Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik overweeg een setje Dali oberon 1 of 3 aan te schaffen voor mijn Marantz nr1603. Ik had altijd een surround set van Mordaunt short (ms302 ms304 + sub) maar de sub is al een tijdje overleden en ik mis het laag in de kleine speakers. Ook luister ik steeds meer stereo.

Na wat reviews gelezen te hebben lees ik veel positiefs over de Oberon serie, maar komt de 1 eigenlijk beter uit de bus dan de 3. Wat is jullie ervaring hiermee en wat is aan te bevelen zonder subwoofer? De 1 die meer in balans is, of de 3 die een groter bereik heeft?

Ik wil liever geen staande speakers dus de 5/7 zijn geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:59
thespeed schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:38:
Ik heb de Oberon 5 speakers besteld.
Helaas een WAF probleem door 1 of andere nep haard die nu opeens voor een speaker staat :-(
Nu stonden de Magnat Zero 6 speakers eigenlijk altijd in de verdrukking. Ze staan eigenlijk ook nooit echt heel hard aan omdat het hier thuis met de buren nogal gehorig is.

De Oberon 7 zouden net kunnen passen maar dan wordt het allemaal weer erg krap.
Dus toch maar voor de Oberon 5 gekozen.
Ik hoop dat ze goed gaan bevallen.
Ben benieuwd naar je ervaringen, zit er ook over te denken om de 5's te bestellen.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 15:46
Slaapje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:58:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen, zit er ook over te denken om de 5's te bestellen.
Eigenlijk ben ik heel positief verrast.
Het lijkt dat ik opeens stukken meer details hoor in de nummers.
Vooral vocaal en instrumentaal hoor ik details wat ik nog nooit in de nummers heb gehoord.
In eerste instantie had ik het gevoel dat de Oberon toch wat minder bas produceert maar als ik dan weer nummers hoor als bijvoorbeeld Hotel California (Hell Freezes Over album live) en bijvoorbeeld Gems - Medusa dan is deze echt wel goed aanwezig.

De bas kreeg ik overigens door de toonregeling wel omhoog maar na een halve dag luisteren heb ik deze weer op Flat (Pure Direct) gezet.
Het klonk gewoon niet in balans als ik de tonenregeling aanpaste.
De speakers lijken dus gewoon echt goed in balans wat ik zelf dus nog nooit met eerdere speakers gehoord heb.

Mogelijk dat het meespeelt dat mijn Magnat Zero 6 speakers filters hebben uit de jaren 80 en dat de condensatoren daarvan mogelijk verlopen zijn.
De Magnats gaan met de bas lager (De bas speaker is groter en de kast is groter) maar het klinkt stukken minder in balans.

Ik ben dus super blij met deze speakers vooral omdat ik concessies moest doen vanwege de ruimte.
Ik luister het eerst eens zo aan en mocht ik op een gegeven moment wat meer laag nodig hebben dan valt dat volgens mij prima op te lossen met een subwoofer.

Overigens vond ik deze forum post wel interessant:
https://www.avforums.com/...sing-need-advise.2269731/

[ Voor 5% gewijzigd door thespeed op 30-12-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:59
Bedankt voor de toelichting @thespeed !

Sowieso zal ik ze thuis moeten gaan testen om te bezien wat het verschil is met wat ik nu heb. Denk wel veel aangezien alles nu in een semi open kast staat vanwege de WAF.

Hopelijk kunnen deze speakers de goedkeuring van mijn betere helft wegdragen 😃

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Slaapje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:42:
Bedankt voor de toelichting @thespeed !

Sowieso zal ik ze thuis moeten gaan testen om te bezien wat het verschil is met wat ik nu heb. Denk wel veel aangezien alles nu in een semi open kast staat vanwege de WAF.

Hopelijk kunnen deze speakers de goedkeuring van mijn betere helft wegdragen 😃
Haha gewoon bestellen dan hoor je later wel als het de goedkeuring krijgt :9
Mijn vorige speakers stonden ook in een hoek gepropt wat de akoestiek totaal niet
ten goede kwam dus iets anders was wel nodig.
Ik heb stiekem ook wel naar de wensen van de betere helft geluisterd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56
Ik ben over gegaan van Zensors 3 + 1's surround (staan nu te koop) naar Oberon 3, ook voornamelijk vanwege de WAF :+. Alleen gebruik ik momenteel nog een Zensor Vokal. Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met zowel de Oberon Vokal als de Zensor Vokal?

De Oberon 3 vind ik wel echt een stuk beter klinken nog dan de Zensor, is dit ook het geval bij de Vokals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-05 17:30
Toevallig heb ik de Oberon 1 + vokal thuis, en mijn vader heeft Zensor 7 met een vokal.
Nadeel is dat er niet direct vergeleken kan worden, en ruimte invloed heeft.

Ik vind zelf beide centers fijn klinken, en heb het idee dat mijn oberon iets meer body heeft wanneer er zwaardere stemmen of effecten zijn en ook wat scherper kan klinken(duidelijker).
Maar die van mijn vader is ook geplaatst in het tv meubel(specifiek op maat gemaakt ervoor) en mijne staat compleet los.

Zelf zou ik upgraden maar dat is wellicht vanwege de stuiptrekkingen die ik anders krijg O-)

Indien de vraag is om het te vervangen voor een esthetisch gelijke setup zal je er geen spijt van hebben, dat het er niet slechter op word.
Wil je een upgrade, dan zou ik zeggen dat er maar weinig verschil zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Verleden week de Opticon 6 en 2 en vocal nieuw leven ingeblazen.

Normaal gebruik ik Audyssey om de luidsprekers, de Marantz AV7705/MM8077 en de twee sub's te tunen.

Deze keer Audyssey niet gebruikt maar met een laser de afstanden ingemeten vanaf luisterpositie. De levels gemeten met een Umik-1, zodat de ruis voor iedere luidspreker gelijk was. De sub's via line R en L en de cross-over op 80, volume op 75 dB

Daarna de beperkte meet-tools links laten liggen en vanaf de luisterpositie alles via de Graphic EQ op gehoor ingesteld met een verbluffend resultaat.

Een nog betere plaatsing van de instrumenten en ruimtelijke weergave. Vocalen helder, alsof ze voor je staan. De bassen nog strakker dan voorheen.

Moraal van dit verhaal. Leuk al die meet-tools zoals Audyssey en mooie curven maar het gehoor -die per individu verschilt- is zeker een niet te verwaarlozen factor.

Via de MultEQ® XT32 app nog een paar oude configuratie ingeladen met de gecorrigeerde gegevens en curven. Zeker niet slecht maar voor mij is Audyssey verleden tijd. Ook in pure modus klinkt het beter. Denk dat te maken heeft met + of - correctie die Audyssey per luidspreker toepast.

Voor stereo perfect en voor HT idem dito.

Wacht nog steeds dat Dali weer eens een actie opzet met de tweede luidspreker voor de halve prijs. Dan waarschijnlijk een upgrade naar de Rubicon 6 of 8.

Mocht dit uitblijven dan overweeg ik in het geheel over te stappen op alleen stereo en geen HT meer.

De Focal Kanta 2 staat hoog op het verlanglijstje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RYgzBxDMKbeWhlJcXscuQwd0sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMAJknwVtr9OZAh3ThAZcYP4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 14:13

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@TecTo, Rubicon 8 ga je geen spijt van krijgen, hooguit pijn in de portemonnaie...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
MDKlapwijk schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:27:
@TecTo, Rubicon 8 ga je geen spijt van krijgen, hooguit pijn in de portemonnaie...
Over geluid en kwaliteit twijfel ik niet maar toen de boot gemist met de actie van de tweede voor de halve prijs. Daarom wil ik nu niet de volledige prijs betalen.

Andere reden is dat er wellicht een upgrade komt van de Rubicon serie, net zoals bij de Opticon serie. Al blijft dit natuurljk glazenbol.....

Wat betreft pijn in de portemonnee. Voor de Focal Kanta 2 ben je ook 7000 euro lichter. In het laatste geval ga ik niet meer voor HT maar alleen voor stereo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 104% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
Wegens de beperkte laag weergave zou ik aanraden een REL sub te nemen.
Die aansluiten met de neutric kabel zodat je hem mooi kan afstellen op je onwall.
Voor mij werkt het met een oberon1 setje perfect, vult nu uitstekend het laag aan waar het dipt/ophoud van de 1.

Wat betreft je center zou ik aanraden(zodra het mogelijk) dat wel even te test luisteren.
Met een center als verschil kan je best wel iets gaan horen, als surrounds zal dat veel minder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thespeed
Nog even een kleine update over de Oberon 5.
Nu ik ze wat langer thuis heb en veel muziek heb gedraaid zit er een enorm verschil in met hoe ze eerder klonken.
Het klinkt allemaal veel voller met stukken meer bas.
Eigenlijk vraag ik me nu af als ik wel een subwoofer nodig heb :)
Ben er dus super blij mee en had niet verwacht dat inspelen zoveel zou schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 20-01-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

@thespeed niet toevallig ook nog wat aan je versterker ingeregeld?
Maar herken het helemaal wat je zegt. Heb er zelf nog wel een sub bij, maar die voegt weinig toe. Misschien alleen met films die goede LFE effecten hebben. Had ook een tijd lang niet door dat mn sub uit stond, geen moment iets gemist qua lage tonen :)
Heb nog wel Oberon 1s erbij als rears die vrij kort op mn oren staan, die vullen de bas ook echt goed aan.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-01-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:51:
@thespeed niet toevallig ook nog wat aan je versterker ingeregeld?
Maar herken het helemaal wat je zegt. Heb er zelf nog wel een sub bij, maar die voegt weinig toe. Misschien alleen met films die goede LFE effecten hebben. Had ook een tijd lang niet door dat mn sub uit stond, geen moment iets gemist qua lage tonen :)
Heb nog wel Oberon 1s erbij als rears die vrij kort op mn oren staan, die vullen de bas ook echt goed aan.
Heb iets meer bas toegevoegd maar als ik terug ga naar de oude situatie klinkt het toch echt voller
dan in het begin. (toen had ik het idee dat ik toch wat miste)
Kan verder eigenlijk weinig inregelen op de versterker dan treble en bas. (Onkyo TX-SR504E)
Een upgrade zal in mijn geval misschien nog een keer een andere versterker zijn :P
Verder eigenlijk weinig aangepast behalve de banaanstekkers dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56
Savagegek schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:11:
Toevallig heb ik de Oberon 1 + vokal thuis, en mijn vader heeft Zensor 7 met een vokal.
Nadeel is dat er niet direct vergeleken kan worden, en ruimte invloed heeft.

Ik vind zelf beide centers fijn klinken, en heb het idee dat mijn oberon iets meer body heeft wanneer er zwaardere stemmen of effecten zijn en ook wat scherper kan klinken(duidelijker).
Maar die van mijn vader is ook geplaatst in het tv meubel(specifiek op maat gemaakt ervoor) en mijne staat compleet los.

Zelf zou ik upgraden maar dat is wellicht vanwege de stuiptrekkingen die ik anders krijg O-)

Indien de vraag is om het te vervangen voor een esthetisch gelijke setup zal je er geen spijt van hebben, dat het er niet slechter op word.
Wil je een upgrade, dan zou ik zeggen dat er maar weinig verschil zit.
Bedankt voor je reactie! Ik merk zelf ook dat de Oberon 3 meer body hebben dan de Zensor 3, al helemaal nu ik ze al even heb kunnen gebruiken. Wellicht in de toekomst toch maar eens upgraden nog. :)

Nu eerst nog van de Zensors af zien te komen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
thespeed schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:31:
Het klinkt allemaal veel voller met stukken meer bas.
Eigenlijk vraag ik me nu af als ik wel een subwoofer nodig heb :)
Een subwoofer is altijd een aanvulling op je fronts, mits je maar goed spul haalt. Ik heb Focal Aria 926 fronts en die gaan ook lekker in het laag. Maar mijn SVS PB-1000 doet dat een stuk strakker en dieper.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
Hulleman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Een subwoofer is altijd een aanvulling op je fronts, mits je maar goed spul haalt. Ik heb Focal Aria 926 fronts en die gaan ook lekker in het laag. Maar mijn SVS PB-1000 doet dat een stuk strakker en dieper.
Idem!

Je merkt pas dat je iets niet hebt op het moment dat je een subwoofer goed hebt afgesteld en uitzet.
Bij mijn huidige opzet (een echte sub voel je meer dan horen..) "hoor" je hem eigenlijk niet, maar uit dan mis ik echt wat in het geluidsbeeld.

Als ik dat vergelijk met de melkpakjes die ik vroeger had toen was het verschil met en zonder sub(eigenlijk kan ik het amper een sub noemen) veel heftiger.
Komt ook omdat de frequentie die die "sub" haalde nu zowat alleen al uit de fronts komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Savagegek schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Idem!

Je merkt pas dat je iets niet hebt op het moment dat je een subwoofer goed hebt afgesteld en uitzet.
Bij mijn huidige opzet (een echte sub voel je meer dan horen..) "hoor" je hem eigenlijk niet, maar uit dan mis ik echt wat in het geluidsbeeld.

Als ik dat vergelijk met de melkpakjes die ik vroeger had toen was het verschil met en zonder sub(eigenlijk kan ik het amper een sub noemen) veel heftiger.
Komt ook omdat de frequentie die die "sub" haalde nu zowat alleen al uit de fronts komen :+
Het moet ook een aanvulling van het geluidsbeeld worden en geen opvulling. Bij satelietspeakers gaat de sub een gat in bereik opvullen die de speakers niet hoorbaar weergeven. Hier speelt de sub vanaf 60hz mee. Klinkt mij prima :)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 23:32
vanWalsum schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:45:
[...]

Super fijne sub, gaat enorm laag. Helaas is de mijne afgelopen week overleden, geen geluid meer en als je aan de volume knop draait een hels kabaal. Helaas garantie er af ;).
Nou, helaas omdat de sub gekocht was als 2e kans bij iear had ik geen recht meer op garantie. Op de factuur stond 3 maanden garantie, echter in de bevestigingsmail 2 jaar. Na een flinke discussie ben ik onder de 50 euro onderzoekskosten uit gekomen. De versterker was defect en een nieuwe kostte 295 euro.

Heb de stoute schoenen aan getrokken en een Dali M10-D besteld! Een belachelijk duur ding, maar ben razend benieuwd hoe een echt prijzige Subwoofer klinkt. Krijg hem volgende week. Komt te spelen met 2 Opticon 5’s, een Peachtree Nova 300 en een Bluesound Node 2i. Het enige wat me dwars zit is dat mijn vorige versterkers een crossover hadden op de sub waardoor je de hoofd speakers ontlast en de lage frequenties alleen naar de sub stuurt. We gaan zien wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:58

sjirafje

No inspirational quotes here

Waar kan ik terecht voor onderdelen voor mijn Dali Oberon's?

Ik was door de verkoper van mijn Dali's verwezen naar Audio Service BV in Elst voor onderdelen voor mijn luidsprekers. Ik heb contact opgenomen met Audio Service met de vraag of ze het benodigde onderdeel konden leveren. Daar heb ik reactie op gekregen dat ze het inderdaad kunnen leveren en ook voor welke prijs. Vervolgens heb ik aangegeven dat ik het onderdeel wil bestellen, maar daar komt geen reactie meer op. Ik heb mijn bericht nog eens herhaald maar ook daar kwam helaas geen reactie op.

De importeur verwijst me terug naar de winkel waar ik ze gekocht heb, dus dat schiet ook niet op. Zijn er nog andere plekken waar ik terecht kan?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
sjirafje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:00:
Waar kan ik terecht voor onderdelen voor mijn Dali Oberon's?

Ik was door de verkoper van mijn Dali's verwezen naar Audio Service BV in Elst voor onderdelen voor mijn luidsprekers. Ik heb contact opgenomen met Audio Service met de vraag of ze het benodigde onderdeel konden leveren. Daar heb ik reactie op gekregen dat ze het inderdaad kunnen leveren en ook voor welke prijs. Vervolgens heb ik aangegeven dat ik het onderdeel wil bestellen, maar daar komt geen reactie meer op. Ik heb mijn bericht nog eens herhaald maar ook daar kwam helaas geen reactie op.

De importeur verwijst me terug naar de winkel waar ik ze gekocht heb, dus dat schiet ook niet op. Zijn er nog andere plekken waar ik terecht kan?
Naar een goede audiowinkel gaan die het wel voor je wilt regelen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@sjirafje bij Hifi Klubben wellicht? Meen dat van origine Dali hun eigen fabrikaat en huismerk is, weet niet hoe de banden vandaag de dag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:32
sjirafje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:00:
Ik was door de verkoper van mijn Dali's verwezen naar Audio Service BV in Elst voor onderdelen voor mijn luidsprekers. Ik heb contact opgenomen met Audio Service met de vraag of ze het benodigde onderdeel konden leveren.
Heb je gebeld of gemaild?
Een beller is vaak sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:58

sjirafje

No inspirational quotes here

Dank voor de reacties. Ik heb opnieuw contact gehad met Audio Service. Bleek dat er sprake was van een miscommunicatie, ze hadden de onderdelen al lang besteld. Het is nu alleen nog wachten tot ze geleverd worden.

Update1: inmiddels bericht dat de spullen binnen zijn :D
Update2: en nu heb ik ze ook echt in huis :)

[ Voor 20% gewijzigd door sjirafje op 27-01-2021 19:04 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309

Avond!

Heeft iemand ervaring met de Oberon 3 en de Opticon 2?
En wat de hoorbare praktijkverschillen zijn.
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Avond! Ik ben toe aan een upgrade, en ben benieuwd naar jullie mening.

Waar speel ik nu mee:

Bluesound Node 2i
Peachtree Nova 300
Dali Opticon 5 (Bi-Wire Audioquest)
Dali M10-D Sub (Line aangesloten)

Ik ben tevreden over de sound, maar wil wat meer.

Ik kan 2 kanten op, of investeren in een upgrade, wil compact blijven, dus twijfel over een setje Rubicon 5. Ik vermoed dat deze nu voor een leuke prijs te krijgen zijn aangezien ze denk ik bijna vervangen worden. Of upgraden naar een NAD M33. Al denk ik dat de Peachtree het goed doet. Heb hiervoor een NAD M10 gehad, en vond deze nogal vlak. Een D3020 kon mij vrolijker maken gek genoeg. Belangrijkste vraag, zou ik een echte stap omhoog doen met de Rubicon 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 16:21

M14

vanWalsum schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:09:
Avond! Ik ben toe aan een upgrade, en ben benieuwd naar jullie mening.

Waar speel ik nu mee:

Bluesound Node 2i
Peachtree Nova 300
Dali Opticon 5 (Bi-Wire Audioquest)
Dali M10-D Sub (Line aangesloten)

Ik ben tevreden over de sound, maar wil wat meer.

Ik kan 2 kanten op, of investeren in een upgrade, wil compact blijven, dus twijfel over een setje Rubicon 5. Ik vermoed dat deze nu voor een leuke prijs te krijgen zijn aangezien ze denk ik bijna vervangen worden. Of upgraden naar een NAD M33. Al denk ik dat de Peachtree het goed doet. Heb hiervoor een NAD M10 gehad, en vond deze nogal vlak. Een D3020 kon mij vrolijker maken gek genoeg. Belangrijkste vraag, zou ik een echte stap omhoog doen met de Rubicon 5.
Ik denk dat de 'verbetering' wel mee valt. Het is een iets duurder kast van praktisch dezelfde afmetingen met dezelfde drivers. Een keer luisteren, vergelijken en bepalen of het verschil je het geld waard is.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 10:41
M14 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:38:
[...]
Ik denk dat de 'verbetering' wel mee valt. Het is een iets duurder kast van praktisch dezelfde afmetingen met dezelfde drivers. Een keer luisteren, vergelijken en bepalen of het verschil je het geld waard is.
Rubicon en Opticon gebruiken niet dezelfde drivers. Een deel van het prijsverschil is wel te verklaren vanuit de (afwerking van de) kast. Maar ook de Rubicon-drivers worden van hoogwaardiger materiaal gemaakt.
Ik vond zelf behoorlijk verschil zitten tussen Rubicon LCR en Opticon LCR (uiteindelijk naar huis gegaan met Opticon 5, Rubicon 5 was buiten budget). Het advies om te gaan luisteren kan ik het alleen maar mee eens zijn :)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 08:38
In dit topic heb ik om advies gevraagd voor betere audio voor op mijn zolder. Omdat ik Dali daar ook meermaals noem, hebben jullie wellicht ook nog tips voor me. Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

T-MOB schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:53:
[...]

Rubicon en Opticon gebruiken niet dezelfde drivers. Een deel van het prijsverschil is wel te verklaren vanuit de (afwerking van de) kast. Maar ook de Rubicon-drivers worden van hoogwaardiger materiaal gemaakt.
Ik vond zelf behoorlijk verschil zitten tussen Rubicon LCR en Opticon LCR (uiteindelijk naar huis gegaan met Opticon 5, Rubicon 5 was buiten budget). Het advies om te gaan luisteren kan ik het alleen maar mee eens zijn :)
@M14 Ik heb de Opticon 2 en Rubicon 2 vergeleken in een luistertest en er zit wel degelijk een significant verschil in detail en hoogweergave tussen die 2 series. Ook gaan alle Rubicons dieper in het laag. Ik vond het de meerprijs waard, maar dat is natuurlijk wel iets dat ieder voor zich moet bepalen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnapCase
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-12-2024
Heeft iemand hier ook ervaring met de Dali Phantom M-375 in-wall? Ik lees namelijk her en der dat je bij deze speakers niet perse een losse subwoofer nodig hebt. Delen de ervaringsdeskundigen hier die mening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57

FeaR

In GoT we trust

SnapCase schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:44:
Ik lees namelijk her en der dat je bij deze speakers niet perse een losse subwoofer nodig hebt.
Dat soort statements worden over meer speakers gemaakt. Mijns inziens is dit veelal een vorm van "ignorance is bliss", bij elke speaker is een passende subwoofer te vinden. Ik heb nul ervaring met de speakers die je aanhaalt maar puur kijkende naar de opgegeven 57 Hz op -3 dB zou ik zeggen dat een subwoofer zeker iets brengt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnapCase
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-12-2024
FeaR schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:40:
[...]
Dat soort statements worden over meer speakers gemaakt.
Daar was ik al een beetje bang voor ja, haha. Wel lastig als je, zoals ik, geen losse subwoofer wilt maar de lage tonen niet gigantisch wil missen. Bedankt voor je reactie, behulpzaam, wellicht is er iemand hier die ze wel heeft hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanWalsum
Heb vanavond eens een testje gedaan met pink noise. Zie hier onder, ik irriteerde me aan een piek in de lagere frequenties. Kijk wat spikes doen, zelfde volume, zelfde plek gemeten. Onder een Dali Opticon 5.

De bovenste is met spikes, de onderste zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTitLmMt-oE4CXXV_BjQKerc6SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVoEz9aJxJVxNeKCOuOaQvBe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt8oVb_aHV2ZhfMi03y120LYarQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XvppDNwbduu7C7DGONLdfF4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:42
vanWalsum schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:34:
Heb vanavond eens een testje gedaan met pink noise. Zie hier onder, ik irriteerde me aan een piek in de lagere frequenties. Kijk wat spikes doen, zelfde volume, zelfde plek gemeten. Onder een Dali Opticon 5.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf de SVS Spundpath voetjes onder m'n Dali E12 subs gezet, daar komt nu ook duidelijk een voller en dieper laag naar voren. (Ook meer "ademruimte" aan de onderkant denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

vanWalsum schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat de luidspreker iets hoger is komen te staan vanwege de spikes? Het lijkt me interessant om ook een meting te hebben met dezelfde ophoging dmv een massieve plaat of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
M14 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Ik neem aan dat de luidspreker iets hoger is komen te staan vanwege de spikes? Het lijkt me interessant om ook een meting te hebben met dezelfde ophoging dmv een massieve plaat of iets dergelijks.
Klopt, ze staan nu een halve centimeter hoger. Maar toch de 5db piek bij 60 a 80hz is echt compleet weg, zo bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

vanWalsum schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Klopt, ze staan nu een halve centimeter hoger. Maar toch de 5db piek bij 60 a 80hz is echt compleet weg, zo bijzonder.
Ik ben erg benieuwd of dit wordt veroorzaakt door de spikes of de verhoging.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Na een half jaar financiele ellende dankzij een bekende ziekte weer wat moois kunnen opbouwen.
Hier mijn setup!

Opticon 6
Nad c368 ge bi amped met Nad c268
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEZgRfQJ5tnmtULDgXoEgtpyFss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnNkk8dtXUwgNpGxXuAE3TZe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-uWBOuaAp5coXNh-tSvRey_9vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtu3mmvLCVmwKdk3bWUDtBCd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 663309 op 03-04-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:36
Ik heb onlangs de Dali Oberon 7 en Opticon MK2 6 mogen beluisteren, beide aangesloten op een Denon X2700H (Ik heb zelf een x2400h) en Marantz SR1650.

Ik neig richting de Oberon, deze klonk wat warmer dan de Opticon 6, en leek iets meer dynamiek te hebben.

Echter was ik bij een aantal nummers aangenaam verrast door de Opticon, wat is dit een machtige speaker als het op details aan komt, op bepaalde momenten klonk het alsof de artiesten een privé optreden aan het geven waren, toch miste ik het extra laag van de Oberon 7.

Volgens de verkoper had de x2700 moeite met het aansturen van de Opticon waardoor het laag niet correct weergegeven werd, toegeven het klonk inderdaad "voller" op de Marantz, maar niet zoals de Oberon.

Ik twijfel nu of ik moet gaan voor eventueel de Oberon of de opticon I.c.m. een degelijke sub.

Vraag me wel af of het advies van de verkoper niet gewoon een poging was ook een nieuwe receiver te verkopen :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:19

Grozno

acts without consequence!

Dat laatste kun je sowieso wel vanuit gaan, zit wel in de functie van verkoper verpakt. :P

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
Ik ken zelf de SR1650 van Marantz niet, geen idee hoe die performt.

Maar de Opticon (mk1 heb ik als referentie) is naar mijn gevoel wel een luidspreker die erg profiteert van een goede krachtige amp.
Op een NAD M10 gaf het een enorm mooi gedetailleerd geluid tov yamaha rxv685, en, eens, niet het laag van de (Zensor als mijn referentie) 7.

Maar toen was het verschil met hoe de Opticon loskomt, meer dan dat de 7 laag toevoegt.

En ja, toegegeven, de amp's zitten ranges aan prijsklassen tussen met dat prijsverschil, maar dat waren de amps die tot de beschikking waren om te testen.
Dat heeft toen bij mij wel er voor gezorgd om me goed open te stellen om andere amps te testen bij het luisteren.

Daarom goede verkoop techniek van de verkoper, maar naar mijn idee compleet terecht.
Just my 2cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Of de versterker ergens een limiet vormt qua vermogen kun je redelijkerwijs berekenen en is afhankelijk van het gewenste luistervolume.
Zie onderstaande linkjes bijvoorbeeld:
https://mehlau.net/audio/spl/
http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html

[ Voor 11% gewijzigd door Grozno op 12-04-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kelnarath schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:50:
Ik heb onlangs de Dali Oberon 7 en Opticon MK2 6 mogen beluisteren, beide aangesloten op een Denon X2700H (Ik heb zelf een x2400h) en Marantz SR1650.

Ik neig richting de Oberon, deze klonk wat warmer dan de Opticon 6, en leek iets meer dynamiek te hebben.

Echter was ik bij een aantal nummers aangenaam verrast door de Opticon, wat is dit een machtige speaker als het op details aan komt, op bepaalde momenten klonk het alsof de artiesten een privé optreden aan het geven waren, toch miste ik het extra laag van de Oberon 7.

Volgens de verkoper had de x2700 moeite met het aansturen van de Opticon waardoor het laag niet correct weergegeven werd, toegeven het klonk inderdaad "voller" op de Marantz, maar niet zoals de Oberon.

Ik twijfel nu of ik moet gaan voor eventueel de Oberon of de opticon I.c.m. een degelijke sub.

Vraag me wel af of het advies van de verkoper niet gewoon een poging was ook een nieuwe receiver te verkopen :-P
Ik heb de oberon 7 gehad op een marantz sr5014.
Was prima. Klonk top in stereo. Daarna kwamen de Opticon 8. Die meer versterker vermogen nodig hadden. Veeeeel meer. Nad c368 in combi met c268. Toen kwamen ze los.
Nu opticon 6. Eerst op alleen een c368 daarna weer in de combi.
Wereld van verschil. Dus ik weet zeker dat de grote opticon heep veel vermogen nodig hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wel benieuwd naar waarom die Opticons dan zo slecht zijn qua efficiëntie? Loopt de conus zo stroef dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52

Als je de Oberon kiest, valt er daarna weinig te upgraden aan het detail. Als je de Opticon kiest kun je het laag upgraden met een goede subwoofer. Extra voordeel: dit ontlast ook weer je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Dat verhaal dat het laag door de versterking komt is complete onzin. Deze receivers kunnen het beiden prima aansturen. Marantz en Denon komen van binnen ook grotendeels met elkaar overeen, alleen het Marantz dat HDAM gebeuren wat extra vervorming toegevoegd (in hoeverre dat hoorbaar is is de vraag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelnarath
mac1987 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:54:
[...]

Als je de Oberon kiest, valt er daarna weinig te upgraden aan het detail. Als je de Opticon kiest kun je het laag upgraden met een goede subwoofer. Extra voordeel: dit ontlast ook weer je versterker.
Dit zit ik inderdaad te overwegen, de WAF heeft haar keuze al gemaakt: Oberon 7 (Licht Eiken)
Deze was niet zo amused toen ik aangaf mogelijk toch voor de Opticon 6 te willen gaan i.c.m. een degelijke sub, wss de REL HT1003.
De Oberon zijn voor het geld toppers, maar die Opticon`s zijn toch een geval apart.
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:28:
[...]

Dat verhaal dat het laag door de versterking komt is complete onzin. Deze receivers kunnen het beiden prima aansturen. Marantz en Denon komen van binnen ook grotendeels met elkaar overeen, alleen het Marantz dat HDAM gebeuren wat extra vervorming toegevoegd (in hoeverre dat hoorbaar is is de vraag).
Ik denk dat je gelijk hebt, zelfs mijn x2400H zou voldoende power moeten hebben. Uiteindelijk zal ik moeten upgraden naar een zwaardere receiver ( voor Dolby Atmos 5.1.4 ) maar als ik dat voorlopig nog even kan uitstellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
Kelnarath schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:36:
[...]

Opticon 6 te willen gaan i.c.m. een degelijke sub, wss de REL HT1003.
REL subs vind ik zelf fantastisch, zou ik alleen wel goed nadenken over de HT serie vs Txi serie.
Laatstgenoemde is veel subtieler voor bij een overwegend muziek setup, HT heeft vooral die extra cinema dreun.

Daarnaast weet ik niet of de Neutrik aansluiting op de HT serie zit, vooral die aansluiting werkt fijn.
Is dan goed af te stellen voor de bass aanvulling bij alle signalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Savagegek op 13-04-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
Savagegek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:17:
[...]

REL subs vind ik zelf fantastisch, zou ik alleen wel goed nadenken over de HT serie vs Txi serie.
Laatstgenoemde is veel subtieler voor bij een overwegend muziek setup, HT heeft vooral die extra cinema dreun.

Daarnaast weet ik niet of de Neutrik aansluiting op de HT serie zit, vooral die aansluiting werkt fijn.
De setup zal ook gebruikt worden voor films. vandaar de HT.
Als ik de reviews moet geloven is de HT1003 ook nog een topper voor muziek, maar uiteraard niet zo verfijnd als REL zijn andere subs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Savagegek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:17:
[...]

REL subs zijn niet het geld waard, qua prestaties ben je echt veel beter af bij meer moderne subwoofer merken zoals SVS. Oók voor muziek. Dat REL beter zou zijn voor muziek is echt een compleet fabeltje. Wat geen fabeltje is, is dat REL qua SPL en diepgang enorm achterloopt op merken zoals SVS, Rythmik en andere subwoofer merken. REL teert op de naam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckSVB0dTLy3KUejJfuJsqre8qew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2kSPFMm40ywYoDff4WJovsO.jpg?f=fotoalbum_large

Kassie voor de tv gebouwd. Wat mooi hout gevonden.
Nu nog een NAD cd speler scoren.

Vandaag ook de speakers gebridged ipv bi amp. Klinkt weer heel anders. Hoog heeft meer detail. En t laag is wat rustiger. Dus was weer de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJFXdsjuuoOevQhXWSUcpnre_ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT3Mz84Sb6AuqrpclKPR8lBi.jpg?f=fotoalbum_large

En wat mooi marmer eronder :D
8 kilo per stuk. Maakt wereld van verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 663309 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:45:
En wat mooi marmer eronder :D
8 kilo per stuk. Maakt wereld van verschil!
Hoe precies? Door die 3 cm extra hoogte een betere akoestiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:31:
[...]

Hoe precies? Door die 3 cm extra hoogte een betere akoestiek?
Het idee is dat het marmer niet resoneert en daarmee de speaker beter ontkoppelt van de vloer. Of je het hoort? Geen idee, dat zou ik graag eens een keer vergelijken. Gevoelsmatig zal het meer doen dan een kabel van €100/meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Hoe ontkoppelt 8 kilo marmer de speaker beter van de vloer? En wat voor effect zou dat eventuele ontkoppelen dan moeten hebben?
Kom maar op met die ABX-resultaten! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
Ik geloof best dat er een verbetering te behalen valt met zo'n blok indien er een houten vloer of laminaat vloer aanwezig is(zoals ik zie op de foto).

De druk op de vloer veranderd aanzienlijk, maar als meting/feit nog nooit gezien en benieuwd of je dat er goed in terug ziet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelfs de vrouw vroeg of ik iets anders had gedaan met de afstellingen. Zonder dat ze de tegels spotte. Zegt genoeg denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
Ik denk dat het grootste verschil wordt gemaakt doordat ze op foto 2 een stuk dichter op de muur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T-MOB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:22:
Ik denk dat het grootste verschil wordt gemaakt doordat ze op foto 2 een stuk dichter op de muur staan.
Staan inmiddels weer naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Grozno schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:25:
Hoe ontkoppelt 8 kilo marmer de speaker beter van de vloer? En wat voor effect zou dat eventuele ontkoppelen dan moeten hebben?
Kom maar op met die ABX-resultaten! :P
Met een stenen vloer niet. Met een laminaatvloer mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJTZyuMQNaC0mXQ97AD4oi2TcwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWR0hYUBeHz7sgV1QPJ5L6fS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk ik plaats het gewoon.
Mocht iemand een DALI E-12F Walnoten kleur hebben, maar liever een witte zou willen. Ik zou wel willen ruilen.
(In mijn set zou walnoot mooier staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Hebben er hier toevallig mensen ervaring met de Epicon 2? Wil graag mijn Opticon 5’s upgraden, maar ben benieuwd naar wat ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Geen luisterervaring hier, Epicon valt qua prijs een beetje buiten wat ik aan luidsprekers zou willen uitgeven. Maar ik zou sowieso te adviseren om zelf te gaan luisteren. Heb je een specifieke reden om naar compactere luidsprekers te gaan? Anders zijn rubicon 5 of 6 ook nog mogelijke upgrades. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de hybride tweeters van Dali, en die zitten alleen in de zuilen (en centers). Met een Rubicon 6 ga je ook een stuk dieper in het laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanWalsum
T-MOB schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:13:
Geen luisterervaring hier, Epicon valt qua prijs een beetje buiten wat ik aan luidsprekers zou willen uitgeven. Maar ik zou sowieso te adviseren om zelf te gaan luisteren. Heb je een specifieke reden om naar compactere luidsprekers te gaan? Anders zijn rubicon 5 of 6 ook nog mogelijke upgrades. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de hybride tweeters van Dali, en die zitten alleen in de zuilen (en centers). Met een Rubicon 6 ga je ook een stuk dieper in het laag.
Ik ben eigenwijs geweest, heb een setje Epicon 2’s besteld inclusief de stands. Komen volgende week binnen. Ben gruwelijk benieuwd hoe groot de upgrade is ten opzichte van de Opticon 5. Heb geen directe reden om “kleiner” te gaan. Maar vind de 6 series net wat te hoog. Heb er ook nog een Dali M10-D naast staan, die kan ik altijd nog mee laten spelen onder de 40hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyhowler
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 14:32
vanWalsum schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:02:
[...]

Ik ben eigenwijs geweest, heb een setje Epicon 2’s besteld inclusief de stands. Komen volgende week binnen. Ben gruwelijk benieuwd hoe groot de upgrade is ten opzichte van de Opticon 5. Heb geen directe reden om “kleiner” te gaan. Maar vind de 6 series net wat te hoog. Heb er ook nog een Dali M10-D naast staan, die kan ik altijd nog mee laten spelen onder de 40hz.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen straks.
Heb ze een keer samen met mijn dochter bij HIFIKlubben kunnen beluisteren, stonden als demo opstelling in de winkel. Volgens mij hebben we daar onder het genieten samen staan te kwijlen :9~ . Maar goed ik zit dan ook nog op het instap niveau van HiFi en heb dus nog flink wat te ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
[...]
Dapper om zonder luisteren zo'n smak geld uit te geven. Alhoewel je altijd kunt terugsturen natuurlijk, en je luistert toch het beste in je eigen kamer. Ik ben wel benieuwd naar je ervaring. Ik ben tevreden met mijn Opticon 5's, maar na een komende verbouwing kan ik geen zuilen meer kwijt (TV komt in kastenwand). Op de shortlist voor vervanging staan nu Rubicon vokal of Rubicon 2, maar Epicon zou ook kunnen. Alhoewel die wel ver van de achterwand moeten staan volgens Dali zelf. Volgens de specificaties in elk geval, op productfoto's zetten ze de speakers vaak strak tegen de muur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:48
[...]

Zeg, als ze nou bevallen, en die Opticon 5's gaan de deur uit... O-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 663309 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:47:
[...]
Ik heb de oberon 7 gehad op een marantz sr5014.
Was prima. Klonk top in stereo. Daarna kwamen de Opticon 8. Die meer versterker vermogen nodig hadden.
De oberon 7 heeft een gevoeligheid van 88,5db en de Opticon 8 van 88db. Beiden hebben nagenoeg evenveel vermogen nodig om er evenveel lawaai uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
[...]

Heb je speakers van € 5K gewoon ff 'uit het boekje' besteld? Ik zou daar een hele luistertocht van gemaakt hebben. En nu hopen dat ze je niet tegenvallen tov de Opticons :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 31-05-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
Ik sta op het punt om mijn huidige setup te upgraden naar 5.1(.4).

Huidige setup:
- Denon X4700H
- Dali Opticon 6 MK2

Nu wil ik de Opticon Vokal MK2 als center.
En als rear de Opticon 1/2 MK2, of de Oberon 1/3.
Mijn redenatie is dat het "center stage" hetzelfde klankbeeld moet hebben, voor de surround speakers is dit minder belangrijk.

Wat zeggen jullie: Steek een paar honderd in je zak, investeer die in een goeie sub ( Heb de SVS SB-1000 Pro op het oog ), of blijf liever binnen dezelfde lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Kelnarath schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:29:
Wat zeggen jullie: Steek een paar honderd in je zak, investeer die in een goeie sub ( Heb de SVS SB-1000 Pro op het oog ), of blijf liever binnen dezelfde lijn.
Als je alleen voor het geluid gaat is oberon + sub de beste keuze. Als je je er - zoals ik zou doen - aan gaat ergeren dat niet alles dezelfde looks heeft, dan kun je beter gelijk de pijn nemen (of wachten op een goede aanbieding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
T-MOB schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:49:
[...]

Als je alleen voor het geluid gaat is oberon + sub de beste keuze. Als je je er - zoals ik zou doen - aan gaat ergeren dat niet alles dezelfde looks heeft, dan kun je beter gelijk de pijn nemen (of wachten op een goede aanbieding)
Mijn Opticon 6 MK2 zijn wit, al zou ik de witte Oberon`s nemen dan heeft alles alsnog een uniform look.
Volgens mij zijn de Oberon en Opticon MK2 series kwa uiterlijk nagenoeg gelijk, op de licht eiken versie van de Oberons na dan.

Bedankt voor je antwoord, ik neig inderdaad naar de Oberons als surroundspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidjoesz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 21:51
Zijn dat de SVS soundpaths die je eronder hebt zitten? Merk je nou ook echt een (groot) verschil met en zonder die rubberen voetjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
sidjoesz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:13:
[...]

Zijn dat de SVS soundpaths die je eronder hebt zitten? Merk je nou ook echt een (groot) verschil met en zonder die rubberen voetjes?
Ja zeker! Niet eens persé de trillingen op de vloer voor de buren zeg maar, maar er komt gewoon meer en gebalanceerder laag uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Kelnarath schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:29:
Ik sta op het punt om mijn huidige setup te upgraden naar 5.1(.4).

Huidige setup:
- Denon X4700H
- Dali Opticon 6 MK2

Nu wil ik de Opticon Vokal MK2 als center.
En als rear de Opticon 1/2 MK2, of de Oberon 1/3.
Mijn redenatie is dat het "center stage" hetzelfde klankbeeld moet hebben, voor de surround speakers is dit minder belangrijk.

Niet iedereen vindt de MK2 fijner klinken (maar een hoop mensen ook weer wel). Ik zou dus zeker gaan luisteren. Mocht je de oude versie niet minder vinden klinken, dan zijn die af en toe in de aanbieding te vinden. Smits in Arnhem bijvoorbeeld had voor mij een goeie aanbieding voor de Vokal. Van het prijsverschil voor alle Opticons ben je al een eind op weg voor de subwoofer.
Mocht je de MK2 fijner vinden klinken, dan is een goede sub denk ik veel belangrijker dan een iets betere surround, tenzij je weinig film kijkt en veel multichannel muziek luistert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanWalsum
Inmiddels de Epicon 2's met stands in huis. Heb ze van het weekend lekker laten spelen, de eerste indruk is erg goed. Er zit veel meer controle en rust in dan de Opticon 5's. De hoge tonen zijn snaar strak maar nagenoeg nooit scherp. Bas is dieper en gecontroleerd, meer details in de muziek te horen, mooi stereobeeld. Kortgezegd is het beste en groot verschil. Het is geen wéreld van verschil, maar wel genieten en hoorbaar. Heb mijn Dali M-10D sub weg gehaald, zodat ze lekker kunnen inspelen. Vraag me af of ik het nog terug zet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
Ik vraag het toch maar hier, want ik twijfel of ik mijn Alteco's correct heb ingesteld.

Momenteel heb ik 4 Dali Alteco's als front height/Atmos speakers gemonteerd hoog op de muur, dicht tegen het plafond.

Als ik de manual goed interpreteer moeten de front Alteco's op UP firing staan, en de Rear Alteco's als DOWN firing?

Je zou denken dat ze naar beneden moeten richten nu dat ze hoog op de muur hangen?

Op andere forums lees ik ook geen duidelijk antwoord, ik hoop dat iemand het juiste antwoord kan geven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Kelnarath was het niet dat UP alleen nodig is als je ze plat neerlegt (bijvoorbeeld bovenop de front zuilen) en ze dan via plafond moeten kaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
CyBeRSPiN schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:20:
@Kelnarath was het niet dat UP alleen nodig is als je ze plat neerlegt (bijvoorbeeld bovenop de front zuilen) en ze dan via plafond moeten kaatsen?
Dat dacht ik ook, maar zie hier een afbeelding van de handleiding. (4B&4E)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcWCHRJj7IWISpBTzpRGcp8Y-70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zabkSQaob8uYR3lAUyxylo3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
Ik ben wel benieuwd of je echt verschilt merkt/hoort als je de up/down instelling veranderd.

In principe zou ik daarom zeggen luister of de geadviseerde instelling ook het beste klinkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mac1987 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:54:
[...]

Een actieve subwoofer heeft zijn eigen versterking aan boord. Dus daar ga je je versterker toch niet mee ontlasten? Die moet nogsteeds hetzelfde meegeven aan de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hulleman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:50:
[...]

De oberon 7 heeft een gevoeligheid van 88,5db en de Opticon 8 van 88db. Beiden hebben nagenoeg evenveel vermogen nodig om er evenveel lawaai uit te krijgen.
In de praktijk blijkt dat dus anders te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kelnarath schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:41:
[...]

Mijn Opticon 6 MK2 zijn wit, al zou ik de witte Oberon`s nemen dan heeft alles alsnog een uniform look.
Volgens mij zijn de Oberon en Opticon MK2 series kwa uiterlijk nagenoeg gelijk, op de licht eiken versie van de Oberons na dan.

Bedankt voor je antwoord, ik neig inderdaad naar de Oberons als surroundspeakers.
Qua geluidsbeeld zijn de opticon 6 mk1 en mk2 hetzelfde. Las ik al op meerdere websites. Heeft iemand ze naast elkaar gehad?
Opticon 6 paartje is makkelijk te vinden voor iets boven de 1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:03:
[...]

Een actieve subwoofer heeft zijn eigen versterking aan boord. Dus daar ga je je versterker toch niet mee ontlasten? Die moet nogsteeds hetzelfde meegeven aan de speakers?
Dan kun je met de cross over instelling het zware laag wegfilteren voor je speakers en dit dan enkel door je sub laten weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:09:
[...]

Dan kun je met de cross over instelling het zware laag wegfilteren voor je speakers en dit dan enkel door je sub laten weergeven.
Oke dat snap ik. Al vind ik t een raar iets. 2000 voor speakers neerleggen en dan vervolgens te laag overlaten nemen door een extra sub. Een paar top speakers zouden al genoeg laag moeten hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:15:
[...]

Oke dat snap ik. Al vind ik t een raar iets. 2000 voor speakers neerleggen en dan vervolgens te laag overlaten nemen door een extra sub. Een paar top speakers zouden al genoeg laag moeten hebben
Ja, ik vind het laag van de Oberon serie al prima voor muziek, maar voor films met Low Frequency Effects (LFE) kan een sub toch wel echt meer doen. Kijk alleen al naar de omvang van de speaker, een sub is daar op gebouwd. Dat heeft meer met natuurkunde te maken dan met "iets kost 2000 euro dus moet wel goed zijn".

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-06-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:15:
[...]

Mijn frontspeakers hebben een adviesprijs van over de €2K en de SVS PB1000 (€550) is daar een hele merkbare aanvulling op. Elke speaker kan een sub als aanvulling gebruiken. Het is een veel dieper en gecontroleerder laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:36:
[...]

Ja, ik vind het laag van de Oberon serie al prima voor muziek, maar voor films met Low Frequency Effects (LFE) kan een sub toch wel echt meer doen. Kijk alleen al naar de omvang van de speaker, een sub is daar op gebouwd. Dat heeft meer met natuurkunde te maken dan met "iets kost 2000 euro dus moet wel goed zijn".
Nja type speaker zal toch wel een verschil moeten maken. Bij mijn opticon nu heb ik minder behoefte bij films aan een sub dan bij de oberons.

Daarnaast een weg trillend huis door een sub betekend niet dat de bas beter is dan een set speakers op zichzelf met een strakke Bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hulleman schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:53:
[...]

Mijn frontspeakers hebben een adviesprijs van over de €2K en de SVS PB1000 (€550) is daar een hele merkbare aanvulling op. Elke speaker kan een sub als aanvulling gebruiken. Het is een veel dieper en gecontroleerder laag.
Daarbij hoefde er bij de opticon 8 echt geen sub meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Daarbij hoefde er bij de opticon 8 echt geen sub meer
Ook een Opticon 8 heeft baat bij een sub. Die doet op papier 38hz en in de praktijk halen ze dat wellicht niet eens. Een beetje knappe sub gaat lager dan 20hz. Erg groot verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 18-06-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 22:08
Hulleman schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:42:
[...]

Ook een Opticon 8 heeft baat bij een sub. Die doet op papier 38hz en in de praktijk halen ze dat wellicht niet eens. Een beetje knappe sub gaat lager dan 20hz. Erg groot verschil.
Los van het feit dat ik subs per definitie onzin vind... 20hz gaat u niet horen hoor ;)

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Laurens85 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:33:
[...]

Los van het feit dat ik subs per definitie onzin vind... 20hz gaat u niet horen hoor ;)
Voelen gaat het om bij een sub he, en 20Hz is ook nog wel hoorbaar mits hard.
Wikipedia: Audio frequency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Laurens85 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:33:
[...]
Prima :') :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik hierboven lees dat iemand een paar epicon 2 heeft en twijveld of hij zijn sub weer terug erbij zet bewijst toch wel dat een echt kwaliteit speakers zonder sub kan :p

Btw deze week komen mijn Oberon 9 binnen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 663309 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:38:
[...]

Als ik hierboven lees dat iemand een paar epicon 2 heeft en twijveld of hij zijn sub weer terug erbij zet bewijst toch wel dat een echt kwaliteit speakers zonder sub kan :p

Btw deze week komen mijn Oberon 9 binnen :D
Alles kan, maar een sub is altijd een aanvulling op je speakers. Mits je goed spul haalt en de subwoofer goed inregelt. Echte fullrange speakers worden nagenoeg niet verkocht en als je er al dan één vindt, dan ben je met € 10K niet klaar voor een paartje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SzDWH3N6kZdC-Quhwxd11V0F70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzfCu3g4CnYrKrssbsqQKP6S.jpg?f=fotoalbum_large

Woepwoep. Oberon 9 gescoord voor mini prijsje. Gloedje nieuw :D

Nieuw tv kast onderweg. Om alles wat groter t doen lijken en dan gaan ze wat verder naar voren.
Nu nog tv uitkiezen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Hulleman schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Alles kan, maar een sub is altijd een aanvulling op je speakers. Mits je goed spul haalt en de subwoofer goed inregelt. Echte fullrange speakers worden nagenoeg niet verkocht en als je er al dan één vindt, dan ben je met € 10K niet klaar voor een paartje.
Dit is helemaal correct. Het aantal luidsprekers dat geen voordeel haalt uit een subwoofer is vrijwel nul. Zelfs luidsprekers met 12" woofers zoals de JBL M2 gaan niet vlak tot 20hz. Wil je dat? Dan heeft JBL een bijpassende 18" subwoofer.

Het voordeel van een subwoofer is niet alleen dat je lager kan spelen, maar ook dat je de woofer van de luidspreker ontlast en die zuiverder gaat spelen. De enige luidsprekers die geen voordeel halen uit een subwoofer zijn luidsprekers die met een lage vervorming ook op 20hz hard kunnen spelen én waarbij de woofer die zo laag speelt ook maar alleen dat doet en geen hogere tonen (80hz+ ofzo speelt) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Dit is helemaal correct. Het aantal luidsprekers dat geen voordeel haalt uit een subwoofer is vrijwel nul. Zelfs luidsprekers met 12" woofers zoals de JBL M2 gaan niet vlak tot 20hz. Wil je dat? Dan heeft JBL een bijpassende 18" subwoofer.

Het voordeel van een subwoofer is niet alleen dat je lager kan spelen, maar ook dat je de woofer van de luidspreker ontlast en die zuiverder gaat spelen. De enige luidsprekers die geen voordeel halen uit een subwoofer zijn luidsprekers die met een lage vervorming ook op 20hz hard kunnen spelen én waarbij de woofer die zo laag speelt ook maar alleen dat doet en geen hogere tonen (80hz+ ofzo speelt) .
Wat is bv iets wat hoorbaar is op 20hz? Een explosie 💣💥bv? Wat zijn de specefieke geluiden die je dan mist in muziek of film?
Pagina: 1 ... 25 ... 37 Laatste