Gotech86 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:54:
Het wordt of de dali ikon 5 mk2 of de dali ikon 6 mk2 ik twijfel nog een beetje. Het design van de ( lekker klein en smal) van de ikon 5 staat me wel aan, ik ben alleen bang dat hij in films te weinig kracht zal hebben

misschien dat ik er dan nog een subwoofer bij moet nemen. De dali ikon 6 klonk dermate krachtig dat het daarbij niet nodig lijkt te zijn. Wat denken julie en wat voor subwoofer zouden jullie eventueel aanraden.
Edit / update
Ben overstag gegaan gisteren en heb toch de ikon 5 mk2 aangeschaft onder meer door dat hij net wat kleiner is en beter in het interieur past. Ik kan je vertellen dat ik geen subwoofer mis bij het kijken van films het geluid is ieder geval duizendmaal beter dan de gemiddelde bioscoop waar ik heen ga ( avangers trailer word je overrompelt). Voor echt het super lage geluid zal je nog wel een subwoofer nodig hebben maar het is zeker geen vereiste ! Ik ben er echt super blij mee

Even een oude post quoten, omdat ik een beetje in dubio ben over de aanschaf van Dali ikon speakers. Ik heb nu een set
Celestion 300 speakers met een behoorlijk diep maar ook niet al te gecontroleerd laag. Ik houd wel van een beetje warm geluid, maar er mag ook wat detail inzitten. Merk dat ik de metalen tweeter van de Celestion soms wat te scherp vind.
De Dali Ikon 5 speakers (niet de mk2 versie) heb ik al eens gehoord, ik was toen erg onder de indruk. Het klonk allemaal heel lekker. Beetje warm, mooi hoog. Twijfel alleen een beetje of ik mezelf tekort doe met de Ikon 5, of ik niet beter kan speuren naar een 6, al dan niet de de Hobo special edition. Echter zo'n grote kamer heb ik ook weer niet (4 bij 4 meter) dus als ik bij What hifi lees 'These are big speakers and need plenty of space around them to work well' dan denk ik tja, misschien to much die Dali 6?
De Hobo special edition is na de 'gewone' Ikon 6 uitgekomen, en voor de mk2. Weet iemand hier of de aanpassingen die in de Hobo editie lijken op die in de mk2 versie?
In recensies lees ik o.a. het volgende:
Ikon 6 Hobo:
De Hobo Special Edition is vrijer en preciezer in de weergave van onder meer de hoge tonen, waarmee of waardoor meer detail vrijkomt en de uitstekende tweeter combinatie waar Dali binnen de prijsklasse volkomen uniek mee is nog meer laat zien waartoe hij in staat blijkt
Ikon 6: Yes, some rival speakers will offer higher levels of refinement and bass slam for the money. However, the Ikons have such a wonderfully open and fluid presentation that such things simply cease to matter. Not many can match
the Ikon 6's combination of full-bodied midrange, treble sparkle and crisp timing. Add an impressive sense of scale into the mix (What hifi is niet mijn favoriet maar ze hebben zowel de 6 als de 6 mk2 getest)
Ikon 6 Mk2: There has been a change of sonic character with the shift to Mk II status. The sound is now cleaner, clearer and certainly more insightful.Impressive as all that sounds, there are flaws. The trade-off for greater sophistication has been a loss of enthusiasm. The speakers lack a degree of excitement that the originals had in spades. There's no doubt that the
Ikon 6 Mk 2 are better speakers than their forerunners. It's just a shame they're not more fun.
Ook vond ik nog een
test van de Ikon 5 Mk2. Daarin niet veel over de verschillen met de originele Ikon 5, maar wel een mooi verhaal met een conclusie waarin het klankkarakter van de 5 Mk2 goed wordt beschreven. En een vergelijking met de 6 gemaakt: 'Als ik zo tevreden ben over deze speakers, waarom zou je dan de Ikon 6 aanschaffen? Ik had het geluk dat ik deze ook in mijn eigen woonkamer kon beluisteren. Het verschil is dat de Ikon 6 nog iets meer kan overweldigen, het geluid is groter en gaat iets dieper, maar het klankbeeld is uiteindelijk ongeveer gelijk. Als je niet over een grote ruimte beschikt, lijkt de investering in de Ikon 6 mij overbodig'.
Misschien moet ik die conclusie maar aanhouden. :-)
Ik ga vooral voor stereo weergave, vanaf mijn buizenversterker uit china, met mijn Technics 1200 draaitafel-kloon. Logitech Squeezebox en Denon CD speler.
Wie kent de verschillende speakers en heeft er een goed advies voor me?
[
Voor 41% gewijzigd door
musicfreak op 13-04-2014 08:30
. Reden: Nog wat meer research gedaan ]