Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:57
Anoniem: 663309 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:50:
Woepwoep. Oberon 9 gescoord voor mini prijsje. Gloedje nieuw :D

Nieuw tv kast onderweg. Om alles wat groter t doen lijken en dan gaan ze wat verder naar voren.
Nu nog tv uitkiezen :D
Wat een enorme dingen lijken het zo op de foto!
Had je hiervoor heel iets anders of de 7, ben benieuwd hoe ze in verhouding tot 7 zich houden :)

En als tv is er natuurlijk maar in 1 die het geheel afmaakt en dat is een LG OLED :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 663309 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Wat is bv iets wat hoorbaar is op 20hz? Een explosie 💣💥bv? Wat zijn de specefieke geluiden die je dan mist in muziek of film?
Wat inspiratie: https://www.svsound.com/b...r-subwoofer-movie-moments (check ook de comments, maar van U-571 kan ik elk geval van beamen dat die echt heel laag gaat bij de beruchte diepzeebommenscene ;))

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-06-2021 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

[...]

Wat is bv iets wat hoorbaar is op 20hz? Een explosie 💣💥bv? Wat zijn de specefieke geluiden die je dan mist in muziek of film?
Alle muziek waarbij synthesizers gebruikt worden kan sowieso tot 20hz gaan. Kickdrums zitten ongeveer op 35hz en meestal ene piek in de dynamiek, waardoor je ineens veel versterkervermogen nodig hebt én je driver het zwaar krijgt (als hij al de volledige toon kan weergeven en niet comprimeert). Dat laat je liever doen door een subwoofer doen, zodat je luidsprekers de rest van de muziek met minder vervorming kunnen spelen. Volgens mij gaat zelfs een piano tot 25hz.

Bij films zitten alle effecten in het LFE kanaal, dat is puur alleen laagfrequente effecten. Meestal zijn die effecten vrij hard in verhouding tot de rest van het geluid in de film, zodat je lekker de impact hoort en voelt van explosies e.d. Als je dat direct naar je frontluidsprekers stuurt gaan die gegarandeerd over hun nek. Subwoofers zijn hiervoor gemaakt en hebben beveiliging tegen overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 11:58
[...]

Je weet pas wat je mist als je hoort wat je gemist hebt ;)

Zonder dollen, het verschil is echt groot. Het is dieper en strakker, ook op de frequenties die je speakers normaliter hoorbaar weer kunnen geven. Daarnaast ontlast je de receiver.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:57
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:46:
[...]

[...] Dat laat je liever doen door een subwoofer doen, zodat je luidsprekers de rest van de muziek met minder vervorming kunnen spelen. Volgens mij gaat zelfs een piano tot 25hz.

Bij films zitten alle effecten in het LFE kanaal, dat is puur alleen laagfrequente effecten. Meestal zijn die effecten vrij hard in verhouding tot de rest van het geluid in de film, zodat je lekker de impact hoort en voelt van explosies e.d. Als je dat direct naar je frontluidsprekers stuurt gaan die gegarandeerd over hun nek. Subwoofers zijn hiervoor gemaakt en hebben beveiliging tegen overbelasting.
Interessante discussie, en eens dat een (goede) sub een verrijking kan zijn.

Alleen hoe stel je dan de versterker in, neem aan dat je dan de onderste lijn aan frequentie (bijv <30hz) niet eens bij je drivers aan wil laten komen.

Ik heb zelf een rel sub, aangesloten volgens hun aanraden met zo'n high/speakon kabel.
Als ik dan de speakers als non-full range instel dan gooit hij alles onder die instelling naar de sub en in zo'n geval dus dubbel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Savagegek schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Alleen hoe stel je dan de versterker in, neem aan dat je dan de onderste lijn aan frequentie (bijv <30hz) niet eens bij je drivers aan wil laten komen.

Ik heb zelf een rel sub, aangesloten volgens hun aanraden met zo'n high/speakon kabel.
Als ik dan de speakers als non-full range instel dan gooit hij alles onder die instelling naar de sub en in zo'n geval dus dubbel op.
Via een AVR, of andere DSP. Vooral als je losse eindversterking hebt is het eenvoudig, dan gebruik je gewoon een voorversterker die dat kan.

Met een high-level aansluiting ga je het nooit goed krijgen, ik snap niet dat REL dat nog adviseert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:13
CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Wat inspiratie: https://www.svsound.com/b...r-subwoofer-movie-moments (check ook de comments, maar van U-571 kan ik elk geval van beamen dat die echt heel laag gaat bij de beruchte diepzeebommenscene ;))
Haha, per toeval was de eerste film die ik keek met m'n nieuwe subs "Edge of Tomorrow" ... ik dacht alleen maar "shit, de buren, dit gaat véél te ver!" hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309

CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Thnx deze ga ik ff opzoeken allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Alle muziek waarbij synthesizers gebruikt worden kan sowieso tot 20hz gaan. Kickdrums zitten ongeveer op 35hz en meestal ene piek in de dynamiek, waardoor je ineens veel versterkervermogen nodig hebt én je driver het zwaar krijgt (als hij al de volledige toon kan weergeven en niet comprimeert). Dat laat je liever doen door een subwoofer doen, zodat je luidsprekers de rest van de muziek met minder vervorming kunnen spelen. Volgens mij gaat zelfs een piano tot 25hz.

Betere uitleg. Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Savagegek schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Wat een enorme dingen lijken het zo op de foto!
Had je hiervoor heel iets anders of de 7, ben benieuwd hoe ze in verhouding tot 7 zich houden :)

En als tv is er natuurlijk maar in 1 die het geheel afmaakt en dat is een LG OLED :P
Hiervoor opticon 6. Staan te koop btw :)
En daarvoor opticon 8 en Oberon 7 ook gehad.
Definitieve mening komt later. Eerst maar ff lekker veel kijken en luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 11:45
Misschien al wel voorbij gekomen, maar ik kon het zo snel niet terugvinden, zijn er ervaringen met de actieve speakers van Dali om die mee te draaien in het BluOS? Dan met name ook als surrounds? Of is dit nog vrij nieuw? Dat was mij nog niet duidelijk eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Savagegek schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Makkelijkst is om de sub via de LFE aansluiting op de sub op de subwoofer aansluiting van je receiver aan te sluiten. Crossover op de sub volledig openzetten en de crossover in je receiver te regelen. Speakers op small zetten. Ik heb de crossover op 60hz staan voor de fronts en op 100hz voor de overige speakers. Voor het LFE kanaal op 120hz.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
[...]

Orgelmuziek gaat makkelijk nog wel lager. Nu luisteren veel mensen daar niet naar, maar ik mag nog wel graag naar muziek van Hans Zimmer luisteren. In de muziek van interstellar zit veel orgelmuziek.
[...]
Volgens mij zijn effecten in het LFE kanaal +10db gemixt. 10db is echt veel extra vermogen die je beter door je actieve subwoofer laat overnemen. Die hebben veelal een versterker die wel wat piekvermogen aan kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:40
berry76 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:11:
Ik heb gelukkig een goede WAF _/-\o_ ik mag onze set gaan uitbreiden met dali E12F subwoofer. :+

Mijn setup
2 dali zensor 7
2 dali zensor 1
1 dali zensor vokal
Denon avr 1300W
Rega planar 2 met rega mm pre amp
Phillips ambilght met hue lampen en ledstrip achter de bank

Destijds mijn vrouw overgehaald om naar de zensor 5 te luisteren en thuis gekomen met de zensor 7. Dat was voor mij ook een leuke verrassing. O+
Er is veel veranderd.

Nu de arcam avr 390
Dali
Opticon 6
Opticon vocal
Opticon 2
Dali subs
Esf9
Esf12
Aangestuurd met minidsp hd 2x4

Rega planar 3
Custom made voeding om de ruis van het stroom te filteren en custom made stekkerdoos en powercables.

Nu begint het langzaam echt goed te klinken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 11:09
berry76 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:23:
[...]

Er is veel veranderd.

Nu de arcam avr 390
Dali
Opticon 6
Opticon vocal
Opticon 2
Dali subs
Esf9
Esf12
Aangestuurd met minidsp hd 2x4

Rega planar 3
Custom made voeding om de ruis van het stroom te filteren en custom made stekkerdoos en powercables.

Nu begint het langzaam echt goed te klinken _/-\o_
Interessant dat je ook met de voeding van electra bezig bent geweest. Heb je daar ook een blinde test mee uitgevoerd?

(Achtergrond van deze vraag is dat kabels etcetera voor zover ik weet geen waarneembaar verschil opleveren in geluidskwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Tja het blijft een kwestie van zelf horen. Maar als mijn vrouw gaat zitten luisteren en meer en heldere klanken hoort.

Ik zal niet zeggen een wereld van verschil, maar zeker een hoorbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:33
Momenteel heb ik 2 Dali Oberon 5 speakers met een Onkyo TX-SR504E versterker (maar 2 speakers aangesloten)
Nu vraag ik mij af als een andere stereo versterker een duidelijk verschil maakt in geluid (helderheid, zuiverheid, klank),
Als ik bijvoorbeeld voor een Rotel RA-1570 of een andere versterker ga zou ik dit dan flink kunnen horen?

Ook wat vervelend is dat ik het vergelijken van wattages van versterkers maar lastig vind.
De Onkyo die ik nu heb lijkt in veel gevallen haast zwaarder in de specs dan veel duurdere versterkers.

Ik probeer mezelf even te overtuigen als ik nu echt een andere versterker nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
thespeed schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:57:
Momenteel heb ik 2 Dali Oberon 5 speakers met een Onkyo TX-SR504E versterker (maar 2 speakers aangesloten)
Nu vraag ik mij af als een andere stereo versterker een duidelijk verschil maakt in geluid (helderheid, zuiverheid, klank),
Als ik bijvoorbeeld voor een Rotel RA-1570 of een andere versterker ga zou ik dit dan flink kunnen horen?

Ook wat vervelend is dat ik het vergelijken van wattages van versterkers maar lastig vind.
De Onkyo die ik nu heb lijkt in veel gevallen haast zwaarder in de specs dan veel duurdere versterkers.

Ik probeer mezelf even te overtuigen als ik nu echt een andere versterker nodig heb.
Om dit zelf te bepalen is een luistersessie thuis de enige optie. Vraag een lokale dealer of je een stereo versterker van dergelijke kwaliteit thuis mag proberen. Dali gaat erg goed samen met Marantz of NAD. Rotel heb ik zelf geen ervaring mee.

Zelf ben ik voor mijn Oberon 5 overgestapt van een lager segment Onkyo naar een Marantz PM7000N en heb daarmee volgens mijn eigen oren aan geluidskwaliteit mee gewonnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jinge op 18-07-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:33
Jinge schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Om dit zelf te bepalen is een luistersessie thuis de enige optie. Vraag een lokale dealer of je een stereo versterker van dergelijke kwaliteit thuis mag proberen. Dali gaat erg goed samen met Marantz of NAD. Rotel heb ik zelf geen ervaring mee.

Zelf ben ik voor mijn Oberon 5 overgestapt van een lager segment Onkyo naar een Marantz PM7000N en heb daarmee volgens mijn eigen oren aan geluidskwaliteit mee gewonnen.
Bedankt voor je reactie,
Dat zal ook een goede optie zijn om te doen.

Mooie versterker die PM7000N.
Ik zie net dat deze 60W bij 8 ohm is. Heb je het idee dat dit met het vermogen voldoende is?
Ik ben bang dat ik hier teveel op het focussen ben en teveel naar versterkers aan het
kijken ben die meer vermogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:30

sjirafje

No inspirational quotes here

Let wel op dat niet alle fabrikanten het vermogen op dezelfde manier noteren dus die kun je niet altijd zondermeer vergelijken.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sjirafje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 02:46:
Let wel op dat niet alle fabrikanten het vermogen op dezelfde manier noteren dus die kun je niet altijd zondermeer vergelijken.
Plus het hangt van de luidspreker af hoeveel je echt nodig hebt. De impedantie is niet altijd precies 8ohm, de gevoeligheidsspecificatie (als die al accuraat is om mee te beginnen...) de gevoeligheid ook niet helemaal goed aan wat voor vermogen je nu echt nodig hebt. Bijvoorbeeld de Spektor 1 heeft een gerapporteerde gevoeligheid van 83dB, maar dat daalt naar 80dB in bepaalde frequenties. Dan heb je ineens flink wat meer vermogen nodig. Aangezien goede krachtige versterkers tegenwoordig niet zo prijzig meer zijn zou ik kijken naar modellen die tenminste 100W kunnen leveren. Dat is zelfs voor de meeste kleine luidsprekers voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 19-07-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JD1872
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-11-2021
dit heeft weinig met Dali te maken.. ;)

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 19-07-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
thespeed schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:32:
[...]

Bedankt voor je reactie,
Dat zal ook een goede optie zijn om te doen.

Mooie versterker die PM7000N.
Ik zie net dat deze 60W bij 8 ohm is. Heb je het idee dat dit met het vermogen voldoende is?
Ik ben bang dat ik hier teveel op het focussen ben en teveel naar versterkers aan het
kijken ben die meer vermogen hebben.
Met 6Ohm en 88dB is de Oberon 5 geen moeilijke luidspreker om aan te sturen. Buiten dat niet te veel kijken naar vermogen, voor een gemiddelde huiskamer is het al snel genoeg. De PM7000N loopt qua volumeniveau van 1 t/m 95 maar na 30 begint het al oncomfortabel te worden.

Een Naim Uniti Atom heeft ook maar 40watt en die stuurt alles aan wat je er op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 159816 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:19:
Aangezien goede krachtige versterkers tegenwoordig niet zo prijzig meer zijn zou ik kijken naar modellen die tenminste 100W kunnen leveren. Dat is zelfs voor de meeste kleine luidsprekers voldoende.
Mja, vermogen is eigenlijk helemaal niet zo interessant voor de thuissituatie. 60 watt of 100watt is nog geen 3db verschil. Als je aan 60w niet genoeg hebt, dan heb je aan 100w ook niet genoeg. Knappe jongen die 60watt door de speakers jaagt. Alles kan, maar dan speel je wel op standje superasociaal. Speakers op normaal volume, en dat kan best lekker stevig zijn, gebruiken mss een (paar) watt.

In de open lucht is het een ander verhaal, maar daar zijn consumenten speakers sowieso niet voor geschikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 19-07-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jinge schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:21:
[...]

Met 6Ohm en 88dB is de Oberon 5 geen moeilijke luidspreker om aan te sturen. Buiten dat niet te veel kijken naar vermogen, voor een gemiddelde huiskamer is het al snel genoeg. De PM7000N loopt qua volumeniveau van 1 t/m 95 maar na 30 begint het al oncomfortabel te worden.

Een Naim Uniti Atom heeft ook maar 40watt en die stuurt alles aan wat je er op aansluit.
Zolang je nooit je geluid even lekker hard wil zetten voldoet zo'n Naim inderdaad al, maar als je het volume wat omhoog wil schroeven dan wordt het snel een probleem. Zeker bij muziek met een groot dynamisch bereik. Maar voor achtergrond geluid natuurlijk gewoon prima.
Hulleman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Mja, vermogen is eigenlijk helemaal niet zo interessant voor de thuissituatie. 60 watt of 100watt is nog geen 3db verschil. Als je aan 60w niet genoeg hebt, dan heb je aan 100w ook niet genoeg. Knappe jongen die 60watt door de speakers jaagt. Alles kan, maar dan speel je wel op standje superasociaal. Speakers op normaal volume, en dat kan best lekker stevig zijn, gebruiken mss een (paar) watt.

In de open lucht is het een ander verhaal, maar daar zijn consumenten speakers sowieso niet voor geschikt.
Daarom heb ik ook 200/400/550W @ 8/4/2 ohm staan ;) .

Stel je hebt Spektor 1's staan, dan haal je met 60 W niet eens een piek van 95dB op 3m afstand uit 1 luidspreker. Dat zijn pieken die je bij klassiek al hebt bij een gemiddeld luisterniveau van 80dB. Met 100W haal je toch ruim 2dB meer, en dat is zeker merkbaar. 200W? 5dB.

Plus zoals ik al zei: power is cheap. Het is niet meer de jaren 80...

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 19-07-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 159816 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:12:
Daarom heb ik ook 200/400/550W @ 8/4/2 ohm staan ;) .

Stel je hebt Spektor 1's staan, dan haal je met 60 W niet eens een piek van 95dB op 3m afstand uit 1 luidspreker. Dat zijn pieken die je bij klassiek al hebt bij een gemiddeld luisterniveau van 80dB. Met 100W haal je toch ruim 2dB meer, en dat is zeker merkbaar. 200W? 5dB.

Plus zoals ik al zei: power is cheap. Het is niet meer de jaren 80...
Als je het zo stelt, 95db is lekker luid, maar niet insane. En idd een versterker met net wat meer vermogen is prima betaalbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 19-07-2021 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hulleman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Als je het zo stelt, 95db is lekker luid, maar niet insane. En idd een versterker met net wat meer vermogen is prima betaalbaar.
Spektor 1's zijn wel extreem ongevoelig met 83dB natuurlijk, maar wat ik vooral wil zeggen is dat je genoeg vermogen moet hebben in de pieken. Als je op 80dB gemiddeld luistert bij klassiek is het niet gek om pieken richting de 100dB te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:06
Op mijn Denon AVH2600H heb ik net na lange tijd mijn hele oude Linn Keilidh speakers vervangen met Oberon 3 + C-8D subwoofer. Eigenlijk helemaal zo slecht niet (van zuilen naar bookshelf zodat deze dadelijk op een zeer breed tv meubel kunnen staan.
Na een wat langere levertijd heb ik nu ook de Oberon Vokal Center binnen en de Linn Centrik (dikke bak van 60cm breed en 40cm diep) vervangen. Eerste reactie is eigenlijk dat het nogal tegenvalt. Het geluid vanuit de center speaker lijkt blikkeriger of alsof het uit een kartonnen doos komt, lastig te beschrijven. Het klinkt ineens meer alsof het geluid uit de tv speakers komt dan dat er een deftige center speaker aan te pas komt.
Ik vermoed eerder dat er iets met instellingen in de Denon niet ok staan, want zo erg kan ik mij niet voorstellen. Ik heb gekeken naar Ohm instellingen, geen idee of dat van invloed is. De center lijkt 4 ohm te zijn, maar de oberon 3's zijn 6 ohm, terwijl ik in de denon maar 1 type kan instellen (niet per speaker volgens mij), kan dit wat doen?
Ook de speaker setup aanpassen van Large naar Small doet niets. Tips? Of is de kwaliteit gewoon veel minder en verwachtte ik meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

padoempats schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:01:
Op mijn Denon AVH2600H heb ik net na lange tijd mijn hele oude Linn Keilidh speakers vervangen met Oberon 3 + C-8D subwoofer. Eigenlijk helemaal zo slecht niet (van zuilen naar bookshelf zodat deze dadelijk op een zeer breed tv meubel kunnen staan.
Na een wat langere levertijd heb ik nu ook de Oberon Vokal Center binnen en de Linn Centrik (dikke bak van 60cm breed en 40cm diep) vervangen. Eerste reactie is eigenlijk dat het nogal tegenvalt. Het geluid vanuit de center speaker lijkt blikkeriger of alsof het uit een kartonnen doos komt, lastig te beschrijven. Het klinkt ineens meer alsof het geluid uit de tv speakers komt dan dat er een deftige center speaker aan te pas komt.
Ik vermoed eerder dat er iets met instellingen in de Denon niet ok staan, want zo erg kan ik mij niet voorstellen. Ik heb gekeken naar Ohm instellingen, geen idee of dat van invloed is. De center lijkt 4 ohm te zijn, maar de oberon 3's zijn 6 ohm, terwijl ik in de denon maar 1 type kan instellen (niet per speaker volgens mij), kan dit wat doen?
Ook de speaker setup aanpassen van Large naar Small doet niets. Tips? Of is de kwaliteit gewoon veel minder en verwachtte ik meer?
Qua instellingen zou ik het niet weten. Maar ik weet wel dat t beeld wat je beschrijft absoluut niet klopt bij de Oberon vokal. Zelf ook gehad en dat moet toch echt anders kunnen. De Linn klinkt wel perfect met dezelfde instellingen?

En qua input? Films, format?
Of kan je het aantal db's opschroeven van alleen je Centre?
Iig ff je sub en je fronts uitzetten of los halen en dan proberen

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 663309 op 22-07-2021 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
padoempats schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:01:
Ik vermoed eerder dat er iets met instellingen in de Denon niet ok staan
Al een nieuwe audyssey setup gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Hulleman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:35:
[...]

Al een nieuwe audyssey setup gedraaid?
Ik heb gistereren de hele avond besteed om het goed uit te zoeken. De audessey setup heb ik helemaal doorlopen, duurt even... Maar het werd wellicht iets beter. Ik heb de oude (linn) en nieuwe (dali) op elkaar gezet en en steeds geswitcht. Ik kon uiteindelijk niet anders concluderen dat de dali's meer klinken alsof het geluid uit een ton komt, waarbij het van de linn centrik echt heel neutraal en fijn klinkt. Ik denk dat ik wel 25 keer heb geswitcht en allerlei bronnen heb geprobeerd. Diverse tv kanalen, youtube filmpjes via chromecast, spotify muziek en DD5.1/DTS films. Elke keer was de dali minder prettig om naar te luisteren. Alsof het geluid (overdreven) uit een ton komt, en beetje hetzelfde effect alsof de gain van zo'n speaker iets te hoog staat en hij wat clipt. Wat ook opviel was dat je bij de dali echt hoort dat het geluid erg uit de center komt, en bij de linn veel minder. De dali oberon 3's icm sub is echt prima en bijna gelijkwaardig aan de oude zuilen.
Ik overweeg nu om de center terug te sturen en de linn te houden. Die komt uiteindelijk toch achter een kast met speakerdoek, dus voor het esthetische is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

padoempats schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:22:
[...]

Ik heb gistereren de hele avond besteed om het goed uit te zoeken. De audessey setup heb ik helemaal doorlopen, duurt even... Maar het werd wellicht iets beter. Ik heb de oude (linn) en nieuwe (dali) op elkaar gezet en en steeds geswitcht. Ik kon uiteindelijk niet anders concluderen dat de dali's meer klinken alsof het geluid uit een ton komt, waarbij het van de linn centrik echt heel neutraal en fijn klinkt. Ik denk dat ik wel 25 keer heb geswitcht en allerlei bronnen heb geprobeerd. Diverse tv kanalen, youtube filmpjes via chromecast, spotify muziek en DD5.1/DTS films. Elke keer was de dali minder prettig om naar te luisteren. Alsof het geluid (overdreven) uit een ton komt, en beetje hetzelfde effect alsof de gain van zo'n speaker iets te hoog staat en hij wat clipt. Wat ook opviel was dat je bij de dali echt hoort dat het geluid erg uit de center komt, en bij de linn veel minder. De dali oberon 3's icm sub is echt prima en bijna gelijkwaardig aan de oude zuilen.
Ik overweeg nu om de center terug te sturen en de linn te houden. Die komt uiteindelijk toch achter een kast met speakerdoek, dus voor het esthetische is het niet nodig.
Heb je je complete receiver al eens gereset om te zorgen dat er niets roet in het eten gooit? Je moet ook als je wisselt elke keer Audessey weer opnieuw draaien als je het zo wil doen. Want je wil niet dat de correcties voor de Linn toegepast worden op de Dali, of andersom. Beiden fabrikanten zijn niet echt consistent qua geluidskwaliteit, dus het kan goed zijn dat er behoorlijke correcties worden toegepast door Audessey. Sowieso een tip voor room correction: pas het alleen toe onder de 500hz. Daarboven is het niet echt nuttig en kan het meer verpesten dan het oplost.

Aangezien beiden fabrikanten te beroert zijn om de metingen van hun luidsprekers te tonen kan ik geen beter advies geven dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Heb je je complete receiver al eens gereset om te zorgen dat er niets roet in het eten gooit? Je moet ook als je wisselt elke keer Audessey weer opnieuw draaien als je het zo wil doen. Want je wil niet dat de correcties voor de Linn toegepast worden op de Dali, of andersom. Beiden fabrikanten zijn niet echt consistent qua geluidskwaliteit, dus het kan goed zijn dat er behoorlijke correcties worden toegepast door Audessey. Sowieso een tip voor room correction: pas het alleen toe onder de 500hz. Daarboven is het niet echt nuttig en kan het meer verpesten dan het oplost.

Aangezien beiden fabrikanten te beroert zijn om de metingen van hun luidsprekers te tonen kan ik geen beter advies geven dan dat.
Ja ik had de audessey setup gedraaid met de vokal eraan uiteraard. Ik snap als ik de linn dan weer aansluit dat die daar niet voor geoptimaliseerd is, maar dannog klonk het echt veel prettiger.

Ik heb mij net bedacht dat ik de hele setup ga upgraden, van denon avr2600h -> denon avr 3700h, en de oberon 3's naar Opticon 2 mk2's, de c8 sub naar e12. Dan wil ik het nog wel proberen met de opticon vokal mk2 als de winkel zo vrij is om mij dat te laten proberen en te laten overtuigen. De opticon's had ik in de winkel al beluisterd en was echt zeer enthousiast, al dacht ik dat ik met de set een stap 'lager' voldoende zou hebben. Misschien toch iets meer audiofiel dan verwacht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:28
Wat gek. Heb totaal niet dit gevoel bij mijn oberon center. Wellicht iets niet goed met jou exemplaar?

Weet niet welke regio je woont, maar als 't in de buurt van Utrecht is mag je wel een keer langskomen om hem met mijne te vergelijken. Dan weet je of 't aan jou exemplaar ligt of niet...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

padoempats schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Ja ik had de audessey setup gedraaid met de vokal eraan uiteraard. Ik snap als ik de linn dan weer aansluit dat die daar niet voor geoptimaliseerd is, maar dannog klonk het echt veel prettiger.

Ik heb mij net bedacht dat ik de hele setup ga upgraden, van denon avr2600h -> denon avr 3700h, en de oberon 3's naar Opticon 2 mk2's, de c8 sub naar e12. Dan wil ik het nog wel proberen met de opticon vokal mk2 als de winkel zo vrij is om mij dat te laten proberen en te laten overtuigen. De opticon's had ik in de winkel al beluisterd en was echt zeer enthousiast, al dacht ik dat ik met de set een stap 'lager' voldoende zou hebben. Misschien toch iets meer audiofiel dan verwacht ;)
Je Denon upgraden heeft geen zin, tenzij je de extra kanalen wil van de 3700H. Qua versterking maakt het niets uit i.i.g.

Luidsprekers kan ik niets over zeggen, Dali publiceert geen data. Een 12" sub is wel een upgrade, een 8" subwoofer is eigenlijk gewoon te klein om echt laag te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Je Denon upgraden heeft geen zin, tenzij je de extra kanalen wil van de 3700H. Qua versterking maakt het niets uit i.i.g.

Luidsprekers kan ik niets over zeggen, Dali publiceert geen data. Een 12" sub is wel een upgrade, een 8" subwoofer is eigenlijk gewoon te klein om echt laag te kunnen gaan.
Ik kreeg het advies dat de denon 2600 te zwak is voor de opticons en daar minstens de 3700 voor nodig is. Dat was voor mij een grote reden om dan voor de oberon's te gaan zodat ik de huidige versterker kon blijven behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

padoempats schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ik kreeg het advies dat de denon 2600 te zwak is voor de opticons en daar minstens de 3700 voor nodig is. Dat was voor mij een grote reden om dan voor de oberon's te gaan zodat ik de huidige versterker kon blijven behouden.
Die 10W maakt echt geen fluit uit. Dat is nog geen decibel meer qua volume.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 23-07-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Die 10W maakt echt geen fluit uit. Dat is nog geen decibel meer qua volume.
Mijn marantz sr5015 trok ook geen opticons. Oberon setje erop is wel maximaal.
Nou is opticon 2 anders dan grote zuil.
Maar er was wel degelijk mega verschil nadat daar een zwaardere versterker opging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Maar er was wel degelijk mega verschil nadat daar een zwaardere versterker opging.
Zuilen zijn over het algemeen gemakkelijker aan te sturen dan kleinere monitoren. Waar je met een vloerstaander bijvoorbeeld 50W nodigt hebt voor pieken is het niet ongewoon dat een kleinere monitor 100W of meer nodig heeft voor hetzelfde geluidsniveau.

Maar als je sr5015 geen Opticons trok, dan zal een sr6015 (of wat het hogere model ook is) dat ook niet doen.

Een krachtigere versterker kan zeker invloed hebben, maar 10W extra doet echt helemaal niets. Als de 95W die hij nu heeft niet voldoende is zou ik naar iets gaan kijken dan 200W kan leveren, dan ga je er 3dB op vooruit.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 23-07-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04 12:35
Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Zelf heb ik een paar Opticon 6 en een Vokal op een Marantz sr5015. Heb niet het idee dat de receiver het niet trekt. Hoe merkte je dat de Marantz tekort kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vindt dat ook een raar verhaal. Hier met een een Marantz 5-serie gaan de 2x Oberon 5, 2x Oberon 1 en de Vokal prima. Kom nog niet in de buurt van het halve volume en het wordt al veel te hard terwijl het geluid nog wel zuiver blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-04 18:58
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een 2.1 Hifi set en heb mijn oog in ieder geval laten vallen op de Opticon 6 serie, tezamen met de sub E-12f (of wellicht de SVS SB-1000).

De vraag is echter welke versterker hier goed bij past. Ik lees in dit topic dat meer mensen daar af en toe moeite mee hebben. Als ik meerdere versterkers in de pricewatch naast elkaar zet, zie ik qua vermogen vaak maar marginaal verschil. Welke stereoversterker raden jullie aan die prima past bij de Opticon 6 en die toch vriendelijk geprijsd is? Is de NAD C368 een goede optie bijv.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cerntje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:10:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een 2.1 Hifi set en heb mijn oog in ieder geval laten vallen op de Opticon 6 serie, tezamen met de sub E-12f (of wellicht de SVS SB-1000).

De vraag is echter welke versterker hier goed bij past. Ik lees in dit topic dat meer mensen daar af en toe moeite mee hebben. Als ik meerdere versterkers in de pricewatch naast elkaar zet, zie ik qua vermogen vaak maar marginaal verschil. Welke stereoversterker raden jullie aan die prima past bij de Opticon 6 en die toch vriendelijk geprijsd is? Is de NAD C368 een goede optie bijv.?
Ik had ze. Nad c368 met een nad c268 gebridged. Bizar verschil in detail en t laag toen ik alleen nog de nad c368 erop had. Dus de combi is aan t raden. Of een c388

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeRSPiN schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:00:
Vindt dat ook een raar verhaal. Hier met een een Marantz 5-serie gaan de 2x Oberon 5, 2x Oberon 1 en de Vokal prima. Kom nog niet in de buurt van het halve volume en het wordt al veel te hard terwijl het geluid nog wel zuiver blijft.
Oberon is ook wel een andere speaker dan de opticon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leon-1985 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:32:
[...]

Zelf heb ik een paar Opticon 6 en een Vokal op een Marantz sr5015. Heb niet het idee dat de receiver het niet trekt. Hoe merkte je dat de Marantz tekort kwam?
Ik ging van Oberon 7 erop naar opticon 8.
Ik was teleurgesteld omdat er weinig verschil leek te zijn. Toen bij klubben geweest. En die hebben me het verschil in de winkel laten horen.
Eerst de opticon op een marantz en daarna op een Nad. Alsof je naar een compleet andere speaker luisterd. Terwijl het enige verschil de versterker is.
Toen ben ik overgestapt naar NAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Anoniem: 663309 wel opnieuw de calibratie gedaan na wisselen? Ja het is een ander model, maar toch niet zo anders dat een goede versterker er ineens niks meer mee kan? :?
Als je naar een andere versterker overstapt staat die qua EQ anders en dan hoor je uiteraard verschil :)

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-07-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04 12:35
Anoniem: 663309 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Ik ging van Oberon 7 erop naar opticon 8.
Ik was teleurgesteld omdat er weinig verschil leek te zijn. Toen bij klubben geweest. En die hebben me het verschil in de winkel laten horen.
Eerst de opticon op een marantz en daarna op een Nad. Alsof je naar een compleet andere speaker luisterd. Terwijl het enige verschil de versterker is.
Toen ben ik overgestapt naar NAD.
Ik denk dat ik eens ga kijken wat het doet als ik een andere versterker achter de receiver zet om de Opticon 6 aan te sturen. Misschien maakt het inderdaad een wereld van verschil.

Al zijn de opticon 8 natuurlijk wel forse luidsprekers die wel meer vermogen nodig hebben dan de opticon 6. Dan zal een sr5015 inderdaad wat karig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:56

Grozno

acts without consequence!

Volume is best van grote invloed op onze perceptie van kwaliteit in geluid, dus als je aan de limiet van een versterker zit kan een ander model helpen.
Dan zou ik alleen wel even proberen vast te stellen of je ergens aan een limiet van de versterker zit.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:00:
@Anoniem: 663309 wel opnieuw de calibratie gedaan na wisselen? Ja het is een ander model, maar toch niet zo anders dat een goede versterker er ineens niks meer mee kan? :?
Als je naar een andere versterker overstapt staat die qua EQ anders en dan hoor je uiteraard verschil :)
Het lijkt mij dat een hifi winkel wel alles demo klaar heeft.
Een speaker als opticon 6 of 8 zal ook prima klinken op een marantz sr5015. Maar een zwaardere versterker trekt gewoon pas het volle vermogen uit de speakers. En niet alleen op hard volume. Juist wat ik net aangaf. Bij lage volumes is alles veel hoorbaarder. Prettiger etc.
En ik heb zelf uren met kalibratie, equalizers etc gevogeld . Daar ligt t echt niet aan.
Mindere versterker betekend niet slecht geluid. Maar de betere versterker zorgt wel voor het best mogelijke geluid. En dat hoor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Je kunt mij veel wijs maken, maar niet dat een versterker vermogen uit een speaker trekt. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Uh, op laag volume maakt het echt niet uit welke versterker je eraan hangt. Ik heb zelf wel verschillen gehoord met versterkers, maar dat was alleen op echt hoge volumes (niveautje "even knallen"). Maar dat was met een 50W versterker op niet al te gevoelige luidsprekers.100W naar 200W maakte werkelijk geen verschil qua geluid, en daarmee wisselde ik zelfs nog van klasse AB naar D. Alle 3 de versterkers klonken echter hetzelfde op een normaal volume. Die SR5015 levert echt wel zat vermogen in stereo, mogelijk dat als je met 7 kanalen tegelijk(!) vol gas gaat je tegen problemen aan gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grozno schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:53:
Je kunt mij veel wijs maken, maar niet dat een versterker vermogen uit een speaker trekt. :P
Het volle potentieel bedoelde ik excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:16:
Uh, op laag volume maakt het echt niet uit welke versterker je eraan hangt. Ik heb zelf wel verschillen gehoord met versterkers, maar dat was alleen op echt hoge volumes (niveautje "even knallen"). Maar dat was met een 50W versterker op niet al te gevoelige luidsprekers.100W naar 200W maakte werkelijk geen verschil qua geluid, en daarmee wisselde ik zelfs nog van klasse AB naar D. Alle 3 de versterkers klonken echter hetzelfde op een normaal volume. Die SR5015 levert echt wel zat vermogen in stereo, mogelijk dat als je met 7 kanalen tegelijk(!) vol gas gaat je tegen problemen aan gaat lopen.
Dus een zware dure versterker maakt alleen verschil op hoge volumes??
Dus ik zou dan epicon 8 kopen van 15000. En hang ze dan maar aan een instap model versterker omdat ik hem toch nooit helemaal open gooi?
Das toch onzin?

Als je tegen een probleem aan kan lopen met 7 lichte speakers op een marantz sr5015 kan je dat ook met 2 grote veeleisende speakers. Ook op minder volume.

Als ik bv money luisterde van pink Floyd.
Daar zitten een hele boel kleine details in qua geluid. Die knallen eruit op de nad combo en zijn amper of niet hoorbaar op de marantz.
Op laag volume.
En nee dat zijn geen instellingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:25:
[...]

Dus ik zou dan epicon 8 kopen van 15000. En hang ze dan maar aan een instap model versterker omdat ik hem toch nooit helemaal open gooi?
Das toch onzin?

Als je tegen een probleem aan kan lopen met 7 lichte speakers op een marantz sr5015 kan je dat ook met 2 grote veeleisende speakers. Ook op minder volume.

Als ik bv money luisterde van pink Floyd.
Daar zitten een hele boel kleine details in qua geluid. Die knallen eruit op de nad combo en zijn amper of niet hoorbaar op de marantz.
Op laag volume.
En nee dat zijn geen instellingen
Ja, je hoort het alleen als de luidspreker meer van de versterker vraagt dan de versterker kan leveren bij lage volumes. Ik ben niet bekend met de impedantie curve van de Epicon 8, maar als die geen gekke dingen doet kan je die prima aansturen met een versterker van een paar honderd euro.

Als je dat soort detail verschillen hoort zijn er een aantal mogelijke redenen waarom dat kan zijn:
1. Ergens in je keten zit iets wat bepaalde frequenties meer accentueert. Waarschijnlijk een equalizer of iets van room correction.
2. Je luistert aandachtiger op de NAD omdat je eens goed bent gaan zitten om naar je nieuwe aanwinst te luisteren. Door de extra aandacht hoor je meer details.
3. Je luistert niet op hetzelfde decibel niveau. Een decibel meter gebruiken om dit af te stellen is niet eens voldoende. Je moet het voltage aan de speaker terminals meten.
4. Je luistert niet dubbelblind, waardoor je sowieso al een bias hebt.
5. Een van de twee versterkers heeft een frequentie response die erg afhankelijk is van de load die eraan hangt (zie je bij minder goede klasse D versterkers). Maar volgens mij zijn beiden hier klasse AB en is dat hier geen issue.

Ik zou beginnen met je Marantz ter reparatie aan te bieden, want het klinkt mij in de oren dat hij defect is.

Meer vermogen kan zeker beter zijn voor dynamische pieken, maar om daarin stappen te zetten moet je echt naar dubbele vermogen gaan kijken. 100W naar 130W boeit echt niet. 100W naar 200W zet wat meer zoden aan de dijk maar is nog steeds niet een grote stap.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 30-07-2021 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:25:
[...]

Das toch onzin?
Nee. Is geen onzin. Een Ferrari van een miljoen loopt ook gewoon op Euro 95. Een designlamp van 8000 euro doet het ook gewoon met je 230V stroom in huis.
Dat duurder = beter is het verdienmodel van hifizaken, beetje inspelen op emotie en psyche en kassa.
Maar goed, er is een ander topic om de extremen daarvan te bespreken: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Gewoon kopen waar je zelf een goed gevoel bij hebt, in jouw geval was dat de NAD. Maar voor anderen geldt niet altijd hetzelfde, daar is die Marantz wellicht juist de versterker die de speakers in volle glorie laat spelen vergeleken met een ander model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Is het niet zo dat de impedantie van speakers niet altijd helemaal gelijk is?
Niet lineair; dus bij bepaalde (lage) frequenties kan de impedantie flink omlaag duiken duiken en je versterker voor hetzelfde volume veel meer vermogen moet leveren.

Ook de gevoeligheid van speakers kan verschillen? Dus hoeveel watt er nodig is om een bepaalde geluidsdruk te creeëren.

Dus meer voor de lastig aan te sturen speakers heeft een versterker meer vermogen nodig om op hetzelfde volume te blijven dan een makkelijk aan te sturen speaker. (zeg met minder zware lage tonen speakers ingebouwd).

[ Voor 45% gewijzigd door Whiskey48 op 30-07-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Ja, je hoort het alleen als de luidspreker meer van de versterker vraagt dan de versterker kan leveren bij lage volumes. Ik ben niet bekend met de impedantie curve van de Epicon 8, maar als die geen gekke dingen doet kan je die prima aansturen met een versterker van een paar honderd euro.

Als je dat soort detail verschillen hoort zijn er een aantal mogelijke redenen waarom dat kan zijn:
1. Ergens in je keten zit iets wat bepaalde frequenties meer accentueert. Waarschijnlijk een equalizer of iets van room correction.
2. Je luistert aandachtiger op de NAD omdat je eens goed bent gaan zitten om naar je nieuwe aanwinst te luisteren. Door de extra aandacht hoor je meer details.
3. Je luistert niet op hetzelfde decibel niveau. Een decibel meter gebruiken om dit af te stellen is niet eens voldoende. Je moet het voltage aan de speaker terminals meten.
4. Je luistert niet dubbelblind, waardoor je sowieso al een bias hebt.
5. Een van de twee versterkers heeft een frequentie response die erg afhankelijk is van de load die eraan hangt (zie je bij minder goede klasse D versterkers). Maar volgens mij zijn beiden hier klasse AB en is dat hier geen issue.

Ik zou beginnen met je Marantz ter reparatie aan te bieden, want het klinkt mij in de oren dat hij defect is.

Meer vermogen kan zeker beter zijn voor dynamische pieken, maar om daarin stappen te zetten moet je echt naar dubbele vermogen gaan kijken. 100W naar 130W boeit echt niet. 100W naar 200W zet wat meer zoden aan de dijk maar is nog steeds niet een grote stap.
Misschien denken jullie wat meer in de theorie. Ik baseer op wat ik thuis hoor.

Mijn marantz is al lang weg. En die heb ik aanzienlijk langer gehad dan de nad combi. En ik heb er eindeloos mee geconfigureerd.
Uiteindelijk piekt de marantz op 105 watt per stereo kanaal en de nad Bridge combo op 300 per kanaal dat lijkt me al een theoretisch groot verschil.

1. Nad is out of the box . Geen room correctie of iets. Enige wat je kan aanpassen zijn de treble en bass.
2.zie mijn intro. Zelfde input. Zelfde playlist. Mijn al jaren favo nummers. Nu word t gebracht alsof t een soort omgekeerd placebo effect is. 'Ik heb wat duurders dus t behoord beter t klinken en dat doet t ook'
3. Een bepaald volume wat redelijk hetzelfde klinkt telt hier niet? Hard of zacht. Gewoon normaal?
4. Die moet je even uitleggen
5. Ok.

Klubben zal een verdienmodel hebben. Ongetwijveld. Maar de goedkopere versterker willen ze net zo goed verkopen. En ik heb ze die niet even op slechte settings zien zetten.
Goede demo met zelfde materiaal. Zelfde speakers en flink volume. Muziek en film.

Kraak hier ook geen marantz af of iets. Maar mijn thuis ervaring is in de praktijk beter en mooier op dit moment dan dat t ooit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Whiskey48 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:15:
Is het niet zo dat de impedantie van speakers niet altijd helemaal gelijk is?
Niet lineair; dus bij bepaalde (lage) frequenties kan de impedantie flink omlaag duiken duiken en je versterker voor hetzelfde volume veel meer vermogen moet leveren.

Ook de gevoeligheid van speakers kan verschillen? Dus hoeveel watt er nodig is om een bepaalde geluidsdruk te creeëren.
Dus meer voor de lastig aan te sturen speakers heeft een versterker meer vermogen nodig om op hetzelfde volume te blijven dan een makkelijk aan te sturen speaker. (zeg met minder zware lage tonen speakers ingebouwd).
Verklaard dit niet al een hoop koeitje?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 663309 op 30-07-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Nee. Is geen onzin. Een Ferrari van een miljoen loopt ook gewoon op Euro 95. Een designlamp van 8000 euro doet het ook gewoon met je 230V stroom in huis.
Dat duurder = beter is het verdienmodel van hifizaken, beetje inspelen op emotie en psyche en kassa.
Maar goed, er is een ander topic om de extremen daarvan te bespreken: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Gewoon kopen waar je zelf een goed gevoel bij hebt, in jouw geval was dat de NAD. Maar voor anderen geldt niet altijd hetzelfde, daar is die Marantz wellicht juist de versterker die de speakers in volle glorie laat spelen vergeleken met een ander model.
Ik zeg niks naars of slechts over marantz.
Ik krijg alleen maar nu t idee dat de meerderheid hier marantz heeft en op hun pikkie getrapt is of iets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Niemand twijfelt aan jouw luisterbelevenis, maar oncontroleerbaar anekdotisch bewijs weegt niet zo zwaar tegenover een heleboel onderzoek dat iets anders stelt.
Een versterker die niets anders doet dan schoon versterken zal niet anders klinken dan een andere versterker die dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Ik zeg niks naars of slechts over marantz.
Ik krijg alleen maar nu t idee dat de meerderheid hier marantz heeft en op hun pikkie getrapt is of iets.
Ik zeg ook niks raars. De psychologie van het luisteren icm iets verwachten te horen is echter sterk. Laten we het hierbij maar laten en lekker genieten van goede muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grozno schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:35:
Niemand twijfelt aan jouw luisterbelevenis, maar oncontroleerbaar anekdotisch bewijs weegt niet zo zwaar tegenover een heleboel onderzoek dat iets anders stelt.
Een versterker die niets anders doet dan schoon versterken zal niet anders klinken dan een andere versterker die dat doet.
Oke. Ik zal mijn luister beleving proberen te onderbouwen met wetenschappelijke cijfers :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Misschien denken jullie wat meer in de theorie. Ik baseer op wat ik thuis hoor.

Mijn marantz is al lang weg. En die heb ik aanzienlijk langer gehad dan de nad combi. En ik heb er eindeloos mee geconfigureerd.
Uiteindelijk piekt de marantz op 105 watt per stereo kanaal en de nad Bridge combo op 300 per kanaal dat lijkt me al een theoretisch groot verschil.
Zeker een significant verschil, maar dat doet er alleen toe bij grote dynamische pieken waarbij dat ook aangesproken wordt. Als tijdens het luisteren je nooit hoog genoeg piekt om boven die 105W uit te komen dan maakt het niet uit.
1. Nad is out of the box . Geen room correctie of iets. Enige wat je kan aanpassen zijn de treble en bass.
Maar de Marantz? Dat is een receiver met een DSP erin waarbij je echt een hoop kan aanpassen.
2.zie mijn intro. Zelfde input. Zelfde playlist. Mijn al jaren favo nummers. Nu word t gebracht alsof t een soort omgekeerd placebo effect is. 'Ik heb wat duurders dus t behoord beter t klinken en dat doet t ook'
Ja, ook met de dezelfde input. Ik heb ook nummers waar ik al bijna 25 jaar naar luisteren. En toen ik een nieuwe koptelefoon had dacht ik ook wat dingen te horen die ik eerst niet hoorde. Oude koptelefoon weer opgezet, en daar bleek ik het ook te horen. Ze klonken natuurlijk wel anders voor de rest (dat heb je nu eenmaal bij transducers), maar mijn punt is dat als je extra aandacht besteed je meer hoort. Ik hoor regelmatig nieuwe dingen in muziek die ik al jaren luister.
3. Een bepaald volume wat redelijk hetzelfde klinkt telt hier niet? Hard of zacht. Gewoon normaal?
Nee, om twee redenen. Eén is dat we hardere muziek vrijwel altijd beter vinden klinken (hoeft zelfs maar een halve dB te zijn). Reden twee hangt met de eerste reden samen. Wat we precies horen hangt af van het volume: Wikipedia: Equal-loudness contour. Als muziek harder staat horen we verhoudingsgewijs meer bass, en bass bepaalt voor 30-35% onze luidspreker voorkeur. Dus de invloed van bass op wat we prettig vinden is enorm.

Een 20Hz toon horen we bijvoorbeeld niet als we het op 65dB afspelen.
4. Die moet je even uitleggen
Placebo effect. De invloed van je verwachtingen. Bias. Helaas onvermijdelijk in sighted tests.
5. Ok.

Klubben zal een verdienmodel hebben. Ongetwijveld. Maar de goedkopere versterker willen ze net zo goed verkopen. En ik heb ze die niet even op slechte settings zien zetten.
Goede demo met zelfde materiaal. Zelfde speakers en flink volume. Muziek en film.

Kraak hier ook geen marantz af of iets. Maar mijn thuis ervaring is in de praktijk beter en mooier op dit moment dan dat t ooit was.
Ik heb ook een Marantz gehad, en die deed het beter dan de NAD die ik daarvoor had. Waarom? De NAD was maar 2x40W en die gebruikte ik i.c.m. een luidspreker met een gevoeligheid 85 of 86dB. Op hoge volumes trok die dat niet meer. De Marantz met 100W deed het zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Zeker een significant verschil, maar dat doet er alleen toe bij grote dynamische pieken waarbij dat ook aangesproken wordt. Als tijdens het luisteren je nooit hoog genoeg piekt om boven die 105W uit te komen dan maakt het niet uit.

[...]

Maar de Marantz? Dat is een receiver met een DSP erin waarbij je echt een hoop kan aanpassen.

[...]

Ja, ook met de dezelfde input. Ik heb ook nummers waar ik al bijna 25 jaar naar luisteren. En toen ik een nieuwe koptelefoon had dacht ik ook wat dingen te horen die ik eerst niet hoorde. Oude koptelefoon weer opgezet, en daar bleek ik het ook te horen. Ze klonken natuurlijk wel anders voor de rest (dat heb je nu eenmaal bij transducers), maar mijn punt is dat als je extra aandacht besteed je meer hoort. Ik hoor regelmatig nieuwe dingen in muziek die ik al jaren luister.

[...]

Nee, om twee redenen. Eén is dat we hardere muziek vrijwel altijd beter vinden klinken (hoeft zelfs maar een halve dB te zijn). Reden twee hangt met de eerste reden samen. Wat we precies horen hangt af van het volume: Wikipedia: Equal-loudness contour. Als muziek harder staat horen we verhoudingsgewijs meer bass, en bass bepaalt voor 30-35% onze luidspreker voorkeur. Dus de invloed van bass op wat we prettig vinden is enorm.

Een 20Hz toon horen we bijvoorbeeld niet als we het op 65dB afspelen.

[...]

Placebo effect. De invloed van je verwachtingen. Bias. Helaas onvermijdelijk in sighted tests.

[...]

Ik heb ook een Marantz gehad, en die deed het beter dan de NAD die ik daarvoor had. Waarom? De NAD was maar 2x40W en die gebruikte ik i.c.m. een luidspreker met een gevoeligheid 85 of 86dB. Op hoge volumes trok die dat niet meer. De Marantz met 100W deed het zonder problemen.
Thnx voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
  • Laatst online: 07-02-2024
Na lang wikken en wegen (en overhalen van mijn vrouw :p) wil ik graag de volgende speakerset gaan aanschaffen: 2x Oberon 5, 2x Oberon 1 en de Oberon Vokal (en wellicht nog een subwoofer maar weet nog niet zeker of dat nodig is voor in de woonkamer?).
Nu zit ik nog een beetje met het volgende..

Ik heb nog een Onkyo 606 staan en wil die in eerste instantie gaan gebruiken. Op termijn wil ik wel een nieuwe versterker aanschaffen, maar ik heb begrepen dat ze dit jaar last hebben van een HDMI bug waardoor ik eigenlijk nog wil wachten tot minimaal volgend jaar.
Helaas heb ik er niet genoeg verstand van en zelfs na redelijk wat inlezen ben ik er nog niet uit of de Onkyo wel goed overweg kan met de speakers? Dus hopelijk kan iemand mij hier een beetje op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:39

FeaR

In GoT we trust

Coolsnarf schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:47:
...of de Onkyo wel goed overweg kan met de speakers?
Ik zie niet in waarom niet. Vermogen is allemaal zo spannend niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
FeaR schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:59:
[...]

Ik zie niet in waarom niet. Vermogen is allemaal zo spannend niet.
Dat is precies wat ik hoop. Alleen lees ik veel over het belang van een goede versterker bij speakers (waarbij lijkt dat een te lichte versterker nog erger is dan een te zware), dus vandaar mijn twijfel.

[ Voor 31% gewijzigd door Coolsnarf op 07-08-2021 00:21 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Een te lichte versterker zal het gevraagde volume niet halen zonder te vervormen, maar daar moet je over het algemeen aardig je best voor doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Coolsnarf schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 00:20:
[...]

Dat is precies wat ik hoop. Alleen lees ik veel over het belang van een goede versterker bij speakers (waarbij lijkt dat een te lichte versterker nog erger is dan een te zware), dus vandaar mijn twijfel.
Je kunt er het beste niet te druk om maken. Als je enkele hifi-fora mag geloven ben je alleen veilig als je veel te dure vd Hul kabels gebruikt met dedicated eindversterkers voor elke speaker en natuurlijk diverse netfilters om ruis uit je stroomvoorziening te halen.

Staar je ook zeker niet blind op de vermogensopgave van fabrikanten en hier op tweakers pricewatch, daar klopt namelijk niets van, of beter gezegd, die genoemde waardes zijn geen praktijk waardes. Ik heb eens een poging gedaan dat in de pricewatch aan te passen naar de juiste waarde, maar er was altijd weer een onwetende die het weer terug veranderde. Die Onkyo levert als het goed is zo'n 80-95w per kanaal en dat is ruim voldoende. Daarbij is de genoemde Dali speaker gewoon eenvoudig aan te sturen (net als de meeste betaalbare consumentenspeakers). Het wordt pas lastig als je zo'n kleine Chinese t-amp op 12v zou gaan gebruiken op hogere volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
Goed om te horen, bedankt! Dan kan ik rustig op zoek naar m'n nieuwe versterker en hoef ik dat niet ook meteen te doen... Het is al lastig zat om iets te kiezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-04 16:48
Op zoek naar wat ervaringen. Mijn speakers; Dali Epicon 2 met een Dali M10-D subwoofer.

Ik zoek een stereo versterker met Subwoofer aansluiting waar een high pass of crossover voor de subwoofer is in te stellen. De reden hiervoor, ik heb het gevoel dat op hogere volumes de Epicons zo gruwelijk hard aan het werk moeten dat ik ze liever ontlast onder de 40 of 60hz.

Momenteel speel ik met een Peachtree Nova 300, best een fijne versterker. Maar ontzettend veel vermogen en ben bang dat ik de Epicons te zwaar belast op hogere volumes door het ontbreken van een high pass filter. Het laag wordt te veel heb ik het idee. Wel een hele zachte sound wat never te scherp wordt met enorme controle. Hiervoor heb ik een NAD M10 gehad, prima geluid, maar het pakte me niet. Dirac is wel weer geweldig, maar ik zou het dan willen hebben inclusief bass management zoals op de NAD M33. Echter vind ik de M33 met een brug te ver. “Vroeger” heb ik een NAD D7050 gehad, maar deze vind ik relatief te duur geworden gebruikt en denk dat ze niet genoeg power hebben om de Epicons te laten shinen. Kortom, benieuwd of iemand ervaringen heeft met de Epicons icm versterkers.

Een tijd geleden heb ik een Marantz PM7000n gehad, met ikon 1 mk2’s en een dali Sub e12. Gekgenoeg had ik daar mee luister plezier van als de huidige setup, gek kan het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Met een minidsp kun je dat mooi aftweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MiniDSP SHD i.c.m. een losse NCore eindversterker. Ga je er ook nog op vooruit qua DAC en versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Laatst online: 01:31
vanWalsum schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:36:
Op zoek naar wat ervaringen. Mijn speakers; Dali Epicon 2 met een Dali M10-D subwoofer.

Ik zoek een stereo versterker met Subwoofer aansluiting waar een high pass of crossover voor de subwoofer is in te stellen. De reden hiervoor, ik heb het gevoel dat op hogere volumes de Epicons zo gruwelijk hard aan het werk moeten dat ik ze liever ontlast onder de 40 of 60hz.

Momenteel speel ik met een Peachtree Nova 300, best een fijne versterker. Maar ontzettend veel vermogen en ben bang dat ik de Epicons te zwaar belast op hogere volumes door het ontbreken van een high pass filter. Het laag wordt te veel heb ik het idee. Wel een hele zachte sound wat never te scherp wordt met enorme controle. Hiervoor heb ik een NAD M10 gehad, prima geluid, maar het pakte me niet. Dirac is wel weer geweldig, maar ik zou het dan willen hebben inclusief bass management zoals op de NAD M33. Echter vind ik de M33 met een brug te ver. “Vroeger” heb ik een NAD D7050 gehad, maar deze vind ik relatief te duur geworden gebruikt en denk dat ze niet genoeg power hebben om de Epicons te laten shinen. Kortom, benieuwd of iemand ervaringen heeft met de Epicons icm versterkers.

Een tijd geleden heb ik een Marantz PM7000n gehad, met ikon 1 mk2’s en een dali Sub e12. Gekgenoeg had ik daar mee luister plezier van als de huidige setup, gek kan het lopen.
Een versterker kan eigenlijk nooit teveel vermogen hebben voor een speaker, zolang je het volume niet boven het max volume van de speaker zet (bij een Epicon 2 heb je het dan over 108 dB). Een zwakkere versterker zal op datzelfde volume echter eerder gaan clippen en dus de situatie alleen maar verergeren.

Voor wat betreft de vraag wat "fijn klinkt": dat is puur smaakgebonden. Het kan best zijn dat een iets meer gekleurde mid-range speaker meer bevalt dan een neutralere high-end speaker. Bovendien kan een heel analytische speaker onprettig klinken met slechte opnames/mixes (maar beter klinken met echt goede opnames).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Puur smaakgebonden is zeker niet het geval bij speakers. Er is veel informatie bekend over wat een speaker goed maakt. Dat je binnen de verschillende goede speakers nog een persoonlijke voorkeur kunt hebben is natuurlijk wel waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mac1987 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Een versterker kan eigenlijk nooit teveel vermogen hebben voor een speaker, zolang je het volume niet boven het max volume van de speaker zet (bij een Epicon 2 heb je het dan over 108 dB). Een zwakkere versterker zal op datzelfde volume echter eerder gaan clippen en dus de situatie alleen maar verergeren.

Voor wat betreft de vraag wat "fijn klinkt": dat is puur smaakgebonden. Het kan best zijn dat een iets meer gekleurde mid-range speaker meer bevalt dan een neutralere high-end speaker. Bovendien kan een heel analytische speaker onprettig klinken met slechte opnames/mixes (maar beter klinken met echt goede opnames).
Zijn punt is echter dat de kleine woofer in deze luidsprekers eigenlijk niet gemaakt is om om de 70hz hard weer te geven. Je krijgt dan gewoon veel vervorming bij kleine woofers. Heeft inderdaad voor de rest weinig te maken met de versterker.

En een neutrale luidspreker klinkt altijd beter dan een niet-neutrale luidspreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@vanWalsum ik weet niet of de Nad M32 (2e hands nu betaalbaarder) een optie is? Geen Dirac, wel sub frequency instelbaar, maar ik vond hem wel fantastisch klinken met de epicons (2 en 6). Beter dan de m10 in ieder geval.

Zelf ben ik wel voor de M33 (ik wilde dirac) gegaan icm met de Epicon 6

Andere versterkers zoals lyngdorf tdai-2170 of 3400 vond ik iets scheller klinken en anderen die ik geluisterd hebben waren klasse A of AB (zoals Audio-Analogue Anniversere of Naim Atom/supernait) en ik wilde klasse D vanwege warmte ontwikkeling 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik ben wel benieuwd in welke situaties je de versterkers vergeleken hebt, als je aangeeft verschil te kunnen horen tussen merken/modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
In luisterruimtes van hifi-zaken:
Luisteren en db checken via app op telefoon
Alleen versterker laten wisselen
Volume gelijk instellen mbv db meter app
Zelfde muziek weer luisteren
Verschil opmerken 😋

Natuurlijk geen blinde ab test, maar door de speakers niet te verplaatsen, zelf op dezelfde plek te blijven zitten en (zo goed mogelijk) volume te matchen kun je aardig goed merken wat de verschillen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik wil geen hele discussie op gang brengen, maar zonder ABX-test neem ik de uitkomsten met een korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Prima. Moet je zelf weten (en had ik ook wel verwacht door de manier hoe je het vroeg ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dat komt omdat ik in vergelijkbare situaties geen verschil hoor :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Wees blij: dat kan je dan heel veel geld besparen d:)b :P

(Wat ik doe bij kabels: daar hoor ik geen verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Dank voor alle reacties. Een MiniDSP heb ik ook aan zitten denken. Maar dat wordt lastig als je een versterker hebt zonder loop. Op de Peachtree zou het eventueel kunnen, de subwoofer dan direct op de minidsp en de rest via loop-out en loop-in.

Overigens heb ik gister puur uit nieuwsgierigheid een NAD D3045 gekocht. Maar dit is toch wel een stapje achteruit op de Peachtree Nova 300, iets wat ik echt niet had verwacht. Het gekke is dat de Sub uitgang wel qua crossover te regelen is, maar het volume slaat nergens op. Het volume is zó hard, dat zelf met de digitale volumeregeling op de Dali subwoofer op "1", de bas veel te hard is. Op de NAD M10 had ik de sub op volume 18 staat, en met de peachtree rond de 10 om er een zachte bas uit te krijgen. Kortom, de D3045 is geen succes. Had gehoopt er meer uit te halen door het "simpele" ontwerp en de mogelijkheid tot een high pass / crossover.

Verder gaat de kleine woofer van de Epicon 2 echt enorm diep, bizar diep zelfs, maar doet dan wel heel erg z'n best en met de sterke Peachtree op de limiet met iets hogere volumes. De M32 is geen optie voor me, de wisselende reviews en het feit dat ik als ik weer zó veel uit ga geven toch liever voor de M33 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Ik vind de M33 fantastisch icm Dali Epicons :P

Maar jij hebt een subwoofer en je moet weten dat er in de M33 op het moment nog een bug zit die alleen optreed bij het gebruik van een subwoofer. Iets met hoorbare vervorming bij sommige specifieke nummers. Workaround is de tone controls op de M33 aan te zetten => dan zou de distortion weg moeten zijn.

Nad is er schijnbaar mee bezig en waarschijnlijk zal een software-update het fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@vanWalsum Wat bedoel je met "enorm diep" bij de Epicon 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Grozno schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:01:
@vanWalsum Wat bedoel je met "enorm diep" bij de Epicon 2?
Dat ze echt heel fatsoenlijk laag doorspelen zonder heel veel verlies. Dieper dan je zou verwachten van deze toch relatief compacte speakers. Stukken dieper dan bijvoorbeeld Opticon 5, Opticon 6 en ikon 5 mk2. De sub is echt een soort extra aanvulling, daarom zou ik hem ook zo graag perfect integreren. Misschien toch maar eens een minidsp 2x4 ddrc proberen. Maar heeft deze ook Dirac met bass management? Of alleen de normale versie zoals op de m10.

Wat bijzonder trouwens met die M33, die bug zit er ook al een tijdje in volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
vanWalsum schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:58:
Dank voor alle reacties. Een MiniDSP heb ik ook aan zitten denken. Maar dat wordt lastig als je een versterker hebt zonder loop. Op de Peachtree zou het eventueel kunnen, de subwoofer dan direct op de minidsp en de rest via loop-out en loop-in.

Overigens heb ik gister puur uit nieuwsgierigheid een NAD D3045 gekocht. Maar dit is toch wel een stapje achteruit op de Peachtree Nova 300, iets wat ik echt niet had verwacht. Het gekke is dat de Sub uitgang wel qua crossover te regelen is, maar het volume slaat nergens op. Het volume is zó hard, dat zelf met de digitale volumeregeling op de Dali subwoofer op "1", de bas veel te hard is. Op de NAD M10 had ik de sub op volume 18 staat, en met de peachtree rond de 10 om er een zachte bas uit te krijgen. Kortom, de D3045 is geen succes. Had gehoopt er meer uit te halen door het "simpele" ontwerp en de mogelijkheid tot een high pass / crossover.

Verder gaat de kleine woofer van de Epicon 2 echt enorm diep, bizar diep zelfs, maar doet dan wel heel erg z'n best en met de sterke Peachtree op de limiet met iets hogere volumes. De M32 is geen optie voor me, de wisselende reviews en het feit dat ik als ik weer zó veel uit ga geven toch liever voor de M33 ga.
Ik heb mijn Dali subs ook op standje 1 icm een Denon avr-x3500h op de LFE input. Anders staat hij véél te hard.
Vreemdgenoeg geeft de sub op standje 1 bij films alsnog een bak herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-12-2023
Ik heb een Marantz SR 6014 met Dali Blue 5005 speakers. Nu wil ik mijn speakers upgraden.
Het geluid klinkt schel bij sommige zangers, bijvoorbeeld bij Danny Vera Roller Coaster als hij een octaaf hoger zingt terwijl hij een zware stem heeft. Dit is ook bij meerdere zangers het geval.

Welke upgrade raden jullie aan van DAli of een ander merk?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Whiskey48 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Ik heb mijn Dali subs ook op standje 1 icm een Denon avr-x3500h op de LFE input. Anders staat hij véél te hard.
Vreemdgenoeg geeft de sub op standje 1 bij films alsnog een bak herrie.
Zit je niet middenin een resonantie of staande golf of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ronaldcycling schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:59:
Ik heb een Marantz SR 6014 met Dali Blue 5005 speakers. Nu wil ik mijn speakers upgraden.
Het geluid klinkt schel bij sommige zangers, bijvoorbeeld bij Danny Vera Roller Coaster als hij een octaaf hoger zingt terwijl hij een zware stem heeft. Dit is ook bij meerdere zangers het geval.

Welke upgrade raden jullie aan van DAli of een ander merk?
Alvast bedankt
Opticon 6. Beste speakers die ik ooit gehad heb.

• mac1987
Anoniem: 159816 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Zijn punt is echter dat de kleine woofer in deze luidsprekers eigenlijk niet gemaakt is om om de 70hz hard weer te geven. Je krijgt dan gewoon veel vervorming bij kleine woofers. Heeft inderdaad voor de rest weinig te maken met de versterker.

En een neutrale luidspreker klinkt altijd beter dan een niet-neutrale luidspreker.
Een neutrale luidspreker meet altijd beter en is meer natuurgetrouw. Dat betekent niet meteen dat deze ook meer naar de smaak van de luisteraar is. Anders zouden we ook geen platenspelers en buizenversterkers meer hebben. Vergelijk het met een fotocamera: een hoop mensen hebben een voorkeur voor Canon of Nikon, terwijl Sony natuurgetrouwer is qua kleuren.
Dit effect wordt alleen maar sterker indien de meest geluisterde muziek niet is afgemixt voor neutrale speakers.
Ikzelf heb liever geen teveel gekleurde speakers, maar besef me wel dat dit persoonlijk en een kwestie van smaak is.

• Whiskey48
Grozno schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Zit je niet middenin een resonantie of staande golf of zo?
Nee, hij gaat gewoon veel te hard anders. Als ik de Audyssey MultEQ XT32 uitvoer om de speakers af te stellen, geeft hij 75db (in het groen) bij standje 1.

Ik heb 2 subs in een kamer van 25m2 ... misschien ook wat overkill.

mac1987 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:28:
[...]

Een neutrale luidspreker meet altijd beter en is meer natuurgetrouw. Dat betekent niet meteen dat deze ook meer naar de smaak van de luisteraar is. Anders zouden we ook geen platenspelers en buizenversterkers meer hebben. Vergelijk het met een fotocamera: een hoop mensen hebben een voorkeur voor Canon of Nikon, terwijl Sony natuurgetrouwer is qua kleuren.
Dit effect wordt alleen maar sterker indien de meest geluisterde muziek niet is afgemixt voor neutrale speakers.
Ikzelf heb liever geen teveel gekleurde speakers, maar besef me wel dat dit persoonlijk en een kwestie van smaak is.
Ik ga deze discussie niet opnieuw voeren, maar het is al decennia bekend dat onze voorkeuren meer overeenkomen dan dat ze verschillen. Hier is namelijk behoorlijk wat (peer-reviewd) onderzoek naar geweest.

Het stukje met dat je niet wet waarop het afgemixt is, is het stukje circle of confusion waar Toole het in zijn boek over heeft. De beste benadering daarin is om gewoon voor een neutrale luidspreker te gaan, zodat je één factor in de circle of confusion al uitsluit.

• Grozno

Grozno

offtopic:
Ik kan iedereen met interesse in hi-fi speakers aanraden om even tijd te maken voor Reviewing Speakers - Measurements and Listening Tests (Video)

• mac1987
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Ik ga deze discussie niet opnieuw voeren, maar het is al decennia bekend dat onze voorkeuren meer overeenkomen dan dat ze verschillen. Hier is namelijk behoorlijk wat (peer-reviewd) onderzoek naar geweest.

Het stukje met dat je niet wet waarop het afgemixt is, is het stukje circle of confusion waar Toole het in zijn boek over heeft. De beste benadering daarin is om gewoon voor een neutrale luidspreker te gaan, zodat je één factor in de circle of confusion al uitsluit.
Van mij dan ook de laatste reactie op dit punt:
Het is algemeen bekend dat mensen gemiddeld een kleine roll-off in de hogere tonen prefereren. Ook hebben luisterruimtes een flinke impact op de uiteindelijke frequentiecurve. Dan kun je een zo neutraal mogelijke speaker proberen te 'kalibreren' via geavanceerde EQ tooling (bijv. Dirac), of je gaat luidsprekers luisteren in je eigen luisterruimte en kiest degene die jou daar het beste bevalt (waarna je die alsnog verder kunt proberen te finetunen via geavanceerde EQ tooling). Met enigszins neutrale speakers levert dit het beste resultaat op. Een speaker met een kleine roll-off binnen redelijke grenzen kan dan echter alsnog een beter startpunt geven dan een 100% neutrale speaker (voor zover die bestaan). Je beoordeelt speakers namelijk op het eindresultaat van die 'circle of confusion': het uiteindelijke gelijk in jouw eigen luisterruimte op jouw eigen muziek.
En ook niet onbelangrijk: we hebben het hier niet over UltrasoundMaxxTurboBoost 'indrukwekkende' speakers met een vette V-curve. In dat geval heb je het niet meer over finetunen, maar wegmoffelen van gigantische tekortkomingen.

[ Voor 12% gewijzigd door mac1987 op 19-08-2021 12:52 . Reden: merknaam uit voorbeeld UltrasoundMaxxTurboBoost speakers gehaald ]

mac1987 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Van mij dan ook de laatste reactie op dit punt:
Het is algemeen bekend dat mensen gemiddeld een kleine roll-off in de hogere tonen prefereren. Ook hebben luisterruimtes een flinke impact op de uiteindelijke frequentiecurve. Dan kun je een zo neutraal mogelijke speaker proberen te 'kalibreren' via geavanceerde EQ tooling (bijv. Dirac), of je gaat luidsprekers luisteren in je eigen luisterruimte en kiest degene die jou daar het beste bevalt (waarna je die alsnog verder kunt proberen te finetunen via geavanceerde EQ tooling). Met enigszins neutrale speakers levert dit het beste resultaat op. Een speaker met een kleine roll-off binnen redelijke grenzen kan dan echter alsnog een beter startpunt geven dan een 100% neutrale speaker (voor zover die bestaan). Je beoordeelt speakers namelijk op het eindresultaat van die 'circle of confusion': het uiteindelijke gelijk in jouw eigen luisterruimte op jouw eigen muziek.
En ook niet onbelangrijk: we hebben het hier niet over JBL UltrasoundMaxxTurboBoost 'indrukwekkende' speakers met een vette V-curve. In dat geval heb je het niet meer over finetunen, maar wegmoffelen van gigantische tekortkomingen.
JBL is een slecht voorbeeld, een JBL M2 is bijvoorbeeld echt wel een referentie monitor. De huidige HDI serie is ook een zeer goede luidspreker. Los van homage luidsprekers zoals de L100 is JBL meer hifi dan merken met een betere naam.

Voor de rest heb je gelijk. Het frequentiebereik in je kamer moet een vlakke lijn zijn die wat naar beneden afloopt. Hoeveel dat aflopen moet zijn varieert. Verder is er nog een voorkeur tussen brede en smallere afstraling, maar uiteindelijk wil niemand een grillig frequentie verloop met een grillige directiviteit.

• mac1987
Ik verwees met 'UltrasoundMaxxTurboBoost' ook meer naar de disco- en auto-speakers die vaak zijn afgesteld voor 'indrukwekkende bas'. Ik weet dat JBL ook goeie speakers maakt, maar zal de merknaam weghalen om niet de impressie te geven dat JBL gelijkstaat aan 'discosound'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkarma
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-04 20:16
Omdat bij 1 van mijn oude speakers (JBL XTI 100) de tweeter ermee op is gehouden leek het me een goed moment om te switchen naar een kleinere stereo opstelling met bookshelf speakers.

Ik heb een aantal dagen de Dali Oberon 3 op proef in huis gehad en was aangenaam verrast over het resultaat, sinds vandaag heb ik de KEF LS50 Meta op proef en vindt die eigenlijk wat tegenvallen, met name op lage volumes vond ik de Oberon 3 een stuk meer "body" hebben. (setup: PicorePlayer --> SMSL SU-9 ---> Rotel RB991 --> Speakers)

Aangezien de Dali Opticon 1 MK2 of de Opticon 2 MK2 ook in mijn budget past, denk ik dat 1 van die twee de ideale kandidaat zou kunnen zijn. Als ik kijk naar de specs vraag ik me af waarom er überhaupt een 1 en een 2 is? De 1 is iets kleiner maar net wat duurder, wat ik opzich weer verwarrend vind.
Ik denk dat de 2 omdat deze wt groter is misschien beter zou passen vanwege de grootte van de kamer (10x6).
Iemand ervaring met de Opticon 1 MK2 vs de Opticon 2 MK2?

(De andere overgebleven kandidaat die ik nog op mijn lijstje heb staan is de Triangle Comete EZ)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Dutchkarma schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:34:
Omdat bij 1 van mijn oude speakers (JBL XTI 100) de tweeter ermee op is gehouden leek het me een goed moment om te switchen naar een kleinere stereo opstelling met bookshelf speakers.

Ik heb een aantal dagen de Dali Oberon 3 op proef in huis gehad en was aangenaam verrast over het resultaat, sinds vandaag heb ik de KEF LS50 Meta op proef en vindt die eigenlijk wat tegenvallen, met name op lage volumes vond ik de Oberon 3 een stuk meer "body" hebben. (setup: PicorePlayer --> SMSL SU-9 ---> Rotel RB991 --> Speakers)

Aangezien de Dali Opticon 1 MK2 of de Opticon 2 MK2 ook in mijn budget past, denk ik dat 1 van die twee de ideale kandidaat zou kunnen zijn. Als ik kijk naar de specs vraag ik me af waarom er überhaupt een 1 en een 2 is? De 1 is iets kleiner maar net wat duurder, wat ik opzich weer verwarrend vind.
Ik denk dat de 2 omdat deze wt groter is misschien beter zou passen vanwege de grootte van de kamer (10x6).
Iemand ervaring met de Opticon 1 MK2 vs de Opticon 2 MK2?

(De andere overgebleven kandidaat die ik nog op mijn lijstje heb staan is de Triangle Comete EZ)
Ik heb alleen ervaring met de Dali Opticon 6 en Triangle Esprit Antal EZ. De Triangle vond ik veel beter klinken dan de Dali Opticon 6. De Triangle vond ik op gehoor veel lijken op de Focal Aria die ik uiteindelijk heb gekocht. Ik kwam eigenlijk voor de Dali Opticons. Wellicht ook nog een idee om Focal Aria 906 in je zoektocht mee te nemen.

Bijkomend voordeel van de Triangle en Focal is de hogere gevoeligheid dan de Opticons die jij op het oog hebt. De Dali Oberon 3 heeft volgens mij een nog lagere gevoeligheid, wat het een lastiger aan te sturen speaker maakt dan de Fransozen en de Opticons.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 07-09-2021 14:06 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 37 Laatste