Het grote Canonmount-objectieven-topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 43 Laatste
Acties:
  • 277.294 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:06
Superdaantje schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 08:34:
Gister bij MM actie een 5D erbij gekocht voor naast de 7D.
De 10-22 en 17-55 gaan de deur uit.

Nu aan het oriënteren voor leuke groothoek. Gelukkig geen haast. Op dit moment na de reviews van de 17-40 (was geen topper op crop, maar wellicht wel op FF) en de 16-35II.
Niet doen! Ik ben ook overgegaan van crop op Fullframe, al jaren geleden. Hoewel de 5DII uitstekend bevalt (meestal met 24-105) heb ik het UWA gedeelte nooit meer zo goed kunnen krijgen als met de 10-22. Ik gebruik nu een 16-35II en dat is een prima lens verder, maar de foto's met de 10-22 waren mooier, scherper en meer 'punch'.

Ik heb om financiele redenen de 30D en alle EF-S lenzen verkocht, maar als je de 7D toch houdt, hou dan in ieder geval ook de 10-22 erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel grappig eigenlijk, dat 'uwa' hetgeen in het begin het gemis en struikelblok van crop werd genoemd, nu zo compleet omgeslagen is. En dat vanwege één lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Huig schreef op zondag 29 januari 2012 @ 16:29:
Sinds ik terug ben uit NYC heeft mijn Tokina 12-24 het "begeven". Afstoppen lukt niet meer, als ik hem ook maar ietsafstop krijg ik de error 01 melding dat de communicatie tussen lens en camera niet ok is. "Please clean the lens Contacts".... Ben even naar B&H Photo-video gegaan, en die gast omschreef de lens contactpunten als brand-new.....
Het probleem is dat ik hem 2e hands heb gekocht en dus naar garantie kan fluiten. Heb gezien dat het een bekend probleem is, zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Met welk bedrag moet ik rekenen? Ik heb er €290 voor betaald, en ik zie het niet echt zitten om er nog eens €200 in te pompen....
Ik heb hetzelfde probleem met deze lens. heb al rondgekeken en het kost 130e bij Tokina. het is een probleem die vaker voorkomt, en zij vergelijken het met een kapotte distributieriem na verloop van tijd.

nu ik een FF heb is de behoefte er niet om hem te laten maken, maar ik vind het jammer dat ik hem zo niet kan verkopen :(

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41
PhilipsFan schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:15:
[...]

Niet doen! Ik ben ook overgegaan van crop op Fullframe, al jaren geleden. Hoewel de 5DII uitstekend bevalt (meestal met 24-105) heb ik het UWA gedeelte nooit meer zo goed kunnen krijgen als met de 10-22. Ik gebruik nu een 16-35II en dat is een prima lens verder, maar de foto's met de 10-22 waren mooier, scherper en meer 'punch'.

Ik heb om financiele redenen de 30D en alle EF-S lenzen verkocht, maar als je de 7D toch houdt, hou dan in ieder geval ook de 10-22 erbij.
Als je écht UWA wil kun je niet om een FF met een 14mm Samyang f/2.8 of een 8mm Peleng circular fisheye heen.

De 8mm fisheye geeft een beeld van 180 graden, meer kun je niet krijgen lijkt me :+ Bovendien kun je die ronde foto's met bepaalde software een gigantische pano van maken!

Nee maar je hebt gelijk, de 10-22 is echt een top lens. Heb hem helaas niet al te lang gehad op m'n 7D ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 30-01-2012 14:11 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:07:
Wel grappig eigenlijk, dat 'uwa' hetgeen in het begin het gemis en struikelblok van crop werd genoemd, nu zo compleet omgeslagen is. En dat vanwege één lens...
Bij mij is dat gekomen door voortschrijdend inzicht zoals dat zo mooi heet. Toen ik de 10-22 had vond ik 10mm prachtig. Ik ging liever nog dichter op mijn onderwerp zitten en hem op 10mm zetten dan dat ik een stapje achteruit deed en hem op 15mm zette. Later ging ik hem alleen nog maar gebruiken op 22mm.

Nu heb ik op fullframe de equivalent in de vorm van een 17-40, en komt hij nauwelijks uit de kast. Ik gebruik hem alleen op vakantie voor landschappen af en toe.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ventieldopje schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:11:
[...]

Als je écht UWA wil kun je niet om een FF met een 14mm Samyang f/2.8 of een 8mm Peleng circular fisheye heen.
ik heb eigenlijk ook wel interesse in de samyang. jammer is alleen dat hij geen autofocus heeft, maar de prijs lijkt me ook redelijk en de fotos lijken tot nu toe ook erg goed. Heb jij ervaring met deze lens?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22

Fiber

Beaches are for storming.

Royz schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:35:
...de samyang. jammer is alleen dat hij geen autofocus heeft...
Je zet hem gewoon op f/8 en schat de afstand tot je onderwerp een beetje in en alles is scherp... :) Een 14mm koop je per definitie niet voor de korte DoF. Zelfs op f/2.8 en je onderwerp op 3 meter afstand is je DoF al gauw 15 meter.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Er zit wel een focussignaal in heb ik begrepen, dus op het moment dat hji goed is gefocussed piept hij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Die kan je erop zetten, maar zit er niet standaard op, toch :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Hmm ik lees inderdaad dingen over een confirmation chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24

Lapras

Ice beam

Ik ben een trouwe prime gebruiker qua lenzen. Ik zoom vooral door mijn voeten. Wat me wel opvalt is dat de 24mm, 1.4 hier weinig genoemd wordt. Erg prijzig, maar hoge kwaliteit.

Gelukkig las ik hier ook wat medeliefhebbers van de 85, 1.8. Een van mijn favoriete lenzen. Inderdaad wat veel zoom op een crop, maar daar wen je aan. Ook een heerlijke portretlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Mijn zus heeft een 24L, het is het niet voor mij. Optisch goed hoor, maar net iets te wijd, ik heb liever 35mm als brandpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De 24L op een 7D is dan wèl weer mooi...! :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Lapras schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:57:
Ik ben een trouwe prime gebruiker qua lenzen. Ik zoom vooral door mijn voeten. Wat me wel opvalt is dat de 24mm, 1.4 hier weinig genoemd wordt. Erg prijzig, maar hoge kwaliteit.

Gelukkig las ik hier ook wat medeliefhebbers van de 85, 1.8. Een van mijn favoriete lenzen. Inderdaad wat veel tele zoom op een crop, maar daar wen je aan. Ook een heerlijke portretlens.
There I fixed it for you ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:49

Whizon

<3

Zit al een tijdje in overweging nog een lichtsterke prime aan te schaffen voor m'n 550D, naast de 50mm f/1.8 II. De 50mm f/1.8 II is een prima lens, maar toch wel redelijk "tele" op crop. Een extra stapje naar achteren is dan al gauw door een muur heen binnenshuis, en ik heb de buren nog niet gevraagd, maar de muur eruit breken lijkt me geen optie.

Gekheid daargelaten: de afgelopen dagen veel gelezen over de 28mm f/1.8 USM en de 35mm f/2. Waarbij ik dus vooral mik op goede prestaties bij weinig licht (binnenshuis-achtig met een paar lampen, niet per se midden in de nacht in een straat zonder lantaarnpaal). Twee dingen springen er uit, en ik lijk er moeilijk echt duidelijk over te krijgen (vooral omdat reviews vaak "OMGBUYITNOW" of "lolwhatdidyouexpect" zijn). Om die reden de hoop hier ervaringsdeskundigen aan te treffen die iets - vooral praktisch/uit ervaring dus - kunnen zeggen over:

- Auto-Focus bij weinig licht: De 28mm f/1.8 heeft USM, maar biedt dit een wezenlijk een voordeel bij weinig licht omstandigheden ten opzichte van de 35mm f/2? Minder hunting? Of klein/geen verschil? Of juist prima ervaringen met de auto-focus van de 35mm f/2 bij weinig licht?
- Scherpte/CA: Qua scherpte lees ik veel over de ogenschijnlijke "softe" kant (zijkanten) van de 28mm f/1.8 USM en de "behoorlijke" CA: is dit echt zo'n groot verschil ten opzichte van de 35mm f/2? Is de 35mm f/2 een stuk scherper meteen al op f/2, of is f/2 voor beiden eigenlijk al gelijkspel?

Ik vraag ernaar, omdat ik weinig onbewerkte pics heb kunnen vinden tot dusverre (alles via eflens.com linkjes wel gecheckt) ten aanzien van beide lenzen. Ik ben totaal geen pixel peeper, maar als "behoorlijke CA" ook echt behoorlijke CA is op foto's die eigenlijk nooit veel groter dan 1920x1080 geshowed worden, zou ik het jammer vinden voor een redelijke investering in de 28mm f/1.8 USM.

"Live and learn" | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 14:12
Ik ben ook op zoek naar een lens in dit bereik. Ik ben er na het lezen van verschillende reviews over uit. Ik ga binnenkort naar de winkel voor de Sigma 30 1.4. Niets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

PhilipsFan schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:15:
[...]

Dankje ik dacht in eerste instantie ook aan de 16-35. Gezien je reactie en berichten die ik gelezen heb lijkt het me ook verstandig om de 10-22 voorlopig te behouden. Ga in juli na Japan en dan kan de 10-22 mooi op de 7D en de 24-105 op de 5DII

17-55 zal helaas wel het pand moeten verlaten. Deze heeft geen toegevoegde waarde meer. Staat dan ook te koop.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

henkie196 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:00:
[...]

Klopt, maar dat maakt de Canon 20 niet meteen een betere lens. Of in ieder geval niet zozeer dat het meteen een erg onderschatte lens is. Naar mijn mening.

@Superdaantje: Ga je nou de 17-55 verkopen en dan de 24-105 houden als ik dat zo goed zie op je blog? Want dan ga je er wel een stop lichtsterkte op achteruit en kwa optische eigenschappen is dat ook niet echt een verbetering (in ieder geval op de 7D).
Klopt de 17-55 gaat de deur uit. En hier twijfel ik zeker niet over :P
7D gaat enkel nog gebruikt worden met de 10-22 en de 70-200 II.
Tot nu toe ben ik meer tevreden over de 24-105 op de 5D dan dat ik dat ooit ben geweest op een crop body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

Whizon schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:17:
- Scherpte/CA: Qua scherpte lees ik veel over de ogenschijnlijke "softe" kant (zijkanten) van de 28mm f/1.8 USM en de "behoorlijke" CA: is dit echt zo'n groot verschil ten opzichte van de 35mm f/2? Is de 35mm f/2 een stuk scherper meteen al op f/2, of is f/2 voor beiden eigenlijk al gelijkspel?
Ben me ook heel voorzichtig in deze categorie lenzen aan in het inlezen (en dus nog verre van een expert), maar in de TS van dit topic staat over deze 28mm vs deze 35mm:
Optisch is de lens (red. de 28mm) goed, beter dan een Canon 35mm f/2.0
Maar hij is ook een "tikkie" duurder volgende PW.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zou in dit segment eigenlijk alleen de Sigma 30 f1.4 en de Samyang 35 f1.4 overwegen, maar als je alleen nog maar de kitlens hebt, lijkt de 35/2 ook niet zo'n slechte optie. Ik heb al een f2.8 zoomlens en daar biedt de 35/2 net even te weinig extra voor.

De Sigma heeft de gekende focus problemen, maar als je een goed exemplaar treft, lijkt dit me een goede optie. De Samyang is optisch uitstekend, maar is wel MF en dat moet je maar net willen. De Canon lenzen vind ik in deze range (zowel qua prijs als qua brandpuntsafstand) niet zo geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:06
henkie196 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:00:
[...]

@Superdaantje: Ga je nou de 17-55 verkopen en dan de 24-105 houden als ik dat zo goed zie op je blog? Want dan ga je er wel een stop lichtsterkte op achteruit en kwa optische eigenschappen is dat ook niet echt een verbetering (in ieder geval op de 7D).
Dat is niet helemaal waar, in absolute zin ga je van een 2.8 naar een f/4, maar je gaat ook naar fullframe. De cropfactor geldt ook voor het diafragma. Een foto op 50mm f/2.8 op crop is qua perspectief en scherptediepte vergelijkbaar met 31mm f/4.5 op fullframe. Je gaat er netto dus bijna een halve 'stop' lichtsterkte op vooruit (want je hebt f/4 ipv 4.5) en daarbij heb je de grotere pixels op de fullframe sensor waardoor je minder ruis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Even over de cashback. Moet ik dan de barcodes van de lenzen afknippen van de dozen en meesturen?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
https://ecback.canon.nl/
Kom op, een beetje eigen inzet mag ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Joh ;) Zojuist aangevraagd natuurlijk en dan staat er dat ik van de lenzen de barcodes toe moet voegen... Maar ik twijfelde of ik ze af moest knippen. Ja dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:01:
Joh ;) Zojuist aangevraagd natuurlijk en dan staat er dat ik van de lenzen de barcodes toe moet voegen... Maar ik twijfelde of ik ze af moest knippen. Ja dus...
En dat is dus een kwestie van 30 sec googelen en even goed de voorwaarden doorlezen. Op GoT verwachten we dat je eerst zelf fatsoenlijk probeert om een antwoord op je vraag te vinden voordat je het hier gaat vragen. Dat geldt ook voor verzameltopics als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
[knip]

Tweakers is niet de plek voor deze basic vragen. Google is je vriend en anders bel je Canon zelf even op als je het niet kan vinden.

[ Voor 177% gewijzigd door Nomad op 31-01-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Stuur de hele doos op... Wel eerst de lens er uit halen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipsFan schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 00:22:
[...]

Dat is niet helemaal waar, in absolute zin ga je van een 2.8 naar een f/4, maar je gaat ook naar fullframe. De cropfactor geldt ook voor het diafragma. Een foto op 50mm f/2.8 op crop is qua perspectief en scherptediepte vergelijkbaar met 31mm f/4.5 op fullframe. Je gaat er netto dus bijna een halve 'stop' lichtsterkte op vooruit (want je hebt f/4 ipv 4.5)
Inderdaad. De 17-55 f/2.8 op crop werkt effectief als 27-88 f/4.5 op FF.
en daarbij heb je de grotere pixels op de fullframe sensor waardoor je minder ruis hebt.
Nee! Die grotere pixels doen niets. Wanneer je met gelijk effectief diafragma werkt, is de ruis op FF en crop hetzelfde.

De ruis van je camera wordt (vrijwel) alleen bepaald door de hoeveelheid licht die je gebruikt om de foto te maken. En die is per definitie gelijk bij een gelijk effectief diafragma. (Sensor technologie kan nog wat uitmaken, maar dat is niet significant bij een vergelijking een 7D vs. 5DmkII)

Anders gezegd... je hebt grotere pixels, maar je smeert je licht ook verder uit over die oppervlakte. En dat heft elkaar op. Het daadwerkelijke voordeel van die grotere pixels is niet dat ze meer licht opvangen, maar dat je sensor groter is, waardoor je voor eenzelfde beeldhoek lenzen met een grotere brandpuntafstand nodig hebt. En daarmee is het makkelijker om lenzen met een groter effectief diafragma te maken. (Een 80mm f/4.5 is makkelijker te produceren dan een 50mm f/2.8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:41
Vandaag de Samyang 85mm 1.4 binnengekregen. Helaas zit er wat speling in de lens, als ik hem op mijn 5DM2 draai. Slechts een paar mm, maar toch beweegt de lens. Echt heel kut. Ga er morgen even mee langs Foto Konijnenberg. Verder is dat ding wel ragscherp, en de bokeh is prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
acehighhugo schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 18:09:
Vandaag de Samyang 85mm 1.4 binnengekregen. Helaas zit er wat speling in de lens, als ik hem op mijn 5DM2 draai. Slechts een paar mm, maar toch beweegt de lens. Echt heel kut. Ga er morgen even mee langs Foto Konijnenberg. Verder is dat ding wel ragscherp, en de bokeh is prachtig.
Een klein beetje speling is normaal hoor, maar als je vind dat het te veel is dan is het goed om er eens naar te laten kijken. Helemaal zal de speling niet weg gaan ben ik bang ;)

Heb je er ook een AF confirmation chip op zitten?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
Ventieldopje schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:07:
[...]

Een klein beetje speling is normaal hoor, maar als je vind dat het te veel is dan is het goed om er eens naar te laten kijken. Helemaal zal de speling niet weg gaan ben ik bang ;)

Heb je er ook een AF confirmation chip op zitten?
Geen AF-confirm, maar ook niet nodig (ga er enkel mee filmen). De speling nu is echt niet normaal. Je hoort, bij het draaien aan de focusring, de lens met een tik bewegen. En aangezien ik m'n mic op de camera heb, zit ik daar niet op te wachten. Mijn 14mm 2.8 (ook van Samyang) heeft bijvoorbeeld weer nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

Ik ben ook maar naar Samyang aan het kijken (de 24 of 35 mm) nadat de Canon 28 mm me is afgeraden, een paar pagina's hiervoor. Soms lees je dat het diafragma ook handmatig werkt, is dat zo of is dat wel elektronisch gekoppeld?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Puur handmatig bij Samyang, dus ook bij de Canon-modellen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
Heb daar trouwens geen moeite mee. Samyang is een prima merk - scherpe objectieven met weinig CA. Ik kan het iedereen die geen AF nodig heeft aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

Of: júist bij Canon, want ik heb ergens gelezen dat het bij een Nikon wel vanzelf zou kunnen gaan. Maar ik was toch van plan hem binnen en (zo goed als) wide-open te gebruiken, dus dan maakt dat alweer weinig uit. Gaat de lichtmeter overigens nog raar doen als je afstopt?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
deblaauwn schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:18:
Of: júist bij Canon, want ik heb ergens gelezen dat het bij een Nikon wel vanzelf zou kunnen gaan. Maar ik was toch van plan hem binnen en (zo goed als) wide-open te gebruiken, dus dan maakt dat alweer weinig uit. Gaat de lichtmeter overigens nog raar doen als je afstopt?
Diafragma is bij elke mount handmatig ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

foutje mag verwijderd worden

excuses

[ Voor 88% gewijzigd door Daan_ op 01-02-2012 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:55

Milo.

klik

(weer) over Samyang 35mm gesproken, ik zit erover te denken die van mij te verkopen.
Heb laatst een supermooie Nikon FM3a gekocht en daarbij ook twee lenzen, een 35mm 1.4 en 50mm 1.2 (nikkors dus) en had het idee om het financieel iets dragelijker te maken een van de lenzen weg te doen.

Nu vind ik 35mm op FF best leuk, maar aangezien ik nog geen digitale FF heb (wel zeven analoge Nikon FM's) heeft het weinig zin om hem te houden.
Ook vind ik 28mm op Fullframe best lekker, dus wellicht dat ik de Samyang 24mm wil proberen als ik een FF heb.
50mm vind ik zelf iets minder maar damn.. een zo goed als nieuwe 50mm f/1.2 AIS ga je ook niet zomaar weg doen hehe.

Als ik de nikon 35mm versie en de samyang versie naast elkaar hou is samyang zoals verwacht een stuk scherper wijd open (nikon heeft veel last van paarse/blauwe/etc randjes en is iets softer), maar afgestopt gaat het gelijk op.
De nikon 50mm tegen de 50mm 1.4 van canon.. mwa af en toe geeft die nikon net iets contrastrijke beelden. Maar goed de canon hou ik wel zo lang ik crop heb, als ik fullframe ga is de 50mm canon de eerste die eruit gaat.

Dus eigenlijk ben ik opzoek naar raad.. wat zal ik doen.. of de samyang eruit, of de nikon?... financieel maakt het volgensmij niet zo heel veel uit qua vraagprijs.
Zelf neig ik naar de (scherpere) samyang omdat tot nu toe op crop ik het niet echt de ideale combinatie vind. En zolang er impuls aankopen komen van analoge onzin duurt het nog wel even voordat ik een 5D of 1DS heb.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Eergisteren heb ik mijn tamron 18-270 mm pzd ontvangen en natuurlijk gelijk wat buitenshots gemaakt.
Ik had niet veel tijd dus veel experimenteren kon ik niet maar toen ik die avond het resultaat bekeek viel het mij best tegen.
Geen 1 foto was echt scherp.
Gisteren weer maar 30 min de tijd voor een test maar nu mijn diafragma bewust hoger gezet.
Onder de 100mm op F8 en daar boven op F9 of F10.
Het was schitterend weer dus ik had redelijke verwachtingen.
Echter weer niet 1 foto echt scherp.
Het lijkt net of hij er net naast zit met scherpstellen.

Nu ben ik een beginner dus wil ik het eerst bij mezelf leggen maar ik begin nu wat onzeker te worden over deze lens.
Echer elke recentie die ik las gaf aan dat er wel wat gebreken waren aan deze lens maar wel haarscherpe plaatjes kon schieten.
Hebben jullie een idee?
Vanmiddag heb ik iets meer tijd om te testen maar ik wil eventuele fouten van mijn kant toch uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Op dpreview lees ik dat hij op zijn wide kant erg scherp is, tot zo'n 70mm, maar in het tele gebied een stuk minder, ervaar je dat zelf ook zo?

Probeer het anders ook eens op statief uit, om bewegingsonscherpte uit te sluiten. Verder heb je misschien niet zulke hele rappe sluitertijden bij F6.3 als je bent ingezoomd.

Ik weet niet of je al een 18-55 kitlens hebt ook, maar anders kun je misschien beter voor het geld je lens ruilen voor iets van een 70-200 of 70-300? Met zo'n groot bereik (18-270) lever je gewoon in op kwaliteit, en ik zie dat de tamrom al bijna 500 euro kost, daar heb je ook bijna een Canon EF 70-200mm f/4.0L USM voor, en dan heb je gewoon een toplens, al is het wel zonder IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb ook ergens gelezen dat iemand betere foto's maakte met de Tamron 18-270 als hij de stabilisatie uit zette. Misschien het proberen waard?

Anders zou ik teruggaan/terugsturen naar de winkel en een ander exemplaar vragen/eisen.

Bewegingsonscherpte zou niet mogen met dit zonnige weer (vooropgesteld dat je niet handmatig de sluitertijd erg lang hebt gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:33
Mocht het niet in bewegingsonscherpte zitten, dan kun je ook eens naar dit artikel kijken: http://www.lensrentals.com/blog/2010/11/how-to-test-a-lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Ik heb deze onscherpte over het hele bereik.
Sterker nog....de ergste foto is geschoten op 38mm
Het is volgens mij geen bewegings onscherpte,dan ziet het beeld er wat bewogen uit is mijn ervaring.
Het ziet er net zo uit als je net niet lekker scherp gesteld hebt.

Op sluitertijd heb ik nog niet gelet,maar het was gisteren heel zonnig en ik heb mijj iso op max 800 staan.
Volgens mij moet er dan ruimte genoeg zijn voor een juiste sluitertijd.
Maar ik zal hier eens goed op letten als ik vanmiddag weer ga testen.
En wat de recenties betreft...ik heb er best wat gelezen en algemeen lees ik dat je consessies moet doen met zo'n lens.
Maar wat betreft scherpte lees ik eigenlijk veel goeds.
Kan er misschien onderling verschillen mogenlijk zijn met zulke lenzen?
Dat deze misschien gewoon niet helemaal top is?
Zal vanavond ook wat fotos plaatsen..ben benieuwd naar jullie oordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ja dat is mogelijk dat er een wat minder exemplaar tussen zit, lees ook maar bovenstaand linkje van E-hoog ;) , maar ga maar ff snel goed testen inderdaad, en even letten op de sluitertijden enzo, maar zoals gezegd zou dat echt geen probleem mogen zijn nu met het heldere zonnige weer, beter kan je het niet krijgen immers, of je moet al laat in de middag misschien met zonsondergang pas naar buiten kunnen.

Probeer ff wat dingen te fotograferen puur om de scherpte te kunnen beoordelen, of beter nog neem een statief mee en maak dan wat dezelfde foto's met verschillende F waardes en verschillende brandpuntafstanden.

Misschien wat te voor de hand liggend en zul je vast wel aan gedacht hebben, maar kijk ff dat je camera wel het goede focuspunt gepakt heeft die je zelf bedoelde, of lock je camera even op het middelste focus punt.

[ Voor 37% gewijzigd door hypz op 02-02-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:33
Heb je een camera met live-view? Dan zou je eens wat foto's kunnen maken door handmatig scherp te stellen met live-view maximaal ingezoomd. Wel even de camera op een statief of vaste ondergrond zetten. Op deze manier zou je in principe alle back/front-focus en andere AF-gerelateerde problemen kunnen uitsluiten/bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Die link is idd handig..ga ik even goed lezen.
En het is wel steeds later in de middag (omstreeks 16.15) maar het was vol op zonnig.
Ik ga eind van de dag weer testen....ik laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Volgens mij hoef je sowieso geen wonderen te verwachten van zo'n superzoom. Daar moeten gewoon compromissen gemaakt worden in het lensontwerp, zoals wel bekend is.
Laat eens een full res. foto zien, of 100% crop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Scirocco schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 12:59:
Volgens mij hoef je sowieso geen wonderen te verwachten van zo'n superzoom. Daar moeten gewoon compromissen gemaakt worden in het lensontwerp, zoals wel bekend is.
Laat eens een full res. foto zien, of 100% crop.
Geen wonderen, maar scherpe foto's bij goed licht is wel het minste. Lijkt mij twee oorzaken te kunnen hebben: gebruikersfout of en gewoon een slecht exemplaar. Krijg je met je kitlens wel scherpe foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48
Hmm.. op mijn 55-250mm f/4-5.6 IS II zit een blauwige vlek. Je ziet het alleen onder een bepaalde hoek. Kan dit iets zijn van de ontspiegeling ofzo?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

De 18-270 (niet de pzd versie) heb ik eens geprobeerd, valt alleszins mee, niet super scherp maar ook niet soft of iets. Goede VC en mwa binnenshuis deed die het niet eens zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Ok,ben wezen schieten en toch echt een aantal zeer softe tot onscherpe fotos erbij.
Ik probeer er een logica in te vinden maar het lukt mij niet echt.
Over het algemeen geeft de range rond de 18mm het meest problemen.
Zo heb ik een paar keer van hetzelfde onderwerp een aantal shots gemaakt waarbij de F waarde langzaam opliep.
En allemaal waren ze echt onscherp terwijl de sluitertijd prima was en ik absoluut stil en gelocked stond.
Sommige shots op 270mm vind ik heel behoorlijk terwijl er toch veel mij blijven tegen vallen.
Ik vind de meeste fotos net te soft waarbij een paar echt opvallend soft zijn en een paar vind ik best goed.
Opvallend genoeg zijn de betere allemaal met richting de 200mm genomen.
Ter algemene info,de shoot was rond 16:30..vol op zon maar wel laag staand.
Mijn "beeldstijl"heb ik op scherpte 5 en contrast en verzadiging ook op 5.

Hier zijn wat onbewerkte fotos...ben heel benieuwd wat jullie mening is.

(sorry voor de lange links)

https://lh3.googleusercon...AAXpG0/s1280/IMG_6967.jpg

Deze is genomen op 270mm F8 iso 800 sluitertijd 1/790
Dit vind ik een twijfel geval,ik mis de scherpte en punch maar onscherp is hij niet vind ik.
Wat vinden jullie?

https://lh5.googleusercon...4Rnk8c/s1280/IMG_7018.jpg

270mm,Iso400,F8 sluitertijd 1/250.. Dit is 1 van de beter die ik gemaakt heb

https://lh6.googleusercon...gMgGu8/s1280/IMG_7037.jpg

33mm ,ISO100,F5,66 sluitertijd 1/99
Deze vind ik dus echt slecht..
Hier had ik er 3 van gemaakt en alle 3 waren ze zo soft/onscherp.
Ben erg benieuwd wat jullie van deze vinden

https://lh3.googleusercon...2Dlpv8/s1280/IMG_7063.jpg

18mm,ISO100,F4,5 sluitertijd 1/166
Hetzelfde als hierboven..een 3 tal gemaakt en allemaal met dit als resultaat.
Elke foto overigens opnieuw scherp laten stellen.

Wat is jullie mening?
En hebben jullie sugesties wat het zijn kan?

(gadver,verkeerde uls gepast...ff herstellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

Cheezus

Luiaard

op 180x120 pixels vind ik ze er behoorlijk scherp uitzien.. misschien is een wat hogere resolutie handiger om te beoordelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
primusz schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 21:45:
op 180x120 pixels vind ik ze er behoorlijk scherp uitzien.. misschien is een wat hogere resolutie handiger om te beoordelen :P
Yeah.. was ff slim bezig 8)7
Gefixed,alleen ze zijn niet fullsize zag ik :( maar ik denk dat dit zo al te zien is.

Hmmm...ik zie wel nu ze geresized zijn ze al een stuk beter er uit zien.
Als het niet te zien is wil ik ze graag ergens uploaden waar ze ik wel full size kan showen alleen ik kan zo snel ff niet bedenken waar ik ze kan uploaden

[ Voor 24% gewijzigd door melly op 02-02-2012 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ik snap wel wat je bedoeld, zoals die met die eenden en die zwaan wat je zegt hij is wel scherp opzich, maar wel erg soft.

Net of het wel scherp is, maar de randjes worden soft van alles.

[ Voor 21% gewijzigd door hypz op 02-02-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Ik baal dat ze kleiner zijn..je ziet veel moeilijker het probleem.
Als ik ze zo bekijk valt het best mee..
Op ware groote is het echt storend.

Ik hoor graag jullie mening of dit nu echt is wat deze lens hoort te presteren.
De winkel heb ik al gebeld en ik kan hem omruilen.
Alleen ik weet nu niet of het echt aan de lens ligt...
En ligt het aan de lens ,is dit dan omdat hij niet jofel is of omdat hij gewoon niet beter kan presteren (dan ga ik voor een ander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Deze zijn dus allemaal met AF gemaakt? Het kan voorkomen bij die lenzen dat ze er consequent net naast zitten met AF, dus even handmatig scherpstellen (mbv. live view en dan helemaal digitaal helemaal inzoomen als dat kan) vanaf een statief op een stilstaand onderwerp.

Dit werd hier een aantal posts boven ook al gezegt namelijk. Ik weet niet wat voor body je hebt maar misschien kun je AF micro adjustment instellen, kun je per lens instellen hoe heel afwijking doe moet hebben om wel scherp te zijn ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Ja,ze zijn allemaal met AF gemaakt.
Voor manual focus en statief ontbrak het mij nog aan tijd.
Dit wil ik dit weekend gaan doen.
En als de lens niet deugt of gewoon tegen valt gaat hij dinsdag terug of wordt omgeruild.
Als body heb ik de 1100D..die heeft helaas die optie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
melly schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:36:
Ja,ze zijn allemaal met AF gemaakt.
Voor manual focus en statief ontbrak het mij nog aan tijd.
Dit wil ik dit weekend gaan doen.
En als de lens niet deugt of gewoon tegen valt gaat hij dinsdag terug of wordt omgeruild.
Als body heb ik de 1100D..die heeft helaas die optie niet.
Een 1100D heeft dat helaas niet nee :/ Ik vrees dat je de lens om zou moeten ruilen voor een beter exemplaar, er zitten er wat bij die een afwijking hebben helaas. Dit kan bij elk merk voor komen maar helaas vrij vaak bij 3rd party makers :/ Als je hem om ruilt dus even goed testen in de winkel! :)

Een hulpmiddel om te bepalen of de lens lekker scherp is kun je hier downloaden: http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/res-chart.html. Een ISO 12233 test chart, natuurlijk niet zo geweldig goed als de officiële kaart die professioneel afgedrukt worden maar het zou een goede indicatie kunnen geven ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Ventieldopje op 03-02-2012 00:08 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
En dan t liefst op 10s delay terwijl hij stilstaat op een tafel ofzo. Als ik met mijn 100mm (die heeel erg scherp is) foto's uit de losse pols maak dan heb ik soms nog bewegingsonscherpte op 1/100s!
Goede techniek van vasthouden etc. scheelt al veel :)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Sibylle schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 00:17:
En dan t liefst op 10s delay terwijl hij stilstaat op een tafel ofzo. Als ik met mijn 100mm (die heeel erg scherp is) foto's uit de losse pols maak dan heb ik soms nog bewegingsonscherpte op 1/100s!
Goede techniek van vasthouden etc. scheelt al veel :)
Ehh :/ 1/100s op 100mm is ook echt wel het minimum hoor, daar onder moet je echt wel een vaste hand hebben (of geluk hebben).

Als je de afbeeldingen hebt gezien zie je ook wel dat dit niks te maken heeft met bewegings onscherpte (iets wat hij zelf ook al aan gaf). Dit lijkt meer op een focus issue ;)

Dan nog, 10 sec delay is leuk maar dan het liefste ook nog met mirror lockup ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 03-02-2012 01:13 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Pff ik blijf toch wel heel erg twijfelen om de 24-105 te vervangen voor de 24-70. De dof trekt mij wel en lees toch wel met regelmaat dat de 24-70 beter presteerd op korte eind. (24mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Valt die 24-105 dan zo tegen op 24mm?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 01:50
Volgens mij blijft die 24-105 vs 24-70 discussie een eeuwig durende. Iedereen met de 105 wil een kortere DOF en iedereen met de 70 wil meer bereik.
Ik heb zelf de 24-105 en ben er erg tevreden over, ik kan wel even kijken of ik wat voorbeeldplaatjes kan vinden van 24mm, er zit wel wat vertekening in (op een 50d), maar als je de plaatjes door Lightroom trekt raak je dat voor een groot deel weer helemaal kwijt.
Hij kan onder goede omstandigheden op f4.0 of f5.0 net zo scherp zijn als mijn 50mm 1.4.
Enige 'nadeel' vind ik het bereik op crop, ik loop nu altijd met 2 lenzen te sjouwen omdat je de 10-22 ook automatisch mee neemt. Maar goed tegen de tijd dat de nieuwe generatie 5d zich aandient kunnen we dat probleem hopelijk ook oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik weet dat het een eeuwige dicussie is. Het is voor mij niet zo zeer een dicussie, maar twijfel wel heel erg. Zeker gezien de verschillende meningen die je leest van gebruikers van beide. Ik ben niet zo heel happy over de prestatie op 24mm van de 24-105 op een 5D. En lees dat de 24-70 hier toch beter presteerd. Bij mijn volgende rondreis zou ik graag toch een objectief bij me willen hebben die op de groothoek redelijk tot goed presteert. Bedoeling is om de 5D mee te nemen met twee objectieven *** en de 70-200.

Je geeft aan een 50D te gebruiken. Deze heeft een andere beeld uitsnede dan een FF en gebruikt tevens niet de buitenste randen van het objectief. Ik gebruik de 24-105 hoofdzakelijk op een 5D op mijn 7D vind ik het geen prettig objectief om te gebruiken. Gezien het bereik en te vaak moeten wisselen met de 10-22. Op de 7D was toch wel de 17-55 mijn favoriet.

Wat betreft voorbeeld plaatjes is niet nodig die heb ik genoeg, aangezien ik het objectief bezit en zowel kan testen op Crop als FF ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Laatst online: 22-08 01:50
Op crop schijnt het wel mee te vallen met vertekening (tov FF), maar ik doe er dan ook eigenlijk niet echt groothoekwerk mee (daar heb ik immers de 10-22 voor).
Ik ben met je eens dat ik mij enigszins verkeken heb op het bereik op crop, heb ook vaak de 10-22 met bijvoorbeeld 50mm of 100mm macro bij me. Alhoewel de 24-105 voor een dagje door de stad banjeren ook prima voldoet.
Bij aanschaf van de 24-105 (ongeveer anderhalf jaar terug) heb ik lang zitten twijfelen tussen 15-85, 17-55, 24-70 en 24-105. Maar ja, niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk moet zijn.
Aangezien ik vorig jaar dacht dat de opvolger van de 5D wel wat minder lang op zich zou laten wachten heb ik dat wat zwaarder laten meewegen.
Ik heb er absoluut geen spijt van want er komen hele mooie plaatjes uit op de 50D, maar qua werkbaarheid en "all-round-heid" van het objectief op crop is een 15-85 of 17-55 wel beter inderdaad.

Ik heb op crop meestal niet langer bij me dan de 105mm, maar ik heb ook alleen maar de 70-300 die daar overheen gaat en dat is in vergelijking tot de rest wel een beetje een "houtje-touwtje" objectief. Plus de 70-300 sluit niet heel goed aan bij mijn eigen stijl van fotograferen, maar dat is dan puur subjectief natuurlijk.

Kortom, voor mij staat eerst een update naar FF op het programma en daarna ga ik mij weer over de glasbak ontfermen.

Succes met het dilemma, maar sta niet te lang stil bij het "wat-als" scenario ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Vandaag ,nadat ik nog 1x aan het vergelijken geweest ben tussen mijn tamron 17/50mm vs 18/270mm op 50mm heb ik besloten dat hij terug gaat.
Vergeleken met mijn 17/50 is hij zo soft/onscherp dat ik eigenlijk besef dat dit gewoon mijn lens niet is.
Ik heb nu de tamron 70/300mm USD en de eerste fotos zijn een verademing...
Heerlijk scherp :) ...
Ik zal nu eens een lens moeten wisselen maar daarvoor wil ik niet zoveel inleveren aan kwaliteit.

Iedereen bedankt voor het mee denken..ik ga zo buiten verder spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
melly schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:28:
Vandaag ,nadat ik nog 1x aan het vergelijken geweest ben tussen mijn tamron 17/50mm vs 18/270mm op 50mm heb ik besloten dat hij terug gaat.
Vergeleken met mijn 17/50 is hij zo soft/onscherp dat ik eigenlijk besef dat dit gewoon mijn lens niet is.
Ik heb nu de tamron 70/300mm USD en de eerste fotos zijn een verademing...
Heerlijk scherp :) ...
Ik zal nu eens een lens moeten wisselen maar daarvoor wil ik niet zoveel inleveren aan kwaliteit.

Iedereen bedankt voor het mee denken..ik ga zo buiten verder spelen :P
Nice man =D, beter dat je hem geruild hebt, is zo vervelend als je je er niet helemaal lekker bij voelt steeds omdat die foto's net te soft zijn allemaal. En regelmatig lens wisselen went ook wel en doe je ook steeds makkelijker op een gegeven moment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wel jammer dat je nu niet gaat weten of dit exemplarisch was of dat ze allemaal zo zijn. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, maar weet het ook niet zeker. Iemand hier wèl goede ervaringen met die Tamron 18-270 PZD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat ik tot nu toe zo heb gelezen dat de 24-70 wel (wat) beter is op het korte bereik.
De mm boven de 70 ga ik niet missen. Over de IS twijfel ik nog wel een klein beetje De ervaring die ik heb gehad met de 24-70 op FF dat ik dit toen niet echt miste. Dus komende tijd nog even veel reviews door lezen, maar ook wat meer testen met de 24-105 op FF. Wat ik nu gezien heb, ben ik nog niet echt tevreden. Kan ook user error zijn. :+

70-200 word hier heel veel gebruikt. Op de 7D erg prettig voor dagje dierentuin en overige toepassingen op de 5D. De rondreizen wil ik gaan doen met 5D 24-70/105 en 70-200 eventueel met een 16-35II erbij. Anders zal de 7D en 10-22 ook in de tas te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Zelf heb ik de 24-70 weggedaan (crop) en als ik ooit eens een digitale FF heb zal er of een 24-105 of 28-135 komen, mede door de IS en zelf vind ik de 24-70 niet lichtsterk genoeg voor de dingen die ik ermee wil.
Voor allround/vakantie lijkt me f/4 wel voldoende. Voor licht arme momenten heb ik primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Van wat ik er van kan zien op photozone.de is de 24-70 beter aan de randen op 24mm, terwijl de 24-105 centrum scherpte iets beter lijkt. Verder gaan er geruchten over een 24-70 II die binnen afzienbare tijd zou uitkomen (weet even niet meer of dat nou met of zonder IS zou zijn).

@melly: Lijkt mij ook meer exemplarisch dan dat ze over het algemeen zo onscherp zijn, alhoewel ik best geloof dat ze t.o.v. de Tamron 17-50 (non-VC?) minder scherp zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
henkie196 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:14:
Van wat ik er van kan zien op photozone.de is de 24-70 beter aan de randen op 24mm, terwijl de 24-105 centrum scherpte iets beter lijkt. Verder gaan er geruchten over een 24-70 II die binnen afzienbare tijd zou uitkomen (weet even niet meer of dat nou met of zonder IS zou zijn).

@melly: Lijkt mij ook meer exemplarisch dan dat ze over het algemeen zo onscherp zijn, alhoewel ik best geloof dat ze t.o.v. de Tamron 17-50 (non-VC?) minder scherp zullen zijn.
"volgens de geruchten" (en die schijnen er al jaren te zijn rondom deze lens) zal er geen IS inzitten. Het zou de lens te groot en zwaar maken.

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou me niets verbazen als die gewoon is wat je moet verwachten van die lens.

Vergeet niet dat de 17-50 f/2.8 een high-end lens is, terwijl die 18-270 een budget superzoom is. Zou slecht zijn als er geen significant verschil in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:49:
[...]
Vergeet niet dat de 17-50 f/2.8 een high-end lens is, terwijl die 18-270 een budget superzoom is. Zou slecht zijn als er geen significant verschil in zat.
Dat ben ik nou weer niet met je eens. Ik vind de 17-50 een stuk meer budget lens dan de 18-270 PZD, die zou voor ruim 450 Euro gewoon goed moeten zijn vind ik.
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon)
pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 03-02-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
Fiber schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:57:
[...]

Dat ben ik nou weer niet met je eens. Ik vind de 17-50 een stuk meer budget lens dan de 18-270 PZD, die zou voor ruim 450 Euro gewoon goed moeten zijn vind ik.
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon)
pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)
High end kwa perfomance niet kwa prijs.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Ik heb zelf de 17-50 VC..
De non VC presteert ietsje beter nog.

Wat betreft de Tamron 70-300,DAMN wat maakt die een mooie foto's.
Heel erg blij met deze keuze al moet ik echt wennen dat het begint bij 70mm.

[ Voor 10% gewijzigd door melly op 03-02-2012 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
melly schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 18:02:
Ik heb zelf de 17-50 VC..
De non VC presteert ietsje beter nog.

Wat betreft de Tamron 70-300,DAMN wat maakt die een mooie foto's.
Heel erg blij met deze keuze al moet ik echt wennen dat het begint bij 70mm.
Ik heb min of meer hetzelfde pad gelopen, eerst de 18-270 PZD maar die was me veel te soft (en paars) met name aan de rand en al helemaal in de hoeken. Meteen ingeruild met voor de korte kant een 15-85 van Canon (en die is echt geweldig hoewel een beetje duur) en voor de tele inderdaad de 70-300 van Tamron. Maakt mooie foto's en zeker voor het geld. Maar die (althans die van mij) heeft wel een issue met consistent scherpstellen. Dat hangt een beetje van de foto af. Bijvoorbeeld een foto op 300mm van de maan is echt een gokspel. Neem er 10 en ze hebben bijna alle 10 een andere scherpte en helemaal top wordt het nooit. Maar voor reguliere foto's is ie stukken beter. En om nou voor de maan een 70-300L te kopen voor 1200,-. Bovendien zou ik me niet overal op m'n gemak voelen met zo'n opzichtige witte lens.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Uit nieuwschierigheid,welke 70-300 heb je?
De oude met macro soms?
Ik las dat de nieuwere met USD juist heel goed was met z'n AF

[ Voor 3% gewijzigd door melly op 03-02-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
*foutje*

[ Voor 95% gewijzigd door melly op 03-02-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
Het is een USD VC.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@melly: Psssst doe eens plaatje hier posten Show hier je nieuwe en oude apparatuur. :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben gister even naar de John Frost brug gewandeld, maar op 24mm had ik toch aardig wat vignetering. Van de week zelfde foto eens maken dan zonder zonnekap. Al heb ik het idee dat dit het niet was. Maar wil het wel uitsluiten.
Denk dat ik voorlopig maar beetje blijf prutsen met de 24-105 op FF. Voor ik over haastte beslissingen neem.

De vignetering was helaas niet helemaal weg te halen in LR. (al ben ik geen LR held) Wellicht hier ook een verbeter slag te behalen ;-)

geruchten van de nieuwe 24-70 gaan al een jaar. Het is en blijft een gerucht. En wanneer die op de markt komt is alleen maar gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Haha...ik denk dat dit een hint is? ;)
Ben al stil.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Superdaantje schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 09:14:
[...]

Ben gister even naar de John Frost brug gewandeld, maar op 24mm had ik toch aardig wat vignetering. Van de week zelfde foto eens maken dan zonder zonnekap. Al heb ik het idee dat dit het niet was. Maar wil het wel uitsluiten.
Denk dat ik voorlopig maar beetje blijf prutsen met de 24-105 op FF. Voor ik over haastte beslissingen neem.

De vignetering was helaas niet helemaal weg te halen in LR. (al ben ik geen LR held) Wellicht hier ook een verbeter slag te behalen ;-)

geruchten van de nieuwe 24-70 gaan al een jaar. Het is en blijft een gerucht. En wanneer die op de markt komt is alleen maar gokken.
Held in Lr? Lens correctie en sliders voor vignetting zijn toch niet zo moeilijk?

Die geruchten voor een nieuwe 24-70 doen trouwens al zolang de ronde als dat ik met fotografie bezig ben, en dat is zo'n 4~5 jaar. Dus lekker laten gaan sommige geruchten gaan gewoon al jaren de ronden omdat mensen graag willen geloven dat er een andere aan komt.
melly schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 09:49:
[...]

Haha...ik denk dat dit een hint is? ;)
Ben al stil.... O-)
Subtiel hé O-)
* sapphire houd van plaatjes van nieuw speelgoed :)

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 04-02-2012 10:12 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

:/

Net foto's wezen maken met m'n Sigma 17-50 f2.8 kan die niet meer verder terug dan 30mm ofzo...ik kan nu alleen 30-50mm gebruiken :X Het lock-knopje op de lens krijg ik ook niet van z'n plek :o :( Weet iemand een mogelijke remedie? Kan het te maken hebben met de koude, dat iets uitzet waardoor er nu wat vast zit ofzo?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Bij koude krimpen de meeste materialen juist.

Als je hem een tijdje buiten gebruikt hebt zit er misschien wat vastgevroren? Even binnen leggen dan en afwachten, zou niets forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als het lockknopje vastzit in lock stand, zou ik sowieso niet proberen te zoom, dat is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Wat de camera wél zoomt gaat net zo soepel als voorheen. Heb dat knopje ook nooit gebruikt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Digitalrev review van de bekende ~30mm primes voor Canon:
http://www.digitalrev.com...s-test-for/NzgzMzA2Nw_A_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Opvallend dat ze in die video vertellen dat de 35/1.4 L ruim 3x zo duur is als de 35/2

Als ie dat in Nederland ook was, dan had ik 'm al lang gekocht. Maar hier is ie helaas ruim 5x zo duur.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 11:21:
Net foto's wezen maken met m'n Sigma 17-50 f2.8 kan die niet meer verder terug dan 30mm ofzo...ik kan nu alleen 30-50mm gebruiken :X Het lock-knopje op de lens krijg ik ook niet van z'n plek :o :( Weet iemand een mogelijke remedie? Kan het te maken hebben met de koude, dat iets uitzet waardoor er nu wat vast zit ofzo?
Lijkt me niet zo zeer de koude te zijn. Of in ieder geval niet alleen. Liep gisteren nog tot in de avond met mijn 17-50 f2.8 rond en alles werkte nog zonder problemen. Geen idee wat het wel zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:12
henkie196 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 23:39:
[...]

Lijkt me niet zo zeer de koude te zijn. Of in ieder geval niet alleen. Liep gisteren nog tot in de avond met mijn 17-50 f2.8 rond en alles werkte nog zonder problemen. Geen idee wat het wel zou kunnen zijn.
Omdat het bij jou niet gebeurt, kan het bij een ander niet de oorzaak zijn..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kan wel, maar dan zal het niet de kou alleen zijn, vermoed ik. Want dan zou ik het ook op mijn lens verwachten. Het zou natuurlijk wel kunnen dat het een probleem verergerd waardoor het nu opspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Het kan natuurlijk per exemplaar verschillen. Ik merkte ook bij mijn Tamron 17-50 dat het uitzoomen iets stroever gaat in de vrieskou. Ook wil de zonnekap er veel moeilijker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
  • Laatst online: 27-06 12:45
Volgens mij staat er in de handleiding van je camera ook een temperatuursrange waarbinnen je het product gebruiken kunt. Althans bij mijn Canon dan. Ik kan me voorstellen dat zoiets ook geldt voor een lens of een combinatie van body met lens.

Koude en warmte heeft natuurlijk invloed op je materiaal. Of het ook dusdanige invloed heeft dat je het merkt in de functionaliteit of dat er 'storingen' optreden, dat is een tweede vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
FlashM schreef op maandag 06 februari 2012 @ 13:18:
Volgens mij staat er in de handleiding van je camera ook een temperatuursrange waarbinnen je het product gebruiken kunt. Althans bij mijn Canon dan. Ik kan me voorstellen dat zoiets ook geldt voor een lens of een combinatie van body met lens.

Koude en warmte heeft natuurlijk invloed op je materiaal. Of het ook dusdanige invloed heeft dat je het merkt in de functionaliteit of dat er 'storingen' optreden, dat is een tweede vraag.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat het materiaal minder flexibel wordt (met name plastic).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nieuws: Tamron kondigt 24-70mm f/2,8-lens met beeldstabilisatie aan

Dat is nog eens mooi nieuws :9

Ben zo benieuwd hoe die lens gaat presteren en wat die gaat kosten *O*

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

825 gram.. best acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op maandag 06 februari 2012 @ 13:28:
[...]

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het materiaal minder flexibel wordt (met name plastic).
Het plastic moet flexibel zijn, dus dat het met kou minder flexibel is, maakt niet uit.
Wat wel zo is, is dat bepaalde onderdelen meer krimpen dan andere, waardoor een lens-element of een ring vast kan gaan zitten.

Pagina: 1 ... 5 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.