Alleen het HRA volledig afschaffen zal vergaande consequensties hebben, in ieder geval op de korte termijn. Persoonlijk denk ik dat je naar een combinatie zal moeten gaan van verlaging van de (loon)belastingtarieven en het afschaffen van HRA.
Met het verlagen van het belastingtarief (minder inkomsten overheid) verhoog je het besteedbaar inkomen
Met het afschaffen van de HRA (minder kosten overheid) voorkom je het effect dat hoe meer hypotheek je trekt en hoe meer je verdient, hoe meer je terug krijgt (dit is juist het effect wat we niet willen lijkt mij)
Doordat het besteedbaar inkomen min of meer intact blijft zullen huizenprijzen niet als een kaartenhuis instorten. Je hebt geen aftrek meer maar aan andere kant hoger besteedbaar inkomen. Wat je dus kan besteden aan een huis blijft dus min of meer gelijk.
Het voordeel van dit alternatief tov het alleen maximeren van een hypotheek: huizen boven het maxium zullen hard dalen omdat ik aanneem dat kosten voor huizen boven het maximum exponentieel hoger komen te liggen dan huizen onder het maximum. Daarmee stokt doorstroming volledig en zadel je huidige eigenaren van huizen boven het maximum niet op met een gigantisch gat in eigen vermogen
Wat ik voorstel lost overigens het probleem dat starters moeilijk een woning kunnen vinden (het origineel doel van HRA) NIET op. In eerste instantie zullen starters wellicht meer besteedbaar inkomen hebben doordat belasting tarief lager wordt maar door verdwijnen aftrek verdwijnt dit voordeel.
Mijn voorstel is er vnl op gericht om minimaal impact te hebben op de woningmarkt en het verwijderen van het ongewenste effect dat hoe meer je verdient en hoe meer hypotheek je neemt, hoe meer "voordeel" je hebt.
Het allermoeilijkste is het bepalen van de nieuwe belastingtarieven zodanig dat het netto effect op de bevolking navenant nihil is maar tevens voor de overheid nog te bekostigen moet zijn.
/edit Huursubsidies moeten natuurlijk ook herzien worden maar laat ik wel voorop stellen dat huursubsidie voor de minder bedeelden overeind moet blijven.
[
Voor 3% gewijzigd door
Chief op 18-01-2012 10:03
]