AJediIAm schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:34:
De HeatLink is niet wat ik verwacht had, maar desalniettemin ben ik er erg enthousiast over.
Ik had met name niet gedacht dat het een product zou zijn voor minder dan 250 euro.
De oplossing om het niet als interface, maar als tussen module te laten werken is geniaal.
Mocht je nu net een nieuwe super fancy thermostaat hebben hoef je die tenminste niet te vervangen.
Mijn verwarmingssysteem is helaas niet geschikt om de temperatuur per kamer te regelen.
Er zijn radiator kranen die je op afstand kan bedienen, maar dit lijkt me toch heel iets anders dan een thermostaat...
Zijn er mensen die met succes zo'n systeem gebruiken?
Ik ben wel benieuwd naar hun ervaringen.
Ik heb mijn gehele verwarming draadloos geschakeld.
Ik gebruik hiervoor een systeem van Conrad (FS20) dit communiceert op 868 MHz.
Op de cv's die ik automatisch wil schakelen (op dit moment 3) en op de vloerverwarming zitten thermostaatknoppen die draadloos een signaal sturen en ontvangen van een thermostaat kastje dat je ergens in de kamer kan plaatsen.
Elke kamer heeft dus zijn eigen temperatuur regeling en in het thermostaat kastje kan je dan ook per kamer instellen op welke tijdstippen je een bepaalde temperatuur wilt.
Het grootste probleem is dat je warmte wilt in een kamer (bijvoorbeeld douche) terwijl de cv thermostaat in de huiskamer aan de cv meldt dat het warm genoeg is. Het gevolg hiervan is dat de ketel uitgaat, en het dus niet meer warm wordt in een andere kamer.
Omdat ik vloerverwarming heb (wat heel langzaam opwarmt en afkoelt) had ik hier heel veel problemen mee.
Ik heb dit opgelost door mijn cv anders in te stellen. Ik heb nu een 'vragend' systeem. De temperatuur in de aanvoer en retour leiding wordt gemeten, en zodra hier een verschil is tussen is gaat de verwarming aan.
Nu kan ik in elke kamer een cv opendraaien en wordt het daar ook warm, terwijl het in de woonkamer al warm genoeg is.
De CV thermostaat in de woonkamer is nu eigenlijk overbodig geworden. de thermostaat kasten van FS20 meten de temperatuur en zodra het te koud is geven zij dit door aan de thermostaat knop en wordt de cv / vloerverwarming open gedraaid door de servomotor die in de draadloze thermostaat knop zit.
Nu had ik nog een paar problemen:
Mijn vloerverwarming is vrij oud en heeft dus geen enkele intelligentie. Het gevolg is dat de cv pomp van de vloerverwarming continu draait. (en dit kost veel stroom). Ook in de warmtewisselaar van de ketel draait nu continu een cv pomp omdat het water in de standleiding continu rond gepompt moet worden (anders kan niet bepaald worden of er een cv openstaat en het water afkoelt.
Ik heb dit opgelost door een kaku schakelaar stopkontakt van FS20 tussen aansluiting van de vloerverwarming cv pomp te zetten. nu staat de vloerverwarming pomp uit zodra het warm genoeg is.
Als laatste moest ik er voor zorgen de de cv pomp in de standleiding niet continu draait. Deze moet alleen draaien wanneer er ergens in huis een cv om warmte vraagt. Gelukkig heeft het FS20 systeem ook hier een oplossing voor. Een schakelkast die luistert naar meerdere zenders en zodra één zender een signaal stuurt dat de cv aan moet, dan schakelt deze kast de pomp in de cv aan. (warmterelais)
http://www.conrad.nl/ce/n.../Warmterelais-FHT-8W-IP65
http://www.conrad.nl/ce/n...chakelsysteem-Conrad-FS20
http://www.conrad.nl/ce/n.../FS20-verwarmingsregeling
En waarom ben ik toch geinteresseerd in de heatlink????
Mijn systeem werkt prima, maar ja wanneer je dit via een app kan schakelen dan zou dit helemaal mooi zijn.