Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik ben in de markt voor de opticon 6…maar kwam nog even niet uit. Had al een aanbod van 1700 voor een set bij Smits.

Nu toch wel stukje duurder. Had ik toch maar even gekeken om die deal te pakken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 663309

Smithkj schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:07:
Ik ben in de markt voor de opticon 6…maar kwam nog even niet uit. Had al een aanbod van 1700 voor een set bij Smits.

Nu toch wel stukje duurder. Had ik toch maar even gekeken om die deal te pakken :(
Smits arnhem heeft nog een set wit mk1 staan voor 1000 een paar.. Das geen verkeerde deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob G
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-01 22:14
Heeft hier iemand ervaringen met de verschillen in de Left en Right pairs van de Dali speakers?
Dali zelf schrijft op hun website:
"In order to create the best possible stereo image, DALI loudspeakers are designed in matching pairs. Left and Right are clearly marked on both packings and the rear of the loudspeakers.

Place the Left and Right speakers to the left and right as seen from the listening position."

Nu heb ik twee Left speakers ontvangen. Kan ik één Left voor een Right omruilen, of moeten de serienummers ook nog met elkaar matchen?
Ik heb dit ook al bij Dali zelf nagevraagd (reactie laat alleen even op zicht wachten..), maar wellicht dat iemand op dit forum hier ook e.e.a. van weet.

[ Voor 3% gewijzigd door Rob G op 03-08-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rob G schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:20:
Heeft hier iemand ervaringen met de verschillen in de Left en Right pairs van de Dali speakers?
"In order to create the best possible stereo image, DALI loudspeakers are designed in matching pairs. Left and Right are clearly marked on both packings and the rear of the loudspeakers.

Place the Left and Right speakers to the left and right as seen from the listening position."

Nu heb ik twee Left speakers ontvangen. Kan ik één Left voor een Right omruilen, of moeten de serienummers ook nog met elkaar matchen?
Ik heb dit ook al bij Dali zelf nagevraagd (reactie laat alleen even op zicht wachten..), maar wellicht dat iemand op dit forum hier ook e.e.a. van weet.
Heb ook keer 2 linker oberons gehad. Nooit over nagedacht. Maar was hoorbaar ook echt niks mis mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Anoniem: 663309 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Smits arnhem heeft nog een set wit mk1 staan voor 1000 een paar.. Das geen verkeerde deal!
Alleen verkeerde kleur 🙈 dus ik ga nog even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ligt aan hoe ze bij Dali de laatste metingen doen. Bij KEF Reference modellen testen ze bijv. tegen één referentiemodel in de fabriek. Hetzelfde geldt voor andere high-end merken zoals Genelec en Neumann. Ik mag hopen dat ze bij Dali ook gewoon 1 referentie aanhouden en zorgen dat het niet teveel afwijkt van de referentie. Als je ze alleen qua paartjes gaat matchen dan garandeer je in ieder geval dat geen enkel Dali paartje hetzelfde zal klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smithkj schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Alleen verkeerde kleur 🙈 dus ik ga nog even afwachten
Dan word nieuw lastig denk ik met de prijsverhogingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob G
I heb nog even verder gezocht en in de Dali opticon Mk2 white paper staat dat de speakers in paren worden geproduceerd, door dezelfe medewerker en met onderdelen uit dezelfde batches. Dus 1 stereo set zouden dezelfde serienummers moeten hebben, met als onderscheid een letter L of R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17
Ik heb mijn speakers bij mijn PC nog mooi kunnen upgraden voor een leuke prijs; van Spektor 1 naar Opticon 1 MK2. Klinkt fantastisch! Bedankt trouwens nog voor het melden van de zomer deals! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:19
Farrell schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:48:
Ik heb mijn speakers bij mijn PC nog mooi kunnen upgraden voor een leuke prijs; van Spektor 1 naar Opticon 1 MK2. Klinkt fantastisch! Bedankt trouwens nog voor het melden van de zomer deals! :)
Opticon 1 MK2 als pc speakers? Nice! Dat moet lekker werken zijn :). Welke versterker heb je er aan hangen? Ook speciale geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
juiced01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Opticon 1 MK2 als pc speakers? Nice! Dat moet lekker werken zijn :). Welke versterker heb je er aan hangen? Ook speciale geluidskaart?
Jazekers, ik mag niet klagen hoor. :) Lekker zo een achtergrond muziekje op tijdens het werk. Ik heb er een (oude) Onkyo NR-636 versterker aan hangen. Geluidskaart is gewoon onboard Realtek® ALC1220. Trouwens de Spektor 1 is ook zeker niet verkeerd!
spoiler:
kopen? 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Farrell op 04-08-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farrell schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:48:
Is het niet logischer om te kiezen voor een near-field luidspreker, of heb je ze een paar meter van je bureau staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Laatst online: 14:19
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Is het niet logischer om te kiezen voor een near-field luidspreker, of heb je ze een paar meter van je bureau staan?
Ja, dat vroeg ik me ook af. Ik gebruik de Presonus Eris E5 (dat zijn studio monitors) als PC speakers op mijn bureau. Zijn HiFi speakers ook geschikt voor op het bureau / als nearfield?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

juiced01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Ja, dat vroeg ik me ook af. Ik gebruik de Presonus Eris E5 (dat zijn studio monitors) als PC speakers op mijn bureau. Zijn HiFi speakers ook geschikt voor op het bureau / als nearfield?
Op zich kan het prima hoor, een goede luidspreker is een goede luidspreker. Maar voor nearfield ben ik een grote fan van coaxiale oplossingen, maar dat is geen must want de meeste kleinere nearfield luidsprekers zijn geen coaxiale luidsprekers.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 04-08-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
[...]

Ze staan ongeveer op een meter afstand. Wat zou in jouw ogen een betere luidspreker zijn in dezelfde prijsrange? Ik kan nu nog vergelijken en eventueel retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farrell schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Ze staan ongeveer op een meter afstand. Wat zou in jouw ogen een betere luidspreker zijn in dezelfde prijsrange? Ik kan nu nog vergelijken en eventueel retourneren.
Genelec 8030 is een goede optie. Ietsjes duurder, maar je hebt geen losse versterker meer nodig en kan direct op een D/A converter met volume regeling worden aangesloten.

Optimale luisterafstand volgens Genelec is 0.7 - 2 meter voor dit model.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 04-08-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Genelec 8030 is een goede optie. Ietsjes duurder, maar je hebt geen losse versterker meer nodig en kan direct op een D/A converter met volume regeling worden aangesloten.
En dan puur voor muziek te luisteren. Ik ben geen DJ btw :) Geen losse versterker is een grote pre!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farrell schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

En dan puur voor muziek te luisteren. Ik ben geen DJ btw :) Geen losse versterker is een grote pre!
Natuurlijk puur voor muziek luisteren: een goede luidspreker is een goede luidspreker. Ze hebben ook de G Three, dat is dezelfde luidspreker alleen in een mooi wit jasje. Enige verschil is volgens mij de aansluitingen; de Three heeft naast XLR ook een RCA aansluiting. Zolang je iets hebt om het volume te regelen, zoals een D/A converter met ingebouwde volumeregeling, is dit een nette oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 04-08-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farrell
[...]

Trouwens de Opticons 1 zijn ontworpen voor kleine kamers en near field listening.
Designed for small rooms or nearfield listening, the Opticon 1 is a prime example of just how much performance can be finessed out of a what at first appears to be a fairly standard-issue ported-box speaker.
Aldus Home Theater Review , dat gelinkt wordt op de Dali site bij reviews and awards.

[ Voor 16% gewijzigd door Farrell op 04-08-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farrell schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Trouwens de Opticons 1 zijn ontworpen voor kleine kamers en near field listening.

[...]

Aldus Home Theater Review , dat gelinkt wordt op de Dali site bij reviews and awards.
Kleine kamers leek mij sowieso al logisch, een grote ruimte ga je niet vullen met kleinere luidsprekers. Maar vind het ontwerp wel wat ouderwets, ze lijken met opzet gekozen voor een design dat een aantal eigenschappen heeft die lastig maken om de luidspreker écht goed te maken. Het is net alsof je een raceauto wil ontwerpen, maar je jezelf limiteert door plastic te gebruiken voor het chassis in plaats van titanium of een ander zeer stijf en duurzaam materiaal. Het is wel mogelijk, maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerbalFewl
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-04 19:51
Dag allemaal,

Ik heb recent Oberon 1's aangekocht in combinatie met een loxjie A30 dac/amp. Ze klinken goed naar mijn ongetraind oor, maar ook niet wow. Wel uitstekende imaging en soundstage in mijn kleine kamer.

Toch ga ik ze retour moeten sturen of proberen verkopen (aangekocht voor €260 in de sale), ze doen namelijk pijn aan mijn oren, zelfs op laag volume. Iemand gelijkaardige ervaring of een EQ -profiel dat dit kan fixen? Vind het natuurlijk wel een beetje zonde om weg te doen want ze zien er uitstekend uit met mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KerbalFewl schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:27:
Dag allemaal,

Ik heb recent Oberon 1's aangekocht in combinatie met een loxjie A30 dac/amp. Ze klinken goed naar mijn ongetraind oor, maar ook niet wow. Wel uitstekende imaging en soundstage in mijn kleine kamer.

Toch ga ik ze retour moeten sturen of proberen verkopen (aangekocht voor €260 in de sale), ze doen namelijk pijn aan mijn oren, zelfs op laag volume. Iemand gelijkaardige ervaring of een EQ -profiel dat dit kan fixen? Vind het natuurlijk wel een beetje zonde om weg te doen want ze zien er uitstekend uit met mijn systeem.
Probeer eens een high-shelf filter vanaf 5khz op -3dB met een q van 1 of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerbalFewl
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-04 19:51
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Probeer eens een high-shelf filter vanaf 5khz op -3dB met een q van 1 of iets dergelijks.
Dat helpt een beetje, maar muffled het geluid natuurlijk ook. Vind het wel gek dat een speaker vermoeiend kan zijn met grills + geen toe in + -3dB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

KerbalFewl schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Dat helpt een beetje, maar muffled het geluid natuurlijk ook. Vind het wel gek dat een speaker vermoeiend kan zijn met grills + geen toe in + -3dB.
Mijn suggestie was ook gewoon een gok, je kan beter de response doormeten op de luisterpositie om te zien wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 20:35
Ik ga binnenkort een luisterafspraak inplannen voor Dali Oberon 5 en 7. Ik heb deze op het oog om via een versterker aan te sluiten om mijn TV als een 2.0 of 2.1 opstelling. Daarnaast kijk ik ook naar een NAD versterker en dan de C368 (met eventueel C268) of de C388. Via de NAD MDC HMDI module wil ik dan de HDMI van de TV, HPTC PC en spelcomputer aansluiten.

Vraagje over de Oberon: ik lees dat deze iets van de muur geplaatst dienen te worden. Dit kan ook, maar de linker luidspreker heeft helemaal geen muur achter zich. Is dit een probleem? :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
----------------------------------------
|        | O Oberon                    |
|        | |                        X  |
|        | | TV                bank X  |
---------  |                        X  |
|          O Oberon                 X  | 
|                                   X  |
|                         X X X X X X  |
|                     ------------------
|                    |                 |

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

BigEagle schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:08:
Ik ga binnenkort een luisterafspraak inplannen voor Dali Oberon 5 en 7. Ik heb deze op het oog om via een versterker aan te sluiten om mijn TV als een 2.0 of 2.1 opstelling. Daarnaast kijk ik ook naar een NAD versterker en dan de C368 (met eventueel C268) of de C388. Via de NAD MDC HMDI module wil ik dan de HDMI van de TV, HPTC PC en spelcomputer aansluiten.

Vraagje over de Oberon: ik lees dat deze iets van de muur geplaatst dienen te worden. Dit kan ook, maar de linker luidspreker heeft helemaal geen muur achter zich. Is dit een probleem? :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
----------------------------------------
|        | O Oberon                    |
|        | | TV                bank X  |
---------  |                        X  |
|          O Oberon                 X  | 
|                                   X  |
|                         X X X X X X  |
|                     ------------------
|                    |                 |
Ik heb de oberon 3 en 7 gehad icm met de c368. Was top! Helaas wel de lossen mdc modules. Als je ook nog spotify connect wil en bluos moet er nog een module bij.
Voor gebruik ers gemak zou ik kijken naar een nad c700 kijken. En dan heb je gelijk je hdmi e(arc) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Anoniem: 663309 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

Ik heb de oberon 3 en 7 gehad icm met de c368. Was top! Helaas wel de lossen mdc modules. Als je ook nog spotify connect wil en bluos moet er nog een module bij.
Voor gebruik ers gemak zou ik kijken naar een nad c700 kijken. En dan heb je gelijk je hdmi e(arc) .
Bedankt voor de c700 tip! Ik zal deze ook meenemen in mijn overweging, de e(arc) is inderdaad handig.

Zit inmiddels ook met een schuin oog te kijken naar de T758 V3. Hierin zit ook al de HDMI die ik bij de c368 en c388 via een MDC module erbij moet kopen. BluOS komt later wel...

Is het nog een probleem als 1 luidspreker 'vrij' staat en de andere tegen een muur?

[ Voor 6% gewijzigd door BigEagle op 10-08-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BigEagle schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Bedankt voor de c700 tip! Ik zal deze ook meenemen in mijn overweging, de e(arc) is inderdaad handig.

Zit inmiddels ook met een schuin oog te kijken naar de T758 V3. Hierin zit ook al de HDMI die ik bij de c368 en c388 via een MDC module erbij moet kopen. BluOS komt later wel...

Is het nog een probleem als 1 luidspreker 'vrij' staat en de andere tegen een muur?
Houd er wel rekening mee dat een T758 V3 wel een stapje of 3 onder iets als een C268 zit qua versterking. Als je voor een surround receiver gaat zou ik NAD vermijden in ieder geval.

M10 geen optie? Die heeft geen 20 jaar oude techniek qua versterking (klasse D worden nog stappen gezet i.t.t. klasse A of AB).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 10-08-2022 20:36 ]

• BigEagle
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Houd er wel rekening mee dat een T758 V3 wel een stapje of 3 onder iets als een C268 zit qua versterking. Als je voor een surround receiver gaat zou ik NAD vermijden in ieder geval.

M10 geen optie? Die heeft geen 20 jaar oude techniek qua versterking (klasse D worden nog stappen gezet i.t.t. klasse A of AB).
Ik ben daar ook achtergekomen, de T758 V3 valt af. Ik zal eens kijken naar de M10. Bedankt! :)

De aankomende C389 is ook nog een optie denk ik. Ik heb gelukkig geen haast. Leuk klusje tijdens de vakantie om alle optie naast elkaar te leggen: C268/368, C389, C700 en de M10. En ook nog kiezen tussen Oberon 5 of 7. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 01:01
BigEagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:41:
[...]

Ik ben daar ook achtergekomen, de T758 V3 valt af. Ik zal eens kijken naar de M10. Bedankt! :)
Interessante review en überhaupt een interessante site voor mensen die hun apparatuurkeuze willen baseren op iets objectiever gemeten prestaties: Audiosciencereview NAD M10 review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farrell
BigEagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:41:
[...]

De aankomende C389 is ook nog een optie denk ik. Ik heb gelukkig geen haast. Leuk klusje tijdens de vakantie om alle optie naast elkaar te leggen: C268/368, C389, C700 en de M10. En ook nog kiezen tussen Oberon 5 of 7. B)
Of gelijk voor de Opticon 6 MK2. Laatst waren ze heel goed geprijst, geen idee of dat zo vaker voorkomt.

• BigEagle
Farrell schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Of gelijk voor de Opticon 6 MK2. Laatst waren ze heel goed geprijst, geen idee of dat zo vaker voorkomt.
Op dit moment zijn ze bij Hifi Klubben net geen €2000, bijna dubbele van een Oberon 7. Zal deze ook zeker meenemen in mijn luistertest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxHR82twwqfF77IeAqQSoN4Fjak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDw1dohUd8FbktkfIITCBX2q.jpg?f=fotoalbum_large

Nou de Oberon 9 is de deur uit. En de Rubicon 2 net uit de dozen. Leuke stands gevonden van NorStone. Wilde eigenlijk weer de Dali Connect m-601 maar die prijs was me echt te gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
mac1987 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Interessante review en überhaupt een interessante site voor mensen die hun apparatuurkeuze willen baseren op iets objectiever gemeten prestaties: Audiosciencereview NAD M10 review
Interessante informatie! De M10 is al afgevallen vanwege de prijs. Ook 2de hands zijn ze nog vrij kostbaar vindt ik. Genoeg andere keuzes nog gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

BigEagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Op dit moment zijn ze bij Hifi Klubben net geen €2000, bijna dubbele van een Oberon 7. Zal deze ook zeker meenemen in mijn luistertest.
Vorige week waren ze 1300 per paar.. 🤑
Maar je zal nu vast wel iets afkrijgen van die 2000. Maar niet tot 1300..

BigEagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Interessante informatie! De M10 is al afgevallen vanwege de prijs. Ook 2de hands zijn ze nog vrij kostbaar vindt ik. Genoeg andere keuzes nog gelukkig.
Ik heb een retour model gescoord vorig jaar. Alleen doos wat open. 1800 voor een v1.
Die zijn nog wel t vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

mac1987 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Je kan heel veel dingen al achterhalen door te kijken naar de versterkingsmodules die worden gebruikt in NAD producten met klasse D versterking. Bijvoorbeeld de M10 gebruikt Hypex NCore versterking, wat een significante verbeterstap was op de voorganger daarvan: Hypex UcD. UcD versterking wordt nog steeds gebruikt in de goedkopere (niet-Master) NAD modellen. Er is ondertussen weer een stap gemaakt die weer wat beter is als NCore met Purifi versterking, maar die is wat kleiner. UcD was zo ongeveer de eerste klasse D versterker die voor hifi geschikt was en NCore was de verbetering die klasse D ineens beter maakte dan bijna alle andere versterkers (zeker in dezelfde prijsklasse).

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:31
Even inbrekend op de opmerking dat zodra je ook HT zoekt, je beter een NAD kan vermijden.
Waar is dat op gebaseerd?
Puur de beperkte keuze, of meer dingen?

Ik was namelijk aan het orienteren, omdat ik soms toch wel speel met de gedachte om mijn Yamaha te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Savagegek schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:30:
Even inbrekend op de opmerking dat zodra je ook HT zoekt, je beter een NAD kan vermijden.
Waar is dat op gebaseerd?
Puur de beperkte keuze, of meer dingen?

Ik was namelijk aan het orienteren, omdat ik soms toch wel speel met de gedachte om mijn Yamaha te vervangen.
Hun receivers zijn objectief gezien gewoon niet zo goed als je ze naast een Denon of Marantz zet. Ze hebben wel als voordeel dat ze DIRAC ondersteuning hebben, maar om daarvoor een THD+N te accepteren die 10 tot 30 keer zo hoog ligt als de concurrentie gaat mij wat ver.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BigEagle
Kom net terug van een luistersessie bij HiFi Klubben in Denemarken (ben daar op vakantie). Toevallig zat er een vestiging vlak bij... O-)

Diverse muzieknummers en een stukje uit de film Mad Max Fury Road kunnen luisteren via de Oberon 5, 7 en de Optikon 6 MK2. Wat een verschil tussen deze luidsprekers zeg! :Y Kan nu al zeggen dat de Oberon 7 af valt, deze heeft te veel bass (of mist een stukje 'hoog'). Voorkeur gaat nu lichtelijk uit naar de Optikon 6 MK2. Bedankt @Farrell!

Ook hadden ze diverse NAD versterkers staan en heb alle Dali luidsprekers kunnen beluisteren via een C700, C368 en C388. De C700 heeft hier een lichte voorkeur omdat deze al alles aan boord heeft (BluOS en e-ARC). Bedankt voor de tip @Anoniem: 663309!

Ook gelijk gevraagd wat het effect was dat de linker luidspreker eventueel geen directe muur achter zich had: impact is minimaal. Die vraag ook weer beantwoord. :P

Ga deze sessie na mijn vakantie nog een keer doen, er zit nog een Dali leverancier (geen HiFi Klubben) vlak bij mijn woonplaats. Maar de Optikon 6 heeft een diepe indruk achtergelaten... :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-04 20:32
BigEagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:12:
Kom net terug van een luistersessie bij HiFi Klubben in Denemarken (ben daar op vakantie). Toevallig zat er een vestiging vlak bij... O-)

Diverse muzieknummers en een stukje uit de film Mad Max Fury Road kunnen luisteren via de Oberon 5, 7 en de Optikon 6 MK2. Wat een verschil tussen deze luidsprekers zeg! :Y Kan nu al zeggen dat de Oberon 7 af valt, deze heeft te veel bass (of mist een stukje 'hoog'). Voorkeur gaat nu lichtelijk uit naar de Optikon 6 MK2. Bedankt @Farrell!

Ga deze sessie na mijn vakantie nog een keer doen, er zit nog een Dali leverancier (geen HiFi Klubben) vlak bij mijn woonplaats. Maar de Optikon 6 heeft een diepe indruk achtergelaten... :9
De Opticon 6 - zowel de Mk1 als de Mk2 - komen met regelmaat voorbij op Marktplaats en dat scheelt in de portemonnee (maar niet in het geluid!). Ik heb de Mk1 gehad en dat waren echt m'n lievelingetjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob G

Ook hadden ze diverse NAD versterkers staan en heb alle Dali luidsprekers kunnen beluisteren via een C700, C368 en C388. De C700 heeft hier een lichte voorkeur omdat deze al alles aan boord heeft (BluOS en e-ARC). Bedankt voor de tip @Anoniem: 663309!

Ook gelijk gevraagd wat het effect was dat de linker luidspreker eventueel geen directe muur achter zich had: impact is minimaal. Die vraag ook weer beantwoord. :P

Ik zou niet te snel stellen dat de impact van wel of geen muur achter de speaker geen effect heeft hoor. De opticon 6 K2 heeft zijn baspoorten aan de achterzijde, en wel of geen muur kan best wel eens invloed hebben. Ik zou dan ook kiezen voor een versterker / reciever met optie tot room correction, de C368 heeft dat volgens mij niet.
Ik denk ook dat de T758 hier wat te snel wordt afgeschreven. Ik heb zelf de opticons 6 MK2 met zowel een denon X3600 als een NAD T758 gehad, en de laatste geeft iig met de Dali's een prettiger geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Hun receivers zijn objectief gezien gewoon niet zo goed als je ze naast een Denon of Marantz zet. Ze hebben wel als voordeel dat ze DIRAC ondersteuning hebben, maar om daarvoor een THD+N te accepteren die 10 tot 30 keer zo hoog ligt als de concurrentie gaat mij wat ver.
Vooral de toevoeging van dirac leek mij een verbetering tov mijn huidige Yamaha receiver.
Nu ben ik zelf geen fan van de DM groep, en ging ik daarom meer richting NAD of een nieuwere Yamaha.

Maar in theorie specs lijken de NAD mij eigenlijk niet zo verkeerd, met name het vermogen is vaak wat meer bescheiden maar valt dat in de praktijk volgens mij wel mee in hoeverre dat een probleem vormt.
De Oberon en Opticon series zijn niet heel zwaar om aan te sturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Savagegek schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Vooral de toevoeging van dirac leek mij een verbetering tov mijn huidige Yamaha receiver.
Nu ben ik zelf geen fan van de DM groep, en ging ik daarom meer richting NAD of een nieuwere Yamaha.

Maar in theorie specs lijken de NAD mij eigenlijk niet zo verkeerd, met name het vermogen is vaak wat meer bescheiden maar valt dat in de praktijk volgens mij wel mee in hoeverre dat een probleem vormt.
De Oberon en Opticon series zijn niet heel zwaar om aan te sturen :)
Vermogen zou ik mij geen zorgen over maken, maar eerder de vervorming die vergelijkbaar is met buizen/PA versterkers. Op een of andere manier krijgt NAD het voor elkaar UcD modules gigantisch te laten onderpresteren. Een kunst op zich. Maar goed, dat is de laatste paar percent van het geluid en je geen behoefte hebt om ook die goed te doen dan zou ik mij er geen zorgen over maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-08-2022 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigEagle
Rob G schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Ik zou niet te snel stellen dat de impact van wel of geen muur achter de speaker geen effect heeft hoor. De opticon 6 K2 heeft zijn baspoorten aan de achterzijde, en wel of geen muur kan best wel eens invloed hebben. Ik zou dan ook kiezen voor een versterker / reciever met optie tot room correction, de C368 heeft dat volgens mij niet.
Ik denk ook dat de T758 hier wat te snel wordt afgeschreven. Ik heb zelf de opticons 6 MK2 met zowel een denon X3600 als een NAD T758 gehad, en de laatste geeft iig met de Dali's een prettiger geluid.
Ik ben nog wat onderzoek gedaan en een versterker met room correction heeft inderdaad wel de voorkeur voor mijn 'probleem' met de muur. Als ik dan alles bij elkaar optel: Dirac, klasse D, HDMI eARC, enz. kom ik uit op de NAD C389, C399, M10, T758 V3i of M10. Keuze genoeg gelukkig... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paar post terug heb ik mijn rubicon 2 hier op de foto gezet. Nu heb ik nog 2 dik marmeren platen. Heeft t nog nut die eronder t zetten?
Dus laminaat-marmer-spikes-stands-speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Paar witte mk1 opticon6 voor 1000 bij smits arnhem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 01:01
Anoniem: 663309 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:23:
Paar post terug heb ik mijn rubicon 2 hier op de foto gezet. Nu heb ik nog 2 dik marmeren platen. Heeft t nog nut die eronder t zetten?
Dus laminaat-marmer-spikes-stands-speakers.
Theoretisch zou het nog iets kunnen doen, omdat het laminaat nog enigszins zou kunnen resoneren. In de praktijk vraag ik me af of een enigszins normaal formaat boekenplank speaker op stands met spikes nog hinder ondervindt van de ondergrond. Mijn Rubicons staan op stands op een pvc vloer en ik heb niet het idee dat er nog veel resoneert via de vloer. Met een dikke subwoofer zou dit anders kunnen zijn, maar met een boekenplank maakt het denk ik weinig uit.
Maar zoals zovaak: meten is weten. Als het niet teveel werk is, zou je het marmer eronder kunnen zetten om het te proberen.
Als alternatief kun je de stands volgens mij ook vullen met zand. Dat zal ook genoeg massa geven om elk negatief effect via resonantie teniet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 16:22
Deze week komt er nog een setje Dali Alteco c1 binnen om mijn 5.1.4 (4 atmos) compleet te maken.
Heb nu Front height en straks met nieuwe set Rear height.
Front heb ik de switch up en rear height doe ik de switch down.

Nu mijn vraag, welke crossover zal ik gebruiken?
Ze gaan tot 74hz laag.
Ik heb mijn front height (Alteco) crossover op 100hz.
Mijn Bedlayer 5 speakers heb ik op THX op 80hz crossover.
Ik lees veel tegenberichten.
Kleine sattelite speakers crossover 100hz - 150hz
Wat vinden/hebben jullie?

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:20

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

kevinmastah2005 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:08:
...
Nu mijn vraag, welke crossover zal ik gebruiken?
...
Over het algemeen, als je er een sub bij hebt staan, kan je 1.5x de ondergrens van het bereik van de speaker gebruiken.

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
MDKlapwijk schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Over het algemeen, als je er een sub bij hebt staan, kan je 1.5x de ondergrens van het bereik van de speaker gebruiken.
5.1.4

5 Bedlayer
1 subwoofer
4 Atmos

Dus ja ik heb een subwoofer.
1.5x wat zeg je? Haha.
Crossover op 150hz voor de Alteco c1 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

kevinmastah2005 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

5.1.4

5 Bedlayer
1 subwoofer
4 Atmos

Dus ja ik heb een subwoofer.
1.5x wat zeg je? Haha.
Crossover op 150hz voor de Alteco c1 ??
Ik kom maar aan 110 als ik de 74Hz x 1.5 doe?
- MDKlapwijk in "Het Grote Subwoofer Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
Duidelijk. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACDSL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-04 16:35
Ik krijg hier zojuist een paar Oberon 7's binnen en kan niet wachten om ze aan te sluiten, maar zie net dat er 2 L(inker) speakers geleverd zijn, i.p.v. een L en een R.

Maakt dit wat uit en zou dit een reden zijn om ze terug te sturen, of kan ik hier gewoon mee aan de slag?

Edit: zag net een vergelijkbare vraag in dit topic voorbijkomen in een post van 2 weken geleden:

@Rob G , wat heb jij uiteindelijk gedaan?

[ Voor 63% gewijzigd door ACDSL op 20-08-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:49
ACDSL schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:05:
Ik krijg hier zojuist een paar Oberon 7's binnen en kan niet wachten om ze aan te sluiten, maar zie net dat er 2 L(inker) speakers geleverd zijn, i.p.v. een L en een R.

Maakt dit wat uit en zou dit een reden zijn om ze terug te sturen, of kan ik hier gewoon mee aan de slag?

Edit: zag net een vergelijkbare vraag in dit topic voorbijkomen in een post van 2 weken geleden:

[...]

Twee keer hier een R staan door overname via tweakers een enkele en tweedekans bij Coolblue. Staat al een jaar in gebruik en nog geen moment het idee gehad dat er iets niet goed is.

Niet onderbouwd met metingen maar mijn oren. Doe ermee wat je wil ;)

PSN: dixeN1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Geloof ook niet dat er wat mis mee is. Heb ook hetzelfde gehad.
Iemand die er echt op let zal misschien lastig doen in verkoop in toekomst.
Maar ik geloof niet dat t kwaad kan. Ik zelf heb er nooit iets geks aan gehoord iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik weet dat mijn Rubicons in paren verkocht worden i.v.m. het fineer, dat zoeken ze een beetje bij elkaar zegmaar. Ik weet niet of L en R echt verschil maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACDSL
@Aramiss @Anoniem: 663309 @MDKlapwijk Bedankt voor jullie reacties! Het punt over verkoop in de toekomst is wel een interessante ja. Heb het maar nagevraagd bij de winkel, eens kijken wat ze ermee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:32

sjirafje

No inspirational quotes here

Volgens mij zijn links en rechts gewoon hetzelfde alleen wordt er op gelet dat een paartje componenten uit dezelfde batch bevatten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob G

[...]

Ik heb het ook nog even bij Dali nagevraagd, met als reactie:

I am sorry to hear that you received two "left" speakers. This should be no issue though, since the left/right marking on the speakers is mainly used for matching cabinets with real wood finish and vinyl finish.

There are no technical implications between left and right speakers, as all speakers are being tested in house to ensure they are within spec.

So if you do not mind the two "left" markings on your speakers, you can just keep both and enjoy your music through the OPTICON 6 MK2!

Ik heb zelf overigens wel contact opgenomen met de verkopende partij. Die hadden van één serienummer nog de R uitvoering staan, en kon ze zonder probleem ruilen.
Ik heb nu dus een setje met dezelfde serienummers staan. Niet noodzakelijk, wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACDSL
Rob G schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

I am sorry to hear that you received two "left" speakers. This should be no issue though, since the left/right marking on the speakers is mainly used for matching cabinets with real wood finish and vinyl finish.

There are no technical implications between left and right speakers, as all speakers are being tested in house to ensure they are within spec.

So if you do not mind the two "left" markings on your speakers, you can just keep both and enjoy your music through the OPTICON 6 MK2!

Ik heb zelf overigens wel contact opgenomen met de verkopende partij. Die hadden van één serienummer nog de R uitvoering staan, en kon ze zonder probleem ruilen.
Ik heb nu dus een setje met dezelfde serienummers staan. Niet noodzakelijk, wel zo netjes.
Top, bedankt voor de verdere informatie! Helemaal duidelijk zo met de reactie van Dali erbij. Mij lijkt het uiteindelijk voor eventuele toekomstige verkoop toch handiger om een L en R met matchend serienummer te hebben, dus dat heb ik gelijk maar even nagevraagd bij de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob G
ACDSL schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Top, bedankt voor de verdere informatie! Helemaal duidelijk zo met de reactie van Dali erbij. Mij lijkt het uiteindelijk voor eventuele toekomstige verkoop toch handiger om een L en R met matchend serienummer te hebben, dus dat heb ik gelijk maar even nagevraagd bij de verkoper.
Dat leek mij ook, vooral ook omdat het in de whitepaper staat benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob G
Ik ben van plan om mijn set uit te breiden met de Opticon Vokal. Deze wil ik in mijn TV-meubel plaatsen, en het deurtje voor de speaker bekleden met dezelfde speaker stof. Heeft heel toevallig iemand al een goed gelijkende speakerstof gevonden?

Navraag bij Dali loopt dood, een nieuwe totale grill is wel te bestellen, maar die afmetingen van het doek van de grootste speaker zijn nog wat te krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Rob G schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Dus toch.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Rob G schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:23:
Ik ben van plan om mijn set uit te breiden met de Opticon Vokal. Deze wil ik in mijn TV-meubel plaatsen, en het deurtje voor de speaker bekleden met dezelfde speaker stof. Heeft heel toevallig iemand al een goed gelijkende speakerstof gevonden?

Navraag bij Dali loopt dood, een nieuwe totale grill is wel te bestellen, maar die afmetingen van het doek van de grootste speaker zijn nog wat te krap.
Dat van die speakers stof heb ik ook al eens naar gevraagd hier maar dan voor de Oberon serie (walnoot). Helaas geen reacties op gehad. Speakerstof is wel online te krijgen, maar ik heb nog geen weet van een fysieke winkel zodat je er langs kan.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin Jansen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-08-2023
Heb in juni bij Smits in Arnhem Opticon 5 mk1 gekocht voor €379,- per stuk. Nu heeft ie ze geloof ik nog voor €299,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijdje bezig met de Rubicon 2. Afkomende van de Oberon 9 en Opticon 6 en daarvoor Oberon 3 en Oberon 7.
Dus nu het hoogste in het segment lijntje..
Nu is het echt voor het eerst dat ik moet wennen aan de muziek zo lijkt het.
De brede verdeling van de instrumenten... Soms lijkt alles los t hangen... Alsof je een mega breed podium hebt...
Terwijl het altijd meer een muur van geluid was...

Is dit dan de definitie van echte hi-fi of een echt goed stereo beeld of wat ze noemen detail? Want ik weet nog niet of ik er echt blijer van word tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:00

Grozno

acts without consequence!

Hi-fi is best simpel, een zo nauwkeurig mogelijke weergave van de opname. En er is best veel kennis en data over hoe een goede set speakers dat doet.
Als Dali die data beschikbaar heeft, dan kun je op basis daarvan prima een oordeel vellen. :P

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• BigEagle
Gisteren naar Hifi Klubben geweest en de Oberon 5, Oberon 7 en de Optikon 6 Mk2 kunnen luisteren.

Oberon 5 valt af, mis daarmee te veel detail naar mijn idee. Wordt waarschijnlijk de Oberon 7 (of ik moet een leuk geprijsde Optikon 6 Mk2 2de hands tegenkomen in Tabaco Oak ;)).

• Savagegek
BigEagle schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:32:
Gisteren naar Hifi Klubben geweest en de Oberon 5, Oberon 7 en de Optikon 6 Mk2 kunnen luisteren.

Oberon 5 valt af, mis daarmee te veel detail naar mijn idee. Wordt waarschijnlijk de Oberon 7 (of ik moet een leuk geprijsde Optikon 6 Mk2 2de hands tegenkomen in Tabaco Oak ;)).
Dan ben ik wel benieuwd wat je vond van het verschil tussen de Oberon en de Opticon :)
Ik heb ze zelf nooit direct naast/na elkaar geluisterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
Savagegek schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:33:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd wat je vond van het verschil tussen de Oberon en de Opticon :)
Ik heb ze zelf nooit direct naast/na elkaar geluisterd.
Het hoog klinkt komt de Optikon beter tot z'n recht vindt ik. Bij de Optikon hoorde ik ook net iets meer detail m.b.t bepaalde snaar instrumenten. De bass is wel meer nadrukkelijker aanwezig in de Oberon 7 (vondt ik zelf niet storend).

Maar omdat ik de Dali's vooral voor audio van de TV ga gebruiken, is de Optikon op dit moment voor mij overkill. B) Als het meer muziek zou zijn dan TV, zouden het zeker de Optikons worden. :9

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

BigEagle schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:16:
[...]

Het hoog klinkt komt de Optikon beter tot z'n recht vindt ik. Bij de Optikon hoorde ik ook net iets meer detail m.b.t bepaalde snaar instrumenten. De bass is wel meer nadrukkelijker aanwezig in de Oberon 7 (vondt ik zelf niet storend).

Maar omdat ik de Dali's vooral voor audio van de TV ga gebruiken, is de Optikon op dit moment voor mij overkill. B) Als het meer muziek zou zijn dan TV, zouden het zeker de Optikons worden. :9
Je kan altijd de bass nog terug regelen, als dat nodig is. Maar zodra je het spul in een HT setup met subwoofer hebt staan en je met de cross-overs aan de gang gaat, verandert toch alles weer. (of had je al met sub erbij en speakers op small geluisterd?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:38
Anoniem: 663309 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:42:
Tijdje bezig met de Rubicon 2. Afkomende van de Oberon 9 en Opticon 6 en daarvoor Oberon 3 en Oberon 7.
Dus nu het hoogste in het segment lijntje..
Nu is het echt voor het eerst dat ik moet wennen aan de muziek zo lijkt het.
De brede verdeling van de instrumenten... Soms lijkt alles los t hangen... Alsof je een mega breed podium hebt...
Terwijl het altijd meer een muur van geluid was...

Is dit dan de definitie van echte hi-fi of een echt goed stereo beeld of wat ze noemen detail? Want ik weet nog niet of ik er echt blijer van word tot nu toe...
Ja, ik denk dat je "gelaagdheid" en detail beter nu hoort. Sommige omschrijven dat ook als transparanter.
Moet je daar aan wennen? Jazeker, je bent gewend om muziek op een bepaalde manier te horen.
Ik heb zelf de Dali Menuet SE en die kan ik vergelijken met Dali 104 (oude zuilen), Onkyo boxjes etc. Je hoort meteen dan het verschil als je 1 instrument vergelijkt. Ik kan deze transparantie echt nu waarderen als je echt goed naar muziek gaat luisteren. Voor een achtergrond muziekje is deze transparantie natuurlijk niet nodig, een brij van geluid is prima. Op mijn werk heb ik plastic Logitec boxjes die ik voor het doel daar prima vindt (wat muziek en afleiding), om alles maar weer in perspectief te drukken.

De Rubicon 2 is echt de betere speaker naar mijn mening maar je moet er wel aan wennen als je nooit echt definitie gewend bent maar 1 brij. "Brij" is natuurlijk wat negatief uitgedrukt, lees dat als "meer in elkaar" en lastiger los aan te wijzen in song. Dat is per definitie niet verkeerd maar eh, anders.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
MDKlapwijk schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:50:
[...]

Je kan altijd de bass nog terug regelen, als dat nodig is. Maar zodra je het spul in een HT setup met subwoofer hebt staan en je met de cross-overs aan de gang gaat, verandert toch alles weer. (of had je al met sub erbij en speakers op small geluisterd?)
Klopt helemaal! Mijn huiskamer layout is ook niet ideaal, vandaar dat ik een NAD versterker met DIRAC op het oog voor de correcties. :P

Ik heb de Oberon 7 en Optikon 6 Mk2 ook met sub gehoord. 2 van Dali, 1 van Argon Audio en 2 van Bowers en Wilkins. Voegde weinig toe bij de Oberon 7 en Optikon 6 Mk2 naar mijn gevoel voor TV en muziek. Bij films had dit meer effect.

BigEagle schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:59:
[...]

Klopt helemaal! Mijn huiskamer layout is ook niet ideaal, vandaar dat ik een NAD versterker met DIRAC op het oog voor de correcties. :P

Ik heb de Oberon 7 en Optikon 6 Mk2 ook met sub gehoord. 2 van Dali, 1 van Argon Audio en 2 van Bowers en Wilkins. Voegde weinig toe bij de Oberon 7 en Optikon 6 Mk2 naar mijn gevoel voor TV en muziek. Bij films had dit meer effect.
Ik heb een nad m10. En met diverse speakers vind ik al dat de dirac er wat vreemds van maakt. Het zal aan mijn kamer liggen. Het enige wat ik doe is de tones setting aanpassen.
En dat is perfect. Welke speaker dan ook dirac maakt er bij mij een schelle bende van.
In het nad forum is dirac een soort heiligschap der amps... Maar het heeft voor mij met 3 verschillende nad versterkers nog steeds niet echt gewerkt. En ik ben er uren mee bezig geweest.
Dus staat je er niet blind op.

• BigEagle
Anoniem: 663309 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:34:
[...]

Ik heb een nad m10. En met diverse speakers vind ik al dat de dirac er wat vreemds van maakt. Het zal aan mijn kamer liggen. Het enige wat ik doe is de tones setting aanpassen.
En dat is perfect. Welke speaker dan ook dirac maakt er bij mij een schelle bende van.
In het nad forum is dirac een soort heiligschap der amps... Maar het heeft voor mij met 3 verschillende nad versterkers nog steeds niet echt gewerkt. En ik ben er uren mee bezig geweest.
Dat doe ik ook zeker niet. :)

Het zal in mijn geval ook afhangen hoe ver ik de rechter Dali van de muur af kan zetten. Na controle van de WAF :+

BigEagle schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:39:
[...]

Dat doe ik ook zeker niet. :)

Het zal in mijn geval ook afhangen hoe ver ik de rechter Dali van de muur af kan zetten. Na controle van de WAF :+
Anders voor de Oberon 9. Kan je de sub weglaten.
Staat een paartje voor 1250 op mp

• BigEagle
Anoniem: 663309 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:45:
[...]

Anders voor de Oberon 9. Kan je de sub weglaten.
Staat een paartje voor 1250 op mp
De Oberon 9 is nog groter dan de 7 zie ik... Daarvoor is mij woonkamer echt te klein. :X

Ik wilde het sowieso eerst zonder sub uitproberen en hou MP in de gaten voor een Dark Oak/Walnut Oberon 7 / Optikon 6 Mk2.

• CPM
  • Niet online

CPM

BigEagle schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:52:
[...]

De Oberon 9 is nog groter dan de 7 zie ik... Daarvoor is mij woonkamer echt te klein. :X

Ik wilde het sowieso eerst zonder sub uitproberen en hou MP in de gaten voor een Dark Oak/Walnut Oberon 7 / Optikon 6 Mk2.
Ik vind de Oberon 7's voldoende bass geven als ik stereo muziek luister. Soms denk ik zelfs (afhankelijk van locatie in de woonkamer) of ik de sub heb aanstaan, wat dan niet het geval is. Laatst ook iemand laten luisteren en die zei ook dat een sub eigenlijk overbodig zou kunnen zijn voor stereo muziek.

Ga je voor meer bioscoop ervaring met ruimte correctie (bijv. Audyssey) dan is een sub wel aan te raden.

Ondanks dit gezegd hebbende kies ik zelf hopelijk binnenkort voor een SVS sb-1000. :+

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CPM schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:02:
[...]

Ik vind de Oberon 7's voldoende bass geven als ik stereo muziek luister. Soms denk ik zelfs (afhankelijk van locatie in de woonkamer) of ik de sub heb aanstaan, wat dan niet het geval is. Laatst ook iemand laten luisteren en die zei ook dat een sub eigenlijk overbodig zou kunnen zijn voor stereo muziek.

Ga je voor meer bioscoop ervaring met ruimte correctie (bijv. Audyssey) dan is een sub wel aan te raden.

Ondanks dit gezegd hebbende kies ik zelf hopelijk binnenkort voor een SVS sb-1000. :+
Eens. Maar voor films is een sub wel een must bij de oberon 7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Anoniem: 663309 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:34:
[...]

Dat heb ik dus met Audyssey. Heb er al uren leeswerk inzitten, YouTubefilmpjes, GitHub programmatjes, Audyssey app etc. Housecurve, Schreuderdinges ingesteld, met het resultaat dat ik dan de helderheid van de Dali Vokal weer minder vind geworden....zonder metingen weet je gewoon niet wat het effect is en blijf je het op het oor doen. Ik twijfel zelf of ik niet met REW en een Umik aan de slag wil, daar weer veel leertijd insteken om tot de conclusie te komen dat je ruimte anders moet...zo blijf je bezig. ;) :+ Dus als iemand zich geroepen voelt met een Umik. :)

Verder dik te vreden met de Dali's, vandaag de frontjes er weer afgehaald en staan genieten van de kleur en vormgeving. Ben ik ze zat dan ga ik naar de mancave waar mijn Wharfedale Diamond 10.7's staan om tot de conclusie te komen dat de Dali's mooier zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 11:56

page404

Website says no

Kan iemand mij uitleggen waarom alle kleuren Dali IO6 headphones 399€ zijn behalve de witte? Die is al een tijdje 269€, wat ik een fors verschil vind. Ik wil de caramel-witte maar die is overal gewoon de adviesprijs.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

@page404 marktwerking waarschijnlijk, hebben ze de witte groot ingekocht en raken ze die niet kwijt.
Maar het is maar een adviesprijs he. Staat je vrij om de winkel om hun beste aanbod te vragen. Er zit een hoop marge op. Vaak mogen ze van de fabrikant niet stunten met de geadverteerde prijs, dan zie je overal dezelfde prijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@page404, veel ingekocht, nog maar weinig verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:31
page404 schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:40:
Kan iemand mij uitleggen waarom alle kleuren Dali IO6 headphones 399€ zijn behalve de witte? Die is al een tijdje 269€, wat ik een fors verschil vind. Ik wil de caramel-witte maar die is overal gewoon de adviesprijs.
Waarschijnlijk door de voorraad heen inderdaad. Maar ze zijn allemaal al regelmatig afgeprijsd; de caramel versie was 2 maand geleden voor 279 te koop. Misschien handig een prijs alert te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 11:56

page404

Website says no

CyBeRSPiN schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:54:
@page404 marktwerking waarschijnlijk, hebben ze de witte groot ingekocht en raken ze die niet kwijt.
Maar het is maar een adviesprijs he. Staat je vrij om de winkel om hun beste aanbod te vragen. Er zit een hoop marge op. Vaak mogen ze van de fabrikant niet stunten met de geadverteerde prijs, dan zie je overal dezelfde prijzen.
MDKlapwijk schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:56:
@page404, veel ingekocht, nog maar weinig verkocht?
Hhhmm dat had ik niet bedacht. Apart dat het bij alle leveranciers zo is. Om korting vragen voor de caramel is ook wel een idee.
bzzzt schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:43:
[...]

Waarschijnlijk door de voorraad heen inderdaad. Maar ze zijn allemaal al regelmatig afgeprijsd; de caramel versie was 2 maand geleden voor 279 te koop. Misschien handig een prijs alert te zetten.
Die aanbieding had ik dan weer gemist. Thanks.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

page404 schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:45:
[...]

[...]

Hhhmm dat had ik niet bedacht. Apart dat het bij alle leveranciers zo is. Om korting vragen voor de caramel is ook wel een idee.

[...]

Die aanbieding had ik dan weer gemist. Thanks.
Gewoon voor io4 gaan. Klubben geeft ze weg voor onder de 200. Noice cancelation gaat ten koste van de geluidskwaliteit. De 4 is perfect voor een betere prijs.

En wie gaat de Kore kopen?
Beetje rijke tatas hier? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:25:
En wie gaat de Kore kopen?
Beetje rijke tatas hier? :p
Nee, Kore is me iets te gortig, maar een setje Epicon's is nog wel iets wat ik zou overwegen. Maar dan wel eerst weer met de concurrenten vergelijken, want in die prijs categorie is het weer een heel ander speelveld...

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:00

Grozno

acts without consequence!

Anoniem: 663309 schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:01:
[...]

Gewoon voor io4 gaan. Klubben geeft ze weg voor onder de 200. Noice cancelation gaat ten koste van de geluidskwaliteit. De 4 is perfect voor een betere prijs.
Ik zou beide laten liggen eerlijk gezegd, want de frequentierespons van beide modellen is niet om over naar huis te schrijven.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Grozno schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:34:
[...]

Ik zou beide laten liggen eerlijk gezegd, want de frequentierespons van beide modellen is niet om over naar huis te schrijven.
Mijn io 4 klinkt beter dan mijn sonys en pioneers. Voor mijn idee en smaak dan. Theoretical zou ik t niet weten.. Maar ik weet wel dat ik niks meer koop waar bass boosted etc op staat.. Dan zijn de dalis wel echt mooi helder met strakke bass ipv een overheersend laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:39:
[...]

Nee, Kore is me iets te gortig, maar een setje Epicon's is nog wel iets wat ik zou overwegen. Maar dan wel eerst weer met de concurrenten vergelijken, want in die prijs categorie is het weer een heel ander speelveld...
Vraag me ook af wat voor versterking zulke speakers moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
Stap 1 is gedaan: Dali Opticon 6 Mk1 (2de hands) op de kop getikt. :*) Was op zoek naar Oberon 7 of Opticon 6 Mk1 of 2. Opticon 6 Mk1 is het geworden.

Nu nog stap 2: NAD versterker... :P

• Hulleman
  • Laatst online: 15:58
BigEagle schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:41:
Stap 1 is gedaan: Dali Opticon 6 Mk1 (2de hands) op de kop getikt. :*) Was op zoek naar Oberon 7 of Opticon 6 Mk1 of 2. Opticon 6 Mk1 is het geworden.

Een NAD M10? Sexy apparaatje is dat.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACDSL
BigEagle schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:41:

Gaaf! Ik toevallig ook een paar weken geleden op MP een set Opticon 6 MK1 in het zwart op de kop getikt voor 650 euro. Ben er erg over te spreken, geluid is heel helder en ze zien er nog eens mooi uit ook (vind ik).

Mensen hier dat nieuwe filmpje van Klubben al gezien, waarin een prachtige Dali vloerstaander (volgens mij een Rubicon?) doormidden gaat? Ouch!

• BigEagle
Hulleman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:07:
[...]

Een NAD M10? Sexy apparaatje is dat.
Ik heb de NAD C389 op het oog... O-)

M10 v2 is ook een mooi apparaat. :)

• Hulleman
BigEagle schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:51:
[...]

Ik heb de NAD C389 op het oog... O-)

M10 v2 is ook een mooi apparaat. :)
Ja absoluut, kost wel n bult pegels.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• BigEagle
Hulleman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:13:
[...]

Ja absoluut, kost wel n bult pegels.
Klopt, zelfs op MP zijn ze nog best aan de prijs. Snapt dat ook wel.

Net maar een pre-order gedaan voor een NAD C389. :P

Iemand hier nog ervaring met bi-wire aansluiten van een Dali Opticon? Onnodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
BigEagle schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:36:
[...]

Veel plezier daarmee! Bi-wire is überhaupt niet zinvol, je versterker laat het signaal over 2 touwtjes stromen ipv 1. Hier is geen filter tussen hoog, mid of laag. Bi-ampen kan nog wel eens uitkomst bieden, omdat je dan daadwerkelijk hoog/laag apart versterkt/aanstuurt. Maar ook dat is maar de vraag in hoeverre dat nuttig is voor de (met alle respect) huis-tuin-en-keuken speakers die ook de meeste tweakers hebben. Mijn speakers schaar ik daar ook onder, dat is mooi spul, maar natuurlijk niks exotisch, ultra high-end en zeer lastig aan te sturen. Ik heb Focal speakers en die hebben niet eens de optie tot bi-wire/bi-amp. Geeft wel aan dat Focal niet gelooft in bi-wire of bi-amping.

Bi-wire ziet er natuurlijk wel spectaculair uit, als je ook nog eens mooi gewoven kabels gebruikt. Je moet het meer voor de looks doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 29-09-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

BigEagle schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:36:
[...]

Ik had de opticon 8 gebiwired. Op een nad set. Voor mij geen hoorbaar verschil.

Mijn nad m10 staat t koop op mp btw.
Pagina: 1 ... 31 ... 37 Laatste