Afgelopen week een setje Opticon 2's opgepikt met de bedoeling om uiteindelijk mijn Zensor 3's te vervangen.
Ik heb even wat tijd gehad om voor de lol wat metingen met REW te doen. Mijn "luisterruimte"
betreft een zolder met een schuine kant. Ik heb Norstone Stylum 3 stands (90cm hoog) en Dali Connect M600 stands (60cm hoog).
Ik heb de Opticon's eerst naast de Zensor 3's gezet en wat A / B geluisterd. De bevindingen zal ik later posten inclusief wat metingen. Daarna heb ik bekeken wat de twee verschillende stands doen en wat het effect was van indraaien.
Uiteraard is alles subjectief en ik ben geen audio expert.
Hieronder de resultaten van de twee verschillende stands en het indraaien van de speakers.
Ook heb ik de ruimte ingemeten met Audyssey en heb ik de focus even gelegd op de integratie met de 2 Onkyo subwoofers. DynEQ en DynVol uit.
Het effect van Audyssey is goed te zien, maar of je er blij van wordt is maar de vraag....
De blauwe lijn is gemeten zonder subwoofers actief en laat een behoorlijke dip zien op 80hz die bij de direct modus niet aanwezig is. Het maakt niet uit welke crossover je instelt de dip blijft exact hetzelfde. Uiteraard zal met het aanpassen van de crossover de curve iets anders lopen maar die dip blijft exact hetzelfde.
Audyssey plaatst dus ergens een filter die een enorme dip veroorzaakt.
De subs zijn misschien een kleine toevoeging in het lagere gebied, daar produceren ze iets meer dan de Opticon's.
Hieronder de Opticon 2 VS de Zensor 3 waarbij ik beide speakers op beide stands heb gemeten. Daarna komt een gecombineerd plaatje.
Conclusie zover:
Het viel mij al meteen op dat de Zensors meer hoge tonen lieten horen. Ook komen de stemmen in een stereo opstelling meer vanuit het midden. Of beter gezegd: die zijn meer aanwezig in het midden. Ik heb ook een Oberon Vokal als center en soms dacht ik dat de stemmen daar uit kwamen terwijl die niet eens actief was (over phantom center gesproken).
Ook lijkt de Zensor iets meer laag te geven. De Zensor klinkt iets levendiger, pakt je in eerste instantie meer. Dat was best een verassing.....De Opticons waren in het begin saaier, minder levendig bijna tam en stemmen plaats ik, ondanks met experimenteren met verschillende posities minder gemakkelijk in het midden......heb ik dan toch de verkeerde keuze gemaakt???
Tot dat ik beter ging luisteren.....de Opticon heeft een veel betere separatie van tonen, je kunt het onderscheid beter maken. Bepaalde instrumenten waren geen brei meer die door elkaar heen loopt maar je kunt ze beter horen. Als ik vervolgens terugschakelde naar de Zensors vond ik die zelfs een beetje schel en dacht ik: oei, even een tandje lager qua volume.
Ondanks dat hebben beide speakers hun eigen karakter en charme en ik vind ze beiden erg fijn.
Het was de bedoeling om uiteindelijk afscheid te nemen van de Zensor 3's maar die stel ik toch nog even uit. Ik heb ze nu even als rear's ingezet (ipv Zensor 1) en de Zensor 5 staat naast de Opticon.
Tot zover mijn bevindingen, het was leuk om dit te ontdekken en te realiseren dat een meting niets zegt over hoe een speaker daadwerkelijk kan klinken.
PS: mocht iemand nog een meting missen dan kan ik die nog wel maken.
PS2: Nu ik zie dat de subs niet heel laag gaan begint het ook wel te kriebelen om ze te vervangen door een andere
[
Voor 67% gewijzigd door
CPM op 02-07-2023 11:09
]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)