Beste Tweakers en Dali kenners,
Ik ben vrij nieuw op het gebied van HiFi en ik wil binnenkort de stap gaan zetten naar mijn eerste HiFi setup voor een nieuwe film ervaring en muziek beleving. Hierbij zou ik jullie kennis erg goed kunnen gebruiken.
Momenteel luister ik op mijn LG c1 uit 2021 via een Logitech Z623 setup die ik al langer in bezit heb, waarbij stemmen storend zijn om goed te kunnen horen en detail in muziek nu niet goed te noemen is. Nu is goede audio kwaliteit voor mij bekend gezien ik ook muziek luister via mijn Sennheiser momentum 3.
Vorig weekend heb ik bij HiFi Klubben Utrecht een demo mogen beluisteren, ik wilde een Oberon 3 setup beluisteren maar dit was echter een Oberon 7 setup met Oberon vokal center en een E12F sub geworden. Nu deden ze cheaten bij de film demo omdat ze ook bovenspeakers hebben gebruikt en nog een ander merk rearspeakers die ik vergeten ben (in feite een 7.1.2 setup). Uiteindelijk klonk het alsnog erg sterk (vooral hoe mooi muziek nu klonk) en de medewerker gaf aan dat dit vergelijkbaar zou zijn (maar niet hetzelfde door onde andere receiver verschil) met de setup die ik voor ogen heb (die ik eigenlijk wilde beluisteren maar door omstandigheden stond het dus niet klaar).
Uiteindelijk hebben ze mij een mooi voorstel gedaan met wat ik zelf voor ogen heb (een 5.1 setup, die zowel films goed tot hun recht laat komen als een mooie muziek weergave wat ik persoonlijk belangrijker vind) en daar rolde het volgende uit:
- Denon 2700 AVRX2700H
- Dali Oberon 3 speakers
- Dali Oberon Vokal centre
- Dali Oberon 1 speakers (Voor rears).
- Dali e12F subwoofer.
Nu komt dit best boven mijn budget uit (pakweg 600 euro) maar die pijn wil ik wel nemen gezien zo een setup in principe levenslang mee kan(op receiver na). Ik zou in feite de rearspeakers weg kunnen laten maar dan heb ik alsnog geen 5.1 beleving waarvoor ik dus wil gaan, deze kan ik later mogelijk nog aanschaffen.
Ook zou ik geld kunnen besparen op de subwoofer, door niet de e12f te nemen maar de e9f. Mijn vriendin en ik luisteren graag naar Drum & Bass en House en zelf lust ik ook wel Trance en Techno waardoor een goede basweergave eigenlijk een must is. Daarnaast is mijn muziek smaak breed en vind ik andere genres van tijd tot tijd ook mooi om te beluisteren.
Daarnaast ga ik komend weekend opnieuw bij HiFi Klubben luisteren naar een 5.1 Dali setup maar dan in Amsterdam met de Spektor line-up (ook bookshelf speaker, geen vloerstaanders). Deze had ik eerlijk gezegd oorspronkelijk op het oog gezien de prijs maar afgelopen weekend heeft de Oberon naam mij enthousiaster gemaakt.
Handig om te weten is dat het gaat om een goed geïsoleerd appartement waarbij de TV tegen de rechter muur staat met de bank er recht tegenover op een afstand van 2-2,3 meter. Zie foto om een indruk te krijgen van de ruimte die gevuld moet worden. De bank staat ongeveer boven de tekst woonkamer/keuken.
Ten slotte in het kort mijn vragen aan jullie:
- Hoe groot zal het verschil bij de Dali subwoofers in de praktijk zijn met de benoemde setups bij bijvoorbeeld de e9f en de e12f?
- Zou een Spektor 5.1 setup (bookshelf speakers) toereikend genoeg zijn voor onze use-case, met oog voor een redelijk grote woonkamer (bruikbare woonkamer deel schat ik op 30-35 vierkante meter, met keuken deel erbij richting de 40-45, plafond is vlak en 2,5 meter hoog)? Met oog voor ooit in de toekomst van een appartement naar een huis te gaan (bruikbaar in de toekomst).
Alvast bedankt voor jullie tijd!