Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 14:18
Zahariac schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:14:
[...]

Heb je het in een VM draaien of native vanaf een USB? Wat ik niet terug kan vinden is of het nog uitmaakt wat voor usb stick je gebruikt?
In geval van native maakt type USB stick niet uit. Is alleen voor het boot gedeelte. De software zelf staat op de hdd(s).

[ Voor 5% gewijzigd door panomi op 23-04-2014 09:37 . Reden: Native mode ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
panomi schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:32:
[...]

USB stick maakt niet uit. Is alleen voor het boot gedeelte. De software zelf staat op de hdd(s).
Hij bedoelt of hij native of virtueel draait. in Mijn geval native.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Heeft iemand een 10gbe NIC in de N40L/N54L zitten?
Zit er aan te denken om een Intel X540-T2 10Gbps in mijn N54L te plaatsen weet echter niet of deze snel genoeg is.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mijn instinct zegt dat je zeker geen 10Gbps er mee gaat halen in een N40L / N54L. Die kaart lijkt wel duurder dan de machine zelf. Bovendien heb je dan geen ruimte meer voor extra SAS/SATA controllers. Met een Gen8 maak je meer kans om die 10Gbps ook echt te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met Q.... ik denk dat de G7 niet voldoende processor kracht heeft voor 10Gb...

Ik heb zelf wel een dual Intel p1000 Gb nic er in gezet. Dat is toch wel lekker.
Ik moest er toch minimaal 1 nic bijplaatsen omdat ik mijn server als gateway/IDS (met NAT) gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Ik hoef er ook niet precies 10Gbps mee te halen maar meer als 940Mbps zou ik toch wel fijn vinden. (oude server haalt die snelheid )
De onboard N54L NIC haalt nu ~670Mbps @ 84% CPU load @ ftp, met samba is dit ongeveer ~500Mbps.
Maar de onboard NIC heeft natuurlijk geen offload functies etc.

@Khildin
Welke snelheid haal je met die dual NIC en met welke CPU load?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Al trekt de CPU het, zal de PCI-e 2.0 poort het trekken voor die 10Gbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
De N54L heeft een PCIe 2.0 16x @16x slot
A PCI Express 2.0 16x slot has a max bandwidth of 8000 MB/s one way or 16000 MB/s both ways.
Dit is dus meer als voldoende (slot wise)
Denk dat ik het na volgende week gewoon een keer ga testen, meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@fastserver: ik heb geen bonding toegepast en verder ook geen volledig Gb netwerk dus de snelheid die ik haal is niet vergelijkbaar.
Ik gebruik die extra nic om een extra AP op aan te sluiten via Captive Portal voor 'gast gebruik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Iemand ervaring met deze machine en de performance met encrypted torrence i.c.m. een snelle internet verbinding ?

Op het moment heb ik een Atom 330 bakje met 2 schijven in RAID0 als download machine. helaas is deze vanochtend overleden, ik heb dus snel een vervanger nodig.

De Atom 330 die ik nu gebruik heeft vaak moeite met het verwerken van encrypted torrents op een 200/200 aansluiting, en aangezien ik binnenkort een upgrade krijg naar 1000/1000 had ik sowieso een snellere machine nodig. Ik vraag me alleen af of deze hier snel genoeg voor is of dat ik toch aan een iets stevigere machine moet.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je puur naar de processor gaat kijken zal je niet veel opschieten met een AMD Neo vs Atom 330: http://cpuboss.com/cpus/I...vs-AMD-Turion-II-Neo-N54L

Als je echt meer cpu power nodig hebt, zal je al naar een Gen8 moeten gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 14:07:
Als je puur naar de processor gaat kijken zal je niet veel opschieten met een AMD Neo vs Atom 330: http://cpuboss.com/cpus/I...vs-AMD-Turion-II-Neo-N54L

Als je echt meer cpu power nodig hebt, zal je al naar een Gen8 moeten gaan kijken.
Hmm.. Dan is het denk ik interessanter om gewoon de laatste thuisserver bak uit de best buy guide aan te schaffen. Daar zit een haswell based celeron in en die is evt te upgraden indien nodig.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27
Dit weekend erachter gekomen dat mijn N36L geen 4TB schijven ondersteund, dus ik ben van plan om over te stappen op een nieuwer model. Kostentechnisch is dan de N54L het meest interessant, al is de Gen8 ook een mooi apparaat.

Ik lees e.e.a. over 4TB schijven in de N56L. Kan iemand mij bevestigen dat deze zonder additionele controller prima werken? Heb nu 2x 4TB WD Green liggen die erin moeten komen, in combinatie met ESXi en RDM naar een Windows 2012 VM.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:50
DaLass schreef op zondag 04 mei 2014 @ 20:25:
Dit weekend erachter gekomen dat mijn N36L geen 4TB schijven ondersteund, dus ik ben van plan om over te stappen op een nieuwer model. Kostentechnisch is dan de N54L het meest interessant, al is de Gen8 ook een mooi apparaat.

Ik lees e.e.a. over 4TB schijven in de N56L. Kan iemand mij bevestigen dat deze zonder additionele controller prima werken? Heb nu 2x 4TB WD Green liggen die erin moeten komen, in combinatie met ESXi en RDM naar een Windows 2012 VM.
Mijn n40l ondersteund 4tb disken, maar ik heb wel een alternatieve BIOS erop geinstalleerd, misschien nog een poging waard om dit te proberen?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Hari-Bo schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:03:
[...]

Mijn n40l ondersteund 4tb disken, maar ik heb wel een alternatieve BIOS erop geinstalleerd, misschien nog een poging waard om dit te proberen?
Alternatieve bios voor de N36L staat er al zowat vanaf dag 1 op. :)
Helaas werkt het niet. Blijkt een beperking van de chipset te zijn die maar 3.2TB per disk kan aanspreken. Schijven zijn wel zichtbaar, maar kopieren levert de ene fout na de andere op, terwijl ze het in een ander systeem prima doen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
DaLass schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:12:
[...]

Helaas werkt het niet. Blijkt een beperking van de chipset te zijn die maar 3.2TB per disk kan aanspreken. Schijven zijn wel zichtbaar, maar kopieren levert de ene fout na de andere op, terwijl ze het in een ander systeem prima doen.
Ok ik dacht dat het verschil van de n 36-40-54l enkel de cpu was vandaar deze opmerking. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Hari-Bo schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:38:
[...]

Ok ik dacht dat het verschil van de n 36-40-54l enkel de cpu was vandaar deze opmerking. :)
Hmm.. Je hebt gelijk. Ze hebben in ieder geval alle 3 dezelfde chipset (AMD RS785E/SB820M Chipset) welke juist de beperking zou hebben. Vreemd genoeg lees ik op verschillende sites dat de N36L niet met 4TB schijven overweg kan en de N56L wel?

Welke bios heb jij erop zitten en draai je ook Server 2012?

[ Voor 6% gewijzigd door DaLass op 04-05-2014 22:27 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
DaLass schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:12:
[...]

Ik heb gewoon een 4TB schijf (WD RED) in mijn N54L hangen en die kan ik helemaal benutten. wel geformatteerd als ext4 met GPT als partition table ipv MBR (MBR gaat maar tot 3.2TB)

Stock bios, Ubuntu Server 13.10

[ Voor 6% gewijzigd door Whatson op 04-05-2014 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whatson schreef op zondag 04 mei 2014 @ 22:58:
[...]
Stock bios, Ubuntu Server 13.10
Server en dan 13.10? geen LTS? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 14:08:
[...]

Server en dan 13.10? geen LTS? :?
Nee geen LTS. Fungeert als NAS/Download machine/DLNA Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Nog steeds schrijffouten na firmware update N36L. Wat blijkt: het zijn niet de nieuwe 4TB schijven die problemen veroorzaken maar een van mijn bestaande 2TB schijven die langzaam aan het overlijden is. De fouten zijn dus geen schrijffouten maar leesfouten.

Tijd voor een backup en een garantie afhandeling. Nieuwe Microserver is voorlopig niet nodig dus. De N36L kan ook prima met 4TB schijven overweg.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik heb iets vreemds met mijn N40L. Er draait Windows Hyper-V 2012R2 (core) op en er zitten nu 12 disks in op deze manier:
4 3.5" via de SAS aansluiting op de AMD-controller,
1 SSD op AMD-controller via de extra SATA aansluiting op het mainboard (bios mod),
1 SSD op de add-in LSI 9211 controller
6 2.5" harddisks via de add-in LSI 9211 controller

Werkt prima en ik dacht mijn laatste poort van de add-in LSI controller ook nog eens te gaan gebruiken en daarop een Seagate Momentus XT 750GB aan te sluiten.

Op het moment dat ik de genoemde harddisk aansluit zijn enkele andere disks op mijn add-in LSI controller niet meer zichtbaar. Haal ik hem eraf, wordt alles weer herkend. Aan de belasting van de powersupply zal het niet liggen, ik heb ook de 3.5" harddisks los gekoppeld en dan hetzelfde euvel.

Wel heb ik alle 2.5" disks door gekoppeld met splitters op de éne power-aansluiting die vrij was voor de DVD-rom speler. Kan het zijn dat deze niet voldoende spanning kan leveren voor alle 2.5" disks?

EDIT: Zelf maar even de aansluitingen omgezet en de disks wat meer verspreidt over de 3 12v/5v aansluitingen en nu blijven alle disks stabiel aanwezig en ook geen 'suprise disk remove'-meldingen meer in de eventvwr

[ Voor 9% gewijzigd door rookie no. 1 op 13-05-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Ik heb een update/installatie handleiding geschreven voor Xpenology versie 5.0-4458 incl update 2.

[url="http://www.xpenology.nl/]Handleiding[/url]

[ Voor 23% gewijzigd door panomi op 13-05-2014 12:27 . Reden: locatie verandering handleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 13:16
panomi schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:07:
Ik heb een update/installatie handleiding geschreven voor Xpenology versie 5.0-4458 incl update 2.

Handleiding
Super bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Handleiding
Kan ik dit ook gebruiken voor ESXi? Ik heb daar namelijk nu de oude DSM nog draaien!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
DennusB schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:14:
[...]

Kan ik dit ook gebruiken voor ESXi? Ik heb daar namelijk nu de oude DSM nog draaien!
Als uitgangspunt kun je dit gebruiken denk ik. Ik weet niet precies de handelingen die specifiek zijn voor ESXi, maar die weet je wellicht zelf al aangezien je reeds een ESXi installatie hebt draaien. In geval van twijfel zou ik eerst een aparte ESXi installatie opzetten.

Ik heb een aantal zaken aangepast in de handleiding. Deze is terug te vinden in de vorm van een website op http://www.xpenology.nl/. Ik ben van plan om op deze site allerlei informatie te verzamelen met betrekking tot XPenology.

De site is sinds vandaag in de lucht dus nog geen tijd gehad voor een gedegen opmaak. Meerdere handleidingen en instructies zullen volgen.

Inmiddels ook een handleiding voor Hyper-V toegevoegd.
Handleiding ESXi volgt.

[ Voor 51% gewijzigd door panomi op 13-05-2014 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20

Handleiding
Deze eens geprobeerd in een VirtualBox en verrassend vlot. Nul problemen

Moet wel nog eens Update 2 doen.

Wou stilaan overschakelen van WHS naar synology NAS. Als test al paar maanden xpenology in gebruik in een VM. Draait eigenlijk zo goed dat ik nu twijfel of ik wel naar synology zou overstappen. Maar mijn N36 zal er toch ooit eens de geest aan geven. Draait nu al jaren 24 op 24 zonder ook maar één probleem maar zoiets kan niet blijven duren.

Ben nu aan het denken om een synology (bijvoorbeeld DS414) erbij te nemen en mijn HP toch in gebruik te houden. Het lijkt me dat ik dan via "High Availabilty" redelijk veilig zit. Denk er wel aan om de N36 al hoofdmachine te houden. Volgens mij is die toch wel iets krachtiger dan de DS414. Of ben ik verkeerd?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Virtueel zijn deze machines nog vrij rap. Ik zal voor Virtualbox ook een handleiding plaatsen.
Inmiddels heb ik versie 5.0-4482 draaien in Hyper-V.

Wat betreft hardware. De DS414 en HP N36L hebben allebei een dual core 1.3Ghz processor. Een Marvell in de DS en een AMD NEO in de HP. Of deze daadwerkelijk in prestaties verschillen durf ik niet te zeggen. Kon namelijk niet zo snel een vergelijking vinden.

High availabilty lijkt me geen probleem.

De linkjes in de quotes naar handleidingen werken niet meer :). Ik heb de site aangepast dus je zult naar de main site moeten gaan (www.xpenology.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
panomi schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:40:
Virtueel zijn deze machines nog vrij rap. Ik zal voor Virtualbox ook een handleiding plaatsen.
Inmiddels heb ik versie 5.0-4482 draaien in Hyper-V.

Wat betreft hardware. De DS414 en HP N36L hebben allebei een dual core 1.3Ghz processor. Een Marvell in de DS en een AMD NEO in de HP. Of deze daadwerkelijk in prestaties verschillen durf ik niet te zeggen. Kon namelijk niet zo snel een vergelijking vinden.

High availabilty lijkt me geen probleem.

De linkjes in de quotes naar handleidingen werken niet meer :). Ik heb de site aangepast dus je zult naar de main site moeten gaan (www.xpenology.nl).
Ik heb nu 4.3 draaien en wil eigenlijk upgraden naar 5. Kan ik het beste gewoon een nieuwe VM met 5 installeren en daar de disks aan koppelen van 4.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
DennusB schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:54:
[...]

Ik heb nu 4.3 draaien en wil eigenlijk upgraden naar 5. Kan ik het beste gewoon een nieuwe VM met 5 installeren en daar de disks aan koppelen van 4.3?
Nee dit is volgens mij niet mogelijk omdat de DSM software op de disk, 4.3, niet compatibel is met versie 5.0.
Kortom, je kunt de bootable image van 5.0 koppelen in je huidige VM om vervolgens een migratie uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
panomi schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:03:
[...]

Nee dit is volgens mij niet mogelijk omdat de DSM software op de disk, 4.3, niet compatibel is met versie 5.0.
Kortom, je kunt de bootable image van 5.0 koppelen in je huidige VM om vervolgens een migratie uit te voeren.
Oke, dus ik koppel die en boot vervolgens van die disk af? En dan gewoon opnieuw installatie doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
DennusB schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:09:
[...]

Oke, dus ik koppel die en boot vervolgens van die disk af? En dan gewoon opnieuw installatie doorlopen?
Juist. Koppel de boot iso in de VM als bootable device. Zie voor de handleiding http://www.xpenology.nl/hyper-v-gnoboot-5-0-4458/. Hierin staat stap vor stap alles beschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door panomi op 13-05-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
panomi schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:12:
[...]

Juist. Koppel de boot iso in de VM als bootable device. Zie voor de handleiding http://www.xpenology.nl/hyper-v-gnoboot-5-0-4458/. Hierin staat stap vor stap alles beschreven.
Dat is voor Hyper-V en ik heb ESXi, maar dat moet wel goed komen.... hopen dat het goed gaat dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
DennusB schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:13:
[...]

Dat is voor Hyper-V en ik heb ESXi, maar dat moet wel goed komen.... hopen dat het goed gaat dan maar!
In principe zijn de handelingen wat betreft updaten gelijk. Maar de ISO werkt niet onder ESXi. Hier moet je een .vmdk bestand voor hebben. Deze kun je maken van de USB .img met het programma StarWind V2V.

Hier een beknopte handleiding voor ESXi.

My easiest way (gnoboot) is:
- Use StarWind V2V converter.
- Convert *vfat.img to "VMware ESX server image". You get two *.vmdk files.
- In vSphere client create new custom VM.
- Guest operating system Linux CentOS 64-bit works for me.
- NIC e1000.
- Default SCSI controller LSI logic parallel. VMware Paravirtual works too.
- Create new disk (8 GB is sufficient for testing).
- Select SCSI (0:1) because this is not the boot disk.
- Finish, Edit settings, remove CD/Floppy (probably not necessary but I like to have things simple).
- Open datastore / location of you VM.
- Upload the two vmdk files created by V2V.
- Edit VM settings, add hard disk, existing, browse to datastore / location of your VM, select 32 MB gnoboot vmdk.
- Select SCSI (0:0) because this is the boot disk.
- Edit VM settings, options, set Power On Boot Delay to e.g. 9000.
- Power on VM, open console.
- In grub select gnoboot.me then 4458.
- VM console tells you the IP, point browser to that IP, install DSM_DS3612xs_4458.pat from computer.
- Let VM reboot with gnoboot/grub defaults. Done. Enjoy.

De handleiding ben ik aan het schrijven.... maar zelf geen ESXi dus ik wacht nog even op screenshots van iemand :).

[ Voor 3% gewijzigd door panomi op 13-05-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
panomi schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:17:
[...]

In principe zijn de handelingen wat betreft updaten gelijk. Maar de ISO werkt niet onder ESXi. Hier moet je een .vmdk bestand voor hebben. Deze kun je maken van de USB .img met het programma StarWind V2V.

- NIC e1000.
- Finish, Edit settings, remove CD/Floppy (probably not necessary but I like to have things simple).
- Edit VM settings, add hard disk, existing, browse to datastore / location of your VM, select 32 MB gnoboot vmdk.
- VM console tells you the IP, point browser to that IP, install DSM_DS3612xs_4458.pat from computer.

De handleiding ben ik aan het schrijven.... maar zelf geen ESXi dus ik wacht nog even op screenshots van iemand :).
Waarom zou een ISO niet werken onder ESXi dan? Dat werkt hier altijd als de brandweer (zo is 4.3 ook geinstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
DennusB schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:19:
[...]

Waarom zou een ISO niet werken onder ESXi dan? Dat werkt hier altijd als de brandweer (zo is 4.3 ook geinstalleerd)
Je hebt een punt. Dit zal inderdaad gewoon werken. Mijn informatie is gebaseerd op die van derden aangezien ik zelf geen ESXi heb. Thx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
panomi schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:24:
[...]

Je hebt een punt. Dit zal inderdaad gewoon werken. Mijn informatie is gebaseerd op die van derden aangezien ik zelf geen ESXi heb. Thx voor de tip!
Ik zal die ISO nu even koppelen aan mijn vmware bak en je even laten weten of hij boot goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
DennusB schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:25:
[...]

Ik zal die ISO nu even koppelen aan mijn vmware bak en je even laten weten of hij boot goed?
Prima! Voordat we een waarschuwing krijgen voor slow-chat laten we overgaan op DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20
Of het is tijd voor een apart xpenology topic ;-)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023

[url="http:/xpenology.nl"]Handleiding[/url]
Deze eens geprobeerd op een 5 jaar oude Acer Aspire 7530-623G25MN met 3GB geheugen laptop en het werkt verrassend vlot. Geen problemen ondervonden tijdens de installatie.

Ik moet wel nog Update 2 doen.

Nu maar eens stoeien met php/mysql etc.

@Kenhas + @ThinkPad

Er is toch al een groot xpenology forum weliswaar engels met secties voor duits, frans en meer. Zou mooi zijn als daar dan een nederlandse sectie aan toegevoegd zou worden.
Het is maar een idee!

[ Voor 31% gewijzigd door donnervogel op 14-05-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Kenhas schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 16:14:
Of het is tijd voor een apart xpenology topic ;-)
Goed idee. +1 Wil evt. wel als mede-auteur meehelpen om topicstart te maken.

Heb het hier trouwens draaien met een uptime van 90+ dagen, werkt uitstekend. Weet zo even niet uit m'n hoofd welke versie, volgens mij 4.2 / 4.3 ofzo :? Niet op een HP Proliant overigens, een Intel G620 (vergelijkbaar met i3) op Intel DH67BL bord.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
donnervogel schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:55:
[...]

Er is toch al een groot xpenology forum weliswaar engels met secties voor duits, frans en meer. Zou mooi zijn als daar dan een nederlandse sectie aan toegevoegd zou worden.
Het is maar een idee!
Klopt. Een van de nadelen van dit forum is het gebrek aan een gedegen structuur. Alle informatie is aanwezig maar kost tijd om te vinden. Daarom ben ik zelf maar een site begonnen. Hier probeer ik een basis te creëren met een logische (in mijn ogen dan :)) structuur. Tevens handleidingen en instructies in het Nederlands (drempelverlagend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
panomi schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:17:
[...]

- NIC e1000.

Je handleiding is wel wat complexer.. Heb zelf deze gebruikt:
http://patrickscholten.com/install-synology-dsm-esxi-5-x-virtual-machine/

XPEnology levert gewoon de .VMDK met bijbehorende .PAT en ook VMware tools. Heb hem hier dus draaien met VMXNET3 (aanrader t.o.v. E1000 indien OS het ondersteunt).

XPEnology draait hier inmiddels goed, tot op heden geen problemen gehad. Verder ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
Wat zijn nou de pluspunten voor jullie om XPEnology te draaien op de N40L? Ik heb een aantal windows VM's draaien en die doen alles wat ik nodig heb. Probeer een beetje te begrijpen wat het voordeel is van die XPEnology. Ik zeg er wel bij, ik heb even kort een Synology NAS gehad maar dat was te kort om echt de sotware te doorgronden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
krizzziz schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 07:59:
Wat zijn nou de pluspunten voor jullie om XPEnology te draaien op de N40L? Ik heb een aantal windows VM's draaien en die doen alles wat ik nodig heb. Probeer een beetje te begrijpen wat het voordeel is van die XPEnology. Ik zeg er wel bij, ik heb even kort een Synology NAS gehad maar dat was te kort om echt de sotware te doorgronden.
Vooral de apps op telefoons/tablets, DS Photo, DS Video etc :) Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
DennusB schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:02:
[...]

Vooral de apps op telefoons/tablets, DS Photo, DS Video etc :) Ideaal!
Maar een upgrade is toch telksen een stappenplan ipv simpelweg een file en upgrade? Ik zit er ook al een tijd naar te kijken (draai momenteel OpenMediaVault).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, maar de voordelen wegen zwaarder :p

Voorbeeld: Als je webserver wilt draaien. In je VM zul je eerst apache moeten installeren, service aanmaken etc. Op Synology/XPEnology is het package installeren en je bent klaar. Het gebruiksgemak is gewoon veel groter, je installeert een pakket, stelt een aantal dingen in en je kunt het gelijk gebruiken. En er zijn veel apps voor mobiele apparaten om te gebruiken in combinatie met Synology/XPEnology.

Kijk bijv. maar naar Surveillance Station. Een pakket wat net zo goed werkt, en er net zo gelikt uit ziet, en ook nog eens gratis is ga je niet zo snel vinden voor Windows / Linux. Ik ken Zoneminder voor Linux, maar dat werkt stukken minder fijn, en heeft geen mooie apps bijv.

Ik heb voor 4 tientjes een IP-camera gekocht, en heb nu een bijna professionele camera installatie, vergelijkbaar met dat wat in een winkel hangt (DVR).

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2014 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:29:
Kijk bijv. maar naar Surveillance Station. Een pakket wat net zo goed werkt, en er net zo gelikt uit ziet, en ook nog eens gratis is
Gratis met 1 camera toch? Anders moet je extra licenties kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Dit is een handleiding die ik van het xpenology forum heb. Van het weekend zal ik een eigen versie uploaden.
XPEnology levert gewoon de .VMDK met bijbehorende .PAT en ook VMware tools. Heb hem hier dus draaien met VMXNET3 (aanrader t.o.v. E1000 indien OS het ondersteunt).
Bij de Gnoboot release wel ja. Bij de Nanoboot release zat deze niet. In dit geval kun je met bovenstaande handleiding een .vmdk maken. Je kunt ook een bootable .iso gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
DennusB schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:46:
[...]

Gratis met 1 camera toch? Anders moet je extra licenties kopen!
Sterker nog vanaf de laatste beta versie (Surveillance Station 6.3-3309) kan je gratis 2 camera's gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Heren/dames, lijkt me een goed idee om voor XPEnology discussies een apart topic te gaan starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
@panomi
Super handleiding bedankt.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is bij een nieuwe installatie dsm 5.0-4458, bij step:
17 In geval van een 'nieuwe installatie'
18 Selekteer de pattern file (DSM_3612xs_4458.pat)

of men deze ook kan vervangen door de download DSM_3612xs_4482.pat uit de virtualbox step 2?
en is dan de update 2 nog wel nodig hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:12:
Heren/dames, lijkt me een goed idee om voor XPEnology discussies een apart topic te gaan starten :)
Ja, of misschien is het Synology topic meer geschikt, daar wordt ook al wel eens over xpenology gepost.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
donnervogel schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 13:07:
@panomi
Super handleiding bedankt.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is bij een nieuwe installatie dsm 5.0-4458, bij step:
17 In geval van een 'nieuwe installatie'
18 Selekteer de pattern file (DSM_3612xs_4458.pat)

of men deze ook kan vervangen door de download DSM_3612xs_4482.pat uit de virtualbox step 2?
en is dan de update 2 nog wel nodig hierbij?
Als je gebruik maakt van DSM 4458 boot image (gnoboot) dan moet je ook de 4458 pattern file gebruiken. Deze versie kun je updaten naar 4458 update 2.

Als je DSM 4482 wilt installeren gebruik dan boot image 4482 (nanoboot) en de 4482 pattern file. Dit is de laatste versie die beschikbaar is. Hiervoor zijn nog geen updates uitgekomen sinds de release.

Je kunt dus niet boot image 4458 nemen en vervolgens DSM 4482 installeren.

Ik zal de handleidingen binnenkort wat generieker opzetten aangezien de stappen van de installatie cross-platform gelijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door panomi op 16-05-2014 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djkahn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04-2024
Hoi tweakers,

Al een behoorlijke tijd ben ik in het bezit van een hp ml110 g7 server. Hierop draaien whs 2011 en xpenology op esxi 5.5. Nu wil ik graag de gehele instalatie bijwerken maar wat schetst mijn verbazing, ik krijg geen toegang meer dat de driver download van HP. Ik zit echt met de handen in het haar! Weet iemand een oplossing? Weet iemand een alternatief waar ik deze drivers kan downloaden?
Ik mis specefiek de drivers voor whs 2011, welke gelijk zijn aan die van windows server 2008 R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ml110 =/ microserver, dus hoort hier niet echt in het topic thuis.
weet je zeker dat het om een ml110 G7 gaat? http://www8.hp.com/us/en/...520ml110&searchtype=s-002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djkahn
@Khildin

Ja hoor, ik weet wel wat voor server ik heb staan.......
De ml110 is al diverse keren in dit topic ter sprake gekomen. In het verleden had ik nooit een probleem met het downloaden van de drivers van HP. Ik heb ze nooit opgeslage want de laatste drivers waren altijd gewoon beschikbaar van de site.
Als je http://www8.hp.com/us/en/...520ml110&searchtype=s-002 volgt kom je in een cirkel terecht.
Had ik ze maar lokaal opgeslagen.......
Nu zit ik echt met de handen in het haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
nieuws: HP beperkt toegang tot firmware-updates en service packs voor Proliant-servers

Helaas pindakaas. Of je even een support abonnement wilt afsluiten 8)7

(Je moet trouwens bij het downloaden je serial number invullen linksboven om te kijken of je nog in de garantie valt, zo niet moet je betalen)

Restricted download
The download you requested requires an active warranty or HP Care Pack linked to your HP Support Center profile.
Please sign-in so that we can determine your entitlement eligibility to access this download.
For information on how Warranties, CarePacks and Support Agreements enable access to downloads or site functions see Help.

[ Voor 59% gewijzigd door Whatson op 17-05-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djkahn
Is dat normaal dat je geen toegang meer hebt tot de drivers van je product als de garantie verstreken is?
Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden! Had ik dat maar geweten, dan had ik voor die tijd nog even relevante drivers gedownload.
Nou ja, dat was dus het laatse HP product dat ooit gekocht heb.
452, euro 2 jaar care pack.
Dat is duurder dan de server zelf!!!!!! Ik ga niet roepen wat ik hier van vind want dan vallen er woorden.....
Bij deze een oproep: Heeft iemand nog een kopie van de drivers cd of losse drivers?

edit:

Lees ik dit goed:

HP ProLiant Servers Firmware Access Update
Overview

HP is asking customers to validate their support coverage in order to access some firmware updates and the Service Pack for HP ProLiant (SPP).
Frequently Asked Questions

What is the scope of this change?

This change affects all ProLiant generations and includes downloads on HP Support Center ( click here to go to HP Support Center ) for BIOS System ROM & Complex Programmable Logic Device (CPLD). These downloads are classified as BIOS System ROM.

Validation is not required for iLO, controller components either embedded or external to the system board, drivers or any other download content in the Drivers, Software & Firmware section of HPSC. Safety and security related updates for all firmware will remain available without validation.

HP will also implement validation of HP Support to download the SPP solutions from hp.com/go/spp ( click here to go to the HP Service Pack for ProLiant page Non-HP site ). Content within the SPP solutions, other than select BIOS System ROM files will continue to be available individually without HP Support validation on the HP Support Center section: Driver, Software & Firmware. Additionally, deployment tools (ex. SIM & SUM) that utilize the SPP components deployed outside of Software Depot will not be affected by this change.

Zijn de drivers nu te downloaden in een servicepack?

http://h17007.www1.hp.com...k/spp/index.aspx#tab=TAB1

Misschien valt het nog mee, het downloaden duurt "maar" 2 uurtjes....
HP service!

edit 2,

Het probleem lijkt opgelost! Na het downwloaden van HP servicepack iso, blijkt cp021874.exe de juiste driver te bevatten. Even uitpakken en op de whs 2011 instalatie usbstick kopieren. (Wel met een x64 machine!)
Bij het opstarten van de instalatie van whs drivers installeren aanklikken en hup het werkt!!
:)

[ Voor 67% gewijzigd door Djkahn op 18-05-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 10:06
Ik had eerst een N40L, na een jaartje er een N54L bij gekocht.

N40L draait XPEnology met bios mod:
- 2GB ram
- 5 3TB disks in RAID5 (Synology Hybrid Raid)
Nu nog versie GnoBoot 4458.
Wil binnenkort de gok wagen te upgraden naar Nanoboot 4482 (of als die er stabiel is, GnoBoot 4482).
Ik gebruik de Download Station, Media Server, Video Staton en basis SMB shared folders.
NFS wel geprobeerd maar dat was trager dus weer uitgezet.
Ook SFTP en SSH aan maar dat is meer voor onderhoud en nood.

Ik backup onze laptops en pc, Win8 media pctje aan TV, Blurayspelers aan tv en mobieltjes met Synology apps.
Verbindingen zijn vooral gigabit en wifi AC dus haal wel het maximale zonder raidcontroller denk ik.

De N54L (ook bios mod) doet niet zoveel, draait NAS4Free 9.2.0.1
- 6GB ram (1 van 2, 1 van 4)
- 5 2TB disks in ZFS RAID0
- 1 2,5 inch 250GB via eSata kabeltje naar binnen
Is puur een backup voor de N40L.

Was van plan hem met ESXi 5.5 te draaien.
Echter de performance van RDM was niet zo denderend.
Plus wil zekerheid hebben dan als moederbord het bijvoorbeeld niet doet, dat ik de disks gewoon in een pc tower kan douwen en bij mijn data kan.

ESXi draai ik nu nog op een oude HP DL380G5 (24GB, twee dual-core XEON, 6xSAS).
Performance is uiteraard vele malen beter dan Microserver maar de energierekening en herrie ook.
Ben nog aan bedenken of ik een Microserver Gen8 zal aanschaffen of zelfs iets bouwen.
Voor Gen8 denk ik gewoon bij Amazon.de en de celeron versie, zodat ik er zelf een XEON in kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-01 15:16
vhaaren schreef op zondag 18 mei 2014 @ 11:08:
Ik had eerst een N40L, na een jaartje er een N54L bij gekocht.

N40L draait XPEnology met bios mod:
- 2GB ram
- 5 3TB disks in RAID5 (Synology Hybrid Raid)
Nu nog versie GnoBoot 4458.
Wil binnenkort de gok wagen te upgraden naar Nanoboot 4482 (of als die er stabiel is, GnoBoot 4482).
Ik gebruik de Download Station, Media Server, Video Staton en basis SMB shared folders.
NFS wel geprobeerd maar dat was trager dus weer uitgezet.
Ook SFTP en SSH aan maar dat is meer voor onderhoud en nood.

Ik backup onze laptops en pc, Win8 media pctje aan TV, Blurayspelers aan tv en mobieltjes met Synology apps.
Verbindingen zijn vooral gigabit en wifi AC dus haal wel het maximale zonder raidcontroller denk ik.

De N54L (ook bios mod) doet niet zoveel, draait NAS4Free 9.2.0.1
- 6GB ram (1 van 2, 1 van 4)
- 5 2TB disks in ZFS RAID0
- 1 2,5 inch 250GB via eSata kabeltje naar binnen
Is puur een backup voor de N40L.

Was van plan hem met ESXi 5.5 te draaien.
Echter de performance van RDM was niet zo denderend.
Plus wil zekerheid hebben dan als moederbord het bijvoorbeeld niet doet, dat ik de disks gewoon in een pc tower kan douwen en bij mijn data kan.

ESXi draai ik nu nog op een oude HP DL380G5 (24GB, twee dual-core XEON, 6xSAS).
Performance is uiteraard vele malen beter dan Microserver maar de energierekening en herrie ook.
Ben nog aan bedenken of ik een Microserver Gen8 zal aanschaffen of zelfs iets bouwen.
Voor Gen8 denk ik gewoon bij Amazon.de en de celeron versie, zodat ik er zelf een XEON in kan zetten.
Als het alleen om de snelheid van RDM gaat, kan ik aanraden het met een RAID controller (wel met battery backup of flash backup module) te proberen. Tweedehands zijn ze redelijk betaalbaar en voor de snelheid doet het wonderen! (vanwege het bufferen van sync io's)

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvH
deputy schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:42:
[...]

Als het alleen om de snelheid van RDM gaat, kan ik aanraden het met een RAID controller (wel met battery backup of flash backup module) te proberen. Tweedehands zijn ze redelijk betaalbaar en voor de snelheid doet het wonderen! (vanwege het bufferen van sync io's)
Dat zou in mijn geval een beetje duur worden.
Ik wil dan 1 in N40L, 1 in N54L en 1 reserve want je kan je disks niet zomaar meer in een ander systeem zetten.

Op mijn "antieke" DL380 G5 merk ik zeker dat RAID10 zelfs met tragere 2,5 inch SAS disks flink sneller is dan de Microservers.
De aanschafwaarde (voor mijn werkgever) lag echter destijds ook wel rond de 8.000 euro, dat is zo ongeveer het 15 voudige van een Microserver Gen7.

Daarbij max ik dus al op Gigabit/Wifi AC en heeft NIC-teaming met RAID bij mij niet zoveel zin.
Hooguit tussen de Microservers onderling.
Uit China haal je al een low-profile dual of quad NIC voor een paar tientjes, heb ik wel overwogen.
Heb nou gewoon meerdere 8 port Gbit switches van 17 euro her en der liggen, dat moeten dan denk ik ook weer duurdere switches worden.

Overigens mis ik op de Gen7 de ILO wel voor monitoring.
80 euro vind ik toch wat te prijzig.
Als iemand ze nog een stuk goedkoper weet te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles heeft zijn prijs. Als je iLO echt wil hebben dan zou je naar de gen8 moeten kijken. Deze is wel bijna het dubbele van de Gen7, maar daar komt ook een extra Gb NIC bij en een processor met ruim dubbele capaciteit.
Een bekende voetballer zei ooit: "ieder nadeel heb zijn voordeel" ;)
keuzes..... keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Goedemorgen,

Naar redelijke tevredenheid heb ik al een tijdje de volgende config draaien:

- N54L
- RocketRAID 2720
- 4 x 2TB WD schijven 3.5" (in RAID 5 dus 5,45TB beschikbaar)
- 1 x 250GB (standaard meegeleverde HDD)
- 2GB RAM (standaard meegeleverd)
- Windows 7 x64

Ik begin wel te merken dat het systeem wat moeite begint te krijgen met wat ik van hem vraag. Zeker sinds ik SabNZB via SSL laat downloaden (vraagt behoorlijk wat CPU)

Daarnaast heb ik de 5,45TB bijna vol :X

Ik ben erg aan het dubben over de volgende stap.

Als ik uit ga breidden met een IcyDock oplossing, 4 of 6 bay, dan kom ik uit op de 2,5" schijven. Deze zijn toch een stuk duurder dan de 3.5".

Ik speel nu met de gedachte om deze richting uit te gaan: http://www.icydock.com/goods.php?id=159
En deze vast te monteren, boven op de N54L.

Helaas wint dat nou niet echt de hoofdprijs wat betreft de "looks", dus zit er ook aan te twijfelen om alles om te bouwen in een wat groter towermodel. Aangezien ik sowieso een andere voeding zal moeten nemen, is dat ook gelijk wat makkelijker.

Moeilijk moeilijk :P

wie hier heeft ervaring met het ombouwen van de N54L, naar een Miditower?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan ga je er qua snelheid nogsteeds niks op vooruit toch? Waarom niet gewoon een simpele server/NAS pc samen stellen?

Heb hier een PC staan met Intel DH67BL moederbord + G620 processor, 4GB, 2TB draaien. Erg zuinig (27W dacht ik). Heb er XPEnology op staan (port van Synology OS naar normale x86 hardware).
Hardware is ook al weer een jaar of 4 oud, maar het werkt perfect, en alles bij elkaar was het niet eens zo duur :)

Kijk bijv. hier eens: Het grote zuinige server topic

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:26:
Dan ga je er qua snelheid nogsteeds niks op vooruit toch? Waarom niet gewoon een simpele server/NAS pc samen stellen?

Heb hier een PC staan met Intel DH67BL moederbord + G620 processor, 4GB, 2TB draaien. Erg zuinig (27W dacht ik). Heb er XPEnology op staan (port van Synology OS naar normale x86 hardware).
Hardware is ook al weer een jaar of 4 oud, maar het werkt perfect, en alles bij elkaar was het niet eens zo duur :)

Kijk bijv. hier eens: Het grote zuinige server topic
Daar zit ik ook nog aan te denken ja, tot op zeker hoogte opnieuw beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvH
wicked1980 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:18:
Ik speel nu met de gedachte om deze richting uit te gaan: http://www.icydock.com/goods.php?id=159
En deze vast te monteren, boven op de N54L.

Helaas wint dat nou niet echt de hoofdprijs wat betreft de "looks", dus zit er ook aan te twijfelen om alles om te bouwen in een wat groter towermodel. Aangezien ik sowieso een andere voeding zal moeten nemen, is dat ook gelijk wat makkelijker.
Voor uitbreiding zit ik zelf ook na te denken.
Deze twee zijn dan wat stijlvoller:
http://www.alternate.nl/I...oduct/692256?tk=7&lk=9295 Icy Dock MB561US-4SB-1
http://www.alternate.nl/S...oduct/786290?tk=7&lk=9295 Sharkoon 5-Bay RAID Box

Als 3e deze, compleet met eSATA dual channel kaartje. Alleen kaartje is niet low-profile dus zal wel weer (net?) niet passen:
http://www.alternate.nl/I...oduct/407774?tk=7&lk=9295 Icy Dock MB561US-4SBC-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
vhaaren schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:23:
[...]

Op mijn "antieke" DL380 G5 merk ik zeker dat RAID10 zelfs met tragere 2,5 inch SAS disks flink sneller is dan de Microservers.
De aanschafwaarde (voor mijn werkgever) lag echter destijds ook wel rond de 8.000 euro, dat is zo ongeveer het 15 voudige van een Microserver Gen7.
Uit interesse, hoe vergelijk je nu? De oude 2.5 inch SAS schijven hoeven niet oud te zijn. Ik verwacht dat je 10K/15K schijven hebt en dat is vandaag de dag nog steeds t zelfde. De 15K begint zelfs langzaam te verdwijnen als je naar storage oplossingen kijkt. 15K boven de 300GB zie je niet veel meer. Doordat 2.5" nu vaak de standaard is met 10K haal je hogere snelheden als de 15K 3.5" (kortere afstanden ed..). Voor snelheid word er nu meer gebruik gemaakt van SSD voor caching waardoor je performance booming is :+

Zelf heb ik in mijn G8 2x 5400rpm schijven voor storage en 1x 7200rpm voor mn test VMs. Enige upgrade waar ik naar toe wil is een Xeon en op den duur nieuwe WD RED 3/4TB. Hoop zelf nog dat 32GB op den duur mogelijk word. Heb nog niet gezocht of iemand hier al pogingen op heeft los gelaten, eventueel met custom BIOS.

Mn totaal plaatje is nu:
HP Proliamt Microserver GEN8
Intel Celeron G2020T + 16GB RAM
VMware vSphere 5.5 met hierop mn productie en testvms, zoals XPEnology, mn MS lab en VMware lab.

Veelal gebruik ik de Microserver extern, twijfel nog om Forefront TMG te gebruiken voor meerdere web listeners gezien je maar een publiek IP hebt. Dit scheelt veel custom port bindings :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Synology DSM 5.0-4493 is uit.

Deze inmiddels draaiend op XPEnology.

Voor boot images ga naar XPEnology.nl.
Images beschikbaar in verschillende formaten:

.iso
.img
.vmdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBurn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:16
panomi schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:27:

.iso
.img
.vmdk
Is een update van versie 4482 ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ro3lie schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 21:39:
[...]

Uit interesse, hoe vergelijk je nu? De oude 2.5 inch SAS schijven hoeven niet oud te zijn. Ik verwacht dat je 10K/15K schijven hebt en dat is vandaag de dag nog steeds t zelfde. De 15K begint zelfs langzaam te verdwijnen als je naar storage oplossingen kijkt. 15K boven de 300GB zie je niet veel meer. Doordat 2.5" nu vaak de standaard is met 10K haal je hogere snelheden als de 15K 3.5" (kortere afstanden ed..). Voor snelheid word er nu meer gebruik gemaakt van SSD voor caching waardoor je performance booming is :+

Zelf heb ik in mijn G8 2x 5400rpm schijven voor storage en 1x 7200rpm voor mn test VMs. Enige upgrade waar ik naar toe wil is een Xeon en op den duur nieuwe WD RED 3/4TB. Hoop zelf nog dat 32GB op den duur mogelijk word. Heb nog niet gezocht of iemand hier al pogingen op heeft los gelaten, eventueel met custom BIOS.

Mn totaal plaatje is nu:
HP Proliamt Microserver GEN8
Intel Celeron G2020T + 16GB RAM
VMware vSphere 5.5 met hierop mn productie en testvms, zoals XPEnology, mn MS lab en VMware lab.

Veelal gebruik ik de Microserver extern, twijfel nog om Forefront TMG te gebruiken voor meerdere web listeners gezien je maar een publiek IP hebt. Dit scheelt veel custom port bindings :>
Kan je beter NGINX draaien voor proxypassed, stuk minder zwaar dan TMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
FrostBurn schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:21:
[...]

Je kunt alleen updaten via de bijbehorende boot image.
Bootloader moet matchen met de DSM versie.

De xpenology site is gisteren bijgewerkt.
Je vind de boot-images en software onder de tab xpenology.

[ Voor 16% gewijzigd door donnervogel op 06-06-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 14:21

NoE

Que?

kwam dit tegen, iemand hier op tweakers dit al geprobeerd?

http://b3n.org/installed-...2-in-gen8-hp-microserver/

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Ja inbouwen was geen probleem

Processor:
Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1240 V2 @ 3.40GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:29
Zelf heb ik deze erin gezet:
Intel Xeon E3-1265LV2 - 2.5 GHz - 4 cores

Dit gedaan vanwege de lagere TDP. 45W vs 69W

Draait nu sinds oktober vorig jaar zo, en 100% stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
DennusB schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:22:
[...]

Kan je beter NGINX draaien voor proxypassed, stuk minder zwaar dan TMG.
Ben nog op zoek naar een opensource/gratis alternatief. Iemand ook nog andere alternatieven? Heb namelijk wel bij voorkeur een klein embedded VM'tje als een hele Windows server :>
RoytjeP schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 11:42:
Zelf heb ik deze erin gezet:
Intel Xeon E3-1265LV2 - 2.5 GHz - 4 cores

Dit gedaan vanwege de lagere TDP. 45W vs 69W

Draait nu sinds oktober vorig jaar zo, en 100% stabiel.
Binnenkort ga ik ook voor een Xeon upgrade, twijfel nog welke processor. Hoop eigenlijk dat iemand al goede resultaten kan tonen met 32GB upgrade, CPU zit ik soms maar even aan en dit is te overzien maar geheugen vind ik wat belangrijker. Zeker als ik een testlab heb draaien voor MS of VM met meerdere VM's wilt dit wel wat geheugen snoepen.. Voorheen deed ik dit lokaal met Workstation en toen pakte ik gerust 25GB ram. Xeon + 32GB zou de Gen8 echt ideaal maken.

Heb recentelijk ook bij een klant een Microserver aangeboden, deze gaat op losse locaties als DC/FS draaien en middels DFS terug synchroniseren naar het datacenter. :+

[ Voor 55% gewijzigd door ro3lie op 07-06-2014 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
32GB zal het niet worden, dr zijn er al die het getest hebben maar zonder resultaat...

http://homeservershow.com...92-32gb-in-g8/#entry71067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
Naast mijn GEN8 zou ik een Nxx willen kopen voor storage (ESXi, Server2012R2, vRouter en 1 vm) voor welke MS zou ik best gaan de N40 of N54L enige verschil tussen beide is de Proc. maar ga je het verschil wel merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

ShadowBumble

Professioneel Prutser

panomi schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:27:

.iso
.img
.vmdk
FrostBurn schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:21:
[...]

Ik draai hier zelfs nog de Gnoboot 10.4 + Xpeno 5.4458 update 2, draait tot nu toe echt super stabiel en zelf vraag ik me ook af of upgraden noodzakelijk is, tot nu toe heb ik nog geen overtuigende redenen kunnen vinden hiervoor.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iAbdel schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:59:
Naast mijn GEN8 zou ik een Nxx willen kopen voor storage (ESXi, Server2012R2, vRouter en 1 vm) voor welke MS zou ik best gaan de N40 of N54L enige verschil tussen beide is de Proc. maar ga je het verschil wel merken?
Is de N40L dan nog te verkrijgen? Ik meende dat die eol was. Ikzelf heb ruim een jaar geleden er een 2e hands gekocht en ben er uitermate tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
ShadowBumble schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:54:
[...]

[...]

Ik draai hier zelfs nog de Gnoboot 10.4 + Xpeno 5.4458 update 2, draait tot nu toe echt super stabiel en zelf vraag ik me ook af of upgraden noodzakelijk is, tot nu toe heb ik nog geen overtuigende redenen kunnen vinden hiervoor.
Updaten is niet verplicht. Als je tevreden bent met je huidige installatie en de updates niet bijzonder interessant vindt zou ik het zo laten.

Inmiddels is versie DSM 5.0-4493 Update 1 uit welke het laatste lek in OpenSSL verhelpt.

Zie voor een update handleiding http://www.xpenology.nl/installatie-dsm-5-0-4493-update-1/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:38
Voor thuis ben ik op zoek naar een server.
Zal een 2de handse HP N40L microserver een goede keus zijn?

Of kan ik beter voor bijvoorbeeld een Synology 4 bay nas of de zelfbouw best buy server?
Ik wil de server voornamelijk gebruiken als fileserver zodat ik op 1 plek alle bestanden kan opslaan.
Verder wil ik hem gebruiken om te downloaden en bestanden vanaf afstand te benaderen en op te slaan.

Ik zit er aan te denken om er linux op te zetten of Xpenology.
Zal deze server snel genoeg voor mij zijn, dit vanwege de langzamere CPU?

Dit omdat deze servers vaak compleet met hardeschijven op vraag en aanbod/marktplaats staan.
En de prijzen hiervan meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
thespeed schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:11:
Voor thuis ben ik op zoek naar een server.
Zal een 2de handse HP N40L microserver een goede keus zijn?

Of kan ik beter voor bijvoorbeeld een Synology 4 bay nas of de zelfbouw best buy server?
Ik wil de server voornamelijk gebruiken als fileserver zodat ik op 1 plek alle bestanden kan opslaan.
Verder wil ik hem gebruiken om te downloaden en bestanden vanaf afstand te benaderen en op te slaan.

Ik zit er aan te denken om er linux op te zetten of Xpenology.
Zal deze server snel genoeg voor mij zijn, dit vanwege de langzamere CPU?

Dit omdat deze servers vaak compleet met hardeschijven op vraag en aanbod/marktplaats staan.
En de prijzen hiervan meevallen.
Ik gebruik de server op dit moment met Debian X64 (CLI, geen grafisch gedoe) om te downloaden (Sabnzbd, Sickbeard, Autosub, Couchpotato) en als file server. Daarnaast staat er nog een Virtual PC aan die zo nu en dan wat taken uitvoert.

Geen enkel probleem qua snelheid, kan gewoon tijdens het downloaden/uitpakken meerdere bestanden kopiëren of op meerdere HTPCs een film kijken.

Sabnzbd haalt ook gewoon de volledige snelheid met downloaden, alleen het repareren/uitpakken duurt iets langer dan ik gewend was op een krachtigere machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thespeed: Ik heb een jaar geleden zelf een 2e hands N40L gekocht en heb er geen moment spijt van gehad! Ik denk dat de N40L een van de meest ideale thuisservers is die je kan bedenken, als je uitgaat van een thuisnetwerk met +/-10-15 netwerk devices.
Als je de server voor een scherpe prijs kan kopen, dan is mijn advies dat zeker te overwegen. Wat ik wel gedaan heb is extra disks (2x2TB in Raid1) en 2GB extra geheugen plaatsen.
Ik heb er zelf behoorlijk wat services op draaien:
Zentyal (een SBS config boven op Ubuntu Server) als Gateway en Domein Controller. Verder een Drupal instance en Owncloud. Ook heb ik munin er op geinstalleerd om te kunnen zien wat er allemaal gebeurd op de server.
De server zelf heeft (tot nu toe) ruim voldoende resources om de boel draaiende te houden en het verbruik is prima te noemen (gemiddeld 35W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Bedankt voor de reacties.
Dan denk ik dat ik ook maar voor een microserver ga waarop ik Linux installeer.

Is een microserver met raid controller (HP 400, 410) aan te raden?
Of is software raid beter?
Zelf ben ik niet zo op de hoogte van raid controllers maar ik zie ze soms 2de hands staan met zo'n controller. Ik zal denk ik in Raid 5 gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 410i is behoorlijk prijzig. EUR150+ in een server die minder dan 200 euro kost?? Dat lijkt me een beetje overkill.
Ik heb zelf software raid toegepast (voor /home) / staat bij mij op een SSD van 60GB en /var staat op de meegeleverde Sata schijf van 250GB.
Wat ik wel heb gedaan is een extra Intel 2port GB nic er bij geplaatst. Dit omdat ik mijn server als Gateway gebruik en een extra nic wilde hebben om als Captive Portal te laten dienen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 11:04
Hoe zit het inmiddels met het standby/sleep/spindown gaan van de schijven icm xpenology?
Voorheen was het zo dat deze altijd op volle toeren bleven draaien.

Heb nu OMV draaien op mijn HP N40L maar wilde het komend weekend weer eens naar xpenology gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Eoghlear schreef op zondag 22 juni 2014 @ 23:02:
Hoe zit het inmiddels met het standby/sleep/spindown gaan van de schijven icm xpenology?
Voorheen was het zo dat deze altijd op volle toeren bleven draaien.
Ik gebruik XPEnology vanaf versie 4.3 en heb hier eigenlijk nooit problemen mee ondervonden. In versie 4.3 moest je met een script zorgen dat je USB stick werd uitgeworpen om spindown mogelijk te maken. Vanaf versie 5.0 heeft dit geen invloed meer en kun je de USB stick gewoon actief laten.

Hibernation is het wel afhankelijk van de services die je wenst te gebruiken. Als een bepaalde service je hdd's actief houden zullen deze uiteraard niet in spindown/hiberantion gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 23:35
Plex schijnt ook op de HP N40L niet echt lekker te draaien, maar kun je bijv. een andere processor in deze server drukken zodat het wel goed werkt? Ik lees trouwens alleen slechte verhalen over server 2012 icm Plex en nergens hoe Plex onder DSM draait. Zijn er eigenaren die daar ervaring mee hebben?

Ga ik er veel op voorruit als ik deze server met DSM 5 uitrust en mijn Synology 211+ erdoor ga vervangen?

[ Voor 23% gewijzigd door rimave op 23-06-2014 16:43 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
rimave schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:42:
Plex schijnt ook op de HP N40L niet echt lekker te draaien, maar kun je bijv. een andere processor in deze server drukken zodat het wel goed werkt? Ik lees trouwens alleen slechte verhalen over server 2012 icm Plex en nergens hoe Plex onder DSM draait. Zijn er eigenaren die daar ervaring mee hebben?

Ga ik er veel op voorruit als ik deze server met DSM 5 uitrust en mijn Synology 211+ erdoor ga vervangen?
Je wilt dan Plex Media Server gebruiken toch?
Ik heb Plex Media Server draaien op mijn N40L onder XPenology en dat draait als een zonnetje. Mijn TV heeft een eigen Plex client en dat werkt zelfs beter dan welke mediaplayer ik ooit heb gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 23:35
Samsung heeft een plex app in hun smart tv functie. Die wil ik graag gebruiken.
Zodoende hoef ik geen los kastje meer aan mijn tv te hangen.

Qua stroomverbruik zal de HP wel iets meer verbruiken neem ik aan?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
rimave schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:23:
Samsung heeft een plex app in hun smart tv functie. Die wil ik graag gebruiken.
Zodoende hoef ik geen los kastje meer aan mijn tv te hangen.

Qua stroomverbruik zal de HP wel iets meer verbruiken neem ik aan?
Ja die gebruik ik ook en dat werkt perfect. :)
N40L gebruikt wel iets meer maar ook weer niet superveel dus vind dat zelf nogal een non issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

ro3lie schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:26:
Ben nog op zoek naar een opensource/gratis alternatief. Iemand ook nog andere alternatieven?
Openmediavault. Van de maker van FreeNAS, zeer stabiel draaiend op basis van Debian Wheezy.
Draai het al half jaar en ben zeer tevreden.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Ome Ernst schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 19:47:
[...]

Openmediavault. Van de maker van FreeNAS, zeer stabiel draaiend op basis van Debian Wheezy.
Eens. Gebruik het nu ook ongeveer een half jaar en het werkt echt perfect. Erg stabiel, genoeg plugins e.d., waaronder Transmission torrents, en met een aparte installer ook zaken als CouchPotato, Sickbeard, SabNZBd, etc.

Ik heb er 4x 1TB in zitten, waarvan 2 in RAID0 voor films en andere dingen waarvan het niet zo'n ramp is als het weg is en 2 in RAID1 voor backups :)

Streamen naar m'n HTPC met XBMC gaat echt perfect :D Erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Ome Ernst schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 19:47:
[...]

Ben eigenlijk op zoek naar een soort proxyserver zoals Microsoft Forefront TMG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Ik heb nu ook een gebruikte N40l gekocht
met 4 schijven en een P410 raid controller met 256mb geheugen.
Nu alleen nog in twijfel als ik Xpenology, Debian, Freenas of Openmediavault ga draaien.
Vooral de Raid configuraties brengen mij aan het twijfelen.

Raid 5 blijkt niet altijd even betrouwbaar en gaat niet echt fijn met de P410 raid controller zonder batterij.
Althans dat lees ik op bepaalde forums.
ZFS blijkt heel betrouwbaar te zijn maar vergt veel van de CPU.
SHR blijkt trager te zijn dan Raid 5 en lijkt me ook niet handig als je ooit wilt wisselen van besturingssysteem.

Misschien een combinatie met 2 schijven in raid 0 (Films, downloads) en 2 schijven in Raid 1 (belangrijke documenten, en foto's)

Maarja gebruik ik dan die raid controller of haal ik de raid controller eruit en doe ik het met software raid en de kabel dan ingeplugd op het mainboard van de N40l.
Dit zodat als er problemen zijn met de raid controller dat je de raid configuratie nog kunt aanspreken op een andere computer.
En vanwege het niet goed samenwerken met bepaalde raid configuraties.
Zelf heb ik met raid configuraties en dergelijke weinig ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
thespeed schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:41:
Nu alleen nog in twijfel als ik Xpenology, Debian, Freenas of Openmediavault ga draaien.

Raid 5 blijkt niet altijd even betrouwbaar en gaat niet echt fijn met de P410 raid controller zonder batterij.
Althans dat lees ik op bepaalde forums.
ZFS blijkt heel betrouwbaar te zijn maar vergt veel van de CPU.
SHR blijkt trager te zijn dan Raid 5 en lijkt me ook niet handig als je ooit wilt wisselen van besturingssysteem.

Misschien een combinatie met 2 schijven in raid 0 (Films, downloads) en 2 schijven in Raid 1 (belangrijke documenten, en foto's)

Maarja gebruik ik dan die raid controller of haal ik de raid controller eruit en doe ik het met software raid en de kabel dan ingeplugd op het mainboard van de N40l.
Dit zodat als er problemen zijn met de raid controller dat je de raid configuratie nog kunt aanspreken op een andere computer.
En vanwege het niet goed samenwerken met bepaalde raid configuraties.
Zelf heb ik met raid configuraties en dergelijke weinig ervaring.
Ik kan je ZFS aanraden, het kan dan wel zwaarder voor de CPU zijn maar ik trek alsnog (zonder RAID controller) m'n gehele gigabit lijn dicht... sneller is dus niet nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Ik had ZFS al draaien op een N36L zonder problemen, dus een N40L moet het ook kunnen :) Je moet wel zorgen voor veel RAM, want dat heeft ZFS echt wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
thespeed schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:41:
Voor hoeveel heb je die gekocht?
Pagina: 1 ... 19 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.