Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inztigator
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik zit te spelen met het idee om mij een stel zwarte Zensor 7 aan te schaffen.

Na het beluisteren in de hifi shop raakte ik nog meer overtuigd. Nu nog eens met mijn eigen muziek teruggaan, en de kans ik groot dat ik bezwijk. Daarom best nog eens een postje doen op voorhand.

Ik ben op dit ogenblik nog in het bezit van mijn eerste (en vooral beschaafd) setje, nl. een Pioneer VSX-820 i.c.m. met staande Wharfedale Diamond 10.3 en een Canton Movie 70 setje met de daarbij horende sub.

- eerste vraag : gaat de Pioneer genoeg power hebben voor de Zensor 7 ? Volgens de verkoper zou dit geen probleem zijn.
- tweede vraag : zwier ik best de subwoofer aan de kant, nu het duidelijk om een instapje gaat en dit (zo ik hier lees) enkel de muziekweergave gaat verbrodden?
- hebben de center en rears in dit verhaal nog zin? (vb. enkel inschakelen bij een blu ray'tje)

Ze komen volgens de verkoper op 400 € per stuk, wat mij een juiste prijs lijkt.

Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

inztigator schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:09:
stje doen op voorhand.

Ik ben op dit ogenblik nog in het bezit van mijn eerste (en vooral beschaafd) setje, nl. een Pioneer VSX-820 i.c.m. met staande Wharfedale Diamond 10.3 en een Canton Movie 70 setje met de daarbij horende sub.

- eerste vraag : gaat de Pioneer genoeg power hebben voor de Zensor 7 ? Volgens de verkoper zou dit geen probleem zijn.
- tweede vraag : zwier ik best de subwoofer aan de kant, nu het duidelijk om een instapje gaat en dit (zo ik hier lees) enkel de muziekweergave gaat verbrodden?
- hebben de center en rears in dit verhaal nog zin? (vb. enkel inschakelen bij een blu ray'tje)

eerste vraag: dat lijkt wel goed te komen ja
tweede vraag: Voor muziek gebruik ik persoon mijn sub niet met de 7's. Indien je de sub cross over frequentie op ong. 80 Hz instelt, zeker niet hoger, en dat ding werkt zoals beloofd, kan er weinig mis gaan.
derde vraag: Trial & error: sluit het eens aan en probeer het eens. Dat is toch echt de beste methode. Wat ga je dan zelf vinden...

De prijs lijkt mij inderdaad wel correct ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannymanny
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-08 11:25
inztigator schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:09:

Dank !
Ik zou als ik jou was Audio de Marssteden en Stassen Hifi even bellen.
Ik kreeg offertes van respectievelijk 350eu en 325eu per stuk voor de Zensor 7

mannymanny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17

ThaDude

Hang Loose

Ik ben afgelopen weekend wezen luisteren bij Hificorner in Groningen. Was toch echt overtuigt dat ik met een paar Dali speakers naar huis zou gaan. Al jaren Dali fan sinds ik een paar Dali's heb gehoord bij Hanze Hifi in Zwolle. Wat klonk dat goed. Het liep wel anders...

Heb geluisterd naar de Dali Zensor 5, 7 en Q-Acoustics 2050i. Ik ben achteraf gezien gelukkig gaan luisteren want wilde in eerste instantie op de pof de Dali Zensor 5 kopen. Mijn huidige speakers zijn btw een stel (grote zuil) Magnat Vector 55 tien jaar terug bij Correct gekocht.
Heb getest met cd's van Sting - Fields of Gold; George Michael - Ladies & Gentleman; Julio Iglesias :+
En ook nog nieuwe dark horse van Katy Perry ff voor het idee :D

Helaas viel de Dali Zensor 5 al snel af tov 7 en 2050i. Voor al in het laag gedeelde was de 5 doffer dan de andere twee. Vond de 5 ook minder open geluid geven.

De Q-Acoustics waren imho toch echt nog opener en beter dan de Dali Zensor 7. Wel heel afhankelijk van wat we draaiden. Al met al zeer close finish. Uiteindelijk toch twee keer Q-acoustics 2050i hoogglans wit besteld ism AVRX2000.

Deze uitkomst had ik niet van te voren zien aankomen..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:49

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Ik heb thuis 2 luister sessies gehad met de dali senzor5 en de q acoustics 2050i. Beide heb ik niet tegelijkertijd gehoord maar afzonderlijk. Voor mij waren de dali de winnen. De q had een enorme lage galm die door bleef gaan in m'n kamer. Daar had ik bij de dali niet last van. Dus die pasten beter bij de akoestiek van m'n woonkamer en ogen toch ook een stuk kleiner;) wat m'n vriendin ten goede komt.. Wel mooi al die verschillende belevenissen. Wel ben ik overtuigd hoe het in een luiaterseasie op location kan klinken, zo is het thuis niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:15
Is ook een belangrijke voor mijn aankomende luistersessie inderdaad. Wanneer ik een voorlopige keuze heb gemaakt ga ik zodoende altijd na of ik ze gewoon kan retourneren mochten de ervaringen bij mij thuis me niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ThaDude schreef op maandag 24 maart 2014 @ 08:22:
Ik ben afgelopen weekend wezen luisteren bij Hificorner in Groningen. Was toch echt overtuigt dat ik met een paar Dali speakers naar huis zou gaan. Al jaren Dali fan sinds ik een paar Dali's heb gehoord bij Hanze Hifi in Zwolle. Wat klonk dat goed. Het liep wel anders...

Heb geluisterd naar de Dali Zensor 5, 7 en Q-Acoustics 2050i. Ik ben achteraf gezien gelukkig gaan luisteren want wilde in eerste instantie op de pof de Dali Zensor 5 kopen. Mijn huidige speakers zijn btw een stel (grote zuil) Magnat Vector 55 tien jaar terug bij Correct gekocht.
Heb getest met cd's van Sting - Fields of Gold; George Michael - Ladies & Gentleman; Julio Iglesias :+
En ook nog nieuwe dark horse van Katy Perry ff voor het idee :D

Helaas viel de Dali Zensor 5 al snel af tov 7 en 2050i. Voor al in het laag gedeelde was de 5 doffer dan de andere twee. Vond de 5 ook minder open geluid geven.

De Q-Acoustics waren imho toch echt nog opener en beter dan de Dali Zensor 7. Wel heel afhankelijk van wat we draaiden. Al met al zeer close finish. Uiteindelijk toch twee keer Q-acoustics 2050i hoogglans wit besteld ism AVRX2000.

Deze uitkomst had ik niet van te voren zien aankomen..
Klinkt als een zeer goed afweging! Veel plezier er mee. Ik denk dat de Zensor 5 bij niemand beter klinkt dan de Zensor 7. De 5 is puur een formaat en budget keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:23

Grudgie

PSN: Grudgie7

Wat grappig! Heb zelf ook wezen luisteren naar de Dali Zensor 5 en 7 in Hificorner in Groningen.
Heb gekozen voor de Zensor 7. Je merkt echt het geluidsniveau tussen die 2. De 7 is echt veel voller qua geluid. :)

Heb de Zensor 7 ism pricewatch: Yamaha RX-V773 zwart

Later ga ik de set uitbreiden met Dali Zensor 1 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17

ThaDude

Hang Loose

Grudgie schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:53:
Wat grappig! Heb zelf ook wezen luisteren naar de Dali Zensor 5 en 7 in Hificorner in Groningen.
Heb gekozen voor de Zensor 7. Je merkt echt het geluidsniveau tussen die 2. De 7 is echt veel voller qua geluid. :)

Ook ten opzichte van q acoustics 2050i beluisterd?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

ThaDude schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:32:
[...]

Ook ten opzichte van q acoustics 2050i beluisterd?
Nee, die speakers heb ik niet beluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Grudgie schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:53:

Heb de 771, hele fijn receiver en de app is top. Je kan zo alle muziek van je GSM streamen, werkt heel goed. Verder is de phono ingang erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Versteegrob schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:24:
[...]

Heb de 771, hele fijn receiver en de app is top. Je kan zo alle muziek van je GSM streamen, werkt heel goed. Verder is de phono ingang erg fijn.
Ah tof. Zag inderdaad dat het een Airplay functie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iemand hier ervaring met de FAZON Sat's? Er is relatief weinig informatie te vinden anders dan reviews van de 5.1 sets (en 1 van de 2.1 set) in combinatie met de Fazon Sub 1.

Ben benieuwd naar wat real-world ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smashit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 18:17
Nu ik reeds enkele weken in het bezit ben van de Zensor 7 i.c.m. Zensor 1 en bijbehoren Dali sub, moet ik zeggen dat ik uitermate te spreken ben over de speaker combinatie met mijn Onkyo TX-NR818.

Mogelijk moesten de speakers nog wat ingespeeld worden, maar ook de reference level van Dynamic EQ (Audessey) heeft een grote impact op de geluidsbeleving. Vooral bij het luisteren naar muziek was de oplossing de reference level naar +10 / +15 dB te veranderen. Bij films hoort deze weer netjes op 0 dB te staan en dan is het geluid ook hier weer prima in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

smashit schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:55:
Nu ik reeds enkele weken in het bezit ben van de Zensor 7 i.c.m. Zensor 1 en bijbehoren Dali sub, moet ik zeggen dat ik uitermate te spreken ben over de speaker combinatie met mijn Onkyo TX-NR818.

Mogelijk moesten de speakers nog wat ingespeeld worden, maar ook de reference level van Dynamic EQ (Audessey) heeft een grote impact op de geluidsbeleving. Vooral bij het luisteren naar muziek was de oplossing de reference level naar +10 / +15 dB te veranderen. Bij films hoort deze weer netjes op 0 dB te staan en dan is het geluid ook hier weer prima in orde.
Ik heb dezelfde set nu ruim een maand icm Marantz SR6008 en sluit mij hier volledig bij aan. Ik vind het een genot om naar te luisteren. Ik verkies nu ook films en series voor het geluid. Als een serie goed 5.1 geluid bevat is de ervaring nu zoveel beter dan bij series met 2.0 geluid.

Door het formaat van de woonkamer is de ideale positie om te zitten wel redelijk beperkt. Gelukkig zijn we met z'n tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die Q-Acoustics 2050i kwamen bij what hi fi ook boven de Dali Zensor 7 uit.....geniet ervan zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Persoonlijk vond ik die echt véél vlakker en platter dan de Zensor 7 waarin ik wel echt diepte hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja iedereen heeft weer een eigen smaak ik heb ze zelf niet geluisterd dus kan niks zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
Gotech86 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:54:
Het wordt of de dali ikon 5 mk2 of de dali ikon 6 mk2 ik twijfel nog een beetje. Het design van de ( lekker klein en smal) van de ikon 5 staat me wel aan, ik ben alleen bang dat hij in films te weinig kracht zal hebben :( misschien dat ik er dan nog een subwoofer bij moet nemen. De dali ikon 6 klonk dermate krachtig dat het daarbij niet nodig lijkt te zijn. Wat denken julie en wat voor subwoofer zouden jullie eventueel aanraden.

Edit / update :)

Ben overstag gegaan gisteren en heb toch de ikon 5 mk2 aangeschaft onder meer door dat hij net wat kleiner is en beter in het interieur past. Ik kan je vertellen dat ik geen subwoofer mis bij het kijken van films het geluid is ieder geval duizendmaal beter dan de gemiddelde bioscoop waar ik heen ga ( avangers trailer word je overrompelt). Voor echt het super lage geluid zal je nog wel een subwoofer nodig hebben maar het is zeker geen vereiste ! Ik ben er echt super blij mee :)
Even een oude post quoten, omdat ik een beetje in dubio ben over de aanschaf van Dali ikon speakers. Ik heb nu een set Celestion 300 speakers met een behoorlijk diep maar ook niet al te gecontroleerd laag. Ik houd wel van een beetje warm geluid, maar er mag ook wat detail inzitten. Merk dat ik de metalen tweeter van de Celestion soms wat te scherp vind.

De Dali Ikon 5 speakers (niet de mk2 versie) heb ik al eens gehoord, ik was toen erg onder de indruk. Het klonk allemaal heel lekker. Beetje warm, mooi hoog. Twijfel alleen een beetje of ik mezelf tekort doe met de Ikon 5, of ik niet beter kan speuren naar een 6, al dan niet de de Hobo special edition. Echter zo'n grote kamer heb ik ook weer niet (4 bij 4 meter) dus als ik bij What hifi lees 'These are big speakers and need plenty of space around them to work well' dan denk ik tja, misschien to much die Dali 6?
De Hobo special edition is na de 'gewone' Ikon 6 uitgekomen, en voor de mk2. Weet iemand hier of de aanpassingen die in de Hobo editie lijken op die in de mk2 versie?

In recensies lees ik o.a. het volgende:
Ikon 6 Hobo: De Hobo Special Edition is vrijer en preciezer in de weergave van onder meer de hoge tonen, waarmee of waardoor meer detail vrijkomt en de uitstekende tweeter combinatie waar Dali binnen de prijsklasse volkomen uniek mee is nog meer laat zien waartoe hij in staat blijkt
Ikon 6: Yes, some rival speakers will offer higher levels of refinement and bass slam for the money. However, the Ikons have such a wonderfully open and fluid presentation that such things simply cease to matter. Not many can match the Ikon 6's combination of full-bodied midrange, treble sparkle and crisp timing. Add an impressive sense of scale into the mix (What hifi is niet mijn favoriet maar ze hebben zowel de 6 als de 6 mk2 getest)
Ikon 6 Mk2: There has been a change of sonic character with the shift to Mk II status. The sound is now cleaner, clearer and certainly more insightful.Impressive as all that sounds, there are flaws. The trade-off for greater sophistication has been a loss of enthusiasm. The speakers lack a degree of excitement that the originals had in spades. There's no doubt that the Ikon 6 Mk 2 are better speakers than their forerunners. It's just a shame they're not more fun.

Ook vond ik nog een test van de Ikon 5 Mk2. Daarin niet veel over de verschillen met de originele Ikon 5, maar wel een mooi verhaal met een conclusie waarin het klankkarakter van de 5 Mk2 goed wordt beschreven. En een vergelijking met de 6 gemaakt: 'Als ik zo tevreden ben over deze speakers, waarom zou je dan de Ikon 6 aanschaffen? Ik had het geluk dat ik deze ook in mijn eigen woonkamer kon beluisteren. Het verschil is dat de Ikon 6 nog iets meer kan overweldigen, het geluid is groter en gaat iets dieper, maar het klankbeeld is uiteindelijk ongeveer gelijk. Als je niet over een grote ruimte beschikt, lijkt de investering in de Ikon 6 mij overbodig'.

Misschien moet ik die conclusie maar aanhouden. :-)

Ik ga vooral voor stereo weergave, vanaf mijn buizenversterker uit china, met mijn Technics 1200 draaitafel-kloon. Logitech Squeezebox en Denon CD speler.

Wie kent de verschillende speakers en heeft er een goed advies voor me?

[ Voor 41% gewijzigd door musicfreak op 13-04-2014 08:30 . Reden: Nog wat meer research gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van de volgende set: zensor 5, zensor 1 en vocal. Ik wil deze set graag uitbreiden met een sub. Ik had zelf al gekeken naar de Boston Acoustic ASW650. Nu vroeg ik mij af welke jullie mij zouden adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 00:50:
Ik ben in het bezit van de volgende set: zensor 5, zensor 1 en vocal. Ik wil deze set graag uitbreiden met een sub. Ik had zelf al gekeken naar de Boston Acoustic ASW650. Nu vroeg ik mij af welke jullie mij zouden adviseren?
ASW650 is rond de 500 euro? Voor dat bedrag zie je toch veel de BK XXLS400 voorbij komen: gesloten subwoofer met 12" driver die tot (grofweg) 20 Hz in-room gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@musicfreak hoe lang heb je die buizenversterker uit china al en hoe duur was hij en hoe bevalt ie...? en dan vooral in vergelijking met een stereo versterker...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
Ik heb de buizenversterker ongeveer een jaar of 8. Bevalt prima, heeft een heerlijk vol en warm geluid. De laatste tijd wel iets minder vol. heb het idee dat de buizen wat minder worden, het zijn ook wat simpele buizen.
Voordat ik hem uitkoos heb ik ook een aantal andere versterkers beluisterd. De op een na fijnste versterker had een buizen voortrap. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:55
Vandaag gaan luisteren naar de Zensor 5 en 7, de 7 klinkt toch voller en naar mijn menin completer. Morgen bij een andere hifi zaak een luister sessie en denk dat de zensor 7 in mijn kamer mag gaan staan. Hoop dat het op voorraad is en ik het meteen kan meenemen, of is dat na genoeg nooit?

Edit:

En ze staan er hoor, perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door ndonkersloot op 31-05-2014 22:23 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34
Dag allen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede hifi set. Ik ben tot nu toe nog altijd het geluid van de tv en mijn laptop gewend maar daar wil ik verandering in brengen. Ik ga binnenkort samenwonen en wil dan gelijk een leuk setje uitkiezen.

Ik heb mezelf al ingelezen over de Dali Zensor 3. Prachtig ding. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om deze zelf te beluisteren gezien geen enkele winkel in mijn omgeving (Eindhoven) ze heeft.

Nou zie ik ook de Zensor 5 en ik vraag mezelf af of dat wellicht geen betere optie is. We kijken wel eens een film maar zijn absoluut geen fanatiekelingen. Muziek wordt daarentegen wel veel geluisterd. (Ik ben van plan om deze met een Denon AVR X-1000 via AirPlay te spelen)

De woonkamer is ±9.5x3 (LxB). Het is een redelijk gehorig appartement op de 3e verdieping.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/35m2mad.jpg

Het budget is ongeveer €800 voor het totaalplaatje. Met de Zensor 5's ga ik daar al overheen, maar veel scheelt het niet als je ook de stands voor de 3 mee telt. (€577 vs €658)

Welke zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:31
Lunaticc schreef op maandag 02 juni 2014 @ 22:48:
Dag allen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede hifi set. Ik ben tot nu toe nog altijd het geluid van de tv en mijn laptop gewend maar daar wil ik verandering in brengen. Ik ga binnenkort samenwonen en wil dan gelijk een leuk setje uitkiezen.

Ik heb mezelf al ingelezen over de Dali Zensor 3. Prachtig ding. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om deze zelf te beluisteren gezien geen enkele winkel in mijn omgeving (Eindhoven) ze heeft.

Nou zie ik ook de Zensor 5 en ik vraag mezelf af of dat wellicht geen betere optie is. We kijken wel eens een film maar zijn absoluut geen fanatiekelingen. Muziek wordt daarentegen wel veel geluisterd. (Ik ben van plan om deze met een Denon AVR X-1000 via AirPlay te spelen)

De woonkamer is ±9.5x3 (LxB). Het is een redelijk gehorig appartement op de 3e verdieping.

[afbeelding]

Het budget is ongeveer €800 voor het totaalplaatje. Met de Zensor 5's ga ik daar al overheen, maar veel scheelt het niet als je ook de stands voor de 3 mee telt. (€577 vs €658)

Welke zouden jullie aanraden?
Het beste is toch wel zelf te gaan luisteren, maar ik heb ook voor deze situatie gestaan.
Ik heb samen met mijn vriendin de volledige Zensor reeks beluisterd, 1; 3; 5 en 7. Wij vonden de 1 en de 5 wat vlak, weinig body hebben. De 3 en de 7 waren daarentegen een stuk voller en mooier.

Ik had de keuze ook voorgelegd voor de 3 of de 5 wegens budget, maar na een tweede keer luisteren vonden wij de 3 toch een stuk mooier en voller klinken en hebben wij deze genomen.

Voordeel is ook dat je deze later eventueel als rears kan gebruiken en mooie zuilen (7) voor fronts kan kopen.

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34
Xerox schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:45:
[...]

Het beste is toch wel zelf te gaan luisteren, maar ik heb ook voor deze situatie gestaan.
Ik heb samen met mijn vriendin de volledige Zensor reeks beluisterd, 1; 3; 5 en 7. Wij vonden de 1 en de 5 wat vlak, weinig body hebben. De 3 en de 7 waren daarentegen een stuk voller en mooier.

Ik had de keuze ook voorgelegd voor de 3 of de 5 wegens budget, maar na een tweede keer luisteren vonden wij de 3 toch een stuk mooier en voller klinken en hebben wij deze genomen.

Voordeel is ook dat je deze later eventueel als rears kan gebruiken en mooie zuilen (7) voor fronts kan kopen.
Thanks! Ik zal proberen om ze ergens zelf te beluisteren maar als dat niet lukt ga ik voor de 3's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Lunaticc schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:44:
[...]

Thanks! Ik zal proberen om ze ergens zelf te beluisteren maar als dat niet lukt ga ik voor de 3's :)
Ik heb geen idee waar je woont, maar ga eens lekker een dagje naar stadX waar een hifi winkel is waar ze ze hebben. Bel eens een winkel. Luisteren is het enige wat je kan overtuigen.
Ik ben uiteindelijk voor de 7's gegaan met de 1's als rear speakers in de surround opstelling.
Ik vond dat er vrij weinig verschil zat tussen de 1 en de 3, maar dat gaat een ander weer hard ontkrachten. Ieder zijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Laatst online: 20-06 15:45
Vraagje. Heb nu een 6 jaar oud 5.1 magnat setje maar wordt door de reviews hier geprikkeld de zensor 5 te kopen in eerste instantie als 2.0 of tijdelijk met mn magnat sub en pioneer vsx817. (Wat vinden jullie so far?)

Zijn de zensor 5 wit hoogglans of mat qua kleur? Kan dat niet echt goed achterhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Voorkant is hoogglans, zijkant helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
En 329 per stuk..is dat een beetje gangbaar of kan ik ze goedkoper krijgen denk je:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Da's de vaste prijs van de Zensor 5. Kan zo geen dealer vinden die deze speakers goedkoper kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DaMarcus schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:17:
Da's de vaste prijs van de Zensor 5. Kan zo geen dealer vinden die deze speakers goedkoper kan leveren.
Maar er is vaak best wat te onderhandelen in een winkel. Misschien niet als je alleen deze 2 luidsprekers koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Ik heb nu de Pioneer VSX-817 en wil daar 2x zensor 5 op aansluiten. Volgens media markt kon dit niet...

anyway ik denk ook vast aan een nieuwe versterker/reveiver oid

Wat wil en doe ik: radio luisteren..(internetradio wellicht via de versterker door een app?)..veel gebruik van films via netflx en er komt wellicht nog een apparaat om mijn digitale muziek collectie te kunnen streamen. Wat ik luister is top40..dance en zelfs a la eagles muziek. Vrij divers.

1: eerste opstelling van 2x zensor 5 met mn pioneer vsx817. Kan dit en klinkt dit? Voor een starter
2: zo niet.. heb ik dan onder de 500 euro een andere versterker met wellicht spotify connect of een andere dienst om muziek en radio te luisteren?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:47
Queros schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 21:20:
Ik heb nu de Pioneer VSX-817 en wil daar 2x zensor 5 op aansluiten. Volgens media markt kon dit niet...
Wat een B.S. |:(
De 817 :
8 ohm en heeft een max vermogen van +/-110W.
Dali :
Nominale Impedantie: 6 Ohm
Maximum SPl: 108 dB
Aanbevolen versterker vermogen (8Ohm): 30 - 150 Watt

Dus kan je gewoon aansluiten die hap!
btw had hij ook uitgelegd waarom?

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Hij gaf aan dat je er een zwaardere versterker voor nodig had om sowieso het beste uit de speakers te halen maar vooral omdat het laag niet zou klinken op mn pioneer..omdat ik start met 2.0

Ik moest natuurlijk een dikke versterker kopen dat begreep ik wel uit zn sales talk:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Queros schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:31:
Hij gaf aan dat je er een zwaardere versterker voor nodig had om sowieso het beste uit de speakers te halen maar vooral omdat het laag niet zou klinken op mn pioneer..omdat ik start met 2.0
Als het laag niet zou klinken dan zou ik eerder een goede subwoofer er bij proberen te verkopen. Het is zeker waar dat een zwaardere receiver meer potentieel heeft om de lagere regionen strakker te houden, maar hoe veel (en of het überhaupt) effect heeft hangt van de speakers af. Maar ook bijvoorbeeld van de akoestiek in de ruimte. Klinklare nonsens van de Mediamarkt dus weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Nou, dan zullen we daar maar niets kopen he :)
Zaterdag maar even naar Hifi Klubben. Zensor 5 nog eens beluisteren met een soortgelijke receiver.
Hificorner vroeg 540 euro voor een setje Zensor 5, hopelijk gaat hifi klubben daar in mee :)

Nog even goed luisteren en de kleur voor de speakers kiezen en dan ben ik voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Queros schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:43:
Nou, dan zullen we daar maar niets kopen he :)
Zaterdag maar even naar Hifi Klubben. Zensor 5 nog eens beluisteren met een soortgelijke receiver.
Hificorner vroeg 540 euro voor een setje Zensor 5, hopelijk gaat hifi klubben daar in mee :)

Nog even goed luisteren en de kleur voor de speakers kiezen en dan ben ik voorzien!
HiFi Klubben is altijd erg behulpzaam en welwillend. Heel veel succes! Volgens mij gaat het goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Queros schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:43:
Welke vestiging ga je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Als het lukt ga ik zaterdag naar utrecht:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

FeaR schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 07:16:
[...]

Als het laag niet zou klinken dan zou ik eerder een goede subwoofer er bij proberen te verkopen. Het is zeker waar dat een zwaardere receiver meer potentieel heeft om de lagere regionen strakker te houden, maar hoe veel (en of het überhaupt) effect heeft hangt van de speakers af. Maar ook bijvoorbeeld van de akoestiek in de ruimte. Klinklare nonsens van de Mediamarkt dus weer.
Als het laag niet klinkt op mijn speakerset omdat mijn receiver te licht bevonden is, dan zou ik eerder mijn receiver upgraden dan een subwoofer aan te schaffen.

Maar ja, mijn 2 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Vandaag wezen luisteren. Nog niet de knoop doorgehakt maar de ikon 5 klinkt zoveel beter dan de zensort 5..dat ik toch neig naar de ikon. Vooral het laag klink goed maar ook het hoog klinkt veel zuiverd. Nu de vrouw nog de kleur laten kiezen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Laatst online: 11:49

Nickrsd

maar een ikon5 met een zensor5 vergelijken is niet echt reëel. De ikon is 2x zo duur joh..
dat is appels met peren vergelijken.. Wat als je setje zensor5 met een sub van 500E erbij koopt.
mooie 2.1 set die denk dan weer veel beter presteert. voor hetzelfde geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
De zensor is 329 en de ikon 549 geloof ik. Inderdaad een stuk duurder maar had ook niet verwacht dat ik de ikon zo goed vond klinken.

Maar wel blij dat ik ben gaan luisteren iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Wat vinden jullie van de ikon 5 icm marantz nr1604?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Zolang je het bij stereo houdt, dan lijkt de combinatie mij geen probleem. Wil je vroeg of laat overgaan op surround, dan zou ik bijvoorbeeld een Marantz SR5008 of een Denon AVR-X3000 nemen omdat je dan de Ikon 5's beter tot hun recht laat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Ik begin indd met een stereo set-up, maar daar moeten later wel wat achterspeakers bij.
Zo niet, dan komt er in ieder geval een center+sub..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Queros schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 18:20:
Vandaag wezen luisteren. Nog niet de knoop doorgehakt maar de ikon 5 klinkt zoveel beter dan de zensort 5..dat ik toch neig naar de ikon. Vooral het laag klink goed maar ook het hoog klinkt veel zuiverd. Nu de vrouw nog de kleur laten kiezen haha
Heb je ook de Zensor 7 geluisterd? Ik had de 5 op het oor totdat ik naar de 7 heb geluisterd. Die klinkt in het laag zoveel zuiverder en dieper dan de 5.Daarvoor hoef je niet naar de Ikon, die natuurlijk in een heel andere prijsklasse zit.

Ik zou sowieso niet voor een N1604 gaan. De meeste winkels raden mij aan beter te besparen op de luidsprekers dan op de received. Dus Ikons aan een relatief goedkope N1604 knopen klinkt dan niet logisch. Zeker als je wilt gaan uitbreiden met rear speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Het is toch juist andersom? Niet besparen op speakers maar juist op de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49
Besparen is een beetje de verkeerde benaming IMO.
Het moet in verhouding zijn. Een receiver die 2x zo duur is als je speakers gaat nergens over tenzij je flinke toekomst plannen hebt.

Als je begint met een stereo setup en plannen hebt om uit te breiden naar 5.0 of 5.1 is het maximum dat naar mijn mening nog beetje logisch is is even veel uit te geven aan je fronts als aan je receiver. Tegen de tijd dat je je 5.0 set compleet hebt kostte je receiver 25 a 30% van het totaal.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

MewBie schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:27:
Besparen is een beetje de verkeerde benaming IMO.
Het moet in verhouding zijn. Een receiver die 2x zo duur is als je speakers gaat nergens over tenzij je flinke toekomst plannen hebt.
Srry dat ik dit zeg, maar 2x zo duur betekent natuurlijk niet 2x zo goed!?

Het gaat toch om het uitgangsvermogen?
En met name de 2 kanaals 8 ohm.
Merk je een upgrade van 100W bij 8 ohm naar een van 125W?(Een upgrade van 700 euro)
Wil je extra snufjes dan betaal je uiteraard meer.

Even ontopic:

Deze week eens een afspraak maken bij de locale dealer. Ben benieuwd naar de Zensor 7

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Ik begreep uit de specs en verkoper dat de Marantz N1604 voldoende is voor de basisgebruiker/leek.
Ik vraag me af of ik het verschil goed zal horen tussen deze 2 versterkers, afkomende van een 5 jaar oude Pioneer VSX817.

De komende tijd houd ik de pioneer, dus wellicht wordt het volgend jaar toch de duurdere Marantz. De reden waarom ik de N1604 koos was om het formaat. De SR5008 past qua hoogte niet in mijn meubel :(

@Hann1Bal, ik heb de zensor 5/7 en de Ikon 5 gehoord o.a. De Zensor 7 sprak mij qua formaat niet zo aan. Speaker is een stukje groter en daar gaat vrouwlief niet mee akkoord. Qua geluid vond ik de iKon prettiger klinken dan de Zensor. Na 10 minuten luisteren naar de Zensor vond ik de Ikon minder 'vermoeiend' aan mijn oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Is er wellicht een andere versterker die jullie adviseren die een stuk 'lager' is? Ik heb in mn kastje 10cm ruimte om hem erin te schuiven..ietsje groter moet ik de achterplaat er al afhalen en hem er zo inschuiven haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik ben pas naar iear in Tilburg gegaan om de Zensor 5's te luisteren. Na nog wat verschillende speakers kan ik er niet omheen. De Zensor 7's zijn op alle fronten beter en zuiverder (voor mij..).

Ik denk dat ik ze aankomende vrijdag ga ophalen. Ik moet voor die tijd een versterker regelen, en zit nu naar een low-end te kijken. Ik wil over een jaartje of 3 overgaan op HDMI 2.x en er zeker van zijn dat er HDCP 2.2 op zit. Op dit moment is dat alleen bij de Onkyo TX-NR636 (a 600,- wat ik teveel vind!).

De speakers heb ik getest op een Onkyo TX-NR535 (mist de HDCP 2.2), wat goed klonk met 100 watt output.
Ik zit nu zelf te kijken naar de Denon X1000, welke alle features heeft die ik wil. Echter heeft deze 'maar' 80 watt output.

Een andere optie zou de Pioneer VSX-528-K zijn, maar liever niet (heeft wat meer power met 130w).

Denken jullie dat de Denon een goede keuze zou zijn? Het lijkt me dat de boxen hier toch wel goed uit de verf mee zullen komen, of sla ik de plank mis?

/edit
De Onkyo TX-NR525 is op zich ook een kandidaat. Zie wel dat de Denon de enige is die 8Ohm aangeeft, de rest (en de boxen) 6. Zou dit een probleem kunnen zijn bij een 5.1 hook up? Damn, dat gehele Ohm verhaal vind ik nog steeds vaag. Zeker omdat het veranderd bij meer speakers. :)

[ Voor 12% gewijzigd door ixl85 op 14-06-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ixl85 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 16:26:
Ik zit nu zelf te kijken naar de Denon X1000, welke alle features heeft die ik wil. Echter heeft deze 'maar' 80 watt output.

Een andere optie zou de Pioneer VSX-528-K zijn, maar liever niet (heeft wat meer power met 130w).
Gebruik de search eens en zoek op vermogens, dat is veel vaker aan bod gekomen en je bent niet de eerst die zich blind staart op leuke getallen. Zie bijvoorbeeld FeaR in "Nieuw huis, nieuwe home cinema set :)" en voor meer uitleg [FAQ] Audio.
Damn, dat gehele Ohm verhaal vind ik nog steeds vaag. Zeker omdat het veranderd bij meer speakers. :)
Ook over impedantie staat er genoeg in de [FAQ] Audio, ook op die waarde hoef je niet te letten. Sowieso is een Dali van 6 Ohm nietszeggend, een speaker fluctueert in het bereik qua impedantie. Kan wel tot onder de 4 Ohm tot over de 16 Ohm zijn, dus zo'n nominale 6 Ohm zegt niets.

Lange verhaal kort is dat je vooral niet op cijfertjes moet letten (zeker niet als je nieuw bent in deze wereld) en het is ook zeker niet nodig om speaker en receiver op elkaar af te stemmen qua cijfers. Om het verschil aan te geven: het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan het verschil tussen die 80 en 100 Watt die jij aanhaalt. En waarom ik 1 en 2 Watt aanhaal, omdat je daar veelal genoeg aan hebt om een speaker in een huiskamer te laten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik heb behoorlijk wat gelezen (incl de faq), maar wanneer het een 5.1 setup wordt en de ohm weer veranderd, ben ik de draad kwijt.
Het is in elk geval een geruststelling dat het gewoon kan. Ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te begrijpen, maar dat blijft vrij lastig in korte tijd. Ik ben gewoon heel erg benieuwd wat het verschil is als je er naar luistert (misschien hoor je wel geen verschil).
Dit zal m'n eerste fatsoenlijke audio setup worden... vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik heb zelf een Dali 4.0 setup (2x zensor 5, 2x zensor 1) op een Denon 2113.
Ik ben begonnen met de zensor 5, mijn plan was om uiteindelijk naar 5.1 te gaan, maar naar mijn idee is de bassweergave en helderheid van het geluid al ruim voldoende, waardoor ik uiteindelijk bij 4.0 ben blijven steken. Die 7-ens zullen waarschijnlijk alleen maar minder noodzaak bieden voor een 5.1 set.

Uiteraard, smaken verschillen en de een wil dat de ramen eruit trillen en voor de ander is dat niet noodzakelijk, maar ik wil alleen maar aangeven dat Denon en Dali voor mijn gevoel keurig hand in hand gaan. En dat deze combinatie boven mijn aanvankelijke verwachting presteert.

Nu ik jouw bericht lees over de zensor 7, ben ik geneigd een upgrade te doen. Misschien zelf maar eens het verschil gaan luisteren.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 15-06-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33xwuo9.jpg

Ik ben geslaagd. 2x de ikon 5 op mijn oude pioneer vsx817. Past helaas niet goed in het meubel dus volgende project is een versterker;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:09
LA-384 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 10:03:
Ik ben begonnen met de zensor 5, mijn plan was om uiteindelijk naar 5.1 te gaan, maar naar mijn idee is de bassweergave en helderheid van het geluid al ruim voldoende, waardoor ik uiteindelijk bij 4.0 ben blijven steken. Die 7-ens zullen waarschijnlijk alleen maar minder noodzaak bieden voor een 5.1 set.

Uiteraard, smaken verschillen en de een wil dat de ramen eruit trillen en voor de ander is dat niet noodzakelijk, maar ik wil alleen maar aangeven dat Denon en Dali voor mijn gevoel keurig hand in hand gaan. En dat deze combinatie boven mijn aanvankelijke verwachting presteert.

Nu ik jouw bericht lees over de zensor 7, ben ik geneigd een upgrade te doen. Misschien zelf maar eens het verschil gaan luisteren.
Wat je niet hoort - of niet hebt gehoord - mis je niet. Ik heb zelf de Dali Zensor 7 genomen, omdat ik ze mooier vond - groter is beter :P - maar ook omdat ze voller klonken.

Om één of andere reden wilde ik op een gegeven moment een subwoofer, en deze staat er nu ook een paar dagen en dat is écht op alle fronten een hele andere ervaring. Als we nu de subwoofer uitzetten klinkt alles vlak en flets, terwijl we hiervoor altijd in twijfel trokken of een subwoofer wat zou kunnen betekenen.

Voordat ik deze Dali's had, moest ik het doen met JBL melkpakjes en ook daarvan dacht ik 'toen-der-tijd': "Hoe kan dit nou ooit mooier gaan klinken?". 8)7

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85

Ja, zo kijk ik er ook tegenaan hoor. 5.1 is een meer jaren plan en heeft geen haast. Het gaat me voornamelijk om de 2.0 in goede kwaliteit. Daarna een center speaker er bij. De achterste boxen kan ik op dit moment vullen met oude meuk. Maar ach, het is alleen ter ondersteuning (bij films). Dat komt allemaal wel.
Een sub zit totaal nog niet in de planning. Ik vind het vaak overbodig. Natuurlijk wel leuk, maar geen noodzaak.

Pas op met de Zensor 7! Ik had de q-acoustics 2050i, Zensor 5 en B&W 684 op m'n lijstje staan. Stuk voor stuk krijgen ze hoge cijfers. Maar toen de 7's aangingen, was het alsof ik het licht zag :p.
In mijn geval: What has been heard cannot be unheard. Het kan je dus wel wat geld gaan kosten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Ik had dus precies hetzelfde als jij toen ik bij iEar ging luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb de 5.1 set met de Zensor 7. Vergeet niet dat de meeste muziek nog steeds 2.0 is en alleen uit de fronts komt. Ja, je kunt de sub er wel bij aanzetten, maar dat helpt alleen in de laagste frequenties. Iedereen moet natuurlijk vooral kiezen en de 5 is voor jou misschien prima. De sub is zeker nodig voor films. (Als je eenmaal een sub hebt, wil je niet meer zonder ;)) De sub staat met muziek alleen meestal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Ik lees en hoor veel over het gebruik van een Apple TV icm je installatie. Mijn versterker heeft geen netwerkfunctionaliteiten, dus in combinatie met een Apple TV kan ik toch muziek van mijn iPad naar de versterker streamen.

Is dat de voornaamste functie waarom ik een Apple TV zou kopen (buiten Netflix om natuurlijk) of zijn er nog andere voordelen audio-wijs gezien..Waar gebruiken jullie hem voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Queros schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:58:
Ik lees en hoor veel over het gebruik van een Apple TV icm je installatie. Mijn versterker heeft geen netwerkfunctionaliteiten, dus in combinatie met een Apple TV kan ik toch muziek van mijn iPad naar de versterker streamen.

Is dat de voornaamste functie waarom ik een Apple TV zou kopen (buiten Netflix om natuurlijk) of zijn er nog andere voordelen audio-wijs gezien..Waar gebruiken jullie hem voor?
Wat dacht je van NIET? :) Ik vind Apple TV erg limiterend in mogelijkheden. Ik heb er dus een Zotac Zbox staan die XBMC draait. Mijn receiver, Marantz SR6008, doet airplay. Ik denk alleen dat dit niet het topic voor deze discussie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ze staan er, sinds vrijdag!
Wat een heerlijke ervaring, om zo een filmpje te kijken of je audio te luiseren.

De setup is nog niet helemaal goed. We gaan voor een nieuwe TV (55" ivm overbruggen van 6 meter brede woonkamer...) die aan de muur komt te hangen. Nieuwe tv meubel (niet zwart) waar de versterker en de center speaker (die pas komt als we het meubel hebben) in past. Op dit moment is de opening in het meubel 15 cm. Mn x1000 heeft de zelfde hoogte (en krijgt zo dus geen ventilatie) en de Dali Vokal is 16.1cm.
De rechter box komt rechts v/d open haard te staan.
Maar toch wat pics;
Afbeeldingslocatie: http://post-human.info/dali/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://post-human.info/dali/2.jpg
Ja baas, dat ziet er goed uit ;)

Afbeeldingslocatie: http://post-human.info/dali/3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:04
Dat zijn flinke japie's hè, die Zensor 7 ;-) Het past gelukkig nog nét bij je onder de trap.

Omdat ik zelf wat minder ruimte heb en nog niet zo'n grote woonkamer heb, ben ik voor de Zensor 3 gegaan. Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben voor de beste plaatsing? Ik heb een 3-stuks brede 'Besta' meubel van Ikea (de hoge variant van 3 vakken) en daar staan ze op: naast de tv en ongeveer 5 cm van de muur af, 150 cm uit elkaar.

Ik stuur ze aan met een X1000 maar ik ben nog niet helemaal tevreden over het geluid, dat kan ook aan de receiver instellingen liggen natuurlijk. Moeten ze meer naar voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ze zijn idd flink! Maar zo klinken ze ook. De setup gaat wel veranderen zoals aangegevn.. Maar dat laat nog wel 1 a 2 maanden op zich wachten.

De speakers zou ik minimaal 20 a 30 cm van dr muur plaatsen.
Wat vind je er eigenlijk niet lekker aan? Als je ze in een hoek hebt zitten, klikt de bas vaak ook wat forser. Het weerkaatst dan nm meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53

page404

Website says no

Iemand hier ervaring met Dali speakers in combinatie met een Harman Kardon A/V receiver? Ik bedoel dan niet die all-in-one dingen incl. playmobil speakers maar eentje uit de AVR serie, bv de AVR-230. Hoe klinken die? Volgens mij is H-K vrij neutraal, wat wel wenselijk is bij Dali.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ahhh shit.
Kwam er gisteren achter dat een tweeter (linker box) is beschadigd ofzo. Bij hogen tonen is ie niet zuiver.
De verpakking was natuurlijk door het oud papier opgehaald die ochtend.

Terug naar iear die hem gaan reparenen indien het de tweeter is.
Pffff... echt zo'n 1 op 1000 dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen,

Ik weet dat de zensor 5 als vloerstaander beschreven staat maar zou dit slecht zijn mocht deze hoger geplaatst worden? Zeg maar op 40cm of 83cm.
De bovenkant van de tv zou wel nog iets hoger komen dan de bovenkant van de luidspreker.

De reden waarom ik dit vraag :
Omdat deze bij de 5.1 set steken en ze daar toch wel een mooie promotie op geven.
Het is een slank design en vind ze wel passen naast de tv.
Ze zouden in de schouw moeten verwerkt worden. Zelf zie ik het als een insprong van 1,8 m breed waar tv en luidsprekers tesamen in staan. Tv is ongeveer 123cm breed (55").

Dat het niet ideaal is weet ik wel maar ik vraag het me af of het problemen zou kunnen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 13:20:
Hoi allen,

Ik weet dat de zensor 5 als vloerstaander beschreven staat maar zou dit slecht zijn mocht deze hoger geplaatst worden? Zeg maar op 40cm of 83cm.
De bovenkant van de tv zou wel nog iets hoger komen dan de bovenkant van de luidspreker.

De reden waarom ik dit vraag :
Omdat deze bij de 5.1 set steken en ze daar toch wel een mooie promotie op geven.
Het is een slank design en vind ze wel passen naast de tv.
Ze zouden in de schouw moeten verwerkt worden. Zelf zie ik het als een insprong van 1,8 m breed waar tv en luidsprekers tesamen in staan. Tv is ongeveer 123cm breed (55").

Dat het niet ideaal is weet ik wel maar ik vraag het me af of het problemen zou kunnen opleveren?
Denk wel dat het kan...

Maar uh 55 inch is geen 123cm. Dat moet 140cm ofzo zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diagonaal is 55" idd ongeveer 140cm. Maar aangezien ik de breedte van de uitsparing in de schouw op 180cm neem meet ik ook de tv in de breedte ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
FYI, de speaker die een raar bijgeluid maakte is gemaakt.
IEAR had het probleem samen met mij ook vastgesteld. De speaker ging naar de technische dienst van DALI. Na een paar dagen kreeg ik een telefoontje van IEAR dat ze niks konden vinden (wat raar was). De hele speaker is uit elkaar geweest, alles doorgemeten enz.
Speaker terug gebracht naar IEAR, daar een nacht lang piano muziek afgespeeld (daar was het het best hoorbaar), maar weer niks.

Het zou kunnen zijn dat er ergens een draadje in de speaker tegen een ander component aankwam wat bij het vervoeren weer anders is gaan hangen.
Ik weet het niet, IEAR ook niet. Vage klacht.
Eindpunt: Speaker werkt, ik blij met de goede service, IEAR blij dat ik blij ben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Heb mezelf vorige week een denon avr-x4000 kado gedaan.

Nu ben ik nog zoekende naar speakers voor dit systeem daar mijn huidige set denon 5.1 speakers niet geheel passend zijn met zo een receiver.

Ik ben geen echte hifi man en zal dan ook geen verschil merken als een speaker de laatste paar procenten eruit weet te krijgen..
Wel kan ik een mooi, warm, vol geluid waarderen.

Ik ben gaan luisteren naar diverse speakers i.c.m. deze denon receiver.
Mijn keuze is gevallen op de Dali speakers, maar ik twijfel over het model.

De bedoeling is om eerst de 2 frontspeakers te vervangen, en nadien de achterspeakers.

Omdat ik gebruik maak van een sub wil ik eerst de de Zensor 1 of Zensor 3 inzetten.
Indien deze niet voldoen gaan deze dienen als surround speaker en zal dan de Zensor 5 of 7 willen gaan aankopen voor het gebruik als frontspeaker.

Is het verstandiger om dan de Zensor 3 i.p.v. de Zensor 1 te nemen? Of past de 3 beter bij het vermogen van de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik vind de vraag erg lastig. Als je ze als fronts gaat gebruiken zou ik de 3 nemen. Die heeft wat meer body en completer geluid. Als surround speaker heb ik zelf de 1 genomen omdat ze echt verbazingwekkend goed geluid geven. Dat gaat heel goed samen met de Sub en de 7's als front. De dooddoener komt weer om de hoek kijken: Beluister ze zelf. Als jij de 1 goed vindt, waarom zou je dan de 3 kiezen?

Heb je straks genoeg ruimte voor de 3 als surround luidspreker, dan kun je heel goed de 3 kiezen.

Mijn overweging om de 1 te nemen ipv de 3 is het erg kleine verschil tussen de 2, toen ik ze ging luisteren. Ik was verbaasd over het geluid wat uit de 1 kwam. Anderen stellen dat de 3 echt een stuk beter is.

Wat ik niet lees is de grootte van de kamer. Dat kan veel uitmaken in dit geval. De 3 zal net even wat meer kunnen, maar dat hangt van het gewenste volume af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Kamer is een soort van L-vorm. Totaal 9.70 lang, de eerste 5 meter 4 meter breed, de laatste 4.70 meter 7.80 breed.
De speakers komen voor in het zit gedeelte te staan, dus op het stuk wat 5 bij 4 is. De fronts en center tegen de lange wand. De surrounds komen tegenover te staan op de korte wand van 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Willianv schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:41:
Kamer is een soort van L-vorm. Totaal 9.70 lang, de eerste 5 meter 4 meter breed, de laatste 4.70 meter 7.80 breed.
De speakers komen voor in het zit gedeelte te staan, dus op het stuk wat 5 bij 4 is. De fronts en center tegen de lange wand. De surrounds komen tegenover te staan op de korte wand van 5 meter.
Duidelijk. Er is niemand die je nu uitsluitsel kan geven. De akoestiek van de ruimte is ook afhankelijk van nog tal van andere variabelen. De ruimte is wel klein genoeg om van goed geluid te kunnen voorzien door de 1's.

Of jij dat ook vindt, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Hoe zeker is het dat je wilt uitbreiden met vloerstaanders en de boekenplankluidsprekers in wilt zetten als rears? Als je dat vrij zeker weet, zou ik persoonlijk de 1's kiezen. Echt een verkeerde keuze lijk je niet te kunnen maken denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:39
Ik zat met hetzelfde 'probleem'. Heb tijdens de luistersessie weinig verschil gehoord, buiten dat de 3’s ‘wat’ voller waren. Voor mij in elk geval onvoldoende om de ze te kiezen boven de Zensor 1’s. Ik heb de 1’s icm. een x2000 en ben nog steeds erg tevreden :). Wat het belangrijkste is, is dat je bedenkt hoe ver je van de speakers zit. Als dit verder is dan zo’n 3 meter zou ik voor de 3’s gaan. Deze kunnen naar mijn idee de ruimte dan beter vullen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vitamine op 25-08-2014 16:00 ]

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:04
Ik heb een X1000 met Zensor 3's en ben er ook erg tevreden over, kamer is 5m breed en 7m diep. Voor die ruimte zijn ze ideaal, ze staan op 70cm hoogte. Ik heb ze echter gekocht als 2.0 setup, en niet om ze op korte termijn als rear's in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreke008
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-01-2023
Willianv schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:49:
Heb mezelf vorige week een denon avr-x4000 kado gedaan.

Nu ben ik nog zoekende naar speakers voor dit systeem daar mijn huidige set denon 5.1 speakers niet geheel passend zijn met zo een receiver.

Ik ben geen echte hifi man en zal dan ook geen verschil merken als een speaker de laatste paar procenten eruit weet te krijgen..
Wel kan ik een mooi, warm, vol geluid waarderen.

Ik ben gaan luisteren naar diverse speakers i.c.m. deze denon receiver.
Mijn keuze is gevallen op de Dali speakers, maar ik twijfel over het model.

De bedoeling is om eerst de 2 frontspeakers te vervangen, en nadien de achterspeakers.

Omdat ik gebruik maak van een sub wil ik eerst de de Zensor 1 of Zensor 3 inzetten.
Indien deze niet voldoen gaan deze dienen als surround speaker en zal dan de Zensor 5 of 7 willen gaan aankopen voor het gebruik als frontspeaker.

Is het verstandiger om dan de Zensor 3 i.p.v. de Zensor 1 te nemen? Of past de 3 beter bij het vermogen van de receiver?
Mocht je de plaats en budget hebben altijd voor de 7 gaan als fronts.
Er komt zo'n mooi geluid uit daar kunnen menige speakers die het dubbelen kosten echt niet tegen tippen.
Heb meerdere spelers beluistert ook naar andere mensen geweest om daar te luisteren.
Diegeen die hier geweest zijn die waren allemaal stomverbaasd van de kwaliteit wat er uit de Zensor 7 kwam.

Panasonic TX-P50VT50E, TX-P42ST50E, Marantz SR7007, Dali Zensor 1 en 7 en SUB E-12 F, Eminent EM7380, @Smit CI+ Ziggo, Iphone 5, The new Ipad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:31
Dreke008 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:53:
[...]

Mocht je de plaats en budget hebben altijd voor de 7 gaan als fronts.
Er komt zo'n mooi geluid uit daar kunnen menige speakers die het dubbelen kosten echt niet tegen tippen.
Heb meerdere spelers beluistert ook naar andere mensen geweest om daar te luisteren.
Diegeen die hier geweest zijn die waren allemaal stomverbaasd van de kwaliteit wat er uit de Zensor 7 kwam.
Dit beaam ik. Ik was zelf eerst aan het kijken voor de Zensor 1, maar bij het kennismaken met de 3 vond ik de 1 wat dof en weinig body hebben.
Daarna ook de 5 en 7 gehoord en de 7 zijn wel echt mooi qua geluid!

Zelf nu voor 2x de Zensor 3 gegaan, ook om deze later misschien als rear te gaan gebruiken. Alleen moet je er rekening mee houden dat je dan wel grote rear speakers hebt, wat niet iedereen fijn vindt....

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreke008
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-01-2023
Xerox schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:45:
[...]

Dit beaam ik. Ik was zelf eerst aan het kijken voor de Zensor 1, maar bij het kennismaken met de 3 vond ik de 1 wat dof en weinig body hebben.
Daarna ook de 5 en 7 gehoord en de 7 zijn wel echt mooi qua geluid!

Zelf nu voor 2x de Zensor 3 gegaan, ook om deze later misschien als rear te gaan gebruiken. Alleen moet je er rekening mee houden dat je dan wel grote rear speakers hebt, wat niet iedereen fijn vindt....
Zoals je kunt zien in mijn voetnoot heb ik de 1, de 3 was destijds niet op de markt.
Ik heb de 1 voor de lol eens als fronts gebruikt samen met de sub, lfe+main uiteraard ingesteld.
Moet zeggen dat ik verbaasd was wat de 1 presteerde, en dat voor die klein speakers.
Gelukkig lees ik uit testen als je ze als back gebruikt er niet veel verschil in zit.
Waren ze toen op de markt had ik wel de 3 genomen, al was het voor de heb O-)

Verder ben ik meer dan tevreden met de set.
Als je bedenkt dat ik de Marantz SR7007 zeker tot 85% kan zetten totdat ik iets aan vervorming hoor.
Dus de Zensor 7 is een hele volwassenen speaker wat zeker voor zijn prijs uitmuntend presteert.

Panasonic TX-P50VT50E, TX-P42ST50E, Marantz SR7007, Dali Zensor 1 en 7 en SUB E-12 F, Eminent EM7380, @Smit CI+ Ziggo, Iphone 5, The new Ipad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik kan voor 75 euro een setje dali type 505 zuilen overnemen. Speakers klinken volgens de verkoper nog super, maar 1 staander heeft aan de behuizing zelf wat optische schade. Is dit een goede deal voor deze speakers?

ik wil er overmorgen even een kijkje gaan nemen, luisteren is geen probleem.

• Willianv
  • Niet online
Ik heb inmiddels de Zensor 1 besteld. Benieuwd of deze voldoen als fronts, of dat ik ze toch maar als surrounds ga inzetten.

Hoop ze morgen binnen te krijgen.

• Wackmack
Front zijn ze wel heel minimaal echter voor surround is het meer dan prima.

• nielsnielsniels
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-12-2022
Beste mensen,

Voor mijn nieuwe appartement wil ik een mooie 2.0 of 2.1 set aanschaffen. Ook de versterker zal nieuw gekocht worden en is dus af te stemmen op de speakers. Ik ben me al een tijd aan het orienteren en vind de Dali zensor lijn erg mooi en heb de zensor 3 en zensor 7 ook al in een winkel gehoord. Helaas was het toen niet mogelijk om er een subwoofer bij te horen, want daar gaat mijn vraag over;

Ik twijfel erg of ik er voor zal kiezen om 2x de zensor 7 te nemen als 2.0 set óf 2x de zensor 3 met een subwoofer van Dali erbij als 2.1 set (bijvoorbeeld de E-9F). Qua prijs kom je dan ongeveer op hetzelfde uit.

In de winkel was het natuurlijk goed te horen dat de zensor 7 een stuk beter het laag kan weergeven dan de zensor 3 (al vielen die zeker niet tegen!), maar ik vraag me af of 2x een zensor 7 in staat zijn om een subwoofer overbodig te maken. Het zou zonde zijn dat ik straks de zensor 7 heb en daarna toch nog een subwoofer aanschaf omdat het laag toch tegen valt, want dan had ik, denk ik, beter 2x een zensor 3 kunnen nemen met subwoofer.

Lang verhaal kort: 2x zensor 7 als 2.0 set óf 2x zensor 3 met subwoofer (bijvoorbeeld de E-9F)?

De ruimte waarin de set komt te staan is ongeveer 30m2

Alvast bedankt voor de reacties!

• Wackmack
Zou toch voor de Dali 7 gaan icm een BK subwoofer, zie http://www.ra-subwoofers.nl/

Deze subwoofer zijn de koning voor jou budget. Ze zijn ook veel te vinden op de 2e hands markt.

• nielsnielsniels
Versteegrob schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:35:
Zou toch voor de Dali 7 gaan icm een BK subwoofer, zie http://www.ra-subwoofers.nl/

Deze subwoofer zijn de koning voor jou budget. Ze zijn ook veel te vinden op de 2e hands markt.
Zeg je hiermee dat 2 zensor 7 als 2.0 niet voldoende laag weer geeft? Ik heb geen budget genoemd en heb ook nog geen specifiek bedrag. Ik wil wel het liefst alles van Dali. Het oog wil ook wat :)

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:46
nielsnielsniels schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:51:
[...]

Zeg je hiermee dat 2 zensor 7 als 2.0 niet voldoende laag weer geeft? Ik heb geen budget genoemd en heb ook nog geen specifiek bedrag. Ik wil wel het liefst alles van Dali. Het oog wil ook wat :)
De Zensor 7 speakers gaan niet erg laag en zijn zeker niet full range, dus je zult altijd de laagste tonen missen.

Zensor 7: Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 40 - 26,500
Zensor 3: Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 50 - 26,500

Het verschil wat je in de winkel hebt gehoord is dus een extra 10 Hz aan de 'onderkant'. Een beetje subwoofer heeft een -3 dB van 20 Hz, dus dat is nog eens 20 Hz lager dan de Zensor 7. Dit is dus nog een veel groter verschil dan het verschil in laag tussen de 7 en 3 die je hebt gehoord.

In jou geval zou ik voor een 2.1 set gaan, dus twee Zensor 3 speakers. Ik ben zelf niet zo weg van de subwoofers van Dali, de prijs / kwaliteit is een stuk minder dan bij subwoofers van BK en SVS vind ik. Als je voorkeur naar een sealed subwoofer uitgaat zou ik deze en deze aan willen raden.

Als je in de buurt van Groningen woont mag je een vergelijkbare setup komen beluisteren (zie signature) ;)
Dreke008 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 01:05:
Ik heb de 1 voor de lol eens als fronts gebruikt samen met de sub, lfe+main uiteraard ingesteld.
LFE + MAIN is geen goed idee.

"The LFE+Main selection is a bad idea because it ends up doubling the bass in the overlap region and this can cause muddy bass. So my suggestion is to connect the sub to the Sub Out (line level) and set the mode to LFE. Then both Audyssey and the AVR bass management can work as intended."

"LFE+Main is another bad idea. It doubles the bass by sending it to the speaker and sub even if the speaker is set to Large. That can cause boomy bass in the overlap region. You should only use LFE mode."

[ Voor 23% gewijzigd door nMad op 28-08-2014 20:40 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsnielsniels
nMad schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:35:
[...]

De Zensor 7 speakers gaan niet erg laag en zijn zeker niet full range, dus je zult altijd de laagste tonen missen.

Zensor 7: Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 40 - 26,500
Zensor 3: Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 50 - 26,500

Het verschil wat je in de winkel hebt gehoord is dus een extra 10 Hz aan de 'onderkant'. Een beetje subwoofer heeft een -3 dB van 20 Hz, dus dat is nog eens 20 Hz lager dan de Zensor 7. Dit is dus nog een veel groter verschil dan het verschil in laag tussen de 7 en 3 die je hebt gehoord.

In jou geval zou ik voor een 2.1 set gaan, dus twee Zensor 3 speakers. Ik ben zelf niet zo weg van de subwoofers van Dali, de prijs / kwaliteit is een stuk minder dan bij subwoofers van BK en SVS vind ik. Als je voorkeur naar een sealed subwoofer uitgaat zou ik deze en deze aan willen raden.

Als je in de buurt van Groningen woont mag je een vergelijkbare setup komen beluisteren (zie signature) ;)
Dank voor de reactie! Ik zal eens verder kijken naar de subwoofers die je aangaf. Ik woon in het zuidwesten van het land dus ik kom heel wat winkels tegen met Dali producten voordat ik in Groningen ben ;) maar bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Ook ik ben op zoek naar een subwoofer, voor mijn 2.0 Dali Ikon 5 MKII opstelling.
Qua design vind ik de Dali subwoofers wel mooi en gevoelsmatig wil ik alles van hetzelfde merk :)

Dali Sub E-9, E12 en de Ikon Sub MK2 zijn beschikbaar op hifiklubben.nl, maar met een behoorlijk verschil in prijs variërend van 499, 699 tot 999. Mijn vraag..wat is dan voor een gemiddelde huiskamer goed?

en los van de subwoofer, heeft het zin om voor 3.1 te gaan? Of is het meer een keus van 2.1 -> 5.1?

Hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Wederom zou ik je dat persoonlijk niet aanraden en zou ik voor een subwoofer van één van de subwoofer specialisten gaan, zoals Velodyne, SVS en BK. Deze subwoofers hebben veel meer kwalitatief en kwantitatief laag per euro dan een subwoofer van Dali. Bij een combinatie van een subwoofer en de rest van de speakers hoef je sowieso geen geluid te 'machen'.

Als ik zou gaan upgraden zou het in de volgorde van 2.0 > 2.1 > 3.1 > 5.1 zijn.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
En alleen een 3.1 opstelling? Of is dat raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Nee hoor, dat is niet raar. Dan mis je alleen de surroundeffecten uit 5.1+ content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:13
Terrz schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 17:49:
Ik kan voor 75 euro een setje dali type 505 zuilen overnemen. Speakers klinken volgens de verkoper nog super, maar 1 staander heeft aan de behuizing zelf wat optische schade. Is dit een goede deal voor deze speakers?

ik wil er overmorgen even een kijkje gaan nemen, luisteren is geen probleem.
Als ze goed klinken, gewoon doen.
Zijn prima speakers!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:06
Vandaag bij Hi-Fi Klubben geweest om eens te gaan luisteren naar een aantal speakers. Ik heb een demonstratie gehad van de Dali IKON 6 MK2, de IKON 5 en de Zensor 5 (al dan niet i.c.m. sub en overige surround sound speakers). Ik vond vooral de IKON 6 MK2 erg mooi klinken, had net iets meer om het lijf dan zijn kleinere broertje IKON 5 en het klonk ook wat beter dan de Zensor 5. Het prijsverschil met beide is echter wel een dikke €200,- per stuk, wat mij ergens een beetje doet twijfelen of dat het verschil waard is. Ik wil de set voor films en muziek gaan gebruiken en ben van plan om eerst klein te beginnen (2.0) en dan steeds verder uit te bouwen (i.v.m. de kosten) naar surround. De ruimte die gevuld moet worden is ongeveer 30m2, maar ik wil graag een set hebben die toekomstproof is (vanwege toekomstige verhuizingen). Qua budget moet het redelijk blijven, €2000,- is de absolute max, minder is natuurlijk altijd beter. Mijn huidige keuze zou de IKON 6 i.c.m. de Denon X3000W zijn.

De verkoper raadde mij aan om minimaal een Denon X2100W te nemen en eigenlijk het liefst een X3100W. Wanneer ik de X3100W echter vergelijk met de X3000W, zie ik weinig verschil (behalve Wifi, wat ik niet nodig heb). Is een X3000W ook toereikend, of is de X3100W toch beter?

Hebben jullie nog op- of aanmerkingen? Ik zit nog steeds in een oriënterende fase en sta open voor alle suggesties :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dali Ikon 6 sowieso :+ staat hier ook, weinig op aan te merken en in die prijsklasse gewoon 1 van de beste. de ribbon tweeter is totaal niet te vergelijken met de tweeter van de zenzor. Die 2x200€ doet maar 1x pijn, maar later spijt krijgen doet elke keer pijn als je naar de ikon 5 of de zenzor luistert :P

Als je eerst 2.0 luistert kun je ook beginnen met een 2.0 versterker, zoek een leuke Yamaha, Onkyo, Denon, Marantz etc. van marktplaats. Desnoods een model welke je later op power amp direct, direct-pass of main kunt zetten (elk merk verzint er een ander naampje voor), waardoor je hem later als eindversterker kunt inzetten.
Jammer genoeg hebben niet veel nieuwe modellen die optie. En indien wel, ga je richting de 1000€... Zoals Onkyo A9070 die ik gebruik, of een Marantz PM-KI Pearl welke weer wat compacter is.
De meerkanaals receivers kunnen qua geluid natuurlijk niet tippen aan het geluid van een goeie stereo versterker in dezelfde prijscategorie, daar haal je veel meer detail en vermogen uit.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 04-09-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:06
_ferry_ schreef op donderdag 04 september 2014 @ 17:58:
Dali Ikon 6 sowieso :+ staat hier ook, weinig op aan te merken en in die prijsklasse gewoon 1 van de beste. de ribbon tweeter is totaal niet te vergelijken met de tweeter van de zenzor. Die 2x200€ doet maar 1x pijn, maar later spijt krijgen doet elke keer pijn als je naar de ikon 5 of de zenzor luistert :P
Das duidelijk :+. Is ook een beetje mijn eigen insteek: als je iets doet, doe t dan goed...
Als je eerst 2.0 luistert kun je ook beginnen met een 2.0 versterker, zoek een leuke Yamaha, Onkyo, Denon, Marantz etc. van marktplaats. Desnoods een model welke je later op power amp direct, direct-pass of main kunt zetten (elk merk verzint er een ander naampje voor), waardoor je hem later als eindversterker kunt inzetten.
Jammer genoeg hebben niet veel nieuwe modellen die optie. En indien wel, ga je richting de 1000€... Zoals Onkyo A9070 die ik gebruik, of een Marantz PM-KI Pearl welke weer wat compacter is.
De meerkanaals receivers kunnen qua geluid natuurlijk niet tippen aan het geluid van een goeie stereo versterker in dezelfde prijscategorie, daar haal je veel meer detail en vermogen uit.
Ik denk dat ik de set binnen 2 maanden uitbreid met een sub en dat binnen 6 maanden de rest van de 5.1 set er ook zal staan, dus dan is direct een surround receiver aanschaffen wel zo makkelijk denk ik. Ook ben ik nog niet zo bedreven qua geluid en aansluiten, dus het hele verhaal over eindversterkers, etc moet ik nog onder de knie krijgen :p. Maar heb jij een specifieke surround receiver die je zou aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, voor die 2 maanden heeft het niet zoveel zin nee. Surround zou ik niet weten eerlijk gezegd, kijk dermate weinig films dat een 5.1 setup niet zo heel veel nut heeft. En de meeste klinken met een 2.1 setup ook prima wat mij betreft.
Maargoed, qua receivers, de Dali's hebben mooie tweeters, de versterker/receiver moet daar mee om kunnen gaan. Ik heb jaren terug een Marantz gehad. "warm geluid" noemen ze dat. Wat er eigenlijk gewoon op neer komt dat de bass niet goed gecontroleerd is, en de hoge tonen weinig detail bevatten :P Zonde van je speakers dan.
Pagina: 1 ... 6 ... 37 Laatste