Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-07-2023
Hallo allemaal, mijn eerste post hier omdat ik nogal nieuw ben in dit wereldje en ik mij wat overweldigd voel. Allereerst, ik woon vrij klein, gebruik mijn apparatuur voornamelijk voor films en games en heb een subwoofer.

Ik heb voor 400 euro twee Dali Spektor 6 vloerstaande speakers kunnen kopen. Dit leek mij een goede deal, en ze zijn nu onderweg. Nu heb ik echter mijn twijfels.

Vanwege de gelimiteerde ruimte zouden de speakers redelijk dicht tegen de muur aan komen. De door Dali aangeraden 20cm haal ik wel, maar het houdt niet over. Ik vraag mij nu af of ik niet beter voor de Oberon 1 of 3 kan gaan als fronts. Niet enkel omdat ze makkelijker te plaatsen zijn maar ook omdat ze een klasse hoger zijn. Kan iemand mij hierbij adviseren?

Extra info: ik ben van plan dit uit te breiden met een Oberon Vokal en 2x Oberon 1 als surround.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 21:38
Aangezien ze toch al onderweg zijn, waarom kijk je het niet even aan? Ik ken Dali verder niet, maar vloerstaanders zullen veel meer bas weergeven dan je gewend bent. Als ze dicht tegen een muur staan wordt dat nog eens versterkt. Maar je kunt, afhankelijk van je versterker, altijd de bas wat omlaag draaien of je set inregelen met een meetmicrofoon zodat de weergave weer juist is.

Volgens mij heeft het alleen maar voordelen als je frontspeakers wat zwaarder zijn dan de rest van je set, zeker als je ook muziek in stereo wil gaan luisteren. Ik zou alleen voor de center wel een bij de frontspeakers passende unit nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-07 07:50
WandererOfDis schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 03:10:
Hallo allemaal, mijn eerste post hier omdat ik nogal nieuw ben in dit wereldje en ik mij wat overweldigd voel. Allereerst, ik woon vrij klein, gebruik mijn apparatuur voornamelijk voor films en games en heb een subwoofer.

Ik heb voor 400 euro twee Dali Spektor 6 vloerstaande speakers kunnen kopen. Dit leek mij een goede deal, en ze zijn nu onderweg. Nu heb ik echter mijn twijfels.

Vanwege de gelimiteerde ruimte zouden de speakers redelijk dicht tegen de muur aan komen. De door Dali aangeraden 20cm haal ik wel, maar het houdt niet over. Ik vraag mij nu af of ik niet beter voor de Oberon 1 of 3 kan gaan als fronts. Niet enkel omdat ze makkelijker te plaatsen zijn maar ook omdat ze een klasse hoger zijn. Kan iemand mij hierbij adviseren?

Extra info: ik ben van plan dit uit te breiden met een Oberon Vokal en 2x Oberon 1 als surround.
Heb je de Spektor 6 van tevoren beluisterd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:32

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@WandererOfDis, ik zou het gewoon lekker proberen en eventueel met een "schuimpje' in de reflex poort toch dichter tegen de wand zetten. De zenzor 1 werd ook met schuimrubber proppen geleverd voor als ze in een boekenkast terecht zouden komen.

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:49
Die 20 cm komt wel goed verwacht ik.

Met Oberon 1 of 3's schiet je niet zoveel op, de baspoort zit bij die speakers ook aan de achterkant.

Er zijn ook mensen die zeggen dat rond de 15 cm genoeg is om de baspoort te laten ademen.

Als je merkt dat het echt teveel bas oplevert kan je altijd de baspoort (gedeeltelijk) dichtstoppen.
Bijvoorbeeld met een opgerold paar sokken. (Sommige merken leveren plugs van schuim mee voor dit doel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
Bedankt allemaal! Fijn om te weten dat ze best zouden kunnen werken in mijn woonkamer.

Hoe denken jullie dat de 3's het zouden doen als fronts? Voor de éénheid met de Oberon Vokal en 1's als surround leun ik toch wat meer die kant op. Daarnaast heb ik een subwoofer.

@christiaans Ik heb ze niet beluisterd maar ze kunnen gewoon teruggestuurd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door WandererOfDis op 28-05-2022 15:12 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die 20cm is natuurlijk in de ideale situatie om de speaker wat ademruimte te geven. Er zijn genoeg mensen die speakers in de hoek drukken en het verschil niet horen, omdat ze simpelweg niet anders weten.

Het verschil tussen 20cm afstand of 10cm afstand ga je niet/nauwelijks merken vermoed ik zo. Daar zou ik me dus zeker niet te druk om maken. Waar je je druk om moet maken is hoe het totaalplaatje klinkt en of je daar tevreden mee bent voor het geld wat je er voor betaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
WandererOfDis schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:09:
Bedankt allemaal! Fijn om te weten dat ze best zouden kunnen werken in mijn woonkamer.

Hoe denken jullie dat de 3's het zouden doen als fronts? Voor de éénheid met de Oberon Vokal en 1's als surround leun ik toch wat meer die kant op. Daarnaast heb ik een subwoofer.

@christiaans Ik heb ze niet beluisterd maar ze kunnen gewoon teruggestuurd worden.
Ik denk dat je het beste eens naar een HiFizaak kunt gaan om de verschillen te gaan beluisteren. Het heeft niet veel zin als anderen je gaan vertellen hoe een speaker klinkt, omdat iedereen het geluid toch weer anders beleeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

christiaans schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:51:
[...]

Ik denk dat je het beste eens naar een HiFizaak kunt gaan om de verschillen te gaan beluisteren. Het heeft niet veel zin als anderen je gaan vertellen hoe een speaker klinkt, omdat iedereen het geluid toch weer anders beleeft.
Iedereen beleeft het anders, maar er zijn wel algemene voorkeuren de herkennen in luidsprekervoorkeuren. Zo prefereert vrijwel iedereen een goede afstraling en een lineaire luidspreker.

@WandererOfDis Dali is over het algemeen wel prima, dus ik zou gewoon de gok wagen en kijken hoe het bevalt als het een goede deal is qua prijs. Als je meer twijfelt over wat goed is en wat niet dan kan je dit eens lezen [Speakers] Metingen, voorkeuren en de ideale luidspreker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
Anoniem: 159816 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Iedereen beleeft het anders, maar er zijn wel algemene voorkeuren de herkennen in luidsprekervoorkeuren. Zo prefereert vrijwel iedereen een goede afstraling en een lineaire luidspreker.
Er zijn erg veel verschillende luidsprekers, waarvan ook een groot gedeelte met goede afstraling en lineair gedrag. Toch kiest niet iedereen dezelfde luidspreker. Daarom: luisteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

christiaans schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Er zijn erg veel verschillende luidsprekers, waarvan ook een groot gedeelte met goede afstraling en lineair gedrag. Toch kiest niet iedereen dezelfde luidspreker. Daarom: luisteren :)
Ik zou juist willen stellen dat een groot gedeelte dat juist niet heeft. Je gebruikt de metingen om een shortlist te maken en dan te luisteren. Of je gebruikt de metingen om luidsprekers te vinden die aan jouw voorkeuren voldoen (bijv. meer treble of bass).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:32

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@all, we zijn verplaatst naar een apart topic, discussie over specs en eerst luisteren zijn eigenlijk niet nodig; @WandererOfDis heeft de Spektors al aangeschaft en maakte zich, nu ze onderweg zijn, zorgen of ie de juiste heeft gekocht...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WandererOfDis
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik waardeer het dat er meegedacht wordt.

De Spektors gaan terug. Omdat ik naast films en series vooral veel games speel en ze minder puur voor muziek zou gebruiken, lijkt het me beter identieke fronts en surrounds/rears aan te schaffen. Daarom ga ik voor de Oberon 1's, met een Oberon Vokal als center.
Pagina: 1