstellen dat ik er niet gewoon 10TB schijven in kan duwen
HPE MicroServer Gen10 Slim SFF SATA Enablement Kit 870212-B21
NOTE: This kit works to accommodate your SFF NHP SSD into the media bay.
En ze leveren nu zelf ook maar een bracket om een ssd op de plaats van de dvd speler te plaatsen.
Ik kan die cpu niet zo goed plaatsen. Is het nu nog steeds interessanter om een Gen8 te kopen en er een Xeon uit China bij te halen? Opteron X3421 kan ik nog nergens performance reviews van vinden.
Marvell 88SE9230 SATA controller (*) kon geen esxi support vinden
HPE 16GB (1x16GB) Dual Rank x8 DDR4-2400CAS-17-17-17 Unbuffered Standard Memory Kit 862976-B21
Max 16TB (4 x 4TB) 3.5" SATA maar ik kan me niet voorstellen dat ik er niet gewoon 10TB schijven in kan duwen
HPE MicroServer Gen10 Slim SFF SATA Enablement Kit 870212-B21
NOTE: This kit works to accommodate your SFF NHP SSD into the media bay.
En ze leveren nu zelf ook maar een bracket om een ssd op de plaats van de dvd speler te plaatsen.
Ik kan die cpu niet zo goed plaatsen. Is het nu nog steeds interessanter om een Gen8 te kopen en er een Xeon uit China bij te halen? Opteron X3421 kan ik nog nergens performance reviews van vinden.
[ Voor 14% gewijzigd door Philip J. Dijkstra op 05-06-2017 12:26 ]
Gezien de Boost naar 3,4 GHz denk ik dat de X3421 performance ongeveer vergelijkbaar is met een Ryzen 5 1400.Philip J. Dijkstra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:20:
Hoe lang duurt het ongeveer voordat dat ding in NL te krijgen is / in de pricewatch staat?
De prijzen zijn toch op zijn minst best interessant te noemen.
Verrast me oprecht dat ze voor 32G zijn gegaan, maakt die machines wel veel bruikbaarder en met 400 EUR als instapper is dat ook voor thuis nog wel te doen.
De prijzen zijn toch op zijn minst best interessant te noemen.
Verrast me oprecht dat ze voor 32G zijn gegaan, maakt die machines wel veel bruikbaarder en met 400 EUR als instapper is dat ook voor thuis nog wel te doen.
Hier heb je de QuickSpecs van de Gen10
https://www.hpe.com/h2019...aspx?docname=a00008701enw
Jammer dat er geen microSD slot inzit.
[ Voor 16% gewijzigd door Frankie20 op 05-06-2017 15:08 ]
En geen ILO meer, of kijk ik er overheen?
Maar ik mag toch wel hopen dat ze eindelijk die boot-bug met het ODD slot gefixed hebbenFrankie20 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:05:
Hier heb je de QuickSpecs van de Gen10
Aan de andere kant, als je er ESXi op draait is het wel handig idd. Maar een intern USB slot is er nog wel.
Verder: 2 PCI-E slots!
De ILO poort is inderdaad verdwenen. Zou natuurlijk kunnen dat die gecombineerd zit met de standaard poorten (zoals op de Gen8 ook optioneel mogelijk was). Maar er staat wel: Embedded Broadcom BCM5720 Dual Port Gbe LOM, dus Lights Out Management. Zelfs als er geen iLO op zit, zit er dus wellicht wel iets alternatiefs op?
Al met al: Zoals ik mijn Microservers gebruik (als NAS) is het niet vreselijk interessant. Maar voor de mensen die hem als homelab gebruiken wel een flinke upgrade.
[ Voor 40% gewijzigd door GekkePrutser op 05-06-2017 15:28 ]
Zo te lezen geen ILo.... Misschien dat het een aparte insteek kaart wordt.kronolith schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:15:
En geen ILO meer, of kijk ik er overheen?
Hmmm, zo te zien dus ook 2 expansion slots in plaats van 1.
ILO lijkt er wel op te zitten:
Embedded Broadcom BCM5720 Dual Port Gbe LOM
Dat zal dan dus shared zijn met 1 van de 2 NIC's of misschien zelfs over beiden zodat je redundancy hebt op je LOM poorten.
Het is me niet duidelijk of dit dan ook echt ILO is, of een andere vorm van LOM.
Edit: @GekkePrutser was me voor.
ILO lijkt er wel op te zitten:
Embedded Broadcom BCM5720 Dual Port Gbe LOM
Dat zal dan dus shared zijn met 1 van de 2 NIC's of misschien zelfs over beiden zodat je redundancy hebt op je LOM poorten.
Het is me niet duidelijk of dit dan ook echt ILO is, of een andere vorm van LOM.
Edit: @GekkePrutser was me voor.
[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 05-06-2017 15:40 ]
Dit zijn natuurlijk wel de adviesprijzen. De adviesprijs van de Gen8 1610T is maar liefst €581!unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:36:
maakt die machines wel veel bruikbaarder en met 400 EUR als instapper is dat ook voor thuis nog wel te doen.
Zou zo maar kunnen dat het instapmodel van de Gen10 wederom rond de €250 gaat kosten.
Ik hoop het echt
misschien over een jaartje of wat meer, ik verwacht dat de prijzen in het begin meer in de buurt van de adviesprijzen zullen zijn...Mick1990 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:09:
[...]
Dit zijn natuurlijk wel de adviesprijzen. De adviesprijs van de Gen8 1610T is maar liefst €581!
Zou zo maar kunnen dat het instapmodel van de Gen10 wederom rond de €250 gaat kosten.
Ik hoop het echt
Nu de specs van de gen10 beschikbaar zijn ben ik helemaal tevreden voor mijn recente aankop van een gen8 voor 125 euro.. zo heel veel meer kan er niet mee (en heb ik dan ook niet nodig) en ik ben niet fan van AMD..
[ Voor 15% gewijzigd door Kek op 05-06-2017 16:12 ]
Denk niet dat het Ryzen of Naples is. Denk eerder dat het Bristol Ridge is http://www.amd.com/en/opteron Voornamelijk om de volgende regel: Featuring 3rd Generation Graphics Core Next (GCN) Architecture. En dat is geen Polaris of Vega. Raven Ridge de APU generatie van Ryzen krijgt namelijk CGN 4. Het is qua performance op CPU gebied dan totaal niet interessant in vergelijking met Gen8.Mick1990 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:34:
[...]
Gezien de Boost naar 3,4 GHz denk ik dat de X3421 performance ongeveer vergelijkbaar is met een Ryzen 5 1400.
Zie ook:
https://www.semiaccurate.com/forums/showthread.php?p=288511
Wikipedia: Graphics Core Next
https://www.cnews.cz/opte...-znackou-vydava-nova-apu/
[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 05-06-2017 16:55 ]
Hopelijk kan iemand helpen met onderstaand probleem met mijn Gen8. Ik draai op WHS 2011 ivm mijn tv kaarten.
Kennelijk herstart mijn server zeer vaak na een kritieke fout, zie onderstaande afbeelding. Gezien de toepassingen als service draaien is mij dit niet eerder opgevallen.
Moet ik ervan uitgaan dat de voeding kapot is? Of zou een herinstallatie van Windows noodzakelijk zijn?
Kennelijk herstart mijn server zeer vaak na een kritieke fout, zie onderstaande afbeelding. Gezien de toepassingen als service draaien is mij dit niet eerder opgevallen.
Forum | ||
![]() |
Moet ik ervan uitgaan dat de voeding kapot is? Of zou een herinstallatie van Windows noodzakelijk zijn?
Heb je een standaard configuratie of heb je er bijzonderheden in zitten? Bv. videokaart, SAS/SATA controller, meer dan 4 harddisks, andere CPU?MarVanOs schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:46:
Hopelijk kan iemand helpen met onderstaand probleem met mijn Gen8. Ik draai op WHS 2011 ivm mijn tv kaarten.
Kennelijk herstart mijn server zeer vaak na een kritieke fout, zie onderstaande afbeelding. Gezien de toepassingen als service draaien is mij dit niet eerder opgevallen.Moet ik ervan uitgaan dat de voeding kapot is? Of zou een herinstallatie van Windows noodzakelijk zijn?
Hoeft niet per se dat je voeding gaar is, kan ook teveel ervan vragen.
[ Voor 15% gewijzigd door rookie no. 1 op 05-06-2017 18:12 ]
Inderdaad, erg jammer dat het een AMD-platform is en ook nog een verouderde. Dan helemaal die Marvel SATA controller...Kek schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:11:
[...]
Nu de specs van de gen10 beschikbaar zijn ben ik helemaal tevreden voor mijn recente aankop van een gen8 voor 125 euro.. zo heel veel meer kan er niet mee (en heb ik dan ook niet nodig) en ik ben niet fan van AMD..

Behalve 16GB en CPU mogelijkheden is de Gen8 nog de topper: Intel based, dedicated iLO en daardoor ook goede support vanuit de HP Supportpack for Proliants.
Edit: ik heb jaren een N40L gehad en dat was geen succes vanwege het AMD platform.
[ Voor 7% gewijzigd door rookie no. 1 op 05-06-2017 18:17 ]
Als configuratie heb ik het volgende:rookie no. 1 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:12:
[...]
Heb je een standaard configuratie of heb je er bijzonderheden in zitten? Bv. videokaart, SAS/SATA controller, meer dan 4 harddisks, andere CPU?
Hoeft niet per se dat je voeding gaar is, kan ook teveel ervan vragen.
- Xeon E3-1220lv2 (al ruim anderhalf ter vervanging van de g1610t)
- WD Black 500gb als systeemschijf
- Seagate 3tb harde schijf als losse schijf voor allerhande opslag
- 2x Seagate archive 8tb als vaste opslag
- originele hp slimline dvd drive
- 2x tv kaart via USB, waarvan 1 met eigen voeding
- kaartlezer tbv de Ziggo smart card
Sinds een jaar maak ik gebruik van Stablebit voor schijfduplicatie.
De problemen zijn volgens het log begonnen vanaf eind november 2016.
Oké, dat ziet er niet spannend uit en moet die voeding prima kunnen hebben.MarVanOs schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:25:
[...]
Als configuratie heb ik het volgende:
- Xeon E3-1220lv2 (al ruim anderhalf ter vervanging van de g1610t)
- WD Black 500gb als systeemschijf
- Seagate 3tb harde schijf als losse schijf voor allerhande opslag
- 2x Seagate archive 8tb als vaste opslag
- originele hp slimline dvd drive
- 2x tv kaart via USB, waarvan 1 met eigen voeding
- kaartlezer tbv de Ziggo smart card
Sinds een jaar maak ik gebruik van Stablebit voor schijfduplicatie.
De problemen zijn volgens het log begonnen vanaf eind november 2016.
Toch eens de tip om het zo kaal mogelijk te houden en het dan eens aan te kijken en test eens met een schone installatie op een andere disk.
Waarom zou de Gen10 een slechtere support vanuit de SPP's hebben? Het zou me niets verbazen als de firmware updates al in de SPP van april zitten of in de volgende SPP terecht komen.rookie no. 1 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:16:
[...]
Behalve 16GB en CPU mogelijkheden is de Gen8 nog de topper: Intel based, dedicated iLO en daardoor ook goede support vanuit de HP Supportpack for Proliants.
Helaas overigens voor denk ik veel mensen hier, SPP kun je alleen downloaden als je een actief support contract (op die server) bij HP hebt en de meeste thuisgebruikers binnen daar (terecht) niet aan.
In de praktijk is het natuurlijk prima mogelijk een SPP ergens vandaan te halen, bijvoorbeeld bij een bevriende sysadmin met actief support contract of op kantoor waar je zelf zo'n ding hebt, maar formeel mag dat niet.
Een AMD dual-core Opteron van 1.6 - 3ghz geen idee hoe snel dit is.
code:
1
2
| AMD OpteronTM X3216 Processor (1.6-3.0GHz/2 compute cores/4 graphic cores/1MB/12-15W) AMD OpteronTM X3418 Processor (1.8-3.2GHz/4 compute cores/6 graphic cores/2MB/12-35W) |
Merk op dat de entry-level 2-core CPU maar 1 MB level 2 cache heeft, de Gen8 G1610T had 2 MB.
- Max 32 GB RAM
- 2 PCIe slots
- 2 x display port.
Grote vraag is hoe die CPU presteert
Tweede grote vraag: idle power consumption.
Derde grote vraag: prijs.
Wat de prijs betreft zie ik op de site van HP zelf 460 inclusief BTW wat dubbel de prijs is van de gen8. Ik hoop dat dit niet de winkel prijs wordt.
Ik ben erg benieuwd hoe de gen10 presteert qua cpu tov de gen 8.
[ Voor 41% gewijzigd door Q op 05-06-2017 20:58 ]
ik zat echt op Esxi support te wachten en dat lijkt er niet op te zitten, moet nu stevig gaan nadenken...
einge voordeel van deze nieuwe Gen10 zou voor mij zijn betere support voor de boot ssd, verder nadelen te verwachten met AMD als cpu , beetje jammer dat ze die weg zijn ingegaan
Waarom zou HP niet met ESXi support komen?zeroday schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:41:
ik zat echt op Esxi support te wachten en dat lijkt er niet op te zitten, moet nu stevig gaan nadenken...
In de regel is dat net iets dat HP dus juist WEL doet.
Die 32G geheugen (2x zo veel als de Gen8) en 2 PCIe slots ipv 1 vind je geen voordeel?parcifal schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:45:
einge voordeel van deze nieuwe Gen10 zou voor mij zijn betere support voor de boot ssd, verder nadelen te verwachten met AMD als cpu , beetje jammer dat ze die weg zijn ingegaan
nee, voor mijn doeleinden niet echt, hoewel t natuurlijk altijd leuk meegenomen is, wil met zoiets alleen wat ftp filesharing doen, ding in een hoek zetten en op remote werken dat is mijn doel voor nu toe.
voor de rest nog zoveel server spul in huis dat t ding ook niet echt andere taken hoeftte gaan doen
voor de rest nog zoveel server spul in huis dat t ding ook niet echt andere taken hoeftte gaan doen
Kun je beter een Gen8 op de kop tikken als je d'r nog 1 nodig hebt. Die zullen nu wel helemaal zakken in prijs nu de Gen10 er is.parcifal schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:52:
nee, voor mijn doeleinden niet echt, hoewel t natuurlijk altijd leuk meegenomen is, wil met zoiets alleen wat ftp filesharing doen, ding in een hoek zetten en op remote werken dat is mijn doel voor nu toe.
Ik moet zeggen, ik ga echt wel even in de gaten houden wanneer dat ding leverbaar is en 'm op mijn verlanglijstje zetten. Ellende is alleen dat ik niet weet wat ik er mee wil gaan doen dan. Twijfel d'r 1 in de schuur te zetten voor backupdoeleinden maar daar heb ik ook nog een andere oplossing voor die minder geld kost en fysiek een grotere afstand tot mijn huis heeft.
Voor mij was een van _de_ grote nadelen van de Gen8 dat geheugen. Dat is nu verdubbeld en dat maakt het opeens tot heel interessante hypervisors met een hoog "must resist" gehalte. Mja, als ik niet weet wat ik er precies mee wil gaan doen is het zonde d'r 1 aan te schaffen natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat sommige baat hebben bij 32 gb ram, ik niet.
Mijn gen 8 draait esx 6 met momenteel een belasting van 9.5 gb. Staan een paar debian machines (oa plex) op en een xpenology vm. Ik heb meer baat bij de 4c/8t xeon die erin zit als 32 gb geheugen.
Mijn gen 8 draait esx 6 met momenteel een belasting van 9.5 gb. Staan een paar debian machines (oa plex) op en een xpenology vm. Ik heb meer baat bij de 4c/8t xeon die erin zit als 32 gb geheugen.
Omdat ze ClearOS promoten? en Windows... ik wacht af...unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:47:
[...]
Waarom zou HP niet met ESXi support komen?
In de regel is dat net iets dat HP dus juist WEL doet.
bij onze buren in het buitenland zijn er al wat reviews nav beta tests
http://homeservershow.com...t-gen10-microserver-beta/
[ Voor 25% gewijzigd door zeroday op 06-06-2017 07:52 ]
Nou waardeloze upgrade voor mij dus. Ik heb meer aan iLO en een snelle Xeon dan die gare g10. Geen m2 support en eigenlijk is er meer functionaliteit verdwenen dan bijgekomen.
Erg, erg jammer dit.
Erg, erg jammer dit.
Sorry maar dit vind ik een beetje overdreven reactie. Lees het artikel boven nog eens goed. Er is echt wel veel meer bijgekomen dan weggevallen. M2 support voor een server ???chaoscontrol schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:18:
Nou waardeloze upgrade voor mij dus. Ik heb meer aan iLO en een snelle Xeon dan die gare g10. Geen m2 support en eigenlijk is er meer functionaliteit verdwenen dan bijgekomen.
Erg, erg jammer dit.
De ilo is de enige wat echt zonde is dat het weg is maar daardoor heb je wel betere grafische mogelijkheden. Processor is nou ook niet echt traag....
Ik denk dat HP deze slim heeft gepositioneerd in hun catalogus. Ik ben alleen een beetje bang voor de prijs. Die zie ik zo nog wel naar de 800 euro gaan......
Overdreven? Wat moet ik met een trage apu in een homeserver? Dit is nu een leuke HTPC maar geen server meer. Leuke kleine desktop maar totaal andere markt.Akemi schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:19:
[...]
Sorry maar dit vind ik een beetje overdreven reactie. Lees het artikel boven nog eens goed. Er is echt wel veel meer bijgekomen dan weggevallen. M2 support voor een server ???
De ilo is de enige wat echt zonde is dat het weg is maar daardoor heb je wel betere grafische mogelijkheden. Processor is nou ook niet echt traag....
Ik denk dat HP deze slim heeft gepositioneerd in hun catalogus. Ik ben alleen een beetje bang voor de prijs. Die zie ik zo nog wel naar de 800 euro gaan......
In vergelijking met de oude modellen microservers ga je wat betreft processor er volgens mij toch flink op vooruit. (ja nog steeds geen monster maar daar is het ook niet voor bedoeld)chaoscontrol schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:23:
[...]
Overdreven? Wat moet ik met een trage apu in een homeserver? Dit is nu een leuke HTPC maar geen server meer. Leuke kleine desktop maar totaal andere markt.
Wil je nog meer power dan zul je gewoon een zwaardere server moeten kopen.
In de oude kun je gewoon diverse Xeons kwijt waarvan zelfs de traagste nog sneller is dan de snelste APU uit de g10.Akemi schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:30:
[...]
In vergelijking met de oude modellen microservers ga je wat betreft processor er volgens mij toch flink op vooruit. (ja nog steeds geen monster maar daar is het ook niet voor bedoeld)
Wil je nog meer power dan zul je gewoon een zwaardere server moeten kopen.
Ok, maar dat was niet de insteek van HP. Wie weet wat je straks in de Gen10 kwijt kan??chaoscontrol schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:34:
[...]
In de oude kun je gewoon diverse Xeons kwijt waarvan zelfs de traagste nog sneller is dan de snelste APU uit de g10.
Niks, de CPU is een BGA type en zit dus vast op het moederbord.
De gen8 was ook te koop met een 1220L en een 3240T. Die zijn (naar verwachting) maar iets trager als de nieuwe en duurste gen10. daar zit een X3421 die volgens betatester ergens rond de 5000 passmark haalt.
(De 1220 haalt 4400 en de 3240 haalt 4300 passmark, een 1265L haalt bijna 8000).
De gen8 was ook te koop met een 1220L en een 3240T. Die zijn (naar verwachting) maar iets trager als de nieuwe en duurste gen10. daar zit een X3421 die volgens betatester ergens rond de 5000 passmark haalt.
(De 1220 haalt 4400 en de 3240 haalt 4300 passmark, een 1265L haalt bijna 8000).
Bij de Gen7 (N36L/N40L/N54L) zat de CPU ook gewoon vastgesoldeerd en kon je ook niet upgraden. Met dat model is dit topic ooit gestart.
De microserver is gewoon bedoeld voor kleine kantoren of thuisgebruik. Geavanceerder dan een NAS, maar geen echte volwaardige server bedoeld voor virtualisatie. Vandaar ook die Celeron of die Turion X2. Dat mensen er een Xeon, hardware RAID, extra drive bays, etc in gaan stoppen is leuk dat het kan, maar nooit de bedoeling geweest van de microserver.
De microserver is gewoon bedoeld voor kleine kantoren of thuisgebruik. Geavanceerder dan een NAS, maar geen echte volwaardige server bedoeld voor virtualisatie. Vandaar ook die Celeron of die Turion X2. Dat mensen er een Xeon, hardware RAID, extra drive bays, etc in gaan stoppen is leuk dat het kan, maar nooit de bedoeling geweest van de microserver.
Weet iemand of het nieuwe model AES-NI heeft? De G1610T had dit niet en dat mis ik nogal. En betere CPU's zijn moeilijk te krijgen en enorm duur. Ik heb gekeken op de AMD site maar ik zie daar heel weinig specs (ze moeten echt iets maken als ARK van Intel). Als ik naar de specifieke CPU modellen zoek, zie ik alleen een pagina op de AMD site die de nieuwe Microserver adverteert
( http://www.amd.com/en/opteron ). Maar die is heel erg licht op het gebied van specs. Wel jammer van dat vastgesoldeerd zijn ook 
Verder zal ik de iLO heel erg missen op het nieuwe model. Ze staan hier op de kast en dan is het een super oplossing.
Verder zal ik de iLO heel erg missen op het nieuwe model. Ze staan hier op de kast en dan is het een super oplossing.
[ Voor 42% gewijzigd door GekkePrutser op 06-06-2017 12:53 ]
Helemaal correct, maar de vergelijking gaat nu tussen de oude (gen8) en de nieuwe (gen10) generatie._JGC_ schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:30:
Bij de Gen7 (N36L/N40L/N54L) zat de CPU ook gewoon vastgesoldeerd en kon je ook niet upgraden. Met dat model is dit topic ooit gestart.
Vooralsnog zie ik, behoudens de opgehoogde geheugen limiet, alleen maar nadelen in de gen10.
Er zijn vooordelen en nadelen afhankelijk van de gewenste configuratie. Dat het geen upgrade zou worden van het bestaande dat was wel aan te voelen.Domino schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:58:
[...]
Helemaal correct, maar de vergelijking gaat nu tussen de oude (gen8) en de nieuwe (gen10) generatie.
Vooralsnog zie ik, behoudens de opgehoogde geheugen limiet, alleen maar nadelen in de gen10.
b210i weg, ilo weg .. Sommige dingen zijn ten koste gegaan van nieuwe opties zoals de output naar verschillende schermen. Of ik er blij van wordt? vooralsnog niet, maar ik had graag als beta tester met vmware lopen te knoeien :-) helaaas
B120 weg is geen issue, die marvell is gelijkwaardig.
ILO weg, gebruik ik niet
Cpu vergelijkbaar met een E3 uit vorige generatie, alle AMDs van tegenwoordig doen AESNI.
Verder heb je 4x sata op de marvell en 1x op de AMD SoC. Mocht dat ding vmware kunnen draaien zou je op de 5e poort vmware kunnen zetten en de hele marvell controller door kunnen zetten naar een guest (mits vt extenties aanwezig zijn)
ILO weg, gebruik ik niet
Cpu vergelijkbaar met een E3 uit vorige generatie, alle AMDs van tegenwoordig doen AESNI.
Verder heb je 4x sata op de marvell en 1x op de AMD SoC. Mocht dat ding vmware kunnen draaien zou je op de 5e poort vmware kunnen zetten en de hele marvell controller door kunnen zetten naar een guest (mits vt extenties aanwezig zijn)
Dat iLO mist vind ik erg jammer. Ik realiseer me dat ik ook geen iLO had op mijn N40L maar het is toch een stap terug. Voor mijn 3 x gen8 gebruikte ik iLO frequent.
Op 1 vlak is het gemis van iLO wel een vooruitgang: idle power consumption maar ik heb nog geen meetwaarden gezien.
De quad-core lijkt wel beduidend sneller dan de Xeon uit de Gen8 (40% sneller in passmark)
De stomme caddys zijn weg, het zijn nu sleuven waar je de HDD gewoon innschuift, ook wel een pluspunt.
Op 1 vlak is het gemis van iLO wel een vooruitgang: idle power consumption maar ik heb nog geen meetwaarden gezien.
De quad-core lijkt wel beduidend sneller dan de Xeon uit de Gen8 (40% sneller in passmark)
De stomme caddys zijn weg, het zijn nu sleuven waar je de HDD gewoon innschuift, ook wel een pluspunt.
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 06-06-2017 19:31 ]
Sja. 40% sneller als een ultra low xeon van 4 of 5 generaties geleden. Wat moet je daar dan van vinden?
Een i3 die ook officieel gelevert word in de gen8 is maar 10~15% langzamer. Laat staan een after market cpu swap naar een 1260L of 1265L. Die doen 7500 passmark waarbij ze dus 50% sneller zijn als de x3421.
Het is op zich een leuk machientje, maar de vergelijking met de gen8 gaat compleet mank. Dat was een echte server, dit is meer een htpc.
Een i3 die ook officieel gelevert word in de gen8 is maar 10~15% langzamer. Laat staan een after market cpu swap naar een 1260L of 1265L. Die doen 7500 passmark waarbij ze dus 50% sneller zijn als de x3421.
Het is op zich een leuk machientje, maar de vergelijking met de gen8 gaat compleet mank. Dat was een echte server, dit is meer een htpc.
Ik wacht ook al een tijdje op de opvolger van de Gen8. Had namelijk zelf een homeserver gemaakt met i5 2400 begin 2011 voordat de Gen8 kwam, de Gen8 was voor mij daardoor ook geen optie. Een i5 2400 heeft een passmark score van 5895 https://www.cpubenchmark....+Core+i5-2400+%40+3.10GHz De Gen10 quad core is dus langzamer snel dan een quadcore van 6 jaar geleden., wel iets te zuiniger. Maar dat was te verwachten met een Bristol Ridge.
Hopelijk komt er nu wel eerder een opvolger met de Gen11 en Ryzen.
[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 06-06-2017 20:14 ]
update;
heb eindelijk mijn Gen8 ontvangen,
een uurtje of 8 bezig geweest met windows10 op de ssd te zetten die in de sata5 zit
weet niet waarom precies t bleef continu vastlopen bij de keuze uit schijf/partitie aan t begin van de win10 installatie.
ook de driver had ik op de usb stikje staan geen probleem die kon hij ook vinden.
later bleef t steken met een fout dat de ssd geen MBF system was, dus hop de ssd in een andere pc formateren en omgezet van GPT naar MBF , maar nee hoor ook dat hielp niet.
Nog meer eindeloos proberen en zo ineens lukte t wel hoe en waarom weet ik niet,
de installatie bijna voltooid stopte hij ermee, daarna system herstel gedaan en dat bleek te helpen.
Nu loopt Win10 als een zonnetje, ook de remote ILO werkt.
Alleen moet ik even nog een extra poort op de switch vrijmaken want ILO mixen met de netwerk 1 of 2 aansluiting lukt me niet.
Hoe ik verder ILO en weet ik wat nog meer moet registreren is me beetje vaag , heb daar nu vandaag geen zin meer in dat komt van de week dan wel.
Heel tevreden zover, maar het installeren op ssd in sata5 zou iets makkelijker mogen, mischien in een biosupdate binnenkort ?
heb eindelijk mijn Gen8 ontvangen,
een uurtje of 8 bezig geweest met windows10 op de ssd te zetten die in de sata5 zit
weet niet waarom precies t bleef continu vastlopen bij de keuze uit schijf/partitie aan t begin van de win10 installatie.
ook de driver had ik op de usb stikje staan geen probleem die kon hij ook vinden.
later bleef t steken met een fout dat de ssd geen MBF system was, dus hop de ssd in een andere pc formateren en omgezet van GPT naar MBF , maar nee hoor ook dat hielp niet.
Nog meer eindeloos proberen en zo ineens lukte t wel hoe en waarom weet ik niet,
de installatie bijna voltooid stopte hij ermee, daarna system herstel gedaan en dat bleek te helpen.
Nu loopt Win10 als een zonnetje, ook de remote ILO werkt.
Alleen moet ik even nog een extra poort op de switch vrijmaken want ILO mixen met de netwerk 1 of 2 aansluiting lukt me niet.
Hoe ik verder ILO en weet ik wat nog meer moet registreren is me beetje vaag , heb daar nu vandaag geen zin meer in dat komt van de week dan wel.
Heel tevreden zover, maar het installeren op ssd in sata5 zou iets makkelijker mogen, mischien in een biosupdate binnenkort ?
Maar dat is een non-ECC processor die op een veel hoger aantal gigaherts loopt met een tdp van 95 watt, dat niet eens in de hp kast gaat. appels-met-appels vergelijken!Zenix schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:08:
Ik wacht ook al een tijdje op de opvolger van de Gen8. Had namelijk zelf een homeserver gemaakt met i5 2400 begin 2011 voordat de Gen8 kwam, de Gen8 was voor mij daardoor ook geen optie. Een i5 2400 heeft een passmark score van 5895 https://www.cpubenchmark....+Core+i5-2400+%40+3.10GHz De Gen10 quad core is dus langzamer snel dan een quadcore van 6 jaar geleden., wel iets te zuiniger. Maar dat was te verwachten met een Bristol Ridge.
Als dat zo zou kunnen en de prijs is ok dan ben ik voor :-)_JGC_ schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:41:
B120 weg is geen issue, die marvell is gelijkwaardig.
ILO weg, gebruik ik niet
Wanneer komen de eerste aan in NL?
[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 07-06-2017 07:18 ]
Heb ergens gelezen dat de Marvell niet supported is door vmware, ik kan hem ook niet vinden in de HCL.
Wil niet zeggen dat het niet kan werken overigens.
Ik lees ook dat er een zesde sata poort aanwezig is op het bord. Hoewel de reviewer er niet zeker van is dat deze ook in de productie versie aanwezig zal zijn.
Wil niet zeggen dat het niet kan werken overigens.
Ik lees ook dat er een zesde sata poort aanwezig is op het bord. Hoewel de reviewer er niet zeker van is dat deze ook in de productie versie aanwezig zal zijn.
Dat ligt aan je oogpunt, als je meer performance wilt voor een prijs die vergelijkbaar is met een prijs van toen ga je op dat punt niet vooruit. Overigens is mijn CPU eerder klaar met een taak en daardoor sneller idle. Hij zal vast wel wat meer verbruiken, maar het is de vraag of het zo groot is als door de TDP wordt aangegeven. Die APU zal langer op zijn maximum moeten lopen en minder snel idle gaan. Een 65W TDP CPU van Intel of een Ryzen had wel een stuk meer performance gegeven. Maar in plaats daarvan krijg je een gecastreerde Bristol Ridge op 28nm.Q schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:42:
[...]
Maar dat is een non-ECC processor die op een veel hoger aantal gigaherts loopt met een tdp van 95 watt, dat niet eens in de hp kast gaat. appels-met-appels vergelijken!
Overigens is er al zo vaak over ECC gepraat, is naar mijn mening vooral nuttig bij ZFS. Vergeet niet dat alle Ryzen processors ook ECC ondersteunen waardoor een Ryzen APU zelfbouw server met een mini-itx moederbord in een klein kastje met een dual NIC kaart erbij voor paar euro wel een stuk interessanter kan zijn. En zo'n Ryzen gaat niet veel meer gebruiken dan een 28nm Bristol Ridge. We hebben gezien dat Ryzen zuiniger is dan zijn voorgangers. Of een Ryzen R3, maar dan is er wel een aparte GPU nodig.
Voor mij was remote management ook wat verschil maakte ten opzichte van een zelfbouw bak, dat voordeel is er niet meer. Qua kast vind ik de Gen10 ook niet echt fantastisch, het deurtje bij de Gen8 was een stuk mooier en voelde ook robuust aan, terwijl dat niet te zien is in de filmpjes van de Gen10. Ik zie wel wat frontjes sneuvelen bij de Gen10. De hoeveelheid schijven die in dat kleine kastje passen is het enige sterke punt wat er naar mijn mening overblijft. Het lijkt mij wel een goede combinatie als je een HTPC zoekt met NAS storage erbij, dan hoef je niet de data over je netwerk te pompen.
[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 07-06-2017 10:04 ]
Zit er zelf wel aan te denken om tzt een Gen10 aan te schaffen als upgrade van mijn N40L. Hangt er even vanaf wat de prijs van die dingen wordt. Andere optie is om zoals jij zegt een ITX bord in de N40L te bouwen, de case ben ik tevreden over.
De prijs is inderdaad heel belangrijk. Ik benoem nu wel eigenschappen die mij tegenvallen, maar als de prijs goed is dan kijk je makkelijk over dat soort dingen heen. Op basis van de adviesprijs kan ik dat niet.
Daarom kan het best zo zijn dat ik ook een Gen10 ga aanschaffen op termijn, want het is wel een goed alternatief voor een standaard NAS doos. Ik ben ook wel benieuwd of HP met een nieuwe revisie van de Gen10 gaat komen. Het moederbord dat wordt gebruikt zal waarschijnlijk ook geschikt zijn voor Ryzen, omdat Bristol Ridge ook AM4 is. Dan kost het HP waarschijnlijk minder moeite om Ryzen in te passen.
Daarom kan het best zo zijn dat ik ook een Gen10 ga aanschaffen op termijn, want het is wel een goed alternatief voor een standaard NAS doos. Ik ben ook wel benieuwd of HP met een nieuwe revisie van de Gen10 gaat komen. Het moederbord dat wordt gebruikt zal waarschijnlijk ook geschikt zijn voor Ryzen, omdat Bristol Ridge ook AM4 is. Dan kost het HP waarschijnlijk minder moeite om Ryzen in te passen.
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 07-06-2017 10:58 ]
vandaag geprobeert extra schijven te installeren in de arrays, het maken van de raid0 arrays ging prima maar windows10 heeft veel problemn met t herkennen, zo kwam een 3tb schijf ineens als een ~2tb tevoren met een 'beveiligde partitie' daar was niets mee te doen.
ik vermoed dat de drivers de problemen veroorzaken, heb veel geprobeert met de HP dynamic smart array driver, die voor windows10 is niet te vinden op de HP site, dus server2016 , 2012, win8... vanallles geprobeert, windows geeft geen fout in de hardwaremanager das t gekke.
wie weet wat er fout gaat? mischien beter om maar windows 7 te instaleren?
heb alleen nog een 32bit versie win7 home op officiele cd.
jammer dat HP nu net dat stapje naar win10 niet heeft genomen of in ieder geval aangeven welke drivers je dan wel kan gebruiken.
ik vermoed dat de drivers de problemen veroorzaken, heb veel geprobeert met de HP dynamic smart array driver, die voor windows10 is niet te vinden op de HP site, dus server2016 , 2012, win8... vanallles geprobeert, windows geeft geen fout in de hardwaremanager das t gekke.
jammer dat HP nu net dat stapje naar win10 niet heeft genomen of in ieder geval aangeven welke drivers je dan wel kan gebruiken.
Momenteel gebruik ik ook de raid0 via de soft raid controller inc Server 2016.parcifal schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:09:
vandaag geprobeert extra schijven te installeren in de arrays, het maken van de raid0 arrays ging prima maar windows10 heeft veel problemn met t herkennen, zo kwam een 3tb schijf ineens als een ~2tb tevoren met een 'beveiligde partitie' daar was niets mee te doen.
Volgende driver gebruikt:
HPE Wizard even doorlopen en kiezen voor extract. Vervolgens deze files op je installatie media zetten en hier naar toe bladeren bij het installeren.
[ Voor 30% gewijzigd door remondoo op 07-06-2017 22:28 ]
mijn dank voor de tip!remondoo schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:27:
[...]
Momenteel gebruik ik ook de raid0 via de soft raid controller inc Server 2016.
Volgende driver gebruikt:
HPE Wizard even doorlopen en kiezen voor extract. Vervolgens deze files op je installatie media zetten en hier naar toe bladeren bij het installeren.
vele probeersels met server 2008 ook niet gelukt, via de smart configuratie en OS instaleren van usb , de ISO`s worden niet goed bevonden... naja vage boel.
eens zien of ik dan ook aan server 2016 kan komen.
heb ook al geprobeert de ssd in een van de bays, ook zonder sucses.
Dan zegt tie na t selecteren van usb als boot dat de loader beschadigd is.
Dit gaat zo weken duren effe Windows installeren lol
Hopen dat server 2016 meer sucses brengt.
heb de file gevonden van je link, ga er morgen mee verder.
ps; mischien nog tips over hoe je de bios hebt ingesteld bij de sata ? ook daar kan ik de mist mee ingegaan zijn, t is een beetje vage bios, niet echt wat ik gewend ben. weet nog steeds niet of er fisiek nu 1 of 2 sata controllers zijn in de GEN8 ,in de bios lijkt t er 2 te zijn....
tnx zover!
[ Voor 11% gewijzigd door parcifal op 08-06-2017 00:02 ]
Beh. Wat lelijk dat het hele frontpaneel in zijn geheel verwijderd moet worden in plaats van het draaideurtje van de g8. Dat was me nog niet eens opgevallen.Navi schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:59:
Hier staat de Gen10 in een soort review:
https://www.servethehome....d-amd-opteron-x3000-apus/
Ik begin steeds minder interesse te krijgen helaas. Dit is niet waar ik op hoopte.
Waardoor trek je de conclusie dat het hele frontpaneel verwijderd moet worden? Ik vind het er best als een deurtje uit zien. Is dat niet alleen voor de foto gedaan? (Net zoals dat je de Gen8 vaak geheel zonder deurtje ziet in plaats van met opengeklapt deurtje.)GekkePrutser schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:22:
[...]
Beh. Wat lelijk dat het hele frontpaneel in zijn geheel verwijderd moet worden in plaats van het draaideurtje van de g8. Dat was me nog niet eens opgevallen.
Ik begin steeds minder interesse te krijgen helaas. Dit is niet waar ik op hoopte.
Ja vanwege die foto. Ik heb ook nergens een foto gezien met het deurtje open. Maar ook de boven- en onderkant zijn niet bedekt. Bij de G8 kan je die dingen niet verwijderen volgens mij. Niet makkelijk in elk geval.unezra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:38:
[...]
Waardoor trek je de conclusie dat het hele frontpaneel verwijderd moet worden? Ik vind het er best als een deurtje uit zien. Is dat niet alleen voor de foto gedaan? (Net zoals dat je de Gen8 vaak geheel zonder deurtje ziet in plaats van met opengeklapt deurtje.)
Maar het zou inderdaad kunnen dat het wel een echt deurtje is ja. Dat zou wel een stuk mooier zijn.
Ik ben het op veel punten met je eens.Zenix schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:38:
[...]
Dat ligt aan je oogpunt, als je meer performance wilt voor een prijs die vergelijkbaar is met een prijs van toen ga je op dat punt niet vooruit. Overigens is mijn CPU eerder klaar met een taak en daardoor sneller idle. Hij zal vast wel wat meer verbruiken, maar het is de vraag of het zo groot is als door de TDP wordt aangegeven. Die APU zal langer op zijn maximum moeten lopen en minder snel idle gaan. Een 65W TDP CPU van Intel of een Ryzen had wel een stuk meer performance gegeven. Maar in plaats daarvan krijg je een gecastreerde Bristol Ridge op 28nm.
Overigens is er al zo vaak over ECC gepraat, is naar mijn mening vooral nuttig bij ZFS. Vergeet niet dat alle Ryzen processors ook ECC ondersteunen waardoor een Ryzen APU zelfbouw server met een mini-itx moederbord in een klein kastje met een dual NIC kaart erbij voor paar euro wel een stuk interessanter kan zijn. En zo'n Ryzen gaat niet veel meer gebruiken dan een 28nm Bristol Ridge. We hebben gezien dat Ryzen zuiniger is dan zijn voorgangers. Of een Ryzen R3, maar dan is er wel een aparte GPU nodig.
Voor mij was remote management ook wat verschil maakte ten opzichte van een zelfbouw bak, dat voordeel is er niet meer. Qua kast vind ik de Gen10 ook niet echt fantastisch, het deurtje bij de Gen8 was een stuk mooier en voelde ook robuust aan, terwijl dat niet te zien is in de filmpjes van de Gen10. Ik zie wel wat frontjes sneuvelen bij de Gen10. De hoeveelheid schijven die in dat kleine kastje passen is het enige sterke punt wat er naar mijn mening overblijft. Het lijkt mij wel een goede combinatie als je een HTPC zoekt met NAS storage erbij, dan hoef je niet de data over je netwerk te pompen.
Ik vind de nieuwe servers een mixed-bag. Het gemis van ILO vind ik zelf heel erg jammer. Mogelijk dat een add-onkaart mogelijk is, zeker met de 2 pci slots.
De vermeende prijs is erg hoog voor wat je krijgt.
Het verhaal over het deurtje is niet zo positief, gen8 is super mooie robuuste hardware.
ECC geheugen voor een server is wel fijn, ongeacht of je ZFS draait of niet, dat maakt niets uit.
Als je zonder ECC geheugen gaat draaien, koop dan ook gewoon een synology of qnap. Zelfbouw, waarom dan nog.
Beta tester aan het woord:unezra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:38:
[...]
Waardoor trek je de conclusie dat het hele frontpaneel verwijderd moet worden? Ik vind het er best als een deurtje uit zien. Is dat niet alleen voor de foto gedaan? (Net zoals dat je de Gen8 vaak geheel zonder deurtje ziet in plaats van met opengeklapt deurtje.)
En verderop in dat topic:No door for the drive bays, need to remove the front bezel to get to the drives
No iLo
No Intelligent Provisioning
No B120i
No microSD slot
88SE9230
This is *very* bad news for anyone not running Windows. There are a number of unresolved NCQ issues with the Marvell controller on Linux and Freebsd.
I've seen long running threads with no solutions, the issue is some commands (like scheduled SMART scans) will cause the drives to timeout when using NCQ. Not good for ZFS etc.
[ Voor 27% gewijzigd door Domino op 08-06-2017 08:12 ]
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.