Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:57

JME

zeg maar Jamie

Dat dacht ik dus ook. Veel verschillende dingen geprobeerd vandaag, waaronder een andere W8 iso. Inmiddels is het gelukt, maar vraag me niet met welke iso, format, USB-poort, functietoets, stand van de zon... Maar het staat erop!

EDIT
Gisteravond opnieuw een clean install gedaan, omdat ik per ongeluk toch weer wat Sony meuk bleek te hebben geinstalleerd in een poging om de drivers bij te werken. Lastig dat je op de Sony site niet kunt zien wat uitsluitend drivers zijn en wat iets met een compleet programma is. Is daar een overzicht van? Liefst compleet met installatie-advies, dus wat wel/niet installeren en wat het allemaal doet? Of kun je het beste alles downloaden, extracten en dan vanuit apparaatbeheer per apparaat laten checken of er een nieuwere driver tussen de uitgepakte bestanden staat?

Anyway, omdat ik de usb-stick van de laatste geslaagde installatie nog had liggen en een clean install op een ssd toch minutenwerk is, dacht ik zonder moeite even een herinstallatie te doen. Mooi niet dus. Maar ik ben er nu wel eindelijk achter waarom het de vorige keer (keren...) eerst niet en later wel lukte. Vast heel erg dom van mij, maar misschien zijn er anderen net zo dom als ik en helpt mijn leermomentje hen weer. Ik had de assist-knop gebruikt om daarna via F2 in het bios te komen en daar de (dacht ik) benodigde aanpassingen in opstartvolgorde te doen. Vervolgens opnieuw opgestart. Grote verbazing toen hij wéér de usb-stick niet pakte, terwijl ik met diezelfde stick de vorige clean install gewoon had kunnen doen. Wat was er dan nu anders? Nou: wat ik nergens had begrepen is dat hij de usb-stick überhaupt alleen pakt als je de laptop opstart met de assist-knop en vervolgens kiest voor F11 (opstarten vanaf usb/odd). Dus wat je ook instelt in het bios, bij een gewone herstart direct vanuit het bios of bij opnieuw aanzetten met de aan/uit-knop pakt hij de usb niet. Wist ik veel :z

[ Voor 78% gewijzigd door JME op 27-03-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 17:12

Canis Lupus

Vosbot

Brazos schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:31:
Zijn er meer mensen die er last van hebben dat de bovenkant van de laptop erg snel krast? Ik heb de laptop nog maar een paar dagen, maar als ik hem onder een hoek tegen licht in hou zie ik kleine krasjes, zo groot als een haar ongeveer. Waarschijnlijk van de stoffen band die de laptop in mijn tas op zijn plaats houdt.
Yep. Mijn ringen hebben al redelijk wat krassen gemaakt (als ik hem even onder mijn arm door kantoor draag)... Misschien polijsten? ;)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thueske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Vandaag mijn svs15 terug binnen gedaan in de winkel en geruild tegen een andere laptop wat gelukkig nog ging. Ik heb nog nooit zoveel foutmeldingen of slechte performance gezien bij een nieuwe laptop:
- Openen van firefox ging traag (Programma reageert niet), laden van webpagina's ging traag (mijn telefoon of 5 jaar oude latpop zijn sneller).
- Uninstallen van programma's ging niet en gaf een foutmelding (VLC & dropbox).
- Enorm slecht trackpad.
Ik heb de laptop ongeveer 1,5 uur gebruikt en toen was ik het al beu. Ik had graag windows nog een kans willen geven vermits ik op mijn werk zonder problemen reeds 3 jaar met winndows 7 werk en wat volgens mij prima een prima OS is.
Nu toch maar weer een mbp gekocht waarbij ik echter minder computer heb voor meer geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Je redenering is wel erg kort door de bocht. Kan je ze onderbouwen? Wat had je geprobeerd om het te fixen?

Ik heb zelf een SVS15 en heb direct een clean install gedaan zodra ik de laptop had ontvangen.
Ik heb nergens last van en het ding is retesnel en stabiel.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thueske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Uiteraard had ik geen clean install gedaan. Dit had de problemen misschien opgelost, maar uiteindelijk verwacht je toch dat eenvoudige dingen (surfen en software uninstallen) op zijn minst werken op een nieuwe laptop?
Er zijn toch ook zat mensen die een laptop kopen en geen clean install doen omdat ze die kennis niet hebben, die moeten dan maar genoeg nemen met een slecht werkende laptop?
Dit is uiteraard een persoonlijke mening en ik weet ook wel dat de laptop met een clean install prima zal werken, maar om dit vanaf de eerste minuut al te moeten doen was niet aan mij besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Thueske schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 20:58:
Vandaag mijn svs15 terug binnen gedaan in de winkel en geruild tegen een andere laptop wat gelukkig nog ging. Ik heb nog nooit zoveel foutmeldingen of slechte performance gezien bij een nieuwe laptop:
- Openen van firefox ging traag (Programma reageert niet), laden van webpagina's ging traag (mijn telefoon of 5 jaar oude latpop zijn sneller).
- Uninstallen van programma's ging niet en gaf een foutmelding (VLC & dropbox).
- Enorm slecht trackpad.
Ik heb de laptop ongeveer 1,5 uur gebruikt en toen was ik het al beu. Ik had graag windows nog een kans willen geven vermits ik op mijn werk zonder problemen reeds 3 jaar met winndows 7 werk en wat volgens mij prima een prima OS is.
Nu toch maar weer een mbp gekocht waarbij ik echter minder computer heb voor meer geld...
Touchpad lijkt mij een driver probleem aangezien iedere gebruiker er zeer tevreden over is... Je had op zijn minst een update kunnen draaien..

Ik snap niet hoe je die trage performance hebt en foutmeldingen had? Misschien een defect model? Driver probleem?

Je hebt niet echt geprobeerd om het op te lossen lijkt me??

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Elke nieuwe laptop komt met zgn. bloatware wat vaak de performance omlaag haalt en het systeem ook nog eens instabiel kan maken. (denk aan de vele toolbars in Internet Explorer, waardoor de browser beroert begint te lopen)

Als leek zijnde snap ik dat de laptop dan niet snel van een clean install kan worden voorzien, maar je zit hier op Tweakers, dus ik neem aan dat je er dan wel de kennis voor hebt om dat te doen.

Overigens is het altijd je goed recht om iets te retourneren, maar ik vond je redenering nogal kort door de bocht, zonder onderbouwing waardoor je mogelijke geintresseerden voor deze laptop op het verkeerde been kan zetten.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 119% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 11:31

Sick Nick

Drop the top!

Is er uberhaupt een S15 met msata dan? Dacht het niet, zowel HDD als SSD modellen hebben een aansluiting via een verloopkabel naar ofwel 1x SATA (HDD versie) of intern 2x SATA in Raid0 (voor SSD versie). De ODD zit ook op een standaard SATA poort, die kan je omwisselen voor een caddy als je zowel HDD als SSD wilt. Andere optie is een hybride HDD met onboard een stukje SSD cache, in dagelijks gebruik ook erg snel en toch opslagruimte zonder je ODD op te moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Brazos schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:31:
Zijn er meer mensen die er last van hebben dat de bovenkant van de laptop erg snel krast? Ik heb de laptop nog maar een paar dagen, maar als ik hem onder een hoek tegen licht in hou zie ik kleine krasjes, zo groot als een haar ongeveer. Waarschijnlijk van de stoffen band die de laptop in mijn tas op zijn plaats houdt.
Welke Vaio S heb je? Een premium? Mijn normale S13 heeft tot nu toe nergens last van, maar die zit in een Case Logic tas die redelijk hard is van buiten.
Brazos schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:00:
[...]

Hmm, deze mening kan ik echt niet delen. Ik vind dit touchpad juist één van de beteren. De smartgestures werken ook goed.
De trackpad is inderdaad super. Ik heb echter wel eens in de 100 boots of zo dat de trackpad het niet doet. Volgens mij start de driver dan niet op. Reboot fixt het altijd.

[ Voor 41% gewijzigd door Cobiwan op 01-04-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 110% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 21:28

JaccoW

Kijkt en Luistert

De Premium heeft een Carbon deksel. De rest is ook magnesium net zoals de gewone versie.
Vaak met gouden Vaio logo's.
Maar inderdaad, ze zijn wat gevoelig voor krassen daar.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
De S13 premium model is ook wat lichter en dunner...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20084

Vinand schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:17:
De S13 premium model is ook wat lichter en dunner...
Dat dunner en lichter is correct, maar minimaal.
Ook zijn er iets andere kleurstellingen bij de carbon versie.
[ ik heb zelf de S13 Premium model in gun-metalic kleur ]

Ik zie dat je nu bij Sony alleen nog maar de SSD kan bestellen bij S13-Premium...
Welja... zo wie zo adviseer ik de SSD zelf te kopen. Veel goedkoper.
Hetzelfde advies geldt voor geheugen: alles boven 4 GB zelf bijkopen (eenvoudig bijprikken.. kan elke leek)

Sony had vroeger toch 2 types SSD in hun shop staan? De gewone en hun eigen snelle proprietary versie (soort van RAID-0 setup met speciaal kabeltje)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 03-04-2013 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 20084 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 13:36:
[...]

Dat dunner en lichter is correct, maar minimaal.
Ook zijn er iets andere kleurstellingen bij de carbon versie.
[ ik heb zelf de S13 Premium model in gun-metalic kleur ]

Ik zie dat je nu bij Sony alleen nog maar de SSD kan bestellen bij S13-Premium...
Welja... zo wie zo adviseer ik de SSD zelf te kopen. Veel goedkoper.
Hetzelfde advies geldt voor geheugen: alles boven 4 GB zelf bijkopen (eenvoudig bijprikken.. kan elke leek)

Sony had vroeger toch 2 types SSD in hun shop staan? De gewone en hun eigen snelle proprietary versie (soort van RAID-0 setup met speciaal kabeltje)
Ze hebben nu alleen de proprietary versie met het speciale kabeltje... *zucht...

RAID 0 setup is leuk, alleen veel te duur bij Sony... Zeker omdat je ook nog eens de eigenschap verliest om je eisen SSD te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 14:10

HMS

Vinand schreef op woensdag 03 april 2013 @ 13:46:
[...]

Ze hebben nu alleen de proprietary versie met het speciale kabeltje... *zucht...

RAID 0 setup is leuk, alleen veel te duur bij Sony... Zeker omdat je ook nog eens de eigenschap verliest om je eisen SSD te kunnen draaien.
Ik heb het 2013 model van de S15, en daar zit nog gewoon een standaard SATA poort op. Ik heb hem wel met een normale HDD besteld ipv een (overpriced) Sony SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
HMS schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 21:30:
[...]

Ik heb het 2013 model van de S15, en daar zit nog gewoon een standaard SATA poort op. Ik heb hem wel met een normale HDD besteld ipv een (overpriced) Sony SSD.
Die standaard SATA poort verdwijnt wanneer je bij Sony de SSD selecteerd... en dat is wat het probleem is met de SSD van Sony.. die moet je gewoon niet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vinand schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:46:
[...]

Die standaard SATA poort verdwijnt wanneer je bij Sony de SSD selecteerd... en dat is wat het probleem is met de SSD van Sony.. die moet je gewoon niet bestellen.
Iets anders gezegd (omdat de mainboard connector hetzelfde blijft):
Als je een HDD besteld, is het kabeltje waarmee je de HDD aansluit (van mainboard) voorzien van een standaard SATA aansluiting.
In geval dat je SSD bestelt: omdat blijkbaar (volgens Vinand) Sony nu alleen nog maar hun eigen proprietary SSD levert, krijg je een ander kabeltje met een speciale connector die alleen maar op Sony hun SSD past.
Wil je dus nu zelf een eigen SSD/HDD installeren, dan dien je dus ook een vervangende kabeltje te halen. En dit haal je niet zomeer even ergens op...

=> wat een 'kutstreek' is dit eigenlijk !

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 08-04-2013 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Die 'kutstreek' geeft je anders wel een dubbel SATA3 kanaal met 1000 MB/sec aan snelheden met de Raid0 setup. Dat gaat je retail SSD nooit halen ;) Heb zo'n zelfde setup in m'n Z zitten en dat is echt krankzinnig snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Hmmm..

Was aan het twijfelen om mijn maand oude samsung series 5 weg te doen voor een sony s13.

Maar na verhalen gelezen te hebben over het niet kunnen installeren van een eigen SSD denk ik dat ik er maar vanaf zie.

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sick Nick schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:14:
Die 'kutstreek' geeft je anders wel een dubbel SATA3 kanaal met 1000 MB/sec aan snelheden met de Raid0 setup. Dat gaat je retail SSD nooit halen ;) Heb zo'n zelfde setup in m'n Z zitten en dat is echt krankzinnig snel!
True, da's waar en je betaald er de hoofdprijs voor :)
Waarom zeggen ze dit trouwens niet expliciet in de shop? Dat zou extra reclame zijn voor hun SSD. Nu staat er volgens mij alleen maar vermeld dat het een SSD is terwijl het wel afwijkend is (positief in perfomance)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 20084 schreef op maandag 08 april 2013 @ 08:49:
[...]

Iets anders gezegd (omdat de mainboard connector hetzelfde blijft):
Als je een HDD besteld, is het kabeltje waarmee je de HDD aansluit (van mainboard) voorzien van een standaard SATA aansluiting.
In geval dat je SSD bestelt: omdat blijkbaar (volgens Vinand) Sony nu alleen nog maar hun eigen proprietary SSD levert, krijg je een ander kabeltje met een speciale connector die alleen maar op Sony hun SSD past.
Wil je dus nu zelf een eigen SSD/HDD installeren, dan dien je dus ook een vervangende kabeltje te halen. En dit haal je niet zomeer even ergens op...

=> wat een 'kutstreek' is dit eigenlijk !
Een kutstreek zou ik het niet noemen...
First: Omdat bijna elke "ultrabook" fabrikant zich schuldig maakt aan propertiary SSD/Ram kanalen... Dat doen onder andere Samsung, Asus, Acer en Apple dus ook nog een stapje erger met hun topmodellen van hun Ultrabook line up... Erger omdat je bij Sony nog de Ram in elke geval kan aanvullen.

Sony heeft tenminste een ijzersterke excuus: Raid 0.. Ze gebruiken namelijk een custom size module SSD waar 2 SSD ingebouwd zitten en maken gebruik van een dubbele SATA kanaal waardoor er 2x zo hoge SSD snelheden behaalt worden ten opzichte van welke willekeurige SSD je in de winkel koopt. Aldus Notebookcheck met hun test:

"We determined sequential transfer rates of 844 MB/s for reading and 712 MB/s for writing using CrystalDiskMark. The array also yielded excellent performance during random access despite the fact that the RAID performance scales at a specific file size, namely the stripe size. In PCMark Vantage, the fast SSD array allowed our test sample to set a new record for dual-core notebooks with a score of 14496 points. The Vaio also achieved an excellent score of 3745 points in the newer PCMark 7 suite. This score is rarefied air even for gaming machines. We also observed an extremely short and impressive boot time of 13 seconds. (Windows 7)"

De enigste "kutstreek" wat ik kan noemen is dat mensen er absoluut niet via Sony ervan op de hoogte worden gesteld van de nadelen wanneer ze deze SSD nemen. Maar goed, daarbij kun je ook zeggen: Hoeveel klanten doen dat nou? en... Doen de andere fabrikanten dat dan soms wel? (Nee is het antwoord). En in deze gevallen heb je ons (diehard tweakers) dus om je te voorzien van dit soort aanvullende specifieke informatie. :9

Edit: Sick nick was me al voor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06-2024
mede-vaio bezitters,
Sinds een paar maanden heb ik een vaio S15. Nu staat deze vaak op een notebookstand met het scherm gesloten en werk ik op een extern scherm. Ik hibernate eigenlijk altijd wanneer ik weg ga, maar wanneer ik terugkom moet het scherm open om op de aan-knop te duwen. Nu ben ik benieuwd; is er een mogelijkheid om de vaio uit hibernate te halen zonder het scherm te openen? Wake-on-usb oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Vinand schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:00:
[...]

Een kutstreek zou ik het niet noemen...
First: Omdat bijna elke "ultrabook" fabrikant zich schuldig maakt aan propertiary SSD/Ram kanalen... Dat doen onder andere Samsung, Asus, Acer en Apple dus ook nog een stapje erger met hun topmodellen van hun Ultrabook line up... Erger omdat je bij Sony nog de Ram in elke geval kan aanvullen.

Sony heeft tenminste een ijzersterke excuus: Raid 0.. Ze gebruiken namelijk een custom size module SSD waar 2 SSD ingebouwd zitten en maken gebruik van een dubbele SATA kanaal waardoor er 2x zo hoge SSD snelheden behaalt worden ten opzichte van welke willekeurige SSD je in de winkel koopt. Aldus Notebookcheck met hun test:

"We determined sequential transfer rates of 844 MB/s for reading and 712 MB/s for writing using CrystalDiskMark. The array also yielded excellent performance during random access despite the fact that the RAID performance scales at a specific file size, namely the stripe size. In PCMark Vantage, the fast SSD array allowed our test sample to set a new record for dual-core notebooks with a score of 14496 points. The Vaio also achieved an excellent score of 3745 points in the newer PCMark 7 suite. This score is rarefied air even for gaming machines. We also observed an extremely short and impressive boot time of 13 seconds. (Windows 7)"

De enigste "kutstreek" wat ik kan noemen is dat mensen er absoluut niet via Sony ervan op de hoogte worden gesteld van de nadelen wanneer ze deze SSD nemen. Maar goed, daarbij kun je ook zeggen: Hoeveel klanten doen dat nou? en... Doen de andere fabrikanten dat dan soms wel? (Nee is het antwoord). En in deze gevallen heb je ons (diehard tweakers) dus om je te voorzien van dit soort aanvullende specifieke informatie. :9

Edit: Sick nick was me al voor :(
Ik haal wel gewoon de maximimum snelheden met een aftermarket ssd in een series 5 samsung ultrabook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Denzis schreef op maandag 08 april 2013 @ 20:39:
[...]

Ik haal wel gewoon de maximimum snelheden met een aftermarket ssd in een series 5 samsung ultrabook
Eventjes de tijd nemen om het goed te lezen Denzis...

Er zit een verschil tussen een simpele ssd en een Raid 0 ssd... Raid 0 is namelijk het feit dat je dan 2 SSD's in je laptop hebt zitten die synchroon de data wegschrijven waardoor je een dubbele SSD snelheid behaalt ten opzichte van een simpele aftermarket ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Vinand schreef op maandag 08 april 2013 @ 20:42:
[...]

Eventjes de tijd nemen om het goed te lezen Denzis...

Er zit een verschil tussen een simpele ssd en een Raid 0 ssd... Raid 0 is namelijk het feit dat je dan 2 SSD's in je laptop hebt zitten die synchroon de data wegschrijven waardoor je een dubbele SSD snelheid behaalt ten opzichte van een simpele aftermarket ssd.
Excuses, maar ik heb wel gelijk met het feit dat als je een aftermarket ssd plaatst je alleen maar sata 2 snelheden krijg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Dat klopt, en ik neem aan dat je ook op de hoogte bent van de truc waarbij je het optische station uitschakelt en dan alsnog Sata3 snelheden krijgt?
Dat blijft dan nog steeds trager dan de Sony Raid-0 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
F_demon schreef op maandag 08 april 2013 @ 23:45:
Dat klopt, en ik neem aan dat je ook op de hoogte bent van de truc waarbij je het optische station uitschakelt en dan alsnog Sata3 snelheden krijgt?
Dat blijft dan nog steeds trager dan de Sony Raid-0 SSD.
Daar was ik niet van op de hoogte. Maar gelukkig doet mijn andere notebook het gewoon prima.

Jammer genoeg is de actie weg van de gratis scherm upgrade. En heb je nu een gratis harde schijf upgrade. Niet zo geweldig dus ik wacht af tot die actie weer terug komt en anders maar niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwe272
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 20:28
nappie333 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 01:45:
[...]

Je kon beter de officiële hoes kopen van de sony store online. Deze past perfect. Ik heb deze voor 25 euro gekocht. Je kan het niet zo makkelijk vinden in de sony store. Je moet zoeken op VGPCP24.AE.
Had deze hoes besteld, maar er zit gewoon 2cm spelling in. Dus dat perfect passen vind ik wel meevallen....
Gelukkig gewoon mijn geld terug gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219339

Ik twijfel over de aankoop van de SVS1513C5E. Graag zou ik weten of het eenvoudig is om de harddisk zelf te wisselen (voor een SSD), en het geheugen uit te breiden. Zijn hier speciale klepjes voor aangebracht aan de onderkant van de laptop?

Bij mijn huidige laptop (Samsung Series 7) moest de hele onderkant eraf, welke vast zat met echt super kleine schroefjes. Lang verhaal kort, het draaide uit op een fiasco. Dat wil ik nooit weer.

De meerprijzen die de Sony webshop noemt voor de upgrades vind ik nogal hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 219339 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:41:
Ik twijfel over de aankoop van de SVS1513C5E. Graag zou ik weten of het eenvoudig is om de harddisk zelf te wisselen (voor een SSD), en het geheugen uit te breiden. Zijn hier speciale klepjes voor aangebracht aan de onderkant van de laptop?

Bij mijn huidige laptop (Samsung Series 7) moest de hele onderkant eraf, welke vast zat met echt super kleine schroefjes. Lang verhaal kort, het draaide uit op een fiasco. Dat wil ik nooit weer.

De meerprijzen die de Sony webshop noemt voor de upgrades vind ik nogal hoog...
Onderkant = 2 duidelijke schroefjes, 1 grote duidelijke klep, lege geheugencaddy gelijk voor je neus, en een duidelijk stekkertje waar de HDD aan gekoppeld is, en daarnaast ook nog de accu voor als je die ooit zou willen vernieuwen... Makkelijker kan het bijna niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/typo3temp/pics/26b18beddb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Vinand op 11-04-2013 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vinand schreef op donderdag 11 april 2013 @ 18:18:
[...]

Onderkant = 2 duidelijke schroefjes, 1 grote duidelijke klep, lege geheugencaddy gelijk voor je neus, en een duidelijk stekkertje waar de HDD aan gekoppeld is, en daarnaast ook nog de accu voor als je die ooit zou willen vernieuwen... Makkelijker kan het bijna niet.

[afbeelding]
Dankjewel!

--Edit--
Nog één vraagje...
Die harddisk, is dat een 9,5mm, of een 7mm (slim) model?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 219339 op 11-04-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-04 09:41
Een vraagje voor mensen die al jaren Sony een beetje aan het volgen zijn.
Wanneer zou er een update plaatsvinden van de S-series.
Dan bedoel ik naar Haswell (die zouden in Juni uitkomen)

Update Sony vlug hun lijn nadat de nieuwe CPU bekendgemaakt wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512039

Ik probeer al de hele ochtend uit te vinden hoe ik mijn 128 GB SSD kan vervangen voor een Crucial M4 256 GB SSD in mijn Sony S1511C5E. Het probleem is namelijk dat er een andere connector (LIF/ZIF?) in zit, waardoor ik de SSD niet kan aansluiten. Op de Crucial zit een gewone SATA aansluiting. Kan iemand mij vertellen hoe ik de SSD kan inbouwen?

Als alternatief heb ik geprobeerd de recovery partitie te verwijderen en die ruimte toe te voegen aan mijn C:/ schijf. Het verwijderen van de recovery partitie lukt wel, maar een extend van de C: schijf lukt niet. Weet iemand hoe dat lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Dat kan niet. Je wordt gewoon zwaar genaaid door sony als je een SSD bij hun koopt. En dan bedoel ik niet alleen de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik sta op het punt een S15 te kopen, maar nu lees ik hier verhalen over proprietary SSD connectors, dus wil toch nog even voor de zekerheid checken:
- Als ik de HDD versie (SATA) koop, kan ik die gewoon zelf vervangen door een SSD?
- Als ik de SSD versie koop, koop ik proprietary SSD aansluitingen waardoor ik die dus niet zelf kan vervangen? (ivm met Sony's RAID0 configuratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 18:04
Ja, alleen als je de hdd versie koopt kan je er zelf een ssd inzetten. Anders helaas niet.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512039 schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:43:
Ik probeer al de hele ochtend uit te vinden hoe ik mijn 128 GB SSD kan vervangen voor een Crucial M4 256 GB SSD in mijn Sony S1511C5E. Het probleem is namelijk dat er een andere connector (LIF/ZIF?) in zit, waardoor ik de SSD niet kan aansluiten. Op de Crucial zit een gewone SATA aansluiting. Kan iemand mij vertellen hoe ik de SSD kan inbouwen?

Als alternatief heb ik geprobeerd de recovery partitie te verwijderen en die ruimte toe te voegen aan mijn C:/ schijf. Het verwijderen van de recovery partitie lukt wel, maar een extend van de C: schijf lukt niet. Weet iemand hoe dat lukt?
Zie hierboven ook het stukje dat Vinand en ik hebben geschreven, waarbij ik de term "kutstreek" deels ter onrechtte gebruikte (http://gathering.tweakers...message/40062125#40062125).

Het komt op het volgende neer:
Jouw SSD is bijna zeker een 2x 64GB in RAID setup welke proprietary (Sony specifiek) is en zo ook de connector.
Je enige mogelijkheid is om te kijken of je de HDD verbindings kabel te pakken kunt krijgen, welke een gewone SATA connector heeft. Daarom kunnen HDD gebruikers wel eenvoudig een SSD inbouwen, maar nu niet meer andersom. Je zou eens rond kunnen kijken op http://forum.notebookreview.com/sony/, want daar heb ik deze discussie ook wel voorbij zien komen. Er zijn een paar die een andere kabel te pakken hebben kunnen krijgen (via Sony repair dienst)

Jouw alternatief is om de nieuwe SSD in de plaats van het optisch station te plaatsen. Je bent dan uiteraard dit station kwijt... Of heeft de S15 extra ruimte? Ik heb namelijk de S13...

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 15-04-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Waarom zou je überhaupt een SSD bij Sony kopen als je toch al van plan bent om er een grotere SSD in te zetten? Koop dan gewoon de kleinste HDD van Sony, scheelt je ook nog 60 (dacht ik) euro op de basis systeemprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Hogere snelheden? Was het niet mogelijk om twee normale SSD's uit hun behuizing te halen en dan aan te sluiten? Zoiets herinner ik me in elk geval van de Vaio Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die hogere snelheden zijn alleen een voordeel als je niet een eigen SSD wilt plaatsen. Mijn vraag was: als je dan toch een eigen SSD wilt plaatsen, waarom zou je dan iets anders dan de allergoedkoopste standaard HDD erin laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik herinner me ergens dat mensen die de Sony SSD namen en die daarna vervingen door een eigen SSD (met een vervangende kabel) wel Sata3 snelheden haalden. Een grotere HDD kan je natuurlijk gebruiken om in het optische station te zetten, maar afgezien daarvan heeft het geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F_demon schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:13:
Ik herinner me ergens dat mensen die de Sony SSD namen en die daarna vervingen door een eigen SSD (met een vervangende kabel) wel Sata3 snelheden haalden. Een grotere HDD kan je natuurlijk gebruiken om in het optische station te zetten, maar afgezien daarvan heeft het geen nut.
Het gaat hier niet om SATA-3 snelheid, maar vooral om het feit dat Sony hun proprietary SSD eigenlijk 2 SSD in RAID zijn die bijna de dubbele snelheid hebben dan een enkele SSD (omdat ze dus in parallel werken). Dit in combinatie met SATA-3 geeft dus een behoorlijk verschil.

Waar jij mogelijk op doelt was dat als je een eigen SSD inbouwde, dat de interface dan draaide op SATA-2 snelheid (terwijl de chipset SATA-3 kan). De truc nu was om het systeem in slaap te brengen en daarna te resumen. Hierbij werd voor veel SSD gebruikers de interface operationeel op SATA-3 snelheid. Je moest hier trouwens ook het optische station via BIOS uitschakelen. Dit grapje heb ik al een paar keer uitgehaald, maar echt veel verschil is er bij gewoon gebruik niet van te merken.

Vroeger had Sony 2 types SSD's in hun shop: de 'standaard' en de z.g. 3rd-generation SSD (Sony hun bewoording). Die laatste is Sony hun propriety versie. Sinds kort kan je voor de S-series alleen nog maar die laatste SSD bestellen.

Een vervangend kabeltje halen... volgens mij was dit nog niet zo'n gemakkelijke opgave. Dus als jij hier meer info over hebt, dan maak je wellicht een aantal mensen hier erg blij.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 16-04-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Nope, dat verhaal ken ik ook.
Hier is het verhaal van iemand die de originele SSD had en heeft vervangen door een grotere eigen SSD.
Using the following cable: A1833020A
Using the following SSD: Intel 520 Series, 480 GB Capacity
Using the following BIOS: R1031H4-HACK.ROM
Using the following Sony VAIO S Series Laptop: VPCSA2GGX
Maar ik raad je aan om de thread even te lezen daar. De resultaten verschillen nogal van persoon tot persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben ook om.

Heb gistermiddag een Vaio S15 besteld (SVS1513C5E). Specs:
Core i7-3632QM
8GB Memory
GT640M-LE
128GB SSD

Levering ergens eind volgende week. Kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Waarom zo'n relatief kleine SSD? Gezien je de rest van de componenten nogal high-end hebt gekozen.

[ Voor 50% gewijzigd door EddoH op 16-04-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Belangrijker: waarom uberhaubt een sony SSD? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436362

Iekozz schreef op zondag 14 april 2013 @ 18:29:
Ja, alleen als je de hdd versie koopt kan je er zelf een ssd inzetten. Anders helaas niet.
Mooi dit, dan kan ik dus voor de optie (is tijdelijk) gaan voor de HDD van 1TB (scheelt 60 euro), zet ik er later een pittig SSDtje in van minimaal 256 GB?

Ik zit er namelijk over te denken om hem in de volgende configuratie te bestellen:
  • Intel® CoreTM i5-3230M, 2,6GHz (Vriend van mij zij dat i7 quadcore beetje overkill is)
  • NVIDIA® GeForce® GT 640M LE
  • 1 TB Serieel ATA (5400 rpm) (Langzaam, maar het scheelt 60 euro en er komt toch een SSD in)
  • 4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM (bereid ik zelf uit met een reepje van 8GB)
Bonusvraag: Is het mogelijk om de optische drive van de S15 te verwisselen voor een HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436362 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 00:10:
[...]

Mooi dit, dan kan ik dus voor de optie (is tijdelijk) gaan voor de HDD van 1TB (scheelt 60 euro), zet ik er later een pittig SSDtje in van minimaal 256 GB?

Ik zit er namelijk over te denken om hem in de volgende configuratie te bestellen:
  • Intel® CoreTM i5-3230M, 2,6GHz (Vriend van mij zij dat i7 quadcore beetje overkill is)
  • 1 TB Serieel ATA (5400 rpm) (Langzaam, maar het scheelt 60 euro en er komt toch een SSD in)
Bonusvraag: Is het mogelijk om de optische drive van de S15 te verwisselen voor een HDD?
Beide een dikke "JA".
Over dat laatste: op forum.notebookreview.com/sony is hierover een gehele discussie incluus video tutorial. Je dient eerst even een caddy te bestellen (is overal te krijgen).
UPDATE: forum.notebookreview.com/sony/673048-sony-s15-2012-disassembly-odd-caddy-video-tutorial.html

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 17-04-2013 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
[...]

Je kunt ook kijken naar de refurbished versie, deze kost 699 euro en heeft dezelfde specs als die van jou op de hdd na (500gb). Deze kun je vinden in de outlet shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:14:
Als ik het goed begrijp is de Sony SSD in RAID0 en veel sneller dan zelf een SSD inbouwen?
Je betaalt wel wat meer, maar je krijgt er ook wat meer snelheid voor (of je dat nodig hebt is een 2e).

Ik zat er zelf eerst aan te denken de HDD versie te kopen en die te vervangen door een SSD, maar dan heb je én de snelheid van RAID0 niet, én een HDD voor niks gekocht om een paar tientjes te besparen.

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

Voor zover ik kan zien kan je bij de i5 versies geen Geforce bestellen? Alleen bij de i7 is deze optie beschikbaar (in de Sony shop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:55:
[...]

Als ik het goed begrijp is de Sony SSD in RAID0 en veel sneller dan zelf een SSD inbouwen?
Je betaalt wel wat meer, maar je krijgt er ook wat meer snelheid voor (of je dat nodig hebt is een 2e).
Ik geloof er persoonlijk niets van dat een sony 2x 64GB SSD sneller is dan een enkele samsung 840 pro... Laat staan dat je dat in het dagelijks gebruik gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:02:
[...]

Ik geloof er persoonlijk niets van dat een sony 2x 64GB SSD sneller is dan een enkele samsung 840 pro... Laat staan dat je dat in het dagelijks gebruik gaat merken.
Sony maakt geen ssd's... Daarnaast is een 840pro in raid 0 zeer zeker sneller dan een enkele 840pro :+...http://www.notebookcheck.com/Test-Sony-Vaio-SV-S13A1Z9E-S-Notebook.77244.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Plus de HDD modellen hebben niet de volle SATA3 snelheid zonder trucjes dus max 300 MB/sec terwijl die Sony raid0 setup aanzienlijk sneller is. Ik snap niet dat die in de S13A maar 800 MB doet overigens, in m'n Z zit ook zo'n 512GB raid0 setup en die doet ruim 1000MB/sec. Unzippen en verwerken van grote bestanden met videbewerking vliegt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vinand schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:02:
[...]

Sony maakt geen ssd's... Daarnaast is een 840pro in raid 0 zeer zeker sneller dan een enkele 840pro :+...http://www.notebookcheck.com/Test-Sony-Vaio-SV-S13A1Z9E-S-Notebook.77244.0.html
Een enkele 256GB SSD schrijft vrijwel zeker sneller dan 2x 64GB. De random read gaat er ook niet op vooruit, en als ik wat benchmaks bekijk is de 4k read met hoge queue depth zelfs trager in de sony configuratie.

128GB
840MB/s read
~400MB/s write?
geen upgrademogelijkheid

of

256GB
550MB/s read
~520MB/s write
identieke random prestaties.
upgrademogelijkheid
gratis harde schijf

Dan ga ik voor nummer 2 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:07:
Waarom zo'n relatief kleine SSD? Gezien je de rest van de componenten nogal high-end hebt gekozen.
Google Drive, Skydrive, en een fileserver thuis maken een grotere SSD minder nodig. Ben ooit begonnen met 40GB, daar had ik nog wel een 2e disk bij nodig. Afgelopen anderhalf jaar een Crucial M4 van 128GB gebruikt, en nooit in de buurt van ruimtegebrek gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:14:
Zoals al eerder aangegeven is het vervangen van een disk in het verleden eens uitgelopen op een fiasco. Qua performance verwacht ik niet dat de Sony SSD t.o.v. bijv. een 840 Pro merkbaar(!) veel verschil zal maken. Kost wel wat meer, maar scheelt mij de hassle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Hoe is jullie batterijduur? Ik haal met de 80% spaarstand meestal iets van max 3 uur met redelijk normaal gebruik... Op internet lees ik in de reviews dat ze vaak wel 6 uur halen. Aan de andere kant zijn dat vaak reviews met windows 7 zonder een zelf ingebouwde SSD. Misschien maakt dat wat uit? Ik heb nu de battery spaarstand even uitgezet en ga kijken wat ik nu haal.

Soms lijkt de batterij van rond de 30% heel snel naar iets van 10% te gaan, ik heb het idee dat Windows de batterij soms niet optimaal uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:24
In de praktijk merk je niet zoveel van die SSD snelheden, ik zou me daar dus niet zo druk over maken

Mijn eigen laptop (ASUS UX51) heeft er twee in raid 0 en mijn tijdelijke Sony SVT1312V1ES ééntje welke ook nog is mindere performance geeft dan eentje van de Asus UX51 en ik merk qua normaal gebruik echt geen verschil in snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vinand schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:09:
[...]

Je kunt ook kijken naar de refurbished versie, deze kost 699 euro en heeft dezelfde specs als die van jou op de hdd na (500gb). Deze kun je vinden in de outlet shop
Ik ben altijd een beetje huiverig om het woord refurbished. Gaat dit nu om door de klant geretourneerde artikelen bij Sony of om gerepareerde factory defects? Of allebei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
allebei, en het is een windows 7 model dus met kans op een scherm waarvan gezegd wordt dat het rood oranje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heb in de lokale Mediamarkt een ouder model S15 vergeleken met mijn 2013 model en ik kan je uit eigen ervaring verzekeren dat "orange gate" meer is dan "men zegt". Het is erg echt en ziet er erg niet uit. Zou voor mij een reden voor retour zijn, maar ik doe dan ook veel met fotografie. Gelukkig is rood op mijn scherm wel echt rood, ik weet echter niet of dat tegenwoordig standaard zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Mafketel schreef op donderdag 18 april 2013 @ 19:21:
allebei, en het is een windows 7 model dus met kans op een scherm waarvan gezegd wordt dat het rood oranje is.
Dat klopt:
Hier kun je het verschil zien
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/857647_505251446187617_478664253_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier zelf niet veel last van. bedankt voor het advies trouwens, hij ziet er top uit hier op mijn bureau ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 12:42

C0nscious

Mysteryman.

S15 is in de Sony shop ineens niet meer in het zilver verkrijgbaar, vreemd. Ben wel benieuwd wat de volgende actie wordt dinsdag, de 1TB actie loopt nu 2 weken. Omdat m'n vriendin er binnenkort 1 wil bestellen en waarschijnlijk zilver wil PLUS de 1TB (voor ipv de ODD, SSD op normale plek) wordt dat nog tricky :P

[ Voor 3% gewijzigd door C0nscious op 19-04-2013 17:04 ]

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 436362 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 15:09:
Ik heb hier zelf niet veel last van. bedankt voor het advies trouwens, hij ziet er top uit hier op mijn bureau ;)
Alleen mensen die echt aan fotografie/fotobewerking doen, die zullen zich eraan storen. Hou je je bezig met normale taken, of taken waar kleuren accuraatheid geen wereld van verschil zal gaan uitmaken, dan ga je je er absoluut niet aan storen aangezien het scherm op de overige eigenschappen al mee mag gaan met de topklasse.

Zelf met de orangegate is het scherm nog beter dan 95% van alle laptops op gebied van kleuren reproductie wat je hier op de markt vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
:o :o :+ tis ook nooit goed als je iets vermeld dat het zo is ... krijg je mensen over je heen ... als je zegt dat er een kans bestaat is het ook niet goed.

O-) O-) O-) :X

8)
Net naar een s15 wezen kijken naast een acer v3 517g beiden een net scherm zonder al te weinig rood.

Ik ga niet lopen beweren dat deze schermen een srgb dekking hebben want dat is nou ook weer niet het geval :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

Overigens zie ik ineens geen S15 modellen meer in de pricewatch staan. Is er iets aan de hand of houden winkeliers hun actuele voorraad gewoon niet goed bij? (Laptopshop heeft hem er bijv. vanaf gehaald, op site zelf nog wel).

Heb zojuist nog even zitten zoeken bij winkels in Deventer of Nijmegen, maar nergens hebben ze hem fysiek op voorraad (Mediamarkt, Mycom, etc). Alleen op bestelling. Lekker handig zo, de look & feel van een laptop zijn toch wel essentieel voordat je zo'n apparaat besteld. Iemand nog tips welke ketens/winkels in de buurt wel?

[ Voor 42% gewijzigd door C0nscious op 19-04-2013 21:59 ]

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Voor de S15 bezitters: is de fan luidruchtig? Bij sommige reviews lees je verhalen over irritaties van het fan-geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

notebookcheck heeft een review van de S1511 waarbij hij stil is in idle, maar onder load vrij luidruchtig wordt. Net onder het niveau van de clevo's en M14x. Maar dat is niet geheel onverwacht bij iets wat zo dun en licht is. Idle is hij iig stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
C0nscious schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:20:
Overigens zie ik ineens geen S15 modellen meer in de pricewatch staan. Is er iets aan de hand of houden winkeliers hun actuele voorraad gewoon niet goed bij? (Laptopshop heeft hem er bijv. vanaf gehaald, op site zelf nog wel).

Heb zojuist nog even zitten zoeken bij winkels in Deventer of Nijmegen, maar nergens hebben ze hem fysiek op voorraad (Mediamarkt, Mycom, etc). Alleen op bestelling. Lekker handig zo, de look & feel van een laptop zijn toch wel essentieel voordat je zo'n apparaat besteld. Iemand nog tips welke ketens/winkels in de buurt wel?
pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E
De kleur is veranderd... In plaats van zilver met zilveren toetsen is die nu wit met zilveren toetsen... Ook heeft de CPU een kleine boost in de CPU gekregen en is de vingerprint reader verdwenen (useless crap weg en nog een stukje bloatware minder).

Bij Saturn + mediamarkt is die zowiezo al te verkrijgen als je hem wilt zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 10:39:
notebookcheck heeft een review van de S1511 waarbij hij stil is in idle, maar onder load vrij luidruchtig wordt. Net onder het niveau van de clevo's en M14x. Maar dat is niet geheel onverwacht bij iets wat zo dun en licht is. Idle is hij iig stil.
De S13 hier is ook erg lawaaiig... het apparaat lijkt maar twee standen te hebben...onhoorbaar en lawaaiig

Standje lawaaiig is er soms al bij een beetje internetten/tekstverwerken

Beetje een domper voor een ULV processor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De S13 en S15 hebben geen ulv, maar een full voltage processor. Ik heb overigens geen last van lawaai tijdens browsen. Ik heb dan ook mijn S13 meestal op stamina en dan de fans op stil. Als ik game gaat hij naar de snelle stand waar de fans op max staan, zodat ik geen eventuele vertraging krijg. Soms zet ik tijdens het gamen de fans op de middelste stand, maar ik heb geen zin in eventueel terugklokken.

Op stille stand hoor ik niets, tijdens gamen kan hij lekker loeien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
nooberke schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:00:
[...]

De S13 hier is ook erg lawaaiig... het apparaat lijkt maar twee standen te hebben...onhoorbaar en lawaaiig

Standje lawaaiig is er soms al bij een beetje internetten/tekstverwerken

Beetje een domper voor een ULV processor :X
Ga naar vaio control center: --> energiebeheer --> klik weer op het energiebeweer die tevoorschijn komt.. Dan heb je de temperatuur beheer: Daar kun je de fanbeheer aanpassen op basis van hitteverlies of geluidsproductie (probeer de stille modus eens).

Daarnaast hebben de S series juist geen ULV chipset maar een full voltage chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Vandaar dat het apparaat ook een "normale" blauwe sticker heeft en geen "witte" Ultrabook sticker

Van de S15 wist ik het inderdaad wel aangezien dat een concurrent is van mijn eigen UX51, maar was me bij mijn tijdelijke S13 niet opgevallen

Had al in die Vaio zooi lopen te rotzooien maar niks kunnen vinden, zal daar zo nog is kijken..

Toch is het alsnog jammer dat hij out of the box best lawaaiig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Heb je wel alle drivers enzo goed geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Sj44k13 schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:24:
Heb je wel alle drivers enzo goed geïnstalleerd?
Ik ben er al achter waar het fout gaat...ik heb geen SVS maar een SVT :P

Dat is natuurlijk wat anders dan een S13 >:) :+

Voelt zich heel dom nu

Die heeft in Vaio Control Center trouwens geen opties om iets aan de fans e.d. aan te passen ;(

Afbeeldingslocatie: http://img521.imageshack.us/img521/2899/sonyd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is inderdaad bekend dat de T idle extreem luidruchtig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Anoniem: 303530 schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:34:
Het is inderdaad bekend dat de T idle extreem luidruchtig is...
Mijn eigen laptop (De Asus UX51 dus) is weg voor reparatie en ik heb de SVT als "leen" laptop, de UX51 staat al bekend als lawaaiig tijdens idle en de SVT doet daar nog is een schepje bovenop :9

De fan slaat gelukkig ook wel is af, iets wat bij de UX nooit gebeurd :+

Het energieverbruik is ook nog best hoog voor een Ultrabook, hij is tijdens lage belasting niet echt zuiniger dan de veel krachtigere (ala S15) UX51

Maar dit is een topic over de S series, dus sorry >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ULV hardware is dan ook helemaal niet 'zuiniger' dan non-ULV hardware. Het zijn immers dezelfde chips met dezelfde architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
nooberke schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:32:
[...]

Ik ben er al achter waar het fout gaat...ik heb geen SVS maar een SVT :P

Dat is natuurlijk wat anders dan een S13 >:) :+

Voelt zich heel dom nu

Die heeft in Vaio Control Center trouwens geen opties om iets aan de fans e.d. aan te passen ;(

[afbeelding]
SVT is inderdaad een hele andere serie dan de SVS... Dat is een wereld van verschil :9...
Anoniem: 303530 schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:54:
ULV hardware is dan ook helemaal niet 'zuiniger' dan non-ULV hardware. Het zijn immers dezelfde chips met dezelfde architectuur.
ULV is maar 1 ding: een lul excuus van Intel om extra veel geld te vragen voor relatief zwakke processoren... En daarbij een max verbruik van 17 watt waarbij de OEM dan lekker door kan gaan met het gebruiken van brakke goedkope koelingen...

[ Voor 30% gewijzigd door Vinand op 21-04-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

Argh. De Sony store is al 2 dagen dicht voor onderhoud :x Wel fijn 3% extra korting als goedmakertje (7% studentenkorting vs sony voucher).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net mijn sony s15 (SVS1511C5E) binnengekregen verse windows 8 installatie erop gezet (clean install).
Heeft iemand een idee welke drivers ik moet installeren om de stamina/speed knop en de FN knoppen weer te laten functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Heb je al bij de support pagina van je laptop gekeken? In dit topic zijn de drivers wel eens voorbij gekomen. Je moet o.a. de firmware extention parser hebben en de hotkeys enz. Eigenlijk volstaat het installeren van de drivers van de support pagina van je laptop. Controleer naderhand bij apparaatbeheer of je niet iets hebt gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja klopt, maar ik zie alleen een hotkeys w7 driver. kan ik die gewoon installeren dan?

Editje:
DJustin schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:24:
Er staan in dit topic aan aantal tips om Windows 7 draaiende te krijgen op een Windows 8 topic.
Het gaat dan ook om de Sony SVS series. Zoek maar is op mijn berichten.
Ik zal dit nader bekijken!

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 436362 op 23-04-2013 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
http://www.sony.nl/support/nl/product/SVS1511C5E/updates Kijk je hier? Ik zie ook niet alles zo 123 staan...

Ik heb het ooit aan de hand van deze post gedaan: http://forum.notebookrevi...read-511.html#post8955315. Vervolgens geïnstalleerd wat ik bij de specifieke pagina van mijn Vaio vond.

[ Voor 145% gewijzigd door Cobiwan op 22-04-2013 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

Heeft iemand er al eens aan gedacht om de ODD in een externe behuizing te stoppen voor het geval ze toch een DVD willen kijken of branden bijv? Ben benieuwd of dat goedkoop kan in deze formfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ARGH! Eindelijk de knoop doorgehakt om een Sony s15 te bestellen, is de 'gratis' 1TB HD niet meer leverbaar -O-
Nouja, dan maar de 320GB...er komt toch nog een SSD in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

EddoH schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:27:
ARGH! Eindelijk de knoop doorgehakt om een Sony s15 te bestellen, is de 'gratis' 1TB HD niet meer leverbaar -O-
Aj, dat is idd pech hebben.. vanochtend nog voor m'n vriendin besteld incl. 1TB.

Om nog heel af en toe dvd's te kunnen afspelen of branden ga ik de volgende enclosure aanschaffen denk ik: http://www.ebay.nl/itm/NE...m43aeb6d2ce#ht_3534wt_699

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
EddoH schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:27:
Toen ik mijne besteld was er gratis 500gb schijf upgrade... Maar ik kreeg hem niet besteld met die optie :P er waren onderdelen niet leverbaar. Uiteindelijk ook lekker voor 320 gegaan, want ik was ook van plan er een ssd in te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sj44k13 schreef op maandag 22 april 2013 @ 18:13:
http://www.sony.nl/support/nl/product/SVS1511C5E/updates Kijk je hier? Ik zie ook niet alles zo 123 staan...

Ik heb het ooit aan de hand van deze post gedaan: http://forum.notebookrevi...read-511.html#post8955315. Vervolgens geïnstalleerd wat ik bij de specifieke pagina van mijn Vaio vond.
Ja ik heb de drivers wel gevonden (Sony Firmware Extension Parser Device", "Sony Shared Library"en "Hotkey Utilities"), maar deze staan onder het windows 7 kopje. Mijn model (SVS1511C5E) wordt qua Windows 8 wel ondersteund: http://www.sony.nl/suppor...ing/windows_upgrade_offer.

Moet ik dan gewoon de windows 7 drivers installeren om de speed/stamina en FN knoppen weer werkzaam te maken? Klinkt een beetje onlogisch als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nu we het toch over de stamina knop hebben: ik heb begrepen dat die de losse videokaart uitzet en overschakelt naar de interne videokaart van de cpu. Klopt het dan dat die knop geen functie heeft als je geen losse videokaart hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JME schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 08:36:
Nu we het toch over de stamina knop hebben: ik heb begrepen dat die de losse videokaart uitzet en overschakelt naar de interne videokaart van de cpu. Klopt het dan dat die knop geen functie heeft als je geen losse videokaart hebt?
Nee hij doet meer.
In Windows hangt er ook een geheel eigen power-profiel aan met alle bijbehoren settings. Zo ook de instellingen van de fan.

Maareh... geen losse videokaart (dus alleen maar interne GPU) ?!?!
Ik meende dat alle S-series (2012 en later) sowieso die GeForce erin hebben zitten. Het enige configureerbare via de Sony site was 1 of 2 GB video memory.
Maar ik kan hierbij helemaal naast zitten...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 23-04-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Anoniem: 436362 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 01:28:
[...]

Ja ik heb de drivers wel gevonden (Sony Firmware Extension Parser Device", "Sony Shared Library"en "Hotkey Utilities"), maar deze staan onder het windows 7 kopje. Mijn model (SVS1511C5E) wordt qua Windows 8 wel ondersteund: http://www.sony.nl/suppor...ing/windows_upgrade_offer.

Moet ik dan gewoon de windows 7 drivers installeren om de speed/stamina en FN knoppen weer werkzaam te maken? Klinkt een beetje onlogisch als je het mij vraagt.
Ik zou het gewoon proberen of desnoods de Windows 8 drivers van een ander model pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Anoniem: 20084 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:12:
Maareh... geen losse videokaart ?!?!
Ik meende dat alle S-series (2012 en later) sowieso die GeForce erin hebben zitten. Het enige configureerbare via de Sony site was 1 of 2 GB video memory.
Dat laatste ;)
Maar dank je voor je toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 20084 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:12:
[...]

Nee hij doet meer.
In Windows hangt er ook een geheel eigen power-profiel aan met alle bijbehoren settings. Zo ook de instellingen van de fan.

Maareh... geen losse videokaart (dus alleen maar interne GPU) ?!?!
De retailmodellen hadden inderdaad allemaal een GT640M gpu erin zitten. Maar bij Sony online kon je eigenlijk uiteraard ook de laptop aanschaffen configureren zonder GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Iemand wel eens een after market videokaart in een S15 gezet en waar moet die dan aan voldoen? Zelf geen plannen, alleen nieuwsgierig... :)
Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste