Jorn1986 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 22:27:
[...]
Proves my point exactly. Je KAN mogelijk maar 75% van het maximale vermogen van een multi-rail voeding afnemen, omdat je dus geen vrijheid hebt in de manieren van aansluiten. Gevolg: veel ongebruikt vermogen op afgezekerde lijnen.
Jij gelooft in zulke onzin marketing van bijvoorbeeld XFX?
http://xfxforce.com/en-gb...on-Full-Modular-Gold.aspx
Dat is natuurlijk onzin, daarnaast beschikt de voeding gewoon vier 12V lijnen alleen adverteren ze met single rail omdat ze die onzin al tijden verspreiden. Dus dan zou het vreemd zijn om nu in eens anders te doen, al doen ze het dus toch wel alleen volgens de marketings afdeling niet.

Speciaal voor jouw een tekening gemaakt in paint, van hoe het werkt.
Leg mij nu eens bij deze voeding uit hoe je ongewenst een rail kan overbelasten, dat zal gewoon niet gaan behalve bij kortsluiting.
Klopt, maar als jij groepen gaat scheiden, ga je opzettelijk een te zware voeding aanschaffen omdat je NOOIT alle losse rails op 100% kan gaan belastten vanwege de hele opzet van een modulaire voeding die de boel scheidt.
Je hoeft ook niet elke rail tot 100% te belasten wil je voeding tot 100% belasten dat is onzin zie bijvoorbeeld de tekening van mij hierboven. Anders zou het betekenen dat de voeding die ik heb getekend 275A op de 12V zou kunnen leveren terwijl het maar 100A is.
Precies: er wordt aangegeven hoeveel watt er per connector maximaal afgegeven wordt. Vervolgens gaan voedingsfabrikanten daarop inspelen, en zekeren de boel op nét wat hogere ampèrages: gevolg: je zal nooit het maximale vermogen uit je voeding kunnen trekken.
Ze doen nooit net wat meer maar altijd veel veer, er wordt rekening gehouden met overkloks.
Dikgedrukt: maar dat wil ik helemaal niet!
Je moet als gebruiker de vrijheid hebben de boel met de modulaire kabels aan te sluiten hoe jij wilt: het zou niet aan de voedingsfabrikant moeten liggen hoe jij de boel aan gaat sluiten, laat staan hoe jij de voeding gaat belasten.
Lees nou eens wat ik allemaal zeg....
En ik hoop dat dit de laatste keer is dat je iemand een modulaire voeding aanraadt.
Nee, modulaire voedingen vinden mensen vaak handig.
Single rail voedingen doorstaan prima de veiligheidstests met kortsluiting (dat bewijzen meerdere reviews!), en zoals ik je eerder in een link heb laten zien gaat hij keurig uit bij kortsluiting (niks geen afgebrande kabels, dat is LANGDURIG in het filmpje, wat nergens op slaat). De voedingen met een sterke single rail voldoen keuring aan de gestelde veiligheidsnormen, anders waren ze niet op de markt verschenen: ze hebben zich bewezen veilig te zijn voordat ze op de markt zijn verschenen.
Je snapt het weer niet. Natuurlijk gaat een voeding uit als je alle kabels met elkaar kortsluit zo verdeel je de stroom immers zo veel dat je de kabels niet kan overbelasten. Maar dat is niet realischtisch kortsluiting heb je immers maar op één plek en niet aan elke kabel tegelijk. Als je het hebt op maar één kabel of draad dan krijg je dus dat het volledig mis gaat. Maar dit heb ik ook al tien keer verteld...
Mocht je dan toch componenten hebben die kortsluiting maken: bij de kortsluiting zelf is er allang kortstondig schade aangericht aan de componenten, dat de maximale stroom dan tijdelijk effe wat hoger is doet er dan allang niet meer toe, omdat het componentje in de meeste gevallen toch allang kapot was gegaan (anders gaf het geen kortsluiting). Bovendien wordt in veel gevallen door de kortstondig hogere stroom er meteen een duidelijkere brandplek zichtbaar gemaakt: weet je tenminste zeker welk component stuk is, in plaats van echt helemaal NIKS te zien in sommige gevallen van kortsluiting.
Idd liever je huis afgebrand door een goede kortsluiting dan helemaal geen zichbare schade.
Hoop dat je het dit keer wel snapt.