Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309

CPM schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:09:
[...]

De Zensor's zijn geen kersenkleur al lijkt dat op foto 1 en 3 misschien zo. Ze lijken eerder op eikenhout, dus als je dan de Spektor kleur nog wat donkerder erbij denkt....

Nu de boel ingemeten met Audyssey XT en maar eens kijken hoe het geluid is van de Alteco en Spektor.
Komt dit kleur dingetje echt uit jezelf? Of van je vrouw?

Tis niet een verschil als dat van rood en blauw of iets.

En de afwerking en uitstraling van de speakers zie je toch in de winkel al? Waarom zou je ze nog kopen als het niet naar wens is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Anoniem: 663309 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:31:
[...]

Komt dit kleur dingetje echt uit jezelf? Of van je vrouw?

Tis niet een verschil als dat van rood en blauw of iets.

En de afwerking en uitstraling van de speakers zie je toch in de winkel al? Waarom zou je ze nog kopen als het niet naar wens is?
Het kleur ding komt helemaal van mijzelf. Hoezo?
In mijn buurt zijn deze speakers nergens te bewonderen helaas, dus kopen op afstand is dan ook wat ik doe. Ook hoe ze klinken kan je alleen maar thuis ervaren.

Speakers kunnen beter qua kleur compleet verschillen dan dat het er net niet bij in de buurt komt.

Ben nu tevreden met de combi (alles Oberon) maar de Alteco's ben ik nog niet over uit.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CPM schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:41:
[...]

Het kleur ding komt helemaal van mijzelf. Hoezo?
In mijn buurt zijn deze speakers nergens te bewonderen helaas, dus kopen op afstand is dan ook wat ik doe. Ook hoe ze klinken kan je alleen maar thuis ervaren.

Speakers kunnen beter qua kleur compleet verschillen dan dat het er net niet bij in de buurt komt.

Ben nu tevreden met de combi (alles Oberon) maar de Alteco's ben ik nog niet over uit.
Waarom niet alles wit of zwart?

Was geintje Verder. Maar ik hoor je weinig goeds over t uiterlijk zeggen. Dan denk ik kijk dan bij een speaker die totaal anders is. B&W of Rel of klipsch.

Al is het nu een prima set natuurlijk.

Ik heb mijn altecos destijds weggedaan. Vond dat t atmos effect er totaal niet uitkwam. Waar ik ze ook hing. Daarnaast waren er ook vrij weinig films in atmos. Toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Anoniem: 663309 schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:03:
[...]

Waarom niet alles wit of zwart?

Was geintje Verder. Maar ik hoor je weinig goeds over t uiterlijk zeggen. Dan denk ik kijk dan bij een speaker die totaal anders is. B&W of Rel of klipsch.

Al is het nu een prima set natuurlijk.

Ik heb mijn altecos destijds weggedaan. Vond dat t atmos effect er totaal niet uitkwam. Waar ik ze ook hing. Daarnaast waren er ook vrij weinig films in atmos. Toen.
Als je de Alteco's bedoeld dan ben ik idd iets minder tevreden. Ik begrijp wat je zegt over de het Atmos geluid, ze zijn ook niet echt aanwezig, maar is echt afhankelijk van het type film denk ik. Via Tidal (Atmos) muziek luisteren vult het echt wel de ruimte.
Deze week nog maar even veel films in Atmos kijken.

Ik heb zoals je zegt ook andere merken bekeken. Echter zijn deze boven mijn budget. Er zijn er weinig in walnoot met mooie bijpassende Atmos erboven op.

Wel helemaal verliefd op de Acoutic Energy AE309. :+

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:00
De atmos speakers moeten (idealiter) bijna recht boven je hangen. Ik heb dat en dat werkt perfect, 7.2.2 opstelling. Echt van meerwaarde voor de beleving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi97p2Di8I0H-XXq_CZ2RBHF-EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Loi4meACI2nsZKOTAoZNjsPs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 10-04-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 11:46
Weet iemand toevallig waar je reserveonderdelen kan kopen voor Dali speakers.
Mn zoontje heeft de Grille van mn Zensor 3 gesloopt :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

HF5236 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:54:
Al de importeur geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

HF5236 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:54:
Ik ben weleens diverse dali grills tegen gekomen op ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Heb de importeur gemaild en dali geprobeerd te bereiken via social media.
Als ik google zie ik ze af en toe wel maar altijd al out of stock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:58

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb mijn Dali reserveonderdelen besteld bij audioservice.nl. Onderdelen staan niet op de site, dus even mailen of bellen. Voor zover ik weet kunnen zij vrijwel alle onderdelen van recente Dali's leveren.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:42
sjirafje schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:23:
Ik heb mijn Dali reserveonderdelen besteld bij audioservice.nl. Onderdelen staan niet op de site, dus even mailen of bellen. Voor zover ik weet kunnen zij vrijwel alle onderdelen van recente Dali's leveren.
Anders kan Stassen deze ook wel leveren, daar heb ik 2x een wit frontje gehaald voor mijn Dali E12 subs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er iemand die toevallig de Oberon 9 gebruikt? Zo ja heb je daar ook nog een sub bij? En hoe is je ervaring met die combi?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 663309 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:05:
Is er iemand die toevallig de Oberon 9 gebruikt? Zo ja heb je daar ook nog een sub bij? En hoe is je ervaring met die combi?
Subwoofer voegt altijd wat toe. Er zijn amper echte full range luidsprekers op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
HF5236 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:24:
Heb de importeur gemaild en dali geprobeerd te bereiken via social media.
Als ik google zie ik ze af en toe wel maar altijd al out of stock
Reactie van de importeur, kan ze bestellen bin de dealer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 14:13

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Anoniem: 663309, wat @Anoniem: 159816 zegt; hier ook 2x SB2000 naast de Rubicon 8 staan, wat al geen misselijke speaker is...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:26:
@Anoniem: 663309, wat @Anoniem: 159816 zegt; hier ook 2x SB2000 naast de Rubicon 8 staan, wat al geen misselijke speaker is...
Duidelijk. Kijken of ik een mooie k-14 f ken vinden in t zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:47:
[...]

Duidelijk. Kijken of ik een mooie k-14 f ken vinden in t zwart.
Je bent beter af met 2 12" subs als dat een optie is qua ruimte. Meer output en als je meerdere luisterposities hebt (als je met meerdere mensen bijv. film kijkt) krijg je er ook meer uniform laag mee. Wel wat meer afstel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04 22:55
DALI komt met een nieuwe luidspreker in het hoogste segment: https://www.whathifi.com/...month#l25ucuolhx1vn23s9n6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@christiaans, ik ben benieuwd, wat dat gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Nu al eventjes de Alteco's aan het testen, maar het Atmos gebeuren komt niet echt goed tot zijn recht. Ik heb ze nu bovenop de vloerstaanders liggen maar het ruimtelijke komt er niet uit. Via de series X ook een demo geprobeerd waarbij je spatial audio aan en uit kan zetten tijdens het kijken. Ik hoor wel dat er een Atmos stream is vanuit de speakers, maar het komt niet van boven, eerder van voren, een soort extra stream vanuit de fronts.
Aan de muur hangen kan ik niet testen, maar ga ik met deze ook niet doen, ik vind het gewoon niet mooi staan in de woonkamer, want de speakers zijn best groot en de walnoot kleur is niet zo mooi aan de muur.
Ik heb twee Cambridge Audio Minx Min 12 besteld, die kan ik wel mooi wegwerken in de de hoeken (hoop ik) en wat makkelijker testen op hoogte. Die zullen niet zo goed presteren verwacht ik t.o.v. de Alteco's, maar misschien wel ruimte toevoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 21-04-2022 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:51
CPM schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:12:
Nu al eventjes de Alteco's aan het testen, maar het Atmos gebeuren komt niet echt goed tot zijn recht. Ik heb ze nu bovenop de vloerstaanders liggen maar het ruimtelijke komt er niet uit. Via de series X ook een demo geprobeerd waarbij je spatial audio aan en uit kan zetten tijdens het kijken. Ik hoor wel dat er een Atmos stream is vanuit de speakers, maar het komt niet van boven, eerder van voren, een soort extra stream vanuit de fronts.
Aan de muur hangen kan ik niet testen, maar ga ik met deze ook niet doen, ik vind het gewoon niet mooi staan in de woonkamer, want de speakers zijn best groot en de walnoot kleur is niet zo mooi aan de muur.
Ik heb twee Cambridge Audio Minx Min 12 besteld, die kan ik wel mooi wegwerken in de de hoeken (hoop ik) en wat makkelijker testen op hoogte. Die zullen niet zo goed presteren verwacht ik t.o.v. de Alteco's, maar misschien wel ruimte toevoegen.
Stond de schakelaar op de Alteco’s wel op de juiste stand?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CPM schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:12:
Ik heb er ook veel mee lopen klooien. Nooit tot zijn recht gekomen. Zoveel instellingen gehad. Zoveel films. Maar geconcludeerd dat t aan huiskamer en omgeving lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Morpheusk schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:53:
[...]

Stond de schakelaar op de Alteco’s wel op de juiste stand?
Hij staat op "UP" dus zou volgens mij goed moeten zijn.
Ik kan nergens vinden wat die schakelaar precies doet, maar zover ik het kan horen zijn er meer hoge tonen te horen in de "UP" stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:00
Anoniem: 663309 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:42:
[...]

Ik heb er ook veel mee lopen klooien. Nooit tot zijn recht gekomen. Zoveel instellingen gehad. Zoveel films. Maar geconcludeerd dat t aan huiskamer en omgeving lag.
Alleen van boven fysiek werkt dat echt. En ja dat is lastig in een woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

De enige optie die ik nog heb is ze aan de muur maken. Wat ik persoonlijk niet erg mooi vind. Daarom zit ik te denken om de Alteco's in de hoeken te positioneren, en dan op een muurbeugel zodat ze indraaien. Links voor het gordijn en rechts in de hoek. Zou dat gaan werken? Overal waar ik kijk zie ik de op een bepaalde luisterpositie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mCd4ABzKDh_M_jnjQ9GK-u0fAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aL81kYB6jdvcep5dUl6XLK4z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://media-dali.azureedge.net/4628/dali-alteco-height-speaker-in-5_1_2.jpg?anchor=center&mode=crop&width=1120&heightratio=0.5&quality=80&slimmage=true&rnd=131478768300000000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52
CPM schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:13:
[...]

Hij staat op "UP" dus zou volgens mij goed moeten zijn.
Ik kan nergens vinden wat die schakelaar precies doet, maar zover ik het kan horen zijn er meer hoge tonen te horen in de "UP" stand.
Die knop 'stuurt' het geluid. Ik gebruikte de Alteco's als achter speakers. Op de 'Down' setting kan je er direct onder zitten en hoor je alsnog gebalanceerd geluid. Ga je verder weg staan of zitten, dan is de geluidskwaliteit veel minder. In de 'Up' setting is het andersom, en is het geluid goed zolang je er niet direct onder zit.
Het is eenvoudig uit te proberen door muziek aan te zetten, de knop een paar keer om te zetten en op je meestgebruikte luisterpositie te zitten. Kies dan de setting die het beste geluid oplevert.

[ Voor 13% gewijzigd door mac1987 op 23-04-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mac1987 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:31:
[...]

Die knop 'stuurt' het geluid. Ik gebruikte de Alteco's als achter speakers. Op de 'Down' setting kan je er direct onder zitten en hoor je alsnog gebalanceerd geluid. Ga je verder weg staan of zitten, dan is de geluidskwaliteit veel minder. In de 'Up' setting is het andersom, en is het geluid goed zolang je er niet direct onder zit.
Het is eenvoudig uit te proberen door muziek aan te zetten, de knop een paar keer om te zetten en op je meestgebruikte luisterpositie te zitten. Kies dan de setting die het beste geluid oplevert.
Eens. Ik zou ze achter hangen.
Ik zat er 4,5 meter vanaf als ik ze front hoog op hing. En dan moet je ze flink extra db geven om een half vervormd hoog geluid er uit t krijgen.

Beter achter. Hoog. Knop op down. Voor beste resultaat. Je foto lijkt ook dat je er redelijk ver vanaf zit anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:50:
[...]

Eens. Ik zou ze achter hangen.
Ik zat er 4,5 meter vanaf als ik ze front hoog op hing. En dan moet je ze flink extra db geven om een half vervormd hoog geluid er uit t krijgen.

Beter achter. Hoog. Knop op down. Voor beste resultaat. Je foto lijkt ook dat je er redelijk ver vanaf zit anders.
Ik zit er ongeveer 4,5/5m vandaan vanaf rechts. Links dus nog wel wat verder. Wist niet dat je ze ook achter als hoogte kon gebruiken met het zelfde effect. Mijn Denon receiver ondersteund het wel volgens mij.
Vandaag opnieuw ingemeten met Audyssey. Viel me op dat de hoogte vanaf het plafond handmatig ingesteld moest worden vóór het inmeten en op 1.8m stond ipv 1.45m. Misschien heeft dat het resultaat iets beïnvloed.

De Minx 12 als Atmos waren verschrikkelijk, net tweeters. Die gaan retour. Ik denk dat ik een hogere standaard heb gekregen met allemaal Dali speakers. :+
Ook wel fijn dat met de "All Stereo" setting alle speakers gewoon "mee doen" en het geluid over een redelijk gebied nog goed klinkt (ook zonder Audyssey ruimte correctie). Het geluid die de Alteco's produceren is absoluut niet slecht. oOo
Volgende stap is een andere (Dali) sub. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn0927
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-03 19:08
Iemand hier toevallig al ervaring met de Opticon 2 mk2?
Enig idee hoe die zich verhouden tot de KEF LS50 meta?

interessant, want zelfde prijsklasse!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:42
stijn0927 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:16:
Iemand hier toevallig al ervaring met de Opticon 2 mk2?
Enig idee hoe die zich verhouden tot de KEF LS50 meta?

interessant, want zelfde prijsklasse!
Als een koe in de wei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn0927
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-03 19:08
die volg ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-04 09:27
Ik denk dat een koe geen ervaring heeft hiermee, dus hij ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik ben in de race om mijn huidige speakers te gaan vervangen, ivm het aanpassen van de kamer.

Huidige appartuur:
TV: Panasonic 55VT60
Reciever: Yamaha RX-V1900 (tweedehands gekocht)
Front speakers: Dali Zensor 7
Rear speakers: Dali Zensor 1
Center speaker: Dali Vokal
Subwoofer: BK XXL400DF (tweedehands gekocht)

Als de plannen doorgaan wil ik wat kleinere frontspeakers, omdat mijn kijkafstand van 4,8M naar 2,5M gaat.
Nu zag ik dat Oberon de opvolger is van de Sensor serie.

Is er iemand die de Zensor 7 en de Oberon 5 heeft beluisterd? Hoe is het geluidsbeeld? De Oberon 5 schelen namelijk 16 cm in hoogte en 9,5 cm in breedte. Mijn subwoofer is ook erg groot en eigenlijk wat overkill voor mijn woonkamer. Een DALI SUB E-9 F zou een mooie vervanger zijn. Deze is een stuk kleiner en sinds dat ik een dochter heb, hoeft het allemaal niet zo hard en laag.

Mijn reciever wordt denk ik een Denon AVR-X1700H
De rearspeakers worden dan de Zensor 1, de on-walls of de Oberon 1, ik moet me daar nog een beetje in verdiepen.

Al met al hoop ik straks wat ruimte te creëren en staat niet alles zo opgepropt op elkaar. De Zensor 7 staat klem tussen het TV-meubel en de subwoofer, de subwoofer staat weer klem tussen de speelgoedkast en de Zensor 7 wat het geluid niet ten goede komt.

Met name het verschil tussen de Zensor 7 en de Oberon 5 ben ik benieuwd naar, iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 11:34
Binnetie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:54:
Ik ben in de race om mijn huidige speakers te..

Met name het verschil tussen de Zensor 7 en de Oberon 5 ben ik benieuwd naar, iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik heb de zensor 3 en oberon 5 gehad. Heb de zensor 7 en oberon 5 nooit naast elkaar gehoord maar ik was erg tevreden met de oberon. Heel mooi geluidsbeeld bij zowel films als muziek. Icm het formaat en de prijs een echte aanrader voor bescheiden woonkamers. Ik zat op een kleine 3m. Had er zelf geen sub bij maar er een bij zetten kan zeker geen kwaad.
Een sub hoeft niet perse te matchen met de speakers dus je zou naar compacte oplossingen van andere merken kunnen kijken (on wall sub misschien) als de ruimte niet overlaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Binnetie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:54:
Ik ben in de race om mijn huidige speakers te gaan vervangen, ivm het aanpassen van de kamer.

Huidige appartuur:
TV: Panasonic 55VT60
Reciever: Yamaha RX-V1900 (tweedehands gekocht)
Front speakers: Dali Zensor 7
Rear speakers: Dali Zensor 1
Center speaker: Dali Vokal
Subwoofer: BK XXL400DF (tweedehands gekocht)

Als de plannen doorgaan wil ik wat kleinere frontspeakers, omdat mijn kijkafstand van 4,8M naar 2,5M gaat.
Nu zag ik dat Oberon de opvolger is van de Sensor serie.

Is er iemand die de Zensor 7 en de Oberon 5 heeft beluisterd? Hoe is het geluidsbeeld? De Oberon 5 schelen namelijk 16 cm in hoogte en 9,5 cm in breedte. Mijn subwoofer is ook erg groot en eigenlijk wat overkill voor mijn woonkamer. Een DALI SUB E-9 F zou een mooie vervanger zijn. Deze is een stuk kleiner en sinds dat ik een dochter heb, hoeft het allemaal niet zo hard en laag.

Mijn reciever wordt denk ik een Denon AVR-X1700H
De rearspeakers worden dan de Zensor 1, de on-walls of de Oberon 1, ik moet me daar nog een beetje in verdiepen.

Al met al hoop ik straks wat ruimte te creëren en staat niet alles zo opgepropt op elkaar. De Zensor 7 staat klem tussen het TV-meubel en de subwoofer, de subwoofer staat weer klem tussen de speelgoedkast en de Zensor 7 wat het geluid niet ten goede komt.

Ik denk dat je wel wat gaat inleveren op laag als je naar oberon 5 gaat. Verder vind ik t detail en hogere freq even goed bij de 5 of 7.
Als je een klein kamertje heb zou een d-8 sub al voldoen denk ik. Dan zou die er mooi bijpassen bij je beperkte ruimte in de kamer.

Als je al zensor 7 heb denk ik niet dat t nuttig is te investeren in oberon 7. Dan heb je een minimale upgrade wat je echt alles misschien een beetje hoort als je ze naast elkaar zet.

Dus denk overstappen naar oberon 5 dan alleen doen als t een ruimte ding is. Maar daar moet wel echt een sub bij. Daarnaast vind ik de oberon 7 ook niet voldoen voor films hoor. Qua laag. Dus sub zoizo goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
@Anoniem: 663309 Bedankt. Ik heb wat ideeën gemaakt en we denk eraan om de kamer te gaan herinrichten. Dat betekend een kleinere kijkafstand en een knussere plek.
De woonkamer is 4,80m diep en 3,50m breed, kijk/luisterafstand wordt ongeveer 2,5 - 3 meter

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NfWYMdj2/6cb812c3766602b5a834486821f348ac3618989a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L6q22c2M/cd331cbfb16fcd809e1ae5f4d7dec21cc7e52c78.jpg

De combinatie van een Oberon 5 met een Dali D-8 of D-9 zou dan ideaal zijn, qua ruimte zoals die mogelijk wordt, als ik een aanname mag doen. Qua rears vraag ik me af, kun je de Zensor 1 blijven gebruiken of wijkt dat teveel af en kan ik beter kiezen voor Oberon 1 of Dali On-wall's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnetie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:02:
@Anoniem: 663309 Bedankt. Ik heb wat ideeën gemaakt en we denk eraan om de kamer te gaan herinrichten. Dat betekend een kleinere kijkafstand en een knussere plek.
De woonkamer is 4,80m diep en 3,50m breed, kijk/luisterafstand wordt ongeveer 2,5 - 3 meter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De combinatie van een Oberon 5 met een Dali D-8 of D-9 zou dan ideaal zijn, qua ruimte zoals die mogelijk wordt, als ik een aanname mag doen. Qua rears vraag ik me af, kun je de Zensor 1 blijven gebruiken of wijkt dat teveel af en kan ik beter kiezen voor Oberon 1 of Dali On-wall's?
Mooi hutje! Lekker zensor of oberon 1 als surrounds doen. Ik had oberon 3 als surrounds. Na zensor 1. Maar voor films en surround geluid hebben echt grotere niet zoveel niet of dat er uitsluitend surround geluid uit komt.

En als je bank toch in t midden staat dan zou ik ze lekker op een standaard zetten. Onwall staat wel mooi maar is nuttiger als je zitplek tegen een achterwand is. Koop een paar e-600 stands. Zijn perfect. Zag er net een paar in uitverkoop bij klubben. 119 euro.

Wat ik wel kan aanraden is een goede centre. Zensor vokal en oberon vokal vond ik wel een groot verschil. En met je x1600h weet ik niet zo goed wat die met je middenkanaal uitvogeld. Vaak zijn stemmen een probleem. En moeten de db omhoog op je midden kanaal. Waardoor ik vind dat de balans dan weer beetje verstoord word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
@Anoniem: 663309 Waar zou je de stands dan neerzetten? Naast de bank zit ik met een kabels over de vloer. Of bedoel je dan tegen de muur? In mijn huidige situatie staat het TV meubel op de plek waar de plankenkast staat, de kabels liggen er al, alleen sluit ik de speakers dan aan op de andere kant van de kabel.

Ik wilde voor een X1700H gaan. In eerste instantie kan ik qua kosten de Zensor 1 en de Zensor Vokal eerst houden om te kijken hoe dat klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnetie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:01:
@Anoniem: 663309 Waar zou je de stands dan neerzetten? Naast de bank zit ik met een kabels over de vloer. Of bedoel je dan tegen de muur? In mijn huidige situatie staat het TV meubel op de plek waar de plankenkast staat, de kabels liggen er al, alleen sluit ik de speakers dan aan op de andere kant van de kabel.

Ik wilde voor een X1700H gaan. In eerste instantie kan ik qua kosten de Zensor 1 en de Zensor Vokal eerst houden om te kijken hoe dat klinkt.
Ja hebt al een plankenkast natuurlijk.
Ook perfect toch! Stands vind ik persoonlijk gewoon gaaf. En inderdaad dan tegen de muur achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
Anoniem: 663309 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Ja hebt al een plankenkast natuurlijk.
Ook perfect toch! Stands vind ik persoonlijk gewoon gaaf. En inderdaad dan tegen de muur achter.
Nee die plankenkast is nog een optie, die komt er misschien. Ik had deze erin getekend om op een makkelijkere manier de rearspeakers kwijt te kunnen en ook wat opslag te hebben.
Op stands tegen de muur kan ook, de prijs van die stands vielen me erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:44
Binnetie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarmee heb je die renders gemaakt?

Als ik jouw opstelling zo zie dan denk ik:
- De front speakers staan te ver van elkaar vandaan
- De rechter front speaker staat ook wel heel dicht tegen de muur
- Misschien een minder lang tv-meubel
- Of juist een lang tv-meubel maar dan met goede boekenplank speakers (opticon 2 mk2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
Farrell schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Waarmee heb je die renders gemaakt?

Als ik jouw opstelling zo zie dan denk ik:
- De front speakers staan te ver van elkaar vandaan
- De rechter front speaker staat ook wel heel dicht tegen de muur
- Misschien een minder lang tv-meubel
- Of juist een lang tv-meubel maar dan met goede boekenplank speakers (opticon 2 mk2)
De renders maak ik met Floorplanner, werkt erg mooi.

De frontspeakers staan in de nieuwe opstelling zo'n 260cm van elkaar. Als ik de subwoofer een beetje naar de hoek verplaats dan staan de frontspeakers 205cm bij elkaar vandaan. Dat lijkt me al wat beter?

Andere optie met de Opticon 2, heb de maten van de speakers even opgezocht en ingetekend. Let niet op de brede stoelen, die ogen vrij lomp zo.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DZKPwktp/095a1fc7cbd1ee15aa852397ad423a90ddc3397c.jpg
Ze zouden misschien nog dichter bij elkaar kunnen, maar dan komt de TV mogelijk wat te hoog (70 cm vanaf de onderste rand, met 65 inch lijkt me dat best hoog van dichtbij).

Vraag me alleen af wat het verschil in geluid is tussen de Opticon 2 en de Oberon 5. Ik heb geen ervaring met boekenplank speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:44
Binnetie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:33:
[...]

De frontspeakers staan in de nieuwe opstelling zo'n 260cm van elkaar. Als ik de subwoofer een beetje naar de hoek verplaats dan staan de frontspeakers 205cm bij elkaar vandaan. Dat lijkt me al wat beter?

Andere optie met de Opticon 2, heb de maten van de speakers even opgezocht en ingetekend. Let niet op de brede stoelen, die ogen vrij lomp zo.
[Afbeelding]
Ze zouden misschien nog dichter bij elkaar kunnen, maar dan komt de TV mogelijk wat te hoog (70 cm vanaf de onderste rand, met 65 inch lijkt me dat best hoog van dichtbij).

Vraag me alleen af wat het verschil in geluid is tussen de Opticon 2 en de Oberon 5. Ik heb geen ervaring met boekenplank speakers.
Zo ziet het tv meubel er stukken kleiner uit. :) Op deze manier zou je de ervoor kunnen kiezen om idd gewoon naast het tv meubel aan beide kanten Oberon 5 of Opticon 2 op stands te plaatsen. Het verschil in geluid kan je alleen zelf ervaren door ze te gaan beluisteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schalk84
Binnetie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:33:
[...]

[Afbeelding]

De stap van oberon naar opticon is aanzienlijk. De opticon heeft veel betere tweeters. Van opticon naar rubicon is de stap bijv weer relatief kleiner.
Bedenk wel dat je dan toch echt de relatief duurdere opticon vokal erbij moet nemen. De opticon range matcht echt hoorbaar niet met zensors/oberons (naar mijn mening)

Ik heb de zensor serie gehad als surround set, oberons 5 als 2.0, daarna opticon als surround set en ben nu de opticons aan het vervangen door rubicon.
Ik upgrade altijd een voor een de speakers. Dus heb bijv de zensor vokal een tijdje met opticon 5s gehad. En ook de zensor 3 als surrounds bij de opticon 5s. Bij surrounds pik je niet zo snel op dat de speakers niet uit dezelfde lijn zijn, in je 3.0 opstelling wel. Voetstappen op een houtvloer die van links naar rechts gaan klinken dan uit je center opeens heel anders..

Edit; vergeet ook akoestiek niet. In mijn eigen woonkamer zou ik zelf bijv nooit hele dure speakers plaatsen omdat ik niet veel controle heb over de akoestiek en deze niet gunstig is. In mijn ht heb ik dat wel en weet ik zeker dat duurdere speakers tot hun recht komen.

[ Voor 7% gewijzigd door schalk84 op 10-05-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
@Farrell dat klopt. Ik was van mening dat de muur met raam daar 3,5M was. Maar hij is 4,5M. Het meubel 206. Hij lijkt klein omdat de TV 65 inch is en 144cm breed. Ik had mijn oude meubel eronder gezet, die is 150cm maar dat valt in het niets.

@schalk84 mooie informatie, dankje. Ik zie inderdaad best wel een hogere prijs voor de Opticons en als je dan ook nog de Opticon Vokal moet nemen omdat door elkaar gebruiken mogelijk een verstoord geluid opleverd. Ik zal eens kijken of ik wat kan beluisteren.
Optie is om tweedehands te gaan kijken natuurlijk. Dat wil ik misschien ook met de subwoofer gaan doen. De SVS 1000 serie schijnt een goede en beter presterende te zijn dan die van Dali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Binnetie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:04:
@Farrell dat klopt. Ik was van mening dat de muur met raam daar 3,5M was. Maar hij is 4,5M. Het meubel 206. Hij lijkt klein omdat de TV 65 inch is en 144cm breed. Ik had mijn oude meubel eronder gezet, die is 150cm maar dat valt in het niets.

@schalk84 mooie informatie, dankje. Ik zie inderdaad best wel een hogere prijs voor de Opticons en als je dan ook nog de Opticon Vokal moet nemen omdat door elkaar gebruiken mogelijk een verstoord geluid opleverd. Ik zal eens kijken of ik wat kan beluisteren.
Optie is om tweedehands te gaan kijken natuurlijk. Dat wil ik misschien ook met de subwoofer gaan doen. De SVS 1000 serie schijnt een goede en beter presterende te zijn dan die van Dali.
Ongeveer de helft van mijn hifi is tweedehands. Goede ervaringen mee. Genoeg liefhebbers die zuinig op hun spullen zijn en het na korte tijd alweer van de hand doen omdat ze iets anders willen proberen.

Ps. Als iemand toevallig een rubicon vokal over heeft hoor ik het graag. Ook een pittige upgrade die ik nog moet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@schalk84, de Kore zou deze week bekend moeten worden, misschien dat er dan wat Rubicons op de 2dehands markt verschijnen...

Denk dat voor de meeste liefhebbers de Rubicon wel zo'n beetje het eindpunt (voor mij iig wel) is en ze daarom niet zo vaak op de markt verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
MDKlapwijk schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:46:
@schalk84, de Kore zou deze week bekend moeten worden, misschien dat er dan wat Rubicons op de 2dehands markt verschijnen...

Denk dat voor de meeste liefhebbers de Rubicon wel zo'n beetje het eindpunt (voor mij iig wel) is en ze daarom niet zo vaak op de markt verschijnen.
Ben benieuwd waar die Kore geplaatst gaat worden. Wat ik zo lees wordt het misschien de opvolger van de epicon. Iets tussen rubicon en epicon zou wrss gunstiger zijn voor de rubicon prijs.
Met je eens dat binnen dali de rubicon het eindpunt is. Epicon is over the top.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bB6R4Hp7DRXpCwEG_SQPkfWMxV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAUBx529zlEl8rq9Lm5uv6oa.jpg?f=fotoalbum_large

Ook maar weer eens wat tonen.
NAD M10
NAD C542 CD
Dali Oberon 9
Dali E-12
Dali IO-4
Sony XR 65X94J

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
Anoniem: 663309 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:30:
[Afbeelding]

Ook maar weer eens wat tonen.
NAD M10
NAD C542 CD
Dali Oberon 9
Dali E-12
Dali IO-4
Sony XR 65X94J
Mooie setup man! Lekker formaat hebben die Oberon's

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
Ik ga maandag even speakers luisteren. Helaas was m'n lijstje niet helemaal beschikbaar in de winkel.
Ik heb het volgende lijstje:
Reciever: Bluesound Powernode N330
Front speakers: KEF LS50 meta en Dali Opticon 2 MK2
Rear: Bluesound Pulse 2i (draadloze speakers)
Eventueel als subwoofer: SVS PB-1000 of SB1000

De reciever heeft me verrast qua mogelijkheden, heeft geen aansluiting voor een center speaker. Het wordt dan een 4.1 opstelling. Dus ben wel nieuwsgierig om dit te luisteren.
De Opticon 2 MK2 hebben ze helaas niet in de winkel staan, het wordt dan de Opticon 6 MK2 (werd voorgesteld), dat is niet helemaal een speaker die we zoeken ivm het formaat. We zoeken een compacte speaker.
Ik denk dat ik dan nog even vraag naar de Oberon 3. Als dat goed klinkt dan denk ik dat ik met een Opticon 2 MK2 nog tevredener ga worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnetie schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:21:
Ik ga maandag even speakers luisteren. Helaas was m'n lijstje niet helemaal beschikbaar in de winkel.
Rear: Bluesound Pulse 2i (draadloze speakers)
Eventueel als subwoofer: SVS PB-1000 of SB1000

De reciever heeft me verrast qua mogelijkheden, heeft geen aansluiting voor een center speaker. Het wordt dan een 4.1 opstelling. Dus ben wel nieuwsgierig om dit te luisteren.
De Opticon 2 MK2 hebben ze helaas niet in de winkel staan, het wordt dan de Opticon 6 MK2 (werd voorgesteld), dat is niet helemaal een speaker die we zoeken ivm het formaat. We zoeken een compacte speaker.
Ik denk dat ik dan nog even vraag naar de Oberon 3. Als dat goed klinkt dan denk ik dat ik met een Opticon 2 MK2 nog tevredener ga worden.
Die Powernode ondersteund toch geen DD/DTS? Dan is het geen 4.1 opstelling iig.
Doet hij wel blijkbaar, maar de officiële website maakt dat niet direct duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 13-05-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Die Powernode ondersteund toch geen DD/DTS? Dan is het geen 4.1 opstelling iig.
Doet hij wel blijkbaar, maar de officiële website maakt dat niet direct duidelijk.
Waar las je dat? Want ik las in het LG Oled topic dat de Powernode geen DTS ondersteund. Het is een beetje verwarrend want hij nu wel en niet ondersteund.
Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnetie schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:07:
[...]

Waar las je dat? Want ik las in het LG Oled topic dat de Powernode geen DTS ondersteund. Het is een beetje verwarrend want hij nu wel en niet ondersteund.
Ik hoor het graag.
Ik heb niet specifiek gekeken voor DTS, alleen voor surround. Want over het algemeen hebben de meeste bronnen gewoon DD en heb je geen DTS nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:11
Net even getest met een paar UHD blurays met DTS, (aangesloten op m'n 65C8) en met normale settings krijg je dan idd geen geluid...ik heb met wat experimenteren wel een workaround gevonden: als ik in m'n Sony X800 de optie BD audio mix aan zet krijg ik wel geluid, maar alleen de fronts. Als ik nu op de Powernode de optie stereo surround aanzet doen de rears ook mee. Het gekke is, ik zou verwachten dat ze dan min of meer hetzelfde doen als de fronts, maar dat is niet zo, alleen geluidseffecten en sfeergeluid achter, lijkt dus alsnog een surround beleving. Apart, maar voor mij iig werkbaar. Kijk eigenlijk alleen maar films op Netflix of soms op tv (kpn settopbox) en daar gaat 't sowieso altijd goed zonder gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Anoniem: 663309 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Wat ik wel kan aanraden is een goede centre. Zensor vokal en oberon vokal vond ik wel een groot verschil. En met je x1600h weet ik niet zo goed wat die met je middenkanaal uitvogeld. Vaak zijn stemmen een probleem. En moeten de db omhoog op je midden kanaal. Waardoor ik vind dat de balans dan weer beetje verstoord word.
Ben wel benieuwd naar wat er dan precies niet klopte.

Ik heb de Oberon 7 en Zensor Vokal combi en x2700h en ik vind de boel behoorlijk in balans. Heb de ruimte meerdere keren met Audyssey gemeten en kom qua dB's altijd hetzelfde uit. Als ik de center ga plussen (1,5dB) raakt het geluidsbeeld uit balans t.o.v. de zuilen. Ik vind de Zensor een fijne center en ik heb hem zelfs in het tv meubel staan.

Uiteraard zou ik hem wel willen upgraden naar een Oberon Vokal mijn dan moet het een aanzienlijke verbetering zijn. Iets waar ik nog niet van overtuigd ben, maar heb het ook nog niet kunnen ervaren. ;)

Zensor Vokal en Oberon Vokal t.o.v. Opticon Vokal zou mede gezien de andere tweeter een behoorlijk verschil kunnen zijn.

Ik heb de Sensor 7 en Oberon 7 naast elkaar gehad en het verschil vond ik niet mega groot, Oberon 7 wat "voller" maar verder redelijk het zelfde.

Helaas staat de WAF nog in de weg om de overstap naar de Oberon Vokal te maken. Eerst een nieuwe sub zien te matchen bij de rest. :+

PS: weet iemand waar je goedkoop aan Oberon 1 grills kan komen? Mocht het aantrekkelijk zijn wil ik ze passend maken voor de Alteco. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 14-05-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Yup, Rubicons end of the line for me... Hoewel een setje Epicons.... :+

Op de Dali site zelf alleen een animatie nog:
- https://www.dali-speakers...rt-loudspeaker-technology
- https://www.lbtechreviews...i/high-end-2022-dali-kore

[ Voor 24% gewijzigd door MDKlapwijk op 20-05-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
schalk84 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:40:
[
Met je eens dat binnen dali de rubicon het eindpunt is. Epicon is over the top.
daar kan ik mij niet in vinden O-) nog steeds erg blij met mijn epicon 6 in mat wit _/-\o_ :9~

De Kore zou weer een grote stap boven de Epicon's moeten zitten (in ieder geval kwa prijs :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Yup, Rubicons end of the line for me... Hoewel een setje Epicons.... :+

Op de Dali site zelf alleen een animatie nog:
- https://www.dali-speakers...rt-loudspeaker-technology
- https://www.lbtechreviews...i/high-end-2022-dali-kore
Idd een set tussen de epicon en rubicon zou welkom zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Leipo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:53:
[...]

daar kan ik mij niet in vinden O-) nog steeds erg blij met mijn epicon 6 in mat wit _/-\o_ :9~

De Kore zou weer een grote stap boven de Epicon's moeten zitten (in ieder geval kwa prijs :+ )
Ik zou er ook blij mee zijn hoor maar in mijn bescheiden huis zouden ze behoorlijk misplaatst staan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
wat is bescheiden? ik dacht ook dat ze te groot zouden zijn in onze toch ook redelijk kleine woonkamer van 4x5m (en dan staan ze aan de lange wand, dus ik zit op 3 meter afstand van de speakers), maar ik ben achteraf blij dat ik niet voor de Epicon 2's ben gegaan wat wel mijn eerste ingeving was voor dit formaat kamer => de bass is zelfs zonder Dirac niet vervelend of overdreven bij de 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 18:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-CkmPv3X42lndmuVvCzEAE1gBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyMBL13mkJTxLAasFhJONFCI.jpg?f=fotoalbum_large

zomaar mn wat bijzondere setup delen, beetje slecht licht, maar uitstekend geluid:

Dali ikon 6 fronts,
klipsch subwoofer,
"life" zuiltjes van ooit bij de aldi, klinkt bizar, maar ze zijn goed!

dan de apparatuur:
Dynacord processorversterker 2 x 650 W type L 2100 (theoretisch max vermogen op 2 ohm bridged is 2100W)
Behringer X16 wireless stage mixer. dit is een toneel/studio mixer die volledig bediend wordt via een app, heeft diverse DSP'S ingebouwd waarmee ik ook de akoestische "fouten" van. mn kamer kan corrigeren/compenseren. de kamer is ca 55m2, Rt60= 0,8s
streaming via een kastje van augustint, dat is een multiroom systeem die lossless kan streamen vanaf mn server, maar ook gewoon spotify afspelen of optisch in, stereo jack in.

mn tv en bluetooth ontvanger staan ook op de mixer.

max geluidsdruk gemeten met de versterker op -25 dB is 96 dB SPL c gewogen. ja ik heb buren, ze zijn nog steeds vriendelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-07-2023
* knip *
Het is niet de bedoeling om te crossposten. Je hebt een eigen topic aangemaakt. De reacties die je hier hebt gekregen zijn daar naartoe verplaatst. Verder in Overweldigd... Help voor Dali fronts.

[ Voor 89% gewijzigd door S1NN3D op 28-05-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:53
Heb al bijna 4 jaar de Opticon 1 stereo met Zensor Vokal center.
Puur omdat mijn mooie Cliq tv meubel te klein is voor grotere center speakers (max 16cm hoog), tv meubel vervangen is dus geen optie.

Daarnaast nog 2 draadloze Yamaha MusicCast 20 Surround speakers en de Yamaha RX-S602 receiver.

De Zensor Vokal klinkt anders dan de Opticons maar na een jaar of wat stoorde ik me daar niet meer aan. Nu ineens begint het toch weer op te vallen.

Zou het verschil met de Oberon Vokal minder opvallend zijn?
Ik zie namelijk nu dat deze ook zou passen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 29-05-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Jazco2nd schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:43:
Puur omdat mijn mooie Cliq tv meubel te klein is voor grotere center speakers (max 16cm hoog), tv meubel vervangen is dus geen optie.

Daarnaast nog 2 draadloze Yamaha MusicCast 20 Surround speakers en de Yamaha RX-S602 receiver.

De Zensor Vokal klinkt anders dan de Opticons maar na een jaar of wat stoorde ik me daar niet meer aan. Nu ineens begint het toch weer op te vallen.

Zou het verschil met de Oberon Vokal minder opvallend zijn?
Ik zie namelijk nu dat deze ook zou passen :)
Mogelijk, maar het verschil tussen Zensor/Oberon en Opticon/Rubicon is aanzienlijk. Kun je geen nette plank boven je tv hangen en daar een Opticon Vokal op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Jazco2nd schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:43:
Neem aan dat je iets als de 131 hebt hangen dan, dan wordt het idd. moeilijk om een fatsoenlijke center er in te krijgen. Met de 231 waren er nog wel wat mogelijkheden geweest. Je zou het eens kunnen proberen met een Oberon Vokal en "koop op afstand". De Oberon serie zou nl. toch meer buurt van de Opticon moeten zitten dan de Zensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
mac1987 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Mogelijk, maar het verschil tussen Zensor/Oberon en Opticon/Rubicon is aanzienlijk. Kun je geen nette plank boven je tv hangen en daar een Opticon Vokal op zetten?
Ha dank voor het meedenken maar nee zeker niet. Veel te strakke wand nu om ineens een plank te zetten, terwijl er een >1000 euro tv meubel hangt die juist bedoelt is om de center speaker in te verstoppen, met mooi gaas als afdekking.
MDKlapwijk schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:37:
[...]

Neem aan dat je iets als de 131 hebt hangen dan, dan wordt het idd. moeilijk om een fatsoenlijke center er in te krijgen. Met de 231 waren er nog wel wat mogelijkheden geweest. Je zou het eens kunnen proberen met een Oberon Vokal en "koop op afstand". De Oberon serie zou nl. toch meer buurt van de Opticon moeten zitten dan de Zensor.
Nog kleiner, de 130S die is minder diep dan de 131S :)
Ik ga het gewoon proberen. Maar het valt me nu op dat de Zensor serie helemaal niet meer genoemd wordt op de Dali website. Is de Oberon serie dan de vervanger van de Zensor serie?

Ik bestel dingen waar ik niet zeker over ben, vooral kleding/schoenen dus gewoon met de simpelste goedkoopste creditcard (Euroclix €15/jr). Zo regel ik mn eigen koop op afstand. Wordt pas een maand later afgeschreven dus dat is ruim tijd om iets te retourneren en weer je geld bijgeschreven te krijgen. Hoeft dan geen andere 3e partij tussen die vast een fee eist van de winkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mac1987
Jazco2nd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:53:
...
Maar het valt me nu op dat de Zensor serie helemaal niet meer genoemd wordt op de Dali website. Is de Oberon serie dan de vervanger van de Zensor serie?
De Oberon zijn inderdaad de opvolger van de Zensor serie en worden doorgaans gezien als de betere speakers. Het verschil bestaat echter uit evolutie en niet revolutie. De Oberon zullen doorgaans een kleine stap omhoog zijn, maar het verschil tussen Oberon > Opticon zal een stuk groter zijn dan Zensor > Oberon.
Vanaf de Opticon serie is er ook een duidelijk karakterverschil met de lagere series, waarbij de Oberon en lager gemaakt zijn om 'lekker' te klinken en de Opticon en hoger om natuurgetrouwer/neutraler te klinken. Bas is minder aangezet, maar detail en timing (eigenlijk snelheid) zijn beter. Zo is een Opticon Vokal prima te combineren met Rubicon fronts, maar zul je met een Oberon Vokal i.c.m. Opticon fronts eerder klankverschillen merken.
Helaas gaat dat klankverschil ook gepaard met een merkbaar prijsverschil. Of dat het waard is, kun je alleen zelf beoordelen. Hou je van het misschien minder natuurgetrouwe geluid van de Oberon, dan is het antwoord in ieder geval 'nee'. Voor mij persoonlijk was dat echter wel het geval.

[ Voor 11% gewijzigd door mac1987 op 30-05-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mac1987 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:17:
[...]

De Oberon zijn inderdaad de opvolger van de Zensor serie en worden doorgaans gezien als de betere speakers. Het verschil bestaat echter uit evolutie en niet revolutie. De Oberon zullen doorgaans een kleine stap omhoog zijn, maar het verschil tussen Oberon > Opticon zal een stuk groter zijn dan Zensor > Oberon.
Vanaf de Opticon serie is er ook een duidelijk karakterverschil met de lagere series, waarbij de Oberon en lager gemaakt zijn om 'lekker' te klinken en de Opticon en hoger om natuurgetrouwer/neutraler te klinken. Bas is minder aangezet, maar detail en timing (eigenlijk snelheid) zijn beter. Zo is een Opticon Vokal prima te combineren met Rubicon fronts, maar zul je met een Oberon Vokal i.c.m. Opticon fronts eerder klankverschillen merken.
Helaas gaat dat klankverschil ook gepaard met een merkbaar prijsverschil. Of dat het waard is, kun je alleen zelf beoordelen. Hou je van het misschien minder natuurgetrouwe geluid van de Oberon, dan is het antwoord in ieder geval 'nee'. Voor mij persoonlijk was dat echter wel het geval.
Dank!
De Oberon Vokal ga ik sowieso doen, no-brainer. Het nadeel van hier reageren en me weer op de Dali site begeven: ik krijg de kriebels om verder te upgraden, zonder nog even aan de kosten te denken.
Mijn Opticon 1 duo was van Marktplaats, veel geluk mee gehad. Maar ik zie nu de Rubicon 2, die vind ik veel mooier dan de Opticon 1. Ik vraag me af of de oranjekleurige dome ook inderdaad lichter van kleur is bij de Rubicon 2, dat lijkt wel zo (en zou nog beter passen in onze zithoek).

Brengt wel een 2e probleem met zich mee (naast verschil in klank met een Oberon Vokal): welke poten?
Dali toont wel mooie poten, de pricewatch: Dali Connect Stand E-600 (per paar) Wit maar de Rubicon 2 is 10cm hoger dan de Opticon 1!
Dan staat deze dus ook "hoger" want poten lijken allemaal even hoog.. De Opticon 1 heeft nu de perfecte hoogte vind ik, tov de bank stoelen. Denkt Dali hier eigenlijk over na? Hoe hoog "bookshelf" eigenlijk mogen staan, ivm de plaatsing op een poot? Ze hebben immers geen kortere poten.

[ Voor 34% gewijzigd door Jazco2nd op 30-05-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
Jazco2nd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Dank!
De Oberon Vokal ga ik sowieso doen, no-brainer. Het nadeel van hier reageren en me weer op de Dali site begeven: ik krijg de kriebels om verder te upgraden, zonder nog even aan de kosten te denken.
Mijn Opticon 1 duo was van Marktplaats, veel geluk mee gehad. Maar ik zie nu de Rubicon 2, die vind ik veel mooier dan de Opticon 1. Ik vraag me af of de oranjekleurige dome ook inderdaad lichter van kleur is bij de Rubicon 2, dat lijkt wel zo (en zou nog beter passen in onze zithoek).
Op deze pagina staat een review met echte foto's: https://www.modernhifi.de/dali-rubicon-2-test/
Deze komen aardig overeen met de speakers in het echt (ik heb ze zelf ook staan).
Jazco2nd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:36:
Brengt wel een 2e probleem met zich mee (naast verschil in klank met een Oberon Vokal): welke poten?
Dali toont wel mooie poten, de pricewatch: Dali Connect Stand E-600 (per paar) Wit maar de Rubicon 2 is 10cm hoger dan de Opticon 1!
Dan staat deze dus ook "hoger" want poten lijken allemaal even hoog.. De Opticon 1 heeft nu de perfecte hoogte vind ik, tov de bank stoelen. Denkt Dali hier eigenlijk over na? Hoe hoog "bookshelf" eigenlijk mogen staan, ivm de plaatsing op een poot? Ze hebben immers geen kortere poten.
Idealiter komt de tweeter op oorhoogte. Het klopt dat de standaard een vaste hoogte heeft, die de tweeter ongeveer op oorhoogte brengt. Afhankelijk van de hoogte en bouw van de speaker kan die alsnog iets hoger of lager komen, maar zonder verstelbare hoogte is het toch ook gokken naar de lengte van de luisteraar en de hoogte van de bank of stoelen. Bij mijn Rubicon 2's op E-600 standaarden komt het redelijk overeen met mijn oorhoogte op een gemiddelde bank (ik ben 1m76 lang/kort). Je kunt dit echter nameten. De standaard is 60cm hoog (60,2 om precies te zijn :9 ) + de hoogte van de speaker tot het midden van de tweeter. Dat zou ongeveer overeen moeten komen met jouw oorhoogte op de meestgebruikte luisterpositie. Een paar cm verschil zal daarbij weinig uitmaken, omdat een speaker het geluid enigszins in de hoogte en behoorlijk in de breedte straalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@mac1987 thanks ik ga de Rubicon 2s gauw vergeten want ik had me vergist in de prijs (wit 999), die per stuk is, niet per paar :o

Tenzij ze op Marktplaats in het wit voorbij komen, denk ik dat ik zoveel geld eerder aan vloerstaanders uitgeef.
Als ik naar vloerstaanders ga wordt het de Opticon 5 of 6 (Rubicon is dan echt te duur).
Niet de nieuwe Opticon mk2 die vinden we minder mooi. Opticon 5/6, zeker 2ehands dat kan de portemonnee nog aan, meer dan dat vinden we niet waard (plus ben ik van mening dat je op een bepaalde leeftijd het verschil minder goed merkt).

Ik lees zo in de oude reacties hier dat de Opticon 6 wel duidelijk meerwaarde biedt over de 5.
Hoe de 5 zich dan verhoudt met exact dezelfde inhoud in een kleinere kast (Opticon 1) of juist vergeleken met de Rubicon 2 kan ik helaas niet meer in de winkel beluisteren, die hebben alleen nog de mk2.

Ik ga nog ff over nadenken. Of de poten vervangen, of de poten+speakers vervangen voor de Opticon 5 of 6 :)

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 30-05-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
Jazco2nd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:03:
@mac1987 thanks ik ga de Rubicon 2s gauw vergeten want ik had me vergist in de prijs (wit 999), die per stuk is, niet per paar :o

Tenzij ze op Marktplaats in het wit voorbij komen, denk ik dat ik zoveel geld eerder aan vloerstaanders uitgeef.
Als ik naar vloerstaanders ga wordt het de Opticon 5 of 6 (Rubicon is dan echt te duur).
Niet de nieuwe Opticon mk2 die vinden we minder mooi. Opticon 5/6, zeker 2ehands dat kan de portemonnee nog aan, meer dan dat vinden we niet waard (plus ben ik van mening dat je op een bepaalde leeftijd het verschil minder goed merkt).

Ik lees zo in de oude reacties hier dat de Opticon 6 wel duidelijk meerwaarde biedt over de 5.
Hoe de 5 zich dan verhoudt met exact dezelfde inhoud in een kleinere kast (Opticon 1) of juist vergeleken met de Rubicon 2 kan ik helaas niet meer in de winkel beluisteren, die hebben alleen nog de mk2.

Ik ga nog ff over nadenken. Of de poten vervangen, of de poten+speakers vervangen voor de Opticon 5 of 6 :)
Een Opticon 5 heeft wel een voller geluid dan een 1. Ik zou persoonlijk altijd voor een 6 gaan dan, die nog een stap voller en gebalanceerder is, vooral in het laag.
De enige reden dat ik boekenplankspeakers heb, is vanwege mijn vrouw. De beste boekenplankspeakers voor mijn budget waren de Rubicon 2. Het geluid is uitstekend, maar ik zou zeker ook serieus naar een Opticon 6 hebben gekeken als zuilen een optie waren geweest (Rubicon 6 valt buiten budget).
Mk1 versus Mk2 schijnt een kwestie van smaak te zijn. De een vindt de Mk1 beter en de ander de Mk2. Gezien het prijsverschil zou ik dan altijd voor de Mk1 gaan, nog los van het feit dat het uiterlijk mij persoonlijk meer trekt.
Zowel de Opticon 5 als 6 en zowel Mk1 als Mk2 zijn een flinke stap omhoog t.o.v. een Oberon of Zensor, al zijn dat allebei alsnog zeker prima speakers waar je zonder de Opticon gehoord te hebben heel gelukkig van kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door mac1987 op 30-05-2022 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-05 17:30
Jazco2nd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:03:

Technisch gezien kan ik me voorstellen dat er nogal een verschil zit in de opticon 2 vs opticon 5/6.
Mede door de hybride tweeter in de staanders en dan de extra woofer weer in de 6 tov 5.
(De 5 bestaat ook niet meer sinds de mk2 dus dat zal wel een reden hebben)

Binnenkort ga ik op (bijna) eenzelfde zoektocht, voor nu is het in theorie gevallen op de Opticon 6 mk2 vanwege de looks en de grootte tov oberon 7 voor de vrouw en het beschreven karakter voor mij.
Mijn vader heeft de Oberon 7 en die vind ik zelf goed klinken, alleen veel meer boomy voor mijn gevoel dan ik had met mijn Oberon bookshelfs, en dat terwijl hij ze heeft staan met best wat vrije ruimte.

Daarom in theorie aan het kijken naar de opticon's, omdat ik vaker hoor dat de opticon's wat rustiger zijn qua karakter onderin.

Ben benieuwd hoe je de zoektocht ervaart als je ervoor gaat!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:28
Je kan de Opticon 6 MK1 nog prima nieuw krijgen, en voor leuke prijzen.
Zo goedkoop dat tweedehands zoeken helemaal geen zin heeft.

Heb zelf een set gekocht bij Smits in Arnhem, die heeft ze nu voor € 549 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobbieT schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:25:
Je kan de Opticon 6 MK1 nog prima nieuw krijgen, en voor leuke prijzen.
Zo goedkoop dat tweedehands zoeken helemaal geen zin heeft.

Heb zelf een set gekocht bij Smits in Arnhem, die heeft ze nu voor € 549 per stuk.
Beste dalis die ik gehad heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:28

De Opticon 2 MK2 hebben ze helaas niet in de winkel staan.
Opticon 6 MK2 luisteren in plaats van de Opticon 2 MK2 is in mijn ogen zinloos, is niet te vergelijken.

Kijk ook eens naar de Sonus Faber Lumina II's als ze die hebben, die heb ik hier aan de Powernode N330 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
...
Ik denk dat een Rubicon 2 dichter bij de klank van een Opticon 2 ligt (voller en gedetailleerder, maar met een vergelijkbare klankkleur) dan een Oberon 3. De hele klankafstemming is vanaf de Opticon neutraler dan bij de Oberon en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

mac1987 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat een Rubicon 2 dichter bij de klank van een Opticon 2 ligt (voller en gedetailleerder, maar met een vergelijkbare klankkleur) dan een Oberon 3. De hele klankafstemming is vanaf de Opticon neutraler dan bij de Oberon en lager.
Ik vond toch wel een heel groot verschil tussen de Opticon 8 en de Rubicon 8 zitten, dus verwacht eigenlijk dat dat ook voor de 2's zal gelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
MDKlapwijk schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Ik vond toch wel een heel groot verschil tussen de Opticon 8 en de Rubicon 8 zitten, dus verwacht eigenlijk dat dat ook voor de 2's zal gelden...
Er is zeker verschil, maar de klankkleur ligt dichter bij elkaar dan bij de Opticon en Oberon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 16:21

M14

Ik ben een beetje aan het kijken om uit te breiden van 5.1 naar 7.1. Nieuw huis en woonkamer laten dit beter toe, inclusief de mogelijkheid om er later x.1.4 van te maken :). Later zal ik een foto toevoegen van de ruimte.

Nu heb ik van de (oude) Opticon serie 6 als front, vokal als center en 1 als surround. De 1's wil ik als surround back gaan gebruiken, met name vanwege het formaat en de afstand.

Maar wat is wijsheid voor de surrounds links en rechts? In mijn opstelling zitten deze, zowel links als rechts, vrij dicht bij de bank. Vanwege de diepte is een Opticon 1 niet echt geschikt.

Maar wat wel? Opticon on-wall zou kunnen, maar 2x ruim €600 betalen voor een surround vind ik te ver gaan. Ik zou voor een Dali Oberon on-wall kunnen kiezen, dat scheelt al de helft maar het is nog steeds prijzig.

Een Alteco zou kunnen, maar deze is toch meer bedoeld om boven in de hoek te hangen. En ik denk dat het beter is om de luidspreker niet tegen het plafond te hebben, maar wat lager.

Een Fazon Mikro is ook een relatief kleine luidspreker, prijstechnisch beter dan on-wall's. Maar ik heb twijfels over de horizontale spreiding.

Heeft iemand van jullie ervaring met bovenstaande luidsprekers? Of misschien een niet Dali luidspreker als alternatief?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@M14, zijn de inbouw varianten geen optie, zeker als je ook de plafond units in de toekomst wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

MDKlapwijk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:58:
@M14, zijn de inbouw varianten geen optie, zeker als je ook de plafond units in de toekomst wil doen?
Niet echt omdat alles al netjes is afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
M14 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:51:
Ik ben een beetje aan het kijken om uit te breiden van 5.1 naar 7.1. Nieuw huis en woonkamer laten dit beter toe, inclusief de mogelijkheid om er later x.1.4 van te maken :). Later zal ik een foto toevoegen van de ruimte.

Nu heb ik van de (oude) Opticon serie 6 als front, vokal als center en 1 als surround. De 1's wil ik als surround back gaan gebruiken, met name vanwege het formaat en de afstand.

Maar wat is wijsheid voor de surrounds links en rechts? In mijn opstelling zitten deze, zowel links als rechts, vrij dicht bij de bank. Vanwege de diepte is een Opticon 1 niet echt geschikt.

Maar wat wel? Opticon on-wall zou kunnen, maar 2x ruim €600 betalen voor een surround vind ik te ver gaan. Ik zou voor een Dali Oberon on-wall kunnen kiezen, dat scheelt al de helft maar het is nog steeds prijzig.

Een Alteco zou kunnen, maar deze is toch meer bedoeld om boven in de hoek te hangen. En ik denk dat het beter is om de luidspreker niet tegen het plafond te hebben, maar wat lager.

Een Fazon Mikro is ook een relatief kleine luidspreker, prijstechnisch beter dan on-wall's. Maar ik heb twijfels over de horizontale spreiding.

Heeft iemand van jullie ervaring met bovenstaande luidsprekers? Of misschien een niet Dali luidspreker als alternatief?
Heb je al gedacht aan 5.1.2? Met de altecos dan boven de fronts onder het plafond? Ik heb 7.1 gehad maar het voegde bij wat ik keek echt nauwelijks wat toe. Heb nu 5.1.2 en vind dit meer toevoegen. Ik zou zelf ook eerder eerst een zo goed mogelijke 5.1 neerzetten en dan pas later uitbreiden als budget een rol speelt. Dus misschien eerst opticon 1 verkopen, opticon on wall kopen en later weer eens wat toevoegen.
Als je nog kan frezen in het nieuwe huis dan alvast voorbereidingen treffen voor de uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

schalk84 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Heb je al gedacht aan 5.1.2? Met de altecos dan boven de fronts onder het plafond? Ik heb 7.1 gehad maar het voegde bij wat ik keek echt nauwelijks wat toe. Heb nu 5.1.2 en vind dit meer toevoegen. Ik zou zelf ook eerder eerst een zo goed mogelijke 5.1 neerzetten en dan pas later uitbreiden als budget een rol speelt. Dus misschien eerst opticon 1 verkopen, opticon on wall kopen en later weer eens wat toevoegen.
Als je nog kan frezen in het nieuwe huis dan alvast voorbereidingen treffen voor de uitbreiding.
Die Opticon 1 ga ik zeker niet verkopen ;). Die zijn perfect voor surround back in mijn situatie. Achter de bank is nog een meter of 3 ruimte.

Frezen is overigens echt geen optie.

Als je kijkt naar die Dolby Atmos whitepapers, ik kan hier perfect een 7.1 maken. Of 7.1.2/4. Enige voorwaarde is dat de surrounds niet te diep zijn en een beetje spreiding hebben.

Waarom prefereer jij 5.1.2 met een front high boven 7.1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
M14 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Die Opticon 1 ga ik zeker niet verkopen ;). Die zijn perfect voor surround back in mijn situatie. Achter de bank is nog een meter of 3 ruimte.

Frezen is overigens echt geen optie.

Als je kijkt naar die Dolby Atmos whitepapers, ik kan hier perfect een 7.1 maken. Of 7.1.2/4. Enige voorwaarde is dat de surrounds niet te diep zijn en een beetje spreiding hebben.

Waarom prefereer jij 5.1.2 met een front high boven 7.1?
Vind midden high het meeste toevoegen maar front high is vaak het makkelijkst te realiseren.
Het is meer als ik moest kiezen tussen 5.1.2 en 7.1 ik voor 5.1.2 zou gaan. Maar dat komt ook door de beperking van mijn versterker.
En mijn (subjectieve) ervaring is dat films of nog een 5.1 track hebben en de backs niet veel toevoegen, of je hebt een atmos track waar de heights meer toevoegen dan de backs. Regen, overvliegende objecten ed zijn erg gaaf met de hoogtekanalen. Die zou ik niet meer willen missen. Maar als je alles kan neerzetten is het een ander verhaal.
Wat misschien ook te overwegen is om een setje opticon 5 te kopen en deze achter de bank te zetten als surrounds. Dan zet je een behoorlijk beeld neer waardoor je misschien de backs niet mist en je geen surrounds direct naast je hoeft. Ze zijn op het moment voor hele goede prijzen te vinden.
Ik heb mijn boekenplankjes surrounds vervangen door de staanders en dit maakt een gigantisch verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door schalk84 op 07-06-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

schalk84 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:04:
[...]

Vind midden high het meeste toevoegen maar front high is vaak het makkelijkst te realiseren.
Het is meer als ik moest kiezen tussen 5.1.2 en 7.1 ik voor 5.1.2 zou gaan. Maar dat komt ook door de beperking van mijn versterker.
En mijn (subjectieve) ervaring is dat films of nog een 5.1 track hebben en de backs niet veel toevoegen, of je hebt een atmos track waar de heights meer toevoegen dan de backs. Regen, overvliegende objecten ed zijn erg gaaf met de hoogtekanalen. Die zou ik niet meer willen missen. Maar als je alles kan neerzetten is het een ander verhaal.
Wat misschien ook te overwegen is om een setje opticon 5 te kopen en deze achter de bank te zetten als surrounds. Dan zet je een behoorlijk beeld neer waardoor je misschien de backs niet mist en je geen surrounds direct naast je hoeft. Ze zijn op het moment voor hele goede prijzen te vinden.
Ik heb mijn boekenplankjes surrounds vervangen door de staanders en dit maakt een gigantisch verschil.
Ik zou dan eerder Opticon 8 kopen en de 6 als rear gebruiken 8) ... Oh wacht, iets met budget :+.

Wat je zegt over de toevoeging van height kanalen, ik zie wat je bedoelt.

Ik heb even 2 foto's van Funda gehaald om een idee te geven van de ruimte. Onze indeling is redelijk gelijk:
- Onze TV staat op dezelfde plaats, tegen de grijze muur met de deur.
- Onze bank staat op dezelfde plaats.

Omdat de ruimte goede plaatsing toelaat wil ik initieel wel naar 7.1.

Op de muur met het bureau komen de Opticon 1's, als rear surround.

De andere surrounds om de 7.1 te maken wil ik op de verticale balken links en rechts zetten, vandaar dat ik een redelijk platte luidspreker zoek. Helaas is dit geen stucwand, maar gestort beton.

De andere keuze is een luidspreker als type Alteco, maar dan iets hoger geplaatst. Maar die zit vanwege de hoogt dan meer tussen surround en height in.... Of ben ik hier nu aan het zeuren en is het een prima oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsmaSYivksPKWGDXVnYDVEE-oDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXqkDg7nMAaqzNEhdcWQX90u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7FfpHrgsQK7OYjx4jfPvzV8qoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA2YJP8zEbhrhVkVyqIp66LB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@M14, ik zou zelf de vertikale balken op de kopse kant van een vals wandje voorzien, opnieuw laten stuken en er toch iets als PHANTOM H-60 R in proppen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-05 01:11
Beste Tweakers en Dali kenners,

Ik ben vrij nieuw op het gebied van HiFi en ik wil binnenkort de stap gaan zetten naar mijn eerste HiFi setup voor een nieuwe film ervaring en muziek beleving. Hierbij zou ik jullie kennis erg goed kunnen gebruiken.

Momenteel luister ik op mijn LG c1 uit 2021 via een Logitech Z623 setup die ik al langer in bezit heb, waarbij stemmen storend zijn om goed te kunnen horen en detail in muziek nu niet goed te noemen is. Nu is goede audio kwaliteit voor mij bekend gezien ik ook muziek luister via mijn Sennheiser momentum 3.

Vorig weekend heb ik bij HiFi Klubben Utrecht een demo mogen beluisteren, ik wilde een Oberon 3 setup beluisteren maar dit was echter een Oberon 7 setup met Oberon vokal center en een E12F sub geworden. Nu deden ze cheaten bij de film demo omdat ze ook bovenspeakers hebben gebruikt en nog een ander merk rearspeakers die ik vergeten ben (in feite een 7.1.2 setup). Uiteindelijk klonk het alsnog erg sterk (vooral hoe mooi muziek nu klonk) en de medewerker gaf aan dat dit vergelijkbaar zou zijn (maar niet hetzelfde door onde andere receiver verschil) met de setup die ik voor ogen heb (die ik eigenlijk wilde beluisteren maar door omstandigheden stond het dus niet klaar).

Uiteindelijk hebben ze mij een mooi voorstel gedaan met wat ik zelf voor ogen heb (een 5.1 setup, die zowel films goed tot hun recht laat komen als een mooie muziek weergave wat ik persoonlijk belangrijker vind) en daar rolde het volgende uit:
  • Denon 2700 AVRX2700H
  • Dali Oberon 3 speakers
  • Dali Oberon Vokal centre
  • Dali Oberon 1 speakers (Voor rears).
  • Dali e12F subwoofer.
Nu komt dit best boven mijn budget uit (pakweg 600 euro) maar die pijn wil ik wel nemen gezien zo een setup in principe levenslang mee kan(op receiver na). Ik zou in feite de rearspeakers weg kunnen laten maar dan heb ik alsnog geen 5.1 beleving waarvoor ik dus wil gaan, deze kan ik later mogelijk nog aanschaffen.

Ook zou ik geld kunnen besparen op de subwoofer, door niet de e12f te nemen maar de e9f. Mijn vriendin en ik luisteren graag naar Drum & Bass en House en zelf lust ik ook wel Trance en Techno waardoor een goede basweergave eigenlijk een must is. Daarnaast is mijn muziek smaak breed en vind ik andere genres van tijd tot tijd ook mooi om te beluisteren.

Daarnaast ga ik komend weekend opnieuw bij HiFi Klubben luisteren naar een 5.1 Dali setup maar dan in Amsterdam met de Spektor line-up (ook bookshelf speaker, geen vloerstaanders). Deze had ik eerlijk gezegd oorspronkelijk op het oog gezien de prijs maar afgelopen weekend heeft de Oberon naam mij enthousiaster gemaakt.

Handig om te weten is dat het gaat om een goed geïsoleerd appartement waarbij de TV tegen de rechter muur staat met de bank er recht tegenover op een afstand van 2-2,3 meter. Zie foto om een indruk te krijgen van de ruimte die gevuld moet worden. De bank staat ongeveer boven de tekst woonkamer/keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z7gkAQHwMh92IB-yF0MQF5NlTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O9Qv2AYxSl62QFS6Zc8njnz.jpg?f=fotoalbum_large

Ten slotte in het kort mijn vragen aan jullie:
  1. Hoe groot zal het verschil bij de Dali subwoofers in de praktijk zijn met de benoemde setups bij bijvoorbeeld de e9f en de e12f?
  2. Zou een Spektor 5.1 setup (bookshelf speakers) toereikend genoeg zijn voor onze use-case, met oog voor een redelijk grote woonkamer (bruikbare woonkamer deel schat ik op 30-35 vierkante meter, met keuken deel erbij richting de 40-45, plafond is vlak en 2,5 meter hoog)? Met oog voor ooit in de toekomst van een appartement naar een huis te gaan (bruikbaar in de toekomst).
Alvast bedankt voor jullie tijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
Thargix schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:01:

Ik ben vrij nieuw op het gebied van HiFi en ik wil binnenkort de stap gaan zetten naar mijn eerste HiFi setup voor een nieuwe film ervaring en muziek beleving. Hierbij zou ik jullie kennis erg goed kunnen gebruiken.

Momenteel luister ik op mijn LG c1 uit 2021 via een Logitech Z623 setup die ik al langer in bezit heb, waarbij stemmen storend zijn om goed te kunnen horen en detail in muziek nu niet goed te noemen is. Nu is goede audio kwaliteit voor mij bekend gezien ik ook muziek luister via mijn Sennheiser momentum 3.

Vorig weekend heb ik bij HiFi Klubben Utrecht een demo mogen beluisteren, ik wilde een Oberon 3 setup beluisteren maar dit was echter een Oberon 7 setup met Oberon vokal center en een E12F sub geworden. Nu deden ze cheaten bij de film demo omdat ze ook bovenspeakers hebben gebruikt en nog een ander merk rearspeakers die ik vergeten ben (in feite een 7.1.2 setup). Uiteindelijk klonk het alsnog erg sterk (vooral hoe mooi muziek nu klonk) en de medewerker gaf aan dat dit vergelijkbaar zou zijn (maar niet hetzelfde door onde andere receiver verschil) met de setup die ik voor ogen heb (die ik eigenlijk wilde beluisteren maar door omstandigheden stond het dus niet klaar).

Uiteindelijk hebben ze mij een mooi voorstel gedaan met wat ik zelf voor ogen heb (een 5.1 setup, die zowel films goed tot hun recht laat komen als een mooie muziek weergave wat ik persoonlijk belangrijker vind) en daar rolde het volgende uit:
  • Denon 2700 AVRX2700H
  • Dali Oberon 3 speakers
  • Dali e12F subwoofer.
Nu komt dit best boven mijn budget uit (pakweg 600 euro) maar die pijn wil ik wel nemen gezien zo een setup in principe levenslang mee kan(op receiver na). Ik zou in feite de rearspeakers weg kunnen laten maar dan heb ik alsnog geen 5.1 beleving waarvoor ik dus wil gaan, deze kan ik later mogelijk nog aanschaffen.

Ook zou ik geld kunnen besparen op de subwoofer, door niet de e12f te nemen maar de e9f. Mijn vriendin en ik luisteren graag naar Drum & Bass en House en zelf lust ik ook wel Trance en Techno waardoor een goede basweergave eigenlijk een must is. Daarnaast is mijn muziek smaak breed en vind ik andere genres van tijd tot tijd ook mooi om te beluisteren.

Daarnaast ga ik komend weekend opnieuw bij HiFi Klubben luisteren naar een 5.1 Dali setup maar dan in Amsterdam met de Spektor line-up (ook bookshelf speaker, geen vloerstaanders). Deze had ik eerlijk gezegd oorspronkelijk op het oog gezien de prijs maar afgelopen weekend heeft de Oberon naam mij enthousiaster gemaakt.

Handig om te weten is dat het gaat om een goed geïsoleerd appartement waarbij de TV tegen de rechter muur staat met de bank er recht tegenover op een afstand van 2-2,3 meter. Zie foto om een indruk te krijgen van de ruimte die gevuld moet worden. De bank staat ongeveer boven de tekst woonkamer/keuken.

[Afbeelding]

1. Hoe groot zal het verschil bij de Dali subwoofers in de praktijk zijn met de benoemde setups bij bijvoorbeeld de e9f en de e12f?
  2. Zou een Spektor 5.1 setup (bookshelf speakers) toereikend genoeg zijn voor onze use-case, met oog voor een redelijk grote woonkamer (bruikbare woonkamer deel schat ik op 30-35 vierkante meter, met keuken deel erbij richting de 40-45, plafond is vlak en 2,5 meter hoog)? Met oog voor ooit in de toekomst van een appartement naar een huis te gaan (bruikbaar in de toekomst).
De dali subs zijn imo relatief matig vergeleken bij de speakers. Zeker voor de e12 gaan dus of zelfs naar een ander merk kijken. Subs zien er bijna allemaal hetzelfde uit en hoeven toch niet te matchen met de speakers.
Ik zou ook eerder nu oberon pakken en liever later nog ontbrekende speakers bij kopen dan nu voor spektors te gaan. 2 speakers bijkopen is makkelijker dan later je hele set up upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Thargix schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:01:

• Denon 2700 AVRX2700H
  • Dali Oberon 3 speakers
  • Dali e12F subwoofer.

[Afbeelding]

Als ik jou was zou ik op Marktplaats speuren naar 2ehands Oberons of Zensors. De Zensor is bijna hetzelfde als de Spektor.

Ikzelf heb alles Oberon behalve de sub, daarvoor ben ik aan het sparen en dat gaat geen Dali worden maar SVS.

Ik zou wel enigszins in dezelfde range blijven om zo te karakters van de speakers te matchen.

Ik ben nog altijd blij dat ik voor Oberon 7 heb gekozen ipv 5 of kleiner. Deze kunnen muziek prima aan.

Jouw budget €600 is wel erg krap, x2700h kost dat alleen al.

Oberon 1 5,25" €154 p/s

Spector 2 5,25" €125 p/s (125)
292 x 170 x 238 mm

Spector 1 4,5" €85
237 x 140 x 195 mm

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 08-06-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
@CPM ik lees het meer als dat het voorstel 600,- boven het budget zit, want een beetje versterker is idd al meer. :+

Wat betreft je keuze @Thargix , ik zou goed investeren door eenmaal de speaker te kopen waar je echt blij van word.
Luister de Spektor's even in het echt(ik zou er niet de wereld voor rondreizen) en dan vermoed ik dat je snel terug gaat richting de Oberon's en dan zou ik eerst mooie/goede fronts halen en later nog de rears en sub als het budget het niet toelaat.

Vergeleken met je huidige melkpakjes zijn de fronts als je die alleen haalt al een flinke upgrade :+
Dus denk dat je genoeg plezier kan hebben ook al ben je nog niet compleet.

Zoals gezegd moet je bij een Dali sub zeker voor een de "betere" gaan, maar imho zijn de Dali subs lang niet zo indrukwekkend als hun speakers.
Daarom zou ik adviseren te kijken naar een bijpassende SVS, REL, BK, enz subs, die partijen hebben een focus op subs en leveren veel meer en beter passende subs(focus voor HT, muziekaal etc).
Wellicht een onafhankelijke hifi winkel te bezoeken die wat anders kan adviseren aan subs, hifi klubben heeft volgens mij niet echt goede alternatieve subs in het assortiment :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Savagegek schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:25:
@CPM ik lees het meer als dat het voorstel 600,- boven het budget zit, want een beetje versterker is idd al meer. :+

Wat betreft je keuze @Thargix , ik zou goed investeren door eenmaal de speaker te kopen waar je echt blij van word.
Luister de Spektor's even in het echt(ik zou er niet de wereld voor rondreizen) en dan vermoed ik dat je snel terug gaat richting de Oberon's en dan zou ik eerst mooie/goede fronts halen en later nog de rears en sub als het budget het niet toelaat.

Vergeleken met je huidige melkpakjes zijn de fronts als je die alleen haalt al een flinke upgrade :+

Zoals gezegd moet je bij een Dali sub zeker voor een de "betere" gaan, maar imho zijn de Dali subs lang niet zo indrukwekkend als hun speakers.
Daarom zou ik adviseren te kijken naar een bijpassende SVS, REL, BK, enz subs, die partijen hebben een focus op subs en leveren veel meer en beter passende subs(focus voor HT, muziekaal etc).
Wellicht een onafhankelijke hifi winkel te bezoeken die wat anders kan adviseren aan subs, hifi klubben heeft volgens mij niet echt goede alternatieve subs in het assortiment :)
Ik zou ook gewoon klein beginnen en de set verder uitbreiden.
Oberon 5 of 7 als front. €400-800 (tweedehands)
Oberon Vokal €200 (tweedehands)

Heb je goede muziek uit de fronts en fatsoenlijke stemmen uit de center. Dan bekijken hoe het bevalt. Muziek luister ik toch minder in 7.1.2. Omdat het door de Audyssey "anders" klinkt dan uit twee fronts (pure direct).

Ik heb de spektor 2 als rears gehad en deze zijn minder vol dan de Oberon 1 maar verschilt niet veel. Verschil ga je met films niet merken denk ik.

Verschil tussen een Dali sub en SVS is €150, beter door sparen. Maar als je al een sub hebt dan zou ik het eerst daarmee proberen. Het is tenslotte naast de fronts een grote investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Savagegek schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:25:

Opvolg vraag van mij.
Ik heb bv een sub van dali e12. Icm oberon 9
Wat is qua zelfde prijs dan een veel beter alternatief??(niet van dali) Nieuw prijs is ongeveer 650/699.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de Spektor serie, ik vind het geluidsverschil aanzienlijk meer dan het prijsverschil.
Daarbij vind ik de look ook niet om over naar huis te schrijven maar dat is meer waar de waf over gaat.

Laat ik vooropstellen dat het altijd persoonlijke smaak, voorkeur en eigen inzicht is waarop je iets moet kiezen.
Maar als alternatieven heb je in de klasse van de E12 de SVS SB1000/SB2000, wat echt een sterke sub is.
REL vind ik zelf iets fijner met muziek, maar zit er een beetje tussen de T5 heeft lang niet zoveel kracht en de T7 is duurder volgens mij. Maar voor muziek een fijne strakke sub.
BK heeft ook goede subs, daar is mijn vader bijvoorbeeld weer gek van.

De E12 zal vast veel toevoegen in HT, maar met muziek denk ik dat een andere sub best nog wat kan toevoegen
En stel je zou gaan vervangen dan zou ik toch sneller een stapje hoger gaan als dat wat toevoegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-05 01:11
Bedankt voor de reacties!
Wat betreft tweedehands heb ik al zitten rondkijken maar de walnoot opties zijn niet echt beschikbaar, zwart en wit matcht toch niet zo mooi met het interieur dat wij hebben helaas.

Wat betreft budget was het inderdaad zo dat het een overschrijding van 600 euro betreft ;)

Op het gebied van subs is het wel een dilemma, waarschijnlijk wordt het dan even wat langer sparen en dan een svs of rel sub te kopen (dit komt vergeleken met de e12f toch 200-400 euro duurder uit afhankelijk van het type sub met het huidige voorstel, en de Rel sub ziet er weer minder mooi uit helaas. Keuzes keuzes).

Genoeg food for thought in ieder geval. Misschien moet ik via Stassen Hifi maar eens de 'veiligere' route proberen die klankgarantie bieden. Klinkt een product niet goed in je thuis setting? Dan kan je kosteloos vervangen. Vind het toch wel belangrijk dat die bass lines bij Drum & Bass enz goed tot hun recht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Thargix schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:16:
Wat betreft tweedehands heb ik al zitten rondkijken maar de walnoot opties zijn niet echt beschikbaar, zwart en wit matcht toch niet zo mooi met het interieur dat wij hebben helaas.

Wat betreft budget was het inderdaad zo dat het een overschrijding van 600 euro betreft ;)

Op het gebied van subs is het wel een dilemma, waarschijnlijk wordt het dan even wat langer sparen en dan een svs of rel sub te kopen (dit komt vergeleken met de e12f toch 200-400 euro duurder uit afhankelijk van het type sub met het huidige voorstel, en de Rel sub ziet er weer minder mooi uit helaas. Keuzes keuzes).

Genoeg food for thought in ieder geval. Misschien moet ik via Stassen Hifi maar eens de 'veiligere' route proberen die klankgarantie bieden. Klinkt een product niet goed in je thuis setting? Dan kan je kosteloos vervangen. Vind het toch wel belangrijk dat die bass lines bij Drum & Bass enz goed tot hun recht komen.
Er staat een complete 5.1 oberon walnoot set op marktplaats..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klubben heeft ook 60 dagen uitprobeer tijd dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 14:19

JTfoto

Work hard

Ik zeg altijd: als je het doet, doe het dan goed. Als je de mogelijkheid hebt om nog even door te sparen om voor een SVS sub te gaan denk ik dat je daar geen spijt van gaat krijgen. Je kan altijd proberen zoals je zelf al zegt en afwegen of het het extra geld waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

schalk84 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:09:
[...]

Er staat een complete 5.1 oberon walnoot set op marktplaats..
Zag ik ook ja! Vaste prijs 1750. Hij zal wel merken dat dat iets teveel is. Bied alvast 1400. Vind ie nie leuk maar komt ie later vast bij je terug :)
Pagina: 1 ... 29 ... 37 Laatste