Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
leeuwtje1 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:51:
Ik zit te twijfelen tussen deze twee speakers, beide kan ik voor een nette prijs krijgen. Klopt het dat de Spektor van een duurdere range is, alleen end of life is?
Welke twee speakers :?

Maar de Spektor serie is niet eol, integendeel. Het is de instap serie, dus goedkoopste.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-08 22:43
yodeluxe schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:15:
[...]

Welke twee speakers :?

Maar de Spektor serie is niet eol, integendeel. Het is de instap serie, dus goedkoopste.
Ik had een topic aangemaakt, maar de post daarvan is blijkbaar hierin gepost. Spektor vs Zensor, waarbij ik bedoelde dat de Zensor Eol zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door leeuwtje1 op 24-02-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Zensor is EOL.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Ok, maar de kwaliteit daarvan is wel beter dan die van de Spektor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
De series bij Dali lopen als volgt: Spektor -> Oberon -> Opticon -> Rubicon -> Epicon.

Zensor is nu ruim een jaar geleden vervangen door Oberon. Dus dat plaatst Zensor één stapje boven Spektor op de Dali ladder. Als je een enigszins representatieve vergelijking wil kan je dus het beste een winkel binnen stappen en de verschillen tussen Spektor en Oberon beluisteren. Let wel, Oberon klinkt ook wel weer wat mooier dan Zensor. Dus helemaal één op één vergelijken is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@leeuwtje1 Spektor is de budget serie van Dali. Alle waar naar zijn geld.
Ik heb een bijna complete Zensor opstelling. Alleen voor FH heb ik Alteco en Subwoofer is Yamaha.

Pas nog setje Zensor 3 fronts gekocht. Prima luidsprekers tegen een redelijke prijs. Maar, net zoals bij de Zensor heeft ook de Oberon;

Geen superdiepe basweergave
Heeft behoorlijk veel vermogen nodig om echt hard te gaan
Geen voorkant met hoogglanslak of finish in echt houtfineer
Sommige duurdere modellen hebben een nog gedetailleerder geluid
volgens Hifiklubben.nl .

En dat klopt.
Daarnaast moet de houtvezel een flinke tijd gebruikt worden voor dit soepel genoeg is geworden.
Het geluid wordt dus beter naarmate je ze vaker en/of langer gebruikt.
Ook zijn ze kwetsbaar. Ga dus niet met een klopboor aan de gang in de muur waaraan je speakers hebt hangen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35

FeaR

In GoT we trust

PCan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:14:
Dat moet je wel in perspectief zien. De Oberon 3 heeft een gevoeligheid van 86 dB. Ja, dat is wat minder dan je tegenwoordig gemiddeld ziet. Het wordt alleen echt geen speaker waarbij ik kreten als "behoorlijk veel vermogen nodig om echt hard te gaan" zou plaatsen. 1 Watt door die speaker is voor de gemiddelde huiskamer al "echt hard".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
PCan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:14:
Ik heb een bijna complete Zensor opstelling. Alleen voor FH heb ik Alteco en Subwoofer is Yamaha.

Pas nog setje Zensor 3 fronts gekocht. Prima luidsprekers tegen een redelijke prijs. Maar, net zoals bij de Zensor heeft ook de Oberon;

Geen superdiepe basweergave
Geen voorkant met hoogglanslak of finish in echt houtfineer
Sommige duurdere modellen hebben een nog gedetailleerder geluid
volgens Hifiklubben.nl .

En dat klopt.
Daarnaast moet de houtvezel een flinke tijd gebruikt worden voor dit soepel genoeg is geworden.
Het geluid wordt dus beter naarmate je ze vaker en/of langer gebruikt.
Ook zijn ze kwetsbaar. Ga dus niet met een klopboor aan de gang in de muur waaraan je speakers hebt hangen!
Bedankt! Ik ben aan het kijken naar goede boxjes rond de 150-200 euro, die helder/gedetailleerd zijn, dus kwam hier op uit. Bas en "hard gaan" is iets minder van belang. En dan op zoek naar een 2e hands versterker met phono voor de platenspeler.

Maar misschien ga ik nog even bij hifi klubben luisteren, alleen kan ik daar niet die Zensor 1 halen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik zou voor t budget ook zeker eens kijken op marktplaats (is het 150 - 200 per speaker of totaal?).

Je zou dan voor 200 euro een set ikon 1 - mk1 kunnen kopen. Dan koop je echt een mooie speakerset, iets ouder, maar wel de voorganger van de opticon. Mét de bandtweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Smithkj schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:44:
Ik zou voor t budget ook zeker eens kijken op marktplaats (is het 150 - 200 per speaker of totaal?).

Je zou dan voor 200 euro een set ikon 1 - mk1 kunnen kopen. Dan koop je echt een mooie speakerset, iets ouder, maar wel de voorganger van de opticon. Mét de bandtweeter.
Bedankt voor de tip! Ik heb zojuist 2e hands een ikon setje op de kop weten te tikken, echt fantastisch geluid, precies wat ik zocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Kijk! Te gek. Ik heb m’n ikons 5 hier al een paar jaar naar tevredenheid staan :) toch een slag beter dan zensor e.d.

Veel luisterplezier!

[ Voor 3% gewijzigd door Smithkj op 02-03-2020 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa5U23VH0huvpz4mB4ha9XGF9c0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/ALu5z5Hv8IHG9aScoHtieXRV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84MIGdtv6WkmTJU0Mp4YJrC2UOc=/800x/filters:strip_icc()/f/image/LnSSByl5VaBnagiTbCc4nqEf.jpg?f=fotoalbum_large

Graag deel ik mijn voorlopige setup.

De Altecos zijn net nieuw en paar maanden terug de Oberons 7 gekocht. Als upgrade voor de Zensor 5.

Mijn Zensor Vokal word binnenkort vervangen voor een Oberon Vokal.

Achter staan nog 2 Zensor 1's die daarna weer een upgrade gaan krijgen.
En als laatst staat de sub in de wacht. Waar nu een Paradigm PS1000 staat. Een gigantische sub die goed subt :) maar echt gigantisch is.. Dus daar komt weer een Dali voor in de plaats.

Alles word op moment aangestuurd door een Pioneer VSX 930.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2020 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 07:40
Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:01:
[Afbeelding][Afbeelding]

Graag deel ik mijn voorlopige setup.

De Altecos zijn net nieuw en paar maanden terug de Oberons 7 gekocht. Als upgrade voor de Zensor 5.

Mijn Zensor Vokal word binnenkort vervangen voor een Oberon Vokal.

Achter staan nog 2 Zensor 1's die daarna weer een upgrade gaan krijgen.
En als laatst staat de sub in de wacht. Waar nu een Paradigm PS1000 staat. Een gigantische sub die goed subt :) maar echt gigantisch is.. Dus daar komt weer een Dali voor in de plaats.

Alles word op moment aangestuurd door een Pioneer VSX 930.
Leuke setup, maar is het niet mooier de kabelgootjes voor je Altecos precies langs de andere kant te laten gaan? Dan gaat de linkerkant achter het gordijn waardoor die maar een klein beetje in het zich zit, en de rechterkant langs de deurpost waardoor die ook veel minder opvalt. Die Oberons zijn inderdaad erg mooi en zijn ondanks hun formaat niet zo in-your-face qua uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekko306 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:09:
[...]

Leuke setup, maar is het niet mooier de kabelgootjes voor je Altecos precies langs de andere kant te laten gaan? Dan gaat de linkerkant achter het gordijn waardoor die maar een klein beetje in het zich zit, en de rechterkant langs de deurpost waardoor die ook veel minder opvalt. Die Oberons zijn inderdaad erg mooi en zijn ondanks hun formaat niet zo in-your-face qua uitstraling.
Was wel de bedoeling.
Zoals je nu wel kan zien zit er links een thermostaat kastje en rechts achter de oberon zitten licht knopjes.
De oberons wilde ik zelfde afstand vanaf t midden. En links moest sub ertussen die vrij breed is.
Plus ik wilde de altecos recht boven de oberons. Dus dit wer de enige optie.

Links had ik achter gordijn kunnen doen maar had liever symmetrisch aanzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:32
Ik zit mijn opties voor surround te bekijken.

Wil een 5.0 opstelling.

Heb nu zensor 7 en zensor vokal en dacht aan zensor 1 als surrounds.

Deze staan dan, gericht op de luisterpositie, op een stand, aan weerskanten van de bank, welke tegen de muur staat.

Maar nu kreeg ik ook een tip voor altecos, maar als ik die boven de bank hoog op de muur en bijna tegen het plafond hang hebben ze, dan nog wel nut als backsurrounds?

[ Voor 6% gewijzigd door Capirex65 op 06-03-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Capirex65 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:05:

Wil een 5.0 opstelling.

Deze staan dan, gericht op de luisterpositie, op een stand, aan weerskanten van de bank, welke tegen de muur staat.

Maar nu kreeg ik ook een tip voor altecos, maar als ik die boven de bank hoog op de muur en bijna tegen het plafond hang hebben ze, dan nog wel nut als backsurrounds?
Ik heb Zensor 7 als fronts, Zensor Vokal als center, en sinds kort daaraan Zensor Pico toegevoegd als rears. Die rears hangen bij mij ook bijna tegen het plafond. Maar wat een verschil is dat in beleving, echt super. Ja, het geluid komt enigszins van boven, maar dat merk ik eigenlijk nauwelijks in de praktijk. Het totaalbeeld van het geluid daarentegen is heerlijk. In sci-fi vliegen de ruimteschepen om me heen, in actiefilms hoor ik de kogels langsvliegen. Mijn ervaring is dus dat het niet veel uitmaakt of je ze hoog hangt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capirex65 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:05:

Wil een 5.0 opstelling.

Ja altecos hebben de speciale functie dat ze nogeens extra naar beneden afvuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzuYkpWTJBp7aZriKWNn5J-9m_c=/f/image/KDMevQcWEAvZQ1Kie4gioVya.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:30
@Verwijderd @Wekko306

Ikzelf heb de kabelgoten langs het plafond en de muur weg gewerkt. Waardoor ze veel minder zichtbaar zijn. Mijner mening mooier, strakker afgewerkt.

Pica’s :+
Afbeeldingslocatie: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=170146.0;attach=276065

Afbeeldingslocatie: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=170146.0;attach=275967
Tevens de achterzijde 8)
Afbeeldingslocatie: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=170146.0;attach=276071

[ Voor 95% gewijzigd door TheKerremenke op 08-03-2020 19:41 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 07:40
TheKerremenke schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:23:
@Verwijderd @Wekko306

Ikzelf heb de kabelgoten langs het plafond en de muur weg gewerkt. Waardoor ze veel minder zichtbaar zijn. Mijner mening mooier, strakker afgewerkt.

Pica’s :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tevens de achterzijde 8)
[Afbeelding]
Ziet er strak uit zo subtiel in de hoek van je wand / plafond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 16:24
@TheKerremenke mooi setup hoor.

Even nieuwschierig, die kast waar je platenspeler opstaat lijkt mij een Kallax.. (correct me if I am wrong)

Ligt er een glasplaat oid op de bovenkant omdat die zo lijkt te glanzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
@Ljsvv merci. Het is inderdaad een Kallax kast. Hoogglans wit, dus geen glasplaat erop. Wel zelf andere pootjes eronder gemonteerd. Maar dat zie je niet echt op de foto. Kan ik eventueel wel andere betere foto’s van maken.

@Wekko306 merci. Was ook juist de bedoeling. Het was of kabelgoten zo onopvallend mogelijk of sleuven in de muur frezen. Maar dat is meer iets voor in de toekomst als ik ooit verhuis.

[ Voor 29% gewijzigd door TheKerremenke op 09-03-2020 09:07 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelle vraag.
Mijn oberon 7 staan aangesloten aan mijn sub. En de sub zit in de linker en rechter front kanalen.

De subwoofer cutoff frequentie kan van 50 tot met 150 hz.

Als ik deze instel. Neemt de sub het laag dan over. Of word er OOK laag naar de oberons gestuurd?

Het frequentie bereik van de oberons begint bij 36. Dus wat zou dan theoretisch de beste stand zijn op de sub? Sinds die niet lager dan 50 kan..

Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:11:
Snelle vraag.
Mijn oberon 7 staan aangesloten aan mijn sub. En de sub zit in de linker en rechter front kanalen.

De subwoofer cutoff frequentie kan van 50 tot met 150 hz.

Als ik deze instel. Neemt de sub het laag dan over. Of word er OOK laag naar de oberons gestuurd?

Het frequentie bereik van de oberons begint bij 36. Dus wat zou dan theoretisch de beste stand zijn op de sub? Sinds die niet lager dan 50 kan..

Thnx
Ligt er aan hoe jij de speakers hebt ingesteld. Als je een sub wilt gebruiken en ervoor zorgen dat vanaf een bepaalde frequentie alleen de sub het laag weergeeft dan moet je alle speakers op small instellen, de crossover op de sub geheel open draaien en de crossover in de receiver regelen. Stel je zet die op 50hz, dan gaat de sub vanaf 50hz het signaal overnemen van je oberons.

De oberons gaan 36hz niet echt lekker hoorbaar weergeven. Ik zou de crossover eerder op 60hz zetten voor je fronts.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 00:35

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:11:
Volgens mij is het laag overnemen met deze manier van aansluiten. "Deze manier" als in de speakers doorlussen na de subwoofer. Je hebt ook systemen waar je de subwoofer en de speakers beide op de speaker terminals van de receiver aan sluit, dan is het "OOK". Die manier kan je natuurlijk ook gebruiken, je hoeft niet perse door te lussen.

Maar vanwaar niet Low Level aansluiten?
Hulleman schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:49:
[...]
Ligt er aan hoe jij de speakers hebt ingesteld. Als je een sub wilt gebruiken en ervoor zorgen dat vanaf een bepaalde frequentie alleen de sub het laag weergeeft dan moet je alle speakers op small instellen, de crossover op de sub geheel open draaien en de crossover in de receiver regelen.
Dat is met Low Level. Zoals ik het lees is de subwoofer High Level aangesloten, dan doen je alles op LARGE te zetten en subwoofer op "NO". Vraag is natuurlijk wel waarom je voor High Level zou gaan als de receiver een Subwoofer Pre-Out heeft en de subwoofer Low Level ingang(en).

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 11-03-2020 16:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:12:
[...]

Volgens mij is het laag overnemen met deze manier van aansluiten. "Deze manier" als in de speakers doorlussen na de subwoofer. Je hebt ook systemen waar je de subwoofer en de speakers beide op de speaker terminals van de receiver aan sluit, dan is het "OOK". Die manier kan je natuurlijk ook gebruiken, je hoeft niet perse door te lussen.

Maar vanwaar niet Low Level aansluiten?

[...]

Dat is met Low Level. Zoals ik het lees is de subwoofer High Level aangesloten, dan doen je alles op LARGE te zetten en subwoofer op "NO". Vraag is natuurlijk wel waarom je voor High Level zou gaan als de receiver een Subwoofer Pre-Out heeft en de subwoofer Low Level ingang(en).
De aansluiting waar de tulp ingaat. Low level en voor de lfe die werken niet op de sub. Hij is vrij oud. Ik moet de kabels er flink induwen en dan vasthouden wil het werken. Dus ik denk dat die ingangen overleden zijn.
Vandaar het doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Laatst online: 25-08 21:16
TheKerremenke schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:23:
@Verwijderd @Wekko306

Welke kabelgoten heb je hiervoor gebruikt? Ik ben ook op zoek naar hetzelfde type. Dus in een driehoek vorm waardoor je die mooi in de hoek van je muur kan plaatsen. Als je die dan ook nog kan overschilderen worden ze bijna onzichtbaar..

Maar veel mogelijkheden van dergelijke kabelgoten heb ik nog niet gevonden. Hier heb ik een voorbeeld van zo'n goot maar verder heb ik er nog niet zoveel gevonden van dit type...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
Sphinkx schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:48:
[...]

Welke kabelgoten heb je hiervoor gebruikt? Ik ben ook op zoek naar hetzelfde type. Dus in een driehoek vorm waardoor je die mooi in de hoek van je muur kan plaatsen. Als je die dan ook nog kan overschilderen worden ze bijna onzichtbaar..

Maar veel mogelijkheden van dergelijke kabelgoten heb ik nog niet gevonden. Hier heb ik een voorbeeld van zo'n goot maar verder heb ik er nog niet zoveel gevonden van dit type...
Hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...-wit/8769144/artikel.html

Hij is er ook in houtlook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
In mijn geval heb ik gewoon de rechthoekige variant gebruikt waar net 2x 2,5mm luidsprekerkabel in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
Vraagje aan de kenners.

Ik heb een NAD C388 stereo versterker, waar ik voorheen Canton chrono 507 dc luidsprekers aan had.

Als ik de versterker op 20db zetten was dit gewoon hard!

Ik heb nu net nieuwe Dali opticon 8 luidsprekers gekocht, en om dit zelfde volume te bereiken moet ik mijn versterker zeker 6 db harder zetten.

En dit terwijl de Dali, s veel groter en zwaarder zijn.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Ik had zelf namelijk verwacht dat juist met de nieuwe dali, s ik het volume juist minder hard zou moeten zetten om hetzelfde volume te bereiken dan mijn 14 jaar oude 2e hands Canton speakers.

Vind het toch een beetje vreemd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:32
Ik heb deze week mijn Oberon 7s en Oberon Center ontvangen.

In totaal heb ik nu een 5.0 setup, met twee oude impulse vloerstaanders als rears.

Werkt allemaal heel goed. Set-up heeft ook meer dan genoeg bas voor mijn appartement, ik moest echt de bijgeleverde spikes onder de speakers bevestigen anders stonden de glazen in de keukenkast te rammelen (L-vormige ruimte, waarbij de onderkant van de L de keuken is).

Sowieso merk ik nu dat bijvoorbeeld radio enorm bassig gemixt is, gecombineerd met dynamic EQ werd dat al helemaal teveel bas voor mij smaak.

Dus als tip voor andere mensen met een Denon versterker en de Oberons heb ik om Dynamic EQ uit te zetten voor de HEOS source en daar dan de bas nog wat terug te schroeven. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Verder ben ik extreem tevreden. Mijn vriendin vond de speakers wat groot, todat zij het geluid hoorde. Nu zijn ze toch wel mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Ik mag me hier nu eindelijk ook melden :Y Paar weken geleden een paar Opticon 6 speakers voor een klein prijsje kunnen overnemen. Wat een verschil met de speakers die ik had, bijna 20 jaar oude Infinity Reference 51 MK2. Helaas is het niet mogelijk om de speakers op de meest ideale manier neer te zetten, ze staan nu zo'n beetje in de hoeken van de kamer weggestopt.

Nu kan ik op mijn gemak gaan rondkijken om de andere speakers te vervangen. Er staat nu een 5.1 opstelling (nog 2 dezelfde Infinity's achter en een Infinity Kappa Video als center) aangesloten op een Yamaha RX-A2060. Die speakers ga ik tzt zoveel mogelijk voor Opticons vervangen, zodra het budget het toelaat tenminste (alleen de center is nieuw al duurder dan ik voor dat paar speakers heb betaald)
Smok3yNL schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:13:

Ik heb een NAD C388 stereo versterker, waar ik voorheen Canton chrono 507 dc luidsprekers aan had.

Als ik de versterker op 20db zetten was dit gewoon hard!

Ik heb nu net nieuwe Dali opticon 8 luidsprekers gekocht, en om dit zelfde volume te bereiken moet ik mijn versterker zeker 6 db harder zetten.

En dit terwijl de Dali, s veel groter en zwaarder zijn.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Ik had zelf namelijk verwacht dat juist met de nieuwe dali, s ik het volume juist minder hard zou moeten zetten om hetzelfde volume te bereiken dan mijn 14 jaar oude 2e hands Canton speakers.

Vind het toch een beetje vreemd...
Voor zover ik zie, is de gevoeligheid van de Canton's ongeveer gelijk als de Dali's (87,5 tegen 88Db). Alleen zijn de Canton's 8 ohm en Dali Opticon is 4 ohm. Heb je de versterker wel op de juiste impedantie gezet?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:08

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben op zoek naar een goede setup. Budget is zo'n 3k (incl receiver), maar tijdens mijn zoektocht kwam ik erachter dat het niet zo heel duur hoeft te zijn, volgens mij.
Nu kwam ik de Zensor's 7 tegen voor 269,- per stuk, de Oberon 7 kost 499,- per stuk. Dat is best een verschil. Daarom mijn vraag: is het verschil merkbaar? Of kan ik prima uit de voeten met de Zensor's? Uit reviews begrijp ik dat het voornaamste verschil zit in Soft Magnetic Compound.

En om de mijn zoektocht compleet te maken:
Hoe weerhoudt de Zensor 7 zich tegenover de Oberon 7 en de Opticon 6? Moet ik dan denken (op schaal van 0-10) aan 3-5-10? Of is het meer 7-8-10?

Ik vind het prettig om naar goede muziek te luisteren, maar ben nou ook geen audiofiel .

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2020 01:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Sport_Life, de Oberons zijn in de markt gezet als 'opvolgers' van de Zenzors. Ze bevatten dan ook vernieuwd 'inzicht' en technologie vanuit oudere hogere series, welke nu goedkoper geproduceerd kan worden. Dit was ook zo met mijn Rubicons, waar techniek uit de Epicons in is voortgevloeid...

Mij is verteld dat de Oberons wel degelijk anders en meer richting hogere series klinken, maar dat maakt de Zensor zeker geen slechte keus, zeker nu de prijzen zover uiteen liggen. Maar ga eens bij een Klubben, Hobo o.i.d. langs om te luisteren naar de speakers die je op het oog hebt i.c.m. een versterker van het merk dat je zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:53
Heeft er iemand ervaring met Fazon mikro's? Ik zit er over na te denken deze in te zetten als rear speakers, als uitbreiding van mijn huidige set (2x Zensor 3 & Zensor vokal).
Mijn bank staat tegen de muur en in een hoek, dus de ruimte voor speakers achter is enigzins beperkt, vandaar dat ik mijn oog op de Fazon mikro's heb laten vallen

Excuses voor de slechte paint skills :+ , dit is de layout van mijn woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-LKKRKfzMU7iKjPggfSlGPVHeQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pqd93HuKKG8U5uozRKmry3yy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roalt
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 17:56
Isengrim schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:45:
Heeft er iemand ervaring met Fazon mikro's? Ik zit er over na te denken deze in te zetten als rear speakers, als uitbreiding van mijn huidige set (2x Zensor 3 & Zensor vokal).
Mijn bank staat tegen de muur en in een hoek, dus de ruimte voor speakers achter is enigzins beperkt, vandaar dat ik mijn oog op de Fazon mikro's heb laten vallen

Excudes voor de slechte paint skills :+ , dit is de layout van mijn woonkamer
[Afbeelding]
Ik heb een 5.0 opstelling (nog geen subwoofer) met twee Dali Fazon mikro's als surround speakers. De kwaliteit is prima en zuiver geluid, zoals gewend van de Dali's. Ik vind het prima voldoen voor een surroundervaring bij films, etc. Verwacht geen wonderen zoals vliegende helicopter achter je, maar voor prijs/kwaliteit krijg je er een mooie surroundervaring voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Ik was op zoek naar een soundbar voor bij de televisie en toen werd ik gewezen op 2 center speakers welke in een kast waren weggewerkt. Het betrof 2 opticon vokals in combinatie met de bluesound versterker. Het klonk bijzonder goed. Ik had zelf niet bedacht om 2 center speakers als stereosysteem te gebruiken. Nu overweeg ik sterk om dit te gaan doen met 2 goedkopere oberon vokals.

Heeft iemand hier ervaring met 2 center speakers als stereo opstelling? Hoe is dat qua stereo beeld en ruimtelijkheid?

Ook ben ik van plan dit uit te gaan breiden met de bluesound subwoofer en 2 bluesound flex rear speakers zodat het een 4.1 set wordt.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:37
Isengrim schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:45:

Excuses voor de slechte paint skills :+ , dit is de layout van mijn woonkamer
[Afbeelding]
Ik heb zelf de Fazon mikro Vokal ( zijn technisch hetzelfde al de fazon mikro alleen zijn ze niet staand maar liggend) ook als surround speaker achter. Ze klinken heel mooi en zijn zeer zeker aanwezig voor het surround effect bij films en gamen.
De fazon mikro worden bij mij gebruikt in combinatie met 2 spektor 6, sub Dali sube9f, center Dali spektor vokal ,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gisteren de Dali Oberon's opgehaald en wow wat een geluid!
Ze staan in een redelijk grote woonkamer /keuken maar alles wordt goed gevuld :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isengrim
  • Laatst online: 07:53
@roalt @edebee Dank voor jullie ervaringen. Gister was ik voornemens om ook een setje mikro's te halen. Uiteindelijk ben ik thuis gekomen met een setje Alteco's :+ die ik aan de muur tegen het plafond heb geplaatst. Eerste ervaringen zijn positief, zeker een toegevoegde ervaring bij het kijken van films.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gister mijn sub dali e-12 binnen.
Dik beschadigd.
Was uit koopjes hoek bij klubben. Met een 100 euro korting. Webshop retour wegens verkeerde kleur.

Even gebeld met klubben Almere..
Schade door de bezorgdienst kwam eruit
En ik mag hem morgen naar Haarlem verstiging brengen en krijg er een nieuwe voor terug... 😁

Mooie service iig!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOgPumGquYPc2t_XznqyDhEuSws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zJJ5IzBS3dw6dBgrVugg57D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-09 18:17

..Christiaan..

..zwll..

Heeft er iemand ervaring met de Dali Spektor serie? De ruimte tussen tv en kast biedt mij slechts 16 cm om een center neer te zetten. Liefst had ik de Oberon Vokal maar die is veel te hoog. De Spektor Vokal is 15,2 cm en zou dus prima passen onder mijn tv. Als ik die combineer met de rest van die lijn kan dat toch prima? De Spektor 1 en 2 is niet veel verschillend wat ik zo lees. Als ik er daar 4 van doe en afsluit met een sub (SUB C-8 D)....

Op het gebied van center speakers die niet zo hoog zijn is er (enigszins begrijpelijk) niet heel veel keus. De Dali Fazon Mikro lijkt mij (ik moet nog ff loeren bij hifi klubben) weer teveel van het goede en te miniatuur achtig onder mijn 55" tv. Ik ga bij Klubben wel beide sets even beluisteren.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Wie heeft er ervaring met de Subs van Dali? Ik wil op termijn een keer een sub erbij plaatsen als aanvulling op mijn Rubicons, maar de top en subtop is me een beetje te gortig met 2000€ en 2500€ ,zoals de M-10D die gepositioneerd wordt tov de Rubicon lijn. Hoe klinken die E-12 of K-14 woofers? Ik weet echt niet wat ik moet verwachten.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

page404 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:10:
Wie heeft er ervaring met de Subs van Dali? Ik wil op termijn een keer een sub erbij plaatsen als aanvulling op mijn Rubicons, maar de top en subtop is me een beetje te gortig met 2000€ en 2500€ ,zoals de M-10D die gepositioneerd wordt tov de Rubicon lijn. Hoe klinken die E-12 of K-14 woofers? Ik weet echt niet wat ik moet verwachten.
Ik heb van Klubben de volgende subs bij mijn Rubicon 8's + Vokal + LCR's gehad om te testen:
- Dali SUB P-10 DSS
- Dali SUB M-10 D
- B&W DB3D

Heb in eerste instantie de DB3D aangeschaft, maar na de aanschaf van een nieuwe bank, is deze vervangen door 2 stuks SVS SB-2000:
- MDKlapwijk in "Het Grote Subwoofer Topic"
- MDKlapwijk in "Het Grote Subwoofer Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat waren dan je ervaringen met de Dali subwoofers? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, minder dan de B&W dus... :+

Ik vond de Dali's een beetje rommelig/dreunen, de DB3D leek mij veel preciezer/feller. De Dali's waren me ook te veel aanwezig/hoorbaar, terwijl de B&W pas opviel als je 'm uit zette.

De setup met 2 SB-2000's is van een andere categorie, je kan een setup met 1 sub niet echt vergelijken met een met 2. Met de aanschaf van 2 SB-2000's (+ een MiniDSP) en de verkoop van de DB3D hield ik wel geld over; de SVS subs zonder DSP zijn gewoon heel veel waar voor je geld...

Nog wat meer self-quoting:
- MDKlapwijk in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"

[ Voor 28% gewijzigd door MDKlapwijk op 13-05-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

page404 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:10:
Ik heb net een e-12 aangeschaft bij een volledige oberon opstelling. Kamer is 5 bij 8 meter! Dus flink groot. En met regelmaat is de sub echt wel teveel haha merk ik nu al na een paar films.
Ik heb jbl, bose, paradigm en andere dali subs gehad. Maar dit is echt de beste tot nu toe.

Dus ik durf hem zeker aan te raden.

Bij test in winkel heb ik ook de e-9 gehoord. En voor een kleinere kamer voldoet die ook 100%. De c-8 had echt een ander geluid. Wat me minder beviel.
E-9 kost 519
E-12 kost 679

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb net een e-12 aangeschaft bij een volledige oberon opstelling. Kamer is 5 bij 8 meter! Dus flink groot. En met regelmaat is de sub echt wel teveel haha merk ik nu al na een paar films.
En dat is dan met het volume van de sub op minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYkOfOoL
  • Laatst online: 02-03 16:57
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Ik heb sinds 2 weken ook een Dali setup met E-12 erin. Het is een krachtig ding dat klopt maar ik heb hem dmv audssey op minimun staan en in de receiver op -6.5 db ik vind dat hij niet overdreven aanwezig is, maar juist in balans met mijn Oberon 7 en 1's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 20:24
Mijn kamer is iets kleiner als die van @Verwijderd en ook hier een E-12 staan i.c.m. Zensor 7 en 1 (center is ander merk i.v.m. de afmetingen).
Via de audssey heb ik de sub op bijna het minimale moeten zetten en de sub wordt 9 van de 10 keer uit zichzelf uit gezet omdat die niet nodig is. Als die wel nodig is, is die ook niet overdreven aanwezig en daarmee dus ook niet storend.
Heb er dan niet mega verstand van, maar moet zeggen dat ik het wel een fijne opstelling vind en de sub hoort hier gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Staat amper open ja. Klein tikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

Hier een relatief kleine kamer van 3 x 6 meter. Dus een grote sub lijkt me al niet nodig. Ik heb wel een indruk waar ik op moet letten. En het is duidelijk dat ik ook een keer moet gaan luisteren, want misschien moet ik niet teveel focussen op Dali alleen. Dank @MDKlapwijk @Verwijderd @Tijntjuh.eu @PsYkOfOoL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

page404 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:09:
Hier een relatief kleine kamer van 3 x 6 meter. Dus een grote sub lijkt me al niet nodig. Ik heb wel een indruk waar ik op moet letten. En het is duidelijk dat ik ook een keer moet gaan luisteren, want misschien moet ik niet teveel focussen op Dali alleen. Dank @MDKlapwijk @Verwijderd @Tijntjuh.eu @PsYkOfOoL
Ik weet nu na een kleine week dat de e-12 zeer heftig is :) heel dik. Maar het volume gaat niet verder dan 40% open.
Dus ik zou zeggen ga lekker voor een E-9!!!
519 euri voor een e9
676 euri voor een e12

Overigens heb ik bij klubben een prima demo gehad. Ze namen echt de tijd en ik heb 4 subs gehoord. Zelfs op 2 verschillende versterkers. Dus is nette demo. Zeker aan t raden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@page404, dan zou ik eens naar de SVS SB-1000 kijken, dat is ook een 12", maar dan in een ietwat kleiner huis en een minder zware amp. En met 549,- bij mediaelectronics is ie niet zo gek duur ook.

Heb hier zelf nog een Dali E9-F bij m'n Zensor 1's staan, van toen mijn woonkamer vergelijkbaar met die van jou was, maar ik betwijfel of die je meer brengt samen met de Rubicons. Zelf zou ik de gesloten 12" van SVS boven de open 9" van Dali verkiezen...

P.S. Ik dacht dat er een aantal zaken in Nederland waren die een SVS naar je thuis sturen, zodat je in je eigen setup kan testen. Misschien dat dat bij Apollo was?

P.S.2. Welke Rubicons heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

@MDKlapwijk ik heb de Rubicon 2 als front en de Rubicon Vokal als center. Misschien was het achteraf beter geweest als ik Rubicon vloerstaanders genomen had. Maar ja, die zijn ook een stuk duurder en groter.
Die SVS zit wel in de prijsklasse waar ik aan zit te denken maar heel mooi vind ik ze niet ;) wellicht dat hij onder een kleedje in de hoek kan staan, dan maakt het niet zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@page404, vandaar dat er bij mij ook een kastjes omheen staan. Je zou in de Rubicon klasse toch wel verwachten dat ze een sub zouden bouwen met het zelfde uiterlijk/fineer/etc. als de speakers, maar nee....

Nog een keer de plaatjes van hoe het bij mij staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4LdYant66q8CcBbcWC7ogu7b/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cGcTyidgxyuQi5V638BHEc50/full.jpg

Tja als je de Rubicon 2 hebt staan, dan zou een e9-f misschien ook nog wel wat toe kunnen voegen; bij de 8's igg niet...

[ Voor 45% gewijzigd door MDKlapwijk op 18-05-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9dWXzyoAn_RQKii6KJ96qatIZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfZaacIOw3hlmwAnVJDyOKf7.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine update van de voorkant.
Inclusief nu de E-12 en de nieuwe Marantz SR5014!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:01
Iets zit me te irriteren en ben benieuwd of jullie hier bij kunnen helpen.
heb een Dali 5.1 opstelling (Zensor serie 2x de 7 van voor, 2x de 5 van achteren en de Zensor center speaker aangevuld met de e9 sub.)

Dit zit aangesloten op een Sony STR DN-1080 welke is verbonden met een Sony AG9 OLED TV via een 2.1 HDMI kabel van Belkin.

Als ik netflix kijk valt me op dat de center redelijk zacht klink en regelmatig erg schel. Heb de center al met 2,5db opgeschroefd, maar het geluid wat er uit komt kan me niet echt bekoren. Het is niet super slecht, maar verre van goed te noemen. De stemmen klinken hoog/schel en soms lijkt volume ook wat te schommelen.

Is dit Neflix eigen of gaat er toch ergens iets niet helemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basjuhh schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:15:
Iets zit me te irriteren en ben benieuwd of jullie hier bij kunnen helpen.
heb een Dali 5.1 opstelling (Zensor serie 2x de 7 van voor, 2x de 5 van achteren en de Zensor center speaker aangevuld met de e9 sub.)

Dit zit aangesloten op een Sony STR DN-1080 welke is verbonden met een Sony AG9 OLED TV via een 2.1 HDMI kabel van Belkin.

Als ik netflix kijk valt me op dat de center redelijk zacht klink en regelmatig erg schel. Heb de center al met 2,5db opgeschroefd, maar het geluid wat er uit komt kan me niet echt bekoren. Het is niet super slecht, maar verre van goed te noemen. De stemmen klinken hoog/schel en soms lijkt volume ook wat te schommelen.

Is dit Neflix eigen of gaat er toch ergens iets niet helemaal goed?
Ik heb hier ook veel ellende gehad.
Met een pioneer versterker. Waar 1 functie op zat die stemmen versterkte. Maar ook de rest. Waarbij je echt niks kon kijken met duidelijk stemmen bij laag volume.
Zeker wel gemerkt dat t bij sommige films beter of slechter is. Er zit zeker verschil in bij netflix per film.

Zorg iig dat de netflix film op 5.1 uitzend en niet original English 2.1. Dan verdwijnen stemmen helemaal.

Nu heb ik onlangs een marantz aangeschaft en bij bijna elke setting heb ik duidelijke stemmen.

En er zit een goede functie op om harde en zachte geluiden t balanceren. Inc stemgeluid. Das heel fijn.

Hoe is het met je stemmen vanaf een andere afspeler? Met blu ray via playstation 4 heb ik zo goed als altijd goed geluid gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Laatst online: 09:27
Ik ben gisteren even gaan luisteren naar wat dali speakers, heb de oberon 5, 7 en 1, 3 beluisterd + de opticon 5 en 6.
Persoonlijk vond ik de oberon beter, maar het was minimaal. gezien het prijs verschil is de oberon het interessantst voor mij.

Nu zou ik de oberon 7 willen als front speakers en minimaal de oberon 3 als surround speaker.
alleen als je de oberon 3 aanschaft + stand is het prijsverschil 80 euro naar de oberon 5.
De oberon 5 is vrij laag 80 cm en mijn bank is 90 cm hoog dus dan zou de tweeter van de oberon 3 (95cm hoog met stand) of de oberon 7 (101cm) beter zijn.

Ik zit vanaf mijn luister positie 3,8m van de front speakers en 2,8m van de surround speakers.
Wat zouden jullie dan nemen als surround de oberon 3 of 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 97% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

M14

TheMystery schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:09:
Ik ben gisteren even gaan luisteren naar wat dali speakers, heb de oberon 5, 7 en 1, 3 beluisterd + de opticon 5 en 6.
Persoonlijk vond ik de oberon beter, maar het was minimaal. gezien het prijs verschil is de oberon het interessantst voor mij.

Nu zou ik de oberon 7 willen als front speakers en minimaal de oberon 3 als surround speaker.
alleen als je de oberon 3 aanschaft + stand is het prijsverschil 80 euro naar de oberon 5.
De oberon 5 is vrij laag 80 cm en mijn bank is 90 cm hoog dus dan zou de tweeter van de oberon 3 (95cm hoog met stand) of de oberon 7 (101cm) beter zijn.

Ik zit vanaf mijn luister positie 3,8m van de front speakers en 2,8m van de surround speakers.
Wat zouden jullie dan nemen als surround de oberon 3 of 7?
Wat vond je verschillend tussen de Oberon en Opticon?

Zuilen als surround zou niet mijn keuze zijn denk ik. Ik heb nu Opticon 1 als surround (met Opticon 6 als front) en die 1's zijn toch al redelijk betreft formaat en zwaar overkill voor wat ze als surround moeten doen.

Met dat budget zou ik eerder 4x Dali Alteco of 4x Oberon 1 overwegen om 7.1 te maken dan 2 zuilen als surround.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
M14 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:52:
[...]

Wat vond je verschillend tussen de Oberon en Opticon?

Zuilen als surround zou niet mijn keuze zijn denk ik. Ik heb nu Opticon 1 als surround (met Opticon 6 als front) en die 1's zijn toch al redelijk betreft formaat en zwaar overkill voor wat ze als surround moeten doen.

Met dat budget zou ik eerder 4x Dali Alteco of 4x Oberon 1 overwegen om 7.1 te maken dan 2 zuilen als surround.
Vond de Oberon wat warmer klinken.

Ik wil uiteindelijk uit komen op een 5.1.4 opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsYkOfOoL
  • Laatst online: 02-03 16:57
TheMystery schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:50:
[...]

Vond de Oberon wat warmer klinken.

Ik wil uiteindelijk uit komen op een 5.1.4 opstelling.
Ik heb zelf recent 2x Oberon 7 2x Oberon 1 en 4x Alteco met een Dali e-12 sub in huis gehaald en kan zeggen dat dat super klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
PsYkOfOoL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Ik heb zelf recent 2x Oberon 7 2x Oberon 1 en 4x Alteco met een Dali e-12 sub in huis gehaald en kan zeggen dat dat super klinkt.
En de oberon 1 zijn groot genoeg? Mijn afstand van 2,8m is namelijk wel ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

TheMystery schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:40:
[...]

En de oberon 1 zijn groot genoeg? Mijn afstand van 2,8m is namelijk wel ruim.
2.8 meter veel? Er zijn genoeg mensen die een dergelijke 1 serie als front luidspreker gebruiken in een veel grotere ruimte, en dat gaat prima. Daar zou ik me echt geen zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:16:
[Afbeelding]

Kleine update van de voorkant.
Inclusief nu de E-12 en de nieuwe Marantz SR5014!
Bedankt voor deze foto :) Ik zat te bedenken hoe ik een .2 opstelling met hoogste speakers zou kunnen doen en weet nu vrij zeker dat mijn eerste idee van kabelgootjes direct omhoog niet ga doen. Dan maar iets meer lengte en langs één zijkant omhoog en via de scheiding plafond/muur opzij en dan een klein stukje naar beneden.

Ik vraag mij alleen af de hoogte speakers ook een kwart slag gedraaid tegen het plafond gemonteerd kunnen worden. De handleiding van Dali is daar helaas niet echt heel duidelijk in.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Weet iemand hoe hoog de tweeter zit bij een oberon 7 en een oberon 3 op stands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 100% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Vettigedennis schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:23:
95 cm bij de Oberon 7’s

Bij de 3 zal het ook aan de hoogte van de stands liggen
Bedankt, originele stands zijn 60 cm en Oberon 3 zijn 35cm, dus dan zal dat uitkomen op 88,5 cm.
Dan zou 95 cm een betere surround hoogte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:18
Ik heb net een Oberon Vocal center besteld als vervanging voor de Boston acoustics a225c. Ik had lange tijd mijn twijfels of dit een verbetering zou zijn, maar gezien dat mijn andere 2 front speakers ook Dali zijn, leek mij dit geen optimale configuratie. Ook mijn 15jaar oude canton subwoofer (iets van 150euro) ga ik vervangen door een Dali sub e-9f. Laat ons hopen dat dit de investering waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Bedankt voor deze foto :) Ik zat te bedenken hoe ik een .2 opstelling met hoogste speakers zou kunnen doen en weet nu vrij zeker dat mijn eerste idee van kabelgootjes direct omhoog niet ga doen. Dan maar iets meer lengte en langs één zijkant omhoog en via de scheiding plafond/muur opzij en dan een klein stukje naar beneden.

Ik vraag mij alleen af de hoogte speakers ook een kwart slag gedraaid tegen het plafond gemonteerd kunnen worden. De handleiding van Dali is daar helaas niet echt heel duidelijk in.
Waar je schroef in gaat zit vlak tegen de achterkant. Vergeet ook niet dat de aansluiting aan bovenkant zit. Niet achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Verwijderd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 01:58:
[...]

Waar je schroef in gaat zit vlak tegen de achterkant. Vergeet ook niet dat de aansluiting aan bovenkant zit. Niet achterkant.
Thanks. Dat gaat dat idd niet, en moeten ze idd vlak tegen de muur aan. Jammer, want dat betekend dat ze altijd achter de vloer units komen te hangen nooit er precies boven.

Het zal meer mijn OCD zijn die dan gaat twitchen dan dat dit daadwerkelijk veel verschil gaat maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Thanks. Dat gaat dat idd niet, en moeten ze idd vlak tegen de muur aan. Jammer, want dat betekend dat ze altijd achter de vloer units komen te hangen nooit er precies boven.

Het zal meer mijn OCD zijn die dan gaat twitchen dan dat dit daadwerkelijk veel verschil gaat maken :)
Weet ook niet hoever je ervanaf komt t zitten? Ik zelf 4,5 meter. De atmos ervaring komt niet echt door. Het geluid is wel voller. Maar ik moet flink wat db bijschroeven om effect t hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
TheMystery schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:36:
[...]

Bedankt, originele stands zijn 60 cm en Oberon 3 zijn 35cm, dus dan zal dat uitkomen op 88,5 cm.
Dan zou 95 cm een betere surround hoogte zijn.
Niet vergeten dat de dali 3 dezelfde maat woofer heeft als de dali 7. De dali 5 heeft een maat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Verwijderd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:04:
[...]

Weet ook niet hoever je ervanaf komt t zitten? Ik zelf 4,5 meter. De atmos ervaring komt niet echt door. Het geluid is wel voller. Maar ik moet flink wat db bijschroeven om effect t hebben.
Ongeveer dezelfde afstand gaat het bij mij ook worden. Ik speel voornamelijk blu-ray en 4k blu-ray content. Heb Netflix zelfs opgezegd vorige week ;) Misschien dat de sound tracks op fysieke media wat beter tot hun recht komen omdat er veel minder compressie op zit dan bij streaming versies van dezelfde film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi.

Ik wil mijn Oberon 7 upgraden.
Nou is de Opticon de eerstvolgende opvolger.
Is de opticon 6 al een duidelijke opgrade of moet ik voor echt verschil naar de opticon 8 kijken?

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, ik zou in ieder geval eens goed gaan luisteren; de Opticon is al eventjes op de markt, terwijl de Oberons er net een jaartje zijn en je vaak toch wel de techniek van hogere series in de nieuwere series ziet doorsijpelen. Ik weet niet of het verschil in prijs de misschien wel niet zo grote upgrade rechtvaardigd?

Misschien beter nog even sparen (en nog 2 of 3 aderlatingen doen) voor een setje Rubicons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:19:
@Verwijderd, ik zou in ieder geval eens goed gaan luisteren; de Opticon is al eventjes op de markt, terwijl de Oberons er net een jaartje zijn en je vaak toch wel de techniek van hogere series in de nieuwere series ziet doorsijpelen. Ik weet niet of het verschil in prijs de misschien wel niet zo grote upgrade rechtvaardigd?

Misschien beter nog even sparen (en nog 2 of 3 aderlatingen doen) voor een setje Rubicons?
Oberon 7 500 per stuk
Opticon 6 849 per stuk
Opticon 8 1349 per stuk

Dus prijs is wel flink omhoog. Alleen de opticon 8 heeft een extra woofer. Dus 3.

Welke serie staat er nu gelijk aan de opticon dan? Of is daar nog geen nieuwe? Want rubicon gaat nog eens een flink aan euros omhoog. Dus lijkt mij niet de directe opvolger van de opticon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Er is op dit moment niet een opvolger van de Opticon; de Opticon heeft een jaar of 5 terug de Ikon opgevolgd. Wat ik probeer te zeggen is dat de Opticon 6 misschien wel niet zo heel veel meer brengt dan de Oberon 7.

Het kan namelijk best zo zijn dat Dali bij het ontwerpen van de opvolger van de Zensor dus techniek uit de Opticon (of zelfs Rubicon) naar de Oberon heeft gebracht. Dit is ook gebeurd met techniek uit de Epicon naar de Rubicon.

Wel is de Opticon 8 even een ander beestje dan de 6, gesloten mid en voor laag ook nog eens 2x 8" woofers. En dan hebben we het nog niet eens over de afmetingen gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:15:
Er is op dit moment niet een opvolger van de Opticon; de Opticon heeft een jaar of 5 terug de Ikon opgevolgd. Wat ik probeer te zeggen is dat de Opticon 6 misschien wel niet zo heel veel meer brengt dan de Oberon 7.

Het kan namelijk best zo zijn dat Dali bij het ontwerpen van de opvolger van de Zensor dus techniek uit de Opticon (of zelfs Rubicon) naar de Oberon heeft gebracht. Dit is ook gebeurd met techniek uit de Epicon naar de Rubicon.

Wel is de Opticon 8 even een ander beestje dan de 6, gesloten mid en voor laag ook nog eens 2x 8" woofers. En dan hebben we het nog niet eens over de afmetingen gehad....
Denk je dat een sub e-12 nogsteeds een toevoeging is als ik naar opticon 8 upgrade?

Bij muziek staat mijn sub al uit omdat zelfs de oberon 7 dan al prima is. En genoeg oempf..

Thnx voor je uitleg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, een sub voegt altijd wat toe. Mocht je 'm eigenlijk niet nodig hebben by de Opticon 8, dan heb je 'm toch nodig en plaats je 'm achter in de ruimte, zodat je min of meer een quasi-multi-sub opstelling krijgt.

Mijn Rubicon 8's hebben ook niet echt een sub nodig, vandaar dat ik 2 SVS SB2000's heb staan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister even bij klubben geweest..

Verkoper geeft aan dat opticon 6 voornamelijk een wijder hoog weergeeft door de beter tweeter. Hij zei dat als ik een dieper of veel beter midden en laag wilt hebben de opticon 6 niet direct een mega verschil gaat maken. Dus raadde dat minimaal de opticon 8 aan.
En anders inderdaad naar rubicon kijken.

Plus de opticon 6 zijn de max in termen waar mijn versterker alles uit kan halen.
Marantz SR5014.
Bij en vanaf opticon 8 of rubicons raad hij aan de versterker ook up t graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Verwijderd, dat van de vergelijking binnen de Dali range verwachtte ik al zo'n beetje. Maar dat van die Marantz, die moeite zou hebben met de Opticon8?

Het kan hoor, maar ik zou als je voor de 8's gaat, zeker gaan luisteren en dan dus op een SR5014! En als ze die niet hebben, gewoon die van jou meebrengen. Het is immers geen pakje boter wat je komt halen...

[ Voor 7% gewijzigd door MDKlapwijk op 18-06-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:00:
@Verwijderd, dat van de vergelijking binnen de Dali range verwachtte ik al zo'n beetje. Maar dat van die Marantz, die moeite zou hebben met de Opticon8?

Het kan hoor, maar ik zou als je voor de 8's gaat, zeker gaan luisteren en dan dus op een SR5014! En als ze die niet hebben, gewoon die van jou meebrengen. Het is immers geen pakje boter wat je komt halen...
Moet zeggen dat ze de opticon 8 wel in een andere kamer hadden staan voor de demo. Samen met alle andere grotere duurdere speakers.
Dat zullen ze toch ook niet alleen maar uit commercieel oogpunt doen?
En ik ben wel al even bekend met deze verkoper. En hij helpt me altijd wel vrij eerlijk. Heb ik het idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Winkels doen alles vanuit een commercieel oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-08 10:19
....

Dat is zeker zo! De woofers uit de Oberon serie zijn direct afgeleid van die uit de Opticons. Opgebouwd op basis van Dali's SMC techniek, simpelweg lichter en wat goedkoper gefabriceerd. De tweeter in Oberon is volledig nieuw, waar je in de Opticons (niet allemaal) een tweeter/bandtweeter combinatie hebt.

De stap van Zensor naar Opticon was altijd vrij groot (Zensor 7's gingen voor €349 tegen €849 voor Opticon 6).
Oberon is wel degelijk de directe opvolger van Zensor, maar qua klasse/prijsklasse ook net een stapje hoger in de markt gezet.

Opticon 8 is een ander beestje inderdaad, maar wel echt een beest van een speaker.
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Moet zeggen dat ze de opticon 8 wel in een andere kamer hadden staan voor de demo. Samen met alle andere grotere duurdere speakers.
Dat zullen ze toch ook niet alleen maar uit commercieel oogpunt doen?
En ik ben wel al even bekend met deze verkoper. En hij helpt me altijd wel vrij eerlijk. Heb ik het idee :)
Een beetje HiFi winkel sleept gewoon naar de luisterruimte wat jij wilt horen, ongeacht waar het in de winkel normaal staat. Ga ook vooral vergelijken wat een sterkere receiver doet met het geluid tegenover de SR5014. Alleen jij kan beoordelen of je een SR5014 sterk genoeg vindt voor Opticon 8.
(Al denk ik persoonlijk dat je goed zou doen aan een upgrade, eventueel later pas.)
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:56:
Winkels doen alles vanuit een commercieel oogpunt.
Het blijven winkels :)

[ Voor 30% gewijzigd door Tr4il op 18-06-2020 13:32 ]

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SR5014 kan hoeveel Watt leveren op 4 Ohm? Zonder in de fik te vliegen wel 100 Watt, gok ik.
Dan kom je op 2,5 meter prima boven de 100 dB SPL toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:44:
De SR5014 kan hoeveel Watt leveren op 4 Ohm? Zonder in de fik te vliegen wel 100 Watt, gok ik.
Dacht 140W op 6 Ohm met 2 kanalen. Geen idee op 4 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDKlapwijk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Dacht 140W op 6 Ohm met 2 kanalen. Geen idee op 4 Ohm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faOg4fWwUbeBu_opm2h2BvHQBV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sa8boXtEcpqoBXvcwyF2DkHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan je hier wat uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:44:
Dat vroeg ik me dus ook al af toen ik het las. Het is leuk dat die luidspreker ook bij meer vermogen niet kapot gaat, maar of het bijbehorende volume ook nodig is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-08 10:19
M14 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:54:
[...]

Dat vroeg ik me dus ook al af toen ik het las. Het is leuk dat die luidspreker ook bij meer vermogen niet kapot gaat, maar of het bijbehorende volume ook nodig is ...
Volume is maar de helft van het verhaal. Ik heb ooit Opticon 8 bij Klubben gehoord aan een NAD AMP1, oorverdovend hard, maar het klonk natuurlijk nergens naar. Het moet wel mooi geluid blijven.

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij oorverdovend hard heb je ergens kans dat een onderdeel van de keten gaat vervormen inderdaad. Maar ik verwacht dus dat een SR5014 dat niet gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet meer bezig houd met het vermogen van versterkers, was met een 4520ci en nu met de x8500h niet heel erg nodig meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

https://www.dali-speakers.com/products/katch/

Tegenwoordig ook portable speakers. Ik ben getriggerd hoor. Wil hem graag een keer luisteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelloDy
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-06-2020
Nog steeds heel, heel blij met de Rubicon8. Paar maanden geleden de Alteco’s aan geschaft! Ze geven het Dolby Atmos echt een boost!
Mijn receiver, de sr7011 van Marantz, heeft geen moeite met de R8 maar stuurt ze erg goed aan. Prachtig vol geluid in all regionen! Geen irritante bas-dreun of schelle hoge tonen! Echt super om naar te luisteren!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zwM8Fti4b_a98jAG49KNbHNumQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UecDJPqGSmAME1xXSy9ZDy1y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelloDy
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-06-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCrIZKgy6HA0NRMNyAcAclWyqc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GGA9sQKHlNKqE2R6PJ8qdRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn “lijstje”!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen misselijk setje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wel een beetje een ratjetoe van kabels. })
Pagina: 1 ... 22 ... 37 Laatste