Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ferry18
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-01 20:16
Beste tweakers,

2 weken geleden heb ik de nieuwe 15 inch sony vaio se series laptop besteld. Natuurlijk keek ik voordat ik hem ging kopen op internet en tweakers. Maar tot mijn grote verbazing was hier nog geen topic over.

Ik had namelijk ook nog een vraag: ik wil mijn laptop clean installen als ik hem binnenkrijg maar moet ik de drivers in een bepaalde volgorde installeren. Ik vraag dit omdat ik een 3 jaar oude sony vaio FW series heb waarbij je de drivers in een bepaalde volgorde moest installeren anders deden je FN knoppen het niet.

Ook wil ik weten of die effect heeft op de hybrid graphics kaart. Je kan schakelen tussen de onboard en dedicated gpu maar of dat nog goed blijft werken na de clean install dat weet ik niet.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Ook leek het mij leuk als mensen die een s series laptop hebben misschien hun ervaringen kunnen delen of laten zien. Zo kan ik nog een beetje user feedback krijgen.

Alvast bedankt,

Groet,

Ferry

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:24

JT

VETAK y0

Meestal staan op de zakelijke laptops van Sony een stuk minder bloatware. Dus wellicht eerst even afwachten en kijken of een herinstall nodig is? :)

• Ferry18
ik weet dat er programmas zoals office starterspakket en adobe premier en photoshop elements op staan. Ik wil er zelf nog CS 5 op zetten. Ik wil maximale snelheid eruit halen omdat er ook een 128 gb ssd in zit. Daarom vraag ik of de drivers in een bepaalde volgorde geinstalleerd moeten worden net als bij de fw series destijds

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:25

Nemesizz

Untouchable

Denk niet dat het noodzakelijk is in een bepaalde volgorde (zelf met nog geen een laptop meegemaakt eigenlijk, en hebt toch verschillende clean installs gedaan). Zo gauw als je de juiste driver installeerde werkte het gewoon, voor de fn toetsen moest je gewoon de toetsenbord drivers (was meestal een combi driver, dus touchpad, toetsenbord inclusief fn toetsen en eventuele sneltoetsen) installeren en klaar.

MSI Z77 G43, Core i5 3470, CM Hyper 412s, 8GB Dual Channel, GeForce GTX 1070 8GB

• Vinand
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22-11 10:40
Ferry, ik ben ook heel nieuwsgierig naar deze laptop, kun je me laten weten of het gewicht daadwerkelijk echt onder de 2 kilo ligt, en kun je me ook vertellen hoe lang je op de accu van de laptop kan werken bij licht gebruik? Kun je echt de 6 uur halen ermee (In de stamina modus, soort van tekstverwerking en browsen)? Alvast bedankt!

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Ferry18
Vinand ik zal het je zeker laten weten. Ik heb ook de extra sheet batterij erbij besteld aangezien ik die er gratis bij kreeg. Ik heb ook een ssd van 128gb genomen dus ik denk dat je zo ook langer kan werken op een batterij. Ik zag ergens in kleine letters staan 7 hours battery in combination with a ssd. Maar ik zal het je zeker laten weten.

• walterg
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-11 18:19
Ik kan in ieder geval bevestigen dat het met de AW serie ook geneuzel is om de FN toetsen aan de praat te krijgen. Sony heeft een hele berg met software en drivers waarvan niet duidelijk is wat precies waarvoor bedoeld is.

Shop smart, shop S-Mart

• Ferry18
@ walterg ja daarom vraag ik het ook haha. Ik heb nu een 3 jaar oude FW series 2 keer clean instal gedaan maar was echt een drama om hem goed aan de praat te krijgen qua FN knoppen. De drivers zijn vaak wel te vinden maar de volgorde is altijd een vraagteken

• walterg
  • Laatst online: 22-11 18:19
De opmerking was ook meer voor Nemesizz bedoeld, het klinkt namelijk inderdaad als een rare vraag maar als je een keer een poging hebt gedaan dan weet je beter ;)

Shop smart, shop S-Mart

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

quote:
Vinand schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:47:
Ferry, ik ben ook heel nieuwsgierig naar deze laptop, kun je me laten weten of het gewicht daadwerkelijk echt onder de 2 kilo ligt, en kun je me ook vertellen hoe lang je op de accu van de laptop kan werken bij licht gebruik? Kun je echt de 6 uur halen ermee (In de stamina modus, soort van tekstverwerking en browsen)? Alvast bedankt!
Doe eens een search in [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen. Dat topic heb ik gemisbruikt om informatie over de SE neer te gooien :P

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• Vinand
quote:
Darkstone schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:15:
[...]

Doe eens een search in [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen. Dat topic heb ik gemisbruikt om informatie over de SE neer te gooien :P
Ja ik heb ze grotendeels gelezen en ik ben op de hoogte ervan, maar ik wil nu gewoon betrouwbare "tweaker" ervaringen horen. :) Ben bijna overtuigd om de laptop aan te schaffen maar ik heb nog me pijnpuntjes waar ik over aan het twijfelen ben, want het kan naar mijn idee net iets beter... De reden wat deze laptop me zo trekt is het volgende: Nette bouwkwaliteit, gewicht, uiterlijk, backlit keyboard en een erg goede kwaliteit Full Hd scherm die gemiddeld eigenlijk zelfs beter is dan het Full HD scherm van de XPS15.

Hier heb ik een link en een quote gepost door Regeneration in een andere forumpost over het scherm.
Allereerst vergelijking met de XPS15
quote:
- Viewing angles: Sony is better hands down. The Dell panel seems to have pretty good viewing angles for TN, but it is TN.
- Contrast ratio: Sony is somewhat better at about 670:1 (source: personal measurement) versus 570:1 for the Dell (source: notebookcheck.net).
- Max brightness: Sony is a bit brighter at 305 cd/m^2 versus 265 for the Dell. However, both max brightness numbers are in the range I would consider eye-stabbing. Unless you're working outdoors, both screens should be plenty bright.
- Color gamut: The Dell has a wide gamut whereas the Sony looks like it has about a 70% gamut (haven't done the exact calculation yet). If you work with color-managed applications a lot, the Dell would be better. If you don't, and dislike oversaturated colors in non-color-managed applications, then the narrower gamut would be better.
- Color accuracy: The Sony screen doesn't seem as accurate as my desktop monitor, but to explain this fully will take a separate writeup.
http://forum.notebookrevi...hread-29.html#post7995251 (In de link staan er een hoop foto's)
Hier een uitgebreide test van het scherm...
quote:
The following are my comments on the Vaio SE's display. I may do another post commenting on performance and thermal issues later. In this post I cover viewing angles, backlight bleeding, white level, black level, contrast ratio, color gamut width, color accuracy, and external display connectivity. I wanted to measure display lag, but I don't have good software for doing so. Based on inaccurate tests with a CRT, any possible display lag didn't seem too objectionable.

Viewing angles
Viewing angles are pretty good, although not quite on par with desktop IPS monitors. There is never color inversion as with TN panels, but contrast drops somewhat off-axis, with a bit of a purple glow being introduced at larger angles (similar to the "white glow" in H-IPS panels, and perhaps the purple glow in older S-IPS panels). The purple glow is a bit more evident in person than in photos. The following photos illustrate what type of viewing angles you can expect from the display. Some are deliberately shot slightly out of focus in order to keep nasty moire patterns from showing up in the photographs. The camera was kept on fixed white balance, aperture, shutter speed, and ISO for all these shots, so they are representative of real-world performance.

Backlight bleeding
This shot shows that there is some backlight bleeding. I don't mind the bleeding along the bottom so much, but the vertical stripe 1/3 of the way in from the left is a bit disturbing. Admittedly, I can't perceive this unless the screen is mostly black and there is little ambient light. Under normal usage, it's imperceptible.

Contrast ratio, gamut width, color accuracy
I ran ColorHFCR's grayscale, primaries, and secondaries tests using an i1 Display 2 colorimeter (same unit that notebookcheck uses). I set the brightness to maximum for this initial measurement and left the display uncalibrated. I only measured in the center of the screen, rather than in 9 sectors like notebookcheck does. (They're the professionals; I'm not.) The measured white level was 305.735 cd/m^2, versus a black level of 0.459 cd/m^2. This makes for a contrast ratio of 666:1. In the CIE chromaticity diagram below, the gray dots show the chromaticity of the measured grayscale values (0% - 100% grayscale in 10% increments). Ideally they should all be on top of each other. Historically the D65 illuminant dot should be where they all stack up, but in modern LED-backlit displays, the native white point may differ. The gamut width is shown as a white triangle, compared to sRGB, a dark triangle. The width of the gamut is about 82.6% of sRGB, or 59.5% NTSC. Calibration brings the grayscale under control, but can't do anything about the gamut width, which is significantly narrower than sRGB. The poor red reproduction was the most noticeable to my eye. The display is incapable of producing a really bright, vivid red; what you get instead has a tinge of orange in it. Also, there is some kind of bug in the switchable display drivers which causes Windows to sometimes "lose" your ICC profile, if you've loaded one. Any kind of resolution change, speed/stamina switch, UAC prompt, or other events I may not have noticed causes the profile to be forgotten. Therefore, color management at the OS level may be more of a hassle than it's worth. Presumably if you use color-managed applications such as Firefox, Photoshop, etc., they will not be subject to this problem.

Video output
The integrated HDMI output is only capable of doing 1920x1200 at 60 Hz. This is frustrating because, at least according to spec sheets, the Intel HD 3000 should be capable of doing 2560x1600 over DisplayPort (*), while the Radeon 6630M can do 2560x1600 over DisplayPort (if configured with a DisplayPort output).

Subjective remarks/Conclusion
The Vaio SE's display subjectively looks really good. The combination of reasonable viewing angles, small dot pitch, high resolution, and high contrast make it quite pleasant to work with. The weak point seems to be color reproduction -- the gamut is both smaller than sRGB and noticeably shifted in chromaticity. The limitation to 1920x1200 video output also means that it's not possible to connect to the largest desktop monitors for doing color-accurate work. (Well, it's possible, just at a low resolution.) The Vaio SE is at an interesting position in the notebook market, as I'm not aware of any other systems featuring high-quality, non-TN panels near this price point. (If you are, please let me know!) The Dell XPS 15's 95% gamut panel is an obvious rival, but it is TN, and each display has some strengths relative to the other. I think given the choice of the two, I would probably stick with the SE, but your requirements might make you choose differently.
Heel erg indrukwekkend.

Ook had ik hem al goed bekeken in de mediamarkt en het verschil is heel erg duidelijk te zien met andere laptops. En dat is wat ik moet hebben in combinatie met een lage gewicht en bouwkwaliteit lijkt deze me bijna perfect... Alleen de wisselvallige Vaio kutservice is mijn enigste twijfelpunt dus moet deze laptop extra perfect zijn om het te nemen voor mij (Zoals de Vaio Z)...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Ferry18
ik wilde hiervoor een Macbook Pro 15 inch nemen maar met alle toeters en bellen die ik erop wil was hij aardig duur en moest ik hem telkens uitstellen omdat er telkens weer dingen tussen kwamen waar ik geld aan moest uitgeven. Uiteindelijk op sony.nl gekeken en me oog viel op de SE series.

Heb de ssd upgrade genomen met de 1 gb amd 6630m, slice batterij, 8 gb ram en de i7 processor. Hoop dat de batterij lang mee gaat zonder de slice. Maar ik zal de slice altijd meenemen denk ik.

Wel kan kleur weergave een probleem voor me worden omdat ik hem ga gebruiken in combo met cs 5 dus photoshop enzovoorts.

Ik ben benieuwd hij komt deze week of volgende week binnen. Will keep you posted

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Als kleurweergave een probleem is, dan zijn er weinig laptops welke je wel kan nemen. De SE heeft een vergelijkbaar scherm als de MBP, en het xps 15 scherm is totaal nutteloos voor fotobewerken zonder calibratie. (nu ja, dat is misschien overdreven. Serieus werk zou ik er niet op doen.) Wat blijft er dan over? De goedkoopste met een goed scherm of volgens mij een of ander precision workstation die niet goedkoper is als de MBP. Een echte optie is dat niet vind ik, ook omdat die niet bepaald 2KG weegt..

Een ervaringentopic hoort eigenlijk een wat uitgebreidere topicstart te hebben. Maar dat vind ik voor nu geen groot probleem.

Darkstone wijzigde deze reactie 19-12-2011 16:06 (11%)

• Ferry18
ik ga hem meer gebruik voor als ik op school ben en onderweg. Als ik thuis ben heb ik een krachtige desktop met een 27 inch ilyama monitor. Dus het is meer voor on the go voor mij.

• Vinand
quote:
Darkstone schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:06:
Als kleurweergave een probleem is, dan zijn er weinig laptops welke je wel kan nemen. De SE heeft een vergelijkbaar scherm als de MBP, en het xps 15 scherm is totaal nutteloos voor fotobewerken zonder calibratie. (nu ja, dat is misschien overdreven. Serieus werk zou ik er niet op doen.) Wat blijft er dan over? De goedkoopste met een goed scherm of volgens mij een of ander precision workstation die niet goedkoper is als de MBP. Een echte optie is dat niet vind ik, ook omdat die niet bepaald 2KG weegt..

Een ervaringentopic hoort eigenlijk een wat uitgebreidere topicstart te hebben. Maar dat vind ik voor nu geen groot probleem.
Verschil is wel ruim 500 gram, en het feit dat de SE een matte display heeft en de apple 15" niet... En de prijs..

Maar er is dus echt geen enkel andere laptop onder de duizend euro met deze resolutie, gewciht en beeldscherm kwaliteit?

Vinand wijzigde deze reactie 19-12-2011 16:19 (6%)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Gewicht? Nee. De rest van de eisen? Ja, de xps 15.

Als je minder waarde hecht aan het scherm is de HP dv6 ook een optie... Geen slecht scherm, maar ook niet zo'n goede.

• Vinand
quote:
Darkstone schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:24:
Gewicht? Nee. De rest van de eisen? Ja, de xps 15.

Als je minder waarde hecht aan het scherm is de HP dv6 ook een optie... Geen slecht scherm, maar ook niet zo'n goede.
Xps 15 is gewoon veel te zwaar anders had ik die allang genomen. Ik zoek iets om mee te nemen. Het liefst zo compact mogelijk... Maar WIL echt ook een full hd resolutie hebben. Ik vond 1.5 kilo van me z11 al zwaar, nu de se is al ver boven dat gemiddelde met zijn 2 kilo maar daar ben ik misschien echt bereid om te gaan als het niet boven de 2 kilo is. Met name vanwege de kwaliteit van het scherm die gewoon voor mij zelfs beter is dan de XPS15.. Vond de SB/SA serie namelijk net op het randje met de (1,95) terwijl ik het liefst nog een hap lichter heb (vreemd genoeg is de SE ondanks zijn grotere formaat nog een stuk lichter dan de SB/SA)... Perfect droomlaptop is de z21, maar die is gewooon zo fucking duuur (Kut prijzen van Sony ook altijd :( )... Zelfs als ik hem uit amerika haal is die flink goedkoper alleen vanwege die gratis dock maar dat is iets waar ik geen ene fuck aan heb aangezien ik al een m15x met volle config heb thuis staan... Alleen die betonnen baksteen neem ik niet zomaar mee... Jep je kan zeggen dat ik een hopeloos geval ben :p

En hp is stiekem voor mij 8 van de 10 keer een straight ignore... Ik heb zulke slechte ervaringen met hun service (nog slechter dan me Sony service ervaringen die ook hard zuigen) en daarnaast is hun hardware en laptops tegelijkertijd van belachelijk slechte bouwkwaliteit en betrouwbaarheid... Echt alle Hp's die ik in mijn familie gehad heb zijn al dood, en dat zijn er een hooooop. (6 om precies te zijn), en dan durven ze nog zo ongelooflijk duur te zijn. Ik vond overigens die envy 14 wel heel erg cool ogen en stevig aanvoelen. Alleen jammer dat daar weer zo een een bagger scherm in zit met een HD+ resolutie (En dan ook nog de prijs :'( ). HP is voor de consumenten die niet zoveel technische en marktkennis hebben.. Dat zie je zo maar weer dat ze je helemaal overhoop gooien met die zogenaamde "beats by dre" wat ook in principe de grootste miskoop is die je kan maken (ik heb het over die oordopjes/koptelefoon van monstercable)... Maarja, sorry voor me rant :p... Maar ik ben een beetje anti HP. Ik zie niet in waarom ik ooit een HP boven een Dell zou kunnen kiezen. :)

Vinand wijzigde deze reactie 19-12-2011 21:23 (37%)

• Ferry18
Ow yeah. Net een mailtje gekregen van Sony. Mijn vaio SE laptop is onderweg naar hun logistiek centrum in Europa. Ze verwachten hem donderdag op te sturen dus ik hoop hem vrijdag binnen te hebben. Will keep you posted and update. Zal ook een mini review hier posten en als er vraag naar is een unboxing/first impressions video. Laat maar weten of er interesse voor is.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:24

JT

VETAK y0

quote:
Misschien beetje offtopic, maar waarom voldoet de Z11 niet meer dan?

• Vinand
quote:
JT schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:57:
[...]

Misschien beetje offtopic, maar waarom voldoet de Z11 niet meer dan?
verkocht lange tijd terug, daarmee had ik me m15x gehaald ;)
Nu heb ik toch weer behoefst aangezien ik vaker op vakantie/reizen maak en weer naar school moet...

• Mr.David
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:58
Ik de laptop nu al 2 weekjes. Heb 'm gekocht voor mijn vrouwtjes verjaardag in de VS.

Specs:
Norton Internet Security 2011 (30 Day Trial)
Internal lithium polymer battery (4400mAh)
Silver
No Engraving
Microsoft® Office 2010 Starter (Click More Info for details.)
No Fresh Start
CD/DVD player / burner
Intel® Core™ i7-2640M processor (2.80GHz / 3.50GHz with Turbo Boost)
6GB (4GB fixed onboard + 2GB removable) DDR3-SDRAM-1333
Genuine Windows® 7 Home Premium 64-bit
AMD Radeon™ HD 6630M (1GB) hybrid graphics with Intel® Wireless Display technology
15.5" LED backlit Full HD display (1920 x 1080)
Adobe Bundle (Free - $448 value)
500GB (7200rpm) hard drive
15.5" S Series Customizable Laptop
2x Battery sheet gratis (door een fout van sony) :P

Heb op black friday / cyber monday de laptop online gekocht bij Sony. Omgerekend 900 euro incl. tax and shipping betaald.

Laptop bevalt prima, echt zeer mooi en licht al hebben wij meestal de battery sheet aangesloten. Dat maakt de laptop wel weer een stuk zwaarder.

Ik heb de laptop geformateerd en een clean install gedaan voordat ik terug naar NL ging ivm. douane. De installatie ging niet vlekkenloos. Er moet een bepaalde volgorde aangehouden worden anders werken niet alle programma's en FN toetsen. Ik had echter maar 2 uurtjes de tijd met zeer slecht internet en heb het dus zo gelaten. Eenmaal thuis heb ik een recovery gedaan zodat ik de laptop snel kado kon geven. ;)
Heb inmiddels alle programma's die ik niet wil eraf gehaald, al zijn dat er niet zoveel als ik gewend ben bij ande laptops.
Ik denk dat ik de laptop zo laat aangezien mijn vrouw toch geen W7 ultimate nodig heeft.

Binnenkort komt er een 256GB SSD in en dat is de laptop wel redelijk af.
Waarschijnlijk confisceer ik de laptop tegen die tijd, omdat hij zo fijn werkt. Heb zelf een Asus G73 die binnen een uur leeg is en bijna 5 kilo weegt 8)7 .

• Vinand
quote:
Kun je wat vertellen over hoe lang je er maximaal op de accu mee haalt met heel licht gebruik? (Word, excel en een beetje wifi internet?)

Vinand wijzigde deze reactie 22-12-2011 14:14 (78%)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Er staat hier een test:
http://www.notebookcheck....E-B-Notebook.65417.0.html
4 a 4.5 uur onder wat ik versta onder normaal gebruik: een beetje surfen gok ik. Zonder de sheet.

• Mr.David
De Vaio gaat met battery sheet ruim 9 uur mee met de taken die jij omschrijft. Zonder sheet weet ik eigenlijk niet. Ik heb in het vliegtuig 2 HD films gekeken en ik was nog boven de 50% accu. Dit was overigens ook met sheet.
De battery sheet is ideaal, de sheet gaat als eerst leeg en daarna pas de interne accu. Ik heb 2 sheets dus ik kan naar de andere kant van de wereld vliegen zonder dat ik de laptop moet opladen.

Ik zal later vandaag wel een foto posten.

• Ferry18
@ mr david

weet jij misschien in welke volgorde je de drivers moet installeren zodat alles het doet. Ik heb op internet gezocht maar ik kan het niet vinden.

• Vinand
quote:
Darkstone schreef op donderdag 22 december 2011 @ 14:38:
Er staat hier een test:
http://www.notebookcheck....E-B-Notebook.65417.0.html
4 a 4.5 uur onder wat ik versta onder normaal gebruik: een beetje surfen gok ik. Zonder de sheet.
ik vertrouw notebookcheck 0,0. Ze hebben altijd hele andere accuduur tijden en gewichten die soms niet kloppen. Laat staan de vage percentage beoordelen voor bijvoorbeeld het beeldscherm die erg misleidend kan zijn. Beetje zoals een nu.nl review 8)7 |:(

Edit @mr david, 2 hd films kijken is overigens wel erg intensief... dus ik neem aan ongeveer 4 uur een HD films afspelen voordat de accuduur dus zonder de sheet leeg zou zijn. Dat is redelijk wat ik verwacht had. Bedank voor de info

Vinand wijzigde deze reactie 22-12-2011 15:37 (34%)

• Mr.David
Helaas weet ik die niet. Voorlopig laat ik de laptop zo, ben net 1,5 dag bezig geweest om de juiste software te installeren. Ik kan wel Sony support contacten en vragen of zij het weten. Ik ben namelijk ook nieuwsgierig aangezien ik een SSD wil kopen

• Ferry18
als dat zou kunnen graag. Ik heb de optie met 128 gb ssd genomen omdat hij maar 60 euro kostte. Maar ik wil hem het liefst cleaninstallen dan weet ik zeker dat ik alles er uit haal. Maar ja ik ben dus bang dat me fn knoppen en me graphics switch slider het niet doen. Zelfde probleem had ik met mijn fw31j dat me fn knoppen het niet deden omdat ik ze niet in een bepaalde volgorde installeerde. echt een drama

• Mr.David
Je kan een clean install gewoon proberen, er is namelijk een aparte recovery partitie. Als het dus niet lukt kan je altijd nog terug. Zo heb ik het ook gedaan.

Je installeerd W7 en download Vaio data restore tool wanneer het allemaal niet lukt met de drivers.Recovery is dan zo gepiept.
Ik had echter geen tijd meer om het nogmaals te proberen, daarom had ik de laptop na poging 1 een recovery uitgevoerd. Het staat namelijk best lullig als je zo'n mooie laptop kado geeft en de helft doet het niet.

• Ferry18
ik zal het proberen. Kreeg vandaag de factuur van Sony maar nog geen track en trace ben dus benieuwd ik krijg hem morgen of dinsdag. Even afwachten dus

• Mr.David
Hier een paar afbeeldingen...

Battery sheet kan opgeladen worden doormiddel van een click-on adapter, maar natuurlijk ook doormiddel van de laptop.

Battery duur incl. sheet, beetje normaal gebruik is dit 9 a 10 uur.

2x gratis battery sheet en gratis Core i7 en $200 extra discount!!

Alleen interne accu: Ik schat zo'n 3,5 uur bij normaal gebruik.

Nadelen van de laptop:

Het geluid vind ik slecht! Heel erg blikkerig en het kan niet echt luid.
Had nog een nadeel, maar ben 'm ff vergeten 8)7

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Touchpad? toetsenbord? Fangeluid? :P

• FormallyUnknown
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-11 01:28
Thanks voor de foto's Mr. David. Geeft een goed en praktisch beeld van 'real life' situatie. Ik zit zelf ook sterk na te denken over aanschaf, omdat ik op zoek ben naar een notebook met kracht + hoge resolutie + enigzins portable. Dus ik heb eigenlijk wel twee vragen voor je:

1. Wat vind je op dit moment van de portability van de notebook? En kun je ermee op schoot zitten?
2. Zou je wellicht een foto (zijaanzicht) kunnen maken van de notebook + de battery sheet. Ik ben reuzebenieuwd hoe hij oogt met batterysheet.

Verder zou je nog iets met het geluid kunnen proberen. Het schijnt dat 'dolby surround' niet standaard aanstaat, en dat deze optie toch de geluidskwaliteit versterkt. Ik heb dit uit het forum van Notebookreview. Lees hier terug hoe je de optie aanvinkt: http://forum.notebookrevi...hread-78.html#post8107608. Ik ben benieuwd naar je ervaring!

• Ferry18
heb hem vandaag binnengekregen :D. Zwart met sheet battery. Eerste indruk: Hij is mooooooooi. Vooral omdat hij zwart is.

Hij komt heel stevig over. Wat me het meest opviel is dat hij heel licht is. Ik had hem zwaarder verwacht. Scherm is heel mooi, hij is lekker snel dankzij mij ssd van 128 gb.

Enige nadeel vind ik de diskdrive. Als je de drive eject dan zit er veel spelling op. Je moet er erg voorzichtig mee zijn want je kan hem zo kapot drukken tenminste dat is de indruk die ik krijg.

Sheet battery voegt niet heel veel gewicht toe en is zeker wel handig. Dus ik zou zeggen koop hem er zeker bij vooral nu want je krijgt hem er gratis bij.

Zal later nog een paar foto's erop zetten.

@ mr David

Heb vandaag nog sony gebeld over clean install dit is wat ik van ze terug kreeg:

Stap 1: Maak een image van HDD nog voor de eerste boot
Stap 2: Creeer recovery DVD's van de operating system
Stap 3: Download alle dirvers van Sony.nl
Stap 4: Installeer Windows met behulp van uw installatie DVD en met de chipset driver op uw USB stick

Ga hem later vandaag clean installen kijken wat er gebeurt.

• Mr.David
quote:
Darkstone schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 15:30:
Touchpad? toetsenbord? Fangeluid? :P
Ja dat was dat andere nadeel, als ik 3D aplicaties/spellen aan het doen ben krijg je een behoorlijk fan geluid!

Toetsenbord is super, mooi verlicht en automatisch dimmend.
Touchpad werkt ook gewoon goed, geen bijzonderheden.

• Ferry18
ik las ergens dat je de fan geluid kan aanpassen door een optie ergens aan te zetten kan even niet herinneren waar ik het precies las. Geluid is slecht maar als je een dolby profiel aanzet dan merk je echt verschil. je geluid is in 1 keer veel beter

• Mr.David
quote:
FormallyUnknown schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 15:54:
Thanks voor de foto's Mr. David. Geeft een goed en praktisch beeld van 'real life' situatie. Ik zit zelf ook sterk na te denken over aanschaf, omdat ik op zoek ben naar een notebook met kracht + hoge resolutie + enigzins portable. Dus ik heb eigenlijk wel twee vragen voor je:

1. Wat vind je op dit moment van de portability van de notebook? En kun je ermee op schoot zitten?
2. Zou je wellicht een foto (zijaanzicht) kunnen maken van de notebook + de battery sheet. Ik ben reuzebenieuwd hoe hij oogt met batterysheet.

Verder zou je nog iets met het geluid kunnen proberen. Het schijnt dat 'dolby surround' niet standaard aanstaat, en dat deze optie toch de geluidskwaliteit versterkt. Ik heb dit uit het forum van Notebookreview. Lees hier terug hoe je de optie aanvinkt: http://forum.notebookrevi...hread-78.html#post8107608. Ik ben benieuwd naar je ervaring!
1. Porability is uitstekend, hij is licht en plat. Op schoot is de laptop 90% van de tijd op dit moment. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf een 17'' gewend ben...

2.

Niet mijn afbeeldling... hier een review met vele pica's.
http://www.engadget.com/2...-s-series-review-15-inch/

DTS-HD en DTS Master werkt allebij op mijn versterker via de HDMI ofcourse. Wij kijken elke dag een film via de laptop (gedownloade blu-ray). Geen enkel probleem met deze laptop.

Edit: Ik zie nu pas dat je vraag anders was... Ik antwoord 'm later wel, moet nu weg. :F

• Vinand
It's a system wide feature:

Control Panel > Hardware and Sound > Sound > Select Speaker > Click Properties > Dolby tab > Select a profile (I use Movie)

Dit is blijkbaar hoe je volgens de topic de "surround sound" functie kan aanzetten. Ik heb effe mijn tijd genomen om die sony se thread van notebookreview door te lezen. Ben wel aangenaam verrast. Hij is ook gewoon erg mooi in tegenstelling tot de xps14z...

Er staat in de "batterij tijd van windows" dat het ongeveer 13 uur uithoud (met de sheet), is dat realistisch als je de wifi uitzet, de helderheid helemaal omlaag schroeft, ssd hebt en geen usb hardware gebruikt?

• Sick Nick
  • Laatst online: 21:10

Sick Nick

Drop the top!

En er amper wat mee doet, dan zal je met sheet eronder vast wel de 13 uur halen. Beetje realistisch gebruik (continu bezig met office toepassingen, internet, etc) met wifi aan zit je rond de 9 uur. Schrap je wifi/internet en gebruik je hem puur als typmachine dan is er ongetwijfeld 12+ uur uit te persen (helderheid laagste stand, energiebesparings profiel, fan ingesteld op laagste stand, toetsenbordverlichting uit, geen muziek aan, etc, etc). De 13 uur uit de specs is op basis van bapco zoals je weet, en die software heeft ook regelmatig een pauze er tussenin waarbij hij compleet idle staat. Dan haal je de 13 uur ook daadwerkelijk maar ik ken niemand die 10 minuten naar een idle draaiend laptop zit te staren.

• Ferry18
@ mr david

ik heb hem geclean installed en alles doet het gewoon. Mis nog een paar drivers maar niks ernstigs. Ik had nog wel een vraagje: ik probeer via vaio care updates binnen te halen maar krijg dan de melding dat hij in controle modus zit en dat ik eerst controle modus uit moet zetten voordat hij kan updaten.

Hoe doe ik dit? heb al op internet gekeken maar ben er niet wijzer op geworden. Misschien dat jij het weet.

alvast bedankt.

Nog even over de laptop voor andere meelezers.

Het is echt een geweldig ding. Batterij gaat echt lang mee vooral met de sheet battery die moet je er echt zeker bij nemen. Hij voelt ook stevig aan behalve het scherm dan maar dat komt door de bevestiging. Vond de scharnier design van de fw series mooier en steviger. Toetsenbord voelt lekker aan. Touchpad werkt goed.

Its just a good goddamn laptop.:)

• Mr.David
quote:
Ferry18 schreef op maandag 26 december 2011 @ 12:10:
@ mr david

ik heb hem geclean installed en alles doet het gewoon. Mis nog een paar drivers maar niks ernstigs. Ik had nog wel een vraagje: ik probeer via vaio care updates binnen te halen maar krijg dan de melding dat hij in controle modus zit en dat ik eerst controle modus uit moet zetten voordat hij kan updaten.

Hoe doe ik dit? heb al op internet gekeken maar ben er niet wijzer op geworden. Misschien dat jij het weet.

alvast bedankt.

Nog even over de laptop voor andere meelezers.

Het is echt een geweldig ding. Batterij gaat echt lang mee vooral met de sheet battery die moet je er echt zeker bij nemen. Hij voelt ook stevig aan behalve het scherm dan maar dat komt door de bevestiging. Vond de scharnier design van de fw series mooier en steviger. Toetsenbord voelt lekker aan. Touchpad werkt goed.
Hmm... controle modus, volgens mij moet het programma eerst het hele systeem nog scannen voordat je updates kan binnenhalen. Ik zou het anders ook niet weten, heb de melding nog niet gezien.

Welke volgorde heb jij aangehouden tijdens de install?

Vette laptop he... Ik ben echt jalours op mijn vrouwtje. Ik gebruik mijn eigen laptop nauwlijks meer. :9

• FormallyUnknown
Thanks voor de links Mr. David. Ik was al een keer eerder op Engadget geweest, maar dat was ik inmiddels alweer vergeten,. Dus foto's waren erg fijn.

Ik hem hem inmiddels ook besteld :-). De zwarte uitvoering. Daarbij heb ik ook een HDD caddy besteld (via http://www.newmodeus.com/...Path=2_39&products_id=427) en ga ik vandaag nog een SSD + geheugen bijbestellen. Wel jammer dat ik achteraf pas lees dat de nieuwe BIOS-update veel fixes biedt, MAAR helaas ook de SATA3 porten naar SATA2 downgraded, zonder dat je dit kan aanpassen. En ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Sony hier nog veel aan gaat veranderen. Dat is gewoon kl**e Sony.

@Ferry18: ik neem aan dat je hem ook gewoon via de Sony store heb besteld? Wat was jouw totale levertijd uiteindelijk? Ikzelf: 27-12 besteld, vanochtend mailtje dat notebook tussen 9-14 januari wordt verstuurd. Ik ben benieuwd aangezien ik de 13e naar Londen ga, en hem dan eigenlijk graag uitvoerig wil gaan testen.

En dan tot slot: is het een idee/is er animo om een groot topic te starten? Ik wil die klus wel op mij nemen, maar om de één of andere manier wordt er maar weinig gesproken over deze laptop, dus vraag me af of er vraag naar is :P

• Regeneration
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Ah dan toch een topic over de Sony SE. :) Mij lijkt dit ook een mooie notebook en ik heb deze notebook dan ook al een tijdje in de gaten gehouden. Heel jammer dat de Contact formulier al weken / maanden (?) het niet doet, hij geeft een foutmelding nadat je "E-mail versturen" klikt. Dat geeft bij mij in ieder geval geen goed gevoel over de service mocht dat ooit nodig zijn... Bellen zou inderdaad ook nog kunnen.

Alleen vind ik, schijnbaar in tegenstelling tot vele anderen, de sheet battery niet nuttig. Het gewicht neemt alleen maar toe, en ik neem (dan) ook liever de oplader mee. Dus eigenlijk wacht ik op een andere aanbieding. Het is wel zo dat deze sheet battery de grootste korting heeft van alle aanbiedingen die er geweest zijn: HDD upgrade (¤ 30), RAM upgrade (¤ 80), 50% korting op i7-2640M CPU upgrade (¤ 90), sheet battery upgrade (¤ 150). Ja ik heb goed zitten opletten. :P Ik wil ook graag aan Sony vragen of ik 150 euro korting kan krijgen als ik geen sheet battery neem. :P

Verder komt binnenkort de i5-2450M CPU uit, ter vervangen van de i5-2430M. De i5-2430M zou ik als enige upgrade willen selecteren. Een SSD zet ik er later dan zelf wel in. Samen met het nieuwsbericht dat Intel SB cpu's in prijs gaat verlagen wacht ik nog eventjes voor een mooie aanbieding.

Regeneration wijzigde deze reactie 29-12-2011 15:43 (4%)

• Vinand
quote:
Ferry18 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:40:
ik las ergens dat je de fan geluid kan aanpassen door een optie ergens aan te zetten kan even niet herinneren waar ik het precies las. Geluid is slecht maar als je een dolby profiel aanzet dan merk je echt verschil. je geluid is in 1 keer veel beter
1 van de sony programma's die je standaard op je laptop hebt staan is: "vaio control centre"
Daar kun je de instellingen van onder andere de "dedicated vaio" knopjes aanpassen (Eigen programma aan linken) en ook het toetsenbord verlichten en het lichtsensor op de laptop aanpassen. Ook kun je hier de fan geluidinstellingen aanpassen, zodat de laptop bijvoorbeeld zijn bek dicht moet houden tijdens gamen. Schijnt nogal een probleem te zijn bij de S/Z series van Sony. :p

• Regeneration
  • Niet online
quote:
Vinand schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 14:18:
[...]

1 van de sony programma's die je standaard op je laptop hebt staan is: "vaio control centre"
Daar kun je de instellingen van onder andere de "dedicated vaio" knopjes aanpassen (Eigen programma aan linken) en ook het toetsenbord verlichten en het lichtsensor op de laptop aanpassen. Ook kun je hier de fan geluidinstellingen aanpassen, zodat de laptop bijvoorbeeld zijn bek dicht moet houden tijdens gamen. Schijnt nogal een probleem te zijn bij de S/Z series van Sony. :p
Ik betwijfel sterk of het verstandig is om het fan lager / uit te zetten als je aan het gamen ben, of bedoel je wat anders? De fan is er natuurlijk niet voor niets en helemaal tijdens belasting waar de warmte productie hoger is moet je dit naar mijn mening niet tegen willen gaan werken. Ook snap ik niet goed waarom mensen dit als "probleem" zien. Het is toch te verwachten dat een notebook, zeker een relatief compacte als de SE, warm kan worden tijdens hoge belasting en dat de notebook zijn warmte kwijt moet en daardoor meer lawaai produceert? Ik doel nu niet specifiek op jou reactie, maar meer in het algemeen. Bovendien tijdens het gamen zet je het geluid van de game toch gewoon wat harder. Ik zou me pas zorgen maken als de notebook bij licht gebruik warm wordt en/of veel fan geluid produceert.

Wat ik tot nu toe heb gelezen (notebookreview forum) is dat de SE erg stil is en ook koel blijft. Er waren een paar ervaringen met meer fangeluid, waarvan een terug is gegaan naar de winkel. Daar heeft diegene samen met de verkoper vergeleken met een andere SE en het verschil was duidelijk merkbaar en dus heeft diegene hem direct kosteloos kunnen omruilen.

• Ferry18
@ formallyunknown

Ik denk wel dat er animo voor is. Wel een goed idee van je. Als je dat zou kunnen doen graag.

Ik heb hem binnen 2 weken gekregen. Vrijdag besteld week daarop productie ingegaan en verstuurd vanuit azie. Week daarop had ik hem binnen.

Ontopic:

Ik had nog een vraag waar ik zelf niet achter kon komen en me het ook niet kan herrineren.

Als je je AMD kaart wilt gebruiken dan zet je de hardware slider op speed en dan hoort ie het te doen, maar ik zie naast het woord SPEED een led lampje tenminste dat is wat ik denk dat het is. Hoort die te branden als je de AMD kaart gebruikt want hij brand niet bij mij.

Heb hem wel gecleaninstalled. dus misschien ligt het daaraan. Mr David misschien dat jij het weet of andere.
Alvast bedankt

• Mr.David
Haha... :P dat is je lichtsensor. Die regelt de automatische helderheid van je beeldscherm en toetsenbord. leg je vinger er maar een paar seconde op of schijn er een lampje op. Je moet natuurlijk wel automatic brightness aanzetten in Vaio control center.

Verder merk ik alleen verschil in 3d apps. Die gaan een stuk vloeiender op de speed stand. P.s. ik heb wel de 6630 upgrade.

Probeer ander 3dmark om het verschil te zien.

• Vinand
quote:
Regeneration schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:15:
[...]

Ik betwijfel sterk of het verstandig is om het fan lager / uit te zetten als je aan het gamen ben, of bedoel je wat anders? De fan is er natuurlijk niet voor niets en helemaal tijdens belasting waar de warmte productie hoger is moet je dit naar mijn mening niet tegen willen gaan werken. Ook snap ik niet goed waarom mensen dit als "probleem" zien. Het is toch te verwachten dat een notebook, zeker een relatief compacte als de SE, warm kan worden tijdens hoge belasting en dat de notebook zijn warmte kwijt moet en daardoor meer lawaai produceert? Ik doel nu niet specifiek op jou reactie, maar meer in het algemeen. Bovendien tijdens het gamen zet je het geluid van de game toch gewoon wat harder. Ik zou me pas zorgen maken als de notebook bij licht gebruik warm wordt en/of veel fan geluid produceert.

Wat ik tot nu toe heb gelezen (notebookreview forum) is dat de SE erg stil is en ook koel blijft. Er waren een paar ervaringen met meer fangeluid, waarvan een terug is gegaan naar de winkel. Daar heeft diegene samen met de verkoper vergeleken met een andere SE en het verschil was duidelijk merkbaar en dus heeft diegene hem direct kosteloos kunnen omruilen.
Er staat bij de optie van de fangeluid verlagen dat de fans zich voornamelijk aanpassen samen met de processor power. In geval van "zakelijk gebruik" is het toch wel handig. (internetbrower/.Documenten typen/excel etc.) dus dan zal de processor minder hoog geklokt werken en daardoor zal de fangeluid dus "in silence" modus gaan werken. Eigenlijk maak je dus van je i5 een "ulv" i5 zoals de asus zenbook/macbook air dat standaard hebben. Alienware heeft ook zo een soort gelijke optie. Dat noemen hun dan "stealh modus" (alleen situationeel zwaar useless aangezien je niet voor die reden een alienware koopt 8)7 ). dan verlaag je de kloksnelheid naar ongeveer 700 mhz per core. Wat me ook opvalt is dat gelijk de energieverbruik ook flink verlaagt wordt. Ik vraag me of de accu ook langer zal uithouden of of het maar marginaal 3 minuutjes scheelt :p

Dus gewoon een hele leuke en handige optie ;)

• Regeneration
  • Niet online
quote:
Vinand schreef op zondag 01 januari 2012 @ 16:45:
[...]

Er staat bij de optie van de fangeluid verlagen dat de fans zich voornamelijk aanpassen samen met de processor power. In geval van "zakelijk gebruik" is het toch wel handig. (internetbrower/.Documenten typen/excel etc.) dus dan zal de processor minder hoog geklokt werken en daardoor zal de fangeluid dus "in silence" modus gaan werken. Eigenlijk maak je dus van je i5 een "ulv" i5 zoals de asus zenbook/macbook air dat standaard hebben. Alienware heeft ook zo een soort gelijke optie. Dat noemen hun dan "stealh modus" (alleen situationeel zwaar useless aangezien je niet voor die reden een alienware koopt 8)7 ). dan verlaag je de kloksnelheid naar ongeveer 700 mhz per core. Wat me ook opvalt is dat gelijk de energieverbruik ook flink verlaagt wordt. Ik vraag me of de accu ook langer zal uithouden of of het maar marginaal 3 minuutjes scheelt :p

Dus gewoon een hele leuke en handige optie ;)
Zelf betwijfel ik hoeveel voordeel het oplevert. Uiteraard, je gebruikt niet constant 100% de CPU, maar op de momenten waar je dat wel doet wil ik wel die 100% kunnen benutten. Dit zorgt naar mijn mening voor een sneller, responsievere systeem. Daarnaast passen de fans altijd aan, aan de huidige belasting / temperatuur. Verder hebben de laag-TDP-CPU's zoals die in de Asus Zenbooks zitten nu ook een turbo boost. Dit is ook te verklaren doordat de energie verbruik niet of nauwelijks afneemt als je het op een lagere snelheid zet. Het verschil is verwaarloosbaar tussen een CPU die kort is belast met een hoog verbruikt of een CPU die lang is belast met laag verbruik. Dit is waarschijnlijk grotendeels waarom de oude culv en de huidige laag-TDP-CPU's niet significant hogere batterijduur halen, met een vergelijkbare systeem maar dan met een standaard TDP CPU. Dit voordeel valt dus helaas weg en dat is mede waarom ik momenteel liever een standaard voltage CPU boven een laag-TDP-cpu prefereer.

Overigens bezit ik de SE (nog) niet, dus misschien is het fangeluid wel harder dan ik vermoed en is het dan wel een nuttige optie, maar dit is hoe ik er momenteel over denk. :)

• Plasmatech
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10-11 20:51
Ikzelf heb de knoop ook doorgehakt en een Vaio SE gekocht.
Eerst een beetje dom gedaan door de kant en klaar geconfigureerde versie te kopen. (zilver, i5-2430, HD6470M).
Na de aankoop nog eens allerlei reviews en testen zitten lezen (voorpret) en erachter gekomen dat de HD6470M nauwelijks sneller is dan de intel HD3000 geïntegreerde kaart en daarom niet echt geschikt om mee te gamen.

Maar ja, laptop was al onderweg. Gelukkig heb je wettelijk een 14 dagen "afkoel" periode dus ik heb besloten de laptop terug te sturen. Hij ligt nu te wachten op een RMA nummer zodat hij terug kan. De doos is niet eens open geweest!

Inmiddels via sony.nl een Vaio op maat bestelt. Ik krijg nu een zwarte met een core i5-2520M en een HD6630M video kaart. Ben benieuwd wanneer ie komt. Ik heb hem 27-12 bestelt maar nog geen bericht ontvangen wanneer hij verstuurd gaat worden. :( Op sony.nl staat dat de productie hem heeft ingepland...

Het scherm en het feit dat er een dockingstation verkrijgbaar voor is gaf voor mij de doorslag. De kijkhoek van deze Vaio is echt heel goed voor een laptop.

Ben benieuwd :)

• Vinand
quote:
Plasmatech schreef op maandag 02 januari 2012 @ 18:54:
Ikzelf heb de knoop ook doorgehakt en een Vaio SE gekocht.
Eerst een beetje dom gedaan door de kant en klaar geconfigureerde versie te kopen. (zilver, i5-2430, HD6470M).
Na de aankoop nog eens allerlei reviews en testen zitten lezen (voorpret) en erachter gekomen dat de HD6470M nauwelijks sneller is dan de intel HD3000 geïntegreerde kaart en daarom niet echt geschikt om mee te gamen.

Maar ja, laptop was al onderweg. Gelukkig heb je wettelijk een 14 dagen "afkoel" periode dus ik heb besloten de laptop terug te sturen. Hij ligt nu te wachten op een RMA nummer zodat hij terug kan. De doos is niet eens open geweest!

Inmiddels via sony.nl een Vaio op maat bestelt. Ik krijg nu een zwarte met een core i5-2520M en een HD6630M video kaart. Ben benieuwd wanneer ie komt. Ik heb hem 27-12 bestelt maar nog geen bericht ontvangen wanneer hij verstuurd gaat worden. :( Op sony.nl staat dat de productie hem heeft ingepland...

Het scherm en het feit dat er een dockingstation verkrijgbaar voor is gaf voor mij de doorslag. De kijkhoek van deze Vaio is echt heel goed voor een laptop.

Ben benieuwd :)
Is de 6470m niet zo een rebranded bullshit van de 5470m?
Hier een leuke vergelijking van het spel Resident Evil 5

Intel3000:
FPS
8.7
SCORE
219
Min FPS
6.5
Max FPS
15.0

RADEON:
FPS
9.0
Score:
226
Min FPS
5.4
Max FPS
16.7
If these numbers are correct, this is truly sad.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Ehm. Ja. Wist je dat nog niet? In de sony E wordt zelfs een GT410m als upgrade (!!!!) aangeboden. Laat ik je wat zeggen: dat ding is trager dan de standaard intel 3000. Je moet goed opletten wat je precies koopt tegenwoordig, voor je het weet leg je ¤50 neer voor iets wat niet eens beter is.

• Regeneration
  • Niet online
Precies, heel jammer. Daarom had ik liever dat er standaard de 6470M niet bijgeleverd werd, gezien deze toch niet/nauwelijks iets toevoegt maar wel extra kost.

• Plasmatech
Nou ja, ik had er niet zo goed bij stil gestaan dat het zo erg was met de HD6470m...
De 6630m is ook geen snelheidsduivel maar een spelletje spelen op "normale" resoluties is goed te doen.
Ik snap niet dat Sony deze kaart überhaupt aanbiedt. De standaard modellen die in Nederland te koop zijn hebben alleen maar deze kaart ingebouwd. Je moet idd goed opletten wat je koopt.
ik heb nu een Vaio FE48E (Core2Duo / Nvidia7400 GO) en ik wil er wel flink op vooruitgaan. Met een 2520M en een HD6630m moet dat voorlopig even lukken hoop ik.

Een ander probleem dat ik nu nog heb:

Ik heb een NEC EA231WMI monitor (met speakers) met DVI/displayport en VGA ingang. Ik gebruik deze monitor als ik foto's wil bewerken De monitor is nu aangesloten op het docking station voor mijn huidige VAIO FE48E via dvi voor video en 3.5mm jack voor audio. Nu blijkt dat het dockingstation voor de vaio se alleen een HDMI uitgang heeft en geen audio jack!

HDMI-->displayport is niet eenvoudig mogelijk naar ik begrepen heb (alleen met hele dure actieve adapter). Jammer, want dan zou ik wel geluid hebben.
HDMI-->DVI kan wel maar dan moet het geluid apart en dat gaat dus niet met het SE docking station.

Ik zal dus toch met een los kabeltje voor geluid moeten gaan werken vrees ik.....Of weet iemand misschien een oplossing?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Bluetooth audio, misschien? Geen idee of dat lekker werkt.

• Sick Nick
  • Laatst online: 21:10

Sick Nick

Drop the top!

Dan kan je net zo goed een simpele USB geluidskaart achterin de dock steken (4 usb poorten dus dat moet prima gaan lijkt me). Dan vanaf daar gewoon je normale jack naar de monitor. Aangezien het ingebouwde speakers zijn zal de kwaliteit ook wel niet boven het gemiddelde uitsteken, dan ben je met iets als dit al klaar:

http://www.alternate.nl/h...ound_Card_Adapter/569461/?

Of vergelijkbaar van ebay/dealextreme voor een paar dollar en wat geduld :)

• Vinand
quote:
Darkstone schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:21:
Ehm. Ja. Wist je dat nog niet? In de sony E wordt zelfs een GT410m als upgrade (!!!!) aangeboden. Laat ik je wat zeggen: dat ding is trager dan de standaard intel 3000. Je moet goed opletten wat je precies koopt tegenwoordig, voor je het weet leg je ¤50 neer voor iets wat niet eens beter is.
Ik ben niet op de hoogte van de recente ati gpu's, Thnx voor de info. :)

Tja tegenwoordig zijn bedrijven ook al zo op gefocused op de "niet zo technische consumenten". De gemiddelde consument denkt dat het gaat om "dedicated vram geheugen". Dat dat de performance bepaalt.. zucht...

de 6470 is dus gewoon te vergelijken als de 520...
1 ding snap ik dus niet van sony... hiervoor werd namelijk wel de 5650 aangeboden en dat was wel een redelijke gpu... Hoezo zijn ze eigenlijk in 1 keer zo ver omlaag gegaan? De hele E serie is naar mijn idee een beetje raar de laatste periode. Zeker als je het vergelijkt met de F serie en prijsstelling ervan.. (799 was het toch? 8)7 ) Je zou toch denken dat de e serie toch "gekannibaliseert" word door de f serie?

Gelukkig doen ze het wel wat slimmer met de S en Z series. :D

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Dat ligt niet zozeer aan sony, maar aan amd en nvidia. 2 en een half jaar op 1 juli had je de HD4670m. En ik heb eigenlijk het gevoel dat we tegenwoordig nauwelijks sneller zijn geworden in dit segment. De 5650 is geen verbetering, en de HD6630/50m is weer dezelfde performance. Iets andere architectuur. en raad eens: de HD7550 is weer een rebrand.
Nvidia is overigens nog minimaal 2x zo erg..

Wat mij vooral verbaast over de E series is deze laptop:
pricewatch: Sony Vaio VPCEL2S1E
¤499 voor een CPU die met de intel atom moet concurreren? You cant be serious.. Ik kan me een aanbieding van eugustus 2009 herinneren die zowel goedkoper was als snellere hardware bevatte.

De SE serie is zeker leuk. De rest van de S series iets minder, en de Z is briljant. De rest van de sony line-up zie ik liever finaal floppen zodat ze bij sony eens teruggaan naar de tekentafel. Sony maakt in mijn ogen nog meer weirde moves dan HP... en dat zegt wat. We gaan de PC en tablet divisie wel/niet/wel/niet/wel/niet afstoten :') !

• FormallyUnknown
Thanks Ferry. Ik ben in in afwachting van ontvangst, maar daar zal ik verder niemand meer mee vermoeien.

Ik ga naar een goeie topicstart kijken, als ik hem zelf binnen heb. Ideeën zijn meer dan welkom.

• Vinand
quote:
Darkstone schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:22:
Dat ligt niet zozeer aan sony, maar aan amd en nvidia. 2 en een half jaar op 1 juli had je de HD4670m. En ik heb eigenlijk het gevoel dat we tegenwoordig nauwelijks sneller zijn geworden in dit segment. De 5650 is geen verbetering, en de HD6630/50m is weer dezelfde performance. Iets andere architectuur. en raad eens: de HD7550 is weer een rebrand.
Nvidia is overigens nog minimaal 2x zo erg..

Wat mij vooral verbaast over de E series is deze laptop:
pricewatch: Sony Vaio VPCEL2S1E
¤499 voor een CPU die met de intel atom moet concurreren? You cant be serious.. Ik kan me een aanbieding van eugustus 2009 herinneren die zowel goedkoper was als snellere hardware bevatte.

De SE serie is zeker leuk. De rest van de S series iets minder, en de Z is briljant. De rest van de sony line-up zie ik liever finaal floppen zodat ze bij sony eens teruggaan naar de tekentafel. Sony maakt in mijn ogen nog meer weirde moves dan HP... en dat zegt wat. We gaan de PC en tablet divisie wel/niet/wel/niet/wel/niet afstoten :') !
Ik bedoelde eigenlijk meer dat Sony hiervoor bij de "EC/EB/EA" series nog de 5650 aanboden in de configuratie. Nu kun je bij de gehele E serie niet beter dan een HD3000 kiezen (Tenzij je de Nvidea 410m rekent als beter :z ). 8)7 8)7

Rare keuze van Sony. Sony moet weer gaan shinen zoals vroeger 3/4 jaar terug. laatste jaren zijn ze echt aan het kloten met de laptops met dit soort rare specs... Gelukkig zijn ze tenminste nog wel consistent in kwaliteit...

• Plasmatech
quote:
Sick Nick schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:11:
Dan kan je net zo goed een simpele USB geluidskaart achterin de dock steken (4 usb poorten dus dat moet prima gaan lijkt me). Dan vanaf daar gewoon je normale jack naar de monitor. Aangezien het ingebouwde speakers zijn zal de kwaliteit ook wel niet boven het gemiddelde uitsteken, dan ben je met iets als dit al klaar:

http://www.alternate.nl/h...ound_Card_Adapter/569461/?

Of vergelijkbaar van ebay/dealextreme voor een paar dollar en wat geduld :)
Dat is een goed idee! Daar ga ik zeker naar kijken.
Ik zit ook nog een beetje te spelen met de gedachte om helemaal geen dockingstation te gebruiken.
Ik heb de VAIO bluetooth muis ook besteld, als ik nou de USB hub in de monitor gebruik om de audio en het toetsenbord te regelen en een hdmi-->dvi kabel gebruik dan:

Hoef ik alleen een USB kabel (naar de hub in de monitor), voeding en HDMI kabel aan te sluiten en ik heb alles! En een stuk goedkoper :)

Die videokaarten is dus echt een chaos zo te horen. Het is ook best moeilijk om uit de type nummers op te maken welke kaart nou beter is. En inderdaad, voor de gemiddelde consument is een mooi stickertje met "Radeon" of "Nvidia" al indrukwekkend. Ik tuinde er ook met open ogen in :P

Nu maar wachten op een verzend datum van Sony... (zal ik jullie niet mee vermoeien ;) )

• conara
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een sony vaio SB en omdat er geen topic is van deze laptop stel ik mijn vraag hier, omdat ze toch een klein beetje op elkaar lijken. Ik probeer mijn laptop via een VGA aansluiting aan te sluiten op mijn philips tv. Zodra ik de laptop aansluit loopt de laptop vast.

Nu heb ik zitten zoeken en vond ik dit topic (niels_vlaar in "[Ervaringen] BTO notebook / laptops") en er stond in dat ik de VGA drivers moest updaten, maar kan ik dat zomaar doen en welke drivers moet ik dan hebben? Ik heb trouwens alleen op de stamina stand getest, maar kan nu niet in de speed-stand testen. Maar sowieso wil ik eigenlijk dat het ook werkt op de stamina-stand.

• Vinand
quote:
2boris schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:48:
Ik heb een sony vaio SB en omdat er geen topic is van deze laptop stel ik mijn vraag hier, omdat ze toch een klein beetje op elkaar lijken. Ik probeer mijn laptop via een VGA aansluiting aan te sluiten op mijn philips tv. Zodra ik de laptop aansluit loopt de laptop vast.

Nu heb ik zitten zoeken en vond ik dit topic (niels_vlaar in "[Ervaringen] BTO notebook / laptops") en er stond in dat ik de VGA drivers moest updaten, maar kan ik dat zomaar doen en welke drivers moet ik dan hebben? Ik heb trouwens alleen op de stamina stand getest, maar kan nu niet in de speed-stand testen. Maar sowieso wil ik eigenlijk dat het ook werkt op de stamina-stand.
Je kan kijken naar het programma "drivermax" dat is een gratis programma die je computer scant naar aale drivers en tegelijk een directe link geeft voor updates. Echt retehandig. Enigste nadeel is dat je bij de gratis versie maar 2x op een dag een driver kan downloaden maar dat is voor jou niet relevant. Succes. Het kan met dit programma niet mis gaan.

• Ferry18
Nou na een tijdje stil geweest te zijn dacht ik maak effe weer een post hier.

Ik heb mijn 15 inch se series bijna een maand en damn ik moet zeggen blij dat ik hem gekocht heb. Batterij gaat lekker lang mee zelfs zonder de sheet haal ik er nog 4 uurtjes uit. Ik draai er CS 5.5 op gaat lekker vlekkeloos. Vandaag 3ds max 2012 geinstalleerd en uren in gewerkt, gaat gewoon geweldig.

Skyrim, Star Wars The Old Republic en Battlefield 3 op gespeelt. Draait allemaal soepel op medium soms zelfs high settings. Lekker snelle opstart tijden dankzij de 128 gb ssd. Dacht dat het een trage zou zijn maar dat valt dus echt mee.

Al met al geen spijt van en zeker een aanrader. Heb hem ook geclean installed en dat werkt ook heerlijk geen gezeur ermee.

Wat zijn jullie ervaringen ermee of zijn er misschien vragen?

Groet,

Ferry

• Vinand
quote:
Ferry18 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:00:
Nou na een tijdje stil geweest te zijn dacht ik maak effe weer een post hier.

Ik heb mijn 15 inch se series bijna een maand en damn ik moet zeggen blij dat ik hem gekocht heb. Batterij gaat lekker lang mee zelfs zonder de sheet haal ik er nog 4 uurtjes uit. Ik draai er CS 5.5 op gaat lekker vlekkeloos. Vandaag 3ds max 2012 geinstalleerd en uren in gewerkt, gaat gewoon geweldig.

Skyrim, Star Wars The Old Republic en Battlefield 3 op gespeelt. Draait allemaal soepel op medium soms zelfs high settings. Lekker snelle opstart tijden dankzij de 128 gb ssd. Dacht dat het een trage zou zijn maar dat valt dus echt mee.

Al met al geen spijt van en zeker een aanrader. Heb hem ook geclean installed en dat werkt ook heerlijk geen gezeur ermee.

Wat zijn jullie ervaringen ermee of zijn er misschien vragen?

Groet,

Ferry
Heb je ook klachten of minpunten over de laptop?? Die moeten er neem ik aan toch wel zijn? :p

Ik lees alleen maar de positieve punten. :)

• Regeneration
  • Niet online
In het andere topic las ik dat er in volgens Notebookcheck in februari met een refresh komt, met een verbeterd IPS scherm. Ook zal kleine CPU upgrades worden doorgevoerd, wat Tweakers ook berichte (maar niets had vermeld over de scherm upgrade). Wellicht ook binnenkort GPU upgrades naar de (deels rebranded, maar toch) HD7xxx serie?

• Vinand
quote:
Regeneration schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:21:
In het andere topic las ik dat er in volgens Notebookcheck in februari met een refresh komt, met een verbeterd IPS scherm. Ook zal kleine CPU upgrades worden doorgevoerd, wat Tweakers ook berichte (maar niets had vermeld over de scherm upgrade). Wellicht ook binnenkort GPU upgrades naar de (deels rebranded, maar toch) HD7xxx serie?
Een nog beter scherm :9~ :9~

Dan is het maar goed dat ik gewacht had!! :) (Ook goed voor jou toch regeneration?)

• Regeneration
  • Niet online
quote:
Vinand schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:44:
[...]

Een nog beter scherm :9~ :9~

Dan is het maar goed dat ik gewacht had!! :) (Ook goed voor jou toch regeneration?)
Ik heb inderdaad nog geen nieuwe notebook aangeschaft. Ik twijfel altijd heel lang tot dat ik iets zie waarop ik wil wachten zoals CPU, GPU upgrades, Ivy bridge enz... of ik maak mezelf weer wijs dat ik nog wel even door kan met mijn huidige notebook. :P

Is hier iemand die wel eens gebeld heeft voor een aankoop en korting weten te krijgen? Ik meen te herinneren dat bij Dell sommigen nog meer korting hebben weten te regelen door te bellen dan je al met de kortingsbonnen kan krijgen.

Regeneration wijzigde deze reactie 25-01-2012 18:48 (21%)

• Vinand
quote:
Regeneration schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 18:43:
[...]

Ik heb inderdaad nog geen nieuwe notebook aangeschaft. Ik twijfel altijd heel lang tot dat ik iets zie waarop ik wil wachten zoals CPU, GPU upgrades, Ivy bridge enz... of ik maak mezelf weer wijs dat ik nog wel even door kan met mijn huidige notebook. :P

Is hier iemand die wel eens gebeld heeft voor een aankoop en korting weten te krijgen? Ik meen te herinneren dat bij Dell sommigen nog meer korting hebben weten te regelen door te bellen dan je al met de kortingsbonnen kan krijgen.
Dell werkt aan de hand van Business to Business accountmanagers. Als je belt kunt je net zo een accountmanager aan de lijn krijgen. Die kan jouw dan via zijn eigen targets en marges die hij heeft extra korting laten geven. Zo werkt het bij Sony niet. Sony is echt een pure Business to Consumer company die het juist moet hebben van de verkoop via de retailers. En daar heb je dus geen accountmanager aan de lijn als je de klantenservice belt maar een 1 of ander random call centre.

• johan12
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17-11 11:28
Wat een belachelijk prijsverschil tussen de Engelse Sony.co.uk store en de Nederlandse op deze laptop zeg! Als ik mijn gewenste VAIO SE samenstel en ik reken het om naar euro scheelt het me zo'n 250 euro. Is er hier niemand die in het Verenigd Koninkrij woont waarmee ik kan afspreken dat hij de laptop naar mij verstuurd?

• Diedo70
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 31-10 23:46
Wow, dat scheelt wel echt belachelijk veel zeg!

Vanaf prijzen:

Nederland:
SA: 1259,-
SB: 952,-
SE: 1074,-

Engeland:
SA: 694,- (835 euro)
SB: 657,- (790 euro)
SE: 714,- (860 euro)

Is het niet zo dat je binnen de EU gewoon alles mag laten bezorgen zonder dat je nog import+BTW moet betalen? Moet Sony dat natuurlijk ook wel willen doen...

Een snelle kijk op onder andere Sony.de .fr .es en .be leert dat het nogal wat scheelt!
In spanje is de SA het geodkoopst, maar de SE weer duurder dan in Engeland... :?

Edit: Ook de upgrade-acties verschillen per land! in spanje is een processor upgrade nu erg goedkoop, terwijl je in nederland de sheet batterij erbij krijgt...
En misschien balen dat je zo'n lelijke engelse stekker krijgt, maar vaak zijn dat een soort kastjes om de 'normale' stekker heen. dus die kun je er gewoon afhalen. (en voor dat geld zou ik er niet zo moeilijk over doen...

Diedo70 wijzigde deze reactie 26-01-2012 17:36 (26%)

• quieres
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:04
quote:
Diedo70 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:20:
Wow, dat scheelt wel echt belachelijk veel zeg!

Vanaf prijzen:

Nederland:

Engeland:
SA: 694,- (835 euro)
SB: 657,- (790 euro)
SE: 714,- (860 euro)

Is het niet zo dat je binnen de EU gewoon alles mag laten bezorgen zonder dat je nog import+BTW moet betalen? Moet Sony dat natuurlijk ook wel willen doen...

Een snelle kijk op onder andere Sony.de .fr .es en .be leert dat het nogal wat scheelt!
In spanje is de SA het geodkoopst, maar de SE weer duurder dan in Engeland... :?

Edit: Ook de upgrade-acties verschillen per land! in spanje is een processor upgrade nu erg goedkoop, terwijl je in nederland de sheet batterij erbij krijgt...
En misschien balen dat je zo'n lelijke engelse stekker krijgt, maar vaak zijn dat een soort kastjes om de 'normale' stekker heen. dus die kun je er gewoon afhalen. (en voor dat geld zou ik er niet zo moeilijk over doen...
Ik kreeg bij mijn Nederlandse SE allerlei verschillende stekkers erbij. Acht de kans dus best aanwezig dat bij een SE vanuit de UK ook gewoon Europese stekkers in de doos zitten ;)

• Plasmatech
Ik heb mijn SE inmiddels ook ontvangen.
Ik heb hem besteld via www.sony.nl. Hij werd bezorgt bij de buren toen ik niet thuis was. Wel een beetje vreemd van DPD om zo'n duur ding zonder handtekening bij de buren te bezorgen maar alla, ik had hem tenminste snel.

Wat ook een beetje vervelend was, was dat mijn Vaio niet helemaal goed was geassembleerd. De clipjes van de klep aan de onderkant zaten niet goed en staken langs de behuizing. Verder werd hij wel netjes geleverd in een mooi zacht verpakkings "hoesje". Maar goed, ik heb een schroevendraaier :P

De mijne is zwart met de volgende specs:
I5-2520M
HD6630M / 1GB
320GG Harddisk
Windows 7 professional

De laptop is ook voorzien van een vingerafdruk lezer en Intel wireless display. Dat word normaal gesproken niet geleverd op de Nederlands modellen dacht is. Blijkbaar krijg je die dus wel als je besteld via www.sony.nl. Meevaller!

Ik ben erg tevreden met deze Vaio. Het scherm is echt fantastisch. Vergeleken met andere laptops hier in huis (Vaio FE48E, 2008 Macbook PRO 15") komt de SE er verreweg het beste uit. De kijkhoek, contrast en helderheid zijn echt heel goed. De SE heeft inderdaad een probleem met dieprood maar eerlijk gezegd valt dat nauwelijks op in dagelijks gebruik. En zelfs met dat kleine foutje is het scherm nog steeds erg goed en echt een eye-catcher.
Er is hier en daar discussie of dit nou een IPS scherm is ja of nee. Ik weet het niet, het zou best IPS kunnen zijn. Mijn NEC EA231Wmi monitor (e-IPS) doet het nog steeds beter maar kwalitatief gezien ligt de SE dichter bij deze NEC als bij willekeurig welk ander TN scherm.

Verder is de laptop lekker licht en hij wordt bij normaal gebruik (zoals bij het typen van deze post) niet erg warm.
De batterij levensduur van 5 1/2 uur is optimistisch maar een 3..4 uur haal ik wel (zonder sheet batterij). De ventilator is dan zeer stil.
Als ik de laptop aan het werk zet (LTSpice simulatie op 4 threads tegelijk) dan gaat de ventilator aardig luid blazen. Ik vind het echter niet abnormaal zoals hier en daar wordt beweert. De I5-2520M is overigens lekker snel, genoemde LTSpice simulatie draait 4..5 keer sneller dan op een T5500 Core 2 duo.

Qua software ben ik eigenlijk ook wel tevreden. Mijn vorige laptop draaide Vista met een hele berg bloatware waardoor met de computer eigenlijk niets meer aan te vangen viel. Wat dat betreft hebben ze een hoop verbeterd. Ik heb alleen Vaio gate en Mc Afee gedeinstalleerd. De rest van de bloatware houdt zich aardig koest :)

Zijn er ook minpuntjes? Ja, het geluid is niet denderend (alhoewel inschakelen van Dolby wel helpt) en ik moet erg wennen aan het toetsenbord (dat "chicklet"achtige gebeuren zit er leuk uit maar is wat mij betreft niet super praktisch, vroegah }:O vonden we dat goedkoop). De verlichting is wel mooi op een zwart toetsenbord :9~ !

• Regeneration
  • Niet online
Ze hebben overigens de prijs van de SE verhoogt met 60 euro, maar daarvoor krijg je nu wel een 640 GB HDD i.p.v. een 320 GB HDD. Downgraden kan momenteel niet.

quote:
Plasmatech schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:47:
Wat ook een beetje vervelend was, was dat mijn Vaio niet helemaal goed was geassembleerd. De clipjes van de klep aan de onderkant zaten niet goed en staken langs de behuizing.
Oeh, dat ik hem ik ook al een keer gelezen op het notebookreview forum, toch niet zo best inderdaad...
quote:
De laptop is ook voorzien van een vingerafdruk lezer en Intel wireless display. Dat word normaal gesproken niet geleverd op de Nederlands modellen dacht is. Blijkbaar krijg je die dus wel als je besteld via www.sony.nl. Meevaller!
Persoonlijk hoef ik geen vingerafdruk lezer. Liever niet zelfs. Vreemd waarom ze dit dan niet gewoon laten kiezen of je het wil of niet.
quote:
Er is hier en daar discussie of dit nou een IPS scherm is ja of nee. Ik weet het niet, het zou best IPS kunnen zijn. Mijn NEC EA231Wmi monitor (e-IPS) doet het nog steeds beter maar kwalitatief gezien ligt de SE dichter bij deze NEC als bij willekeurig welk ander TN scherm.
Volgens mij is het belangrijkste dat het een kwalitatief goed scherm is. En of het nu een IPS of TN maakt volgens mij dan verder weinig uit.
quote:
Qua software ben ik eigenlijk ook wel tevreden. Mijn vorige laptop draaide Vista met een hele berg bloatware waardoor met de computer eigenlijk niets meer aan te vangen viel. Wat dat betreft hebben ze een hoop verbeterd. Ik heb alleen Vaio gate en Mc Afee gedeinstalleerd. De rest van de bloatware houdt zich aardig koest :)
Alles verwijderen door een verse Windows installatie te doen. Je systeem wordt merkbaar sneller / responsiever.

Leuk om je ervaringen te lezen. :)

Regeneration wijzigde deze reactie 27-01-2012 21:00 (84%)

• Diedo70
Haha, ze willen wel erg makkelijk hun geld verdienen:

"De configuratie is momenteel niet beschikbaar
De volgende geselecteerde optie(s) is/zijn momenteel niet op voorraad:
Geheugen: 4 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM"

Bij de standaard configuratie met 1x 4GB...

De configuraties met 1x4GB +1x2GG en 2x4GB zijn natuurlijk wel beschikbaar.

Wat een onzin... er moet hoe dan ook 4GB in...
Dat ze nu zeggen dat bepaalde HDDs niet leverbaar zijn zou ik eventueel nog in kunnen komen, maar dit slaat nergens op.

• Ferry18
Voor de gene die hem willen clean installen. Ik ben het nu voor de 2e keer aan het doen. Op sony.nl staat bij de drivers voor je FN knoppen enzo een duidelijke uitleg in welke volgorde je ze moet installeren. Let wel op ondanks dat er een volgorde aangegeven is voor het installeren van bijvoorbeeld Sony smart network is er onderling nog een volgorde.

Dus bijvoorbeeld voor Sony care moet je eerst notebook utilities installeren en dan smart network terwijl je na utilities ook shared library moet installeren. Klinkt allemaal beetje tegenstrijdig. Als je op sony.nl kijkt dan snap je het wel. Ik heb de volgorde voor me zelf opgeschreven mocht er behoefte aan zijn laat het aub weten dan post ik het hier.

Merk overigens dat het nu beter gaat het clean installen. De eerste keer pakte hij bepaalde drivers niet.

• Plasmatech
quote:
Ferry18 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:08:
Voor de gene die hem willen clean installen. Ik ben het nu voor de 2e keer aan het doen. Op sony.nl staat bij de drivers voor je FN knoppen enzo een duidelijke uitleg in welke volgorde je ze moet installeren. Let wel op ondanks dat er een volgorde aangegeven is voor het installeren van bijvoorbeeld Sony smart network is er onderling nog een volgorde.
Wat heb ik naast de drivers nog nodig om te clean installen? Ik heb de restore DVD's aangemaakt (5 in totaal!) en ik heb de schijf reeds gepartioneerd in een C: en een D:.
Kan ik nu met de restore DVD's C: wissen en daar een "kale" windows 7 op installeren? En blijft D: dan gewoon intact? Of heb ik een officiele Windows 7 DVD nodig?

Alhoewel de laptop goed loopt heb ik toch het idee dat er veel "zooi" opstaat en ik denk er daaorm over om toch maar een clean install te doen.

• Ferry18
Voor zover ik weet zet je een image terug als je je recovery dvd gebruikt. Dus alle ''zooi'' komt weer terug. Je hebt een windows 7 dvd nodig. 64 bit aangeraden als je meer dan 4 gb ram hebt.

• Vinand
quote:
Plasmatech schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:47:
Ik heb mijn SE inmiddels ook ontvangen.
Ik heb hem besteld via www.sony.nl. Hij werd bezorgt bij de buren toen ik niet thuis was. Wel een beetje vreemd van DPD om zo'n duur ding zonder handtekening bij de buren te bezorgen maar alla, ik had hem tenminste snel.

Wat ook een beetje vervelend was, was dat mijn Vaio niet helemaal goed was geassembleerd. De clipjes van de klep aan de onderkant zaten niet goed en staken langs de behuizing. Verder werd hij wel netjes geleverd in een mooi zacht verpakkings "hoesje". Maar goed, ik heb een schroevendraaier :P

De mijne is zwart met de volgende specs:
I5-2520M
HD6630M / 1GB
320GG Harddisk
Windows 7 professional

Ik ben erg tevreden met deze Vaio. Het scherm is echt fantastisch. Vergeleken met andere laptops hier in huis (Vaio FE48E, 2008 Macbook PRO 15") komt de SE er verreweg het beste uit. De kijkhoek, contrast en helderheid zijn echt heel goed. De SE heeft inderdaad een probleem met dieprood maar eerlijk gezegd valt dat nauwelijks op in dagelijks gebruik. En zelfs met dat kleine foutje is het scherm nog steeds erg goed en echt een eye-catcher.

Verder is de laptop lekker licht en hij wordt bij normaal gebruik (zoals bij het typen van deze post) niet erg warm.
De batterij levensduur van 5 1/2 uur is optimistisch maar een 3..4 uur haal ik wel (zonder sheet batterij). De ventilator is dan zeer stil.
Als ik de laptop aan het werk zet (LTSpice simulatie op 4 threads tegelijk) dan gaat de ventilator aardig luid blazen. Ik vind het echter niet abnormaal zoals hier en daar wordt beweert. De I5-2520M is overigens lekker snel, genoemde LTSpice simulatie draait 4..5 keer sneller dan op een T5500 Core 2 duo.

Zijn er ook minpuntjes? Ja, het geluid is niet denderend (alhoewel inschakelen van Dolby wel helpt) en ik moet erg wennen aan het toetsenbord (dat "chicklet"achtige gebeuren zit er leuk uit maar is wat mij betreft niet super praktisch, vroegah }:O vonden we dat goedkoop). De verlichting is wel mooi op een zwart toetsenbord :9~ !
TOP Bericht, bedankt voor de informatie, Ik ben trouwens van plan om zelf een SSD te stoppen in deze laptop. (Woekerprijzen van Sony voor SSD ga ik HELL NO betalen).

Dus is jouw laptop met 1 enkele hdd en 1 lege caddy? Of is dat niet zo?
En misschien ook wel een aanrader voor jou om een SSD in te plaatsen, dan zal die laptop opeens nog enkele tig malen sneller worden. :) en zo te horen word jij daar wel blij van 8)

• reddevil
  • Laatst online: 14-11 15:02
Ook maar even mijn ervaringen delen. Ik heb voor m'n werk de laptop met de volgende specs besteld via sony.nl:

- Zilver,
- 15 inch
- i7-2640M (2,8 ghz)
- 500 GB - 7200rpm
- AMD Radeon HD 6470M 512 MB
- 8 GB 1333 Mhz (2x4GB)
- Full HD
- Office 2010 Business (geen NL versie.. pfft... heb een language pack inmiddels)
- Gratis de battery sheet erbij

Eigenlijk geheel tevreden, zeker met werk. Ik kan wel een kleine werkdag (altijd de battery sheet eraan wel) aan de gang met wat eenvoudige progamma's als IE / FF / Word, etc. Dan draait de Wifi ook en heb de laptop altijd op 'speed' staan (er is een schuifje voor 'stamina', maar nog niet geprobeerd).

De laptop is stil, toestsenbord + touchpad werken prima, alleen wanneer ik via skype de webcam ook gebruik gaat de fan redelijk te keer en dat ruist weer bij de microfoon. Nou wil ik mezelf toch niet laten zien, en zonder webcam werkt het prima!

Aangezien ik er de gehele dag bijna op werk, heb ik wel een externe keyboard en muis eraan hangen, aangezien ik full-time zonder dat het gewoon niet vind werken, maar dat is op elke laptop.

Ik heb ook een paar video's geconvert vanaf een camera naar FLV formaat en dat ging als een trein.

Als ik veel applicaties tegelijk openheb, merk je eigenlijk nergens iets van. Geen vertragingen o.i.d.

Van de software heb ik alleen de "gratis" virusscanner verwijderd, de rest hindert eigenlijk niet.

Nog een pre is het gewicht van de laptop, zelfs met sheet vind ik het weinig wegen... maar ok, m'n collega heeft een dell :)

Indien mensen nog specifieke vragen hebben, stel maar en ik zal ze proberen te beantwoorden.

• Regeneration
  • Niet online
quote:
reddevil schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:51:
Ook maar even mijn ervaringen delen. Ik heb voor m'n werk de laptop met de volgende specs besteld via sony.nl [...] Indien mensen nog specifieke vragen hebben, stel maar en ik zal ze proberen te beantwoorden.
Heb jij ook een vingerafdruk-lezer erbij gekregen?

• reddevil
  • Laatst online: 14-11 15:02
Yups zit er ook bij, zit op de touchpad half 'in' de 2 knoppen. Werkt perfect.. gebruik het wel alleen voor inloggen en niet opslaan van andere passwords. Scheelt weer typen zo in de vroege ochtend op werk.

Fotootje gevonden:

reddevil wijzigde deze reactie 02-02-2012 08:04 (64%)

• Diedo70
de prijzen zijn van de week omhoog geschoten:

Vorige week:

Nu:
SA: 1509,-
SB: 1202,-
SE: 1424,-

Standaard zit er nu een 128GB SSD in en 6GB RAM.

Als je vervolgens een gewone HDD van 500GB wilt selecteren is die niet leverbaar.
Daardoor zijn de prijzen zo'n 250 euro omhoog gegaan! Erg jammer, want zo wordt het een stuk minder interessant...

Erg duur voor de 'upgrade' die je krijgt dus.

• Vinand
quote:
Diedo70 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:38:
de prijzen zijn van de week omhoog geschoten:

Vorige week:

Nu:
SA: 1509,-
SB: 1202,-
SE: 1424,-

Standaard zit er nu een 128GB SSD in en 6GB RAM.

Als je vervolgens een gewone HDD van 500GB wilt selecteren is die niet leverbaar.
Daardoor zijn de prijzen zo'n 250 euro omhoog gegaan! Erg jammer, want zo wordt het een stuk minder interessant...

Erg duur voor de 'upgrade' die je krijgt dus.
tijdens de btw dagen zag ik hem nog voor 780 euro....

• Munters
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-11 16:46
De SE krijg ik weer op 1074,- door de 500 GB disk te selecteren (dat nu een 7200 rpm model is, de 5400 modellen zijn verdwenen), en het geheugen van 8 naar 6 GB terug te zetten. (De 4 GB optie is verdwenen).
Geen prijsverhoging dus. Nu enkel nog een normale prijs voor een ssd disk....

Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.

• Vinand
quote:
Munters schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 12:25:
De SE krijg ik weer op 1074,- door de 500 GB disk te selecteren (dat nu een 7200 rpm model is, de 5400 modellen zijn verdwenen), en het geheugen van 8 naar 6 GB terug te zetten. (De 4 GB optie is verdwenen).
Dan kun je toch beter zelf ergens los een SSD schijf halen en erin proppen.

• Diedo70
quote:
Munters schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 12:25:
ohja, zie idd dat ook de videokaart standaard op 6630m staat. dat scheelt idd nog 100,-
toch jammer dat de upgrades relatief duur zijn. Met zelf SSD en RAM erin doen ben je een stuk voordeliger uit.

40,- voor +2GB ram en 210,- voor een SSD ipv HDD is gewoon verre van een goede prijs.
Dat is 250 euro voor iets dat je zelf voor onder de 200,- prima kan kopen (en dan zou je zelfs nog de HDD kunnen verkopen en voor 150,- klaar zijn...)

En bij de SB is de 500GB HDD "niet leverbaar", dus ben je min of meer verplicht de 128GB SSD te nemen. En dat maakt em eigenlijk onnodig duur.

Al met al zing ik het nog wel een tijdje uit met mijn T60 uit 2006 :)

• Regeneration
  • Niet online
Precies, nu zit Sony gewoon de veel te dure upgrades te pushen, belachelijk. Naast het feit dat ik liever geen vingerafdruk lezer heb en geen additionele GPU. Ook vraag ik me af waar de CPU upgrades blijven, die ze hadden aangekondigd. De voor mijn enige optie voorlopig valt dus weg.

Ik wacht wel op Ivy Bridge, die hopelijk samen met een lading betaalbare 15" ultrabooks komt...

Regeneration wijzigde deze reactie 02-02-2012 19:33 (11%)

• Ferry18
Ik moet het dan wel erg goed getroffen hebben destijds. Ik heb die van mij besteld tijdens de SSD en Sheet actie. Ik kreeg gratis een sheet batterij erbij en een ssd upgrade voor maar 60 euro. Niet slecht vond ik zelf. Moet wel eerlijk zeggen dat ik even getwijfeld heb of ik nou wel of niet een SSD moest nemen maar ben er nu echt super blij mee. Het zijn nog snelle ssd's ook dus mooi meegenomen.

• Regeneration
  • Niet online
quote:
Ferry18 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 00:29:
Ik moet het dan wel erg goed getroffen hebben destijds. Ik heb die van mij besteld tijdens de SSD en Sheet actie. Ik kreeg gratis een sheet batterij erbij en een ssd upgrade voor maar 60 euro. Niet slecht vond ik zelf. Moet wel eerlijk zeggen dat ik even getwijfeld heb of ik nou wel of niet een SSD moest nemen maar ben er nu echt super blij mee. Het zijn nog snelle ssd's ook dus mooi meegenomen.
Voor 60 euro een SSD? Hoeveel GB? Alles meer dan 60 GB zou ik al een goede deal vinden. Jammer dat ik deze aanbieding dan gemist heb.

• Ferry18
Ik had een ssd van 128 gb genomen. Hij is van Toshiba en is sneller dan ik verwacht had. Ik draai voornamelijk office en CS 5.5 van me laptop en dat gaat allemaal lekker soepel.

Hij staat bijna altijd op Stamina, Alleen bij premiere pro en after effects is de speed stand beter denk ik, moet eerlijk zeggen dat ik dat nog niet heb geprobeerd.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Als ik me het goed herinner waren toshiba SSD's de traagste die nog verkrijgbaar waren...

• Juancho
  • Laatst online: 18:12
Even een vraagje, ik heb mijn VAIO nu ruim een jaar en dit weekend is helaas mijn optical out poortje stuk gegaan. Ik bleef haken achter de kabel die erin zat en nu is het plastic randje aan de buitenkant (kleur zwart) er voor de helft af en zie ik nu van binnen de goud kleurige connectoren die ik niet zie bij de microfoon poort. Kortom, ik denk dat die connectoren wat uit elkaar zijn getrokken.

Is dit een groot probleem en moet ik de laptop opsturen of zou je dit ook bij een computerzaak kunnen laten maken? Misschien is het puur een kwestie van die connectoren weer rechtbuigen want nu blijft de kabel niet in de laptop zitten. Alsof de beugels waar de kabel in moet klikken niet goed staan. Geen idee, maar dat lijkt me nu wel.

Foto:

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Juancho wijzigde deze reactie 07-02-2012 15:50 (8%)

• Regeneration
  • Niet online
quote:
Darkstone schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:37:
Als ik me het goed herinner waren toshiba SSD's de traagste die nog verkrijgbaar waren...
Maar in ieder geval wel sneller dan een HDD. Wat ik overigens nog vergeten was is dat het 60 euro meerprijs was, maar voor 128 GB lijkt me dat alsnog een goede deal.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Dat klopt. In een apple heb je kans op toshiba of samsung SSD's, en het verschil is aanzienlijk in de benchmarks. In de praktijk volgens mij niet enorm.

• Ferry18
Mijn ssd is verrassend snel, had het zelf niet verwacht. Liep vandaag trouwens tegen mij eerste snag aan. Ik moet de laptop dus echt in de speed stand zetten om te monteren in Premiere Pro.

In de stamina mode trekt ie het net niet. Paar minuten wel en daarna loopt adobe vast en kan ik op me timeline me video niet afspelen. Weet helaas niet of dit aan premiere ligt of aan me laptop stand.

Verder nog super te vreden.

• Juancho
Iemand enig idee hoe je het probleem met mijn geluidspoortje in de Vaio het beste kan oplossen? Laten repareren door Sony of is het maar een kleine 'ingreep' en kun je dit goedkoper ergens anders laten doen? Ik merk nu al dat ik die poort enorm mis....

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Je kan ze eens bellen, maar de garantie van sony is over het algemeen vrij waardeloos en ik verwacht dat je hier minstens ¤700 voor kan betalen... Doe-het-zelven lijkt mij een betere manier.

• Juancho
700 euro voor een geluidspoortje??? Dat is bijna de helft van het aankoopbedrag! Bovendien heb ik de laptop nu zo'n jaar ongeveer. Dat poortje mag toch nooit zomaar naar de knoppen gaan als je iets blijft haken achter een snoer?

Maar ok, stel je hebt gelijk, is het dan goed om naar een erkende computerzaak te gaan? Ik heb namelijk zelf niet de technische kennis om te gaan rotzooien in mijn laptop. Ik kan de achterkant natuurlijk wel een keer losschroeven en misschien zie ik zelf wel direct het probleem (bijv. het recht buigen van die koperen dingen). Maar meer ga ik zeker niet doen....

En is het dan niet beter en goedkoper om een externe geluidskaart aan te schaffen of een USB apparaat met 2 uitgangen? Ik heb geen flauw idee hoe de kwaliteit is via een externe geluidskaart, maar ik sluit altijd een Sennheiser draadloze headset aan met prachtig geluid. Als zo'n USB kaartje dezelfde kwaliteit biedt als de onboard kaart van de Vaio vind ik het prima....

Bijv. deze kost 25 euro

Creative Sound Blaster Play!

Met Sound Blaster Play geniet u direct van een verbluffende geluid. Eenvoudig aan te sluiten via USB zonder stuurprogramma's! Na installatie van de software kunt u gebruikmaken van verdere functies, bv. CMS, om uw muziek en films weer te geven in virtuele surround-sound. Gamers zitten dankzij de virtuele 3D surround-sound met superrealistische EAX Advanced HD geluidseffecten midden in het gebeuren. Creative ALchemy herstelt de surround-sound van Windows XP® games onder Windows Vista® . Het compacte USB-stick design met hoogwaardige microfoon- en hoofdtelefoonaansluiting voor online communicatie is de ideale aanvulling voor notebooks en desktop PC's.

deze kost 60 euro

of deze voor 16 euro

Juancho wijzigde deze reactie 10-02-2012 00:24 (116%)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Daar is sony vrij berucht om. Voor simpele problemen meer dan de helft van het aankoopbedrag vragen is meer regel dan uitzondering.

Verder, ik zie niet direct wat een erkende computerzaak hiermee aan moet. De port kan kapot zijn. Als ik een computerzaak had zou ik me daar niet aan wagen. Er kan teveel stuk gaan. Een usb geluidskaart kan, maar zou je dan niet meteen voor een bluetooth setje gaan?

Verder bied zo'n usb ding vergelijkbare kwaliteit, alleen niet als je gaat opnemen. Daar is usb niet geschikt voor. Je krijgt snel stutters aangezien usb cpu-afhankelijk is en werkt met polling, 250x in een seconde. (ITT usb 3.0. Dat is interrupt gebaseerd). Dat zorgt relatief snel voor drop-outs. Bij afspelen heb je daar volgens mij geen last van.

Ik heb overigens 0 verstand van audio spul (slechthorend), dus neem mijn woord niet te letterlijk :P

Darkstone wijzigde deze reactie 10-02-2012 00:35 (6%)

Pagina: 1 2 3 ... 15 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*