Rob-G schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:48:
Tja, je kunt het bullshit noemen maar het is ook precies wat Audyssey zelf toepast, onder de noemer 'compensatie van middentonen'. Daarom is er na de correctie nog steeds een dip te zien.
Je kunt deze compensatie ook uit schakelen, en dan is de dip niet aanwezig.
Maar aangezien de speaker deze dip van zichzelf al heeft, lijkt die daar ook volgens Dali te 'horen'.
Die compensatie voor de middentonen (midrange compensation) rond het cross-over punt is inderdaad een future van de Audyssey. In de app kan je die aan/uit zetten.
Zonder een heel verhaal na te typen gaan "ze" ervan uit dat
- het menselijk oor erg gevoelig is tussen 2 - 4 kHz en dat je dan een zekere "hardheid" kan ervaren in de crossover. Maar bij het ouder worden van iemand treed in die regio ook gehoorverlies in dB op en hoor je het wellicht niet en is de dip helemaal niet meer nodig.
- de dip wordt aangebracht omdat het on-axis afstraalgedraag anders is dan het off-axis afstraalgedrag waarbij er juist pieken kunnen ontstaan op bepaalde frequenties. Dat kan dus in het ontwerp van de speaker zitten waarbij je bijvoorbeeld de speaker niet mag indraaien.
Overigens zijn er ook natuurlijk luidsprekers die neutraler gedrag vertonen on/off axis en daar doelt @Verwijderd natuurlijk op. Bij een goed ontworpen luidspreker sla je een hele (correctie) stap over en begin je al lekker.
Als ik een grafiek van Dali Opticon 6 bekijk van het ASR forum dan valt de Opticon best mee (
https://www.audiosciencer...iewed-and-measured.10214/)
Dan krijg je daar grafiek te zien zonder dip:
:fill(white):strip_exif()/f/image/e2Q8kykjvohA6zacPappdemv.png?f=user_large)
Zo verkeerd is deze grafiek nou ook weer niet en zit de crossover aardig in elkaar (800 - 2,2 - 14 kHz).
Maar ja, een grafiek na het meten door Audyssy zegt mij alleen wat of de ruimte gecorrigeerd wordt voor reflectie-excessen. Voor de rest moeten je oren het zelf horen of het geluid je bevalt.
Als je geen verschil ervaart in de dip, dan zou ik hem weglaten in Audyssey.
Verder kan je volgens mij in die app ook een Equalizer instellen en de output wat omhoog zetten vanaf 5 of 7 kHz, mocht je wat meer hoog willen en daar je voorkeur zit.
Daarnaast heb ik wel gemerkt dat Dali's op oorhoogte meer hoog weergeven. Wellicht kun je daar ook nog even naar kijken.
[
Voor 4% gewijzigd door
Shocked op 21-06-2022 15:49
]
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120