Dat vroeg ik mij eerder ook al af in deze thread. Meeste mensen lijken HRA te willen afschaffen omdat het woningen betaalbaarder gaat maken, maar daar geloof ik zelf weinig van (ze worden misschien wel goedkoper maar netto lasten stijgen waarschijnlijk in meest positieve geval gelijkmatig mee).
Mij gaat het er in deze discussie voornamelijk om dat de woningmarkt problemen oplevert. Het grootste probleem is dat mensen die tussen modaal en zo'n 40K vrijwel niet aan een huis kunnen komen. Ik vraag me heel erg af hoe de markt er over pakweg 20 jaar uitziet en of het voor mijn kinderen mogelijk is om dan nog aan fatsoenlijke woonruimte te komen. Ik heb zelf het idee dat de HRA eraan bijgedragen heeft dat we geen gezonde woningmarkt meer hebben (ok, ik kan ernaast zitten ik ben nou eenmaal geen econoom) Maar wat dat betreft zou afschaffing van de HRA mijn voorkeur hebben.
Aangezien de HRA al 120 jaar bestaat denk ik niet dat je daar de schuld neer kan leggen van de geëxplodeerde huizenprijzen. In mijn beleving zijn de huizenprijzen gaan exploderen toen meer vrouwen gingen werken en het 2e inkomen volledig mee geteld mocht worden voor de hypotheek. Daarom kan je met een modaal salaris geen modale woning kopen. In onze huizenprijzen zit verwerkt dat je op basis van 2 inkomens een huis koopt.
Gemiddelde huizenprijs ligt op ongeveer 230k. Modaal inkomen is 33k. Dus 230k is +/- 7 keer modaal. Als je uitgaat van 4,5 keer inkomen voor hypotheek is dit dus 1,6 keer modaal inkomen. Komt dus redelijk goed overeen met de tweeverdienersnorm in Nederland

.
Denk niet dat huizen ineens goedkoper gaan worden dan dat er aan hypotheek gekregen kan worden met 1,6 keer modaal

.
Voordelen van afschaffen HRA:
- Minder kwetsbare economie door lagere woningschuld in Nederland
- Banken worden niet meer zo sterk gesponsord door overheid (ze verdienen nu erg veel door hoogte van de leningen)
- Vrije sector huur wordt aantrekkelijker (want huizenprijzen zullen dalen; dus naar verhouding meer te verdienen)
- Overheid heeft weer meer centjes om uit te geven

- Aflossen/sparen heeft weer meer zin; bevordert dus bezitvorming.
Nadelen afschaffen HRA (ook bij geleidelijk):
- Grotere kans op restschuld bij verkoop huis, is nadelig voor economie.
- Zonder compensatie is het in weze lastenverzwaring wat nadelig is voor economie
- Onzekerheid over invloed op economie.
- Mogelijk bij te snel afbouwen heftige invloed op huizenmarkt
... vul maar aan

Ik denk ook niet dat dat zo is. Er zullen genoeg mensen zijn die ontzettend hard werken en uiteindelijk met een laag salaris naar huis gaan. Daar zal je waarschijnlijk genoeg voorbeelden van kunnen vinden. Ik vraag me overigens wel af of dat de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. Als ik hier op mijn werk kijk, dan zie je iedere dag een paar minuten voor tijd hetzelfde groepje mensen staan om uit te kunnen klokken. Diezelfde mensen hoor je tijdens de lunchpauze klagen dat ze te weinig betaald krijgen. Tsja, daar heb ik dan toch mijn bedenkingen bij...
Goed voorbeeld van wat er denk ik bedoelt wordt met "mensen die veel verdienen werken daar ook hard voor". Echter komen mensen met instelling zoals je hierboven omschrijft natuurlijk op elk niveau voor. Er zullen ook mensen zijn die (vanwege hun opleidingsniveau) ruim modaal verdienen en alsnog de kantjes er vanaf lopen.