dfrenner schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 09:01:
[...]
Maar is de sigma dan ook echt een betere lens dan de tamron?
Bereik en lichtsterkte zijn gelijk. Goed de sigma heeft stabilisatie, maar met 2.8 ga ik er al erg op vooruit ten opzichte van nu.
Hoe verhoud de scherpte zich tussen deze twee?
Daarnaast lees ik van tamron terug dat de autofocus niet zo goed schijnt te zijn.
Ik zeg het wel vaker hier; mijn exemplaar van de Tamron 17-50mm f/2.8 (non-VC) is top. De scherpte is altijd goed, ook op f/2.8.
Voor €210,- (geloof ik, weet niet meer helemaal zeker) heb ik hem gekocht 2e hands en nooit spijt van gehad.
Er zijn wel wat nadelen natuurlijk:
-CA zijn er best onder sommige omstandigheden, ik poets ze weg op misschien 10% van de foto's. CA zijn verder een stuk minder dan bij de kitlens en de 18-135mm. (en zelfs daar waren ze niet vaak storend).
-Lawaai! Hij maakt een herrie als je focust...buiten geen probleem maar wel irritant als je ergens zit waar het stil is.
-Focus...hij focust prima als er voldoende licht is. Probeer niet in de schemer snel even een foto te maken, grote kans dat je dan eerst 10s aan het focussen bent

Zelf los ik het altijd door gewoon het focuspunt te zetten op iets met veel contrast en dan doet hij het prima en snel (maar lawaaierig ;P ). Geen groot probleem dus, maar merkbaar verschil met mijn andere lenzen.
Om het in perspectief te plaatsen: De Tamron is een hele grote vooruitgang vergeleken bij de kitlens. Betere beeldkwaliteit dan de 18-135mm in het 18-50mm bereik en natuurlijk f/2.8 overal.
Zelf kan ik goed leven met de nadelen en raad ik de lens zeker aan!
Hier nog twee voorbeeldjes:
Tamron 17-50mm f/2.8 non-VC
1/500s
f/2.8
ISO 320
50mm
Niks van ruisreductie (RAW geschoten) en standaard sharpening in lightroom (25).
Zoals je ziet een erg scherp exemplaar (op 50mm f/2.8. Op f/5.6 is hij nog scherper, maar dat is overbodig in de meeste gevallen). De bokeh is prima, zowel voorgrond als achtergrond. De 'highlights' geven geen rare tekening.
Het kan natuurlijk beter, maar mij hoor je niet klagen. Heerlijke lens, zeker voor zijn prijs. Enige nadeel dat mij doet twijfelen over een 17-55mm f/2.8 Canon is het geluid en soms IS. Maar beide zijn eigenlijk maar heel af en toe een issue waar ik omheen moet werken, niet waard om te upgraden.
Als voorbeeld van scherpte hier een 100% crop van ogen (wel ff klikken want de verkleining op tweakers zit er anders overheen):
1/160s
f/5.6
ISO 200
50mm
Standaard sharpening in Lightroom (25) RAW geschoten en geen bewerking.