Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:15
MDKlapwijk schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:40:
@Bucephalus, ik heb bij m'n Rubicons de 2 grote van Dali naast de DB3D gehad en uiteindelijk voor de B&W gekozen. Net als @schalk84 en @Anoniem: 663309 dus ook niet echt onder de indruk van de Dali' subs dus.

De DB3D heeft het veld moeten ruimen toen we van 2 losse banken naar 1 u-bank gingen. Die is toen vervangen door 2x SB2000 van SVS, de non-pro en geen moment spijt van gehad.

De E9f heb ik hier ook nog bij m'n oude set Zensors zitten, welke nu in het kantoor verblijven, maar dat is niet een sub die ik naast de Opticons in zou zetten. Mischien als je multi-sub zou doen, dat het een leuke sub is, maar ik geloof dat daar leuker geprijsde subjes voor zijn en dan houd je weer wat geld over voor een minidsp.

SVS maakt in mijn ogen hele nette subs, zien er misschien niet zo gelikt uit, maar waren in het non-pro tijdperk een redelijke bang voor je centjes. Zo heb ik iets van 2x 700,- afgetikt voor de SB2000's en kastjes laten maken om ze te verstoppen :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ja, de kastjes waren duurder dan de subs zelf, maar ik heb hier te maken met een zegmaar zeer gunstige waf; zo heb ik ook de Rubicons mogen/moeten kiezen omdat de Opticon8 niet door waf heen kwam...
Hier hetzelfde. Rubicons moesten in de woonkamer, opticons in de ht vanwege de looks :) was niet het plan maar heb er vrede mee.
Mooi wel die subwoofer kastjes. Ben met een verbouwing bezig waarna er ook plek is voor subs. Als ik het zo doe krijg ik ze er wel doorheen.

Mini dsp is goede tip trouwens. Heb zelf gelukkig dirac op de versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:27
@Anoniem: 663309 @MDKlapwijk @schalk84 Dank voor de reacties.
Om een idee te geven van de beschikbare ruimte, die is ongeveer 36 breed, 59 hoog en 36 diep. Moet tussen het metalen frame van een open kast staan.
De SB-1000 Pro valt daarom af, die is iets te diep. De Dali E-12 is ook te groot. Daarom de keuze tussen de E-9f en gewone SB-1000.
Multi sub gaat 'm ook niet worden.
Inregelen ga ik doen met de audyssey van de Denon x2800h.
Ik neig nu naar de SB-1000, maar m'n wederhelft vind de Dali iets mooier denk ik. Aan de andere kant, zo erg in het zicht staat de sub ook weer niet.

Gisteravond en vanochtend de vokal en de 1's rondom aangesloten, en nu lekker met wat muziek ze aan het inspelen... Klinkt lekker vergeleken met het Oreus setje wat ik had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

schalk84 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:49:
[...]

Mini dsp is goede tip trouwens. Heb zelf gelukkig dirac op de versterker.
Ik heb inmiddels een 8500ha, dus de minidsp eigenlijk niet echt in gebruik...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309

Bucephalus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:28:
Om een idee te geven van de beschikbare ruimte, die is ongeveer 36 breed, 59 hoog en 36 diep. Moet tussen het metalen frame van een open kast staan.
De SB-1000 Pro valt daarom af, die is iets te diep. De Dali E-12 is ook te groot. Daarom de keuze tussen de E-9f en gewone SB-1000.
Ik neig nu naar de SB-1000, maar m'n wederhelft vind de Dali iets mooier denk ik. Aan de andere kant, zo erg in het zicht staat de sub ook weer niet.

Gisteravond en vanochtend de vokal en de 1's rondom aangesloten, en nu lekker met wat muziek ze aan het inspelen... Klinkt lekker vergeleken met het Oreus setje wat ik had!
In al mijn setups klonken ingebouwde dali subs minder dan dat z veel ruimte hadden. Zelfs bij front firing.
Weet voor mezelf dat ik een dali sub nooit meer klem ga zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-05 20:17
Dali Opticon 6 MK 2 en Oberon 5 in uitverkoop. Is er veel meerwaarde voor Opticon 6? Heb middel grote kamer van ongeveer 60-70 m2.

[ Voor 3% gewijzigd door florf op 11-11-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:17:
[...]

In al mijn setups klonken ingebouwde dali subs minder dan dat z veel ruimte hadden. Zelfs bij front firing.
Weet voor mezelf dat ik een dali sub nooit meer klem ga zetten
Het is een open kast, alleen de sub moet tussen het metalen frame passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bucephalus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:44:
[...]

Het is een open kast, alleen de sub moet tussen het metalen frame passen.
Links en rechts niks er tegen aan bedoel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

florf schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:25:
Dali Opticon 6 MK 2 en Oberon 5 in uitverkoop. Is er veel meerwaarde voor Opticon 6? Heb middel grote kamer van ongeveer 60-70 m2.
Zeker. Vind ik. Na de rubicon 6 vind ik opticon6 nogsteeds de beste speaker voor dergelijk grote kamers. Beter ook dan opticon 8. In mijn huiskamer dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
Anoniem: 663309 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:47:
[...]

Links en rechts niks er tegen aan bedoel ik.
Even een plaatje van website gehaald van het soort kast. Zegt wat meer dan een beschrijving.
Links gordijn en +- 15cm tot muur/raam, rechts niet tv meubel op de vloer, maar zwevend tv meubel.
Sub komt dus binnen metalen frame op de vloer te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQeSrmaMTVl5LD4vGL2o4ssOLxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PmZfRjceISfzIWgGlRb51Rq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bucephalus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:41:
[...]

Even een plaatje van website gehaald van het soort kast. Zegt wat meer dan een beschrijving.
Links gordijn en +- 15cm tot muur/raam, rechts niet tv meubel op de vloer, maar zwevend tv meubel.
Sub komt dus binnen metalen frame op de vloer te staan.

[Afbeelding]
Aight. Nja wat je ook kiest... Blijft uitproberen. Ben ik ook wel achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
florf schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:25:
Ik ben ooit van oberon naar opticon gegaan. Als je de opticon voor een mooie prijs krijgt zeker de moeite. Geloof dat het vooral de tweeters zijn die een groot verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Bucephalus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:28:

Worden er dan alweer non-pro's verkocht? Of is er ergens nog 1 beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
Oke ben voor Opticon gegaan! Wat is een goede versterker daarvoor. Ben niet van plan hem heel luid te draaien (buren enzo). Vind vooral geluidskwaliteit belangrijk op laag en midden volume. Zou deze goed genoeg zijn?

uitvoering: Denon AVR-S760H

edit: Hmm denk dat die wat te zwak is, wat is een goede voor onder 1k euro?

[ Voor 10% gewijzigd door florf op 12-11-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
MDKlapwijk schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:13:
[...]

Worden er dan alweer non-pro's verkocht? Of is er ergens nog 1 beschikbaar?
https://doublepoint.nl/svs-sb-1000-subwoofer-zwart

Is me niet helemaal duidelijk of dit een retour is, en of ze er meerdere op voorraad hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

florf schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:49:
Oke ben voor Opticon gegaan! Wat is een goede versterker daarvoor. Ben niet van plan hem heel luid te draaien (buren enzo). Vind vooral geluidskwaliteit belangrijk op laag en midden volume. Zou deze goed genoeg zijn?

uitvoering: Denon AVR-S760H

edit: Hmm denk dat die wat te zwak is, wat is een goede voor onder 1k euro?
Denon pma900. Echt voor hele mooie prijzen t vinden. En heb je gelijk je streaming diensten.
Daarvoor had ik een m10 van nad maar prefereer het geluid van een pma. Erg goede stereo amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
Anoniem: 663309 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:02:
[...]

Denon pma900. Echt voor hele mooie prijzen t vinden. En heb je gelijk je streaming diensten.
Daarvoor had ik een m10 van nad maar prefereer het geluid van een pma. Erg goede stereo amp
Thanks! Streaming compatibility is belangrijk. Is het ook mogelijk om iets van een USB stick af te spelen?

Vraag me af hoeveel het uit zou maken als ik bijvoorbeeld gek zou doen en 2k euro neer zou leggen voor deze:

uitvoering: Lyngdorf TDAI-1120

Voor gewoon normaal luisteren zonder dat de buren de politie gaan bellen, is het verschil enorm te merken? Kan niet echt reviews vinden die dit uitgeprobeerd hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door florf op 12-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bucephalus schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:58:
[...]

https://doublepoint.nl/svs-sb-1000-subwoofer-zwart

Is me niet helemaal duidelijk of dit een retour is, en of ze er meerdere op voorraad hebben.
Meerdere denk ik. Heb deze ook besteld, heel benieuwd wat het toevoegt tov mn huidige KEF HT2B sub icm de Oberon 5 en 1.
Ivm indeling en WAF heb ik de sub in de hoek naast de luisterpositie staan ipv aan de voorkant, niet optimaal dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
florf schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:39:
[...]

Thanks! Streaming compatibility is belangrijk. Is het ook mogelijk om iets van een USB stick af te spelen?

Vraag me af hoeveel het uit zou maken als ik bijvoorbeeld gek zou doen en 2k euro neer zou leggen voor deze:

Voor gewoon normaal luisteren zonder dat de buren de politie gaan bellen, is het verschil enorm te merken? Kan niet echt reviews vinden die dit uitgeprobeerd hebben.
Een erg beladen discussie dit in de hifi wereld :)
Ben zelf van mening dat er geen verschil zit in versterking tussen een van 500e of 2000e.
Ik kies een versterker vooral op aansluitingen, streamingsmogelijkheden en welke room correct software er opzit.
Als je voor stereo gaat heeft nad erg leuke compacte modellen die je in het zicht kunt zetten. Zo groot als een pak melk maar meer dan genoeg vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc68
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:00
Net de Dali Opticon 2mk2 besteld , in het zwart, die nu in de aanbieding zijn bij klubben. Kom van de oberon 1, veel plezier van gehad maar na het horen van de opticons merkte ik dat dit wel een stap beter klinkt.
Heb nog witte dali stands maar denk dat zwarte stands mooier staat, dus daar eens naar op zoek

marc68

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Op de pma geen usb. Maar waarom heb je dat nog nodig?

En je amp van lyngdorf..... Je zegt zelf. Goede amp voor normale en lagere volumes. Met de dalis....? Geen idee waarom je dan die zou kopen. Er is genoeg tussen de 500 en 800 goed genoeg... Zonde van je geld. Tenzij er echt functies opzitten die je extreem graag wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 17:58

Grudgie

PSN: Grudgie7

Deze week verwacht ik nieuwe Dali rear speakers ter vervanging van mijn Zensor 3. uitvoering: Dali Fazon Sat (Zwart)

We krijgen vandaag nieuwe bank binnen waardoor de Zensor 3s er niet meer konden staan. Dus nu gekeken naar speakers die ik kon ophangen. :)

Ben benieuwd naar de speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 21:06
Voor wie nog de opticon 6 mk2 wil kopen, zijn momenteel €687 per stuk bij hifiklubben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Laatst online: 13:31
[...]

De Lyngdorf 1120 is echt iets voor als je last hebt van een reflecterende ruimte die het geluid negatief beïnvloedt.
De 1120 heeft namelijk Room Perfect en je meet de ruimte in via de meegeleverde (fraaie) microfoon. Na het mappen stelt de 1120 de gecorrigeerde curve vast voor je luidsprekers en je ruimte. Ook intergratie van subwoofers kan je erin meenemen bij bijv. een 2.1 opstelling.

Hamvraag: is het het waard?
Ik hoor duidelijk verschil in positieve zin en maakt de luidsprekers echt beter voor de ruimte geschikt. Wel vind ik het een stevige prijs voor de functie Room Perfect. Ben je purist en hou je van techniek en alles wat mogelijk is (en je kan echt heel veel instellen bij de Lyngdorf), dan vind ik het waard.

Luister je gewoon af en toe muziek, dan zou ik toch een goede versterker in een normalere prijsklasse zoeken.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL.com
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-12-2024
Binnetie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:46:
[...]

Ik heb de speakers nu recht staan, ongeveer 15 cm van de muur. Verder naar voren komen ze teveel 'op me af'. Het is sowieso al wennen qua zicht dat de TV verder weghangt dan de speakers.
In de handleiding stond 0-100cm vanuit de achtermuur: https://media-dali.azuree...n-mk2-qsg-85x160_tryk.pdf
Dan zou je denken dat 15 cm wel kan.

Overigens heb ik de spikes eronder gezet en hier even een viltje onder geplakt want anders is het zonde van mijn vloer. ik merkte dat de ene speaker mooi stevig staat en de ander iets wiebelt. Daar moet ik nog even naar kijken. Om het laag te verminderen kun je de spikes ook weglaten en met dopjes op de vloer zetten. Ik kan het alleen niet meer terugvinden, klopt dit?
Kon niet direct teruglezen of dit antwoord al gegeven is, maar hou er rekening mee dat je met afstand vanaf de muur rekent vanaf de voorkant van de driver naar de muur. Dus voorkant speaker naar muur achterin, niet van muur naar achterkant speaker :)

www.jordyleenders.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

JL.com schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:01:
[...]

Kon niet direct teruglezen of dit antwoord al gegeven is, maar hou er rekening mee dat je met afstand vanaf de muur rekent vanaf de voorkant van de driver naar de muur. Dus voorkant speaker naar muur achterin, niet van muur naar achterkant speaker :)
Dat is wel heel vreemd rekenen als je de minimale afstand van 0 cm aan wil houden?!

edit: De eerder gegeven pdf geeft toch echt aan afstand 0m-1m achterkant speakerkast tot muur. Vaak is dit voor speakers zonder poorten of met de poorten aan de voorkant 0cm, zoals de Zensor 6 en 8, dus 0cm.

[ Voor 24% gewijzigd door MDKlapwijk op 15-11-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Goeie dit . Nooit geweten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:20:
[...]

Dat is wel heel vreemd rekenen als je de minimale afstand van 0 cm aan wil houden?!
Das ook wel weer gek ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:51
Dit lijkt me niet correct. Als je bijvoorbeeld in de Oberon handleiding kijkt dan adviseert Dali een ruimte van 20cm voor de vloerstaanders. Daarmee zou je de luidsprekers deels in de muur moeten plaatsen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb3urSIiyyRPGGe4IGtGd5JHkTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inY0gkOTaxUWfqlq3FHKH55k.jpg?f=fotoalbum_large

4 nieuwe hard plastic basspoorten voor rubicon 6. Smits goed geregeld. Andere sites hebben niet gereageerd. 4 x 15 euro. Hoop geld. Maar voor speakers met die waarde zijn ze t ook wel weer waard.
Volgende week komt er een nieuwe tweeter module binnen. Twv 381 euro. Die kon klubben dan weer wel bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Anoniem: 663309 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:25:
[Afbeelding]

4 nieuwe hard plastic basspoorten voor rubicon 6. Smits goed geregeld. Andere sites hebben niet gereageerd. 4 x 15 euro. Hoop geld. Maar voor speakers met die waarde zijn ze t ook wel weer waard.
Volgende week komt er een nieuwe tweeter module binnen. Twv 381 euro. Die kon klubben dan weer wel bestellen..
duur ongelukje maar het is gelukkig te repareren. Ik dacht dat klubben een soort dali dealer was? Heb het zelf nooit een fijne zaak gevonden. Misschien dat ze niks verdienen op de poorten.
Bestel 90% van mijn apparaten bij smits. Zodra ze zien dat ik vaste klant ben krijg ik altijd mooie korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

schalk84 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:53:
[...]

duur ongelukje maar het is gelukkig te repareren. Ik dacht dat klubben een soort dali dealer was? Heb het zelf nooit een fijne zaak gevonden. Misschien dat ze niks verdienen op de poorten.
Bestel 90% van mijn apparaten bij smits. Zodra ze zien dat ik vaste klant ben krijg ik altijd mooie korting.
Toch vaak ook met aanbiedingen van smits naar klubben gegaan en die gaan er weer in mee.
Klubben zit echt om de hoek bij mij. Dus dat is wel handig.
Klubben heeft ook aangeboden gratis de tweeter module erin t zetten. Dus dat is ook wel weer netjes.

Mijn denon amp heb ik uiteinlijk bij t oude plattetv. Nl gekocht. Die zaten zelfs nog ver onder de prijs van de echte denon dealers. Heb daar ook 3 tvs gekocht onderhand. Erg fijne deals ook.
En enthousiaste medewerkers met veel verstand van zaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gisteren een hele mooie pre-Black Friday deal gescoord. Bij Klubben en Smits is de Oberon 5 op het moment van schrijven in de aanbieding voor € 292 per speaker, wat al belachelijk laag is. Via laagste prijsgarantie bij DoublePoint een prijs van € 277 gekregen. De centerspeaker (Oberon Vokal) heb ik ook meegekregen voor € 253 (ter vergelijking, deze staat bij Klubben en Smits op € 267).

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnhUbfiXi6HDbP-xdbovDXl2RN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjPcXdTJ4pWWUnM4q20DF9ZD.jpg?f=fotoalbum_large

Zo 4 nieuwe toeters. Dat scheelt wel ff!

DexterDee schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:06:
Gisteren een hele mooie pre-Black Friday deal gescoord. Bij Klubben en Smits is de Oberon 5 op het moment van schrijven in de aanbieding voor € 292 per speaker, wat al belachelijk laag is. Via laagste prijsgarantie bij DoublePoint een prijs van € 277 gekregen. De centerspeaker (Oberon Vokal) heb ik ook meegekregen voor € 253 (ter vergelijking, deze staat bij Klubben en Smits op € 267).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPukAB4C6mIoRgHrDhNJZatzZUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwkeKO4YlOI3CaW3YJjVYNkj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Die had ik ook gezien, maar betreft een outlet model, klantretour met lichte gebruikssporen. Voor 17 euro meer per speaker heb ik dan liever een nieuwe set. Ook moet je deze set in de winkel in Amersfoort afhalen, verzenden is niet mogelijk. Dat haal ik er persoonlijk niet uit.

[ Voor 11% gewijzigd door DexterDee op 17-11-2023 09:47 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 12:55
Dat ziet er een stuk beter uit! Ik moest dat ook maar eens gaan doen voor mijn Rubicon 8's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

DexterDee schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:42:
[...]

Die had ik ook gezien, maar betreft een outlet model, klantretour met lichte gebruikssporen. Voor 17 euro meer per speaker heb ik dan liever een nieuwe set. Ook moet je deze set in de winkel in Amersfoort afhalen, verzenden is niet mogelijk. Dat haal ik er persoonlijk niet uit.
Ja ik heb ook ooit zo’n “tweede kans” paar gekocht. Bleek dat de vorige koper de verpakking niet goed het teruggeplaatst waardoor de conus van de tweeters waren ingedeukt..
Heb ze wel goed kunnen uitdeuken en nog een extra korting gekregen, maar had misschien liever wel een nieuwe gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DexterDee schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:42:
[...]

Ff bellen. Krijg je stuk meer voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ja ik heb ook ooit zo’n “tweede kans” paar gekocht. Bleek dat de vorige koper de verpakking niet goed het teruggeplaatst waardoor de conus van de tweeters waren ingedeukt..
Heb ze wel goed kunnen uitdeuken en nog een extra korting gekregen, maar had misschien liever wel een nieuwe gehad.
Gewoon terugsturen toch??? Waarom heb je dat gehouden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

glasbergem schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:59:
[...]

Dat ziet er een stuk beter uit! Ik moest dat ook maar eens gaan doen voor mijn Rubicon 8's.
Het zullen dezelfde zijn denk ik? Alleen dan 6 stuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:15:
[...]

Gewoon terugsturen toch??? Waarom heb je dat gehouden???
Omdat het destijds een hele goede deal was zeker met de extra korting, en er na het uitdeuken weinig meer aan de hand was. De dome van de Oberon is echt heel erg dun en flexibel, ik denk niet dat er een hoorbaar verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
Ik heb de PMA-900 van Denon met Dalio Opticon 6 MK2 genomen. Maar ze doen het niet :/. Verbonden met Spotify etc, maar komt geen geluid uit als ik op play druk.

Vond het al irritant dat speakers voor deze prijs niet standaard met een kabel komen, maar goed. Moet ik per speaker 4 connecties van amp naar een speaker hebben of is 2 genoeg? De instructies zijn beetje onduidelijk.

Edit: Ok ik ben dom heb ze per ongelijk op de B zijde geconnect, ipv A zijde.

[ Voor 20% gewijzigd door florf op 19-11-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

florf schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:04:
Ik heb de PMA-900 van Denon met Dalio Opticon 6 MK2 genomen. Maar ze doen het niet :/. Verbonden met Spotify etc, maar komt geen geluid uit als ik op play druk.

Vond het al irritant dat speakers voor deze prijs niet standaard met een kabel komen, maar goed. Moet ik per speaker 4 connecties van amp naar een speaker hebben of is 2 genoeg? De instructies zijn beetje onduidelijk.

Edit: Ok ik ben dom heb ze per ongelijk op de B zijde geconnect, ipv A zijde.
Haal je de connectors ertussen uit bij je terminals op je speakers? Zeg t maar ff :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 12:55
Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:16:
[...]

Het zullen dezelfde zijn denk ik? Alleen dan 6 stuks?
Moet ik dubbelchecken, maar dat is wel mijn verwachting. En dan 6 stuks inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

glasbergem schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:59:
[...]

Mijn 8's hebben de poorten dus al in gewoon hard plastic uitgevoerd, alleen de zwarte paneeltjes voorop hebben er last van...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:23
Even mijn ervaring delen, wellicht interessant voor anderen die hierin twijfelen.

Na een tijd twijfelen, vorige week de knoop doorgehakt om mijn 5.0 set uit te breiden met een subwoofer. Na de prijsdalingen van de Opticon speakers was ook nog een optie om mijn Oberon 7 en vokal (front) en Alteco c-1 (rear) te upgraden naar Opticon. Doel was algemene verbetering in geluidskwaliteit. Echter past de Opticon Vokal niet zonder de tv opnieuw op te hangen, en ondanks de aanbiedingen kwam het verschil in verkoopprijs Oberon en koopprijs Opticon op circa 1600 euro. Veel geld en de stap naar een subwoofer leek mij een betere bang for buck.

Na wat zoeken kwam ik (natuurlijk?) op de SVS SB-1000 pro terecht. Een kleine pre-black Friday korting bij oppostore van 10% trok mij over de streep voor een bestelling inclusief de Soundpath voetjes. 745 euro in totaal.

Omdat er plaats was, en ik de tactiele feedback (het voelen van bas) plezierig vind, heb ik de sub direct achter de bank gezet en Audyssey zijn werk laten doen.

En het resultaat is top. De crossover staat op 60(front) en 100(rear) en bij muziek, films en games is het zeer goed waarneembaar. Ik houd niet van een overheersende bas en heb hem dus niet als zodanig ingesteld, en een Oberon 7-systeem gaat er in mijn oren dus zeker op voorruit bij toevoeging van een Subwoofer.

Helaas heb ik geen meetapparatuur naast standaard Oddysey van de Marantz NR1510, dus geen grafieken voor jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@t0mmiiiii grappig, ik heb min of meer dezelfde upgrade gedaan maar dan met de SB-1000 (non-pro), en deel je ervaring. Enorme toevoeging omdat de Oberon (5 in mijn geval) toch echt niet zo laag kan, en ik deze ook ivm buren nooit zo hard zet dat daar echt voelbare bas uit komt.
Ook met muziek nu extra genieten, basgitaar voel je nu lekker er doorheen komen :)
Moet alleen nog even wat automatiseren in mijn domotica dat ik de sub alleen aan doe als ik dat wil. Met normaal TV kijken is het vaak storend dat er een harde bas doorheen komt.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-11-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

t0mmiiiii schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:22:
...

En het resultaat is top. De crossover staat op 60(front) en 100(rear) en bij muziek, films en games is het zeer goed waarneembaar. Ik houd niet van een overheersende bas en heb hem dus niet als zodanig ingesteld, en een Oberon 7-systeem gaat er in mijn oren dus zeker op voorruit bij toevoeging van een Subwoofer.

...
Dat lijkt me netjes 1.5x het minimale aantal Hz wat voor de speakers is opgegeven? Dus 40Hz voor de 7's en 65Hz voor de Alteco's?

edit/update: gister nog even gekeken, maar voor de alteco's zou je ook nog 110Hz kunnen gebruiken, dacht dat ze iets van 73Hz als ondergrens hadden...

[ Voor 11% gewijzigd door MDKlapwijk op 23-11-2023 10:48 ]

• Grudgie

Grudgie

Ja ik wil ook nog graag een sub toevoegen aan mij systeem. Dali Zensor 7, Dali Zensor Vokal en Dali Fazon Sat speakers.

Grudgie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:18:
Ja ik wil ook nog graag een sub toevoegen aan mij systeem. Dali Zensor 7, Dali Zensor Vokal en Dali Fazon Sat speakers.
E-9 of e-12 bij mega kamer.. En k14 bij groot budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Anoniem: 663309 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:32:
[...]

E-9 of e-12 bij mega kamer.. En k14 bij groot budget...
Waarom geen SVS1000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-05 21:05
Dit is het Dali topic? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Heel scherp. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vind mijn klipsch ook fijner dan alle dalis die ik gehad heb. En aangezien dali nooit eens met een nieuwe sub komt blijft deze lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:31:
[...]

Vind mijn klipsch ook fijner dan alle dalis die ik gehad heb. En aangezien dali nooit eens met een nieuwe sub komt blijft deze lekker.
Welke klipsch heb je?

Wij hebben geen grote woonkamer. Dus hoef geen grote sub te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grudgie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:32:
[...]

Welke klipsch heb je?

Wij hebben geen grote woonkamer. Dus hoef geen grote sub te zijn.
Reference 1200. 450 euro bij smits arnhem losgepeuterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:36:
[...]

Reference 1200. 450 euro bij smits arnhem losgepeuterd
uitvoering: Klipsch RP-1200SW (2022) (Zwart) bedoel je deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klipsch r-121sw de rp serie is een stapje hoger in t klipsch spectrum

Die is onderhand nog goedkoper zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:24

Grozno

acts without consequence!

Wat doet een sub van Klipsch anders dan een van Dali?

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Grozno schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:28:
Wat doet een sub van Klipsch anders dan een van Dali?
Anders klinken. Blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:24

Grozno

acts without consequence!

Maar daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Voor zover ik er iets van snap wordt sublaag vooral bepaald door de ruimte en de plaatsing daarin. Vergelijkbare modellen gaan ongeveer even laag, bijvoorbeeld 28hz. Vervormt een Klipsch dan minder dan een Dali?
Dali lijkt me toch een redelijk kundige speakerfabrikant.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grozno schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:02:
Maar daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Voor zover ik er iets van snap wordt sublaag vooral bepaald door de ruimte en de plaatsing daarin. Vergelijkbare modellen gaan ongeveer even laag, bijvoorbeeld 28hz. Vervormt een Klipsch dan minder dan een Dali?
Dali lijkt me toch een redelijk kundige speakerfabrikant.
Nja t zal iets te maken hebben met mijn huiskamer.
Ben uren bezig geweest. Dirac etc verschillende versterkers. Perfecte crossovers etc.
Maar bv de k14 was mega diep. Maar kreeg er gewoon oorsuizen van. Paar uur film kijken was gewoon vermoeiend. En dan was t volume knopje echt minimaal. Crossover gewoon goed afgesteld etc.. Nu bij de klipsch is t geen vermoeiende ervaring meer. Tis gewoon strak laag. In plaats van een trommelscheurende brom.
Vind t lastig uitleggen. De theorie zal anders zijn.
Maar tis wat hier in huis gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Ik heb een vraagje , op het moment heb ik een Denon x1300 W versterker met daarop aangesloten een centerspeaker van Klipsch en Subwoofer van Klipsch , Als front speakers 2 klipsch F10 synergie en achterspeakers twee mooie B&W 607S2 Anv.Edit White speakers op bijbehorende standaarden.

De frontspeakers zijn vrij vors en zwart en staan redelijk pontificaal in het zicht. (subwoofer in tv meubel met op maat gemaakte gat in bodem ) de klips front speakers destijds gekocht voor 100 euro...

Nu wil ik eigenlijk deze vervangen door de Dali Oberon 5 of 7 (100 euro verschil ) in het wit...

Wat raden julie aan ... de 5 of 7 serie (allebei stuk minder opvallend dan de Synergie ) |We kijken graag films en series, ik game op de ps5 en lijster muziek via spotify.

Heb een gemiddelde doorzonwoning met twee grote driezitsbanken, gordijnen en een vloerkleed in het zitgedeelte en uiteraard gordijnen , Dus echt hard hard zeg maar zal ik de boel niet doen heb tenslotte buren.

Nog tips of adviezen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
Gandalf68 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:45:
Ik heb een vraagje , op het moment heb ik een Denon x1300 W versterker met daarop aangesloten een centerspeaker van Klipsch en Subwoofer van Klipsch , Als front speakers 2 klipsch F10 synergie en achterspeakers twee mooie B&W 607S2 Anv.Edit White speakers op bijbehorende standaarden.

De frontspeakers zijn vrij vors en zwart en staan redelijk pontificaal in het zicht. (subwoofer in tv meubel met op maat gemaakte gat in bodem ) de klips front speakers destijds gekocht voor 100 euro...

Nu wil ik eigenlijk deze vervangen door de Dali Oberon 5 of 7 (100 euro verschil ) in het wit...

Wat raden julie aan ... de 5 of 7 serie (allebei stuk minder opvallend dan de Synergie ) |We kijken graag films en series, ik game op de ps5 en lijster muziek via spotify.

Heb een gemiddelde doorzonwoning met twee grote driezitsbanken, gordijnen en een vloerkleed in het zitgedeelte en uiteraard gordijnen , Dus echt hard hard zeg maar zal ik de boel niet doen heb tenslotte buren.

Nog tips of adviezen ?
Ik heb de 5s een tijdje gehad. Was ik heel blij mee. Mooi bescheiden formaat en toch mooi geluid. Je zult waarschijnlijk wel ook de oberon center moeten pakken. Mij valt het altijd op als de speakers niet matchen.

Als het vooral voor tv is zou ik zeggen de 5s met een center zijn voldoende met het voordeel dat het lekker compact is. De subwoofer compenseert toch het wat gebrekkige laag van de 5. Staat toch wat mooier dan joekels van staanders.
Als je ook veel muziek luistert misschien toch de 7 serie overwegen omdat je dan ook in 2.0 wat meer 'power' hebt. Het verschil in maat tussen 7 en 5 vind ik zelf best flink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
zal nog eens naar de winkel gaan als het wat rustiger is .... en dan qua formaat bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb zowel de 5 als de 7. De 5jes zijn echt een heel stuk kleiner dan de 7. Zowel de 5 als de 7 klinken prima, voor (actie)films hebben 7 duidelijk mijn voorkeur. Voor muziek is het denk ik vooral van belang wat je luistert of het verschil maakt. Met een subwoofer er bij kun je de 5jes waarschijnlijk ook uitstekend voor films inzetten. De 5jes zien er echt een heel stuk ranker en minder in-your-face uit dan de 7. Al helpt bij beide het heel erg dat het front niet zo'n harde witte of zwarte kleur heeft.

Edit: ik moet eens zoeken, maar ik heb volgens mij ooit wel een foto gemaakt met de 3, 5 en 7s naast elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door sjirafje op 03-12-2023 16:51 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Afbeeldingslocatie: https://www.heimkinoraum.de/upload/images/product/produkt_galerie/OBERON-Family-Black.jpg
De 7 is wel echt een stuk groter dan de 5. Met een goede sub als aanvulling vind ik de 5 prima voor een normale woonkamer, maar kan me voorstellen dat de 7 voller klinkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY4YEli1jCxMRCbqo8c0DKQxfMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTs6iPxMLabZILXKj2o9BYUE.jpg?f=fotoalbum_large
vlnr 3, 5, 7
Meubel is 55 cm hoog
Persoonlijk vind ik de 5's er ranker/sierlijker uit zien dan de 3's.

Edit:
Ik heb nu de 7 als front, de 3 als mid-rear en de 5 als rear-rear. Als ik het overnieuw zou doen dan zou ik denk ik gegaan zijn voor de 5's icm 4x de 1 als surround en een goede sub (zo'n ahrendal in het wit lijkt me wel wat). Met de huidige indeling van de kamer dat niet mogelijk omdat ik geen goede plek heb voor een sub.

[ Voor 25% gewijzigd door sjirafje op 03-12-2023 21:04 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gandalf68 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:45:

Nog tips of adviezen ?
Imo. Ik zou de 5 skippen. Voor de 3 of voor de 7 gaan. Die woofer maakt echt heel erg veel verschil. Aangezien dezelfde ligt in de 3 en 7. In mijn ervaring was het geluid uit de 3 grootser en gedetailleersder dan uit de 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Heb je een grote ruimte en je wilt 2.0 luisteren dan de 7.
Gebruik je speakers in combi met een sub dan zouden ze allebei kunnen. De 7's zullen wat lager kunnen dan de 5 en dus wat voller klinken. Maar je kunt dat afvangen met een sub.
In een kleinere ruimte kunnen de 5's ook prima hoor. Ik heb de Zensor 5 en die zijn echt verrassend goed. Ze staan bij mij naast Opticon 2's en ik vind ze beiden erg prettig. Stereo beeld van de 5's is bij mij echt heel goed, beter dan de Opticons, maar ik kan die niet beter positioneren.
In een grotere ruimte heb ik de 7's en die vullen de ruimte meer dan prima, zeker in 2.0. Het echte laat komt uit de subs maar dat merk je vooral met films. Muziek luister ik eigenlijk nooit met subs want de 7's presenteren meer dan voldoende.

Advies: luisteren en het liefste in de eigen ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 04-12-2023 09:08 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand ervaring met een set rubicon 6 of 5 naast een set epicon 2?
De shops zeggen dat de epicon 2 geen upgrade gaat zijn. Beter epicon 6. Vanwege t missen van de ribbon tweeter.
Maar een set epicon 2 is prijziger dan een set rubicon 8 zelfs. Waar komt dat vandaag? Het hout of de woofers zelf?
Snap dat je je niet blind moet staren op prijs. Maar tis toch aanzienelijk.
Waar komt dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
De bas bij epicons is wat het eerste opvalt. Ik vind zelf staanders met monitors appels met peren vergelijken maar een epicon 2 zal bij een blindtest sneller aangezien worden voor een staander dan een rubicon 2. Het is allemaal weer net wat ruimtelijker en weer net wat beter gescheiden. Zal idd o.a. ook komen doordat de kast en drivers van hogere kwaliteit zijn. De ribbon tweeters zijn een groot verschil tussen de opticon en rubicon range maar kan me niet voorstellen dat dali ze dan weglaat in de epicon 2 als het daar ook weer te horen is. Dan zou de epicon 2 geen bestaansrecht hebben. Mijn ervaring is dat dali heel goed hun lijnen heeft gepositioneerd. Iedere lijn voegt merkbaar iets toe.

Wat mij tegenhoudt om iets in de klasse epicon te kopen is de kans dat ze in mijn ruimtes perfect tot hun recht komen te klein is. Als je zo iets koopt moet je eigenlijk ook een expert je ruimte in laten richten vind ik.
Van rubicons zul je geen spijt krijgen maar als dat setje epicons bevalt zijn ze wel gaaf om te hebben.. als het even kan blijft thuis uitproberen het beste. Lijkt me ook geen onredelijk verzoek in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

schalk84 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:46:
De bas bij epicons is wat het eerste opvalt. Ik vind zelf staanders met monitors appels met peren vergelijken maar een epicon 2 zal bij een blindtest sneller aangezien worden voor een staander dan een rubicon 2. Het is allemaal weer net wat ruimtelijker en weer net wat beter gescheiden. Zal idd o.a. ook komen doordat de kast en drivers van hogere kwaliteit zijn. De ribbon tweeters zijn een groot verschil tussen de opticon en rubicon range maar kan me niet voorstellen dat dali ze dan weglaat in de epicon 2 als het daar ook weer te horen is. Dan zou de epicon 2 geen bestaansrecht hebben. Mijn ervaring is dat dali heel goed hun lijnen heeft gepositioneerd. Iedere lijn voegt merkbaar iets toe.

Wat mij tegenhoudt om iets in de klasse epicon te kopen is de kans dat ze in mijn ruimtes perfect tot hun recht komen te klein is. Als je zo iets koopt moet je eigenlijk ook een expert je ruimte in laten richten vind ik.
Van rubicons zul je geen spijt krijgen maar als dat setje epicons bevalt zijn ze wel gaaf om te hebben.. als het even kan blijft thuis uitproberen het beste. Lijkt me ook geen onredelijk verzoek in deze prijsklasse.
Misschien slim om dan een setje epicon 2 mee naar huis t nemen. En naast de rubicon 6 t zetten die er al staan. Epicon 6 gaat t echt wel een ander prijskaartje worden. Vind wel heftig. Haha.

Tis ook meer dat de shops een set epicon 2 afraden als er al rubicon 6 staat. Dan vraag je je idd af vanwaar er uberhaubt epicon 2 zijn. En on nou zulk dure bookshelfs t kopen omdat de vrouw lastig zou doen over vloerstaanders is ook wel bizar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:17
Ik heb interesse in een DALI Zensor 5 AX. Er komt goed geluid uit en voor nu scheelt het mij een losse versterker erbij. Echter vraag ik mij af, als ik later de 5 AX wil gebruiken als speakers in een surround sound oplossing, kan ik de Zensor 5 AX dan eenvoudig aansluiten op een versterker? Zo ja, hoe werkt dit dan?

Ik zie aan de achterkant van de 5 AX een output naar de andere speaker, AUX en optical in heb ik dan over. Maar de versterker kan geen signaal geven over meerdere outputs lijkt mij? Ben ik dan gelimiteerd aan enkel deze twee Zensor 5 AX speakers?

Excuus als ik dit niet erg duidelijk uitleg, het is niet mijn area of expertise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
Joyous-P schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:45:
Ik heb interesse in een DALI Zensor 5 AX. Er komt goed geluid uit en voor nu scheelt het mij een losse versterker erbij. Echter vraag ik mij af, als ik later de 5 AX wil gebruiken als speakers in een surround sound oplossing, kan ik de Zensor 5 AX dan eenvoudig aansluiten op een versterker? Zo ja, hoe werkt dit dan?

Ik zie aan de achterkant van de 5 AX een output naar de andere speaker, AUX en optical in heb ik dan over. Maar de versterker kan geen signaal geven over meerdere outputs lijkt mij? Ben ik dan gelimiteerd aan enkel deze twee Zensor 5 AX speakers?

Excuus als ik dit niet erg duidelijk uitleg, het is niet mijn area of expertise.
Ik heb ooit een mooie set yamahas met ingebouwde versterker gehad. Leek me handig bij mijn pc. Het concept was toen net aan het opkomen. Nooit meer voor mij en ik raad het iedereen af.
Het lijkt op het eerste gezicht een mooie oplossing maar je levert enorm veel in op flexibiliteit en duurzaamheid. Als je versterkers connectiviteit verouderen of kapot gaan zijn je speakers gelijk afgeschreven terwijl speakers meestal 3x zo lang mee kunnen als de versterker. Ook viel de kabelbrij enorm tegen.
Ik raad altijd om naar de kleine versterkers van nad te kijken als het idee van weer een kastje tegenstaat. Hebben hele mooie compacte modellen voor een nette prijs. Het geld verdien je terug doordat je speakers langer meegaan en je moeiteloos upgrade naar een andere opstelling zoals je misschien wilt. Die nad versterker heb je dan zo weer verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door schalk84 op 14-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:17
Bedankt voor je antwoord, hier heb ik nog niet eens over nagedacht en het is een heel goed punt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schalk84
Joyous-P schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:56:
Bedankt voor je antwoord, hier heb ik nog niet eens over nagedacht en het is een heel goed punt.
Ik ben zelf ongeveer zo begonnen met om het jaar ofzo een upgrade. Heeft me uiteindelijk relatief weinig gekost door speakers te verkopen en deels tweedehands te kopen.
-Zensor 3 in stereo met een instap yamaha surround versterker
-zensor vokal erbij (beseft dat ik nooit meer zonder center wilde)
- zensor vokal weg en zensor 3 naar surround. Voor oberon 5 en oberon vokal.
- aparte home cinema met alles opticon, een sub en een nad surround versterker (wat geluk gehad liep tegen iemand aan die naar epicon ging in een 12.4.6 opstelling ofzo :9~ en zn opticon 5s die hij als rears gebruikte wegdeed :+ )
-Alle zensors en de oberon vokal weg. In de woonkamer toen oberon 5 met een simpele nad versterker.
- tegen setje rubicon 5s aangelopen. Oberon 5s en de stereo nad verkocht en een simpele tweedehands denon surround versterker aan de rubcions gehangen.
- volgend doel is in de home cinema naar 5.2.6 met grotendeels rubicon. Er komen dan twee opticon 5s naar de woonkamer en er wordt weer wat verkocht.

Heeft jaar of 8 geduurd maar als je langzaam van zensor naar rubicon gaat waardeer je het ook meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Als de versterker in de speaker kapot is dan kun je hem laten repareren.
Wil je ze op een externe versterker aansluiten dan zul je aan het klussen moeten om de speakers los te halen van de interne versterker en dan bedraad aan te sluiten op een externe. Twee kleine gaatjes in de kast, connectoren eraan maken en klaar.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 12:31
schalk84 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:08:
[...]
Ik ben zelf ongeveer zo begonnen met om het jaar ofzo een upgrade. Heeft me uiteindelijk relatief weinig gekost door speakers te verkopen en deels tweedehands te kopen.
Wat ik zo zie heb je de Oberon 5 en de Opticon 5 gehad.
Heb je deze toevallig ook nog vergeleken met elkaar?
Merkte je dat het geluid beter is omdat de Opticon een hogere klasse is en een andere tweeter heeft?
(Hybride driver)

Soms zit ik te denken om de Oberon 5 te vervangen door de Opticon 5 of de Opticon 6/ 6 Mk2
Maakt het veel verschil wanneer je al een sub erbij gebruikt voor de lagere tonen?
Ben benieuwd als het een zinnige update is of niet :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
thespeed schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Wat ik zo zie heb je de Oberon 5 en de Opticon 5 gehad.
Heb je deze toevallig ook nog vergeleken met elkaar?
Merkte je dat het geluid beter is omdat de Opticon een hogere klasse is en een andere tweeter heeft?
(Hybride driver)

Soms zit ik te denken om de Oberon 5 te vervangen door de Opticon 5 of de Opticon 6/ 6 Mk2
Maakt het veel verschil wanneer je al een sub erbij gebruikt voor de lagere tonen?
Ben benieuwd als het een zinnige update is of niet :9
Is idd een hoorbare upgrade. Komt vooral omdat de tweeters beter zijn en de opticon is ook weer een maatje groter. Het is misschien de best hoorbare upgrade binnen dali. Van zensor na oberon en van opticon na rubicon vind ik kleiner. Lage tonen zijn bij de opticon 5 ook nog niet indrukwekkend dus een sub kan geen kwaad.
Het verschil tussen de twee hoor je vooral in spraak, ruimtelijkheid en helderheid vind ik. Zeker als je de oude opticon lijn voor een mooie prijs vind is het een mooie upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 12:31
schalk84 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Is idd een hoorbare upgrade. Komt vooral omdat de tweeters beter zijn en de opticon is ook weer een maatje groter. Het is misschien de best hoorbare upgrade binnen dali. Van zensor na oberon en van opticon na rubicon vind ik kleiner. Lage tonen zijn bij de opticon 5 ook nog niet indrukwekkend dus een sub kan geen kwaad.
Het verschil tussen de twee hoor je vooral in spraak, ruimtelijkheid en helderheid vind ik. Zeker als je de oude opticon lijn voor een mooie prijs vind is het een mooie upgrade.
Top ik zal hier eens over nadenken en marktplaats in de gaten houden als er een keer wat in de buurt te koop staat.
Met relatief weinig bijleggen zou ik de Opticon 5 tweedehands kunnen
aanschaffen en de Oberons juist weer kunnen verkopen.
Denk alleen dat de vrouw dan weer overtuigd moet worden omdat ze die grijze grill zo mooi vindt.
Denk dat de Opticon 6 wat te groot wordt voor haar maar die lokken mij eerlijk gezegd ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:44
CPM schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:10:
Wil je ze op een externe versterker aansluiten dan zul je aan het klussen moeten om de speakers los te halen van de interne versterker en dan bedraad aan te sluiten op een externe. Twee kleine gaatjes in de kast, connectoren eraan maken en klaar.
Hou er rekening mee dat veel actieve speakers ook een actieve crossover hebben en dat de versterkers via DSP zijn afgesteld op de speaker. Het is dus lang geen zekerheid dat de speakers op een externe lineaire versterker aangesloten hetzelfde klinken als de passieve variant, of de actieve met het eigen circuit en versterker nog in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theroyalboy88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-02-2024
schalk84 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:08:
[...]

-Zensor 3 in stereo met een instap yamaha surround versterker
-zensor vokal erbij (beseft dat ik nooit meer zonder center wilde)
- zensor vokal weg en zensor 3 naar surround. Voor oberon 5 en oberon vokal.
- aparte home cinema met alles opticon, een sub en een nad surround versterker (wat geluk gehad liep tegen iemand aan die naar epicon ging in een 12.4.6 opstelling ofzo :9~ en zn opticon 5s die hij als rears gebruikte wegdeed :+ )
-Alle zensors en de oberon vokal weg. In de woonkamer toen oberon 5 met een simpele nad versterker.
- tegen setje rubicon 5s aangelopen. Oberon 5s en de stereo nad verkocht en een simpele tweedehands denon surround versterker aan de rubcions gehangen.
- volgend doel is in de home cinema naar 5.2.6 met grotendeels rubicon. Er komen dan twee opticon 5s naar de woonkamer en er wordt weer wat verkocht.

Heeft jaar of 8 geduurd maar als je langzaam van zensor naar rubicon gaat waardeer je het ook meer.
Hoe beviel je de stap van oberon naar opticons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Theroyalboy88 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Hoe beviel je de stap van oberon naar opticons?
Voor mij flink. Ik las hierboven een klein verschil. Ook tussen opticon en rubicon.

Maar als je t in schaal verdeeld uit 1 op 100.

Spektor 0-10
Zensor 10-25
Oberon 20-35
Opticon 40-55
Rubicon 70-80
Epicon 90+

Soort van. T eerste echt gat wat valt naar meer high end begint pas bij Rubicon. En misschien opticon 6.
Bij Rubicon begon ik pas echt serieus verschil t merken. Imo uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
Anoniem: 663309 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:47:
[...]

Voor mij flink. Ik las hierboven een klein verschil. Ook tussen opticon en rubicon.

Maar als je t in schaal verdeeld uit 1 op 100.

Spektor 0-10
Zensor 10-25
Oberon 20-35
Opticon 40-55
Rubicon 70-80
Epicon 90+

Soort van. T eerste echt gat wat valt naar meer high end begint pas bij Rubicon. En misschien opticon 6.
Bij Rubicon begon ik pas echt serieus verschil t merken. Impo uiteraard.
Zou miss kunnen dat ik de verschillen als kleiner ervaar omdat ik een kleine ht met heb die akoestisch ook nog steeds niet optimaal is. Zelfde voor de woonkamer waar de rubicons staan. Die komen daar totaal niet tot hun recht. Ik heb ze in een hele grote woonkamer gehad op 1m vd muur en dat was een groot verschil. Binnenkort gaan ze weer naar een grote woonkamer maar dan moet ik ze nog steeds kort op de muur zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik vond het verschil tussen de Opticon 8 en de Rubicon 8 ook zo groot dat ik met Rubicons naar huis ben gegaan ipv. de Opticons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Iemand toevallig een idee hoe 2 oberon on wall speakers zich verhouden tot de katch one (of de monitor audio sb-3)?
Overweeg ook een LCR opstelling met de on walls maar de oberons kunnen helaas niet gedraaid worden als ik het goed heb dus dan zou de tv vrij hoog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:55
schalk84 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:29:
Iemand toevallig een idee hoe 2 oberon on wall speakers zich verhouden tot de katch one (of de monitor audio sb-3)?
Overweeg ook een LCR opstelling met de on walls maar de oberons kunnen helaas niet gedraaid worden als ik het goed heb dus dan zou de tv vrij hoog komen.
Ik heb de oberon on-wall vóór mijn huidige set gehad als rears, en de katch one toevallig als soundbar in de slaapkamer. Je overweegt de soundbar ipv de on-walls of juist andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Savagegek schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Ik heb de oberon on-wall vóór mijn huidige set gehad als rears, en de katch one toevallig als soundbar in de slaapkamer. Je overweegt de soundbar ipv de on-walls of juist andersom?
Heb ze allebei nog niet gehoord. Ik ga downgraden van staanders naar iets kleiners. Overweeg de versterker te houden ivm dts. Dan oberon of opticons on wall of de katch.
Ik had een monitor audio sb 3 in bestelling (passieve soundbar) maar die schijnt het af te leggen tegen de katch one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Als je kijkt naar de specs dan verschillen de Oberon 1 en Oberon On Wall niet heel veel van elkaar. Zelfde componenten qua tweeter en woofer. De On Wall is qua afmetingen en dus mogelijk inhoud groter.
Ik ben ook wel benieuwd hoe de Oberon On Walls klinken. En of ze volstaan als surround speakers in een normale huiskamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:56
Ze volstaan zeker! Ik ben van een Zensor 3 + 1 surround naar Oberon 3 + on wall surround gegaan. Ze klinken een stuk voller en gaan lager voor m'n gevoel dan de Zensor 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Deagle schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:46:
Ze volstaan zeker! Ik ben van een Zensor 3 + 1 surround naar Oberon 3 + on wall surround gegaan. Ze klinken een stuk voller en gaan lager voor m'n gevoel dan de Zensor 1.
Denk je dat de on walls beter zullen klinken dan een high end soundbar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:44
schalk84 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Welke soundbar had je in gedachten? En hoe zijn de verhoudingen van je kamer? Soundbars kunnen best prima klinken (binnen redelijke grenzen), maar zijn nog meer dan gewone speakers afhankelijk van de akoestiek en vorm van de ruimte waar ze staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
schalk84 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Ik heb de on walls gehad.
Wat ik vind/vond:

- 2 on walls gaan het bij film niet redden bij een high end soundbar omdat je een center mist. Ik vind een center bij films wel belangrijk ondanks dat sommige prima uitkomen met een 2.0 opstelling
- 3 on wall zou fraai zijn, je hebt een dedicated center en stereo klinkt ongetwijfeld beter dan een soundbar
- een kleine sub moet je eigenlijk wel erbij zetten bij de on walls, ze missen echt wat bass, middengebied en hoog is verder prima.

Ikzelf heb een soundbar (beosound stage) voor “normaal” tv/serie en kan de 5.1 erbij zetten voor films. Switchen is eenvoudig (stage op de arc en 5.1 via optical). Het verschil van de 5.1 opstelling bij stereogeluid -muziek- (2.1) is echt heel groot tov de beosound stage. In het voordeel van de 5.1 dan waarbij de soundbar ondanks goed geluid, het niet haalt bij de gewone luidsprekers omdat een soundbar nu eenmaal fysieke beperkingen heeft en vlakker zal klinken.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Shocked schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:57:
[...]

Ik heb de on walls gehad.
Wat ik vind/vond:

- 2 on walls gaan het bij film niet redden bij een high end soundbar omdat je een center mist. Ik vind een center bij films wel belangrijk ondanks dat sommige prima uitkomen met een 2.0 opstelling
- 3 on wall zou fraai zijn, je hebt een dedicated center en stereo klinkt ongetwijfeld beter dan een soundbar
- een kleine sub moet je eigenlijk wel erbij zetten bij de on walls, ze missen echt wat bass, middengebied en hoog is verder prima.

Ikzelf heb een soundbar (beosound stage) voor “normaal” tv/serie en kan de 5.1 erbij zetten voor films. Switchen is eenvoudig (stage op de arc en 5.1 via optical). Het verschil van de 5.1 opstelling bij stereogeluid -muziek- (2.1) is echt heel groot tov de beosound stage. In het voordeel van de 5.1 dan waarbij de soundbar ondanks goed geluid, het niet haalt bij de gewone luidsprekers omdat een soundbar nu eenmaal fysieke beperkingen heeft en vlakker zal klinken.
Thnks bevestigt een beetje wat ik vermoede.
Ik heb nu stereo met de staanders en mis de center dan zelden maar ik ben ook voorstander van een center. Het wordt alleen prijzig en ziet er weer vrij lomp uit met bv 3 oberons naast elkaar.
Het is een tv kamer van 5x4 en we zitten zo'n 3m vd tv. We hebben een ht dus ben niet zo kritisch maar het moet wel enigzins muzikaal en verstaanbaar zijn.
Mijn ouders hebben de beosound ook en die zou voldoen maar ik vind hem te duur voor wat het is. Ik wil onder de 1000e blijven.

Misschien toch opticon lcr een kans geven. Daar kan eventueel 1 als center bij in de toekomst. Die zijn trouwens bedrieglijk groot als je ze aftekent naast een 50" tv

In een ideale wereld had dali (of een ander merk) een mooie passieve 3.0 soundbar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
schalk84 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 05:59:
[...]

Thnks bevestigt een beetje wat ik vermoede.
Ik heb nu stereo met de staanders en mis de center dan zelden maar ik ben ook voorstander van een center. Het wordt alleen prijzig en ziet er weer vrij lomp uit met bv 3 oberons naast elkaar.
Het is een tv kamer van 5x4 en we zitten zo'n 3m vd tv. We hebben een ht dus ben niet zo kritisch maar het moet wel enigzins muzikaal en verstaanbaar zijn.
Mijn ouders hebben de beosound ook en die zou voldoen maar ik vind hem te duur voor wat het is. Ik wil onder de 1000e blijven.

Misschien toch opticon lcr een kans geven. Daar kan eventueel 1 als center bij in de toekomst. Die zijn trouwens bedrieglijk groot als je ze aftekent naast een 50" tv

In een ideale wereld had dali (of een ander merk) een mooie passieve 3.0 soundbar..
Passieve soundbars zijn inderdaad zeldzaam.
De Beosound Stage heb ik al een tijdje en gebruik gemaakt van een introductiekorting. De huidige prijs is echt belachelijk hoog. Wel is het zonder meer een fijne soundbar.

Wellicht is een opstelling met de Dali Fazon Sat luidsprekers wat? Ik heb deze achter aan de muur voor rears vd 5.1 opstelling. Je kan ze ook 2 x front zetten en op marktplaats e.d. een Dali Fazon Sat lcr op de kop tikken voor de center. Ik vind deze luidsprekers vrij sierlijk en niet zo lomp ogen en toch prima geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Savagegek
schalk84 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Heb ze allebei nog niet gehoord. Ik ga downgraden van staanders naar iets kleiners. Overweeg de versterker te houden ivm dts. Dan oberon of opticons on wall of de katch.
Ik had een monitor audio sb 3 in bestelling (passieve soundbar) maar die schijnt het af te leggen tegen de katch one.
Als je nu staanders hebt zal je wel een downgrade merken, welke staanders heb je nu?

De on-wall's lijken identiek aan de oberon 1 die ik ook heb, zelfde cone en tweeter volgens mij. Verschil is dat de 1's wel wat meer laag-middenlaag hebben. Inhoud van de kast is namelijk niet meer, ook al zijn de onwalls hoger en breder, want ze zijn best ondiep. Als surrounds waren ze echt heel volledig qua bereik dus ik was er uiterst tevreden over.

Afhankelijk van je kijkafstand kan de Katch One ook prima voldoen, ik heb hem alleen voor stereo om zo tv te kijken maar vooral om beter muziek te kunnen luisteren. Ik heb nog niet eerder zo'n soundbar gehoord, maar geen enkel surround snufje het pakt alleen 2.0 PCM en dat is het, geen virtuele halfgare snufjes die toch slecht werken en daar zocht ik precies naar.

Ik durf wel te zeggen, voor het volledige hebben de Katch One & On-walls beiden een sub nodig voor een volledig beeld.
Dan zal de on-wall denk ik wel iets beter klinken met een beter stereobeeld, maar zonder center ga je die wellicht wel missen, daar zou ik zelf toch een extra onwall of vokal voor neerzetten/hangen.
Maar een Katch one zal met een film of muziek juist weer het betere stereobeeld missen.

Dus komt het denk ik neer op de vraag, gebruik je het overwegend voor de films(tv) of muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Savagegek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Als je nu staanders hebt zal je wel een downgrade merken, welke staanders heb je nu?

De on-wall's lijken identiek aan de oberon 1 die ik ook heb, zelfde cone en tweeter volgens mij. Verschil is dat de 1's wel wat meer laag-middenlaag hebben. Inhoud van de kast is namelijk niet meer, ook al zijn de onwalls hoger en breder, want ze zijn best ondiep. Als surrounds waren ze echt heel volledig qua bereik dus ik was er uiterst tevreden over.

Afhankelijk van je kijkafstand kan de Katch One ook prima voldoen, ik heb hem alleen voor stereo om zo tv te kijken maar vooral om beter muziek te kunnen luisteren. Ik heb nog niet eerder zo'n soundbar gehoord, maar geen enkel surround snufje het pakt alleen 2.0 PCM en dat is het, geen virtuele halfgare snufjes die toch slecht werken en daar zocht ik precies naar.

Ik durf wel te zeggen, voor het volledige hebben de Katch One & On-walls beiden een sub nodig voor een volledig beeld.
Dan zal de on-wall denk ik wel iets beter klinken met een beter stereobeeld, maar zonder center ga je die wellicht wel missen, daar zou ik zelf toch een extra onwall of vokal voor neerzetten/hangen.
Maar een Katch one zal met een film of muziek juist weer het betere stereobeeld missen.

Dus komt het denk ik neer op de vraag, gebruik je het overwegend voor de films(tv) of muziek?
De rubicon 5s gaan weg dus een flinke downgrade. De atmos functie en 23 minispeakertjes in de soundbars zeggen mij ook niet zoveel vandaar dat de katch one wel aanspreekt.
Maar denk dat ik de versterker ga houden ivm een shield en compabiliteit. Kiezen uit on wall speakers dus. De opticons spreken me dan wel aan. Dan kom ik misschien toe zonder sub en center en zo niet kan ik ze altijd nog toevoegen. De fazons lijken me qua prijs wat ongunstig maar miss onderschat ik ze.

Tv en muziek is 70/30.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Savagegek
schalk84 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:54:
[...]

De rubicon 5s gaan weg dus een flinke downgrade. De atmos functie en 23 minispeakertjes in de soundbars zeggen mij ook niet zoveel vandaar dat de katch one wel aanspreekt.
Maar denk dat ik de versterker ga houden ivm een shield en compabiliteit. Kiezen uit on wall speakers dus. De opticons spreken me dan wel aan. Dan kom ik misschien toe zonder sub en center en zo niet kan ik ze altijd nog toevoegen. De fazons lijken me qua prijs wat ongunstig maar miss onderschat ik ze.

Tv en muziek is 70/30.
Dat is zo'n grote stap dat ik er niks zinnigs over kan zeggen. Dan zou ik eerst eens gaan luisteren hoe dat bevalt.

Ik vind dat de Katch One het voor een soundbar uitzonderlijk goed doet als ik puur muziek luister en daarmee tv geluid ook wel(zonder surround snufjes), zo heb ik er nog geen gehoord behalve wellicht de Sennheiser die 4x de prijs is, maar dit ga je duidelijk horen tov staanders en dan nog wel rubicon's..
Pagina: 1 ... 35 ... 37 Laatste