| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |
Ik ga eens kijken of hij die zonder de 7 verkoopt, gezien ik geen interesse heb in vloerstaandersschalk84 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:09:
[...]
Er staat een complete 5.1 oberon walnoot set op marktplaats..

Verder is het wel onnatuurlijk om zulke speakers zonder originele doos te vervoeren, maar daar is vast een oplossing voor te bedenken.
Daarnaast ook eens de garantie checken, ergens geeft het mij toch veel rust om bij nieuwkoop 5 jaar garantie te hebben op zo een investering

Thanks voor de tip, deze heb ik inderdaad over het hoofd gezien!
Een rol bubbeltjesfolie is altijd handig om in huis te hebben...Thargix schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:31:
[...]
Ik ga eens kijken of hij die zonder de 7 verkoopt, gezien ik geen interesse heb in vloerstaanders
Verder is het wel onnatuurlijk om zulke speakers zonder originele doos te vervoeren, maar daar is vast een oplossing voor te bedenken.
Daarnaast ook eens de garantie checken, ergens geeft het mij toch veel rust om bij nieuwkoop 5 jaar garantie te hebben op zo een investering![]()
Thanks voor de tip, deze heb ik inderdaad over het hoofd gezien!
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane
Leer luisteren en groei er in. Ik zou niet alles in 1x kopen.
Een wat oudere serie: de IKON MK2: iets langer wachten op marktplaats. Maar met bandtweeter en ik denk beter dan de Oberon (minder kritisch qua plaatsing).
Ik heb nog een set Dali Oberon 1's staan die vroeger als surround gediend hebben. Ik zou ze nu eventueel graag hergebruiken met een budget stereo amp (Audiolab 6000a, CA AXR 100, Bluesound Powernode...) om er een muziekhoek mee te maken.
Doch ik vraag me af of ze wel potentie genoeg hebben om het meeste uit zulke receiver te halen, zeker gezien het een toch wel grote open leefruimte betreft. Iemand ervaring met een stereo setup met de Oberon 1's?
Gamertag: I Darks I
Ik denk dat die versterkers een beetje overkill zijn en zou eerst eens een budget versterker of tweedehands model lenen of kopen. Een betaalbare sub zou ook een hoop toevoegen in die situatie.Darks schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:07:
Hallo,
Ik heb nog een set Dali Oberon 1's staan die vroeger als surround gediend hebben. Ik zou ze nu eventueel graag hergebruiken met een budget stereo amp (Audiolab 6000a, CA AXR 100, Bluesound Powernode...) om er een muziekhoek mee te maken.
Doch ik vraag me af of ze wel potentie genoeg hebben om het meeste uit zulke receiver te halen, zeker gezien het een toch wel grote open leefruimte betreft. Iemand ervaring met een stereo setup met de Oberon 1's?
quote]CPM schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:59:
[...]
Vooral geduld hebben en zoeken. Dit was ik kwijt:
Oberon 7. €750 (tweedehands maar zgan)
Alteco C1. €300 (nieuw)
Oberon 1. €309 (nieuw)
Zensor Vokal. € 75 (tweedehands)
Denon. 2700h+DAB €680 (nieuw)
Ik weet niet welke walnoot kleur je exact zoekt, je zou ook voor de Zensors kunnen gaan. Heb de mijne recent verkocht. Hier de verschillende Dali's.
[Afbeelding]
[/quote]
Voor zover ik kan beoordelen heeft de X2700h voldoende vermogen, Audyssey heeft alles bij mij rond de 0dB staan (op de heights na +4). Heb dynamic EQ en dynamic volume uit staan en heb volume meestal rond de 53 (0-100) schaal en dat is hard zat. Ik heb de boel gelimiteerd op 75 want gekoppeld aan mijn telefoon (spotify) wil ik het volume nog wel eens voluit drukken en dan is 100 nogal heftig.Alteafr schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:43:
Na een korte uitstap richting een Sonos Arc toch terug naar receiver , had de AVRx 4200 maar heb interesse in die 2700 , heeft deze voldoende vermogen om de Dali aan te sturen ?

Ik heb getwijfeld over de X3700h maar die verschilt niet veel. Enige wat nog wat impact kan hebben is de switch van Zensor Vokal (6ohm) naar de Oberon Vokal (4ohm)
X2700h
Aantal eindversterkers 7
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 95 W
Power Output (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.05% 2ch Drive) Nee
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) 125 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) 150 W
X3700h
Aantal eindversterkers 9
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 105 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) 135 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) 180 W
| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |
Ziet er perfect uit voor de speakers!CPM schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:50:
[...]
Voor zover ik kan beoordelen heeft de X2700h voldoende vermogen, Audyssey heeft alles bij mij rond de 0dB staan (op de heights na +4). Heb dynamic EQ en dynamic volume uit staan en heb volume meestal rond de 53 (0-100) schaal en dat is hard zat. Ik heb de boel gelimiteerd op 75 want gekoppeld aan mijn telefoon (spotify) wil ik het volume nog wel eens voluit drukken en dan is 100 nogal heftig.![]()
Ik heb getwijfeld over de X3700h maar die verschilt niet veel. Enige wat nog wat impact kan hebben is de switch van Zensor Vokal (6ohm) naar de Oberon Vokal (4ohm)
X2700h
Aantal eindversterkers 7
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 95 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) 125 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) 150 W
X3700h
Aantal eindversterkers 9
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 105 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) 135 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) 180 W
"Enough is enough!"
Dat ik met oberon 7 van marantz 5015 naar nad ging was t wel een heel ander geluid. Warmer. Niet perse beter. Blijft questie van smaak denk ik.sjirafje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:32:
Hier een X2600H met 1 paar Oberon 7 (front), 1 paar Oberon 3 (surround), 1 paar Oberon 5 (surround back) en een Oberon Vokal (center). Ik heb niet het idee dat de versterker vermogen tekort komt.
Dat zit dan puur in verschillende settings/EQ's van de receivers/versterkers onderling. Draai de Marantz en NAD in pure direct en ze klinken hetzelfde.bowldave schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:55:
[...]
Dat ik met oberon 7 van marantz 5015 naar nad ging was t wel een heel ander geluid. Warmer. Niet perse beter. Blijft questie van smaak denk ik.
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
Uiteindelijk gaat het toch hoogst waarschijnlijk een 2e hands (occasion van een HiFi winkel, 1 jaar oud) setje worden. Voor iets minder geld wat ik aan nieuw zou uitgeven heb ik nu:
- Oberon 7 vloerstaanders Walnoot
- Oberon Vokal Centre Walnoot
- Oberon 1 Bookshelf speakers (rears) Walnoot
- Denon AVR-X2700H
Voor het geld wat nu bespaart is hebben wij een meubel op maat (die op ons huidige meubel geplaatst kan worden) kunnen bestellen waardoor de TV mooi omhoog geplaatst kan worden, met ruimte eronder voor de center speaker en receiver. Waardoor de eindsom uiteindelijk gelijk is aan wat we kwijt zouden zijn aan nieuw (zonder deze toevoeging).
Het enige wat nog rest is fysiek inspecteren en beluisteren of ik ze daadwerkelijk wil overkopen, maar die kans gok ik erg hoog.
[Voor 4% gewijzigd door Thargix op 13-06-2022 20:17]
Zeg dat maar niet in t nad forum.Hulleman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Dat zit dan puur in verschillende settings/EQ's van de receivers/versterkers onderling. Draai de Marantz en NAD in pure direct en ze klinken hetzelfde.
Ik heb ze na een luistersessie op een Denon X3700 (thuis heb ik een X3600) en vergelijk met de Oberon's, B&W 603 S2 AE en B&W704 aangeschaft.
Thuis vergelijk ik ze met mijn B&W 603 S2 (van ca. 20 jaar oud).
Wat ik merk is dat het hoog, en de vocalen helemaal niet zo helder en sprankelend klinken, en eigenlijk minder klinken dan de B&W's. Dat snap ik niet echt, want tijdens de luistersessies was me dat niet echt opgevallen.
Als ik de Audyssey MultEQ XT32 draai zie ik ook een aardige dip (5 dB)rond de 1-2 kHz. De Audyssey correctie haalt deze dip nauwelijks weg.
Herkent iemand dit?
Dat komt omdat B&W een flink boost in de treble heeft (jouw luidsprekers wat minder dan de moderne) en de Dali wat meer neutraal is. Verder heeft B&W een meer ingetogen midrange wat dit effect accentueert.Rob G schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:20:
Heeft iemand ervaringen met de Opticon 6 MK2?
Ik heb ze na een luistersessie op een Denon X3700 (thuis heb ik een X3600) en vergelijk met de Oberon's, B&W 603 S2 AE en B&W704 aangeschaft.
Thuis vergelijk ik ze met mijn B&W 603 S2 (van ca. 20 jaar oud).
Wat ik merk is dat het hoog, en de vocalen helemaal niet zo helder en sprankelend klinken, en eigenlijk minder klinken dan de B&W's. Dat snap ik niet echt, want tijdens de luistersessies was me dat niet echt opgevallen.
Als ik de Audyssey MultEQ XT32 draai zie ik ook een aardige dip (5 dB)rond de 1-2 kHz. De Audyssey correctie haalt deze dip nauwelijks weg.
Herkent iemand dit?
"Enough is enough!"
Onder de 500hz moet je de verschillen negeren. Verder zou ik geen correctie toepassen boven de 500hz, behalve wat grove aanpassingen om de slope aan te passen naar wens. Je response is voor mijn gevoel wat te vlak voor een in-room response (maar dat ook komen door de schaal van je grafiekjes).sjirafje schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:26:
Als links en rechts zo verschilt dan ligt dat aan de ruimte lijkt me.
Maar zo te zien hebben de Dali's ook wat gedoe rondom de crossover (2.2khz is te hoog gecrossed?). Zelfde issue als B&W vaak heeft.
De dip zie je duidelijk terug in de metingen trouwens:
https://www.dali-speakers...con_6_mk2_stereo-test.pdf
Als je nu je luidsprekers met toe-in hebt staan dan kan je dat eens veranderen naar dat ze gewoon recht vooruit staan en je dus onder een hoek naar de luidspreker luistert. De off-axis is namelijk beter dan de on-axis.
[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-06-2022 20:07]
Precies. Het heet niet voor niets ruimtecorrectie.sjirafje schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:26:
Als links en rechts zo verschilt dan ligt dat aan de ruimte lijkt me.
De speakers stonden al zonder (of met een heel beperkte) toe-in, dus daar zal het niet zo in zitten. In de MultEQ kan ik de correctiecurve wel wat aanpassen zodat de dip wat minder groot wordt, maar dat lost de tekortkoming niet helemaal op. Naar mij beleving klinkt het mid en hoog gewoon wat mat. De B&W's waren erg laid-back rond de middentonen, dat vind ik bij de Dali's wat beter gebalanceerd, maar ik denk dat ik toch wat meer de helderheid zoek in het mid en hoog, die de B&W's wel hadden. In de tests lees je daar niet veel over terug, dus het lijkt dat dat mijn eigen voorkeur is.Anoniem: 159816 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:59:
[...]
Onder de 500hz moet je de verschillen negeren. Verder zou ik geen correctie toepassen boven de 500hz, behalve wat grove aanpassingen om de slope aan te passen naar wens. Je response is voor mijn gevoel wat te vlak voor een in-room response (maar dat ook komen door de schaal van je grafiekjes).
Maar zo te zien hebben de Dali's ook wat gedoe rondom de crossover (2.2khz is te hoog gecrossed?). Zelfde issue als B&W vaak heeft.
De dip zie je duidelijk terug in de metingen trouwens:
https://www.dali-speakers...con_6_mk2_stereo-test.pdf
Als je nu je luidsprekers met toe-in hebt staan dan kan je dat eens veranderen naar dat ze gewoon recht vooruit staan en je dus onder een hoek naar de luidspreker luistert. De off-axis is namelijk beter dan de on-axis.
Is dat voor de Dali Opticons nog makkelijk te tweaken? of kan ik beter op zoek naar andere speakers
Ik denk dat je het precies beschrijft zoals het is.Rob G schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:15:
[...]
De speakers stonden al zonder (of met een heel beperkte) toe-in, dus daar zal het niet zo in zitten. In de MultEQ kan ik de correctiecurve wel wat aanpassen zodat de dip wat minder groot wordt, maar dat lost de tekortkoming niet helemaal op. Naar mij beleving klinkt het mid en hoog gewoon wat mat. De B&W's waren erg laid-back rond de middentonen, dat vind ik bij de Dali's wat beter gebalanceerd, maar ik denk dat ik toch wat meer de helderheid zoek in het mid en hoog, die de B&W's wel hadden. In de tests lees je daar niet veel over terug, dus het lijkt dat dat mijn eigen voorkeur is.
Is dat voor de Dali Opticons nog makkelijk te tweaken? of kan ik beter op zoek naar andere speakers
Ik heb een jaar of 3 de B&W cm5 gehad en die hadden ook meer hoog dan Dali. Ik vond ze erg goed klinken maar luisterde daar nooit uren naar vanwege het hoog wat soms wat vermoeiend was.
Dali vind ik erg fraai in het middengebied (stem en instrumenten zoals gitaar). Daar zit mijn voorkeur boven de B&W.
Wil je wat meer helderheid bij Dali, dan kom je eigenlijk op de duurdere series uit zoals Menuet SE, Rubicon of Epicon die naar mijn mening iets meer in het hoog van nature al weergeven.
Je grafiek laat een erg neutrale lijn zien. Dat ben je waarschijnlijk niet gewend. Of dat helemaal de echte ruimtelijke waarheid is vraag ik me wel af. Je (eerdere B&W’s) zouden via MultEQ ook wat afgevlakt moeten worden als een neutrale lijn wordt nagestreefd. Of heb je het daar niet op toegepast?
Het belangrijkste vind ik of de luidspreker je iets “doet” bij het horen van je favoriete muziek. Ik heb een rits luidsprekers in huis staan en die maken allemaal prima geluid maar de enige die echt raakt is de Dali Menuet SE. Deze geeft te weing bass ( op te lossen) maar heeft een onwijs gaaf midgebied voor stemmen wat ik niet zou willen missen. Hiermee wil ik zeggen dat er geen perfecte luidspreker bestaat maar dat een luidspreker wel emotie kan opwekken zonder perfectie.
Als de Opticons je nu al niet bekoren en je er weinig mee “hebt” of iets mist, dan zou ik op gevoel een duurder type proberen of beter nog, indien mogelijk, een luidspreker uit de serie van B&W of KEF (ook meer hoog standaard) ernaast zetten en luisteren welke luidspreker je meer raakt.
Dat zou mijn criterium zijn zodat je wat minder focust op meer laag of wat meer/minder hoog etc.
Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west
Ik heb al een redelijk muziekale sub staan, dus over het laag maakte ik me in de winkel al wat minder zorgen.
Een duurder type Dali wordt hem denk ik niet, het verschil met de Rubicons is niet to groot (he ik me laten vertellen), mijn reveiver is wat minder geschikt voor de zwaardere modellen, en eigenlijk is het prijssegment van mijn Opticons wel zo'n beetje wat ik er nu voor over heb.
B&W heeft inderdaad flink wat meer hoog dan Dali. Niet echt mijn ding, mijn voorkeur gaat uit naar luidsprekers die het bronmateriaal wat beter weergeven, maar als je dat zoekt ben je beter af met B&W.Rob G schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:15:
[...]
De speakers stonden al zonder (of met een heel beperkte) toe-in, dus daar zal het niet zo in zitten. In de MultEQ kan ik de correctiecurve wel wat aanpassen zodat de dip wat minder groot wordt, maar dat lost de tekortkoming niet helemaal op. Naar mij beleving klinkt het mid en hoog gewoon wat mat. De B&W's waren erg laid-back rond de middentonen, dat vind ik bij de Dali's wat beter gebalanceerd, maar ik denk dat ik toch wat meer de helderheid zoek in het mid en hoog, die de B&W's wel hadden. In de tests lees je daar niet veel over terug, dus het lijkt dat dat mijn eigen voorkeur is.
Na wat verder lezen lijkt dit een opzettelijke dip te zijn, toegepast omdat onze oren in dit gebied extra gevoelig zijn voor frequentie- en faseverschuivingen, luidsprekercrossovers tussen tweeters en drivers voor het middenbereik kunnen hardheid veroorzaken als deze dip niet wordt geïntroduceerd.
Dat is bullshit, want luidsprekers zonder die dip genieten de voorkeur (zie het werk van o.a. Toole en Olive). En als dat gebied zo belangrijk is, waarom hecht B&W er dan geen waarde aan dat de off-axis niet uniform is met het on-axis geluid?Rob G schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:37:
Ik heb de B&W's ook maar even doorgemeten. Ook daar zie je de dip rond de 2khz, zelfs wat dieper.
Na wat verder lezen lijkt dit een opzettelijke dip te zijn, toegepast omdat onze oren in dit gebied extra gevoelig zijn voor frequentie- en faseverschuivingen, luidsprekercrossovers tussen tweeters en drivers voor het middenbereik kunnen hardheid veroorzaken als deze dip niet wordt geïntroduceerd.
Wel een vreemd resultaat toch eigenlijk. Een dip of piek zie je altijd wel (voor de correctie), dat kan aan de luidspreker liggen of reflecties die versterken of tegen werken. Ik heb de grafiek nog eens bekeken na correctie en die is flink rechtgetrokken behalve rond de 2 kHz.. Ook het gebied tegen de 10 kHz is iets naar boven gecorrigeerd, waarom is er niet veel gebeurd rond de 2kHz als je de voor/na metingen bekijkt?Rob G schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:37:
Ik heb de B&W's ook maar even doorgemeten. Ook daar zie je de dip rond de 2khz, zelfs wat dieper.
Bij circa 10 kHz corrigeert hij toch wel 5 dB en bij 2 kHz maar 2 dB. Ik mis eigenlijk zo op het eerste gezicht 3 dB correctie wat best veel is in de praktijk. Just a thought.

Instelling ergens?
Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west
Je kunt deze compensatie ook uit schakelen, en dan is de dip niet aanwezig.
Maar aangezien de speaker deze dip van zichzelf al heeft, lijkt die daar ook volgens Dali te 'horen'.
Die dip hoort er niet in te zitten, we weten namelijk waaraan de ideale curve in een ruimte moet voldoen. Alle goede luidsprekers hebben die dip niet. En hij kan er ook zitten omdat de luidspreker niet goed ontworpen is, en niet omdat de fabrikant het wil. Niet elke luidspreker fabrikant krijg het voor elkaar de afstraling rondom de crossover frequentie onder controle te houden.Rob-G schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:48:
Tja, je kunt het bullshit noemen maar het is ook precies wat Audyssey zelf toepast, onder de noemer 'compensatie van middentonen'. Daarom is er na de correctie nog steeds een dip te zien.
Maar aangezien de speaker deze dip van zichzelf al heeft, lijkt die daar ook volgens Dali te 'horen'.
[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 20-06-2022 22:22]
De fronts heb ik niet meer ingedraaid (eerst wel). Ik heb alles opnieuw ingemeten, timing correctie toegepast en de boel is vele malen beter. Atmos geluid komt nu uit de hoogte en is duidelijker te onderscheiden van het geluid uit de fronts.
Ook geven de fronts een iets voller geluid bij muziek en de bass weergave lijkt iets anders te zijn, wat voller.
Blij met deze aanpassingen en nog altijd zeer tevreden over de Dali's.
Welke beugels heb je hiervoor gebruikt?CPM schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:16:
Ik heb de Alteco's de hoogte in gebracht en aan de muur gehangen met beugeltjes van Amazon. Ze staan dus niet meer upfiring op de fronts. Ook hangen ze verder uit elkaar t.o.v. de fronts en zijn ze iets ingedraaid t.o.v. de luister positie.
De fronts heb ik niet meer ingedraaid (eerst wel). Ik heb alles opnieuw ingemeten, timing correctie toegepast en de boel is vele malen beter. Atmos geluid komt nu uit de hoogte en is duidelijker te onderscheiden van het geluid uit de fronts.
Ook geven de fronts een iets voller geluid bij muziek en de bass weergave lijkt iets anders te zijn, wat voller.
Blij met deze aanpassingen en nog altijd zeer tevreden over de Dali's.
Die compensatie voor de middentonen (midrange compensation) rond het cross-over punt is inderdaad een future van de Audyssey. In de app kan je die aan/uit zetten.Rob-G schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:48:
Tja, je kunt het bullshit noemen maar het is ook precies wat Audyssey zelf toepast, onder de noemer 'compensatie van middentonen'. Daarom is er na de correctie nog steeds een dip te zien.
Zonder een heel verhaal na te typen gaan "ze" ervan uit dat
- het menselijk oor erg gevoelig is tussen 2 - 4 kHz en dat je dan een zekere "hardheid" kan ervaren in de crossover. Maar bij het ouder worden van iemand treed in die regio ook gehoorverlies in dB op en hoor je het wellicht niet en is de dip helemaal niet meer nodig.
- de dip wordt aangebracht omdat het on-axis afstraalgedraag anders is dan het off-axis afstraalgedrag waarbij er juist pieken kunnen ontstaan op bepaalde frequenties. Dat kan dus in het ontwerp van de speaker zitten waarbij je bijvoorbeeld de speaker niet mag indraaien.
Overigens zijn er ook natuurlijk luidsprekers die neutraler gedrag vertonen on/off axis en daar doelt @Anoniem: 159816 natuurlijk op. Bij een goed ontworpen luidspreker sla je een hele (correctie) stap over en begin je al lekker.
Als ik een grafiek van Dali Opticon 6 bekijk van het ASR forum dan valt de Opticon best mee (https://www.audiosciencer...iewed-and-measured.10214/)
Dan krijg je daar grafiek te zien zonder dip:
Zo verkeerd is deze grafiek nou ook weer niet en zit de crossover aardig in elkaar (800 - 2,2 - 14 kHz).
Maar ja, een grafiek na het meten door Audyssy zegt mij alleen wat of de ruimte gecorrigeerd wordt voor reflectie-excessen. Voor de rest moeten je oren het zelf horen of het geluid je bevalt.
Als je geen verschil ervaart in de dip, dan zou ik hem weglaten in Audyssey.
Verder kan je volgens mij in die app ook een Equalizer instellen en de output wat omhoog zetten vanaf 5 of 7 kHz, mocht je wat meer hoog willen en daar je voorkeur zit.
Daarnaast heb ik wel gemerkt dat Dali's op oorhoogte meer hoog weergeven. Wellicht kun je daar ook nog even naar kijken.
[Voor 4% gewijzigd door Shocked op 21-06-2022 15:49]
Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Als het rond de crossover niet lekker klinkt dan is de luidspreker gewoon niet goed ontworpen.Shocked schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:32:
[...]
Die compensatie voor de middentonen (midrange compensation) rond het cross-over punt is inderdaad een future van de Audyssey. In de app kan je die aan/uit zetten.
Zonder een heel verhaal na te typen gaan "ze" ervan uit dat
- het menselijk oor erg gevoelig is tussen 2 - 4 kHz en dat je dan een zekere "hardheid" kan ervaren in de crossover. Maar bij het ouder worden van iemand treed in die regio ook gehoorverlies in dB op en hoor je het wellicht niet en is de dip helemaal niet meer nodig.
Het is belangrijk om je te realiseren dat een niet-uniforme afstraling correctie juist lastiger maakt, omdat een aanpassing een onbekend effect zal hebben op de luisterplek. Als je on-axis piekt en je off-axis een dip heeft op een bepaalde frequentie dan kan je dat niet corrigeren. Plus op de luisterpositie meet je natuurlijk altijd de som van de twee.- de dip wordt aangebracht omdat het on-axis afstraalgedraag anders is dan het off-axis afstraalgedrag waarbij er juist pieken kunnen ontstaan op bepaalde frequenties. Dat kan dus in het ontwerp van de speaker zitten waarbij je bijvoorbeeld de speaker niet mag indraaien.
Overigens zijn er ook natuurlijk luidsprekers die neutraler gedrag vertonen on/off axis en daar doelt @Anoniem: 159816 natuurlijk op. Bij een goed ontworpen luidspreker sla je een hele (correctie) stap over en begin je al lekker.
Die grafiek laat niet het juiste zien. Dat is een meting in een ruimte en die ruimte kan toevallig net goed om gaan met de afstraling van de luidspreker. Verder zie dat de response een flinke smoothing heeft gehad, maar desondanks is de dip duidelijk zichtbaar.Als ik een grafiek van Dali Opticon 6 bekijk van het ASR forum dan valt de Opticon best mee (https://www.audiosciencer...iewed-and-measured.10214/)
Dan krijg je daar grafiek te zien zonder dip:
[Afbeelding]
Zo verkeerd is deze grafiek nou ook weer niet en zit de crossover aardig in elkaar (800 - 2,2 - 14 kHz).
Deze grafiek laat het veel beter zien. Hier zie je dat de off-axis niet uniform is. Op 1.5kHz is bijvoorbeeld de 10 graden off-axis luider dan de on-axis, maar de 30 graden off-axis is weer veel minder luid. Wat je wil zien is dat de 10 graden net wat onder de on-axis loopt en steeds meer afzakt hoe hoger in frequentie (hogere frequenties zijn meer directioneel) en dat de 30 graden off-axis daar weer onder loopt.
Ik zou de dip altijd weglaten, en als je hem wel nodig hebt dan kan je beter andere luidsprekers kopen. Mijn inziens moet je een DSP voornamelijk gebruiken in het laag (<500hz). Daarboven zou ik alleen maar zeer grove aanpassingen doen, om bijvoorbeeld de in-room response wat sneller af te laten lopen in het hoog. Bij een goede luidspreker zal je weinig hoeven corrigeren bij de middentonen en treble, want die zal a. een vlakke response hebben (in een anechoïsche kamer) en b. een uniforme afstraling waardoor je in de meeste ruimtes gewoon een goede response zal hebben in het midden en hoog.Maar ja, een grafiek zegt mij alleen wat of de ruimte gecorrigeerd wordt voor excessen. Voor de rest moeten je oren het zelf horen of het geluid je bevalt.
Als je geen verschil ervaart in de dip, dan zou ik hem weglaten in Audyssey.
Verder kan je volgens mij in die app ook een Equalizer instellen en de output wat omhoog zetten vanaf 5 of 7 kHz, mocht je wat meer hoog willen en daar je voorkeur zit.
Daarnaast heb ik wel gemerkt dat Dali's op oorhoogte meer hoog weergeven. Wellicht kun je daar ook nog even naar kijken.
Als je ff googled, dan vindt je hele verhalen over die midrange compensation van Audyssey (BBC dip).Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:58:
[...]
Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Als het rond de crossover niet lekker klinkt dan is de luidspreker gewoon niet goed ontworpen.
[Afbeelding]
Deze grafiek laat het veel beter zien. Hier zie je dat de off-axis niet uniform is. Op 1.5kHz is bijvoorbeeld de 10 graden off-axis luider dan de on-axis, maar de 30 graden off-axis is weer veel minder luid. Wat je wil zien is dat de 10 graden net wat onder de on-axis loopt en steeds meer afzakt hoe hoger in frequentie (hogere frequenties zijn meer directioneel) en dat de 30 graden off-axis daar weer onder loopt.
Voor mij was het ook nieuw. Het blijft wel vreemd als je leest dat deze "midrange compensation" dip express in Audyssey wordt toegevoegd in de standaard meting. Pas in de (gekochte) app kan je die aan/uit zetten. Als ik dat goed gelezen heb, hebben dus alle Denon & Marantz liefhebbers met een Audyssey meting die dip er gratis bij gekregen....

Edit: hier de link waarin het gebruik van de Audyssey app wordt uitgelegd en geschreven wordt over de inmiddels welbekende dip: https://nl.hardware.info/...elf-kanalen-audyssesy-app
Je grafiek met dip is duidelijk hoor - mee eens- en ik zou dat ook zelf ook liever vermijden en een betere luidspreker kopen. Wat verder niks afdoet aan de luidspreker-gebruiker: als die het niet hoort en er verder tevreden mee is, dan is het wat mij betreft ook allemaal prima.
Maar enige kanttekening die ik wil maken is dat de off-axis vlakker is bij de dip en Dali wel zegt dat je de luidsprekers niet moet indraaien. Je moet of-axis luisteren als ik het zo goed zeg. Gezien de bump in het laag (<200 Hz)zou je wel wat kunnen corrigeren mocht ie wat boomie klinken.
[Voor 6% gewijzigd door Shocked op 21-06-2022 23:29]
Ik ben bekend met de BBC dip, de voorkeur daarvoor komt in geen enkel peer-reviewed onderzoek naar voren. Dus ik zou het lekker vermijden.Shocked schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:41:
[...]
Als je ff googled, dan vindt je hele verhalen over die midrange compensation van Audyssey (BBC dip).
Voor mij was het ook nieuw. Het blijft wel vreemd als je leest dat deze "midrange compensation" dip express in Audyssey wordt toegevoegd in de standaard meting. Pas in de (gekochte) app kan je die aan/uit zetten. Als ik dat goed gelezen heb, hebben dus alle Denon & Marantz liefhebbers met een Audyssey meting die dip er gratis bij gekregen....![]()
![]()
Je grafiek met dip is duidelijk hoor - mee eens- en ik zou dat ook zelf ook liever vermijden en een betere luidspreker kopen. Wat verder niks afdoet aan de luidspreker-gebruiker: als die het niet hoort en er verder tevreden mee is, dan is het wat mij betreft ook allemaal prima.
Maar enige kanttekening die ik wil maken is dat de off-axis vlakker is bij de dip en Dali wel zegt dat je de luidsprekers niet moet indraaien. Je moet of-axis luisteren als ik het zo goed zeg. Gezien de bump in het laag (<200 Hz)zou je wel wat kunnen corrigeren mocht ie wat boomie klinken.
Klopt dat je off-axis moet luisteren, maar dat wil niet niet zeggen dat de on-axis geen invloed meer heeft. De reflecties draaien gewoon een x aantal graden dan.
Ik heb deze gebruikt:
deleyCON 2x Universal Luidspreker... https://www.amazon.nl/dp/B074W8NH2Z?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Met deze beugels hangen de speakers niet strak tegen de muur. Ik heb ze ingedraaid dus ze vallen minder op. Volgens de specs kunnen ze het gewicht aan. Ik moest wel even creatief zijn met een ander boutje waar je de speaker inhaakt maar dat is simpel.
Nadeel is wel dat als je de speakers strak tegen het plafond wilt je een uitdaging hebt. Het ijzeren gedeelte schroef je op de muur en het plastic schuif je er van boven af op. Dat is niet te doen met de speaker gemonteerd. Speaker achter in de bout hangen kan maar je hebt weinig werk ruimte als je (zoals ik) in de hoeken zit. Het is gelukt uiteindelijk maar ik heb wel even staan vloeken en de boel hangt niet geheel waterpas, maar ik ben niet van de plafonddiensten dus het valt mij niet op.

Qua bouw kwaliteit geef ik ze een 6,5, het blijft plastic en voelt niet mega solide aan maar het werkt, en dat voor een lage prijs.
[Voor 9% gewijzigd door CPM op 21-06-2022 20:38]
Top! Bij mij hangen ze nu nog aan een simpele schroef. Niet ingedraaid dus plat tegen de muur en ongeveer net zo hoog zoals bij jou. Ik heb ze wel in dezelfde lijn hangen van L+R. M'n muur is wel stabiel maar toch vertrouw ik het niet helemaal.CPM schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:34:
[...]
Ik heb deze gebruikt:
deleyCON 2x Universal Luidspreker... https://www.amazon.nl/dp/B074W8NH2Z?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Met deze beugels hangen de speakers niet strak tegen de muur. Ik heb ze ingedraaid dus ze vallen minder op. Volgens de specs kunnen ze het gewicht aan. Ik moest wel even creatief zijn met een ander boutje waar je de speaker inhaakt maar dat is simpel.
Nadeel is wel dat als je de speakers strak tegen het plafond wilt je een uitdaging hebt. Het ijzeren gedeelte schroef je op de muur en het plastic schuif je er van boven af op. Dat is niet te doen met de speaker gemonteerd. Speaker achter in de bout hangen kan maar je hebt weinig werk ruimte als je (zoals ik) in de hoeken zit. Het is gelukt uiteindelijk maar ik heb wel even staan vloeken en de boel hangt niet geheel waterpas, maar ik ben niet van de plafonddiensten dus het valt mij niet op.![]()
Qua bouw kwaliteit geef ik ze een 6,5, het blijft plastic en voelt niet mega solide aan maar het werkt, en dat voor een lage prijs.
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ga binnenkort nog een paar halen voor height back maar ik wacht nog tot de Denon X4700h weer voor een redelijk normale prijs te verkrijgen is.
De correcties met Audyssey zien er in de grafieken wel erg netjes uit, maar het klinkt wel direct ontzettend anders, eigenlijk van alles wat meer, ook mid-laag klink te aanwezig terwijl dat eigenlijk prima was. Het lijkt alsof er hoop dynamiek bij wordt 'verzonnen' terwijl alles verder wat minder zuiver klinkt. Naar mijn smaak wordt er teveel gecorrigeerd. Ik wil eigenlijk nog eens proberen om rond de 2k, en vanaf de 6k te corrigeren, maar krijg dat in de multeq app niet goed voor elkaar.
Ik heb ook wat met de equalizer gespeeld door vanaf 2k wat correcties toe te passen, maar dat heeft ook nog geen super resultaten opgeleverd.
De grafieken die voorbij komen zijn volgens mij niet voor de Opticon 6 mk2, maar van zijn voorganger.
Meubel komt van Eijerkamp, 8 jaar geleden gekocht ofzo. En hij buigt niet door, komt door de camera denk ik. Normaal zit er in het middenstuk een lade, maar die heb ik er uit gehaald vanwege de center speaker.j.f.otten schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:21:
@CPM waar heb je dat tv meubel vandaan? Want zo iets zoek ik nog. Maar het lijkt alsof die doorbuigt of ligt dat aan de camera en de hoek?
Dank je, ik ga eens kijken of ze nog zo iets hebben. Mijn kast valt bijna uit elkaar namelijk hahahahaCPM schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:00:
[...]
Meubel komt van Eijerkamp, 8 jaar geleden gekocht ofzo. En hij buigt niet door, komt door de camera denk ik. Normaal zit er in het middenstuk een lade, maar die heb ik er uit gehaald vanwege de center speaker.
Ik heb ook nog een Denon receiver staan met Ausessey, maar die gebruik ik niet voor muziek. Voor film vind ik het prima en dat het geluid wat opgeleukt wordt naar commercieel-film-geluid, is best aardig.Rob G schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:23:
Ik heb ze ook off-axis staan, en zo ook ingemeten. En daar is toch die dip te vinden.
De correcties met Audyssey zien er in de grafieken wel erg netjes uit, maar het klinkt wel direct ontzettend anders, eigenlijk van alles wat meer, ook mid-laag klink te aanwezig terwijl dat eigenlijk prima was. Het lijkt alsof er hoop dynamiek bij wordt 'verzonnen' terwijl alles verder wat minder zuiver klinkt. Naar mijn smaak wordt er teveel gecorrigeerd. Ik wil eigenlijk nog eens proberen om rond de 2k, en vanaf de 6k te corrigeren, maar krijg dat in de multeq app niet goed voor elkaar.
Voor muziek zou ik Audessey links laten liggen tenzij je inderdaad een gebied kan bepalen ) zeg lager dan 500 Hz). Waarschijnlijk zit dan toch het sausje van Audessey je behoorlijk in de weg op dit moment.
Voor muziek gebruik ik de Lyngdorf TDAI-1120 met RoomPerfect. Deze gaat wat voorzichtiger om met het karakter van de luidspreker en haalt alleen de aller-ergste piek/dal eruit. Verder is RP vooral gericht op intergratie van subwoofers met luidsprekers. Ik combineer Dali Menuet SE met twee Lyngdorf BW-2 subwoofers. Als ik schakel tussen bypass (geen curve) en Focus(wel curve) hoor je meteen het verschil en dat is een verbetering in het laag dat beter in elkaar zit. Ik vind verder dat inderdaad dat de Menuet niet echt anders klinkt in het voor mij - belangrijke- middengebied.
Ook schijnt het Dirac Live systeem (NAD) ook aardig in te meten en tevens niet het karakter van een luidspreker weg te poetsen doordat laag meer gecorrigeerd wordt dan midden hoog.
Het vreemde blijft gewoon dat ik vind dat de Opticons niet helder klinken, terwijl je dat wel zou verwachten als je alle reviews leest.
Misschien is helder ook wel niet de juiste beschrijving, het midden en hoog zijn wel goed aanwezig, maar de klank is toch wat mat, alsof er een doek voor hangt. Je zou haast denken dat er wat aan de speakers mankeert, maar dat zou je dan toch in de metingen moeten terug zien kijkt me.
Komende week kan ik als het goed is terug naar de winkel met de speakers, en eens zien of ik daar hetzelfde ervaar, of het met andere versterking is op te lossen.
Heb je Audyssey Flat ipv Reference al geprobeerd?
Met Flat krijg je meer hoog/helder
[Voor 3% gewijzigd door kevinmastah2005 op 26-06-2022 14:53]
Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.
Even een vraagje aan de experts/ervaringsdeskundigen onder jullie. Op zolder heb ik een aantal jaar geleden een bioscoopje gebouwd. Het geluid wordt aangestuurd door een Denon 4200W plus een aparte Denon versterker voor 2 hoogte kanalen.
Ik heb 4 Atmos speakers aan het plafond hangen, de voorkant wordt gevuld door 2 Dali Spektor 6 speakers en een Dali Zensor Vokal. Het surroundgeluid komt van 2 Dali Spektor 1 speakers en het laag wordt geleverd door een SVS SB-2000.
De bioscoop wordt gebruikt voor films natuurlijk maar ik luister er ook vaak naar muziek.
Nu is er niet per se iets dat ik mis qua geluid en het klinkt echt heel goed maar langzamerhand slaat het upgrade virus iets toe en ben ik aan het kijken naar de Opticon serie. Heeft iemand een mening over een eventuele upgrade naar die serie vergeleken met de Spektors?
Uiteraard ga ik binnenkort ook even luisteren maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Alvast bedankt.
Wat een verschil, en dan te bedenken dat ik een soundbar wilde kopen...
Toevallig afgelopen weekend mijn Spektor Vokal vervangen voor een Opticon Vokal (Tweedehands) en dat is een enorme verbetering! Dialogen zijn duidelijker en er komt meer een 'muur' van geluid mijn kant op gecombineerd met Dali Oberon 7 i.p.v. dat het midden wat wegviel. Beetje lastig te omschrijven omdat je natuurlijk ook vrij Bias bent als je apparatuur vervangt.Banaan86 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:23:
Hey mensen,
Even een vraagje aan de experts/ervaringsdeskundigen onder jullie. Op zolder heb ik een aantal jaar geleden een bioscoopje gebouwd. Het geluid wordt aangestuurd door een Denon 4200W plus een aparte Denon versterker voor 2 hoogte kanalen.
Ik heb 4 Atmos speakers aan het plafond hangen, de voorkant wordt gevuld door 2 Dali Spektor 6 speakers en een Dali Zensor Vokal. Het surroundgeluid komt van 2 Dali Spektor 1 speakers en het laag wordt geleverd door een SVS SB-2000.
De bioscoop wordt gebruikt voor films natuurlijk maar ik luister er ook vaak naar muziek.
Nu is er niet per se iets dat ik mis qua geluid en het klinkt echt heel goed maar langzamerhand slaat het upgrade virus iets toe en ben ik aan het kijken naar de Opticon serie. Heeft iemand een mening over een eventuele upgrade naar die serie vergeleken met de Spektors?
Uiteraard ga ik binnenkort ook even luisteren maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Alvast bedankt.
Ik heb voor de Opticon Vokal 200 euro betaald via Marktplaats en ik denk dat je rond dat bedrag mooie spullen kan vinden.
PSN: dixeN1337
Lekker hoor, ik heb ze ook, veel plezier van. Veel plezier er mee!Arachas schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:47:
Dit weekend tweedehands Dali Concept 6 zuiltjes gescoord bij de Hobo. Het is mijn terugkeer naar hifi.
Wat een verschil, en dan te bedenken dat ik een soundbar wilde kopen...

Leuk om te horen! Heb je er verder nog wat bij aan andere speakers?juiced01 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:31:
[...]
Lekker hoor, ik heb ze ook, veel plezier van. Veel plezier er mee!
Gewoon doen. Opticon is perfect. De 6 helemaal. De 8 heeft flinke versterking nodig en helemaal absoluut heel veel ruimte. De 6 is perfect. En zal een flinke upgrade zijn.Banaan86 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:23:
Hey mensen,
Bedoel je zoiets?Banaan86 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:23:
Hey mensen,
mac1987 in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"

Ik zou ook wel een Opticon center willen maar die past niet in het kastje.

[Voor 3% gewijzigd door CPM op 04-07-2022 13:24]
https://www.alpha-audio.n...-6-mk2-lichtvoetige-reus/
https://www.smitsarnhem.n...&product_list_order=price
Morgen maar even een dealtje maken daar. Zulke prijzen voor Dali al lang niet meer gezien.
Iemand ervaring met de Dali K-14F?
"Enough is enough!"
Geen ervaring maar als ik zie, voel en hoor hoe goed de e-12 al is denk ik dat de k-e14 nog een stukkie beter zal zijn.. Helemaal voor dat geld.. Al moet ik zeggen dat ik na onderhandeling maar 280 heb betaald voor mijn e-12. Al kom je de k14 niet zoveel tegen gebruikt...sjirafje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:39:
Daar zitten inderdaad goede aanbiedingen tussen!
Iemand ervaring met de Dali K-14F?
Hoe groot (m3) is de ruimte waarin je de e12 gebruikt?bowldave schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:01:
[...]
Geen ervaring maar als ik zie, voel en hoor hoe goed de e-12 al is denk ik dat de k-e14 nog een stukkie beter zal zijn.. Helemaal voor dat geld.. Al moet ik zeggen dat ik na onderhandeling maar 280 heb betaald voor mijn e-12. Al kom je de k14 niet zoveel tegen gebruikt...
"Enough is enough!"
8 bij 5 meter 40m2sjirafje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:18:
[...]
Hoe groot (m3) is de ruimte waarin je de e12 gebruikt?
Ik ben wel even benieuwd naar jullie reacties, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Zensor Links, Oberon Rechts.
[Voor 29% gewijzigd door CPM op 18-07-2022 13:06]
Heb maar setje rubicon 2 besteld.CPM schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:18:
Voor de Dali liefhebbers:
Morgen maar even een dealtje maken daar. Zulke prijzen voor Dali al lang niet meer gezien.

Mijn oberon 9 staan te koop. Weer eens wat anders. Klubben heeft de aanbieding overgenomen van smits. Alleen bij klubben geen bijkomende verzendkosten. Ben benieuwd!
Inmiddels ook bij Klubben. Heb daar Oberon On-Wall speakers gehaald, mogen mooi als rears ingezet gaan wordenCPM schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:18:
Voor de Dali liefhebbers:

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Nu ben ik alleen aan het twijfelen over de te gebruiken kabeldikte (vol koper).
De lengtes worden 17 en 12 meter.
1.5mm is sowieso goed, maar 0.75 moet denk ik ook lukken. Wat denken jullie?
Ik zit er aan te denken om een paar Oberon 1 speakers of Oberon On-Walls te combineren met een Oberon Vokal center voor in een niet al te grote kamer (3,5m bij 3,8m). Ik had in eerste instantie de Oberon 3 speakers in gedachte maar ik denk dat dat voor zo'n kleine ruimte overkill is en misschien zelfs voor problemen kan zorgen wat bass betreft.
Voor de rear speakers zit ik nog in te twijfelen tussen een paar Alteco's, Fazon (Mikro's) of Oberon On-Walls. Die On-Walls zijn misschien wat much als surrounds maar voor het prijs verschil met die andere twee hoef ik het op dit moment niet te laten.
Wat denken jullie?
Op dit moment rock ik nog een 15 jaar oude Pioneer speakers set (2 zuilen en wat kleine losse speakertjes) gekoppeld aan een Pioneer LX302 receiver.
Ik zou zelfs nog m'n Rubicon 8 zo'n ruimte in proberen te krijgen...

Dat is wel een hele overgang! Van groot naar klein en van lage midrange naar relatief high-end. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!bowldave schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:50:
[...]
Heb maar setje rubicon 2 besteld.![]()
Mijn oberon 9 staan te koop. Weer eens wat anders. Klubben heeft de aanbieding overgenomen van smits. Alleen bij klubben geen bijkomende verzendkosten. Ben benieuwd!
Zelf overgestapt van Suite II 2.8 naar Rubicon 2, met name vanwege WAF, en daar zitten duidelijke voor- en nadelen aan vast. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met de Rubicons en onder de indruk van het geluid uit zo'n relatief compacte speaker, al heeft een grote zuil toch ook wel zijn charme.
De Oberon 3's zijn aardig grote jongens met behoorlijke bass poorten welke toch al wel zo'n 20cm van de achterwand af moeten staan terwijl ruimte bij mij beperkt is. Ik begreep uit gebruikers ervaringen dat deze speakers in kleine ruimtes nogal snel boomy klinken en hierin overheersen door hun nadruk op meer bass ten opzichte van de Oberon 1 speakers. Verder zouden ze vrijwel hetzelfde moeten zijn en klinken.MDKlapwijk schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:40:
@-SambaL-, als je het kan lijden en kwijt kan zou ik gewoon de 3 pakken samen met de on-wall of de 1 voor achter. Ik weet niet of je je bij boekenplank speakers druk moet maken over het formaat van de ruimte, dat is iets meer bij de 7 en 9 vermoed ik.
Ik zou zelfs nog m'n Rubicon 8 zo'n ruimte in proberen te krijgen...
Ik zou dus lekker zelf een oordeel vellen en dan het liefst thuis, zodat je met je eigen apparatuur en posities kan kijken wat je bevalt.
Note: Mijn Zensor 1 had er dacht ik zelfs een schuimpje voor in de poort bij zitten, voor als ie in een kast opgesloten zou worden.
I know en mee eens, dat is wel de meest verstandige manier van aanpak. Ik moet kijken of ik langs kan gaan voor een luister sessie of het spaar varkentje openbreken en een paar setjes in huis halen.MDKlapwijk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:44:
@-SambaL-, Ik zou dus lekker zelf een oordeel vellen en dan het liefst thuis, zodat je met je eigen apparatuur en posities kan kijken wat je bevalt.
Maar zoals gezegd, de ruimte is beperkt dus ik wil iets hebben wat ik tegen de muur kan hangen/zetten. Een sub zal de lage tonen dan voornamelijk voor zijn rekening nemen. Daarom leken de Oberon 1 en zeker de On-wall mij ideaal omdat deze beide sleutelgat bevestiging gaten aan de achterzijde hebben en toch een klein stukje van de muur komen voor de bass reflex poorten. De Oberon 3, 5 en 7 vielen voor mij om die reden ook af. Daar moet ik simpelweg te veel ruimte voor inleveren.
Denk dat ze een klein beetje onderschat worden. Ze vullen makkelijk een grote ruimte.-SambaL- schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:53:
[...]
De Oberon 3's zijn aardig grote jongens met behoorlijke bass poorten welke toch al wel zo'n 20cm van de achterwand af moeten staan terwijl ruimte bij mij beperkt is. Ik begreep uit gebruikers ervaringen dat deze speakers in kleine ruimtes nogal snel boomy klinken en hierin overheersen door hun nadruk op meer bass ten opzichte van de Oberon 1 speakers. Verder zouden ze vrijwel hetzelfde moeten zijn en klinken.
Denk dat ik het geluid van de oberon 3 op goede stands ook beter vond dan de 7.
Oeps, late reactie. Ik heb er twee Dali Concept 1 als rear speakers, en een Dali Concept Center bij. Aangesloten op een Denon AVR-X1700HArachas schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:46:
[...]
Leuk om te horen! Heb je er verder nog wat bij aan andere speakers?

Dit heb ik daar ook besteld en komen vandaag binnen. Moest wel eerst onderhandelen, want alle varianten waren in de aanbieding, behalve de witte. Uiteindelijk heb ik de witte ook tegen de aanbiedingsprijs gehad.yodeluxe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:59:
[...]
Inmiddels ook bij Klubben. Heb daar Oberon On-Wall speakers gehaald, mogen mooi als rears ingezet gaan worden
Met een gevoeligheid van 88db heeft de Opticon 8 geen flinke versterking nodig hoor.bowldave schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:18:
[...]
De 8 heeft flinke versterking nodig en helemaal absoluut heel veel ruimte
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
Ligt er een beetje aan wat je onder 'flinke versterking' verstaat; Hier Rubicon 8's op een x8500ha, welke zonder problemen ook op een x2400 hebben gezeten toen de 8500 omgebouwd werd...Hulleman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:04:
[...]
Met een gevoeligheid van 88db heeft de Opticon 8 geen flinke versterking nodig hoor.
Onder flinke versterking versta ik eigenlijk alle speakers die aan 50-100w vermogen niet genoeg hebben om lekker te spelen. En dat is echt zeldzaam in het consumentensegment. Als je aan 100w niet genoeg hebt, dan heb je aan 200w namelijk ook niet genoeg. Een X8500 gebruik je voornamelijk om de hoeveelheid versterkte kanalen, niet om het vermogen.MDKlapwijk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:53:
[...]
Ligt er een beetje aan wat je onder 'flinke versterking' verstaat; Hier Rubicon 8's op een x8500ha, welke zonder problemen ook op een x2400 hebben gezeten toen de 8500 omgebouwd werd...
Elke gangbare versterker van merken als Marantz, Denon, Sony whatever (zelfs de goedkoopste lijn daarvan) laten een Rubicon 8 goed zingen. 88db is gewoon een hoge gevoeligheid, dus makkelijk aan te sturen.
[Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2022 11:39]
Dus voor degenen die nog Dali's op het oog hebben, vandaag/morgen lijkt het beste moment om ze aan te schaffen!
Gisteren de Vokal aangesloten, mooie solide speaker. Grote verbetering t.o.v. mijn vorige, aanzienlijk kleinere center speaker, stemmen klinken nu eindelijk zoals het hoort.
Smits zei tegen mij per 1 augustus. Wel weer apartACDSL schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:59:
Deze week een Oberon Vokal bij Smits gekocht via de Dali Summer Deals, zoals iemand hierboven al aangaf zijn deze prijzen wel heel aantrekkelijk t.o.v. de standaard prijzen. Ik begreep dat morgenmiddag om 12:00 de prijzen weer worden teruggezet, de Oberon Vokal gaat daardoor bijvoorbeeld van de huidige 220 weer terug naar rond de 450 (10% verhoging van adviesprijs gaf Smits aan).
Dus voor degenen die nog Dali's op het oog hebben, vandaag/morgen lijkt het beste moment om ze aan te schaffen!
Gisteren de Vokal aangesloten, mooie solide speaker. Grote verbetering t.o.v. mijn vorige, aanzienlijk kleinere center speaker, stemmen klinken nu eindelijk zoals het hoort.

Toch kan t verschil aanzienlijk zijn toch?Hulleman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:04:
[...]
Met een gevoeligheid van 88db heeft de Opticon 8 geen flinke versterking nodig hoor.
Ik heb ze op een marantz 5015 gehad. En direct ernaast op een nad c368/c268 bridge. Op laag volume gaf het meer detail en op hoog volume kwam alles veel beter tot zijn recht.
Zal met instellingen/EQ’s te maken hebben. Draai beide receivers in pure direct, zelfde volume (op db schaal) en luister dan nog eens. Klinken de speakers exact gelijk.bowldave schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:25:
[...]
Toch kan t verschil aanzienlijk zijn toch?
Ik heb ze op een marantz 5015 gehad. En direct ernaast op een nad c368/c268 bridge. Op laag volume gaf het meer detail en op hoog volume kwam alles veel beter tot zijn recht.
Dit heb ik al eerder gelezen ja. Horen wat je wil horen. Nad heeft geen equalizer. Daarnaast ben ik niet achterlijk. Het is gewoon niet hetzelfde.Hulleman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:24:
[...]
Zal met instellingen/EQ’s te maken hebben. Draai beide receivers in pure direct, zelfde volume (op db schaal) en luister dan nog eens. Klinken de speakers exact gelijk.
Je wilt beweren dat het met een nad m33 ook t zelfde zal zijn?
Absoluut. Op mijn marantz 5010 ook. Een versterker koop je voor zn opties en looks, niet perse voor het geluid. Je speaker en de akoestiek maken het geluid.bowldave schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:57:
[...]
Dit heb ik al eerder gelezen ja. Horen wat je wil horen. Nad heeft geen equalizer. Daarnaast ben ik niet achterlijk. Het is gewoon niet hetzelfde.
Je wilt beweren dat het met een nad m33 ook t zelfde zal zijn?
[Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 29-07-2022 11:39]
Maar goed, als je het al op laag volume hoort dan is het placebo of is er iets van signaalverwerking actief.
[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 29-07-2022 11:44]
Daar zijn z t op meerdere fora niet mee eens.Hulleman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:38:
[...]
Absoluut. Op mijn marantz 5010 ook. Een versterker koop je voor zn opties en looks, niet perse voor het geluid. Je speaker en de akoestiek maken het geluid.
Goed geluid begint met de versterker lees ik veel.
Alsof er gezegd word die mensen die een 15000 euro stereo versterker hebben gekocht hadden net zo goed een sony van 300 euro kunnen kopen...
Dat wordt inderdaad gezegd, maar geen enkele meting of dubbel blinde luistertest heeft dit ooit aan kunnen tonen, zolang de versterker genoeg vermogen heeft voor het gewenste volume i. c.m . de impedantie van de aangesloten speakers, de volumes gelijk staan en equalizer uit. Uiteraard wordt er wel een minimum niveau verwacht. Een Supertech radio zal mogelijk niet neutraal genoeg zijn, maar elk fatsoenlijk merk zal een afwijking hebben die onder voor het menselijk gehoor geldende grenzen ligt.bowldave schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:50:
[...]
Daar zijn z t op meerdere fora niet mee eens.
Goed geluid begint met de versterker lees ik veel.
Alsof er gezegd word die mensen die een 15000 euro stereo versterker hebben gekocht hadden net zo goed een sony van 300 euro kunnen kopen...
Kortom. Nad m10 v2 de deur uit en op bol een pioneer van 200 euro kopen..mac1987 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:26:
[...]
Dat wordt inderdaad gezegd, maar geen enkele meting of dubbel blinde luistertest heeft dit ooit aan kunnen tonen, zolang de versterker genoeg vermogen heeft voor het gewenste volume i. c.m . de impedantie van de aangesloten speakers, de volumes gelijk staan en equalizer uit. Uiteraard wordt er wel een minimum niveau verwacht. Een Supertech radio zal mogelijk niet neutraal genoeg zijn, maar elk fatsoenlijk merk zal een afwijking hebben die onder voor het menselijk gehoor geldende grenzen ligt.
Als je de geavanceerde functionaliteit niet gebruikt, geen waarde hecht aan bouwkwaliteit, merk en uiterlijk, en die Pioneer voldoende vermogen heeft voor jouw speakers, luisterruimte en volume: ja, dat kan. Het is pijnlijk om te accepteren, maar het is wel waar. Dan nog kun je al die bovengenoemde zaken natuurlijk waarderen. Een Rolex geeft ook slechter de tijd aan dan een Casio. Dat betekent niet dat je het vakmanschap niet hoeft te waarderen.bowldave schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:28:
[...]
Kortom. Nad m10 v2 de deur uit en op bol een pioneer van 200 euro kopen..
Die NAD blijft qua bouwkwaliteit, opbouw en functionaliteit een aantal klasses beter natuurlijk. Voor het geluid maakt het, zolang je geen EQ toepast, echter helaas weinig uit.
[Voor 6% gewijzigd door mac1987 op 30-07-2022 01:34]
Dat is een stropopredenering.bowldave schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:28:
[...]
Ik gebruik al een jaar of 7 zo'n goedkope Pioneer (vsx 323). Eerst dali zensor 3, vokal en 1 als rear. Nu Oberon 3, vokal en on walls.bowldave schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:28:
[...]
Eigenlijk wel dik tevreden over hoe het klinkt maar ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal qua receivers.
Hmm zit t beetje op t sommen.mac1987 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:32:
[...]
Als je de geavanceerde functionaliteit niet gebruikt, geen waarde hecht aan bouwkwaliteit, merk en uiterlijk, en die Pioneer voldoende vermogen heeft voor jouw speakers, luisterruimte en volume: ja, dat kan. Het is pijnlijk om te accepteren, maar het is wel waar. Dan nog kun je al die bovengenoemde zaken natuurlijk waarderen. Een Rolex geeft ook slechter de tijd aan dan een Casio. Dat betekent niet dat je het vakmanschap niet hoeft te waarderen.
Die NAD blijft qua bouwkwaliteit, opbouw en functionaliteit een aantal klasses beter natuurlijk. Voor het geluid maakt het, zolang je geen EQ toepast, echter helaas weinig uit.
-e(arc)
-bluos
-connectiviteit draadloos koptelefoon (beide kanten op)
-spotify en tidal
De main redenen. Behalve het geluid zeg maar.
Maar nu noem je toch weer t vermogen. Terwijl juist de conclusie was dat dat niet belangrijk is. Behalve op extreme levels.
Het is vrij eenvoudig: er zijn sites waarop je kunt berekenen welk vermogen nodig is om in een bepaalde ruimte met een bepaalde impedantie een bepaalde geluidsdruk te bereiken. Voer hier het maximaal door jou gewenste niveau in en je weet welk vermogen je nodig hebt. Bij een normale luisterruimte en normale speakers (impedantie rond de 4 Ohm of hoger) is er relatief weinig vermogen nodig om een hoog geluidsniveau te bereiken.bowldave schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:03:
[...]
Hmm zit t beetje op t sommen.
-e(arc)
-bluos
-connectiviteit draadloos koptelefoon (beide kanten op)
-spotify en tidal
De main redenen. Behalve het geluid zeg maar.
Maar nu noem je toch weer t vermogen. Terwijl juist de conclusie was dat dat niet belangrijk is. Behalve op extreme levels.
Overigens is die NAD ook niet extreem krachtig. Wil je echt hoog volume in echt grote ruimtes, dan moet je niet van 70 naar 100 watt gaan, maar eerder naar 300 of 400 (mits je speakers dat aankunnen). Een verdubbeling in vermogen levert immers maar 3 decibel extra geluidsniveau op.
[Voor 3% gewijzigd door mac1987 op 30-07-2022 10:28]
Ik snap hem. Als mijn nad m10 op 60% staat met films of muziek dan is dat het maximale wat dragelijk is voor de oren. Icm met een set oberon 9. Terwijl de nad nog reserves heeft om harder te gaan. Dan heeft een upgrade in versterker geen nut meer toch... ?mac1987 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:27:
[...]
Het is vrij eenvoudig: er zijn sites waarop je kunt berekenen welk vermogen nodig is om in een bepaalde ruimte met een bepaalde impedantie een bepaalde geluidsdruk te bereiken. Voer hier het maximaal door jou gewenste niveau in en je weet welk vermogen je nodig hebt. Bij een normale luisterruimte en normale speakers (impedantie rond de 4 Ohm of hoger) is er relatief weinig vermogen nodig om een hoog geluidsniveau te bereiken.
Overigens is die NAD ook niet extreem krachtig. Wil je echt hoog volume in echt grote ruimtes, dan moet je niet van 70 naar 100 watt gaan, maar eerder naar 300 of 400 (mits je speakers dat aankunnen). Een verdubbeling in vermogen levert immers maar 3 decibel extra geluidsniveau op.
Nou de prijsverhogingen zijn er. Set epicon is van 5000 naar 6000. Dat is zelfs 20%.ACDSL schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:59:
Deze week een Oberon Vokal bij Smits gekocht via de Dali Summer Deals, zoals iemand hierboven al aangaf zijn deze prijzen wel heel aantrekkelijk t.o.v. de standaard prijzen. Ik begreep dat morgenmiddag om 12:00 de prijzen weer worden teruggezet, de Oberon Vokal gaat daardoor bijvoorbeeld van de huidige 220 weer terug naar rond de 450 (10% verhoging van adviesprijs gaf Smits aan).
Transport en verwerkingskosten zijn drastisch omhoog zegt klubben. Vandaar de verhoging..

Blij dat ik mijn Oberon 1's, Vokal en 7 vorige week allemaal heb besteld

Wel gunstig voor de 2de hands verkoopACDSL schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:49:
Het is nogal wat inderdaad, een paar Spektor 2 ging vorige week nog weg voor 150 bij Smits, nu staan ze op veel plekken al voor 398 per paar. Zelfde met de Oberon serie, veel producten bijna verdubbeld qua prijs t.o.v. vorige week.
Blij dat ik mijn Oberon 1's, Vokal en 7 vorige week allemaal heb besteld

Pfff e-12f kost nu 850 😕
[Voor 3% gewijzigd door bowldave op 01-08-2022 14:33]
Staat er nog één bij Doublepoint voor €499 second deal.bowldave schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Wel gunstig voor de 2de hands verkoop
Pfff e-12f kost nu 850 😕