Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 15:00

M14

Tr4il schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Volume is maar de helft van het verhaal. Ik heb ooit Opticon 8 bij Klubben gehoord aan een NAD AMP1, oorverdovend hard, maar het klonk natuurlijk nergens naar. Het moet wel mooi geluid blijven.
Dat is dus niet waar. Als een versterker over z'n nek gaat door het volume (lees: ingestelde versterkingsfactor), dan klinkt het inderdaad nergens naar.

Zit je onder het niveau van wat die versterker aan vermogen kan leveren, dan klinkt het exact hetzelfde als een 10kw amp die even hard staat.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-08 10:19
M14 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:55:
[...]

Dat is dus niet waar. Als een versterker over z'n nek gaat door het volume (lees: ingestelde versterkingsfactor), dan klinkt het inderdaad nergens naar.

Zit je onder het niveau van wat die versterker aan vermogen kan leveren, dan klinkt het exact hetzelfde als een 10kw amp die even hard staat.
:X
Vettigedennis schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:05:
Versterkers kunnen daadwerkelijk anders klinken ook op lage/normale volumes.

Het is de grootste onzin dat alles hetzelfde klinkt.

Misschien als je speakers van de lidl hebt ja maar zodra je een beetje kwaliteit hebt hoor je zeker verschillen tussen versterkers. Ja , ook wanneer alle equalizers uit staan.
:Y (y)

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Vettigedennis schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:05:
Versterkers kunnen daadwerkelijk anders klinken ook op lage/normale volumes.

Het is de grootste onzin dat alles hetzelfde klinkt.

Misschien als je speakers van de lidl hebt ja maar zodra je een beetje kwaliteit hebt hoor je zeker verschillen tussen versterkers. Ja , ook wanneer alle equalizers uit staan.
Onderbouw dat eens. Dan zal ik vast onderbouwen waarom ik denk dat je geen gelijk hebt.

Een luidspreker aansturen is een kwestie van spanning. Hoe hoger de peak-peak spanning (amplitude) van je audio signaal, hoe harder je luidspreker zal klinken.

Er zijn 2 beperkende factoren:
1. De voedingsspanning:
Harder proberen te versterken dan de min/max voedingsspanning kan niet. Het signaal zal dan afvlakken (clippen).

2. De maximale stroom die de versterker kan leveren:
Hoe hoger de spanning, hoe hoger de stroom die gaat lopen. Als de stroom die zou moeten lopen hoger is dan de versterker kan leveren, dan stort de voedingsspanning in. En dan wordt punt 1 weer van toepassing.

Blijf je binnen die grenzen, dan zal een specifieke luidspreker met iedere eindversterker hetzelfde klinken (vanuit gaande dat thd+n elkaar niet veel ontloopt, maar met moderne versterkers zit dat wel goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
SINAD is toch ook een ding, en daarin zit zeker nog voldoende variatie tussen verschillende apparaten. Ik weet alleen niet hoe hoorbaar dat in de praktijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi
Ik ga mijn systeem van 5.1.2 omgooien naar 2.0. Omdat ik toch wel merk dat de behoefte van films kijken flink zakt en veel bezig ben met muziek.
Daarbij ga ik een set opticon 8 kopen.
Wat is een goede stereo versterker die goed aansluit bij de opticons?

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
Die discussie kunnen we best aangaan maar niet in dit topic en niet op deze manier/toon.

[ Voor 78% gewijzigd door FeaR op 26-06-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vettigedennis schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:04:
Die discussie kunnen we best aangaan maar niet in dit topic en niet op deze manier/toon.
Das mooi.. Klubben raad iets in de 4 cijfers aan. Dus misschien komen we ergens in t midden uit :)

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 26-06-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Das mooi.. Klubben raad iets in de 4 cijfers aan. Dus misschien komen we ergens in t midden uit :)
Wat hebben ze je aangeraden?

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Ik heb voor mijn Oberon 7's nu een Audiophonics MPA-S250NC op het oog, waarschijnlijk in combinatie met een miniDSP SHD.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tr4il schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:51:
[...]

Wat hebben ze je aangeraden?
Nou ik zat net aan de lijn met klubben breda. En die zei dat ik ze gewoon op mijn marantz sr5014 bi amp kan aansluiten. En dat zou perfect zijn. Daarna kan upgraden altijd nog.
Maar hij voorzag geen problemen bij niet extreme volumes. Hij zei alleen dat de opticon 8 veel stroom nodig heeft. Daar kwam t op neer.

Verder bij klubben haarlem werd direct een nad c368 aangeraden of een denon pma1600ne. Beide iets meer dan 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan mag ik hopen dat de C 368 een beter apparaat is dan de C 658, want de prestaties van die laatste maken dat ik de miniDSP SHD op het oog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou mijn 5.1.2 orberon setup is bijna helemaal de deur uit..
Donderdag komen mijn Opticon 8 binnen :)
Wieejjj😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:25

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, waarom houd je de overige Oberons niet aan als surrounds?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:32:
@Verwijderd, waarom houd je de overige Oberons niet aan als surrounds?
Zodat ik die opticons kon betalen haha
En uiteindelijk zal ik dan de rest ook weer uitbouwen naar opticon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:51:
[...]

Zodat ik die opticons kon betalen haha
En uiteindelijk zal ik dan de rest ook weer uitbouwen naar opticon :)
Tja, dat is toch wel een goede reden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nou eigenlijk het grote voordeel van Opticons? Want alles boven 20khz kan op zich gewoon de prullenbak in en ze gaan niet lager dan Oberons. Ik heb nog geen frequentieresponsgrafieken gezien, maar daar zou het dan in moeten zitten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:44:
Wat is nou eigenlijk het grote voordeel van Opticons? Want alles boven 20khz kan op zich gewoon de prullenbak in en ze gaan niet lager dan Oberons. Ik heb nog geen frequentieresponsgrafieken gezien, maar daar zou het dan in moeten zitten neem ik aan?
Opticons zijn mooier :)

Niet happen :+

Het is een terechte vraag of de ribbon luidspreker veel toevoegd. Deze gaat tot 32khz, terwijl de Opticons zonder de ribbon luidspreker tot 26khz gaan, het zelfde als de Oberons.

Wat wel anders is, is de opbouw van de kast. Waar bij de Oberon het 1 grote klankkast is, heeft de Opticon meerdere drukkamers met meerdere basreflex pijpen.

Of dat het beter of slechter maakt laat ik in het midden, ik heb de Oberon nooit gehoord.

Whitepapers:
https://media-dali.azureedge.net/5319/oberon-whitepaper.pdf
https://media-dali.azureedge.net/1669/opticon-whitepaper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoogste crossover voor de Opticons zit op 14khz, dus voor mij is het sowieso de upgrade niet waard. Dat is namelijk waar mijn gehoor ongeveer ophoudt, vanwege littekenweefsel op mijn trommelvliezen. :P

En daarbij vind ik de witte Oberon 7's ook zeker geen doorn in het oog, toch ff happen :+

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

M14 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:16:
[...]
Opticons zijn mooier :)
Nuff said!

Daarom staan er bij ons Rubicons; WAF Opticon8 < WAF Rubicon8 (zeker in walnoot). Ow, en ze klonken ook weel weer wat prettiger, maar WAF is bij deze maten zeker net zo belangrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:44:
Groot en mooi haha.. Extra woofer.. Alleen bij de 8 dan. En groter.
Gaan het deze week horen hoe het verschil in de praktijk is.

Maar bij een verschil van 800 euro in aanschaf per speaker mag ik aannemen dat dit een heel andere beestje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom ben ik wel benieuwd naar de frequentierespons, maar die heb ik nog niet op kunnen duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:31:
Daarom ben ik wel benieuwd naar de frequentierespons, maar die heb ik nog niet op kunnen duiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4uxEd7nUTBB1oLC5-qp6IAbwfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/00jlzY8vdEuNv6ag5C9Ppfd7.jpg?f=user_large

Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6-Y7cLl7jIzmp6qzuSf1IArvPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1Jijxl3Btc75S4QATspgQTP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vettigedennis schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:45:
Welke Oberon’s had je , de 5 of de 7 ?

Heb zelf de 7 , de Opticon 8 zou een mooie upgrade zijn in de toekomst. Ben erg benieuwd welke verschillen je hoort tussen de Oberon en Opticon.
Ik had 7. En 3. Vokal. Altecos en E12F

Ben heeeeel benieuwd. In winkel klinkt t fantastisch, thuis ff afwachten. Maar kan bijna niet mis gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:44:
[...]

Ik had 7. En 3. Vokal. Altecos en E12F

Ben heeeeel benieuwd. In winkel klinkt t fantastisch, thuis ff afwachten. Maar kan bijna niet mis gaan..
Nou daar ga je geen spijt van krijgen, ik heb zelf na dacht 58 dagen de Oberon’s 7 omgeruild voor de opticon 6
Dus met de 8 zal wel zeker goedkomen..
Ondanks dat de oberon een hele mooie speaker is miste ik toch wat en niet geheel tevreden over het geluid.
Nu met de opticon op alle fronten van hoog tot laag een veel voller geluid als ik het zou moeten omschrijven.

De center en de on wall wel gehouden omdat ik ze toch wel heel gaaf vind en merendeel toch muziek luister.
Wel zelf frontjes gemaakt in de style van de oberon en op de opticon gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

motogp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:14:
[...]

Nou daar ga je geen spijt van krijgen, ik heb zelf na dacht 58 dagen de Oberon’s 7 omgeruild voor de opticon 6
Dus met de 8 zal wel zeker goedkomen..
Ondanks dat de oberon een hele mooie speaker is miste ik toch wat en niet geheel tevreden over het geluid.
Nu met de opticon op alle fronten van hoog tot laag een veel voller geluid als ik het zou moeten omschrijven.

De center en de on wall wel gehouden omdat ik ze toch wel heel gaaf vind en merendeel toch muziek luister.
Wel zelf frontjes gemaakt in de style van de oberon en op de opticon gedaan.
Heb je een foto van je zelfgemaakte frontjes?
Ik heb nooit wat negatiefs ervaren btw met de oberon setup maar ik kwam van zensor setup. Dus het werd al snel beter.

Uiteindelijk zullen de opticons ook weer uitgebreid gaan worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Heb je een foto van je zelfgemaakte frontjes?
Ik heb nooit wat negatiefs ervaren btw met de oberon setup maar ik kwam van zensor setup. Dus het werd al snel beter.

Uiteindelijk zullen de opticons ook weer uitgebreid gaan worden :)
Zeker, ik was niet zo kapot van de zwarte die er bij zaten dus maar iets in grijs gedaan van de oberon zodat ze enigszins bij elkaar paste.
Ik kwam zelf van een paar oude jamo 608 speakers, misschien wat te veel verwacht van de oberon.
Maar ben uiteindelijk wel erg blij dat het toch de opticons zijn geworden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9prOEdKE-OIJsYvxSNL2KQj_F0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhwe4dfH1B8p2uwxeKFPPmxa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMWab7kOgN1tqfey1pbX5sydRKU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8knpnByJdog9ijElYSy6Mpn1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mlw7V9MmH2JU_LivZerOlxiA34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geuexpkvGvuDUWtWK7ohTanS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfUEkQU8SMUJW99qm3igWuUrLCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4MZaUyn7atFVnFsTg1gVsPz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbBHiGnN5C7cfJd0zP1Y8GtVpSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71JECPeYBbKDxs4f4YPdQWyx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydm8jnz5UKPjEM1S_ReL6ibKISk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdXIwzOphVvqhkCnhfPrQlxm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opticon 8 binnen en aangesloten.
Bi wire op mijn marantz sr5014.
Klinkt prachtig! Maar niet extreem veel beter of mooier of dieper dan de oberon 7. Het laag is eerder een soort van andere toon dan perse dieper. Dat valt wel een beetje tegen.

Nu even door testen met wat diverse muziek en films etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Vergeet niet dat ze nog even nodig hebben om in te spelen (mits het nieuwe zijn)...

En moeten ze op ongeveer dezelfde afstand van de muur staan als de Oberons?

[ Voor 32% gewijzigd door MDKlapwijk op 02-07-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:32:
Vergeet niet dat ze nog even nodig hebben om in te spelen (mits het nieuwe zijn)...

En moeten ze op ongeveer dezelfde afstand van de muur staan als de Oberons?
Zijn showmodellen. Scheelde 500 euro.
Eerst 400 toen nog 100 eraf geluld. Maar zijn perfecte staat.
32cm staan ze van de muur op moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U85NIHKrG-U9pUiFKgetViOmBA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99ZeFwfYGHV0uIN84mkSJX33.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2020 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, je had de Oberons niet meer staan toch? Anders zou je ze echt 1:1 kunnen vergelijken, dan neem ik voor het gemak wel even aan dat de Marantz ook een A en B setup kent zoals de Denon's.

Toen ik trouwens speakers aan het uitzoeken was gebruikte ik dit lijstje met nummers voor de eerste indruk:
- Rammstein - LOS
- The Doors - Spanish Caravan
- Roy Orbison - Crying
- Clapton + BB King - Ten Long Years
- Clapton - Layla (MTV unplugged)
- Rolling Stones - Angie
- The Doors - The WASP
- Live - The Dolphin's Cry
(spotify:playlist:0lmTKFw4UVRl1CE3oM4wuO)

[ Voor 24% gewijzigd door MDKlapwijk op 02-07-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:25:
@Verwijderd, je had de Oberons niet meer staan toch? Anders zou je ze echt 1:1 kunnen vergelijken, dan neem ik voor het gemak wel even aan dat de Marantz ook een A en B setup kent zoals de Denon's.

Toen ik trouwens speakers aan het uitzoeken was gebruikte ik dit lijstje met nummers voor de eerste indruk:
- Rammstein - LOS
- The Doors - Spanish Caravan
- Roy Orbison - Crying
- Clapton + BB King - Ten Long Years
- Clapton - Layla (MTV unplugged)
- Rolling Stones - Angie
- The Doors - The WASP
- Live - The Dolphin's Cry
(spotify:playlist:0lmTKFw4UVRl1CE3oM4wuO)
Oberons zijn al weg ja. Thnx voor de tracklist.
De marantz heefteen a en b setup ja. Maar de opticons dienen bi wire aangesloten t worden.
Dus op front aansluitingen en surround back. Of haal ik nu iets door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Oberons zijn al weg ja. Thnx voor de tracklist.
De marantz heefteen a en b setup ja. Maar de opticons dienen bi wire aangesloten t worden.
Dus op front aansluitingen en surround back. Of haal ik nu iets door elkaar?
Ow, met bi-amp weet ik niet of je dan A+B setup kan gebruiken, kan zijn dat het dan om dezelfde uitgangen gaat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Single amp met bi-wire is normaal gesproken niet noodzakelijk, noch zal het je enig voordeel geven in de geluidskwaliteit.
Bi-amp kan nuttig zijn afhankelijk van de set-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdTZJHcnOkskTmYfMMrA5tCipYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0xxNCLCxoQLFkBNpbuVlkgP.jpg?f=fotoalbum_large

Nou alles staat definitief :)
Nad C368 doet zijn werk.
Het geluid klinkt helderder.. Maar niet schel wat ik bij Zensor 5 had bij hogere volumes.
De Opticon 8 geeft echt een heel gedetaileerd laag weer WAUW! En alles donderd bij inslag.. Alsof er een sub naast staat... Maar die is er niet :)
Ik ben blij nu echt te horen dat dit een flinke upgrade is na de Oberon 7. Ookal was daar verder niks mis mee.

Nu even sparen en dan de C268 erbij hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4il
Verwijderd schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:20:
[Afbeelding]

Nou alles staat definitief :)
Nad C368 doet zijn werk.
Het geluid klinkt helderder.. Maar niet schel wat ik bij Zensor 5 had bij hogere volumes.
De Opticon 8 geeft echt een heel gedetaileerd laag weer WAUW! En alles donderd bij inslag.. Alsof er een sub naast staat... Maar die is er niet :)
Ik ben blij nu echt te horen dat dit een flinke upgrade is na de Oberon 7. Ookal was daar verder niks mis mee.

Nu even sparen en dan de C268 erbij hangen.
Gefeliciteerd! Ziet er top uit!
Zo'n C268 erbij is echt een heerlijke toevoeging imo, goed voornemen!

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben ook wel wat op je verdiend natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomderanged
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-08 14:46
Beste allen,

ik zit al tijden te zoeken naar een goede opgrade voor mijn Teufel ultima 40 MK2 torens.
Nu zit ik te twijfelen over de Dali Opticon 5 of de Q acoustics 3050I.

Zijn hier mensen die metal/rock/hardrock luisteren en de dali's hier aan gewaagd hebben?

Huidige setup
Versterker: Denon AVR X1200
Speakers: Teufel ultima 40 MK2
Subwoofer: KLIPSCH: R-120SW

[ Voor 16% gewijzigd door Thomderanged op 10-07-2020 13:02 ]

PSN: Deltoidius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel en ik kan je zeggen dat de muziek er gewoon uitkomt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:11:
Ze hebben ook wel wat op je verdiend natuurlijk ;)
Doet de belastingdienst ook... Ach he haha.. En ik heb diverse mensen blij gemaakt met oberons voor weinig haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thomderanged schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:58:
Beste allen,

ik zit al tijden te zoeken naar een goede opgrade voor mijn Teufel ultima 40 MK2 torens.

Zijn hier mensen die metal/rock/hardrock luisteren en de dali's hier aan gewaagd hebben?

Huidige setup
Metal fan hier.
Voor mij prachtig geluid. Gedetaileerde bas uit opticon 8 nu is mooier dan een losse sub. Iig.. De e12f.. Die nog bij de oberon 7 wel aan t raden was..
Al had ik andere versterkers dan denon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 17:28
Beste allen,

Huidige setup
Hier ook een liefhebber van het stevigere werk en vorig jaar geluisterd naar vloerstaanders van Dali, B&W, Focal, Q accoustics en Fyne.
Na een paar uur lekker luisteren in de winkel met de Fyne F501 naar huis gegaan, geen moment spijt van.
https://www.fyneaudio.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-09 16:12
Beste allen,

Huidige setup
Ik las de reactie van @scofield en moest hieraan terug denken DjaRoel in "Advies voor downgrade" . Fyne komt voort uit oud werknemers van Tannoy en zal qua klank in het zelfde straatje zitten.

Als je aangeeft rock liefhebber te zijn zou ik ook zeker Tannoys of Fine Audio speakers overwegen. Ik heb geprobeerd te beschrijven waarom ik de Tannoys t.o.v. de Dalis beter vind voor rock muziek, al blijft smaak natuurlijk altijd persoonlijk.

De Ikon speakers zijn natuurlijk niet één op één te vergelijken met de Opticons maar qua klank en weergave techniek lijken ze wel op elkaar.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag het maar even hier omdat in het NAD forum geen responce komt.

Mijn Opticon 8 stond bi wire aangesloten op mijn marantz. Nu heb ik de Nad c368 en nad c268 gebridged opgesteld staan.
En mijn vraag was of ze dan nogsteeds bi wire aangesloten moeten staan of dat ik er weer single wire van moet maken. Met de bijgeleverde hubjes.
Of dat het uberhaubt verschil maakt?
Klubben kon niet echt een antwoord geven. En zei dat het geluidsbeeld persoonlijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe doe je bridged bi-wire met twee versterkers? Het is toch het een of het ander, of snap ik het nou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:56:
Hoe doe je bridged bi-wire met twee versterkers? Het is toch het een of het ander, of snap ik het nou niet?
Plus en min zitten samen gedraaid als 1.
Zoals je zou doen bij bi wire met 1 versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, je zal bi-amp in plaats van bi-wire bedoelen?
- Bi-wire is 2 kabels per terminal post van de versterker naar 1 speaker die hoog en laag gescheiden heeft en waarvan de plaatjes tussen terminals verwijderd zijn.
- Bi-amp is een aparte versterker voor hoog en laag naar 1 speaker die hoog en laag gescheiden heeft en waarvan de plaatjes tussen terminals verwijderd zijn.
- Bridged is 2 versterkers met elkaar gecombineerd naar 1 kanaal naar 1 speaker waarvan hoog en laag niet gescheiden zijn en waarvan de plaatjes dus wel tussen de terminals geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel helemaal niks, probeer alleen bowldave te begrijpen. :P

De C 368 heeft 2x L +/- en 2x R +/-.
De C 268 heeft 1x L +/- en 1x R +/-.
De speakers hebben 2x + en 2x -, die zijn onderling dus te koppelen.

De C 268 is te bridgen naar mono L +/- of R +/-. Kan de C 368 dat ook?

En hoe is het zwikkie nu dan aangesloten?

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:19:
@Verwijderd, je zal bi-amp in plaats van bi-wire bedoelen?
- Bi-wire is 2 kabels per terminal post van de versterker naar 1 speaker die hoog en laag gescheiden heeft en waarvan de plaatjes tussen terminals verwijderd zijn.
- Bi-amp is een aparte versterker voor hoog en laag naar 1 speaker die hoog en laag gescheiden heeft en waarvan de plaatjes tussen terminals verwijderd zijn.
- Bridged is 2 versterkers met elkaar gecombineerd naar 1 kanaal naar 1 speaker waarvan hoog en laag niet gescheiden zijn en waarvan de plaatjes dus wel tussen de terminals geplaatst zijn.
Nou ben ik helemaal in de war. Handleiding van nad geeft aan bij bridgen dat de plaatjes ertussenuit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

In dat geval zal het niet anders zijn dan een normale bi-wire configuratie, maar dan 1 set kabels op de + van de ene versterker en de andere set op de - van de andere. Ik vermoed dat je de 2 versterkers dan zelf nog met de andere + en - aan elkaar gekoppelt moeten worden, maar dat is iets wat je echt met de handleiding erbij moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:28:
[...]

Nou ben ik helemaal in de war. Handleiding van nad geeft aan bij bridgen dat de plaatjes ertussenuit moeten.
Bridged is in principe 2 versterker gekoppeld en via 1 stereo kabel naar 1 speaker, dus de plaatjes (op de speaker) die hoog en laag met elkaar koppelen moeten aanwezig zijn, anders heb je alleen hoog of laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke
Ik ga de boel bridged houden.
Maar met bridge plaatje op de speakers.
En single wired.

Kijken wat dat in praktijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MDKlapwijk Dat is een ander soort bridgen dan wat NAD bedoelt. De C 268 kan dus mono bridged geschakeld worden.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe de boel nu aangesloten is :P

Ik zou namelijk gaan voor bi-amp en bi-wire, volgens de beschrijving van MDKlapwijk.

Plaatjes er tussenuit op de speakers, de C 368 single wire naar beide speakers voor het hoog en de C 268 non-bridged single wire naar beide speakers voor het laag.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:37:
@MDKlapwijk Dat is een ander soort bridgen dan wat NAD bedoelt. De C 268 kan dus mono bridged geschakeld worden.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe de boel nu aangesloten is :P

Ik zou namelijk gaan voor bi-amp en bi-wire, volgens de beschrijving van MDKlapwijk.

Plaatjes er tussenuit op de speakers, de C 368 single wire naar beide speakers voor het hoog en de C 268 non-bridged single wire naar beide speakers voor het laag.
Oke! Single wire met plaat op de speakers.
Nads in bridge mode op deze manier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_lPsIotU-nZdcS0nRgZkOSXdYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiMefoA6lh3GBUYUMYsAo65H.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu wat muziek gespeeld en er is 0 verschil als ik het plaatje er tussen uit laat en ze (nutteloos) bi wire.

Dus laatste optie is nog bi ampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Single wire met plaatje op de speakers is inderdaad identiek aan bi-wire zonder plaat op de speakers in die set-up. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:22:
Single wire met plaatje op de speakers is inderdaad identiek aan bi-wire zonder plaat op de speakers in die set-up. :P
Oke is dat iig de wereld uit haha :)

Zal bi ampen nog een gedetailleerder geluid geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan theoretisch voordelig zijn, als je single amped de limiet van de versterker haalt. In de praktijk zullen je oren het alleen eerder opgeven, verwacht ik. En dat zelfde voordeel geldt ook voor je huidige set-up.
Maar hey, probeer het! Je hebt de gear we nu toch voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb zelf de vloerstaanders en de center ge-bi-amped staan. Ik denk zelf dat het geen kwaad kan als hoog en laag van elkaar gescheiden zijn voordat ze door de versterker gaan en je hebt dan misschien ook deels iets meer vermogen beschikbaar....

En wat @Verwijderd ook zegt, ik heb een x8500h dus de hardware is er, waarom niet gebruiken dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:42:
@Verwijderd, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb zelf de vloerstaanders en de center ge-bi-amped staan. Ik denk zelf dat het geen kwaad kan als hoog en laag van elkaar gescheiden zijn voordat ze door de versterker gaan en je hebt dan misschien ook deels iets meer vermogen beschikbaar....

En wat @Verwijderd ook zegt, ik heb een x8500h dus de hardware is er, waarom niet gebruiken dan...
Thnx mannen! Ik moet alleen nog ff een extra rca kabel scoren. Want die heb ik nodig voor bi amp. En wil ik wel dezelfde natuurlijk :)

Wat hangen er voor monsters aan die denon???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:37:
Ik denk dat het hetzelfde is, alleen word het doorverbinden van de - van de ene versterker op de + van de andere intern in de unit gedaan. (Ik vermoed als je de ongebruikte terminals gaat meten als de unit in 'bridged-mode' staat deze bijna 0 weerstand geven.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, setje Rubicon 8 en een Rubicon Vokal. De Rubicon LCR's hebben geen bi-amp mogelijkheid, dus vandaar alleen de voorkanalen... :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJCFBSxeFGR9T7X9u4r7W4s-p98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4LdYant66q8CcBbcWC7ogu7b.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door MDKlapwijk op 18-07-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:55:
@Verwijderd, setje Rubicon 8 en een Rubicon Vokal. De Rubicon LCR's hebben geen bi-amp mogelijkheid, dus vandaar alleen de voorkanalen... :D

[Afbeelding]
Mooi! Heb hem alles voorbij zien komen bedenk ik me nu :) voegt die sub nog wat toe?
Is het laag nog extreem anders bij opticon of rubicon? Omdat de woofers toch een slag kleiner zijn bij rubicon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Op zich bij muziek niet heel veel, valt pas op als je ze uit zet (ja ze zijn met z'n 2en). En voor films hoef je met 2x sb2000 dus niet meer naar de bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:11:
Op zich bij muziek niet heel veel, valt pas op als je ze uit zet (ja ze zijn met z'n 2en). En voor films hoef je met 2x sb2000 dus niet meer naar de bios...
Heb je een hele brede huiskamer of lijkt dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Heb je een hele brede huiskamer of lijkt dat zo?
5.4 x 5.4 ongeveer, je kijkt op de foto naar F3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21Yu_x-Gg5QBq39ih3cP0y_LokQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e3D9iVfRB8hTtHcorGbhWlQK.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door MDKlapwijk op 18-07-2020 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 19:49
Deze week besloten om een dali set aan te schaffen. Ik ga beginnen met 4x een oberon 7 en een oberon vokal. Voor de toekomst komt er misschien nog een keer een subwoofer bij en atmos speakers.

Nu moet ik nog een plankje maken in mijn tv kast voor de vokal, nu zit er namelijk nog een lade. Weet iemand wat de hoogte is van de oberon vokal met de rubberen voetjes? Dan kan ik het plankje zo maken dat de vokal zo hoog mogelijk in de kast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:17
@TheMystery Het staat bij de specs op de dali website
https://www.dali-speakers...kers/oberon/oberon-vokal/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheMystery schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:45:
Deze week besloten om een dali set aan te schaffen. Ik ga beginnen met 4x een oberon 7 en een oberon vokal. Voor de toekomst komt er misschien nog een keer een subwoofer bij en atmos speakers.

Nu moet ik nog een plankje maken in mijn tv kast voor de vokal, nu zit er namelijk nog een lade. Weet iemand wat de hoogte is van de oberon vokal met de rubberen voetjes? Dan kan ik het plankje zo maken dat de vokal zo hoog mogelijk in de kast ligt.
Ik heb een complete oberon set gehad!
Geweldige speakers!
Welke versterker heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Daar staat 16,1 en dat is zonder rubbertjes. Ze hebben het voor mij in de winkel nog nagemeten en speaker was eerder 16,2. Rubbertjes hadden ze er niet onder dus konden ze niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:25:
[...]

Ik heb een complete oberon set gehad!
Geweldige speakers!
Welke versterker heb je?
Heb de Denon 4700 besteld, ik heb een lg c9 tv dus wou ook een receiver met HDMI 2.1 zodat ik er een hele tijd mee vooruit kan.

[ Voor 17% gewijzigd door TheMystery op 25-07-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 06:17
TheMystery schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:26:
[...]

Daar staat 16,1 en dat is zonder rubbertjes. Ze hebben het voor mij in de winkel nog nagemeten en speaker was eerder 16,2. Rubbertjes hadden ze er niet onder dus konden ze niet meten.
Oké, dan is die info op hun website dus wellicht fout, aangezien ze het daar over de afmeting mèt voet hebben. Is er een specifieke reden om die rubber voetjes er onder te willen? De verwachting is niet dat de center speaker zal bewegen. Het gewicht en het oppervlak van de behuizing zou voldoende frictie moeten geven lijkt mij. Zie nu dat ik zelf ook van die vilten plakkers onder m'n center (geen Dali) heb geplakt, waarschijnlijk vanwege het mogelijke schuiven, of om de lak te beschermen.

Als de rubber voetjes van dali zelf zijn, zouden ze 3mm dik kunnen zijn. Dat is iig de dikte van degenen die onder m'n zensor 7's zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 25-07-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@TheMystery, doe je zelf een lol en houdt gewoon 10mm ruimte boven de center aan, je moet 'm er ook nog in kunnen tillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheMystery schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Heb de Denon 4700 besteld, ik heb een lg c9 tv dus wou ook een receiver met HDMI 2.1 zodat ik er een hele tijd mee vooruit kan.
Als je maar zorgt dat de vokal je zit positie opricht in hoogte. Ik had hem wat lager staan dus had alleen ondervoor voetjes gedaan zodat ie wat omhoog richte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
MDKlapwijk schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:43:
@TheMystery, doe je zelf een lol en houdt gewoon 10mm ruimte boven de center aan, je moet 'm er ook nog in kunnen tillen...
Kast is 48 breed en de speaker 44 dus dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Als je maar zorgt dat de vokal je zit positie opricht in hoogte. Ik had hem wat lager staan dus had alleen ondervoor voetjes gedaan zodat ie wat omhoog richte..
Goede tip ga even kijken of dit lukt, vanaf mijn zit positie zie ik wel de bovenste 16 cm van de kast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6zlPyRd52H8w02u_Vg0_dfFBDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIp4enJKsKSwsZXGNC03FNxd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09 13:11
Heeft een van jullie wel eens een Dali E-12F uit elkaar geschroefd?

Heb deze sub nu een tijdje, de eerste was DOA en had een krakende gain potmeter. Deze huidige sub heeft nu exact hetzelfde.

Ja eigenlijk hoor ik hier mee terug te gaan naar de dealer, maar een potmeter vervangen/schoonmaken is niet heel lastig. Behalve dat ik geen teardown info kan vinden over deze Sub.
Is de gain potmeter een beetje fatsoenlijk te bereiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zou eigenlijk in alle gevallen gewoon terug gaan naar de dealer. Als je zelf gaat sleutelen verlies je sowieso je garantie en dat lijkt me zonde. Het is ook weer niet het koopje van de week zo'n sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvE
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-11-2020
De Ribbon tweeters van de Ikon, maakt het uit of die horizontaal of verticaal gemonteerd zijn?

Ik heb al jaren een set Suite 2.8, toentertijd nieuw gekocht bij de Hobo. Inmiddels zijn de woofers al vervangen omdat de originelen scheurden, het klinkt nu alleen niet zo sprankelend als ik zou willen. Van de week ben ik in het bezit gekomen van een set Ikon 6. Deze klinken mooi maar de kasten zijn beschadigd. De woofers hebben dezelfde diameter, die kan ik dus overzetten. De woofers in de Suite zijn echter hoger gemonteerd, waardoor de tweeter unit van de Ikon er niet verticaal boven past. Qua breedte is er echter wel ruimte om het horizontaal te plaatsen. Zou dit gevolgen hebben voor het klankbeeld, of denken jullie dat ik dit wel kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@AlexvE, ja dat maakt uit, in de Rubicon LCR kan je ze draaien afhankelijk van hoe je ze ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Ik bezit momenteel 2x een Oberon 5.
Ik heb met mijn vriendin een huis gekocht en krijg een eigen game/tv kamer.
Ik heb dus leuk bedacht om hier een mooie setup te plaatsen en een Oberon Vokal + 2x Oberon 3 aan te schaffen.

Vraag die ik heb is alleen of jullie denken dat het zin heeft. De kamer is 300x330cm dus niet echt groot te noemen en de Oberon 5 speakers geven in mijn huidige appartement al een geweldig geluid. Ik merk alleen als ik 7.1 DTS videos op plex kijk het geluid niet zo goed eruit komt. Dat zal waarschijnlijk aan de instellingen liggen.
Heb een Denon avr-x1300w als versterker en ga oude theather gordijnen + plaffond akkoestiek platen maken om de galm wat in te perken.

Denken jullie dat 2x Oberon 3 als achter speaker of mogelijk de On wall versie als atmos speaker iets van toegevoegde waarde gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvE
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-11-2020
Daar was ik al een beetje bang voor... Ik neem aan dat dat met de spreiding van het geluid te maken heeft?

Ik wil de houder waar de tweeters in liggen liever niet verzagen. Misschien dat ik dan zelf een houder moet gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Laatst online: 07:31
Rolucious schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:25:
Denken jullie dat 2x Oberon 3 als achter speaker of mogelijk de On wall versie als atmos speaker iets van toegevoegde waarde gaan geven?
Voor zo'n kamertje zijn 3's echt lompe overkill naast een setje 5's. Ik zou eerder naar 1's of Alteco's kijken als je surround wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik zou ook eerst naar de 1's kijken en misschien zelfs naar de LCR's.

En in 3x3 zou ik de luister positie tegen de achterwand doen en de surrounds dus haaks links en rechts op de luisterpositie:
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.tymhomes.com/wp-content/uploads/2015/02/1000-SS_5-1_In-Ceiling-01.jpg?fit=1002%2C702&ssl=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Dank voor de adviezen. Zat vooral aan de 3s te denken vanwege het beperkte prijsverschil.
Heb me nu ingelezen over de alteco en ben daar erg enthousiast over.
Ik denk dat dat een mooie toevoeging zou zijn.

Ik heb overigens nog geen subwoofer. Mijn 5s die maken op dit moment al erg veel bass dat ik het eerder opmerkelijk vind, dat ik nog geen klachten van de buren heb ontvangen.
Zou een subwoofer veel waarde aan de film kwaliteit toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-09 10:54

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Denk zeker dat de achterspeakers van toegevoegde waarde zijn. Denk dat Atmos wat overkill veroorzaakt. Je akoestische plannen in combinatie met inmeten gaan een mooi resultaat opleveren. Weet ik zeker ;)

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:14
Ik heb dus leuk bedacht om hier een mooie setup te plaatsen en een Oberon Vokal + 2x Oberon 3 aan te schaffen.

Vraag die ik heb is alleen of jullie denken dat het zin heeft. De kamer is 300x330cm dus niet echt groot te noemen en de Oberon 5 speakers geven in mijn huidige appartement al een geweldig geluid. Ik merk alleen als ik 7.1 DTS videos op plex kijk het geluid niet zo goed eruit komt. Dat zal waarschijnlijk aan de instellingen liggen.
Heb een Denon avr-x1300w als versterker en ga oude theather gordijnen + plaffond akkoestiek platen maken om de galm wat in te perken.

Ik heb bijna dezelfde situatie, een dedicated kamer van 3 bij 4 meter. Eigenlijk is de ruimte een L vorm maar het home cinema gedeelte zit in die 3 bij 4.
Nu heb ik nog helemaal geen speakers en ben me aan het orienteren. Ik kwam bij Dali uit op basis van goede recensies en voor mij acceptabele kosten. Voordat ik ergens ga luisteren ben ik geintereseerd in of 2 zuilen niet too much zouden zijn voor zo'n ruimte en of ik niet beter 4 boekenkast formaat speakers kan halen. Of ga je dan een deel van het geluidsspectrum missen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:22
Lieftalig schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:05:
Denk zeker dat de achterspeakers van toegevoegde waarde zijn. Denk dat Atmos wat overkill veroorzaakt. Je akoestische plannen in combinatie met inmeten gaan een mooi resultaat opleveren. Weet ik zeker ;)
Persoonlijk denk ik dat de plafond akoestische panelen een perfecte kans bieden. Om atmos op de juiste wijze en goed weg gewerkt in het plafond te verwerken.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had zensor 1 als surrounds. Altecos.. En oberon 3. Holy moly wat gaven die oberon 3 een diep vol geluid erbij.

Alleen jou kamertje is klein. Al ben ik bang dat je oberon 5 je oberon 1 of altecos als surround een te groot contrast maakt.. Ik zou lekker oberon 3 neerknallen. Zoveel scheelt t niet qua prijs. En klubben heeft ze heel vaak in de koopjeshoek. Ik had ze ook voor 450 de set. En die zie ik vaak zat voorbij komen.

Waarom zou je iets zwakkers nemen als t bijna zelfde prijs is? Overkill... Ach...

En anders oberon 3 als fronts en dan oberon 1 als surround. Betere balans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezyscouting
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Goedemorgen! Een budget vraagje aan de medeliefhebbers.

Ik heb momenteel op mijn kamer 2 70W Pioneer speakers aan mijn Yamaha A-S501 hangen. Nadat ik mijn ouders zo'n beetje geen andere keus gegeven heb dan Dali's in de woonkamer te zetten (4×Spektor 1, 1×Spektor Vokal en een E-9F zodat we wat bas hebben), begint het bij mij ook te jeuken.

Ik zit momenteel te twijfelen of ik voor de Spektor 2's moet gaan, of toch voor een setje Oberon 1's. Op papier lijken ze echter heel erg vergelijkbaar. De Oberons heb ik wel eens gehoord, de Spektor 2 niet.

Advies nodig dus!

Ook handig om te weten: ik gebruik een (gratis gekregen) Harman Kardon sub, dus ook al is goed laag fijn, het is geen must. Kwa budget probeerde ik eerst onder de 300 te blijven, toen onder de 400, jullie kennen het wel; ik heb liever speakers waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ik ze minimaal 15 jaar zalig blijf vinden, dan die ik na 5 jaar over de balkonrand wil smijten.

Ik hoor het graag, bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skyhowler
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 18:53
Ik ken de spektors niet maar heb een maand geleden de Oberon 1, Vokal en E9-F Subwoofer gekocht en ben er zeer blij mee. Ze zijn nog niet helemaal ingespeeld maar vind ze steeds beter klinken. Ik heb geen grote huiskamer dus voor mij voldoen ze, wilde eigenlijk voor de Oberon 3 gaan maar die kwam door het formaat niet door de WAF keuring. Maar je kunt ze toch het beste gaan luisteren of thuis testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezyscouting
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Bij mij kwam de Oberon 3 daar ook niet doorheen, te groot vonden zowel moeder als vriendin.

Ik heb me vandaag ondergedompeld in geluid in de lokale demoruimte en ben toch met de Oberon 1 naar huis gegaan. Staan nu ook aangesloten en het zijn echte krachtpatsertjes, ik heb de onbeschadigde showmodellen (in walnoot, mijn favoriet) voor een leuk prijsje mee mogen nemen. Morgen komen m'n banaanstekkers en kabel-sleeving binnen, die gooi ik dan aan mijn AudioQuest X2 kabel (nog over van de home cinema).

Net tijdens het testen was ik in elk geval blij verrast, ook zonder sub.

Ik ben momenteel niet van plan om de speaker grilles te gebruiken, heeft iemand tips om die veilig op te bergen? Ik wil er lang mee doen, dus wie weet heb ik ze in de volgende opstelling(en) wel nodig. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Breezyscouting schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:03:
Ik ben momenteel niet van plan om de speaker grilles te gebruiken, heeft iemand tips om die veilig op te bergen? Ik wil er lang mee doen, dus wie weet heb ik ze in de volgende opstelling(en) wel nodig. Alvast bedankt!
Opbergen om het stofvrij te houden, of wil je het ook nog hufterproof opbergen? :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQh3iuElJgyjYtgCGe5hUPnkfwA=/288x238/filters:strip_icc():strip_exif()/m/18414/1K3Vnq2M26GoZegNDGoS8HnOh4pBrN83BwAYci1iubQnVhaKJU?f=imagemedium

En uiteraard een DIY gefabriceerde kartonnen doos er omheen doen.
Goeie vraag trouwens! Dali vraagt voor losse speaker grilles, geheel schaamteloos :F 80 euro. 7(8)7
Dali Opticon 6

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyhowler
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 18:53
Lip schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 02:43:
[...]

Goeie vraag trouwens! Dali vraagt voor losse speaker grilles, geheel schaamteloos :F 80 euro. 7(8)7
Dali Opticon 6
Ik zit ook nog over de Grille voor de E9-F Subwoofer te denken, maar vind hem zonder toch ook wel mooi. :)

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:38
Ik stel mijn vraag uit het aankoopadvies forum hier ook nog even:

Ik overweeg de Dali Fazon Mikro serie aan te schaffen. 5 stuks in totaal.
Helaas kan ik geen winkel (ja in Amsterdam, op 180km afstand) vinden die ze heeft hangen als demo. :(

Twee overwegingen:

- In plaats van de Fazon mikro vokal als center speaker, de grotere Dali Spektor Vokal aanschaffen
Is het onverstandig om de center speaker uit een andere serie te hebben dan de L, R en surround speakers?

- Bijbehorende Sub is de Dali E9-F. Deze heeft een minimale frequentie van 37Hz. In plaats van de E-9 F overweeg ik een andere sub, bijvoorbeeld de SVS PB-1000. Zou dat een goede keus zijn of voldoet de Dali sub?

de sub komt ongeveer onder de L speaker te staan, dus tegen de WC muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1kE3F9yOR_JoAQJa7YeHK9H7is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oBxSZCB4vHiHFvoXGPDUW4xi.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 20-08-2020 09:52 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 10:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

bramv82 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:29:

Helaas kan ik geen winkel (ja in Amsterdam, op 180km afstand) vinden die ze heeft hangen als demo. :(

Twee overwegingen:

- Het vervangen van de center speaker (Dali Fazon Mikro vokal) door de grotere Dali Spektor Vokal
Is het onverstandig om de center speaker uit een andere serie te hebben dan de L, R en surround speakers?

- Bijbehorende Sub is de Dali E9-F. Deze heeft een minimale frequentie van 37Hz. Ik overweeg deze te vervangen door een andere, bijvoorbeeld de SVS PB-1000. Zou dat een goede keus zijn of voldoet de Dali sub?

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik wachten met de sub tot na het vervangen van speakers om te zien of het naar tevredenheid is.

Ik zou persoonlijk de fronts en center hetzelfde houden. Minder belangrijk voor de surround speakers.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:58
bramv82 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:29:

Twee overwegingen:

- Het vervangen van de center speaker (Dali Fazon Mikro vokal) door de grotere Dali Spektor Vokal

- Bijbehorende Sub is de Dali E9-F. Deze heeft een minimale frequentie van 37Hz. Ik overweeg deze te vervangen door een andere, bijvoorbeeld de SVS PB-1000. Zou dat een goede keus zijn of voldoet de Dali sub?

[Afbeelding]
Ik kan niet overal antwoord op geven, maar toevallig zit ik ook in het traject voor een nieuwe sub, zie
vinom in "Check op nieuwe surround"
Kijk dus ook eens naar de subs van BK :)

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:38
Hann1BaL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Persoonlijk zou ik wachten met de sub tot na het vervangen van speakers om te zien of het naar tevredenheid is.

Ik zou persoonlijk de fronts en center hetzelfde houden. Minder belangrijk voor de surround speakers.
Ik beschrijf het denk ik verkeerd.. Ik moet de sub nog aanschaffen. Dus ik ga meteen voor de Dali of ik ga meteen voor een andere, zoals de SVS. :). Ik heb mn eerste post wat aangepast

Wat voor effect zou je verwachten als de center anders is dan de fronts? Dat de fronts wegvallen tegenover het geluid van de center?

[ Voor 14% gewijzigd door Blackouts op 20-08-2020 09:52 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 10:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

bramv82 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

Ik beschrijf het denk ik verkeerd.. Ik moet de sub nog aanschaffen. Dus ik ga meteen voor de Dali of ik ga meteen voor een andere, zoals de SVS. :)

Wat voor effect zou je verwachten als de center anders is dan de fronts? Dat de fronts wegvallen tegenover het geluid van de center?
Voor je Sub kan ik dan weinig advies geven. Het matcht ongeveer altijd met je luidsprekers, dus je kunt prima voor de SVS gaan. Ik kan alleen niet zeggen hoe de kwaliteit zich verhoudt.

Je tweede vraag: Wanneer geluid van richting verschuift, zeker stemmen (die natuurlijk veelal uit de center komen) dan kan het net anders klinken door characteristiek van de luidspreker. Ik denk dat het mee gaat vallen.

Wat is de overweging om juist voor een andere center te gaan?
Pagina: 1 ... 23 ... 37 Laatste