Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309

T-MOB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Andere bouw slaat eigenlijk alleen op de vorm. Mensen willen centers die horizontaal (in een kastje) onder de TV geplaatst kunnen worden. Maar qua specs heeft een ideale center dezelfde karakteristieken als je L+R. Het zijn dus gewoon full range speakers waar je prima muziek mee kunt spelen. Bij een Rubikon Vokal kun je zelfs de tweetermodule draaien. Ze doen het dan prima in een 2.1-setup.
Okok.. Maar hoe werkt die centre dan mee aan een stereo beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 13:16

page404

Website says no

Anoniem: 663309 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:42:
[...]

De correcte vraag is: hoe werkt de centre mee aan een 5-channel stereo of multichannel mode op een receiver. Ik denk dat het antwoord al in de vraag besloten ligt :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Anoniem: 663309 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:42:
[...]
Nou ja, niet natuurlijk. Maar ik denk dat multichannel stereo daar ook niet voor bedoeld is. Het lijkt me typisch een modus die je gebruikt als je een ruimte zo gelijkmatig mogelijk met geluid wil vullen. Achtergrondmuziek bij een feestje, dat soort werk.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T-MOB schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Nou ja, niet natuurlijk. Maar ik denk dat multichannel stereo daar ook niet voor bedoeld is. Het lijkt me typisch een modus die je gebruikt als je een ruimte zo gelijkmatig mogelijk met geluid wil vullen. Achtergrondmuziek bij een feestje, dat soort werk.
De vraag was ook een beetje sarcastisch.
Maar we hebben het over geluid balans uit meerdere kanalen.
Multichannel stereo komt gewoon neer op mono uit alle speakers. Of t er nou 5 of 9 zijn.

Deze zoektocht ging om een goed stereo beeld toch. Links rechts klaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:21

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Anoniem: 663309 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:25:
[...]

De vraag was ook een beetje sarcastisch.
Maar we hebben het over geluid balans uit meerdere kanalen.
Multichannel stereo komt gewoon neer op mono uit alle speakers. Of t er nou 5 of 9 zijn.

Is het niet gewoon stereo maar dan ook naar de rears L+R gescheiden en de center L+R gemixed? Dus:
- FL = L
- FR = R
- RL = L
- RR = R
- CEN = L+R
- SUB = L+R vanaf cross-over

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Is het niet gewoon stereo maar dan ook naar de rears L+R gescheiden en de center L+R gemixed? Dus:
- FL = L
- FR = R
- RL = L
- RR = R
- CEN = L+R
Bij de pioneer en marantz die ik heb gehad stond bij beide daadwerkelijk beschreven als
'Het zelfde signaal naar elk kanaal'

Maar er zijn vast nu apparaten die doen wat je beschrijft.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 663309 op 14-05-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Anoniem: 663309 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:25:
[...]
Dat weet ik niet, ik haakte in op de stelling dat het geluid rommeliger zou worden van het meespelen van een center omdat de center "daar niet voor zou zijn gemaakt". Dat lijk me niet correct, een center is gewoon een full-range speaker.

Of je verder een voorkeur hebt voor multichannel stereo of niet is een tweede. Voor pure hifi moet je natuurlijk gewoon stereo. Maar de meeste versterkers hebben tegenwoordig best goede multichannel audio opties (mijn NAD is behoorlijk acceptabel met zowel EARS als Enhanced Stereo). Ik zie daar ook wel nuttige toepassingen voor.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Anoniem: 663309 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:43:
[...]

Bij de pioneer en marantz die ik heb gehad stond bij beide daadwerkelijk beschreven als
'Het zelfde signaal naar elk kanaal'

Maar er zijn vast nu apparaten die doen wat je beschrijft.
Ik zal van de week eens kijken wat een x8500 doet met deze playlist Amazing Stereo Separation op multi channel stereo.

update: x2400 in 3.1 setup is in ieder geval FL = L, FR = R en CEN = L+R

[ Voor 7% gewijzigd door MDKlapwijk op 14-05-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 15:44
MDKlapwijk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:47:
[...]

- FL = L
- FR = R
- RL = L
- RR = R
- CEN = L+R
Dit is was je verwacht en ook wat Denon deed bij in ieder geval mijn oude AVR-1905 en mijn vader zijn AVR-1804. Bij mijn huidige AVC-X4700 is dat echter niet meer het geval. Persoonlijk vind ik dat best jammer, omdat het een goede en simpele manier was zonder gekke echo effecten om een grotere kamer gelijkmatig van geluid te voorzien.
Auro2D is een zeer goed alternatief als je op de juiste positie zit, maar niet echt gericht op feestjes waar iedereen zich door de ruimte verspreidt. Je krijgt dan toch (bewust) een scheiding in welk deel van het geluid uit welke hoek van de kamer komt. Wenselijk als je op de bank muziek luistert, maar minder fijn dan het oude multichannel stereo als je bij de eettafel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar in the end. Als je veel ruimte wilt vullen met muziek. Kan je dan niet beter 2 zones gebruiken met 2 stereo setups? Meeste avrs kunnen dat vrijwel altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mac1987
Anoniem: 663309 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:16:
Maar in the end. Als je veel ruimte wilt vullen met muziek. Kan je dan niet beter 2 zones gebruiken met 2 stereo setups? Meeste avrs kunnen dat vrijwel altijd.
Het is dezelfde ruimte. De ene keer zit je op de centrale luisterplek en wil je fatsoenlijk surround geluid. De andere keer heb je een feestje, zit/loopt iedereen verspreid en wil je de ruimte vullen met goed (stereo) geluid.
Je kunt een surround + stereo setup plaatsen, maar dat betekent minimaal 8 speakers (incl. sub) en is voor de meeste mensen wat gortig.

[ Voor 12% gewijzigd door mac1987 op 15-05-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Misschien dan de ruimte correctie software ook uitschakelen als deze is ingemeten op een centrale luisterpositie.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand al eigenaar van de io-10 of io-12?

In winkel had im ff getest naast de io-4. De klank was wel anders maar of het nou een verbetering is weet ik niet.
Verkoper opperde spotify als schuldige. Betere streamingsdienst zou betere kwaliteit geven. Maar dat geld dan toch ook voor de io-4 lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Anoniem: 663309 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:45:
Iemand al eigenaar van de io-10 of io-12?

In winkel had im ff getest naast de io-4. De klank was wel anders maar of het nou een verbetering is weet ik niet.
Verkoper opperde spotify als schuldige. Betere streamingsdienst zou betere kwaliteit geven. Maar dat geld dan toch ook voor de io-4 lijkt mij?
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat tidal wat fijner klinkt dan spotify, maar dat hoor ik ook al op de IO-6 inderdaad.
Ik had de release van de Io-10 en IO-12 een beetje gemist maar als ik de prijzen zie sla ik even over. Dan moet er wel een heel grote stap bovenop de kwaliteit van de IO-6 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

page404 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat tidal wat fijner klinkt dan spotify, maar dat hoor ik ook al op de IO-6 inderdaad.
Ik had de release van de Io-10 en IO-12 een beetje gemist maar als ik de prijzen zie sla ik even over. Dan moet er wel een heel grote stap bovenop de kwaliteit van de IO-6 zitten.
Dat was ook een beetje mijn gedachte. Maar naast elkaar zou er toch al een hoorbaar verschil moeten zijn tussen de 2 ongeacht de input. Voor dat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16

Grozno

acts without consequence!

Voor Tidal vs Spotify kun je deze testsuite gebruiken: https://abx.digitalfeed.net/list.html
Dan kun je wat de bron betreft in ieder geval testen hoe de vork in de steel zit.

[ Voor 31% gewijzigd door Grozno op 10-06-2024 14:35 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-06 13:52
De opticon lcr hangen inmiddels. Ben er tevreden mee. Zeker een stapje terug tov de rubicon staanders maar niet storend. Het is vooral bas die mist. Muzikaal doen ze het goed. Als je er een sub bij doet kun je er heel behoorlijk films mee kijken. Het zijn geen kinderachtige speakertjes iig.
Belangrijkste was dat het er strak uitzag en dat doet het. De mk2 zijn ook erg mooi zonder frontjes. Versterker wordt nog ingebouwd in een kast in de hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ4Z64ta0gnEjO7p-miBxkrGTfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhZOfoXlFVu7WMePl4Ex9zAy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POMhSoOxz9sJZa9a_RngkFnBfvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXwjYcs9R2ppyRE9IS10UHXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

schalk84 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:47:
De opticon lcr hangen inmiddels. Ben er tevreden mee. Zeker een stapje terug tov de rubicon staanders maar niet storend. Het is vooral bas die mist. Muzikaal doen ze het goed. Als je er een sub bij doet kun je er heel behoorlijk films mee kijken. Het zijn geen kinderachtige speakertjes iig.
Belangrijkste was dat het er strak uitzag en dat doet het. De mk2 zijn ook erg mooi zonder frontjes. Versterker wordt nog ingebouwd in een kast in de hoek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi weggewerkt alles! Netjes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardturion
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 10:34
Ik gooi toch maar een balletje op binnen dit topic, wellicht heeft iemand het verlossende antwoord :)

Sinds een goed half jaar heb ik Dali Opticons 6 MK2 in mijn bezit met een Denon AVC-X4800H. Deze combinatie vond ik na het beluisteren van tal luidsprekers eruit blinken en op het moment van beluisteren was de Marantz Cinema 40 ook qua roll-off net iets te met deze speakers maar gaf wel een fractie meer warmte. Dus toch voor de Denon gegaan. Nu toch merkte ik dat ik iets in het laag mis in mijn woonkamer. Nu had ik zelf al wat gespeeld met de EQ en was ik tevreden maar als lichte basshead kriebelende het wel om te oriënteren naar een subwoofer. Nu de afgelopen week terug naar de verkopende partij van de voorgaande set voor het beluisteren van de Dali E-12F, de Dali K-14F, de Focal SUB 1000 en de B&W DB4s.

Na het beluister van allen viel de B&W af vanwege de kracht die deze nodig heeft om de volle potentie eruit te halen. Klonk erg strak en snel voor wat ik kon horen maar wat dan de prijs nog verder opdreef, heb ik die maar opzij geschoven. Het vreemde was dat de kleinere Dali E-12F eruit sprong. Terwijl eigenlijk mijn zinnen stond op de K-14F. Nu heb ik de E-12F gekocht, mocht hem eventueel retourneren als die niet bevalt en dan de zwaardere bestellen. Nu zit ik toch in een tweestrijd..

Ik gebruik de subwoofer in een 40m2 ruimte, na het uitmeten van de ruimte komen de speakers vrijwel fullrange maar ik wil voor muziek toch net wat meer dragend, en voor films mag hij wel wat vlammen. Toch twijfel ik of deze E-12F wel de juiste koop was, merkende dat hij misschien minder gecontroleerd is dan de duurdere K-14F en minder voelbaar. Heeft men wellicht ervaring tussen beide subs? Of zelfs een betere aanbeveling? SVS subs kon ik helaas niet beluisteren wat jammer was.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Hardturion schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:34:
Ik gooi toch maar een balletje op binnen dit topic, wellicht heeft iemand het verlossende antwoord :)

Sinds een goed half jaar heb ik Dali Opticons 6 MK2 in mijn bezit met een Denon AVC-X4800H. Deze combinatie vond ik na het beluisteren van tal luidsprekers eruit blinken en op het moment van beluisteren was de Marantz Cinema 40 ook qua roll-off net iets te met deze speakers maar gaf wel een fractie meer warmte. Dus toch voor de Denon gegaan. Nu toch merkte ik dat ik iets in het laag mis in mijn woonkamer. Nu had ik zelf al wat gespeeld met de EQ en was ik tevreden maar als lichte basshead kriebelende het wel om te oriënteren naar een subwoofer. Nu de afgelopen week terug naar de verkopende partij van de voorgaande set voor het beluisteren van de Dali E-12F, de Dali K-14F, de Focal SUB 1000 en de B&W DB4s.

Na het beluister van allen viel de B&W af vanwege de kracht die deze nodig heeft om de volle potentie eruit te halen. Klonk erg strak en snel voor wat ik kon horen maar wat dan de prijs nog verder opdreef, heb ik die maar opzij geschoven. Het vreemde was dat de kleinere Dali E-12F eruit sprong. Terwijl eigenlijk mijn zinnen stond op de K-14F. Nu heb ik de E-12F gekocht, mocht hem eventueel retourneren als die niet bevalt en dan de zwaardere bestellen. Nu zit ik toch in een tweestrijd..

Ik gebruik de subwoofer in een 40m2 ruimte, na het uitmeten van de ruimte komen de speakers vrijwel fullrange maar ik wil voor muziek toch net wat meer dragend, en voor films mag hij wel wat vlammen. Toch twijfel ik of deze E-12F wel de juiste koop was, merkende dat hij misschien minder gecontroleerd is dan de duurdere K-14F en minder voelbaar. Heeft men wellicht ervaring tussen beide subs? Of zelfs een betere aanbeveling? SVS subs kon ik helaas niet beluisteren wat jammer was.

Alvast bedankt!
Wat bedoel je met: na uitmeten. Ik neem aan met Audyssey?
Heb je de Opticons op small gezet in de Denon?

Je kan een hoop op eigen gehoor doen, waar de sub staat in de ruimte is bepalend voor de prestaties. Iets wat in de winkel goed klinkt kan thuis totaal anders zijn.

Wil je inzicht hebben dan zou je met de Audyssey app kunnen kijken of er meer uit te halen is.
Wil je een stapje verder dan kun je met deze tool aan de slag:
https://www.oca1evo.com/

Wil je weten wat er gebeurt in de ruimte dan zul je een microfoon moeten kopen (Umik-1) en kun je met REW meten wat de beste positie is.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardturion
CPM schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Wat bedoel je met: na uitmeten. Ik neem aan met Audyssey?
Heb je de Opticons op small gezet in de Denon?

Je kan een hoop op eigen gehoor doen, waar de sub staat in de ruimte is bepalend voor de prestaties. Iets wat in de winkel goed klinkt kan thuis totaal anders zijn.

Wil je inzicht hebben dan zou je met de Audyssey app kunnen kijken of er meer uit te halen is.
Wil je een stapje verder dan kun je met deze tool aan de slag:

Wil je weten wat er gebeurt in de ruimte dan zul je een microfoon moeten kopen (Umik-1) en kun je met REW meten wat de beste positie is.
Ja, Ik heb een correctie aan de hand van mijn oor en aan de hand van Audyssey met gekalibreerde microfoon gedaan. Beide als preset opgeslagen. Audyssey is wat vlakker, op het oor wat warmer. Een Dirac licentie ga ik mij nog later in verdiepen. Ik heb met de subwoofer in de woonkomer her en der verplaatst en gespeeld qua timing en phase maar in de hoek van de woonkamer en dan een stukje van de zij- & achtermuur komt het in mijn ogen het beste tot zijn recht. Toch merk ik dat met films te kort schiet. Zou ik dan toch echt de sub bas missen en dit krijgen met een Dali K-14F of alternatief?

Met die Room EQ Wizard ga ik eens stoeien, goeie tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3Lr21313f-OOMMoWdKgIHhTRHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/488CqoF6p4gNzNgLCW9BPtoM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCVDlf1ZcYNW2wAg56mtyIGj_5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJSozDbpxHpUfiIo3LF52bFV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJpr-9zbQl_m5o5Z31o0IiVMYwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o7FBdRoC3UqaHE0kv0UHMSix.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hardturion schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:34:

Alvast bedankt!
Ik vond de k-14 gewoon meer bass geven ivm de e12. Niet strakker of andere sound. Gewoon meer. En heftiger. Soms tot hoofdpijn aantoe. Als je wilde merken dat t echt meer toevoegde aan laag ivm de e12 moest het volume gewoon harder. En dan was t onprettig.
Ik heb daarna een klipsch sub gehad. En die was wat mij betreft 'beter' dan alle dalis die ik heb gehad. Andere sound. En echt retestrak. Persoonlijk vind ik dali subs echt overpriced. Helemaal dat ik de klipsch had die 1/3de van de prijs was.
Mijn huiskamer was ook ongeveer 40m2.
Alles uiteraard in mijn mening en ervaring. Nu ben ik verhuisd maar ik zou niet meer terug gaan naar dali subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardturion
Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Ik vond de k-14 gewoon meer bass geven ivm de e12. Niet strakker of andere sound. Gewoon meer. En heftiger. Soms tot hoofdpijn aantoe. Als je wilde merken dat t echt meer toevoegde aan laag ivm de e12 moest het volume gewoon harder. En dan was t onprettig.
Ik heb daarna een klipsch sub gehad. En die was wat mij betreft 'beter' dan alle dalis die ik heb gehad. Andere sound. En echt retestrak. Persoonlijk vind ik dali subs echt overpriced. Helemaal dat ik de klipsch had die 1/3de van de prijs was.
Mijn huiskamer was ook ongeveer 40m2.
Alles uiteraard in mijn mening en ervaring. Nu ben ik verhuisd maar ik zou niet meer terug gaan naar dali subs.
Ja, ik merk nu dat de Dali sub voor sommige content vrij hard moet en dan klinkt deze al gewoon niet meer mooi en te boomy. Het dragende is dan weg. Dus eigenlijk zeg jij dat de K-14F in vergelijking met de E-12F vooral harder gaat, maar daarentegen ook harder moet om meer bass te krijgen. Voor welke Klipsch sub ben jij nu gegaan? Want de Klipsch waar ik in eerste instantie naar keek werd mij afgeraden en geadviseerd om zeker voor een Dali sub te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hardturion schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Ja, ik merk nu dat de Dali sub voor sommige content vrij hard moet en dan klinkt deze al gewoon niet meer mooi en te boomy. Het dragende is dan weg. Dus eigenlijk zeg jij dat de K-14F in vergelijking met de E-12F vooral harder gaat, maar daarentegen ook harder moet om meer bass te krijgen. Voor welke Klipsch sub ben jij nu gegaan? Want de Klipsch waar ik in eerste instantie naar keek werd mij afgeraden en geadviseerd om zeker voor een Dali sub te gaan.
R-121sw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Hardturion schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

Ja, Ik heb een correctie aan de hand van mijn oor en aan de hand van Audyssey met gekalibreerde microfoon gedaan. Beide als preset opgeslagen. Audyssey is wat vlakker, op het oor wat warmer. Een Dirac licentie ga ik mij nog later in verdiepen. Ik heb met de subwoofer in de woonkomer her en der verplaatst en gespeeld qua timing en phase maar in de hoek van de woonkamer en dan een stukje van de zij- & achtermuur komt het in mijn ogen het beste tot zijn recht. Toch merk ik dat met films te kort schiet. Zou ik dan toch echt de sub bas missen en dit krijgen met een Dali K-14F of alternatief?

Met die Room EQ Wizard ga ik eens stoeien, goeie tip!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voordat je Dirac koopt: haal je meting eens door deze tool:

Je kunt in de app al wel zien waar de dips zitten. De rode lijn is het voorspelde maar dat is zelden correct.
Als ik kijk naar de aub response (voor zo ver dag mogelijk is op dat plaatje), zie je op de kruising van 90-100hz en -15db een klein piekje. Die zie je na correctie ook. Alles onder de 100hz is gecorrigeerd en eigenlijk 15db omhoog getilt. Op welke niveau zet je AVR de subwoofer na correctie?

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 25-08-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardturion
Om eventjes een update te geven op bovenstaand bericht. De Dali E-12F is niet de subwoofer welke goed bij mij aansloot. Uiteindelijk toch voor een SVS SB-3000 subwoofer gegaan en WOW. Inmens! Out-of-the-box experience was al subliem en heeft in mijn woonkamer een extensie tot tenminste 16Hz zonder flinke drop-off slope. Dit voor een gesloten subwoofer.

Ikzelf heb nu lichtjes gespeeld met Audyssey MultiEQ. Daarin zelf de curve aangepast naar de karakteristieke van de Dali’s, zonder dat deze dus teveel Bass inlevert. De subwoofer staat op een crossover van 40Hz. Speelt dragend mee met muziek en vlamt ontzettend met films, zonder dat het vervelend is. Idealiter ben ik geen voorstander van Audyssey en tweak ik liever op mijn gehoor af. Toch met een dynamic EQ en Reference -15db speelt de set op iedere niet reference volume ontzettend mooi.

REW moet ik mijzelf toch verder in gaan verdiepen en daarbij eventueel in Dirac. Maar dat laatste vind ik eigenlijk te kostbaar. Ook eenmaal die rabbit hole ingedoken m.b.t. verschillende house curves, andere sweep methode van meten. Wellicht slangen olie.. en zit het tussen de oren. Wie weet :)

Mijn Rubicon 6 staan te koop btw. Mocht iemand intresse hebben. Ze zijn te vinden op Marktplaats.
Rosso. Dave Ijmuiden.

• Leonnekuh
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-12-2024
Hoi,
Ik ben aan het rondkijken naar Dali speakers.
Ik hou van mooi geluid maar heb helaas maar een klein budget hiervoor. Daarom speur ik al een geruime tijd marktplaats af naar kwalitatief goede geluidsinstallaties, zodat ik binnen budget toch een mooie opstelling heb. Mijn budget was 1000,- en was bang dat als ik voor dat geld alles nieuw koop dat ik dan toch niet helemaal tevreden zou zijn...
Een paar weken terug heb ik een mooie NAD t758 v3 op de kop getikt en na wat opstartprobleempjes met de arc verbinding met de tv werkt het nu allemaal naar behoren. Dat is al een hele verbetering op de wat oudere en goedkopere (nieuw) yamaha surround systeem, wat een mooi geluid! Maar de speakers waren ook veel te klein (van oude home cinema systeem die het 2 jaar geleden begeven had. Nu had ik heel veel gelezen dat Dali goed samen werkt met de Nad dus op zoek gegaan naar de Dali's!
Ik had ze al eens bij klubben gezien en gehoord en was er toen al van onder de indruk! Al was het een andere versterker die erop zat....
Maar nu heb ik dus 2 mooie opties gevonden op Marktplaats: de Ikon 5 mk.2 en de Oberon 5. Grotere speakers krijg ik ruzie thuis haha en is ook lastig ivm beperkte ruimte, dus vandaar de keuze voor de 5 serie.
De Ikon leek me een prima optie maar de Oberon zijn nog maar 3 jaar oud. De Ikon kost 400, de Oberon 600. Nieuw waren de Ikon 5 ruim 1200,- en de Oberon zijn nog nieuw te koop voor 700,- . Ik heb ook hele goede recensies gelezen over de Oberon dus ik zit een beetje in Dubio, ga ik voor de Ikon of voor de Oberon. Mijn gevoel zegt tóch de Ikon maar ik was benieuwd naar jullie mening kwalitatief gezien. Ik weet dat ik ze eigenlijk allebei gewoon moet gaan beluisteren en dat het ook een kwestie van smaak is. Maar kwalitatief gezien was ik ook benieuwd wat het verschil is aangezien de Ikon nieuw veel duurder was....

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Leonnekuh ik ken de Ikon niet, maar hier zeer tevreden met de Oberon serie. Budget-technisch ook handiger als je er later een surround set mee wil maken (of is die prijs voor een hele set incl surrounds en center?)

• Leonnekuh
@CyBeRSPiN Nee dat was voor de versterker en speakers! Maar later ga ik het nog uitbreiden denk ik. Een actieve woofer heb ik al (ander merk) maar dacht misschien ook nog naar een centerspeaker van Dali te gaan kijken. Die zijn er ook van de Ikon serie dus wellicht dat die nog ooit voorbij komen op MP. Moet alleen nog uitzoeken of dat kan, een 3.1 opstelling. Maar das een ander verhaal...

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:22
Hier ook een teverden Oberon bezitter. Ik heb On Walls naast de tv met een Oberon Vokal. En Oberon 1 op mijn bureau.

Een 3.1 opstelling kan trouwens prima,

Ook ik ken de Ikons niet, zijn al wat ouder zie ik en de voorloper van de Opticon.

Wat ook nog een overweging kan zijn is het feit dat de Ikon een basreflexpoort aan de voorkant heeft wat betekent dat je ze dichter bij de muur kan plaatsen. Dit is precies de reden dat ik On Walls heb, ik heb niet de ruimte om de Oberon 5's goed te plaatsen.

• Leonnekuh
@ErikG2 Das een goeie inderdaad! Dat was ook een van de redenen dan ik niet voor een grotere serie wilde gaan, die moeten een halve meter van de muur af. En als ze al dan best groot zijn is dat al helemaal geen optie!
Dus dat kan een goede reden zijn inderdaad om voor de Ikon te gaan....
Dank je wel!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 19:11
Ik weet niet hoe het bij de Oberons is, maar de Opticon 6 heeft aan ca 25 cm van de muur af al genoeg.

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 20:10
Ik heb zelf de opticon 6 mk2 een jaar gehad, bij mij was 50 cm nog niet genoeg van de muur af, bas was teveel aanwezig en had echt flink zitten verschuiven, testen, vele audyssey metingen uitgevoerd, meubels verplaatst, speakers op tegels gezet, sokken in de poorten geduwd etc etc. Het zal misschien per ruimte verschillen maar zelf uiteindelijk de opticons verkocht en de focal aria 926(heeft ook bas reflex poort aan de voorkant) gekocht, welke eigenlijk direct al een goed geluid gaven toen ik ze had neergezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Pharminepulse op 14-11-2024 18:27 ]

• RobbieT
Dat is denk ik gelijk het moeilijke aan dit soort advies.

Ik heb een woonkamer met behoorlijk veel zachte materialen en dus demping.
Dat zal best invloed hebben op de hoeveelheid bas die je waarneemt.

• Leonnekuh
De Oberon 5 en de Ikon 5 wordt beide geadviseerd vanaf 15cm vanaf de muur. De grotere broertjes was dat al vanaf 30cm dacht ik... Wij zitten vrij kort op de tv (zo'n 2 meter) met beperkte ruimte tussen hoekbank en tv kast dus de grotere Dali's is gewoon geen optie....
Advies is ook lastig aangezien elke woning anders is, waarneming van geluid bij iedereen anders is....
Daarom ging mijn vraag ook meer over de kwaliteit/techniek van de speakers.
Ik denk dat de Ikon kwalitatief net iets beter waren aangezien die €1258.- nieuw kosten in 2010/2011.
De prijs van de Oberon 5 is gedaald naar 698,- en er is zelfs nu eentje te koop in de outlet voor 650,-
En dan ook nog in de kleurstelling die ik eigenlijk het mooiste vind... Maar toch blijf ik denken, los van het feit dat bij de Ikon de basreflectpoort aan de voorzijde zit, dat de Ikon gewoon een een betere speaker is gezien zijn prijs. Maar dat was 14 jaar geleden dus is mijn gedachte terecht?

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06 23:45
Leonnekuh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:20:
De Oberon 5 en de Ikon 5 wordt beide geadviseerd vanaf 15cm vanaf de muur. De grotere broertjes was dat al vanaf 30cm dacht ik... Wij zitten vrij kort op de tv (zo'n 2 meter) met beperkte ruimte tussen hoekbank en tv kast dus de grotere Dali's is gewoon geen optie....
Advies is ook lastig aangezien elke woning anders is, waarneming van geluid bij iedereen anders is....
Daarom ging mijn vraag ook meer over de kwaliteit/techniek van de speakers.
Ik denk dat de Ikon kwalitatief net iets beter waren aangezien die €1258.- nieuw kosten in 2010/2011.
De prijs van de Oberon 5 is gedaald naar 698,- en er is zelfs nu eentje te koop in de outlet voor 650,-
En dan ook nog in de kleurstelling die ik eigenlijk het mooiste vind... Maar toch blijf ik denken, los van het feit dat bij de Ikon de basreflectpoort aan de voorzijde zit, dat de Ikon gewoon een een betere speaker is gezien zijn prijs. Maar dat was 14 jaar geleden dus is mijn gedachte terecht?
De Ikon lijn is vergelijkbaar met de huidige Opticon lijn. Ik blijf het jammer vinden dat er geen Opticon 5 meer te krijgen is. Specifiek een model met de vorm van de Ikon 5 zou wat mij betreft een aanwinst zijn in het DALI programma door zijn wat minder aanwezige formaat tov de Opticon 6 en toch een flinke upgrade in geluid tov de Oberon lijn.

Persoonlijk zou ik de Ikon 5 kiezen boven de Oberon 5. Je krijgt er een verfijnder en beter gebalanceerd geluid voor terug. Een versterker met een beetje vermogen is wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonnekuh
@christiaans Ik heb de NAD t758v3, die wil ik erop gaan zetten. Volgens het infoblad heeft ie 7x60w, FTC 110 watt. Al weet.ik niet wat ftc betekent maar lijkt me wel voldoende.
Dali adviseert 30 tot 150watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
Leonnekuh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 06:49:
@christiaans Ik heb de NAD t758v3, die wil ik erop gaan zetten. Volgens het infoblad heeft ie 7x60w, FTC 110 watt. Al weet.ik niet wat ftc betekent maar lijkt me wel voldoende.
Dat is zeker voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Leonnekuh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 06:49:
FTC = Federal Trade Commitee.
De FTC in de Verenigde Staten heeft een meetmethode om het vermogen van versterkers te meten en zo tussen merken vergelijkbaar te maken.

Die T758 levert ruim voldoende vermogen, NAD specificeert vergeleken met andere fabrikanten altijd heel erg conservatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leonnekuh
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb gisteren de Ikon 5 mk2 opgehaald!
Wat een geluid!
Hij had ze aangesloten op een Denon van 300-- (zei hij zelf) en toen klonk het al erg goed. Wat wel opvalt nu is dat bij die Denon het geluid wat warmer van klank was en in de hoge tonen wat afgestompt, en bij mij op de NAD is het precies andersom!
Erg mooie heldere en strakke tonen.
Alleen nu vind ik wel dat de midden tonen iets te scherp naar voren komen!
Nu heb ik hele simpele goedkope geluidskabels. Dat was sowieso de volgende stap zeg maar, maar nu zat ik ook te denken om ze in bi-wire of bi-amp aan te sluiten omdat zowel speakers als de versterker daarvoor geschikt zijn.
Zou dat ook nog iets helpen om het geluid wat meer uitgebalanceerd te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:41
Leonnekuh schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:56:
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb gisteren de Ikon 5 mk2 opgehaald!
Wat een geluid!
Hij had ze aangesloten op een Denon van 300-- (zei hij zelf) en toen klonk het al erg goed. Wat wel opvalt nu is dat bij die Denon het geluid wat warmer van klank was en in de hoge tonen wat afgestompt, en bij mij op de NAD is het precies andersom!
Erg mooie heldere en strakke tonen.
Alleen nu vind ik wel dat de midden tonen iets te scherp naar voren komen!
Nu heb ik hele simpele goedkope geluidskabels. Dat was sowieso de volgende stap zeg maar, maar nu zat ik ook te denken om ze in bi-wire of bi-amp aan te sluiten omdat zowel speakers als de versterker daarvoor geschikt zijn.
Zou dat ook nog iets helpen om het geluid wat meer uitgebalanceerd te krijgen?
Super tof dat je gevonden hebt waar je op had gehoopt.

Duik niet te diep in de bekende rabbithole betreft audio!

De grootste winst voor beter geluid zijn de speakers. Alles wat daarna komt brengt (mogelijke) verbeteringen maar vaak marginaal.

Er is mooi topic op tweakers over kabels bijvoorbeeld: https://gathering.tweaker...list_messages/1965236/317

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 16:35
[b]Aramiss schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:07:De grootste winst voor beter geluid zijn de speakers. Alles wat daarna komt brengt (mogelijke) verbeteringen maar vaak marginaal.
Daar ben ik het door eigen ervaring niet helemaal mee eens. Ik heb een oudere Dali set en 2 Denons gehad (een X serie en een voorloper, functioneel ongeveer zelfde klasse). Sinds ik de receiver vanwege functionaliteit vervangen heb klinken de speakers door de veel betere dynamische equalizer in de X serie een stuk overtuigender, vooral op lagere volumes. Het was al goed, maar de verbetering was goed hoorbaar en meer dan marginaal.

Kabels ben ik het wel over eens: tenzij je dropveters gebruikt hebt is het daadwerkelijke verschil vrij minimaal. Als je high-end spul hebt met vrij lange kabel runs of andere kans op storing kan gebalanceerd aansluiten (is gangbaarder voor PA dan Hifi spul) nog wat verbeteren maar voor de rest is het maar net wat je wil geloven, ik hoor het in ieder geval niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonnekuh
Bedankt wederom voor de reacties!
Dan ga ik in ieder geval niet heel veel geld uitgeven aan speakers kabels, als het verschil bijna niet hoorbaar is dan ga ik gewoon voor de wat dikkere iets betere kwaliteit dan de standaard dunne kabeltjes. Dat is dan voor mij ook goed.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonnekuh
Oh, toch nog een vraagje....
Ik vroeg me af, aangezien ze toch al weer zo'n 12 jaar oud zijn, moet of kan er eigenlijk ook iets van onderhoud gedaan worden?
Ze waren een paar jaar niet meer gebruikt dus een vochtig doekje erover moet sowieso! Maar kan ik nog iets meer doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
Even een algemene opmerking. Het viel me gisteren op dat de Oberon speakers en dan met name de 1,3 en on wall erg goedkoop zijn momenteel. Een tijdje terug betaalde je 500 euro voor een paar 1's nu staan ze bij Smits te koop voor 300 euro. Dat scheelt nogal. Zelfde geldt dus voor de 3 en on wall. Dus mocht je ze willen kopen, nu is een goed moment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 19:27
Vraagje, ik heb momenteel een volledige Dali Zensor 5.1 setup (Dali Zensor 5 als front en Zensor Pico als rear).

Dit nu gekoppeld met een 15 jaar oude Onkyo receiver. Het is wel eens tijd om te upgraden qua receiver en speakers. Ik gebruik het 90% voor films en series en 10% voor muziek.

Is een upgrade van Zensor 5 naar Oberon 7 het al waard of beter om nog een stapje hoger te gaan? En wat zouden een goede upgrade zijn voor de rearspeakers? (Zensor Pico). Ik blijf wel graag binnen Dali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

@Matthijs240 hangt ook van je budget af ;) wat zijn je wensen? grote speakers of klein? 5.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Kan iemand mij hier vertellen of de Dali opticon 1 echt een stuk beter is/klinkt dan de Oberon 3?

Het prijsverschil is best groot, maar ik ben vooral gecharmeerd van de kleinere opticon 1 t.o.v. de oberon 3

Ik kan echter alleen niet heel veel reviews vinden (wel wat) van de opticon 1.

Is het echt 350 euro beter? Het is namelijk qua prijs best een verschil, terwijl ze een stuk kleiner zijn.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Wachten..., waarschijnlijk niet, je hebt nl. inhoud nodig voor de lagere tonen. Het is dus afhankelijk van het gebruik; voor surround, RL+RR, misschien wel, maar voor FL+FR waarschijnlijk niet.

Verder moet je ook letten op de impedantie als je meerdere series door elkaar gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Matthijs240, ik zou eerst m'n receiver upgraden en dan kijken of je je speakers nog wil doen of misschien uit wil stellen.

Daarna kan je gaan kijken of je ergens een luister test kan doen met een receiver vergelijkbaar aan je nieuwe met de Zensors en bijv. Oberons of Opticons. En als ze de Zensor niet meer hebben, kan je vragen of je je 2x 5's mee mag brengen?

Of misschien dat je dan een leuk setje Opticons op bijv. Marktplaats kan vinden/verzamelen...

[ Voor 10% gewijzigd door MDKlapwijk op 20-11-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
MDKlapwijk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:31:
@Wachten..., waarschijnlijk niet, je hebt nl. inhoud nodig voor de lagere tonen. Het is dus afhankelijk van het gebruik; voor surround, RL+RR, misschien wel, maar voor FL+FR waarschijnlijk niet.

Verder moet je ook letten op de impedantie als je meerdere series door elkaar gaat gebruiken.
Nee ik ga niet verschillende series door elkaar gebruiken, het is het een of het ander.

En wat als ik een subwoofer aan het geheel toevoeg? Want er komt ook een SVS sb1000 pro of 2000 pro aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Wachten... schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:47:
[...]

Nee ik ga niet verschillende series door elkaar gebruiken, het is het een of het ander.

En wat als ik een subwoofer aan het geheel toevoeg? Want er komt ook een SVS sb1000 pro of 2000 pro aan te hangen.
Het volume van de kast heeft invloed op midden en laag; Maar ik zou gewoon eens ergens gaan luisteren, om te vergelijken.

Sub is voor onder de 120Hz, zo ik heb 2x sb2000 naast m'n Rubicon 8's staan ter ondersteuning in het laag.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
MDKlapwijk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:36:
[...]

Het volume van de kast heeft invloed op midden en laag; Maar ik zou gewoon eens ergens gaan luisteren, om te vergelijken.

Sub is voor onder de 120Hz, zo ik heb 2x sb2000 naast m'n Rubicon 8's staan ter ondersteuning in het laag.... ;)
Dat is alleen gelijk het probleem op de een of andere manier kun je niet meer specifiek aangeven welke speakers je wilt luisteren (vroeger kon dit wel) ze geven aan dat teveel mensen komen luisteren en vervolgens online bestellen.

Ik snap ze dus ergens wel, maar echt luisteren naar specifieke speakers kan niet meer (ondanks ze het op voorraad hebben)

Een partij zei zelfs koop gewoon wat je wilt luisteren, en stuur terug wat je niet wilt. Ergens een goede service, maar ik vraag me af wat daar anders aan is dan het op je luisterlocatie neerzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 20-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:03
Overgaauw Hi-Fi Leiden doet (deed?) dit nog wel, erg toffe zaak. Misschien wel ver weg voor je, maar een echte audiofielen winkel met goede aandacht.
https://overgaauw.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Soeski schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:58:
Overgaauw Hi-Fi Leiden doet (deed?) dit nog wel, erg toffe zaak. Misschien wel ver weg voor je, maar een echte audiofielen winkel met goede aandacht.
Dat is precies waar ik ook ga luisteren, maar zij doen dat dus niet meer helaas. Het is luisteren wat ze hebben staan.

Vanuit vroeger ben ik toch betere service gewend helaas. Al begrijp ik hun ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:16

sjirafje

No inspirational quotes here

Bij hifi Klubben kun je volgens mij nog gewoon luisteren.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
sjirafje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:11:
Bij hifi Klubben kun je volgens mij nog gewoon luisteren.
Die hebben helaas alleen echt merken waar ik niks mee heb (behalve Dali) en ze hebben ook geen SVS subwoofers om te beluisteren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:03
Blijft toch ook altijd lastig. Wat in de zaak goed klinkt, klinkt bij jou thuis heel anders. Overgaauw bracht gewoon speakersets naar mijn huis en kon ik proberen toen (2016).
Zo ben ik uiteindelijk bij Focal Aria gekomen. Dali Rubikon was een optie maar ik vond ze minder fraai ogen en ik was meer gecharmeerd van hoe Focal de tonen "splitse" i.p.v. "samenvoegt" zoals Dali.
Mijn set voor de Focal Aria was overigens een Dali Lektor 6, Lektor 1 en Lektor center en Sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Wachten... schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:15:
[...]

Die hebben helaas alleen echt merken waar ik niks mee heb (behalve Dali) en ze hebben ook geen SVS subwoofers om te beluisteren helaas.
SVS is bijna nergens te beluisteren lijkt het.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

sjirafje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:53:
[...]

SVS is bijna nergens te beluisteren lijkt het.
Sub kan je echt beter in huis testen, plaatsing in ruimte weegt nogal zwaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Soeski schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:58:
Uiteindelijk toch maar even naar Overgauw gereden, en wat ben ik soms toch blij dat je weer even de moeite neemt om ergens heen te gaan en toch weer verrast te worden.

Het is misschien niet zulk goed nieuws voor de Dali gebruikers, maar ik zal even mijn ervaring van gisteren delen.

We gingen in eerste instantie voor de Dali Opticon, want ik heb zelf ooit de Oberon 1 luisteren, waar al echt wel mooi geluid in zat. Nu gingen we de Opticon luisteren, en vonden het een beetje magertjes. Er is toen over geschakeld naar de Q acoustics 5010, want ik ben zelf bekend met de Q acoustics 3020, en wat een geluid zat er in die Q acoustics 5010 zeg.

We waren er dus zo goed als uit, en het zouden de Q acoustics 5010 worden, echter ging mijn oog ook naar een Sonus Faber Lumina 2 die ernaast stond. Dus toch maar even vragen of we die ook even konden luisteren, want alhoewel Sonus Faber iets minder bekend is, heb ik het wel geregeld voorbij zien komen. Het verschil van de Q acoustics 5010 naar de Sonus faber was niet zo groot als van de Opticon naar de Q acoustics, maar toch wel nog steeds een flinke stap hoor.

En dan te bedenken dat we nu nog net iets minder kwijt zijn dan voor de Opticon, dan is het echt onvoorstelbaar was een verschil er in die 2 zit. Voor de mensen die ooit een optiocon overwegen, Ga alstjeblieft eens luisteren naar de Q acoustics 5010 of de Sonus Faber Lumina 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:09
Wachten... schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:00:
[...]

[...] Voor de mensen die ooit een optiocon overwegen, Ga alstjeblieft eens luisteren naar de Q acoustics 5010 of de Sonus Faber Lumina 2.
Grappig inderdaad, ik heb een soort zelfde ervaring.
Als vervanging van mijn Oberon bookshelfs toen op pad gegaan en geluisterd naar Oberon 7, Opticon 6, B&W 603, Lumina (3's?) en Monitor Audio Silver G7 300. En uiteindelijk met laatstgenoemde naar huis gegaan.

Veel plezier met het nieuwe spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMGeeIsTheName
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-03 13:55
Medetweakers! De rubber voetjes van mij Dali floor speakers zijn losgelaten. Weten jullie waar je originele rubber voetjes kan krijgen of zouden jullie iets anders kopen/gebruiken? De speakers staan op een houten vloer dus enige demping zou wel fijn zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:29
MrMGeeIsTheName schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:27:
Medetweakers! De rubber voetjes van mij Dali floor speakers zijn losgelaten. Weten jullie waar je originele rubber voetjes kan krijgen of zouden jullie iets anders kopen/gebruiken? De speakers staan op een houten vloer dus enige demping zou wel fijn zijn.
Ik denk dat bij de bouwmarkt wel rubber plak pootjes te vinden zijn die daar onder passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
Heb je schroefdraad onder de speakers? Je kunt doppen met schroefdraad kopen (m8 denk ik). Vond ik zelf een mooie oplossing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pD5SEBDhppFiW2fmxcR0jC6vmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bR8tAsTkMGAPHTMzpwZa3TUm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMGeeIsTheName
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-03 13:55
schalk84 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:11:
[...]

Heb je schroefdraad onder de speakers? Je kunt doppen met schroefdraad kopen (m8 denk ik). Vond ik zelf een mooie oplossing
[Afbeelding]
Dank voor de tips, zal er naar gaan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Wil je perse de originele dopjes dan kun je bij audioservice.nl terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs240
Ik heb sinds vandaag de Dali OPTICON 6 MK2 towers en vokal. Dit is een upgrade van mijn Zensor 5 setje.

Ik verwachte een grote upgrade maar ben eerlijk gezegd teleurgesteld. Ik hoor weinig verschil en zou ze blind niet goed uit elkaar kunnen halen. Misschien toch niet een hobby voor mij dit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
Matthijs240 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:42:
Ik heb sinds vandaag de Dali OPTICON 6 MK2 towers en vokal. Dit is een upgrade van mijn Zensor 5 setje.

Ik verwachte een grote upgrade maar ben eerlijk gezegd teleurgesteld. Ik hoor weinig verschil en zou ze blind niet goed uit elkaar kunnen halen. Misschien toch niet een hobby voor mij dit :-)
Dat is best bizar. Dali heeft per lijn een duidelijke lineaire stijging in kwaliteit vind ik (ik heb alles tussen zensor en rubicon gehad). Dan moet je echt pech hebben met je akoestiek of het ergens anders zoeken denk ik.(bronmateriaal, versterker etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs240
schalk84 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:13:
[...]

Dat is best bizar. Dali heeft per lijn een duidelijke lineaire stijging in kwaliteit vind ik (ik heb alles tussen zensor en rubicon gehad). Dan moet je echt pech hebben met je akoestiek of het ergens anders zoeken denk ik.(bronmateriaal, versterker etc)
Ja inderdaad, ik had ook meer verwacht. Ik gebruik een 15 jaar oude Onkyo receiver en de Spotify app op mijn LG OLED. Ik zal hier eens naar kijken of dit wat uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:41
Heb jij je Zensor set al verkocht? Want dan had ik het mogelijk wel geweten qua kosten voor de nieuwe speakers en retourneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
Matthijs240 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:18:
[...]

Ja inderdaad, ik had ook meer verwacht. Ik gebruik een 15 jaar oude Onkyo receiver en de Spotify app op mijn LG OLED. Ik zal hier eens naar kijken of dit wat uitmaakt
Er zijn lange discussies over mogelijk maar ik zou zelf niet enthousiast worden van muziek via een tv app en dan terug na de receiver. Kun je een usb stick met mp3/flac in de receiver duwen? Beste manier van testen wrss alhoewel ik niet weet hoe de dacs van 15 jaar geleden zich verhouden tot die van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Matthijs240 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:18:
[...]

Heel flauw maar moeten je speakers nog ingespeeld worden? Ik ben niet zo van de elven in maanlicht audiofiele dingen maar speakers en koptelefoons kunnen wat stug klinken de eerste zoveel uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:09
page404 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:41:
[...]

Heel flauw maar moeten je speakers nog ingespeeld worden? Ik ben niet zo van de elven in maanlicht audiofiele dingen maar speakers en koptelefoons kunnen wat stug klinken de eerste zoveel uren.
Bovenstaande zou wel eens kunnen en wellicht dat je er nog even aan moet wennen? Dat idee heb ik vooral als we het over inspelen hebben.

Kan het anders zijn dat je stiekem een EQ aan hebt staan?
Ik kan me niet voorstellen dat de Opticon's geen verschil maken, ze zijn aanzienlijk beter dan de Zensor en Oberon in de lage tonen. Het laag van de Zensor en Oberon serie "blubbert" aanzienlijk meer dan die van de Opticon's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans

Er zijn meerdere verklaringen mogelijk.

Een mogelijkheid is dat je versterker de zwakke schakel is en dat je dat in combinatie met de Zensor 5 nog niet hoorde. Nu loop je tegen de beperking van de versterker aan met de Opticon 6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:52
Ik heb laatst met een mega goede aanbieding op Amazon twee Oberon 5's op de kop getikt voor 520 euro samen. Ik wilde het daar eigenlijk bij laten maar heb nu ook nog maar de Vokal bij besteld voor wanneer er een film gekeken wordt. Ben wel benieuwd of dat nog veel gaat toevoegen.

Ben specifiek voor de 5 gegaan vanwege het formaat. Tot nu toe ben ik echt heel tevreden met de speakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
Wiebeltje schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:13:
Ik heb laatst met een mega goede aanbieding op Amazon twee Oberon 5's op de kop getikt voor 520 euro samen. Ik wilde het daar eigenlijk bij laten maar heb nu ook nog maar de Vokal bij besteld voor wanneer er een film gekeken wordt. Ben wel benieuwd of dat nog veel gaat toevoegen.

Ben specifiek voor de 5 gegaan vanwege het formaat. Tot nu toe ben ik echt heel tevreden met de speakers!
Ik ben zeer tevreden met de Oberon Vokal! Daar ga je geen spijt van krijgen.

520 is trouwens een superdeal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:18
Nu de subwoofer is overleden moet ik op zoek naar een andere subwoofer.

Nu zit ik te kijken naar de DALI SUB C-8 of de E9.

De C8 heeft de subwoofer naar beneden gericht alleen vraag mij af of daar eventueel beneden buren hier last van krijgen. Of heeft dit geen effect?

De E9 doet dit naar voren.
Heb nu de Oberon 5 zuil speakers met 5.1 opstellen met tweekers die toen van de pc speaker set logitech zz5500 kwamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-06 12:10
Nou nu voor het eerst in mijn leven een stap gezet richting " echte HiFi" . Mijn wens: koptelefoon kwaliteit audio in de woonkamer. Ik kom vanaf een logitech z906 waar ik al jaren lang tevreden ben, maar ik merk heel duidelijk dat de subwoofer veel te klein is in een woonkamer met veel pieken en dempingen. Een vriend heeft een 10 inch sealed, man man man wat is dat een verschil. Zelfs op buurvriendelijk laag volume geniet je zo veel meer! Veel meer dan heel veel bas proberen persen uit een kleine zwakke sub waarbij alleen bepaalde pieken nog meer gaan pieken. Dus zo iets ga ik ook doen maar dan twee stuks SVS SB-2000 pro's.

Ik heb nu Dali opticon LCR MK2 + Opticon vokal MK2 centre besteld met blackfriday en nog een Denon x4800H en voorlopig de Oberon 3 als backspeakers. En later nog uitbouwen met meer channels. Ik ben benieuwd hoe deze gaat klinken in de woonkamer.

Nu nog speakerkabel kiezen, de kabels die zij aanraden ga ik ook echt niet doen van bijna 12 euro per meter. Ik koop denk ik gewoon Poh wat kan hifi toch duur zijn. Waarschijnlijk ga ik voor goedkopere OFC speaker kabel van 12 of 14 gauge, je zou zeggen koper is koper. Liever 4mm2 OFC dan voor het zelfde geld een hele speciale 1,5mm2 zou je zeggen. En met keuze stress denk ik af en toe toch van had ik misschien gewoon Sonos moeten halen? 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door KoningSlakkie op 11-12-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@KoningSlakkie, LCR's als fronts, zou je die niet beter als rears gebruiken? Of heb je geen plek voor staanders? Ik heb Rubicon LCR's maar die zou ik toch niet als fronts willen gebruiken, zeker niet omdat ik daar de 8 voor heb staan... ;)

Verder voor kabels zou je de Tasker C276 (of C288 voor bi-wire/amp) kunnen pakken, die kosten de wereld niet als je weet waar te bestellen:
- https://www.fritz-events....25mm-zwart-per-meter.html
- https://www.fritz-events....50mm-zwart-per-meter.html

Voor de pluggen vind ik de Sewell Deadbolts erg prettig en die waren voor de Brexit goed verkrijgbaar en niet duur:
- https://www.amazon.co.uk/...irect/dp/B006U3O566/?th=1

update: Dit is hoe ik de C288 met deadbolts gebruik; ik heb Neutrik sockets overal in de muur geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ6f3LWW86a_ozTr86nunsFyNwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2yCTlvACx3z5ZqPy1sHJG9l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door MDKlapwijk op 12-12-2024 14:56 ]

• KoningSlakkie
MDKlapwijk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 01:06:
@KoningSlakkie, LCR's als fronts, zou je die niet beter als rears gebruiken? Of heb je geen plek voor staanders? Ik heb Rubicon LCR's maar die zou ik toch niet als fronts willen gebruiken, zeker niet omdat ik daar de 8 voor heb staan... ;)

Verder voor kabels zou je de Tasker C276 (of C288 voor bi-wire/amp) kunnen pakken, die kosten de wereld niet als je weet waar te bestellen:
- https://www.fritz-events....25mm-zwart-per-meter.html
- https://www.fritz-events....50mm-zwart-per-meter.html

Voor de pluggen vind ik de Sewell Deadbolts erg prettig en die waren voor de Brexit goed verkrijgbaar en niet duur:
- https://www.amazon.co.uk/...irect/dp/B006U3O566/?th=1

update: Dit is hoe ik de C288 met deadbolts gebruik; ik heb Neutrik sockets overal in de muur geplaatst:
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip betreft de kabels! Op dit moment heb ik wat gleuven gefreesd en met een 16mm buis dicht gegooid, nu komt er dus een loze leiding uit de muur voor de LCR's. En voor de backspeakers voor de Oberon 3's. De Bookschelves ga ik ook monteren op de muur, even nog kijken met de bassport aan de achterkant. En op 3 plekken heb ik een lege wandcontact doos naast een stopcontact waarbij ik nog moet kijken hoe ik daar de kabels uit laat komen voor de subwoofer. Dus of via een gira of jager busch luidspreker plaat, of de contactdoos open laten en gewoon de kabel eruit laten steken en aan de subwoofer aansluiten.

En betreft de opticon LCR's, dat zou qua geluid inderdaad beter zijn. Ik heb wat A/B-tests gedaan en daaruit bleek dat vloerstaande speakers en boekenplankspeakers duidelijk beter presteren dan compacte wandluidsprekers. Hoewel ze in vergelijking minder zijn, klinken de Opticon LCR's los van de A/B-testen toch nog aanzienlijk beter dan wat ik nu heb. Ze gaven me het gevoel dat dit waarschijnlijk wel goed zal klinken, vooral als ik het geheel aanvul met goede subwoofers om het geluid recht te trekken.

Vanwege een gebrek aan ruimte en om esthetische redenen heb ik uiteindelijk gekozen voor wandluidsprekers. Boekshelves zouden waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn geweest. Oorspronkelijk was ik van plan om de Oberon On-Wall te nemen vanwege het budget, maar tijdens de A/B-tests bleek dat deze qua geluidskwaliteit toch minder die satisfaction geven dan de Opticon LCR's. Dus ben flink boven mijn budget gegaan, maar ik geloof dat het wel de investering waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
KoningSlakkie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:26:
[...]

Bedankt voor de tip betreft de kabels! Op dit moment heb ik wat gleuven gefreesd en met een 16mm buis dicht gegooid, nu komt er dus een loze leiding uit de muur voor de LCR's. En voor de backspeakers voor de Oberon 3's. De Bookschelves ga ik ook monteren op de muur, even nog kijken met de bassport aan de achterkant. En op 3 plekken heb ik een lege wandcontact doos naast een stopcontact waarbij ik nog moet kijken hoe ik daar de kabels uit laat komen voor de subwoofer. Dus of via een gira of jager busch luidspreker plaat, of de contactdoos open laten en gewoon de kabel eruit laten steken en aan de subwoofer aansluiten.

En betreft de opticon LCR's, dat zou qua geluid inderdaad beter zijn. Ik heb wat A/B-tests gedaan en daaruit bleek dat vloerstaande speakers en boekenplankspeakers duidelijk beter presteren dan compacte wandluidsprekers. Hoewel ze in vergelijking minder zijn, klinken de Opticon LCR's los van de A/B-testen toch nog aanzienlijk beter dan wat ik nu heb. Ze gaven me het gevoel dat dit waarschijnlijk wel goed zal klinken, vooral als ik het geheel aanvul met goede subwoofers om het geluid recht te trekken.

Vanwege een gebrek aan ruimte en om esthetische redenen heb ik uiteindelijk gekozen voor wandluidsprekers. Boekshelves zouden waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn geweest. Oorspronkelijk was ik van plan om de Oberon On-Wall te nemen vanwege het budget, maar tijdens de A/B-tests bleek dat deze qua geluidskwaliteit toch minder die satisfaction geven dan de Opticon LCR's. Dus ben flink boven mijn budget gegaan, maar ik geloof dat het wel de investering waard is.
Als je 2 svs gaat neerzetten hoef je je niet echt druk te maken om de baspoort vd rears?
Denk ook dat de on walls echt nauwelijks onderdoen doen voor opticon staanders als je ze aanvult met subwoofers en een center. Als je de kabels allemaal kunt wegwerken is de strakke look ook wat waard vond ik zelf.
Ik had zelf wel ook een lcr als center gepakt (je kunt ze draaien) ipv een vokal. Nu gaat die vokal je strakke look iets verpesten niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoningSlakkie
schalk84 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:59:
[...]

Als je 2 svs gaat neerzetten hoef je je niet echt druk te maken om de baspoort vd rears?
Denk ook dat de on walls echt nauwelijks onderdoen doen voor opticon staanders als je ze aanvult met subwoofers en een center. Als je de kabels allemaal kunt wegwerken is de strakke look ook wat waard vond ik zelf.
Ik had zelf wel ook een lcr als center gepakt (je kunt ze draaien) ipv een vokal. Nu gaat die vokal je strakke look iets verpesten niet?
Ja de "strakke" look was de intentie inderdaad :9~ Ik weet dus niet helemaal hoeveel impact het heeft op de mids en mid-high van de oberons als je geen rekening mee houd met de ports, maar ik vermoed idd dat ik het prima met de sub kan invullen.

Ik zal nog een nieuwe tv meubel moeten aanschaffen maar het idee is dat ik de vokal ga plaatsen in een relatief hoge TV meubel en evt met een speaker doek zodat die onzichtbaar is. Even kijken nog met de hoogte zodat die wel boven een salon tafeltje en evt nog een beetje naar boven gericht. Die vokal heeft front ports dus deze zou in principe prima moeten werken in een tv meubel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Dali Rubikore 6 review door Erin:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987

Dat de Zensors minder bij je smaak passen dan de Opticon MK2's (die zijn wat neutraler/analytischer, wat objectief dichter bij de bron komt, maar niet per se ieders smaak is), is goed mogelijk. Dat je ze niet uit elkaar kunt houden is wel bijzonder, zeker gezien het verschil in opbouw, kwaliteit en afstemming. Mijn gevoel zegt dat dit aan een aantal dingen zou kunnen liggen:
  • Verslechterd gehoor: op oudere leeftijd of door gehoorschade/afwijkingen kan het vermogen om detailonderscheid te horen verminderen
  • Slechte akoestiek: geeft een ruimte erg veel galm/reflecties met veel pieken en dalen in geluid, dan kan dit het geluid zoveel verstoren dat een duurdere speaker weinig nut heeft. Toevoegen van dempende materialen (tapijt, gordijnen, zacht meubilair, etc.) kan hier aanzienlijk helpen, evenals een receiver die aan fatsoenlijke ruimtecorrectie doet (maar minder dan de eerdere aanpassingen).
  • Slecht bronmateriaal: de beste speakers zijn gebonden aan crap in > crap out. Is de opname van zeer slechte kwaliteit, dan doen goede speakers hier weinig extra (al zou je nog steeds een verschil in afstemming moeten kunnen merken). Zo vind ik de Spotify streaming vanuit de receiver zelf bij ons thuis matig van kwaliteit (waarschijnlijk door combinatie van platgemixte opnames bij Spotify en gehanteerde lage bitrate van de stream). Speel eens een bron af waarvan de kwaliteit bekend goed is, zoals een film met goede soundtrack, een lokaal opgeslagen muziekbestand of een CD (desnoods via DVD of Blu-Ray speler, spelcomputer of computer/laptop). Dan zou er weldegelijk verschil te horen moeten zijn. Is dat niet zo, dan ligt het waarschijnlijk aan een van de eerder genoemde punten.
Andere zaken als versterker of kabels geloof ik niet zo in, tenzij die echt van dramatische kwaliteit zijn. Een kabel moet wel erg slecht afgeschermd zijn, of een versterker wel erg niet-lineair of onderbemeten, willen die zoveel verstoring geven dat je het verschil tussen een Zensor en Opticon niet meer kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 23:31
Jullie misschien wat tips voor mij? Ik heb de Dali Oberon 7, 30cm van de muur af en op spikes staan. Dit samen met een NAD C3050 en een LG Oled die via HDMI ARC geschakeld is. Muziek klinkt echt super. Tv geluid van o.a. series en films kan beter denk ik. Ik heb het idee dat het wat lager kan allemaal en hogere tonen wat meer overstemmen. Julie enig idee hoe ik dit zonder bluesound en dirac kan optimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
THxZ0NE schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:10:
Jullie misschien wat tips voor mij? Ik heb de Dali Oberon 7, 30cm van de muur af en op spikes staan. Dit samen met een NAD C3050 en een LG Oled die via HDMI ARC geschakeld is. Muziek klinkt echt super. Tv geluid van o.a. series en films kan beter denk ik. Ik heb het idee dat het wat lager kan allemaal en hogere tonen wat meer overstemmen. Julie enig idee hoe ik dit zonder bluesound en dirac kan optimaliseren?
Beetje zelfde verhaal als hierboven met zensor vs opticon.
Wat is je bronmateriaal? Tussen streamingdiensten en een goede blu ray rip kan nogal verschil zitten. En heb je al met de output instellingen van de LG/nad gespeeld? Niet dat die op sport stand staat ofzo? Of output lg op stereo zetten als dat kan etc.
Ik weet ook niet wat je verwachtingen zijn maar alleen Oberon 7 zonder sub zal altijd wat tekort komen in het laag afhankelijk van hoe laag je het wilt hebben.

Gaaf ding trouwens die 3050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
schalk84 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:49:
[...]

Beetje zelfde verhaal als hierboven met zensor vs opticon.
Wat is je bronmateriaal? Tussen streamingdiensten en een goede blu ray rip kan nogal verschil zitten. En heb je al met de output instellingen van de LG/nad gespeeld? Niet dat die op sport stand staat ofzo? Of output lg op stereo zetten als dat kan etc.
Ik weet ook niet wat je verwachtingen zijn maar alleen Oberon 7 zonder sub zal altijd wat tekort komen in het laag afhankelijk van hoe laag je het wilt hebben.

Gaaf ding trouwens die 3050
Ja erg gaaf, ik heb er wel even marktonderzoek aan gewijd en wikken en wegen. Uiteindelijk overstag gegaan 8)

Bronmateriaal betreft muziek is Spotify via hdmi op de versterker. Tv stream is hbomax of disney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
THxZ0NE schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Ja erg gaaf, ik heb er wel even marktonderzoek aan gewijd en wikken en wegen. Uiteindelijk overstag gegaan 8)

Bronmateriaal betreft muziek is Spotify via hdmi op de versterker. Tv stream is hbomax of disney.
Dan zou ik eens een usb met goede blu ray rip in de tv steken met iets wat je ook op hbo kan kijken. Dan kun je uitsluiten of het de stream is. Hoor hier zelf ook best goed verschil tussen streams en een goede rip. Meer separatie van geluid vooral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
schalk84 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Dan zou ik eens een usb met goede blu ray rip in de tv steken met iets wat je ook op hbo kan kijken. Dan kun je uitsluiten of het de stream is. Hoor hier zelf ook best goed verschil tussen streams en een goede rip. Meer separatie van geluid vooral.
Thanks voor je tips. Ik moet er denk ik vooral aan wennen aangezien ik de set nu 2 dagen heb. Ik hoor allemaal dingen die ik niet eerder hoorde in series, muziek en filmfragmenten dat ik getest heb. Dat is de positieve kant. Ik kom van een stereoset (Technics 30 jaar oud) via jackplug/line in af met matige speakers die weinig detail gaven. Ik denk dus dat ik ook gewend geraakt ben aan wat doffer/zwaarder geluid en nu door de helderheid nieuwe dingen hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door THxZ0NE op 14-02-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik dacht even kijken wat een setje Alteco's tegenwoordig doen. 2 jaar geleden een nieuwe set €300. Momenteel €458.
8)7

Dat zijn toch geen prijzen meer? Is Dali de weg kwijt of zo? Met deze prijzen wordt het bijna een investering met een goed rendement.

Iemand die een set witte Alteco's wilt ruilen voor een walnoten set?

[ Voor 28% gewijzigd door CPM op 08-03-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
CPM schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:57:
Ik dacht even kijken wat een setje Alteco's tegenwoordig doen. 2 jaar geleden een nieuwe set €300. Momenteel €458.
8)7

Dat zijn toch geen prijzen meer? Is Dali de weg kwijt of zo? Met deze prijzen wordt het bijna een investering met een goed rendement.

Iemand die een set witte Alteco's wilt ruilen voor een walnoten set?
Ik heb gemerkt dat de prijzen van Dali erg fluctueren de laatste tijd. Oberon 5 speakers waren een tijdje terug 700 euro, daarvoor waren ze 900 euro en dat zijn ze nu weer. Dat geldt voor de gehele Oberon lijn trouwens. Misschien is dat ook zo bij de Alteco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:27
Eerste gedachte: vet! Dan de prijs, OK laat maar zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 20:02
Een vraag van (nog) geen Dali bezitter.
Ik heb nu 2 Dynaudio Excite 18 bookshelf speakers, maar ben niet tevreden met het geluid.
Ik kwam van B & W Matrix vloerstaanders, maar ik wil toch weer terug naar dit formaat.
Nu kan ik 2 Ikons 6 mk2 kopen voor 450.-
Maar ik twijfel of ik niet beter naar de Oberon 7 kan gaan.
Reciever is een Denon 6500H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remo1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-06 22:02
Persoonlijk zou ik voor de ikon gaan.
Prima speakers.
Ze moeten wel wat ruimte hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 20:02
remo1 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:00:
Persoonlijk zou ik voor de ikon gaan.
Prima speakers.
Ze moeten wel wat ruimte hebben
okee, dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 20:46
vinom schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:40:
Eerste gedachte: vet! Dan de prijs, OK laat maar zitten :P
Same. En los van de prijs lijkt er ook nog een aparte elektra-groep nodig te zijn ook :X 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
hijskraan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:30:
Een vraag van (nog) geen Dali bezitter.
Ik heb nu 2 Dynaudio Excite 18 bookshelf speakers, maar ben niet tevreden met het geluid.
Ik kwam van B & W Matrix vloerstaanders, maar ik wil toch weer terug naar dit formaat.
Nu kan ik 2 Ikons 6 mk2 kopen voor 450.-
Maar ik twijfel of ik niet beter naar de Oberon 7 kan gaan.
Reciever is een Denon 6500H.
Hangt ook af van je smaak. Ikon staan bekend als erg gedetailleerd en helder, maar volgens sommigen ook ietwat scherp klinkende speakers. Oberon zijn wat warmer/ronder en meer voor de doorsnede luisteraar. Ik zou ze zeker even proberen voor aanschaf, mocht dat mogelijk zijn.
Pagina: 1 ... 36 37 Laatste