Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-05 14:57
Vorige week heb ik mijn nieuwe Oberon 3 speakers aangesloten op mijn versterker.

Zoals diverse mensen tegen mij zeiden toen ik om advies vroeg. Ze klinken mooi. Misschien dat ik in de toekomst een subwoofer erbij koop.

Waar ik mij over verbaasde was dat de holle pluggen die in de behuizing zitten niet vastgeklemd/gelijmd zijn in de behuizing.Deze gaten zijn zo groot geboord dat de pluggen helemaal niet klemmen.

Als ik het frontje eraf haal dan blijven zoals nu op de foto 3 van de 4 holle pluggen in de behuizing zitten. Bij een volgende keer verwijderen van het frontje gaan kan het zijn dat er andere pluggen uit de behuizing komen. Voor het terug plaatsen van de frontjes moet ik even alle pluggen aandrukken in de behuizing.

Ik heb vrijdag hierover gemaild met HifiKlubben en die reageerde als volgt:

"Wat de frontjes voor de Oberon 3-en betreft, deze horen zo los te zitten, dit
is geen defect."

Het bevreemd mij dat dit zo hoort bij de Oberon 3. Bij mij oude speakers blijven de holle pluggen keurig in de behuizing zitten.

Mijn vraag is dan ook herkennen jullie dit bij jullie eigen speakers? Of is dat enkel bij de Oberon 3 serie het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RP3FGKadpvoHJT6sgbQmUf7i8Nc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uMH3geVkGbbsHVDsxLleHqXA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tib2KMJ-MUftbXV1BW7PE8Uw2iE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qsdjQRG4HDoCKHEayCnqKTaa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Bij mijn Oberon 3 blijft het netjes vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Deagle schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:17:
Bij mijn Oberon 3 blijft het netjes vastzitten.
Dank je, zoals ik het zou verwachten.

Ik zat vanmiddag te denken. Tegenwoordig zie je steeds meer met magneet. Zou dat makkelijker zijn? Het lijkt mij extra werk om het netjes af te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat is meer voor mensen zoals ik die de speakers altijd zonder frontje hebben staan: heb je niet van die lelijke gaatjes zichtbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:57

sjirafje

No inspirational quotes here

TurboTon1973 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:24:
Vorige week heb ik mijn nieuwe Oberon 3 speakers aangesloten op mijn versterker.

Zoals diverse mensen tegen mij zeiden toen ik om advies vroeg. Ze klinken mooi. Misschien dat ik in de toekomst een subwoofer erbij koop.

Waar ik mij over verbaasde was dat de holle pluggen die in de behuizing zitten niet vastgeklemd/gelijmd zijn in de behuizing.Deze gaten zijn zo groot geboord dat de pluggen helemaal niet klemmen.

Als ik het frontje eraf haal dan blijven zoals nu op de foto 3 van de 4 holle pluggen in de behuizing zitten. Bij een volgende keer verwijderen van het frontje gaan kan het zijn dat er andere pluggen uit de behuizing komen. Voor het terug plaatsen van de frontjes moet ik even alle pluggen aandrukken in de behuizing.

is geen defect."

Het bevreemd mij dat dit zo hoort bij de Oberon 3. Bij mij oude speakers blijven de holle pluggen keurig in de behuizing zitten.

Mijn vraag is dan ook herkennen jullie dit bij jullie eigen speakers? Of is dat enkel bij de Oberon 3 serie het geval.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de Oberon 3, 5 en 7 en bij allemaal blijven de rubber dopjes gewoon stevig zitten als je het frontje er af haalt.
Die dopjes zijn overigens los te koop (1,25 per stuk).

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
sjirafje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Ik heb de Oberon 3, 5 en 7 en bij allemaal blijven de rubber dopjes gewoon stevig zitten als je het frontje er af haalt.
Die dopjes zijn overigens los te koop (1,25 per stuk).
Ik denk dat bij de productie of de gaten te groot geboord zijn of men de lijm vergeten zijn.

Gezien de reactie die ik kreeg van hifiklubben. vraag ik af wat er nog meer fout kan zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Leipo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:48:
Dat is meer voor mensen zoals ik die de speakers altijd zonder frontje hebben staan: heb je niet van die lelijke gaatjes zichtbaar :P
Ja dat ziet er gelijk een stuk mooier uit. Ik heb nog geen mooie witte gezien. Mijn vrouw wilt graag het front op de speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Ja dat ziet er gelijk een stuk mooier uit. Ik heb nog geen mooie witte gezien. Mijn vrouw wilt graag het front op de speakers.
De epicon in satijnwit is erg mooi al zeg ik het zelf ;) maar natuurlijk een heel andere prijsklasse. Van mijn vrouw mogen de frontjes daar juist niet op omdat die het juist lelijker maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Leipo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:49:
[...]

De epicon in satijnwit is erg mooi al zeg ik het zelf ;) maar natuurlijk een heel andere prijsklasse. Van mijn vrouw mogen de frontjes daar juist niet op omdat die het juist lelijker maken
Ja dat is inderdaad een hele andere prijs klasse :)

ik vind sommige design keuzes raar een witte voorkant en dan een eikenhouten zijkanten bv . Dat is gelukkig allemaal smaak. Ik ben meer van alles in 1 kleur of motief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Kijk, een topic over Dali speakers.

Aangezien ik een setje Dali Grand Diva in de woonkamer heb staan een topic om in de gaten te houden. Aangesloten op een NAD C370 versterker, waar helaas het rechterkanaal om de haverklap van uitvalt. Ik ben dan ook aan het rondkijken voor een moderne vervanging.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:50
Die is denk ik nog wel te repareren, mijn NAD C340 had daar ook last van, kostte me de kop ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Voor wat die Oberon 3 speakers betreft gewoon terugbrengen, dat hoort niet. De vraag kun je ook nog aan Dali zelf stellen natuurlijk, dan heb je weerwoord bij klubben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

TurboTon1973 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Ik denk dat bij de productie of de gaten te groot geboord zijn of men de lijm vergeten zijn.

Gezien de reactie die ik kreeg van hifiklubben. vraag ik af wat er nog meer fout kan zijn gegaan.
De dopjes horen niet gelijmd te zijn. Er zitten een soort v-vormige ringen aan de buitenkant die voorkomen dat ze er uit getrokken worden als je het frontje verwijderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX_ZdJbYV56hBYX_pMnfMkhlA3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZPKrp5X39W3zqoT4sV36hwT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIGrlqoY3JW5f2K44d-VsU7Fml8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyVbB08vuhOyCL7jiHDA1rPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8efAr13mlg6VnVN1AiOn49IIjJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7AE9BE1vY10KiEJCiNaQObf.jpg?f=fotoalbum_large

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 16:43

is geen defect."

Dit heb ik ook bij mijn nieuwe Dali Oberon On Wall speakers. Bij het afnemen van de frontjes komen er 2 dopjes mee.
Als ik zou gokken dan hebben ze een nieuwe lading dopjes/holle pluggen gekregen die net afwijken van het oorspronkelijke. De maatvoering klopt dan net niet.
Ik stoor me er verder niet aan. En ik denk ook niet dat ze het kunnen oplossen. Frontje gemonteerd blijft bij mij verder goed zitten.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
sjirafje schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:05:
[...]

De dopjes horen niet gelijmd te zijn. Er zitten een soort v-vormige ringen aan de buitenkant die voorkomen dat ze er uit getrokken worden als je het frontje verwijderd.
Klopt, die V vormige ringen komen onbeschadigd mee met 1 soms 2 pootjes. Degene die blijven zitten in de speaker kan je zo eruit halen.

Jij bevestigd mij vermoeden. Dank je voor de foto's van de nieuwe pluggen!
Shocked schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 05:40:
[...]

Dit heb ik ook bij mijn nieuwe Dali Oberon On Wall speakers. Bij het afnemen van de frontjes komen er 2 dopjes mee.
Als ik zou gokken dan hebben ze een nieuwe lading dopjes/holle pluggen gekregen die net afwijken van het oorspronkelijke. De maatvoering klopt dan net niet.
Ik stoor me er verder niet aan. En ik denk ook niet dat ze het kunnen oplossen. Frontje gemonteerd blijft bij mij verder goed zitten.
Ik vermoed dat ook, en als ze mij dat gemaild hadden dan had ik daar vrede mee en geaccepteerd. De manier waarop de eerste mail geformuleerd waren irriteerde mij erg. En op mijn vervolgreactie kreeg ik als antwoord de link toegestuurd met hoe ik de speakers kon terug sturen. Als ik er niet gelukkig mee bent.

Gisteren kreeg ik een mail van hun vanwege de btw-actie van de mediamarkt met als titel: "Je koopt je brood toch ook niet bij de slager? En dan een heel verhaal dat je wel je wasmachine, telefoon en laptop bij de mediamarkt moet kopen. Maar voor koptelefoon etc naar hun moet gaan. Toen ik dat mailtje kreeg had ik zo mijn gedachtes.

Er was nog iets ander mis gegaan maar ik wil niet te veel klagen over Hifiklubben. De mailtjes en woordkeuzes vielen bij mij gewoon niet goed vrijdag.

Vooral omdat toen ik ging luisteren in de winkel in Utrecht er een soort van superioriteit van het Dali merk werd uitgedragen en men zwaar beledigd was dat ik een speaker van een ander merk die ze mij lieten beluisteren net zo mooi vond klink als de Oberon 3. Weet niet meer zeker welke ik beluisterd heb was begin november.

Ik heb gewoon pech dat mijn ervaring contactmomenten niet prettig waren. Misschien was mijn verwachting onrealistisch. Ik heb duurdere stereo speakers gekocht als dat ik eerst wilde. Wilde eerste 5.0 set kopen en dat budget heb ik uitgegeven aan 2.0 speakers. Omdat ik graag iets goeds wilde hebben. Dat was een goed advies wat ik van mensen gekregen heb. Als je dan de duurdere speakers koopt dan verwacht je niet dat de pluggen los komen bv. Dan denk hoe slecht moeten goedkopere speakers dan wel niet zijn.

De laatste 5 jaar waren en zijn nog steeds erg pittig voor ons. (ik kan bijna niet lopen en bewegen van de pijn bv.) Mijn vrouw zei: 'Koop maar iets moois voor jezelf. Dat doe je nooit." Als je dan de speakers plaatst en de pluggen vallen uit de behuizing of blijven aan het frontje zitten. Dan baal je wel erg. En dan denk je wat zou er nog meer mis zijn wat ik niet kan zien. Zeker gezien deze review: YouTube: Deal or no deal? Dali Oberon 3 waar hij over de bouwkwaliteit spreekt. Wat mij opviel was hoeveel duurder de Oberon 3 in Amerika is als hier in Europa. $ 900,00 + transport en BTW. Ik vermoed dat hij op die prijs ook de Oberon afrekent.

Ik denk dat ik de Oberon wel houd ze zien er mooi uit en klinken ook goed. En daar gaat het uiteindelijk om

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Die review is inderdaad een vreemd verhaal, die man probeert upgrade kitjes te verkopen die hetzelfde kosten als wat de speakers hier kosten dus ik zou hem met een korreltje zout nemen.

Een goedkope oplossing is om een beetje (siliconen)tape om de dopjes te draaien die er uitkomen. Op die manier maak je ze aan de buitenkant wat dikker waardoor ze waarschijnlijk wel blijven zitten.
Mij is overigens opgevallen dat er tussen verschillende batches van die dopjes kleurverschillen en ook kleine verschillen aan de buitenste ring zichtbaar zijn. Het kan dus best zijn dat er gewoon een shipment te kleine dopjes door de QC is geglipt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:34
TurboTon1973 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Klopt, die V vormige ringen komen onbeschadigd mee met 1 soms 2 pootjes. Degene die blijven zitten in de speaker kan je zo eruit halen.

Jij bevestigd mij vermoeden. Dank je voor de foto's van de nieuwe pluggen!

[...]

...

Vooral omdat toen ik ging luisteren in de winkel in Utrecht er een soort van superioriteit van het Dali merk werd uitgedragen en men zwaar beledigd was dat ik een speaker van een ander merk die ze mij lieten beluisteren net zo mooi vond klink als de Oberon 3. Weet niet meer zeker welke ik beluisterd heb was begin november.

...
Je bent hier van op de hoogte? :)

DALI – Danish Audiophile Loudspeaker Industries – werd in 1983 opgericht door Peter Lyngdorf, de grondlegger van HiFi Klubben.

Nu is het wel zo dat Dali prijs/kwaliteit echt wel goed is. Maar nu snap je wel een beetje hun vooroordeel over Dali.

Ik snap wel een beetje je terughoudendheid over HiFi Klubben. Mijn Zensor setje had ik daar ooit gehaald en aangegeven dat een andere winkel prijs x heeft en of zij daarin mee kunnen gaan. Uiteindelijk kon dat wel maar was wel opeens spontaan die prijs van winkel x op die website verdwenen. Beetje gemene tactieken spelen er dus nog tussen HiFi Klubben en Dali mbt prijzen.

Oh, en over je 'dopjes', mail gewoon eens Dali zelf hierover of het klopt. Ik heb ze ooit rechtstreeks gemaild aangezien ik zo'n rubberdopje onder de voet kwijt was en HiFi Klubben mij daarin niet kon helpen en met dure 'oplossingen' aan kwam. Via Dali zelf kreeg ik deze gewoon gratis opgestuurd met een aardig briefje van een Dali medewerker erbij vanuit Denemarken. Klantenservice kun je bereiken via info@dalibenelux.com of anders het contact formulier op de engelse/deense site waar het direct bij het HQ terecht komt.

[ Voor 16% gewijzigd door _jero_813 op 26-01-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 663309

is geen defect."

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit bij mijn oberon 7 gehad. Toen dali bericht.
Er werd oa gezegd dat door meer speling word voorkomen dat de pootjes afbreken bij onvoorzichtig verwijderen van de frontjes.
Wat dus veel voorkomend is geweest.
Hoe nieuwer de speaker hoe strakker t plugje om t pootje. Dus grotere kans dat je hem meetrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
Anders misschien een optie om eea te vervangen door magneetjes? in mijn Monitor Audio speakers zitten die ook en naast dat je het niet ziet werkt dat perfect. De pootjes en plugjes in mijn Chario's en B&W 602's zitten overigens ook gewoon goed vast (en al meer dan 20 jaar) zonder dat er ergens iets afbreekt, of wat bij ouder plastic nog wel eens wil gebeuren: vergaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:54:
[...]

Ik heb dit bij mijn oberon 7 gehad. Toen dali bericht.
Er werd oa gezegd dat door meer speling word voorkomen dat de pootjes afbreken bij onvoorzichtig verwijderen van de frontjes.
Wat dus veel voorkomend is geweest.
Hoe nieuwer de speaker hoe strakker t plugje om t pootje. Dus grotere kans dat je hem meetrekt.
Als de pootjes kunnen afbreken dan zegt dat wel wat over de kwaliteit van het product van tegenwoordig. Ik heb speakers van Philips die bijna 30 jaar oud zijn. Deze pootjes zitten nog steeds erg strak in de plugjes. Ik moet echt kracht zetten bij het verwijderen van het frontje. En er breekt niks af als ik de frontjes verwijder.

Vandaar dat het voor mij een teleurstelling is als ik nieuwe speakers koop en deze ervaring nu heb. Het voelt dan allemaal net niet degelijk aan.

Ik begrijp wel wat je zegt. Maar voor mij doet het af aan de beleving van de nieuwe speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 17:24
Als je de plugjes meetrekt met de pootjes dan is de oplossing toch simpel, dan lijm je die plugjes vast in de speaker? Of denk ik dan te makkelijk?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

TurboTon1973 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:55:
[...]

Als de pootjes kunnen afbreken dan zegt dat wel wat over de kwaliteit van het product van tegenwoordig. Ik heb speakers van Philips die bijna 30 jaar oud zijn. Deze pootjes zitten nog steeds erg strak in de plugjes. Ik moet echt kracht zetten bij het verwijderen van het frontje. En er breekt niks af als ik de frontjes verwijder.

Vandaar dat het voor mij een teleurstelling is als ik nieuwe speakers koop en deze ervaring nu heb. Het voelt dan allemaal net niet degelijk aan.

Ik begrijp wel wat je zegt. Maar voor mij doet het af aan de beleving van de nieuwe speakers.
Ik heb flink wat dali speakers gehad. Vooral oberon. En ik denk dat je ook wel flink lomp moet zijn wil je ze laten breken. Juist omdat t wel stevig is.
Toch hebben z ervoor gekozen t zo t doen.
Maar ik snap je helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 21:00
Kijk even of de pootjes egaal glad zijn, geen bramen of zo, je zou de pootjes ook met een beetje siliconen spay
zoals cockpit spray voor de auto kunnen behandelen.
Misschien help het ook om de gaten in de kast te ontvetten en de rubber pluggen aan de buitenkant goed schoon te maken.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Glenfiddich schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:14:
Als je de plugjes meetrekt met de pootjes dan is de oplossing toch simpel, dan lijm je die plugjes vast in de speaker? Of denk ik dan te makkelijk?
Op zich denk je niet simpel. Kijk ik doe aan modelbouw en dan moet ik ook bouwpakketen lijmen. Als ik een bouwpakket gekocht had om zelf speakers te bouwen (waar ik ook over heb nagedacht). Of hele goedkope speakers gekocht had. Dan had ik niet moeten klagen/navragen. Of dit normaal is voor Dali speakers. Maar om even kort door de bocht te zeggen. Als je een paar speakers van € 598,00 koopt van Dali. En je moet zelf bezig met met lijm dan valt mij dat eerlijk gezegd tegen.
Juist omdat ik een heleboel reviews gelezen en gekeken had. En ik dit nog nergens gelezen of gezien had. En ook niet in de winkel.

Ik had nadat ik het advies gekregen had o.a. in dit draadje mijn plannen aangepast en een duurdere stereo set speakers gekocht. ipv van een 5.0 of 5.1 setje wat ik eigenlijk wilde. Met het idee geef meer geld uit aan goede stereospeakers dan heb je goede en betere speakers als wat ik eerst van plan was. Ik had eerst speakers willen kopen van € 240,00 per paar. Als je dan goed onderbouwde advies krijgt van koop speakers van € 600,00 per paar en je doet dat dan verwacht je dezelfde ervaring zoals in de winkel. ( Door black friday actie heb ik ze wel goedkoper gekregen maar de andere speakers waren ook goedkoper tijdens black friday.)

Vandaar mijn teleurstelling toen ik de speakers uit de doos gehaald had. Ik heb diverse goede verklaringen gekregen waarom de huidige Oberon speakers dit probleem wel hebben en andere niet. En bij zoveel dingen denk ik nu het is niet anders. Als ze maar mooi geluid hebben. Misschien ga ik de pluggen vastlijmen. En de suggestie van de siliconespray vind ik ook een hele goede.

Ik zit te denken om dit positief te eindigen. Ik wilde niet zeuren of moeilijk doen. Ik was vooral nieuwsgierig, als dit zo hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54
TurboTon1973 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Op zich denk je niet simpel. Kijk ik doe aan modelbouw en dan moet ik ook bouwpakketen lijmen. Als ik een bouwpakket gekocht had om zelf speakers te bouwen (waar ik ook over heb nagedacht). Of hele goedkope speakers gekocht had. Dan had ik niet moeten klagen/navragen. Of dit normaal is voor Dali speakers. Maar om even kort door de bocht te zeggen. Als je een paar speakers van € 598,00 koopt van Dali. En je moet zelf bezig met met lijm dan valt mij dat eerlijk gezegd tegen.
Juist omdat ik een heleboel reviews gelezen en gekeken had. En ik dit nog nergens gelezen of gezien had. En ook niet in de winkel.

Ik had nadat ik het advies gekregen had o.a. in dit draadje mijn plannen aangepast en een duurdere stereo set speakers gekocht. ipv van een 5.0 of 5.1 setje wat ik eigenlijk wilde. Met het idee geef meer geld uit aan goede stereospeakers dan heb je goede en betere speakers als wat ik eerst van plan was. Ik had eerst speakers willen kopen van € 240,00 per paar. Als je dan goed onderbouwde advies krijgt van koop speakers van € 600,00 per paar en je doet dat dan verwacht je dezelfde ervaring zoals in de winkel. ( Door black friday actie heb ik ze wel goedkoper gekregen maar de andere speakers waren ook goedkoper tijdens black friday.)

Vandaar mijn teleurstelling toen ik de speakers uit de doos gehaald had. Ik heb diverse goede verklaringen gekregen waarom de huidige Oberon speakers dit probleem wel hebben en andere niet. En bij zoveel dingen denk ik nu het is niet anders. Als ze maar mooi geluid hebben. Misschien ga ik de pluggen vastlijmen. En de suggestie van de siliconespray vind ik ook een hele goede.

Ik zit te denken om dit positief te eindigen. Ik wilde niet zeuren of moeilijk doen. Ik was vooral nieuwsgierig, als dit zo hoorde.
Als je het dan over makkelijk denken hebt, kan je ook denken. Horen die plugs eruit te komen als je het front eraf haalt? Nee, dan is dat een productiefout en hoor je nieuwe speakers te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
TurboTon1973 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Ik snap de teleurstelling wel hoor, maar bij dit soort dingen denk ik zelf altijd: is het eenvoudig praktisch op te lossen of is er iets aan de hand dat het reclameren waard is?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Glenfiddich schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Ik snap de teleurstelling wel hoor, maar bij dit soort dingen denk ik zelf altijd: is het eenvoudig praktisch op te lossen of is er iets aan de hand dat het reclameren waard is?
Zo los ik het eigenlijk altijd op. Ik herstel het zelf. En vind het reclameren meestal niet waard. :)

Op andere gebied ben ik al meer dan 2 jaar bezig om bv goede aangepaste schoenen te krijgen. De ene keer zijn ze echt centimeters groter als de schoenen die ik al heb en die te groot zijn. En dan zijn ze weer zo klein dat ik wondjes en blauwe plekken krijg. En ik blijf erg begripvol richting iedereen. Daar moet ik wel blijven reclameren, want anders gaat mijn rug zo vast zitten dat ik niet meer kan slapen van de pijn. Terwijl als ik goed passende schoenen heb ik pijnvrij kan lopen.

Bij een standaard product als een speaker verwachtte ik geen problemen. Dan denk ik hoe moeilijk is het om dit goed te doen.

Ik denk dat ik het in dit geval vervelender vind omdat we al jaren nieuwe speakers willen en ik lang gezocht heb naar speakers die mijn vrouw mooi vind en die goed uit de tests komen. Als mijn vrouw er zelfs opmerkingen over maakt.

Ik was gewoon toe aan een dramavrije aankoop van een product.

Terwijl ik dit schrijf ben ik lekker aan het luisteren naar de speakers. Daar zijn ze tenslotte voor :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
TurboTon1973 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:01:
[...]

(...)

Terwijl ik dit schrijf ben ik lekker aan het luisteren naar de speakers. Daar zijn ze tenslotte voor :*)
Precies! En dan is deze "slechte start" hopelijk snel weer vergeten.

De Oberons ken ik niet, maar ik heb zelf al wel tien jaar naar tevredenheid Dali Concept 2's in de woonkamer staan. Al was ook daar het begin niet vlekkeloos: het heeft best lang geduurd voordat ze goed "ingespeeld" waren. In het begin heb ik ze zelfs meerdere keren aan de kant gezet, maar ook weer meerdere keren terug gezet om ze een nieuwe kans te geven, met na een tijdje als resultaat dat ik er zéér over te spreken ben!

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shocked
Na wat proefluisteren (moeilijke zaak, veel omgevingslawaai), de knoop doorgehakt en deze besteld. Ik had voldoende positiefs gehoord tijdens de sessie.
Klein doosje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTUjexmsb68gI3Q54Oi_34RNGns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Kpl76INXK4LudSqpMYqsthj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZCwDVKNbqMqvDwARfTCLc9TZjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VFPnXmju7J6P8d4dx6Sp8aBg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pke0_6Z3QZbC7G2xdlue3y7cToE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HOciPi2bm3Jg0Rt8ra6bsWv1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnXbtyv31gVlYgvr52tUsU_XDKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5k23yp5GP6BUZpmhN9YGN21X.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiVdBFcWDDngFcndnaaeDqCkraw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3owZVeARp2jSVRq1ZVLVbZWF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaChqs0WspeI8_0FvyGzZgQHfhc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wtBoZvcILePAViNnPjkSIX1z.jpg?f=user_large

De Dali Menuet Se. :9

Een beetje brakke foto's maar ze moeten eerst 48 uur inspelen en staan daarom op dit podium met een Denon Ceol. Daarna verhuizen ze ze naar de cinewall, andere kant van de woonkamer.

Ik kon het natuurlijk niet laten en heb toch muziek geluisterd, vers uit de doos. Op de eigenlijk wat te zwakke Denon Ceol maar voor inspelen prima geschikt. Gewoon 48 uur radio streamen gaat prima. Arme buren.
Op de laatste foto zie je op de achtergrond nog een oude Dali 104 zuil staan.

Eerste indruk, beetje bevreesd dat het tegen zou vallen maar : _/-\o_
Ook al bevestigd doordat ik veeeels te laat ben gaan slapen.
Later meer over mijn ervaringen met deze Dali Menuet SE.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:53
Na heel wat jaren genoten te hebben van mijn KEF set (niks spannends, C-serie opstelling in 5.1), vind ik het nu toch tijd voor iets serieuzers.

Laatst in Utrecht bij HiFi Klubben geluisterd naar de Opticon 6 MKII en daar toch wel een beetje verliefd op geworden. Geluid was daar met een NAD receiver, in mijn ogen, helder (zeker in het hoge) maar er zat toch ook wel het warme randje aan wat ik kan waarderen aan speakers.

Nu heb ik zelf een Denon AVR-X3400 staan, welke ik de nieuwe DALI's aan zou willen laten sturen. Anders wordt het wel een heel erg duur geintje. De verkoper bij Klubben zei dat het kon, maar niet overhield. Gek genoeg staat op hun website de nieuwere X3700 als 'bijpassend product' vermeld. Ik vind het een beetje tegenstrijdig.

Wat denken/vinden jullie? Heeft er iemand ook ervaring met de Opticon 6 MKII's?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:20
PixelRanger03 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:42:
Na heel wat jaren genoten te hebben van mijn KEF set (niks spannends, C-serie opstelling in 5.1), vind ik het nu toch tijd voor iets serieuzers.

Laatst in Utrecht bij HiFi Klubben geluisterd naar de Opticon 6 MKII en daar toch wel een beetje verliefd op geworden. Geluid was daar met een NAD receiver, in mijn ogen, helder (zeker in het hoge) maar er zat toch ook wel het warme randje aan wat ik kan waarderen aan speakers.

Nu heb ik zelf een Denon AVR-X3400 staan, welke ik de nieuwe DALI's aan zou willen laten sturen. Anders wordt het wel een heel erg duur geintje. De verkoper bij Klubben zei dat het kon, maar niet overhield. Gek genoeg staat op hun website de nieuwere X3700 als 'bijpassend product' vermeld. Ik vind het een beetje tegenstrijdig.

Het lijkt er op dat de verkoper in de winkel nog een receiver wilde slijten.
Misschien je eigen receiver meenemen voor een test al is de omgeving van Klubben anders dan je eigen huis. Dus niet de beste test als je al over een test kan spreken.

Ik zou beginnen met een stel boxen en daarna mogelijk een andere receiver. De weg ernaartoe is hartstikke leuk. Alles in 1x kopen is ook maar saai.

Kans is groot dat je die andere receiver niet nodig hebt.

PSN: dixeN1337

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 14:52

page404

Website says no

Mooie spiekertjes zeg! Zitten die qua model nu tussen de opticon en rubicon in? Want das een smalle niche om te vullen ;)

Ik denk dat je verkoper aan het upsellen was. Ik heb trouwens een paar jaar terug ook niet een heel goede ervaring in het filiaal in Utrecht gehad qua advies. Maar goed, vast veel mensen tevreden weggegaan daar. Volgens mij is in het hifi topic al vaker genoemd dat de meeste versterkers prima overweg kunnen met normale speakers. Je hebt echt geen 150W per kanaal nodig.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mijn opticon 6 werkte prima op een marantz 5015. Wat een mindere versterker is dan jou denon.
Daarnaast opticon 6 mk1 zijn de beste speakers die ik ooit in bezit heb gehad. Dus gewoon kopen en gaan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 12:09

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@PixelRanger03, Ik heb hier Rubicon 8's staan en heb daar het volgende op aangesloten gehad (in volgorde):
- 4520ci
- 777v3 (RMA),
- 8500h,
- 2400h, ten tijde van upgrade
- 8500ha.

Had de NAD dus als vervanging voor m'n al wat oudere 4520, output van de 777 was prima in orde alleen het geluid van de ventilatie was voor mij onacceptabel en reden voor RMA. Het was 1 van de eerste v3's bij Klubben, oorspronkelijk bedoeld voor demo, welke nog zeer slecht leverbaar was. Na de unit te hebben ingeleverd, vervanging zou zo'n 4 tot 5 weken gaan duren, kreeg ik een telefoontje van Klubben Rotterdam, met een voorstel wat ik niet kon weigeren; de 8500h

Goed dat was een korte samenvatting van hoe de 8500 er is gekomen, zegt dus niets over de geluidskwaliteit van de 777, welke waarschijnlijk een maandagochtendmodel is geweest; nu jouw situatie.

Toen de 8500h voor de upgrade naar Denon was, heeft de 2400 uit m'n kantoor aan de Rubicons gehangen en deze is ook prima in staat om de 8's aan te sturen. Ik kon alleen de Vokal, geloof ik niet, in bi-amp gebruiken, dus die is toen tijdelijk bi-wired aangesloten hetgeen op de 2400 ook geen issues gaf.

Dus wat @Anoniem: 663309 ook al zei, ik zie geen reden om ze niet aan je 3400h te hangen. Upgraden van je amp kan je altijd doen, zodra je je nieuwe 16k x-oled 80" televisie besteld en je bepaalde features op het HDMI board nodig hebt...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 12:55

Het is natuurlijk afhankelijk van je budget, maar upgraden van je installatie zou ik doen in kleine stappen. En deze upgrade naar Opticons is al een hele mooie.

Ik heb pas mijn Teufel Ultima 40 Mk2 luidsprekers vervangen door tweedehands Dali Opticon 6 (Mk 1). Is aangesloten op een Denon DRA-800H (2.1 receiver). Ik heb de luidsprekers een tijdje naast elkaar aangesloten gehad en man wat een upgrade!

Moraal van het verhaal: geniet vooral van deze luidspreker upgrade! Het gaat vanzelf weer kriebelen wat de volgende stap zou kunnen zijn.

En dromen wat het zou worden als budget geen issue is. In mijn geval waarschijnlijk NAD M33 met Dali Rubicon 6 of 8. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 16:05

M14

Dat versterker verhaal is onzin. Het is een probleem zodra het harder moet dan dat de versterker kan. Onder die grens is er geen probleem.

Ik heb een set Opticon 6 staan (oude versie) met een Denon AVR X2300. En dat gaat prima. Met de max output gelimiteerd gaat het nog steeds nergens over. En hoe het klinkt, dat bepaalt de luidspreker. Het max versterker vermogen verandert daar weinig aan.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:11
page404 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:15:
[...]
Mooie spiekertjes zeg! Zitten die qua model nu tussen de opticon en rubicon in? Want das een smalle niche om te vullen ;)
Er bestaat geen Rubicon 1 (en ook geen Epicon 1), dus er is niet echt een gat te vullen. Ik denk dat hij kwalitatief te vergelijken is met de Rubicon. Qua afwerking passen ze ook prima in die lijn. Waarom Dali ze een andere naam gegeven heeft is me eerlijk gezegd een raadsel.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

T-MOB schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Er bestaat geen Rubicon 1 (en ook geen Epicon 1), dus er is niet echt een gat te vullen. Ik denk dat hij kwalitatief te vergelijken is met de Rubicon. Qua afwerking passen ze ook prima in die lijn. Waarom Dali ze een andere naam gegeven heeft is me eerlijk gezegd een raadsel.
Er is ook geen Menuet 1 dus ik begrijp niet waar je op doelt. Ik heb ze op basis van specs en type (bookshelf) vergeleken met Opticon 2 en Rubicon 2. Maar ook dat is allemaal niet zo scherp. Qua grootte is het ook meer Opticon 1. De Menuet is gewoon een heel stuk kleiner dan de 2's. Dus eigenlijk is het een Rubicon 1 :P
Neemt niet weg dat het echt fraaie units zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
page404 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Dat is een moeilijke. Ik neig meer zelfs naar de Rubicon. Dit omdat het middengebied in de Rubicon ook goed verzorgd is. Wel kan de Rubicon wat lager (50Hz). Maar de kast is dan ook groter. Ik heb tijdens de luistersessie deze ook gehoord. Naast B&W 706 S2, 607 S2 (meh), Dali Oberon (meh), Dali Opticon.

De Dali Menuet Se heeft ook betere componenten dan de gewone Menuet: betere woofer (minder vervorming), beter scheidingsfilter (Mundorf condensatoren), 28 mm lichtgewicht tweeter met neodymium magneet.
Kwalitatief is dit een heel mooi pakket.

Grootte was het hekele punt ondat mijn "Cinewall - roomdivider" slechts 29 cm diep is. Veel speakers zijn 33 cm diep ofzo en zouden dan uitsteken en geen ruimte meer achter hebben. In eerste instantie had ik twee Dali Oberon On-Wall ingebouwd (in uitsparing gezet eigenlijk) maar dat klonk emotieloos. Dat was echt niks.

Deze Dali Menuet SE mini-speakers zijn slechts 23 cm diep en geschikt voor plaatsing dicht tegen de muur. Vandaar mijn interesse.
Als de cinewall af is, dan plaats ik wel een foto van het geheel. Ik ben de inbouwruimte iets aan het verkleinen en werk het nog verder af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkLJO5YVKJdwUSdkj7rnP7onUpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sW2XLhK8x787HQk6M3TVRqSL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Shocked schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Dat is een moeilijke. Ik neig meer zelfs naar de Rubicon. Dit omdat het middengebied in de Rubicon ook goed verzorgd is. Wel kan de Rubicon wat lager (50Hz). Maar de kast is dan ook groter. Ik heb tijdens de luistersessie deze ook gehoord. Naast B&W 706 S2, 607 S2 (meh), Dali Oberon (meh), Dali Opticon.
Ik kan het ook nooit zo vinden met B&W. Ik vind ze veel te nadrukkelijk in het hoog. Oberon geen ervaring mee, de Opticon is een prachtig alternatief als je budget niet toereikend is voor Rubicons.
De Dali Menuet Se heeft ook betere componenten dan de gewone Menuet: betere woofer (minder vervorming), beter scheidingsfilter (Mundorf condensatoren), 28 mm lichtgewicht tweeter met neodymium magneet.
Kwalitatief is dit een heel mooi pakket.

Grootte was het hekele punt ondat mijn "Cinewall - roomdivider" slechts 29 cm diep is. Veel speakers zijn 33 cm diep ofzo en zouden dan uitsteken en geen ruimte meer achter hebben. In eerste instantie had ik twee Dali Oberon On-Wall ingebouwd (in uitsparing gezet eigenlijk) maar dat klonk emotieloos. Dat was echt niks.

Deze Dali Menuet SE mini-speakers zijn slechts 23 cm diep en geschikt voor plaatsing dicht tegen de muur. Vandaar mijn interesse.
Dat is wel een ding met mijn Rubicon 2's. Ze staan eigenlijk te dicht tegen de muur. Apart dat je die Menuets gewoon 2 cm van de muur kan zetten.
Als de cinewall af is, dan plaats ik wel een foto van het geheel. Ik ben de inbouwruimte iets aan het verkleinen en werk het nog verder af.
[Afbeelding]
Misschien ooit nog eens als rearspeakers voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Waarom niet gewoon in-wall gaan als het niet diep mag zijn? Ben je gelijk van het gezeur met SBIR af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
page404 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:51:
[...]
Er is ook geen Menuet 1 dus ik begrijp niet waar je op doelt. Ik heb ze op basis van specs en type (bookshelf) vergeleken met Opticon 2 en Rubicon 2. Maar ook dat is allemaal niet zo scherp. Qua grootte is het ook meer Opticon 1. De Menuet is gewoon een heel stuk kleiner dan de 2's. Dus eigenlijk is het een Rubicon 1 :P
Neemt niet weg dat het echt fraaie units zijn.
Je beschrijft precies waar ik op doelde, dat er in de Rubicon en Epicon series geen speaker is in het formaat van de Opticon 1. Er is dus geen "gat" in de line-up waar hij tussen kan vallen. Wil je een speaker van dat formaat van hogere kwaliteit dan is je enige optie de Menuet. En aangezien de Menuet in exact dezelfde finishes geleverd wordt als de Rubicon serie kun je je inderdaad afvragen waarom hij niet gewoon als Rubicon 1 in de markt gezet is. Misschien is het een opzetje om meer Rubicon 2's te verkopen aan mensen die een surround opstelling wensen. Maar het kan ook zijn dat ze hem qua geluid niet voldoende in de reeks vinden passen. Of dat ze vinden dat er te weinig componenten gedeeld worden, alle Rubicon's hebben 6,5 inch woofers en een 29mm soft dome tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:05:
Waarom niet gewoon in-wall gaan als het niet diep mag zijn? Ben je gelijk van het gezeur met SBIR af.
Goed punt, maar mij hebben in-walls nooit kunnen bekoren. Ik heb ooit B&W CWM 7.4 gehad en dat heeft me nooit bevallen. Gewone luidsprekers met kast zijn veel muzikaler.
Ik heb de volgende theorie gevolgd van deze site wat betreft SBR:
Link: http://arqen.com/acoustic...nt-boundary-interference/

Die geven aan dat je de (monitor) speaker of dicht tegen de muur moet zetten met eventueel absorptiemateriaal erachter of uit de 1/4 range (verder dan 1,2 meter van de muur bij 100Hz signaal).

Verder ben ik met de theorie niet gegaan. De Dali Minuet SE is geschikt voor near-field (2 cm - 50 cm van de muur) en dus had ik bedacht dat ik deze wel redelijk kon "inbouwen". Dat heb ik dus ook uitgeprobeerd. Niks is ideaal en zeker mijn woonkamer niet. Maar geen uitdovende golven gehoord, maar ik moet bekennen dat ik geen meting heb maar het lijkt me sterk met 5 cm achterruimte...

Hier zie je rechter ruimte met de Dali in een testopstelling. De monitor is daarna op 10 cm extra hoogte geprobeerd (= beter) en inmiddels is de inbouwruimte verkleind.
Crapfoto voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YXiocFv4mPPzXDUw8FaHZN8F0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MZE95gGbnmSslURioC493yJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shocked schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Goed punt, maar mij hebben in-walls nooit kunnen bekoren. Ik heb ooit B&W CWM 7.4 gehad en dat heeft me nooit bevallen. Gewone luidsprekers met kast zijn veel muzikaler.
Zou B&W niet aanhouden als benchmark voor muziekale luidsprekers. Betere fabrikanten zoals Genelec en Revel hebben ook in-wall oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
Shocked schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Ik heb de volgende theorie gevolgd van deze site wat betreft SBR:
Link: http://arqen.com/acoustic...nt-boundary-interference/

Die geven aan dat je de (monitor) speaker of dicht tegen de muur moet zetten met eventueel absorptiemateriaal erachter of uit de 1/4 range (verder dan 1,2 meter van de muur bij 100Hz signaal).

Verder ben ik met de theorie niet gegaan. De Dali Minuet SE is geschikt voor near-field (2 cm - 50 cm van de muur) en dus had ik bedacht dat ik deze wel redelijk kon "inbouwen". Dat heb ik dus ook uitgeprobeerd. Niks is ideaal en zeker mijn woonkamer niet. Maar geen uitdovende golven gehoord, maar ik moet bekennen dat ik geen meting heb maar het lijkt me sterk met 5 cm achterruimte...

Hier zie je rechter ruimte met de Dali in een testopstelling. De monitor is daarna op 10 cm extra hoogte geprobeerd (= beter) en inmiddels is de inbouwruimte verkleind.
Crapfoto voor het idee:
[Afbeelding]
Dat ziet eruit alsof je een klankkast om een speaker heen hebt gebouwd, dat lijkt mij niet ideaal. In jouw geval was denk ik ook een in-wall speaker beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farrell schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Dat ziet eruit alsof je een klankkast om een speaker heen hebt gebouwd, dat lijkt mij niet ideaal. In jouw geval was denk ik ook een in-wall speaker beter geweest.
Kan je garanderen dat dit lekker boomy klinkt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Farrell schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Terecht punt. Uiteraard was ik daar ook bang voor. Maar ik kon geen verschil horen tussen voor de kast (op een standaard, net ervoor) en in de kast. Wel maakte de hoogte wat uit, de hoogte was 52 cm en is nu 62 cm vanaf de grond gerekend. De kast verder is vrij massief (22 mm mdf en 9 mm stucplaat + 5 mm stuc), verlijmd en geschroefd. Weegt meer als 140 kg, als je er op klopt klinkt ie als een muur. Resonantie is er niet.
Maar, ik moet straks wel eens mijn broer bellen voor een echte sweep. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:38
Een vraag/advies gevraagd aan mijn mede dali eigenaars!

Wij gaan binnenkort de inrichting van onze woonkamer veranderen, waardoor ik waarschijnlijk genoodzaakt ben om de bank tegen de muur te zetten (WAF), en dus geen plek meer heb voor mijn Opticon 2 als rear surround channels. ( geloof me, we zijn nog in overleg :P )

Wellicht wil ik de Opticons 2 gaan swappen voor 2 Opticon LCR MK2 als rear surround channels.

Heeft iemand hier ervaring met deze speakers, en hoeveel zal ik eventueel inleveren op geluidskwaliteit in vergelijking met de Opticon 2.

Sowieso verlies in het laag lijkt me?

• Farrell
Kelnarath schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:55:

Wij gaan binnenkort de inrichting van onze woonkamer veranderen, waardoor ik waarschijnlijk genoodzaakt ben om de bank tegen de muur te zetten (WAF), en dus geen plek meer heb voor mijn Opticon 2 als rear surround channels. ( geloof me, we zijn nog in overleg :P )

Wellicht wil ik de Opticons 2 gaan swappen voor 2 Opticon LCR MK2 als rear surround channels.

Heeft iemand hier ervaring met deze speakers, en hoeveel zal ik eventueel inleveren op geluidskwaliteit in vergelijking met de Opticon 2.

Als ik de specs naast elkaar houd dan denk ik dat je niks gaat inleveren. Het laag komt toch meer uit je fronts of sub. Maar als je ze gaat gebruiken puur voor muziek, dan misschien wel, maar voor surround effecten niet.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Heb hier zelf de lcr's van de Rubicon serie en die klinken prima in "5 channel stereo", als ik haaks op de normale luister positie zit (aan de eetkamer tafel). Dit is met Spotify connect op een Denon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 16:05

M14

Ik vind mijn Opticon 1 als surround al zwaar overkill ;) . Is die Dali Alteco niet een beter alternatief in deze situatie?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelnarath
M14 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 00:17:
[...]

Ik vind mijn Opticon 1 als surround al zwaar overkill ;) . Is die Dali Alteco niet een beter alternatief in deze situatie?
Ik heb momenteel al 4 Alteco`s aan de muur hangen als Atmos speakers, heb ook wel aan de mogelijkheid gedacht, maar ik denk dat de LCR`s mooier ogen als geheel.

De Opticon 2 zijn zeker overkill, maar vrouwlief vond deze speakers gedetaileerde klinken, en wie ben ik dan om nee te zeggen.

Ook al moet ik ze vervangen als rear speakers, ik vind wel een plekje voor ze :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:12
Kelnarath schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Ik heb momenteel al 4 Alteco`s aan de muur hangen als Atmos speakers, heb ook wel aan de mogelijkheid gedacht, maar ik denk dat de LCR`s mooier ogen als geheel.

De Opticon 2 zijn zeker overkill, maar vrouwlief vond deze speakers gedetaileerde klinken, en wie ben ik dan om nee te zeggen.

Ook al moet ik ze vervangen als rear speakers, ik vind wel een plekje voor ze :-)
Hoe bevallen de Alteco’s voor Atmos? Ik zit er aan te denken om 2 Alteco’s te gebruiken als ‘front-Atmos’ speakers maar weet niet zo goed hoe dat gaat lijken en klinken aan de muur zo recht boven de Oberon on-wall speakers die er hangen voor LF en RF.

Een alternatief waar ik mee speel is meer boven/vlak voor de luisterpositie plafondspeakers te gaan plaatsen… maar dat wordt ook knutselen om het mooi te maken.

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:15
Hoi mensen....

Ben mij aan het oriënteren op een paar nieuwe speakers en op de shortlist staat oa de Dali Rubicon 8.
Mijn vraag is heeft deze speaker nog bijzondere eisen aan de versterker ?

Ik heb een Prima Luna Evo 400 i buizen versterker (70W) zou dit een goede match zijn ?
Uiteraard ga ik ze luisteren maar waar ik ook heen bel niemand heeft een buizen versterker klaar staan om te testen. Nu kan ik de mijne wel mee zeulen maar dat kreng weegt 35KG en dat is weer niet zo handig.
Ik zou het na luisteren bv ook bij Hifi klubben kunnen kopen dan kun je 60dagen thuis uitproberen maar goed als op voorhand al vast staat dat dit geen goede combinatie is dan denk ik dat verder zoek er is die prijsklassen genoeg te vinden.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Laatst online: 22:17
90.5 dB gevoeligheid en 4 ohm, dat moet volgens mij geen enkel probleem zijn aangezien je amp 2x70 watt bij 4 ohm levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@oldsmelly, hebben ze bij Klubben Rotterdam niet buizen versterkers in luisterruimte 5 staan?:
https://www.google.com/ma...!2e10!3e12!7i13312!8i6656

update: nee, dat zijn dus CA-M400 Mono's....

[ Voor 8% gewijzigd door MDKlapwijk op 12-02-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:15
Bedankt voor de reacties....

Ik ga het gewoon maar eens lekker luisteren naar deze Rubicon, op de lijst staan ook nog de Klipsch Forte IV , de BW 702S2 en de Focal Kanta2.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-05 01:24

Ik ben eigenaar van de Oberon 1 on-wall en Oberon 1, en vind ze beiden evengoed klinken.
Dus ik ben echt enorm tevreden over de on-walls, had nooit ingeschat dat ze voor zo'n platte klankkast zo vol konden klinken.

Maar toch zoals altijd zou ik adviseren om te gaan proefluisteren als je ze als echt dedicated speakers inzet.
Bij mij heb ik ze gewoon zo erbij gekocht omdat ze als rears ingezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelnarath
Savagegek schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik ben eigenaar van de Oberon 1 on-wall en Oberon 1, en vind ze beiden evengoed klinken.
Dus ik ben echt enorm tevreden over de on-walls, had nooit ingeschat dat ze voor zo'n platte klankkast zo vol konden klinken.

Maar toch zoals altijd zou ik adviseren om te gaan proefluisteren als je ze als echt dedicated speakers inzet.
Bij mij heb ik ze gewoon zo erbij gekocht omdat ze als rears ingezet zijn.
Bedankt voor je reactie, die van mij zullen ook functioneren als rear / side speakers.
Zo te horen zullen ze een prima alternatief zijn voor de toch wat lompe Opticon 2 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 11:34
Zijn er meer mensen bij wie de poorten een beetje 'plakkerig' zijn? Je ziet dit wel eens bij oude afstandsbedieningen of controllers waar het rubber helemaal van versleten is.
Bij mij gaat het om rubicon 5s. Stof blijft hierdoor aan de poorten plakken. Ik denk dat het verder weinig kwaad kan maar wel zonde. Ze zijn vrij nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO9kAVntIm5yUONL0JFEKwDyax0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP4mGrupx13jW4vrOumGZgTs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@schalk84, plakken ze of is dit van een nietpluisvrijedoek die aan de textuur van het oppervlak blijft hangen? Die van mijn R8's plakken niet, het voelt ook niet als zacht plastic wat nog wel eens kan gaan plakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7lkelL7KpROFPNoJ9BLxdLI2YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kajUNznOdggNfL1GlieBrfXG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
MDKlapwijk schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:57:
@schalk84, plakken ze of is dit van een nietpluisvrijedoek die aan de textuur van het oppervlak blijft hangen? Die van mijn R8's plakken niet, het voelt ook niet als zacht plastic wat nog wel eens kan gaan plakken.
ze plakken echt een beetje. Dat pluis is van de beschermdoek die met de speakers komt. Het voelt als plastic met een dun laagje rubber waar ik een hard plastic zou denken te voelen. Ze zijn tweedehands maar het lijken de originele te zijn. Misschien dat ze met iets agressiefs zijn gewassen of niet goed afgewerkt in de fabriek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

schalk84 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:05:
[...]

ze plakken echt een beetje. Dat pluis is van de beschermdoek die met de speakers komt. Het voelt als plastic met een dun laagje rubber waar ik een hard plastic zou denken te voelen. Ze zijn tweedehands maar het lijken de originele te zijn. Misschien dat ze met iets agressiefs zijn gewassen of niet goed afgewerkt in de fabriek?
Ik vermoed dat ze met iets agressiefs zijn schoongemaakt. Bij m'n ouders hebben ze kleine KEF surround eitjes en die hebben ook een zachte rubberen coating die bij de twee achter luidsprekers ook plakkerig is. Heb eens gevraagd hoe dat kwam, antwoord was dat die waren afgedaan met een te agressief schoonmaakmiddel. Weet niet wat voor schoonmaakmiddel het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Ik vermoed dat ze met iets agressiefs zijn schoongemaakt. ... is dat die waren afgedaan met een te agressief schoonmaakmiddel. Weet niet wat voor schoonmaakmiddel het was.
De lak lijkt gelukkig nog in orde te zijn en ik heb zelf ook nooit de behoefte m'n speakers te poetsen. Hopen dat het niet erger wordt, soms zie je wel eens dat het rubber dan steeds slechter wordt en een soort van gaat vervellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Nog een klein vraagje over de schroefdraad van de spikes onder de rubicons; is dit M6 of M8?
Wil er graag dopjes onder schroeven maar ik heb geen gereedschap om het te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

schalk84 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:49:
Nog een klein vraagje over de schroefdraad van de spikes onder de rubicons; is dit M6 of M8?
Wil er graag dopjes onder schroeven maar ik heb geen gereedschap om het te meten.
Zouden toch rubber dopjes bij moeten zitten?
- https://blog.keepcoding.ch/?p=3687

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
volgens mij zijn dat de plak rubbertjes die ze eroverheen hebben geplakt. Een rubber voetje met een boutje erin draaien lijkt me een betere oplossing. Die plakdopjes vallen er meestal naar een tijdje af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

schalk84 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:15:
volgens mij zijn dat de plak rubbertjes die ze eroverheen hebben geplakt. Een rubber voetje met een boutje erin draaien lijkt me een betere oplossing. Die plakdopjes vallen er meestal naar een tijdje af.
Net in de doos gekeken, zijn idd harde plakkertjes. Even de schuifmaat er tegenaan gehouden, +/- 7.5mm in de draad gemeten.

edit: en op de draad dus 8mm.

[ Voor 3% gewijzigd door MDKlapwijk op 22-02-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
Mijn neef heeft een tijdje terug een M33 + 702 S2 SE setup gekocht, en ik kreeg daar echt kippenvel van hoe het klonk. Super helder, super nauwkeurig.. Nu heb ik geen 10k budget om zoiets te kopen, en daarnaast kijk ik juist meer TV/Film dan dat ik muziek luister, maar het idee kwam wel om mijn huidige set van een Denon X1600H + Boston Accoustics A225/A25 5.0 + Klipsch R-SW10 te upgraden.

Ik heb eerst een setje Monitor Audio Bronze geprobeerd, tweede kans product bij Coolblue, dus dan voelde ik me ook niet zo schuldig als ik het terug ging sturen. Helaas gaf me dat niet het gevoel er veel op vooruit te gaan. Minder dof, dat zeker, maar niet de wow-factor die ik wilde. Dus ze gaan terug. Ik heb nog wel mijn x1600h ingeruild voor een x3700h, dat maakte het wel wat beter, maar nog steeds niet top. Toch was er ook met de Boston Acoustics wel een verschil te merken tussen beide receivers.

Daarop toch maar een afspraak gemaakt bij Klubben in Utrecht om eens wat te luisteren, helaas viel het aanbod in mijn prijsklasse mee, vond ik de winkel erg rumoerig en de luisterruimtes waren niet mooi afgesplitst. Bewust een winkel uitgezocht waar ze de x3700h hadden staan zodat ik het tenminste op dezelfde receiver kon luisteren. Een andere optie was nog geweest om te switchen naar iets als een NAD T758.

Ik had op mijn shortlist een set Dali's (Oberon 5, 3 en 1) en B&W 607 SE. Ik begon met de Oberon 5, relatief compact en toch best een groot geluid. Daarna de B&W 607 SE, maar daar was ik binnen 10 seconden er wel over uit dat hij af zou vallen, veel te schel in het hoog, weinig in het laag. Ook tov de Oberon 3.

Uiteindelijk een paar andere opties beluisterd, maar ook niet heel veel, want het aanbod in mijn prijsklasse was niet groot, en dus uiteindelijk gesettled voor een set Oberon 5 voor, een Vokal als center en Oberon 1 als surrounds. De Klipsch hou ik voorlopig, die geeft genoeg punch voor mijn woonkamer en vond het onnodig om ook nog weer eens 600€ stuk te slaan op een sub.

Gisteren alles binnen gekregen en aangesloten, toch erg verrast dat er zo'n goed geluid, uit relatief goedkope speakers kan komen. Als stereoset doen de Oberon 5's het in mijn optiek echt best aardig, zit er het detail in van de B&W 702's? Nee, maar dat is een set die ongeveer 8x zo duur is. Tot dusver erg blij met de ervaring!

Scr33x0r schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:14:
Mijn neef heeft een tijdje terug een M33 + 702 S2 SE setup gekocht, en ik kreeg daar echt kippenvel van hoe het klonk. Super helder, super nauwkeurig.. Nu heb ik geen 10k budget om zoiets te kopen, en daarnaast kijk ik juist meer TV/Film dan dat ik muziek luister, maar het idee kwam wel om mijn huidige set van een Denon X1600H + Boston Accoustics A225/A25 5.0 + Klipsch R-SW10 te upgraden.

Ik heb eerst een setje Monitor Audio Bronze geprobeerd, tweede kans product bij Coolblue, dus dan voelde ik me ook niet zo schuldig als ik het terug ging sturen. Helaas gaf me dat niet het gevoel er veel op vooruit te gaan. Minder dof, dat zeker, maar niet de wow-factor die ik wilde. Dus ze gaan terug. Ik heb nog wel mijn x1600h ingeruild voor een x3700h, dat maakte het wel wat beter, maar nog steeds niet top. Toch was er ook met de Boston Acoustics wel een verschil te merken tussen beide receivers.

Daarop toch maar een afspraak gemaakt bij Klubben in Utrecht om eens wat te luisteren, helaas viel het aanbod in mijn prijsklasse mee, vond ik de winkel erg rumoerig en de luisterruimtes waren niet mooi afgesplitst. Bewust een winkel uitgezocht waar ze de x3700h hadden staan zodat ik het tenminste op dezelfde receiver kon luisteren. Een andere optie was nog geweest om te switchen naar iets als een NAD T758.

Ik had op mijn shortlist een set Dali's (Oberon 5, 3 en 1) en B&W 607 SE. Ik begon met de Oberon 5, relatief compact en toch best een groot geluid. Daarna de B&W 607 SE, maar daar was ik binnen 10 seconden er wel over uit dat hij af zou vallen, veel te schel in het hoog, weinig in het laag. Ook tov de Oberon 3.

Uiteindelijk een paar andere opties beluisterd, maar ook niet heel veel, want het aanbod in mijn prijsklasse was niet groot, en dus uiteindelijk gesettled voor een set Oberon 5 voor, een Vokal als center en Oberon 1 als surrounds. De Klipsch hou ik voorlopig, die geeft genoeg punch voor mijn woonkamer en vond het onnodig om ook nog weer eens 600€ stuk te slaan op een sub.

Gisteren alles binnen gekregen en aangesloten, toch erg verrast dat er zo'n goed geluid, uit relatief goedkope speakers kan komen. Als stereoset doen de Oberon 5's het in mijn optiek echt best aardig, zit er het detail in van de B&W 702's? Nee, maar dat is een set die ongeveer 8x zo duur is. Tot dusver erg blij met de ervaring!
Daarnaast leg je een m33 naast een x1600. Dat zal op elke speaker wel een andere sound geven. Denk dat t ten alle tijden lastig opboxen is tegen een m33 :)
Tis alleen maar goed dat je lekker veel uitprobeerd en luisterd.
Ik heb bv mijn oberon 3 op m600 stands als beter ervaren dan mijn oberon 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Heeft er iemand ervaring met Epicon 2 vs Epicon .? Binnenkort kan ik ze hopelijk naast elkaar luisteren en was benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik wil graag de Oberon 5 set kopen met Oberon Vokal, E9 sub en twee achterspeakers voor 5.1 geluid. Nu twijfel ik over de achterspeakers: kan ik beter Oberon 1 nemen of de Oberon On-Wall? Ik wil in ieder geval 1 van de twee speakers op een dressoir zetten, het liefste zo dicht mogelijk bij de muur. Onze muur is van zwaar (nieuwbouw)beton.
De On-Wall is door de kleine maat erg fraai. Maar ik weet dus niet of deze met mijn gewenste plaatsing goed werken. Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
deejaylethal schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:33:
Ik wil graag de Oberon 5 set kopen met Oberon Vokal, E9 sub en twee achterspeakers voor 5.1 geluid. Nu twijfel ik over de achterspeakers: kan ik beter Oberon 1 nemen of de Oberon On-Wall? Ik wil in ieder geval 1 van de twee speakers op een dressoir zetten, het liefste zo dicht mogelijk bij de muur. Onze muur is van zwaar (nieuwbouw)beton.
De On-Wall is door de kleine maat erg fraai. Maar ik weet dus niet of deze met mijn gewenste plaatsing goed werken. Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien.
De on-wall neerzetten lijkt me niet echt handig, maar kan je ze niet ophangen aan een muur waar het dressoir mogelijk tegen aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10-2024
Savagegek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:00:
[...]

De on-wall neerzetten lijkt me niet echt handig, maar kan je ze niet ophangen aan een muur waar het dressoir mogelijk tegen aan staat?
Kun je onderbouwen waarom niet? En wat zou het verschil zijn van ophangen aan de muur vs tegen de muur plaatsen op een dressoir?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Kun je de on-wall wel gewoon neerzetten eigenlijk? Geen idee of dat een beetje stevig blijft staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Deagle op 08-03-2022 08:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 18:57
@deejaylethal
Ik heb 6 on walls voor dolby atmos - 2 boven midden, 2 achter, 2 rechts links. Prima speaker.

Je kunt 'm zeker rechtop op een kast zetten, maar is wel ondiep met 12 cm, dus kan ook makkelijk omvallen. Als het laag eruit is gefilterd door de receiver/subwoofer, zal hij zeker niet van de kast trillen.

Maar de speaker is op zijn mooist/best ON WALL. Mede ook door de bassreflex die gebruik maakt van de achterwand. Stel je van bass niet teveel voor, maar toch.

Hier wat foto's van mijn setup met de oberon on walls ook in beeld.

JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

[ Voor 16% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 08-03-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
deejaylethal schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Kun je onderbouwen waarom niet? En wat zou het verschil zijn van ophangen aan de muur vs tegen de muur plaatsen op een dressoir?
De reden dat ik het niet zou neerzetten is vooral praktisch, ze zijn erg ondiep en daardoor wat onstabiel om neer te zetten.
Ze zijn tenslotte specifiek gebouwd om op te hangen (on-wall :P ), en krijgen bijvoorbeeld ook geen voetjes oid erbij zoals de normale bookshelf.

Met betrekking tot geluid, verwacht ik dat dat ook een verschil kan maken gezien de reflex poort echt op de muur is gericht en daardoor minder goed zal klinken bij staand van de muur af.
Maar dat is niet gebaseerd op ervaring gezien ze bij mij altijd aan de muur hebben gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Door ontbrekende features zou ik mijn receiver Marantz SR6008 eventueel willen vervangen.
Deze stuurt nu 2x Dali Zensor 7, Vocal, 2x Dali Zensor 1 en E12-F actieve sub aan.

Ik ben aan het overwegen voor de SR5015 te gaan. Deze heeft een lagere output qua vermogen en vroeg me af of dat een uitdaging kon gaan geven.

Ik vind al dat deze setup niet al te hard kan. (Ik kwam van JBL XTi 80s als fronts op een SR5003 en dat beukte de muur omver.)
Zal het lagere vermogen potentieel een probleem worden?

De SR6015 is aanzienlijk duurder en ik maak geen gebruik van een 2e zone of meer luidsprekers. Geen analoge inputs. Het is vooral HDMI IN, Spotify Connect en AirPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Het verschil tussen die 2 amps is 140W tegen 150W in stereo bij 6ohms impedantie (= Dali Zensor). Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je daadwerkelijk zo hard speelt. Maar voor het beeld: voor 3 dB extra moet je het vermogen verdubbelen. En 3dB verschil is ongeveer het minimum wat mensen kunnen waarnemen. Het verschil tussen 140W en 150W is qua geluidsperceptie dus absoluut verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

T-MOB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:00:
Het verschil tussen die 2 amps is 140W tegen 150W in stereo bij 6ohms impedantie (= Dali Zensor). Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je daadwerkelijk zo hard speelt. Maar voor het beeld: voor 3 dB extra moet je het vermogen verdubbelen. En 3dB verschil is ongeveer het minimum wat mensen kunnen waarnemen. Het verschil tussen 140W en 150W is qua geluidsperceptie dus absoluut verwaarloosbaar.
Ik zou niet maar het vermogen kijken op 6 Ohm. Qua weerstand matcht dat mogelijk met de Dali maar vermogen gemeten op 6 Ohm is ook gemeten bij (te) veel vervorming (THD) en op een pieptoon. Ik kijk zelf liever naar het vermogen gemeten op twee kanalen bij een geheel bereik en bij minder dan 0,1% THD. Maar ook daar zit geen verschil in, althans het verschil wat er is is verwaarloosbaar. Een receiver kies je mijns inziens ook niet op vermogen. De keuze voor een receiver uit een hogere of lagere serie is door functies als een Zone 2 (of meer), betere ROOM EQ, Phono versterker, et cetera.
Hann1BaL schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:56:
Ik vind al dat deze setup niet al te hard kan. (Ik kwam van JBL XTi 80s als fronts op een SR5003 en dat beukte de muur omver.)
Zal het lagere vermogen potentieel een probleem worden?
Zie hierboven, de tien Watt gaat het verschil niet moeten maken. Dat zit op verwaarloosbaar punt.

Ik vind het wel een typisch statement dat de huidige setup niet hard kan. Wat versta je dan wel niet onder hard? De Dali heeft geen gekke weerstand of extreem lage gevoeligheid wat dat zou kunnen verklaren. De JBL dan weer geen hoge gevoeligheid (lager dan de Dali zelfs) wat het contrast kan verklaren.

Met statements als dat een setup niet hard genoeg kan dan moet je naar een andere markt kijken voor meer vermogen. Als je het met 110 Watt niet redt dan ga je het ook niet redden met 150 of 200 Watt, dan ga je veel meer vragen.

Ik neig dan eerder naar een foutieve instelling of een ander geluidsbeeld qua speakers. Laatste als in nu vang je LFE en lage tonen van de speakers af, voorheen niet. Dat is al een ander vergelijk. Check het Denon topic. Iemand daar had een subwoofer, deed deze weg en nu is er juist een bonkend geheel. Ruimte doet veel met geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 17-03-2022 11:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@FeaR , Het kan heel goed zijn wat je zegt: een gevoelskwestie.
Met de JBLs kon het zo hard dat je elkaar niet meer kon verstaan, even lekker voor 5 min. Dat doet de installatie nu niet. Dat kan uiteraard aan vele factoren liggen. Overigens doet mijn subwoofer niets met 2.0 geluid. Dat laat ik lekker door de fronts doen. Met filmgeluid is er echt wel genoeg volume. Zeker als een 3-jarige het volume van de sub even maximaal zet :) en de ramen er bijna uitknallen.

Het is niet zo dat ik de installatie altijd volluit wil hebben staan, in tegendeel, maar waar het meer om gaat is: Als het nu ok is, moet het straks niet te gek worden, maar de vraag is al beantwoord: Dat verschil gaat er bijna niet zijn. Dus zou de SR5015 een meer dan prima optie zijn voor de setup.

Inderdaad gaat het mij ook om de features zoals je aangeeft, en dat is nu precies waar ik tot de conclusie kom: de 6-series doet niet veel meer wat ik gebruik, zoals een ZONE2.

De Room EQ is lastig te vergelijken de Multi XT32 vs Multi XT: ik weet het effectieve verschil niet. Specs kan ik opzoeken, maar de effecten in de praktijk zijn belangrijker. Daarbij: De huidige SR6008 heeft ook geen Multi XT32 en ik heb het altijd prima gevonden.

(De keuze toendertijd voor de SR6008 vs SR5008 was gewoon de hele setprijs inclusief luidsprekers en ik denk dat er op dat moment misschien wel wat meer toe te geven was op de SR6008, dus doe mij die maar :))

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 17-03-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Laatst online: 22:44
XT32 is wel significant beter dan reguliere XT. Vraag is hoe goed/slecht de akoestiek in de kamer is en of daar veel aan verbeterd kan/moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mac1987 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:28:
XT32 is wel significant beter dan reguliere XT. Vraag is hoe goed/slecht de akoestiek in de kamer is en of daar veel aan verbeterd kan/moet worden.
Dit dus: "significant beter" en wat is goed en slecht qua akoestiek? Dit is precies de uitdaging in de notendop.

In een woonkamer van 7x5m met een harde vloer en wanden, maar wel een vloerkleed + grote zachte bank en gordijnen: Vertel het maar :)
Ik denk dat ik dan toch bij de conclusie kom: Als ik het verschil niet weet, want ik vergelijk het thuis niet, dan weet ik ook niet wat ik mis, want de SR6008 had het ook niet. Het vervangen van de receiver is dan ook niet voor de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 09:48
Persoonlijk zou ik de 6015 boven een 5015 verkiezen. Nu heb ik een 5010 en werkt perfect. De 6015 vind ik lekker clean aan de voorkant en inderdaad Audyssey XT32. Grootste voordeel daar van is dat ook de subwoofer ingeregeld kan worden.

Maarja, de 6015 is wel zo'n € 700 duurder... veel geld.

[ Voor 29% gewijzigd door Hulleman op 17-03-2022 12:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Laatst online: 22:44
Hann1BaL schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:30:
[...]

Dit dus: "significant beter" en wat is goed en slecht qua akoestiek? Dit is precies de uitdaging in de notendop.

In een woonkamer van 7x5m met een harde vloer en wanden, maar wel een vloerkleed + grote zachte bank en gordijnen: Vertel het maar :)
Ik denk dat ik dan toch bij de conclusie kom: Als ik het verschil niet weet, want ik vergelijk het thuis niet, dan weet ik ook niet wat ik mis, want de SR6008 had het ook niet. Het vervangen van de receiver is dan ook niet voor de geluidskwaliteit.
Bij een goede hifi zaak kun je bij twijfel vaak apparatuur lenen om thuis uit te proberen en de voor jou beste optie te kiezen. We kunnen nu nog pagina's aan theoretische en zelfs meetbare verschillen bespreken en de subjectieve beoordeling daarvan. Echte zekerheid heb je pas als je zelf gaat luisteren op jouw speakers in jouw kamer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:42

Osxy

Holy crap on a cracker

Osxy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:18:
Recent nieuwe woning gekocht en deze flink gerenoveerd. Hierbij gelijk kabels in plafond meegenomen voor 4 hoogte kanalen.

Nu heb ik nu een versterker die slechts 2 hoogte kanalen aan kan dus zal ik in eerste instantie maar 2 plafond speakers gaan monteren. Gebruik is 50/50 series/films en muziek waar de muziek vaak achtergrond is (maar ook geregeld voorgrond)

Mijn setup is nu:
Fronts: https://www.dali-speakers...ducten/spektor/spektor-6/
Center: https://www.dali-speakers...en/spektor/spektor-vokal/
Rears: Harman Kardon satellite speakers (moeten down te road nog keer vervangen worden door betere satellite speakers)

Ik twijfel tussen de E-50 en E-60, heeft iemand hier advies voor?
https://www.hifiklubben.n...spreker/daliphantome50wh/
https://www.hifiklubben.n...spreker/daliphantome60wh/
Even een update van mijn kant.
Inmiddels al goede 3 maanden de E-50's in het plafond zitten, het is echt een waar genot. Atmos is een grotere toevoeging dan ik had verwacht en de E-50's voldoen perfect voor dit doen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mac1987 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Bij een goede hifi zaak kun je bij twijfel vaak apparatuur lenen om thuis uit te proberen en de voor jou beste optie te kiezen. We kunnen nu nog pagina's aan theoretische en zelfs meetbare verschillen bespreken en de subjectieve beoordeling daarvan. Echte zekerheid heb je pas als je zelf gaat luisteren op jouw speakers in jouw kamer.
Dat klopt wel, maar op veel van de receivers is een gigantische levertijd dus even naast elkaar testen kan nog wel eens een uitdaging worden.

Ik krijg als het goed is vandaag de SR5015 binnen en ik zal nooit weten wat het verschil gaat zijn tussen XT32 en XT. Ik zal de bevindingen delen. Eigenlijk gok ik vooral dat het mijn HDMI en 4k doorgifte probleem oplost en helemaal niets doet met het geluid. Dat is ook prima, want ik ben gewoon heel tevreden met de geluidskwaliteit: Sterker nog - door alle streamingdiensten en luiheid kijk ik een stuk minder Blurays en elke keer als ik dat doe, sta ik versteld wat het verschil in geluidservaring is. Toch een beetje thuisbezorgd.nl vs uit eten in een goed restaurant. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 18-03-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Weet iemand of de Zensor 7's in walnoot kleur matchen bij de Alteco C1 in walnoot?
Ik kan nergens een voorbeeld vinden en ben benieuwd of de kleur hetzelfde is.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

CPM schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:06:
Weet iemand of de Zensor 7's in walnoot kleur matchen bij de Alteco C1 in walnoot?
Ik kan nergens een voorbeeld vinden en ben benieuwd of de kleur hetzelfde is.
Ze zijn allebei in walnoot vinyl geleverd, dus waarschijnlijk wel het zelfde, maar zeker weet je het nooit, zeker omdat de Zensor al een oudere serie is.

Ik neem aan dat je de Zensors al hebt? Dan zou je toch gewoon een set Alteco's kunnen laten komen met koop op afstand? (Andersom neem je een Alteco mee als je naar de Zensor gaat kijken)

[ Voor 24% gewijzigd door MDKlapwijk op 27-03-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
Heb ipv spikes rubber doppen op de voetjes gedraaid.
Zier er goed uit en veel praktischer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxKEOYB37P7gUfYHPGPrwCHclHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMI4L4wVK078VMpKomtuOc3M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

MDKlapwijk schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Ze zijn allebei in walnoot vinyl geleverd, dus waarschijnlijk wel het zelfde, maar zeker weet je het nooit, zeker omdat de Zensor al een oudere serie is.

Ik neem aan dat je de Zensors al hebt? Dan zou je toch gewoon een set Alteco's kunnen laten komen met koop op afstand? (Andersom neem je een Alteco mee als je naar de Zensor gaat kijken)
De Zensor's zijn al in mijn bezit. De Alteco C1 zal ik deze week bestellen, heb een mooie aanbieding gehad.
Daarnaast ook de Oberon 1 besteld en de Spektor 2.
Ze zitten niet ver uit elkaar qua technische specificaties, de Oberon 1 is kleiner qua afmeting maar heeft een grotere prijs. Beiden besteld in Walnoot kleur. Zodra ik alles binnen heb kan ik ze mooi naast elkaar zetten en zien welke kleur walnoot het beste bij elkaar staat. 8)
Mochten ze te groot zijn voor mijn dressoir dan stap ik over op de Spektor 1. Maar die hebben qua specs niet mijn voorkeur.
Matcht er niets bij de Zensor's dan zullen die moeten wijken voor Oberon 7's. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 03-04-2022 19:29 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

CPM schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:28:
[...]

De Zensor's zijn al in mijn bezit. De Alteco C1 zal ik deze week bestellen, heb een mooie aanbieding gehad.
Daarnaast ook de Oberon 1 besteld en de Spektor 2.
Ze zitten niet ver uit elkaar qua technische specificaties, de Oberon 1 is kleiner qua afmeting maar heeft een grotere prijs. Beiden besteld in Walnoot kleur. Zodra ik alles binnen heb kan ik ze mooi naast elkaar zetten en zien welke kleur walnoot het beste bij elkaar staat. 8)
Mochten ze te groot zijn voor mijn dressoir dan stap ik over op de Spektor 1. Maar die hebben qua specs niet mijn voorkeur.
Matcht er niets bij de Zensor's dan zullen die moeten wijken voor Oberon 7's. ;)
Tip: het walnoot fineer van de Rubicons match i.i.g. niet..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 22:45
CPM schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:28:
[...]

De Alteco C1 zal ik deze week bestellen, heb een mooie aanbieding gehad.
Ben benieuwd wat de mooie aanbieding was en hoe je de Dali Alteco C1 vind klinken.

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

De Dali Spektor 2 staat momenteel op mijn dressoir als surround speaker. De afwerking van de speaker in walnoot kleur valt tegen. De kleur is vrij donker en het motief op het vinyl vind ik niet zo mooi. Het vinyl lijkt glad afgewerkt maar er zit een heel klein beetje reliëf in wat te zien is als je er met de neus bovenop zit. Het "zaag motief" zit rondom de voorkant (links,rechts,bovenkant) van de speaker, wat maakt dat het lijkt alsof het vinyl gebobbeld op de speaker zit. Valt niet op van een afstand. In een schemerige kamer komt het bruine hout motief niet goed tot zijn recht en neigt naar zwart. Het motief zie je dan niet goed meer wat jammer is omdat de looks van hout mij wel aanspreken. De grill zit strak tegen de voorkant aan en heeft een iets ronde afwerking. Je krijgt ze er lastig af, dus even snel kijken naar de mooie woofer is er niet bij. Blijft jammer dat Dali niet met magneetjes werkt.
De woofer is rood/bruin van kleur en de typische houtvezels zijn goed te zien. De tweeter is zilvergrijs en zit vast met schroeven in een soort driehoek. Dat patroon komt overeen met de Zensor serie, als is het niet helemaal hetzelfde.
Ik heb ze even in een all channel stereo beluisterd en ze vallen zeker niet tegen. Helder geluid, niet overheersend, goed in het midden gebied en voldoende bass. Vele malen beter dan de plastic satelliet speakers van Onkyo. In een kleinere ruimte, op een bureau, keuken etc. zouden deze zeker volstaan als stereo speakers. Voldoende geluid komt er zeker uit.
Qua formaat zijn ze redelijk, echter zijn ze met 23 cm diepte voor mijn dressoir net iets te diep waardoor ze behoorlijk aanwezig zijn. Voor mij een behoorlijk minpunt, speakers mogen er best zijn in de woonkamer, maar surround speakers moeten wat mij betreft subtiel aanwezig zijn, in tegenstelling tot de fronts.
Deze gaan dus zeer waarschijnlijk retour vanwege de kleur en de grootte.
De Oberon 1 is qua formaat iets kleiner en op papier betere performance. Als ik dan toch voor grote surrounds zou moeten gaan neig ik meer naar de Oberons vanwege de specificaties. Qua prijs iets duurder maar ook niet zo heel veel €54 p/s verschil.

Morgen komen de Alteco's binnen en vrijdag de Oberon 1s. Ik zal ze allemaal op de foto zetten zodat de kleur verschillen tussen Zensor, Alteco, Spektor en Oberon te zien zijn.

Afbeeldingslocatie: https://media-dali.azureedge.net/4258/spektor-2-walnut.png

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 06-04-2022 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
Uitgebreide review!

Alleen vind ik de vergelijkingen soms wat basaal.
In de prijsklasse van de Spektor's ken ik geen alternatieven die wél met magneet covers werken.

En het prijsverschil met de Oberon als set ~130-150,- is wel een verschil van ~30% wat in verhouding een flink verschil is zou ik zeggen.
Qua grootte ontlopen de Spektor 2 en Oberon 1 elkaar niet veel, het grootste verschil zal je krijgen met de Spektor 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Vandaag de Alteco's binnen gekregen, helaas eentje met een beschadiging in de grill, dus dat moet nog opgelost worden.
Ze zijn identiek aan de Spektor kleur.
Ze ogen boven op de Zensor's nog meer verschillend qua kleur. Eerder grijs/paars en geen warme uitstraling. Geen goede toevoeging als je het mij vraagt. Ik overweeg nog om ze op de muur tegen het plafond te monteren, dat valt misschien minder op maar ik wil niet dat het gaat overheersen in de woonkamer.
Het is lastig op een foto vast te leggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_tDlLm8QIcq08oKOjA0H0mZOXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Skg9sPqhxc76lFwLkhdq4st8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ7vLls4qH7rtYAKk_mcJwW1DqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRKrPwKgJgoIGVNFf6u7haHL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5vylHB3d7uFugoi4mgVeWUpVfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkuxYiXoZXH7YlfoyPw2uXd0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door CPM op 07-04-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De alteco is walnoot de zensor lijkt meer op kersen. Echt fineer veranderd van kleur door de jaren heen maar mijn walnoothouten ikea kastje is ook een stuk roder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

bouwfraude schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:01:
De alteco is walnoot de zensor lijkt meer op kersen. Echt fineer veranderd van kleur door de jaren heen maar mijn walnoothouten ikea kastje is ook een stuk roder.
De Zensor's zijn geen kersenkleur al lijkt dat op foto 1 en 3 misschien zo. Ze lijken eerder op eikenhout, dus als je dan de Spektor kleur nog wat donkerder erbij denkt....

Nu de boel ingemeten met Audyssey XT en maar eens kijken hoe het geluid is van de Alteco en Spektor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Dan hebben we hier de heleboel bij elkaar.
Zensor op de achtergrond, Spektor Links, Oberon rechts, Alteco voorgrond.

De afwerking van de Spektor is bijna identiek aan de Alteco. De Oberon heeft een andere kleur en een mooiere afwerking. Meer reliëf erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/734bZ9dcFc7vCYsaQL_58YHk2f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC6uqyjbFT06aegrfP7LXZo9.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Toch maar besloten om er twee Oberon 7's bij te kopen. Nu matcht alles qua kleur beter. :+

Hier zijn ze dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpDry6yifKNGJVXGdjm-0sBufmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bear7xUnIxkPcOxIKnW62Ji.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door CPM op 09-04-2022 12:12 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 37 Laatste