Ik heb de Oberon 5 nu een weekje in huis en ze klinken er goed, met name bij films doen ze je trillen op de bank. Maar, als het op stereo muziek aan komt ben ik nog niet helemaal overtuigd. Ik heb alles aangesloten op mijn yamaha RX-V771 receiver (destijds middensegment +- 700 euro) en heb gespeeld met standaard 2 channel, straight, en pure direct. Het klinkt wel goed, maar het komt ook niet echt los. Zelf heb de speakers een keer eerder gehoord op een Cambridge Azur 740A en voor mijn gevoel ( lees: mijn herinnering) klonken ze toen lekkerder met muziek.
Wellicht heeft het eea ook nog met plaatsing te maken, ga daar nog wel even mee spelen.
Ondertussen zat ik ook te kijken of ik niet voor mijn muziek moet kijken naar een aparte stereo amp, wat ik zo lees is dat voor hifi muziek toch echt beter dan welke receiver dan ook. Alleen moet het nog wel een beetje in verhouding staan tot de prijs van de speakers. Ik had een beetje een shortlistje gemaakt en kwam tot deze, ze hebben allemaal een ht bypass mogelijkheid zodat ik hem kan aansluiten op de pre-outs van mijn receiver:
NAD C368
Arcam SA10
Audiolab 6000A
Ik heb op basis van features een lichte voorkeur voor de NAD, met name doordat er een uitbreiding bij kan voor streaming met bluos. Daarnaast hebben ze alle 3 een phono voorversterker voor mijn pick-up.
Ok, heel verhaal geworden maar het komt hier op neer.
1. Zou het toevoegen van een stereo amp voor muziek een merkbare verbetering zijn?
2. If so, heeft iemand hier toevallig dan een van de bovenstaande combinaties?
Ik luister voornamelijk naar (alt) rock en symphonische metal.
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.