Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Misschien denken jullie wat meer in de theorie. Ik baseer op wat ik thuis hoor.
Mijn marantz is al lang weg. En die heb ik aanzienlijk langer gehad dan de nad combi. En ik heb er eindeloos mee geconfigureerd.
Uiteindelijk piekt de marantz op 105 watt per stereo kanaal en de nad Bridge combo op 300 per kanaal dat lijkt me al een theoretisch groot verschil.
Zeker een significant verschil, maar dat doet er alleen toe bij grote dynamische pieken waarbij dat ook aangesproken wordt. Als tijdens het luisteren je nooit hoog genoeg piekt om boven die 105W uit te komen dan maakt het niet uit.
1. Nad is out of the box . Geen room correctie of iets. Enige wat je kan aanpassen zijn de treble en bass.
Maar de Marantz? Dat is een receiver met een DSP erin waarbij je echt een hoop kan aanpassen.
2.zie mijn intro. Zelfde input. Zelfde playlist. Mijn al jaren favo nummers. Nu word t gebracht alsof t een soort omgekeerd placebo effect is. 'Ik heb wat duurders dus t behoord beter t klinken en dat doet t ook'
Ja, ook met de dezelfde input. Ik heb ook nummers waar ik al bijna 25 jaar naar luisteren. En toen ik een nieuwe koptelefoon had dacht ik ook wat dingen te horen die ik eerst niet hoorde. Oude koptelefoon weer opgezet, en daar bleek ik het ook te horen. Ze klonken natuurlijk wel anders voor de rest (dat heb je nu eenmaal bij transducers), maar mijn punt is dat als je extra aandacht besteed je meer hoort. Ik hoor regelmatig nieuwe dingen in muziek die ik al jaren luister.
3. Een bepaald volume wat redelijk hetzelfde klinkt telt hier niet? Hard of zacht. Gewoon normaal?
Nee, om twee redenen. Eén is dat we hardere muziek vrijwel altijd beter vinden klinken (hoeft zelfs maar een halve dB te zijn). Reden twee hangt met de eerste reden samen. Wat we precies horen hangt af van het volume:
Wikipedia: Equal-loudness contour. Als muziek harder staat horen we verhoudingsgewijs meer bass, en bass bepaalt voor 30-35% onze luidspreker voorkeur. Dus de invloed van bass op wat we prettig vinden is enorm.
Een 20Hz toon horen we bijvoorbeeld niet als we het op 65dB afspelen.
4. Die moet je even uitleggen
Placebo effect. De invloed van je verwachtingen. Bias. Helaas onvermijdelijk in sighted tests.
5. Ok.
Klubben zal een verdienmodel hebben. Ongetwijveld. Maar de goedkopere versterker willen ze net zo goed verkopen. En ik heb ze die niet even op slechte settings zien zetten.
Goede demo met zelfde materiaal. Zelfde speakers en flink volume. Muziek en film.
Kraak hier ook geen marantz af of iets. Maar mijn thuis ervaring is in de praktijk beter en mooier op dit moment dan dat t ooit was.
Ik heb ook een Marantz gehad, en die deed het beter dan de NAD die ik daarvoor had. Waarom? De NAD was maar 2x40W en die gebruikte ik i.c.m. een luidspreker met een gevoeligheid 85 of 86dB. Op hoge volumes trok die dat niet meer. De Marantz met 100W deed het zonder problemen.