Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:37
Ik heb onlangs bij mijn orëntatie naar nieuwe speakers bij Klubben de 1 mk2 en 2 mk2 gehoord, en het fysieke verschil hoor je ook echt wel terug, de 2 mk2 klinkt groter en voller. Al is de 1 stiekem ook al erg goed. Daar is de 2 wel € 300 per set duurder dan de 1 trouwens.

Ben trouwens zoals de vorige reageerder ook op Focal Aria (906) uitgekomen. (geluisterd naar de Opticons en B&W 6serie s2 bij Klubben, en bij de zaak waar ik de Aria's gekocht heb naar de LS50 meta, B&W 707 s2, Dynaudio Evoke 10, JBL HDI1600. Ik kon voor de Aria's een aardige deal maken en vond het prijsverschil te groot om voor de Evoke of JBL te gaan, die mijn top 3 daar completeerden. Maar met de 2 mk2 had ik ook prima kunnen leven!

[ Voor 4% gewijzigd door ErikIrie op 07-09-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 00:59
ErikIrie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:11:
Ik heb onlangs bij mijn orëntatie naar nieuwe speakers bij Klubben de 1 mk2 en 2 mk2 gehoord, en het fysieke verschil hoor je ook echt wel terug, de 2 mk2 klinkt groter en voller. Al is de 1 stiekem ook al erg goed. Daar is de 2 wel € 300 per set duurder dan de 1 trouwens.

Ben trouwens zoals de vorige reageerder ook op Focal Aria (906) uitgekomen. (geluisterd naar de Opticons en B&W 6serie s2 bij Klubben, en bij de zaak waar ik de Aria's gekocht heb naar de LS50 meta, B&W 707 s2, Dynaudio Evoke 10, JBL HDI1600. Ik kon voor de Aria's een aardige deal maken en vond het prijsverschil te groot om voor de Evoke of JBL te gaan, die mijn top 3 daar completeerden. Maar met de 2 mk2 had ik ook prima kunnen leven!
Gefeliciteerd met je nieuwe speakers! Uit nieuwsgierigheid: heb je ook naar de Rubicon 2's geluisterd? Die zijn qua afwerking en componenten wel weer een klasse hoger dan de Opticon 2's en qua prijs vergelijkbaar met de genoemde JBL's. Dan nog snap ik dat je vanwege het prijsverschil misschien al voor de Focals zou kiezen, maar gewoon benieuwd of je de Rubicons hebt gehoord en hoe je die hebt ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikIrie
Ja, vergeten te noemen, ze kunnen bij Klubben zo snel ompluggen tussen verschillende speakers dat ik er idd nog meer gehoord heb toen, ik merkte dat de Rubicon 2 nog weer wat transparanter en ruimtelijker waren. Het karakter van Oberon naar Opticon naar Rubicon bleef redelijk gelijk, maar elke stap omhoog werd het geluid opener, meer hifi zeg maar. Maar ja, met de Rubicon zat je alweer richting de 2k voor een set, en ik wilde er ook nog een Powernode en stands bij... keuzes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkarma
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-04 20:16
Hulleman schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:04:
[...]
De Triangle vond ik op gehoor veel lijken op de Focal Aria die ik uiteindelijk heb gekocht. Ik kwam eigenlijk voor de Dali Opticons. Wellicht ook nog een idee om Focal Aria 906 in je zoektocht mee te nemen.
De Focal had ik nog niet zo op mijn radar , maar neem ik zeker mee!
Overigens had ik geen problemen qua aansturen van de Oberons, het grote voordeel van mijn Rotel is dat er power genoeg aanwezig is.
ErikIrie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:11:
Daar is de 2 wel € 300 per set duurder dan de 1 trouwens.
Denk dan dat het gewoon iets raars is bij Stassen op de site, dus ik kan de 1 Mk2 rustig links laten liggen en me op de 2 MK2 concentreren.
Maar leuk, dus ook al de 2e die naar de Focal verwijst, ik ben er nu wel zeer benieuwd naar.
Mbt Rubicons: Tsja das weer een ander budget, dat zal hem niet worden denk ik.

Vanavond maar eens een Focal bestellen en ze thuis eens horen!
Wordt vervolgd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkarma
Update: Heb een paar dagen de Focal 906 in huis gehad maar vriendjes zijn we niet geworden.
Voor mij zijn ze wat "te koud" , wel vrachtwagens aan detail, ze doen zeker een hoop goed.

Ondertussen de Triangle Comete EZ besteld (moet er nog wel een weekje of 2 op wachten), die voor mij net met wat meer karakter presenteert dan de Focal. Ik heb er goede hoop op dat die wel blijft staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Ik heb het idee dat er wel een disclaimer bij de Focals hoort dat ze echt wat inspeeltijd nodig hebben om los te komen (al wordt dat fenomeen door sommigen hier betwist). Focal heeft het zelf over 20 uur continu gebruik, naar mij gevoel was het nog wat langer. In het begin vond ik ze bij sommige opnames echt te bright, op het pijnlijke af, dat heb ik nu helemaal niet meer. Het zou dus kunnen dat een paar dagen te kort is geweest om ze echt te kunnen waarderen. Maar hopelijk doen de Triangles beter wat je wilt straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ErikIrie schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:18:
Ik heb het idee dat er wel een disclaimer bij de Focals hoort dat ze echt wat inspeeltijd nodig hebben om los te komen (al wordt dat fenomeen door sommigen hier betwist). Focal heeft het zelf over 20 uur continu gebruik, naar mij gevoel was het nog wat langer. In het begin vond ik ze bij sommige opnames echt te bright, op het pijnlijke af, dat heb ik nu helemaal niet meer. Het zou dus kunnen dat een paar dagen te kort is geweest om ze echt te kunnen waarderen. Maar hopelijk doen de Triangles beter wat je wilt straks.
Het verschilt per persoon hoe snel je went aan een luidspreker. Ook al is het een goede luidspreker.

Qua in-room response zijn de Aria 906 en Triangle Esprit Antal Ez niet heel anders, alleen zal de tweede natuurlijk meer laag hebben. Dat kan net het verschil maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkarma
ErikIrie schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:18:
Ik heb het idee dat er wel een disclaimer bij de Focals hoort dat ze echt wat inspeeltijd nodig hebben om los te komen (al wordt dat fenomeen door sommigen hier betwist). Focal heeft het zelf over 20 uur continu gebruik, naar mij gevoel was het nog wat langer.
Ze hebben zeker meer dan 40 uur gespeeld bij me , heb ze 2 nachtjes laten spelen ook , juist omdat ik hetzelfde in 1e instantie dacht. Maar het blijft voor mij erg lastig om geboeid te raken door hun presentatie.
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:23:
[...]
Qua in-room response zijn de Aria 906 en Triangle Esprit Antal Ez niet heel anders, alleen zal de tweede natuurlijk meer laag hebben. Dat kan net het verschil maken.
Dat is precies de reden waarom ik naar de Triangle ga (overigens de Comete EZ niet de Antal).
Ik denk dat voor mij een presentatie met een tikkeltje meer body beter werkt. Het hoog van de 906 is prima, maar er moet een beetje meer "vlees op de botten" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchkarma schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:51:

[...]

Dat is precies de reden waarom ik naar de Triangle ga, ik denk dat voor mij een presentatie met een tikkeltje meer body beter werkt. Het hoog van de 906 is prima, maar er moet een beetje meer "vlees op de botten" :)
Het laag kan zeker veel invloed hebben. Heb een tijdje geleden mijn luidsprekers (Revel M106) van positie veranderd wegens een andere inrichting. Ze klonken direct een stuk scheller. Alleen wat het niet dat ze scheller waren, maar omdat ik ineens in een nul zat van mijn subwoofer en het fundament miste. Zodra ik een meter naar achteren ging was de balans direct een stuk beter. Uiteindelijk dus ook mijn subwoofer verplaatst en opnieuw afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkarma
Laag heeft absoluut veel invloed, ik denk dat het bij de Focals veel te maken heeft met de crossover instellingen richting tweeter. Ik denk dat bij de Comete het filter hoger ligt waardoor er net iets meer door de mid heen gaat ipv richting tweeter. Met als resultaat een warmer geluid.

Hoorde net dat de Triangles morgen al komen (vorige week was het binnen nu en 2 weken , dus ik ging al van het ergste uit , valt weer mee:) )

[ Voor 20% gewijzigd door Dutchkarma op 13-09-2021 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Grappige is dat dat ook weer per situatie kan verschillen, in de zaak waar ik ze beluisterd had miste ik ook best wel wat in het laag, maar dacht dat vang ik wel op met mijn sub. In de praktijk in mijn thuissituatie hebben ze naar mijn smaak eigenlijk prima laag en zet ik de sub voor muziek niet eens aan... andere afstanden, soort ruimte, materialen, plaatsing... toch altijd afwachten wat er thuis gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkarma
Absoluut, de kamer is zo ongeveer wel de belangrijkste schakel in de keten, daarom luister ik altijd een paar dagen thuis om een keuze te maken. Mijn woonkamer is nogal reflectie gevoelig wat al enorm veel nadelige invloed kan hebben. Sommige speakers passen dan ineens een stuk beter dan anderen. Akoestische panelen zou ook helpen maar die komen hier (nog) niet door de goedkeuringscommissie :)
Het is trouwens ook geen gebrek aan laag bij de Focals maar meer het voicing karakter van de speaker zelf waar ik wat karakter in mis.

Nieuwe update:
Vanochtend de Triangle Comete EZ aangesloten en wat een heerlijke presentatie! Het detail en helderheid van de Focals maar dan met wat meer body/warmte/emotie , althans dat is hoe ik ze ervaar. Zelfs mijn vrouw riep direct na nog geen minuut al "ja dit is veel beter" (track: Nina Simone - I Love Your Lovin' Ways - Wild Is The Wind album 24/192) , jammer genoeg wil ze wel de frontjes erop maar ach je kunt niet alles hebben ;)
Ook op hele lage volumes blijft er genoeg over om van te genieten en ontstaat er niet zo'n vreemd gat als wat ik bij de LS50 Meta ervoer.
Kortom, heel tevreden hier en denk dat deze wel blijven staan voorlopig :D

[ Voor 38% gewijzigd door Dutchkarma op 14-09-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi!
Mijn Oberon 9 4ohm speakers draaien op een nad c368/c268 combi in bridge mode.
Nu kreeg in van iemand de opmerking dat de bridge mode alleen kan draaien met speakers van 8 ohm?
De boel is aangesloten volgens de instructie.
En qua geluid hoor ik niks geks.
Dit was zijn vraag:

Hallo Dave,
I have a question because I'm interested in a similar system.
How do you connect the c368+c268 to the speakers? One to each speaker in a bridge/mono mode?
Because those speakers are only 4ohms, and the mono mode is rated to 8ohms minimum.
Thank you, Shimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:39
Ik ben op zoek naar mijn eerste luidsprekers (in stereo).
Mogelijks komen er later ook achterluidsprekers bij.

Mijn oog is gevallen op de Oberon 7 en ben die gaan beluisteren en dat klonk daar alvast goed. De reciever wordt een Denon AVR-S960h, die voor mij wel goed genoeg gaat zijn. Heb geen grote plannen om er tig speakers aan te hangen aangezien we voor een zo clean mogelijke woonkamer gaan (daarmee dat de Samsung HW-Q80R soundbar onder de TV weg moet).
Er komt een PS5, XSX en digibox aan te hangen, dat samen met spotify is voor mij voldoende.

Ik ben nog even aan het uitzoeken of de speakers nu gekoppeld/ontkoppeld moeten worden of niet. Ik heb een eiken parket liggen in de woonkamer, dus ik vermoed ontkoppeld om trillingen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:59
Engineer Stewie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:06:
Ik ben op zoek naar mijn eerste luidsprekers (in stereo).
Mogelijks komen er later ook achterluidsprekers bij.

Mijn oog is gevallen op de Oberon 7 en ben die gaan beluisteren en dat klonk daar alvast goed. De reciever wordt een Denon AVR-S960h, die voor mij wel goed genoeg gaat zijn. Heb geen grote plannen om er tig speakers aan te hangen aangezien we voor een zo clean mogelijke woonkamer gaan (daarmee dat de Samsung HW-Q80R soundbar onder de TV weg moet).
Er komt een PS5, XSX en digibox aan te hangen, dat samen met spotify is voor mij voldoende.

Ik ben nog even aan het uitzoeken of de speakers nu gekoppeld/ontkoppeld moeten worden of niet. Ik heb een eiken parket liggen in de woonkamer, dus ik vermoed ontkoppeld om trillingen tegen te gaan.
Zelf hier sinds een week gebruiker van de Oberon 7 speakers. Wij hebben PVC en de speakers staan op de bijbehorende pootjes. Moet nog wel de rubbers eronder plakken.
Bij 1 van de speakers zaten die niet in de doos waardoor het nog niet gedaan is. Ik heb geen last van trillingen (althans voelbaar). Mogelijk volume nog niet hard open gedraaid want wij zijn blij als de kinderen slapend in bed liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 18:17
Blijft een smaakgevoelig iets natuurlijk, maar momenteel heb ik de Teufel Ultima 40 staan beneden en ik ben op zoek naar iets beters zonder er meteen 1000 euro tegenaan te gooien.

Heeft iemand ervaring met de Teufel Ultima 40 en de overstap naar wat beters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 11:16
Goedemorgen,

In januari verhuizen we naar een grotere woning, waar ik de ruimte heb om mijn surrounds aan de wand te hangen.

Nu staan ze op stands direct achter de bank, straks staat de bank in de ruimte en kunnen de surrounds erachter aan de muur.

Ik heb zensor 1 als surrounds.

Kan ik deze hoog aan de muur plaatsen omlaag gericht of is hiervoor de alteco of een on wall variant een betere optie?

Of is op stands op oorhoogte nog het beste?

[ Voor 5% gewijzigd door Capirex65 op 05-11-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Capirex65 rijtjeshuis? Dan zou ik oppassen met speakers aan de muur bevestigen ivm contactgeluid.
Vind zelf surrounds op oorhoogte erg lekker klinken. Zijn die hoogte speakers eigenlijk niet bedoeld voor de "surround back" in een 7.1 / 11.1 opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat gaat prima aan de muur. Ik heb ze ook tijden aan de muur gehangen met Vogel beugels. Nu staan dezelfde speakers op vloerstaanders.

Even oppassen met de keuze van de muur, is het een oud huis waarbij de binnenmuur gedeeld wordt, of zijn er gescheiden binnenmuren? De Zensor 1's knallen niet.

Als standaard rears zouden ze het beste functioneren op oorhoogte. (Dat is ook waarom ze nu bij mij op Dali standaards staan en dat is ook een mooier gezicht.)

Ze gaan echt wel goed functioneren aan de muur, maar je wilt ze niet te hoog hebben. Ik zou niet aanraden om ze dicht bij het plafond te hangen.

Ietwat hoger en een beetje naar beneden gericht gaat echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 11:16
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:42:
@Capirex65 rijtjeshuis? Dan zou ik oppassen met speakers aan de muur bevestigen ivm contactgeluid.
Vind zelf surrounds op oorhoogte erg lekker klinken. Zijn die hoogte speakers eigenlijk niet bedoeld voor de "surround back" in een 7.1 / 11.1 opstelling?
Nee is een 2 onder 1 kap en ze komen dan tegen de buitenmuur.

Als fronts heb ik de zensor 7.

Ga het eerst maar eens proberen met de zensor 1 dan en in de praktijk eens kijken hoe ik ze mooi en functioneel kan plaatsen.

Moet nog tot 17 december wachten op sleutel en dat duurt lang vanaf juli O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:54
Ik heb deze vraag ook gesteld in aankoopadvies. Daar heb ik helaas geen reactie gehad. Vandaar dat ik mijn vraag hier in een andere vorm stel. Ik heb een woonkamer van +/- 32 m2. Voor de tv/zit hoek is de ruimte ongeveer 16 m2. De speakers worden geplaatst op een tv meubel/kast van 2.4 meter breed. We kijken nog of we Method keukenkastjes gaan kopen van 40 of 60 cm diep.

Ik heb een Denon AVR-X2200W waar ik tot 1.5 jaar geleden 4 Philips FB815 speakers op had aangesloten en een onbekende Sony center speaker. De Denon had moeite om mooi geluid uit de Philips speakers te krijgen. Volume moest erg hoog heb de Denon het geluid laten inregelen. Ik vond het geluid erg tegenvallen in vergelijking met de Philips surround versterker die ik eerst had aangesloten. Daarbij zijn ze groot en zwart. Mijn vrouw wilt graag kleinere liefst witte speakers. Wat ik begrijp.

Mijn keus is gevallen op https://www.hifiklubben.n...idspreker/dalispektor2wh/ Ik twijfel nog of ik deze ook als achterspeaker ga gebruiken of de spector 1 als achter speakers. Als center speaker wil ik dan de https://tweakers.net/pric...-spektor-vokal-zwart.html gebruiken.

Nu heb ik bij Hifiklubben ook de https://tweakers.net/pric...25/dali-oberon-1-wit.html gezien. Deze heb ik daar ook kunnen beluisteren. Nadeel van deze zijn puur looks een grijze speakerfront. De Spector 2 heb ik daar niet beluisterd. Ik heb gezocht naar reviews waarin de verschillen tussen de Spector 2 en de oberon1 word uitgelegd maar die heb ik niet kunnen vinden. De afgelopen weken veel reviews gelezen. En wezen luisteren bij HifiKlubben.

Mijn budget is rond de € 600-650 Als ik voor de Oberon1 zou gaan met de spector center speaker ga ik fors over mijn budget heen. Dan zou ik kunnen starten met enkel front en centerspeaker. En dan later de achterspeakers kopen. Mijn voorkeur gaat naar de Spector serie vanwege het feit dat mijn vrouw die mooi vind. Ze binnen budget vallen. Ik vermoed dat ik volgend jaar dan een subwoofer ga kopen. Dat was met de Philips 3 weg speakers niet nodig. Maar met deze boekenplankspeakers wel vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 18-09 17:11

Osxy

Holy crap on a cracker

Recent nieuwe woning gekocht en deze flink gerenoveerd. Hierbij gelijk kabels in plafond meegenomen voor 4 hoogte kanalen.

Nu heb ik nu een versterker die slechts 2 hoogte kanalen aan kan dus zal ik in eerste instantie maar 2 plafond speakers gaan monteren. Gebruik is 50/50 series/films en muziek waar de muziek vaak achtergrond is (maar ook geregeld voorgrond)

Mijn setup is nu:
Fronts: https://www.dali-speakers...ducten/spektor/spektor-6/
Center: https://www.dali-speakers...en/spektor/spektor-vokal/
Rears: Harman Kardon satellite speakers (moeten down te road nog keer vervangen worden door betere satellite speakers)

Ik twijfel tussen de E-50 en E-60, heeft iemand hier advies voor?
https://www.hifiklubben.n...spreker/daliphantome50wh/
https://www.hifiklubben.n...spreker/daliphantome60wh/

[ Voor 6% gewijzigd door Osxy op 16-11-2021 11:25 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Hang je Alteco C-1 Front-high speakers niet verticaal, op de luisterpositie gericht, aan de muur, maar horizontaal. Op 30 á 40cm onder het plafond.

Je brengt als het ware de bovenste luchtlaag van je kamer in beweging. Richt ze dus ook op het grootste deel onder je plafond, dus niet op de muur of het plafond zelf, boven je tv.
Zaken als onweer en overvliegende objecten komen beter en natuurlijker over bij Dolby-Atmos. Immers, dat richt zich in werkelijkheid ook niet op jou persoonlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door PCan op 16-11-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

De speakers komen echt in het plafond, dus ik kan de door Atmos geadviseerde plekken gebruiken. Vandaar ook dat ik naar de Phantom E-50 en E-60 kijk. Budget ligt rond de 200 euro per speaker als max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MghI2jEqoC-6teSLnWWGZd5fPaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oWKJOkpsoGh9I86WLF8KcOeP.png?f=user_large
https://www.dolby.com/abo...head-speaker-setup-guide/

[ Voor 11% gewijzigd door Osxy op 16-11-2021 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TurboTon1973 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:39:
Ik heb deze vraag ook gesteld in aankoopadvies. Daar heb ik helaas geen reactie gehad. Vandaar dat ik mijn vraag hier in een andere vorm stel. Ik heb een woonkamer van +/- 32 m2. Voor de tv/zit hoek is de ruimte ongeveer 16 m2. De speakers worden geplaatst op een tv meubel/kast van 2.4 meter breed. We kijken nog of we Method keukenkastjes gaan kopen van 40 of 60 cm diep.

Ik heb een Denon AVR-X2200W waar ik tot 1.5 jaar geleden 4 Philips FB815 speakers op had aangesloten en een onbekende Sony center speaker. De Denon had moeite om mooi geluid uit de Philips speakers te krijgen. Volume moest erg hoog heb de Denon het geluid laten inregelen. Ik vond het geluid erg tegenvallen in vergelijking met de Philips surround versterker die ik eerst had aangesloten. Daarbij zijn ze groot en zwart. Mijn vrouw wilt graag kleinere liefst witte speakers. Wat ik begrijp.

Mijn keus is gevallen op https://www.hifiklubben.n...idspreker/dalispektor2wh/ Ik twijfel nog of ik deze ook als achterspeaker ga gebruiken of de spector 1 als achter speakers. Als center speaker wil ik dan de https://tweakers.net/pric...-spektor-vokal-zwart.html gebruiken.

Nu heb ik bij Hifiklubben ook de https://tweakers.net/pric...25/dali-oberon-1-wit.html gezien. Deze heb ik daar ook kunnen beluisteren. Nadeel van deze zijn puur looks een grijze speakerfront. De Spector 2 heb ik daar niet beluisterd. Ik heb gezocht naar reviews waarin de verschillen tussen de Spector 2 en de oberon1 word uitgelegd maar die heb ik niet kunnen vinden. De afgelopen weken veel reviews gelezen. En wezen luisteren bij HifiKlubben.

Mijn budget is rond de € 600-650 Als ik voor de Oberon1 zou gaan met de spector center speaker ga ik fors over mijn budget heen. Dan zou ik kunnen starten met enkel front en centerspeaker. En dan later de achterspeakers kopen. Mijn voorkeur gaat naar de Spector serie vanwege het feit dat mijn vrouw die mooi vind. Ze binnen budget vallen. Ik vermoed dat ik volgend jaar dan een subwoofer ga kopen. Dat was met de Philips 3 weg speakers niet nodig. Maar met deze boekenplankspeakers wel vermoed ik.
Ik zou koopjeshoeken van smits arnhem, klubben en hobo in de gaten houden voor een set Oberon 3. Echt de perfecte speaker voor je kamer afmeting.
Verschil tussen oberon en spektor is aanzienelijk.
Weet zeker dat ze voor een euro of 400 te scoren zijn! Deze al voor 500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIJnPNoSdg4ULdxhGLY2pLrQeuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RS40lAMf7tRDcGYWWomBXp3V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2021 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:55

sjirafje

No inspirational quotes here

Blackfriday :+

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:19
TurboTon1973 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:39:
Best bijzonder, aangezien die philips speakers een aardige gevoeligheid hebben van 88db. De Dali's die je op het oog hebt zijn op papier moeilijker aan te sturen (84db gevoeligheid). Mogelijk speelt de ouderdom van je Philips speakers mee. Volume erg hoog zetten om er veel lawaai uit te krijgen tov je vorige philips zegt niet zo heel veel over je Denon receiver. Wellicht had die philips een of andere EQ aan staan of de db's behoorlijk opgepompt. Dan speelt ie gewoon harder bij bepaald volume. Als ik mijn marantz 5010 op pure direct zet (zonder EQ's) dan speelt ie op volume 40 (op schaal van 98) niet heel hard. Zet ik em op stereo (audyssey EQ's aan) dan vlieg je net niet van de bank af. Wil niet zeggen dat mijn receiver dan moeite heeft om mooi geluid uit de speaker te krijgen.

Ik denk dat het eerder aan de speaker ligt dat ze niet lekker klinken. Een versterker heeft maar weinig invloed op hoe goed een speaker klinkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 17-11-2021 08:36 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Wat is er met de prijs van de Oberon 7 gebeurt? Die lijkt in een paar maanden van 500 per stuk naar 650 per stuk te zijn gegaan. Voor een setje ben je nu dus 300 meer kwijt. Dat is een prijsstijging van 30% in een paar maanden tijd.

Edit: De rest van de Oberon serie lijkt geen of maar een minimale prijs verhoging te hebben gehad. Erg jammer dit, ik had gepland dit jaar met blackfriday mijn Oberon 5 te kunnen vervangen door Oberon 7 maar ik ben bang dat dat dit jaar niets wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door sjirafje op 17-11-2021 13:38 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
sjirafje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:14:
Wat is er met de prijs van de Oberon 7 gebeurt?
Wat er ook gebeurt met de prijzen van heel veel elektronica.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Hulleman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:43:
[...]

Wat er ook gebeurt met de prijzen van heel veel elektronica.
Wel vreemd dat dit voor de rest van de Oberon serie dan niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:23:
[...]

Ik zou koopjeshoeken van smits arnhem, klubben en hobo in de gaten houden voor een set Oberon 3. Echt de perfecte speaker voor je kamer afmeting.
Verschil tussen oberon en spektor is aanzienelijk.
Weet zeker dat ze voor een euro of 400 te scoren zijn! Deze al voor 500

[Afbeelding]
Dank je voor de tip. Ik zal de koopjeshoek in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Hulleman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:34:
[...]

Best bijzonder, aangezien die philips speakers een aardige gevoeligheid hebben van 88db. De Dali's die je op het oog hebt zijn op papier moeilijker aan te sturen (84db gevoeligheid). Mogelijk speelt de ouderdom van je Philips speakers mee. Volume erg hoog zetten om er veel lawaai uit te krijgen tov je vorige philips zegt niet zo heel veel over je Denon receiver. Wellicht had die philips een of andere EQ aan staan of de db's behoorlijk opgepompt. Dan speelt ie gewoon harder bij bepaald volume. Als ik mijn marantz 5010 op pure direct zet (zonder EQ's) dan speelt ie op volume 40 (op schaal van 98) niet heel hard. Zet ik em op stereo (audyssey EQ's aan) dan vlieg je net niet van de bank af. Wil niet zeggen dat mijn receiver dan moeite heeft om mooi geluid uit de speaker te krijgen.

Ik denk dat het eerder aan de speaker ligt dat ze niet lekker klinken. Een versterker heeft maar weinig invloed op hoe goed een speaker klinkt.
Ik vond het ook opvallend verschil. Bij de Denon heb ik de Audessey gebruikt om te meten en in te stellen.. Ik weet niet meer wat ik als EQ stand gebruikte bij de Philips receiver. De Philips speakers heb ik gerefoamd eind 2017 deze waren helemaal vergaan.

Heb je een betere andere suggestie voor mij als de Dali's van mijn keuze? Iemand anders adviseerde de Dali Oberon 3. Dat is op zich ook een optie, dan word dit een nieuw groeidiamantje zoals ik dat altijd noem. In andere worden ik begin met de front speakers en de center speaker. En koop bv volgend jaar nieuwe achterspeakers.

Ik heb ook gekeken naar https://tweakers.net/pric...ze-100-wit/specificaties/ deze hebben een gevoeligheid van 87dB.
En de https://tweakers.net/pric...-acoustics-3030i-wit.html deze komen ook goed uit revieuws en hebben 88dB gevoeligheid

[ Voor 3% gewijzigd door TurboTon1973 op 17-11-2021 15:15 . Reden: Q acoustics 3030 i toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
TurboTon1973 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:54:
Heb je een betere andere suggestie voor mij als de Dali's van mijn keuze? Iemand anders adviseerde de Dali Oberon 3. Dat is op zich ook een optie, dan word dit een nieuw groeidiamantje zoals ik dat altijd noem. In andere worden ik begin met de front speakers en de center speaker. En koop bv volgend jaar nieuwe achterspeakers.

Ik heb ook gekeken naar https://tweakers.net/pric...ze-100-wit/specificaties/ deze hebben een gevoeligheid van 87dB.
En de https://tweakers.net/pric...-acoustics-3030i-wit.html deze komen ook goed uit revieuws en hebben 88dB gevoeligheid
Q acoustics zijn goede speakers. Monitor Audio Bronze 100 is ook een optie en in het wit. Triangle vond ik zelf ook lekker klinken. De Triangle Comete EZ past binnen je budget en is er in het wit. Focal Chora 806 is ietsje buiten budget, maar wel echt prachtig om te zien (wat mij betreft).

Edit: die triangles zijn € 575 per stuk zie ik O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 17-11-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Hulleman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:26:
[...]

Q acoustics zijn goede speakers. Monitor Audio Bronze 100 is ook een optie en in het wit. Triangle vond ik zelf ook lekker klinken. De Triangle Comete EZ past binnen je budget en is er in het wit. Focal Chora 806 is ietsje buiten budget, maar wel echt prachtig om te zien (wat mij betreft).

Edit: die triangles zijn € 575 per stuk zie ik O-)
Dank je voor de tips _/-\o_ ik zal vanavond naar de focals gaan kijken. Die Triangels gaan een beetje over het budget. :) Dat is voor als de jackpot valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 21:19
Osxy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:18:
Recent nieuwe woning gekocht en deze flink gerenoveerd. Hierbij gelijk kabels in plafond meegenomen voor 4 hoogte kanalen.

Nu heb ik nu een versterker die slechts 2 hoogte kanalen aan kan dus zal ik in eerste instantie maar 2 plafond speakers gaan monteren. Gebruik is 50/50 series/films en muziek waar de muziek vaak achtergrond is (maar ook geregeld voorgrond)
...

Ik twijfel tussen de E-50 en E-60, heeft iemand hier advies voor?
Cool! Is het een houten plafond(hol) waar je het in weg kan werken?
Ik ben zelf ook eens op zoek geweest maar zag geen mogelijkheid bij een betonbouw huis(jaren'70).

In de praktijk dus geen ervaring, maar wel gemerkt toen dat de E-60 gevoeliger was (spec sheet) dan de E-50.
En om die reden zou ik die hebben geprobeerd dan denk ik.

Ga je het gebruiken in zo'n "behuizing" van Dali die je erbij kan kopen?
Wellicht dat je anders toch ergens kan luisteren, of evt. bestellen en de minste terugsturen.
Kon toen inbouw luidsprekers moeilijk vinden om te testluisteren ergens in een winkel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Savagegek schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:01:
[...]

Cool! Is het een houten plafond(hol) waar je het in weg kan werken?
Ik ben zelf ook eens op zoek geweest maar zag geen mogelijkheid bij een betonbouw huis(jaren'70).

In de praktijk dus geen ervaring, maar wel gemerkt toen dat de E-60 gevoeliger was (spec sheet) dan de E-50.
En om die reden zou ik die hebben geprobeerd dan denk ik.

Ga je het gebruiken in zo'n "behuizing" van Dali die je erbij kan kopen?
Wellicht dat je anders toch ergens kan luisteren, of evt. bestellen en de minste terugsturen.
Kon toen inbouw luidsprekers moeilijk vinden om te testluisteren ergens in een winkel..
Ja zijn holle plafonds (met nodige isolatie erin). Ga geen backbox doen, omdat er al zoveel isolatie omheen zit verwacht ik dat dit weinig of niets opleverd.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, ze zijn niet echt te testluisteren. Aan andere kant mijn Spektor 6's heb ik vorig jaar met black friday ook blind gekocht :P

• Savagegek
Osxy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:05:
[...]
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, ze zijn niet echt te testluisteren. Aan andere kant mijn Spektor 6's heb ik vorig jaar met black friday ook blind gekocht :P
Als je de main speakers blind kon kopen, dan moet dat hierbij ook prima mogelijk zijn.
Verschil is dat het bij hoogte kanalen voornamelijk effecten zijn, tenzij je in een 9ch stereo of party modus altijd muziek luistert haha

Toevallig is er bij mij ook weer een kleine kans dat ik Phantom's ga aanschaffen, maar dan gericht op muziek als inbouw in het plafond van de aanbouw die mogelijk gaat komen, daarvoor lijkt de stereo phantom mij erg interessant.
Dus als jij ze hebt, laat de beoordeling maar komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TurboTon1973 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:41:
[...]

Dank je voor de tip. Ik zal de koopjeshoek in de gaten houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE6wzn2GFVdvvYWJ18nWIkSU7P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLYmFTdUWnY5bNnDbBQTxWkm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TurboTon1973
Voor iedereen die nu aan het kijken is voor Oberon 3 bij Hifi klubben zijn ze nu in de aanbieding voor € 224,50 per stuk. Ze hebben hun prijs aangepast aan een andere winkel die ook in de pricewatch staat.

Ik heb ze zojuist gekocht 2 stuks. Na aanleiding van de diverse adviezen ben ik voor een goede set stereo gegaan. Surround kan altijd nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Mijn ervaring is dat dit soort winkels soms ook nog wel wat extra korting kan geven als je er om vraagt. Helaas krijg ik wel bij de shops waarmee ik tot nu toe contact heb gehad dat Dali de prijzen al een paar keer verhoogd heeft dus veel extra heb ik er niet af weten krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

sjirafje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:11:
Mijn ervaring is dat dit soort winkels soms ook nog wel wat extra korting kan geven als je er om vraagt. Helaas krijg ik wel bij de shops waarmee ik tot nu toe contact heb gehad dat Dali de prijzen al een paar keer verhoogd heeft dus veel extra heb ik er niet af weten krijgen.
Zeker waar.
Smits had een 2de kans paar staan van de rubicon 2
799 per stuk.1600 samen. Voor een retourmodel.
Gemeld aan klubben en die boden direct een nieuwpaar aan ook voor 1600.
Zo makkelijk gaat t.
Terwijl de nieuwprijs 2000 is.

Zo zie je maar hoeveel marge erop zit voor die verkoopknakkers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Osxy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:31:
De speakers komen echt in het plafond, dus ik kan de door Atmos geadviseerde plekken gebruiken. Vandaar ook dat ik naar de Phantom E-50 en E-60 kijk. Budget ligt rond de 200 euro per speaker als max.

[Afbeelding]
https://www.dolby.com/abo...head-speaker-setup-guide/
Vanuit een andere view zie je dat de 2 atmos speakers in het plafond helemaal niet zo ver naar voren staan.

Ik heb een 7.2.2 set en de 2 atmos hangen 30 cm voor boven me.

Afbeeldingslocatie: https://www.dolby.com/siteassets/about/support/guide/setup-guides/7.1.2-overhead-speaker-placement/7_1_2_mounted_pov.jpg?width=1440&quality=80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Ik heb momenteel de Dali Oberon reeks:

Dali OBERON 7 2x
Dali OBERON ON-WALL 2x
Dali OBERON VOKAL

Nu ben ik vooral toch een beetje teleurgesteld in de center speaker. Is het een optie die te vervangen door een ander model? Eventueel van Dali, maar dan een andere lijn of zelfs naar een ander merk over te gaan voor enkel de center. Ik kijk dan vooral naar Klipsch - De RP-504C of RP-404C bv.

Er is mij altijd gezegd dat je best alles van hetzelfde merk hebt voor je speakers. Maar bij de Dali is de keuze redelijk beperkt in mogelijkheden. Iemand een mening of misschien zelfs getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sphinkx schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:54:

Dali OBERON 7 2x
Dali OBERON ON-WALL 2x
Dali OBERON VOKAL

Nu ben ik vooral toch een beetje teleurgesteld in de center speaker. Is het een optie die te vervangen door een ander model? Eventueel van Dali, maar dan een andere lijn of zelfs naar een ander merk over te gaan voor enkel de center. Ik kijk dan vooral naar Klipsch - De RP-504C of RP-404C bv.

Er is mij altijd gezegd dat je best alles van hetzelfde merk hebt voor je speakers. Maar bij de Dali is de keuze redelijk beperkt in mogelijkheden. Iemand een mening of misschien zelfs getest?
Ik heb redelijk wat dali centres gehad. Wat bevalt je er niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
@Verwijderd Ik heb gevoel dat die wat power mist. In vergelijking met de 7 zuilen lijken die beetje zwak.

Maar probleem kan ook mijn receiver zijn dat wat power mist. Marantz SR5014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:57
Hier ook Dali Oberon 7 in combinatie met een Vokal center, maar ik kan niet zeggen dat ie wat power mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Sphinkx schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:05:
@Verwijderd Ik heb gevoel dat die wat power mist. In vergelijking met de 7 zuilen lijken die beetje zwak.

Misschien je center kanaal iets meer gain geven?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Hier de Oberon 5 icm de Oberon Vokal. Ik heb het idee dat de Vokal wat "rommeliger" klinkt dan de Oberon 5. Dat kan in mijn geval ook met de plaatsing te maken hebben. De center staat in het tv meubel en heeft nauwelijks ruimte om zich heen (een klein deel van de voorzijde valt zelfs achter een randje van het meubel), terwijl de Oberon 5's rondom minimaal 15cm ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Dat is bij mij ook het geval. Center zit in meubel en past perfect. Geen ruimte meer bovenaan dus. Wel nog beetje ruimte achter. Achterkant van meubel is dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
Sphinkx schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:54:

Dali OBERON 7 2x
Dali OBERON ON-WALL 2x
Dali OBERON VOKAL

Hier een Opticon Vokal via Smits Arnhem i.c.m. een set Rubicon 2's. Het geluid is mooi neutraal en in balans. De Rubicon 2's klinken met muziek wel wat beter, maar het verschil stoort absoluut niet en is met surround geluid eigenlijk onmerkbaar. Eerder i.c.m. een Concept Center (wat ouder instapmodel) hoorde je met name bij stemmen duidelijk verschil, waarbij de center minder natuurlijk en gedetailleerd klonk. Ik kan de Opticon Vokal zeker aanbevelen. Rubicon Vokal was nog mooier geweest, maar zowel qua formaat (m'n vrouw wil ook wat) als prijs niet te verantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sphinkx schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:05:

Ik heb een marantz sr5015 gehad met volledige oberon combi.
Ten eerste ligt er natuurlijk 5,25 inch woofer in de vokal. Tegenover de 7" In de 7 serie.

De input is natuurlijk ook anders als je surround afspeeld. Stemmen bv. Waar die voor bedoeld is.

Ik zou in ieder geval aantal db opkrikken voor je Centre. Dat scheelt vaak al.

En ik zou eens los luisteren naar je centre. Muziek aanzetten. En je instellingen op de stand dat er uit elke speaker t zelfde geluid komt. Weet ff nie meer hoe t heet bij marantz. En verder alle andere speakers ff uit of loskoppelen.
Denk dat je dat wel ervaart dat er lang nie zo slecht geluid uit komt.

Je marantz zou prima de oberons moeten kunnen handelen.
En wat bij mij hielp was je centre iets meer naar je toe richten. Bij mij stond ie op 2 kleine hubjes zodat hij beetje omhoog gericht was . Scheelde ook. Alleen stond ie wat lager. Weet nie hoe dat bij jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Bedankt aan iedereen voor de tips.

Mijn center zit momenteel in de kast waardoor hij eigenlijk wat laag ligt. Wat allicht wel zal helpen is die op de kast te leggen ipv in. Dan gaat de box iets dichter op gehoorhoogte komen wat alleen positieve effecten zal veroorzaken.

Als dit niet helpt kan ik nog altijd de db iets verhogen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sphinkx schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:01:
Bedankt aan iedereen voor de tips.

Mijn center zit momenteel in de kast waardoor hij eigenlijk wat laag ligt. Wat allicht wel zal helpen is die op de kast te leggen ipv in. Dan gaat de box iets dichter op gehoorhoogte komen wat alleen positieve effecten zal veroorzaken.

Als dit niet helpt kan ik nog altijd de db iets verhogen :)
Gaat zeker helpen. En een opticon gaat toch nie in je kast passen :) al is die wel errugggg mooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneh91
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-01 11:25
Tijdens de Black Friday heb ik voor een mooi prijsje de volgende configuratie op de kop kunnen tikken:

- 2 x Dali Oberon 7 Walnoot
- 1 x Dali Okberon Vokal Walnoot
- 1 x Denon X1700-H receiver

Dit zal worden aangesloten via eARC met de Philips 65OLED806.

De set is nog niet binnen maar de voorpret alvast wel;)

Nu ben ik een volledige beginneling wat betreft Hifi en het installeren van dit. Ik krijg kabels meegeleverd: de Audioquest G2, maar geen pluggen/stekkers e.d.

Wat heb ik nog meer nodig om mijn boxen aan te sluiten op de Denon receiver?

P.S. nog tips voor een goede betaalbare HDMI 2.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Kneh91 pluggen heb je niet perse nodig. Goede striptang om de draad blank te maken en vastdraaien op de terminals van de versterker en speakers en lekker gaan genieten :)
Als dit een gekke “audiofiele” kabel is (lijkt er wel op) heb je misschien banaanstekkers nodig om te zorgen dat je goed contact maakt, ben je wellicht duurder uit dan gewone kabel gebruiken en die zonder banaanstekker aan te sluiten.
https://www.amazon.de/-/e...ated-cables/dp/B0084XB5QS zou je kunnen overwegen.
Je receiver heeft wel meer diepte nodig in je kast met die pluggen dus let op of het nog wel past.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-12-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Kneh91 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:00:
Tijdens de Black Friday heb ik voor een mooi prijsje de volgende configuratie op de kop kunnen tikken:

- 2 x Dali Oberon 7 Walnoot
- 1 x Dali Okberon Vokal Walnoot
- 1 x Denon X1700-H receiver

Dit zal worden aangesloten via eARC met de Philips 65OLED806.

De set is nog niet binnen maar de voorpret alvast wel;)

Nu ben ik een volledige beginneling wat betreft Hifi en het installeren van dit. Ik krijg kabels meegeleverd: de Audioquest G2, maar geen pluggen/stekkers e.d.

Wat heb ik nog meer nodig om mijn boxen aan te sluiten op de Denon receiver?

P.S. nog tips voor een goede betaalbare HDMI 2.1?
pricewatch: Club 3D Ultra High Speed HDMI 2.1 Kabel 10K 120Hz 48Gbps Male/Mal...

Ik heb deze kabel voor de pc op de cx oled aan te sluiten.
4k 10bit hdr @120hz gaat er zonder problemen doorheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
Ik heb een vraagje aan de Opticon eigenaren, specifiek de 6 waar ik interesse in heb.

Momenteel ben ik mijn woning aan het verbouwen en ben ik in de kale kamer nog even aan het tekenen hoe alles uitkomt.
De ruimte vind ik lastig te beschrijven daarom ascii art en korte beschrijving:

░░░│─────────│░░░░░┼
───│░░░░░░░░░│─────┼
│▄░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│█▌░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│█▌░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│▀░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│░░░░░░░░░░░░░░░░░░┼
│┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼

(de lijnen zijn de muren en de + zijn de doorlopende ruimten)
Linker zijde is de muur waar het spul komt te staan, tegenover de bank (rechts) waarvan de muur in breedte(in tekening van boven naar beneden) maar 3m is.
Natuurlijk wil ik alles gecenterd hebben staan en dat betekend bij het tv meubel van 180/200cm (als je er recht voor zit) in de rechterhoek:
in 60-70cm ruimte/hoek de opticon 6 moet komen te staan met eigenlijk ook nog de sub.
Dat is natuurlijk niet veel ruimte, hoe is jullie ervaring met betrekking tot plaatsing tegen de muur hoeveel vrije ruimte er moet zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Savagegek schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:34:
Ik heb een vraagje aan de Opticon eigenaren, specifiek de 6 waar ik interesse in heb.

Momenteel ben ik mijn woning aan het verbouwen en ben ik in de kale kamer nog even aan het tekenen hoe alles uitkomt.

░░░│─────────│░░░░░┼
───│░░░░░░░░░│─────┼
│▄░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│█▌░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│█▌░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│▀░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│░░░░░░░░░░░░░░░░░░┼
│┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼

Linker zijde is de muur waar het spul komt te staan, tegenover de bank (rechts) waarvan de muur in breedte(in tekening van boven naar beneden) maar 3m is.
Natuurlijk wil ik alles gecenterd hebben staan en dat betekend bij het tv meubel van 180/200cm (als je er recht voor zit) in de rechterhoek:
in 60-70cm ruimte/hoek de opticon 6 moet komen te staan met eigenlijk ook nog de sub.
Dat is natuurlijk niet veel ruimte, hoe is jullie ervaring met betrekking tot plaatsing tegen de muur hoeveel vrije ruimte er moet zijn?
Ik heb nu de oberon 9. Daarvoor de opticon 6.
Bij de oberon 9 maakt het een mega verschil hoever je hem van de muur zet. Ik vond dat verschil bij de opticon 6 veel minder. Opticons hield ik 25 cm van de muur. En dat was perfect. Ik heb ze nog verder naar voren gehad maar daar was voor mij geen hoorbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneh91
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-01 11:25
Niet crossposten.

[ Voor 96% gewijzigd door FeaR op 14-12-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACDSL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 10:41
Ik krijg deze week een setje Dali Alteco C1's binnen en wil deze graag gaan gebruiken als Front Heights in een Dolby Atmos opstelling. Voorheen had ik Atmos modules bovenop mijn fronts geplaatst voor reflecties via het plafond, maar dat overtuigde me niet heel erg qua toegevoegd effect (ook niet met het toevoegen van extra decibels na AVR kalibratie).

Heeft iemand anders in dit topic toevallig ervaring met een dergelijke opstelling van de Alteco's? Misschien nog tips/trucs om hier het beste uit te halen? :-)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

ACDSL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:18:
Ik krijg deze week een setje Dali Alteco C1's binnen en wil deze graag gaan gebruiken als Front Heights in een Dolby Atmos opstelling. Voorheen had ik Atmos modules bovenop mijn fronts geplaatst voor reflecties via het plafond, maar dat overtuigde me niet heel erg qua toegevoegd effect (ook niet met het toevoegen van extra decibels na AVR kalibratie).

Heeft iemand anders in dit topic toevallig ervaring met een dergelijke opstelling van de Alteco's? Misschien nog tips/trucs om hier het beste uit te halen? :-)
Geen ervaring, maar wel benieuwd naar jouw ervaring met deze luidsprekers :). Met name hoe goed het omschakelen van de afstraling werkt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
M14 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 00:27:
[...]

Geen ervaring, maar wel benieuwd naar jouw ervaring met deze luidsprekers :). Met name hoe goed het omschakelen van de afstraling werkt.
Dat omschakelen werkt verrassend effectief. De richting van de sweetspot wordt echt verplaatst.

• M14

M14

mac1987 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 00:34:
[...]

Dat omschakelen werkt verrassend effectief. De richting van de sweetspot wordt echt verplaatst.
Ah, nice. Ik heb ooit Opticon 1's gekocht als rear, maar achteraf was dit een betere keuze geweest denk ik.

Binnenkort verhuizen, dan eens verder kijken wat mogelijk is .... In theorie zou ik mijn huidige fronts (Opticon 6) als rear kunnen gebruiken en er een set Opticon 8 bij kopen ;) . De ruimte laat het toe :9

• mac1987
M14 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 00:45:
[...]

Ah, nice. Ik heb ooit Opticon 1's gekocht als rear, maar achteraf was dit een betere keuze geweest denk ik.

Binnenkort verhuizen, dan eens verder kijken wat mogelijk is .... In theorie zou ik mijn huidige fronts (Opticon 6) als rear kunnen gebruiken en er een set Opticon 8 bij kopen ;) . De ruimte laat het toe :9
Ik denk wel dat de Opticon 1's beter klinken met muziek. Opticon 6 als rear is aardig overkill maar voor muziek wel erg lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACDSL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:18:

Ik heb ze gehad als high fronts/atmos. Helaas is mijn luister afstand 4,5 meter. Heb t effect nooit echt goed ervaren. Ook niet als ik heb op de normale fronts zette. Uiteindelijk meegedraaid als surrounds wat perfect was.

Ik zat er toen net in met een pioneer en daarna wat simpelere marantz amp. Maar t heeft voor mij nooit een extra dimensie kunnen geven als atmos speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACDSL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 10:41
M14 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 00:27:
[...]

Ga mijn ervaring zeker even delen hier! Als ik het goed heb begrepen dient de schakelaar in alle gevallen op 'Up' te staan, tenzij je de Alteco's direct boven je luisterpositie monteert (bijvoorbeeld als je bank tegen een muur aan staat).
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:56:
[...]

Ik heb ze gehad als high fronts/atmos. Helaas is mijn luister afstand 4,5 meter. Heb t effect nooit echt goed ervaren. Ook niet als ik heb op de normale fronts zette. Uiteindelijk meegedraaid als surrounds wat perfect was.

Ik zat er toen net in met een pioneer en daarna wat simpelere marantz amp. Maar t heeft voor mij nooit een extra dimensie kunnen geven als atmos speaker.
Dank voor het delen van je ervaring. Ik zit op ongeveer 3 meter, dus hoop dat dat al helpt om het effect te verbeteren. Heb je nu op een andere manier Atmos speakers verwerkt in je setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACDSL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:52:
[...]

Ga mijn ervaring zeker even delen hier! Als ik het goed heb begrepen dient de schakelaar in alle gevallen op 'Up' te staan, tenzij je de Alteco's direct boven je luisterpositie monteert (bijvoorbeeld als je bank tegen een muur aan staat).

[...]

Dank voor het delen van je ervaring. Ik zit op ongeveer 3 meter, dus hoop dat dat al helpt om het effect te verbeteren. Heb je nu op een andere manier Atmos speakers verwerkt in je setup?
Geen. Keek weinig films dus geinvesteerd in stereo set met stereo amp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 11:25

░░░│─────────│░░░░░┼
───│░░░░░░░░░│─────┼
│▄░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│█▌░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│█▌░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│▀░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│░░░░░░░░░░░░░░░░░░┼
│┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼

Ik zou die Opticon 6 luidsprekers in eerste instantie zonder sub proberen. Zou best al wel eens heel goed kunnen bevallen. Dan heb je aan beide zijden van je meubel > 20 cm ruimte om de luidsprekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

░░░│─────────│░░░░░┼
───│░░░░░░░░░│─────┼
│▄░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│█▌░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│║░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│█▌░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│▀░░░░░░░░░░░░░░│░░┼
│░░░░░░░░░░░░░░░░░░┼
│┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼

Zet je subs op andere plekken neer? Die hoeven niet beiden voor te staan, ik heb er zelf eentje linksvoor staan en de andere rechtsachter. Dat is sowieso over het algemeen beter voor de uniformiteit in het laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Laatst online: 27-08 13:40

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Uitgebreide technische review van de Oberon 3:

https://youtu.be/wFclQ8EMe08

Ik heb zelfs de Oberon 7.
Verreweg de beste luidsprekers die ik ooit heb gehad icm Marantz receiver (voor muziek staat deze altijd op direct). Het is allemaal ook een kwestie van smaak.
Die man moet ook zijn upgrade setjes kwijt zullen we dan maar denken.

Ik heb B&W speakers gehad met de duurste componenten. Heb daar geen seconde plezier van gehad. De beste ervaring daarmee was de uitermate snelle verkoop via Marktplaats.

[ Voor 7% gewijzigd door klungeltweaker op 02-01-2022 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

klungeltweaker schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:58:
Uitgebreide technische review van de Oberon 3:

https://youtu.be/wFclQ8EMe08

Ik heb zelfs de Oberon 7.
Verreweg de beste luidsprekers die ik ooit heb gehad icm Marantz receiver (voor muziek staat deze altijd op direct). Het is allemaal ook een kwestie van smaak.
Die man moet ook zijn upgrade setjes kwijt zullen we dan maar denken.

Ik heb B&W speakers gehad met de duurste componenten. Heb daar geen seconde plezier van gehad. De beste ervaring daarmee was de uitermate snelle verkoop via Marktplaats.
$390 voor een "upgrade" setje. Daar komen dan nog de verzendkosten, btw en inklaringskosten bij. In totaal ben je dan minstens €500 kwijt. Dat is ook wat je voor de Oberon 3 betaald.... 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door sjirafje op 04-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
glasbergem schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:09:
[...]
Ik zou die Opticon 6 luidsprekers in eerste instantie zonder sub proberen. Zou best al wel eens heel goed kunnen bevallen. Dan heb je aan beide zijden van je meubel > 20 cm ruimte om de luidsprekers.
Vooralsnog heb ik een kleinere sub die voor die tijd nog behouden word, totdat het budget weer gegroeid zou zijn.
Dus zonder sub en met de kleinere zal ik dan testen.
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:36:
[...]
Zet je subs op andere plekken neer? Die hoeven niet beiden voor te staan, ik heb er zelf eentje linksvoor staan en de andere rechtsachter. Dat is sowieso over het algemeen beter voor de uniformiteit in het laag.
Dat is ook een goede, dat zal ook nog wel even "crawlen" worden :P
Dan zie ik snel genoeg of ik wat mis, maar misschien dat een extra zoals de huidige (kleinere) nog wel beter is.

Bedankt mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:06
Ik zit zo nu en dan eens te denken aan een upgrade van mijn huidige set:
  • 2x Zensor 7
  • 1x Zensor Vokal
  • 2x Zensor 1
  • Onkyo TX-NR636
De surrounds gebruik ik amper en heb veel liever een goede stereo setup. Nu kan ik natuurlijk ook gewoon stereo luisteren met de onkyo, maar loont het zich om te investeren in een goede stereo versterker en zo misschien meer uit de speakers te krijgen? Of kan ik beter andere speakers kopen? Of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glasbergem
Farrell schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:14:
Ik zit zo nu en dan eens te denken aan een upgrade van mijn huidige set:
  • 2x Zensor 7
  • 1x Zensor Vokal
  • 2x Zensor 1
  • Onkyo TX-NR636
De surrounds gebruik ik amper en heb veel liever een goede stereo setup. Nu kan ik natuurlijk ook gewoon stereo luisteren met de onkyo, maar loont het zich om te investeren in een goede stereo versterker en zo misschien meer uit de speakers te krijgen? Of kan ik beter andere speakers kopen? Of beide?
Is AV integratie belangrijk voor je? Ik geef niet om surround sound en heb sinds vorig jaar een Denon DRA-800H stereo receiver met een paar Dali vloerstaanders en ben daar eigenlijk heel tevreden over. Zo heb ik hele behoorlijke stereo muziek kwaliteit terwijl de TV ook nog van goed geluid voorzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:06
glasbergem schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Is AV integratie belangrijk voor je? Ik geef niet om surround sound en heb sinds vorig jaar een Denon DRA-800H stereo receiver met een paar Dali vloerstaanders en ben daar eigenlijk heel tevreden over. Zo heb ik hele behoorlijke stereo muziek kwaliteit terwijl de TV ook nog van goed geluid voorzien is.
AV integratie is wel belangrijk, ik wil natuurlijk ook mijn TV geluid (netflix etc.) over de speakers kunnen blijven gebruiken en dan het liefst via HDMI (eARC). Die Denon is een mooi apparaat die die lijkt te kunnen. Ga ik verschil merken met die Denon t.o.v. mijn Onkyo met mijn huidige speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Farrell schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:52:
[...]

AV integratie is wel belangrijk, ik wil natuurlijk ook mijn TV geluid (netflix etc.) over de speakers kunnen blijven gebruiken en dan het liefst via HDMI (eARC). Die Denon is een mooi apparaat die die lijkt te kunnen. Ga ik verschil merken met die Denon t.o.v. mijn Onkyo met mijn huidige speakers?
Je zou eens een Denon bij je thuis kunnen proberen? Misschien dat ze bij bijv. Klubben een demo uit kunnen/willen lenen om te kijken of je je AMP of je speakers bij ze wil vervangen?

Zo heb ik 3 subs van ze op proef gehad (let wel in het duurdere segment) en er 1 van gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vriendin is gek van billie eilish ze heeft een nieuw nummer:' happier than' ever. 2de helft zit daar een bizarre dissortion in van ik denk een gitaar... Kan dit schade veroorzaken bij hoge volumes aan de speaker. Want t klinkt echt nasty..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
Je bedoelt de laatste uitklinkende noot neem ik aan? Dat is een distortion gitaar met een downsample/bitcrusher effect eroverheen. Moet klinken alsof er iets stuk gaat idd, maar kwaad voor je speakers kan het volgens mij niet, bij enigszins normale volumes tenminste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikIrie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:33:
Je bedoelt de laatste uitklinkende noot neem ik aan? Dat is een distortion gitaar met een downsample/bitcrusher effect eroverheen. Moet klinken alsof er iets stuk gaat idd, maar kwaad voor je speakers kan het volgens mij niet, bij enigszins normale volumes tenminste ;)
Niet anders dan bij andere muziek dus iig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 11:34
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:54:
Mijn vriendin is gek van billie eilish ze heeft een nieuw nummer:' happier than' ever. 2de helft zit daar een bizarre dissortion in van ik denk een gitaar... Kan dit schade veroorzaken bij hoge volumes aan de speaker. Want t klinkt echt nasty..
Dat nummer zat bij mij ook ergens in een afspeellijst. Ik dacht inderdaad ook even dat er iets helemaal niet goed ging met mijn opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:54:
Zolang de driver niet tegen de eindaanslag klapt is er weinig aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
het is geluid dat lijkt op distortion en geen geluid door distortion :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glasbergem
MDKlapwijk schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Je zou eens een Denon bij je thuis kunnen proberen? Misschien dat ze bij bijv. Klubben een demo uit kunnen/willen lenen om te kijken of je je AMP of je speakers bij ze wil vervangen?

Zo heb ik 3 subs van ze op proef gehad (let wel in het duurdere segment) en er 1 van gehouden...
Thuis proberen zou helemaal mooi zijn, maar ze verkopen zowel deze Denon versterker als de Dali luidsprekers dus de combi beluisteren luisteren in een winkel moet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 12:30
Ik ben momenteel in het bezit van een 5.0 surround set van Dali, te weten 2x IKON 6 voor, IKON Vokal 2 als center en 2 x IKON 1 als rears.

Nu is 1 van beide IKON 6 front speakers stuk gegaan. Snap niet wat er precies gebeurd is maar de speaker klinkt ineens erg dof, bonkige bass en weinig hoog.
Uiteraard ben ik aan het testen geslagen door speakers te wisselen enzo en ben tot de conclusie gekomen dat het echt aan die speaker ligt en niet aan de versterker of bekabeling.

Dit wil ik natuurlijk zo snel mogelijk oplossen en zit (gezien de leeftijd van de speakers) eigenlijk te denken om die hele 5.0 set weg te doen, en er een goede 2.0 set voor terug te zetten.
Film / TV geluid wil ik wel over de versterker houden maar surround hoeft niet per se, mag wel :) maar het moet een music first opstelling worden, evt met draadloze rear speakers in de toekomst?

Anyway, betreft de speakers, ik was altijd erg tevreden over het geluid uit de IKON 6 speakers. Heeft iemand tips waar deze voor te vervangen?
Qua formaat mag het zeker niet groter worden, eigenlijk kan ik die IKON 6 al niet heel erg goed kwijt qua ruimte maar ik wil niet inleveren op geluidskwaliteit bij muziek. Iets kleiner zou dus eigenlijk wel beter zijn.
Budget is wel wat rekbaar maar het moet wel een beetje normaal blijven :p

De options zijn de opvolgers natuurlijk, maar kan een opticon 2 MK2 minimaal leveren wat ik gewend ben? Of moet ik dan toch weer voor de opticon 6 gaan?

Qua versterker heb ik nu een Marantz SR6011 staan, deze wil ik dan misschien ook vervangen voor een goede 2.0 versterker, wel is een HDMI ingang (of liever eigenlijk 2 HDMI) een vereiste.
Een ingebouwde phono pre-amp is ook fijn aangezien ik veel vinyl draai.

Zelf was mijn oog gevallen op bijvoorbeeld de NAD C 368 met daarbij de benodigde MDC modules, al word dat ook wel weer een erg duur verhaal.
Of gaat dat niet heel veel winst opleveren ten opzichte van mijn huidige versterker?

Iemand goede tips? Thanks alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

glasbergem schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Thuis proberen zou helemaal mooi zijn, maar ze verkopen zowel deze Denon versterker als de Dali luidsprekers dus de combi beluisteren luisteren in een winkel moet mogelijk zijn.
Ja dat kan ook, maar omdat je aangaf nog niet te weten welke van de 2 je wilde vervangen, dacht ik dat het handig was om eerst thuis de versterkers op je huidige speakers te testen. Dan kan je:
- Denon beter dan Onkyo -> besluiten Denon te kopen en speakers later te doen.
- Denon gelijk aan Onkyo -> luistersessie met Oberons op Denon in de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

RFdeGroot schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:35:

Qua versterker heb ik nu een Marantz SR6011 staan, deze wil ik dan misschien ook vervangen voor een goede 2.0 versterker, wel is een HDMI ingang (of liever eigenlijk 2 HDMI) een vereiste.
Een ingebouwde phono pre-amp is ook fijn aangezien ik veel vinyl draai.

Zelf was mijn oog gevallen op bijvoorbeeld de NAD C 368 met daarbij de benodigde MDC modules, al word dat ook wel weer een erg duur verhaal.
Of gaat dat niet heel veel winst opleveren ten opzichte van mijn huidige versterker?

Iemand goede tips? Thanks alvast! :)
Een versterker vervangen gaat je weinig opleveren en ik zou lekker de Marantz laten staan. Sowieso kun je altijd nog een receiver vervangen (door een versterker) maar een versterker versterkt vooral en zolang je receiver de output heeft voor je luidsprekers zit je in de basis goed. De 6011 heeft daar geen problemen mee. Uiteraard is de receiver nu "overkill" qua aansluitingen voor je doel, namelijk vooral muziek, maar je hebt hem nu toch al.

Ik zou je dus sterk adviseren te gaan luisteren naar luidsprekers en vooral de receiver even te laten voor wat het is. Die kun je altijd nog vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Hann1BaL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Een versterker vervangen gaat je weinig opleveren en ik zou lekker de Marantz laten staan. Sowieso kun je altijd nog een receiver vervangen (door een versterker) maar een versterker versterkt vooral en zolang je receiver de output heeft voor je luidsprekers zit je in de basis goed. De 6011 heeft daar geen problemen mee. Uiteraard is de receiver nu "overkill" qua aansluitingen voor je doel, namelijk vooral muziek, maar je hebt hem nu toch al.

Ik zou je dus sterk adviseren te gaan luisteren naar luidsprekers en vooral de receiver even te laten voor wat het is. Die kun je altijd nog vervangen.
Daar heb je een punt hoor. Ik denk ook dat ik dat in eerste instantie doe maar ik had het idee dat een stereo versterker (wel uiteraard een goede) een upgrade in het geluid kon geven ten opzichte van een surround receiver maar misschien is dat wel onzin... er word zoveel gezegd door mensen die zich met audio bezig houden.
Nu ben ik geen audiofiel die 10 duizenden euro's aan audio gear uitgeeft maar muziek is mijn grootste hobby en ik kan daardoor ontzettend genieten van een goed geluid en bespaar ik daar dus ook niet op.

Goed, betreft de speakers.
Mijn huidige woning (een andere als toen ik de IKON 6 speakers kocht) heeft een woonkamer in een U vorm.
Daardoor ben ik genoodzaakt mijn speakers in de hoeken te plaatsen om een goede 'driehoek' te houden vanaf mijn luisterplek voor muziek.
Gevolg is dus dat de frontspeakers niet veel lege ruimte rondom hebben en ik daar dus rekening mee wil houden in de speaker keuze, qua plaatsing heb ik niet heel veel te kiezen, zeker niet als het ook estetish allemaal nog mooi moet zijn (kritische vriendin op dat punt haha).

- Is het niet zo dat een opticon 2 zich makkelijker in een hoek laat zetten qua geluidsbeeld dan een opticon 6? De aanbevolen afstand tot de muur is op de DALI website namelijk wel kleiner.

- De Rubicon 2 zou ook nog binnen budget kunnen vallen, iemand ervaring hoe de opticon en de rubicon zich ten opzichte van elkaar verhouden?

[ Voor 3% gewijzigd door RFdeGroot op 12-01-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

RFdeGroot schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Daar heb je een punt hoor. Ik denk ook dat ik dat in eerste instantie doe maar ik had het idee dat een stereo versterker (wel uiteraard een goede) een upgrade in het geluid kon geven ten opzichte van een surround receiver maar misschien is dat wel onzin... er word zoveel gezegd door mensen die zich met audio bezig houden.
Nu ben ik geen audiofiel die 10 duizenden euro's aan audio gear uitgeeft maar muziek is mijn grootste hobby en ik kan daardoor ontzettend genieten van een goed geluid en bespaar ik daar dus ook niet op.
Ik zie om mij heen wel gebeuren dat mensen allerlei zaken kopen want dat geeft het beste geluid, maar in de dagelijkse praktijk gewoon Spotify luisteren of een andere audiostream van ok kwaliteit. Dan doe je elk potentieel voordeel sowieso volledig teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
@RFdeGroot ik zou even checken of de detailhandel volgende week weer open mag, zo ja eens bij een HiFi Klubben langs gaan. Daar hebben ze al die Dali's staan en kunnen ze snel switchen voor een vergelijking.
Ik vond zelf de Rubicon t.o.v. de Opticon ietsje gedetailleerder en opener klinken. Overall karakter is redelijk gelijk maar voor je extra euro's krijg je wat meer verfijning imo.(maar 2x zo goed, ik zou zeggen van niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 11:34
De options zijn de opvolgers natuurlijk, maar kan een opticon 2 MK2 minimaal leveren wat ik gewend ben? Of moet ik dan toch weer voor de opticon 6 gaan?
Die Opticon 2 MK2 gaat (veel) minder laag dan de Ikon 6. Op zich ook wel logisch, omdat de Ikon 6 een vloerstaander is en de Opticon 2 gewoon een stuk kleiner. Die Ikon 6 doet 39 - 30.000 Hz, de Opticon 2 59 - 30.000 Hz. Dat kan je best gaan merken. Misschien niet zozeer met vinyl, maar zeker bij films.

Alleen, dit geldt ook een beetje voor de Opticon 6. Want die doet immers 49 - 30.000 Hz. De Opticon 8 MK2 gaat wel even laag als de Ikon 6, maar dat zie je dan ook wel weer terug in de prijs en in het formaat.

Misschien is het dan een optie om alsnog voor die Opticon 2 te gaan, maar dan met een kleine subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Hann1BaL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Ik zie om mij heen wel gebeuren dat mensen allerlei zaken kopen want dat geeft het beste geluid, maar in de dagelijkse praktijk gewoon Spotify luisteren of een andere audiostream van ok kwaliteit. Dan doe je elk potentieel voordeel sowieso volledig teniet.
Ha dat is zeker waar :)
Ik gebruik Apple Music lossless voor streaming, draai veel vinyl en af en toe een CD.
ErikIrie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:55:
@RFdeGroot ik zou even checken of de detailhandel volgende week weer open mag, zo ja eens bij een HiFi Klubben langs gaan. Daar hebben ze al die Dali's staan en kunnen ze snel switchen voor een vergelijking.
Ik vond zelf de Rubicon t.o.v. de Opticon ietsje gedetailleerder en opener klinken. Overall karakter is redelijk gelijk maar voor je extra euro's krijg je wat meer verfijning imo.(maar 2x zo goed, ik zou zeggen van niet)
Dat zou mooi zijn inderdaad! Ik woon in Groningen, dus hifi klubben is wel een eindje rijden voor mij.
En bijkomend vind ik het lastige altijd dat speakers in de winkel altijd behoorlijk anders klinken als thuis, zeker als je ze eigenlijk te dicht bij de wanden moet zetten zoals in mijn geval.
purplevendetta schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Die Opticon 2 MK2 gaat (veel) minder laag dan de Ikon 6. Op zich ook wel logisch, omdat de Ikon 6 een vloerstaander is en de Opticon 2 gewoon een stuk kleiner. Die Ikon 6 doet 39 - 30.000 Hz, de Opticon 2 59 - 30.000 Hz. Dat kan je best gaan merken. Misschien niet zozeer met vinyl, maar zeker bij films.

Alleen, dit geldt ook een beetje voor de Opticon 6. Want die doet immers 49 - 30.000 Hz. De Opticon 8 MK2 gaat wel even laag als de Ikon 6, maar dat zie je dan ook wel weer terug in de prijs en in het formaat.

Misschien is het dan een optie om alsnog voor die Opticon 2 te gaan, maar dan met een kleine subwoofer?
Dat die nieuwe modellen minder laag gaan had ik ook gezien inderdaad... je zou haast denken dat ze je ook graag een subwoofer verkopen haha.
Tja en een losse sub zou misschien een optie zijn inderdaad, al moet dat ding ook weer ergens staan.. mooi zijn ze niet.
Toch nog best lastig zo'n zoektocht naar goede speakers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Of je moet het over een redelijk andere boeg gooien, ik heb zelf sinds kort de Wharfedale Linton Heritage met stands, die hebben ongeveer hetzelfde frequentiebereik in het laag als je Ikons. Wel een iets meer vintage sound en look, dus wellicht smaakgevoelig. Werd getriggerd doordat het Youtube kanaal van Andrew Robinson ze tot beste speaker 2021 <$ 2500 benoemde en ik ze bij Stengo voor slechts 699 (+249 voor de stands) kon bemachtigen. Die hebben ook wel wat afstand van de muur nodig trouwens ivm dubbele wooferpoorten achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
ErikIrie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:17:
Of je moet het over een redelijk andere boeg gooien, ik heb zelf sinds kort de Wharfedale Linton Heritage met stands, die hebben ongeveer hetzelfde frequentiebereik in het laag als je Ikons. Wel een iets meer vintage sound en look, dus wellicht smaakgevoelig. Werd getriggerd doordat het Youtube kanaal van Andrew Robinson ze tot beste speaker 2021 <$ 2500 benoemde en ik ze bij Stengo voor slechts 699 (+249 voor de stands) kon bemachtigen. Die hebben ook wel wat afstand van de muur nodig trouwens ivm dubbele wooferpoorten achterop.
Ha! Die zien er in elk geval heel gaaf uit :) Ze zijn voor mij alleen helaas te breed en ben inderdaad bang dat deze te ver van de muur af moeten voor mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:17
Je kunt ook overwegen om 2 DALI RUBICON 2 op standaard te nemen samen met een sub.

Daarmee kun je ook een mooi geluidsbeeld creëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
berry76 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:11:
Je kunt ook overwegen om 2 DALI RUBICON 2 op standaard te nemen samen met een sub.

Daarmee kun je ook een mooi geluidsbeeld creëren
Lijkt me inderdaad ook wel wat.. wat voor sub zou je erbij aanraden dan?
Het gaat me dus vooral om muziek, film is mooi meegenomen maar niet het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:17
Een sub is erg perdoonlijk, zelf heb ik de dali E-12Fen de E9-F met een mini dsp 2x4 hd ingeregeld staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24

Dit wil ik natuurlijk zo snel mogelijk oplossen en zit (gezien de leeftijd van de speakers) eigenlijk te denken om die hele 5.0 set weg te doen, en er een goede 2.0 set voor terug te zetten.
Film / TV geluid wil ik wel over de versterker houden maar surround hoeft niet per se, mag wel :) maar het moet een music first opstelling worden, evt met draadloze rear speakers in de toekomst?
Zijn de overige speakers nog goed? Dan zou ik die gewoon laten staan en alleen de frontspeakers vervangen. Dan kan je later altijd nog bedenken of je de center- en rearspeakers wilt vervangen of helemaal de deur uit doen. Zo heb ik dat zelf ook gedaan, bij mij staan er dan 2 Opticon 6 speakers (trouwens ook in de hoek van de woonkamer) en de center en rears zijn nog de 20 jaar oude Infinity's waar ik destijds mee begonnen was. Die vervang ik later dan nog wel eens een keer.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@RFdeGroot, als de Ikon dof klinkt, zou je eens kunnen kijken of de tweeter er nog wel is, misschien is alleen de cross-over stuk/los of de tweeter stuk?
- https://www.diyaudio.com/...epair-help-needed.299676/
- https://www.hifivision.co...er-on-dali-ikon-bs.29131/
- https://www.ebay.com/sch/...dkw=dali+ikon+6&_osacat=0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je filmlaag willen testen bij klubben.
Vraag of ze via youtube batman vs superman doomsday fight aanzetten.
Daar zit een pulse attack in van doomsday. Zo verschrikkelijk veel laag. In de hele scene btw.
Mooie tester.
Helemaal met een opticon 6 en of rubicon 2 vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
MDKlapwijk schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:29:
@RFdeGroot, als de Ikon dof klinkt, zou je eens kunnen kijken of de tweeter er nog wel is, misschien is alleen de cross-over stuk/los of de tweeter stuk?
- https://www.diyaudio.com/...epair-help-needed.299676/
- https://www.hifivision.co...er-on-dali-ikon-bs.29131/
- https://www.ebay.com/sch/...dkw=dali+ikon+6&_osacat=0
Reparatie zou inderdaad ook nog een optie zijn. Wel het goedkoopst vermoed ik :p
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:06:
Mocht je filmlaag willen testen bij klubben.
Vraag of ze via youtube batman vs superman doomsday fight aanzetten.
Daar zit een pulse attack in van doomsday. Zo verschrikkelijk veel laag. In de hele scene btw.
Mooie tester.
Helemaal met een opticon 6 en of rubicon 2 vergelijking.
Thanks! Ga ik onthouden :)

Nog een heel andere vraag...
Ivm de defecte speaker heb ik nu mijn 2 HomePods in stereo gekoppeld aan de apple TV (gaat om de originele versie).
Naast dat deze verbazingwekkend goed klinken voor hun formaat en prijs valt mij (en ook mijn vriendin) op dat het geluid veel meer 'dichtbij' is als het ware. Je zit in een soort geluidsbubbel lijkt het wel, dat klinkt best heel erg goed.

Om dat wat verder uit te zoeken heb ik mijn Ikon 1 rear speakers even als front aangesloten zodat ik makkelijk kan wisselen en nu blijkt dat de Dali's weliswaar gedetailleerder klinken maar ook een stuk 'verder weg'.
Alsof er een dekentje overheen ligt ofzo. Je gehoor 'went' ook aan dingen dus daarom valt het misschien zo op maar ik vroeg me af of iemand dezelfde ervaring heeft en of dit ook wat aan te passen is?
Ligt dit aan de speakers of wordt dit veroorzaakt door bijvoorbeeld Audyssey in mijn Marantz versterker?
Pagina: 1 ... 27 ... 37 Laatste