Met gestrekt been.
Ik ben opzoek naar een FreeNAS systeem waarop ik een paar Docker applicaties en minimaal 2 VM's op kan draaien.
Omdat ik geen verstand heb van de huidige processoren zou ik willen weten of de processor in de goedkoopste MicroServer van de pricewatch (HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T) dit ondersteunt.
Het is de bedoeling dat de server het volgende gaat draaien:
Docker:
- Pi-Hole
- UniFi Controller
- TeamSpeak
- UniFi Video op een Ubuntu server -Kan misschien als Docker-
- 3CX linux distro (Voip server)
- Mogelijk een windows server
Mvg,
DutchGabber
Ja en nee. Ligt eraan wat je nu in de N40L hebt zitten. Daar kan nl ook non-ECC in, en in de Gen8 niet.artbij schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:32:
Ik heb nu een microserver n40l staan, gaat hier hetzelfde geheugen in als in de nieuwe gen8?
Ik heb een ESXI omgeving met 10 VM's (allemaal linux) en die trekt de bak al over zijn nek.
Als je er een andere processor in stopt kom je verder. Hier op het werk er 1 met een i3 erin en die draait zonder problemen Windows 2012
Dutch-gabber schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:47:
Hallo,
Ik ben opzoek naar een FreeNAS systeem waarop ik een paar Docker applicaties en minimaal 2 VM's op kan draaien.
Omdat ik geen verstand heb van de huidige processoren zou ik willen weten of de processor in de goedkoopste MicroServer van de pricewatch (HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T) dit ondersteunt.
Het is de bedoeling dat de server het volgende gaat draaien:
Docker:VM's
- Pi-Hole
- UniFi Controller
- TeamSpeak
Het is de bedoeling om hier een 100GB SSD in te zetten voor de applicaties, 16GB aan ram en daar nog enkele data schijven bij te voegen.
- UniFi Video op een Ubuntu server -Kan misschien als Docker-
- 3CX linux distro (Voip server)
- Mogelijk een windows server
Mvg,
DutchGabber
There are no secrets, only information you do not yet have
Mwah, ik heb het 6 jaar oudere maar 10% snellere broertje van de G1610 en dat gaat prima met Windows. Ok, heel snel is het niet, maar als server prima bruikbaar. (Ik gebruik dat ding als Proxmox demo kist.)zeroday schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:07:
Tsja.. die G1610 gaat geen windows server trekken. Dat wordt traag.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
maar als tie al het andere er nog bij wil .... ?unezra schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:19:
[...]
Mwah, ik heb het 6 jaar oudere maar 10% snellere broertje van de G1610 en dat gaat prima met Windows. Ok, heel snel is het niet, maar als server prima bruikbaar. (Ik gebruik dat ding als Proxmox demo kist.)
Server 2008 R2, Server 2012 R2 Essentials en Server 2016 Essentials draaien er hier anders prima op hoor.zeroday schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:07:
[...]
op de basis celeron?dragon2 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:36:
[...]
Server 2008 R2, Server 2012 R2 Essentials en Server 2016 Essentials draaien er hier anders prima op hoor.
Het is maar net wat je wilt.zeroday schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:07:
Ik heb een ESXI omgeving met 10 VM's (allemaal linux) en die trekt de bak al over zijn nek.
Als je er een andere processor in stopt kom je verder. Hier op het werk er 1 met een i3 erin en die draait zonder problemen Windows 2012
[...]
Ik heb hier een Microserver met 16GB geheugen, 1x Crucial MX300 750GB en een Xeon E3 met VMWare 6.0, draait 3 VMs:
- linux (router, OpenVPN, dns, dhcp): 1vcpu, 2GB
- Windows 2012R2 Core (AD): 1 vcpu, 4GB
- Windows 2012R2 Core (WSUS, file & print): 2 vcpu, 6GB
Zo nu en dan is WSUS even druk (daarom heeft ie sinds 3 weken ook 2 vcpus), maar verder voert die machine geen ruk uit. Het is dat ik de complete microserver met deze CPU aantrekkelijk 2dehands heb gescoord van een medetweaker, maar anders had er gewoon een G1610T gestaan.
Wat een onzin zeg. Die dingen zijn gemaakt om Windows te draaienzeroday schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:07:
[...]
Draai zelf Windows 2012 R2 Essentials met daarop Active Directory die backups maakt van tweetal Pc's, Sickbeard, Sabnzbd en Hyper-V met een Windows 10 Pro VM en een Ubuntu 16.04 VM. Werkt probleemloos met 12GB ECC RAM op die Celeron. (Windows zelf en de VMs draaiwen wel vanaf een SSD)
[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 24-03-2017 12:01 ]
fijjn dit te lezen, jammer dat dan mijn ervaring met een windows 10 omgeving waardeloos was in een vm ;-)chaoscontrol schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:00:
Hier een met de default Celeron draait Hyper-V met 1 MS SQL 2014 VM waar gewoon op gewerkt wordt. Niet heel intensief maar het werkt gewoon snel, al komt dat meer door de storage. Neemt niet weg dat de CPU in ieder geval geen bottleneck is. Dus dan moet je het thuis wel heel bont maken lijkt me.
maar dat zal dan wel aan mij liggen
Krijg continue diskX slotX is deassert in de status te zien.
Dacht ga over op de esxi 5.5 welke goed werkt maar blijf het probleem houden, krijg zelfs ecc errors bij 5.5 extra......
Met 1 array is er niets aan de hand en werkt het zonder problemen. Maak ik de tweede aan dan gaat het fout.
Wil een sdd gebruiken voor de vm's en een normale harddisk als spinning slow storage (wsus updates enz.)
Beiden zitten in de bays of is het aan te raden om de ssd op de extra poort (odd poort) aan te sluiten?
Ik vond:
- pricewatch: Icy Dock 2.5" to 3.5" SSD & SATA Hard Drive Converter Zwart
Maar je zou toch denken dat het goedkoper moet kunnen voor zoiets simpels. Iemand suggeties? :-)
Het blijft niet bij slechts 1 SSD, anders kon ik de ODD-plek gebruiken.
Groet,
Sebas
Thanks voor je snelle suggestie! Het zou me echter verbazen als dit zou werken omdat de positie van de connectoren verschilt t.o.v. harde schijven right?
pricewatch: Corsair Bracket van 2,5 naar 3,5 inchChocola schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:11:
[...]
Thanks voor je snelle suggestie! Het zou me echter verbazen als dit zou werken omdat de positie van de connectoren verschilt t.o.v. harde schijven right?
Deze zou beter moeten passen.
Heb zelf overigens in mijn N40L een stukje dubbelzijdige Tesa tape tussen SSD en bracket geplakt, hoef dat ding in principe toch niet te hotswappen, dus zolang het een beetje blijft zitten terwijl de connectoren in de backplane steken vind ik het prima.
Edit: Nee dus, is wel excentrisch maar staat te ver naar de midden.
[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 28-03-2017 16:22 ]
Ik heb er echt een SSD gewoon 'aangeprikt' inzitten/inhangen. Ik verschuif m'n servertjes nog weleens. Die SSD zit nog steeds goedChocola schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:20:
Deze week krijg ik twee Microservers (G8) binnen voor bij mijn ouders ter vervanging van een server zonder ECC. Maar ik kon zo op het eerste gezicht geen handige manier vinden om de bays te gebruiken i.c.m. 2.5 inch SSD's. Heeft iemand hier suggesties voor?
Ik vond:
Maar je zou toch denken dat het goedkoper moet kunnen voor zoiets simpels. Iemand suggeties? :-)
Groet,
Sebas

Flut oplossing natuurlijk, maar goedkoper kan niet
Neem aan wel met klittenband of tie-raps vast gezet?dragon2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:02:
[...]
Ik heb er echt een SSD gewoon 'aangeprikt' inzitten/inhangen. Ik verschuif m'n servertjes nog weleens. Die SSD zit nog steeds goed
Klittenband is echt FTW in het kwadraad. Zelf ook maar eens een rol kopen. Niet goedkoop, maar als ik zie hoe veel ik d'r op mijn werk mee doe en hoe fijn dat werkt, denk ik dat het ook thuis de investering ruim waard is. Het fijnste vind ik dat relatief dunne klittenband van ongeveer een cm breed. Dat duw je door vrij kleine gaten en daarna maak je het weer plat zodat het goed plakt.
Zelf gebruik ik deze: http://www.ebay.com/itm/2...cb58b5:g:PeYAAOSweuxWTohPChocola schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:20:
Deze week krijg ik twee Microservers (G8) binnen voor bij mijn ouders ter vervanging van een server zonder ECC. Maar ik kon zo op het eerste gezicht geen handige manier vinden om de bays te gebruiken i.c.m. 2.5 inch SSD's. Heeft iemand hier suggesties voor?
Ik vond:
Groet,
Sebas
Komt precies overeen met een model van HP zelf. Heb geprobeerd om een andere 2,5" converter te gebruiken, maar dat kwam niet uit met de breedte en de hoogte van de aansluiting.
Heb zelfs de aluminium versie besteld (8 stuks). Nog steeds blij mee, al was deze kunststof versie vast ook prima. Voor de jaren dat je plezier hebt met de Gen8 zou ik zelf niet aan de gang gaan met 'houtje touwtje' (bijna letterlijkChocola schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:20:
Ik vond:
Groet,
Sebas

Zetten die de SATA aansluiting wel op de goeie plek dan? Bij mijn Velociraptor gaan die rechtstreeks op de 2,5" schijf.chaoscontrol schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:21:
Ik had al heel veel WD Velociraptor schijven welke ik t.z.t. vervangen heb met SSD's. Handige brackets die heatsinks.
[afbeelding]
Deze zijn zo:Kaalus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:29:
[...]
Zetten die de SATA aansluiting wel op de goeie plek dan? Bij mijn Velociraptor gaan die rechtstreeks op de 2,5" schijf.

Wat ik wil gaan doen / gebruiken :
- Opslag voor foto's, series en films
- Opslag documenten
- NZBget
- Sonarr
- Radarr / Couchpotato
- Koppelen van mijn Stack
- Koppeling dropbox (voor camera upload van 2 I-phones)
- Owncloud / nextcloud
- Streamen (lokaal) van films series in 1080P
De server zal niet 24/7 vol belast worden. Piekbelasting zal tussen 18:00 en 23:00 ivm streamen van media en tussen 23:00 en 05:00 ivm downloaden, back-up enz. Ik neig erg naar een Microserver omdat die er mooi en strak uitzien en eigenlijk al helemaal klaar zijn. Ik ben aan het denken aan een de onderstaande microservers.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T | € 183,24 | € 183,24 |
1 | HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T | € 506,93 | € 506,93 |
1 | HP Proliant MicroServer Gen8 G2020T | € 578,- | € 578,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.268,17 |
Ik wil niet onnodig inzetten op meteen de duurste. Er moeten ook nog schijven in
Nummer 1 en 2 zijn (voor mij dan) hetzelfde wat betreft CPU. Er zitten alleen wat verschillen in de config. Zijn die het geld waard? Hoeveel Ram raden jullie aan, en moet dat dan wel of geen ECC zijn? Is het raadzaam om meteen een upgrade te doen van de CPU ? Ik lees ook op diversen plekken dat Freenas geen Raid controller nodig heeft. En dat deze ook in Windows Server niet meer direct word aanbevolen. Wat is hierin wijsheid?
De eerste is, mijns inziens, de beste optie. Die is zelfs beter uitgerust als de tweede optie.Sparkiee schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:52:
# Product Prijs Subtotaal 1 HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T € 183,24 € 183,24 1 HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T € 506,93 € 506,93 1 HP Proliant MicroServer Gen8 G2020T € 578,- € 578,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.268,17
Ik wil niet onnodig inzetten op meteen de duurste. Er moeten ook nog schijven inIs er een variant bij die voldoet voor hetgeen ik ermee wil gaan doen?
Nummer 1 en 2 zijn (voor mij dan) hetzelfde wat betreft CPU. Er zitten alleen wat verschillen in de config. Zijn die het geld waard? Hoeveel Ram raden jullie aan, en moet dat dan wel of geen ECC zijn? Is het raadzaam om meteen een upgrade te doen van de CPU ? Ik lees ook op diversen plekken dat Freenas geen Raid controller nodig heeft. En dat deze ook in Windows Server niet meer direct word aanbevolen. Wat is hierin wijsheid?
Hoe de G2020 zich verhoud tot de G1610 weet ik niet precies, maar waarschijnlijk heb je aan diezelfde G2020 toch niet zat als de G1610 ontoereikend is.
Hoe wil je precies gaan streamen? Ga je transcoden zoals bijvoorbeeld plex? Of is het een SMB share aanbieden aan een mediaplayer en/of smart TV?
Heb zelf overigens in mijn N40L een stukje dubbelzijdige Tesa tape tussen SSD en bracket geplakt, hoef dat ding in principe toch niet te hotswappen, dus zolang het een beetje blijft zitten terwijl de connectoren in de backplane steken vind ik het prima.
dragon2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:02:
[...]
Ik heb er echt een SSD gewoon 'aangeprikt' inzitten/inhangen. Ik verschuif m'n servertjes nog weleens. Die SSD zit nog steeds goed
Haha nice, dat kan ik ook doen ja. De SSD's in de server die ik ga vervangen zitten wel vast met klittenband, dat werkt inderdaad prima. Het leek me alleen wat lastiger om het precies goed uit te lijnen zodat de conectoren er goed in passen. Ik ga het eens proberen met klittenband!Neem aan wel met klittenband of tie-raps vast gezet?
Klittenband is echt FTW in het kwadraad.
Thanks voor alle suggesties! Vooral die Velociraptors zien er goed uit, maar die heb ik niet liggen helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door Chocola op 29-03-2017 21:06 ]
Die G2020 is niet veel sneller dan de G1610, terwijl hij wel véél duurder is. Als je al een snellere CPU nodig hebt, dan zou ik als nog gewoon de goedkoopste Microserver nemen en dan de CPU vervangen. Xeon L's zijn wel handig i.v.m. hitte, maar zelfs dan is een kleine fan geen overbodige luxe denk ik.Domino schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:15:
[...]
De eerste is, mijns inziens, de beste optie. Die is zelfs beter uitgerust als de tweede optie.
Hoe de G2020 zich verhoud tot de G1610 weet ik niet precies, maar waarschijnlijk heb je aan diezelfde G2020 toch niet zat als de G1610 ontoereikend is.
Hoe wil je precies gaan streamen? Ga je transcoden zoals bijvoorbeeld plex? Of is het een SMB share aanbieden aan een mediaplayer en/of smart TV?
Heb nog ergens een Microserver met standaard E3-1220V2 draaien met VMWare 6.0 en 2x Windows 2012R2 + 1x linux, die machine is vrijwel altijd idle, dus meer stroom vreten dan een E3-1220L doet ie niet.
Dat klopt natuurlijk allemaal, maar als je hem wel wat zwaarder gaat belasten (encoding bijv.) dan is een ongekoelde normale Xeon misschien net wat too much. Het hangt van je use case af :-)._JGC_ schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:02:
Zo'n L-versie is geen vereiste. Dat zijn modellen die lager geklokt zijn om zo stroom te besparen. Een gewone versie werkt ook prima als je niet 24/7 je server belast met CPU intensieve taken. En anders is er naast een loeiende ventilator altijd nog thermal throttle die je helpt.
Heb nog ergens een Microserver met standaard E3-1220V2 draaien met VMWare 6.0 en 2x Windows 2012R2 + 1x linux, die machine is vrijwel altijd idle, dus meer stroom vreten dan een E3-1220L doet ie niet.
Streamen is in mijn geval streamen naar 2 Pi's met daarop Kodi.De bron bestanden zijn 720P of 1080P. Voor de rest geen fratsen, dus geen Dolby enz.Domino schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:15:
[...]
De eerste is, mijns inziens, de beste optie. Die is zelfs beter uitgerust als de tweede optie.
Heb je daar "standaard sets" voor, of kun je een gewone CPU aanschaffen?Chocola schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:08:
[...]
Die G2020 is niet veel sneller dan de G1610, terwijl hij wel véél duurder is. Als je al een snellere CPU nodig hebt, dan zou ik als nog gewoon de goedkoopste Microserver nemen en dan de CPU vervangen. Xeon L's zijn wel handig i.v.m. hitte, maar zelfs dan is een kleine fan geen overbodige luxe denk ik.
Je kunt een losse cpu pakken die op de chipset past, maar mijn ervaring is dat ik te lang heb gewacht en de leuke Xeons met ECC en lage TDP niet meer te krijgen zijn.Sparkiee schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:29:
[...]
Heb je daar "standaard sets" voor, of kun je een gewone CPU aanschaffen?

Helaas is het overzichtje niet meer te vinden op de originele plaats, maar nog wel deze low res variant. Handig overzichtje van geteste cpu's met hun tdp, compatibillity en passmark scores met verbetering in % t.o.v. anderen.
Je kunt wellicht als je Plex gebruikt beter de Pi's met Direct play laten afspelen. Streamen met transcode is met de G1610 wel mogelijk, maar ik haal met moeite 1 stream op 1080p. Die gaat wel soepel. Maar nog een tweede stream erbij en dan draait ie volle toeren.Sparkiee schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:28:
[...]
Streamen is in mijn geval streamen naar 2 Pi's met daarop Kodi.De bron bestanden zijn 720P of 1080P. Voor de rest geen fratsen, dus geen Dolby enz.
Wat nog wel net lekker gaat met Plex Server vanaf 1.4 is 1 stream transcode 1080p + 1 stream direct play.
Je zou uiteindelijk een goedkopere i3 cpu kunnen aanschaffen, alleen lever je dan je ECC in hiervoor. Die zou het streamen misschien net iets beter kunnen, maar zonder een hogere tdp en i5 ga je daar niet veel winst op boeken. De i5-2500k zou bijvoorbeeld erop kunnen, maar heb je direct een 95w tdp. Daar moet je dan weer qua koeling iets aan gaan doen en wordt je server minder stil etc.
[ Voor 43% gewijzigd door Jivebunny op 30-03-2017 09:55 ]
Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
Ik gebruik geen Plex. Beide Kodi kastjes hebben nu een mapping naar mijn Synology, en met de nieuwe server wil ik dat ook zo gaan doen. Waarschijnlijk Emby op de server zetten en dan de juiste plugin in Kodi gebruiken. Ik verwacht wel winst t.o.v een SynologyDS212.Jivebunny schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:50:
[...]
Je kunt een losse cpu pakken die op de chipset past, maar mijn ervaring is dat ik te lang heb gewacht en de leuke Xeons met ECC en lage TDP niet meer te krijgen zijn.
[afbeelding]
Helaas is het overzichtje niet meer te vinden op de originele plaats, maar nog wel deze low res variant. Handig overzichtje van geteste cpu's met hun tdp, compatibillity en passmark scores met verbetering in % t.o.v. anderen.
[...]
Je kunt wellicht als je Plex gebruikt beter de Pi's met Direct play laten afspelen. Streamen met transcode is met de G1610 wel mogelijk, maar ik haal met moeite 1 stream op 1080p. Die gaat wel soepel. Maar nog een tweede stream erbij en dan draait ie volle toeren.
Wat nog wel net lekker gaat met Plex Server vanaf 1.4 is 1 stream transcode 1080p + 1 stream direct play.
Je zou uiteindelijk een goedkopere i3 cpu kunnen aanschaffen, alleen lever je dan je ECC in hiervoor. Die zou het streamen misschien net iets beter kunnen, maar zonder een hogere tdp en i5 ga je daar niet veel winst op boeken. De i5-2500k zou bijvoorbeeld erop kunnen, maar heb je direct een 95w tdp. Daar moet je dan weer qua koeling iets aan gaan doen en wordt je server minder stil etc.
Trouwens, als ik een Microserver op basis van de 1610 koop en ik zou de CPU vervangen door een Xeon E#-1265 of 1230, dan heb ik toch ook al flink wat winst?Jivebunny schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:50:
[...]
Je kunt een losse cpu pakken die op de chipset past, maar mijn ervaring is dat ik te lang heb gewacht en de leuke Xeons met ECC en lage TDP niet meer te krijgen zijn.
[afbeelding]
[...]
Je kunt wellicht als je Plex gebruikt beter de Pi's met Direct play laten afspelen. Streamen met transcode is met de G1610 wel mogelijk, maar ik haal met moeite 1 stream op 1080p. Die gaat wel soepel. Maar nog een tweede stream erbij en dan draait ie volle toeren.
Google maar eens op microserver gen8 cpu upgrade. Eerste hit is een thread op homeserver.com oid. Daar staan een aantal upgrade mogelijkheden. Niet elke cpu kan zomaar in de gen8.
Wie wat bewaart, die heeft watJivebunny schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:50:
[...]
[...]

There is no place like 127.0.0.1
dan stream je eigenlijk niet dan pak je met kodi de bestanden van je NFS of SMB omgeving afSparkiee schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:28:
[...]
Streamen is in mijn geval streamen naar 2 Pi's met daarop Kodi.De bron bestanden zijn 720P of 1080P. Voor de rest geen fratsen, dus geen Dolby enz.
ik heb 3 HP's als NAS ingesteld waarvan er 2 zijn die als NAS de file beschikbaar stelt aan Kodi op 2 PI's ..
dat noem ik niet echt streamen en werkt zonder enige probleem.
mijn 4e HP (Trouwens allemaal de 1610) is mijn VMware 6.0 bak die
een aantal vm's draait (COPS, Subsonic, Unifi, rtorrent, en een grote die voor allerlei projecten wordt gebruikt en waar de belangrijkste apps op draaien (sonarr, jacket, autosub, sonarrannounced, sonarTelegram, TheLounge, cardigann etc.. )
ik zou geen emby gebruiken, totaal nergens voor nodig als je de laatste versie van kodi hebt. (die interne webinterface van kodi is awesome) en ik vind zelf dat emby teveel resources vreet.Sparkiee schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:21:
[...]
Ik gebruik geen Plex. Beide Kodi kastjes hebben nu een mapping naar mijn Synology, en met de nieuwe server wil ik dat ook zo gaan doen. Waarschijnlijk Emby op de server zetten en dan de juiste plugin in Kodi gebruiken. Ik verwacht wel winst t.o.v een SynologyDS212.
ooit zo dom geweest om emby ook naar mijn muziek collectie te verwijzen .. was geen slimme actie ..
Hier op Tweakers Vraag & Aanbod zijn diverse geschikte CPU's voor redelijke prijzen te koop.Domino schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:13:
Ja die winst is aanzienlijk, maar die cpu's zijn niet zo heel makkelijk te vinden.
Ik wil het dus gaan gebruiken i.c.m Freenas of Windows Server 2012. Wat zou gezien de cpu power de beste aanbeveling zijn om aan te schaffen?
1 | Intel Core i3 3240 Boxed | € 144,95 | € 144,95 |
2 | MicroMemory MMI1215/4GB | € 83,49 | € 166,98 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 495,17 |
1 | Intel Core i5 3470T Boxed | € 208,- | € 208,- |
2 | MicroMemory MMI1215/4GB | € 83,49 | € 166,98 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 558,22 |
Gebruik je ergens raid? Zo ja, heb je dan een extra Raid controller? En welk OS gebruik je?zeroday schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:15:
[...]
dan stream je eigenlijk niet dan pak je met kodi de bestanden van je NFS of SMB omgeving af
ik heb 3 HP's als NAS ingesteld waarvan er 2 zijn die als NAS de file beschikbaar stelt aan Kodi op 2 PI's ..
dat noem ik niet echt streamen en werkt zonder enige probleem.
mijn 4e HP (Trouwens allemaal de 1610) is mijn VMware 6.0 bak die
een aantal vm's draait (COPS, Subsonic, Unifi, rtorrent, en een grote die voor allerlei projecten wordt gebruikt en waar de belangrijkste apps op draaien (sonarr, jacket, autosub, sonarrannounced, sonarTelegram, TheLounge, cardigann etc.. )
Ik zit nog op een oudere versie van Kodi. Dat terzijde. Ik dacht Emby te gebruiken om de naamgeving in orde te krijgen. We kijken veel Nordic series en Kodie (de versie die ik gebruik) herkent die niet. Ik wou dit oplossen met emby.zeroday schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:18:
[...]
ik zou geen emby gebruiken, totaal nergens voor nodig als je de laatste versie van kodi hebt. (die interne webinterface van kodi is awesome) en ik vind zelf dat emby teveel resources vreet.
ooit zo dom geweest om emby ook naar mijn muziek collectie te verwijzen .. was geen slimme actie ..
Die processors zijn bijna duurder dan het hele kastje. Waarom wil je een CPU upgrade doen?Sparkiee schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:58:
Ik ben aan het denken aan een van de 2 onderstaande opties. een goedkope Microserver kopen en dan meteen een CPU upgrade. Ik twijfel of het verschil in CPU te rechtvaardigen is met betrekking tot de meerprijs. De I5 heeft een TDP van 35 Watt. Is dus wat veiliger.
Ik wil het dus gaan gebruiken i.c.m Freenas of Windows Server 2012. Wat zou gezien de cpu power de beste aanbeveling zijn om aan te schaffen?
Als je bare-metal gaat draaien voor een NAS dan is de stock CPU al totale overkill.
Ik ben al een tijdje op internet aan het zoeken en lezen. En op veel sites en forums word gezegd dat de CPU niet veel kan hebben. Aangezien ik Freenas of Windows server 2012 wil gaan draaien i.c.m NZBget, Sonarr en Radarr / couchpotato leek het mij verstandig om meteen een upgrade van de CPU uit te voeren. Indien dit niet nodig is, is dat natuurlijk nog beter. Scheelt weerQ schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:03:
[...]
Die processors zijn bijna duurder dan het hele kastje. Waarom wil je een CPU upgrade doen?
Als je bare-metal gaat draaien voor een NAS dan is de stock CPU al totale overkill.
Ik gebruik OpenMediavault, gebruik daarvoor niet de standaard raid oplossing van HP die in de microserver zit maar software raid die OMV aanbied.Sparkiee schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:00:
[...]
Gebruik je ergens raid? Zo ja, heb je dan een extra Raid controller? En welk OS gebruik je?
OMV draait op Debian (OMV 3 met
Laten we eens een paar seconden googelen om dit in perspectief te plaatsen.Sparkiee schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:47:
[...]
Ik ben al een tijdje op internet aan het zoeken en lezen. En op veel sites en forums word gezegd dat de CPU niet veel kan hebben. Aangezien ik Freenas of Windows server 2012 wil gaan draaien i.c.m NZBget, Sonarr en Radarr / couchpotato leek het mij verstandig om meteen een upgrade van de CPU uit te voeren. Indien dit niet nodig is, is dat natuurlijk nog beter. Scheelt weerIk heb alleen ervaringen met een verouderde Synology DS212. Ik wil een betere oplossing met meer power. Vandaar dat ik de vraag ook hier stel aan mensen die ervaringen hebben met dergelijke hardware.
De DS212 lijkt een single core processor te hebben (Marvell Kirkwood 88F6282).
Bogomips is niet een ultieme benchmark maar wel een goede indicatie qua processor performance.
https://wiki.openwrt.org/doc/howto/benchmark.openssl
Wat we zien is dat deze chip op 2.0 Ghz 1980 bogomips haalt.
http://andysworld.org.uk/...-microserver-gen8-part-2/
De g1610t doet 4589 en dat is per core. Die DS212 is single-core.
Je krijgt dus twee cores die ook nog eens meer dan 2x zo snel zijn.
Dus de vraag is: waarom een cpu upgrade, want voor wat je er mee wilt gaan doen, denk ik zelf dat dit prima is. En anders kan het altijd later nog, dus probeer het eerst maar eens uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 31-03-2017 13:38 ]
QftQ schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:37:
[...]
Dus de vraag is: waarom een cpu upgrade, want voor wat je er mee wilt gaan doen, denk ik zelf dat dit prima is. En anders kan het altijd later nog, dus probeer het eerst maar eens uit.
Als je er echt niks anders mee doet als een freenas hosten is de g1610 goed zat: sneller als de synology, goedkoper als een extra cpu, supported door hp en zuiniger als een snellere cpu.
vet zat .. ik had ooit 10GB bedacht voor mijn OMV .. kuch .. nergens voor nodig ..Domino schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:16:
[...]
Qft
Als je er echt niks anders mee doet als een freenas hosten is de g1610 goed zat: sneller als de synology, goedkoper als een extra cpu, supported door hp en zuiniger als een snellere cpu.
en ik ga niet voor snelheid maar 85MB/s vond ik snel zat ..
Super bedankt voor het antwoord. Hier heb ik wat aan. Ik had verwacht dat de load te zwaar zou zijn. Maar dit ga ik zeker uitproberen en testen. Maar als ik het zo allemaal lees moet ik mijn verwachting bijstellen.Q schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:37:
[...]
Laten we eens een paar seconden googelen om dit in perspectief te plaatsen.
De DS212 lijkt een single core processor te hebben (Marvell Kirkwood 88F6282).
Bogomips is niet een ultieme benchmark maar wel een goede indicatie qua processor performance.
https://wiki.openwrt.org/doc/howto/benchmark.openssl
Wat we zien is dat deze chip op 2.0 Ghz 1980 bogomips haalt.
http://andysworld.org.uk/...-microserver-gen8-part-2/
De g1610t doet 4589 en dat is per core. Die DS212 is single-core.
Je krijgt dus twee cores die ook nog eens meer dan 2x zo snel zijn.
Was even bang dat de voeding gaar zou zijn. Die zijn duurder dan een compleet nieuwe server
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Die G1610 kan *heel* wat meer dan alleen FreeNAS.Domino schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:16:
[...]
Qft
Ik heb jarenlang op een G620 gedraait met 16G geheugen in een zelfbouw server (miditower PC), ben nu overgestapt op een set Microservers met G1610 die officieel rond de 10% trager moeten zijn, maar in beide gevallen draaide het prima met 8+ Linux vm's per machine.
Ik draai Proxmox demo's waar ook een Windows 2012R2 bij staat, samen met nog wat andere vm's, op die G920 en dat werkt eigenlijk helemaal prima.
De G1610 is vooral wat zuiniger en nieuwer dan de G620.
http://cpuboss.com/cpus/I...20-vs-Intel-Celeron-G1610
je weet dat die TDP's maximale piekverbuik waardes zijn en dat voor de L en T versies vooral de klok beperkt is zodat ze niet boven die waarde komen?Jivebunny schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:50:
[...]
[...]
met andere woorden: die E3 xeons uit generatie V2 zijn allemaal ongeveer even zuinig (die met gpu iets minder) op dezelfde kloksnelheden. Zowiezo zijn ze per instrucie even zuinig dus wat energieverbuik betreft ontlopen ze elkaar bijna niets. Bij 100% load kan alleen de temperatuur verder oplopen, in een tropisch klimaat kan dat met de HP microserver voor problemen zorgen zonder extra koeling alhoewel ik alleen nog berichten gezien heb waarbij de gewone E3's prima werkten.
Ik meen me te herinneren dat ze vorige maand voor €180 weg gingen, maar dat is intussen al weer bijgetrokken.
Nee, dat was de SMB aanbiedingsweken van HPrippiedoos schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:57:
Hopelijk is de prijsstijging EINDELIJK een teken dat ze vervangen worden door een Gen9-model?
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Ik heb 4x 8TB van Seagate erin liggen en het werkt zonder problemen.Q schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 07:41:
Ik heb iemand via mijn site op de mail die vraagt of 8 TB Western Digital RED schijven werken op de microserver, hij/zij zelf heeft issues. Iemand ervaring?
Dat gaat sowieso via een aparte raid controller dan aangezien de G1610T's software controller enkel Raid 1 of 0 onderstaand. Of Raid 1+0 maar pin me daar niet op vast.niels-cil schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:47:
Hallo, ik ben aan het overwegen om een Gen8 G1610T te kopen en daarin 4 hdd van 3TB in RAID 5 te draaien. Nu is mijn vraag aan jullie; kan de server dit een beetje fatsoenlijk via software raid of moet ik daarvoor een aparte raid controller aanschaffen? (en zo ja, wat voor controller zouden jullie aanraden?). Ik wil de server onder andere gaan gebruiken voor downloaden en als centrale plek voor foto's, back-ups en belangrijke documenten.
Software raid onder linux gaat prima op de 1610. Daar heb je geen dure hardware voor nodig.niels-cil schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:47:
Hallo, ik ben aan het overwegen om een Gen8 G1610T te kopen en daarin 4 hdd van 3TB in RAID 5 te draaien. Nu is mijn vraag aan jullie; kan de server dit een beetje fatsoenlijk via software raid of moet ik daarvoor een aparte raid controller aanschaffen? (en zo ja, wat voor controller zouden jullie aanraden?). Ik wil de server onder andere gaan gebruiken voor downloaden en als centrale plek voor foto's, back-ups en belangrijke documenten.
Maar, je noemt belangrijke bestanden, raid is geen backup!
ik heb er 1 die in RAID staat met de on board controller, in deze bak zijn al 2x 2 disken kaduuk gegaan en het systeem heeft zonder problemen de raid weer hersteldniels-cil schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:47:
De andere 3 die ik heb draaien software raid, (Debian / OMV) maar daar is tot op heden nog niets mee gebeurd.
Idem dito voor mij.niels-cil schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:47:
Echter wil ik er ESXi op draaien dus software RAID valt zover ik weet dan al af? Iemand nog andere ideeën voor RAID 5 met ESXi?
Waarom ESXi en niet een Open Source hypervisor met meer mogelijkheden? (En *wel* ondersteuning van softraid.)Richard_AFC schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:30:
[...]
Idem dito voor mij.
Echter wil ik er ESXi op draaien dus software RAID valt zover ik weet dan al af? Iemand nog andere ideeën voor RAID 5 met ESXi?
ESXi is absoluut fraai, maar de leuke en interessante features krijg je pas als je er (flink) voor betaald. Daarom heb ik thuis gekozen voor Proxmox (na jaren lang Xen gedraait te hebben).
Waarom geen Xen meer dan? Ben zelf niet bekend met Proxmox maar hoe zal je software matig raid gaan draaien dan?unezra schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:32:
[...]
Waarom ESXi en niet een Open Source hypervisor met meer mogelijkheden? (En *wel* ondersteuning van softraid.)
ESXi is absoluut fraai, maar de leuke en interessante features krijg je pas als je er (flink) voor betaald. Daarom heb ik thuis gekozen voor Proxmox (na jaren lang Xen gedraait te hebben).
Een van de redenen voor mijn switch naar Proxmox is de GUI. Er is geen goede, eenvoudige, web-based GUI voor Xen en die van Proxmox is vind ik ook nog eens ontzettend goed.niomar schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:06:
[...]
Waarom geen Xen meer dan? Ben zelf niet bekend met Proxmox maar hoe zal je software matig raid gaan draaien dan?
Daarbij zijn wat zaken die vaak ingewikkeld zijn, eenvoudig te doen via Proxmox en is er veel en goede documentatie te vinden.
Qua softraid, Proxmox is in feite een geavanceerde schil om KVM en LXC heen, draait op een gemodificeerde Debian kernel die native dingen als ZFS (ZoL) ondersteund. Bij de setup kun je al aangeven dat je / ook op ZFS wil draaien, maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor md.
Een wat vollediger overzicht op hun eigen website:
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve/features
Klinkt goed! Bedankt voor je antwoord zeker iets om te gaan proberen.unezra schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:22:
[...]
Een van de redenen voor mijn switch naar Proxmox is de GUI. Er is geen goede, eenvoudige, web-based GUI voor Xen en die van Proxmox is vind ik ook nog eens ontzettend goed.
Daarbij zijn wat zaken die vaak ingewikkeld zijn, eenvoudig te doen via Proxmox en is er veel en goede documentatie te vinden.
Qua softraid, Proxmox is in feite een geavanceerde schil om KVM en LXC heen, draait op een gemodificeerde Debian kernel die native dingen als ZFS (ZoL) ondersteund. Bij de setup kun je al aangeven dat je / ook op ZFS wil draaien, maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor md.
Een wat vollediger overzicht op hun eigen website:
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve/features
Domino schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:01:
[...]
Software raid onder linux gaat prima op de 1610. Daar heb je geen dure hardware voor nodig.
Maar, je noemt belangrijke bestanden, raid is geen backup!
Bedankt voor de info, ik denk dat het dan gewoon software raid wordt. Ik ben me er van bewust dat het geen backup is, daarvoor wordt nog een lijntje naar de cloud gelegdzeroday schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:22:
[...]
ik heb er 1 die in RAID staat met de on board controller, in deze bak zijn al 2x 2 disken kaduuk gegaan en het systeem heeft zonder problemen de raid weer hersteld
De andere 3 die ik heb draaien software raid, (Debian / OMV) maar daar is tot op heden nog niets mee gebeurd.
Ik probeer de BIOS te updaten, maar kan nergens fatsoenlijk vinden welke BIOS nou de laatste versie is. Heb de SPP 2016.10 geïnstalleerd, maar heb nou niet echt het idee dat ik de laatste BIOS versie heb.
Het gaat om de Gen8 G1610T

[ Voor 9% gewijzigd door Richard_AFC op 20-04-2017 13:45 ]
Hoi Richard,Richard_AFC schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:44:
Hoi,
Ik probeer de BIOS te updaten, maar kan nergens fatsoenlijk vinden welke BIOS nou de laatste versie is. Heb de SPP 2016.10 geïnstalleerd, maar heb nou niet echt het idee dat ik de laatste BIOS versie heb.
[afbeelding]
Ik kan me vergissen, maar volgens mij deed ik dit via de Intelligent Provisioning Tool van HP.
Je komt hier in zodra je tijdens boot een bepaalde F toets gebruikt. Vervolgens kan je via ingebakken tooling alle HP HW componenten voorzien van de laatste firmware.
Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing
Bensimpel
Positieve meneer
Hoe heb je geprobeerd om met de SPP te updaten? Online of offline?Richard_AFC schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:44:
Hoi,
[afbeelding]
met de online install (hpsum) kun je precies zijn welke updates de smart update manager adviseert te instaleren.
Op de drivers pagina zie ik trouwens dat de laatste versie: 3.8 14 aug 2013 is
http://h20564.www2.hpe.co...swLangOid=8&swEnvOid=4168
Nee, Inteligent provisioning gebruik je alleen om OS'en te instaleren, offline kun je HPsum (smart update manager) via een bootable iso bestand (via Ilo of usb) draaien, online Hpsum.bat (voor windows) en anders de hpsum.sh voor Linux.Marchel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:34:
[...]
Hoi Richard,
Ik kan me vergissen, maar volgens mij deed ik dit via de Intelligent Provisioning Tool van HP.
Je komt hier in zodra je tijdens boot een bepaalde F toets gebruikt. Vervolgens kan je via ingebakken tooling alle HP HW componenten voorzien van de laatste firmware.
in de Iso zit een bootable usb creator, die kun je gebruiken als je offline wilt updaten.
[ Voor 31% gewijzigd door Bensimpel op 21-04-2017 00:44 ]
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat kan ook gewoon. @Rainbow_Dash zal wel al hebben zitten slapen zo laat.base_ schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:04:
Ik weet toch vrij zeker dat ik updates gedaan heb van firmware via provisioning.
Als hypervisor wil ik gebruik maken van Hyper-V server 2016. Wellicht kan deze op een microSD kaart geplaatst worden?
De schijf configuratie ben ik nog niet helemaal over uit. Het zal waarschijnlijk een 500GB ssd worden en een WD-Purple voor surveillance.
Het leek me een goedkopere keuze om voor het G1610T model te gaan en in de toekomst een upgrade uit te voeren naar een Xeon en 16GB ECC-RAM. Wat gemiddeld zo'n €275 zal kosten en dus nog steeds +- €200.- goedkoper zal zijn dan direct voor het Xeon model te kiezen met 4GB RAM.
1 | HP Proliant MicroServer Gen8 (F9A40A) | € 689,25 | € 689,25 |
1 | HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T | € 216,- | € 216,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 905,25 |
Houdt er wel rekening mee dat de Xeon E3-1220L V2 nauwelijks te vinden is. Op Ebay zag ik enkel Chineze verkopers van gebruikte CPU's, maar dat vertrouw ik niet zo. De versies zonder de 'L' (E3-1220 V2, enz.) zijn meestal nog wel te vinden hier en daar, maar dan moet je rekening houden met de TDP en eventueel een CPU koeler. De standaard heatsink kan volgens HP 35W aan.remondoo schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:51:
Momenteel ook aan het kijken voor een MicroServer Gen8. Zal mooi passen in de meterkast om een klein lab te bouwen. Server zal vooral ingezet worden om wat test vm's te draaien en wat low performance vm's.
Als hypervisor wil ik gebruik maken van Hyper-V server 2016. Wellicht kan deze op een microSD kaart geplaatst worden?
De schijf configuratie ben ik nog niet helemaal over uit. Het zal waarschijnlijk een 500GB ssd worden en een WD-Purple voor surveillance.
Het leek me een goedkopere keuze om voor het G1610T model te gaan en in de toekomst een upgrade uit te voeren naar een Xeon en 16GB ECC-RAM. Wat gemiddeld zo'n €275 zal kosten en dus nog steeds +- €200.- goedkoper zal zijn dan direct voor het Xeon model te kiezen met 4GB RAM.
# Product Prijs Subtotaal 1 HP Proliant MicroServer Gen8 (F9A40A) € 689,25 € 689,25 1 HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T € 216,- € 216,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 905,25
Van de week toevallig voor een prikkie een upgrade gedaan naar een i3-3220T. Qua TDP zit die op hetzelfde niveau als de Celeron G1610T, dus geen problemen met de heatsink. Draait momenteel perfect en ondersteunt ook ECC.
In één van de vorige pagina's staat overigens een mooi plaatje met de ondersteunde CPU's op de Gen8 en de bijbehorende TDP en prestatie toename tov o.a. de G1610T.
Nu is dit echter een "productiesysteem' en heb ik dus geen homelab. Zou een Gen8 microserver ook een externe GPU faciliteren met een stroomverbruik van 75W? In dat geval zou ik er bijvoorbeeld een 1050 in plaatsen.
Ik heb in de mijne een tijdje een videokaart gehad, omdat ik een HDMI uitgang nodig had. Ik gebruikte die samen met een Motorola Lapdock, om een soort "KMM" te maken (zo'n uitschuifbare lade met toetsenbord en scherm). Werkte op zich goed maar je raakt wel je iLO console kwijt. Want de iLO kan niet het beeld van de externe videokaart zien, dus zodra je hem boot via iLO zie je niks meer na het allereerste tekstscherm. Dit was uiteindelijk de reden dat ik hem er weer uit heb gegooid.oef! schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:07:
Korte vraag. Ik heb een ML10v2 staan waarin een Geforce GTX950 geplaatst is. De server wordt dus via Nvidia Gamestream ook gebruikt om op te gamen.
Nu is dit echter een "productiesysteem' en heb ik dus geen homelab. Zou een Gen8 microserver ook een externe GPU faciliteren met een stroomverbruik van 75W? In dat geval zou ik er bijvoorbeeld een 1050 in plaatsen.
Ook past er alleen een low-profile kaart in. Van die 75W weet ik eigenlijk niet of de voeding het aankan. Ik heb wel gehoord van mensen die er een 65W CPU in hebben gezet maar ten opzichte van de standaard CPU is dat maar 20W extra. Dus ik denk dat het uitmaakt hoeveel hardware je er nog meer in hebt zitten.
Edit: Zo'n GPU-voedingskabel ontbreekt ook trouwens dus daar zal je ook iets voor moeten verzinnen. De kaart die ik er in had was erg eenvoudig dus die kon alleen via het slot gevoed worden.
[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 24-04-2017 16:50 ]
Registreren via de server met bijgeleverde username en pw geeft een foutmelding.
Probeer ik het online bij HP dan wordt de HP Proliant gen 8 niet gevonden, maar wel een andere type.
Wat zie ik over het hoofd?
14x390=5460 Wp z/zo 45° Twente
Via de server kan ik registreren voor Insight Remote Support.
Op de HP site (register.hp.com) kan ik mijn product registreren, ik neem aan voor garantie, service, enzo.
De vraag is natuurlijk of het regristeren in beide gevallen echt noodzakelijk is, maar het lukt in ieder geval niet.
Maar nu kom ik de pricewatch: HP Proliant Enterprise ML10 Gen9 3GHz E3-1225V5 300W Tower (4U) met xenon processor tegen voor €410, dat is wel heel scherp geprijsd.
Weet iemand wat dit systeem idle verbruikt onder Windows-10 of ESXi?
Ik heb al uitgebreid gegoogled en het forum hier afgezocht, maar kan het antwoord niet vinden.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Zo heel scherp is dat nu ook weer niet. Je zult er sowieso extra geheugen en harddisks bij moeten kopen.-JB- schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:48:
Voor mijn nieuwe zuinige thuis-server was ik zelf iets aan het samenstellen op basis van een fujitsu D3417-b2 moederbord.
Maar nu kom ik de pricewatch: HP Proliant Enterprise ML10 Gen9 3GHz E3-1225V5 300W Tower (4U) met xenon processor tegen voor €410, dat is wel heel scherp geprijsd.
Weet iemand wat dit systeem idle verbruikt onder Windows-10 of ESXi?
Ik heb al uitgebreid gegoogled en het forum hier afgezocht, maar kan het antwoord niet vinden.
Dan is een microserver met cpu swap goedkoper.
Een 1610 gen8 (€220 nieuw) met 16 GB geheugen (€150 nieuw) en een i5 2390t (tweedehands) doet ongeveer €450.
Mis je alleen de echte cores, de i5 is een dual core met HT. Maar wel energiezuiniger en kleinere footprint.
Echter ben ik bang dat het idle stroomverbruik net als bij andere microservers op 35w ligt. Dat is 20w meer dan ik met mijn beoogde zelfbouw setup verwacht te verbruiken.
Over 5 jaar tijd is dat grofweg €200 aan energiekosten.
Vandaar mijn hoop dat iemand hier daar meer zekerheid over kan geven.
[ Voor 7% gewijzigd door -JB- op 02-05-2017 13:41 ]
Alleen de 1225 v5 in de ML10 heeft al een TDP van 80 watt (http://ark.intel.com/prod...1225-v5-8M-Cache-3_30-GHz).
Of doelde je op de voorgestelde microserver? Dan kun je kijken naar een 1220L. Dat is een zuinige (en langzame) xeon.
De management toeters en bellen hebben voor mij beperkt meerwaarde, vandaar dat ik ook kijk naar een zelfbouw systeem op basis van de Fujitsu D3417. Mocht het idle verbruik van de HP server echter meevallen, dan is dat een aantrekkelijk alternatief.
Ja dat wil je, anders is het een stukje lastiger om aan servicepacks en met name BIOS updates te komen.Tierd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:52:
Excuses, probleemstelling was niet helemaal duidelijk.
Via de server kan ik registreren voor Insight Remote Support.
Op de HP site (register.hp.com) kan ik mijn product registreren, ik neem aan voor garantie, service, enzo.
De vraag is natuurlijk of het regristeren in beide gevallen echt noodzakelijk is, maar het lukt in ieder geval niet.
Je geeft niet aan WAT er precies niet lukt... Je moet iig tegenwoordig op het business gedeelte zijn voor microservers, niet meer op de consumentensite (ook al staat dat wellicht nog wel in de meegeleverde docu). www.hpe.com/nl dus, ipv www.hp.com/nl (uit m'n hoofd).
[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 02-05-2017 17:09 ]
Oké, ik heb mijn hpe paspoort aangemaakt op een andere HP site.dragon2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:07:
[...]
Ja dat wil je, anders is het een stukje lastiger om aan servicepacks en met name BIOS updates te komen.
Je geeft niet aan WAT er precies niet lukt... Je moet iig tegenwoordig op het business gedeelte zijn voor microservers, niet meer op de consumentensite (ook al staat dat wellicht nog wel in de meegeleverde docu). www.hpe.com/nl dus, ipv www.hp.com/nl (uit m'n hoofd).
Deze werkt wel en via ILO heb ik de server kunnen registreren. IRS zou moeten werken nu.
Maar waar ik mijn Proliant zelf moet registreren, geen idee...ik zoek al een uur.
Ik zou verwachten ik ook nog mijn gegevens ergens moet invullen voor garantie etc.

Bestelling op 25 april geplaatst bij Sicomp maar de levering blijft uit. Vandaag maar eens een mailtje gestuurd over de status.
Mocht het nog veel langer duren dan ga ik het bij 4Launch proberen.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.