Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pikkie_Noga
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05 13:22
Zijn jullie bekend met verkleuring van speakers?

Ik bezit sinds oktober vorig jaar een prachtige set epicon 2 op de originele stands. Vandaag lekker luisteren en besloot de frontjes er af te halen. Tot mijn verbazing zie ik verkleuring net boven en woofer ontstaan. Een soort vergeling....

Op advies van de winkel heb ik Dali gemaild.

Dit hoort toch niet, vooral bij zo'n high end speaker? Bij jullie zo'n fenomeen bekend?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:59
Pikkie_Noga schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:37:

Ik bezit sinds oktober vorig jaar een prachtige set epicon 2 op de originele stands. Vandaag lekker luisteren en besloot de frontjes er af te halen. Tot mijn verbazing zie ik verkleuring net boven en woofer ontstaan. Een soort vergeling....

Dit hoort toch niet, vooral bij zo'n high end speaker? Bij jullie zo'n fenomeen bekend?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet dat je er veel aan hebt, maar bij Klubben raadden ze me de witte Epicon’s af vanwege de kans op verkleuring. Heb daarom een paar zwarte Epicon 2’s op de kop getikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik blijf die verkleuringen apart vinden. Dit is toch gewoon gespoten oid? Hoe moeilijk is het om een lak te gebruiken die UV bestendig enzo is? Een auto verkleurt toch ook niet.
Ik zou dit niet pikken en helemaal niet als er nog garantie op zit.

Maar bij witte speakers heb ik dit vaker gezien. Ook andere merken hebben er last van.

[Voor 15% gewijzigd door CPM op 12-05-2023 18:23]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dit niet gewoon vergeling van alkydverf? Dat vergeelt als er geen daglicht op valt.
Je zou de speakers in de zon kunnen zetten, dan heb je juist kans dat het gele weer wit wordt.
Maar ja, misschien wordt het dan juist erger. Typisch dat ie niet helemaal verkleurd is waar de cover zat.

[Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-05-2023 19:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:50
CPM schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:21:
Hoe moeilijk is het om een lak te gebruiken die UV bestendig enzo is? Een auto verkleurt toch ook niet.
Oh jawel, ook een auto verkleurt onder invloed van UV-straling. Lang niet alle kleuren zijn er even gevoelig voor, maar bepaald type pigment in de lak verliest zijn kleur onder invloed van UV.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pikkie_Noga
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:12:
Is dit niet gewoon vergeling van alkydverf? Dat vergeelt als er geen daglicht op valt.
Je zou de speakers in de zon kunnen zetten, dan heb je juist kans dat het gele weer wit wordt.
Maar ja, misschien wordt het dan juist erger. Typisch dat ie niet helemaal verkleurd is waar de cover zat.
Bijzonder toch? Ik snap er geen hout van. Heb de mail naar de winkel en Dali Benelux gestuurd. Zij gaan het naar Denemarken doorzetten.

Als het vergeling door de zon komt zou je denken dat de gehele kast verkleurt. Daar lijkt het niet op. Op de plek waar de magneet van de grille "zuigt" aan de kast is een cirkel te zien van de oorspronkelijke kleur. Wit, witter witst. Dus de theorie dat er geen daglicht op staat zou je eigenlijk ook kunnen wegstrepen.

Voor zo'n high end product en prijs en nog geen 6 maanden oud zou je toch moeten kunnen verwachten dat dit niet plaats vindt...

Tenzij de speakers bij grootmoeders staan die 10 pakjes zware van nelle per dag rookt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Naafkap schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Oh jawel, ook een auto verkleurt onder invloed van UV-straling. Lang niet alle kleuren zijn er even gevoelig voor, maar bepaald type pigment in de lak verliest zijn kleur onder invloed van UV.
Heb nog nooit een witte auto zo snel geel zien worden. Dus ja misschien iets verkleuring, maar niet zoals deze speaker(s).

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:55
Naafkap schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Met moderne lakken zit er een transparante beschermlaag op die dat moet voorkomen. No way dat die zonder ernstige beschadigingen binnen een jaar verkleurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:50
mac1987 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Met moderne lakken zit er een transparante beschermlaag op die dat moet voorkomen. No way dat die zonder ernstige beschadigingen binnen een jaar verkleurt.
Nee klopt, niet binnen een jaar. Meestal na een jaar of 8 a 10 begint het bij sommige auto’s. Ik reageerde op de stelling dat auto’s niet verkleuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Naafkap schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:17:
[...]

Nee klopt, niet binnen een jaar. Meestal na een jaar of 8 a 10 begint het bij sommige auto’s. Ik reageerde op de stelling dat auto’s niet verkleuren.
Zo zwart/wit kun je het stellen ja, maar zo bedoel ik het niet. Witte auto's worden niet massaal geel na een tijdje. Ook niet na 10-20 jaar. Uitzonderingen daargelaten.

Ik bedoel meer te zeggen dat de betreffende verkleuring niet normaal is, maar dat het meer voor komt bij witte speakers. wat de oorzaak is kan ik niet bepalen, zonlicht, chemische reactie?
Maar dit zouden ze (Dali) gewoon moeten oplossen want dit is niet wat je er van mag verwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bowldave
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:07
Pikkie_Noga schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe je t ook went of keert. 6000 betalen voor speakers... En dan verkleuring in zo een korte tijd. Is belachelijk. Punt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pikkie_Noga
bowldave schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:04:
[...]

Hoe je t ook went of keert. 6000 betalen voor speakers... En dan verkleuring in zo een korte tijd. Is belachelijk. Punt.
Helemaal mee eens! Gelukkig heb ik de helft betaald voor een nieuw setje bij de dealer. Er is nirt gesproken over een productie fout oid met betrekking tot afwerking. Heb daarom de dealer gebeld, zij hebben geadviseerd om dali benelux te mailen (heb de dealer uiteraard meegenomen in de mail). Zij gaan het vervolgens weer doorzetten naar de fabriek.

Na 7 maanden verkleuring, in deze kwaliteit- en prijsklasse, zou gewoon echt niet horen en moet kunnen...

Wordt dus vervolgd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:17

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

bowldave schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:04:
[...]

Als we het over lak hebben ja, fineer daar in tegen....

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-06 21:40
Pikkie_Noga schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Helemaal mee eens! Gelukkig heb ik de helft betaald voor een nieuw setje bij de dealer. Er is nirt gesproken over een productie fout oid met betrekking tot afwerking. Heb daarom de dealer gebeld, zij hebben geadviseerd om dali benelux te mailen (heb de dealer uiteraard meegenomen in de mail). Zij gaan het vervolgens weer doorzetten naar de fabriek.

Na 7 maanden verkleuring, in deze kwaliteit- en prijsklasse, zou gewoon echt niet horen en moet kunnen...

Wordt dus vervolgd.
Weet je toevallig hoe ze zich verhouden tot bijvoorbeeld rubicon of opticon staanders? Weet niet wat je allemaal gehad of beluisterd hebt maar ben benieuwd hoe de ervaring is.
Verder hopelijk snel een nette oplossing. Denk zelf aan een productiefoutje. Voor 6000e mag er niet bezuinigd zijn op het spuitwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bowldave
CPM schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:12:
[...]

Zo zwart/wit kun je het stellen ja, maar zo bedoel ik het niet. Witte auto's worden niet massaal geel na een tijdje. Ook niet na 10-20 jaar. Uitzonderingen daargelaten.

Ik bedoel meer te zeggen dat de betreffende verkleuring niet normaal is, maar dat het meer voor komt bij witte speakers. wat de oorzaak is kan ik niet bepalen, zonlicht, chemische reactie?
Maar dit zouden ze (Dali) gewoon moeten oplossen want dit is niet wat je er van mag verwachten.
Zag nog iemand in een forum die flinke verkleuring had op een paar rubicon 5 rosso. Dus t is zeker niet alleen tot t wit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bowldave

Anyway kijken hoe dit experimentje gaat.
K-14 van dali is de deur uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@bowldave, verkleuring bij hout fineer is normaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bowldave
MDKlapwijk schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:20:
Maar er moet een factor zijn wat het verergerd. Zonlicht is 1 ding. Net als bij lego in de zon. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

bowldave schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Maar er moet een factor zijn wat het verergerd. Zonlicht is 1 ding. Net als bij lego in de zon. :)
Bij mijn Rubicons walnoot fineer is het alleen maar de zon geweest en binnen 4 weken. Hout verkleurd en als je dat niet wil, moet je geen hout kopen; vandaar dat wij 'eiken' plavuizen hebben....

Eerdere posts:
- MDKlapwijk in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"

In het geval van de witte piano lak die verkleurd zou het kunnen zijn wat @CyBeRSPiN aangaf? Juist het gebrek aan UV? Maar het lijkt ook een beetje op verkleuring door temperatuur, net of het spul rond de woofer warm is geworden en een hoek wordt door minder materiaal ook sneller warm?...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bowldave
MDKlapwijk schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:10:
[...]

Bij mijn Rubicons walnoot fineer is het alleen maar de zon geweest en binnen 4 weken. Hout verkleurd en als je dat niet wil, moet je geen hout kopen; vandaar dat wij 'eiken' plavuizen hebben....

Eerdere posts:

In het geval van de witte piano lak die verkleurd zou het kunnen zijn wat @CyBeRSPiN aangaf? Juist het gebrek aan UV? Maar het lijkt ook een beetje op verkleuring door temperatuur, net of het spul rond de woofer warm is geworden en een hoek wordt door minder materiaal ook sneller warm?...
Ok. Maar t fineer is een finish lak. Niet perse t hout zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 09:01

page404

Website says no

Afgelopen weekend via marktplaats een Dali IO-6 op de kop getikt. Fijn ding hoor. Wel grappig hoe je nu elk foutje in de mix of de bron hoort. Heb al 2x gedacht dat er een storing in zat :D

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pikkie_Noga
schalk84 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Weet je toevallig hoe ze zich verhouden tot bijvoorbeeld rubicon of opticon staanders? Weet niet wat je allemaal gehad of beluisterd hebt maar ben benieuwd hoe de ervaring is.
Verder hopelijk snel een nette oplossing. Denk zelf aan een productiefoutje. Voor 6000e mag er niet bezuinigd zijn op het spuitwerk.
De epicon 2 speakers hebben mij omver geblazen in de soundstage. Ze zijn echt een directe concurrent van een vloerstaander. Bas is bizar, warme neutrale klanken. De vergelijking met rubicon heb ik niet gedaan, omdat ik design technisch de Epicons mooier vind qua afwerking. Wel heb ik de vergelijking gemaakt met de nieuwe 7 lijn van b&w. Dat was night and day waarbij bezoekers in de winkel dachten dat een vloer staander stond te spelen, terwijl het in werkelijkheid de Epicons waren. De match met de standaard is ook echt heel fraai. Het oog mag tenslotte ook wat 😉.

Voor wat betreft vergeling:

Dali Benelux heeft mijn mail doorgezet naar de fabriek. Ik hoop daar spoedig reactie op te krijgen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mac1987
MDKlapwijk schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:20:
Ja, fineer kan verkleuren, maar merkbaar binnen 4 weken lijkt me een duidelijk geval van een productie- of ontwerpfout. Is de verkleuring na een degelijk korte tijd al te zien, dan is die verkleuring na een aantal jaar helemaal niet meer om aan te zien. Daar zijn deze speakers te duur voor, zeker aangezien veel goedkopere andere speakers hier veel minder tot geen last van lijken te hebben.

[Voor 12% gewijzigd door mac1987 op 16-05-2023 23:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

mac1987 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:01:
[...]

Ja, fineer kan verkleuren, maar merkbaar binnen 4 weken lijkt me een duidelijk geval van een productie- of ontwerpfout. Is de verkleuring na een degelijk korte tijd al te zien, dan is die verkleuring na een aantal jaar helemaal niet meer om aan te zien. Daar zijn deze speakers te duur voor, zeker aangezien veel goedkopere andere speakers hier veel minder tot geen last van lijken te hebben.
Bij mij was het zichtbaar, omdat ik het front had laten zitten, je ziet duidelijk dat het onderste stuk grauwer/minder rood is geworden:

Speakers hebben hierna nooit meer de fronten ervoor gehad en het kleurverschil is weggetrokken. Veel grauwer zijn ze ook niet geworden, het is alleen jammer dat de oorspronkelijke warme kleur er een beetje af is...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38
Pikkie_Noga schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Voor wat betreft vergeling:

Dali Benelux heeft mijn mail doorgezet naar de fabriek. Ik hoop daar spoedig reactie op te krijgen!
Waarom moet jij eigenlijk zelf hier achteraan bij de fabriek? Als ze zo recent gekocht zijn, dan moet de dealer dat toch voor jou oplossen? Anyway, vervelende situatie en hopelijk wordt het snel voor je opgelost!

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bowldave
bowldave schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:46:
[Afbeelding]

Anyway kijken hoe dit experimentje gaat.
K-14 van dali is de deur uit.
Nu stuk of 6 films erdoor. 20 uur muziek.
Perfecte afstelling wel gevonden.
Bij de Dali k14 werd t film kijken vermoeiend.
Bij hoger volume werd t toch onaangenaam bij vlagen. Daar heb ik nu geen last meer van.
Voor muziek was t wel prima!

Maar de klipsch die gewoon 1000 euro goedkoper is en een paar inch kleiner lijkt t toch een betere combi op elk vlak.

Ik heb veel laminaat. En glazen zeikant. Dus misschien is de accoustiek niet perfect. En de klipsch heeft de port aan de voorkant ipv de onderkant zoals bij de dali. Misschien dat daar ook nog een verschil uit blijkt.
Maar anyways. Ik ga geen dali subs meer kopen. Niet dat er perse wat mis is. Maar als ik dit nu meemaak voor 1/3de van t geld vind ik dat toch wel bizar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Soort van epicon 8 met nog een woofer erbovenop geplakt :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ook de Oberon lijn is uitgebreid met een nieuwe center speaker:

Oberon Grand Vokal:

https://www.dali-speakers.com/grand-vokal

Hier de complete line up van de nieuwe producten:
https://www.dali-speakers...-release-at-high-end-2023

[Voor 51% gewijzigd door CPM op 20-05-2023 13:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

sjirafje

Why so serious, Sam?

Ben wel benieuwd naar die grand vokal mits hij er ook in het wit komt. Ik zie dat de bass poort aan de achterkant zit ipv de voorkant zoals bij de reguliere vokal. Betekent dit dat hij nu niet meer in het tv meubel geplaatst kan worden? Ik kan de afmetingen van de grand vokal niet vinden, heeft iemand anders die kunnen vinden?

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mac1987
sjirafje schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:07:
Ben wel benieuwd naar die grand vokal mits hij er ook in het wit komt. Ik zie dat de bass poort aan de achterkant zit ipv de voorkant zoals bij de reguliere vokal. Betekent dit dat hij nu niet meer in het tv meubel geplaatst kan worden? Ik kan de afmetingen van de grand vokal niet vinden, heeft iemand anders die kunnen vinden?
Hij is bedoeld voor "full-range" (hun term, niet van mij) geluid in grotere ruimtes. Waarschijnlijk is de bassreflex aan de achterkant nodig om voldoende versterking van lage tonen te krijgen. Dat lijkt me inderdaad een beperking voor plaatsing in een meubel, tenzij dat meubel aan de achterkant open is en de achterkant van de speaker gelijk ligt met de achterkant van het meubel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bowldave
mac1987 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 00:01:
[...]

Hij is bedoeld voor "full-range" (hun term, niet van mij) geluid in grotere ruimtes. Waarschijnlijk is de bassreflex aan de achterkant nodig om voldoende versterking van lage tonen te krijgen. Dat lijkt me inderdaad een beperking voor plaatsing in een meubel, tenzij dat meubel aan de achterkant open is en de achterkant van de speaker gelijk ligt met de achterkant van het meubel.
Lijkt mij zoizo slimme marketing. Omdat oberon serie meest verkochte dali serie is. Gaan een hoop liefhebbers deze aanschaffen natuurlijk.

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:28
Mag ik even jullie mening over onderstaande 2 video's?
Betreft een DAli E9F subwoofer, waarbij ik bij lage freqenties een hoge toon 'rambling' hoor.
Ik had een lange tijd geleden al eens contact opgenomen met de supplier, en die hebben hem verstuurd naar Dali om te controleren, maar die hebben destijds niets gevonden. Maar het blijft mij irriteren.

https://photos.app.goo.gl/9TF34mwLgKudpJEk7
https://photos.app.goo.gl/5MWdhvNnYS6PSP9X6

Crossover freq / phase / andere receiver / andere bekaling ed. maken geen verschil uit
Lijkt vooral voor te komen bij films en series met repetitive 20-25hz tonen.

[Voor 8% gewijzigd door beOnt op 25-05-2023 11:47]

• bowldave
beOnt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:44:
Betreft een DAli E9F subwoofer, waarbij ik bij lage freqenties een hoge toon 'rambling' hoor.
Ik had een lange tijd geleden al eens contact opgenomen met de supplier, en die hebben hem verstuurd naar Dali om te controleren, maar die hebben destijds niets gevonden. Maar het blijft mij irriteren.

Crossover freq / phase / andere receiver / andere bekaling ed. maken geen verschil uit
Doet ie zoiezo wel iets met input onder de 28 hz?

Klinkt wel apart. Veel dali subs gehad maar nog nooit zoiets gehoord.

• CPM
  • Niet online

CPM

beOnt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:44:

Klinkt alsof er iets los zit. Verder niet bekend mee.

• beOnt
bowldave schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Doet ie zoiezo wel iets met input onder de 28 hz?

Klinkt wel apart. Veel dali subs gehad maar nog nooit zoiets gehoord.
vanaf 24hz begin je geluid te horen, maar eronder zie je de subwoofer bewegen, maar krijg je bijna geen geluid (lijkt mij wel logisch) Maar je hoort wel het gerammel.

Ik heb hem ook eens kort open gedaan, maar eigenlijk niets speciaal gezien, of iets die los zit. Is allemaal heel mooi met foam afgewerkt.

• bowldave
beOnt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:18:
[...]

vanaf 24hz begin je geluid te horen, maar eronder zie je de subwoofer bewegen, maar krijg je bijna geen geluid (lijkt mij wel logisch) Maar je hoort wel het gerammel.

Ik heb hem ook eens kort open gedaan, maar eigenlijk niets speciaal gezien, of iets die los zit. Is allemaal heel mooi met foam afgewerkt.
Lastig. Vraag me af of dali hem dan ook echt openmaakt en doormeet en vooral luisterd. Of dat z alleen maar kijken.

Misschien dat er met een echte meting iets afwijkends te zien is.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

sjirafje

Why so serious, Sam?

Ik neem aan dat je ook heb getest of het probleem blijft bestaan wanneer je de subwoofer op andere plekken zet?

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Acties:
  • +1Henk 'm!

• beOnt
sjirafje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:07:
Ik neem aan dat je ook heb getest of het probleem blijft bestaan wanneer je de subwoofer op andere plekken zet?
Ja, we wonen ondertussen op een andere plaats. je hoort het ook als je de subwoofer in je handen hebt.
Ik heb ondertussen ook nog eens een support ticket aangemaakt bij Dali, en ook vrij snel antwoord gehad. Ik mag hem opsturen voor herstelling. (is ondertussen wel buiten garantie, dus weet niet hoe dat juist zal gaan)

• CPM
  • Niet online

CPM

bowldave schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:41:
[...]

Lastig. Vraag me af of dali hem dan ook echt openmaakt en doormeet en vooral luisterd. Of dat z alleen maar kijken.

Misschien dat er met een echte meting iets afwijkends te zien is.
Dali doet volgens mij niets. Die besteden het uit. Mijn speaker werd naar Audio Service in Elst gestuurd.
Wat helpt is dat de probleem omschrijving erg specifiek is, dus @24hz bij volume X raar geluid. Printje erbij met de url van de video etc.

• bowldave
CPM schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Dali doet volgens mij niets. Die besteden het uit. Mijn speaker werd naar Audio Service in Elst gestuurd.
Wat helpt is dat de probleem omschrijving erg specifiek is, dus @24hz bij volume X raar geluid. Printje erbij met de url van de video etc.
Hoe weet je de exacte input qua hz dan?

Is de theorie dat als dus de dali e9 vanaf 28hz wat doet je op 24hz niks zou moeten horen?

• bowldave
En je hebt hem zelf open gemaakt. Zullen ze ook wel weer wat over t zeggen hebben..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R1kske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:32
Ik wil mijn Zensor 3 gaan upgraden naar Opticon 2 mk1. Niet omdat ik ontevreden ben, maar ik ben toe aan een kleine upgrade. Helaas heb ik geen mogelijkheid om te gaan luisteren, omdat ik 2e hands koop. Is er iemand die een zelfde soort upgrade heeft gedaan? Ik ben benieuwd of het een stap vooruit is, ook omdat ik wat laag (50Hz voor de Zensor 3 en 59Hz voor de Opticon 2 bij +-3dB) ga inleveren en de Opticons moeilijker aan te sturen zijn dan de Zensors.

Ze komen op Norstone Stylum 2 stand, op ongeveer 25cm van de muur en worden aangestuurd door een Denon x1300w in een 5.0 opstelling (subwoofer volgt nog) met de Zensor Vokal
als center en 2 Zensor Pico's als surrounds.

Steam: rh1991

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

R1kske schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:04:
Ik wil mijn Zensor 3 gaan upgraden naar Opticon 2 mk1. Niet omdat ik ontevreden ben, maar ik ben toe aan een kleine upgrade. Helaas heb ik geen mogelijkheid om te gaan luisteren, omdat ik 2e hands koop. Is er iemand die een zelfde soort upgrade heeft gedaan? Ik ben benieuwd of het een stap vooruit is, ook omdat ik wat laag (50Hz voor de Zensor 3 en 59Hz voor de Opticon 2 bij +-3dB) ga inleveren en de Opticons moeilijker aan te sturen zijn dan de Zensors.

Ze komen op Norstone Stylum 2 stand, op ongeveer 25cm van de muur en worden aangestuurd door een Denon x1300w in een 5.0 opstelling (subwoofer volgt nog) met de Zensor Vokal
Geen ervaring mee helaas, maar laat me weten hoe het bevalt, het is namelijk dezelfde upgrade die ik ooit wil doen. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:54

Volgens mij kan je dan nog steeds prima bij dealers gaan luisteren ;)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mac1987

De Zensor 3 zal inderdaad wat meer volume in het laag hebben, waardoor je daar iets achteruitgang zou hebben met de Opticon 2. Voeg een sub toe voor de lage frequenties, en de Opticon zal gedetailleerder en ruimtelijker spelen. Ik zou persoonlijk overwegen op een later moment ook de center te upgraden naar de Opticon Vokal. Die is merkbaar een klasse beter dan de Zensor Vokal en je voorkomt klankverschil. Een hoop mensen onderschatten hoe belangrijker een center is bij films, games en multichannel muziek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@R1kske, ik weet niet of de x1300 een A+B kanaal heeft zodat je de Opticon alleen voor stereo bronnen kan gebruiken? Mijn ervaring is namelijk dat speakers van verschillende merken of uit verschillende seriies niet lekker bij elkaar matchen; volume op 15 alles netjes gematched, op 28 een aantal speakers merkbaar harder/anders.

En zoals @mac1987 al min of meer aangaf is inderdaad de center die het meest merkbaar is als die uit de pas loopt, omdat deze redelijk intensief in 5.1 gebruikt wordt....

Ik heb lange tijd om die reden een 5.1 set met de Zensor 1 op kanaal A gehad en een set TMA Premium 903's op kanaal B gehad. De 2309 kon dit prima op input/output switchen, zodra het stereo was, pakt hij het B kanaal.

En wat vermogen betrefd, zou ik me niet te druk maken; ik heb hier een tijdje m'n Rubicons (8+vokal+walls) op een 2400 gehad, toen m'n 8500 voor z'n b-upgrade ging en dat is prima te doen.

[Voor 11% gewijzigd door MDKlapwijk op 30-05-2023 11:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bowldave

Over aansturing zou ik je geen zorgen maken. Tenzij je t volume 80% open hebt constant?? Dit word een flinke upgrade. Punt.

Je noemt kleine upgrade. Maar ik denk dat dit een flinke uprade word. Zelfs een set oberon 3 zou een upgrade zijn.

Gewoon doen. Genoeg t fixen op mp voor prima prijsjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

Safaci

Transhumanist

Eind dit jaar wil ik in-ceiling speaker installeren in ons verlaagde plafond ten behoeve van Dolby Atmos 5.1.4. Afgelopen weekend ben ik al langs Hifi Klubben geweest om wat inspiratie op te doen.

Zij raden de Phantom E-80's aan vanwege het hoge plafond van ca. 4 meter. Ik dacht zelf dat de E-60's voldoende moeten zijn, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Hebben jullie ervaring met deze plafondluidsprekers en welke zouden jullie kiezen? Nog de moeite waard om naar de K-serie te kijken?

[Voor 3% gewijzigd door Safaci op 05-06-2023 15:53]

"All living organisms are no more than walking algorithms" - A. Kadmon Killed by bad philosophy PSN: Saffaci (GTAV, Driveclub)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Safaci, ik zou zelf tussen e60 en e80, de e80 pakken; 100,- per speaker t.o.v. het werk om ze in te bouwen is verwaarloosbaar.

Echter de k80 is nog weer 200,- duurder dan de e80 en ik weet niet of het 'directionele' het enige verschil is waar je naar kijkt, of dat je ook de 'back-cans' wil hebben/gebruiken. Zal deels ook afhangen van je andere speakers, hebben die een woodfiber cone bijv.?

Maar misschien dat je ergens kan luisteren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

Safaci

Transhumanist

Ik heb nu de Zensor 3 en Zensor Vokal, volgens mij met woodfiber cone.

Ik heb zowel E-80 als E-60 beluisterd, maar meer als onderdeel van de Atmos-luisterervaring. Ik hoorde geen verschil maar dat is niet zo gek haha. De K-serie hadden ze niet ik de winkel volgens mij. Zal even kijken of ik die kan beluisteren ergens. :)

"All living organisms are no more than walking algorithms" - A. Kadmon Killed by bad philosophy PSN: Saffaci (GTAV, Driveclub)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bowldave
Mogge!

Op mp staat een mooi paar Helicon 300. Bookshelf met ribbon tweeter. Waar komen deze een beetje terecht in het huidige aanbod?
Meer richting de epicon of rubicon?
Iemand ervaring met deze speakers?
Vooral de finish ziet er gelikt uit. Zelfde shiney meuk als de epicons.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

bowldave schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:42:
Mogge!

Op mp staat een mooi paar Helicon 300. Bookshelf met ribbon tweeter. Waar komen deze een beetje terecht in het huidige aanbod?
Meer richting de epicon of rubicon?
Iemand ervaring met deze speakers?
Vooral de finish ziet er gelikt uit. Zelfde shiney meuk als de epicons.
Geen idee eigenlijk, maar de interwebs misschien wel: https://www.avsforum.com/...kers.638394/post-28371522

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bowldave
Duidelijk. Ze worden naast de rubicon 2 gezet maar hebben een compleet andere sound. Wat overal minder bevalt. Terwijl z wel een ribbon tweeter hebben.
En een tegenvallend laag. Bijzonder voor speakers die een epicon prijs hadden.
Alleen de finish is flink gelikt imo. :)

De vraagprijs is 2500. Inc stands van monitor a 300 per stuk nieuwprijs

[Voor 6% gewijzigd door bowldave op 06-06-2023 13:30]

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee