'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Dus als ze die nieuwe lens optisch gelijk (of beter) laten presteren dan ben ik al blij. Mag die van mij best 800 euro kosten (mits goed gebouwd), dat is nog 200~300 euro goedkoper dan de Canon
Maargoed inderdaad eerst reviews afwachten....
Ik zou graag mijn oude Sigma 300mm telezoom vervangen door een beter objectief.
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen een:
Canon EF 70-200mm f/4L USM
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Velen staan voor de keuze om dit objectief te kopen of een Canon 70-300IS USM. De verschillen tussen deze twee objectieven zijn het bereik, de vaste lichtsterkte, de snelheid van de AF, de bokeh en de beeldstabilisator. De eerste en de laatste eigenschap zijn in het voordeel van de 70-300IS USM, de andere in het voordeel van de 70-200/4.0. Kies het objectief op basis van de eigenschappen die voor jou van belang zijn!
Qua prijs ontloopt het elkaar niet heel veel. Voordeel van de 300mm uiteraard de 100mm extra + IS, maar de 200mm L lens is optisch sterker (mooie bokeh) en F4 is F4 over t hele bereik.
Hoewel ik zeker weet dat beide een hele goede koop zou zijn, zou ik graag nog even sparren alvorens ik tot koop over ga. 100euro is toch de moeite waard dit goed te overwegen. Ervaringsdeskundigen in de zaal?
Gebruik: Als amateur fotografeer ik graag: Sport (surf) fotografie, natuur, en voor “walk around doeleinden”.
http://www.dpreview.com/n...24mm_f2p8_IS_28mm_f2p8_IS
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
[ Voor 39% gewijzigd door Hamed op 07-02-2012 09:14 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
Verwijderd
Canon heeft GEEN IS in de 24-70 II
http://www.usa.canon.com/...il&docId=0901e0248044cf6e
Maar wel een nieuwe 24 2.8 IS en 28 2.8 IS !
Als je geld hebt om een lens zoals deze kopen dan kun je ook €100 extra dokken voor een filter. Zo niet dan zijn ze altijd via Ebay te verkrijgen voor €20 of zo.Villean schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:29:
Meer jammer omdat dat formaat nogal duur is voor een filter
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
$849 RRP voor de 24-70; ben benieuwd wat dat in € is.Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:31:
Inmiddels officieel
Canon heeft GEEN IS in de 24-70 II
http://www.usa.canon.com/...il&docId=0901e0248044cf6e
Maar wel een nieuwe 24 2.8 IS en 28 2.8 IS !
En ergens anders lees ik $2.299
[ Voor 17% gewijzigd door loeberce op 07-02-2012 10:23 ]
Dat is de 24mm. De 24-70 word ietsjes duurder:loeberce schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:21:
[...]
$849 RRP voor de 24-70; ben benieuwd wat dat in € is.
En ergens anders lees ik $2.299
Zal wel $ == € worden qua prijs.The EF 24-70mm f/2.8L II USM lens is expected to be available in April for an approximate retail price of $2,299.00.
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Ik wacht toch maar met de aanschaf van de 24-70 eerste versie. En wacht de eerste reviews af. ben erg benieuwd hoe die presteert op 24mm.jip_86 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:24:
[...]
Dat is de 24mm. De 24-70 word ietsjes duurder:
[...]
Zal wel $ == € worden qua prijs.
Kwa prijs is het afwachten wat het in Nederland gaan doen. Bij lancering zal de prijs waarschijnlijk wel $ == € van de adviesprijs zijn, maar hopend na verloop van tijd gaan zaken.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Met sport heb je niks aan stabilisatie, wel aan een groter diafragma. Los van de betere beeldkwaliteit van een LNeil CB schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:55:
Ik zit enorm in dubio.
Ik zou graag mijn oude Sigma 300mm telezoom vervangen door een beter objectief.
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen een:
Canon EF 70-200mm f/4L USM
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Velen staan voor de keuze om dit objectief te kopen of een Canon 70-300IS USM. De verschillen tussen deze twee objectieven zijn het bereik, de vaste lichtsterkte, de snelheid van de AF, de bokeh en de beeldstabilisator. De eerste en de laatste eigenschap zijn in het voordeel van de 70-300IS USM, de andere in het voordeel van de 70-200/4.0. Kies het objectief op basis van de eigenschappen die voor jou van belang zijn!
Qua prijs ontloopt het elkaar niet heel veel. Voordeel van de 300mm uiteraard de 100mm extra + IS, maar de 200mm L lens is optisch sterker (mooie bokeh) en F4 is F4 over t hele bereik.
Hoewel ik zeker weet dat beide een hele goede koop zou zijn, zou ik graag nog even sparren alvorens ik tot koop over ga. 100euro is toch de moeite waard dit goed te overwegen. Ervaringsdeskundigen in de zaal?
Gebruik: Als amateur fotografeer ik graag: Sport (surf) fotografie, natuur, en voor “walk around doeleinden”.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Maar dat zakken tot een beetje redelijk niveau vergeleken met de 24-70 f/2.8L USM kan wel een jaar duren. De prijzen van lenzen veranderen niet erg snel. Er zijn zat lenzen waarvan de prijs langer dan 5 jaar vrijwel constant blijft.Superdaantje schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:42:
Ik wacht toch maar met de aanschaf van de 24-70 eerste versie. En wacht de eerste reviews af. ben erg benieuwd hoe die presteert op 24mm.
Kwa prijs is het afwachten wat het in Nederland gaan doen. Bij lancering zal de prijs waarschijnlijk wel $ == € van de adviesprijs zijn, maar hopend na verloop van tijd gaan zaken.
[ Voor 48% gewijzigd door Kid Jansen op 07-02-2012 11:49 ]
Voor een 35/2IS USM en 50/1.4IS USM zou ik dat geld wel over hebben.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
De weathersealing van de 70-200 zou ook wel fijn kunnen zijn als je op het strand met veel wind in de weer bent. Aan de andere kant vrees ik dat 200mm een beetje aan de korte kant is als ze wat verder van de kust aan het surfen zijn.JT schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:46:
Met sport heb je niks aan stabilisatie, wel aan een groter diafragma. Los van de betere beeldkwaliteit van een L
Verschil in diafragma is trouwens niet zo wereldschokkend dat ik daarop de beslissing zou baseren. Wel eens met de opmerking dat je beter een groter diafragma kan hebben dan IS in dit geval.
Goed punt. Dit bedacht ik mij na het typen van bovenstaande bericht ook. De 1.4 kan je voor ~900 euro wel tweedehands krijgen zelfs.henkie196 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:35:
Dan kan je beter de oude 24 f2.8 halen, de nieuwe zou zo rond de 900$ moeten gaan kosten. En dan is de stap naar de 24L nog niet eens zo groot, zeker aangezien je er 2 stops aan lichtsterkte mee wint. Dat wint het nog niet van de 3-4 stops die de IS waarschijnlijk goed zou moeten kunnen maken, maar daar heb je dan weer alleen iets aan als het onderwerp van de foto niet beweegt.
Echt?abrakadaver schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:56:
Prijzig! Van de 24-70 II verwacht ik ongeveer een zelfde kwaliteitsverbetering als bij de 70-200 II. Ik ben vooral benieuwd naar die primes, niet dat ik echt een potentiele koper ben ivm 't brandpunt maar ik vind 't wel heel interessant dat canon (EINDELIJK) z'n EF primes update. Ik had dit eigenlijk niet verwacht!
Voor een 35/2IS USM en 50/1.4IS USM zou ik dat geld wel over hebben.
Ik schiet nu al met de 35/2 zulke lange sluitertijden dat de mensen op de foto's bewogen zijn. Leuk dat ik dan met IS sluitertijden van 1 ~0,5 seconden kan halen maar nuttig is het niet. Tenzij je de lens idd voor landschapjes oid wilt gebruiken maar volgens mij schiet jij ook meer mensjes enzo
Tamron kan nu wel enorm gaan schoren als die 24-70 van hun een beetje goed presteert, want met de prijs van de Canon 24-70II zijn denk niet veel mensen blij. Positioneert Canon die lens lekker voor de " elite" en dan kan Tamron het segment eronder bedienen, want veel concurrentie is daar niet op de tweedehands 24-70 van Canon en de brakke Sigma's na
Ik zie wel wat er allemaal gaat gebeuren, ga dus echt geen 1500€ ofzo uitgeven voor een 24-70II, dan eerder een Tamron als die goed word en niet te duur is of toch een oude 24-70.
[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 07-02-2012 13:08 ]
Want laten we wel wezen. Op het moment dat Sigma of Tamron een lens maken die net zo goed presteert als een Canon of Nikon, dan is de prijs ook net zo hoog als een Canon of Nikon.
Maar je hebt gelijk, ik betaal m'n hypotheek wel 2 maanden niet ofzo. Want als ik een nieuwe body haal moet daar inderdaad ook een dure lens bij
Ik ben al een hele tijd aan het sparen voor een nieuwe body dat ik daar dan genoeg geld voor heb betekend toch niet meteen dat ik zwem in het geld en ook gelijk een nieuwe lens erbij kan halen
De usm is altijd welkom en de IS kan ik goed gebruiken om te filmen. Dat filmen doe ik niet zo veel, maar ik merk nu al dat IS (en een monopod) toch wel erg wenselijk is.sapphire schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:07:
[...]
Echt?
Ik schiet nu al met de 35/2 zulke lange sluitertijden dat de mensen op de foto's bewogen zijn. Leuk dat ik dan met IS sluitertijden van 1 ~0,5 seconden kan halen maar nuttig is het niet. Tenzij je de lens idd voor landschapjes oid wilt gebruiken maar volgens mij schiet jij ook meer mensjes enzo
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
De lens maakt de foto, niet de body. Ik zou altijd investeren in een lens boven een body.sapphire schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:22:
Hij mag ook wel minder presteren, doet mijn 28-75 toch ook. Die was dan ook een kwart van de prijs.
Maar je hebt gelijk, ik betaal m'n hypotheek wel 2 maanden niet ofzo. Want als ik een nieuwe body haal moet daar inderdaad ook een dure lens bij
Ik ben al een hele tijd aan het sparen voor een nieuwe body dat ik daar dan genoeg geld voor heb betekend toch niet meteen dat ik zwem in het geld en ook gelijk een nieuwe lens erbij kan halenDus ja dan maar minder glas, so be it.
Ik vind het lastig om qua technische termen f4 vs f5.6 te moeten beslissen, is daar een groot verschil. Is dit ergens te vergelijken?henkie196 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:57:
[...]
De weathersealing van de 70-200 zou ook wel fijn kunnen zijn als je op het strand met veel wind in de weer bent. Aan de andere kant vrees ik dat 200mm een beetje aan de korte kant is als ze wat verder van de kust aan het surfen zijn.
Verschil in diafragma is trouwens niet zo wereldschokkend dat ik daarop de beslissing zou baseren. Wel eens met de opmerking dat je beter een groter diafragma kan hebben dan IS in dit geval.
f/4 of f/5.6 is 1 stop lichtsterkte verschil ofwel een halvering/verdubbeling van je sluitertijd of ISO.Neil CB schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:22:
[...]
Ik vind het lastig om qua technische termen f4 vs f5.6 te moeten beslissen, is daar een groot verschil. Is dit ergens te vergelijken?
http://www.digitalefotogr...rsus/belichtingsdriehoek/
Voor het effect op je scherptediepte zie:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit, f/4 of f/5.6 is geen van beide heel erg lichtsterk.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat is nogal een schot voor open doel wat je daar doet..Lapras schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:33:
[...]
De lens maakt de foto, niet de body. Ik zou altijd investeren in een lens boven een body.
Natuurlijk is je bewering waar (hoewel de fotograaf nòg belangrijker is..) maargoed.
Even serieus, op een gegeven moment zijn de digitale body's een paar generaties verder, en dat kan een aanzienlijk verschil in beeldkwaliteit opleveren. Op een gegeven moment maakt een betere body meer verschil dan een (nog) betere lens.
en crops hebben (nog) geen f/2 zoomlenzen. Dus die 24-70/2.8 geeft op FF ook resultaten die je met een zoom op crop niet kan bereiken.
Dus ik snap wel een beetje waarom je al je spaarcentjes bij elkaar legt voor een FF body en dan niet genoeg geld over hebt voor lenzen.
Maar in het algemeen is de groep mensen waarvoor dat geld héééééél erg klein. Dat is niet een groep waarop Canon haar beleid op zal afstemmen.
(De mensen die zodanig fanatiek met hun hobby zijn dat ze de FF echt de moeite waard vinden, zullen ook al snel de beter presterende zoom echt de moeite waard vinden. Dus uiteindelijk kopen ze dan als ze weer genoeg gespaard hebben toch wel die 24-70 II )
Een 24-70/2.8 geeft op een 1100D dezelfde smalle DoF als op een 5D2. Alleen de beeldhoek is anders door de cropfactor, de 'bokeh' blijft hetzelfde. Natuurlijk is de DoF bij de qua zoombereik vergelijkbare 17-55IS wel groter op equivalente brandpuntsafstand, maar het is nooit de body die bepaalt hoeveel of weinig scherptediepte je hebt.mjtdevries schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:10:
het belangrijkste aspect van die FF lijkt mij dat je een kleinere DoF kan bereiken dan mogelijk is met crop bodies. Een 35/1.4 op een FF geeft een resultaat dat je op crop niet kunt bereiken.
en crops hebben (nog) geen f/2 zoomlenzen. Dus die 24-70/2.8 geeft op FF ook resultaten die je met een zoom op crop niet kan bereiken.
Dus ik snap wel een beetje waarom je al je spaarcentjes bij elkaar legt voor een FF body en dan niet genoeg geld over hebt voor lenzen.
Maar in het algemeen is de groep mensen waarvoor dat geld héééééél erg klein. Dat is niet een groep waarop Canon haar beleid op zal afstemmen.
(De mensen die zodanig fanatiek met hun hobby zijn dat ze de FF echt de moeite waard vinden, zullen ook al snel de beter presterende zoom echt de moeite waard vinden. Dus uiteindelijk kopen ze dan als ze weer genoeg gespaard hebben toch wel die 24-70 II )
[ Voor 7% gewijzigd door Metten op 07-02-2012 16:24 ]
Das niet waar. Je diafragma cropt mee. 2.8 zal ongeveer 3.5 qua DoF.Metten schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:20:
[...]
Een 24-70/2.8 geeft op een 1100D dezelfde smalle DoF als op een 5D2. Alleen de beeldhoek is anders door de cropfactor, de 'bokeh' blijft hetzelfde.
Fujifilm X-Pro1
Bij gelijkblijvende beeldhoek natuurlijk wel, maar een creatieve fotograaf kan met een cropbody prima 'Bokeh' maken.floppie86 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:23:
[...]
Das niet waar. Je diafragma cropt mee. 2.8 zal ongeveer 3.5 qua DoF.
floppie86 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:23:
[...]
Das niet waar. Je diafragma cropt mee. 2.8 zal ongeveer 3.5 qua DoF.
Neeeeee, niet weer die discussie, ga eerst eens o.a. hier lezen, alles is al minstens drie keer gezegd: FF vs crop: voordelen vs vooroordelenMetten schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:27:
[...]
Bij gelijkblijvende beeldhoek natuurlijk wel, maar een creatieve fotograaf kan met een cropbody prima 'Bokeh' maken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Gevaarlijke generalisatie. Ik ben met mijn autosportfotografie toch best blij met de IS op mijn 24-105 F4L hoor.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Omdat je bij het maken van pan-shots je wel degelijk wat hebt aan IS (als je IS pan-detectie heeft). IS kan de beweging van het onderwerp niet compenseren.AtleX schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:49:
[...]
Gevaarlijke generalisatie. Ik ben met mijn autosportfotografie toch best blij met de IS op mijn 24-105 F4L hoor.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Althans, die indruk krijg ik altijd als ik AtleX ze foto's bekijk
Ze noemen het sport, maar eigenlijk zijn het bewegende objecten, die vaak in een vaste of voorspelbare baan bewegen, waardoor ze redelijk te volgen zijn, en O.S. zin heeft.AtleX schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:49:
[...]
Sport met ledematen die onregelmatig en in alle richtingen bewegen is toch een andere tak van... uuh.. sport.
Ik heb ook een 70-200 F4L.TranceSetter schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:10:
Maar autosport met een 24-105? Ik zou dan eerder aan telelenzen denken?
De stukken rubber zitten soms wel op mij en mijn apparatuur ja, net als sneeuw in dit jaargetijde.Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:13:
Niet als je ballen hebt die groter zijn dan L lenzen en op centimeters van de baan de drifters voorbij ziet knallen waarna je de stukken rubber van je frontelement af kan bikken
Althans, die indruk krijg ik altijd als ik AtleX ze foto's bekijk
[ Voor 36% gewijzigd door AtleX op 08-02-2012 16:18 ]
Even wat info opgezocht, 150 gram lichter. 9 diafragma 'blades' in plaats van 8, 1 cm korter en beter weathersealing. Mooi, dacht ik, een vervanger voor m'n huidige 24-70 ..totdat ik hier de adviesprijs zag van $2299!
Dat zijn geen grappige bedragen meer voor een 24-70 zoom.

Nouja de reden is meer omdat ik niet terug wil naar cropmjtdevries schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:10:
het belangrijkste aspect van die FF lijkt mij dat je een kleinere DoF kan bereiken dan mogelijk is met crop bodies. Een 35/1.4 op een FF geeft een resultaat dat je op crop niet kunt bereiken.
Dus ik kan mijn body houden (die ondertussen flink geragd is), een 5DII kopen, 5DIII kopen, of naar de 1D's te gaan kijken. Gezien de prijs van de 1D's en de grote van de body's is er voor mij iig weinig keuze
Nu zit ik eigenlijk beetje naar de Canon EF 24-105 mm te kijken, maar deze
is vooral voor full frame lees ik steeds en is ook net iets boven mijn budget.
Raden jullie deze toch aan of is er nog een alternatief die iets goedkoper en
misschien wel beter is aan? Ik doe van alles en nog wat met foto's, dus kan
hier niet specifiek in zijn. Beetje all-around/ standaard zoek ik dus.
Maar ben bang dat ik dan al veel meer kwijt ben dan 800 euro. 18mm vind ik prima, dus meer naar de tele hoek. 24mm is ook meer dan genoeg (net ff getest)
Lichtsterkte, ja. Hoe minder hoe beter he. Heb er nog maar een paar keer echt last van gehad toen ik binnen schoot. Dus wel handig, daarom oogde ik ook beetje naar de 24-105 (vaste F4). Denk dat ik voorlopig tot ik echt beter wordt er wel mee kan leven. Sowieso leer je er zelf ook veel door! Maar het moet wel een lens zijn die wel even mee gaat natuurlijk.
[ Voor 41% gewijzigd door Sneakyman op 08-02-2012 16:14 ]
Zo een 15-85 IS schijnt een zeer goede lens te zijn, helaas ook weer f/3.5-5.6 maar wel een leuk bereik enzo.
Dat zou een goede upgrade zijn.
Andere opties zijn een 50mm 1.8 erbij te nemen of een flitser?
[ Voor 30% gewijzigd door Royz op 08-02-2012 16:24 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Zeker goed objectief. Zou ik zeker als optie nemen.Radiant schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:56:
Kijk eens naar de EF-S 15-85mm.
Voor bovenstaande gold voor mezelf wel dat toen ik een dure UWA en tele lens had aangeschaft om m'n bereik te vergroten ik het toch wel jammer vond dat ik voor het standaard bereik (meeste gebruik) maar een kitlensje had.. hier is toen wel snel een 17-55 voor gekomen
Ik zag m in de pricewatch en vind 't ding voor dat geld wel een mooie featureset hebben. Op tweakers staat alleen een review door Bubbless over de Nikon versie, die vrij positief is.
Ik zou deze lens gaan gebruiken op een 600D, zowel voor fotografie als film van vanalles (geen sport), en ik ben vooral gecharmeerd van 't feit dat de lens zowel stabilisatie heeft (fijn ook bij filmen) als HSM (snel focussen dus). Ben dus wel benieuwd of iemand hier m al blijkt te hebben, of heeft overwogen.
Voor alleen wat meer bereik, en een wat betere bouwkwaliteit op de koop toe, is de pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS natuurlijk ook altijd nog een leuke optie...Sneakyman schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 16:06:
Eisen zijn vooral meer bereik...
Die zou dan gelden als vervanger van je 18-55. Je kan ook overwegen om bijvoorbeeld de pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM naast je 18-55 kitlens te kopen.
Ik weet het niet, maar ik zou in deze prijsklasse geloof ik toch liever een 'merkeigen' Canon lens kopen:Ivos schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:48:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Sigma 50-200mm F4-5.6 DC OS HSM?
[...]
http://tweakers.net/pricewatch/compare/544/238589;293854
[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 09-02-2012 01:06 ]
Ik zal ze deze week even bekijken!
Verwijderd
huh?primusz schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:54:
Als je meer tele wil is een 17-55 natuurlijk weinig zinvol. Een 15-85 geeft wel meer bereik maar het verschil tussen 55 of 85 is nou ook niet echt schokkend. De 24-105 is dan toch je meest logische keus,
Het verschil tussen 85 en 105 is nog veel minder schokkend. Het verschil tussen 15 en 24 daarentegen is enorm! Met 24mm op crop heb je totaal geen groothoek meer. Dat is echt klote.
De 24-105 is wel de laatste lens die ik zou aanraden voor een crop camera.
Hij bedoelt natuurlijk het verschil tussen 55-85mm en 55-105mm. Maar 24mm op crop is inderdaad niet fijn.Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:39:
[...]
huh?
Het verschil tussen 85 en 105 is nog veel minder schokkend.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat dat verschil tussen 55mm en 85mm niet heel boeiend is. Ik heb de Canon 17-55mm gehad, hele fijne lens, daarna ben ik voor de 15-85mm gegaan, maar daar vond ik weinig aan (stoorde me aan het verlopende diafragma) en nu heb ik de Sigma 17-50 f/2.8 en dat vind ik een stuk fijner dan de 15-85, ondanks het kortere bereik.
The devil is in the details.
Die 24-105 is inderdaad alleen maar aan te raden als je:Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:39:
[...]
huh?
Het verschil tussen 85 en 105 is nog veel minder schokkend. Het verschil tussen 15 en 24 daarentegen is enorm! Met 24mm op crop heb je totaal geen groothoek meer. Dat is echt klote.
De 24-105 is wel de laatste lens die ik zou aanraden voor een crop camera.
-een andere optie hebt om de groothoek af te dekken (iets in de trend van de 10-22)
-het niet erg vind om regelmatig lenzen te wisselen en vaak met meerdere lenzen op pad te gaan
-je binnen afzienbare tijd van plan bent over te stappen naar FF
Die 15-85 is qua bereik echt fantastisch op crop, je hebt behoorlijk groothoek (24-135 FF equivalent) en daar kun je een heleboel situaties mee afvangen.
Ik heb zelf de 24-105 op crop, maar heb er een 10-22 naast en verwacht binnen afzienbare tijd over te stappen op FF. Verder kwalitatief een uitstekende lens en gebouwd als een tank, maar het bereik op crop is iets waar ik mij wel op verkeken heb.
Als je niet verwacht binnen een jaar naar FF over te stappen dan zou ik persoonlijk kijken naar een 15-85 of een 17-55/2.8 en die gewoon weer verkopen tegen de tijd dat je alsnog over mocht stappen naar FF.
Eens! Ik heb met de 24-105 mijn oude 18-200 vervangen. Dat leek me een mooie stap voorwaarts. Wat het natuurlijk ook is. Beeldkwaliteit is erg goed, stevig gebouwd, en natuurlijk het rode randje met alle kenmerken die daar bij horen.FRegouin schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:01:
[...]
Die 24-105 is inderdaad alleen maar aan te raden als je:
-een andere optie hebt om de groothoek af te dekken (iets in de trend van de 10-22)
-het niet erg vind om regelmatig lenzen te wisselen en vaak met meerdere lenzen op pad te gaan
-je binnen afzienbare tijd van plan bent over te stappen naar FF
Maar... Binnen twee weken stond ik in de winkel om de 10-22 erbij te kopen, want 24mm is echt niet wijd genoeg op crop. Sinds de aanschaf van de 10-22 is dat trouwens de lens die het meest op mijn camera zit.
Ik ken de 17-55 en 15-85 eigenlijk niet. Maar als je niet van plan bent er nog een groothoek bij te kopen, zou ik toch één van die twee aanraden.
Daarom zou ik eerder de 24-105 aanraden dan een 15-85..Sneakyman schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 16:06:
18mm vind ik prima, dus meer naar de tele hoek. 24mm is ook meer dan genoeg (net ff getest)
Verwijderd
Misschien komt het ook wel doordat ik het verschil niet echt snapte van 15-24.
Ik kan toch verder naar achteren lopen? Maar er zit dus nog meer achter wat ik niet wist.
Toch wat te weinig onderzoek naar gedaan, maar hier ga ik nog ff onderzoek naar doen!
Ik dacht namelijk eerst dat je gewoon inzoomt, dus meer naar achteren kon lopen om
hetzelfde effect te krijgen. Bedankt voor de tips allemaal!
Ja dat had ik ook gelezen, maar het "net ff getest" er achteraan deed mij vermoeden dat die even snel heeft gekeken naar 24mm en dat "ook wel prima vond". Ik probeer alleen maar aan te geven dat je het afzien van 18-24mm niet te licht moet opvatten, het is namelijk echt wel een heel groot verschil (veel groter als 85-105, zoals eerder terecht werd aangegeven.primusz schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:00:
Tja, voor jullie is 24mm niet wijd genoeg maar hij gaf zelf het volgende aan:
[...]
Daarom zou ik eerder de 24-105 aanraden dan een 15-85..
Wat betreft IQ doen de 15-85 en de 17-55 niet echt onder voor de 24-105. Tuurlijk is die 24-105 een prachtlens, ik ben er ook erg blij mee, maakt prachtige fotos en is heel soepel om mee te werken.
Maar besef dat je waarschijnlijk snel in de winkel staat voor de 10-22 (wat ook helemaal geen straf is om mee te werken trouwens).
Succes met je keuze en ik ben zelf uiteindelijk ook voor de 24-105 gegaan hoor, dus ik kan hem van harte aanbevelen, alleen moet je even goed stil staan bij de beperkingen.
[ Voor 0% gewijzigd door Frankinho op 09-02-2012 17:51 . Reden: groeten doen we natuurlijk niet ;) ]
Het probleem is bij mij meestal (binnen, of in een stedelijke omgeving) dat je niet voldoende afstand kunt nemen.Sneakyman schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:56:
Wow, toch nog een hele discussie en tips, thanks daarvoor.
Ik kan toch verder naar achteren lopen?[...]
Als je niet voldoende in kunt zoomen kun je vaak wel dichter bij gaan staan of een paar pixels croppen.
Kijk anders hier eens: http://www.tamron.eu/en/lenses/focal-length-comparison.htmlSneakyman schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:56:
Ik kan toch verder naar achteren lopen? Maar er zit dus nog meer achter wat ik niet wist.
Toch wat te weinig onderzoek naar gedaan, maar hier ga ik nog ff onderzoek naar doen!
Kun je prima wat verschillende brandpuntsafstanden vergelijken
Ik zit met een dilemma en wellicht kunnen jullie mij van wat adviezen voorzien.
Ik fotografeer nog niet zo heel erg lang, meestal buiten, dieren.
Maar nu wil ik graag ook foto's gaan maken van mijn dochter bij optredens zoals toneel en dansvoorstellingen, vaak mag er niet geflitst worden.
Maar ook wil ik gaan proberen landschapjes te gaan fotograferen.
Daarbij ben ik redelijk beperkt als het gaat om "budget".
Nu zit ik te twijfelen over een lens waarmee ik dit allemaal kan gaan doen.
Ik zou graag de voor en tegens willen weten als het gaat om de:
Canon EF 35mm f/2.0 en de Canon EF 50mm f/1.4 USM
Welke zou ik dan het beste kunnen aanschaffen ?
Is de Canon EF 35mm f/2.0 bijvoorbeeld voldoende licht sterk om ook binnen zonder flits te kunnen fotograferen ?
Bij voorbaat dank !
To do or not to do...
Er zit nog al een verschil in wat je op de foto kunt zetten tussen een 35mm/50mm/85mm/135mm (zie ook de link hierboven om een beetje een gevoel te krijgen, verhoudingen blijven hetzelfde onafhankelijk of je nou crop of FF schiet).
Wat voor een camera en welke lens gebruik je nu?
En als je de ISO maar voldoende omhoog zet kun je prima zonder flits fotograferen, alleen is de vraag of het resultaat dan nog om aan te zien is.
Kortom, iets meer informatie leidt uiteindelijk tot een veel beter advies.
Bij de optredens kan ik mijn voetenzoom gebruiken, dus of het hele podium of alleen mijn dochter er op komt is het probleem niet zo.FRegouin schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 17:56:
ik zou eerst eens kijken welke brandpuntsafstand je voorkeur geniet. Wil je alleen je dochter op de foto of moet het hele podium er op kunnen?
Er zit nog al een verschil in wat je op de foto kunt zetten tussen een 35mm/50mm/85mm/135mm (zie ook de link hierboven om een beetje een gevoel te krijgen, verhoudingen blijven hetzelfde onafhankelijk of je nou crop of FF schiet).
Wat voor een camera en welke lens gebruik je nu?
En als je de ISO maar voldoende omhoog zet kun je prima zonder flits fotograferen, alleen is de vraag of het resultaat dan nog om aan te zien is.
Kortom, iets meer informatie leidt uiteindelijk tot een veel beter advies.
Het beschikbare licht vaak wel.
De meest lichtsterke lens die ik heb is de 70-200 F4 L zonder IS, dat was een drama, ook met hogere iso als het gaat om ruis.
Mijn body is een 1000D
daarnaast heb ik de standaard kitlens van Canon zonder IS
To do or not to do...
Ik kan de afstand tot het podium niet in schatten zo maar ik denk dat 35 te wijd is. 50mm kun je een hele hoop mee doen, zeker als je op een afstandje kan gaan staan en ook de keus hebt om wat dichterbij te gaan staan. 50 f/1.4 is een heerlijke lens om mee te schieten op crop!iew schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:16:
[...]
Bij de optredens kan ik mijn voetenzoom gebruiken, dus of het hele podium of alleen mijn dochter er op komt is het probleem niet zo.
De meest lichtsterke lens die ik heb is de 70-200 F4 L zonder IS, dat was een drama, ook met hogere iso als het gaat om ruis.
Mijn body is een 1000D
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Wat is qua bereik (dus even niet naar het resultaat kijken) prettiger om er op te hebben tijdens voorstellingen? de 18-55 of de 70-200? En rond welke brandpuntsafstanden zit je dan?iew schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:16:
[...]
Bij de optredens kan ik mijn voetenzoom gebruiken, dus of het hele podium of alleen mijn dochter er op komt is het probleem niet zo.
Mijn body is een 1000D
En het is natuurlijk wel zo dat je met een lage brandpuntsafstand altijd dichterbij kunt komen, maar andersom wil dit nog wel eens lastig worden.
Die 50mm 1.4 is een hele fijne lens om in weinig licht mee te schieten, erg scherp vanaf 2.0 en kleiner en je krijgt nog heel werkbare resultaten tussen 1.4 en 2.0. Let er wel op dat het schieten met zulke grote diafragmas best wel wat oefening kost. De 1.8 variant schijnt ook hele mooie resultaten te kunnen opleveren en kost rond de 100 euro, dus daar kun je je helemaal geen bult aan vallen.
Maar ik zou zeggen, probeer eerst eens te bedenken welke brandpuntsafstanden je liggen en daar je keuze op te baseren.
Houd er wel rekening mee dat je alsnog tussen de 800 en de 1200 iso uit zal komen afhankelijk van de hoeveelheid licht en beweging.
[ Voor 4% gewijzigd door Frankinho op 09-02-2012 21:34 . Reden: Pricewatch linkjes toegevoegd ]
Bedenk ook dat je met f/1.4 een kleine scherptediepte krijgt. Is het een probleem als maar 1 persoon scherp is en de rest op het podium onscherp?
Als je niet mag flitsen, en de f/1.4 levert een te kleine scherptediepte op, dan kun je wellicht beter 100 euro spanderen aan goede anti-ruis software...
Als je de brandpuntsafstand hebt bepaald, dan zou ik eerst eens zo'n lens huren om te kijken op te kijken of dat bevalt.
Zodra je wat schuin staat t.o.v. het podium of dichterbij (maar dan heb je sowieso niet al teveel anders dan 1 persoon in beeld) kun je wel hier tegenaan lopen.
Even een rekenvoorbeeld voor aps-c. Met 50mm op f/1.4 heb je als je een podium van 5m breed volledig in beeld wil hebben een afstand nodig van 11m tot het podium. Je DoF is dan 2,6m.
Als je nadert tot op 4,5m van het podium, is er nog 2m van het podium in beeld (of in portretstand iemand volledig in beeld) en is je DoF afgenomen tot 43cm. Dit is nog steeds genoeg om 2 mensen die bijna op 1 lijn naast elkaar staan scherp in beeld te krijgen.
Voor meer berekeningen: http://dofmaster.com/dofjs.html (simpel in gebruik) en http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm (om ook andere dingen te laten bereken zoals FoV en diffractie).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Landschappen kan met elke scherpe lens, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
google vertaling naar engels
De scherpte t/m f/4 is niet zo geweldig te noemen nee, maar is dat zo erg? Ik denk dat deze lens veelal voor architectuur en landschappen gebruikt zal worden zodat je praktisch toch al op f/4 en hoger zit. Voor portretten (full body) zal de 35mm f/1.4 van hun beter presteren, die is scherp al vanaf f/1.4!Milo. schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:59:
Mmm ze zijn negatief over de max diafragma.. iets waar je de lens wel voor zou kopen..
google vertaling naar engels
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ter vervanging een 16-35 besteld als groothoek voor de 5D. Nu afwachten tot die bezorgd word
Eeh, waarom zou je zo'n lens gebruiken voor landschappen als er veel betere alternatieven zijn?Ventieldopje schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:31:
[...]
De scherpte t/m f/4 is niet zo geweldig te noemen nee, maar is dat zo erg? Ik denk dat deze lens veelal voor architectuur en landschappen gebruikt zal worden zodat je praktisch toch al op f/4 en hoger zit. Voor portretten (full body) zal de 35mm f/1.4 van hun beter presteren, die is scherp al vanaf f/1.4!
Ding heeft als ik de test lees veel meer last van distortion dan de concurrenten, scherpte op 5.6 in het centrum is ok, maar de randscherpte ligt er daar gigantisch ver vanaf wat je ook niet wilt bij architectuur en landschappen. Liever wat minder scherp als het beeld maar egaal is.
En hij is ontzettend groot, wat je ook niet wilt bij landschappen, voor dit formaat heb je de nieuwe canon 24/2.8 en 28/2.8 en ruimte voor wat pringles.
Volgens mij moet deze lens het juist hebben van de 1.4. Dat die het niet zo goed doet als de andere is niet verwonderlijk gezien de prijs.
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
Dat klinkt dan vrij hopeloos. Als het pas op f/2.8 bruikbaar wordt, dan zijn er tig andere betere alternatieven !
Het leuke van Samyang is nou juist dat ze voor een lichte prijs over het algemeen hele fijne lensjes neer zetten. De 35 f1.4 kan zich niet helemaal meten met een 35L, maar komt toch een behoorlijk eind in de buurt voor slechts 1/3 van de prijs en steekt in zijn prijsklasse met kop en schouders boven de competitie uit.RobertJRB schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:01:
Volgens mij moet deze lens het juist hebben van de 1.4. Dat die het niet zo goed doet als de andere is niet verwonderlijk gezien de prijs.
Helaas lijkt dit niet helemaal op te gaan voor de 24 f1.4, dus dat is wel enigzins teleurstellend.
Engelse versie nu ook beschikbaar trouwens.
Over de 35/1.4, welke alternatieven zijn er voor canon dan naast de canon 35L? Ik ken eigenlijk alleen de zeiss 35/1.4 die wat ik ervan gezien heb het juist beter doet dan de canon L. Maar ook in een heel andere prijsklasse zit dan de samyang en de canon.henkie196 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:50:
[...]
Het leuke van Samyang is nou juist dat ze voor een lichte prijs over het algemeen hele fijne lensjes neer zetten. De 35 f1.4 kan zich niet helemaal meten met een 35L, maar komt toch een behoorlijk eind in de buurt voor slechts 1/3 van de prijs en steekt in zijn prijsklasse met kop en schouders boven de competitie uit.
Helaas lijkt dit niet helemaal op te gaan voor de 24 f1.4, dus dat is wel enigzins teleurstellend.
Engelse versie nu ook beschikbaar trouwens.
Verder zou ik voor canon (behalve oud glaswerk) geen andere 35/1.4 kunnen bedenken.
Leica MM + Sony A9
Sigma 30 f/1.4 hoort er ook wel bij, wordt vaak ook meegenomen in een keuze tot een lens in dit bereik.RobertJRB schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:52:
[...]
Over de 35/1.4, welke alternatieven zijn er voor canon dan naast de canon 35L? Ik ken eigenlijk alleen de zeiss 35/1.4 die wat ik ervan gezien heb het juist beter doet dan de canon L. Maar ook in een heel andere prijsklasse zit dan de samyang en de canon.
Verder zou ik voor canon (behalve oud glaswerk) geen andere 35/1.4 kunnen bedenken.
@hieronder, dat weet ik maar was nergens geopperd in de post hierboven
[ Voor 6% gewijzigd door Gutteguttegut op 10-02-2012 16:32 ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Verwijderd
Nu weet ik inmiddels beter en wil ik graag een nieuwe lens kopen zodat ik een iets grotere hoek heb. Ik twijfel tussen twee lenzen en ik hoop dat iemand me kan helpen kiezen.
-Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
-Canon EF 28mm f/2.8
Ik heb mijn 50mm op een oude analoge camera (fullframe) geprobeerd en ik weet dus vrij zeker dat ik dit bereik wil hebben. Zal er veel verschil in de kwaliteit tussen de twee lenzen zitten?
Bedankt!
Andere f1.4 lenzen in ongeveer hetzelfde bereik en prijsklasse ken ik zo gauw ook niet, buiten de Sigma dan, maar het is één van de alternatieven voor mensen die een 30-35 mm prime zoeken in de prijsklasse onder de 400-450 €.RobertJRB schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:52:
Over de 35/1.4, welke alternatieven zijn er voor canon dan naast de canon 35L? Ik ken eigenlijk alleen de zeiss 35/1.4 die wat ik ervan gezien heb het juist beter doet dan de canon L. Maar ook in een heel andere prijsklasse zit dan de samyang en de canon.
De meeste hebben ook geen FF camera en dan is het geen slecht idee om een crop lens te nemen omdat dat meestal toch goedkoper is doordat minder glas nodig is.Radiant schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:00:
Die kan je helaas alleen niet op een FF body gebruiken..
Als het tussen deze twee gaat, en dat zal ook wel met het budget te maken hebben, dan denk dat je het beste af bent met de 18-55 IS II. Die is met z'n zoombereik en stabilisatie toch wat meer allround bruikbaar dan de 28/2.8. Als je meer te besteden hebt dan zijn er uiteraard nog wel een paar andere leuke opties...Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:26:
...
-Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
-Canon EF 28mm f/2.8
...
Hier een eerste impressie van een Nederlandse:
YouTube: Canon 24-70mm f/2.8 II USM preview
In mijn ogen ziet de lens er van zichzelf behoorlijk goedkoop uit vergeleken met de mark 1.
R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
$2299 is tegen de huidige wisselkoers met toevoegen van 19% BTW €2075. Als de MSRP voor Europa €2579 is, dan is dat bijna 25% duurder.
Ik hoop eigenlijk heel stiekem dat ze een slecht exemplaar hadden en dat de rest wel vergelijkbaar is met de 24/1.4L... ik mag toch best een beetje dromen.
Maar ik baal hier dus wel van, want ik wil gewoon een goede groothoek hebben van rond de 20-24mm en daar geen 1500euro voor betalen (Zeiss 21/2.8, Canon 24L, Nikon 24/1.4).
Ik zou mijn oordeel ook zeker niet op maar één review baseren. Heeft iemand hier hem al besteld?Universal Creations schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:12:
Ik hoop eigenlijk heel stiekem dat ze een slecht exemplaar hadden en dat de rest wel vergelijkbaar is met de 24/1.4L... ik mag toch best een beetje dromen...
Alleen is die adviesprijs in de EU inc. BTW/VAT en voor zover ik weet in de US zonder omdat dat per staat verschilt.Kid Jansen schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 18:47:
Als die €2579 de officiële adviesprijs is voor Europa is het wel een heel erg groot verschil met de eerste versie. Laat ook wel weer zien hoe hard we hier altijd genaaid worden, vergeleken met de VS.
$2299 is tegen de huidige wisselkoers met toevoegen van 19% BTW €2075. Als de MSRP voor Europa €2579 is, dan is dat bijna 25% duurder.
Dit topic is gesloten.