Ik ben in de war. Waarom gaan de Rubicon 5 weg?schalk84 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:54:
[...]
De rubicon 5s gaan weg dus een flinke downgrade. De atmos functie en 23 minispeakertjes in de soundbars zeggen mij ook niet zoveel vandaar dat de katch one wel aanspreekt.
Maar denk dat ik de versterker ga houden ivm een shield en compabiliteit. Kiezen uit on wall speakers dus. De opticons spreken me dan wel aan. Dan kom ik misschien toe zonder sub en center en zo niet kan ik ze altijd nog toevoegen. De fazons lijken me qua prijs wat ongunstig maar miss onderschat ik ze.
Tv en muziek is 70/30.
Die gaan naar de home cinema.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Ik ben in de war. Waarom gaan de Rubicon 5 weg?
We gaan de woonkamer renoveren en willen dan een strakkere opstelling. Kan dan alle kabels enz netjes in de muur werken. Versterker wordt verstopt in een berging.
Heb een tijdje alleen de tv aan de muur gehad zonder tv meubel etc. Ziet er lekker rustig uit.
Ps. Er staan daardoor twee opticons te koop in de va
[ Voor 5% gewijzigd door schalk84 op 25-01-2024 18:56 ]
Verwijderd
Waarom niet rubicon onwall?schalk84 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:55:
[...]
Die gaan naar de home cinema.
We gaan de woonkamer renoveren en willen dan een strakkere opstelling. Kan dan alle kabels enz netjes in de muur werken. Versterker wordt verstopt in een berging.
Heb een tijdje alleen de tv aan de muur gehad zonder tv meubel etc. Ziet er lekker rustig uit.
Ps. Er staan daardoor twee opticons te koop in de va
Te duur. Er moet ook nog een opticon vokal door rubicon vervangen worden in de ht.
Verwijderd
Waarom niet lekker gaan voor alleen home cinema? Aparte kamer neem ik aan? Kan je daar alle centen in pompenschalk84 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:13:
[...]
Te duur. Er moet ook nog een opticon vokal door rubicon vervangen worden in de ht.
Ik kijk films in de home cinema en in de woonkamer series.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Waarom niet lekker gaan voor alleen home cinema? Aparte kamer neem ik aan? Kan je daar alle centen in pompen
Wordt allebei veel gebruikt dus wil toch ook iets kwalitatiefs bii de tv hebben.
Verwijderd
De 1 samen met de vrouw en de ander met je maten?schalk84 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:04:
[...]
Ik kijk films in de home cinema en in de woonkamer series.
Wordt allebei veel gebruikt dus wil toch ook iets kwalitatiefs bii de tv hebben.
Goed geradenVerwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:15:
[...]
De 1 samen met de vrouw en de ander met je maten?
Verwijderd
Snap niet waarom vrouwen zoveel moeite hebben met speakers. Alles maar weg gewerkt willen hebben...
En dan wel opscheppen tegen vriendinnen.
Maar klote man. Sterkte met de downgrade.
Of je vrouw upgraden natuurlijk
ow nee zo is het helemaal niet. Het is mijn beslissingVerwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:33:
[...]
Snap niet waarom vrouwen zoveel moeite hebben met speakers. Alles maar weg gewerkt willen hebben...
Ik hou zelf bewust een beetje scheiding qua apparatuur in de woonkamer en de home cinema. Als ik overal rubicon, atmos, oled en zwarte muren heb dan is die home cinema al snel niet meer speciaal.
Zucht.. herkenbaarVerwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:33:
[...]
ik was van plan een upgrade te doen van de Oberon 5 naar de Opticon 6 maar de grill vindt ze niet mooi.
Opticon 6 mk2 was een optie maar ze vindt het toch wel veel geld.
Daarna begon ze over zo’n multimedia wall met open haard. Kortom normale speakers kunnen dan niet meer en ik heb zelf twijfels als ik wel naar van die in-wall speakers wil in stereo omdat ik er eigenlijk niet op achteruit wil gaan (bijvoorbeeld Dali Phantom M-375)
De meerprijs van de speakers was dan opeens geen probleem meer 😂
Ook zit ik niet bepaald te wachten op het werk om zo’n multimedia wall te maken wat dan ook nog een uitdaging is met de Rotel RB1070 vanwege de diepte. Of ik moet het al in de volle trap kast plaatsen die er naast staat.
Dat vd oberon en opticon icm vrouwen heb ik al vaker gehoord. De wit/eiken versie valt ook sneller in de smaak. Hadden ze dat oberon design maar doorgezet..thespeed schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:19:
[...]
Zucht.. herkenbaar
ik was van plan een upgrade te doen van de Oberon 5 naar de Opticon 6 maar de grill vindt ze niet mooi.
Opticon 6 mk2 was een optie maar ze vindt het toch wel veel geld.
Daarna begon ze over zo’n multimedia wall met open haard. Kortom normale speakers kunnen dan niet meer en ik heb zelf twijfels als ik wel naar van die in-wall speakers wil in stereo omdat ik er eigenlijk niet op achteruit wil gaan (bijvoorbeeld Dali Phantom M-375)
De meerprijs van de speakers was dan opeens geen probleem meer 😂
Ook zit ik niet bepaald te wachten op het werk om zo’n multimedia wall te maken wat dan ook nog een uitdaging is met de Rotel RB1070 vanwege de diepte. Of ik moet het al in de volle trap kast plaatsen die er naast staat.
Dali phantom zijn erg gaaf maar zie ook tegen in wall op vanwege het werk en eventueel ooit weer verhuizen enz. On wall is dan een mooi compromis. Zijn de opticon/rubicons on wall niks voor jullie dan?
Versterker komt hier ook wrss in de trapkast. Kabels via de kruipruimte naar een voorzetwand.
Verwijderd
Prijs van de on wall t hoog. Opticon heeft geen onwalls toch?schalk84 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:47:
[...]
Dat vd oberon en opticon icm vrouwen heb ik al vaker gehoord. De wit/eiken versie valt ook sneller in de smaak. Hadden ze dat oberon design maar doorgezet..
Dali phantom zijn erg gaaf maar zie ook tegen in wall op vanwege het werk en eventueel ooit weer verhuizen enz. On wall is dan een mooi compromis. Zijn de opticon/rubicons on wall niks voor jullie dan?
Versterker komt hier ook wrss in de trapkast. Kabels via de kruipruimte naar een voorzetwand.
Versterker in trapkast.. Reageerd je afstandsbediening dan wel? En is t niet kneiter slecht voor stof vorming etc om een versterker op t sluiten?
Van de Opticon is toch ook een LCR?
[ Voor 55% gewijzigd door MDKlapwijk op 26-01-2024 18:42 ]
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Kan eventueel via een infraroodverlenger maar ik bedien de versterker nooit direct. Afstandsbediening al maanden niet aangeraakt Volume en ingang wisselen loopt via de tv arc.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:31:
[...]
Prijs van de on wall t hoog. Opticon heeft geen onwalls toch?
Versterker in trapkast.. Reageerd je afstandsbediening dan wel? En is t niet kneiter slecht voor stof vorming etc om een versterker op t sluiten?
Ik zet hem in een kleine ombouw met wat ventilatiesleuven. Beetje stof kunnen ze ook wel tegen.
Verwijderd
Wat heb je staan dan?schalk84 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:04:
[...]
Kan eventueel via een infraroodverlenger maar ik bedien de versterker nooit direct. Afstandsbediening al maanden niet aangeraakt Volume en ingang wisselen loopt via de tv arc.
Ik zet hem in een kleine ombouw met wat ventilatiesleuven. Beetje stof kunnen ze ook wel tegen.
Een vrij simpele denon surround versterker
Verwijderd
Ben wel benieuwd. Misschien wat leuke voor en na fotos?schalk84 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:40:
[...]
Een vrij simpele denon surround versterker
Ben je er al uit wat je gaat kopen?
Het zou een goed compromis kunnen zijn alhoewel ik toch bang ben dat het vanwege de kleine klankkast minder klinkt.schalk84 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:47:
[...]
Dat vd oberon en opticon icm vrouwen heb ik al vaker gehoord. De wit/eiken versie valt ook sneller in de smaak. Hadden ze dat oberon design maar doorgezet..
Momenteel heb ik er geen haast mee maar misschien maar eens kijken als ik het ergens kan beluisteren.
Mocht iemand nog een nieuwe set Oberon 7's zoeken in het wit/licht eiken dan hebben ze die in de aanbieding bij Hifi Klunbben.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
dank voor de tip, gelijk besteld. kleine upgrade van mijn zensor 7CPM schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:36:
Mocht iemand nog een nieuwe set Oberon 7's zoeken in het wit/licht eiken dan hebben ze die in de aanbieding bij Hifi Klunbben.
[ Voor 5% gewijzigd door worrel op 09-02-2024 10:39 ]
Iedereen heeft recht op mijn mening
Hierbij de link voor geïnteresseerden https://www.hifiklubben.n...idspreker/dalioberon7loa/CPM sc[img]https://www.hifiklubben.nl/dali-oberon-7-vloerluidspreker/dalioberon7loa/[/img]hreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:36:
Sinds kort wordt mijn Dali IO6 niet meer gevonden met Bluetooth pairing. Lampje knippert maar hij verschijnt niet in de gevonden apparaten. Heb al factory reset gedaan maar die lijkt ook niet te werken. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Hoor je hem wel "bluetooth" paring zeggen? Mijn vrouw heeft ook altijd moeite met het pairen van het ding. Mij lukt het altijd en volgens mij heeft het met geduld te maken. Eerst aanzetten, dan het schuifje doorduwen en dan net wat langer wachten dan gebruiksvriendelijk zou zijn.
Regeren is vooruitschuiven
Nee hoor ik dus niet zeggen. Maar misschien toch een geduldskwestie. Ik vind het geluid top maar de bediening is echt heel matig.T-MOB schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:45:
Hoor je hem wel "bluetooth" paring zeggen? Mijn vrouw heeft ook altijd moeite met het pairen van het ding. Mij lukt het altijd en volgens mij heeft het met geduld te maken. Eerst aanzetten, dan het schuifje doorduwen en dan net wat langer wachten dan gebruiksvriendelijk zou zijn.
Thuis op de laptop Connect hij wel. Mar daar was hij nog gepaired. Ik denk dat de oude connecties nog in het geheugen zitten en de reset niet goed werkt.
Van de week de DALI IO-6 koptelefoon getest. Heerlijk geluid en zit erg comfortabel. Nu lees ik hier op Tweakers en online veel over de kwaliteit van het (nep)leer en zie daarbij erg schokkende foto's.
Is dit nog steeds aan de orde? Of hebben ze hier inmiddels een oplossing voor?
Dit is n=1 maar mijn dochter neemt hem veel mee en heeft nog niet echt slijtage. Ik ben er zuinig op en na een jaar (daarvoor weet ik niet, is 2e hands) ziet hij er nog zo uit:PdeBie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:29:
Van de week de DALI IO-6 koptelefoon getest. Heerlijk geluid en zit erg comfortabel. Nu lees ik hier op Tweakers en online veel over de kwaliteit van het (nep)leer en zie daarbij erg schokkende foto's.
:strip_exif()/f/image/KbYyFhTp9YyjmGUskELqdi20.jpg?f=fotoalbum_large)
@page404 dat ziet er nog keurig uit, maar sommige foto's die ik zag was er letterlijk niks over van het "leer".
Ik ben zelf ook heel zuinig met mijn spullen in omgang, dus als ik jou foto zo zie maak ik mij er gelijk al een stuk minder zorgen om.
Ik ben zelf ook heel zuinig met mijn spullen in omgang, dus als ik jou foto zo zie maak ik mij er gelijk al een stuk minder zorgen om.
Ik gebruik mijn zwarte IO6 ook al jaren en nog nul slijtage...
De zuurgraad van de gebruiker zijn huid maakt over het algemeen ook veel verschil, verder natuurlijk ook de bloodstelling tot licht e.d.
Maar de kussens zijn toch eigenlijjk "slijtage" delen, waar je vervanging voor kan krijgen, was bij Sennheiser wel zo dacht ik.
Bij dali dus ook: https://www.dali-shop.com...r-pads-iron-black-dali-io
Maar de kussens zijn toch eigenlijjk "slijtage" delen, waar je vervanging voor kan krijgen, was bij Sennheiser wel zo dacht ik.
niet in caramel? Nu moet ik heel zuinig op mijn IO6 wordenMDKlapwijk schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:06:
De zuurgraad van de gebruiker zijn huid maakt over het algemeen ook veel verschil, verder natuurlijk ook de bloodstelling tot licht e.d.
Dat weet ik niet, dat zou je bij Dali of Klubben na kunnen vragen.page404 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:49:
[...]
niet in caramel? Nu moet ik heel zuinig op mijn IO6 worden
Zelf koop ik meestal gelijk een set extra bij de aanschaf van een koptelefoon.
Edit: wel in wit, caramel geeft 404:
- https://www.dali-shop.com...i-io-ear-pads-chalk-white
- https://www.dali-shop.com...io-ear-pads-caramel-white
[ Voor 20% gewijzigd door MDKlapwijk op 19-04-2024 18:21 ]
Verwijderd
Mijn io-4 gaat al heel lang mee. Intensief gebruik. Geen 1 plekje schade. Perfect ding.PdeBie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:29:
Vergeet ook niet dat de io4 zelfde is als de io6. Alleen de io6 heeft noice cancelling. Wat volgens meerdere sites ten koste gaat van geluidskwaliteit.
Tevens vorige week naar de io-12 geluisterd. Vond weinig verschil met de io4/6. Andere soort 'helderheid' maar vond t niet meer gedefineerd of iets. Medewerker hing t aan spotify. Hoe beter de streaming dienst hoe groter t verschil... 🤨
Toch prefereer ik de IO-6 dan want het kan heel rumoerig zijn in onze open kantoortuin. Dan hoef ik nog niet eens muziek aan te hebben, maar als het geluid iets gedempt wordt is het al een stuk prettiger werken.Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:33:
[...]
Vergeet ook niet dat de io4 zelfde is als de io6. Alleen de io6 heeft noice cancelling. Wat volgens meerdere sites ten koste gaat van geluidskwaliteit.
Verwijderd
Begrijpelijk. Maar met een beetje volume hoor je niks meer om je heen met de io4. Zonder dat ie kneiter hard staatPdeBie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:40:
[...]
Toch prefereer ik de IO-6 dan want het kan heel rumoerig zijn in onze open kantoortuin. Dan hoef ik nog niet eens muziek aan te hebben, maar als het geluid iets gedempt wordt is het al een stuk prettiger werken.
Uiteraard, maar ik wil soms ook zonder muziek werkenVerwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:28:
[...]
Begrijpelijk. Maar met een beetje volume hoor je niks meer om je heen met de io4. Zonder dat ie kneiter hard staat
Ik koop "regelmatig" speakers op afstand via Marktplaats. Soms heb je geluk, soms wat minder. Recent Dali Zensor 1's gekocht die blijkbaar in het huis van een roker hadden gestaan ("nieuw staat"). Wat is die lucht smerig zeg.... Geprobeerd om met parfum de boel te maskeren, met geur korrels voor de wasmachine, buiten luchten.....niets hielp.
Maar ik heb de oplossing gevonden.
https://www.action.com/nl...iv-toiletblokken-citroen/
Hang deze een weekje samen met je speakers in een afgesloten doos of zak...daarna een heerlijke geur.
Hoe ik er op kwam? Knuffeltjes die je kon sparen bij de Lidl hebben enkele dagen bij deze wc blokjes in een tas gezeten en ruiken, nu 10 maanden later nog altijd naar wc verfrisser.
Dus wil je rook lucht verdrijven...dit is mogelijk een oplossing.
Hang deze een weekje samen met je speakers in een afgesloten doos of zak...daarna een heerlijke geur.
Hoe ik er op kwam? Knuffeltjes die je kon sparen bij de Lidl hebben enkele dagen bij deze wc blokjes in een tas gezeten en ruiken, nu 10 maanden later nog altijd naar wc verfrisser.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
@T-MOB ik heb de IO-6 aan de oplader gehangen en flink lomp met powerswitch en volume up/down zitten rammelen en ineens resette hij wel. Ik kan weer pairen dus 
Zal vast wel aan te komen zijn als het zover is. Nu nog geen aanwijzingen dat ze aan vervanging toe zijn.MDKlapwijk schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:17:
[...]
Dat weet ik niet, dat zou je bij Dali of Klubben na kunnen vragen.
Zelf koop ik meestal gelijk een set extra bij de aanschaf van een koptelefoon.
Edit: wel in wit, caramel geeft 404:
- https://www.dali-shop.com...i-io-ear-pads-chalk-white
- https://www.dali-shop.com...io-ear-pads-caramel-white
[ Voor 13% gewijzigd door page404 op 22-04-2024 09:35 ]
Goeie tip!CPM schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:39:
Ik koop "regelmatig" speakers op afstand via Marktplaats. Soms heb je geluk, soms wat minder. Recent Dali Zensor 1's gekocht die blijkbaar in het huis van een roker hadden gestaan ("nieuw staat"). Wat is die lucht smerig zeg.... Geprobeerd om met parfum de boel te maskeren, met geur korrels voor de wasmachine, buiten luchten.....niets hielp.
Ik zou wel even checken of het geen langetermijn effect kan hebben op componenten als condensatoren of conusrubbers.
Wat, het roken of de geur?mac1987 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:45:
[...]
Goeie tip!
Ik zou wel even checken of het geen langetermijn effect kan hebben op componenten als condensatoren of conusrubbers.
Rook sowieso, maar ik bedoelde de toiletblokken ;-)
Preview van de overstap naar opticon lcr (ik moet ze nog bestellen).
Alle kabels zitten in een voorzetwand met 20cm acoustifit wol en komen uit in een hoek van de kamer waar de versterker en mediaspeler in een kast worden verstopt. Er komt een 50" tv tussen. Ik ben alleen vergeten de center speaker kabel te trekken voor een eventuele upgrade. Misschien dat ik nog een 1.5mm bij de voeding kan trekken.
In het plafond zit 4.5cm acoustifit. Het werkt goed, ik heb zelfs in een leeg huis geen galm.
Nu wachten op de stucadoor etc.
Op zolder heb ik bijna het bioscoopje klaar. Dit wordt 5.1.2 met vrijwel alles rubicon. Voorlopig een 65" oled maar er zit al een koof in het plafond waar een 2m breed elektrisch projectiescherm in kan.
Alle kabels zitten in een voorzetwand met 20cm acoustifit wol en komen uit in een hoek van de kamer waar de versterker en mediaspeler in een kast worden verstopt. Er komt een 50" tv tussen. Ik ben alleen vergeten de center speaker kabel te trekken voor een eventuele upgrade. Misschien dat ik nog een 1.5mm bij de voeding kan trekken.
In het plafond zit 4.5cm acoustifit. Het werkt goed, ik heb zelfs in een leeg huis geen galm.
Nu wachten op de stucadoor etc.
Op zolder heb ik bijna het bioscoopje klaar. Dit wordt 5.1.2 met vrijwel alles rubicon. Voorlopig een 65" oled maar er zit al een koof in het plafond waar een 2m breed elektrisch projectiescherm in kan.
![]() | ![]() | ![]() |
@schalk84,is er een bepaald voordeel om de gipsplaten horizontaal te gebruiken?
Geen idee. De stucadoor wilde ze horizontaal. Ik ben ook verticaal gewend.MDKlapwijk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:11:
@schalk84,is er een bepaald voordeel om de gipsplaten horizontaal te gebruiken?
Ik heb een paar weken na mijn aankoop technische problemen met Dali earc en mijn sony tv.
Afgelopen weken deed alles het prima, maar afgelopen weekend begon het geluid te stotteren en was er een communicatie fout tussen mijn tv en het geluidssysteem.
Ik maak gebruik van een 3.1 setje waarbij links en rechts Dali Oberon On-Wall C, in het midden de Dali Oberon Vokal C en als subwoofer de Dali SUB E-9F icm Dali WSR. Dit alles wordt aangestuurd door de Dali Sound Hub met HDMI audio module voor de earc connectie en multichannel.
De tv SONY 65A84J met een HDMI 2.1 kabel.
Na een harde reset (stroom en hdmi kabels eruit voor paar minuten) dan lijkt alles het weer voor een halve minuut te doen, daarna valt het geluid voor enkele seconden uit en weer aan en nog later is er geen geluid meer.
In de tv instellingen heb ik van alles geprobeerd.
- HDMI CEC staat aan (Sony Bravia Sync)
- Ik heb eARC op Auto' staan, maar heb ook op Off getest
- Alle output signaal opties getest, PCM, Auto 1 en Auto 2
- Pass through op Off en Auto
Ik ben ook al bij de winkel geweest met de sound hub en module, daar getest op een andere TV (Philips) en daar deed hij het wel voor zo'n 30 seconden. Maar toen ik het daarna thuis testte deed alles het weer voor een uurtje totdat de problemen weer begonnen.
Weet iemand hier toevallig een oplossing of zal ik alles retourneren?
Afgelopen weken deed alles het prima, maar afgelopen weekend begon het geluid te stotteren en was er een communicatie fout tussen mijn tv en het geluidssysteem.
Ik maak gebruik van een 3.1 setje waarbij links en rechts Dali Oberon On-Wall C, in het midden de Dali Oberon Vokal C en als subwoofer de Dali SUB E-9F icm Dali WSR. Dit alles wordt aangestuurd door de Dali Sound Hub met HDMI audio module voor de earc connectie en multichannel.
Na een harde reset (stroom en hdmi kabels eruit voor paar minuten) dan lijkt alles het weer voor een halve minuut te doen, daarna valt het geluid voor enkele seconden uit en weer aan en nog later is er geen geluid meer.
Ik ben ook al bij de winkel geweest met de sound hub en module, daar getest op een andere TV (Philips) en daar deed hij het wel voor zo'n 30 seconden. Maar toen ik het daarna thuis testte deed alles het weer voor een uurtje totdat de problemen weer begonnen.
Ik lees niet dat je al een andere hdmi kabel hebt geprobeerd? Miss de moeite. Heb ook ooit een middag lopen kloten en een andere kabel loste het op.BdeBird schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:24:
Ik heb een paar weken na mijn aankoop technische problemen met Dali earc en mijn sony tv.
Verwijderd
schalk84 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:50:
[...]
Ik lees niet dat je al een andere hdmi kabel hebt geprobeerd? Miss de moeite. Heb ook ooit een middag lopen kloten en een andere kabel loste het op.
:strip_exif()/f/image/rFAnoJ5qkBlSbZAIa1DRAEMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze loste voor mij soortgelijk problemen op.
Heb https://www.hifiklubben.n...-kabel/aqforest48hdmi1,0/ gebruikt en getest met mijn PS5 2.1 kabel, beide werken niet.
Via hifiklubben ook andere HDMI module kunnen testen met hetzelfde resultaat, volgende test is de soundhub zelf vervangen.
Maar heb al meer klachten gelezen over eARC icm met Sony a80j / a84j.
Via hifiklubben ook andere HDMI module kunnen testen met hetzelfde resultaat, volgende test is de soundhub zelf vervangen.
Verwijderd
Ik heb ellende gehad met earc met een sony tv icm met nad m10 en marantz.BdeBird schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:42:
Heb https://www.hifiklubben.n...-kabel/aqforest48hdmi1,0/ gebruikt en getest met mijn PS5 2.1 kabel, beide werken niet.
Nu heb ik een denon en nooit meer ellende gehad.
Afgelopen week een Dali E9-F sub op de kop getikt op Marktplaats (icm Marantz SR-7011 en Dali Rubicon 2 + Rubicon center). Aangesloten via LFE. Ben nu nog een beetje aan het stoeien met volumeniveau en crossover. Lijkt erop dat 80Hz wel de beste optie is. Bij hogere crossover lijkt er toch wat detail te gaan missen in het midlaag.
Eerste indruk is dat het wel een fijne toevoeging is, zeker met films.
Eerste indruk is dat het wel een fijne toevoeging is, zeker met films.
@page404, crossovers op versterker over het algemeen op 1.5x de ondergrens van de speaker en de sub gewoon op 120hz, dus:
Volume op de sub normaal gesproken op 2/3 en de crossover vol open, maar als je de auto on/off gebruikt kan 1/3 volume beter werken omdat de versterker dan meer signaal naar de sub stuurt (moet ie natuurlijk wel meer gain op de versterker krijgen).
Een e9f i.c.m. rubicons wat een vreemde combi, zenzors of oberons ok, maar rubicons?
- rubicon vokal -> 49 x 1.5 = 75 => 70 of 80, indien 75 niet beschikbaar
- rubicon 2 -> 50 x 1.5 = 75 => ook 70 of 80, indien 75 niet beschikbaar
Volume op de sub normaal gesproken op 2/3 en de crossover vol open, maar als je de auto on/off gebruikt kan 1/3 volume beter werken omdat de versterker dan meer signaal naar de sub stuurt (moet ie natuurlijk wel meer gain op de versterker krijgen).
Een e9f i.c.m. rubicons wat een vreemde combi, zenzors of oberons ok, maar rubicons?
[ Voor 27% gewijzigd door MDKlapwijk op 02-05-2024 11:31 ]
@MDKlapwijk wat is het verschil tussen de crossover van de versterker en die van de sub? Ik denk dat ik iets niet goed snap.
En als je LFE gebruikt doet de crossover op de sub het toch niet meer? Volgens de handleiding wordt die dan gebypassed.
Ik snap dat qua lijn bij Rubicons een K-14, M-10 of P-10 wordt aanbevolen. Wat voor issues verwacht je bij een E9? Dat die qua prestaties onderdoet? Het is mijn eerste sub en er zit nogal een prijsgat tussen 220€ voor een 2ehands E9 en 1500 voor de K14
En als je LFE gebruikt doet de crossover op de sub het toch niet meer? Volgens de handleiding wordt die dan gebypassed.
Ik snap dat qua lijn bij Rubicons een K-14, M-10 of P-10 wordt aanbevolen. Wat voor issues verwacht je bij een E9? Dat die qua prestaties onderdoet? Het is mijn eerste sub en er zit nogal een prijsgat tussen 220€ voor een 2ehands E9 en 1500 voor de K14
Volume van de sub zou ik aan Audessey overlaten. Hangt nogal van de plaatsing af in je kamer hoe hard ie moet per frequentie.
Heb mijn SVS op 1/3 staan omdat Audessey vond dat ie anders te hard stond. En dat klopt ook wel, want zelf op 1/3 durf ik niet naar max volume omdat het echt een aardbeving veroorzaakt dan
Heb mijn SVS op 1/3 staan omdat Audessey vond dat ie anders te hard stond. En dat klopt ook wel, want zelf op 1/3 durf ik niet naar max volume omdat het echt een aardbeving veroorzaakt dan
Je wilt de crossover op één plek regelen. Als je via LFE (receiver) aansluit dan regel je de crossover in de receiver en zet je daarom de crossover op de subwoofer volledig open.page404 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:33:
@MDKlapwijk wat is het verschil tussen de crossover van de versterker en die van de sub? Ik denk dat ik iets niet goed snap.
Edit:
Wat de handleiding ook stelt te doen:
Het volledig open draaien van de crossover op de subwoofer lijkt echter inderdaad niet te hoeven als ik in de handleiding kijk:5.3.2 USING LFE INPUT
When connecting your DALI SUB E-9 F to smaller speakers, e.g. the DALI ZENSOR 1, we recommend a crossover point of approximately 90 Hz. This must be entered in the menu system of your (pre-) amplifier. You might need to enter the ‘small’ setting when selecting type of front speakers in the AV receiver menu.
Leest alsof LFE dus altijd maximaal staat. Bypass van crossover wanneer een bepaalde input wordt gebruikt is niet op alle subwoofers het geval, vandaar de tip de crossover altijd vol open te draaien. Kan je nog steeds doen, kan geen kwaad en dan is het altijd goed (voor mocht ik de handleiding verkeerd interpreteren).5.3.1 USING LINE INPUT
The crossover frequency adjustment on the subwoofer is only possible when using the LINE INPUT(S).
[ Voor 49% gewijzigd door FeaR op 02-05-2024 13:07 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Leest alsof we dezelfde conclusie hebben getrokken @FeaR. Als ik dan uitga van 1.5 ondergrens Rubicon 2 kom ik met 80Hz wel in de goeie range. Dat lees ik ook overal terug. Dan blijft nog de vraag of (en op welke manier) ik mezelf echt ernstig te kort doe met een E9-F bij de Rubicons
@page404, begrijp me niet verkeerd, het is geen slechte woefert, ik heb 'm hier in het kantoor ook staan, samen met Zensor 1 en vokal in 5.1.
Ik vroeg me alleen af als je voor Rubicons kiest, hoe je dan bij een e9f komt, dat zijn nl. toch wel 2 verschillende segmenten/doelgroepen zeg maar. Kan dat de vorige eigenaar natuurlijk ook in een upgrade traject naar Rubicons is gegaan...
Als ik nu m'n kantoor zou 'moeten' vernieuwen, dan zou ik waarschijnlijk Oberons en een SB-1000 non-pro pakken. Heb boven bij de Rubicons dus 2x SB-2000 non-pro staan (en eerder een DB3D).
Ik vroeg me alleen af als je voor Rubicons kiest, hoe je dan bij een e9f komt, dat zijn nl. toch wel 2 verschillende segmenten/doelgroepen zeg maar. Kan dat de vorige eigenaar natuurlijk ook in een upgrade traject naar Rubicons is gegaan...
Als ik nu m'n kantoor zou 'moeten' vernieuwen, dan zou ik waarschijnlijk Oberons en een SB-1000 non-pro pakken. Heb boven bij de Rubicons dus 2x SB-2000 non-pro staan (en eerder een DB3D).
[ Voor 9% gewijzigd door MDKlapwijk op 02-05-2024 17:09 ]
Ik vind het prijsverschil tussen wat ik nu heb aangeschaft en de Rubiconlijn nogal fors, en wellicht dat het kwaliteitsverschil nog zodanig groot is dat ik toch liever 1500€ voor een passende woofer zou neertellen, maar op dit moment wil ik het er gewoon niet aan uitgeven.MDKlapwijk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:07:
Ik ga nu eerst eens kijken of het voldoende toevoegt voor films (vast wel) en voor muziek is het soms leuk maar het zou zomaar kunnen dat ik dat in bepaalde gevallen liever zonder sub speel.
Daarnaast heb ik ook niet een heeeele grote woonkamer.
Ik denk ook dat, als ik echt een serieuze sub zou kopen dat ik ook voor SVS zou gaan en niet voor Dali. Hoor toch wel dat de prijs-prestatie van SVS wat gunstiger is.
Verwijderd
Dali is en blijft duur. Ik heb een k-14 gehad bij mijn Rubicon 2 en 5. En alles daarvoor. Nooit de perfecte balans kunnen vinden. Draai nu zonder sub op Rubicon 6. T laag is strakker dan met sub. Welke dan ook. Ook een klipsch... Tuurlijk trilt t huis niet meer. Maar het geluid is prettiger dan t extreme laag waar ik toch echt gewoon pijn van in mijn kneiter kreeg.page404 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:41:
[...]
Ik vind het prijsverschil tussen wat ik nu heb aangeschaft en de Rubiconlijn nogal fors, en wellicht dat het kwaliteitsverschil nog zodanig groot is dat ik toch liever 1500€ voor een passende woofer zou neertellen, maar op dit moment wil ik het er gewoon niet aan uitgeven.
Ik ga nu eerst eens kijken of het voldoende toevoegt voor films (vast wel) en voor muziek is het soms leuk maar het zou zomaar kunnen dat ik dat in bepaalde gevallen liever zonder sub speel.
Daarnaast heb ik ook niet een heeeele grote woonkamer.
Ik denk ook dat, als ik echt een serieuze sub zou kopen dat ik ook voor SVS zou gaan en niet voor Dali. Hoor toch wel dat de prijs-prestatie van SVS wat gunstiger is.
Nu luister ik wel meer muziek. Ipv films. Maar ook bij films word ik omver geblazen door de Rubicon 6. Maar dan zonder hoofdpijn.
Verwijderd
Bij subwoofers moet je altijd onthouden dat je pas echt mooi resultaat haalt met ten minste twee stuks en ruimtecorrectie. Anders zit je eigenlijk altijd met staande golven, nulls en peaks.
Ik heb 2x SB-2000 naast de Rubicon 8's staan en inderdaad het zou zonder kunnen, bij muziek zoiezo.Verwijderd schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:08:
[...]
Dali is en blijft duur. Ik heb een k-14 gehad bij mijn Rubicon 2 en 5. En alles daarvoor. Nooit de perfecte balans kunnen vinden. Draai nu zonder sub op Rubicon 6. T laag is strakker dan met sub. Welke dan ook. Ook een klipsch... Tuurlijk trilt t huis niet meer. Maar het geluid is prettiger dan t extreme laag waar ik toch echt gewoon pijn van in mijn kneiter kreeg.
Nu luister ik wel meer muziek. Ipv films. Maar ook bij films word ik omver geblazen door de Rubicon 6. Maar dan zonder hoofdpijn.
Duur? Ik denk dat de niet met een merk als SVS kunnen matchen nee.Verwijderd schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:08:
[...]
Dali is en blijft duur. Ik heb een k-14 gehad bij mijn Rubicon 2 en 5. En alles daarvoor. Nooit de perfecte balans kunnen vinden. Draai nu zonder sub op Rubicon 6. T laag is strakker dan met sub. Welke dan ook. Ook een klipsch... Tuurlijk trilt t huis niet meer. Maar het geluid is prettiger dan t extreme laag waar ik toch echt gewoon pijn van in mijn kneiter kreeg.
Ik moet wel zeggen dat ik na een paar dagen prutsen wel een aardige balans heb gevonden. Het laag doet lekker mee zonder te dreunen. Met films moet ik nog wat beter testen.
Overigens gaat elke toevoeging ten koste van de strakheid. Als ik mij Vokal mee laat spelen in multichannel is het ook net wat “rommeliger”.
Verwijderd
Multichannel en dan muziek? Daar is de centre ook niet voor bedoeld lijkt me? Andere bouw en andere specs. Dan verdwijnd de balans wel ja. Maar ik dacht dat we het over subs en t laag hadden?page404 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:05:
[...]
Duur? Ik denk dat de niet met een merk als SVS kunnen matchen nee.
Ik moet wel zeggen dat ik na een paar dagen prutsen wel een aardige balans heb gevonden. Het laag doet lekker mee zonder te dreunen. Met films moet ik nog wat beter testen.
Overigens gaat elke toevoeging ten koste van de strakheid. Als ik mij Vokal mee laat spelen in multichannel is het ook net wat “rommeliger”.
Sidenote van een andere Tweaker: Met multichannel (stereo) speelt de center ook niet mee. Bij mij dan. De sub is dan optioneel, dus die kan meespelen maar hoeft niet; dat kan ik in de receiver regelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Soeski op 05-05-2024 19:13 ]
Ik heb mijn versterker (nad met dirac) met verschillende presets zitten spelen voor muziek. 2.0, 2.1, 3.0 3.1 etc. 2.0 wint het toch net van 3.0 meestal. Met sub erbij vind ik al snel wat vermoeiend en dan heb ik hem nog heel subtiel afgesteld. Zal deels ook wel vh genre afhangen (veel country/blues/folk). Voor mij blijven subs vooral een film dingetje tenzij ik een keer een thunderdome cd ofzo opzet.Soeski schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:13:
Sidenote van een andere Tweaker: Met multichannel (stereo) speelt de center ook niet mee. Bij mij dan. De sub is dan optioneel, dus die kan meespelen maar hoeft niet; dat kan ik in de receiver regelen.
Dit is dan ook wel met staanders met boekenplank speakers had ik de sub wel altijd aan.
Heb jjj een Marantz? Ik kan hem op multichannel zetten en dan speelt de Vokal ook mee. Kan handig zijn op feestjes als je gewoon oempf nodig hebt en het niet ragzuiver hoeft te zijn.Soeski schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:13:
@schalk84 bij elke versterker toch weer anders
Nee, ik gebruik een Arcam AVR550. Ik vind veel muziek wel het mooiste klinken zonder sub eerlijk gezegd, zelfs dance/trance muziek. Dit dan wel mutichannel stereo (dus 4.0) zonder center. Al moet ik eerlijk zeggen dat de achterspeakers (boekenplank speakers met poot) niet heel veel toevoegen, het is net wat extra als ik dichter aan die kant van de kamer zit bij de open haard. Dan vult het de ruimte nog wat meer. Nodig is het niet, de fronts leveren prima hoog/midden/laag uit zichzelf voor muziek, al gaan ze niet zo laag als een sub dus dit kán wat toevoegen, als de soundtrack ook zo laag zou gaan.page404 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:42:
[...]
Heb jjj een Marantz? Ik kan hem op multichannel zetten en dan speelt de Vokal ook mee. Kan handig zijn op feestjes als je gewoon oempf nodig hebt en het niet ragzuiver hoeft te zijn.
@schalk84 bij elke versterker toch weer andersjouw ervaring dus ook dat 2.0 of hoogstens 2.1 toch het best klinkt voor muziek.
Ik denk ook dat 3.0 niet echt iets toevoegt. De meeste center speakers hebben ook een ander range (minder laag) dan de fronts, en zijn voornamelijk goed voor spraak in films e.d.schalk84 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:26:
[...]
Ik heb mijn versterker (nad met dirac) met verschillende presets zitten spelen voor muziek. 2.0, 2.1, 3.0 3.1 etc. 2.0 wint het toch net van 3.0 meestal. Met sub erbij vind ik al snel wat vermoeiend en dan heb ik hem nog heel subtiel afgesteld. Zal deels ook wel vh genre afhangen (veel country/blues/folk). Voor mij blijven subs vooral een film dingetje tenzij ik een keer een thunderdome cd ofzo opzet.
Dit is dan ook wel met staanders met boekenplank speakers had ik de sub wel altijd aan.
Mijn fronts kunnen tot 39Hz, maar de boekenplank speakers achter gaan tot 55Hz. De center tot 57Hz, maar die vind ik voor muziek niet echt iets toevoegen - die gebruik ik juist met films/tv kijken voor de spraak. Daar zijn ze goed in.
Andere bouw slaat eigenlijk alleen op de vorm. Mensen willen centers die horizontaal (in een kastje) onder de TV geplaatst kunnen worden. Maar qua specs heeft een ideale center dezelfde karakteristieken als je L+R. Het zijn dus gewoon full range speakers waar je prima muziek mee kunt spelen. Bij een Rubikon Vokal kun je zelfs de tweetermodule draaien. Ze doen het dan prima in een 2.1-setup.Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:39:
[...]
Multichannel en dan muziek? Daar is de centre ook niet voor bedoeld lijkt me? Andere bouw en andere specs.
Bij de Vokal ook? Dacht alleen de LCR's eigenlijk? Moet eerlijk zeggen dat ik er nooit naar gekeken heb...T-MOB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:22:
[...]
Andere bouw slaat eigenlijk alleen op de vorm. Mensen willen centers die horizontaal (in een kastje) onder de TV geplaatst kunnen worden. Maar qua specs heeft een ideale center dezelfde karakteristieken als je L+R. Het zijn dus gewoon full range speakers waar je prima muziek mee kunt spelen. Bij een Rubikon Vokal kun je zelfs de tweetermodule draaien. Ze doen het dan prima in een 2.1-setup.
Yep, in elk geval bij de Rubicon. Staat in de handleidingMDKlapwijk schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:15:
[...]
Bij de Vokal ook? Dacht alleen de LCR's eigenlijk? Moet eerlijk zeggen dat ik er nooit naar gekeken heb...
Verwijderd
Okok.. Maar hoe werkt die centre dan mee aan een stereo beeld?T-MOB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:22:
[...]
Andere bouw slaat eigenlijk alleen op de vorm. Mensen willen centers die horizontaal (in een kastje) onder de TV geplaatst kunnen worden. Maar qua specs heeft een ideale center dezelfde karakteristieken als je L+R. Het zijn dus gewoon full range speakers waar je prima muziek mee kunt spelen. Bij een Rubikon Vokal kun je zelfs de tweetermodule draaien. Ze doen het dan prima in een 2.1-setup.
De correcte vraag is: hoe werkt de centre mee aan een 5-channel stereo of multichannel mode op een receiver. Ik denk dat het antwoord al in de vraag besloten ligtVerwijderd schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:42:
[...]
Okok.. Maar hoe werkt die centre dan mee aan een stereo beeld?
Nou ja, niet natuurlijk. Maar ik denk dat multichannel stereo daar ook niet voor bedoeld is. Het lijkt me typisch een modus die je gebruikt als je een ruimte zo gelijkmatig mogelijk met geluid wil vullen. Achtergrondmuziek bij een feestje, dat soort werk.Verwijderd schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:42:
[...]
Okok.. Maar hoe werkt die centre dan mee aan een stereo beeld?
Verwijderd
De vraag was ook een beetje sarcastisch.T-MOB schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:18:
[...]
Nou ja, niet natuurlijk. Maar ik denk dat multichannel stereo daar ook niet voor bedoeld is. Het lijkt me typisch een modus die je gebruikt als je een ruimte zo gelijkmatig mogelijk met geluid wil vullen. Achtergrondmuziek bij een feestje, dat soort werk.
Maar we hebben het over geluid balans uit meerdere kanalen.
Multichannel stereo komt gewoon neer op mono uit alle speakers. Of t er nou 5 of 9 zijn.
Deze zoektocht ging om een goed stereo beeld toch. Links rechts klaar..
Is het niet gewoon stereo maar dan ook naar de rears L+R gescheiden en de center L+R gemixed? Dus:Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:25:
[...]
De vraag was ook een beetje sarcastisch.
Maar we hebben het over geluid balans uit meerdere kanalen.
Multichannel stereo komt gewoon neer op mono uit alle speakers. Of t er nou 5 of 9 zijn.
- FL = L
- FR = R
- RL = L
- RR = R
- CEN = L+R
- SUB = L+R vanaf cross-over
Verwijderd
Bij de pioneer en marantz die ik heb gehad stond bij beide daadwerkelijk beschreven alsMDKlapwijk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:47:
[...]
Is het niet gewoon stereo maar dan ook naar de rears L+R gescheiden en de center L+R gemixed? Dus:
- FL = L
- FR = R
- RL = L
- RR = R
- CEN = L+R
'Het zelfde signaal naar elk kanaal'
Maar er zijn vast nu apparaten die doen wat je beschrijft.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2024 00:43 ]
Dat weet ik niet, ik haakte in op de stelling dat het geluid rommeliger zou worden van het meespelen van een center omdat de center "daar niet voor zou zijn gemaakt". Dat lijk me niet correct, een center is gewoon een full-range speaker.Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:25:
[...]
Of je verder een voorkeur hebt voor multichannel stereo of niet is een tweede. Voor pure hifi moet je natuurlijk gewoon stereo. Maar de meeste versterkers hebben tegenwoordig best goede multichannel audio opties (mijn NAD is behoorlijk acceptabel met zowel EARS als Enhanced Stereo). Ik zie daar ook wel nuttige toepassingen voor.
Ik zal van de week eens kijken wat een x8500 doet met deze playlist Amazing Stereo Separation op multi channel stereo.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:43:
[...]
Bij de pioneer en marantz die ik heb gehad stond bij beide daadwerkelijk beschreven als
'Het zelfde signaal naar elk kanaal'
Maar er zijn vast nu apparaten die doen wat je beschrijft.
update: x2400 in 3.1 setup is in ieder geval FL = L, FR = R en CEN = L+R
[ Voor 7% gewijzigd door MDKlapwijk op 14-05-2024 10:42 ]
Dit is was je verwacht en ook wat Denon deed bij in ieder geval mijn oude AVR-1905 en mijn vader zijn AVR-1804. Bij mijn huidige AVC-X4700 is dat echter niet meer het geval. Persoonlijk vind ik dat best jammer, omdat het een goede en simpele manier was zonder gekke echo effecten om een grotere kamer gelijkmatig van geluid te voorzien.MDKlapwijk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:47:
[...]
Is het niet gewoon stereo maar dan ook naar de rears L+R gescheiden en de center L+R gemixed? Dus:
- FL = L
- FR = R
- RL = L
- RR = R
- CEN = L+R
Auro2D is een zeer goed alternatief als je op de juiste positie zit, maar niet echt gericht op feestjes waar iedereen zich door de ruimte verspreidt. Je krijgt dan toch (bewust) een scheiding in welk deel van het geluid uit welke hoek van de kamer komt. Wenselijk als je op de bank muziek luistert, maar minder fijn dan het oude multichannel stereo als je bij de eettafel staat.
Verwijderd
Maar in the end. Als je veel ruimte wilt vullen met muziek. Kan je dan niet beter 2 zones gebruiken met 2 stereo setups? Meeste avrs kunnen dat vrijwel altijd.
Het is dezelfde ruimte. De ene keer zit je op de centrale luisterplek en wil je fatsoenlijk surround geluid. De andere keer heb je een feestje, zit/loopt iedereen verspreid en wil je de ruimte vullen met goed (stereo) geluid.Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:16:
Maar in the end. Als je veel ruimte wilt vullen met muziek. Kan je dan niet beter 2 zones gebruiken met 2 stereo setups? Meeste avrs kunnen dat vrijwel altijd.
Je kunt een surround + stereo setup plaatsen, maar dat betekent minimaal 8 speakers (incl. sub) en is voor de meeste mensen wat gortig.
[ Voor 12% gewijzigd door mac1987 op 15-05-2024 22:37 ]
Misschien dan de ruimte correctie software ook uitschakelen als deze is ingemeten op een centrale luisterpositie.
Verwijderd
Iemand al eigenaar van de io-10 of io-12?
In winkel had im ff getest naast de io-4. De klank was wel anders maar of het nou een verbetering is weet ik niet.
Verkoper opperde spotify als schuldige. Betere streamingsdienst zou betere kwaliteit geven. Maar dat geld dan toch ook voor de io-4 lijkt mij?
In winkel had im ff getest naast de io-4. De klank was wel anders maar of het nou een verbetering is weet ik niet.
Verkoper opperde spotify als schuldige. Betere streamingsdienst zou betere kwaliteit geven. Maar dat geld dan toch ook voor de io-4 lijkt mij?
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat tidal wat fijner klinkt dan spotify, maar dat hoor ik ook al op de IO-6 inderdaad.Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:45:
Iemand al eigenaar van de io-10 of io-12?
Ik had de release van de Io-10 en IO-12 een beetje gemist maar als ik de prijzen zie sla ik even over. Dan moet er wel een heel grote stap bovenop de kwaliteit van de IO-6 zitten.
Verwijderd
Dat was ook een beetje mijn gedachte. Maar naast elkaar zou er toch al een hoorbaar verschil moeten zijn tussen de 2 ongeacht de input. Voor dat geld.page404 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:05:
[...]
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat tidal wat fijner klinkt dan spotify, maar dat hoor ik ook al op de IO-6 inderdaad.
Ik had de release van de Io-10 en IO-12 een beetje gemist maar als ik de prijzen zie sla ik even over. Dan moet er wel een heel grote stap bovenop de kwaliteit van de IO-6 zitten.
Verwijderd
Voor Tidal vs Spotify kun je deze testsuite gebruiken: https://abx.digitalfeed.net/list.html
Dan kun je wat de bron betreft in ieder geval testen hoe de vork in de steel zit.
Dan kun je wat de bron betreft in ieder geval testen hoe de vork in de steel zit.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2024 14:35 ]
De opticon lcr hangen inmiddels. Ben er tevreden mee. Zeker een stapje terug tov de rubicon staanders maar niet storend. Het is vooral bas die mist. Muzikaal doen ze het goed. Als je er een sub bij doet kun je er heel behoorlijk films mee kijken. Het zijn geen kinderachtige speakertjes iig.
Belangrijkste was dat het er strak uitzag en dat doet het. De mk2 zijn ook erg mooi zonder frontjes. Versterker wordt nog ingebouwd in een kast in de hoek.
:strip_exif()/f/image/rhZOfoXlFVu7WMePl4Ex9zAy.jpg?f=fotoalbum_large)
Belangrijkste was dat het er strak uitzag en dat doet het. De mk2 zijn ook erg mooi zonder frontjes. Versterker wordt nog ingebouwd in een kast in de hoek.
:strip_exif()/f/image/rhZOfoXlFVu7WMePl4Ex9zAy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UXwjYcs9R2ppyRE9IS10UHXZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Mooi weggewerkt alles! Netjes!!schalk84 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:47:
De opticon lcr hangen inmiddels. Ben er tevreden mee. Zeker een stapje terug tov de rubicon staanders maar niet storend. Het is vooral bas die mist. Muzikaal doen ze het goed. Als je er een sub bij doet kun je er heel behoorlijk films mee kijken. Het zijn geen kinderachtige speakertjes iig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gooi toch maar een balletje op binnen dit topic, wellicht heeft iemand het verlossende antwoord 
Sinds een goed half jaar heb ik Dali Opticons 6 MK2 in mijn bezit met een Denon AVC-X4800H. Deze combinatie vond ik na het beluisteren van tal luidsprekers eruit blinken en op het moment van beluisteren was de Marantz Cinema 40 ook qua roll-off net iets te met deze speakers maar gaf wel een fractie meer warmte. Dus toch voor de Denon gegaan. Nu toch merkte ik dat ik iets in het laag mis in mijn woonkamer. Nu had ik zelf al wat gespeeld met de EQ en was ik tevreden maar als lichte basshead kriebelende het wel om te oriënteren naar een subwoofer. Nu de afgelopen week terug naar de verkopende partij van de voorgaande set voor het beluisteren van de Dali E-12F, de Dali K-14F, de Focal SUB 1000 en de B&W DB4s.
Na het beluister van allen viel de B&W af vanwege de kracht die deze nodig heeft om de volle potentie eruit te halen. Klonk erg strak en snel voor wat ik kon horen maar wat dan de prijs nog verder opdreef, heb ik die maar opzij geschoven. Het vreemde was dat de kleinere Dali E-12F eruit sprong. Terwijl eigenlijk mijn zinnen stond op de K-14F. Nu heb ik de E-12F gekocht, mocht hem eventueel retourneren als die niet bevalt en dan de zwaardere bestellen. Nu zit ik toch in een tweestrijd..
Ik gebruik de subwoofer in een 40m2 ruimte, na het uitmeten van de ruimte komen de speakers vrijwel fullrange maar ik wil voor muziek toch net wat meer dragend, en voor films mag hij wel wat vlammen. Toch twijfel ik of deze E-12F wel de juiste koop was, merkende dat hij misschien minder gecontroleerd is dan de duurdere K-14F en minder voelbaar. Heeft men wellicht ervaring tussen beide subs? Of zelfs een betere aanbeveling? SVS subs kon ik helaas niet beluisteren wat jammer was.
Alvast bedankt!
Sinds een goed half jaar heb ik Dali Opticons 6 MK2 in mijn bezit met een Denon AVC-X4800H. Deze combinatie vond ik na het beluisteren van tal luidsprekers eruit blinken en op het moment van beluisteren was de Marantz Cinema 40 ook qua roll-off net iets te met deze speakers maar gaf wel een fractie meer warmte. Dus toch voor de Denon gegaan. Nu toch merkte ik dat ik iets in het laag mis in mijn woonkamer. Nu had ik zelf al wat gespeeld met de EQ en was ik tevreden maar als lichte basshead kriebelende het wel om te oriënteren naar een subwoofer. Nu de afgelopen week terug naar de verkopende partij van de voorgaande set voor het beluisteren van de Dali E-12F, de Dali K-14F, de Focal SUB 1000 en de B&W DB4s.
Na het beluister van allen viel de B&W af vanwege de kracht die deze nodig heeft om de volle potentie eruit te halen. Klonk erg strak en snel voor wat ik kon horen maar wat dan de prijs nog verder opdreef, heb ik die maar opzij geschoven. Het vreemde was dat de kleinere Dali E-12F eruit sprong. Terwijl eigenlijk mijn zinnen stond op de K-14F. Nu heb ik de E-12F gekocht, mocht hem eventueel retourneren als die niet bevalt en dan de zwaardere bestellen. Nu zit ik toch in een tweestrijd..
Ik gebruik de subwoofer in een 40m2 ruimte, na het uitmeten van de ruimte komen de speakers vrijwel fullrange maar ik wil voor muziek toch net wat meer dragend, en voor films mag hij wel wat vlammen. Toch twijfel ik of deze E-12F wel de juiste koop was, merkende dat hij misschien minder gecontroleerd is dan de duurdere K-14F en minder voelbaar. Heeft men wellicht ervaring tussen beide subs? Of zelfs een betere aanbeveling? SVS subs kon ik helaas niet beluisteren wat jammer was.
Alvast bedankt!
Wat bedoel je met: na uitmeten. Ik neem aan met Audyssey?Hardturion schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:34:
Ik gooi toch maar een balletje op binnen dit topic, wellicht heeft iemand het verlossende antwoord
Alvast bedankt!
Heb je de Opticons op small gezet in de Denon?
Je kan een hoop op eigen gehoor doen, waar de sub staat in de ruimte is bepalend voor de prestaties. Iets wat in de winkel goed klinkt kan thuis totaal anders zijn.
Wil je inzicht hebben dan zou je met de Audyssey app kunnen kijken of er meer uit te halen is.
Wil je een stapje verder dan kun je met deze tool aan de slag:
https://www.oca1evo.com/
Wil je weten wat er gebeurt in de ruimte dan zul je een microfoon moeten kopen (Umik-1) en kun je met REW meten wat de beste positie is.
Ja, Ik heb een correctie aan de hand van mijn oor en aan de hand van Audyssey met gekalibreerde microfoon gedaan. Beide als preset opgeslagen. Audyssey is wat vlakker, op het oor wat warmer. Een Dirac licentie ga ik mij nog later in verdiepen. Ik heb met de subwoofer in de woonkomer her en der verplaatst en gespeeld qua timing en phase maar in de hoek van de woonkamer en dan een stukje van de zij- & achtermuur komt het in mijn ogen het beste tot zijn recht. Toch merk ik dat met films te kort schiet. Zou ik dan toch echt de sub bas missen en dit krijgen met een Dali K-14F of alternatief?CPM schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:11:
[...]
Wat bedoel je met: na uitmeten. Ik neem aan met Audyssey?
Heb je de Opticons op small gezet in de Denon?
Je kan een hoop op eigen gehoor doen, waar de sub staat in de ruimte is bepalend voor de prestaties. Iets wat in de winkel goed klinkt kan thuis totaal anders zijn.
Wil je inzicht hebben dan zou je met de Audyssey app kunnen kijken of er meer uit te halen is.
Wil je een stapje verder dan kun je met deze tool aan de slag:
Wil je weten wat er gebeurt in de ruimte dan zul je een microfoon moeten kopen (Umik-1) en kun je met REW meten wat de beste positie is.
Met die Room EQ Wizard ga ik eens stoeien, goeie tip!
/f/image/488CqoF6p4gNzNgLCW9BPtoM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OJSozDbpxHpUfiIo3LF52bFV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o7FBdRoC3UqaHE0kv0UHMSix.png?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Ik vond de k-14 gewoon meer bass geven ivm de e12. Niet strakker of andere sound. Gewoon meer. En heftiger. Soms tot hoofdpijn aantoe. Als je wilde merken dat t echt meer toevoegde aan laag ivm de e12 moest het volume gewoon harder. En dan was t onprettig.Hardturion schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:34:
Alvast bedankt!
Ik heb daarna een klipsch sub gehad. En die was wat mij betreft 'beter' dan alle dalis die ik heb gehad. Andere sound. En echt retestrak. Persoonlijk vind ik dali subs echt overpriced. Helemaal dat ik de klipsch had die 1/3de van de prijs was.
Mijn huiskamer was ook ongeveer 40m2.
Alles uiteraard in mijn mening en ervaring. Nu ben ik verhuisd maar ik zou niet meer terug gaan naar dali subs.
Ja, ik merk nu dat de Dali sub voor sommige content vrij hard moet en dan klinkt deze al gewoon niet meer mooi en te boomy. Het dragende is dan weg. Dus eigenlijk zeg jij dat de K-14F in vergelijking met de E-12F vooral harder gaat, maar daarentegen ook harder moet om meer bass te krijgen. Voor welke Klipsch sub ben jij nu gegaan? Want de Klipsch waar ik in eerste instantie naar keek werd mij afgeraden en geadviseerd om zeker voor een Dali sub te gaan.Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
Ik vond de k-14 gewoon meer bass geven ivm de e12. Niet strakker of andere sound. Gewoon meer. En heftiger. Soms tot hoofdpijn aantoe. Als je wilde merken dat t echt meer toevoegde aan laag ivm de e12 moest het volume gewoon harder. En dan was t onprettig.
Ik heb daarna een klipsch sub gehad. En die was wat mij betreft 'beter' dan alle dalis die ik heb gehad. Andere sound. En echt retestrak. Persoonlijk vind ik dali subs echt overpriced. Helemaal dat ik de klipsch had die 1/3de van de prijs was.
Mijn huiskamer was ook ongeveer 40m2.
Alles uiteraard in mijn mening en ervaring. Nu ben ik verhuisd maar ik zou niet meer terug gaan naar dali subs.
Verwijderd
R-121sw.Hardturion schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Ja, ik merk nu dat de Dali sub voor sommige content vrij hard moet en dan klinkt deze al gewoon niet meer mooi en te boomy. Het dragende is dan weg. Dus eigenlijk zeg jij dat de K-14F in vergelijking met de E-12F vooral harder gaat, maar daarentegen ook harder moet om meer bass te krijgen. Voor welke Klipsch sub ben jij nu gegaan? Want de Klipsch waar ik in eerste instantie naar keek werd mij afgeraden en geadviseerd om zeker voor een Dali sub te gaan.
Voordat je Dirac koopt: haal je meting eens door deze tool:Hardturion schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:55:
[...]
Ja, Ik heb een correctie aan de hand van mijn oor en aan de hand van Audyssey met gekalibreerde microfoon gedaan. Beide als preset opgeslagen. Audyssey is wat vlakker, op het oor wat warmer. Een Dirac licentie ga ik mij nog later in verdiepen. Ik heb met de subwoofer in de woonkomer her en der verplaatst en gespeeld qua timing en phase maar in de hoek van de woonkamer en dan een stukje van de zij- & achtermuur komt het in mijn ogen het beste tot zijn recht. Toch merk ik dat met films te kort schiet. Zou ik dan toch echt de sub bas missen en dit krijgen met een Dali K-14F of alternatief?
Met die Room EQ Wizard ga ik eens stoeien, goeie tip!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt in de app al wel zien waar de dips zitten. De rode lijn is het voorspelde maar dat is zelden correct.
Als ik kijk naar de aub response (voor zo ver dag mogelijk is op dat plaatje), zie je op de kruising van 90-100hz en -15db een klein piekje. Die zie je na correctie ook. Alles onder de 100hz is gecorrigeerd en eigenlijk 15db omhoog getilt. Op welke niveau zet je AVR de subwoofer na correctie?
[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 25-08-2024 21:45 ]
Om eventjes een update te geven op bovenstaand bericht. De Dali E-12F is niet de subwoofer welke goed bij mij aansloot. Uiteindelijk toch voor een SVS SB-3000 subwoofer gegaan en WOW. Inmens! Out-of-the-box experience was al subliem en heeft in mijn woonkamer een extensie tot tenminste 16Hz zonder flinke drop-off slope. Dit voor een gesloten subwoofer.
Ikzelf heb nu lichtjes gespeeld met Audyssey MultiEQ. Daarin zelf de curve aangepast naar de karakteristieke van de Dali’s, zonder dat deze dus teveel Bass inlevert. De subwoofer staat op een crossover van 40Hz. Speelt dragend mee met muziek en vlamt ontzettend met films, zonder dat het vervelend is. Idealiter ben ik geen voorstander van Audyssey en tweak ik liever op mijn gehoor af. Toch met een dynamic EQ en Reference -15db speelt de set op iedere niet reference volume ontzettend mooi.
REW moet ik mijzelf toch verder in gaan verdiepen en daarbij eventueel in Dirac. Maar dat laatste vind ik eigenlijk te kostbaar. Ook eenmaal die rabbit hole ingedoken m.b.t. verschillende house curves, andere sweep methode van meten. Wellicht slangen olie.. en zit het tussen de oren. Wie weet
Ikzelf heb nu lichtjes gespeeld met Audyssey MultiEQ. Daarin zelf de curve aangepast naar de karakteristieke van de Dali’s, zonder dat deze dus teveel Bass inlevert. De subwoofer staat op een crossover van 40Hz. Speelt dragend mee met muziek en vlamt ontzettend met films, zonder dat het vervelend is. Idealiter ben ik geen voorstander van Audyssey en tweak ik liever op mijn gehoor af. Toch met een dynamic EQ en Reference -15db speelt de set op iedere niet reference volume ontzettend mooi.
REW moet ik mijzelf toch verder in gaan verdiepen en daarbij eventueel in Dirac. Maar dat laatste vind ik eigenlijk te kostbaar. Ook eenmaal die rabbit hole ingedoken m.b.t. verschillende house curves, andere sweep methode van meten. Wellicht slangen olie.. en zit het tussen de oren. Wie weet
Verwijderd
Mijn Rubicon 6 staan te koop btw. Mocht iemand intresse hebben. Ze zijn te vinden op Marktplaats.
Rosso. Dave Ijmuiden.
Rosso. Dave Ijmuiden.
Hoi,
Ik ben aan het rondkijken naar Dali speakers.
Ik hou van mooi geluid maar heb helaas maar een klein budget hiervoor. Daarom speur ik al een geruime tijd marktplaats af naar kwalitatief goede geluidsinstallaties, zodat ik binnen budget toch een mooie opstelling heb. Mijn budget was 1000,- en was bang dat als ik voor dat geld alles nieuw koop dat ik dan toch niet helemaal tevreden zou zijn...
Een paar weken terug heb ik een mooie NAD t758 v3 op de kop getikt en na wat opstartprobleempjes met de arc verbinding met de tv werkt het nu allemaal naar behoren. Dat is al een hele verbetering op de wat oudere en goedkopere (nieuw) yamaha surround systeem, wat een mooi geluid! Maar de speakers waren ook veel te klein (van oude home cinema systeem die het 2 jaar geleden begeven had. Nu had ik heel veel gelezen dat Dali goed samen werkt met de Nad dus op zoek gegaan naar de Dali's!
Ik had ze al eens bij klubben gezien en gehoord en was er toen al van onder de indruk! Al was het een andere versterker die erop zat....
Maar nu heb ik dus 2 mooie opties gevonden op Marktplaats: de Ikon 5 mk.2 en de Oberon 5. Grotere speakers krijg ik ruzie thuis haha en is ook lastig ivm beperkte ruimte, dus vandaar de keuze voor de 5 serie.
De Ikon leek me een prima optie maar de Oberon zijn nog maar 3 jaar oud. De Ikon kost 400, de Oberon 600. Nieuw waren de Ikon 5 ruim 1200,- en de Oberon zijn nog nieuw te koop voor 700,- . Ik heb ook hele goede recensies gelezen over de Oberon dus ik zit een beetje in Dubio, ga ik voor de Ikon of voor de Oberon. Mijn gevoel zegt tóch de Ikon maar ik was benieuwd naar jullie mening kwalitatief gezien. Ik weet dat ik ze eigenlijk allebei gewoon moet gaan beluisteren en dat het ook een kwestie van smaak is. Maar kwalitatief gezien was ik ook benieuwd wat het verschil is aangezien de Ikon nieuw veel duurder was....
Ik ben aan het rondkijken naar Dali speakers.
Ik hou van mooi geluid maar heb helaas maar een klein budget hiervoor. Daarom speur ik al een geruime tijd marktplaats af naar kwalitatief goede geluidsinstallaties, zodat ik binnen budget toch een mooie opstelling heb. Mijn budget was 1000,- en was bang dat als ik voor dat geld alles nieuw koop dat ik dan toch niet helemaal tevreden zou zijn...
Een paar weken terug heb ik een mooie NAD t758 v3 op de kop getikt en na wat opstartprobleempjes met de arc verbinding met de tv werkt het nu allemaal naar behoren. Dat is al een hele verbetering op de wat oudere en goedkopere (nieuw) yamaha surround systeem, wat een mooi geluid! Maar de speakers waren ook veel te klein (van oude home cinema systeem die het 2 jaar geleden begeven had. Nu had ik heel veel gelezen dat Dali goed samen werkt met de Nad dus op zoek gegaan naar de Dali's!
Ik had ze al eens bij klubben gezien en gehoord en was er toen al van onder de indruk! Al was het een andere versterker die erop zat....
Maar nu heb ik dus 2 mooie opties gevonden op Marktplaats: de Ikon 5 mk.2 en de Oberon 5. Grotere speakers krijg ik ruzie thuis haha en is ook lastig ivm beperkte ruimte, dus vandaar de keuze voor de 5 serie.
De Ikon leek me een prima optie maar de Oberon zijn nog maar 3 jaar oud. De Ikon kost 400, de Oberon 600. Nieuw waren de Ikon 5 ruim 1200,- en de Oberon zijn nog nieuw te koop voor 700,- . Ik heb ook hele goede recensies gelezen over de Oberon dus ik zit een beetje in Dubio, ga ik voor de Ikon of voor de Oberon. Mijn gevoel zegt tóch de Ikon maar ik was benieuwd naar jullie mening kwalitatief gezien. Ik weet dat ik ze eigenlijk allebei gewoon moet gaan beluisteren en dat het ook een kwestie van smaak is. Maar kwalitatief gezien was ik ook benieuwd wat het verschil is aangezien de Ikon nieuw veel duurder was....
@Leonnekuh ik ken de Ikon niet, maar hier zeer tevreden met de Oberon serie. Budget-technisch ook handiger als je er later een surround set mee wil maken (of is die prijs voor een hele set incl surrounds en center?)