Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 16:29
Millert schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:45:
@Wachten... Ik weet niet of het een upgrade is vanaf de Q Acoustics maar je zou eens kunnen kijken naar de Triangle Esprit EZ range. Deze hebben de bassreflex poort aan de voorzijde. https://www.trianglehifi..../hifi-speakers-esprit-ez/
Triangle Esprit EZ is een upgrade t.o.v. de Q acoustics, maar de Esprit EZ Titus (de boekenplank speaker) heeft de reflexpoort aan de achterkant. Ik vond de Triangle Esprit EZ Antal qua klank lijken op de Focal Aria 926 die ik heb. Mooi spul.

@Wachten..., je zou ook nog eens kunnen kijken naar de Focal Chora 806.
Op martkplaats staat een paartje Aria's 906 te koop voor € 900 (nieuw zo lijkt het). Kun je wellicht nog op € 800 uitkomen en zit je op je € 400 per speaker. Nieuw zijn ze overigens tussen de € 499 - € 599 afhankelijk van de finish. Reflexpoort aan de voorzijde en die speaker is een mooie upgrade tov je Q acoustics. Maar wellicht qua afmeting te groot, dat weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 01-12-2022 15:33 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Binnetie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:58:
[...]

Ik ga heen en weer, dat klopt. Immers als je ergens wat luistert dan probeer je ook wat anders.
Zoals ik zei wilden we compact. Mijn vriendin vond zuilen niet mooi staan en wilde boekenplank speakers.
Dus hebben we at geluisterd. Dat klonk al heel mooi. Maar nu geeft ze aan dat de speakers niet op het TV meubel passen (ook niet met een groter meubel), het wordt propperig en dan staan ze stijf tegen de TV aan. Dan komen ze op een standaard te staan. Toen zei ze: dan kunnen we net zo goed voor vloerstaanders gaan.
Omdat we bij het beluisteren van speakers ook even een uitstapje hebben gedaan naar vloerstaande speakers kwamen we bij de Opticon 6 MK2 uit. Deze is 5 centimeter smaller dan de Zensor 7 en dat merk je best wel qua ruimte:

[Afbeelding]

De Zensor 1 vind ze te groot, vanaf de bank moet je soms oppassen dat je er niet tegenaan stoot. Die willen we wat compacter maar ook kunnen verplaatsen omdat ze als rear speaker maar weinig gebruikt worden. Vandaar de keus om draadloos te gaan, ook voor de toekomst bij een aanpassing in de woonkamer.
Soms veranderen na een bepaalde tijd je wensen. Ik vond ze toen prima en grootte maakte me niet uit. Nu mag het (ook met kinderen) wel wat kleiner.
Hoe groot is die tv op het plaatje? En hoe groot gaat de nieuwe tv zijn?
Het meubel lijkt vrij smal, zeker als ik naar de airco kijk aan het plafond. In verhouding lijken de zuilen dan een stuk groter t.o.v. tv en tvmeubel.
Het er tegen aan lopen lijkt mij altijd iets te maken hebben met de diepte van de speakers aangezien ze ook nog iets van de muur af moeten.
Tvmeubel is vaak 40 diep, totale diepte van Zensor/Oberon komt dan op 45cm. Totale breedte van 65" en Zensor/Oberon zit op 265.
Setje Zensors kost max. €500 t.o.v. Opticon 6 MK2 €1200-1800. Boel geld voor 5cm. Mits de keuze alleen om die reden gemaakt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 01-12-2022 16:48 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 12:53
Deagle schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:30:
[...]

Als de Zensor 1's te groot zijn, bedoel je dan te diep? Ik ben zelf van een zensor 3 + 1 rear en vokal naar Oberon 3 + Oberon On Walls (rear) en Oberon Vokal gegaan na onze verhuizing. Wellicht zijn die Oberon on wall's ook wel wat voor jou als rear?
Die hebben we overwogen, maar mijn vriendin vind dat niet mooi. Geen kabels/kanelgoten over de muur enzo. Vandaar de keus voor draadloze rears die je ook kunt verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
CPM schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:38:
[...]

Hoe groot is die tv op het plaatje? En hoe groot gaat de nieuwe tv zijn?
Het meubel lijkt vrij smal, zeker als ik naar de airco kijk aan het plafond. In verhouding lijken de zuilen dan een stuk groter t.o.v. tv en tvmeubel.
Het er tegen aan lopen lijkt mij altijd iets te maken hebben met de diepte van de speakers aangezien ze ook nog iets van de muur af moeten.
Tvmeubel is vaak 40 diep, totale diepte van Zensor/Oberon komt dan op 45cm. Totale breedte van 65" en Zensor/Oberon zit op 265.
Setje Zensors kost max. €500 t.o.v. Opticon 6 MK2 €1200-1800. Boel geld voor 5cm. Mits de keuze alleen om die reden gemaakt wordt.
Het karton wat je ziet is de aankomende 65 inch tv. Die is 144cm breed. Het tv meubel is 170cm breed en 50cm diep.
Foto van gelopen voorjaar, de subwoofer is verkocht en het speelgoed kasteel is weg. De Vokal past op 2mm na niet in het tv-meubel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/s26gCKy0/IMG_20220505_161009.jpg

Het gaat niet alleen om de 5cm, maar ook om de kwaliteit van het geluid. Daarin vond ik de Oberon een stuk minder klinken, dan de Opticon 6.

Andere optie was om de kamer om te draaien en een groter tv-meubel (210 cm breed) te kopen. Dat zou er dan ongeveer zo uit zien. De boekenplank speakers waren in dit geval de LS50 meta van Kef.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DZKPwktp/095a1fc7cbd1ee15aa852397ad423a90ddc3397c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NfWYMdj2/6cb812c3766602b5a834486821f348ac3618989a.jpg

@Wachten... Ben het met je eens dat je realistisch moet zijn. Ik heb regelmatig contact gehad op MP en een leuk gesprek erop nagehouden. Dat je een liefhebber tegenkomt en je drinkt een kop koffie en denkt dan van 'ach het te verkopen product komt goed terecht, ik doe niet moeilijk over de laatste paar tientjes'. Andersom ook wel gehad dat iemand voor 1 telefoon kwam en met 2 telefoons wegging.

Mijn huidige reciever heb ik tweedehands gekocht. De man stond erop dat hij hem kwam brengen en aansluiten. Woonde 1.15 uur bij me vandaan. Hij ging kleiner wonen en moest een moest noodgedwongen van z'n vriendin kleinere spullen kopen. Voelde me best ongemakkelijk omdat ik voor weinig een top reciever kon overnemen die ook nog gebracht werd en ingesteld. Zo iemand gun je naderhand wel iets. Hij wilde geen extra geld, maar was gek op een lekker kaaspakket die ik bij hem liet bezorgen. Het is soms ook de gunfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renko berends
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
Zou iemand mij kunnen adviseren over de juiste spikes voor onder de Dali Oberon 7's? Heb verschillende opties gezien, zoals de Soundcare superspikes ~€140,- of de IsoAcoustics Gaia 3 ~€480,-. De superspikes zijn betaalbaar, en de Gaia 3's behoorlijk prijzig. Weet iemand een mooie goedkopere oplossing?

Welke schroefmaat gaat eronder? En zijn er mensen met ervaringen en aanbevelingen?

Ook voor onder mijn Dali E-12 F subwoofer ben ik nog op zoek naar een oplossing.

Ben benieuwd naar jullie expertise :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:52
Als ik me niet vergis is het M6 wat er in de voet zit, standaard zitten er spikes bij de speakers ongeveer zoals deze https://bartelstilburg.nl...tacama-m6-spikes-8-stuks/

Denk niet dat duurdere spikes een ander effect geven, ik gebruik de standaard mee geleverde spikes met
deze https://www.hobo.nl/audio...-mm-zwart.html?sqr=spikes onderleggers en dat bevalt prima.

De subwoofer heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Servpage op 08-12-2022 20:24 ]

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 08:08
renko berends schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:32:
Zou iemand mij kunnen adviseren over de juiste spikes voor onder de Dali Oberon 7's? Heb verschillende opties gezien, zoals de Soundcare superspikes ~€140,- of de IsoAcoustics Gaia 3 ~€480,-. De superspikes zijn betaalbaar, en de Gaia 3's behoorlijk prijzig. Weet iemand een mooie goedkopere oplossing?

Welke schroefmaat gaat eronder? En zijn er mensen met ervaringen en aanbevelingen?

Ook voor onder mijn Dali E-12 F subwoofer ben ik nog op zoek naar een oplossing.

Spikes van 480e onder instap speakers in de hoop beter geluid te krijgen?? Niet lullig bedoeld maar heb je hier goed over nagedacht?
Mijn oplossing van een paar paginas terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sSgzHPbs3DZODlpMAez501jciU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQYogxLyKDsaOjNf7y2Ek3OS.jpg?f=fotoalbum_large

(Mocht je een troll zijn dan kun je dit bericht negeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

renko berends schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:32:

Dit dus:
CPM schreef op zondag 6 november 2022 @ 07:40:
[...]

Volgens mij gebruikt Dali M6 onder de Oberon. Zal het straks even nakijken.
Edit: het is M6.
schalk84 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:06:
[...]

Spikes van 480e onder instap speakers in de hoop beter geluid te krijgen?? Niet lullig bedoeld maar heb je hier goed over nagedacht?
Mijn oplossing van een paar paginas terug:
[Afbeelding]

(Mocht je een troll zijn dan kun je dit bericht negeren)
Wel verwarrend als je een plaatje post van M8. ;)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Vandaag mijn nieuwe set ontvangen:

Receiver: Bluesound Powernode N330
Front: Dali Opticon 6 MK2
Rear: Bluesound Pulse M

We hebben de kamer anders ingedeeld. Vandaag de nieuwe TV opgehangen.
Morgen maar eens alles aansluiten en testen. Kabelmanagement komt nog.

'Probleem', waar ik nu tegenaan loop is dat ik in de handleiding zie dat de Opticon 6 MK2 minimaal 75 cm van een zijmuur moet staan. Dat ga ik bij mij thuis moet redden. Denk dat ik 45-50cm nog wel red. De stoel staat er even als extra, die is er normaal niet. Foto is vanaf de bank genomen. Afstand van bank tot de speaker is 2,5 meter.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5yyhNJ1d/PXL-20221213-190653371.jpg

Nu las ik eens dat je een soort prop in de bassport kunt stoppen? Wat is jullie advies hierin? Natuurlijk moet ik eerst gaan luisteren. De rechter speaker zit dus wat opgesloten. De linker speaker heeft wel voldoende ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Laatst online: 28-05 13:03
Binnetie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:12:

'Probleem', waar ik nu tegenaan loop is dat ik in de handleiding zie dat de Opticon 6 MK2 minimaal 75 cm van een zijmuur moet staan. Dat ga ik bij mij thuis moet redden. Denk dat ik 45-50cm nog wel red. De stoel staat er even als extra, die is er normaal niet. Foto is vanaf de bank genomen. Afstand van bank tot de speaker is 2,5 meter.
Ik denk dat de ruimte achter de speaker kritischer is, daar geven ze op ongeveer 25 cm als minimum.
Denk dat die 50 cm naar de rechtermuur niet zo'n probleem zal zijn.

Staat bij mij ook ongeveer zo en dat gaat hier in ieder geval gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Binnetie je moet de speakers volgens mij ook niet indraaien volgens Dali, dus recht naar voren richten. Maar misschien dat het in jouw geval ivm de krappe hoek juist beter uitpakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remo1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-05 20:06
De zijwand lijkt mij minder belangrijk dan de achterwand.
En Dali speakers moeten altijd recht staan.
Dus niet ingedraaid zoals nu op de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@CyBeRSPiN @remo1 dank voor de reacties. Niet indraaien ben ik me van bewust. Dat staat ook in de handleiding. Alleen dit was even zo neergezet.
De handleiding geeft aan dat hij 0-100 cm met de achterkant van de muur moet staan. Dat is wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
RobbieT schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:26:
[...]

Ik denk dat de ruimte achter de speaker kritischer is, daar geven ze op ongeveer 25 cm als minimum.
Denk dat die 50 cm naar de rechtermuur niet zo'n probleem zal zijn.

Staat bij mij ook ongeveer zo en dat gaat hier in ieder geval gewoon goed.
Ik heb de speakers nu recht staan, ongeveer 15 cm van de muur. Verder naar voren komen ze teveel 'op me af'. Het is sowieso al wennen qua zicht dat de TV verder weghangt dan de speakers.
In de handleiding stond 0-100cm vanuit de achtermuur: https://media-dali.azuree...n-mk2-qsg-85x160_tryk.pdf
Dan zou je denken dat 15 cm wel kan.

Overigens heb ik de spikes eronder gezet en hier even een viltje onder geplakt want anders is het zonde van mijn vloer. ik merkte dat de ene speaker mooi stevig staat en de ander iets wiebelt. Daar moet ik nog even naar kijken. Om het laag te verminderen kun je de spikes ook weglaten en met dopjes op de vloer zetten. Ik kan het alleen niet meer terugvinden, klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:27
@Binnetie

Spikes onder vloerstaanders / zuilen voor als je vloerbedekking hebt.

Je hebt een houten vloer / laminaat.
Ik zou rubbers gebruiken en dus niet spikes.

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Laatst online: 20:52
Of leg er 5 euro cent stukken onder, beter is natuurlijk spike onderleggers te gebruiken.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@kevinmastah2005, de rubberen dopjes die meegeleverd worden zijn 1cm doorsnede en 4mm hoog. Kunnen die er ook onder?
Heb verder alleen maar van dat vilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinmastah2005
@Binnetie
Waarom denk je dat die rubber dopjes zijn meegeleverd bij je speakers?
Juist om onder je speakers te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remo1
Als je ze zo op de vloer wilt zetten dan zou ik de rubber dopjes er onder doen.
Wil je de spikes gebruiken dan een tegel er onder.
Plak wel wat vilt onder de tegel anders krast deze op je vloer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

remo1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:54:
Wil je de spikes gebruiken dan een tegel er onder.
Plak wel wat vilt onder de tegel anders krast deze op je vloer
Dat heeft toch allemaal geen zin dan? Spikes zijn voor vloerbedekking zodat de speaker niet gaat wiebelen en de dopjes voor een harde ondervloer omdat spikes dan niet nodig zijn omdat ie op de dopjes al stevig staat.
Heeft verder niks met het geluid te maken (al denken sommigen daar anders over, maar daar is het “gesmeed bij maanlicht” topic voor ;))

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-12-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remo1
Spikes gebruik je om het contact met een harde vloer te verminderen.
Vloer bedekking dempt altijd wel.
En als ik de foto zie dan heeft hij een harde vloer.
Maar zo heeft gelukkig iedereen zijn eigen mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
@remo1

Rubbere pootjes / dopjes zal het contact met een harde vloer meer verminderen dan harde spikes.

Laat zo’n spike maar eens vallen op een houten vloer.
En daarna de rubberen dopjes laten vallen op de vloer.

[ Voor 34% gewijzigd door kevinmastah2005 op 14-12-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remo1
kevinmastah2005 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:01:
@remo1

Rubbere pootjes / dopjes zal het contact met een harde vloer meer verminderen dan harde spikes.

Laat zo’n spike maar eens vallen op een houten vloer.
En daarna de rubberen dopjes laten vallen op de vloer.
Ik heb toch ook aangegeven.
Speakers zo op de vloer dan op rubber pootjes cq dopjes.
Spikes dan op een tegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309

Binnetie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:12:
Vandaag mijn nieuwe set ontvangen:

Receiver: Bluesound Powernode N330
Front: Dali Opticon 6 MK2
Rear: Bluesound Pulse M

We hebben de kamer anders ingedeeld. Vandaag de nieuwe TV opgehangen.
Morgen maar eens alles aansluiten en testen. Kabelmanagement komt nog.

[Afbeelding]

Nu las ik eens dat je een soort prop in de bassport kunt stoppen? Wat is jullie advies hierin? Natuurlijk moet ik eerst gaan luisteren. De rechter speaker zit dus wat opgesloten. De linker speaker heeft wel voldoende ruimte.
Hou z ver genoeg van je achtermuur. Als dat niet kan en t word heel boomie geef je t laag wat minder db.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:44
remo1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:49:
Spikes gebruik je om het contact met een harde vloer te verminderen.
Vloer bedekking dempt altijd wel.
En als ik de foto zie dan heeft hij een harde vloer.
Maar zo heeft gelukkig iedereen zijn eigen mening.
Lees eens wat artikelen die een objectievere aanpak hebben, zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.audioholics.c...-2013-what2019s-the-point
Hoewel het ontkoppelen van speakers en harde vloeren via spikes gevoelsmatig logisch klinkt, lijkt de wetenschappelijke basis zeer zwak tot niet bestaand, en lijken metingen soms zelfs een tegengesteld effect aan te tonen.

[ Voor 8% gewijzigd door mac1987 op 14-12-2022 23:59 ]

• Binnetie
Ik heb het nu zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4ybDJR8s/PXL-20221214-192833957.jpg
Dus gewoon de rubberen dopjes over de schroefgaten geplakt. In de handleiding staat aangegeven dat je die dopjes normaal gesproken gebruikt bij de Opticon 1 en 2: https://media-dali.azuree...n-mk2-qsg-85x160_tryk.pdf

Ik vond nog een andere handleiding waar wat meer uitleg bij staat: https://www.handleidi.ng/dali/opticon-6-mk2/handleiding?p=6 (gek dat deze niet op de site van Dali zelf staat).
3.1 DALI OPTICON 5, 6 and 8The speakers are designed to stand on the floor, using spikes or rubber bumpers under the speakers, (see Figure 3+4). Be careful not to over tighten the contra nuts. Spikes or rubber bumpers can improve the sound quality. You can try both to hear what gives the best sound quality in your setup. Please be aware that spikes may damage the floor if it is not protected.
Ook staat erin dat de speakers minimaal 20cm van de achtermuur moeten staan.
3.0 POSITIONING
To achieve the best results, the loudspeaker setup should be symmetrical round your favourite listening position, (see Figure 1A – 1C). We recommend that you experiment with the position of your loudspeakers – the sound quality will change depending on the loudspeaker position. DALI OPTICON 5, 6 and 8 are designed as floor standing speakers. They should be positioned minimum 20 cm (8”) from the rear wall.
In de quickstart guide staat 0-100cm uit de muur. Maar goed, ik zal er mee moeten experimenteren, heb er alleen niet heel veel bewegingsruimte.

@Anoniem: 663309 Ik zal even moeten kijken hoe ik dat in de Powernode kan instellen, volgens mij kan dat niet.

Sowieso moet ik nog goed kijken naar instellingen enzo.
Ik merkte dat ik met de Zensor 7's een hele mooi vol geluid had en dat nu niet heb. Ik kwam er achter dat wanneer ik via Plex iets afspeel op de een of andere manier het laag niet doorgegeven wordt. Sloot ik een laptop rechtstreeks aan op mijn oude receiver dan had ik ineens wel een mooi laag. Het verschil is dat ik door de laptop rechtstreeks op de receiver aan te sluiten zowel Plex, als mijn Xiaomi TV stick omzeil. Het probleem zal daar ergens in moeten zitten. En anders eens de Opticons op mijn oude receiver aansluiten en kijken of ik dan wel een betere laag heb. Puur om dingen uit te sluiten.
Het is altijd even spelen met nieuwe apparatuur.

Edit: overigens zie ik dat de specs aangeven dat de Opticon 6 MK2 minder laag gaat dan de Zensor 7: Een Zensor 7 doet 40 - 26,500hz, een Opticon 6 doet 49 - 32,000hz.

Maakt die 9 hz veel uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 15-12-2022 16:36 ]

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 17:10

TVL

Wat een bizarre prijsstijgingen hebben er plaatsgevonden mbt de Dali speakers.
Heb verleden maand een set Oberon 5 speakers gekocht voor 699 per twee en nu zijn ze 499 per stuk. Daarnaast had ik nog een NAD C700 gekocht voor 1.279 die nu overal 1.799 kost.
Beide met ruim 40% gestegen.

• kevinmastah2005
@Binnetie

Lekker gewerkt!
Ziet er goed uit zo.
Veel luister plezier!!

• Binnetie
TVL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:00:
Heb verleden maand een set Oberon 5 speakers gekocht voor 699 per twee en nu zijn ze 499 per stuk. Daarnaast had ik nog een NAD C700 gekocht voor 1.279 die nu overal 1.799 kost.
Klopt, had ik ook last van. Maar mijn inkomen groeit niet zo hard mee als de stijging. Uiteindelijk flink onderhandelt (moest nog meer spullen hebben). En ja dan heb je winkels erbij die toch bij 2200 euro blijven voor een setje Opticon 6 MK2 speakers. Dat neem ik niet serieus, dan bedank ik vriendelijk en ga ik naar een winkel die wel serieus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Helemaal als je bedenkt dat je de MK1 Opticon 6 nieuw nog hier en daar kan vinden voor €499 per stuk

• schalk84
Heb de oberon 5 ongeveer twee jaar terug voor 800e nieuw gekocht. Twee jaar later voor bijna dezelfde prijs verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 16:39
Binnetie schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:19:
Ik heb het nu zo gedaan:

[Afbeelding]
Dus gewoon de rubberen dopjes over de schroefgaten geplakt. In de handleiding staat aangegeven dat je die dopjes normaal gesproken gebruikt bij de Opticon 1 en 2: https://media-dali.azuree...n-mk2-qsg-85x160_tryk.pdf
Je kan de stalen steunen gebruiken om het rubbertje in te plakken. Zo heb ik het gedaan, staat de speaker ook veel stabieler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M5fRw3Nrtew7JAkzEqzbDwcSuc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m45esDPqLAXfNI0FSJRjeA9E.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR-cAruB_yhc_-YWJfpIvw4nOJw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePlxIsEpdvNGaH2P8UEGzmzo.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Klopt. Ik heb halverwege de corona crisis een set Rubicon 2, Opticon Vokal en Alteco C1's gekocht voor in totaal net over de €2100. Dezelfde set gaat nu op de meeste plekken ruim over de €3300 heen. Voor de toenmalige prijs van een Opticon Vokal koop je nu met moeite een Oberon Vokal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
mac1987 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:14:
[...]

Klopt. Ik heb halverwege de corona crisis een set Rubicon 2, Opticon Vokal en Alteco C1's gekocht voor in totaal net over de €2100. Dezelfde set gaat nu op de meeste plekken ruim over de €3300 heen. Voor de toenmalige prijs van een Opticon Vokal koop je nu met moeite een Oberon Vokal...
Hoe bevallen de altecos? Staan ook nog op mijn verlanglijstje. Ben vooral benieuwd naar de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Als achterspeakers voor films zijn het, zeker voor de prijs, echt prima speakers. Het is ook bijzonder om te horen hoe goed de richting switch werkt.
Bevestiging tegen een muur werkt ook prima, na even aftasten waar de opening zit voor de schroef. De speakerdraadaansluiting had van mij wel gewoon een reguliere mogen zijn i.p.v. het gebruikte klemsysteem. 2.5mm² past er maar net in.
Voor muziek zou ik eerlijk gezegd andere speakers kopen. Bas is wel echt afwezig, en hoewel het geluid voor de prijs gedetailleerd is, mist het mijns inziens wat warmte. Waar de Opticon Vokal prima integreert met de Rubicon 2, hoor je met muziek wel echt verschil in klankkleur met de Alteco's. Maar nogmaals, gezien het prijsverschil was dat ook niet onverwacht.
Hou er overigens rekening mee dat het relatief ongevoelige speakers zijn die vermogen willen.
Voor mijn doeleinde (film) bevallen ze echter erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Ik heb ze ook als height speakers in gedachten. Twijfel nog tussen inbouw of alteco.
Goed om te weten dat de opticon vokal met de rubicon integreert. Wil hier hetzelfde doen met rubicon 5's. De rubicon vokal is me iets te stevig geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Ja dat had ik dus ook. Verschil in prijs was me iets te gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Leon-1985 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:03:
[...]

Je kan de stalen steunen gebruiken om het rubbertje in te plakken. Zo heb ik het gedaan, staat de speaker ook veel stabieler.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dacht ik ook al aan. Ga ik morgen eens proberen. Want het geeft zeker meer stevigheid. Wel handig met kleine kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosDM
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-01-2023
Deleted

[ Voor 98% gewijzigd door ChaosDM op 12-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:54
@ChaosDM Je lijkt het te hebben over Dali home automation? Dit topic gaat over Dali speakers.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Deze week upgraden van Rubicon 2 naar Rubicon 5. Smits arnhem heeft alles zo een beetje opgekocht en ze gaan er zeer goedkoop uit. Productie stopt ook bij Dali vernam ik.
Hopelijk dinsdag of donderdag binnen. Heb de Rosso besteld dus vloekt met alles in de huiskamer. Heerlijk opvallend! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:49

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:59:
Deze week upgraden van Rubicon 2 naar Rubicon 5. Smits arnhem heeft alles zo een beetje opgekocht en ze gaan er zeer goedkoop uit. Productie stopt ook bij Dali vernam ik.
Hopelijk dinsdag of donderdag binnen. Heb de Rosso besteld dus vloekt met alles in de huiskamer. Heerlijk opvallend! :D
De 8 is anders nog 3200,- op de site en ik heb er bij Klubben dacht ik toch echt 'maar' 2700,- voor betaald...

Edit: ik heb de factuur even opgezocht (2017):
- 2x 8 -> 2450,- stuk
- 1x Vokal -> 1700,-
- 2x LCR -> 1000,- stuk
- op de set 600,- korting in combinatie met een pre-order van een T777v3 (-120,-) en een DB3D (-100,-).

Edit 2: Net bij Klubben gekeken, maar daar is alles ook zo'n 500,- opgeslagen?! :X

[ Voor 22% gewijzigd door MDKlapwijk op 14-01-2023 20:57 ]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:40:
[...]

De 8 is anders nog 3200,- op de site en ik heb er bij Klubben dacht ik toch echt 'maar' 2700,- voor betaald...

Edit: ik heb de factuur even opgezocht (2017):
- 2x 8 -> 2450,- stuk
- 1x Vokal -> 1700,-
- 2x LCR -> 1000,- stuk
- op de set 600,- korting in combinatie met een pre-order van een T777v3 (-120,-) en een DB3D (-100,-).

Edit 2: Net bij Klubben gekeken, maar daar is alles ook zo'n 500,- opgeslagen?! :X
Smits arnhem. Niet klubben. Klubben heeft geen rubicon 5 meer. Alleen show model. Die gaan er voor 2300 uit. Per paar. Ik heb een nieuw paar voor 1800 bij smits. 900 per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Smits arnhem. Niet klubben. Klubben heeft geen rubicon 5 meer. Alleen show model. Die gaan er voor 2300 uit. Per paar. Ik heb een nieuw paar voor 1800 bij smits. 900 per stuk
Dat is een mooie aanbieding. Misschien maar eens langs gaan, ben nog altijd aan het azen op een setje Opticon 6 MK 2. (€700 afgelopen zomer)
Of heeft Smits alleen ingezet op de Rubicon? De Rubicon 6 is mij iets teveel van het goede qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Dat was wat ik aangaf; Smits Arnhem nog steeds 3200,- voor een 8 op de site:
- https://www.smitsarnhem.nl/rubicon-8-3

Maar ze zullen wel weer de adviesprijs tonen, zodat de korting nog groter lijkt...

[ Voor 9% gewijzigd door MDKlapwijk op 15-01-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Dat was wat ik aangaf; Smits Arnhem nog steeds 3200,- voor een 8 op de site:
- https://www.smitsarnhem.nl/rubicon-8-3

Maar ze zullen wel weer de adviesprijs tonen, zodat de korting nog groter lijkt...
Snap t. Maar ik doelde verder alleen op rubicon 5. Weet niet of de hele rubicon serie eruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxHR82twwqfF77IeAqQSoN4Fjak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDw1dohUd8FbktkfIITCBX2q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 663309 op 20-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-mpHWoUzEUpDsZiPrVjSR_gnDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKobQUjFeDQsIp5FHR1Yi5Oc.jpg?f=fotoalbum_large

Gearriveerd!! Steekt lekker af tegen t hele huis haha. Maar valt lekker op zo!
Nu mijn E12 sub kwijt raken en dan een mooie k14 sub fixen voor de volgende upgrade!
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Anoniem: 663309, laat je rooster niet te lang zitten, het fineer verkleurd redelijk snel, tenminste het walnoot hier wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:41:
@Anoniem: 663309, laat je rooster niet te lang zitten, het fineer verkleurd redelijk snel, tenminste het walnoot hier wel...
Thnx goeie tip. Blijft er eigenlijk alleen op als er jong grut hier rond loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Thnx goeie tip. Blijft er eigenlijk alleen op als er jong grut hier rond loopt
Ik had binnen een week of 4 al zichtbaar kleur verschil met wat in de zon staat en wat er achter het rooster had gezeten. Onze woonkamer is wel op de 1ste etage met alleen maar glas op het zuiden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoxaj8UftCg_W385QFZQqfphGF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGvFxq1QLRvbssNcRKMyucSN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Ik had binnen een week of 4 al zichtbaar kleur verschil met wat in de zon staat en wat er achter het rooster had gezeten. Onze woonkamer is wel op de 1ste etage met alleen maar glas op het zuiden:
[Afbeelding]
Ellendig :( ik zal t gordijn goed dicht houden thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:27:
[...]

Ellendig :( ik zal t gordijn goed dicht houden thnx.
Dat valt best mee hoor, maar wel iets om rekening mee te houden. Ik wilde ze toch zonder hebben staan, maar stond wat versteld dat het zo snel zichtbaar was. Met een paar weken was het ook weer gelijk getrokken. (Het walnoot wordt wat grauwer/blauwer dus dat is een aardig verschil en goed zichtbaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-05 11:02
Iemand ervaringen met reparatie van Dali speakers?

Onze jongste (1,5) was vanochtend in een ondeugende bui en heeft in een onbewaakt moment het potje schouderduwen van mijn Ikon 5 mk2 gewonnen. ;(
Deze is plat voorover gevallen. Gelukkig heeft het rooster nog een deel van de klap opgevangen, maar toch klinkt hij nu een stuk doffer dan z'n soortgenoot aan de andere kant van de kamer. Ik vermoed een kapotte tweeter of iets in het binnenwerk. :F

Dinsdag in ieder geval maar even bellen met Hifi Klubben in Nijmegen, maar dacht hier alvast even te polsen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:01
Merijn. schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:03:

Onze jongste (1,5) was vanochtend in een ondeugende bui en heeft in een onbewaakt moment het potje schouderduwen van mijn Ikon 5 mk2 gewonnen. ;(
Deze is plat voorover gevallen. Gelukkig heeft het rooster nog een deel van de klap opgevangen, maar toch klinkt hij nu een stuk doffer dan z'n soortgenoot aan de andere kant van de kamer. Ik vermoed een kapotte tweeter of iets in het binnenwerk. :F

Dinsdag in ieder geval maar even bellen met Hifi Klubben in Nijmegen, maar dacht hier alvast even te polsen...
Ik zou ook even bellen met je aansprakelijkheidsverzekering. Die kunnen deze schade mogelijk vergoeden.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Merijn. ik ben hier ook bang voor, maar dan vooral het andere scenario: dat de speaker op mn kleintje belandt. Maar ja hoe veranker je dit op een mooie manier? Staaldraad en dan aan de muur zodat ie niet vol kan omvallen? Ziet er niet zo fraai uit :/

Zou idd ook bij je verzekering aankloppen, best kans dat die (een gedeelte van) de schade dekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Bij B&W krijg je tegenwoordig zo’n half keukenkastdeurtje om onder de speaker te monteren.
Iets met regels omtrent veiligheid waardoor een smalle hoge speaker nu zoiets moet hebben blijkbaar.

Om te zorgen dat zo’n speaker niet op je kleine dreumes kan vallen.

Is zelf denk ik ook wel te maken.

Is er niet gewoon een draad ofzo losgeschoten in de speaker?
Staat overigens ook een setje met schade op marktplaats, misschien handig als je onderdelen voor reparatie nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
@caspervc en @CyBeRSPiN
Verzekering zal lastig worden denk ik, ik ben niet de eerste eigenaar. Maar is een poging waard.
Tot voor kort was verankering niet nodig omdat de route ernaartoe geblokkeerd werd door een plant. (in een nog veel zwaardere pot) Vrouwlief was de plant zat... :F

@RobbieT
Goede tip op Marktplaats, toevallig zelf ook in een eerste reactie ("wat gaat me dit nu weer kosten?!' :P ) na het voorval tegengekomen, maar of ik zelf aan de knutsel ga, laat ik eerst even afhangen van oordeel van mensen die er iets beter in thuis zijn.

Overigens, met de kleine niks aan de hand hoor. Die verliet licht geschrokken van de dreun, maar triomfantelijk enigszins waggelend het strijdtoneel om zich weer op de duplo te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
RobbieT schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:31:
Bij B&W krijg je tegenwoordig zo’n half keukenkastdeurtje om onder de speaker te monteren.
Iets met regels omtrent veiligheid waardoor een smalle hoge speaker nu zoiets moet hebben blijkbaar.

Om te zorgen dat zo’n speaker niet op je kleine dreumes kan vallen.

Is zelf denk ik ook wel te maken.

Is er niet gewoon een draad ofzo losgeschoten in de speaker?
Staat overigens ook een setje met schade op marktplaats, misschien handig als je onderdelen voor reparatie nodig hebt?
Heb je hier misschien een linkje na? Kan het niet vinden.

@Merijn. Balen. Bij een vriend van me heeft de kleine allemaal autootjes in de woofer port geduwd. Er zitten er nog steeds 1 of 2 in. Blijkbaar ook interessant voor ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Mijn opticon 6 is een keer omgevallen. Dankzij een dronken vriendin die lekker aan t dansen was in kamer... :(
Op de aansprakelijks verz gegooid. Die wilde een offerte van repartie voor t fineer en de andere buts. Was beiden vrij klein. Kosten maken waren hoger dan een nieuw paar. Simpel weg omdat er niks aan de behuizing wil worden gedaan.
Na met veel moeite en dat offciele bericht van klubben en dali zelf naar hun gestuurd te hebben kreeg ik 175 euro vergoed. Waarbij ik de toen bon nieuwprijs van 1400 had meegestuurd.

Dus waardeloos.

Daarnaast is mijn nieuwe k14 sub gearriveerd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9ztAbasUXkEf6vU5xQphz6Ynes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmDPslhHVBYneoQABTY2f8uk.jpg?f=fotoalbum_large

Oud en nieuw. Hij is toch wel fors haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-05 19:23
MDKlapwijk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]
Ander onderwerp, maar welke versterker heb je aan deze schitterende Rubicon 8's gekoppeld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Anoniem: 663309 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Mijn opticon 6 is een keer omgevallen. Dankzij een dronken vriendin die lekker aan t dansen was in kamer... :(
Op de aansprakelijks verz gegooid. Die wilde een offerte van repartie voor t fineer en de andere buts. Was beiden vrij klein. Kosten maken waren hoger dan een nieuw paar. Simpel weg omdat er niks aan de behuizing wil worden gedaan.
Na met veel moeite en dat offciele bericht van klubben en dali zelf naar hun gestuurd te hebben kreeg ik 175 euro vergoed. Waarbij ik de toen bon nieuwprijs van 1400 had meegestuurd.

Dus waardeloos.

Daarnaast is mijn nieuwe k14 sub gearriveerd!
[Afbeelding]

Oud en nieuw. Hij is toch wel fors haha!
en is er veel verschil te merken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:31

sjirafje

No inspirational quotes here

Audio Service BV in Elst levert originele Dali onderdelen, zijn niet altijd even snel met reageren op mail.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

glasbergem schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Ander onderwerp, maar welke versterker heb je aan deze schitterende Rubicon 8's gekoppeld staan?
Eerst een 4520ci, daarna een 777v3, welke is omgeruild (rma) voor een 8500h, waarna er een 2400h tijdelijk aan heeft gehangen totdat de 8500h terug was als ha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-05 11:18
MDKlapwijk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Eerst een 4520ci, daarna een 777v3, welke is omgeruild (rma) voor een 8500h, waarna er een 2400h tijdelijk aan heeft gehangen totdat de 8500h terug was als ha...
Gezien de overvloed aan Denon denk ik dat die het meest bevielen/bevallen?
De NAD op de rma na, ook werkend niet bevallen op de rubicon's? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Savagegek schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Gezien de overvloed aan Denon denk ik dat die het meest bevielen/bevallen?
De NAD op de rma na, ook werkend niet bevallen op de rubicon's? :+
Voor de 4520ci, begonnen met een 2309, maar omdat ik de 777v2 erg prettig vond klinken op de Rubicons, deze gepreordered bij de aanschaf van de speakers.

De NAD was de eerste die bij Klubben geleverd was, eigenlijk voor de showroom, maar de ventilatoren kwamen erg snel en hinderlijk op. Nieuwe levering zou een week of 3 tot 5 kunnen duren, dus toch maar een 6500h voor besteld. Maar onderweg naar huis nog telefoon van Klubben; of ik interesse in de 8500h uit de demo ruimte had, ipv. 2 maanden op de 6500h wachten.

Thuis gemeten of dat monster uberhaupt in de kast ging passen en het aanbod aangenomen, mede omdat de demo ruimtes voor highend in Rotterdam echt een aparte kamers boven zijn, waar niet iedereen met z'n vette pootjes bij kan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Merijn.
Lucky bastard hier.. O-)
Gisteravond er eens goed voor gaan zitten en voorzichtig alle aansluitingen en draden langsgelopen. Had op YouTube een filmpje gevonden en die als instructie gebruikt.
En nu doet de speaker het weer als vanouds. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Momenteel ben ik o.a in het bezit van een setje Oberon 1's. Deze heb ik even verplaatst naar mijn zolderkamer om te bekijken hoe ze daar klinken. T.o.v. de Wharfedale Diamond 10.7 die er nu staan klinken de Oberons niet slecht maar mis ik zeker wat "detail's" bij de Oberons. Het is natuurlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking maar omdat ik over wil stappen naar wat kleinere speakers op stands op de zolder ben ik wel opzoek naar een ander model dan de Oberons.
Nu kom ik op Marktplaats wel de Ikon 1 mk2 tegen die een band tweeter heeft en op papier verder ongeveer dezelfde specs.
De Ikon is al wat langer op de markt en destijds wat hoger gepositioneerd qua prijs dan de Oberons.
Maar hoe verhouden ze zich t.o.v. de Oberons? En als ze inmiddels 10 jaar oud zijn, zijn ze dan nog van goede kwaliteit mits goed behandeld?
Op de zolder hoeven de speakers niet hard te gaan en als ik wil kan ik de bass via twee subwoofers laten lopen (maar luister liever gewoon 2.0) maar ik zoek liever iets wat net iets meer is dan de Oberon voor wat meer beleving in de muziek.
Nog tips? En ik snap dat je ze moet beluisteren maar als je op de tweedehands markt zoekt moet je soms de gok nemen en kun je het pas thuis ervaren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb zelf Ikon5 gehad, wilde overstappen naar opticon6 Mk2. na luisteren vond ik het het prijsverschil niet waard. en heb op MP een set Ikon6 gehaald (maatje groter was wenselijk, ivm grotere ruimte, dat verschil is wel groot en merkbaar).

ik denk dat de bandtweeter een groot verschil maakt, ik hou ervan (maakt de plaatsing in mijn ogen makkelijk). en die heeft de Oberon niet.

qua levensduur is 10 jaar volgens mij geen probleem. en luisteren: ik denk dat je altijd bij iemand kunt gaan luisteren als je via MP aanschaft. of je neemt de gok.

anyhow: ik ben wel groot voorstander van 2e hands, omdat ik denk dat de innovaties en ontwikkelingen ook niet zo heel hard gaan. Los van dat nieuwe speakers er vaak wel iets mooier uitzien (zoals de Oberon nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:54

page404

Website says no

Aangezien ik er momenteel toch geen geld voor heb durf ik deze wel met jullie te delen:
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet
Rubicon 5 setje, mooi geprijsd volgens mij.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnWM6Ni1fthAWHpoF1mBU3VXuag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pd0PZLv1dPA9FjIpPBccexlg.jpg?f=fotoalbum_large

Erg blij met de huidige setup. Onlangs de LG C2 aangeschaft en overgestapt van een Sony soundbar naar een Marantz SR5014 reciever met 5.1.2 setup. Dali Opticon 6 front speakers, Dali Alteco C1 hoogte speakers en 2x Dali Oberon on-wall achter. Sub E12.

Bij de speaker setup vraagt de reciever of ik 2 front height speakers heb. Het voorbeeld van 2 front height is exact zoals ik het ook heb opgehangen. Echter staat er dan ook dat ik uitsluit dat ik 2 'Dolby Atmos enabled fronts heb'. De afbeelding van de Dolby Atmos enabled fronts geeft twee speakers weer die op de frontspeakers liggen en naar het plafond wijzen. Ik vind die beschrijving een beetje verwarrend. Met mijn huidige setup ingesteld als 'front heights' heb ik ook een Atmos setup toch?

Geniet elke dag weer van het volle en krachtige geluid bij het spelen van een game of het kijken van een film. Echt mooi wat goed geluid kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinmastah2005
@SvV_Ying

Front height valt binnen de Atmos aspect.
Met deze opstelling zal Atmos zeker werken en is vele malen beter dan die upfiring Atmos (dolby atmos enabled ) als je de Dali Alteco c1 bovenop je fronts zou leggen.

Wat voor crossover heb je de Dali Alteco c1 ingesteld?

[ Voor 14% gewijzigd door kevinmastah2005 op 15-02-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:35
kevinmastah2005 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:49:
@SvV_Ying

Front height valt binnen de Atmos aspect.
Met deze opstelling zal Atmos zeker werken en is vele malen beter dan die upfiring Atmos (top front) als je de Dali Alteco c1 bovenop je fronts zou leggen.

Wat voor crossover heb je de Dali Alteco c1 ingesteld?
Ik heb de crossover voor alle speakers op 80hz staan. Dit zie ik het meest geadviseerd worden. Echter zie ik ook hier en daar het advies om de crossover van de Atmos speakers hoger te zetten? Ik heb van de techniek maar weinig verstand, dus ik ga volledig af op online adviezen.

Andere instellingen die ik steeds voorbij zie komen:
- alle speakers op small
- sub LFE 120hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
SvV_Ying schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Ik heb de crossover voor alle speakers op 80hz staan. Dit zie ik het meest geadviseerd worden. Echter zie ik ook hier en daar het advies om de crossover van de Atmos speakers hoger te zetten? Ik heb van de techniek maar weinig verstand, dus ik ga volledig af op online adviezen.

- alle speakers op small
- sub LFE 120hz
Speaker instelling is idd goed.
Of je de crossover van de heights nog hoger zet is imo een beetje persoonlijk en hangt ook vd speakers zelf af.
Denk zelf dat je ze wat hoger zou kunnen zetten omdat ik me niet kan voorstellen dat ze het laag heel goed gaan weergeven en dat je dan een wat modderig geluid krijgt omdat ze niet goed integreren met je sub.

Ps. Top spel trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
De Dali Alteco c1 gaan 74 - 25,000 Hz
Ikzelf heb er 4 en crossover op 100hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Als je de Alteco's op 110hz zet dan zit je goed. (1,5x74).
Bass kan je het beste door je subwoofer laten afhandelen imo. Een center speaker is daarin wat anders want je wilt niet dat de stemmen uit je sub komen.

De boel wel ingemeten met Audyssey neem ik aan?

[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 15-02-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:36
Hallo,

Ik heb een dali E-9 subwoofer die sinds vandaag rood kleurt onder de sub. Toen ik de subs aan het inmeten was met REW en de minidsp hd werkte alles prima. Daarna een dirac meeting gedaan.

Nu valt het me op dat deze sub rood in plaats van blauw kleurt. In de handleiding is niets te vinden
Iemand een idee wat dit is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

berry76 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:02:
Hallo,

Ik heb een dali E-9 subwoofer die sinds vandaag rood kleurt onder de sub. Toen ik de subs aan het inmeten was met REW en de minidsp hd werkte alles prima. Daarna een dirac meeting gedaan.

Nu valt het me op dat deze sub rood in plaats van blauw kleurt. In de handleiding is niets te vinden
Iemand een idee wat dit is?
Dan staat ie wel aan maar krijgt hij geen signaal binnen. Zodra er wat binnenkomt slaat ie aan en gaat ie op blauw. Dus zal iets met instellingen zijn.
Dirac kan je met en zonder sub doen. Misschien dat je amp op een instelling is blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Staat ie dan niet gewoon op stand-by/auto? Ben geen fan van de auto stand op sub versterkers, ik gebruik liever de trigger poort via een adapter in een slave stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:36
Het probleem is opgelost. In de mini dsp heeft iets verkeerd gestaan. Aangepast en de sub doet het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Kleine update: door de verkoop van mijn Wharfedale 💎's 10.7 (snif snif) de Opticon Vokal aan mijn assortiment kunnen toevoegen. *O* De Oberon Vokal blijft nog even in mijn bezit tot ik echt "gewend" ben aan de Opticon maar tot nu toe bevalt de Opticon erg goed. Hoewel ik de Opticon Vokal mk2 optisch mooier vind, vanwege prijstechnische reden toch voor de mk1 gekozen. Bovendien zie ik er weinig van omdat de Vokal in het tv meubel zit. En met in bedoel ik het letterlijk want de multitool moest er aan te pas komen om hem er in te krijgen. En nee ik heb niet de zaag in de speaker gezet.

Ik kan nergens vinden of er technisch grote verschillen zitten tussen de mk1 en mk2?

Helaas moest ik wat dempingsmateriaal uit het tv meubel verwijderen wat ik eerder heb aangebracht. En wat er nu nog in zit vraag ik me af of het nog nut heeft. Misschien psychoakoestisch..... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8sFvLUdsgxt66fAVGlUT-u7GNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STisigGYbfSsgzDknYBclCCb.jpg?f=fotoalbum_large.

Ook bleef er door de verkoop van de Wharfedale's een leegte achter in de mencave. Na een klein uitstapje naar Zensor 1's (heerlijke speaker) is het uiteindelijk de Zensor 3 die de ruimte is komen opvrolijken. En wat een fijne speaker is dat zeg. Past beter in de ruimte (op stands) is net wat voller dan de Zensor 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBH0EFF8e6NU_FEVBiN0CWwvp_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nraxtG3wcXnIQBjh2Hjozg9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het wel even klaar met de pret. :+

[ Voor 23% gewijzigd door CPM op 14-03-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeD_NcL
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 18:19
Ik ben mijn HT aan het updaten. De huidige opzet is 5.1 met vier JBL satelliet speakers en een Boston subwoofer.

Ik heb reeds een set Dali Rubicon 5 speakers op de kop getikt. En ben nu opzoek naar een passende subwoofer en rear speakers. Voor de subwoofer lijkt een SVS 1000 Pro, 2000 Pro of 3000 Micro wel wat.

Alleen de rear speakers vind ik lastig. Ik heb een L-vorm bank die tegen de muur en raam zijde staat. Dus het zouden al statief speakers moeten zijn. Het liefst in het zelfde formaat als de JBL's (152 x 162 x 98mm).

Keuzes zijn o.a. B&W M-1, Focus Dôme en Dali Fazon Mikro. Iemand ervaring met kleine satelliet speakers op statief? En dan vooral de Dali Fazon Mikro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@CPM, je kan altijd nog een frame met speakerdoek maken en voor de Vokal plaatsen...

@SeD_NcL, al naar de LCR's gekeken?

[ Voor 19% gewijzigd door MDKlapwijk op 31-03-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeD_NcL
De Rubicon LCR’s? Deze zijn mij te groot om voor het raam te zetten. Zoek een compact formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

SeD_NcL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:48:
[...]

De Rubicon LCR’s? Deze zijn mij te groot om voor het raam te zetten. Zoek een compact formaat.
Je had het over muur en raam, vandaar. Zo hankt het bij mij thuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epFhiOTa6qOpmr8LbVOisKNS2fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlPb7Ag3B6gdYb10gYo7iGSH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 16:29
SvV_Ying schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:57:
[...]

- alle speakers op small
- sub LFE 120hz
De crossover voor het LFE kanaal is wat anders dan de crossover die je voor de overige speakers in kan stellen. De crossover die je puur en alleen voor het LFE kanaal instelt wordt alleen geactiveerd als een geluidsspoor een .1 (LFE) spoor heeft. Dus de 5.1, 7.1, 5.1.2 etc tracks. Die 120hz voor het LFE kanaal stel je zo in, omdat het .1 spoor vanaf 120hz is gemixed. Dat spoor voor de subwoofer is vaak ook nog eens met extra db's gemixt. De wat hogere crossover en hoger aantal db's is de reden dat je de subwoofer bij films (en games) en games doorgaans een stuk beter hoort dan bij bijvoorbeeld muziek.

Speakers op small is nodig om de subwoofer mee te laten spelen vanaf de crossovers die je per speaker instelt. Als je speakers op large instelt, krijgen die speakers het volledige bereik voor hun kiezen, terwijl je met een subwoofer wil dat de lage tonen juist daar heen gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Hulleman op 31-03-2023 15:25 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeD_NcL
MDKlapwijk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Je had het over muur en raam, vandaar. Zo hankt het bij mij thuis:
[Afbeelding]
Check. Nee de situatie is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwFB3iRaNzIYJr2mbqClXvPVFes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eBeGfkpk57AREaeYBRVQ7Wu4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Helaas vandaag moeten constateren dat mijn tweeter in de Oberon 1 soms lijkt uit te vallen. Metingen bevestigen het. Product is nog geen jaar oud, dus gelukkig garantie/reparatie.
Als ik lichtjes op de kast tik dan lijkt het probleem te verergeren of opgelost te zijn. Los contact? Of kapotte componenten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z09gJ0OaPC4z4j1AVF2TVl2zdF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjlUIGeR1ulVgNXok5UUPZWl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
CPM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:34:
Helaas vandaag moeten constateren dat mijn tweeter in de Oberon 1 soms lijkt uit te vallen. Metingen bevestigen het. Product is nog geen jaar oud, dus gelukkig garantie/reparatie.
Als ik lichtjes op de kast tik dan lijkt het probleem te verergeren of opgelost te zijn. Los contact? Of kapotte componenten?

[Afbeelding]
Klinkt als een slecht stukje soldeer. Waarschijnlijk eenvoudig te verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dansch216
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 14:55
SeD_NcL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:25:
Ik ben mijn HT aan het updaten. De huidige opzet is 5.1 met vier JBL satelliet speakers en een Boston subwoofer.

Ik heb reeds een set Dali Rubicon 5 speakers op de kop getikt. En ben nu opzoek naar een passende subwoofer en rear speakers. Voor de subwoofer lijkt een SVS 1000 Pro, 2000 Pro of 3000 Micro wel wat.

Alleen de rear speakers vind ik lastig. Ik heb een L-vorm bank die tegen de muur en raam zijde staat. Dus het zouden al statief speakers moeten zijn. Het liefst in het zelfde formaat als de JBL's (152 x 162 x 98mm).

Keuzes zijn o.a. B&W M-1, Focus Dôme en Dali Fazon Mikro. Iemand ervaring met kleine satelliet speakers op statief? En dan vooral de Dali Fazon Mikro's.
Ik liep tegen precies hetzelfde probleem aan in combintatie met mijn Oberon 5 en Center speaker. Uiteindelijk via Markplaats voor 80 euro een setje Fazon Mikro + stands op de kop getikt _/-\o_ Klinkt super! Ondanks dat de speakers relatief klein zijn en uit een andere serie komen. Met sommige bronnen (PS5 bijv.) is het geluid uit de rear speakers zelfs te hard waardoor je de front speakers bijna niet meer hoort. Hier moet ik nog mee aan de slag.

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

CPM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:34:

[Afbeelding]
Speaker is inmiddels weer retour, tweeter is netjes onder garantie vervangen en klinkt weer als vanouds.

Iemand nog een krabpaal setje Rubicon's nodig? Wel een beetje schade.
Super zuur voor de eigenaar.....
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 14:34
CPM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Dat men nog zoveel durft te vragen voor z’n gemolesteerde speaker…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:04
[...]

Hahaha...
Ik heb 4 van die lieve poezenbeesten rondlopen, maar deze zijn echt niet geinteresseerd in mijn Dali's.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]
Iemand nog een krabpaal setje Rubicon's nodig?
Hier hetzelfde probleem met mn Oberons, de speaker cover is blijkbaar een ideale krabpaal :')
Verder gelukkig geen krassen op de speakers zelf, en de covers houden het beter uit dan de echte krabpaal die we in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

greentea schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Dat men nog zoveel durft te vragen voor z’n gemolesteerde speaker…
Inderdaad. Laatst een setje Dali Oberon's voorbij zien komen die ingekort waren. Als in een stuk afgezaagd en weer dicht gemaakt. Anders pasten ze niet in de kast. Maar het geluid was prima, maar je kon beter een sub gebruiken voor het laag, volgens de verkoper. :') dan schrijf je een set ook snel af maar goed ieder zijn ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schalk84
CPM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:42:
[...]

Inderdaad. Laatst een setje Dali Oberon's voorbij zien komen die ingekort waren. Als in een stuk afgezaagd en weer dicht gemaakt. Anders pasten ze niet in de kast. Maar het geluid was prima, maar je kon beter een sub gebruiken voor het laag, volgens de verkoper. :') dan schrijf je een set ook snel af maar goed ieder zijn ding.
ik moet al knarsetanden als mijn vriendin de autosleutels erop legt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:04
schalk84 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:37:
[...]

ik moet al knarsetanden als mijn vriendin de autosleutels erop legt..
Nee, joh, de buitenkant van die speakers zijn kneiterhard. Een paar sleutels doen daar niets mee.
Maar, voor het gemak heb ik een sleutelkastje bij de voordeur hangen, zodat sleutels daar makkelijk aan een haakje hangen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 14:34
GarBaGe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:52:
[...]

Nee, joh, de buitenkant van die speakers zijn kneiterhard. Een paar sleutels doen daar niets mee.
Maar, voor het gemak heb ik een sleutelkastje bij de voordeur hangen, zodat sleutels daar makkelijk aan een haakje hangen.
Een sleutelbos op een piano lak afwerking doet toch zeker wel pijn :'( . Puur cosmetisch en waarschijnlijk makkelijk eruit de polijsten maar toch komt er bij mij niks op de speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
daarom Epicon's: glijd alles zo vanaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remo1
Net een paar nieuwe Rubicon black Edition gekocht.
Hier gaan de katten ook regelmatig boven op zitten.
Leuk die rot beesten
Pagina: 1 ... 33 ... 37 Laatste