Ah die kende ik nog niet! Bedankt!
Op mijn werk zijn we een dell shop dus ik ben niet zo enorm bekend met iLO. Bovendien werk ik niet meer in IT sinds enkele jaren. Dus ik ken alleen de functies die ik thuis gebruik.
Omdat ik alleen de 'rauwe' drives wilde delen met de andere box. Ik gebruik gewone losse encrypted drives die als 1 groot filesystem gekoppeld worden (d.m.v. mhddfs momenteel, ik ga misschien over op mergerfs). De reden hierachter (in tegenstelling tot bijv. RAID0) is dat ik op deze manier heel flexibel drives kan toevoegen en verwijderen, en bovendien dat als er een drive faalt, ik alleen de data kwijt ben die op die drive staat. Voor drive-verlies heb ik een tijd snapraid gebruikt, al ben ik hier niet zo'n enorme fan van. Ik zoek nog wat beters.
De NAS box beheert alle toegangsrechten/services, encryptiekeys, backups enz. Dus ik wilde dat zo laten en gewoon alleen extra drives toevoegen. Het mooie van die fibre channel kaarten (het is geen iSCSI) is dat ze worden gezien als een SCSI controller. Dus hij ziet ze als lokale drives, je kan er zelfs van booten, al doe ik dat niet.
En zoals gezegd heb ik nu 4 gigabit tussen de microservers als ik ethernet gebruikte zat ik aan 1 gigabit vast voor de koppeling. Want 10Gbit kaarten zijn me nog te duur. En deze FC kaarten kon ik toch gratis krijgen. Ik zie ze ook regelmatig tweedehands te koop staan voor 10-20 euro trouwens. Ze zijn tweedehands minder gewild dan bijv 10Gbit Ethernet kaarten omdat deze normaal aleen met een SAN gebruikt worden en die heeft niemand thuis (en grote bedrijven gaan geen tweedehands kaarten kopen zonder garantie).
Als ik het als 2 aparte SMB shares gebruik dan heb ik eigenlijk twee NASsen. Ook vind ik de performance van SMB niet geweldig. Regelmatig 'hangt' het even als ik heel veel files heb in een directory. Al heb ik het idee dat dit door mhddfs komt en niet door SMB, vandaar dat ik mergerfs ga proberen. Maargoed, in dit geval introduceer ik dus geen tweede bottleneck.
Ik denk dat dat juist goed nieuws is. Met dat plaatje waren er 2 mogelijkheden:
- Die Microserver was een nep-render van een niet bestaand produkt
- Het is wel een echt produkt maar nog niet gereleased
Ik denk dat
juist in het tweede geval marketing druk gaat zetten op het verwijderen van zo'n plaatje. Omdat een nog niet gereleased produkt nog onder embargo staat. Flauwekul nep renders zie je zo veel en daar wordt nooit zo'n probleem van gemaakt.
Sommige van die servers bestaan bovendien wel echt dus waarschijnlijk zijn dit officiele produktierenders geweest. Dus blijkbaar zijn ze in elk geval zo ver in het produktieproces gekomen dat ze het design hebben afgewerkt en zelfs al marketing materiaal gemaakt hebben.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat door de verandering van HPE naar een apart bedrijf er andere prioriteiten zijn waardoor ze zouden kunnen stoppen met de microserver als geheel. Maar zo te zien heeft het in elk geval in de pijplijn gezeten. Dus ik denk dat hij tzt wel uit gaat komen.
Het valt me trouwens op dat in het nieuwe plaatje wel een platte server zit die bovenop de stapel 19" servers staat. Die ziet er op zich ook heel interessant uit.. Misschien is dat de toekomst van de microserver? Ik zie alleen geen ruimte voor 3,5" bays.. Of zou het een blade module zijn? Maar die hebben meestal geen front USB's.
[
Voor 26% gewijzigd door
GekkePrutser op 14-05-2017 16:30
]