_JGC_ schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:20:
Heb dat meegemaakt bij twee FreeNAS servers die ik geleverd had aan een klant, 12 disks erin met ZFS, OS op een enterprise grade SLC SATA DOM. Die dingen waren beide binnen een halfjaar corrupt omdat FreeNAS alle logging naar de systeemdisk doet. Is wel omheen te werken, maar standaard schrijft ie je stick/card/DOM kapot.
Mijn leverancier had er ook mindere ervaringen mee, heeft uiteindelijk 2x Intel DC S3500 80GB opgestuurd als vervanging, konden in de betreffende servers gewoon in de achterkant gestopt worden.
Een SLC SSD zou daar toch wel tegen moeten kunnen zou je denken? Die Enterprise grade dingen hebben meestal honderden TB's aan write levensduur. Zeker de SLC versies.
Natuurlijk heb je wel wel flink wat write amplification als hij elke logregel apart weg loopt te schrijven maar dan nog.. De meeste SSD's zijn wel slim genoeg om dat even te cachen tegenwoordig en het dan en-block te doen.
Ik heb toch het vermoeden dat het dan meer een kwaliteits probleempje is van de gebruikte SSD.
Edit: Op de vraag van justice strike: Hij is al meer dan 2 jaar oud! Maar vergeet niet dat de prijs in het begin veel hoger was. Toen kreeg je op een gegeven moment veel cashback acties en nu is hij gewoon permanent goedkoop. Als er nu een Gen9 of 10 gaat komen (hopelijk ooit....

) dan heb je grote kans dat die weer naar de 400 euro of meer schiet in het begin.
Dus op zich blijft het een aardige deal. Hangt er idd af waar je het voor gebruikt maar mijn Gen8 voldoet nog steeds prima als NASje. Wat ik bij een opvolger zou zien is wel een stuk minder energieverbruik (atom C bijv.?), en AES-NI in de standaard processor, performance boeit me niet zo.
[
Voor 22% gewijzigd door
GekkePrutser op 24-10-2016 11:20
]