Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:54
Thanks voor je snelle reactie Darkstone! Zo kijkende ga ik me er verder ook niet aan wagen en ik wil daar zeker geen honderden euro's aan uitgeven. Het gaat maar om 1 ding, en dat is dat ik de kabel van de SennHeiser weer kan aansluiten.

Wat bedoel je trouwens met een bluetooth setje? Kun je eens een een link geven als optie die jij zou aanraden? Ik heb hier verder echt 0,0 ervaring mee namelijk. En verder, moet ik nog kijken naar 16 bit of 24 bit? Of maakt dat voor mijn bedoelingen verder niets uit?

Ik kwam ook nog deze tegen, lijkt me wel een mooi apparaat! Kost 60 euro:

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/Handlers/ProductImage.ashx?ProductId=1194457&ImageSize=pd&ImageSequence=0

Verander uw PC of notebook in een Xtreme Fidelity-geluidsinstallatie

USB Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Creative biedt de hoogste kwaliteit audio op laptops en pc's. Gemakkelijk te installeren, het verbindt met de USB-poort, en vervangt de ingebouwde audio-kwaliteit met een lage norm die bevat de Xtreme Fidelity X-Fi Crystalizer herstelt de details en dynamiek die verloren gaan bij MP3-bestanden te comprimeren, en X-Fi CMSS-3D stereo audio om te zetten in een meeslepende 5.1-surround met analoge en digitale aansluitingen, verandert uw PC in een echte entertainment centrum voor hoogwaardige muziek, video en foto's, ook op afstand gecontroleerd door middel de meegeleverde afstandsbediening. USB Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 is ook ideaal voor dvd-films dankzij de exclusieve versie van PowerDVD (gratis download) en u kunt genieten van een fantastische en meeslepende Dolby Digital en EAX effecten DTSInfine en X- Fi CMSS-3D Headphone garanderen verbazingwekkende resultaten met video games, zelfs op Windows Vista.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan, van horen zeggen, ook bluetooth audio gebruiken. Dan kan je een muziekje afspelen over je bluetooth speakers zodra je in de buurt komt. Verder heb ik geen idee of wat een beetje lekker werkt. Het scheelt weer kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:54
Ik heb alleen geen bluetooth speakers :).

Ik heb gewoon een prima draadloze Sennheiser koptelefoon waar prachtig geluid uit komt. Ik heb mijn laptop toch vrijwel altijd op schoot of op tafel, dus dat ik de ontvangen met het enige kabeltje moet aansluiten vind ik echt helemaal geen probleem. Zit er nog verschil tussen 16 en 24 bit? Of maakt dat voor de toepassing niets uit?

Ik zal morgen wel eens kijken en navragen bij de MM en Mycom. Ik ben iig blij dat er goede oplossingen zijn als deze voor weinig geld!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sheet batterij is gratis deze week.

Alleen... Niet in combinatie met 6GB RAM.

Ik dacht dat dell erg was, maar dit slaat echt alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
@Juancho: kijk eens op ebay. Ik weet niet welke type je hebt... Mocht je het via ebay niet kunnen vinden:
de audiouitgang desolderen en met dat onderdeel naar http://www.radiocentrum.com/ gaan. Zij hebben het misschien wel liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:41:
De sheet batterij is gratis deze week.

Alleen... Niet in combinatie met 6GB RAM.

Ik dacht dat dell erg was, maar dit slaat echt alles...
Inderdaad Sony doet de laatste tijd heel raar. Ook was een tijdje geleden de 2x 4 GB RAM wel mogelijk maar 1x 4 GB niet, wat ik ook heel vreemd vond. Maar nu is de 1x 4 GB weer mogelijk en kan je hem als vanouds configureren vanaf € 924,02. Echter zijn de CPU upgrades nog steeds nergens te bekennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-07 11:01
Ik heb vandaag ook eindelijk mijn SE binnen gekregen, door dpd bij de buren afgeleverd...

Begon al gelijk goed toen de bodemplaat er niet recht in gezet was, dit meteen maar even hersteld.
Na het inschakelen meteen foutmeldingen gekregen en uiteindelijk een bsod, bij herstarten weer...

Ook valt mij op dat het scherm links onderin en onder de webcam lichte plekken heeft bij een zwart scherm, alsof er druk op staat, hebben meer gebruikers hier last van?

Morgen Sony maar eens bellen want die zijn nu natuurlijk niet meer bereikbaar.

Al met al behoorlijk teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijdgriep schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:01:
Al met al behoorlijk teleurgesteld.
Dat kan ik me voorstellen! :|

Mijn SE was ook bij de buren afgeleverd en ook bij mij zat de bodemplaat niet goed.
Maar een bsod had ik gelukkig niet. Dat je iets van lichte vlekken onderaan ziet is (denk ik) normaal. Mijn laptop heeft het namelijk ook en ik heb het ook wel eens bij andere schermen gezien.

Misschien een schrale troost; bij andere merken is het niet altijd beter. Bij de nieuwe macbook pro van mijn vriendin deed de wifi het gewoon niet. Het OS herkende de wifi kaart niet eens, alsof het er niet in zat. Afijn, die ging dus retour naar Apple. En mijn ouders hebben ooit een monitor van Philips gehad die een trillend beeld gaf. Ze hebben uiteindelijke 3(!) keer een andere gekregen...

Soms vraag ik wel eens af of computer fabrikanten überhaupt testen wat ze fabriceren... :/
In jouw geval zou ik eerst kijken of je het zelf in de software kan fixen. Retour sturen gaat namelijk lang duren ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
Ik heb in overleg met Sony Windows opnieuw proberen te installeren, hier loopt hij ook op vast.
Zit dus helaas niets anders op dan weer terug sturen, van de week krijg ik een doos opgestuurd waar hij in terug moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOnAt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 15:00
Hallo,

Ik heb sinds november vorig jaar een SE en ik heb nu een aantal problemen.
Het eerste probleem heeft te maken met de drivers van de gpu. Heb al sinds dag 1 problemen met het spelen van bf3 , vaak loopt hij vast tijdens het spelen, sluit hij af naar het bureaublad en geeft hij aan als: "you videodriver has crashed and has been recovered". Hetzelfde probleem heb ik bij het spelen van youtube content. (ook crashes en dezelfde melding. Nu na een stuk of 10 versies en herinstallaties van de driver krijg ik alleen nog maar een groen scherm bij youtube filmpjes.

Het tweede probleem doet zich voor wanneer ik de laptop switch naar stamina-modus. Soms begint het scherm tijdens het gebruik in stamina te flikkeren, niet heel opzichtig, maar wel storend. Ook veranderd het contrast soms opeens waardoor het hele scherm overbelicht lijkt.

Als er mensen zijn met dezelfde problemen, of een oplossing kunnen aandragen. Graag!
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat contrastprobleem is een feature... van de intel IGP. In een van de menu's kan je dat uitzetten. Het heet volgens mij dynamic contrast -of iets in die richting-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat geflikker in Stamina mode heb ik ook. Ook stotteren filmpje in deze mode soms.
Dit wordt veroorzaakt doordat de Intel IGP mode op batterijstand naar 40Hz ipv 60Hz LCD verversings snelheid gaat. Als de laptop aan het stopcontact wordt gehangen gaat hij naar de "normale" 60Hz en is alles in orde.

Dit omschakelgedrag is ergens in te stellen in VAIO energy features --> advanced o.i.d.

Dit is overigens iets wat de meeste laptops met deze chipset/drivers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOnAt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 15:00
Bedankt voor de respons. Ik heb in IGP in ieder geval de schermverversing op batterij en in stamina ook ingesteld op 60Hz. Kon geen optie dynamic contrast vinden, wel adaptive contrast enhancement (stond al uit). Eens kijken hoe hij het nu gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Mocht je het nog niet opgelost hebben je kan het uitschakelen door:
right click on the desktop > Graphics Properties... (the Intel one) > select Power > change Power Source (top right) option to On battery > uncheck Display Power Saving Technology.
Het is een probleem dat geregeld voorbij is gekomen in de Sony SE thread op notebookcheck. Mooie feature. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry18
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-03 18:03
Trouwens weet iemand hoe je Multi touch gestures op je track pad kan uitzetten, ik word er gek van. Het werkt net niet. Als je probeert te scrollen dan gaat ie gewoon inzoomen. Je moet het maar net goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sony VAIO SE: An IPS Laptop for Under a Grand

Volgens anand is het toch IPS..

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/galleries/1857/Sony%20VAIO%20SE16%2015%20internals_575px.jpg
En ik wist het al, maar dit is weer typisch sony. vul gewoon ALLE ruimte op met accucellen, please....

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:29
Sinds afgelopen weekend heb ik ook mijn Vaio SE in gebruik. Allereerst: Wat een prachtige laptop met een geweldig scherm!

Ik werk nu al lange tijd op een Iiyama 24" monitor, één van de eerste betaalbare TN-schermen van dat formaat. Mijn laptop laat toch wel duidelijk zien dat de kwaliteit van schermen flink vooruit is gegaan. Nu heb ik gelezen dat deze Sony een IPS scherm heeft wat natuurlijk de voornaamste reden is, maar toch, het is gewoon moeilijk nu om terug te gaan naar mijn PC. De hoge resolutie op een 15" scherm is overigens ook geen enkel probleem, wat echter wel een zorg was voor mij.

De bouwkwaliteit is ook voldoende, niet alle naadjes zijn even mooi, maar om dat te bemerken moet je echt alles langs gaan en onder een loep leggen. Bij gebruik valt het niet op en voelt de laptop licht maar erg robuust aan. De switchable graphics zijn een leuke feature, maar weet iemand hoe het zit met driver updates? Vereist dit aparte drivers, of kan ik die van ATi zo installeren? Mocht ik het switchen op moeten geven om de meest recente drivers te gebruiken zou dat ook geen probleem zijn overigens.

Verder heb ik uiteraard alle McAfee meuk ge-deïnstalleerd. Ik heb niet het gevoel dat de laptop vol met bloat staat, ondanks dat er nog redelijk veel Sony tools zijn meegeleverd. Wellicht ben ik minder kritisch dan vroeger, zijn er zaken die aanbevolen zijn te doen bij een nieuwe Sony, behalve het instellen van het geluid? (pagina 2 van deze thread)

Het enige waar ik het begin nog bang voor was, was het geluid van de fan. Bij het opstarten de eerste keer bracht het me terug naar het Prescott tijdperk. Wat een straaljager! Echter, bij normaal desktop gebruik merkte ik gisteravond dat hij fluisterstil bleef, wederom een hele geruststelling.

Al met al ben ik in ieder geval tevreden met mijn aankoop. Het voelt echt aan als een laptop van hoge kwaliteit, beter dan de standaard laptops uit het 500-750€ segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cid Highwind schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:01:
Vereist dit aparte drivers, of kan ik die van ATi zo installeren?
Dat kan niet. Omdat: sony. Bij een ander merk kan het wel.
Er bestaat wel een kans dat je met wat gehack het wel werkend kan krijgen, maar hoe precies, dat is mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry18
@ Cid Highwind

Ik heb hiervoor een Sony Vaio FW series gehad en daar kon ik de drivers altijd updaten met Mobility Modder. Weet niet of het ook met de SE series werkt.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaffy
  • Registratie: April 2012
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Nu deze laptop voor 800 euro te krijgen is, kom ik toch wel in de verleiding.. Heb 'm vorige week in m'n handen gehad en was toch wel onder de indruk van het scherm. Alleen dan zit er dus die 6470m in... ik ben niet echt een gamer, maar is met deze GPU een (beetje recent) spel nog te spelen, weliswaar op lage settings?

Even uitstellen is niet zo'n probleem, kan ik beter wachten op een aanbieding met de 6630m? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die zal er, denk ik, niet komen. Je kan beter wachten op ivy. Als de SE een thunderbolt port krijgt dan is het echt een perfect apparaat voor de meeste mensen. Je kan er dan een willekeurige GPU op aansluiten.

En serieus. De enige reden dat ik altijd zeg "als mijn laptop stuk gaat, dan koop ik de XPS 15" is dat de sony SE nu eenmaal een sony is. Voor de rest is het een erg slick ding.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2012 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Misschien betrof het IPS paneel sinds de Intel CPU upgrade "SE2" versie?
[afbeelding]
En ik wist het al, maar dit is weer typisch sony. vul gewoon ALLE ruimte op met accucellen, please....
Of had de behuizing kleiner gemaakt. Vaag inderdaad, nu is het geen van beide...

[ Voor 16% gewijzigd door Regeneration op 08-04-2012 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-08 23:08
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:59:
die zal er, denk ik, niet komen. Je kan beter wachten op ivy. Als de SE een thunderbolt port krijgt dan is het echt een perfect apparaat voor de meeste mensen. Je kan er dan een willekeurige GPU op aansluiten.

En serieus. De enige reden dat ik altijd zeg "als mijn laptop stuk gaat, dan koop ik de XPS 15" is dat de sony SE nu eenmaal een sony is. Voor de rest is het een erg slick ding.
Voor zover ik het weet is een externe GPU alleen mogelijk via expresscard(of mpcie).
http://forum.notebookrevi...diy-egpu-experiences.html

Maar een thunderbolt oplossing zal wel over een tijdje komen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: MSI demonstreert externe videokaart en mobiel overklokken
MSI levert de GUS II met een Radeon HD 6850 aan boord: de bundel kost dan 250 dollar. Om van de externe videokaart gebruik te maken, dient wel gereboot te worden.
250 dollar om de prestates van je notebook naar midrange desktop niveau te krikken. Waar kan ik tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter20
Tot nu toe fake:
http://www.theverge.com/2...thunderbolt-gpu-enclosure

Maar ik hoop dat er snel zo iets komt, zou echt geweldig zijn. Expresscard is de enige oplossing momenteel.

BTW je zou ook apart een thunderbolt kabel moeten kopen van apple voor 49 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hunter20 schreef op maandag 09 april 2012 @ 21:16:
BTW je zou ook apart een thunderbolt kabel moeten kopen van apple voor 49 euro.
Die zit er, volgens anandtech, bij.

En zo'n dock is echt waaanzinnig simpel. Het is niets meer dan een thunderbolt naar pci-e convertor. Dat kan passief, want het thunderbolt protocol praat pci-e. Dat bordje waar je de kaart in plugt kost in grote hoeveelheden echt maar een paar euro. Er zijn ook geen licentiekosten aan verbonden.

Sterker nog, je kan er al een kopen:
http://www.magma.com/thunderbolt.asp
Alleen van een bedrijf dat nogal, ehh, prijzig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter20
Wat je zegt geldt nu al voor expresscard/pci-e, dat is gewoon een omhulsel voor pci-e. Helemaal passief.

Voor thunderbolt kan dat ook zo zijn, maar het is wel een gesloten systeem met een encryptiechip van intel. Dus de hele techniek is gelicenceerd tot aan de kabel toe(die zomaar even 50 euro kost).

Het snelheidsverschil zit 'm niet in de techniek, maar het komt door het nieuwe moederbord met snellere pci lanes. Dus eigenlijk is het de opvolger van pci-e 2.0 maar dan in een nieuw (gesloten/gelicenceerd) jasje.

BTW dat product is nog een pre-order.....
Geen licentie(geld)? Trademark van Intel staat er netjes bij vermeld, en de prijs zegt ook wat :P

[ Voor 12% gewijzigd door Hunter20 op 09-04-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Shaffy schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:56:
Nu deze laptop voor 800 euro te krijgen is, kom ik toch wel in de verleiding.. Heb 'm vorige week in m'n handen gehad en was toch wel onder de indruk van het scherm. Alleen dan zit er dus die 6470m in... ik ben niet echt een gamer, maar is met deze GPU een (beetje recent) spel nog te spelen, weliswaar op lage settings?

Even uitstellen is niet zo'n probleem, kan ik beter wachten op een aanbieding met de 6630m? :P
Via Sony online is de vanafprijs €949, maar als je ook maar een beetje wilt gamen denk ik dat je toch al snel op de 6630m uit komt. Ik heb er nog niet op gegamed, maar die 6470 is echt erg langzaam heb ik gelezen. Nauwelijk sneller dan de Intel GMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaffy
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Ik lees op anandtech dat die 6630m nog wel volstaat inderdaad. Als ik 'm daarmee configureer kom ik op 1119 euro uit. Dat wordt me dan weer te gortig.

Ik kom ook nog een 'refurbished' model met de 6630m tegen, 839 euro. Hm, SSD inbouwen en ik ben voor minder dan 1000 euro klaar met mijn gewenste laptop... :)

Of is een refurbished model in jullie ogen echt een no-go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hunter20 schreef op maandag 09 april 2012 @ 21:34:
Geen licentie(geld)? Trademark van Intel staat er netjes bij vermeld, en de prijs zegt ook wat :P
Geen licentiegelden. In tegenstelling tot standaarden als HDMI zijn er geen kosten verbonden aan het implementeren van thunderbolt.
Shaffy schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:15:
Ik lees op anandtech dat die 6630m nog wel volstaat inderdaad. Als ik 'm daarmee configureer kom ik op 1119 euro uit. Dat wordt me dan weer te gortig.

Ik kom ook nog een 'refurbished' model met de 6630m tegen, 839 euro. Hm, SSD inbouwen en ik ben voor minder dan 1000 euro klaar met mijn gewenste laptop... :)

Of is een refurbished model in jullie ogen echt een no-go?
Nee. Maar ik zet zelf wel redelijke vragen bij die grafische kaart. Als je waarde hecht aan een goede GPU, dan kom je met een HD6630m volgens mij niet echt ver. De SE is geen apparaat waarmee je moet gaan gamen. De driver ondersteuning is ook extreem brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09-2023
Vorige week ook een sony se besteld (se1m1e)

Wat een teleurstelling bij het openen van de doos.

Plaat aan de batterij zat niet goed gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7255/6920910720_554c34d0eb_c_d.jpg

Een lange smalle opening rechts aan de laptop.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5119/7066990237_6a6cbcdd84_c_d.jpg

Blauwe vlek onderaan de laptop.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7239/7066989989_c31fdc3690_c_d.jpg

Vraag is: Is dit wel een nieuwe laptop? Of 1 die ooit hersteld is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
kami88 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:35:
Vorige week ook een sony se besteld (se1m1e)

Wat een teleurstelling bij het openen van de doos.

Plaat aan de batterij zat niet goed gemonteerd.
[afbeelding]

Een lange smalle opening rechts aan de laptop.
[afbeelding]

Blauwe vlek onderaan de laptop.
[afbeelding]

Wat een bullshit is dat zeg... Sjonge jonge, ik snap niet wat die engineers bij Sony toch daarzo doen... Echt hele slechte zaak van Sony... Ik zou het gewoon direct terug laten brengen en een nieuw apparaat aanvragen...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Inderdaad, wat Vinand zegt. Je hebt een nieuwe besteld, niet eentje met gebruikssporen, laat staan dat de onderdelen niet op elkaar aansluiten.

Ik ben echter wel benieuwd, zou je in zo'n geval beroep kunnen doen op de Wet koop op afstand? Of niet, omdat je hem zelf hebt geconfigureerd en het als "maatwerk" gezien kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Slechte zaak van Sony. Gewoon terug naar de winkel ermee... Online besteld? Afkoelingsperiode van 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09-2023
Laptop kwam van Coolblue, was een standaard model, heb hem vorige week direct weer opgestuurd. Hopelijk sturen ze gewoon een nieuwe op!
Ben al blij dat jullie er hetzelfde over denken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
kami88 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:33:
Laptop kwam van Coolblue, was een standaard model, heb hem vorige week direct weer opgestuurd. Hopelijk sturen ze gewoon een nieuwe op!
Ben al blij dat jullie er hetzelfde over denken! :)
Dan zou het toch echt aan coolblue kunnen liggen. Hebben ze je naar mijn idee misschien zelfs wel een showmodel opgestuurd... :(
Ik dacht dat die direct van Sony af kwam... Maar goed, ik zou je misschien wel willen adviseren om goed te denken of je niet je geld terug wilt. Want bij het standaard model krijg je de 6470m van ati meegeleverd... Wat jammer genoeg een gpu is die nauwelijks sneller is dan de hd3000... (Is weer zo een bullshit ati rebrand: haalt 2 a 3 frames meer uit de games dan de igp van intel...)

Je kan het beter bij Sony bestellen en dan de 6630m kiezen.. Dan heb je al een veel beter gpu (middenklasser). Dan is je notebook gelijk al heel wat meer futureproof!.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan ben je... €300 meer kwijt. Voor een GPU welke alsnog niet heel erg snel is. Dat is jammer, en ik zou dan ook de HD6470m nemen. Het is de extra prijs niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
kami88 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:35:
Ik heb vergelijkbare situaties ook al een tijdje geleden van een paar personen op de notebookreview forum gelezen. Je zou het zelf volgens diegenen zelf aan kunnen klikken, maar ook ik vind het erg vreemd. De S serie zou het zogenaamde hoger segment moeten bedienden dan vind ook ik dat Sony niet met dit soort ernstige slordigheden moet aankomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 12-04-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:46:
En dan ben je... €300 meer kwijt. Voor een GPU welke alsnog niet heel erg snel is. Dat is jammer, en ik zou dan ook de HD6470m nemen. Het is de extra prijs niet waard.
De meerprijs voor de 6630m is "slechts" 100€ en in die zin het overwegen waard als je wel graag eens een wat oudere 3d game wilt spelen, maar je laptop niet ziet als portable gamebak.

Mag ik vragen waar je de €300,- vandaan haalt, is dat t.o.v. zijn webshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tov pricewatch: Sony Vaio VPCSE1M1E/S. Die gisteren €800 was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ah duidelijk!

Ik zit nu overigens even een nieuwe CD te luisteren en moest terugdenken aan het advies hier met betrekking tot de Dolby settings voor audio. Persoonlijk klinkt de muziek mij een stuk helderder door deze meuk uit te zetten. Voor zover ik kan horen is het niks anders dan een equalizer preset die de bass wat duidelijker maakt en het middengebied afzwakt. Ik ben zelf dan een hardrock/metal fan en geef de voorkeur aan heldere gitaren en zang in plaats van een geforceerd zwaardere sound.

De enige conclusie die ik kan trekken is dus dat de speakers zeer slecht zijn en dat dat de enige reden is waarom deze settings nog iets bij kunnen dragen. Niet dat het geluid dan ineens wél dragelijk is, het blijft ronduit slecht, maar goed, het is een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Niet in Pricewatch: voor 799 kun je hem bij bij diverse vestigingen van Paradigit nu nog vinden, inclusief de sheet battery.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 13-04-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

TMoose

Mooooooose !!

Vorige week vrijdag ook een SE1M1E/S gehaald bij Paradigit.

Ik was al een tijdje aan het rondkijken, en de belangrijkste eisen waren:

1) HD scherm
2) mobiel
3) performance

En dan graag wel voor een redelijke prijs. Een HD scherm op (relatief) klein formaat voor een redelijke prijs maakt de shortlist erg short... En de gratis slate-accu die je erbij krijgt maakt het voor mij een prima laptop met mooi scherm en een goede accuduur :) tot zover mijn besluitvorming.

In de winkel werdt de doos geopend om het serienummer te registreren. hierbij werd de verzegeling van de doos verbroken. De doos was dus nog niet eerder geopend, en ik ga ervanuit dat mijn exemplaar nieuw was :)

Thuis aangekomen eerst een extra reepje geheugen toegevoegd, wat een totaal van 8GB maakt, de slate accu onder de laptop geplaatst en de lader aangesloten. Vervolgens de laptop aangezet.

Tot nu toe doet de laptop het prima. De prestaties vielen me een beetje tegen, maar ik ben ook ubuntu gewend i.p.v. windows 7. En dan ook nog op SSD. En dat scheelt nogal in snelheid en responsiveness. De sneheid van een ubuntu 12.04 (beta) Virtualbox VM viel mij ook tegen, maar na aanzetten van de virtualizatie extenties in de BIOS gaat het al wat beter. (Waarom die uitstaan is mij een raadsel...)

Binnenkort wordt de HD toch vervangen door een SSD, en tegen die tijd kijk ik wel of het een windows7 host met ubuntu guest blijft, of dat ik het omkeer. Ubuntu booten via een USB3 HD geeft al een lekker vlot gevoel.

Qua ondersteuning van Ubuntu is een VAIO natuurlijk niet de meest handige laptop. De viao knoppen worden niet ondersteund, en de GPU switching ook (nog?) niet. Ik ben benieuwd of daar nog verandering in komt.

Wat met ubuntu 12.04 wel meteen werkt: CPU throttling, webcam, Fn-keys, 2 accu's, beeld, geluid, netwerk (wired+wifi+Bluetooth).

Tot nu toe erg tevreden in ieder geval.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GPU switching werkt niet. period. Sony zal daar nooit drivers voor uitbrengen, en AMD.. ik gok ook van niet.

Wat wel zo is, is dat beide GPU's standaard aan staan, althans, bij nvidia. Als je stroom wilt besparen kan je met een simpel commando de 2e GPU uit schakelen. Dat schijnt zo'n 2W te schelen. Zie google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:06:
GPU switching werkt niet. period. Sony zal daar nooit drivers voor uitbrengen, en AMD.. ik gok ook van niet.

Wat wel zo is, is dat beide GPU's standaard aan staan, althans, bij nvidia. Als je stroom wilt besparen kan je met een simpel commando de 2e GPU uit schakelen. Dat schijnt zo'n 2W te schelen. Zie google.
Ik had inderdaad al wat gevonden. Maar dat komt wel. Eerst maar eens wachten tot Ubu 12.04 gereleased wordt voordat ik zaken ga patchen. En Ati uitzetten is wmb idd prima. Nu nog de viao toetsen een functie kunnen geven en ik ben helemaal tevreden :) En anders plak ik er wel iets overheen. Het is niet alsof ik ze onder windows wel gebruik :+

Maar zouden dergelijk drivers niet ook via intel en Amd kunnen komen, of is een dergelijke functie niet gestandaardiseerd? Dat het niet met het daarvoor bedoelde schuifje gebeurt kan me dan niet zoveel schelen.

[ Voor 18% gewijzigd door TMoose op 19-04-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan niet, omdat AMD er geen drivers voor gaat maken. Nvidia trouwens ook niet. Maar voor nvidia bestaat een een open source pakket genaamd bumblebee, wat redelijk schijnt te werken... Maar daar heeft nvidia niets mee te maken.

Het aantal laptops met AMD switchable graphics is een stuk kleiner, en ik denk dat de kans dat de open source community ooit met een implementatie komt voor jouw laptop ongeveer nul is. En sowieso, wat wil je eigenlijk met een HD6490m onder linux? Significant sneller dan de IGP is dat ding namelijk niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Een nuttige blog over Ubuntu 12.04 op een VAIO SE.

Beschrijft oa:
Uitzetten van Ati GPU @boot en @reume.
Herstellen van Hybernate functie
Uitzetten bluetooth@boot
Optimale power management settings.
TRIM setting

Nuttig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaffy
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Op advies van Donkere steen laat ik deze laptop toch maar staan. Jammer van die grafische kaarten, zelfs die 6630m is, nu ik me wat meer heb ingelezen, niet krachtig genoeg voor mijn doeleinden. Of, zoals hier gezegd wordt; "ruck" & "brak" (Vind zelf "braque" een mooiere schrijfstijl, maar goed.)

Intussen spaar ik stug door, kan wachten, maar zit nu primair op een Samsung nc-10 te rammelen, dat moet niet te lang duren.

Nu ik toch in dit SE topic zit, misschien kunnen jullie me tips geven voor alternatieven. Ik vind de SE wat uiterlijk betreft namelijk wel mooi. Aangezien ik geen desktop meer wil (ik zit liever in de woonkamer dan in een apart computerkamertje) zoek ik iets wat op de eettafel kan staan zonder dat het pijn aan mijn ogen doet.
Glanzende schermen vind ik al snel 'kermisachtig', en de feestverlichting van de alienware serie doet mijn hart huilen over de wansmaak van de wereld.

Maar goed ;) 1080p op een 15" (liefst mat) scherm is een harde eis. De xps15 is qua uiterlijk niet mijn ding, de hp dv6 ook niet echt... misschien zie ik nog wat alternatieven over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alternatieven? Nee.

Je krijgt wel volgende week, of ik verwacht hem eigenlijk vandaag, de opvolger van de XPS 15z. Maar ik kan er eigenlijk niet warm van worden. De voorganger was echt waardeloos..
Voor de rest heb je in het huidige segment naar mijn mening 2 keuzes: de XPS 15, of de sony SE. De XPS is gewoon heel erg goed, en de SE zit eigenlijk in een ander segment. Als geen van die 2 modellen je iets lijken, dan zou ik wachten. Asus komt deze week waarschijnlijk ook nog met een nieuw ontwerp (google: N56) en eigenlijk verwacht ik daar ook niet veel van, misschien weet asus ons te verassen.
Glanzende schermen vind ik al snel 'kermisachtig', en de feestverlichting van de alienware serie doet mijn hart huilen over de wansmaak van de wereld.
Al eens in het echt gezien? Een jaar terug had ik precies dezelfde mening als jou, maar tegenwoordig ben ik toch wel van mening dat de M14x de mooiste notebook is die ik ken. Het is niets voor jouw eisen (net zomin als die van mij), maar het is typisch een design wat in de plaatjes niet zo goed uit de verf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaffy
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 00:46:

Al eens in het echt gezien? Een jaar terug had ik precies dezelfde mening als jou, maar tegenwoordig ben ik toch wel van mening dat de M14x de mooiste notebook is die ik ken. Het is niets voor jouw eisen (net zomin als die van mij), maar het is typisch een design wat in de plaatjes niet zo goed uit de verf komt.
Darkstone, je hebt helemaal gelijk, het is niet terecht om iets te beoordelen terwijl je het niet in het echt gezien hebt. Alleen, ik probeer me een voorstelling te maken. De hoge resolutie van de laptop is voor mij handig omdat ik dan twee pagina's bladmuziek naast elkaar kan zetten. Ik ben pianist en de laptop zal dus vaak op mijn vleugel staan. Nu, denk je eens in, een zwarte SE met mat scherm zal daar niet misstaan. Zet daar een alienware laptop neer, ik ben bang dat ik dan steeds de drang heb om de "Imperial March" van Darth Vader in te zetten... :P

Maar serieus, ik denk inderdaad dat wachten voor mij de beste optie is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Beste klant,

De e-mailondersteuning is momenteel niet beschikbaar wegens onderhoud.

Wij raden aan dat u naar onze website surft waar u veel antwoorden op vaak gestelde vragen vindt.

U kunt ons ook bereiken per telefoon.

Het ondersteuningsteam van Sony
Welkom in de wondere wereld van Sony aftersales... Na eerst een week te hebben gewacht op een reactie naar aanleiding van mijn e-mail aan de klantenservice (customer.service.nl@shop.sony-europe.com) toch maar eens de online form maar geprobeerd. Is het systeem down. Los van het feit dat onderhoud bij voorkeur niet op kantooruren plaats zou moeten vinden, kunnen ze zulke mail niet ondervangen en alsnog verwerken?

Gelukkig is het niet voor mijn laptop zelf, deze werkt goed. Maar de schouderband is na 3 ritjes van mijn werk en terug naar huis al zo goed als uitgescheurd. Voor een tas van 70€ natuurlijk volledig onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Cid Highwind schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:05:
[...]

Welkom in de wondere wereld van Sony aftersales... Na eerst een week te hebben gewacht op een reactie naar aanleiding van mijn e-mail aan de klantenservice (customer.service.nl@shop.sony-europe.com) toch maar eens de online form maar geprobeerd. Is het systeem down. Los van het feit dat onderhoud bij voorkeur niet op kantooruren plaats zou moeten vinden, kunnen ze zulke mail niet ondervangen en alsnog verwerken?

Gelukkig is het niet voor mijn laptop zelf, deze werkt goed. Maar de schouderband is na 3 ritjes van mijn werk en terug naar huis al zo goed als uitgescheurd. Voor een tas van 70€ natuurlijk volledig onacceptabel.
Ook echt typisch weer die kut service van Sony.. Echt jammer dat hun dat zo slecht voor elkaar hebben. Ik hoop echt dat hun in de toekomst met de reorganisatie de aftersales/rma efficiëntie ook x100% zullen verbeteren...

Het kwaliteit is er... nu alleen nog de aftersales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ja ik hoop het ook. Ik hoop ook dat ik nu gewoon even de pech heb op een ongelukkig moment een e-mail te willen versturen, maar desondanks zou het gewoon niet mogen dat je e-mail niet eens wordt geaccepteerd en dat je met een dergelijk bericht wordt weggestuurd. Ja, natuurlijk kan ik bellen, maar aangezien ik in het buitenland verblijf is dat niet zo'n fijn alternatief, los van het feit dat het probleem lastiger uit te leggen is en je geen foto's mee zou kunnen sturen aan een daar op volgend bericht.

Even een foto om duidelijk te maken waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/thumb/vaio_tas-19upap.jpg

Lijkt mij overduidelijk een fabricagefout, de naad aan de andere kant van het dikkere gedeelte begint ook al te rafelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Cid Highwind schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:05:
[...]

Welkom in de wondere wereld van Sony aftersales...
Cid Highwind schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:47:
Ja ik hoop het ook. Ik hoop ook dat ik nu gewoon even de pech heb op een ongelukkig moment een e-mail te willen versturen
Nee, je hebt niet pech gehad. Ik heb een half jaar of in ieder geval in het begin van dit jaar meerdere keren op verschillende tijdstippen en dagen de online mail formulier proberen te gebruiken, maar deze werkte elke keer weer niet. Het lijkt er bij mij dus op dat ze er gewoon niets aan doen. Haal hem dan gewoon die formulier van je site af als je toch geen enkele moeite wil doen om het te repareren, zou ik zeggen. Ik wilde graag een aantal dingen vragen over SE, waar van ik ondertussen het meeste al via gebruikers achter ben gekomen. Maar ik snap nu ondertussen wat Darkstone bedoeld met de zeer slechte service van Sony.

[ Voor 4% gewijzigd door Regeneration op 25-04-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Een kleine update:

5 Dagen geleden ben ik benaderd door Sony middels een reactie op mijn e-mail, met hierin de excuses voor het late antwoord en het aanbod om de tas te laten vervangen, of mijn geld terug te mogen ontvangen. In dat laatste geval zal er een regeling getroffen worden voor het ophalen of terugzenden van de tas. Ik heb voor dit laatste gekozen, voor die 70€ moet het mogelijk zijn een degelijke tas te krijgen.

Iemand overigens nog tips voor mooie en stevige laptoptassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Cid Highwind schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:22:
Een kleine update:

5 Dagen geleden ben ik benaderd door Sony middels een reactie op mijn e-mail, met hierin de excuses voor het late antwoord en het aanbod om de tas te laten vervangen, of mijn geld terug te mogen ontvangen. In dat laatste geval zal er een regeling getroffen worden voor het ophalen of terugzenden van de tas. Ik heb voor dit laatste gekozen, voor die 70€ moet het mogelijk zijn een degelijke tas te krijgen.

Iemand overigens nog tips voor mooie en stevige laptoptassen?
Dan vind ik dat nog wel een zeer nette oplossing vanuit Sony...

Voor 70 heb je een ruim aanbod aan tassen voor 15 inch.. Ik denk dat de gemiddelde degelijke tas al ongeveeer 30 of 40 euro zal kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Toevallig kwam er een paar dagen geleden op ibood een 15" laptoprugzak voorbij. Die maar meegenomen.

Maar een kleine update. Nu is mijn SE helemaal ideaal.

M'n 2nd HDD drivebay is binnen van NewModeUS Samen met een USB3 naar slim-sata kabel en een rubber hoesje voor de optische drive, zodat die nog te gebruiken is.

De laptop opengeschroefd, en de toshiba HDD verwijderd en in de 2nd drive bay gezet als opslagschijf. In de originele bay zit nu een samsung 830 SSD.

Vervolgens een verse install met windows 7 professional gedaan, en een halve dag geupdate. Nadat windows update eindelijk klaar was VAIO care geinstalleerd, en zo een selectie van drivers en software teruggezet. Vreemdgenoeg moest ik de netwerkapdapterdriver zelf van sony.nl halen.

Tussen het bios-scherm en inloggen zit 6-7 seconden. Een complete reboot max 15 seconden. Heerlijk :)

Alleen mijn Virtualbox Ubuntu 12.04 guest was niet vooruit te branden. Na een halve dag klooien overgestapt op MVware player, en die heeft blijkbaar geen problemen.

Oh, En was er al gemeld dat het scherm echt GEWELDIG is :+ (Aan eventuele kleurafwijkingen heb ik mij nog niet gestoord...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Vinand schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:17:
[...]

Dan vind ik dat nog wel een zeer nette oplossing vanuit Sony...

Voor 70 heb je een ruim aanbod aan tassen voor 15 inch.. Ik denk dat de gemiddelde degelijke tas al ongeveeer 30 of 40 euro zal kosten.
Zeker! De tas zelf was ik wel tevreden over, het is immers ook gemak dat je hem mee kan bestellen, op het totaalbedrag van 1250 euro maakt die tas dan ook niet zoveel meer uit. Maar in dit geval loop ik liever niet het risico een tas van gelijksoortige kwaliteit te krijgen ter vervanging, met als gevolg dat ik mogelijk weer dit proces moet gaan doorlopen.

Uiteraard hadden ze ook gewoon een nieuwe schouderband op kunnen sturen, leek me makkelijker, maar had nu niet echt zin om me daar voor hard te maken :P

TMoose: Jammer dat ik de iBood gemist heb! Ik deel je mening over het scherm, mijn desktopscherm is er maar een mat kleurloos ding bij. Ook vind ik dat Sony de perfecte balans heeft gevonden tussen mat en glossy. Dit zou de nieuwe marktstandaard moeten zijn! En ja, een kleurafwijking valt voor mij alleen te bemerken als ik het vergelijk met iets anders. Ik doe er geen werk op, dus uniformiteit van het scherm is belangrijker dan kleurechtheid. Een klein beetje backlight bleed heeft hij wel, maar welke monitor heeft dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
Vandaag is mijn webcam er weer mee gestopt.

Dit heb ik al eerder gehad en toen opgelost door de arcsoft software opnieuw te installeren.
In apparaatbeheer heb ik een onbekend usb apparaat staan, kan deze het zijn?

Op de Sony site kan ik verder geen webcam drivers vinden, kan iemand anders mij hier aan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Onder Imaging Devices staat "USB2.0 Camera", een USB Video device, die twee driver files gebruikt: usbvideo.sys en ksthunk.sys in \Windows\system32\drivers.

Als je de "USB2.0 Camera" niet ziet, zou het onbekende USB apparaat de camera kunnen zijn.

Je kunt (op eigen risico) de diverse opties proberen: disable/enable; Scan for hardware changes; Update driver software. Als niets heeft geholpen zou je kunnen kiezen voor uninstall, waarna je weer een scan for hardware changes of driver update kunt proberen.

Controleer ook of je USB drivers in orde zijn. Er is een Intel 6 Series/C200 driver en een Renesas USB 3.0 driver. Die van Intel is waarschijnlijk de driver die voor aansturing van de camera wordt gebruikt.

De computer softwarematig herstarten zou ook kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
Al mijn drivers waren up to date en ik kon geen andere drivers ervoor selecteren want die waren niet compatible, uiteindelijk alle USB drivers verwijderd, opnieuw opgestart en het probleem was opgelost.

Bedankt voor het sturen naar de goede richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry18
Voor de mensen die nog aan het wachten zijn met het kopen van hun Sony vaio S series. Binnenkort worden ze geupdate. Ivy Bridge Quad cores (voel me genaaid eerlijk gezegd) Nvidia videokaarten en een ips Full HD scherm. Dus er zit nu blijkbaar geen ips scherm in. Ondanks dat dit wel eerder gezegd is.

nieuws: Sony voorziet Vaio S van ips-scherm met 1080p-paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehhhh. Genaaid? Dat was al maanden en maanden bekend. Verder zit er volgens anand wel een IPS scherm in de huidge lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Precies en het huidige scherm is kwalitatief gewoon erg goed, dus dat is dan toch geen probleem? Bovendien heb je er als het goed is al een tijdje tevreden mee kunnen werken terwijl de nieuwe SE nog wel even op zich laat wachten. Het is verder altijd zo dat wanneer je iets koopt altijd de kans is dat er iets nieuws komt dat beter is. Wat ik dan wel jammer vind aan de nieuwe S serie is dat de fysieke muisknoppen zijn verdwenen.

Edit: oude SE voor 650 euro bij Paradigit pricewatch: Sony Vaio VPCSE1J1E (Zilver) actie t/m 20 mei

[ Voor 17% gewijzigd door Regeneration op 17-05-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry18
ja dat is ook waar maar ik voel me genaaid als het gaat om de cpu. ik heb nu de dual core i7 en er komt een quad core in. Dat vind ik het ergst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munters
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 11:38
Je hebt toch gewoon gekregen wat je besteld hebt? Dus als je je genaaid voelt, heb je dat toch echt zelf gedaan.

Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Ferry18 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 02:46:
ja dat is ook waar maar ik voel me genaaid als het gaat om de cpu. ik heb nu de dual core i7 en er komt een quad core in. Dat vind ik het ergst.
misschien moet je maar eens voor jezelf bedenken: "voor wat voor taken heb je nou eigenlijk echt een quad core nodig?" Als je gewoon bezig houd met het gemiddelde huis tijn en woning gebruik dan zou je in principe genoeg aan een i5...

Maar ga je je bezig houden met renderen, videobewerking, astronomische gekke sterrenstelser berekeningen etc..

Tja... dan snap ik al zowiezo niet waarom je de SE genomen hebt, het is namelijk nooit een laptop geweest voor heavy performance, dan had je in de eerste gewoon moeten kijken naar de Dell XPS15.. De vaio SE bied heel wat andere voordelen op ander vlak dan performance, een laptop met een hele andere focus. Dus je genaaid voelen of niet, dan zou ik wel bedenken of die quad core relevant is voor je of niet.

Het is gewoon een feit dat de gemiddelde consument zich altijd verkijkt op de processor, dat is voor de meeste consumenten de meest belachelijk "update" die je kunt kiezen... Kijk dan eens naar een SSD om erin te proppen, zorgt voor 400% prestatieverschil bij bijna alle taken terwijl die quad core maar op 1 van de 10 zware taken misschien maar 50%, 60% prestatiewinst geeft

edit: de huidige SE heeft WEL een goede IPS paneel...
http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand
Gewoon slechte journalistiek van tweakers.net, verkijk je er maar niet op.

[ Voor 7% gewijzigd door Vinand op 21-05-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-08 23:33
Vinand schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:02:
[...]

misschien moet je maar eens voor jezelf bedenken: "voor wat voor taken heb je nou eigenlijk echt een quad core nodig?" Als je gewoon bezig houd met het gemiddelde huis tijn en woning gebruik dan zou je in principe genoeg aan een i5...

Maar ga je je bezig houden met renderen, videobewerking, astronomische gekke sterrenstelser berekeningen etc..

Tja... dan snap ik al zowiezo niet waarom je de SE genomen hebt, het is namelijk nooit een laptop geweest voor heavy performance, dan had je in de eerste gewoon moeten kijken naar de Dell XPS15.. De vaio SE bied heel wat andere voordelen op ander vlak dan performance, een laptop met een hele andere focus. Dus je genaaid voelen of niet, dan zou ik wel bedenken of die quad core relevant is voor je of niet.

Het is gewoon een feit dat de gemiddelde consument zich altijd verkijkt op de processor, dat is voor de meeste consumenten de meest belachelijk "update" die je kunt kiezen... Kijk dan eens naar een SSD om erin te proppen, zorgt voor 400% prestatieverschil bij bijna alle taken terwijl die quad core maar op 1 van de 10 zware taken misschien maar 50%, 60% prestatiewinst geeft

edit: de huidige SE heeft WEL een goede IPS paneel...
http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand
Gewoon slechte journalistiek van tweakers.net, verkijk je er maar niet op.
Wat heeft iedereen hier met die anand website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7

Anandtech is tegenwoordig zo'n beetje de enige fatsoenlijke reviewsite die nog op het wereldwijde web te vinden is. Niet zo gek dat iedereen er naar linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:26:
8)7

Anandtech is tegenwoordig zo'n beetje de enige fatsoenlijke reviewsite die nog op het wereldwijde web te vinden is. Niet zo gek dat iedereen er naar linkt.
Ja of iedereen niet echt maar voornamelijk jij haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Fjerpje schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:27:
[...]

Ja of iedereen niet echt maar voornamelijk jij haha.
Donkere steen heeft gewoon gelijk.

Anandtech is gewoon de enigste echt reviewsite die heel kritisch kijkt naar alle factoren, en heel goed naar alle details wat bijvoorbeeld bij engadget en tweakers 80% minder gedaan word.

Lees de reviews maar gewoon goed door, en dan zie je wel dat het een website is waar echt professionals werken. Kan tweakers nog heel wat van leren... Hetzelfde geld voor website www.dpreview.com
Een plek waar echt professionals werken in verhouding met tweakers op het gebied van fotografie. Ze zijn namelijk gewoon veel meer gespecialiseerd in precies alleen dat segment (dpreview in fotografie net zoals anand in specifiek ICT). En dat kun je ook zien in de hoge mate van kwaliteit in hun reviews, en met name in de details.

Tweakers is gewoon veel generieker en veel meer mainstream, net zoals engadget als voorbeeld. Waar anandtech alleen ict behandeld, waar dpreview alleen fotografie behandeld, doet tweakers: foto, video, gaming, ict, tv's, software, ict competities, hedendaagse nieuws omtrent rechtzaken, virussen en hackers... etc. etc. etc. etc. etc.

ter aanvulling: Moet je maar eens kijken naar de reviews op het gebied van telefonie (neem de xperia active, + xperia ray review als voorbeeld)... Daar worden gewoon zo ontzettend veel blunders gemaakt, dat zijn zaken die je gewoon niet tegenkomt op een volledig gespecialiseerde website. Waar onterecht een lompe conclusie, informatie en score berekend word terwijl de reviewer gewoon grote blunders maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Vinand op 21-05-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Nou volgens mij krijg je geen betere reviews dan die van http://www.notebookcheck.net op het gebied van notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-08 21:53

Sick Nick

Drop the top!

http://www.notebookcheck....-B-Notebook.74834.0.htmlv
The screen's virtually flawless presentation finds its pinnacle in excellent viewing angle stability. The IPS screen built into Sony's Vaio VPC-SE2M9E/B does not show any weaknesses on either the horizontal or vertical plane. Even in extreme angles, the colors remain stable to the largest extent though the contrast and the brightness weaken a bit. The bottom line is that this model provides first rate display performance. Several viewers sitting at different angles, will all have a perfect view of the displayed content from this screen.
Zijn ze het toch met elkaar eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notebookcheck is vaak nogal twijfelachtig. Accuduur tests met weirde resultaten. Typenummer van een 14" scherm plaatsen bij een 15" laptop, en doorgaans is notebookcheck wat minder kritisch dan anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:24:
Notebookcheck is vaak nogal twijfelachtig. Accuduur tests met weirde resultaten. Typenummer van een 14" scherm plaatsen bij een 15" laptop, en doorgaans is notebookcheck wat minder kritisch dan anandtech.
Precies..

Notbookcheck maakt daarintegen wel hele leuke benchmark testen.. Vooral gericht als het over de laptop schermen gaat. :)

Alleen de conclusies die ze trekken, met daarbij ook de onlogische beoordelingen % die ze geven slaan totaal nergens op, die cijfers zijn daarnaast nieteens in verhouding met andere reviews die ze schrijven, (en dat vind ik het minst). Daarnaast zoals donkere steen al vertelde zijn ze gewoon helemaal niet kritisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munters
De Ivy Bridge opvolger van de SE is inmiddels te bekijken op de Duitse sony site (sony.de), maar enkel nog als voorgeconfigureerd model. De VPCSE codering is vervangen door SVS,
Zie bijvoorbeeld: http://www.sony.de/product/vn-s-series/svs1511q9e

Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Munters schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:26:
De Ivy Bridge opvolger van de SE is inmiddels te bekijken op de Duitse sony site (sony.de), maar enkel nog als voorgeconfigureerd model. De VPCSE codering is vervangen door SVS,
Zie bijvoorbeeld: http://www.sony.de/product/vn-s-series/svs1511q9e
Een i3??

Leuk, dan hebben we een rete mooie Full HD IPS voor een leuke budget prijs.
Daarnaast stond vpc voor Vaio Personal Computer, dat is nu dan sv geworden: Sony Vaio.

Dat geld blijkbaar voor alle laptops die uit gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munters
De i3 is de goedkoopste, er staan er nog twee (vandaar "zie bijvoorbeeld"):
http://www.sony.de/product/vn-s-series/svs1511v9e
http://www.sony.de/product/vn-s-series/svs1511x9e

Deze twee hebben een i7-3612QM, 8 GB memory (t.o.v. 4 GB bij het i3 model).
Het laatste model heeft ook nog een 128 GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-08 14:26
Met de update naar de nieuwe ivy bridge processoren is er ook een update van de 13,3 inch versie. Nu lees ik op sony.nl dat de S13A een 1600*900 dpi VAIO Display Premium zou hebben. Dit lijkt hetzelfde scherm als de (basisversie van de) Vaio Z heeft. De combinatie van dit scherm, een i5 of i7, de 640m en max 12 gb in een 13 inch vorm lijkt zeer interessant.

Heeft er al iemand meer informatie over dit scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oude SA had ook al een 'premium display'... Aan dat regeltje moet je niet veel waarde hechten, je moet gewoon af gaan op de praktijk tests.

De Z is trouwens 13.1".

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

De oude SA had een display plus, niet premium ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:40:
De oude SA had ook al een 'premium display'... Aan dat regeltje moet je niet veel waarde hechten, je moet gewoon af gaan op de praktijk tests.

De Z is trouwens 13.1".
Klopt niet, SA had een plus scherm.

Ik had dit ook al eerder geplaatst in het thin/light topic. Dat ik het een interessante ontwikkeling vond. net boven de duizend maar toch ziekelijk specs, scherm, gpu, odd en full voltage, in een 1,7 kg portable jasje..

Naar mijn idee gewoon de vorige SB/SA serie met alle minpunten weggewerkt en een sterke prijs. Zou zomaar naar mijn idee Asus UX kunnen wegblazen... Maar goed, eerst de testen zien, dan geloven

edit. Nick was me al voor :X

[ Voor 5% gewijzigd door Vinand op 08-06-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Vinand schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:21:
[...]

Klopt niet, SA had een plus scherm.

Ik had dit ook al eerder geplaatst in het thin/light topic. Dat ik het een interessante ontwikkeling vond. net boven de duizend maar toch ziekelijk specs, scherm, gpu, odd en full voltage, in een 1,7 kg portable jasje..

Naar mijn idee gewoon de vorige SB/SA serie met alle minpunten weggewerkt en een sterke prijs. Zou zomaar naar mijn idee Asus UX kunnen wegblazen... Maar goed, eerst de testen zien, dan geloven

edit. Nick was me al voor :X
Vanwege de specs lijkt het me inderdaad een zeer interessante optie. Inderdaad eerst maar eens de testen afwachten. Maar is 13,3 inch niet wat klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
janvanmil schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:32:
[...]

Vanwege de specs lijkt het me inderdaad een zeer interessante optie. Inderdaad eerst maar eens de testen afwachten. Maar is 13,3 inch niet wat klein?
Hangt van de gebruiker af. Ik vind het zelf perfect zodra er gebruikt word gemaakt van een riante resolutie en een goed scherm paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Vinand schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:37:
[...]

Hangt van de gebruiker af. Ik vind het zelf perfect zodra er gebruikt word gemaakt van een riante resolutie en een goed scherm paneel.
Dan blijft de vraag over: is 1600*900 riant genoeg voor een 13,3"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Voor mij meer het minimum, heb toch liever 1920x1080 (of 1200 maar zie dat maar te vinden in echt dun en echt licht en toch snel en stevig).

Maar goed, het topic gaat over de SE/S15 dus voor de 13" discussie kan je beter terecht in het [NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 00:24

Casmo

Mr. Hero

Hoe is het toetsenbord van de Sony Vaio SE? Kan je stukken teksten (of code, voor de programmeurs onder ons) goed schrijven zonder dat je veel aanslagen mist of het toetsenbord de aanslagen niet registreert? En is de touchpad multitouch?

naxasius.com, mijn eigen mmorpg spel (browser based).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Casmo schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:46:
Hoe is het toetsenbord van de Sony Vaio SE? Kan je stukken teksten (of code, voor de programmeurs onder ons) goed schrijven zonder dat je veel aanslagen mist of het toetsenbord de aanslagen niet registreert? En is de touchpad multitouch?
Toetsenbord is ver boven gemiddeld, dus met redelijke feedback en goede registratie. Gelukkig niet de korte slag die de Vaio Z heeft. Multitouch heeft die wel voor inzoomen, scalen en uitzoomen, alleen niet zoals de ultrabooks dat hebben dat je met 2 vingers kan scrollen.

Alhoewel de nieuwe SVS15 een nieuwe soort geintegreerde buttons touchpad gaat krijgen net zoals de vaio T die dat dus wel allemaal heeft. Dus het zou zo maar kunnen gebeuren dat de nieuwe SVS15 (opvolger van de SE) het wel gaat krijgen.

Nog eventjes wachten, en dan weten we het allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-08 10:40
Inmiddels ben ik 4 maanden eigenaar van een SE en heb de volgende ervaringen:
  • Scherm is heerlijk, wel moet je automatic brightness uiteztten, anders flikkert ie vaak
  • Bouw kan beter (laptop heeft 1x een tik gehad in een tas en is meteen stuk en staat open)
  • Geluid is niet geweldig, maar het meest storende vind ik dat ik geen goed geluid via headphones kan krijgen. Het lijkt alsof Dolby aan blijft staan, waardoor stemgeluid naar de achtergrond verdwijnt. (als iemand tips heeft, graag!)
  • Batterij houdt t goed vol (5 uur intensief gebruik haalt ie makkelijk op Stamina)
  • Toetsenbord typt lekker, maar mijn spatiebalk registreert niet altijd goed, waardoor ik vaak moet teksten moet aanpassen.
  • Opstarten gaat vlot (SDD)
  • Vingerafdruklezer werkt ideaal
Mocht er dus iemand tips hebben om het geluid via de headphones te verbeteren, hoor ik dat graag. Ik heb al aan de Dolby-instellingen gemorreld, maar dat werkt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door BrBuggyB op 11-06-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

In de dolby settings heb je neem ik aan gewoon op de aan/uit knop gedrukt (links bovenin)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
Sick Nick schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:20:
In de dolby settings heb je neem ik aan gewoon op de aan/uit knop gedrukt (links bovenin)?
Jup, en je hoort wel verandering, maar nog steeds geen normaal geluid, zowel in VLC als WMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Dar flikkeren is een bekend probleem van de hd3000 chipset. Anders moet je hem gewoon op de gpu laten....
Aan welke kant is de bouwkwaliteit slecht? Waar is de zwakte als ik mag weten?
En dat van de toetsenbord is mezelf nog niet opgevallen. Ik zal het eens een keertje goed testen. Is het misschien zo dat de spatiebalk aan ene kant wel goed registreert en de andere kant niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
Vinand schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:47:
Dar flikkeren is een bekend probleem van de hd3000 chipset. Anders moet je hem gewoon op de gpu laten....
Aan welke kant is de bouwkwaliteit slecht? Waar is de zwakte als ik mag weten?
En dat van de toetsenbord is mezelf nog niet opgevallen. Ik zal het eens een keertje goed testen. Is het misschien zo dat de spatiebalk aan ene kant wel goed registreert en de andere kant niet?
Dat flikkeren heb ik nu opgelost door handmatig de brightness aan te passen en dat vind ik eigenlijk ook prettig.
Bouwkwaliteit issues:
  • Scherm schommelt. Dat is vooral hinderlijk bij werken in de trein of als je tegen de tafel aan stoot.
  • Bij mij staat de hoek waar de voedingingang zit open, na een klein ongelukje.
  • Spatiebalk registreert vaak slecht aan de rechterkant
  • Alles voelt wat plastic aan
  • Wanneer je de laptop dichtklapt, raken de toetsen het scherm, waardoor er een afdruk op het scherm ontstaat.
Edit: Om niet als een zanikende Nederlander over te komen; ik ben zeer te spreken over
Het gewicht
Scherm (reeds hierboven gemeld)
Toetsenverlichting (gaaf!)

[ Voor 14% gewijzigd door BrBuggyB op 11-06-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
BrBuggyB schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:01:
[...]

Dat flikkeren heb ik nu opgelost door handmatig de brightness aan te passen en dat vind ik eigenlijk ook prettig.
Bouwkwaliteit issues:
  • Scherm schommelt. Dat is vooral hinderlijk bij werken in de trein of als je tegen de tafel aan stoot.
  • Bij mij staat de hoek waar de voedingingang zit open, na een klein ongelukje.
  • Spatiebalk registreert vaak slecht aan de rechterkant
hhm yep, dat van het scherm wat zo instabiel is, dat is inderdaad een probleem bij de gehele S serie van Sony, kun je misschien zien of er iets is afgebroken in het hoekje? anders is het misschien een kwestie van een bepaalde schroef om het weer strak te krijgen?
Of is het helemaal ingedeukt?

Dat van de spatiebalk is goed om te weten, ik tik zelf namelijk de spatiebalk voornamelijk aan de rechterkant en ik heb er geen last van gehad tot nu toe, althans ik vond dit toetsenbord 1 van de heerlijkste die ik ooit geprobeerd heb. Misschien is 1 van de meerdere sensoren aan de rechterkant van de spatiebalk wel defect, maar ik ga het nog eens een keertje goed checken bij de beide modellen van de SE serie die we hier hebben staan.

Ben je voor de rest een tevreden gebruiker?

Edit: tevens is het geluid van de Vaio SE waarschijnlijk aangestuurd door een crappy geluidskaart.. Dat vermoede had ik al aangezien er maar 1 enkele jack ingang is.. (dus niet 1 aparte voor mike en 1 aparte voor je HS). Misschien kan een externe geluidskaart een hoop verhelpen (dramatische oplossing)???

[ Voor 10% gewijzigd door Vinand op 11-06-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
Net bericht hierboven aangepast om een wat completer beeld te geven.
An sich best tevreden, maar die paar issues drukken daar wel erg op. Ik heb ruim 1500 neergelegd voor deze laptop en dan verwacht ik toch wel een fatsoenlijk geluid en een 100% functionerend toetsenbord.
Een externe geluidskaart is geen optie, omdat ik de laptop 99% onderweg en op verschillende werkplekken gebruik. Ik wil zo min mogelijk meedragen en aansluiten om te kunnen werken, vandaar ook de ingebouwde UMTS-module en niet een aparte dongel.
De hoek van de onderkant is ingedeukt en er zitten wat kleine scheurtjes in. Daarom durf ik eigenlijk niet de laptop te openen en m terug te duwen, omdat ik bang ben dan eea nog verder te slopen.

[ Voor 46% gewijzigd door BrBuggyB op 11-06-2012 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
BrBuggyB schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:18:
Net bericht hierboven aangepast om een wat completer beeld te geven.
An sich best tevreden, maar die paar issues drukken daar wel erg op. Ik heb ruim 1500 neergelegd voor deze laptop en dan verwacht ik toch wel een fatsoenlijk geluid en een 100% functionerend toetsenbord.
Duidelijke taal!
ben het ook met je eens, ik vind de SE een geweldige laptop voor zijn geld maar alsnog niet perfect. En het jammere is dat Sony het perfect voor hetzelfde kostprijs had kunnen uitbrengen, Maar goed, dat is typisch weer Sony... |:(

Over het algemeen is er geen betere deal voor zo een type laptop in dit prijssegment...

Offtopic:, theoretisch snap ik niet waarom iedereen zou willen dat zijn laptop van aluminium is gemaakt. Het is theoretisch zo een beetje het meest idiote materiaal om te gebruiken als basis en bouwkwaliteit voor je laptop. Het geleid warmte, stroom, ontzettend stootgevoelig (Wentelt stootschade heel snel af op omliggende materialen vanwege de stijfheid waar interne structuur, schroefjes en las verbindingen veel sneller stuk gaan.) Daarnaast is het ook erg stijf waardoor stootschade nog erger bij de Vaio SE zou gaan verlopen. En het is ook nog erg zwaar en duur in verhouding met plastic.

De Macbook en de Asus UX ultrabook zijn de enigste laptops die ik ken, die van aluminium zijn gemaakt waarvan ik kan zeggen dat de bouwkwaliteit goed is en niet eens uitstekend.

Aluminium heeft over het algemeen maar 1 voordeel: Het "voelt" stevig aan 8)7 ...

Tevens is de SE met uitzondering van de plastic klepje aan de onderkant gemaakt van Magnesium.. 1/3 lichter als aluminium en een stukken betere materialistische eigenschappen dan aluminium. Het heeft alleen niet het gevoel van een alu laptopje.

Carbon en plastic zijn over het algemeen de beste type materialen om je laptop van te bouwen vanwege de flexibiliteit (kan veel meer stootschade aan zonder duidelijke schade te tonen, en is veel beter bestand tegen druk).

Edit: Kun je trouwens een foto maken van de schade, ik kan dan misschien gaan kijken hoe en wat en of het veilig is of je er wat aan kan doen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Vinand op 11-06-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
Ik ben het met je eens mbt aluminium, maar plastic kan ook best stevig(er) aanvoelen dan bij de VAIO. Als ik type zie je het toetsenbord doorveren. En nee, ik ram er niet op ofzo... >:)
De schade is hier te zien.
Edit: Hier een grotere foto

[ Voor 14% gewijzigd door BrBuggyB op 11-06-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Om niet de Thin and light topic vol te posten met S13 / S15 nieuws, is dit misschien een betere plek.

Deze user beweert:
It appears I'm getting SATA 3 speeds with my Samsung 830 256GB, I don't know how reliable the benchmark of SSD Magician is but here are my results:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hPJBO.png
dat er mogelijk wel SATA3 snelheden kan worden gehaald.

SATA2 = 3 Gb/s = max 384 MB/s (in praktijk iets lager)
SATA3 = 6 Gb/s = max 768 MB/s (in praktijk iets lager)
http://forum.notebookrevi...hread-25.html#post8656017
Ok I'm definetly getting SATA 3 speeds. When I first ran CDM a couple days ago I was getting ~250 MB/sec sequentials so I figured "Welp it's SATA 2 oh well". Now I'm getting SATA 3:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rgEXP.png

I didn't do anything different, but now it's MUCH faster! I ordered in the US if that makes a difference.
De user heeft volgens mij de Sony Vaio S13 premium uit VS.

Dus toch wel SATA3? Heeft Sony het onlangs aangepast? Is het een specifiek model? Of was het bij hem per ongeluk niet gelocked?

http://forum.notebookrevi...hread-25.html#post8656447
Well I rebooted and reran CDM, just to see what happened, and here were my results:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cLuAr.png

So either somethings up with Sony or somethings up with my drive, but I'm guessing it's Sony haha
Vreemd?

[ Voor 49% gewijzigd door Regeneration op 28-06-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Regeneration schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:20:
Om niet de Thin and light topic vol te posten met S13 / S15 nieuws, is dit misschien een betere plek.

Deze user beweert:

[...]

dat er mogelijk wel SATA3 snelheden kan worden gehaald.

SATA2 = 3 Gb/s = max 384 MB/s (in praktijk iets lager)
SATA3 = 6 Gb/s = max 768 MB/s (in praktijk iets lager)

[...]

De user heeft volgens mij de Sony Vaio S13 premium uit VS.

Dus toch wel SATA3? Heeft Sony het onlangs aangepast? Is het een specifiek model? Of was het bij hem per ongeluk niet gelocked?

http://forum.notebookrevi...hread-25.html#post8656447

[...]

Vreemd?
Nee hoor, Het is volgens mij Sata 2, maar deze user gebruikt de SSD van Sony af.. Dus dat houdt in dat die waarschijnlijk SSD in Raid 0 opstelling heeft. Dat doet Sony namelijk als je voor de S series een SSD installeert. (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Vinand schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:40:
[...]

Nee hoor, Het is volgens mij Sata 2, maar deze user gebruikt de SSD van Sony af.. Dus dat houdt in dat die waarschijnlijk SSD in Raid 0 opstelling heeft. Dat doet Sony namelijk als je voor de S series een SSD installeert. (denk ik)
Maar in de eerste post ik had ge-quote, staat dat hij de Samsung 830 256GB heeft. Dat is toch aftermarket?

Nog een post over deze discussie:
http://forum.notebookrevi...hread-25.html#post8656949
I suspect this is a negotiation issue with SATA speeds. When a PC is booted, the SATA controller negotiates the maximum speed a device can handle at boot up. I'm not sure what happens during the negotiation process, but the controller can determine that a device cannot support SATA III (6Gb/s) speeds. Obviously some devices can't do that speed by design. Real SATA III (6Gb/s) devices may fail some sanity test or validation and be reverted to SATA II speeds. If this is the case, then it will be pot-luck on each boot as to what speed the SATA controller will negotiate with the SATA device.

If this is occurring, then there is probably a design issue with the Sony's and it is unlikely to be fixed. I'm not saying it can't be fixed with maybe a BIOS/UEFI update, but it is probably a hardware issue (under spec'd SATA cable to the device, too much electronic noise near the SATA cable/bus, etc.).

[ Voor 53% gewijzigd door Regeneration op 28-06-2012 11:55 ]

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste