Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Wat @Lip ook al zegt: Er is niets mis met je sub. Zolang je zorgt dat je receiver niet op -12dB staat, zal de sub goed zijn afgesteld. (Bij -12dB is dat doorgaans de max die de receiver doet en zou de sub alsnog te hard kunnen staan, dus dan zul je deze fysiek moeten bijstellen.)Ljsvv schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:34:
Vandaag ter aanvulling van mijn Oberon set een Dali E-12F aangeschaft.
Klinkt prima alleen ben ik erg benieuwd of bij jullie setup deze sub ook zo qua volume teruggeschroefd moet worden. Met het volume op de helft op de subwoofer moet de volume setting op mijn AVR x2500 toch echt terug richting de -10dB om geen overvloed aan laag te krijgen. Bij het verdraaien van het volume op de subwoofer zelf viel mij trouwens op dat dit alles behalve voor mijn gevoel lineair verloopt. Heb ik een defecte sub of wat gaat er mis? Rest van de speakers staan vanuit een audyssey sessie op ongeveer 0dB of hooguit -3dB.
Is het nu trouwens zo met de nieuwe subwoofer dat ik een nieuwe Audyssey sessie moet doen?
Is het dan nog wijs om even te wachten tot de sub een beetje ingespeeld is?
Worden de EQ curves van de fronts etc bepaald aan de hand van de toegepaste subwoofer? Uiteraard klopt de timing van de nieuwe sub niet tov de waarden van de oude sub die nu in de receiver staan.
Ik zie in de Audysseq EQ Curves geen aanpassing in de sub / er is geen grafiek die ik kan bekijken voor de sub.
Edit: Toch vermoed ik een potmeter die niet helemaal lekker is, zonder ingangssignaal bij het verdraaien van de gain potmeter hoor ik gerommel en gekraak op zeg maar 0-25%. Ik zal morgen eens Hifi Klubben bellen om te vragen of hun demo model dat ook heeft.
Edit: Hifi Klubben gebeld, het demo model dat ze daar hebben staan rommeld en kraakt zeker niet als men de Gain knop verdraaid. Op 25% van het volume schiet het geluid bij mijn sub ook echt een heel stuk door. Iets dat echt niet aan staande golven ligt.
Sub wordt omgeruild..... tot nu toe altijd geluk gehad met Dali producten maarja het blijft elektronica.
[ Voor 39% gewijzigd door Ljsvv op 09-07-2019 11:22 ]
Zonder signaal maar wel bekabeld aan de versterker komen er bij mij bij het verdraaien van de gain knop rommelende/krakende geluiden uit de sub. Dit is enkel
Vanaf 0 tot zeg 30% van het volume. Iemand die dit misschien zo willen checken voor mij?
@Verwijderd misschien?
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Ik kreeg het aanbod van een bekende van €1000 voor de set van de Opticon 5.
Na wat rondsnuffelen kan ik gaan voor een upgrade naar de Opticon 6 voor €1400, dus dit gaat mij €400 kosten. Wat denken jullie, goed idee of ga ik geen verschil merken?
Voor dat beetje extra zou ik niet eens twijfelen 😉.Mip schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:38:
Ik heb op dit moment een setje Dali Opticon 5 staan op een Marantz NR1607.
Na wat rondsnuffelen kan ik gaan voor een upgrade naar de Opticon 6 voor €1400, dus dit gaat mij €400 kosten. Wat denken jullie, goed idee of ga ik geen verschil merken?
Heb nu een paar opticons 6 en rubicons 6. Maar nooit spijt gehad van de opticon, die is nog steeds perfect. Ik denk dat je qua laag een wat voller geluid gaat krijgen bij een 6 tov een 5. Ik weet niet of je bijv al een subwoofer hebt staan?
Verschil ga je waarschijnlijk horen, alleen al omdat de 6 een extra unit heeft. Een extra unit wil niet altijd zeggen dat het voller en beter klinkt. Zelf heb ik een Focal Aria 926 en die vond ik veel beter klinken dan de 936 die over een extra unit en extra bass reflexpoort beschikt.Mip schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:38:
Ik heb op dit moment een setje Dali Opticon 5 staan op een Marantz NR1607.
De 6 gaat 2hz lager dan de 5, dus daar ga je niet veel in horen lijkt me. Advies, ga de 5 en 6 vergelijken bij de zaak waar je de 6 kan kopen voor € 1.400. Dan weet je of het een upgrade van € 400 waard is.
[ Voor 30% gewijzigd door Hulleman op 25-07-2019 10:27 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
nee, geen subwoofer aanwezig.Krilo_89 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:35:
I
[...]
Voor dat beetje extra zou ik niet eens twijfelen 😉.
Heb nu een paar opticons 6 en rubicons 6. Maar nooit spijt gehad van de opticon, die is nog steeds perfect. Ik denk dat je qua laag een wat voller geluid gaat krijgen bij een 6 tov een 5. Ik weet niet of je bijv al een subwoofer hebt staan?
Overigens begon de winkel waar ik de Opticon 6 wil kopen over bi-amping aansluiten van de speakers aan de Marantz. Is dit nodig? Loopt de NR1607 tegen zijn grenzen aan met de Opticon 6?
Verkooppraatje. Sowieso is de Opticon 6 één dB gevoeliger dan de Opticon 5. Daarbij is passief Bi-Amp überhaupt geen toegevoegde waarde en levert niets exto. Als je echt vermogen te kort gaat komen (wat je niet doet) dan zal je een eindversterker achter de NR1607 moeten hangen en niet gaan spelen met kabels.Mip schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:49:
[...]
Overigens begon de winkel waar ik de Opticon 6 wil kopen over bi-amping aansluiten van de speakers aan de Marantz. Is dit nodig? Loopt de NR1607 tegen zijn grenzen aan met de Opticon 6?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Qua aansturing kan een 1607 het prima aan. Al denk ik dat een zwaardere versterker in de toekomst als je daar aan toe bent ze zeker mooier zal laten zingen. Maar goed, dat kan je het beste zelf ervaren met een demonstratie.Heb er zelf een stereoversterker achter staan, een NAD C368. Ik heb die combi inmiddels een maandje of 5 staan en het blijft elke dag weer genieten om muziek op te zetten.
Heel leuk alle verschillende adviezen te horen..
vooral de adviezen van welbekende hifi-winkels zijn heel wisselend, grappig
Vooralsnog besloten om niets te doen.
Ik heb de NR1607 icm de Opticon 5 nog maar 2 jaar en geniet er volop van.
Uiteraard, het kan altijd beter maar om na 2 jaar opnieuw €1200 te investeren (€400 voor de 6, met aftrek van doorverkoop van de 5) en een stereoversterker richting de €800 vond ik dat toch wel wat gortig zo kort na de investering in mijn huidige set.
Overigens opvallend dat de Opticons een stuk duurder zijn geworden in 2 jaar zeg!
Toen de set speakers samen met de NR1607 voor €1500 op de kop getikt..
Wat opviel was dat het geluid eigenlijk weinig onder deed voor de Zensor 7's wat natuurlijk extreem vreemd is.
Toen bleek dat de Zensor 7's ook 6 ohm zijn. Heb ik dus 4 jaar lang met verkeerde settings naar m'n speakers geluisterd...

Tipje dus voor degenen met Zensor's en Denon/Marantz receivers....
Zie: http://manuals.denon.com/AVRX3100W/EU/EN/GFNFSYgobaybmw.php
PSN: Sluuz
Het zal denk ik eerder zijn om te voorkomen dat je je speakers dan wel je versterker opblaast door een te hoog vermogen?FeaR schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:41:
De setting naar 4 - 6 of 8 Ohm zetten heeft geen invloed op het geluid.
Cunning linguist.
Ga ik qua geluidskwaliteit wat winnen als ik een upgrade doe naar een X4500H of Marantz SR7013?
[ Voor 7% gewijzigd door Ljsvv op 30-07-2019 10:13 ]
Waar heeft het dan wel invloed op?FeaR schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:41:
De setting naar 4, 6 of 8 Ohm zetten heeft geen invloed op het geluid.
Omdat je dan gebruik kan maken van Audyssey XT32 in plaats van XT en dat mogelijk beter uitpakt in jouw ruimte? Ja. Omdat je een hogere series receiver koopt en die toch gewoon beter moet zijn? Nee. Althans, dat laatste kan je horen omdat het menselijk oor en brein nu eenmaal zo in elkaar zit maar het is nooit bewezen dat een hogere series receiver daadwerkelijk beter klinkt.Ljsvv schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:12:
Ga ik qua geluidskwaliteit wat winnen als ik een upgrade doe naar een X4500H of Marantz SR7013?
Op de 4 of 6 Ohm setting (alles onder de 8 Ohm) wordt de max spanning die de receiver op de uitgangen zet op een bepaalde manier beperkt. Heel wat topics op GoT en het WWW die hier dieper op ingaan met ook de technische achterliggende gedachte. Het komt er op neer dat grenzen van een versterker niet gebaseerd zijn op vermogen, maar stroom en spanning. Maar voor het geluid doet het dus helemaal niets. Sowieso zal je in de gewone huiskamer niet tegen grenzen aan gaan lopen waardoor dit soort settings zin heeft.
Dat speakers hetzelfde klinken in de ruimte zal eerder afhangen van de plaatsing en akoestiek dan een dergelijke setting. Tevens is het ook een sterke uitspraak dat er geen groot verschil was door te vergelijken nadat je de speakers weg hebt gedaan. Voor dergelijke uitspraken moet je ze eigenlijk naast elkaar zetten en direct kunnen switchen.
[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 30-07-2019 12:09 ]
Nee hoor, het verschil met een "zwaardere" (lees veel duurdere) receiver ga je niet horen.Linius schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:15:
Qua aansturing kan een 1607 het prima aan. Al denk ik dat een zwaardere versterker in de toekomst als je daar aan toe bent ze zeker mooier zal laten zingen.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Helder. En natuurlijk, het is een nogal boude uitspraak, maar dat was mijn beleving op dat moment. Zal ook eens testen door de huidige speakers te switchen op de 6 en 8 ohm modus om te kijken of ik wat hoor. Had ik natuurlijk ook gewoon gelijk kunnen doenFeaR schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:06:
[...]
Op de 4 of 6 Ohm setting (alles onder de 8 Ohm) wordt de max spanning die de receiver op de uitgangen zet op een bepaalde manier beperkt. Heel wat topics op GoT en het WWW die hier dieper op ingaan met ook de technische achterliggende gedachte. Het komt er op neer dat grenzen van een versterker niet gebaseerd zijn op vermogen, maar stroom en spanning. Maar voor het geluid doet het dus helemaal niets. Sowieso zal je in de gewone huiskamer niet tegen grenzen aan gaan lopen waardoor dit soort settings zin heeft.
Dat speakers hetzelfde klinken in de ruimte zal eerder afhangen van de plaatsing en akoestiek dan een dergelijke setting. Tevens is het ook een sterke uitspraak dat er geen groot verschil was door te vergelijken nadat je de speakers weg hebt gedaan. Voor dergelijke uitspraken moet je ze eigenlijk naast elkaar zetten en direct kunnen switchen.
Zouden jullie me hiermee kunnen helpen, ik zou namelijk misschien ook een nieuw setje kopen maar weet het nog niet zeker, vooral omdat ik het verschil niet weet tussen de nieuwe en oude (In de buurt kan ik helaas ook nergens gaan luisteren).
De Opticon 1 set gaat weg omdat de lage weerstand van 4 Ohm toch niet zo prettig is voor mijn receiver. De Opticons ga ik vervangen voor B&W 702 S2. Heb ze reeds vergeleken/beluisterd bij de HiFiKlubben.
De Zensor Vokal, als ik die weg doe zal daar dan ook een B&W alternatief voor komen om hetzelfde soort geluid/klank te behouden.
[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 03-08-2019 18:10 ]
Tsja, je moet iets om je nieuwe aankoop goed te pratenJazco2nd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:00:
De Opticon 1 set gaat weg omdat de lage weerstand van 4 Ohm toch niet zo prettig is voor mijn receiver.
De 3100W geeft
105 W 105 W (8 Ω/ohm, 20 Hz – 20 kHz met 0,08 % T.H.D.)
135 W 135 W (6 Ω/ohm, 1 kHz met 0,7 % T.H.D.)
De Zensor 7 heeft een aanbevolen versterkervermogen van 40-150W.
Denk dat je iets minder stroom verbruikt zou hebben en minder vervorming zou hebben bij 6 ohm.
Versimpeld gezegd, je kon hem harder zetten zonder dat je een rotgeluid krijgt.
Wikipedia: Totale harmonische vervorming
Jazco2nd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:00:
[MBR]Geen V&A op het forum. [/]
De Opticon 1 set gaat weg omdat de lage weerstand van 4 Ohm toch niet zo prettig is voor mijn receiver. De Opticons ga ik vervangen voor B&W 702 S2. Heb ze reeds vergeleken/beluisterd bij de HiFiKlubben.
De Zensor Vokal, als ik die weg doe zal daar dan ook een B&W alternatief voor komen om hetzelfde soort geluid/klank te behouden.
Wat maakt het eigenlijk uit? Als jij de Suite 2.8 goed vindt klinken dan is het toch prima? Of zoek je bevestiging voor je keuze?Techboy2 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:00:
Ik heb laatst een oud setje suite 2.8 kunnen bemachtigen, ik kan alleen nergens een vergelijk vinden tussen deze speakers en de nieuwere van dali.
Zouden jullie me hiermee kunnen helpen, ik zou namelijk misschien ook een nieuw setje kopen maar weet het nog niet zeker, vooral omdat ik het verschil niet weet tussen de nieuwe en oude (In de buurt kan ik helaas ook nergens gaan luisteren).
Zelf heb ik jaren geleden gekeken naar een set B&W 805 speaker maar heb uiteindelijk een set Dali Suite luidsprekers gekocht. (De 805's werden me toch iets te gortig in een 5.1 opstelling.)
De 2.8 heb ik als front en de kleinere 1.7 als rear. Als ik heel eerlijk ben vind ik de 1.7 fijner klinken dan de 2.8. De tweeter is exact hetzelfde. Alleen de laag units zijn een maatje kleiner, net als de kast. Het geluid is directer en lijkt iets ruimtelijker. En nee, het is niet zo dat de 2.8 zijn laag niet kwijt kan.
Wel wat late reactie maar join dit topic met tussenpauzes.Ljsvv schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:31:
Ter aanvulling op bovenstaande verhaal, ik begrijp dat wat ik nu vraag misschien een beetje teveel van het goede is omdat draaien aan de instellingen van een goed ingestelde sub niet wenselijk is, maar zouden er eventueel bezitters van een Dali Sub E-12F dit willen checken:
Zonder signaal maar wel bekabeld aan de versterker komen er bij mij bij het verdraaien van de gain knop rommelende/krakende geluiden uit de sub. Dit is enkel
Vanaf 0 tot zeg 30% van het volume. Iemand die dit misschien zo willen checken voor mij?
@Verwijderd misschien?
Heb zelf 2x de Dali Sub E-12F staan en absoluut geen gekraak als ik aan de knoppen draai.
In het begin een Sub moeten vervangen omdat die niet meer werkte. Dit is door Klubben netjes opgelost. Er stonden op dat moment twee defecte Dali Sub E-12F in Rotterdam.
Dank, mijn sub is inmiddels ook omgeruild en hier tevens geen gekraak. Zonder gemor en gedoe geruild (hoort ook zo natuurlijk bij een nieuw product). Aan de service ligt het niet in ieder geval bij Klubben.TecTo schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:09:
[...]
Wel wat late reactie maar join dit topic met tussenpauzes.
Heb zelf 2x de Dali Sub E-12F staan en absoluut geen gekraak als ik aan de knoppen draai.
In het begin een Sub moeten vervangen omdat die niet meer werkte. Dit is door Klubben netjes opgelost. Er stonden op dat moment twee defecte Dali Sub E-12F in Rotterdam.
Begin dit jaar de Marantz sr7010 vervangen door de Marantz AV7705 surround voorversterker en MM8077 eindversterker.Hulleman schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:28:
[...]
Nee hoor, het verschil met een "zwaardere" (lees veel duurdere) receiver ga je niet horen.
Duidelijk hoorbare verbetering in alle opzichten. Vooral bij laag volume blijft alles overeind en kakt het geluid niet in. Voordat d 7010 verkocht werd ze naast elkaar vergeleken.
In eerste instantie deed de 7010 dienst als voorversterker voor de mm8077 eindversterker. Dit gaf een hoorbare verbetering. Vergelijk gemaakt sr7010 zonder eindversterker en met.
Later de AV7705 voorversterker gekocht en wederom een hoorbare verbetering en stapje hoger.
Dit had niet alleen te maken met Audyssey MultEQ XT32 t.o.v. de XT versie. De app om profielen te maken is een dikke plus en geef je als amateur genoeg mogelijkheden om het aan de huiskamer akoestiek aan te passen.
Wat betreft de 7-2 hometheater setup was het een hele grote sprong voorwaarts.
Deze hingen aan een Denon X2500, en nu sinds kort aan een Marantz SR7013.
Ondanks dat ik in het begin over deze combinaties zeer tevreden was begin ik mij de laatste tijd te ergeren aan een schel/ bijgeluid in spraak. Vooral met het normale tv bekijken vind ik het hoog gedeelte met name met spraak krakerig/ overdreven aanwezig. Dat ervaarde ik ook bij de Denon.
De ziggo next waar het “probleem” het duidelijkst naar voren komt hangt met HDMI aan de Marantz. Vanaf de Marantz gaat er 1 kabel naar de TV ( LG OLED 65c8)
Ik heb nog geen Audyssey kalibratie gedaan, maar volgens mij was het probleem er ook bij de gekalibreerde X2500h.
Is dit een eigenschap van de Oberons? Ook met de center uit, verplaatst het probleem zich naar de fronts. Of heb ik te maken met mega slechte akoestiek? kabels????
[ Voor 3% gewijzigd door Ljsvv op 26-09-2019 09:47 ]
Je kan het volume van de center wat aanpassen, zo te zien aan de specs speelt deze luider dan de fronts.Ljsvv schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:45:
Is dit een eigenschap van de Oberons? Ook met de center uit, verplaatst het probleem zich naar de fronts. Of heb ik te maken met mega slechte akoestiek? kabels????
Kabels zouden geen invloed mogen hebben voor de zekerheid kies ik ze dik genoeg 2,5mm2 koper of 4mm2 CCA (aluminium met een koperen laagje) luidspreker snoer van Action is 0,75mm2 aluminium...
Qua akoestiek een kale gladde ruimte met laminaat en gladde wanden zal niet ideaal zijn. Een kleedje op de vloer helpt al.
Als je naar hetzelfde nummer luistert (YouTube ) via de Next of via Nvidia Shield hoor je een levensgroot verschil. De Shield heeft een veel betere geluidschip. Je krijgt veel meer dynamiek, bass en tonen. Een voller geluid. Bovendien worden veel oude tv programma's, films en series die in stereo zijn opgenomen, "opgewaardeerd" naar Dolby 5.1.
Ik denk dat de doorsnede van je luidsprekerkabels nauwelijks iets uit maakt. Zorg dat ze niet onderbroken zijn (geen kroonsteentjes of zoiets), gebruik vergulde banaanstekers. Overgangsweerstanden zijn wel slecht voor je geluid. Reken ongeveer 1mm2 per 10m snoer. (>=25m->2,5mm2) voor je surround. Voor je fronts zou ik wel minimaal 2,5mm2 of groter aanbevelen. Controleer regelmatig je aansluitingen op losgetrilde klemmen. Draai de draadklemmen af en toe aan met je vingers, niet met een tang! En kijk of het schroefje in je banaansteker nog vast zit.
Wellicht moet ik eerst eens een Audyssey kalibratie doen. Vloerkleed ligt er in ieder geval al een poosje.
Zoals ik schrijf, ligt het niet aan het niveau van de center want het probleem verplaatst zich naar de fronts als ik in de receiver de center uitzet.
- geluid op 'direct',
- afstanden meten en invoeren,
- sound test uitvoeren en volume per speaker ongeveer gelijk instellen.
En dan nog maar eens luisteren of het nog steeds zo slecht klinkt.
Al dat automagische spul is leuk, maar in de basis moet het zonder al goed klinken anders kan je correctie toepassen wat je wil, maar of het echt gaat helpen....
Zou eerst Audyssey kalibratie doen. Dat schelle herken ik als je standaard de Audyssey instellingen gebruikt.Ljsvv schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:45:
Ik ben een poosje in het bezit van een DALI Oberon 5, Oberon Vokal, Oberon 1 rear en Alteco c1 set.
Deze hingen aan een Denon X2500, en nu sinds kort aan een Marantz SR7013.
Ondanks dat ik in het begin over deze combinaties zeer tevreden was begin ik mij de laatste tijd te ergeren aan een schel/ bijgeluid in spraak. Vooral met het normale tv bekijken vind ik het hoog gedeelte met name met spraak krakerig/ overdreven aanwezig. Dat ervaarde ik ook bij de Denon.
De ziggo next waar het “probleem” het duidelijkst naar voren komt hangt met HDMI aan de Marantz. Vanaf de Marantz gaat er 1 kabel naar de TV ( LG OLED 65c8)
Ik heb nog geen Audyssey kalibratie gedaan, maar volgens mij was het probleem er ook bij de gekalibreerde X2500h.
Voor HT M-Dax uit een uit en experimenteer met de Surround parameters zoals Cinema EQ, Loudness Management, Dynamic Compression enz.. Kan hiervoor geen instellingen geven omdat e.e.a. met jouw akoestiek en gehoor te maken heeft.
In Audysseyy gebruik ik Reference, Dynamic EQ 0Db en Dynamic Volume medium.
Voor muziek geen Audyssey maar pure of profielen getuned via de Audyssey MultiEQ editor app.
Zoek het niet in de kabels want zo te lezen gebruik je kabels die voldoen.
Weet niet of je een sub gebruikt maar die kan ook veel betekenen m.b.t. cross-over etc....
Verder ga ik mee in wat @MDKlapwijk schrijft. Na al dat gemeet, lekker op je luisterpositie alles handmatig bijstellen. Meten oke maar uiteindelijk zijn het de oortjes die bepalen wat jij.........
Crossovers:
Fronts: 60Hz
Center: 80Hz
Rear: 80Hz
Atmos: 80Hz
Sub (Dali E-12F) : 90Hz LFE.
Ik zal toch eens wat geld steken in die Multi EQ app, dan kan ik in ieder geval zien wat de frequentierespons in de luisterruimte is. Wellicht kan ik zo kijken nog wat meer te verbeteren aan de akoestiek in de kamer.
Als ik in ieder geval in mijn handen klap in de luisterruimte hoor ik al flink wat echo.
[ Voor 37% gewijzigd door Ljsvv op 01-10-2019 14:02 ]
Dan heb ik het verkeerd begrepen.MDKlapwijk schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:45:
@TecTo, dat is exact wat ik niet zei; Ik gaf aan de kalibratie te omzeilen, het spul in 'pure' of 'direct' mode en met de hand de afstanden en volumes per speaker in te stellen en dan te luisteren. Juist al die 'slimme' calibratie-meuk kan de boel namelijk redelijk verstieren...
Alles handmatig instellen vind ik geen optie en zonde om de mogelijkheden niet te benutten die moderne apparatuur biedt. Doe het zeker niet af als meuk en eenmaal eigen gemaakt zou het te behalen resultaat je weleens kunnen verbazen.
Als je de Audyssey meting goed en exact uitvoert (gebruik zelf een stevig statief) dan kloppen de afstanden op een paar cm na. Meet dit vanaf de luisterpositie na met een laser. Ook het afstellen van het volume op de sub vind ik vele malen beter via meting dan zomaar op het gehoor.
Na de meting tune ik -indien nodig- minimaal. Ook sommige instellingen die Audyssey inschakelt pas ik aan.
Met de app kan je een dip of piek corrigeren en een knappe kop als je dat lukt op gehoor.
In 'pure' is het niet zo moeilijk dan is het stereo, zonder sub en recht toe recht aan.
Voor HT vind ik Adyssey een meerwaarde en een zinvol iets. Als Audyssey is uitgeschakeld en via de Graphic EQ aanpassingen maak vind ik de meting een prima en bruikbaar uitgangspunt. Met de app kan je diverse profielen beluisteren. Ook leuk om te doen 'tis de hobby '.
Ook leuk om te zien als je de akoestiek aanpast d.m.v een kleed of wandbekleding en daarna een nieuwe meting doet . Zie je direct wat er in de curve is veranderd.
Uiteindelijk gaat het erom wat voor jou het beste resultaat geeft en je oor het meest streelt.
Verwijderd
Ik denk niet dat dit topic het juiste is om deze metingen te delen en hierop in te gaan??
Lang verhaal kort, midrange compensatie aan en de tweede vorm van roll-off heeft het krakende geluid al wel verminderd..
Een nieuwe Audyssey XT32 meting. De microfoon heb ik op een lat van 60cm gemonteerd en via een balhoofd op een statief altijd de exacte afstanden t.o.v. de centrale luisterplek. Zodoende kloppen de afstanden perfect.
Weer een wow moment en dacht ik dat ik alles al uit de Opticon 6 had gepeuterd, er zat nog meer in
WAT EEN BEEST! Heerlijk, echt Dali geluid (mooi in balans, rijk en gedetailleerd), zit heerlijk, geweldige NC, echt een aanrader voor wie van de sound van dit merk houdt, en in de markt is voor een NC headphone. Zo'n ander (imo beter) geluid dan de B&W PX7, Bose NH700 of Sony WH-1000.
In de winkel klonken ze al lekker, maar nu thuis, rustig op de bank

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Kan de IO6 met twee Bluetooth apparaten tegelijk verbonden zijn?caspervc schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:55:
Even een side post... Gaat niet over de Dali Speakers, maar wel over hun nieuwe noise cancelling headphones (IO-6) die ze recent hebben uitgebracht.
WAT EEN BEEST! Heerlijk, echt Dali geluid (mooi in balans, rijk en gedetailleerd), zit heerlijk, geweldige NC, echt een aanrader voor wie van de sound van dit merk houdt, en in de markt is voor een NC headphone. Zo'n ander (imo beter) geluid dan de B&W PX7, Bose NH700 of Sony WH-1000.
In de winkel klonken ze al lekker, maar nu thuis, rustig op de bank
Ik luister vaak muziek via Bluetooth via de PC, maar wil graag tegelijk verbonden zijn met mijn telefoon zodat de koptelefoon direct overschakelt naar het geluid van mijn telefoon zodra deze overgaat. Sony bv ondersteunt dit niet, maar mijn huidige Sennheiser die aan vervanging toe is wel.
Ik heb totaal geen problemen met het volume. Ik luister eigenlijk nooit weg hard en heb die behoefte ook niet, zeker doordat de basis qua geluid bijna 0 is door de NC en de goede afscherming van de omgeving.Ljsvv schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:49:
Heb hem van de week ook beluisterd bij Klubben en inderdaad klinkt zeer goed. Vond hem alleen wel een beetje terughoudend qua volume. Niet dat ik mijzelf doof wil spelen , maar ervaar je dat thuis ook? In mijn geval was de gebruikte bron Apple Music vanaf een iPhone.
Ik heb het net even getest, en krijg 't niet voor elkaar... Wel zit er een modus op dat je omgevingsgeluid goed hoort. En evt kan je bedraad aan de pc hangen (usb / audio jack) en dan BT via de telefoon?Wekko306 schreef op zondag 3 november 2019 @ 05:30:
[...]
Kan de IO6 met twee Bluetooth apparaten tegelijk verbonden zijn?
Ik luister vaak muziek via Bluetooth via de PC, maar wil graag tegelijk verbonden zijn met mijn telefoon zodat de koptelefoon direct overschakelt naar het geluid van mijn telefoon zodra deze overgaat. Sony bv ondersteunt dit niet, maar mijn huidige Sennheiser die aan vervanging toe is wel.
[ Voor 36% gewijzigd door caspervc op 03-11-2019 09:58 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Dat zal zo rond de 12mm zijnM14 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:27:
Heeft iemand een idee hoe dik de bodem van een Opticon 1 is? Ik wil er wat schroeven in draaien om de luidspreker vast te zetten op een steun.
Op een youtube video is de dikte van de wanden zichtbaar aan de achterzijde.M14 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:27:
Heeft iemand een idee hoe dik de bodem van een Opticon 1 is? Ik wil er wat schroeven in draaien om de luidspreker vast te zetten op een steun.
Verwijderd
Ik heb een tweetal vragen!
Ik heb een aw 8 sub bij mijn zensor 5 en vokal. Nou is het een prima ding maar wel erg lelijk.
Dus ik zoek nu een geschikte sub van dali om hem te vervangen.
Maar wil geen vermogen verliezen.
Wat is dan de beste optie?
Verder ben ik net verhuisd en is mijn huiskamer iets gegroeid. En vroeg ik mij af of het verschil tussen de zensor 5 en 7 groot genoeg is om die vergroting te overbruggen of dat een andere serie een betere optie is?
Zensor 1 word gebruikt als surrounds
Greetz Dave

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Kijk eens naar een svs sb1000 subwoofer als die binnen budet past.Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:50:
Hoi!
Ik heb een aw 8 sub bij mijn zensor 5 en vokal. Nou is het een prima ding maar wel erg lelijk.
Verder ben ik net verhuisd en is mijn huiskamer iets gegroeid. En vroeg ik mij af of het verschil tussen de zensor 5 en 7 groot genoeg is om die vergroting te overbruggen of dat een andere serie een betere optie is?
Greetz Dave
Subwoofers mogen gerust van ander merk zijn sublaag heeft geen klankkleur.
Vermogen ga je met een svs in elk geval niet verliezen.
Merk je (veel) verschil in afstraling wanneer je die knop om zet?Dark Angel schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:26:
Ik heb vorige week mijn Dali C1's binnen gekregen ben echt onder de indruk van het geluid en bouwkwaliteit.
[Afbeelding]
Verhuizingen zijn altijd een goed excuus om spullen te vervangen! Als je nog een setje 7's kan vinden, zou ik dat eerst proberen, want als dat voldoet scheelt dat best wat geld, want van Zensors naar Rubicons doet gewoon pijn....Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:50:
Hoi!
Greetz Dave
Nog niet mee hoeven spelen achter set moet ik nog ophangen en daar heb ik ze echt nodig wat. de bank staat maar 20cm van de muur.M14 schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:09:
[...]
Merk je (veel) verschil in afstraling wanneer je die knop om zet?
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Niet echt een eerlijke vergelijkingMDKlapwijk schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:51:
[...]
want van Zensors naar Rubicons doet gewoon pijn....
@Verwijderd, moet het perse een sub zijn van Dali? Het maakt niet zoveel uit om een sub van een ander merk dan de speakers te gebruiken. Doorgaans zijn subs van speakermerken vrij duur voor wat je er voor krijgt. Je zou ook eens kunnen kijken naar wat meer dedicated subwoofer merken zoals SVS. scoor je vanaf € 549 een hele goede subwoofer.
Edit: ik zie dat @Goofy1978 dezelfde tip voor je heeft. Zelf heb ik een SVS PB-1000 (gepoorte variant). Gaat mooi laag met voor mij voldoende punch.
[ Voor 51% gewijzigd door Hulleman op 26-11-2019 08:37 ]
Verwijderd
Tevens zag ik de spektor 6 in de aanbieding bij klubben. Qua specs scheelt t weinig met de zensor 7.
Iemand nog een kijk daarop?
Verwijderd
Wat een geluid. Flink wat nummers geluisterd en naar mijn mening een prettiger en dieper geluid dan de opticon 6
[ Voor 100% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:44 ]
Bedoel je nu de Spektor of Opticon 6?Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:20:
Thnx voor de hulp maar heb net bij klubben vergeleken en heb een paar oberon 7 besteld.
Wat een geluid. Flink wat nummers geluisterd en naar mijn mening een prettiger en dieper geluid dan de opticon 6
Alles is veel goed goedkoper dan andere webshops. Er staat niet bij dat het een actie is ofzo.
Wie weet welke sub een beetje goed is voor een multi-sub setup? Is dali met deze prijzen interessant of toch iets anders?
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Uh? Waarom tag je mij?
Beauty is in the eye of the beerholder
Ik denk dat je op mij reageert, maar ja ik denk uiteindelijk wel.
Als ik 3 E-12f haal ben ik €1362 kwijt ipv bij 2000.
Is wel de max wat ik wil uitgeven.
[ Voor 18% gewijzigd door Heilige Kaas op 02-12-2019 11:45 ]
+ reacties schrijven op een tablet is shit, ik tag dan altijd de verkeerde
[ Voor 18% gewijzigd door Lip op 02-12-2019 12:00 ]
Verwijderd
Ik heb mijn oberon 7 gehaald bij klubben voor de smits arnhem prijs..Heilige Kaas schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:39:
Volgens mij heeft smits arnhem alle black friday deals vergeten uit te zetten op Dali?
Alles is veel goed goedkoper dan andere webshops. Er staat niet bij dat het een actie is ofzo.
Wie weet welke sub een beetje goed is voor een multi-sub setup? Is dali met deze prijzen interessant of toch iets anders?
Ik wees ze op hun prijs en dat werd gelijk gemached
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Nu is mijn vraag wat zijn jullie ervaringen met de Alteco C-1 al rear speaker en Dolby Atmos speakers. wil er dus totaal 4 bij halen zodat ik een 7.0 opstelling krijg. Uiteindelijk misschien weer een sub (SVS PB-1000) er bij om het weer af te maken.
heeft iemand ongeveer dezelfde opstelling staan ?
Rig: Fractal North | Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus PRO | Sapphire RX 7900 XT | G.Skill Ripjaws V 32GB | Audio: Dali Opticon 6 | Dali Opticon Vocal | Marantz SR7011 | Sony XM4 | Tel: Google Pixel 8 Pro | Samsung S21FE | Laptop: Lenovo X13 Gen 4
Verwijderd
Ik heb nu oberon 7. Had zensor 5.BastiaanN schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:55:
Ik heb een setje Oberon 5 + een Oberon Vocal in bestelling staan voor een leuke prijs bij stassen. Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken in de woonkamer. Kan de soundbar weer weg gelukkig. Ik zoek er eigenlijk nog een setje hele compacte surround speakers bij (en natuurlijk een sub) die ik alleen voor bij films wil gaan gebruiken. Moet ik dan iets uit de Oberon serie kiezen? (lees: Oberon 1 of Oberon on-wall) of kan ik ook met kleinere speakers af uit een andere dali serie?
Surround heb ik zensor 1. Voor mij werkt deze combi prima. Ik hoor geen narigheid.
Verder heb ik me sub weg gedaan omdat de oberon 7 die niet bepaald nodig heeft.
Na teleurgesteld te zijn in de kwaliteiten van een sonos soundbar besloten dat ik een simpel maar effectief surround setje wil maken.. Kamer is niet zo groot ~5 bij ~7 meter. Ga nu voor een surround receiver (overweeg denon x1500 of yamaha v485). En wil voor 2 Dali bookshelf speakers plaatsen.. (Ivm de beperkte ruimte) maar twijfel over de spector 2 vs de oberon 3.. Is er iemand die beide heeft beluisterd?? Welke zouden jullie kiezen?
Nu ben ik helaas al langere tijd niet zo tevreden over het geluid in de woonkamer dus voornamelijk de Opticon 5s. Deze week heb ik weer eens goed zitten luisteren naar de Dali Zensors en ik moet zeggen dat ik die een stuk beter vind klinken dan de, veel duurdere, Opticons. Mijn vriendin heeft dezelfde mening. De Opticons lijken erg veel mid/hoog te missen waar de Zensors het een stuk beter doen. Volgens mij ligt het ook niet aan de NAD C368 versterker want ik kan me herinneren dat ik bij aanschaf van de versterker ook de Zensors op de NAD heb aangesloten en dat ook erg goed klonk. Staan de Opticons er om bekend dat ze het niet zo goed doen mid/high? Zijn er nog dingen die ik kan checken/verbeteren aan de setup van de Opticons/NAD om het geluid te verbeteren? Heeft de NAD C368 mogelijk onvoldoende vermogen om de Opticons volledig tot hun recht te laten komen? De ruimte en positionering zijn ook niet ideaal waarschijnlijk (zie foto) maar daar kan ik helaas weinig aan doen. Ik heb deze week de (Argon black) audiokabels schoongemaakt en bi-wiring naar de NAD versterker gedaan maar dat heeft niks hoorbaars veranderd. Als ik mijn oren voor de speakers houd hoor ik duidelijk geluid komen uit de grote/middelgrote cones maar de tweeter hoor ik weinig uit. Ik zou bijna op het punt staan mijn Zensors naar de woonkamer te halen of op zoek te gaan naar andere vloerstaanders. Maar ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben om de huidige setup te debuggen/verbeteren!

Maar, probeer eens wat er gebeurd als je de plaatjes tussen de terminals (bi-amp) weghaalt en alleen mid/hoog aansluit? Ik neem even wel aan dat je alle room-correction/geluidsmodes hebt uitgezet en in pure/direct getest hebt...
Dat zeg ikMDKlapwijk schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:19:
@monnick, net als @M14, lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat een Dali speaker dof/muffled klinkt, enthousiast in het midden/hoog is wat meestal de eerste gedachte is.
Ja maar ook precies niets meer dan dat...
Driving a cadillac in a fool's parade.
Ik heb ook een setje Opticons 5 (icm een Marantz NR1607) staan en herken mij totaal niet in je verhaalmonnick schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:48:
Ik heb nu sinds ongeveer 4 jaar een set Dali Zensor 1 speakers en recenter (ongeveer 2 jaar geleden) ook een Dali Opticon 5 vloerstaander set aangeschaft. De Zensors staan in de werkkamer met een kleine Argon DA2 versterker en mijn Opticons staan in de woonkamer met een NAD C368 versterker.
Nu ben ik helaas al langere tijd niet zo tevreden over het geluid in de woonkamer dus voornamelijk de Opticon 5s. Deze week heb ik weer eens goed zitten luisteren naar de Dali Zensors en ik moet zeggen dat ik die een stuk beter vind klinken dan de, veel duurdere, Opticons. Mijn vriendin heeft dezelfde mening. De Opticons lijken erg veel mid/hoog te missen waar de Zensors het een stuk beter doen. Volgens mij ligt het ook niet aan de NAD C368 versterker want ik kan me herinneren dat ik bij aanschaf van de versterker ook de Zensors op de NAD heb aangesloten en dat ook erg goed klonk. Staan de Opticons er om bekend dat ze het niet zo goed doen mid/high? Zijn er nog dingen die ik kan checken/verbeteren aan de setup van de Opticons/NAD om het geluid te verbeteren? Heeft de NAD C368 mogelijk onvoldoende vermogen om de Opticons volledig tot hun recht te laten komen? De ruimte en positionering zijn ook niet ideaal waarschijnlijk (zie foto) maar daar kan ik helaas weinig aan doen. Ik heb deze week de (Argon black) audiokabels schoongemaakt en bi-wiring naar de NAD versterker gedaan maar dat heeft niks hoorbaars veranderd. Als ik mijn oren voor de speakers houd hoor ik duidelijk geluid komen uit de grote/middelgrote cones maar de tweeter hoor ik weinig uit. Ik zou bijna op het punt staan mijn Zensors naar de woonkamer te halen of op zoek te gaan naar andere vloerstaanders. Maar ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben om de huidige setup te debuggen/verbeteren!
[Afbeelding]
In de winkel vonden wij de Zensors totaal in het niets vallen bij de Opticons dus wel raar dat je dit ervaart.
Garantie kwestie?
Wat de andere tweakers hierboven ook al vermelden, DALI staat juist bekend om een ietsjepietsje aangedikt midden / hoog, ook de opticon met de extra band tweeter moet hieraan bijdragen. No way dat de Zensor op dat gebied beter klinkt en dan vermoed ik eerder een defect of losse verbinding. Ik heb zelf opticon 6 speakers overigens.monnick schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:48:
Ik heb nu sinds ongeveer 4 jaar een set Dali Zensor 1 speakers en recenter (ongeveer 2 jaar geleden) ook een Dali Opticon 5 vloerstaander set aangeschaft. De Zensors staan in de werkkamer met een kleine Argon DA2 versterker en mijn Opticons staan in de woonkamer met een NAD C368 versterker.
[Afbeelding]
M3 '21
- Verkeerde setting op de versterker (mid/hoog knijpen)
- Slecht bronmateriaal
Ik heb al een tijdje een Denon x2500 waarvan ik vrij content ben. Er hangen 6 oude boxen aan van een Philips surround setje en een Yamaha sub in 6.1. Nu zou ik graag voor het betere spul gaan en laat m'n ogen vallen op de Oberon serie. Wat zou jullie advies zijn? Het betreft een woonkamer van +- 45m² in normale rechthoekige vorm. Ik dacht voor een 5.1 aan 2x Oberon 5 + 2x Oberon 1 + vokal. De 7 is dan ook weer verleidelijk... Moeilijk dus...
En... als m'n keuze gemaakt is... wacht ik dan best tot Pasen ofzo om te bestellen? Ik neem aan dat er wel iets aan de prijs te doen is als je 5 stuks koopt? Heb ze pas nodig tegen de zomer.
[ Voor 17% gewijzigd door sammyke007 op 29-12-2019 09:50 ]
Vooral eens gaan luisteren zou ik zeggen..sammyke007 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:35:
Beste
Ik heb al een tijdje een Denon x2500 waarvan ik vrij content ben. Er hangen 6 oude boxen aan van een Philips surround setje en een Yamaha sub in 6.1. Nu zou ik graag voor het betere spul gaan en laat m'n ogen vallen op de Oberon serie. Wat zou jullie advies zijn? Het betreft een woonkamer van +- 45m² in normale rechthoekige vorm. Ik dacht voor een 5.1 aan 2x Oberon 5 + 2x Oberon 1 + vokal. De 7 is dan ook weer verleidelijk... Moeilijk dus...
En... als m'n keuze gemaakt is... wacht ik dan best tot Pasen ofzo om te bestellen? Ik neem aan dat er wel iets aan de prijs te doen is als je 5 stuks koopt? Heb ze pas nodig tegen de zomer.
De Oberon 5 is een prima speaker maar misschien vindt jij zelf de 7 wel veel lekkerder klinken.
Wat betreft timing qua aanschaf: maak gewoon eens een wenslijst aan in de Pricewatch en stel prijsalerts in. Dan kun je de komende tijd de prijzen makkelijk in de gaten houden en toeslaan mocht er ergens een mooie korting voorbij komen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
En met wat voor bron heb je dit geluisterd?page404 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:50:
Ik heb vorige week de IO-6 headphone met noise cancelling even kort geluisterd in de winkel. Alhoewel het een mooie koptelefoon is was ik nog niet weggeblazen door het geluid. Dali speakers kennende had ik veel meer helderheid verwacht. Misschien is de positionering net niet goed; gezien de prijs en merk verwacht je heel wat maar uiteindelijk is hè een noise cancelling koptelefoon die een bepaalde use case heeft, namelijk vliegtuigen, treinen en kantoren en daar stel je toch weer andere eisen aan geluidskwaliteit dan in het comfort van je woonkamer.
Ik heb namelijk Dali Speakers en een IO-6 en ben juist heel erg gecharmeerd ervan!
Ik weet dat het geen hele representatieve test wasLjsvv schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:39:
[...]
En met wat voor bron heb je dit geluisterd?
Ik heb namelijk Dali Speakers en een IO-6 en ben juist heel erg gecharmeerd ervan!
Ik gebruikte Spotify. Overigens is dat ook mijn meest gebruikte bron op mijn Rubicons. Dat wordt gelukkig niet door de Bluetooth SBC conversie gemangeld zoals op de iPhone

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Hmm ja, daar heb je een punt. Ik gebruik Apple Music dus hoor het gelukkig nog in AAC....page404 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:35:
[...]
Ik weet dat het geen hele representatieve test was![]()
Ik gebruikte Spotify. Overigens is dat ook mijn meest gebruikte bron op mijn Rubicons. Dat wordt gelukkig niet door de Bluetooth SBC conversie gemangeld zoals op de iPhonemaar ik zou ook niet weten hoe je anders deze headset goed kan luisteren.
Deze hoofdtelefoon kan ook nog gewoon met een 3.5mm plugje gebruikt worden, wil je het dus echt goed doen is een iPhone camera connector met een USB DAC naar 3.5mm de puurste oplossing. Helaas wel een achterlijke batterij aan connectoren dan aan je iPhone hangend....
Getest of de hoofdtelefoon op USB met een iPhone werkt heb ik nog niet. Op mijn Macbook Pro werkt dat wel en kan ik zelfs 96kHz kiezen...
[ Voor 28% gewijzigd door Ljsvv op 08-01-2020 14:49 ]
https://www.dali-speakers.com/loudspeakers/oberon/oberon-7/
Op de website staan de volgende afmetingen:1015 x 200 x 340mm.
Is dit inclusief of exclusief voet?
Als het inclusief is dan zou de voet 200 x 340 mm moeten zijn. Is dat zo??
Zou iemand die deze speakers heeft er even een liniaal langs willen leggen?
Alvast bedankt.
[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:54 ]
(Front 2xZensor3, Surround 2x Zensor Pico en Center Zensor Vokal.)
Heb ze nu op een plank boven de tv liggen gericht op het plafond, recht boven de frontspeakers.
Heb ze al op diverse plaatsen aan de muur gehad, net onder het plafond als fronthigh of sidehigh.
Het werkt niet. Je hoort het geluid dat vanboven hoort te komen altijd uit de richting van de speakers komen.
Mijn vraag: Zouden jullie de Alteco's aan het plafond hangen zodat je zeker bent dat je het geluid van boven krijgt en zo ja, hoe? (Dus met de rug naar het plafond, verticaal, schakelaar stand etc.?)
https://media-dali.azuree...alteco-c-1-whitepaper.pdf
Dus die plank zit op 1,60m vanaf de vloer. Foam zit in de speakers. Maar Dali geeft zelf toe dat ze geen Dolby Atmos Enabled gecertificeerde speakers hebben. De Alteco zou er wel geschikt voor zijn.
Dat niet 'Dolby Atmos Enabled certified' is vanwege de frequentie band wat de luidspreker kan weergeven. Bij een Alteco is dat veel breder. Volgens mij zit in een 'Dolby Atmos Enabled certified' luidspreker alleen een mid driver, geen tweeter. Exacte bronnen kan ik zo snel niet vinden.PCan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:03:
Heb ze ook op de frontspeakers gehad, zo'n 1,5m vanaf het plafond. Nu liggen ze 90 cm onder het plafond.
Dus die plank zit op 1,60m vanaf de vloer. Foam zit in de speakers. Maar Dali geeft zelf toe dat ze geen Dolby Atmos Enabled gecertificeerde speakers hebben. De Alteco zou er wel geschikt voor zijn.
Maar, dit mag niet het probleem veroorzaken wat je ervaart. Wat voor plafond heb je?
Ik heb een (virtuele-) luisterruimte van 2m breed (onderlinge afstand frontspeakers) en 4m lang (zitpositie vanaf de tv).
Ik zou ze zelf op 3m vanaf de frontspeakers hangen, met de rug tegen het plafond.
Daar gaat het mij niet om, ik heb het puur over indirect geluid via het plafond. Ik kan me voorstellen dat bepaalde materialen het geluid erg dempen. Maar dat zou met beton prima moeten zijn.PCan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:13:
@M14 Beton (waarschijnlijk broodjes), wit gesausd. Daarom is het een probleem. Wil niet overal gaatjes gaan boren. Dus graag de mening van anderen over positionering. Als ik op het White paper kijk is het geluidbeeld haaks op de speakerbodem en niet op de drivers.
Ik heb een (virtuele-) luisterruimte van 2m breed (onderlinge afstand frontspeakers) en 4m lang (zitpositie vanaf de tv).
Ik zou ze zelf op 3m vanaf de frontspeakers hangen, met de rug tegen het plafond.
Bij alle andere opties, zoals boven je front naar beneden gericht, dan hoor je het geluid inderdaad uit die richting komen.
En verder geef ik geen suggesties voor positionering maar probeer ik mee te denken wat de oorzaak is wat je probleem veroorzaakt.
[ Voor 16% gewijzigd door M14 op 22-01-2020 20:32 ]
Ik weet niet of het al gezegd is, de speakers hebben te weinig ruimte om zich heen, zeker de linker en staan ook te dicht tegen de muur. De kans dat je met een andere positionering al een stuk verder komt, als je dat niet wilt dan met andere speakers werken,monnick schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:48:
[Afbeelding]
Bestaan er led lampjes die je aan/tussen/op een speaker kan hangen en dan aan gaan of flikkeren als deze aangesproken wordt zodat je kan zien als daar geluid uitkomt?
[ Voor 11% gewijzigd door leeuwtje1 op 24-02-2020 17:52 ]