Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:36

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:38:
Q ontzettend bedankt voor je reactie. Ik gebruik idd Plex, ik ga straks eens spelen met de transcode instellingen.
De vraag is dus of transcoding nodig is voor je thuis. Van die goedkope media spelers die hogere bit rates niet aan kunnen misschien wel, maar iedere moderne tablet of pc zou gewoon blueray content af moeten kunnen spelen in native format -> dus geen transcoding nodig.

Als je via het web wilt kijken, dan is de bandbreedte de beperkende factor en is dat eigenlijk de enige reden om te transcoden.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 16-10-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

zeroday

There is no alternative!

elan schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:29:
@Q

Sorry was inderdaad onduidelijk.
Heb inderdaad de Raid 0 verwijderd. En boot via een Usb stick freenas.
De data schijven staan in AHCI mode.

Sorry voor de onduidelijkheid
heb je freenas op een USB stick staan? Pas daarmee op ..
Het herschrijven van data op een usb stick kan op den duur tot problemen leiden. Beter is dan om een 2,5" HDD of SSD erbij te hangen op de ODD port en alleen bijv. de bootloader in combi met grub op de USB stick te zetten. in Grub geef je aan waar de 2,5" HDD's zitten en het system boot dan betrouwbaar door.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 10:28
Wat zijn de lees en schrijfsnelheden die jullie halen over gigabit met deze microserver? Ik heb er tot nu toe een beetje tegenvallende resultaten mee gehaald (grote bestanden rond de 35 mb/s). Ik draai unraid.

Zou ik met Windows server 2012 betere snelheden halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
Xenophoben schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:12:
Wat zijn de lees en schrijfsnelheden die jullie halen over gigabit met deze microserver? Ik heb er tot nu toe een beetje tegenvallende resultaten mee gehaald (grote bestanden rond de 35 mb/s). Ik draai unraid.

raid0 met SSD's haal ik wel de max 230MB/s van mijn 2 nics.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Welk os en heb je nog de originele g1610T??

[ Voor 68% gewijzigd door Xenophoben op 19-10-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
2012R2 en dat was ook nog met de Celeron inderdaad. (Nu Xeon 1240v2.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Thanks! Ik ga dan maar is experimenteren met een ssd cache drive
Zou het helpen om jumbo frames te gebruiken?

[ Voor 26% gewijzigd door Xenophoben op 19-10-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Xenophoben schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:12:

Ik heb een HP microserver met VMWARE en die images laat ik backuppen naar een 2e HP microserver
(via HP Explorer) welke als NFS datatstore verbonden is met vmware

70 tot 80MB/s haal ik

daar ben ik tevreden mee.

[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 19-10-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 12:54
zeroday schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 07:24:
[...]

heb je freenas op een USB stick staan? Pas daarmee op ..
Het herschrijven van data op een usb stick kan op den duur tot problemen leiden. Beter is dan om een 2,5" HDD of SSD erbij te hangen op de ODD port en alleen bijv. de bootloader in combi met grub op de USB stick te zetten. in Grub geef je aan waar de 2,5" HDD's zitten en het system boot dan betrouwbaar door.
Dit is nieuw voor mij waar heb je deze informatie vandaan? Gebruik zelf al een tijdje FreeNAS op m'n Microserver (vanaf een USB stick) en heb wel discussies op het Freenas forum gezien over het gebruik van een sd-kaart voor je OS. Als ik op de FreeNAS wiki kijk staat daar ook nog steeds de USB stick tussen als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

wmn79 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:20:
[...]

Dit is nieuw voor mij waar heb je deze informatie vandaan? Gebruik zelf al een tijdje FreeNAS op m'n Microserver (vanaf een USB stick) en heb wel discussies op het Freenas forum gezien over het gebruik van een sd-kaart voor je OS. Als ik op de FreeNAS wiki kijk staat daar ook nog steeds de USB stick tussen als optie.
wellicht dat freenas er een oplossing voor heeft, maar bijv. zaken met veel schrijfacties (logging) kan er voor zorgen dat je USB stick dat uiteindelijk niet meer aan kan .. Of freenas daar een oplossing voor heeft, zou kunnen, maar ik zou niet 123 voor zo'n oplossing kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb dat meegemaakt bij twee FreeNAS servers die ik geleverd had aan een klant, 12 disks erin met ZFS, OS op een enterprise grade SLC SATA DOM. Die dingen waren beide binnen een halfjaar corrupt omdat FreeNAS alle logging naar de systeemdisk doet. Is wel omheen te werken, maar standaard schrijft ie je stick/card/DOM kapot.

Mijn leverancier had er ook mindere ervaringen mee, heeft uiteindelijk 2x Intel DC S3500 80GB opgestuurd als vervanging, konden in de betreffende servers gewoon in de achterkant gestopt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Ik zat twee jaar geleden te denken om een Gen8 te kopen. Dat was hem niet geworden vanwege verhuizingen enzo. Nu zit ik te kijken naar een nieuwe server en zie ik die gen8 server weer op komen dagen. Is het nog wel de moeite waard om hiervoor te gaan? hij is al zeker meer dan 2 jaar oud.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Idle gaat een nieuwe generatie er niet veel op vooruit gaan. Prestaties zijn ook niet veel hoger bij de nieuwere processorgeneraties... Dus blijft een goede koop als je 't mij vraagt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

justice strike schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:49:
Ik zat twee jaar geleden te denken om een Gen8 te kopen. Dat was hem niet geworden vanwege verhuizingen enzo. Nu zit ik te kijken naar een nieuwe server en zie ik die gen8 server weer op komen dagen. Is het nog wel de moeite waard om hiervoor te gaan? hij is al zeker meer dan 2 jaar oud.
ligt geheel aan hetdoel. Ik zou er nog wel 1 bij willen hebben, maar dan met wat meer CPU power om mijn VMWARE omgeving om te zetten. maar tsja.. die CPU's zijn duurder dan dat gehele ding.
dus dan is het te overwegen om maar 2 VMWARE omgevingen op te bouwen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 16:05
Gevoelsmatig denk ik dat er wat nieuws aan te komen zit. De voorraden raken zo langzamerhand overal uitgeput.

Tenzij HP deze lijn geheel laat vallen natuurlijk. Dat is ook mogelijk. Zou wel een domme zet zijn. Volgens mij zijn ze behoorlijk populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:20:
Heb dat meegemaakt bij twee FreeNAS servers die ik geleverd had aan een klant, 12 disks erin met ZFS, OS op een enterprise grade SLC SATA DOM. Die dingen waren beide binnen een halfjaar corrupt omdat FreeNAS alle logging naar de systeemdisk doet. Is wel omheen te werken, maar standaard schrijft ie je stick/card/DOM kapot.

Mijn leverancier had er ook mindere ervaringen mee, heeft uiteindelijk 2x Intel DC S3500 80GB opgestuurd als vervanging, konden in de betreffende servers gewoon in de achterkant gestopt worden.
Een SLC SSD zou daar toch wel tegen moeten kunnen zou je denken? Die Enterprise grade dingen hebben meestal honderden TB's aan write levensduur. Zeker de SLC versies.

Natuurlijk heb je wel wel flink wat write amplification als hij elke logregel apart weg loopt te schrijven maar dan nog.. De meeste SSD's zijn wel slim genoeg om dat even te cachen tegenwoordig en het dan en-block te doen.

Ik heb toch het vermoeden dat het dan meer een kwaliteits probleempje is van de gebruikte SSD.

Edit: Op de vraag van justice strike: Hij is al meer dan 2 jaar oud! Maar vergeet niet dat de prijs in het begin veel hoger was. Toen kreeg je op een gegeven moment veel cashback acties en nu is hij gewoon permanent goedkoop. Als er nu een Gen9 of 10 gaat komen (hopelijk ooit.... :/ ) dan heb je grote kans dat die weer naar de 400 euro of meer schiet in het begin.

Dus op zich blijft het een aardige deal. Hangt er idd af waar je het voor gebruikt maar mijn Gen8 voldoet nog steeds prima als NASje. Wat ik bij een opvolger zou zien is wel een stuk minder energieverbruik (atom C bijv.?), en AES-NI in de standaard processor, performance boeit me niet zo.

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 24-10-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat is het idle energieverbruik van de huidige instapmodellen dan? Met een Celeron G1610 zit je toch al aardig laag lijkt me...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Borromini schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:56:
Wat is het idle energieverbruik van de huidige instapmodellen dan? Met een Celeron G1610 zit je toch al aardig laag lijkt me...
ik ben van 1 HP Gen8 in 2015 naar 4 stuks gegaan in 2016 en mijn algehele stroomverbruik is dit jaar minder dan in 2015

(veel lampen naar philips hue overgezet) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
Borromini schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:56:
Hard disk in standby: 30-35 Watt, met draaiende schijven: 50-55 Watt volgens de site van tweaker Q. Ook op home server show hebben ze het over 35,8 zonder schijven. Komt ook overeen met wat mijn energiemeters lieten zien.

[ Voor 4% gewijzigd door wmn79 op 24-10-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
wmn79 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:57:
[...]

Hard disk in standby: 30-35 Watt, met draaiende schijven: 50-55 Watt volgens de site van tweaker Q. Ook op home server show hebben ze het over 35,8 zonder schijven. Komt ook overeen met wat mijn energiemeters lieten zien.
Mijn backup gen8 is 32w iddle met 2 draaiend schijven (raid1).

Mijn gen8 met xeon e3-1220v2 38w iddle met 3 draaiende schijven (raid5).

Heb wel ingesteld dat mijn processor terug klokt bij iddle.

Edit: laat me backup server even iddle lopen met draaiende schijven. Kijken wat het gemiddelde is over een uur.

[ Voor 7% gewijzigd door sweebee op 24-10-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
sweebee schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:12:
[...]

Mijn backup gen8 is 32w iddle met 2 draaiend schijven (raid1).

Mijn gen8 met xeon e3-1220v2 38w iddle met 3 draaiende schijven (raid5).

Heb wel ingesteld dat mijn processor terug klokt bij iddle.

Edit: laat me backup server even iddle lopen met draaiende schijven. Kijken wat het gemiddelde is over een uur.
Hoe stel je dat terugklokken van de processor in? In de bios of op een andere manier? Dat lijkt me nog wel een interessant optie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
wmn79 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:30:
[...]

Hoe stel je dat terugklokken van de processor in? In de bios of op een andere manier? Dat lijkt me nog wel een interessant optie namelijk.
Heb ik een scriptje (bash) voor. Je moet wel in de bios iets met power control op OS controlled zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/sh

for c in $(ls -d /sys/devices/system/cpu/cpu[0-9]*);
do if ! grep -q 'powersave' $c/cpufreq/scaling_governor ;
    then echo powersave >$c/cpufreq/scaling_governor ;
fi
done

Met
code:
1
grep "MHz" /proc/cpuinfo
kun je checken wat je huidige frequentie is. Mijn G1610T draait nu op 1600 MHz en mijn 1220v2 ook.

[ Voor 23% gewijzigd door sweebee op 24-10-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
sweebee schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:36:
[...]

Heb ik een scriptje (bash) voor. Je moet wel in de bios iets met power control op OS controlled zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/sh

for c in $(ls -d /sys/devices/system/cpu/cpu[0-9]*);
do if ! grep -q 'powersave' $c/cpufreq/scaling_governor ;
    then echo powersave >$c/cpufreq/scaling_governor ;
fi
done

Met
code:
1
grep "MHz" /proc/cpuinfo
kun je checken wat je huidige frequentie is. Mijn G1610T draait nu op 1600 MHz en mijn 1220v2 ook.
Bedankt, mijn Microserver staat nog even in de verhuisdoos te wachten tot ik alle netwerkkabels in ons nieuwe huis getrokken heb maar zodra die weer draait ga ik dat eens bekijken. Enig idee of het ook op Freebsd/FreeNAS zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Geen idee, ik draai Xpenology (linux).

Korte impressie van het gemiddelde verbruik van mijn backup server met:

G1610T
4GB RAM
2x WD green 2TB (raid1)

Processor iddle
beide schijven draaien
processor klokt terug bij iddle naar 1600 MHz

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9USdRjy.png

Linker piek is bij het opstarten. Max is dit tussen 50-55 watt.

Edit: Bij slapende HDDs zakt het verbruik naar gemiddeld zo'n 25 watt.

[ Voor 19% gewijzigd door sweebee op 24-10-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt! Dan blijf ik nog wel bij mijn eigen G1610 build... Die draait 20W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Modbreak:Voor het aanbieden van spullen is er https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik zit ook aan de 35W idle, 45 met draaidende schijven. Ik zie een duidelijke sprong in het energieverbruik in huis als ik hem aanzet. Vergeleken met een dedicated NAS is het echt best wel veel.

Daarom zou ik juist graag een low power versie zien die wat dat betreft wat beter met een NAS kan concurreren. Want het zelf kiezen van een OS vind ik dan weer wel super (en daarom zou ik nooit voor een out of the box NAS gaan).

Natuurlijk is dat dan weer niet interessant voor de mensen die hem als ESXi labserver gebruiken e.d. Maarja meerdere versies zou mooi zijn :)

Ik zou sowieso al blij zijn met een idle verbruik van 20W ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*knip* dit is niet de plaats voor V&A

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 13:44 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
GekkePrutser schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 19:28:
Ik zit ook aan de 35W idle, 45 met draaidende schijven. Ik zie een duidelijke sprong in het energieverbruik in huis als ik hem aanzet. Vergeleken met een dedicated NAS is het echt best wel veel.

Daarom zou ik juist graag een low power versie zien die wat dat betreft wat beter met een NAS kan concurreren. Want het zelf kiezen van een OS vind ik dan weer wel super (en daarom zou ik nooit voor een out of the box NAS gaan).

Natuurlijk is dat dan weer niet interessant voor de mensen die hem als ESXi labserver gebruiken e.d. Maarja meerdere versies zou mooi zijn :)

Ik zou sowieso al blij zijn met een idle verbruik van 20W ofzo..
35W iddle is bij jou dan met slapende HDDs? Bij mij is dat maar 25W en dus 32W met 2 draaiende schijven.

Je kunt er een E3-1220L v2 in gooien (17w tdp), maar die is vrij prijzig :+ Weet alleen niet hoeveel dat idle scheelt. Wellicht weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door sweebee op 24-10-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
GekkePrutser schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:17:
[...]

Een SLC SSD zou daar toch wel tegen moeten kunnen zou je denken? Die Enterprise grade dingen hebben meestal honderden TB's aan write levensduur. Zeker de SLC versies.

Natuurlijk heb je wel wel flink wat write amplification als hij elke logregel apart weg loopt te schrijven maar dan nog.. De meeste SSD's zijn wel slim genoeg om dat even te cachen tegenwoordig en het dan en-block te doen.

Ik heb toch het vermoeden dat het dan meer een kwaliteits probleempje is van de gebruikte SSD.
Voor de prijs van zo'n 4GB SATA DOM kan je ook een Intel DC S3500 kopen van 80 GB...

SLC staat niet direct voor goed. Een goede SSD doet wear leveling. Bij MLC en TLC is dat een must, zonder fatsoenlijke firmware met remapping en wear leveling loop je tegen performance problemen aan. Bij SLC kan je qua performance gewoon 1 op 1 sectoren schrijven.

UFS doet geen wear leveling. Een geheugenkaartje ook niet. Een USB stick misschien, maar ook niet altijd. FreeNAS logt naar een UFS partitie, dat gaat gewoon stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
*knip* je ontvangt binnenkort een DM-bericht

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds een week een hp microserv gen8 in huis.

Nu loop ik tegen het volgende aan:

Ik stream vanaf de HP met een Surface pro 4 via Miracast naar mijn tv echter dit loopt voor geen meter.

Hetzelfde bestand loopt op de Surface prima en streamt als het op m'n Surface staat ook normaal.

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak en/of oplossing kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cahill
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-07-2021
*knip* dit is niet de plaats voor V&A

[ Voor 145% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
bizar goedkoop he. Ik heb hem overigens daar ook aangeschaft:) top dealtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Beste heren,

Voor advertenties is er Vraag & Aanbod. Op dit forum mogen geen advertenties van gebruikers besproken worden. Graag het verzoek aan ieder zich hieraan te houden. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
sweebee schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 19:42:
[...]
35W iddle is bij jou dan met slapende HDDs? Bij mij is dat maar 25W en dus 32W met 2 draaiende schijven.

Je kunt er een E3-1220L v2 in gooien (17w tdp), maar die is vrij prijzig :+ Weet alleen niet hoeveel dat idle scheelt. Wellicht weinig.
Ja die 35W was echt met slapende HDD's. Wel een SSD actief. En 1 aangesloten USB schijf die wel in slaapstand zat maar op dezelfde stekkerdoos van de meting. Maar, ik moet wel zeggen dat ik mijn energiemeter niet helemaal vertrouw. Ik heb mijn twijfels bij de precisie van het ding bij dit soort redelijk lage vermogens. Hij geeft wel 2 cijfers achter de komma maar die zijn altijd hetzelfde (hij gaat vaak tussen bijv. 32.13 en 35.46 bijv. maar bij 32 of 35 heeft hij nooit wat anders achter de komma :) Dat is nogal verdacht natuurlijk. Geen idee ook of hij power factor gecompenseerd is (staat er niet op dus wss niet). Je kan er de cos phi ook niet mee meten.

Kortom het kan best lager zijn want echt veel vertrouwen heb ik niet in dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
GekkePrutser schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:54:
[...]

Ja die 35W was echt met slapende HDD's. Wel een SSD actief. En 1 aangesloten USB schijf die wel in slaapstand zat maar op dezelfde stekkerdoos van de meting. Maar, ik moet wel zeggen dat ik mijn energiemeter niet helemaal vertrouw. Ik heb mijn twijfels bij de precisie van het ding bij dit soort redelijk lage vermogens. Hij geeft wel 2 cijfers achter de komma maar die zijn altijd hetzelfde (hij gaat vaak tussen bijv. 32.13 en 35.46 bijv. maar bij 32 of 35 heeft hij nooit wat anders achter de komma :) Dat is nogal verdacht natuurlijk. Geen idee ook of hij power factor gecompenseerd is (staat er niet op dus wss niet). Je kan er de cos phi ook niet mee meten.

Kortom het kan best lager zijn want echt veel vertrouwen heb ik niet in dat ding.
Makkelijkst is even checken met wat lampen achter de meter. Had mijne achter een 2.5w led lamp gedaan en een 30w lamp. Beide klopte mijn meter bij die lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
sweebee schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:17:
[...]

Makkelijkst is even checken met wat lampen achter de meter. Had mijne achter een 2.5w led lamp gedaan en een 30w lamp. Beide klopte mijn meter bij die lampen.
Ja maar gloeilampen zijn een resistieve ("ohmse") belasting. Dat betekent dat de power factor (cosinus van het faseverschil tussen stroomopname en spanning) 1 is. Dus ze lopen precies gelijk. Dat is het makkelijkst te meten.

De meeste voedingen hebben echter een power factor van 0,6-0,8 en ik heb het vermoeden dat mijn meter hier geen rekening mee houdt of dit niet goed compenseert.

Eigenlijk zou hij dan lager aan moeten geven maar met goedkope meters is dat niet altijd zeker. Omdat ze soms compenseren en dan juist te veel. Ook in de resolutie bij deze erg laag. In elk geval is de situatie met gloeilampen niet vergelijkbaar tenzij de voeding power factor corrected is (PFC).

Weet iemand eigenlijk of de G8 microserver een PFC voeding heeft is? De grote proliant servers zijn dat zeker maar volgens mij zit hier een gewone goedkope uatx voeding in.

Grappige bijkomstigheid is dat je voor het niet gecorrigeerde gedeelte bij oude elektriciteitsmeters ook niet betaalt :) Dus bij een PF van 0,6 betaal je iets meer dan de helft. Moderne meters laten zich daar geen loer mee draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 25-10-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wel jammer dat je daar een actieve garantie of service contract voor moet hebben. Zucht... Van support moet HP nog heel veel leren :X |:( :F

(Gelukkig vinden deze hun weg ook wel naar grijzere gebieden op internet :Y)) maar wel jammer dat dat zo moet.

Edit: @Tomba: Bedankt!! Goed om de hash te hebben voor als er mee geknoeid is.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 26-10-2016 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

GekkePrutser schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:13:
[...]

Wel jammer dat je daar een actieve garantie of service contract voor moet hebben. Zucht... Van support moet HP nog heel veel leren :X |:( :F

(Gelukkig vinden deze hun weg ook wel naar grijzere gebieden op internet :Y)) maar wel jammer dat dat zo moet.
File heet in ieder geval : 871790_001_spp-2016.10.0-SPP2016100.2016_1015.191.iso mocht je m willen zoeken en de MD5Sum is:
code:
1
3e93873632c5758666c5b1c305d557ea *SPP2016100.2016_1015.191.iso

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

GekkePrutser schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:13:
[...]

Edit: @Tomba: Bedankt!! Goed om de hash te hebben voor als er mee geknoeid is.
HP publiceert de MD5 checksum zelf ook op die pagina. Erg handig O-)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Thanks! Gelijk even binnengehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt via https://spp.hpe.com/custom/ een custom SPP in elkaar knutselen (als ZIP, ISO of bootable ISO) met alleen de onderdelen die je nodig hebt. Scheelt weer wat in de download. Bijkomstigheid is dat ondanks dat de garantie van mijn MicroServer is verlopen, ik gewoon een custom SPP kan maken en downloaden. Of het ook werkt is een tweede, want de download is vrij traag.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Inderdaad vervelend dat die HP Supportpacks niet meer gewoon te krijgen zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:43
De image is ook te vinden op de ftp server van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

wat ik me afvraag is heb ik zo'n supportpack nodig voor mijn naar behoren werkende HP MicroServer?
ik heb 4 van die krengen en ik heb er zelfs een gewoon niet aangemeld ivm hun rommelige passport gedoe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
zeroday schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:43:
wat ik me afvraag is heb ik zo'n supportpack nodig voor mijn naar behoren werkende HP MicroServer?
ik heb 4 van die krengen en ik heb er zelfs een gewoon niet aangemeld ivm hun rommelige passport gedoe..
Zodra je een nieuwer besturingssysteem wil installeren kun je bios updates enz nodig hbben. Bv voor microsoft server 2016. Dus je kunt het sowieso maar beter gedownload hebben denk ik, ook al heb je het op dit moment misschien niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

dragon2 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:13:
[...]

Zodra je een nieuwer besturingssysteem wil installeren kun je bios updates enz nodig hbben. Bv voor microsoft server 2016. Dus je kunt het sowieso maar beter gedownload hebben denk ik, ook al heb je het op dit moment misschien niet nodig.
ah op die fiets.
weinig kans dat ik dat ga draaien op deze ;-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Wat voor geheugen zit er in de pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T?

Is dit inderdaad 1x4GB RAM?

Ik neig steeds meer naar een MicroServer Gen8 als nieuwe NAS en als er inderdaad 1x4GB RAM dan is het interessanter om er 8GB bij te prikken.

[ Voor 8% gewijzigd door Underground75 op 30-10-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is inderdaad de instapper met 4gb. Je kan er 8gb bijprikken óf gewoon 4gb voor ~€28,- Met 8gb totaal kun je wel ook wel ff vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
zeroday schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:15:
.. een FDD naar SATA kabel aangeschaft ...
Nog even een opmerking voor iedereen die op zoek is naar een male fdd -> sata kabeltje voor stroom voor en ssd/laptop hdd, dat kabeltje heb je niet perse nodig. Je kunt namelijk ook stroom halen vanaf de molex (kun je vanaf bovenaf bij), als je er een splitter tussen doet.
Ik had zelf nog een molex -> 2x molex splitter en een molex -> sata kabeltje liggen dus ik heb het met 2 kabeltjes opgelost, maar er zijn ook splitters molex -> molex + sata zoals deze, dan ben je met 1 kabeltje klaar.
Plus de sata data kabel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
https://www.hpe.com/nl/en...server-tv.1008690022.html
HP Proliant Microserver Gen8 i3-3240 2.6GHz 10-core 1P 4GB-U SATA 1TB 200W PS Server/TV

Lees ik dit nu goed? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Niels.68 schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:01:
https://www.hpe.com/nl/en...server-tv.1008690022.html
HP Proliant Microserver Gen8 i3-3240 2.6GHz 10-core 1P 4GB-U SATA 1TB 200W PS Server/TV

Lees ik dit nu goed? |:(
Ja je moet binair lezen. 10 = 2

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Heb toevallig net deze in huis gehaald en open gehad; 'tis inderdaad 1x 4GB. Heb er een stickje 8GB bij gedaan voor 12 totaal en FreeNAS op geinstalleerd, verrekt leuk speelgoed zo.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Acolyte57 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:41:
[...]

Heb toevallig net deze in huis gehaald en open gehad; 'tis inderdaad 1x 4GB. Heb er een stickje 8GB bij gedaan voor 12 totaal en FreeNAS op geinstalleerd, verrekt leuk speelgoed zo.
Heb er van de week ook één aangeschaft. En inderdaad 1x4GB. Heb helaas nog geen tijd gehad om er iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Hallo mede microserver eigenaren :).
Ik heb nu een tijdje unraid gedraait, maar ik zou graag willen gaan spelen met freenas. Ik heb op dit moment de volgende setup:
USB Stick
1x 250gb ssd
1x 4tb
1x 3tb
2x 2tb

Ik weet dat ik met deze schijven geen handige capaciteiten heb en dus storage ga verliezen. Echter, waar moet ik nu freenas op installeren? USB stick of de ssd? Wat is beter (betrouwbaarder)

mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Xenophoben schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:45:
Hallo mede microserver eigenaren :).
Ik heb nu een tijdje unraid gedraait, maar ik zou graag willen gaan spelen met freenas. Ik heb op dit moment de volgende setup:
USB Stick
1x 250gb ssd
1x 4tb
1x 3tb
2x 2tb

Ik weet dat ik met deze schijven geen handige capaciteiten heb en dus storage ga verliezen. Echter, waar moet ik nu freenas op installeren? USB stick of de ssd? Wat is beter (betrouwbaarder)

mvg,
Ik zou trouwens niet voor Freenas gaan, maar dat terzijde.. Ik heb OpenMediavault draaien.

Ik heb zelf 3x een NAS waarbij ik boot van USB, via grub geef ik aan dat ik verder wil booten via een, 2,5" HDD (geen ssd) en daarna kan ik vrij de 4 HDD's gebruiken in de NAS omgeving van Openmediavault

De reden dat je niet wil dat je NAS software op een USB stick draait zijn de hoeveelheid write acties ivm logging etc. de experts schrijven dat dit de levensduur van de USB stick verkort en daardoor uiteindelijk met een bricked systeem komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
Xenophoben schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:45:
..
mvg,
Ik heb freenas draaien op een mirrored USB stick, dat werkt prima howto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08 12:11
Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een Microserver Gen8. Het gaat alleen allemaal nog niet vlekkeloos. Intelligent Provisioning wil niet updaten (unable to connect to update server); heb toen update handmatig gedownload en met bootable USB-schijf geprobeerd te starten, maar krijg spontane reboots als ik de installatie wil starten. Dat gaat dus niet helemaal lekker.

Ik heb het idee dat ik een server heb gekregen die al een tijd in opslag staat en waar dus erg oude firmware opstaat. Heeft iemand dit ook gehad en hebben jullie een walkthrough? Ik ben al flink aan het zoeken geweest, en gisteravond tot laat bezig, maar ik kom er niet helemaal uit. Misschien zie ik iets simpels over het hoofd

Edit... ja dus, had een onjuiste versie van intelligent provisioning.

[ Voor 5% gewijzigd door Bouwmanier op 02-12-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
zeroday schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:47:
[...]

Ik zou trouwens niet voor Freenas gaan, maar dat terzijde.. Ik heb OpenMediavault draaien.
Specifieke reden?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
zeroday schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:47:
[...]

Ik heb zelf 3x een NAS waarbij ik boot van USB, via grub geef ik aan dat ik verder wil booten via een, 2,5" HDD (geen ssd) en daarna kan ik vrij de 4 HDD's gebruiken in de NAS omgeving van Openmediavault

De reden dat je niet wil dat je NAS software op een USB stick draait zijn de hoeveelheid write acties ivm logging etc. de experts schrijven dat dit de levensduur van de USB stick verkort en daardoor uiteindelijk met een bricked systeem komt te zitten.
Echter schrijft freenas het os direct naar het geheugen na geboot te hebben en gebruik je hierna de usb stick niet meer. Niks aan de hand dus. Mocht de USB toch falen kun je gewoon de install opnieuw doen op een nieuwe stick en de config terug uit de pool laden(als je deze elke nacht laat backupen). Wil je echt zeker zijn kun je 2 sticks mirroren, en degene die faalt vervangen met een nieuwe.
Of gewoon een SSD natuurlijk, maar dat is snel overkill.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Tsja.. eigenlijk meer omdat ik openBSD niet gebruik
en dus feitelijk meer er mee zou kunnen als ik een ander OS zou gebruiken.

Als het voor iemand werkt, gewoon gebruiken. Zelfde als waarom zou je voor Qnap kiezen en niet voor Synology ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 17:35

dijkmane

biertje ?

ok, even korte vraag, antwoord kan ik zo snel niet vinden
ga afscheid nemen van mijn oude N36 en overstappen naar een Gen8
op oude had ik de ESXi 6.0 draaien.

voor de nieuwe heb ik al de 6.5 gedownload, maar ik vind en lees ook over een specifiek HPE ESXi image.
kan ik die maar zo installeren, met dezelfde license, is die ook gratis en heeft die versie voordelen t.o.v. de standaard versie.

voor ik begin met installeren...

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
dijkmane schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:04:
ok, even korte vraag, antwoord kan ik zo snel niet vinden
ga afscheid nemen van mijn oude N36 en overstappen naar een Gen8
op oude had ik de ESXi 6.0 draaien.

voor de nieuwe heb ik al de 6.5 gedownload, maar ik vind en lees ook over een specifiek HPE ESXi image.
kan ik die maar zo installeren, met dezelfde license, is die ook gratis en heeft die versie voordelen t.o.v. de standaard versie.

voor ik begin met installeren...
Het enige extra in de HP Image zijn alle vereiste drivers e.d. Qua functionaliteit is deze exact hetzelfde.

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
zijn er hier mensen die een let's encrypt certificaat hebben op hun ilo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
boosterbosch schreef op donderdag 15 december 2016 @ 00:02:
zijn er hier mensen die een let's encrypt certificaat hebben op hun ilo?
Nog nooit gedaan maar zie hier: https://gist.github.com/sebyx31/c2a8a2cf1b3157684a07
Wellicht dat je daar wat aan hebt.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:44

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Misschien dat ik het over het hoofd ziet, maar kan je elke disk er in stoppen. Zitten er brackets bij om de disks in te doen. Of moeten er speciale schijven in.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
supernova schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:18:
Misschien dat ik het over het hoofd ziet, maar kan je elke disk er in stoppen. Zitten er brackets bij om de disks in te doen. Of moeten er speciale schijven in.
Ja brackets zitten er bij. Alle vier. Elke 3.5" SATA schijf kan er in.

2.5" schijven kunnen echter niet, zelfs met adapters moet je erg oppassen, want je moet adapters hebben waar de SATA connectoren op de juiste plek zitten. Heel veel van die adapters zijn gewoon een frame die de 2.5" HDD in het midden van het 3.5" HDD frame hangt en dan past die niet op de backplane (dit kan alleen bij montage met losse SATA kabels). Maar je hebt ze ook met een soort 'verloopbordje' die de SATA plug naar de juiste plek routeert. Dan kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:44:
[...]

2.5" schijven kunnen echter niet
Ik heb een ssd er gewoon los ingeprikt 'inhangen' :X O-)
Zolang je de server op z'n plek laat staan..... >:)

Ik had nog geen verloopje om de ssd bovenin aan te sluiten, en nu krijg ik hem niet meer verplaatst zonder opnieuw te installeren. Zeker niet netjes, maar het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:15:
[...]

Ik heb een ssd er gewoon los ingeprikt 'inhangen' :X O-)
Zolang je de server op z'n plek laat staan..... >:)

Ik had nog geen verloopje om de ssd bovenin aan te sluiten, en nu krijg ik hem niet meer verplaatst zonder opnieuw te installeren. Zeker niet netjes, maar het werkt...
Oh ja, ik heb er bovenin (op de CD-ROM aansluiting) ook een SSD in zitten. Deze heb ik onder de beugel geclipt waar de CD-ROM normaal in valt. Heb de beugel een beetje verbogen zodat hij strak zit. Op zich zit het prima zo :) Alleen dat bootprobleem maakt het een beetje lastig, dus er zit ook nog een microSD kaart in waar hij van boot (met alleen het /boot filesystem).

Maar ik nam aan dat de vraag van supernova om de normal 3.5" bays ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
GekkePrutser schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:25:
[...]

Oh ja, ik heb er bovenin (op de CD-ROM aansluiting) ook een SSD in zitten. Deze heb ik onder de beugel geclipt waar de CD-ROM normaal in valt. Heb de beugel een beetje verbogen zodat hij strak zit. Op zich zit het prima zo :) Alleen dat bootprobleem maakt het een beetje lastig, dus er zit ook nog een microSD kaart in waar hij van boot (met alleen het /boot filesystem).

Maar ik nam aan dat de vraag van supernova om de normal 3.5" bays ging.
Ja ik heb dus een ssd in 1 van de normale bays zitten eh hangen, bedoel ik.

Welk bootprobleem trouwens..? Deze servertjes booten prima vanaf een ssd/2.5" hdd bovenin :? Heb er 2 zo draaien :) Zou niet weten waarom je perse een microsd kaart/usb stick/... nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
djkavaa schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:30:
[...]

Nog nooit gedaan maar zie hier: https://gist.github.com/sebyx31/c2a8a2cf1b3157684a07
Wellicht dat je daar wat aan hebt.
bedankt, ga dit eens moeten nalezen want gewoon de link zegt me weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:42:
[...]

Ja ik heb dus een ssd in 1 van de normale bays zitten eh hangen, bedoel ik.

Welk bootprobleem trouwens..? Deze servertjes booten prima vanaf een ssd/2.5" hdd bovenin :? Heb er 2 zo draaien :) Zou niet weten waarom je perse een microsd kaart/usb stick/... nodig hebt.
Ahh op die manier! Tja je kan idd wel een SSD gewoon op de SATA connector drukken :+ Op zich weegt het niet veel. Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat je hem dan heel voorzichtig moet verplaatsen.

Dat met dat booten is een firmware probleem, maar het treedt alleen op als je je SATA controller in AHCI mode hebt.. In Legacy en RAID gebeurt het niet. Nadeel van RAID is dat je je schijven er niet uit kan trekken en aan een andere Linux computer kan hangen (oh kan blijkbaar wel, bedankt chaoscontrol), en nadeel van Legacy is dat je geen hotswap hebt. Niet dat ik hotswap gebruik maargoed op het moment dat ik de boel aan het installeren was, wist ik dit allemaal nog niet dus heb ik het op eigen initiatief zo met die SD kaart opgelost.

Het is hier al eerder besproken. Hier bijvoorbeeld: SeelenSchmerz in "Het grote HP Proliant Microserver topic"

Het inrichten van die enkele RAID0 heb ik ook nooit geprobeerd, want ik had het via die SD al aan de praat en dat ging eigenlijk ook wel prima zo. Want ik moest anders die schijf die aan de ODD hangt opnieuw reimagen.

[ Voor 33% gewijzigd door GekkePrutser op 19-12-2016 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
GekkePrutser schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:08:
[...]

Ahh op die manier! Tja je kan idd wel een SSD gewoon op de SATA connector drukken :+ Op zich weegt het niet veel. Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat je hem dan heel voorzichtig moet verplaatsen.

Dat met dat booten is een firmware probleem, maar het treedt alleen op als je je SATA controller in AHCI mode hebt.. In Legacy en RAID gebeurt het niet. Nadeel van RAID is dat je je schijven er niet uit kan trekken en aan een andere Linux computer kan hangen, en nadeel van Legacy is dat je geen hotswap hebt. Niet dat ik hotswap gebruik maargoed op het moment dat ik de boel aan het installeren was, wist ik dit allemaal nog niet dus heb ik het op eigen initiatief zo met die SD kaart opgelost.

Het is hier al eerder besproken. Hier bijvoorbeeld: SeelenSchmerz in "Het grote HP Proliant Microserver topic"

Het inrichten van die enkele RAID0 heb ik ook nooit geprobeerd, want ik had het via die SD al aan de praat en dat ging eigenlijk ook wel prima zo. Want ik moest anders die schijf die aan de ODD hangt opnieuw reimagen.
Kan wel, gewoon per disk een raid0 array maken en je kan ze gewoon in andere PC's lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:44

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

GekkePrutser schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:44:
[...]

2.5" schijven kunnen echter niet, zelfs met adapters moet je erg oppassen, want je moet adapters hebben waar de SATA connectoren op de juiste plek zitten. Heel veel van die adapters zijn gewoon een frame die de 2.5" HDD in het midden van het 3.5" HDD frame hangt en dan past die niet op de backplane (dit kan alleen bij montage met losse SATA kabels). Maar je hebt ze ook met een soort 'verloopbordje' die de SATA plug naar de juiste plek routeert. Dan kan het wel.
Ok.. Had wel z'n vermoeden. Maar bij HP weet je het maar nooit. Nu nog even kijken wat ik er op gaat zetten.. En dan geld uitgeven. :9 :+

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Maat van mij wil een nieuwe server met daarbij de harde eis: geen zelfbouw.
Vandaar de vraag hier:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EVO Plus 16GB microSDHC Card + SD-adapter€ 9,91€ 9,91
2Samsung 850 EVO 500GB€ 161,95€ 323,90
1HP Proliant MicroServer Gen8 (F9A40A)€ 533,50€ 533,50
2Icy Dock 2.5" to 3.5" SSD & SATA Hard Drive Converter Zwart€ 14,51€ 29,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,33

Doel is om er VMware vSphere op te draaien.
Verdere eis is datastore op SSD en in raid 1 om een disk failure op te kunnen vangen.
Backups worden extern gehost.

2 vragen:

1 is deze setup goed? of raden jullie andere componenten aan?
2 Extra memory... Ik zie door de bomen het bos niet. Hebben jullie voorkeur dan wel goede ervaringen?

Zo valt hij namelijk wel in het budget (+extra memory natuurlijk) :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
stuffer schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:26:
Vandaar de vraag hier:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,33

Verdere eis is datastore op SSD en in raid 1 om een disk failure op te kunnen vangen.

2 vragen:

2 Extra memory... Ik zie door de bomen het bos niet. Hebben jullie voorkeur dan wel goede ervaringen?

't is wel vloeken in dit topic maar is dit niets: https://tweakers.net/pric...l-poweredge-t20-3708.html

Mist wel 2x Netwerk en iLO maar heeft ook nog € 80,-- Cashback volgens Dell.
Ik weet natuurlijk niet wat er verlangt wordt maar wilde 'm toch even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Niels.68 schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:57:
[...]

't is wel vloeken in dit topic maar is dit niets: https://tweakers.net/pric...l-poweredge-t20-3708.html

Is zeker een interessante, past meer memory in maar gaat lastiger in de meterkast...

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
stuffer schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:26:
Vandaar de vraag hier:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,33

2 vragen:

Wat gaat hij draaien in VMware vSphere? als het niet veel voorstelt is pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T met pricewatch: Crucial CT102472BD160B geheugen.

Scheelt de helft van de prijs en de CPU zal snel genoeg wezen voor "standaard VM's".
Anders eventueel via ebay een andere processor bestellen bespaart je nog gauw 200 euro.
Pas ook op met de EVO als 24/7 schijf, ik heb slechte ervaringen ermee meer een tip.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

wetsteyn schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:18:
[...]

Wat gaat hij draaien in VMware vSphere? als het niet veel voorstelt is pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T met pricewatch: Crucial CT102472BD160B geheugen.

Scheelt de helft van de prijs en de CPU zal snel genoeg wezen voor "standaard VM's".
Anders eventueel via ebay een andere processor bestellen bespaart je nog gauw 200 euro.
Pas ook op met de EVO als 24/7 schijf, ik heb slechte ervaringen ermee meer een tip.
Ja worden meer een vm speeltuin met Linux en Windows mix. Niet heel bijzonders maar de Xeon is te betalen vwb het budget.

Zelf heb ik al een half jaar een EVO 850 500GB in mijn VMWare server en draait prima als datastore.

Wat is jou ervaring precies dan?

Verder je aangehaalde geheugen, is dit een prima bankje voor de micoserver met Xeon?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
stuffer schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:10:
[...]

Ja worden meer een vm speeltuin met Linux en Windows mix. Niet heel bijzonders maar de Xeon is te betalen vwb het budget.
Begrijp ik, maar heb je het nodig? 300 euro weggooien is zonde natuurlijk.
Zelf heb ik al een half jaar een EVO 850 500GB in mijn VMWare server en draait prima als datastore.

Wat is jou ervaring precies dan?
Heb er al 2 gehad die na een jaar ermee op hielden 24/7 stond de server aan.
Verder je aangehaalde geheugen, is dit een prima bankje voor de micoserver met Xeon?
Zit ook in mijn Gen 8 met E3-1220L v2 en werkt prima. via ebay voor een leuke prijs opgepikt.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

wetsteyn schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:02:
[...]

Begrijp ik, maar heb je het nodig? 300 euro weggooien is zonde natuurlijk.

[...]

Heb er al 2 gehad die na een jaar ermee op hielden 24/7 stond de server aan.

[...]

Zit ook in mijn Gen 8 met E3-1220L v2 en werkt prima. via ebay voor een leuke prijs opgepikt.
Geen idee of hij het nu nodig heeft. Denk wel dat extra rekenkracht nu pas later tot zijn recht gaat komen. Aankomende 3/4/ mss 5 jaar zou die wel mee moeten gaan. Bij het zien van de verschillende opties is deze ook diegene die hij wilt.

Wel balen van je SSD's. Die ervaring neem ik zeker van je aan. Die van mij is gekocht in begin Maart. Dus ben benieuwd.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik heb in al mijn hypervisors uitsluitend SSD's zitten, waarvan de meeste ook nog in raid0 en dat gaat al enkele jaren goed. Na een tijdje kakt de performance wel ontzettend in wanneer alle reserve flash blocks op zijn. Dan is het tijd voor nieuwe SSD's. Standalone (geen raid) ondervind ik die problemen niet eens. Het is wel een evo 840 256 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediaverkoop
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Niels.68 schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:57:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga voor de Dell server met die cashback! :P (komt naast mijn microserver te staan trouwens) O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Mediaverkoop op 21-12-2016 21:28 ]

• ro3lie
Zojuist een Intel Xeon E3-1220 gevonden voor de Microserver. CPU is socket LGA1155 en de Microserver is FCLGA1155. Dit schijnt compatibel te zijn dus ga ik proberen.

Van de Intel Pentium G2020T naar een E3-1220 3.1GHz (4 core) is wel een mooie upgrade :-).
Moet wel even de temperatuur in de gaten houden (80W), mogelijk 2 cores disablen als het teveel wordt.

• GekkePrutser
  • Niet online
ro3lie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:38:
Zojuist een Intel Xeon E3-1220 gevonden voor de Microserver. CPU is socket LGA1155 en de Microserver is FCLGA1155. Dit schijnt compatibel te zijn dus ga ik proberen.

Van de Intel Pentium G2020T naar een E3-1220 3.1GHz (4 core) is wel een mooie upgrade :-).
Moet wel even de temperatuur in de gaten houden (80W), mogelijk 2 cores disablen als het teveel wordt.
Ik ken iemand die precies die cpu draait met de standaard koeler, 24/7. Dus het moet wel kunnen.

• _JGC_
  • Nu online
Weet niet of het een V2 is of een gewone?

Ik heb hier van een tweaker een Microserver met E3-1230V2 overgenomen, draait prima met VMWare en 2x Windows 2012R2 Core + 1x Debian Linux 8.0. Warmte is geen issue, maar echt veel hoeft die CPU niet te doen. Had eerst een exemplaar Celeron 1610T en wat geheugen op het oog, maar zag toen deze in V&A staan voor minder :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
ro3lie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:38:

Hier kun je perfect zien welke processoren wel en niet getest zijn : http://homeservershow.com...erver-gen8-links/?p=62204 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Heb er zelf ook een E3-1220v2 in zitten. Werkt perfect. Zelfs onder full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicOlaJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe kan ik de bios updaten? Ik heb ROMPaq USB Key gedownload, maar het lukt me niet dit op een USB stick te installeren "failed to format device".

Enig idee hoe dit op te lossen, of is er een andere/betere manier?

[ Voor 11% gewijzigd door NicOlaJ op 25-12-2016 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Ik zit er aan te denken om een proliant gen8 aan te schaffen en hier Xpenology (met aangepaste bootloader dsm6) op te gaan draaien. Momenteel draai ik een ds211+. Kan iemand iets zeggen over hoe soepel Xpenology /dsm draait op zo'n proliant? Moet ik in idle eerder denken aan een cpu van 20% of eerder 75%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46

m-buurman

hmmm...coffee!!

Robbie T schreef op zondag 25 december 2016 @ 15:30:
Ik zit er aan te denken om een proliant gen8 aan te schaffen en hier Xpenology (met aangepaste bootloader dsm6) op te gaan draaien. Momenteel draai ik een ds211+. Kan iemand iets zeggen over hoe soepel Xpenology /dsm draait op zo'n proliant? Moet ik in idle eerder denken aan een cpu van 20% of eerder 75%?
Nog veel minder dan dat >:), het is een populaire combinatie en je kan veel info vinden in het Xpenology topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 16:31
Is er iets aan de hand met de Proliant MicroServer Gen8? Hij lijkt wel slechter leverbaar te worden. Komt er misschien een opvolger aan?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Het valt me vooral op dat de goedkoopste versie duurder is dan een aantal maanden terug. Die is 185 euro geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Even over de grens kijken kan ook geen kwaad. Daar zijn ze nog vanaf 179,00 euries te verkrijgen.
Het het is wel opvallend dat ze hier allemaal de prijzen verhoogd hebben!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 17:35

dijkmane

biertje ?

dijkmane schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:04:
...
...
draait inmiddels, clients lijken te werken, maar het beheren gaat iets anders lees ik hier :
https://kb.vmware.com/sel...playKC&externalId=2147929
◦What are the different clients available in the vSphere 6.5 and how can I access them? ◦vSphere Web Client - Adobe Flex (https://FQDN-or-IP-Address-of-VC/vsphere–client)
◦vSphere Client - HTML5 (https://FQDN-or-IP-Address-of-VC/UI)
◦Host Client - HTML5 (https://FQDN-or-IP-Address-of-ESXi-host/UI) (available since vSphere 6.0 Update 2)
◦vSphere Appliance Management UI (VAMI) - HTML5 (https://FQDN-or-IP-Address-of-VCSA:5480) (Only available in the vCenter Server Appliance)
◦PSC Management UI - HTML5 (available since vSphere 6.0 Update 1) ◾External PSC deployments (https://FQDN-or-IP-Address-of-PSC/psc)
◦Embedded PSC deployments (https://FQDN-or-IP-Address-of-VCSA/psc)
nu werkt bij mij alleen de /ui versie.
op /vsphere-client krijg ik geen contact.
mis ik iets, moet ik die vsphere web client versie nog installeren of activeren ?
de oude c# windows client zou officieel niet meer ondersteund worden met 6.5 en wordt afgeraden.
de vsphere web client zou alle functionaliteit bieden.

fling installeren volgens https://labs.vmware.com/f...5-web-client#instructions geeft in SSH "file not found"

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
dijkmane schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:39:
[...]

draait inmiddels, clients lijken te werken, maar het beheren gaat iets anders lees ik hier :
https://kb.vmware.com/sel...playKC&externalId=2147929

[...]

nu werkt bij mij alleen de /ui versie.
op /vsphere-client krijg ik geen contact.
mis ik iets, moet ik die vsphere web client versie nog installeren of activeren ?
de oude c# windows client zou officieel niet meer ondersteund worden met 6.5 en wordt afgeraden.
de vsphere web client zou alle functionaliteit bieden.

fling installeren volgens https://labs.vmware.com/f...5-web-client#instructions geeft in SSH "file not found"
/vsphere-client is als je vCenter hebt draaien.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• ro3lie
Zojuist de Intel Pentium G2020T vervangen voor een Intel Xeon E3-1220 (https://ark.intel.com/nl/...E3-1220-8M-Cache-3_10-GHz).

Werkt allemaal goed! Nu ga ik de temperatuur monitoren om te kijken hoe deze het doet, 80W t.o.v. 35W doet iets meer, eventueel nog een fannetje er in. Qua performance merk ik wel gelijk verschil in mijn VM's :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
Ik merk dat mijn microserver met bare-metal Xpenology de fan niet aanstuurt als mijn CPU warmer wordt. Mijn CPU komt zo wel eens op momenten van rond de 90 graden tijdens 5 a 10 min continu 100% CPU belasting. Meer mensen die hier last van hebben, of beter nog, iemand hier die er een oplossing voor heeft?

Ik heb in mijn gen8 een Xeon E3-1240 v2 zitten met een Akasa K25 koeler erop met de PWM pin gekoppeld op het moederbord (bij de pwm pin van de backside-fan). Deze fan moet de CPU best koel kunnen houden dus 90 graden vind ik wel wat aan de warme kant.

*Vraag lijkt mij vooral hier toepasselijk aangezien het de koeling van mijn microserver betreft, of moet ik hier toch mee naar het xpenology topic?*

[ Voor 12% gewijzigd door timminater op 02-01-2017 02:37 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.