Interessant verhaal, er is veel discussie over. Ikzelf ben erg eigenwijs en heb dan ook het idee dat het wel degelijk positief verschil maakt om lager te gaan dan 700mhz. Momenteel is mijn max 1200mhz en mijn min 180mhz. Redelijk undervolted en het volgende screenshot geeft mijn cpu gebruik:
Wat opvalt is dat mijn telefoon voornamelijk idle was vandaag. Dat klopt, want ik zat achter mijn laptop de hele dag. De tijden kloppen overigens niet helemaal, hier mag je ongeveer 7 uur deep sleep vanaf trekken. Wat ik vandaag gedaan heb is af en toe mijn GN gebruiken voor een app (nu.nl/autoweek/facebook/whatsapp) en verder heeft deze iedere 15 minuten 2 exchange accounts gesyncd en heb ik ongeveer 80 whatsapp berichten gehad en af en toe op geantwoord.
Uit mijn plaatje kan ik niks anders opmaken dan dat voor deze taken de GN niet per definitie meer dan 700mhz nodig heeft, hetgeen te zien is aan de verwaarloosbare tijd op 900mhz en 1200mhz (waarschijnlijk alleen even deze snelheden bij het starten van de app) en de totaaltijd dat deze op 700mhz of meer zit (1200mhz+900mhz+700mhz = 30 minuten). Het merendeel van de tijd (350mhz + 180mhz = 2uur) bevindt mijn GN zich op deze lage snelheden om waarschijnlijk te syncen en wellicht zelfs om te browsen zodra de pagina geladen is. Syncen op 180mhz geeft in mijn ogen dus hele mooie batterijresultaten.
Ik heb met deze settings echt 0,0 stutter, lag of andere performance problemen. Apps laden ook gewoon snel. Mijn batterij zit na 11,5 uur uit oplader met een schermtijd van 30 minuten met een batterij van 84% (16% verbruikt). Deze lijn doortrekkend zou dit betekenen dat ik met deze settings bijna 70 uur standby met 3 uur schermtijd ga halen. Dat zijn tijden die ik niet vaak terug lees en dat komt voor mijn gevoel toch echt door deze settings + undervolt + interactiveX. Dit is overigens de eerste cycle na een wipe, dus misschien wordt het nog beter.
Wil overigens best de volgende ronde testen met min 700mhz en max 1200mhz maar uit vorige tests had ik het gevoel (gebruik is per cycle nooit identiek) dat mijn verbruik niet deze waarden haalde. Meestal kwam ik rond een kleine 2 dagen met 3 uur batterij.
Dan biedt zo ongeveer iedere kernel deze settings en andere mogelijkheden om met je mhz te spelen. Zonder te zeggen dat het verhaal van XDA niet klopt, vraag ik me dan wel af waarom de kernel bouwers hier zoveel aandacht aan besteden als het toch niet nuttig zou zijn.