Flappie schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:24:
Even een vraag voor de HomeWziard gebruikers.
Als je iets inschakelt (KAKU ontvanger) met de HomeWizard, en je schakelt deze weer uit met een losse afstandsbediening, "ziet" de HomeWziard dan dat deze weer is uitgeschakeld? Of denkt de HomeWizard nog steeds dat deze aanstaat?
Dit is voor mij even van belang om te weten voordat ik een HomeWizard aanschaf.
Inderdaad Flappie....
Het maakt niet uit waar je mee schakelt als je maar de code zendt van en via de homewizard...
Het is een veelvoorkomende denkfout naar mijn mening (niet arrogant bedoeld hoor!

)
"korte" uitleg:
Het volgende stappenplan heeft als consequentie dat als de Homewizard defect is of niet aanstaat je de lampen niet meer kunt bedienen.- Via app.homewizard.nl (wat even het makkelijkste werkt) voeg je een schakelaar/dimmer oid toe via add sensor.
- Geef er een naam aan en bij code selecteer je dat de Homewizard een code genereert.
- Druk nu op het knopje bovenop de switch/dimmer oid.
- Ga op de Homewizard naar het zojuist aangemaakte apparaat, en druk op aan... Je ziet de lamp aan en weer uit gaan wat dus betekent dat de homewizard code is toegevoegd aan de schakelaar of dimmer.
Nu kun je de dus de lamp bedienen met de Homewizard apps....
Wat je dan doet om hem ook via de schakelaar te bedienen
(omdat je met de volgende stappen de dimfunctie vastzet kun je dus wel dimmen via een app maar via de schakelaar kies je de op de HW ingestelde dim stand!)- Je maakt een scene aan op de Homewizard.
- Hier voeg je de eerder aangemaakte schakelaar of dimmer aan toe en alle andere lampen die je met de schakelaar wil gaan bedienen).
- Daarna kun je een code toevoegen aan de scene, selecteer learn from remote. Hiermee voeg je dus de schakelaar/afstandsbediening toe aan scene als een fysiek bedienend apparaat.
Wat je dus hiermee krijgt is dat je de lampen ten alle tijden via de Homewizard bedient en daarmee weet de HW dus ook altijd of de lampen aan of uit zijn!
Wat ik nog een voordeel aan bovenstaande methode vind is dat de irritante dim functie (2x drukken op de aan kant van de schakelaar) niet meer actief is. Gasten die de lampen aan willen doen drukken namelijk altijd verkeerd en dubbel waardoor ze alles ontregelen en niet meer weten hoe dit te corrigeren.
Hoe ik dit in praktijk heb:
Ik gebruik niet voor elke lamp een schakelaar... maar ik gebruik voor iedere sfeer een schakelaar.
- Dus schakelaar 1 zorgt ervoor dat de huiskamer verlicht wordt voor tv kijken (dimstand).
- Schakelaar 2 zorgt ervoor dat alles vol aan gaat (nood stand ==> na bijvoorbeeld activatie rookmelders)
- Schakelaar 3 zorgt voor als er geen tv aan is maar bezoek is in een dimlicht maar iets meer dan schakelaar 1.
Als je weg gaat kun je van iedere schakelaar de uit stand gebruiken om alle lampen uit te schakelen omdat dit namelijk bij elke scene (als je het goed hebt ingesteld) hetzelfde is ==> alles uit. Dus maar één schakelaar om alles uit te schakelen in plaats van alle schakelaars de uit stand te selecteren.
Bovenstaande werkt voor mij super, ben benieuwd of jullie daar net zo over denken?!
Misschien heb ik wel een gekke gedachtenkronkel
Als kleine toevoeging een methode om te voorkomen dat je de lampen niet meer kunt bedienen als de HW offline is.
Je kunt bij de meeste dimmers en schakelaars meerdere stuur codes opgeven, als je dus met een "backup" afstandsbediening nogmaals op het knopje van de dimmer drukt en je daarna een code verstuurd vanaf de afstandsbediening dan gaat de lamp weer knipperen als teken dat de code is toegevoegd. Hiermee maak je het dus mogelijk dat je in het geval het activeren van een scene niet meer werkt dat je met deze afstandsbediening toch de lampen kunt bedienen. Deze afstandsbediening lekker ergens onder in een kastje leggen en alleen gebruiken als de HW niet meer werkt.
[
Voor 11% gewijzigd door
Smarty77 op 13-02-2013 18:18
]