• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:10
Hann1BaL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

Voor je Sub kan ik dan weinig advies geven. Het matcht ongeveer altijd met je luidsprekers, dus je kunt prima voor de SVS gaan. Ik kan alleen niet zeggen hoe de kwaliteit zich verhoudt.

Je tweede vraag: Wanneer geluid van richting verschuift, zeker stemmen (die natuurlijk veelal uit de center komen) dan kan het net anders klinken door characteristiek van de luidspreker. Ik denk dat het mee gaat vallen.

Wat is de overweging om juist voor een andere center te gaan?
De overweging voor een andere center is de gedachte dat groter beter is en dat ik er een mooie plek voor heb in de kast. Maar als ik er qua kwaliteit niks op vooruit ga of zelfs op achteruit ga heeft het natuurlijk geen zin.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb de combinatie nooit gehoord. Ik verwacht dat je het prima kunt doen, maar inschatten wat je er mee op schiet is erg lastig. Ik zou snel focussen op grotere fronts, maar dat is vast geen optie in dit geval.

tenzij je het kunt beluisteren betwijfel ik of je voor de spector moet gaan, maar kwaad kan het ook niet. Denk dat je niet al te veel wint.

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Je zou ook nog de Fazon LCR kunnen overwegen als center. Min of meer de grotere broer in de Fazon reeks die wel een stuk voller zou moeten klinken dan de micro als center. En als het oog ook wat wil ziet het er denk ik ook wel leuker uit als geheel ten opzichte van de Spektor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:10
Gisteren toch een winkel gevonden die de Dali Fazon mikro heeft hangen en meteen maar even gaan luisteren.

Ik heb daar de volgende setup beluisterd:(en nog wat andere speakers, maar de mikro's klonken goed en zien er het mooiste uit)

Fronts:
- Dali Fazon Mikro

Center
- Dali Fazon mikro
- Dali Zensor pico vokal

Ik vond de zensor als center zeker wel een toevoeging tijdens de trailer van lord of the rings die ik bekeken heb, vergeleken met de fazon mikro. Ik ga dus zeker een grotere speaker als center inzetten. Ik twijfel nu tussen de Zensor pico vokal (omdat ik die beluisterd heb) en de Spektor Vokal (omdat die mooi strak in de kast past waar ik hem wil plaatsen en nog iets groter is)

Sub:
- Dali E-9 F
- B&W ASW610 --> deze vond ik beter klinken dan de Dali.

Maar ik neig op basis van specs toch meer naar de SVS SB-1000, al kan ik deze niet beluisteren...l

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SVS zal flink beter zijn dan beiden. De ASW610 heeft grote SPL en diepgang beperkingen, de Dali moet het ook maar doen met een kleine 9" woofertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:08

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@bramv82, in het verleden waren er meen ik Nederlandse leveranciers, die je de spullen van SVS thuis lieten testen.

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Ja gewoon wel erg weinig enkel 10 of 9 inch. Jan je wel mooie verhalen ophangen over groots geluid uit kleine speaker, maar max output blijft erg beperkt. Zeker voor lfe tracks al snel te weinig / teveel vervorming. Ik denk zelf ook dat sets met meer woofer oppervlak in het laag dan voor het sublaag, er iets mis gaat in de verdeling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37
Heb sinds vandaag de Dali Oberon Vokal. Het geluid is super, maar beide woofers zitten echt vol met krassen en krasjes. Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdgPvTlULQ4TpAfCEvXy53uR9O4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCm3LjLeGiLfIgJ8V7Y3RgUr.jpg?f=fotoalbum_medium

Neem aan dat dit niet zo hoort?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 161% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 08:25
Ga er maar eens met je vingers overheen,dan voel je het wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door tita_tovenaar op 30-08-2020 15:06 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:32
Voor degene die voor oberons in de markt is wellicht interessant :

Dali komt met de oberon 9 a €799 ps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je daar ook een bron bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:49
Hier en daar zijn er wat nieuwsberichten over te vinden: Klik

https://www.hifiklubben.d...vhoejtaler/dalioberon9bk/

Erg scherp geprijsd...heb twee weken terug een nieuw paar Oberon 7 op de kop getikt voor ongeveer dat bedrag.

EDIT: Oh wacht, €799 per stuk, dacht per paar. Dan was het sowieso boven budget geweest :)

[ Voor 19% gewijzigd door vinom op 04-09-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 97% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:32
https://www.hifi-journal....neuer-3-wege-lautsprecher

Op Facebook las ik dat ze in oktober leverbaar zouden zijn.

Ze staan al op de site van klubben.nl

Helaas vind mijn vrouw de zensor 7 al meer dan groot genoeg, dus voor mij geen optie ;( ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Capirex65 op 04-09-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zojuist een hele set besteld:
2x Oberon 5
1x Oberon Vokal
2x Oberon 1

De Oberon 5 dien je rechtuit te plaatsen en niet in te draaien begreep ik. Maar hoe zit dat met de Oberon 1 die ik als surround speaker wil gebruiken? Onze bank staat strak tegen de muur dus er is geen ruimte achter de bank. Ben bang dat als ik ze naast de bank richting overkant laat wijzen dat ik dan veel geluid mis? Of valt dat dan mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-09 16:12
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:31:
2x Oberon 5
1x Oberon Vokal
2x Oberon 1

De Oberon 5 dien je rechtuit te plaatsen en niet in te draaien begreep ik. Maar hoe zit dat met de Oberon 1 die ik als surround speaker wil gebruiken? Onze bank staat strak tegen de muur dus er is geen ruimte achter de bank. Ben bang dat als ik ze naast de bank richting overkant laat wijzen dat ik dan veel geluid mis? Of valt dat dan mee?
Wel of niet indraaien is ook een kwestie van smaak, en deels iets waarbij rekening wordt gehouden met het speaker ontwerp en wellicht een stukje marketing.

Een speaker geeft on-axis een bepaalde output, off-axis zal met dat de frequentie toeneemt de output minder worden. Wat per saldo dus resulteert in een wat minder scherp geluid, om het zo maar uit te drukken. Even voor het idee, https://www.soundstagenet...r-measurements&Itemid=153 ik kon zo snel geen metingen van de Oberon vinden!

In beide gevallen een kwestie van experimenten dus 🙂 zorg wel dat ze symmetrisch staan, dat is wel belangrijk! Misschien handig om samen met iemand te testen, dan kan jij op de luister plek gaan zitten en de ander de speakers verdraaien.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:31:
2x Oberon 5
1x Oberon Vokal
2x Oberon 1

Even mezelf quoten, maar zo kan dus ook:
MDKlapwijk schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:48:
Ik zou ook eerst naar de 1's kijken en misschien zelfs naar de LCR's.

En in 3x3 zou ik de luister positie tegen de achterwand doen en de surrounds dus haaks links en rechts op de luisterpositie:
[Afbeelding]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Breezyscouting schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:03:
Bij mij kwam de Oberon 3 daar ook niet doorheen, te groot vonden zowel moeder als vriendin.
Je moet ook beginnen met minimaal de Oberon 7 als onderhandelings positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wow, die Oberon serie klinkt echt top!
Kwam van een 5.1 set met Kef eitjes. Die klonken zeker niet verkeerd, maar mistten echt het laag (crossover op 80Hz).
De Oberon 1 heb ik nu op 40Hz crossover staan in de receiver. Hierdoor is het laag veel beter verspreid in de kamer ipv dat het alleen uit de hoek van de subwoofer kwam.
Voor alleen muziek luisteren zouden die eigenlijk al volstaan.

De Oberon Vokal is wel echt een enorm bakbeest als center. Had hem op het tv meubel gezet, maar zelfs ik moest toegeven dat het er niet fraai uit zag. Dus nu is ie verplaatst naar in het meubel achter een deurtje die we openzetten voor 5.1 content.
Enige nadeel is dat ie nu net niet recht onder het scherm staat maar 50cm naar rechts. Even wennen, maar het zij zo. Zonder center vind ik ook niks voor 5.1 films en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyhowler
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 18:53
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:00:
Wow, die Oberon serie klinkt echt top!
Kwam van een 5.1 set met Kef eitjes. Die klonken zeker niet verkeerd, maar mistten echt het laag (crossover op 80Hz).
De Oberon 1 heb ik nu op 40Hz crossover staan in de receiver. Hierdoor is het laag veel beter verspreid in de kamer ipv dat het alleen uit de hoek van de subwoofer kwam.
Voor alleen muziek luisteren zouden die eigenlijk al volstaan.

De Oberon Vokal is wel echt een enorm bakbeest als center. Had hem op het tv meubel gezet, maar zelfs ik moest toegeven dat het er niet fraai uit zag. Dus nu is ie verplaatst naar in het meubel achter een deurtje die we openzetten voor 5.1 content.
Enige nadeel is dat ie nu net niet recht onder het scherm staat maar 50cm naar rechts. Even wennen, maar het zij zo. Zonder center vind ik ook niks voor 5.1 films en series.
Heb deze setup inderdaad ook samen met de E9 sub, ben er ook zeer blij mee :)
Wilde liever de Oberon 3 aangezien die toch net iets lekkerder klonk (vond zelfs mijn vrouw) maar daar leent mijn huiskamer zich helaas niet voor. Ik heb het geluk dat ik mijn Vokal precies in het midden in het tv meubel kwijt kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
Ik heb sinds een paar weken ook de Oberon 7 serie in combinatie met een Oberon Vokal. Het klinkt echt geweldig en behoorlijk beter dan mijn oude Jamo setje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzeIsr30OzXoxPrhDHQ5LHDhxpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wg8d82S2f9CrxOJ14MRwNZsN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toosh
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-09 13:13
Iemand ervaring met de center van de opticon reeks en met name hoe deze zou klinken in een kast.
Vandaag speel ik over 2 kleine opticon 1's die ik wil aanvullen met een sub. Heb interesse in een mooie center maar ben wat weigerachtig om deze op de kast te zetten gezien mijn TV dan naar omhoog moet. (zelf vind ik dit niet echt comfortabel kijken , liever laag)

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Toosh heb zelf de Vokal in een kast. De center is zo ontworpen dat ie zelf niet trilt en de basspoort zit aan de voorkant, hij is zelfs bedoeld om in een kast te zetten ipv er op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Toosh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:57:
Iemand ervaring met de center van de opticon reeks en met name hoe deze zou klinken in een kast.
Vandaag speel ik over 2 kleine opticon 1's die ik wil aanvullen met een sub. Heb interesse in een mooie center maar ben wat weigerachtig om deze op de kast te zetten gezien mijn TV dan naar omhoog moet. (zelf vind ik dit niet echt comfortabel kijken , liever laag)

Thx
Ok, is geen Opticon Vokal, maar ook in een kast met de TV op ooghoogte...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sJLik8lHLJCksRiDMLqmmnnz4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9EM4J4hbbIqwv6xJt6MeqNB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcaY8lGHp4Za0wIGP9NOMhhK5zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LdYant66q8CcBbcWC7ogu7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSUWgvfgqi-g93feLZCjlHC1SSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGcTyidgxyuQi5V638BHEc50.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door MDKlapwijk op 06-10-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08
Hier ook een Opticon Vokal in een kast. Was een heel gedoe om een kast te vinden waar zowel versterker als center inpast, maar absoluut tevreden met de klank.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21
Sinds kort ook Dali’s in bezit, 6 stuks Oberon On Wall voor surround, surround back en atmos boven midden in mijn 7.1.2 setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-2IH0ZkIigIAJzbP-5CV8bzUGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbhWe9hUq9F6BxFu7tLxKhcx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfNUfFajE3lK3MptU-pSsL52IEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYvvuSZ0K9ogSGNBLkvMKulz.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ook hier: JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

Speakers lijken prima te klinken, maar heb ze enkel als surround speakers gebruikt, dus geen echt goed beeld hiervan. Ik zal eens een set in stereo config aansluiten. Wat mooi is, is dat ze lekker plat zijn. Zo win je wat afstand tot je oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toosh
@MDKlapwijk Zeer mooie oplossing en knappe rubicons, tv kast komt er later, eerst speakers en definitieve oplossing wat verder finetunen. Kdoe wel ff verder met het gekende Ikea model.
Zelf begrijp ik nog steeds niet waarom mensen hun TV zo hoog kunnen hangen, met een 40 inch model vroeger kon je dit begrijpen , met standaard 55 en 65 snap ik dit niet, maar bon beetje off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Toosh, bij de Robicon Vokal was net wat te groot voor de Besta's, heb er wel altijd de Zensor Vokal in gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT_PAz0OwoAAiLpbyRbYwKsE_Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EAeRkuOuWD3aPUCia5mUq4F.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Vh_8nuHWfzBn2xJrEPHpyvZy9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1W2fg0wFCxttlligZHeMyqt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door MDKlapwijk op 07-10-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdevries21
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-09 09:59
Toosh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:57:

Thx
Hier een Opticon vocal in Besta kast samen met Opticon 6 geeft het echt mooi geluid.

Rig: Fractal North | Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus PRO | Sapphire RX 7900 XT | G.Skill Ripjaws V 32GB | Audio: Dali Opticon 6 | Dali Opticon Vocal | Marantz SR7011 | Sony XM4 | Tel: Google Pixel 8 Pro | Samsung S21FE | Laptop: Lenovo X13 Gen 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NamCap
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 09:55
@Toosh Ik gebruik ook Opticon1 speakers voor L en R front maar in combinatie met een Zensor Vokal center. Zelf twijfel ik over de Opticon Vokal vanwege de ribbon tweeter, deze hebben de Opticon 1 en 2 niet en ik verwacht daardoor een te groot verschil in geluidsbeeld.
Maar als je het kunt proberen ben ik benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

M14

Opticon Vokal is ook niet bepaald klein. Ik kan me voorstellen dat het in verhouding met Opticon 1 als front niet echt oogt. De Vokal is praktisch net zo groot als de 2 '1's bij elkaar ;).

Betreft geluid zit je met de hele Opticon reeks goed.

[ Voor 66% gewijzigd door M14 op 11-10-2020 23:27 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EucalyptaVIII
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-09 17:37
leuk een Dali topic:
Hier een Onkyo tx-nr 676 e met de Dali's 5005, 3003 1000 (center) Elegance en nu pas een paar van de 104...klinken zeer goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-08 20:03
Ik heb deze week de opticon vokal toegevoegd aan mijn setup. Speelt nu tussen twee opticons 5 in met achter en boven zensors. Ik heb een paar weken zonder center gespeeld.

Mooi krachtig geluid uit de vokal natuurlijk maar ik vind de plaatsing van de stemmen ineens wat minder. Zonder center leek een stem rechts op het scherm ook van die kant te komen. Met center lijkt alles gewoon uit de center te komen. Ik mis de plaatsing van de stemmen ineens. Iemand enig idee hoe dit kan komen? Plaatsing speakers? (Misschien fixeer ik er gewoon te veel op omdat hij nieuw is?). Aan het bronmateriaal ligt het niet. Ik had hiervoor een zensor vokal en die leek dit beter te doen.

Hij staat zo'n 20cm onder de tv op vrijwel dezelfde hoogte als de 5s. De 5s staan zo'n 1.3 meter van het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@schalk84, je zou de gain op de center iets terug kunnen schroeven. Ik denk dat het deels gewenning is, maar dat is even afhankelijk of je je speaker config hiervoor op 4.1 (up/down mixing op amp) hebt gehad of altijd al op 5.1 en nu pas de extra 'info' van de center krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toosh
Zijn er mensen die LCR-speakers in bezit hebben ? Vrouwlief vindt bookshelves ( opticon 1's.. ) nog te opzichtig... :-(

Vandaar stel ik me de vraag wat de ervaringen zijn met de opticon LCR , oberon LCR ?
In het laag zal je waarschijnlijk een sub laten meespelen ( zou ik toch doen ) .
Ben eerder benieuwd hoe het geluidsbeeld er zou uitzien. Eerder vlak en minder ruimtelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik weet niet of LCR's beter voor de WAF zijn, ze zijn in het voorvlak nl. wel een stuk groter dat de bookshelves. Ik heb de Rubicon LCR's alleen maar omdat ze aan de achterwand hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 14:55
Zijn er hier mensen die de Oberon 5 thuis hebben staan zonder sub? Ik ben van plan deze set te kopen ( icm de vokal center) maar ik twijfel of ik er een sub bij ga doen. Helaas heb ik geen winkel op een normale afstand waar ik ze kan luisteren. De kamer waar ze in komen is 4m diep x 5m breed, de ruimte zelf is verder wel open en in totaal 10m breed. Kortweg, vinden de huidige bezitters van Oberon 5s een sub van meerwaarde? :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 22:13
Ik heb hier dezelfde set, 2x 5 + Vokal en ik heb totaal geen behoefte aan een sub. Ik zou vooral beginnen zonder, kijken hoe het bevalt. Er komt in ieder geval genoeg punch uit de 5's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdevries21
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-09 09:59
3dmaster schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:53:
Zijn er hier mensen die de Oberon 5 thuis hebben staan zonder sub? Ik ben van plan deze set te kopen ( icm de vokal center) maar ik twijfel of ik er een sub bij ga doen. Helaas heb ik geen winkel op een normale afstand waar ik ze kan luisteren. De kamer waar ze in komen is 4m diep x 5m breed, de ruimte zelf is verder wel open en in totaal 10m breed. Kortweg, vinden de huidige bezitters van Oberon 5s een sub van meerwaarde? :)
Hier dan wel een ander serie de Opticon 6 + Opticon Vokal maar nog geen behoeft gehad aan een sub, Oberon serie kan zelfs lager volgens de specs. 39hz vs 49hz.

Ik zou beginnen zonder sub, deze kan je altijd nog later bij voegen als je wat laag mist.

Rig: Fractal North | Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus PRO | Sapphire RX 7900 XT | G.Skill Ripjaws V 32GB | Audio: Dali Opticon 6 | Dali Opticon Vocal | Marantz SR7011 | Sony XM4 | Tel: Google Pixel 8 Pro | Samsung S21FE | Laptop: Lenovo X13 Gen 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rich_Art
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 13:17
Vandaag wezen luisteren naar speakers. Ik had de Oberon 7 op het oog. Verschillende speakers beluisterd die in mijn budget passen. De Oberon 7 kwam toch steeds naar voren als de prettigst klinkende. Vol en warm geluid.
Ook nog even zitten switchen tussen de Oberon 5 en de Oberon 3. Het verschil tussen de Oberon 7 en 5 vind ik groter dan tussen de Oberon 7 en Oberon 3. Tevens was ik ook onder de indruk van de Monitor 300 speakers. Ook een vol geluid maar scheller en minder warm dan de Oberon 7. Dus uiteindelijk de Oberon 7 aangeschaft. Mijn vrouw die niet eens hoort of het geluid via de tv speakers loopt of via een Surround set, vindt het geluid van de Oberon 7 ook heel erg warm en bijzonder mooi klinken. Ze was eigenlijk na 5 min luisteren al verkocht. Ben der blij mee. Nu nog installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Dan is het hopen dat de bestaande Opticon 6 lijn in de uitverkoop gaat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Ik heb de Oberon 5 nu een weekje in huis en ze klinken er goed, met name bij films doen ze je trillen op de bank. Maar, als het op stereo muziek aan komt ben ik nog niet helemaal overtuigd. Ik heb alles aangesloten op mijn yamaha RX-V771 receiver (destijds middensegment +- 700 euro) en heb gespeeld met standaard 2 channel, straight, en pure direct. Het klinkt wel goed, maar het komt ook niet echt los. Zelf heb de speakers een keer eerder gehoord op een Cambridge Azur 740A en voor mijn gevoel ( lees: mijn herinnering) klonken ze toen lekkerder met muziek.

Wellicht heeft het eea ook nog met plaatsing te maken, ga daar nog wel even mee spelen.

Ondertussen zat ik ook te kijken of ik niet voor mijn muziek moet kijken naar een aparte stereo amp, wat ik zo lees is dat voor hifi muziek toch echt beter dan welke receiver dan ook. Alleen moet het nog wel een beetje in verhouding staan tot de prijs van de speakers. Ik had een beetje een shortlistje gemaakt en kwam tot deze, ze hebben allemaal een ht bypass mogelijkheid zodat ik hem kan aansluiten op de pre-outs van mijn receiver:

NAD C368
Arcam SA10
Audiolab 6000A

Ik heb op basis van features een lichte voorkeur voor de NAD, met name doordat er een uitbreiding bij kan voor streaming met bluos. Daarnaast hebben ze alle 3 een phono voorversterker voor mijn pick-up.

Ok, heel verhaal geworden maar het komt hier op neer.
1. Zou het toevoegen van een stereo amp voor muziek een merkbare verbetering zijn?
2. If so, heeft iemand hier toevallig dan een van de bovenstaande combinaties? :)

Ik luister voornamelijk naar (alt) rock en symphonische metal.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:14
Volgens mij had je voor de prijs van die amps beter de €400,- per speaker bij kunnen leggen, dat geeft echt (veel) verschil. Ik dacht ook altijd dat stereo en dure amps veel beter zijn, maar het verschil is er niet of nihil. Uiterlijk en materiaal is dan vaak weer wel mooier, maar daar is de prijs ook naar. Daarbij is het een redelijke niche markt dat de apparaten ook duur maakt. Verschil in geluid van (veel) duurdere speakers is er juist heel overtuigend. Daarnaast is de bron natuurlijk belangrijk (tot op zekere hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Dat klopt denk ik ook wel deels, maar de meeste vloerstaanders zijn nog wat groter....
Het liefst zou ik het ergens proberen maar er zit helaas geen goede winkel in de buurt waar ik kan gaan luisteren. Ik kwam op het idee voor een betere amp met name door deze opmerking in de review van whathifi:
As for partnering electronics, you’ll get out what you put in. The Oberons will sound perfectly acceptable with good budget electronics such as the Marantz PM6006UK amplifier and partnering CD player, but feed them with something more ambitious, such as the Rega Elex-R (£950) or even Moon’s 240i (£1990), and they shine accordingly.
Samen met het feit dat ik ze zelf al is gehoord had aan een Cambridge audio gaf mij wel het idee dat er meer uit die speakers te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

3dmaster schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:35:
Ik heb de Oberon 5 nu een weekje in huis en ze klinken er goed, met name bij films doen ze je trillen op de bank. Maar, als het op stereo muziek aan komt ben ik nog niet helemaal overtuigd. Ik heb alles aangesloten op mijn yamaha RX-V771 receiver (destijds middensegment +- 700 euro) en heb gespeeld met standaard 2 channel, straight, en pure direct. Het klinkt wel goed, maar het komt ook niet echt los. Zelf heb de speakers een keer eerder gehoord op een Cambridge Azur 740A en voor mijn gevoel ( lees: mijn herinnering) klonken ze toen lekkerder met muziek.

Wellicht heeft het eea ook nog met plaatsing te maken, ga daar nog wel even mee spelen.

Ondertussen zat ik ook te kijken of ik niet voor mijn muziek moet kijken naar een aparte stereo amp, wat ik zo lees is dat voor hifi muziek toch echt beter dan welke receiver dan ook. Alleen moet het nog wel een beetje in verhouding staan tot de prijs van de speakers. Ik had een beetje een shortlistje gemaakt en kwam tot deze, ze hebben allemaal een ht bypass mogelijkheid zodat ik hem kan aansluiten op de pre-outs van mijn receiver:

NAD C368
Arcam SA10
Audiolab 6000A

Ik heb op basis van features een lichte voorkeur voor de NAD, met name doordat er een uitbreiding bij kan voor streaming met bluos. Daarnaast hebben ze alle 3 een phono voorversterker voor mijn pick-up.

Ok, heel verhaal geworden maar het komt hier op neer.
1. Zou het toevoegen van een stereo amp voor muziek een merkbare verbetering zijn?
2. If so, heeft iemand hier toevallig dan een van de bovenstaande combinaties? :)

Ik luister voornamelijk naar (alt) rock en symphonische metal.
Dat gaat niet uit maken. Vervorming van versterkers is zowat nul voor alles wat op de markt is. En als je je huidige versterker op 'pure direct' zet mag je verwachten dat er niks met het geluid gebeurd behalve versterken.

Betreft je vergelijking met het luisteren op de andere versterker: Als dat niet in dezelfde ruimte was, is die vergelijking niet relevant. De ruimte is erg bepalend bij geluid onder de 200Hz.

Voordat je random andere spullen gaat kopen en proberen: Wat denk je te missen bij het luisteren van muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:14
3dmaster schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:10:
Dat klopt denk ik ook wel deels, maar de meeste vloerstaanders zijn nog wat groter....
Het liefst zou ik het ergens proberen maar er zit helaas geen goede winkel in de buurt waar ik kan gaan luisteren. Ik kwam op het idee voor een betere amp met name door deze opmerking in de review van whathifi:

[...]

Samen met het feit dat ik ze zelf al is gehoord had aan een Cambridge audio gaf mij wel het idee dat er meer uit die speakers te halen is.
Dat laatste dacht ik ook bij mijn eigen speakers icm een NAD. Mijn oude Denon midrange avr meegenomen en ernaast geluisterd, maar nee...

Er zijn trouwens wel veel compacte voerstaanders. Groter is ook niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
M14 schreef op maandag 9 november 2020 @ 00:05:
[...]

Dat gaat niet uit maken. Vervorming van versterkers is zowat nul voor alles wat op de markt is. En als je je huidige versterker op 'pure direct' zet mag je verwachten dat er niks met het geluid gebeurd behalve versterken.

Betreft je vergelijking met het luisteren op de andere versterker: Als dat niet in dezelfde ruimte was, is die vergelijking niet relevant. De ruimte is erg bepalend bij geluid onder de 200Hz.

Voordat je random andere spullen gaat kopen en proberen: Wat denk je te missen bij het luisteren van muziek?
Ik heb het idee dat de soundstage wat beperkter is. Je hoort teveel dat het uit de luidsprekers komt bij de muziek, iets dat ik in de winkel niet zo heb ervaren.

Overigens, ik heb ooit, toen er nog een fatsoenlijke hifi zaak in de buurt zat, wel is geluisterd naar verschillende speakers en versterkers en ja, speakers maken het meeste verschil in geluid. Maar het viel mij destijds ook wel op dat de ene versterker toch een andere geluid geeft dan een andere. Sommige klinken wat warmer/voller dan anderen. Ook al heb je alles neutraal ingesteld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
3dmaster schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb het idee dat de soundstage wat beperkter is. Je hoort teveel dat het uit de luidsprekers komt bij de muziek, iets dat ik in de winkel niet zo heb ervaren.
Dat klinkt meer als een plaatsingsprobleem. Dali's zouden daar niet heel gevoelig voor moeten zijn maar soms kan wat meer uit elkaar of van de muur af toch het verschil maken. Zeker als je het in pure direct mode ook hoort.

En ondanks pure direct kunnen versterkers echt wel anders klinken, de mix van componenten puur in het versterking circuit kleuren de klank al. In theorie kan zelfs de dikte van de luidsprekerkabel iets uit maken. Maar dat is dermate marginaal, zeker vergeleken bij de positionering en akoestische karakter van de ruimte waar de speakers in staan.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

3dmaster schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:36:
[...]

Overigens, ik heb ooit, toen er nog een fatsoenlijke hifi zaak in de buurt zat, wel is geluisterd naar verschillende speakers en versterkers en ja, speakers maken het meeste verschil in geluid. Maar het viel mij destijds ook wel op dat de ene versterker toch een andere geluid geeft dan een andere. Sommige klinken wat warmer/voller dan anderen. Ook al heb je alles neutraal ingesteld staan.
Zonder heel je ruimte hoeven te verbouwen, zou je eens kunnen kijken/proberen of:
- de afstand tot de achterwand uitmaakt, volgens mij zit de reflex achter op de oberon?
- lichte toe-in of toe-out enig verschil brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Ik ga van de week is een beetje schuiven. Bedankt voor het meedenken iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJC
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

ik krijg net een mailtje van Dali dat de Opticon MK2 series is aangekondigd.

We are excited to introduce the DALI OPTICON MK2 Series!

Benefitting from the latest in new technologies and innovations, OPTICON MK2 offers class-leading performance that defines TRUE HIFI! This six model strong series has a wide selection of speakers to suit every room and occasion.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWO-Bz0PQ6ckTjZAfzPScX7X8mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOYwEp54vXX3ozd36iPuhfxV.png?f=fotoalbum_large

The DALI OPTICON MK2 series offers a fresh new aesthetic look in three new finishes Satin Black, Satin White and Tobacco Oak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXtcGJnNNM9vngLNUDbAAJQMc3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hEEWa2OsSCt5HcA0aPB0ZApn.png?f=fotoalbum_large

The series includes technology upgrades such as a larger 29 mm soft dome tweeter surrounded by a solid die-cast aluminium faceplate, which has been derived from the CALLISTO C series.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAMfeuY1Sz3mID5DMs6tD07KgV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ad1TeeIaaYuF3BPsA27kW3J2.png?f=fotoalbum_large

OPTICON MK2 also introduces new developed wood fibre cones derived from the DALI EPICON series with a slightly darker colour to match the speakers sleek new appearance. Within the drivers you will find our signature SMC (Soft Magnet Compound) technology.

On the rear of the models 1, 2, 6 and 8, further upgrades such as the Dual Flare reflex ports, ensure a smooth non-turbulent flow through the speaker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npP7k-PWSi3Y1kdmyqa1M7lPeLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWdL4ez90J1lXkIoRD8TOmjX.jpg?f=fotoalbum_large
The crossover in every MK2 model has been completely redesigned due to the changes with the new tweeter, drivers and the revised porting system. The crossovers have also been upgraded with new, higher quality components to minimise loss even further.

filmpje: https://youtu.be/24WipZ-1erY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08
Hmm, hopelijk gaan de MK1's dan snel in de ramsj. Ik wacht al tijden op een mooie aanbieding zodat ik mijn rears kan vervangen door Opticon 2's zodat ze bij de rest passen.

Die nieuwe zien er wel mooi uit. Wel jammer dat de houtlook zo donker is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:58:
[...]

Dat klinkt meer als een plaatsingsprobleem. Dali's zouden daar niet heel gevoelig voor moeten zijn maar soms kan wat meer uit elkaar of van de muur af toch het verschil maken. Zeker als je het in pure direct mode ook hoort.

En ondanks pure direct kunnen versterkers echt wel anders klinken, de mix van componenten puur in het versterking circuit kleuren de klank al. In theorie kan zelfs de dikte van de luidsprekerkabel iets uit maken. Maar dat is dermate marginaal, zeker vergeleken bij de positionering en akoestische karakter van de ruimte waar de speakers in staan.
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb de speakers wat verder uit elkaar kunnen plaatsen en dat was al beter, wat opeens op valt is het enorme (maar dan ook echt enorme) verschil tussen straight en 'pure direct' . Pure direct klinkt echt opeens een stuk beter tov straight. Het geluid is een stuk helderder en ruimtelijker, in straight zijn de lage tonen meer aanwezig maar verlies je eigenlijk het ruimtelijke effect. Het valt dan echt met name op bij de wat 'lichtere' rock zoals het Radiohead's moon shaped pool.

Gezien dit grote verschil ben ik toch ook wel benieuwd hoe ze met andere versterkers klinken dus ik heb even geregeld met een goede vriend dat ik zijn cambridge audio mag lenen als hij is een weekendje weg is. Puur om te kijken wat dat effect weer zal zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@schalk84 Ik heb de Centerspeaker boven de tv. Aangezien de monden bovenin zitten bij mensen. Anders buiksprekers :-). De hoek tussen jouw oren<speaker/ monden moet zo klein mogelijk zijn. Geluid van personen rechts of links op het beeld kan je beter niet op je frontspeakers horen, dan lijkt het alsof ze playbacken. Tenzij je een heel groot scherm hebt.

Je kunt bij instellingen (Denon) ook nog het dialoogniveau aanpassen en/of centerspreiding aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 22:03
Afgelopen weekend mijn Ikon 1 Mk 2's vervangen voor een stel Opticon 5's. Dit in combinatie met een Marantz PM7000N en een Dali Sub E12f. Ik vermoed dat de Opticon 5's nog even in moeten spelen, want het valt me op hoe gruwelijk goed de Ikon mk2 serie toch eigenlijk is. Op papier gaan de Opticon's ook een stukje minder laag dan de Ikon 1's.

Over het algemeen een goede luidspreker, en tevreden. Ze zijn in mijn beleving iets minder delicaat dan de Ikon serie. De bassen vind ik nog wat te wollig. Misschien te dicht bij de muur (circa 20cm), of een idee om de reflex poorten dicht te stoppen. Heeft iemand hier ervaring mee? De sub staat strak laag afgesteld (digitaal in de PM7000N) op 40hz. Heb als test een klik aan klik uit op de sub gezet, maar dit is duidelijk een toevoeging, al staat hij erg zacht.

[ Voor 27% gewijzigd door vanWalsum op 17-11-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@vanWalsum, ik denk inderdaad dat de afstand tot de muur wat invloed zal hebben, maar misschien dat je hier ook nog wat aan hebt:
MDKlapwijk schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:04:
@basjuhh, als je een sub-woofer hebt staan, dan zijn al je andere speakers 'small'. Dat heeft niets met het formaat te maken, maar of het laag voor de sub ook naar de speakers gestuurd wordt.

Zodra je je speakers op small zet, krijg je waarschijnlijk de optie om de cross-over per speaker in te stellen; deze kan je over het algemeen op ongeveer 1.5x de minimale waarde van de frequency range van de speaker zetten:
- Zensor 7 -> 40 x 1.5 = 60 Hz
- Zensor 5 -> 43 x 1.5 = 64.5 Hz -> 60 of 70 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft
- Vokal -> 47 x 1.5 = 70.5 Hz -> 70 of 80 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft

Verder zou ik trouwens eerst handmatig alles instellen, dus alleen de afstanden tot luister positie en de cross-overs. Al die automagische shizzle is leuk, maar als je niet in een spiegelpaleis zit, zou handmatig ook al goed moeten zijn.
Audione0 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Phase op 0 en als deze niet sync loopt met je speakers, de fase omraaien
Cross-over op de sub helemaal maximaal en via de receiver aan laten sluiten op je speakers. Beetje vuistregel is dan dat je opzoek gaat in de specs hoe laag de speakers gaan en dit dan vermenigvuldigen met 1.5. Dan heb je een goede overgang om eventuele frequentie gaten op te vullen.

Dus als je speakers bijvoorbeeld op papier 45Hz gaan, x1.5 = 67.5Hz op de receiver instellen. Dit per speaker inregelen.
Maar goed, dit zijn harde cijfers, je hebt ook nog je ruimte die de boel kan versterken. Maar om te beginnen zit je vaak al redelijk goed dan.
In jou geval met de R28-F is dit 35Hz x 1.5 is dit 52.5Hz op de receiver. Ik weet niet hoeveel hertzen je per stapje in kunt regelen op de Marantz (vaak is dit per stapje van 5 of 10hz), maar als je dan 60hz instelt zit je denk ik wel goed. Voor de center precies hetzelfde doen en voor de surrounds idem.

Beetje regel is ook dat je sub ongeveer -10dB qua volume onder je fronts komen (moet niet teveel overheersen). Dit kun je met een dB meter inregelen. Die is voor een paar 10tjes te koop. en daarna na smaak verder tweaken. De 1 houdt nou eenmaal van meer bas of juist nog iets minder dan de referentie.

Correctie me if im wrong mensen, misschien praat ik wel p**p :P

• vanWalsum
MDKlapwijk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:07:
@vanWalsum, ik denk inderdaad dat de afstand tot de muur wat invloed zal hebben, maar misschien dat je hier ook nog wat aan hebt:

[...]

[...]
Thx voor je reactie en het zoeken. De PM7000N is meer een stereo versterker en kan voor de speakers niks instellen. De crossover is ook enkel voor de sub, dus hij blijft in alle gevallen het volledige frequentiebereik doorsturen naar de speakers en je kan de sub laten inhaken vanaf 40/60/80/120hz.

Ik ga wel eens wat experimenteren met de afstand tot de muur, en de locatie van de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2022
edit: bericht verplaatst

[ Voor 95% gewijzigd door Strova op 24-11-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14

sjirafje

No inspirational quotes here

Black friday advies gevraagd ;)

Ik heb een setje oberon 5 en een oberon vokal. Op de surround positie's gebruik ik nu 4 Yamaha ns-bp200 speakers. Ik wil nu 2 van de 4 yamaha's vervangen (die naast de ideale luister positie) door een setje oberon 1 of 3 maar ik twijfel heel erg tussen die 2. De reviews (https://www.likehifi.de/t...boxen-fuer-ein-halleluja/ https://www.whathifi.com/reviews/dali-oberon-3) die ik vind voor de 1 zijn net wat positiever dan voor de 3.

Muziek wordt hier met name in "all channel stereo" modus geluisterd waarbij de luisterpositie erg wisselend is waarbij ik meestal niet op de ideale luister positie zit (bij films zitten we wel op de de ideale positie). Ik denk dat de 1 wat tekort zullen komen in deze situatie, of is dat onterecht?

Van de verkoper kreeg ik te horen dat de 1 beter zouden passen bij mijn 5, maar dat de 3 een mooier/voller geluid geeft dan de 1. Het prijsverschil tussen een setje 1 en een setje 3 is op dit moment 112 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door sjirafje op 27-11-2020 15:18 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Stassen heeft idd mooie Dali aanbiedingen. Oberon 5 voor €279 stuk, is nog nooit zo goedkoop geweest in de PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@sjirafje de Oberon 1 ben ik erg tevreden over als surround. Ik luister muziek vaak op de bank waar ik tussen de 2 surrounds zit en het geluid is echt genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik had inmiddels de gok genomen en de Oberon 3 besteld. Ik hoop dat ik ze niet te donker vind klinken. En anders volgend jaar nog een setje oberon 1 bestellen :+

Het lastige aan de indeling bij mij is dat de pc achter de midden-surround speakers staat, dus dan heb ik alleen achter-surround voor me. Alle andere speakers staan dan achter me.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Ik ben opzoek naar een sub. Ik heb nu 2 Oberon 7 en daar wil ik nu nog een Oberon vokal en Sub bij kopen. De rest komt later wel. Nu zie ik dat ze bij Stassen hele leuke Black Friday deals hebben.
Is de Dali SUB E-12 F een redelijke sub? Ik vind niet echt veel reviews over deze sub.
Voor de huidige prijs kan ik hem eigenlijk niet laten lopen. Hij is nu €200 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57
loeberce schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:11:
Stassen heeft idd mooie Dali aanbiedingen. Oberon 5 voor €279 stuk, is nog nooit zo goedkoop geweest in de PW.
Juist!
Daar heb ik de Oberon Vokal en 2x Oberon on wall opgepikt vandaag _/-\o_
2 Zensor 5's had ik al, de Oberons (On Wall en Vokal) mogen mijn stokoude Blue C1000 en R1000's verangen

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldus1955
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 10:36
Ik heb een paar Dali Oberon 5 besteld met Black Friday korting.
Echter was de AV receiver die ik wou niet leverbaar (aan een normale prijs):( Denon AVR-S750H ).
Gebruik zal voor 90% TV zijn, 10% muziek (allerlei, van klassiek, kamermuziek tot metal)
TV: op dit moment een nieuwe LCD van LG, maar ergens in de loop van het komend jaar een LG C-serie.

- Is er in de prijsklasse tot 400€ iets dat equivalent of beter is?
Of leg ik beter extra bij voor Denon AVR-X2700H?

- alternatief: kan ik een hifi-versterker vinden die tijdelijk de TV & speakers kan verbinden, en daarna bijvoorbeeld kan dienen om computer te versterken? (budget 100€)
Ik vond bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.nl/AUT...-converter/dp/B07Y62G9HW/
Redelijk goedkoop, bluetooth en heeft optical in. Is dit voldoende, of is er beters aan te raden?

[ Voor 9% gewijzigd door arnoldus1955 op 28-11-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 07:22
Rich_Art schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:18:
Ik ben opzoek naar een sub. Ik heb nu 2 Oberon 7 en daar wil ik nu nog een Oberon vokal en Sub bij kopen. De rest komt later wel. Nu zie ik dat ze bij Stassen hele leuke Black Friday deals hebben.
Is de Dali SUB E-12 F een redelijke sub? Ik vind niet echt veel reviews over deze sub.
Voor de huidige prijs kan ik hem eigenlijk niet laten lopen. Hij is nu €200 goedkoper.
Het lastige van een subwoofer reviewen is dat je er niets aan hebt, omdat die in elke ruimte en op elke luisterpositie anders presteert vanwege de akoestiek.

Het euvel bij subwoofers van speakermerken is dat je vaak teveel betaald voor de naam/design, maar voor €475 (tov €679) vervalt dat probleem bij deze Dali sub. Andere merken die vaak geadviseerd worden zijn BK, SVS en Klipsch. BK is enkel bij de Engelse fabrikant zelf te bestellen en wordt op vraag gemaakt. SVS is net zo goed, maar wel wat prijziger dan BK. Gewicht en formaat zijn twee kenmerken die aardig aangeven of je te maken hebt met een degelijke subwoofer. Die zijn namelijk doorgaans groot en zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
vanWalsum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:56:
[...]

Thx voor je reactie en het zoeken. De PM7000N is meer een stereo versterker en kan voor de speakers niks instellen. De crossover is ook enkel voor de sub, dus hij blijft in alle gevallen het volledige frequentiebereik doorsturen naar de speakers en je kan de sub laten inhaken vanaf 40/60/80/120hz.

Ik ga wel eens wat experimenteren met de afstand tot de muur, en de locatie van de sub.
Heb inmiddels even een test switch gemaakt en een NAD M10 gekocht. Het karakter lijkt wel redelijk op die van de PM7000N. Nog steeds een redelijke piek hoorbaar rond de 60hz in mijn huiskamer. Heb Dirac calibratie gedaan, en dan valt de bas compleet weg. Klinkt eigenlijk heel soft, wel zonder de idiote piek en op hogere volumes klinkt de muziek nu prettiger.

Ben er nog niet uit, en hem slechts een uurtje aan het spelen gehad. De soundstage is breder, echter leeft de muziek minder dan met de PM7000N. Om eerlijk te zijn zie ik de meerwaarde van !!2000!! euro niet terug. Weet nog niet wat ik er mee wil. Het grote voordeel is dat je met de M10 de gehele curve aan kan passen en vermoed dat ik hier even goed mee aan de slag moet gaan.

Vervelend is dat mijn Logitech Harmony smart control het apparaat niet kent. Nog even bekijken hoe ik dit op ga lossen. Heb nu de afstandsbediening van de Marantz ingeleerd op de M10, ging erg makkelijk. De TV aangesloten via HDMI-ARC en cec. Volume op de tv past nu automatisch het volume op de M10 aan, werkt prima. Maar op mijn 8 jaar oude Philips 8007 gaat dit nog wat traag.

Kortom, het is een mooi ding, maar zie qua levendigheid en geluid nog niet echt de voorsprong ten opzichte van de uitstekende PM7000N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Bedankt voor de reactie.
Ik heb net de Oberon Vokal en de Sub E 12 F besteld. Scheelt aanzienlijk. Jammer dat ik een paar weken geleden nog 2 Oberons 7 heb gekocht. Had mij ook nog eens €300 gescheeld.
Maar goed ben blij met deze deal.

Nu nog kijken hoe het allemaal ingesteld moet worden want ik heb werkelijk totaal geen ervaring met deze materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2022
arnoldus1955 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:56:
Ik heb een paar Dali Oberon 5 besteld met Black Friday korting.
Echter was de AV receiver die ik wou niet leverbaar (aan een normale prijs):( Denon AVR-S750H ).
Gebruik zal voor 90% TV zijn, 10% muziek (allerlei, van klassiek, kamermuziek tot metal)
TV: op dit moment een nieuwe LCD van LG, maar ergens in de loop van het komend jaar een LG C-serie.

- Is er in de prijsklasse tot 400€ iets dat equivalent of beter is?
Of leg ik beter extra bij voor Denon AVR-X2700H?

- alternatief: kan ik een hifi-versterker vinden die tijdelijk de TV & speakers kan verbinden, en daarna bijvoorbeeld kan dienen om computer te versterken? (budget 100€)
Ik vond bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.nl/AUT...-converter/dp/B07Y62G9HW/
Redelijk goedkoop, bluetooth en heeft optical in. Is dit voldoende, of is er beters aan te raden?
ik heb hetzelfde dilemma. Kijk nu naar de denon AVR-X1600. Waar heb je de Oberon met korting gescoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldus1955
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 10:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Strova schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:23:
[...]

ik heb hetzelfde dilemma. Kijk nu naar de denon AVR-X1600. Waar heb je de Oberon met korting gescoord?
Ik zou zeker ook even naar de Oberon 7 luisteren. Als het binnen je budget past maar ook die zijn echt een heel stuk goedkoper nu bij Stassen.
Ik vind het verschil tussen de 5 en de 7 best veel. Maar ook de Oberon 5 klinkt erg mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsvn92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 18:11
Ik ben vooral ook erg benieuwd naar het verschil tussen de Oberon 7 en 9. Helaas is de 9 nog niet te luisteren, en ook geen korting bij Stassen toch wel dikke korting als je een offerte opvraagt!
De 7 vond ik inderdaad erg mooi en ga ik kopen, maar twijfel nog over de 9.

[ Voor 13% gewijzigd door nielsvn92 op 29-11-2020 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Ik vond ook erg veel verschil zitten tussen de Oberon 5 en 7. In de 7 hoorde ik meer detail en alsof je er meer bij bent (ruimtelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 08:41
Rich_Art schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:45:
Bedankt voor de reactie.
Ik heb net de Oberon Vokal en de Sub E 12 F besteld. Scheelt aanzienlijk. Jammer dat ik een paar weken geleden nog 2 Oberons 7 heb gekocht. Had mij ook nog eens €300 gescheeld.
Maar goed ben blij met deze deal.

Nu nog kijken hoe het allemaal ingesteld moet worden want ik heb werkelijk totaal geen ervaring met deze materie.
Ik kon de aanbieding van de Sub E-12F bij Stassen ook niet laten lopen :9 Heb 'm direct besteld en mij werd een levertijd van 7-10 werkdagen beloofd. Inmiddels een stuk of 7 werkdagen verder werd ik gebeld; de 'black ash' uitvoering die ik wil (past namelijk bij m'n 2x Dali ZENSOR 5 Black Ash) is niet meer leverbaar :/

Mij werd dezelfde sub in het nieuwe kleurtje, Satin Black als alternatief aangeboden. Is voor zover ik kan zien zonder de duidelijke houtnerflook, maar gezien ik 'm doorgaans toch alleen maar van de voorkant bekijk maakt dat ook niet zoveel uit. Hopelijk zaterdag a.s. binnen :9~

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
MaartehhM schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:59:
[...]

Ik kon de aanbieding van de Sub E-12F bij Stassen ook niet laten lopen :9 Heb 'm direct besteld en mij werd een levertijd van 7-10 werkdagen beloofd. Inmiddels een stuk of 7 werkdagen verder werd ik gebeld; de 'black ash' uitvoering die ik wil (past namelijk bij m'n 2x Dali ZENSOR 5 Black Ash) is niet meer leverbaar :/

Mij werd dezelfde sub in het nieuwe kleurtje, Satin Black als alternatief aangeboden. Is voor zover ik kan zien zonder de duidelijke houtnerflook, maar gezien ik 'm doorgaans toch alleen maar van de voorkant bekijk maakt dat ook niet zoveel uit. Hopelijk zaterdag a.s. binnen :9~
Grappig, hier precies hetzelfde. Of ik mijn geld terug wilde. Nou nee want voor dat geld koop ik nu geen nieuwe meer. (Zonder die korting).
Dus ook voor de Satin Black gekozen. Jammer dat hij niet de zelfde kleur is als de Oberon 7 en Vokal. Maar goed kleur is niet het belangrijkste.
Ik hoop dat ik hem goed aan de praat krijg. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Rich_Art op 09-12-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Laatst online: 06:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3jYANNKrIt-gqO0G32_iByKjlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jB33K3szX3jS5SNrvwIsqujr.jpg?f=user_large

Ik had de walnoten besteld maar ben voor de white gegaan. De nieuwe white front (ICE) heb ik erbij kunnen bestellen! Zal fantastisch staan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u-sN-4ImCo06AUOw8e6SSi-4_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWlAJgNSoAr3SdQo0DNsBVQI.jpg?f=fotoalbum_large

*edit
Misschien zit er de nieuwe grijze gril al op ... zie er ook prachtig uit! ... M'n vrouw mag kiezen welke ze het mooiste vind staan :p

Vraag qua plaatsing op de vloer. Voor een betonnen vloer (met PVC), is het nuttig om ze op de spikes te zetten om ze te "koppelen" met de vloer?
Ik vraag me af gezien het gewicht, is dit wel nodig?
Rubbers is met name noodzakelijk voor houten vloeren, dat snap ik.
De punt van een spike zou werken als een diode, de trillingen kunnen naar de vloer, maar niet van de vloer naar de sub.
Maar beton laat denk ik toch al geen resonantie door? Dus als hij lekker stabiel op z'n statief staat ... is dat niet al voldoende bij een betonnen vloer?
(scheelt gepiel met spikes:)

Qua hout zou ik goede rubbers om ze te "ontkoppelen" met de vloer denk ik wel sterk aanbevelen.

[ Voor 69% gewijzigd door Whiskey48 op 13-12-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Ik zie die grill nergens. Hoe heet dat dan? Ik wil wel een grill maar ik kan ze bij bv Stassen niet vinden.
Bestelling trouwens nog niet binnen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Rich_Art schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:42:
Ik zie die grill nergens. Hoe heet dat dan? Ik wil wel een grill maar ik kan ze bij bv Stassen niet vinden.
Bestelling trouwens nog niet binnen gehad.
Klopt, je kan ze wel vinden via Smits, maar ik heb zelf met Stassen contact opgenomen (via Whatsapp).
Ik kreeg snel ntwoord en een betaallink ... super service!

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 14-12-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Whiskey48 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:56:
[...]

Klopt, je kan ze wel vinden via Smits, maar ik heb zelf met Stassen contact opgenomen (via Whatsapp).
Ik kreeg snel ntwoord en een betaallink ... super service!
Ah thanks. Ik heb ze even een berichtje gestuurd. Ze zijn nu niet beschikbaar dus even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Ik krijg net een mail dat het onderweg is. Bezorging voor morgen. Nice. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Rich_Art schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:11:
[...]

Ah thanks. Ik heb ze even een berichtje gestuurd. Ze zijn nu niet beschikbaar dus even afwachten.
Leuk! Ik nog niet maar zal binnenkort wel komen.
Ben héél benieuwd naar de subs. Heb er een Polk HTS12 voor €220 voor geannuleerd, maar deze is denk ik véél stijlvoller, mooier en iig compacter.
Veel mooiere aanvulling op m'n set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Rich_Art schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:11:
[...]

Super. Had jij niet al de E9F wat ik ergens las?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Whiskey48 schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:07:
[...]

Super. Had jij niet al de E9F wat ik ergens las?
Nee hoor. Ik heb alleen de Oberon 7. En daar komen nu die E12F en de Vokal bij. Later zullen nog rear speakers volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Rich_Art schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:33:
[...]

Nee hoor. Ik heb alleen de Oberon 7. En daar komen nu die E12F en de Vokal bij. Later zullen nog rear speakers volgen.
Leuk, zijn ook mooie speakers.
Laat maar weten als je ze hebt ontvangen, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Whiskey48 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:03:
[...]

Leuk, zijn ook mooie speakers.
Laat maar weten als je ze hebt ontvangen, ik ben benieuwd!
Ik heb ze ontvangen. Phoe ik wist niet dat die Vokal zo groot is. Grappig.
Sub is ook top. Lekker zwaar. Doos weegt 16.5kg. Satin Black is ook helemaal prima. Jammer dat de Sub niet in de kleur van de Oberon en de Vokal beschikbaar is maar des al wel te plus een mooi setje.
Zal nog wel tot het weekend zijn voordat ik tijd heb om ze aan te sluiten.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Rich_Art schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:17:
[...]

Ik heb ze ontvangen. Phoe ik wist niet dat die Vokal zo groot is. Grappig.
Sub is ook top. Lekker zwaar. Doos weegt 16.5kg. Satin Black is ook helemaal prima. Jammer dat de Sub niet in de kleur van de Oberon en de Vokal beschikbaar is maar des al wel te plus een mooi setje.
Zal nog wel tot het weekend zijn voordat ik tijd heb om ze aan te sluiten.
Wordt vervolgd.
Die van mij komen zaterdag binnen, ben benieuwd!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Whiskey48 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:23:
[...]

Die van mij komen zaterdag binnen, ben benieuwd!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RoM3WF0EYddV1K5eLpTXCEUV0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPNbNzbJiJthnFmVfC3PiUSb.jpg?f=fotoalbum_large

... Daar staan ze dan! Erg blij mee, binnenkort even installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Ow je hebt er gelijk 2 besteld.. cool..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanWalsum
Whiskey48 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:01:
[...]

[Afbeelding]

... Daar staan ze dan! Erg blij mee, binnenkort even installeren
Super fijne sub, gaat enorm laag. Helaas is de mijne afgelopen week overleden, geen geluid meer en als je aan de volume knop draait een hels kabaal. Helaas garantie er af ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
vanWalsum schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:45:
[...]

Super fijne sub, gaat enorm laag. Helaas is de mijne afgelopen week overleden, geen geluid meer en als je aan de volume knop draait een hels kabaal. Helaas garantie er af ;).
Dat is best zuur. Hoe oud was de Sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Rich_Art schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:48:
[...]

Dat is best zuur. Hoe oud was de Sub?
3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 07:23
Dat is niet zo oud, dat moet toch wel te repareren zijn door/via de winkel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 07:22
En indien niet onder garantie, kun je ook altijd aankloppen bij een lokale reparateur. Het kan zoiets simpels als een loszittend contactje zijn. Dat hoeft echt geen honderden euro's te kosten.

Bovendien, als je daar zin in hebt, kun je ook je recht op garantie afdwingen. Die fabrieksgarantie heeft in Nederland geen waarde, hier geld namelijk het non-conformiteitsbeginsel (volgens mij wordt het zo genoemd), wat betekent dat er van een product een bepaalde gebruiksduur zonder problemen verwacht mag worden. Zo mag je van een subwoofer van €600,- wel wat meer dan 3 jaar gebruik verwachten. Overigens staat de fabrikant hier buiten, jij bent de overeenkomst aangegaan met de verkoper, die kan de kosten bij de fabrikant verhalen, of anders draait ie er zelf voor op.

De verkoper zal echter niet zomaar toegeven, maar van wat ik regelmatig lees in het shopping forum, sta je niet machteloos. Ik geloof dat je zelfs de koop nog mag ontbinden als de verkoper voet bij stuk houdt, hij dient dan het aankoopbedrag terug te betalen. Ik kan je adviseren er wat topics over te raadplegen, het komt regelmatig voorbij.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 20-12-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
Phoe. Nou wat hier boven al is gezegd. 3 jaar is geen termijn waarin je dit kunt verwachten. Ik zou bij de verkoper aankloppen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilko
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-01 10:46
Hallo,

even een vraag voor de kenners.
Ik heb sinds kort de upgrade kunnen doen van de dali blue 6006 naar 8008 en heb voor de rest de blue c1000 center speaker en r1000 rear speakers en een epic ledgend subwoofer
Dit alles op een denon avr x3500h de 8008 worden bi amped aangesloten.
Nu is mijn vraag win ik er qua geluid nog iets aan om de voor speakers aan te sluiten op een externe versterker?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M14

M14

Wilko schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:20:
Hallo,

even een vraag voor de kenners.
Ik heb sinds kort de upgrade kunnen doen van de dali blue 6006 naar 8008 en heb voor de rest de blue c1000 center speaker en r1000 rear speakers en een epic ledgend subwoofer
Dit alles op een denon avr x3500h de 8008 worden bi amped aangesloten.
Nu is mijn vraag win ik er qua geluid nog iets aan om de voor speakers aan te sluiten op een externe versterker?
Nee :).

Vermogen is het probleem niet / vormt geen beperking. Lees: Voordat je een beetje in de buurt van 50% van het elektrische vermogen van de eindtrap komt ben jij of zijn je buren het al lang zat.

Betreft vervorming: Dat is voor de versterkers van de laatste 20 jaar al zo minimaal dat het niet hoorbaar en niet onderscheidend is.

Mocht je willen gaan testen, dan bestaat de kans dat je toch verschil hoort. De reden: het is zonder meten onmogelijk om het exact even hard te zetten. En verschil in volume hoor je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:22
Ik heb de Oberon 5 speakers besteld.
Helaas een WAF probleem door 1 of andere nep haard die nu opeens voor een speaker staat :-(
Nu stonden de Magnat Zero 6 speakers eigenlijk altijd in de verdrukking. Ze staan eigenlijk ook nooit echt heel hard aan omdat het hier thuis met de buren nogal gehorig is.

De Oberon 7 zouden net kunnen passen maar dan wordt het allemaal weer erg krap.
Dus toch maar voor de Oberon 5 gekozen.
Ik hoop dat ze goed gaan bevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 21-12-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
LA-384 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:20:
En indien niet onder garantie, kun je ook altijd aankloppen bij een lokale reparateur. Het kan zoiets simpels als een loszittend contactje zijn. Dat hoeft echt geen honderden euro's te kosten.

Bovendien, als je daar zin in hebt, kun je ook je recht op garantie afdwingen. Die fabrieksgarantie heeft in Nederland geen waarde, hier geld namelijk het non-conformiteitsbeginsel (volgens mij wordt het zo genoemd), wat betekent dat er van een product een bepaalde gebruiksduur zonder problemen verwacht mag worden. Zo mag je van een subwoofer van €600,- wel wat meer dan 3 jaar gebruik verwachten. Overigens staat de fabrikant hier buiten, jij bent de overeenkomst aangegaan met de verkoper, die kan de kosten bij de fabrikant verhalen, of anders draait ie er zelf voor op.

De verkoper zal echter niet zomaar toegeven, maar van wat ik regelmatig lees in het shopping forum, sta je niet machteloos. Ik geloof dat je zelfs de koop nog mag ontbinden als de verkoper voet bij stuk houdt, hij dient dan het aankoopbedrag terug te betalen. Ik kan je adviseren er wat topics over te raadplegen, het komt regelmatig voorbij.
Thx voor de tips, ik ga eens even kijken of ik ergens nog iets voor elkaar krijg ;)
Pagina: 1 ... 24 ... 37 Laatste