De 135/2 is inderdaad geweldig.
De 200/2.8 begint toch wel verouderd te raken.
Geen IS, geen weathersealing, wijd open net iets minder scherp dan de 70-200 2.8 II
Het probleem met veel primes is dat ze meestal zwaar verouderd zijn, en alleen de hele dure L primes updates krijgen.
Als ze de midrange primes een keer een update zouden geven, dan zou ik ze wel willen kopen. Maar nu vallen een boel gewoon af.
Ben dus ook druk bezig om mijn range op te bouwen, 28mm, 35mm, 50mm (misschien! twijfelgeval), 85mm, 135mm en misschien een 200mm

Sparen sparen sparen

<knip>
Nadeel van zooms vind ik vaak dat ze (uitzonderingen daar gelaten) niet zo scherp zijn en dat met een prime je compositie makkelijker is te bepalen omdat je gewent raakt aan het vaste bereik wat je hebt. Bovendien zijn primes lekker licht sterk waardoor ze echt overal te gebruiken zijn.
Er zijn allerlei redenen om voor primes te kiezen. Maar dat ze scherper zouden zijn is wel de minst goede reden. 10 a 20 jaar geleden was dat zo ja. Maar tegenwoordig echt niet meer.
Neem bv de 28mm prime die jij wilt hebben. De beide Canon primes hebben allebei waardeloze randscherpte. De 24-70/2.8 of 17-55/2.8 presteren veel beter. (zelfs als je die 28/1.8 afstopt tot f/2.8)
De 35/2 is netjes scherp in het midden, maar wederom niet beter dan de 17-55 op crop en zeker niet beter dan de 24-70 op FF waar de randscherpte waardeloos is.
Allemaal L primes kopen is een tikkie kostbaar. En ja de 24-70L is met 1000 euro ook niet goedkoop, maar de 28/1.8 + 35/2 + 50/1.4 zijn samen ook 1000 euro.
En dan heb je met de 24-70 betere scherpte en uitstekend bokeh. Het enige dat je dan mist is snelheid.
Op 35mm heb je dan gelukkig de Samyang. Maar er zijn ook mensen die AF wel missen. Voor die mensen is er weinig keus.
Samyang heeft volgens mij geen 28mm en er is ook geen 28 L. Ik vraag me af welke prime je overweegt op 28mm?
Met de huidige ranges van betaalbare groothoekprimes is snelheid eigenlijk de enige reden om een prime te kopen. En dat weegt niet altijd op tegen flexibiliteit.
(en de achtergrond hoeft niet altijd extreem vervaagd te worden. Kijk maar naar het "zeiss 3D" effect wat voornamelijk komt doordat de achtergrond minder vervaagd word)