• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:00

Grozno

acts without consequence!

Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:15:
[...]

Mijn io 4 klinkt beter dan mijn sonys en pioneers. Voor mijn idee en smaak dan. Theoretical zou ik t niet weten.. Maar ik weet wel dat ik niks meer koop waar bass boosted etc op staat.. Dan zijn de dalis wel echt mooi helder met strakke bass ipv een overheersend laag..
Hangt dan een beetje af van wat je bass noemt en wat je strak noemt misschien. Sub bass doet de io4 minder, mid bass doet de io4 juist wat meer.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Anoniem: 663309

Grozno schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:19:
[...]

Hangt dan een beetje af van wat je bass noemt en wat je strak noemt misschien. Sub bass doet de io4 minder, mid bass doet de io4 juist wat meer.
Voor mij persoonlijk de betere speaker tot nu toe.
Het hele lage is 'minder', niet zo punchy. Maar dat vind ik juist prettig

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 20:35
Anoniem: 663309 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:59:
[...]

Ik had de opticon 8 gebiwired. Op een nad set. Voor mij geen hoorbaar verschil.

Mijn nad m10 staat t koop op mp btw.
Jouw M10 had ik al gevonden op MP :) Wat komt er voor de M10 in de plaats als ik vragen mag?

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

BigEagle schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:10:
[...]

Jouw M10 had ik al gevonden op MP :) Wat komt er voor de M10 in de plaats als ik vragen mag?
Renault megane is de bedoeling... Haha..
Geen idee nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-04 16:47
Sinds kort heb ik bij mijn Opticon 6's en vokal de C-8 sub geplaatst. Ondanks dat de C-8 niet geadviseerd wordt bij de Opticon 6 voegt het toch veel toe aan de opstelling. Vooral muzikaal is het echt een toevoeging.

Met films brengt het uiteraard geen heftige bioscoopervaring teweeg maar dat is voor ons niet nodig aangezien we het volume ook niet dusdanig hoog zetten.

Bijkomend voordeel is dat de bescheiden afmetingen en looks van de sub zorgde dat hij goed te plaatsen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSOi4J8C2AIEuG4inqUGlMYGVU8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ax10zuaYxP8Ze2F1jEWyoAc.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:38

FeaR

In GoT we trust

Leon-1985 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:20:
Bijkomend voordeel is dat de bescheiden afmetingen en looks van de sub zorgde dat hij goed te plaatsen is.
Goed te plaatsen voor het oog in het interieur. Goed te plaatsen audio technisch gezien is er op deze opstelling best wat aan te merken ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-04 16:47
FeaR schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Goed te plaatsen voor het oog in het interieur. Goed te plaatsen audio technisch gezien is er op deze opstelling best wat aan te merken ;)
Ik laat me graag adviseren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-04 13:41
Ik heb sinds gisteren een Opticon 1 MK2 met een NAD C338 voor mijn pc als muziekbron.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigEagle
Afgelopen zondag de Optikon 6 Mk1 opgehaald en ze zagen er nog echt als nieuw uit.
Heel erg blij mee. *O* Kon echt merken dat de vorige eigenaar er erg aan gehecht was en wilde ze eigenlijk niet weg doen.

Net nog even geinformeerd naar de levering van de NAD C389 en die was uitgesteld tot einde dit jaar. -O-
En zelfs die datum was nog niet zeker. Daarom net maar een seconddeal M10 v2 gekocht en de pre-order van de C389 geannuleerd... :P

Prijsverschil tussen een C389 + MDC2 BlueOS en de seconddeal M10 v2 was minimaal. En de M10 v2 is direct beschikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door BigEagle op 10-10-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 11:56

page404

Website says no

Grozno schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:34:
[...]

Ik zou beide laten liggen eerlijk gezegd, want de frequentierespons van beide modellen is niet om over naar huis te schrijven.
Interessante stelling. Ik heb de frequentieresponses nooit bekeken maar zijn er tegenwoordig nog headphones of speakers waar daar een hoorbare limitatie zit?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:00

Grozno

acts without consequence!

Wat bedoel je met hoorbare limiet? Er zijn genoeg koptelefoons of speakers die zeker niet aan het algemene idee van Hi-Fi voldoen. Maar dat is hier een beetje off-topic verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Grozno op 10-10-2022 21:35 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe dergelijke speakers zich verhouden tot de andere Dali speakers. Zijn ze net zo goed als bijv. Zuilen?

https://fwd.nl/audio/revi...et-se-kleine-fijne-denen/

https://www.alpha-audio.n...t-se-monitor-luidspreker/

[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 11-10-2022 22:33 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-04 11:23
Ik heb momenteel een paar B&W CM5 als fronts, aangesloten op een marantz sr5009, wat volgend jaar waarschijnlijk een cinema 50 wordt. Binnenkort wil ik kijken voor nieuwe speakers. Nu had ik al een lijstje gemaakt met wat ik wil gaan beluisteren;
Dali Opticon 6 MKII
Dali Rubicon 2
B&W 705 Signature
B&W 703 S2
B&W 603 S2 Anniversary

Nu lees ik dat voor sommige speakers er een krachtige versterker danwel een grotere ruimte nodig is. Ga ik iets missen met mijn receiver hierdoor, is er daarnaast een speaker die ik zeker nog moet beluisteren en niet hierboven staat, is dit uberhaupt wel een vooruitgang ivm wat ik nu heb qua speakers? Mogelijk dat iemand hier ook de CM5's heeft gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Pharminepulse schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:50:
1) Nu lees ik dat voor sommige speakers er een krachtige versterker danwel een grotere ruimte nodig is. Ga ik iets missen met mijn receiver hierdoor,
2) is er daarnaast een speaker die ik zeker nog moet beluisteren en niet hierboven staat, is dit uberhaupt wel een vooruitgang ivm wat ik nu heb qua speakers?
1) Nee, een fabeltje dat je een krachtige versterker nodig hebt om speakers aan te sturen. Vooral Dali's met hun vrij hoge gevoeligheid. Jouw marantz 5009 levert genoeg vermogen. De ruimte, lees: akoestiek, is altijd bepalend voor hoe een speaker klinkt.
2) Dat zijn er zoveel. Ik zou me naast Dali en B&W ook oriënteren op merken als: KEF, Focal, Triangle, Monitor Audio en dan zijn er nog wel tig merken die je kunt betrekken in je zoektocht. Paar jaar terug ging ik voor de Opticon 6 op pad en kwam ik na een luistersessie van 10 verschillende speakers met een Focal Aria 926 thuis. Een B&W CM5 is een redelijk kleine speaker, en met alle respect is B&W niet de allerbeste speakerbouwer, dus daar valt echt wel winst te behalen. Een Dali Rubicon 2 is ook weer een hele andere league dan een B&W CM5. Een Opticon 6 is een vloerstaander, dat klinkt weer heel anders dan een boekenplank speaker. Meer laag. Gebruik je een subwoofer?

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 12-10-2022 08:52 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
stormbreaker schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:58:
Ik heb sinds gisteren een Opticon 1 MK2 met een NAD C338 voor mijn pc als muziekbron.
Ik hoor een hele lichte brom/zoem uit mijn speakers, en ook via de hoofdtelefoon. De NAD is analoog op de pc aangesloten en eigenlijk wil ik naar optisch gaan alleen mijn pc heeft geen optische aansluiting. De brom/zoem is alleen goed hoorbaar als ik mijn oor tegen de speaker leg, uiteraard zonder dat er audio wordt afgespeeld. En alleen bij hard volume dus hoe harder hoe meer (vanaf -15,5 db goed hoorbaar). Wat kan ik hier aan doen?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vroeger ooit eens gehad met PC naar receiver. bleek toen een aardelus te zijn. toen opgelost door de 2 componenten niet aan elkaar te koppelen doormiddel van koperkabels/spdif maar toch door een optische kabel
ik zou niet weten hoe je dit anders op zou kunnen lossen...

je hebt ook kleine kastjes om van en naar optisch om te zetten mocht 1 van de componenten geen optische aansluiting hebben
zoiets
(wel even goed opletten welke kant het geluid op moet: je hebt kastjes met optisch ingang of met optisch uitgang)

[ Voor 50% gewijzigd door Leipo op 12-10-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Leipo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:59:
vroeger ooit eens gehad met PC naar receiver. bleek toen een aardelus te zijn. toen opgelost door de 2 componenten niet aan elkaar te koppelen doormiddel van koperkabels/spdif maar toch door een optische kabel
ik zou niet weten hoe je dit anders op zou kunnen lossen...

je hebt ook kleine kastjes om van en naar optisch om te zetten mocht 1 van de componenten geen optische aansluiting hebben
zoiets
(wel even goed opletten welke kant het geluid op moet: je hebt kastjes met optisch ingang of met optisch uitgang)
Dank voor je tip. Ik ga hier even induiken de komende tijd. Is vast aardlus. Het werd wel al een stuk beter toen ik de versterker in een ander stopcontact deed en niet meer in een stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:14

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@stormbreaker, je zou eens kunnen kijken/luisteren of het uitmaakt als je alles ongeaard aansluit, dus receiver en pc. Of alles op hetzelfde stekkerblok/groep.

Hoe is het nu aangesloten? HDMI of analoog?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
MDKlapwijk schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:25:
@stormbreaker, je zou eens kunnen kijken/luisteren of het uitmaakt als je alles ongeaard aansluit, dus receiver en pc. Of alles op hetzelfde stekkerblok/groep.

Hoe is het nu aangesloten? HDMI of analoog?
Versterker analoog op de pc, de NAD C338 heeft toch geen HDMI uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

stormbreaker schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Versterker analoog op de pc, de NAD C338 heeft toch geen HDMI uitgang?
Geen idee wat voor ingangen de C338 heeft, als er een hdmi in was geweest had je die kunnen proberen, maar als je alleen maar glas/spdif in hebt, zou je naar een geluidskaart met spdif kunnen kijken al dan niet over usb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Laatst online: 23-04 15:46
CPM schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:44:
Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe dergelijke speakers zich verhouden tot de andere Dali speakers. Zijn ze net zo goed als bijv. Zuilen?

https://fwd.nl/audio/revi...et-se-kleine-fijne-denen/

https://www.alpha-audio.n...t-se-monitor-luidspreker/
Ik heb deze Menuet SE.

Maar dan wel gecombineerd met 2 stuks Lyngdorf BW-2 subwoofers die afgesteld staan op 200Hz crossover point volgens mijn Lyngdorf tdai 1120 (Roomperfect en auto inregeling subwoofers).
Luisterafstand is circa 260 cm.

Ik geef toe een beetje overdone en heb toch redelijk vaak zitten dubben of ik niet doorgeschoten ben. Het is nu een soort dure zuil bestaande uit meerdere componenten :9
Soms heb ik nog een twijfelmoment en sluit ik de oude Dali 104 zuilen aan en dan is het altijd weer meteen duidelijk. De combinatie Menuet SE met een subwoofer(s) maakt meteen gehakt van die zuilen en laat geen twijfel over dat het echt heel goed geluid produceert.
Wel duidelijk is dat als de Menuet ver van de muur staat, je bass verliest en dat aanvulling wel noodzakelijk is.
Je kiest een Menuet SE als je zoekt naar exceptioneel midden en hoog, maar aanvulling noodzakelijk in het laag.
Een zuil is gewoon meteen completer in het laag, maar niet persé beter als je de Menuet SE combineert met een goede subwoofer.
Ik heb de voorkeur overigens voor deze combinatie omdat ook het laag verder doorloopt (25Hz ofzo) dan bij een zuil, wat lekker is bij een film ofzo.
Tot slot heb ik nog wel de andere opties bekeken en beluisterd (Dali Rubicon 2 en Epicon 2) maar hoewel ze meer laag produceerden, klonken ze analytischer en kouder terwijl de Menuet SE veel ronder en warmer klinkt.
https://m.youtube.com/watch?v=QK9RPHsOcS4

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Hulleman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

1) Nee, een fabeltje dat je een krachtige versterker nodig hebt om speakers aan te sturen. Vooral Dali's met hun vrij hoge gevoeligheid. Jouw marantz 5009 levert genoeg vermogen. De ruimte, lees: akoestiek, is altijd bepalend voor hoe een speaker klinkt.
2) Dat zijn er zoveel. Ik zou me naast Dali en B&W ook oriënteren op merken als: KEF, Focal, Triangle, Monitor Audio en dan zijn er nog wel tig merken die je kunt betrekken in je zoektocht. Paar jaar terug ging ik voor de Opticon 6 op pad en kwam ik na een luistersessie van 10 verschillende speakers met een Focal Aria 926 thuis. Een B&W CM5 is een redelijk kleine speaker, en met alle respect is B&W niet de allerbeste speakerbouwer, dus daar valt echt wel winst te behalen. Een Dali Rubicon 2 is ook weer een hele andere league dan een B&W CM5. Een Opticon 6 is een vloerstaander, dat klinkt weer heel anders dan een boekenplank speaker. Meer laag. Gebruik je een subwoofer?
Herken ik, ik ging jaren geleden ook niet naar de winkel voor de CM5's, maar kwam er wel mee thuis.
Ja, ik gebruik een subwoofer, een sub die ik nog had van de jbl scs178, ga ik nog eens vervangen,
Bij muziek gebruik ik wel voornamelijk pure direct waarbij de subwoofer uit blijft, oa een reden dat ik nu ook kijk naar vloerstaanders, heb t idee dat het laag wel wat beter kan.
Ik neem oa de rubicon mee in t lijstje omdat ik er goede reviews en berichten over lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:33
Ik heb aantal jaren geleden gekeken naar Dali Speakers. De winkel adviseerde toen Dali Zenor 5 en deze beluisterd in de winkel. Ik was erg te spreken over het geluid. Helaas heb ik toen de verkoop moeten uitstellen.

Nu ben ik op zoek ongeveer dezelfde speakers helaas is de Dali Zenor 5 niet meer verkrijgbaar.
Nu zit ik kijken naar DALI OBERON 5 of de 7 de verschil is ongeveer €100 per set.
Is dit ongeveer dezelfde kwaliteit? En zijn deze ook geschikt om een 5.1 samen te stellen in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Pharminepulse schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Herken ik, ik ging jaren geleden ook niet naar de winkel voor de CM5's, maar kwam er wel mee thuis.
Ja, ik gebruik een subwoofer, een sub die ik nog had van de jbl scs178, ga ik nog eens vervangen,
Bij muziek gebruik ik wel voornamelijk pure direct waarbij de subwoofer uit blijft, oa een reden dat ik nu ook kijk naar vloerstaanders, heb t idee dat het laag wel wat beter kan.
Ik neem oa de rubicon mee in t lijstje omdat ik er goede reviews en berichten over lees.
In pure direct laat ik de sub meespelen. Vind ik een aanvulling, ook met mn vloerstaanders.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Shocked schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Ik heb deze Menuet SE.

Maar dan wel gecombineerd met 2 stuks Lyngdorf BW-2 subwoofers die afgesteld staan op 200Hz crossover point volgens mijn Lyngdorf tdai 1120 (Roomperfect en auto inregeling subwoofers).
Luisterafstand is circa 260 cm.

Ik geef toe een beetje overdone en heb toch redelijk vaak zitten dubben of ik niet doorgeschoten ben. Het is nu een soort dure zuil bestaande uit meerdere componenten :9
Soms heb ik nog een twijfelmoment en sluit ik de oude Dali 104 zuilen aan en dan is het altijd weer meteen duidelijk. De combinatie Menuet SE met een subwoofer(s) maakt meteen gehakt van die zuilen en laat geen twijfel over dat het echt heel goed geluid produceert.
Wel duidelijk is dat als de Menuet ver van de muur staat, je bass verliest en dat aanvulling wel noodzakelijk is.
Je kiest een Menuet SE als je zoekt naar exceptioneel midden en hoog, maar aanvulling noodzakelijk in het laag.
Een zuil is gewoon meteen completer in het laag, maar niet persé beter als je de Menuet SE combineert met een goede subwoofer.
Ik heb de voorkeur overigens voor deze combinatie omdat ook het laag verder doorloopt (25Hz ofzo) dan bij een zuil, wat lekker is bij een film ofzo.
Tot slot heb ik nog wel de andere opties bekeken en beluisterd (Dali Rubicon 2 en Epicon 2) maar hoewel ze meer laag produceerden, klonken ze analytischer en kouder terwijl de Menuet SE veel ronder en warmer klinkt.
https://m.youtube.com/watch?v=QK9RPHsOcS4
Dit moet ik ooit nog maar eens gaan ervaren dan.
Een goede integratie met subs voor laag is dan wel van belang maar daar heb jij de apparatuur voor.
Evertt schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:31:
Ik heb aantal jaren geleden gekeken naar Dali Speakers. De winkel adviseerde toen Dali Zenor 5 en deze beluisterd in de winkel. Ik was erg te spreken over het geluid. Helaas heb ik toen de verkoop moeten uitstellen.

Nu ben ik op zoek ongeveer dezelfde speakers helaas is de Dali Zenor 5 niet meer verkrijgbaar.
Nu zit ik kijken naar DALI OBERON 5 of de 7 de verschil is ongeveer €100 per set.
Is dit ongeveer dezelfde kwaliteit? En zijn deze ook geschikt om een 5.1 samen te stellen in de toekomst?
Ik vond de Sensor 7's lijken op de Oberon 7's en ben er tevreden over. Ik gebruik ze in een 5.1.2 opstelling met andere Dali Zensor/Oberon speakers en Alteco's en een SVS PB-1000 pro voor zowel films als gaming (Atmos). Moet wel zeggen dat de sub een goede toevoeging is en dat ik steeds betere integratie krijg met de 7's door veel te experimenteren met REW/Umik/Audyssey app.

Wat je eisen of standaard is kan je alleen zelf bepalen dus moet je gaan luisteren. ;)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Evertt schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:31:

Als fronts zit er wel flink verschil tussen de 5 en de 7. Maar ze zijn beide voor relatief weinig geld t vinden. Als je ietsje meer moet betalen... Zeker voor de 7 gaan. Die 7" Woofers zijn flink hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Gisteren de Opticon 6 MKII aangeschaft, na niet eens een hele lange luistersessie.
Fijne speakers, mooie verbetering met wat ik had. Zit alleen met het volgende;

laminaat vloer; Ik merk als ik spikes gebruik dat de bass vrijwel weg is nmi, bij geen spikes gebruiken is de bass echt flink aanwezig, alleen t klinkt meer als een brom/bonzende bass en op de vloer is de bass duidelijk voelbaar door het appartement en dat gaan de buren denk ik niet zo fijn vinden, ook al is alles echt flink geisoleerd. Heb al wat zitten veranderen in de receiver; crossovers aangepast, large/small speakers, audyssey kamercorrectie uitgevoerd, wat meer zitten schuiven. speakers kunnen max 26 cm van de muur. Ik ga zelf weer even met spikes testen, kamercorrectie opnieuw uitvoeren en nu maar 20cent munten eronder plaatsen. Mogelijk nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pharminepulse schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:36:
Gisteren de Opticon 6 MKII aangeschaft, na niet eens een hele lange luistersessie.

laminaat vloer; Ik merk als ik spikes gebruik dat de bass vrijwel weg is nmi, bij geen spikes gebruiken is de bass echt flink aanwezig, alleen t klinkt meer als een brom/bonzende bass en op de vloer is de bass duidelijk voelbaar door het appartement en dat gaan de buren denk ik niet zo fijn vinden, ook al is alles echt flink geisoleerd. Heb al wat zitten veranderen in de receiver; crossovers aangepast, large/small speakers, audyssey kamercorrectie uitgevoerd, wat meer zitten schuiven. speakers kunnen max 26 cm van de muur. Ik ga zelf weer even met spikes testen, kamercorrectie opnieuw uitvoeren en nu maar 20cent munten eronder plaatsen. Mogelijk nog andere tips?
Toch juist wat spikes moeten doen. Helemaal op laminaat. Al t geluid gaat nu de kamer in ipv de grond en de muur.

Die 20cent munten zorgen alleen voor meer ontkoppeling. Maar dat zijn ze al denk ik op spikes?

Hoe klinkt t zonder sub dan? Heb ze zelf ook gehad maar er is nooit laag te kort geweest. Ook niet op spikes. Heb je iets met tone controls gedaan icm audysee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:42

Hoe lang heb je de speakers spelen? Ik herken het namelijk en kwam bij mij door inspelen. Heb drie dagen 8 uur per dag reggae op een redelijk geluidsniveau gespeeld en toen was het veel beter. Een boemerige/fuzzy bass schijnt een eigenschap van niet ingespeelde speakers te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigEagle
Kreeg van de week te horen dat ik geen second change M10 v2 kreeg maar een nieuwe! Vandaag binnen gekregen en direct aangesloten op de Dali's Opticon 6. In 1 woord: hartstikke fantastisch! _/-\o_

Net genoten van enkele SACD's dat klinkt echt goed over de Dali's! Enorm blij mee! *O*

De Dali's kunnen echt enorm hard op de M10 v2, niet normaal gewoon. En klinkt dan nog steeds erg goed.

We verzoek van de vrouw of de kabels wat minder zichtbaar kon maken. Binnenkort maar wat zwarte sleeves bestellen... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Hoe lang heb je de speakers spelen? Ik herken het namelijk en kwam bij mij door inspelen. Heb drie dagen 8 uur per dag reggae op een redelijk geluidsniveau gespeeld en toen was het veel beter. Een boemerige/fuzzy bass schijnt een eigenschap van niet ingespeelde speakers te zijn.
Ik weet niet wat ik moet geloven over het "inspelen" maar ik ben er zeer sceptisch over en kan met niet voorstellen dat de boel zo moet inwerken om fatsoenlijk te klinken. Helemaal niet na het (niet volledig helaas) lezen van onderstaande link.

https://www.audiosciencer...-speakers-break-in.11898/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
@Pharminepulse welke versterker heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Een Marantz SR5009.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Een paar dagen geleden wezen luisteren naar de Opticon 6 MK2. Ik was benieuwd naar het verschil tussen de Oberon en de Opticon.
Moet zeggen dat ik hem fijn vond klinken. Het hoog heeft wat meer details en klink iets breder. Heb ter vergelijking ook geluisterd naar Dynaudio Focus 30. Deze vond ik wat minder overtuigend. Op sommige gebieden wat mooier maar soms ook wat rommeliger.
Uiteindelijk is de Sonus Faber Lumina 3 blijven hangen. Deze klonk heel ruimtelijk wat wennen was, want ik hoorde details die ik eerder niet hoorde en wat de muziek was meer dynamischer maakte ofzo. De Dali is meer laidback t.o.v. van de Sonus heb ik het idee.
Om het echte verschil te horen zou ik de Oberon en de Opticon naast elkaar moeten horen.
Het bedrag dat ik moet bijleggen voor de Opticons maakt dat ik nu nog even bij de Oberons blijf.😁 Maar de Lumina 3 zou ik nog wel vaker willen horen....😎

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 22-10-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkie_Noga
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-01 08:42
Een paar maanden geleden heb ik een NAD M33 gekocht. In 1 woord fantastisch! Mijn Dali Opticon 5 speakers begonnen te zingen! Maar naarmate de tijd verstreek kwam ook het gevoel van moeheid, modderigheid, en het gevoel dat er meer in zat. De Opticon 5's zijn geweldige speakers. Maar ik wist dat er meer in zat en dat mijn M33 meer kan.

Dus gisteren een luister sessie gehad bij klubben en de Epicon 2 op stands en de B&W 702 S3 kunnen beluisteren. Er was een duidelijke winnaar....

De Epicon 2 blies de 702 omver! Het hoog van de 702 was veel te schel, tot nare blikken in de winkel aan toe... En iedereen stelde de vraag: zijn dat die monitor speakers die spelen?!

Misschien matchde de M33 niet goed met de B&W speakers, maar A goed, vrouwlief was ook overtuigd van de klank, de rust, het detail van de Epicon's, maar die prijs..... €€€€€...daar is ze niet blij mee.... Hobby's grrrrrr...

Nachtje over slapen dus..

Vanmorgen eens op internet gesnuffeld en wat bleek: de Dali Epicon 2 in hoogglans wit gaat er uit! Dali gaat de focus verleggen naar de satin white ipv high gloss... (Website van Dali is ook al geupdate).

Dit betekent dat ik nu nieuwprijs voor €3600,- een stel Epicon's op hun standaarden kan kopen 😱🎉 (niet bij klubben overigens).

Nog steeds heel veel geld, maar dit kan ik toch niet langs me voorbij laten gaan?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Ik heb mijn Dali speakers nu via de NAD C338 met een optische kabel aan een interne dedicated geluidskaart van mijn pc verbonden, een Creative Audigy Rx. De brom in de basis is weg, dus dat probleem is opgelost. De brom lag niet aan de versterker en boxen want met mijn 8 jaar oude Macbook Pro 13 inch uit 2014 had ik er ook absoluut geen last van, ook niet met analoge verbinding. Op zich heb ik nu wel het gevoel dat er meer uit mijn set te halen valt met een andere muziekbron.

*KNIP*

CD spelers hebben niets te zoeken in het Dali Topic. Waarbij je eerste vraag te niet te beantwoorden is omdat er geen merk en type worden genoemd. De tweede vraag is daarmee ook offtopic waarbij aankoopadvies in Consumentenelektronica koopadvies dient te gebeuren.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 22-10-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pikkie_Noga schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:46:
Een paar maanden geleden heb ik een NAD M33 gekocht. In 1 woord fantastisch! Mijn Dali Opticon 5 speakers begonnen te zingen! Maar naarmate de tijd verstreek kwam ook het gevoel van moeheid, modderigheid, en het gevoel dat er meer in zat. De Opticon 5's zijn geweldige speakers. Maar ik wist dat er meer in zat en dat mijn M33 meer kan.

Dus gisteren een luister sessie gehad bij klubben en de Epicon 2 op stands en de B&W 702 S3 kunnen beluisteren. Er was een duidelijke winnaar....

De Epicon 2 blies de 702 omver! Het hoog van de 702 was veel te schel, tot nare blikken in de winkel aan toe... En iedereen stelde de vraag: zijn dat die monitor speakers die spelen?!

Misschien matchde de M33 niet goed met de B&W speakers, maar A goed, vrouwlief was ook overtuigd van de klank, de rust, het detail van de Epicon's, maar die prijs..... €€€€€...daar is ze niet blij mee.... Hobby's grrrrrr...

Vanmorgen eens op internet gesnuffeld en wat bleek: de Dali Epicon 2 in hoogglans wit gaat er uit! Dali gaat de focus verleggen naar de satin white ipv high gloss... (Website van Dali is ook al geupdate).

Dit betekent dat ik nu nieuwprijs voor €3600,- een stel Epicon's op hun standaarden kan kopen 😱🎉 (niet bij klubben overigens).

Nog steeds heel veel geld, maar dit kan ik toch niet langs me voorbij laten gaan?...
Doen. Punt.
M33 verdiend wel wat passends. Als je t budget hebt. Why not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-04 20:32

Klinkt als een mooie buitenkans! Maar overweeg ook de Rubicon 6 of 8, zou ik zeggen. Ik heb geen ervaring met de Epicon 2, maar de Rubicons gaan wat lager. Ik ben echt heel blij met m'n Rubicon 8 jongens! Het zijn wel echt enorme units, dus dat moet de vrouw ook maar willen accepteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

glasbergem schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Klinkt als een mooie buitenkans! Maar overweeg ook de Rubicon 6 of 8, zou ik zeggen. Ik heb geen ervaring met de Epicon 2, maar de Rubicons gaan wat lager. Ik ben echt heel blij met m'n Rubicon 8 jongens! Het zijn wel echt enorme units, dus dat moet de vrouw ook maar willen accepteren natuurlijk.
Snap echt niet dat iedereen hier maar over de vrouw begint. Ze bepalen al genoeg qua inrichting en behang en gezeik...
Dat ik ging samen wonen heb ik gezegd dat ik 1 deel van t huis beheer en dat is tv en audio. Ik doe wat ik wil. Zoals zij met de rest van t huis.
Wanneer dat niet bevalt... Dumpen die kip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Anoniem: 663309 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Snap echt niet dat iedereen hier maar over de vrouw begint. Ze bepalen al genoeg qua inrichting en behang en gezeik...
Dat ik ging samen wonen heb ik gezegd dat ik 1 deel van t huis beheer en dat is tv en audio. Ik doe wat ik wil. Zoals zij met de rest van t huis.
Wanneer dat niet bevalt... Dumpen die kip
Bijzondere relatie heb jij als die zo makkelijk beëindigd kan gaan worden.. 7(8)7

PSN: dixeN1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aramiss schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Bijzondere relatie heb jij als die zo makkelijk beëindigd kan gaan worden.. 7(8)7
Was nog vers toen. Nu schept ze op tegen anderen. Dus toch goed gekneed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoraka
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-04 14:21

Spikes koppelen juist de speaker met de vloer. Fabeltje dat spikes ontkoppelen. Het gewicht wordt nu alleen maar verspreid over een kleiner oppervlak. En luidsprekers die zo hard trillen zodat de bas gaat bonzen zijn geen goede speakers. Voel maar aan de speakers, die bewegen nauwelijks met bas.

Je zou nog een Auralex subduce of iets dergelijks kunnen proberen. Maar het meeste bas en dreunen wordt toch echt veroorzaakt door de speaker (woofers) zelf. Je zou ook een andere locatie kunnen proberen, met mogelijk minder modes. Wellicht omdat je de speaker met spikes net wat op een andere plek staat word je bas minder.

[ Voor 5% gewijzigd door zoraka op 25-10-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online

de epicon's matchen erg mooi met de M33 (heb zelf de M33/Epicon6 combi). Dus ik zou zeggen: grijp die kans! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Korte vraag;

Ben nu de trotste bezitter van een Opticon 2MK2. Inbouwkast nadert eindelijk zijn afronding alleen wil ik 1 van de speakers toch op een standaard zetten.

De DALI CONNECT STAND M-601 is volgens mij hiervoor geschikt alleen vind ik ben vrij prijzig en wat lomp.

Zou je deze boxen ook op een standaard kunnen zetten met een kleiner oppervlak dan de speaker zelf. Dat de speakeronderkant zeg maar wat groter is dan het plateau van de standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deruxian schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:04:
Korte vraag;

Ben nu de trotste bezitter van een Opticon 2MK2. Inbouwkast nadert eindelijk zijn afronding alleen wil ik 1 van de speakers toch op een standaard zetten.

De DALI CONNECT STAND M-601 is volgens mij hiervoor geschikt alleen vind ik ben vrij prijzig en wat lomp.

Zou je deze boxen ook op een standaard kunnen zetten met een kleiner oppervlak dan de speaker zelf. Dat de speakeronderkant zeg maar wat groter is dan het plateau van de standaard?
M601 zijn echt toppers. Mega stabiel. Stuk degelijker dan de e600.
Ik heb de norstone stylum 1. Van bol afgeplukt. 110 euro. Prima dingen.
Maar de m601 voelen wel t beste aan.
Zoizo allemaal een kleiner oppervlak dan de speaker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Anoniem: 663309 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

M601 zijn echt toppers. Mega stabiel. Stuk degelijker dan de e600.
Ik heb de norstone stylum 1. Van bol afgeplukt. 110 euro. Prima dingen.
Maar de m601 voelen wel t beste aan.
Zoizo allemaal een kleiner oppervlak dan de speaker zelf.
Nu breng je me aan het twijfelen over de 601😛
Oké dus voor de audiokwaliteit maakt het niet op ze wat kleiner oppervlak hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Deruxian schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Nu breng je me aan het twijfelen over de 601😛
Oké dus voor de audiokwaliteit maakt het niet op ze wat kleiner oppervlak hebben?
In mijn persoonlijke gehoor ervaring niet.

Al hoor ik wel weer verschil of je ze op een stand zet of op een plank/tv kast etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse
Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Toch juist wat spikes moeten doen. Helemaal op laminaat. Al t geluid gaat nu de kamer in ipv de grond en de muur.

Die 20cent munten zorgen alleen voor meer ontkoppeling. Maar dat zijn ze al denk ik op spikes?

Hoe klinkt t zonder sub dan? Heb ze zelf ook gehad maar er is nooit laag te kort geweest. Ook niet op spikes. Heb je iets met tone controls gedaan icm audysee?
Ben nu vooral erg veel aan het testen en lezen hoe ik het een en ander kan verbeteren na oa tips uit dit draadje en het grote subwoofer topic. Merkte bijv tijdens instellen met Audyssey dat ik dit enigszins verkeerd uitvoerde. Nu staan de speakers met spikes op een stoeptegel, wat nmi toch alweer een beter resultaat geeft. Vanaf begin blijft grootste euvel het diepe laag bij sommige nummers(boz scaggs - thanks to you, vanaf de eerste seconde bijv is een goed test nummer die ik tegenkwam in andere draadjes waar zelfde probleem voorkwam), niet alleen in pure direct heb ik gemerkt. speakers verder van de muur zou dit kunnen oplossen, maar dat gaat niet lukken bij mij. Wat wel verschil maakt is sokken in de baspoorten, misschien ook nog even het akoestiek topic doorlezen. Momenteel gebruik ik stereo, eq aangezet en het klinkt al echt een heel stuk beter

Fijne speakers verder, het is vooral wennen nog steeds, het klinkt allemaal nog meer open dan de cm5's, hoor een hele hoop details die mij eerder niet opvielen, maar daarnaast hoor ik ook duidelijker als een album minder goed gemixt is, al zou het in sommige gevallen ook zo bedoeld zijn. Dacht een paar keer dat ik m'n speakers aan het opblazen was... hoorde een enorme hoeveelheid ruis op een redelijk normaal volume, bleek bij testen op andere apparatuur aan het nummer te liggen of er in te horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evertt
Vandaag de Oberon 5 walnoot besteld.

Lang na gedacht tussen de 5 en de 7. De verschil ga ik besteden aan de speakers en subwoofer om 5.1 sound te maken in de toekomst.

Ik voel mij net als een klein kind die wacht op zijn cadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:32

sjirafje

No inspirational quotes here

Heb je al een specifieke subwoofer op het oog?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Anoniem: 663309 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

In mijn persoonlijke gehoor ervaring niet.

Al hoor ik wel weer verschil of je ze op een stand zet of op een plank/tv kast etc.
Zou de Norstone Epur ook nog een mogelijkheid zijn? Vind deze stand wel heel klein en sjiek. Of wordt deze topplaat echt te klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deruxian schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

Zou de Norstone Epur ook nog een mogelijkheid zijn? Vind deze stand wel heel klein en sjiek. Of wordt deze topplaat echt te klein?
Epur is 60 cm hoog. Mijne 50 cm. Ligt ook aan je zit hoogte. Ik heb nu set rubicon 2 erop. Past perfect. Staat netjes. Maar een dali connect m600 is wel veel stabieler. Met een ongelukje... Ligt t zo omver natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
sjirafje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:46:
Heb je al een specifieke subwoofer op het oog?
Nee dat niet.

Ben blij dat ik de Oberon 5 heb besteld.
Was 5 jaar gelden al van plan.

Nu heb ik nog een 5.1 set Logitech z5500 omgebouwd. Voldoet nog steeds maar sta niet mooi in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Evertt schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Nee dat niet.

Ben blij dat ik de Oberon 5 heb besteld.
Was 5 jaar gelden al van plan.

Nu heb ik nog een 5.1 set Logitech z5500 omgebouwd. Voldoet nog steeds maar sta niet mooi in de woonkamer.
Ik vermoed dat zodra je je Oberons hebt staan je tot de conclusie komt dat de z5500 echt niet voldeed.... ;)

(of bedoel je dat je een z5500 hebt geslacht voor de sub?)

[ Voor 6% gewijzigd door MDKlapwijk op 31-10-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
MDKlapwijk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Ik vermoed dat zodra je je Oberons hebt staan je tot de conclusie komt dat de z5500 echt niet voldeed.... ;)

(of bedoel je dat je een z5500 hebt geslacht voor de sub?)
Heb toen de Logitech Z-5500 die ik gebruikte voor de pc de hele set aangesloten op de Denon AVR-X3300W.
Moest alleen andere aansluiting op de subwoofer zetten. En heeft altijd goed gedaan.

Nog steeds hoor ik dat 1 van de beste 5.1 sets zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
Vandaag zijn mij Oberon 5 binnen gekomen.

Ze klinken geweldig.

Alleen zit ik wat beter is spikes of dempers op mij laminaat vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:07
Spikes moet je van die discs onder doen, anders beschadigd je vloer. Bij Dali zitten er toch ook van die dempers bij? Dat lijkt mij de makkelijkere oplossing. Die zijn bedoeld als alternatief als je een harde vloer hebt. Spikes is meer iets voor op vloerbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:16
De Oberon 5 klinken inderdaad erg goed.
Ik had ze eerst op een Onkyo TX-SR504E aangesloten maar ik miste toch iets.
Nu inmiddels aangesloten op een Rotel RB-1070 en RC-1070 voorversterker (met een losse Topping E30-2 DAC).
Dit klinkt toch wel stukken beter terwijl alles neutraal staat.

Het is mij alleen nog onduidelijk wat nu het meeste verschil maakt de voorversterker of de eindversterker (of de combinatie hiervan)

Ik heb overigens nog weleens twijfels als ik voor de Dali Opticon 6 zal gaan.
Denk dat de WAF een probleem is maar blijkbaar gaat dit met de Rotel set ook goed. :9~
Evertt schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:33:
Alleen zit ik wat beter is spikes of dempers op mij laminaat vloer.
Worden er nog steeds van die simpele plakkers meegeleverd?
Bij mij zijn deze al een aantal keer los gelaten.
Misschien maar eens kijken als ik deze ook te verkrijgen zijn met een bout waardoor je ze gewoon onder de speakers kunt draaien.
Ik ben bewust niet voor de spikes gegaan vanwege parket en ik ben bang dat die discs onder de spikes er erg makkelijk vanaf gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door thespeed op 04-11-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 11:34
thespeed schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:12:
De Oberon 5 klinken inderdaad erg goed.
Ik had ze eerst op een Onkyo TX-SR504E aangesloten maar ik miste toch iets.
Nu inmiddels aangesloten op een Rotel RB-1070 en RC-1070 voorversterker (met een losse Topping E30-2 DAC).
Dit klinkt toch wel stukken beter terwijl alles neutraal staat.

Het is mij alleen nog onduidelijk wat nu het meeste verschil maakt de voorversterker of de eindversterker (of de combinatie hiervan)

Ik heb overigens nog weleens twijfels als ik voor de Dali Opticon 6 zal gaan.
Denk dat de WAF een probleem is maar blijkbaar gaat dit met de Rotel set ook goed. :9~

[...]

Worden er nog steeds van die simpele plakkers meegeleverd?
Bij mij zijn deze al een aantal keer los gelaten.
Misschien maar eens kijken als ik deze ook te verkrijgen zijn met een bout waardoor je ze gewoon onder de speakers kunt draaien.
Ik ben bewust niet voor de spikes gegaan vanwege parket en ik ben bang dat die discs onder de spikes er erg makkelijk vanaf gaan.
Met wat zoeken kun je rubberen voetjes vinden met m8 draad. Sowieso ook op de bekende chinese webwinkel. Heb ze onder 8 paar staanders hier. Ziet er mooi uit en is veel stabieler en makkelijker dan spikes waar ik sowieso niet zo in geloof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sSgzHPbs3DZODlpMAez501jciU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQYogxLyKDsaOjNf7y2Ek3OS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
schalk84 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:11:
[...]

Met wat zoeken kun je rubberen voetjes vinden met m8 draad. Sowieso ook op de bekende chinese webwinkel. Heb ze onder 8 paar staanders hier. Ziet er mooi uit en is veel stabieler en makkelijker dan spikes waar ik sowieso niet zo in geloof.
[Afbeelding]
Bedankt

Nu zitten er rubberen plak voetjes die na een tijdje los kunnen raken.

Alleen nog kijken voor goede banaanstekker. Goede speakers kabels heb ik al liggen van 2.2mm.

[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 05-11-2022 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Evertt schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:27:
[...]

Bedankt

Alleen nog kijken voor goede banaanstekker. Goede speakers kabels heb ik al liggen van 2.2mm.
Ik gebruik zelf de deadbolts, prima plug om met 2.5mm2 te gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0015/8256/3374/products/deadbolt-banana-plugs-connectors-sewell-155182_612x471.jpg?v=1612993962
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0015/8256/3374/products/deadbolt-banana-plugs-connectors-sewell-786365_612x471.jpg?v=1612993962
- https://sewelldirect.com/products/deadbolt-banana-plugs

[ Voor 25% gewijzigd door MDKlapwijk op 05-11-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-04 12:54
Evertt schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:27:
[...]

Bedankt

Ik heb voor mijn Oberon 7 setup deze stekkers gehaald en doen het tot nu toe goed! Zijn van Nakamichi zoals https://www.amazon.nl/Nak...kamichi%2Caps%2C81&sr=8-1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

schalk84 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij gebruikt Dali M6 onder de Oberon. Zal het straks even nakijken.
Edit: het is M6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Geen idee hoelang de aanbieding nog geldig is maar de Opticon 6 MK2 € 699 p/s.
Kwam ik tegen via een ad maar via de site kan ik de aanbieding niet vinden vandaar de rechtstreekse link.

https://www.hifiklubben.n...reker/daliopticon6mk2doa/

Oberon 9 € 989 p/s

https://www.hifiklubben.n...uidspreker/dalioberon9bk/

[ Voor 63% gewijzigd door CPM op 07-11-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CPM schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:16:
Geen idee hoelang de aanbieding nog geldig is maar de Opticon 6 MK2 € 699 p/s.
Kwam ik tegen via een ad maar via de site kan ik de aanbieding niet vinden vandaar de rechtstreekse link.

https://www.hifiklubben.n...reker/daliopticon6mk2doa/

Oberon 9 € 989 p/s

https://www.hifiklubben.n...uidspreker/dalioberon9bk/
Wat een geld met die verhogingen.. Dat de oberon 9 nog 1700 per paar waren heb ik ze nieuw voor 1200 gekocht bij smits arnhem..

Er was een demo paar van 1200 op de website. Iemand was me net voor en toen krewg ik t aanbod van 1200 voor een nieuw paar... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Dali Oberon Vokal: €280

https://www.hifiklubben.n...preker/dalioberonvokalbk/

Dali Oberon 3: €498 per paar
https://www.hifiklubben.n...uidspreker/dalioberon3bk/

Gaat volgens mij alleen om de zwarte variant. Die zal wel ergens in de weg liggen in een warehouse ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Inmiddels oa geen bonkende bassen meer, nog een extra 15 cm de speakers naar voren halen had blijkbaar geholpen, waardoor het nu ook prima in Pure direct klinkt. Ben ondertussen ook verder aan het kijken voor sub/center/rears als er iets leuks te vinden is tijdens black Friday. Ik zie dat de oberon vokal een stuk goedkoper is, ga ik echt wat missen als ik de opticon vokal niet haal? Daarnaast de sub, heb dit draadje doorgelezen over sub aanschaf, ik zie dat er ook vaak een sub wordt gekocht die bij een goedkopere set hoort en dan nog hoeft de sub niet volledig open. Enige tips hierin, krijg niet helemaal duidelijk voor welke sub ik het beste kan gaan of waar ik vooral naar moet kijken. Zie op internet oa een 'matchende sub', de Dali K-14F, maar lijkt mij weer teveel van het goede.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Pharminepulse, ik zou voor de center niet naar een 'lagere' serie grijpen, tenzij de Oberon beter in een kastje o.i.d. past; center en fronts werken toch wel veel 'samen' en dan moeten ze wel een beetje gelijk aan elkaar zijn...

Subs van Dail vond ik een beetje tegenvallen, ben zelf eerst voor een DB3D gegaan, welke later vervangen is door 2 SB2000's (non-dsp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse
MDKlapwijk schreef op maandag 14 november 2022 @ 00:44:
@Pharminepulse, ik zou voor de center niet naar een 'lagere' serie grijpen, tenzij de Oberon beter in een kastje o.i.d. past; center en fronts werken toch wel veel 'samen' en dan moeten ze wel een beetje gelijk aan elkaar zijn...

Subs van Dail vond ik een beetje tegenvallen, ben zelf eerst voor een DB3D gegaan, welke later vervangen is door 2 SB2000's (non-dsp).
Duidelijk, zoiets had ik wel verwacht, ga ik de opticon vokal in de gaten houden.
SVS komt hier vaker voorbij zie ik nu, zo te zien zal oa een svs-1000 wel een goede toevoeging kunnen zijn, dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-04 10:50
@Pharminepulse ik zou niet adviseren een andere center te nemen, het verschil in klank is dan best duidelijk,
hoe erg je dat vind is aan jou maar wat mij betreft het prijsverschil echt waard.
Veel meer dan als je bijvoorbeeld andere serie rears zou nemen.

Ik hoor wel vaker dat men geen problemen heeft met de dali sub met een stevige film, maar dat doet elke boombox wel ;)
Ik zou gaan voor een merk die er in is gespecialiseerd; svs, rel, bk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Net de zwarte Opticon Vokal MK2 besteld. Voor wie 'm nog zoekt, is nu in de aanbieding bij hifiklubben, ipv 799 nu 649.
https://www.hifiklubben.n...eker/daliopticonvokmk2bk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12-2024
Hallo Allemaal,

Iemand nog een tip voor een center die past bij een set van dali oberon.
Voornaamste wens is dat deze minder dan 15 diep is en aan de muur gehangen kan worden.
Tv hangt ook aan de muur zonder meubel eronder dus zoek een elegante oplossing

Zit te denken aan monitor audio radius 225 bijvoorbeeld maar kan geen echt goede oplossing bedenken
Dali fazon lcr lijkt me ook niet ideaal mist wat “body” in het geluid of valt dit wel mee?

Vr gr
Martijn

If you don't stand for something you'll fall for everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mazzl dan kun je misschien beter geen center nemen. Zo heel veel voegt ie ook weer niet toe als je een goede receiver hebt, het centergeluid wordt dan perfect door de fronts op zich genomen en lijkt echt uit de tv te komen.
De Vokal is vrij diep inderdaad, als je toch een center wilt misschien zoeken naar een fraai meubel waar ie in past?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thespeed
CPM schreef op zondag 6 november 2022 @ 07:40:
[...]

Volgens mij gebruikt Dali M6 onder de Oberon. Zal het straks even nakijken.
Edit: het is M6.
Het is inderdaad M6.
Ik heb de onderstaande pootjes besteld bij Aliexpress

https://www.aliexpress.com/item/1005003091271437.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.5cbf1802RKB383

SIZE1 8pcs

Het draadeinde is vrij lang dus ik heb ze zelf ingekort zodat ze vlak bevestigd kunnen worden.
Als je dit niet doet dan heb je ze verder vanaf de grond staan.
De onderstaande foto's zijn gemaakt na de aanpassing.
Mogelijk handig voor diegene die er ook over zitten te denken, maar misschien zijn er wel betere goedkope alternatieven waarbij je niets hoeft aan te passen.
Ik heb het idee dat het geluid wel wat veranderd is (de bas lijkt strakker te zijn maar dit kan ook tussen de oren zitten) De meegeleverde filtjes waren overigens allemaal verschoven en er miste er ook al 1.
Dus hij staat nu stukken stabieler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjSR2avHxWHJf1VTFfRy8-BPP64=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvgviXoHYvy4NDeQqgRtMkIN.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEL_TVZtxBR_5r2DfPS0VqHBrN4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrwkMRyCCbBnfR8YcbBpRlyt.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoWpVm4G5se4tduoUi9xAGvVTPI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6x77I9nTQqfYBbgQZlgAjRFM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SP2mq1Ieqi3yq7f772Dijh-TIU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REUnWEAH1fR2ZpeoV4uGrKXW.jpg?f=fotoalbum_medium

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@thespeed is dat gummie rubber of normaal harder rubber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
MDKlapwijk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:42:
@thespeed is dat gummie rubber of normaal harder rubber?
Ik weet niet als het gummie rubber is.
Je kunt het met de hand wel wat indrukken en bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

thespeed schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:03:
[...]

Dat klinkt goed, m6 kon ik voornamelijk alleen maar vinden als hard plastic terwijl ik rubber voetjes wilde hebben. Bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

thespeed schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:03:
[...]

Voor subwoofers heb je ze nog wel eens van heel zacht rubber, dat is net jell-o zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

MDKlapwijk schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:45:
[...]

Voor subwoofers heb je ze nog wel eens van heel zacht rubber, dat is net jell-o zeg maar...
Via China ja? Heb je een linkje? Moet er nog 8 hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

CPM schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:29:
[...]

Nee, daarom vroeg ik deze dat hadden, ik heb onder de subs die van svs zelf zitten en de db3d had ze er bij zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
CPM schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:29:
[...]

Met zoekterm 'tripod feet rubber' of 'footpad rubber' krijg je als het goed is een hoop resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
Mijn projectje voor een nieuwe TV met speakerset weer wat opgepakt. Door omstandigheden een tijd niet mee bezig geweest.

Destijds wezen luisteren naar een Opticon 6 MK2 en een Kef R3 (3-weg boekenplank speaker). Mijn vriendin en ik wilden een 'compacte' speaker, de Opticon 6 lieten ze ons luisteren in de winkel omdat de Opticon 2 op dat moment niet beschikbaar was.
De Opticon 6 MK2 klonk een stukje beter dan de Kef R3. Eigenlijk zijn ze door hun formaat niet echt te vergelijken. Omdat we ons besefte dat je voor de R3 speakerstands moet kopen, kunnen we net zo goed een zuilspeaker nemen.

Nu heb ik Dali Zensor 7 speakers al front en Zensor 1 als rear. Wat ik me afvraag, ga ik nu echt verschik merken tussen de Zensor 7 en de Opticon 6 MK2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
Binnetie schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:30:
Mijn projectje voor een nieuwe TV met speakerset weer wat opgepakt. Door omstandigheden een tijd niet mee bezig geweest.

Destijds wezen luisteren naar een Opticon 6 MK2 en een Kef R3 (3-weg boekenplank speaker). Mijn vriendin en ik wilden een 'compacte' speaker, de Opticon 6 lieten ze ons luisteren in de winkel omdat de Opticon 2 op dat moment niet beschikbaar was.
De Opticon 6 MK2 klonk een stukje beter dan de Kef R3. Eigenlijk zijn ze door hun formaat niet echt te vergelijken. Omdat we ons besefte dat je voor de R3 speakerstands moet kopen, kunnen we net zo goed een zuilspeaker nemen.

Nu heb ik Dali Zensor 7 speakers al front en Zensor 1 als rear. Wat ik me afvraag, ga ik nu echt verschik merken tussen de Zensor 7 en de Opticon 6 MK2?
Ja zit echt wel verschil tussen. Hele andere tweeters o.a.
Bij tv gebruik zal het misschien niet zo opvallen maar bij muziek wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Simpel. Ja. Een behoorlijk verschil. Doen. Uit ervaring gesproken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik zou de Zensors meenemen naar de luisterruimte en ze naast de Opticons zetten. Kun je het goed vergelijken.
Ik heb ze ook mogen beluisteren en vond de tweeter anders klinken maar was onvoldoende overtuigd om de Oberon 7s te vervangen. Dan zou ik ze echt naast elkaar moeten horen. De enige die zijn blijven hangen in dat segment waren de Sonus Faber Lumina III's. }) Die klonken zoveel ruimtelijker dan de Opticon, muziek was ineens niet meer plat en het geluid leek veel minder uit de speaker te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 28-11-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:30
Leuk dit topic.

Ik ben ook aan het kijken voor nieuwe speakers, en de Dali Oberon serie is mij opgevallen. Ik ga vanmiddag naar Hifiklubben om de Dali Oberon 1 en vokal te beluisteren.

Ik heb al een SVS subwoofer en een Marantz NR1607 versterker. Ik ben benieuwd of de Oberon een beetje een upgrade is t.o.v. de q acoustics 3020 en de 3090c die ik nu heb. Ik houd jullie hier op de hoogte hoe alles bevalt, wellicht heeft iemand er nog wat aan. Overigens is de ruimte (helaas) veel te klein om voor de Oberon 3 te gaan.

Zijn de Oberon 1's overigens er erg gevoelig voor als je ze aan de muur hangt (i.v.m. de Basspoort achter)?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
CPM schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:56:
[...]

Ik zou de Zensors meenemen naar de luisterruimte en ze naast de Opticons zetten. Kun je het goed vergelijken.
Ik heb ze ook mogen beluisteren en vond de tweeter anders klinken maar was onvoldoende overtuigd om de Oberon 7s te vervangen. Dan zou ik ze echt naast elkaar moeten horen. De enige die zijn blijven hangen in dat segment waren de Sonus Faber Lumina III's. }) Die klonken zoveel ruimtelijker dan de Opticon, muziek was ineens niet meer plat en het geluid leek veel minder uit de speaker te komen.
Kun je dan niet beter de speakers bestellen en thuis luisteren? Want in een luisterruimte is het anders dan bij je thuis. Ik heb zelf niet zoveel zin in gesleep met speakers.
Ik heb de Oberon 3 geluisterd en die vond ik vergeleken met de LS50 meta en de R3 van Kef niet mooi zuiver klinken, meer vlak. Die viel als eerste bij me af.
Wat ik hier heb gelezen is dat de Oberons gepositioneerd zijn tussen de Zensors en de Opticons. Van laag naar hoog: Zensor -> Oberon -> Opticon.

Nu is de Oberon 3 een boekplank speaker. En daar kwamen we destijds voor. We wilden van de zuilen af en over op boekenplank. Maar toch neigen we weer naar zuilen. De Opticon 6 MK2 is 5 centimeter smaller dan de Zensor 7. Dat scheelt al best iets qua ruimte.

Ik had verwacht dat de Sonus Faber Lumina III een hele grote zuil was, maar hij valt qua maat precies tussen de Zensor 7 en de Opticon 6 MK2 in. Interessante speaker, wel een stuk duurder -> 2100-2200 euro. De Opticon 6 MK2 zat op 1600 euro zag ik. Nu ook weer wat duurder omdat Black Friday voorbij is.

Ik wil de nieuwe fronts waarschijnlijk gaan koppelen met een Yamaha reciever met MusicCast, zo kan ik draadloze rear speakers (van Yamaha) nemen die ik ook in huis kan gebruikten. Ik kijk niet zoveel films en met verplaatsbare rear's kan ik de JBL portable speakers op bluetooth allemaal weg doen.
Ook gekeken naar Bluesound, was eigenlijk mijn keus. Maar ik merk dat ik dan toch beperkt wordt door de aansluitingen (1x HDMI, geen DTS ondersteuning, TV zonder DTS ondersteuning, maar wel een hele filmcollectie met DTS).

@Wachten... ben benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
CPM schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:07:
[...]

Ik weet niet wat ik moet geloven over het "inspelen" maar ik ben er zeer sceptisch over en kan met niet voorstellen dat de boel zo moet inwerken om fatsoenlijk te klinken. Helemaal niet na het (niet volledig helaas) lezen van onderstaande link.

Check dan even deze video.
YouTube: The TRUTH about speaker burn in

Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan dat speakers wel degelijk veranderen door het spelen. Dit kun je letterlijk meten.

Echter........
Het kan wel echt per merk verschillen hoe snel en hoe groot deze verandering zullen zijn.

Daarnaast zit er ook echt wel een verschil in, in hoe je de speakers inspeelt. Dit doe je niet door op 5% volume de radio heel de dag aan te zetten bijvoorbeeld. Je moet veel verschillende muziek luisteren (het liefst zonder subwoofer en op multi Chanel stereo als je ook surrounds of een center hebt). De muziek moet dynamisch zijn en het moet op een best aardige volume staan.

En ja ik ben het met je eens. Het zal niet ineens volledig anders gaan klinken, maar het kan ik sommige gevallen zeker wel wat hardheid of schelheid uitvlakken en dus net wat anders klinken. Dat gezegd hebbende blijven er zoveel variabelen. Mijn gehoor is alweer anders dan dat van jou, (om maar even iets te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-04 10:28
CPM schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:56:
[...]

De enige die zijn blijven hangen in dat segment waren de Sonus Faber Lumina III's. }) Die klonken zoveel ruimtelijker dan de Opticon, muziek was ineens niet meer plat en het geluid leek veel minder uit de speaker te komen.
Ik denk persoonlijk dat Sonus Faber niet echt te vergelijken is met Dali. Meer een beetje van, waar Dali stopt gaat Sonus Faber verder. (In ieder geval qua budget :) )

De Lumina's zijn tenslotte de budget lijn van Sonus Faber, gevolgd door Sonetto, Olympica Nova en duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-04 20:32
CPM schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:07:

Ik had mijn vorige Dali Opticon 6 en huidige Dali Rubicon 8 luidsprekers wekenlang naast elkaar staan na aanschaf van de Rubicons. De Rubicons hebben in het begin continue aangestaan en in 1-2 weken werd het verschil met de Opticons steeds groter. Dus ja, meetbaar of niet, ik heb dat inspelen wel degelijk zo ervaren. En niet een beetje. M'n wederhelft merkte het ook op.

Het zou me niet verbazen als de noodzaak behoorlijk verschilt per merk/type luidspreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
@Wachten... hoe was je luistersessie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Kom ik straks even op terug na het eten.

@Binnetie Ik ben gisteren dus gaan luisteren naar de Dali Oberon Vokal. Hij had er ook een paar Oberon 5 speakers bij aangezet en het geheel klonk mooi. Ik heb vervolgens nog een paar losse speakers beluisterd zoals de Dali Oberon 1, 3, de B&W 607 s2, en de Argon Audio ALTO 5 Mk2 speakers. De B&W viel sowieso al af, want dat geluid is echt TE helder en scherp. Hier hou ik totaal niet van.

De Argon Audio klink echt veel te vlak. Deze speaker heeft (in mijn "oren") echt niks speciaals. Ik snap dan ook niet echt dat ze dit verkopen. Er zijn in mijn ogen echt veel leukere speakers om aan te bieden.

Het is dat ik geen ruimte heb voor de Dali Oberon 3 speakers, anders was ik zeker voor die gegaan. Deze klinken echt zoveel voller en mooier dan de Oberon 1 speakers. Dat gezegd hebbende klinken de Oberon 1 speakers ook heel warm en vol hoor. Ze zijn gewoon goed voor het formaat. Ik heb ook een SVS SB1000 en die volle klank wordt dus wel verder opgevuld door de sub.

Aangezien er geen verder kortings deal gemaakt kon worden, ben ik voor nu alleen voor de Dali Oberon Vokal gegaan om deze thuis te testen. Ik heb een aantal keer gewisseld tussen de Q acoustics 3090c speaker en de Dali Vokal, en het verschil valt me erg mee. Het is alleen niet helemaal eerlijk vergeleken, want ik heb de subwoofer erbij aan gehad. Wat ik wel hoor, is dat de Vokal t.o.v. de QA 3090 wat voller is en wat minder "opgesloten" voelt. Dit kan ook komen doordat ik aan de achterkant schuim in de QA heb zitten. De center staat bij mij namelijk vrij dicht tegen de muur.

Is er dus tot nu toe een mega verschil t.o.v. de QA 3090?
Tot nu toe niet, maar.......
Ik moet het dus nog echt even 1 op 1 testen zonder sub en zonder fronts. Daarnaast moet ik de speaker ook nog wat inspelen, en heb ik audyssey nog niet opnieuw laten lopen met de center speaker. ik heb enkel alles op 75db gezet met een SPL meter.

Ik kom dus nog met een update, en ik zal de vrouw des huizes ook eens vragen wat zei tot nu toe vindt. Ze vond de speakers overigens niet mooi :S oeps! haha

[ Voor 83% gewijzigd door Wachten... op 30-11-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
@Wachten... mooi om te lezen. Zo merk je toch dat het gehoor echt persoonlijk is, maar ook dat vrouwen meestal andere wensen hebben.
Bij mij viel de Oberon 3 af als front, ik verkoos de Kef LS50 meta en de Kef R3 boven de Oberon 3. Opdat er geen Opticon 2 was in de winkel, luisterde ik naar de Opticon 6 MK2 en nu met onze aangepasten wensen is dat ook zeker een optie. Helaas wel een stuk prijziger.

Ik heb zelf een Dali set te koop staan. Wordt wel benaderd met vragen van mensen of ik niet alleen de Zensor 7 speaker wil verkopen. Dan heb ik de Zensor 1 en de Zensor Vokal nog over, maar voordeel kan zijn dat als ik de Vokal weer aansluit in combinatie met de nieuwe fronts dat hij mag blijven van mijn vriendin. En anders kijken of ik de Zensor 1 met de Vokal nog kan verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 01-12-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Binnetie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:02:
@Wachten... mooi om te lezen. Zo merk je toch dat het gehoor echt persoonlijk is, maar ook dat vrouwen meestal andere wensen hebben.
Bij mij viel de Oberon 3 af als front, ik verkoos de Kef LS50 meta en de Kef R3 boven de Oberon 3. Opdat er geen Opticon 2 was in de winkel, luisterde ik naar de Opticon 6 MK2 en nu met onze aangepasten wensen is dat ook zeker een optie. Helaas wel een stuk prijziger.

Ik heb zelf een Dali set te koop staan. Wordt wel benaderd met vragen van mensen of ik niet alleen de Zensor 7 speaker wil verkopen. Dan heb ik de Zensor 1 en de Zensor Vokal nog over, maar voordeel kan zijn dat als ik de Vokal weer aansluit in combinatie met de nieuwe fronts dat hij mag blijven van mijn vriendin. En anders kijken of ik de Zensor 1 met de Vokal nog kan verkopen.
Ik moet wel zeggen dat je echt alle kanten op gaat met wat je wilt, en dat alle speakers die je benoemd niet echt met elkaar te vergelijken zijn (appels met peren).

Voor mij is de keuze enorm beperkt, aangezien mijn fronts niet veel groters kunnen zijn dan de Oberon 1. Voor mij valt er dus enorm veel af. Dan zit je ook nog eens met een diminishing returns. Ik denk dat de deminishing return enorm snel bereikt is met boekenplank speakers van dit formaat, circa 180x300x250mm (BxHxD) dus speakers van dit formaat van 500 euro per speaker, klinken niet echt enorm veel beter dan speakers van 200 euro per speakers. Althans ik ben het nog niet tegen gekomen.

Dan is het in mijn geval ook nog eens zo dat in diezelfde lijn er ook een center speaker moet zijn, anders heeft het voor mij geen zin.

Om even te reageren op jou bericht voor de Zensor speakers, sowieso welke kleur hebben ze? Als wij 1 ding echt niet willen, dan is het zwarte speakers. Wat ik ook heb gemerkt is dat mensen echt belachelijke prijzen vragen voor Oberon en Vokal speakers op MP. Ik heb de Oberon nieuw voor 259 euro gekocht (de eiken versie) bijna iedereen vraagt 250 euro op MP terwijl ze dan al een paar jaar oud zijn :s. Ze hebben volgens mij geen idee dat die speakers een stuk goedkoper zijn geworden.

Maar ben jij nou wel tevreden met die Zensor 1 speakers en die Vokal? Want zoals eerder gezegd weet ik nu niet zo goed waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Wachten... schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:10:
Wat ik wel hoor, is dat de Vokal t.o.v. de QA 3090 wat voller is en wat minder "opgesloten" voelt. Dit kan ook komen doordat ik aan de achterkant schuim in de QA heb zitten.
Dan is het ook niet zo vreemd dat de Vokal voller klinkt..... die speaker heeft de reflexpoort aan de voorkant, de QA aan de achterkant die je en dicht hebt gestopt en dicht tegen de muur hebt staan. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

Vraag me sowieso af of de stap van een QA 30xx reeks naar Dali Oberon een enorme upgrade is. Dan zou ik persoonlijk naar een echt hogere (prijs)klasse kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 01-12-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Wachten... schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:13:
[...]

Wat ik ook heb gemerkt is dat mensen echt belachelijke prijzen vragen voor Oberon en Vokal speakers op MP. Ik heb de Oberon nieuw voor 259 euro gekocht (de eiken versie) bijna iedereen vraagt 250 euro op MP terwijl ze dan al een paar jaar oud zijn :s. Ze hebben volgens mij geen idee dat die speakers een stuk goedkoper zijn geworden.
Dat is mij ook opgevallen, volgens mij kijken ze naar de advies/nieuw prijs en gaan daar iets onder zitten.

Dali had afgelopen zomer forse aanbiedingen en er zit best wel marge op de speakers, zeker als je leveranciers gaat vragen om persoonlijke aanbiedingen en ze op deze manier tegen elkaar uitgespeeld een andere prijs laat geven scheelt enorm. 15 tot 20% moet zeker mogelijk zijn. Ook komt er regelmatig een aanbieding voorbij.

Gewoon geduldig zijn veel googlen op het type die jij wilt en daarna komt er vanzelf reclame voorbij tijdens het surfen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
Wachten... schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:13:
[...]

Ik moet wel zeggen dat je echt alle kanten op gaat met wat je wilt, en dat alle speakers die je benoemd niet echt met elkaar te vergelijken zijn (appels met peren).

Voor mij is de keuze enorm beperkt, aangezien mijn fronts niet veel groters kunnen zijn dan de Oberon 1. Voor mij valt er dus enorm veel af. Dan zit je ook nog eens met een diminishing returns. Ik denk dat de deminishing return enorm snel bereikt is met boekenplank speakers van dit formaat, circa 180x300x250mm (BxHxD) dus speakers van dit formaat van 500 euro per speaker, klinken niet echt enorm veel beter dan speakers van 200 euro per speakers. Althans ik ben het nog niet tegen gekomen.

Dan is het in mijn geval ook nog eens zo dat in diezelfde lijn er ook een center speaker moet zijn, anders heeft het voor mij geen zin.

Om even te reageren op jou bericht voor de Zensor speakers, sowieso welke kleur hebben ze? Als wij 1 ding echt niet willen, dan is het zwarte speakers. Wat ik ook heb gemerkt is dat mensen echt belachelijke prijzen vragen voor Oberon en Vokal speakers op MP. Ik heb de Oberon nieuw voor 259 euro gekocht (de eiken versie) bijna iedereen vraagt 250 euro op MP terwijl ze dan al een paar jaar oud zijn :s. Ze hebben volgens mij geen idee dat die speakers een stuk goedkoper zijn geworden.

Maar ben jij nou wel tevreden met die Zensor 1 speakers en die Vokal? Want zoals eerder gezegd weet ik nu niet zo goed waar je naar op zoek bent.
Ik ga heen en weer, dat klopt. Immers als je ergens wat luistert dan probeer je ook wat anders.
Zoals ik zei wilden we compact. Mijn vriendin vond zuilen niet mooi staan en wilde boekenplank speakers.
Dus hebben we at geluisterd. Dat klonk al heel mooi. Maar nu geeft ze aan dat de speakers niet op het TV meubel passen (ook niet met een groter meubel), het wordt propperig en dan staan ze stijf tegen de TV aan. Dan komen ze op een standaard te staan. Toen zei ze: dan kunnen we net zo goed voor vloerstaanders gaan.
Omdat we bij het beluisteren van speakers ook even een uitstapje hebben gedaan naar vloerstaande speakers kwamen we bij de Opticon 6 MK2 uit. Deze is 5 centimeter smaller dan de Zensor 7 en dat merk je best wel qua ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://d3jt1cz8miaxw8.cloudfront.net/3d/blender/132230796-219266745-77062428-1669724150886.jpg

De Zensor 1 vind ze te groot, vanaf de bank moet je soms oppassen dat je er niet tegenaan stoot. Die willen we wat compacter maar ook kunnen verplaatsen omdat ze als rear speaker maar weinig gebruikt worden. Vandaar de keus om draadloos te gaan, ook voor de toekomst bij een aanpassing in de woonkamer.
Soms veranderen na een bepaalde tijd je wensen. Ik vond ze toen prima en grootte maakte me niet uit. Nu mag het (ook met kinderen) wel wat kleiner.

Wat iemand op Marktplaats vraagt moet degene zelf weten, het is aan de koper wat hij het waard vind. Ik zie juist dat veel speakers duurder zijn geworden. Het is geen auto, die na 4 jaar nog minder dan de helft waard is. Ik word altijd een beetje simpel van mensen die op MP beginnen met: Ja maar gemiddeld is de prijs op MP dit en dat en nieuw kosten ze nog maar zoveel -> dan koop je hem toch nieuw? Dan heb je nog garantie ook. Als anderen in de sloot springen, hoef ik dat toch niet te doen?
Vooral met telefoons zie ik dat mensen vaak alsnog overgaan tot koop bij mij.

Ik heb zojuist een offerte opgevraagd voor een nieuwe tv, draadloze rearspeakers, reciever. Krijg ik alleen een prijs voor de TV, want de rest niet op voorraad, levertijd onbekend. En als er vraag naar iets is dan gaat de prijs vaak omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hulleman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:31:
[...]

Dan is het ook niet zo vreemd dat de Vokal voller klinkt..... die speaker heeft de reflexpoort aan de voorkant, de QA aan de achterkant die je en dicht hebt gestopt en dicht tegen de muur hebt staan. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

Vraag me sowieso af of de stap van een QA 30xx reeks naar Dali Oberon een enorme upgrade is. Dan zou ik persoonlijk naar een echt hogere (prijs)klasse kijken.
Nee het is op zich niet gek dat de dali voller (minder opgesloten) klinkt, maar ik kaart het wel even aan. Zonder de schuimrubbers erin, klinkt het namelijk niet lekker op de QA. Ik heb ook aangegeven dat de stap niet enorm groot is, maar dat er wel een verschil in zit.
maar als je iets in gedachten hebt wat een upgrade (kan) zijn, dan hoor ik het heel erg graag.

Ik heb alleen al aardig wat bekeken, en gezien mijn beperkte afmetingen van boekenplank speakers, en een center die ported aan de voorkant moet zijn (of sealed) dan valt er echt enorm veel af. Mijn keuze is dus niet zo groot helaas. Maar nogmaals, als je iets in je hoofd hebt, dan hoor ik dit heel graag. Ik beperk me wel alleen tot circa 400 euro maximaal per speaker, en er moet dus een centerspeaker aanwezig zijn in dezelfde lijn.

@Binnetie Met de ruimte die jij hebt zou ik sowieso voor vloerstaander gaan. Mijn luisterruimte is maar 2.8 meter diep en 3 meter breed. (echt een kippenhok) Ik kan dus gewoon echt niet anders dan voor kleine boekenplank speakers gaan. Met de ruimte die jij hebt had ik het zelf wel geweten) ;)

Om nog even terug te komen op je MP verhaal. Waar jij "simpel" van wordt omdat mensen realistische biedingen doen (en nee niet iedereen doet dat). Worden anderen weer simpel van het feit dat mensen denk dat alles maar nieuw blijft en dezelfde prijs blijft. Als jij de center hebt gekocht toen deze nieuw was en dus circa 399 euro koste, dan kun je toch niet verwachten dat mensen 250 euro gaan betalen voor een speaker die EN niet meer gemaakt wordt, EN geen garantie meer heeft EN wellicht wat gebruikerssporen, EN nieuw 259 euro kost? Dat jij er 399 euro voor hebt betaald doet er dan toch niet toe?

Ik zeg overigens niet dat jij dit vraagt voor je spullen, het is dus geen aanval op jou laat dat duidelijk zijn :), maar ik kom deze mensen wel tegen op MP. En ja het is hun goed recht om de hoofdprijs te vragen, Ik denk alleen dat je soms ook realistisch moet zijn, en dat sommige mensen niet goed weten wat iets vandaag de dag nog kost en blijven hangen in hun aanschafprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 01-12-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:39
Binnetie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:58:
[...]

Ik ga heen en weer, dat klopt. Immers als je ergens wat luistert dan probeer je ook wat anders.
Zoals ik zei wilden we compact. Mijn vriendin vond zuilen niet mooi staan en wilde boekenplank speakers.
Dus hebben we at geluisterd. Dat klonk al heel mooi. Maar nu geeft ze aan dat de speakers niet op het TV meubel passen (ook niet met een groter meubel), het wordt propperig en dan staan ze stijf tegen de TV aan. Dan komen ze op een standaard te staan. Toen zei ze: dan kunnen we net zo goed voor vloerstaanders gaan.
Omdat we bij het beluisteren van speakers ook even een uitstapje hebben gedaan naar vloerstaande speakers kwamen we bij de Opticon 6 MK2 uit. Deze is 5 centimeter smaller dan de Zensor 7 en dat merk je best wel qua ruimte:

[Afbeelding]

De Zensor 1 vind ze te groot, vanaf de bank moet je soms oppassen dat je er niet tegenaan stoot. Die willen we wat compacter maar ook kunnen verplaatsen omdat ze als rear speaker maar weinig gebruikt worden. Vandaar de keus om draadloos te gaan, ook voor de toekomst bij een aanpassing in de woonkamer.
Soms veranderen na een bepaalde tijd je wensen. Ik vond ze toen prima en grootte maakte me niet uit. Nu mag het (ook met kinderen) wel wat kleiner.

Wat iemand op Marktplaats vraagt moet degene zelf weten, het is aan de koper wat hij het waard vind. Ik zie juist dat veel speakers duurder zijn geworden. Het is geen auto, die na 4 jaar nog minder dan de helft waard is. Ik word altijd een beetje simpel van mensen die op MP beginnen met: Ja maar gemiddeld is de prijs op MP dit en dat en nieuw kosten ze nog maar zoveel -> dan koop je hem toch nieuw? Dan heb je nog garantie ook. Als anderen in de sloot springen, hoef ik dat toch niet te doen?
Vooral met telefoons zie ik dat mensen vaak alsnog overgaan tot koop bij mij.

Ik heb zojuist een offerte opgevraagd voor een nieuwe tv, draadloze rearspeakers, reciever. Krijg ik alleen een prijs voor de TV, want de rest niet op voorraad, levertijd onbekend. En als er vraag naar iets is dan gaat de prijs vaak omhoog.
Als de Zensor 1's te groot zijn, bedoel je dan te diep? Ik ben zelf van een zensor 3 + 1 rear en vokal naar Oberon 3 + Oberon On Walls (rear) en Oberon Vokal gegaan na onze verhuizing. Wellicht zijn die Oberon on wall's ook wel wat voor jou als rear?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
@Wachten... Ik weet niet of het een upgrade is vanaf de Q Acoustics maar je zou eens kunnen kijken naar de Triangle Esprit EZ range. Deze hebben de bassreflex poort aan de voorzijde. https://www.trianglehifi..../hifi-speakers-esprit-ez/
Ik dacht ook nog aan de Wharfedale Evo lijn maar zie dat de center daar wel twee kleine poorten heeft aan de achterzijde. De bookshelves hebben deze aan de onderzijde verwerkt. https://www.wharfedale.eu...-1?variant=32056945213499

Zelf heb ik ook een Q Acoustics set-up met de 3050i als fronts, 3090Ci center en 3020i als rears. Wil ook wel eens nadenken c.q. dromen over een mogelijke upgrade :) . Ben er heel tevreden mee, enkel jammer dat er vanuit QA geen passende Atmos speakers zijn. Heb nu de Tangent Spectrum XATM op de zuilen staan welke ik de beste fit vond qua maat en looks.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste