Inhoudsopgave | ||||||||
DisclaimerHet unlocken, rooten en flashen van custom roms doe je geheel op eigen risico. Ik ben niet aansprakelijk voor enige schade aan je toestel. Het kan zijn dat je toestel hierdoor niet meer onder de fabrieksgarantie valt.Lees voor je aan de slag gaat eerst goed door wat je allemaal moet doen. Denk zelf logisch na en bereid je goed voor! | ||||||||
InleidingDe Galaxy Nexus is het 3e Nexus toestel dat gereleased is. Nexus Toestellen staan erom bekend dat ze een stock versie van Android draaien. Daarnaast zijn ze ook bedoeld als ontwikkel toestellen. Om deze reden zijn de Nexus toestellen relatief makkelijk te unlocken, waardoor het ook makkelijk is custom roms te flashen.In dit topic kan je ervaringen met Roms bespreken en eventuele problemen. Wel verwachten we hier van je dat je zelf eerst even zoekt voor je vraagt of roept. Google is daarbij je beste vriend. Verder kan je veel informatie vinden op www.xda-developers.com en ook op www.rootzwiki.com. Verder is in deze eerste post al informatie te vinden over hoe je je toestel kan unlocken en hoe je custom roms kan flashen. Ook worden er al een paar Roms genoemd, om je op weg te helpen. Ik heb mijn uiterste best gedaan om de waarheid hier neer te zetten. Mocht je toch fouten tegenkomen, of toevoegingen hebben, laat het me dan weten. Graag in dit topic alleen zaken bespreken met betrekking tot Custom Roms en Firmware. Voor de bij het toestel geleverde rom/software graag naar het Google Galaxy Nexus topic gaan. Update: Er is ook een Toolkit beschikbaar op XDA. Deze automatiseert de stappen voor je. Ik heb deze zelf nooit gebruikt, maar hij schijnt goed te werken. | ||||||||
UnlockenUpdate:Er is ook een Toolkit beschikbaar op XDA. Deze automatiseert de stappen voor je. Ik heb deze zelf nooit gebruikt, maar hij schijnt goed te werken. Let op: Ik heb dit stappenplan geschreven nadat ik zelf mijn toestel unlocked heb. Dat betekent dat ik misschien een stap kan vergeten! Hieronder de stappen om je toestel klaar te maken voor het flashen van een custom rom vanaf een Windows machine. Ik heb zelf geen Mac of Linux (als dagelijks OS), dus geen handleiding voor die OSen, tenzij iemand me verteld hoe het daar zou moeten. 0. Voordat je begint
De eerste stap is het downloaden van drivers. Deze drivers zijn nodig om straks wat commando's uit te voeren. De drivers kan je hier (registratie nodig) of via Google vinden.Download en installeer deze drivers. Ik heb deze informatie uit dit topic. 2. Downloaden fastboot/adb/recovery Fastboot is een programma dat wordt geleverd met de android SDK. Met dat programma kan je via de command prompt toegang krijgen tot een bepaald gedeelte van je telefoon (bron). Dit heb je nodig om je telefoon te "unlocken". De galaxy nexus is gemaakt om te unlocken. We hebben dus geen hack nodig. Download het dit pakketje. Hierin vind je fastboot, een recovery image (leg ik later uit) en adb (leg ik niet uit, kan handig zijn als je later wat problemen tegenkomt. Update: Hele korte uitleg in deze post.) Pak dit bestand uit naar een locatie die je makkelijk kan bereiken via de command prompt. C:\Android is een goede locatie. 3. Unlocken toestel Let op: Er is een root methode, waarmee je je toestel niet hoeft te unlocken en dus ook niet al je data kwijt raakt. Deze is alleen voor mensen die op Android 4.02 zitten. Klik hier voor meer info. Dank aan _Calvin voor zijn post hierover. Ik weet niet wat de gevolgen hiervan zijn... Dus lees het goed door voor je iets doet! Onderstaande methode heb ik (en velen met mij) wel uitgevoerd. Zoals ik al vermeldde in stap 2 is de Galaxy Nexus gemaakt om te unlocken en een andere bootloader te flashen. Sluit je toestel aan op je pc met de USB kabel Schakel je toestel uit Houd nu de volume up EN de volume down knop ingedrukt en druk dan tegelijkertijd op de aan/uit knop van je toestel. Je komt nu in de bootloader. Open een command prompt, navigeer naar de map waarin je net alle bestanden hebt uitgepakt. Type hier in: code:
Als het goed is zie je nu een paar letters en cijfers op je pc scherm staan. Zie je niets, dan is je telefoon niet herkend. Verzeker je ervan dat je drivers goed zijn geïnstalleerd. Deze stap verwijdert alle data op je toestel! Ook die van je "SD-kaart/je 16GB geheugen"! type nu in code:
Je ziet nu op je telefoon de vraag of je zeker weet dat je alle data wilt verwijderen. Je kan nu nog nee zeggen... Selecteer "yes" door op een van de volume knoppen te drukken en druk daarna op de aan/uit knop om je keuze te bevestigen. Na een paar tellen keert je telefoon terug naar de bootloader. Als het goed is zie je nu in het rood staan dat je toestel LOCK STATUS: UNLOCKED is. 4. Root? Als je op de stock image/ROM wilt blijven, maar wel root wilt, dan kan je de deze stap uitvoeren. Ga je toch een ROM flashen, dan is deze stap niet nodig! De image nodig voor rooten hebben we net al gedownload. Voor het volgende commando uit om je toestel te rooten: code:
Je toestel herstart nu naar Android en installeert wat bestanden. Dit kan wel tot 15 minuten duren. Daarna zal je toestel weer herstarten. Nu moet je relatief snel weer in Android zijn en je toestel kunnen gebruiken. 5. Installeren custom recovery Je hebt een custom recovery nodig om de zip bestanden die je nieuwe ROM bevatten te kunnen flashen. Dit gaat niet op de stock recovery! Hier gaan we Clockworkmod installeren. Als je goed in het uitgepakte mapje hebt gekeken zie je een bestandje recovery-clockwork-5.5.0.2-maguro.img Deze gaan we nu op het toestel zetten. Type het volgende commando in: code:
Als het goed is stuurt je pc nu wat data naar je toestel. Als op je pc staat "Okay", dan kan je met de volume knoppen "Recovery" selecteren. Bevestig met je aan/uit knop. Je zit nu in de recovery. Omdat we nog geen rom hebben gedownload kan je nu nog geen nieuwe rom flashen. In het volgende hoofdstuk zal ik uitleggen hoe dat moet. Nu kan je met de volume knoppen omhoog en omlaag navigeren naar reboot. Bevestig met de aan/uit knop. Je toestel zal nu rebooten naar een Stock android. Bron: Engelstalige how to XeNeRgY heeft wat linkjes naar filmpjes geplaats. Bedankt daarvoor: Installeren drivers Unlocken en Rooten Installeren custom rom | ||||||||
CustomromsInstalleren ROMsIn de vorige stappen heb je een recovery geflashed, maar je hebt nog geen ROM om te flashen. Roms kan je onder andere vinden op XDA-Developers.com. Denk eraan dat je een GSM toestel hebt en dat je dus GSM roms moet downloaden absoluut geen CDMA roms. Deze zijn niet gemaakt voor ons toestel!Als je eenmaal een ROM gevonden hebt download deze dan en plaats deze op een plekje op je "sd-kaart" Je hebt je PC niet nodig om een ROM te flashen. Dat gaat allemaal op je toestel. De meeste Roms downloaden automatisch al je apps bij de eerste boot. Je instellingen voor die apps ben je dan wel kwijt, maar je hoeft niet handmatig al je apps te downloaden. 1. Boot naar je bootloader. Dit kan je doen door je toestel uit te schakelen, de volume up en down knop tegelijkertijd in gedrukt te houden. Druk dan tegelijkertijd op de aan/uit knop. Je komt nu in de bootloader. Navigeer nu naar Recovery met de volume up/down knoppen en bevestig met de aan/uit knop. 2. Maak een backup Om er zeker van te zijn dat je terug kan naar de situatie zoals die nu is (een werkende rom, met al je apps/gegevens) is het aan te raden een backup te maken. Deze backup wordt opgeslagen op je sd kaart/interne opslag. Dit kan je als volgt doen: navigeer naar backup and restore en daarna naar backup. Er zal geen bevestiging gevraagd worden! er wordt nu meteen een backup gemaakt. Je kan op dezelfde manier een restore doen. Backups worden weggeschreven met datum/tijd. Tip: Hernoem je backups nadat je nieuwe rom geboot is. Dit kan handig zijn als je meerdere backups bewaard hebt. Deze worden opgeslagen in de map /sdcard/clockworkmod/backup. Elke backup heeft zijn eigen datum en tijd. Het schijnt dat je bij renamen van deze mappen geen spaties moet gebruiken. Ik gebruik nooit spaties bij het hernoemen, dus kan dat niet bevestigen/ontkrachten. 3. Wipe Met een wipe "formateer" je een bepaald gedeelte van je toestel. Een android toestel is opgedeeld in verschillende "partities". Met een wipe kan je een bepaalde partitie herstellen van wijzigingen. Wil je meer weten over de partities klik dan hier. Als je een nieuwe rom flashed, dan voor je een "wipe data/factory" reset uit. Hierna kan je via advanced ook je dalvik cache wipen. Dit is nodig zodat je nieuwe rom goed werkt en geen restjes van een oude rom bevat. Alternatief op wipen: Via "mounts and storage" /System /Data en /Cache formatteren. Daarna kan je via "advanced" in het hoofdmenu ook je dalvik cache wipen. Als je je rom update (dus een nieuwe versie van je rom), dan is het vaak genoeg om alleen cache en dalvik cache te wipen/formatteren. Meestal informeert de maker van de ROM je wel wat handig is te doen. 4. Installeren/Flashen nieuwe ROM Na het wipen kan je je nieuwe rom flashen. Dit kan door vanuit het hoofdmenu te gaan naar "Install zip from sdcard" en dan "choose zip from sdcard". Navigeer nu naar de plaats waar je rom is opgeslagen en installeer deze. Nu kan je rebooten (ga naar het hoofdmenu en kies voor "Reboot". Je nieuwe rom wordt nu gestart. Vaak duurt de eerste boot wat langer dan je gewend bent. Een aantal roms:De meeste roms zijn te vinden op XDA-developers.com of op rootzwiki.com. Ga daarnaartoe voor de nieuwste roms en actuele versies.Hieronder een paar roms die op het moment van maken van dit topic beschikbaar waren. AOSP (Android open source project) roms zijn roms die de rommaker zelf gecompileerd heeft van de Android broncode. Vaak zijn standaard roms, met wat extra's erin van de maker zelf. EaglesBlood: USP: Lockscreen met unlock naar SMS, telefoon en camera. AOKP (Android Open Kang Project): Quick settings menu in je statusbar + batterijbesparende modus als optie (switch naar 2g als je scherm uit is), T9 dialer uit CM9 alpha MIUI Een rom gemaakt door Chinezen. Leek voorheen heel erg op iOS. Tegenwoordig heeft het zijn eigen uiterlijk. Verschilt heel veel van de andere AOSP roms. Voor meer info en screenshots kan je kijken op http://miuiandroid.com/ De ICS versie hebben ze opnieuw gebouwd, met features die mij ICS moeten passen. De Engelse vertaling wordt gemaakt door miuiandroid.com. Nederlandse versie is te vinden op miui.nl Non AOSP Deze roms zijn gebaseerd op firmware die door Google gereleased is op het toestel, vaak via een OTA. MCR (Modaco custom rom): Gemaakt door Paul o Brien. Heeft vaak als eerste nieuwe versies van Rom's, ook gelekte versies. Hij verwerkt daar dan delen van in zijn rom. Paul kwam als eerste met een Facebook synch fix. Paul ondersteund voor zover ik weet de meeste devices niet lang. Via een eigen "keuken" kunnen betalende gebruikers zelf een rom samenstellen met of zonder onderdelen die zij erin willen hebben. ARHD (Android Revolution HD): Standaard roms, met wat extra's erin. Focus op stabiliteit en kleine verbeteringen. Verwacht geen zwaar aangepaste rom. Radio/Firmware:De radio/firmware is verantwoordelijk voor het leggen van een verbinding met het GSM netwerk en je wifi. Firmware verschilt per regio, omdat het netwerk in elke regio anders is.XXKK6 XXKL1 XXLA2 is momenteel (31-03-2012) de nieuwste versie voor ons. Wil je meer weten over de benaming van de radio's en welke je het beste kan hebben, kijk dan hier of kijk in het topic van je ROM. Vaak wordt daar ook vermeld welke radio het beste is. | ||||||||
RelockenIk wil ook hier weer benadrukken dat je alles eerst goed moet lezen en er zeker van bent dat je dit wilt. Mocht er iets fout gaan, dan is dat je eigen schuld!Onderstaand is geschreven door Ti2 in deze post (Bedankt! en ook bedankt voor het maken van de GOT opmaak). Als je om wat voor reden dan ook (je Galaxy Nexus moet onder garantie terug naar leverancier, t is een zooitje geworden met roms flashen en je komt er niet meer uit/ gebricked) terug wilt naar een schone lei - de stock Galaxy Nexus zoals ie was toe je m uitpakte en voor het eerst opstartte- volg dan de volgende stappen: Let op: Ik heb dit stappenplan geschreven nadat ik zelf mijn phone terug heb gezet naar stock ICS 4.0.2/ heb ge-unroot en heb gelocked . Dat betekent dat ik misschien een stap kan vergeten! Hieronder de stappen om je toestel klaar te maken voor het terugzetten van van de stock ICS rom/ unrooten/ locken vanaf een Windows machine. Ik heb zelf geen Mac of Linux (als dagelijks OS), dus geen handleiding voor die OSen, tenzij iemand me verteld hoe het daar zou moeten. 0. Voordat je begint
Verzeker je ervan dat je de juiste adb- en fastboot drivers hebt geïnstalleerd (dit is waarschijnlijk het geval - gezien dit topic!) 2. Downloaden images Ga naar de site Google Support for Nexus Phones and Flagship Devices en download de laatste factory image voor je phone - voor ons is dat Maguro. Download het .zip bestand, check de md5 sum en pak het uit in de \adroid-sdk-platform-tools folder (of de folder waar je fastboot.exe staat!). Het uitgepakte bestand staat in een nieuwe aangemaakte map: \android-sdk\platform-tools\yakju-icl53f. Hierin staan (op moment van schrijven) de volgende bestanden:
Open het flash-all.sh bestand met bijvoorbeeld kladblok en noteer welke fastboot commands erin staan (negeer de sleep 5 commands) 3. Back to stock Ga naar de command-promt, check of de adb driver je phone ziet (adb devices), zo ja typ [adb reboot bootloader] om naar de bootloader te gaan. Check of fastboot je drivers herkent (fastboot devives). Typ vervolgens de commands in de volgorde zoals die in het bestand flash-all.sh staan en wacht met het volgende commando totdat de vorige is afgerond: code:
code:
code:
4. A: stock ICS, unlocked Navigeer in de bootloader naar Start en bevestig met de Power knop; je phone reboot nu naar de stock ICS - zoals je m kreeg! (nog wel unlocked!). Een hele schone lei 4. B: stock ICS, locked (let op!! het weer locken van je phone wist alle gegevens van je Galaxy Nexus, ook die van je "sd-kaart"!!) Ga in plaats van 4. A: stock ICS, unlocked, na de laatste commando in punt 3. meteen door met de volgende commando's: code:
Nu staat er bij status weer: LOCKED Navigeer in de bootloader naar Start en bevestig met de Power knop; je phone reboot weer en is unrooted & gelocked! Bron: Engelstalige how to YouTube how to Succes! | ||||||||
Changelog14-07-2012 Link toegevoegd naar Toolkit (onder kopje inleiding) 31-03-2012 Link toegevoegd naar XXLA2 radio. Tekst toegevoegd onder Roms: Roms te vinden op xda en op rootzwiki Link naar MIUI gewijzigd naar Engelstalige rom (miuiandroid.com) Link toegevoegd naar Nederlandstalige MIUI. 02-03-2011 Bij unlocken tekst toegevoegd over rooten zonder unlocken. Dank aan _Calvin. 28-01-2012 In stuk van Ti2 (Relocken) in het dikgedrukt ook titels toegevoegd ipv alleen nummers. 27-01-2012 Stuk van Ti2 toegevoegd over relocken toestel Linkjes gewijzigd (Megaupload werkt niet meer) Eigen plaatje gemaakt als titel (gewoon met Paint.net, dus niet zeuren Gedeelte over "wipen" aangepast. Nu gewoon wipe data/factory reset, ipv alles los formatteren. 15-01-2012: Linkje naar korte uitleg over ADB toegevoegd. 14-01-2012: Radio/Baseband XXKL1 toegevoegd. 31-12-2011: Link naar MIUI rom toegevoegd. 29-12-2011: Uitleg over "SD kaart" toegevoegd (stap 0 unlocken) Filmpjes toegevoegd (na laatste stap unlocken) (dank aan XeNeRgY) Link naar AOKP aangepast naar rootwiki ipv xda Toegevoegd dat de optie wipe data factory reset voor andere mensen niet de "SD kaart" wiped. 20-10-2014 Plaatjes werkten niet meer als headers.. Vervangen door standaard headers |
[ Voor 255% gewijzigd door BooYooToo op 20-10-2014 12:45 . Reden: Koppen aangepast. Van plaatjes naar headers ]