Kju schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:09:
Ik vraag me af of jij ook eerst een dag gratis wil werken voor iemand voordat hij besluit of hij met je in zee wil gaan en dan pas begint met betalen.
Je mag het verhaal ook omdraaien, als een klant niet van plan is om ergens anders te shoppen en voldoende vertrouwen heeft in de adviseur, zal hij ook een dergelijke opdracht zonder commentaar ondertekenen, zo ook 95% van de klanten die bij ons voor een hypotheek komen. Die drie klanten die per jaar binnen en er bezwaar tegen hebben zijn wij, en daarmee ook iedere andere adviseur, liever kwijt dan rijk.
Het maakt ook verder niet heel veel uit, als jij wil gaan shoppen moet je dat ook vooral doen.

Let's just agree to disagree.
Dat van niet betalen totdat je het product neemt is juist normaal. De bakker vraagt toch ook niet geld om de winkel binnen te lopen? Bij een kledingwinkel hoef je voor passen van kleding toch ook niet te betalen? Of als je een nieuwe auto koopt, dan hoef je toch ook eerst de verkoper zijn salaris te betalen voordat hij met je in gesprek gaat?
Ik ben ook direct weggelopen bij adviseur die eerst geld vraagt - die moet namelijk enorm onzeker zijn van zijn product (of heel slecht als adviseur), als hij van tevoren de provisie moet ontvangen zonder mij geholpen/iets verkocht te hebben. Dat gebeurt namelijk vrijwel nergens anders in de economie.
Bovendien, als ik het goed heb, zijn de kosten zijn alleen aftrekbaar als ze bij de afsluitkosten horen (dus de adviseur waar je je hypotheek haalt). Ga je dus toch vooraf betalen en vervolgens kiezen voor een andere adviseur, dan betaal je niet alleen 2x dezelfde kosten - je mist ook een deel van de aftrekbaarheid omdat die maar bij 1 van de adviseurs mogelijk is.
offtopic:
Bij ons bedrijf is het maar 1x voorgekomen tot nu toe dat we een klant geld vroegen voor een offerte; we waren toen al 3 jaar zeer intensief bezig met die klant en het management wou polsen of deze wel serieus was aangezien de normale tijdsperiode 1-2 maanden is tussen offerte en wel/geen aankoop.
[
Voor 18% gewijzigd door
Xanaroth op 21-06-2012 07:55
]