Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 09:18

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

page404 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:21:
onlangs de Rubicon 2 geluisterd. Ik wilde 'm combineren met een Rubicon LCR als centerspeaker, waarop een van de medewerkers opmerkte dat die twee helemaal niet samenklinken en dat een slechte combinatie is. Het. was of 3 LCR's, of 3 Rubicons, zie hij. Anders zou ik gek worden van de verschillende klankkleuren etc. Iemand die dit verhaal kan ontkennen of bevestigen?
Dat zou zomaar wel eens waar kunnen zijn, de Rubicon LCR heeft namelijk net als de vloerstaanders de ribbon tweeter en die heeft de 2 dus niet. Ik zou gewoon toch gaan luisteren naar de combi, die je voor ogen hebt.

Ik heb zelf de LCR's met de 8 en de Vokal staan en die matchen, wat mij betreft, perfect met elkaar. Als ik aan de eetkamer tafel zit, dan heb ik een 8 links en een LCR rechts (met 5 channel stereo) en dat is goed te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door MDKlapwijk op 02-08-2018 11:45 ]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 16:39

page404

Website says no

MDKlapwijk schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Dat zou zomaar wel eens waar kunnen zijn, de Rubicon LCR heeft namelijk net als de vloerstaanders de ribbon tweeter en die heeft de 2 dus niet. Ik zou gewoon toch gaan luisteren naar de combi, die je voor ogen hebt.

Ik heb zelf de LCR's met de 8 en de Vokal staan en die matchen, wat mij betreft, perfect met elkaar. Als ik aan de eetkamer tafel zit, dan heb ik een 8 links en een LCR rechts (met 5 channel stereo) en dat is goed te doen.
Ik heb nog advies aangevraagd bij een andere audiozaak. Daar kreeg ik wat grondiger advies en zijn we toch op de Dali Vocal center uitgekomen. Grappig genoeg heeft die de combinatie van een softdome en ribben tweeter, dus het zal ongetwijfeld werken om die twee samen te gebruiken :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@page404,Toch wel de Rubicon Vokal? Trouwens, de LCR's hebben ook ribbon en softdome...

Nog een setje 5's erbij en je hebt een mooi surround setje ;)

[ Voor 21% gewijzigd door MDKlapwijk op 02-08-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MDKlapwijk schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:33:
@page404,Toch wel de Rubicon Vokal? Trouwens, de LCR's hebben ook ribbon en softdome...

Nog een setje 5's erbij en je hebt een mooi surround setje ;)
Zeker de Rubicon! Wordt nog een puzzel hoe we dat netjes gaan plaatsen maar dat komt wel goed. Ben benieuwd hoe het klinkt straks!
Surround achter komt ooit nog wel een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
Als je een mooi geluid wil uit je Zensor Pico's (surround), sluit dan de bass-reflexpoort niet af door ze aan de muur te hangen.
Koop bijvoorbeeld bij Ikea 2 Kalax 2-vaks (zwart) en zet ze ahw op een troon. Staat nog strak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Iemand al naar die Callisto serie geluisterd? Ik hoorde ze bij een audiozaak spelen en was niet onder de indruk. Dat kan met plaatsing en muziekbron te maken gehad hebben, maar ik vond ze niet strak en niet helder. Het is ook nogal een dure oplossing m.i., ook omdat elke speaker zijn eigen versterker moet hebben.

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Vind ze zelf best indrukwekkend klinken. Maar een goedkope oplossing is het zeker niet nee. Je betaalt een hoge prijs voor het gemak en het draadloze aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Linius schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:54:
Vind ze zelf best indrukwekkend klinken. Maar een goedkope oplossing is het zeker niet nee. Je betaalt een hoge prijs voor het gemak en het draadloze aspect.
Hangt ongetwijfeld ook af van de test-setup (stonden niet echt in huiskameropstelling) en muziekbron. Geen oplossing voor een probleem van mij in elk geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 18:57
Op moment een Sony DN1080 met een HKTS11 waarvan de sub overleden is. dus tijd voor een complete 5.1 upgrade dacht ik zo :-)

Eerst dacht ik aan:

2x Dali Zensor 5 speaker
2x Dali Zensor 3 speaker
1x Dali e-12f subwoofer
1x Dali Zensor vokal

Echter wilde ik de Zensor 3 op pootjes hebben staan a 200,-p/stuk.
Dus mijn plan wijzigde in:

2x Dali Zensor 7 speaker
2x Dali Zensor 5 speaker
1x Dali e-12f Subwoofer
1x Dali Zensor vokal

Voor bijna hetzelfde geld wat mij geen slechte deal lijkt.

Mijn woonkamer is +/- 40m2
de afstand tussen de front en back speakers zal ongeveer 5 meter zijn. nu ben ik bang dat het wellicht wat te overpowerd zal zijn.... kan dat ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@basjuhh, ik denk dat allemaal wel mee zal vallen, 40m2 is best groot, zelf heb ik de Rubicon 8 met de LCR met de volgende afmetingen/afstanden staan:
- Zitgedeelte van 5.45m x 5.45m in L-vormige ruimte
- Rubicon 8 <-> Rubicon 8 = 3.7m
- LCR <-> LCR = 4.9m
- TV <-> LCRs = 5.45m
- TV <-> luisterpositie = 3.7m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:27
Uit de documentatie van de Zensor 7 kan ik niet opmaken of ze standaard geleverd worden met een frontpaneel?
Ik overweeg sterk om de Zensor 7 in 't zwart aan te schaffen, maar ik vind de speaker zonder front gewoon lelijk. Als 'ie echter voorzien is van een mooi zwart stoffen front, is 'ie helemaal top qua uitstraling.

Kan iemand die deze speaker heeft hier iets over melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:39

Grudgie

PSN: Grudgie7

Cranberry schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:25:
Uit de documentatie van de Zensor 7 kan ik niet opmaken of ze standaard geleverd worden met een frontpaneel?
Ik overweeg sterk om de Zensor 7 in 't zwart aan te schaffen, maar ik vind de speaker zonder front gewoon lelijk. Als 'ie echter voorzien is van een mooi zwart stoffen front, is 'ie helemaal top qua uitstraling.

Ik heb de Zensor 7 en worden standaard geleverd met een stoffen kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Afbeeldingslocatie: https://5.imimg.com/data5/YA/CL/MY-7832635/dali-zensor-7-500x500.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:45

Ook hier de Zensor 7 speakers en klopt dat het frontpaneel er gewoon bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:27
Top, dank voor de reacties. Het plaatje dat @MDKlapwijk heeft gepost, heb ik idd ook gevonden. Echter kon ik nergens bevestiging daarover krijgen vanuit documentantie.
Helemaal duidelijk. Kan ik ergens gaan luisteren en m'n vrouw proberen te overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Cranberry, ik had m'n vriendin meegesleept om naar de Opticon 8 te kijken, maar zij vond de Rubicon in walnoot mooier, the rest is history... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door MDKlapwijk op 27-08-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MDKlapwijk schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:11:
@Cranberry, ik had m'n vriendin meegesleept om naar de Opticon 8 te kijken, maar zij vond de Rubicon in walnoot mooier, the rest is history... ;)
Mooier in het interieur passen, of beter klinken O-)

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-06 12:01
De complete Dali zensor lijn is in de aanbieding bij hobo hifi. Denk omdat deze word opgevolgd door de Dali oberon?

Zijn allemaal net wat duurder geprijsd dan de zensor lijn. Weten jullie of dit betekent dat de spektor lijn ook verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-06 21:17

Snappie88

Mr. Hollywood

vangoghnl schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:22:
De complete Dali zensor lijn is in de aanbieding bij hobo hifi. Denk omdat deze word opgevolgd door de Dali oberon?
Link? Ik kan geen Dali aanbieding vinden op hun site.

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
@vangoghnl de Spektor lijn is pas vrij recent geintroduceerd, dus ik verwacht dat die nog wel even blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Zie enkel de Dali zensors in de outlet (demo modellen) staan...
vangoghnl schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:22:

Zijn allemaal net wat duurder geprijsd dan de zensor lijn. Weten jullie of dit betekent dat de spektor lijn ook verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-06 12:01
Excuus het zijn nu idd alleen de Outlet, al was dit gister en eergister niet zo. Heb zelf ook nog de Dali 3 besteld eergister in de sale bij hun, en dit is geen demo model. Heb ze vandaag binnen gekregen.

Ik heb op meerdere fora's gelezen dat ze wel degelijk de zensors gaan opvolgen. En dat de zensors nu uitlopend zijn.

https://www.hifi.nl/artik...kers,-te-zien-op-IFA.html

Als je bij de prijzen kijkt in dit artikel lijkt me dat ook logisch net iets duurder dan de zensor lijn.

[ Voor 15% gewijzigd door vangoghnl op 14-09-2018 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Iets duurder? 199 ipv 129 voor de 1 vind ik stevig meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1118643

Hallo iedereen,

Ik heb al een tijdje Zensor 5 speakers staan en die werden gedurende 3 jaar met een Pioneer klasse d versterker aangestuurd, niets mis mee. Maar sinds kort heb ik de Onkyo tx rz 830 als versterker staan en mijn God... ik wist niet dat de Zensor 5 dit in huis had. Nu ja... de versterker is ook wel wat overkill maar toch... wat een heerlijke match! _/-\o_

Ondanks de verbetering ben ik toch aan het rondneuzen voor een nieuw setje speakers en daar heb ik enkele vragen over.

Zijn er mensen die de nieuwe Dali oberon al aan het werk hebben gehoord?
Of weet iemand waar ze te beluisteren zijn? De oberon 7 lijkt mij een kanshebber te zijn.

Verder kan ik de de Opticon 6 voor een goed prijsje bemachtigen. Wie heeft er met de Opticon goede ervaringen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Anoniem: 1118643, ik zie niet heel veel verschillen tussen de Zensor en de Oberon series, dus de overstap van een Z5 naar een OB7 is waarschijnlijk vergelijkbaar met Z5 naar Z7. Ik zou dan gewoon de Z7 pakken, die zullen ook wel in de uitverkoop gaan, kan je de Z5 als surround inzetten.

Ik denk dat de Opticon 6 ten opzichte van de Z7 en de OB7 nog net een stapje verder omhoog is en als je die voor een in jouw ogen goede prijs kan krijgen, zou ik daar niet over twijfelen.

Maar bij al het advies geldt, ga luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1118643

@ MDKlapwijk, dank voor het antwoord. De Opticon 6 kan ik hebben voor 1100 € voor een paar. Het zijn amper gebruikte
demo’s die nauwelijks ingespeeld en werkelijk nagelnieuw zijn.

Anderzijds is je argument van de Z7 ook wel iets om in beschouwing te nemen.

Is de laagweergave van de Z7 aanzienlijk beter tov de Z5?

Ik zal zien om even tijd te maken om de Opticon6 te gaan beluisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Anoniem: 1118643, het verschil tussen de Z5 en Z7 zijn in de white-papers maar 3Hz bij 3db dat de Z7 lager gaat, dus dat is niet een heel groot verschil op papier, maar omdat de drivers 7" ipv. 5.25" zijn, zullen ze dat wel anders/makkelijker doen.

De OB7 gaat met nog 4Hz tov. de Z7 nog weer een stukje lager, maar ik vraag me af of je dat echt gaat merken. Waar je wel rekening mee moet houden is de reflex poort, de Z7 heeft 'm aan de voorkant, de OB7 aan de achterkant, de Zensor kan dus nagenoeg tegen de muur staan, de Oberon moet er toch zo'n 15/20cm voor blijven staan.

Verder hebben zowel de Oberon als de Opticon serie een LCR/onwall speaker, mocht je beperkte ruimte hebben en toch naar surround willen gaan in de toekomst. (De Opticon combineren met de Z5, weet ik niet of dat een goed idee is, door het 2Ohm verschil in impedantie).

Zelf denk ik dat je de 6000Hz aan de bovenkant van het bereik bij de O6 veel meer gaat opmerken/waarderen. Tevens is de O6 een 2.5-weg en de andere allemaal 2-weg. Het is eigenlijk een gewoon een speaker uit een klasse hoger.

Dus voor 100,- verschil tussen de OB7 en de O6, zou ik de O6 kiezen, maar dan moet wel de kleur naar je zin zijn (en naar die van je partner), want de Oberon serie is toch wel weer wat frisser in het aanbod van kleuren etc.

Nog even de frequency ranges op een rijtje:
  • Z5: 43 - 26.500
  • Z7: 40 - 26.500
  • OB7: 36 - 26,000
  • O6: 49 - 32,000
En ook nog even als voorbeeld, de Opticon 8 tegenover de Rubicon 8 die ik zelf heb staan:
  • O8: 38 - 32,000
  • R8: 38 - 34,000
Wij vonden de R8 veel 'sprankelender' en gecontroleerder klinken, met name in het midden/hoog, daarbij vond Ingrid de R8 ook nog eens prettiger ogen, dus die heeft de extra aderlating geaccordeerd...

White papers:

• Linius
Moet wel zeggen dat ik de Oberon 7 een klasse mooier vind dan de Zensor 7. Heb ze een tijdje beluisterd in combinatie met een NAD C368 en dat klonk echt fantastisch. De Opticon 6 blijft natuurlijk wel een stapje mooier klinken, maar dat mag ook wel voor het prijsverschil.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Oberom heeft volgens mij niet de ribbon tweeter en de opticon wel. Dat maakt wel verschil, ander geluidsbeeld.

Ik zag de oberon 2 weken geleden en t zijn mooie speakers, zeker speakerdoek ziet er wel tof uit. Maar idd, half slagje beter dan de zensor.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:28
MDKlapwijk schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:17:
Zelf denk ik dat je de 6000Hz aan de bovenkant van het bereik bij de O6 veel meer gaat opmerken/waarderen.
Ik denk dat je er juist geen ene reet van merkt ;) , in die zin dat het menselijk gehoor dergelijke frequenties niet kan waarnemen (zeker niet boven de leeftijd van 30) en daarbij ook dat muziekinstrumenten dergelijke frequenties niet kunnen produceren.

Probeer het zelf maar eens met een toongenerator. Boven de 2khz zoiets is het al snel irritant en boven de 15-20khz valt het geluid weg (hoor je niet meer).

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 22-09-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 12:24

MIT

KerMIT

Ben even benieuwd naar jullie ervaringen. Ik heb een jaar of 12 de Concept serie gehad als 5.1 set. De concept 6 en center voor en de concept 2 achter. Na een grote verbouwing en meer verkregen ruimte besloot ik de concept 2 te vervangen voor de concept 6 en voor 2 Ikon 6 (mk1) neer te zetten (met name voor muziek in stereo).

Bij het proefluisteren vond ik de Ikon 6 erg open en helder. Op de een of andere manier kan ik echter thuis niet wennen aan het geluid. Ondertussen heb ik de Concept 6 en de Ikon beide voor staan en kan ik schakelen tussen A & B. Dit zijn mijn bevindingen:
Concept 6:
  • Gevoel: Intieme kleine lokatie, muziek/zang wordt aan jou opgedragen
  • Klinkt doffer, meer gecomprimeerd
  • Minder nauwkeurig, rommeliger
  • Warm
  • Meer laag, maar minder nauwkeurig
  • Zang op de voorgrond
Ikon 6:
  • Gevoel: Grote zaal/leegte, bijna hol
  • Heel sprankelend en open
  • Nauwkeurig en veel detail
  • Koel
  • Minder laag, maar ik hoor details die ik eerder niet heb gehoord
  • Zang zit ergens tussen de instrumenten in
Nu mijn issue, voor instrumenten klinkt de Ikon heel muzikaal en helder. Echt een vooruitgang tov de Concept. Wat ik alleen heel erg mis is de plaatsing van zang die de Concept voor elkaar krijgt. De concepts laten het zo klinken alsof er iemand voor jou in de kamer staat te zingen, waardoor het echt "aankomt". Met andere woorden, ik zoek het geluid van de Ikon, met de plaatsing van de stem van de Concept.

Ik twijfel nu of ik verder moet gaan zoeken en misschien de MK2 moet proberen of de Suite serie.
Wellicht dat een andere versterker helpt, maar de Concept klinkt eigenlijk prima op deze versterker (Denon AVR). Ik kan natuurlijk ook naar de winkel gaan en naar de nieuwe series gaan luisteren, maar ik vind die over het algmeen redelijk aan de prijs en audio gaat ook op de 2e handsmarkt gewoon prima mee.

Is er iemand die bovenstaande herkend en misschien tips heeft? Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

No Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

LA-384 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat je er juist geen ene reet van merkt ;) , in die zin dat het menselijk gehoor dergelijke frequenties niet kan waarnemen (zeker niet boven de leeftijd van 30) en daarbij ook dat muziekinstrumenten dergelijke frequenties niet kunnen produceren.

Probeer het zelf maar eens met een toongenerator. Boven de 2khz zoiets is het al snel irritant en boven de 15-20khz valt het geluid weg (hoor je niet meer).
Daar heeft u zeker wel gelijk in, maar het kan wel een indicatie zijn van hoe 'makkelijk' de speaker het wel hoorbare hoog kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Anoniem: 1118643 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:11:

Verder kan ik de de Opticon 6 voor een goed prijsje bemachtigen. Wie heeft er met de Opticon goede ervaringen?

Alvast bedankt!
Ik heb er twee, in combinatie met een NAD T758v3.
Wat wil je weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Omdat ze vandaag met het nieuwe meubel komen, gister eventjes bij HifiKlubben Rotterdam geweest en een nieuw speeltje voor de Rubicons gekocht (beste excuus ooit!):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iQZtSpx02UvPRL9XkgaL9Yci/full.jpg

Ben benieuwd hoe het gaat klinken thuis, heb in de winkel alleen even de T758v3 en de X6400 op de Rubicons geluisterd.

@Anoniem: 1118643, heb gelijk nog even gevraagd of de Oberon vergelijkbaar is met de Zensor, antwoord van Remco was "Nee, de Oberon 5 en 7 klinken zeker beter, dan de Zensor 5 en 7!". Dus ga ze zelf eens luisteren en vergelijken, de meeste winkels hebben ze alledrie wel staan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Ja absoluut eens, de Oberons zijn op alle fronten beter geworden dan de Zensor. En persoonlijk vind ik het design ook wel opgefrist. Met name de light oak kleurstelling vind ik erg tof geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Linius schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:25:
Ja absoluut eens, de Oberons zijn op alle fronten beter geworden dan de Zensor. En persoonlijk vind ik het design ook wel opgefrist. Met name de light oak kleurstelling vind ik erg tof geworden.
True, vooral het gemêleerde speakerdoek in antraciet en lichtgrijs vond ik een verfrissing. Echter tekent wel de honingraadstructuur van het front er doorheen af, in iedergeval bij antraciet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

MIT schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:10:
Ben even benieuwd naar jullie ervaringen. Ik heb een jaar of 12 de Concept serie gehad als 5.1 set. De concept 6 en center voor en de concept 2 achter. Na een grote verbouwing en meer verkregen ruimte besloot ik de concept 2 te vervangen voor de concept 6 en voor 2 Ikon 6 (mk1) neer te zetten (met name voor muziek in stereo).

Bij het proefluisteren vond ik de Ikon 6 erg open en helder. Op de een of andere manier kan ik echter thuis niet wennen aan het geluid. Ondertussen heb ik de Concept 6 en de Ikon beide voor staan en kan ik schakelen tussen A & B. Dit zijn mijn bevindingen:
Concept 6:
  • Gevoel: Intieme kleine lokatie, muziek/zang wordt aan jou opgedragen
  • Klinkt doffer, meer gecomprimeerd
  • Minder nauwkeurig, rommeliger
  • Warm
  • Meer laag, maar minder nauwkeurig
  • Zang op de voorgrond
Ikon 6:
  • Gevoel: Grote zaal/leegte, bijna hol
  • Heel sprankelend en open
  • Nauwkeurig en veel detail
  • Koel
  • Minder laag, maar ik hoor details die ik eerder niet heb gehoord
  • Zang zit ergens tussen de instrumenten in
Nu mijn issue, voor instrumenten klinkt de Ikon heel muzikaal en helder. Echt een vooruitgang tov de Concept. Wat ik alleen heel erg mis is de plaatsing van zang die de Concept voor elkaar krijgt. De concepts laten het zo klinken alsof er iemand voor jou in de kamer staat te zingen, waardoor het echt "aankomt". Met andere woorden, ik zoek het geluid van de Ikon, met de plaatsing van de stem van de Concept.

Ik twijfel nu of ik verder moet gaan zoeken en misschien de MK2 moet proberen of de Suite serie.
Wellicht dat een andere versterker helpt, maar de Concept klinkt eigenlijk prima op deze versterker (Denon AVR). Ik kan natuurlijk ook naar de winkel gaan en naar de nieuwe series gaan luisteren, maar ik vind die over het algmeen redelijk aan de prijs en audio gaat ook op de 2e handsmarkt gewoon prima mee.

Is er iemand die bovenstaande herkend en misschien tips heeft? Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.
Je moet even een handleiding opsnorren, daar staan tips m.b.t. de plaatsing van de luidspreker.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Peule_P
Ik ben erover aan het denken om mijn fronts te vervangen, alleen weet ik niet zeker wat het beste in mijn setup past, de Zensor 5 of Zensor 7?
Groter is natuurlijk niet altijd beter en al het laag gaat toch naar de subwoofer en als ik kijk naar de specificaties dan ligt de Zensor 5 dichter bij de Zensor Vokal dan de Zensor 7.
zelfde 5 1/4" woofers bijvoorbeeld.
Dit levert een uniformer front op lijkt me?
Iemand ervaring met Zensor 5 vs. 7 icm een Vokal?

Hoe denken jullie hierover?

Rest van de setup bestaat uit:

- Denon X3300 AVR
- Zensor 1 fronts
- Zensor Vokal
- Zensor Pico rears
- HK 12" sub

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HhKjw7P.jpg

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou gaan luisteren @Peule_P . Ik heb in het verleden ook getwijfeld tussen de 5 en 7 maar ik vond de 7 veel voller en fijner klinken :) Ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk, maar voor de meerprijs hoef je het niet te laten.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

J0YR1D3R schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:33:
Ik zou gaan luisteren @Peule_P . Ik heb in het verleden ook getwijfeld tussen de 5 en 7 maar ik vond de 7 veel voller en fijner klinken :) Ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk, maar voor de meerprijs hoef je het niet te laten.
@Peule_P en vergeet ook niet gelijk de Oberon 7 mee te pakken...

• Peule_P
J0YR1D3R schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:33:
Ja ik heb al eens geluisterd en de 7 klinkt idd wel iets voller dan de 5, vraag me echter af hoe het integreert met de Vokal, dit is toch anders in een winkel dan wanneer je lekker onderuit gezakt op de bank ligt :)
MDKlapwijk schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:06:
[...]

@Peule_P en vergeet ook niet gelijk de Oberon 7 mee te pakken...
Dat is zeker ook een interessante optie ja, prachtige speaker, al zou ik dan ook de Zensor Vokal willen verkopen en een Oberon Vokal erbij pakken om het 'af' te maken.
Zit toch wel wat verschil in als ik naar de specs kijken, ook beduidend andere tweeters.

• Linius
Ja ik zou dan wel je hele front Oberon doen als je die switch maakt. Een center uit een andere serie leidt toch al snel af naar mijn ervaring. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Persoonlijk vind ik de Zensor 7 ook heel tof klinken in een surround opstelling met de Zensor Vokal. Laat ik het zo zeggen, de Zensor 7 doet de center niet ondersneeuwen in het geheel mocht je daar bang voor zijn. Daarnaast vind ik de Zensor 7 ook fijner als stereopaar voor als je muziek aan het luisteren bent ten opzichte van de Zensor 5. Toch even een stuk voller geluid.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Peule_P Ik heb zelf de Zensor Vokal en 2 Zensor 7's als front en zou eigenlijk niet weten waarom het niet zou passen vanwege verschillende maten woofers. Ik vind het een erg fijne combinatie en geniet er elke film/serie weer van :)

Voor muziek/radio gebruik ik eigenlijk altijd een stereo setup, dus dan merk je er niets van. De 7 doet het dan op zichzelf beter dan de 5, vind ik. Zie ook de opmerking van @Linius :)

[ Voor 28% gewijzigd door J0YR1D3R op 26-09-2018 11:44 ]

• Peule_P
bedankt @Linius en @Anoniem: 102572 :)

Dit zijn de adviesprijzen volgens hificorner.nl, en ze hebben de Zensors nu in de aanbieding €349 voor de Z7 is dan wel weer heel aantrekkelijk...

Oberon 7 €499,- per stuk,
Oberon 5 €399,- per stuk
Oberon Vokal €349,- per stuk

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:45
Ben zelf toentertijd bij FiFi Klubben gaan luisteren en daar werd eerst de set aangezet die ik op het oog had. Daar was ik niet tevreden over, dus liet die me de Zensor 5 horen. Dat was al stukken beter! Maar toen vroeg ik voor de gein wat nou het verschil deed met de Zensor 7. Opnieuw hetzelfde stukje film (Star Wars) aangezet, maar dan i.p.v. de 5 de 7 aangesloten. Zelf vond ik deze echt veel verfijnder klinken als de 5. Knisperen van het vuur na de vechtpartij kon ik bijvoorbeeld veel beter horen dan op de 5.

Dus mocht je portemonnee het toe laten, dan zou ik zeker de 7 boven de 5 verkiezen.

• Peule_P
denk dat ik maar voor de Oberon 7 ga dan en de matching Vokal.
Iemand nog een Zensor Vokal nieuw in doos overnemen ;)

• page404

page404

Website says no

Peule_P schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:13:
denk dat ik maar voor de Oberon 7 ga dan en de matching Vokal.
Iemand nog een Zensor Vokal nieuw in doos overnemen ;)
Nee dank je, heb al een Rubicon Vokal en die bevalt veel te goed _/-\o_

• Peule_P
Geloof ik @page404 !
Heb zelf ook een set Opticon 2 in de mancave en echt mooie speakers wat Dali maakt!

De enige reden dat ik de Opticon’s niet in de woonkamer heb staan is dat de bijpassende Vokal niet in het meubel past :P
Vandaar maar voor de Zensor gedaan omdat dit ‘goed genoeg’ was voor de woonkamer ;)

• page404

page404

Website says no

Peule_P schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:20:
Geloof ik @page404 !
Heb zelf ook een set Opticon 2 in de mancave en echt mooie speakers wat Dali maakt!

De enige reden dat ik de Opticon’s niet in de woonkamer heb staan is dat de bijpassende Vokal niet in het meubel past :P
Vandaar maar voor de Zensor gedaan omdat dit ‘goed genoeg’ was voor de woonkamer ;)
Sinds ik Rubicons heb staan kan ik bepaalde muziek niet meer horen. Alle onvolkomenheden in de opnames zijn te horen. Met films is het magnifiek, ik ben echt een filmliefhebber, dat is 80% van mijn gebruik, en zeker met de Rubicon Vokal is film echt een belevenis. Letterlijk weggeblazen door het geluid. Ik moest in het begin wennen dat de spraak zo helder naar voren kwam, leek bijna onnatuurlijk. Ook de bas is bijzonder hard en strak. Heb op dit moment ook totaal geen behoefte aan uitbreiding naar rearspeakers of subwoofer.
Wat wel irritant is dat ik mijn versterker niet meer helemaal vertrouw. Na een schoonmaakbeurt zijn een aantal probleempjes (zoals gekraak en geknetter) verholpen, maar ik ben niet altijd meer overtuigd dat hij volledig in staat is mijn Rubicons alles te geven wat ze nodig hebben. OTOH, van de week mijn oude speakers weer eens aangesloten, en :'( :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:44
De plaatselijke elektro / Hifi boer verkoopt een set Zensors 5 voor 339 EUR.. :o

Bijna te mooi om te laten liggen, niet? Ik ga morgen maar eens langs denk ik.

• page404

page404

Website says no

E
SanderH_ schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:40:
De plaatselijke elektro / Hifi boer verkoopt een set Zensors 5 voor 339 EUR.. :o

Bijna te mooi om te laten liggen, niet? Ik ga morgen maar eens langs denk ik.
En, gekocht? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 15:31

l3p

www.^.nl

Na 12 jaar diverse 5.1 satelliet speakersets zoals Bose, Kef eitjes en B&W M1 eindelijk terug naar een stereo set met 'grotere' speakers. Ook de enige vloer-staande speakers die de baas nog net toeliet :+

Wat is dat weer genieten zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dIJO2eal8S4jNHVePDmX8RIs/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uICB77LefXIMiiw2NqviRY9P/medium.jpg

Meer foto's + specs
Yep, kabels moeten nog in de muur, maar waarschijnlijk samen met upgrade naar 65" Oled

[ Voor 4% gewijzigd door l3p op 30-09-2018 00:43 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 01:24
l3p schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:42:
Na 12 jaar diverse 5.1 satelliet speakersets zoals Bose, Kef eitjes en B&W M1 eindelijk terug naar een stereo set met 'grotere' speakers. Ook de enige vloer-staande speakers die de baas nog net toeliet :+

Wat is dat weer genieten zeg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meer foto's + specs
Yep, kabels moeten nog in de muur, maar waarschijnlijk samen met upgrade naar 65" Oled
wow mooie speakers, welke zijn dit?

PSN: Jonasken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@l3p wanneer ga je de spreekspoelen koelen met water? :D :9

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Jonasken schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:56:
[...]

wow mooie speakers, welke zijn dit?
De Dali Fazon F5's. Waren best prijzig maar vond een setje showroom modelletjes bij Poulissen voor een leuke prijs :)
Lip schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:59:
@l3p wanneer ga je de spreekspoelen koelen met water? :D :9
Even geen water meer in de buurt van mijn homecinema :9

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 01:24
l3p schreef op zondag 30 september 2018 @ 01:05:
[...]

De Dali Fazon F5's. Waren best prijzig maar vond een setje showroom modelletjes bij Poulissen voor een leuke prijs :)

[...]

Even geen water meer in de buurt van mijn homecinema :9
hoeveel heb je betaald? zie dat dit een model is die nergens meer leverbaar is... jammer want zoek wel zo'n moderne maar toch wel goede speakers

PSN: Jonasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:17
Jonasken schreef op zondag 30 september 2018 @ 01:16:
[...]

hoeveel heb je betaald? zie dat dit een model is die nergens meer leverbaar is... jammer want zoek wel zo'n moderne maar toch wel goede speakers
Een aantal maanden geleden waren ze bij Art&Craft rond de 1000,- p/st (alleen zwart)
daar kan je nog proberen of ze die nog kunnen leveren.

Ik wilde specifiek de witte, en kreeg die met een speciale BlackFriday deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Jonasken schreef op zondag 30 september 2018 @ 01:16:
[...]

Ze stonden te koop voor €998,- p/s maar moest €2750 afrekenen incl de Marantz SR5013 (€899), Audioquest X2 speaker kabel (€36) en banana's.(€40)

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Van een kale reis terug gekomen. De verkoper keek me nogal vreemd aan en holde vervolgens naar zijn computer om de prijs te checken. Prijs was blijkbaar per stuk, en niet per set :+

Ook al staat het zo op hun website.
Aantal luidsprekers in de doos 2 speakers

[ Voor 20% gewijzigd door SanderH_ op 30-09-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Zou ze gewoon online bestellen en doen alsof mijn neus bloed. >:)
SanderH_ schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:15:
[...]

Van een kale reis terug gekomen. De verkoper keek me nogal vreemd aan en holde vervolgens naar zijn computer om de prijs te checken. Prijs was blijkbaar per stuk, en niet per set :+

Ook al staat het zo op hun website.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
@basjuhh

Ook al aan gedacht, maar dan krijg je waarschijnlijk een hoop gezeik aangezien ze dan met hun algemene voorwaarden komen zwaaien:
PRIJZEN & AANBIEDINGEN

Al onze prijzen worden uitgedrukt in euro en zijn inclusief btw, Recupel en Bebat, tenzij anders aangegeven. Verzendkosten zijn ook inbegrepen op de website, tenzij anders vermeldt.

Promoties en speciale aanbiedingen gelden zolang de voorraad strekt.

Bij Verfaillie Bauwens is nauwkeurig informeren prioriteit. Maar ook wij zijn niet zonder gebreken. We vragen je begrip op te brengen bij een vergissing. We kunnen hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

De prijzen op onze website kunnen veranderen. Bestelling geplaatst voor een prijsverandering? De prijs op het moment van de bestelling is de geldige prijs. Zelfs als de prijs zou stijgen, fijn toch?

Een menselijke fout is mogelijk. Als onze prijs te veel afwijkt van de eigenlijke richtprijs, gaat het om zo'n menselijke fout. In zo’n geval zal je bestelling worden geannuleerd, ook wanneer je al een automatische bevestigingsmail hebt ontvangen. Je kan dan alsnog beslissen het artikel aan de correcte prijs te kopen. Heb je het artikel na een week niet opnieuw besteld, dan gaan we ervan uit dat je het liever niet aankoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Het is niet bij 1 speaker maar bij alle staat SET. naar mijn inziens dus geen foutje ;)
wellicht bestellen met optie om later/achteraf te betalen als men er op terug komt een optie?
SanderH_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:16:
@basjuhh

Ook al aan gedacht, maar dan krijg je waarschijnlijk een hoop gezeik aangezien ze dan met hun algemene voorwaarden komen zwaaien:

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Heb ze eens online besteld, met betaling in de winkel.

Eens zien wat ze er mee doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinho85
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
Beste allemaal,

Sinds begin dit jaar ben ik de zeer gelukkige eigenaar van de volgende audioset, aangesloten op een Samsung EU55KS7000 TV:

- Denon AVR-X2400H
- 2 x Dali Zensor 7 Front speakers
- 1 x Heos 7 HS2 (voor in de werkkamer)

Nu er een paar mooie aanbiedingen lopen bij HiFi Klubben begint het te kriebelen om de volgende stap te nemen. Ik zit dus te loeren naar:

- 2 x Dali Zensor 5 als rears
- 1 x Dali Zensor Vokal center speaker

Een subwoofer komt er op termijn ook nog wel een keer maar ik mis op dit moment niet echt een sterkere bas dus ik denk dat ik die nog even uitstel.

Mijn woonkamer is een vierkant van 6.5 * 6.9 = 45m2 dus een redelijke grote ruimte. Nu heb ik een paar vragen:

- Is er enige reden om de Dali Zensor 3's te kiezen in plaats van de Zensor 5?
Toen ik de fronts kocht, heb ik uitgebreid geluisterd en was het verschil tussen de 5 en de 7 heel duidelijk. Qua prijs maakt het nauwelijks wat uit en ik heb de ruimte. Echter is de 5 overkill als rear en gaat die de fronts overstemmen en zou iemand daarom voor kleinere speakers achter moeten kiezen? Of kan dit gewoon prima? En kan de Denon 2400h receiver 4 relatief grote speakers aan?

- Qua kabels heb ik me voor de Fronts de Argon Black Edition SC2 speaker kabels á 20 euro/meter aan laten smeren. Voor een paar meter maakt dat niet veel uit. Maar deze keer heb ik 2 x 17 meter nodig om helemaal rond de woonkamer naar de achter speakers te komen en dan gaat het toch redelijk in de papieren lopen. Is het verschil tussen de SC1 van 10 euro/meter en de SC2 echt hoorbaar als je 80% van de tijd naar de toch niet helemaal optimale codec van Spotify luistert?

Ik ga natuurlijk nog even luisteren en vragen in de winkel voordat ik de knoop doorhak maar ben eigenlijk ook heel benieuwd wat de experts van dit forum er van denken. Ondanks de goede service, heeft de verkoper uiteindelijk toch een dubbele agenda om zoveel mogelijk geld in die kassa te krijgen...

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
€20 p meter is in ieder geval zwaar overdreven...
Gebruik zelf QED XT25 kabel, prima kabel, en kost €5 de meter bij mijn lokale dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41
@robinho85 De 5 als rear kan prima een 3 plus statief kost bijna even duur gok ik zo.
Vloestaanders zijn vaak zelfs wat gevoeliger dan de boekenplank uitvoering, dus de receiver kan dat prima aan.
20 euro de meter is idd veel te duur, zou eerder 30 meter voor 50euro aanraden.

https://www.teufelaudio.n...rkabel-2-5mm2-p14081.html

Met de bespaarde kosten spaar je alvast voor een mooie sub dat ga je wel horen, verschil tussen gewoon goed koperdraad of extreem dure zilveren kabels niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 01-10-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

robinho85 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:22:
[......]
- Is er enige reden om de Dali Zensor 3's te kiezen in plaats van de Zensor 5?
Toen ik de fronts kocht, heb ik uitgebreid geluisterd en was het verschil tussen de 5 en de 7 heel duidelijk. Qua prijs maakt het nauwelijks wat uit en ik heb de ruimte. Echter is de 5 overkill als rear en gaat die de fronts overstemmen en zou iemand daarom voor kleinere speakers achter moeten kiezen? Of kan dit gewoon prima? En kan de Denon 2400h receiver 4 relatief grote speakers aan?
Die Denon kan nog veel grotere speakers aan, geen enkel probleem.

Ik heb hier voor zowel de fronts als de rears forse vloerstaanders staan die in formaat amper voor elkaar onderdoen.
Of de rears al of niet gaan "overstemmen" is op de receiver perfect in te stellen.

Het voordeel van wat grotere vloerstaanders als rear speaker is dat ze meteen op goede oorhoogte zitten en niet zo snel omvallen als je honden weer eens door de kamer denderen. ;)
- Qua kabels heb ik me voor de Fronts de Argon Black Edition SC2 speaker kabels á 20 euro/meter aan laten smeren. Voor een paar meter maakt dat niet veel uit. Maar deze keer heb ik 2 x 17 meter nodig om helemaal rond de woonkamer naar de achter speakers te komen en dan gaat het toch redelijk in de papieren lopen. Is het verschil tussen de SC1 van 10 euro/meter en de SC2 echt hoorbaar als je 80% van de tijd naar de toch niet helemaal optimale codec van Spotify luistert?
Voor 2x17m. zou je een 4mm2 kabel kunnen overwegen, zoals deze Procab.
Maar 2.5mm2 is op zich al dik genoeg, hier het hele assortiment.

Deze professionele Procab kabels zijn kwalitatief zeer goed en uiteraard van "echt" koper, dus geen dubieuze aluminium mix en zij zijn bovendien vriendelijk geprijsd.
Laat je niet gek maken met "esotherische" bullshit merken, verschillen zijn bij normaal koper gewoon niet te horen. :+

Ik heb de Procab 4mm2 hier in de HT setup en verschil met de peperdure vd Hull Magnum uit de aparte stereo installatie is niet te horen. :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
4mm is in geen enkel scenario noodzakelijk. Soms wil het oog/gevoel ook wat en dan zou je ervoor kunnen kiezen, maar 2.5mm is dan ook gewoon goed.

Ik heb een tijd terug eens wat draadjes bij conrad besteld tot een minimale dikte van 0,08mm^2 (ja dat lees je goed) en ik hoorde 0 verschil tov 2,5mm^2. Het brandde ook niet door en werd zelfs niet warm. Lengte van de kabeltjes was 5 meter.

LA-384 in "De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products"

Verder is de hoogte het enige criterium om te kiezen voor een zensor 5 tov een zensor 1 als rear. Qua geluid maakt het allemaal niet uit, omdat de gemiddelde surround track niet heel veel informatie bevat, buiten wat effecten. Maar het is wel belangrijk dat de speaker niet tegen de bank staat te blazen. De conussen mogen dus boven de bankleuning uitkomen, of je mag ze wat verder van de bank zetten. Je kunt discussiëren over stabiliteit, maar er zijn ook standaards die je kunt vullen met zand, zodat ze niet meer topzwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@robinho85, dat is wel een heel stevige prijs voor een stukje kabel; Ik heb zelf Tasker C288 door heel de woonkamer gebruikt, is een 4x2.5mm2 kabel van zo'n 4,90 de meter. Is onder andere bij Fritz-events verkrijgbaar. Is een mooie soepele kabel, welke denk ik eerder voor professioneel gebruik (festivals/oefenruimten/etc) bedoeld is.

Ik heb ze met Speakon chassis delen in de muur/vloer zitten en vanaf de muur gebruik ik dan weer speakon stekkers met een de c288 en dan Sewell deadbolts in de speaker. Op dit moment bi-wired, maar binnenkort bi-amped. Hier een terugblik met wat plaatjes:
- MDKlapwijk in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Net dan toch maar een setje Zensor 7 besteld, nu nog eens 7% extra korting bij hificorner, €325 per stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinho85
  • Laatst online: 10-10-2024
Bedankt voor alle input. De Zensor 5's en de Vokal zijn inmiddels binnen en geinstalleerd. Qua kabels inderdaad voor een goedkopere variant gegaan. Nu bezig de boel een beetje in te spelen. Wat een straf.. >:)

Het geluid is echt veel ruimtelijker. Een paar extra speakers maakt echt een heel verschil in de beleving!

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikk3r
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09-2022
Peule_P schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:39:
Net dan toch maar een setje Zensor 7 besteld, nu nog eens 7% extra korting bij hificorner, €325 per stuk!
Met deze deals heb ik er haast spijt van dat ik een tijdje terug begonnen ben aan de Spektor 2 en Vokal. Een volledige 5.0 setje Zensors zou nu goedkoper geweest zijn (zit het haast te overwegen, de Spektor Vokal is niet heel spannend naar mijn mening), maar goed achteraf gezien is alles altijd beter. Voor de front left en right wil ik in ieder geval wel de Zensors halen. Helaas heeft hificorner de walnoot versie niet op voorraad :/
Wat heeft jou gedreven om voor de 7 te gaan in plaats van de 5? Ik twijfel nog een beetje tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32
tikk3r schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 00:40:
[...]

Met deze deals heb ik er haast spijt van dat ik een tijdje terug begonnen ben aan de Spektor 2 en Vokal. Een volledige 5.0 setje Zensors zou nu goedkoper geweest zijn (zit het haast te overwegen, de Spektor Vokal is niet heel spannend naar mijn mening), maar goed achteraf gezien is alles altijd beter. Voor de front left en right wil ik in ieder geval wel de Zensors halen. Helaas heeft hificorner de walnoot versie niet op voorraad* :/
Wat heeft jou gedreven om voor de 7 te gaan in plaats van de 5? Ik twijfel nog een beetje tussen de twee.
*= eigenlijk niemand ;).
Verder wanneer je in de mogelijkheid bent om ze te luisteren (Hificorner in Groningen bijv.) hoor je gauw genoeg het verschil tussen beide luidsprekers.
De vrouw had voorkeur voor de Zensor 5 (formaat technische redenen), maar na 2 minuten luisteren was zij om :) .

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:01
Hifi Klubben heeft ze wel in walnoot op voorraad. En ze hebben een kortingsactie lopen met 10% korting op alle luidsprekers. Zensor 7 gaat dan voor 314,10.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
T-MOB schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:28:
Hifi Klubben heeft ze wel in walnoot op voorraad. En ze hebben een kortingsactie lopen met 10% korting op alle luidsprekers. Zensor 7 gaat dan voor 314,10.
*De korting geldt niet op B&W 800-serie en kan niet gecombineerd worden met andere speakeraanbiedingen.
Op de Zensor serie zit al een 20% korting actie, dus die 10% gaat daar niet nog eens overheen. Al hebben ze wel laagste prijs garantie, dus als een andere winkel eronder zit gaan ze normaal gesproken wel mee met die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikk3r
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09-2022
Vitamine schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:41:
[...]

*= eigenlijk niemand ;).
Verder wanneer je in de mogelijkheid bent om ze te luisteren (Hificorner in Groningen bijv.) hoor je gauw genoeg het verschil tussen beide luidsprekers.
De vrouw had voorkeur voor de Zensor 5 (formaat technische redenen), maar na 2 minuten luisteren was zij om :) .
Formaat is ook eigenlijk het enige waar ik nu om twijfel (wel, en het budget natuurlijk een beetje). Maar ik had al meer gelezen dat de extra grootte van de 7 zeker de moeite waard is. Helaas nog niet de mogelijkheid gehad om ze te beluisteren, misschien binnenkort even bij Hifiklubben Den Haag langs/vragen naar de mogelijkheden. Stiekem wil ik gewoon de 7 nemen. Nog even doorsparen...
T-MOB schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:28:
Jammer dat die korting helaas niet stapelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Laatst online: 12-03 16:32
Guys! Ik heb een vraag. Ik heb 2x Dali Ikon 5 speakers in mijn woonkamer met een oude versterker. Nu speel ik met de gedachte om een Sonos Connect AMP aan te schaffen om deze speakers aan te koppelen om zo ook straks te kunnen koppelen met Google Home e.d.

Wat zouden jullie vinden van deze combinatie?

[/quote]
[quote]

Sonos AMP wellicht een mooi alternatief..

2x Dali Ikon 5 MK 2 icm de nieuwe Sonos AMP in de woonkamer, Play:1 in de keuken oid. Hoe zou zoiets klinken? Heb niet zoveel verstand van Watt/Ohm...

[ Voor 34% gewijzigd door Queros op 17-10-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Queros, de Dali's zijn dacht ik 6Ohm, dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel soms voor problemen zorgen als ze bijvoorbeeld af en toe onder de 4Ohm duiken. Sommige versterkers vinden dat nl. niet heel lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
@Queros qua speakers en de amp gaat het geen probleem opleveren. Vermogen en ohm maken dan niet zoveel uit.

Wel kun je alternatieven overwegen: de nieuwste range receivers heeft tegenwoordig ook heos (denon) of musiccast (yamaha) of een andere multiroom ingebouwd.

Zoek eens op Denon. Dan heb ie voor nagenoeg t zelfde geld veel meer aansluitmogelijkheden en flexibiliteit. Misschien iets duurder, maar langer plezier van. (Wel groter trouwens).

https://www.hifiklubben.n...x1500h-surround-receiver/

Maar, de Sonos AMP gaat je speakers ook laten spelen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Bij Hifi Klubben raden ze mij de BlueSound Powernode 2i aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-06 14:07
Queros schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:18:
Bij Hifi Klubben raden ze mij de BlueSound Powernode 2i aan...
Al zullen ze de beste bedoelingen hebben kan ik me voorstellen dat ze op een apparaat van 850 euro meer marge hebben en dus liever producten uit het hogere segment aanbieden.

Je kan ook een Google audiocast kopen voor een paar tientjes en eens kijken hoe dit bevalt _/-\o_

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Op zich is het verschil tussen de Powernode en Connect Amp ook wel flink groot. Beide kunnen de speakers prima aansturen. Maar een Powernode klinkt wel een stuk mooier. Maar goed, dat zal Queros ook wel ervaren hebben als ie een demo heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Bij hifiklubben hebben ze een mooi assortiment, maar wordt t vaak gelijk duur. Mijn ervaring is dat ze niet altijd goed luisteren (soms wel hoor) en hun eigen standaard projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Nja hifi klubben...nad..bluesound.. valt allemaal onder dezelfde vlag in the Nordics dus ik snap ook wel dat ze hun eigen spullen aanbieden😂

Bluesound klonk goed inderdaad. Ken alleen de stabiliteit van hun app niet. Van Sonos weet ik dat deze goed functioneert.

Kennen jullie Bluesound?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Ik heb zelf een Node 2 staan (i.c.m. jawel een NAD versterker en Dali speakers) en ben daar zeer tevreden over. Geen klachten over de stabiliteit van de app eigenlijk. Verder nog geen ervaring gehad met meerdere Bluos producten op het netwerk, maar ik ga er van uit dat dit ook allemaal prima moet functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:01
Queros schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:32:
Bluesound klonk goed inderdaad. Ken alleen de stabiliteit van hun app niet. Van Sonos weet ik dat deze goed functioneert.

Kennen jullie Bluesound?
Ik heb bluesound in mijn versterker en 2 x pulse flex voor in de keuken. Voor in de schuur heb ik via amazon.de een eerste generatie powernode op de kop getikt (staan er nog steeds op voor 339, dus als je weinig om looks geeft...).
Ik ben best wel tevreden over het ecosysteem. De android- en ios-app werken uitstekend. De desktop-app voor mac net iets minder, die pikt niet altijd lekker op als er via andere apps iets verandert. Voordeel van de pulse flex is dat je er ook een accu aan kunt prikken, daar loop je dan zo mee naar buiten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drainion
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-02 09:04
ik heb ook even een vraag.

Ik heb al een behoorlijk tijdje een Onkyo TX-NR414 Zilver in combinatie met JBL SCS 200.5 (Zilver). Na ongeveer tien jaar ben ik wel weer toe aan nieuwe speakers.

Mijn oog is gevallen op de Dali zensor 5. Kunnen jullie mij aangeven of deze speakers beter zijn dan die ik nu heb en of mijn versterker deze speakers aan kunnen? Ik heb namelijk de ballen verstand van deze speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Drainion ja en ja.

De zensor speakers zijn als het goed is opgevolgd door de dali Oberon. Grote kans dat nu enkel nog uit voorraad verkocht wordt. Dat kan lastig zijn wanneer je alle speakers uit dezelfde serie wilt en daar niet direct het budget voor hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 20-10-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:23:
@Drainion...
Dat kan lastig zijn wanneer je alle speakers uit dezelfde serie wilt en daar niet direct het budget voor hebt.
Direct je center luidspreker aankopen, met je hoofdluidsprekers. Als je moest kiezen tussen center of surrounds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Grappig dat je het zegt :+

Binnen 3 weken al besloten om toch maar voor een 3.1 setup te gaan.
Gelukkig een bijpassende Dali Fazon LCR center gevonden op marktplaats voor €150
(vervolgens een Sunfire XTEQ8 zonder zijkappen voor €500 )
Echt genieten nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NQyRyuxIFv35kfehT3x9xZ31/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/89pKL1BLHvGLggf1bW6ZtySC/full.jpg

Misschien toch maar uitkijken naar 2 x Dali Fazon SAT ;)

[ Voor 7% gewijzigd door l3p op 21-10-2018 18:10 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.
De Mission M3C2i centerluidspreker had een introductieprijs van €249,- en had na het end of life (+- 4jaar) gaan tot ongeveer 6 a 10 jaar nog steeds een waarde van €150-200 op Marktplaats. 't ligt maar aan hoe scheef de verkoop is gegaan van center vs. hoofdluidsprekers, wat naar mijn mening een stevig aandeel heeft in de waardebepaling van een centerluidspreker.

Leuke subwoofer trouwens, die Sunfire XTEQ8.

Lol, om vervolgens een een MiniDSP UMIK-1 in huis te halen. En dat daarna het volgende door je hoofd rond spookt: Wat voor t*****zooi heb ik nou weer in huis gehaald ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Lip op 21-10-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
sinds een week de Sony DN1080 met een 5.1 opstelling van Dali (Zensor 7 als fronts, Vokal en Zensor 5 als surround). in eerste instantie calibratie gedaan via de Sony DN1080 en wat kleingheidjes aangepast. Hij detecteerd alle speakers als groot. so far so good

Muziek etc klinkt echt perfect. gisteren eens Netflix serie bekeken (once upon a time) maar wat klinken de stemmen slecht... alsof het uit een natte doos komt. (erg hol en laag). al wat geprobeerd om in de DN1080 de bass van de Vokal iets omlaag te schroeven en de helderheid iets omhoog, doet iets maar geen wonderen.

TV kijken klinkt al een stuk beter, maar ook hier is het niet wat het moet wezen.

Hiervoor had ik een KH set met kleine speakertjes welke wel lekker helder klinken. (echter totaal andere kwaliteit dan de Dali's uiteraard).

Is dit het feit dat de Dali speakers zo goed zijn en slecht geluid/stemmen ook echt slechter weergeeft, of kan ik er toch op een één of andere manier betere stemmen uit zien te krijgen zodat het niet meer lijkt als of het uit een melkpak komt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@basjuhh

Ik heet U welkom in de puinhoop van reflecties, uw weg terug vinden naar heldere stemmen uit dezelfde luidsprekers heeft alles te maken met de akoestiek van uw luisterruimte, en (heel) heel weinig met de luidsprekers ansich.

[ Voor 36% gewijzigd door Lip op 22-10-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
@Lip dank voor de reactie, ik begrijp akoestiek etc. dit heeft echter daar niets mee te maken, het klinkt echt als of de vokal een speaker van 10,- is m.b.t. stemmen uit (in ieder geval) Netflix. Wellicht dat het ook een netflix dingetje is (zal eens blueray proberen hoe dit klinkt). Maar weet zeker dat niet met akoestiek te maken heeft, daarvoor klinkt het te belabbert (de vokal staat op zelfde plek als mijn vorige speaker set (Harman Kardon).
Lip schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:20:
@basjuhh

Ik heet U welkom in de puinhoop van reflecties, uw weg terug vinden naar heldere stemmen uit dezelfde luidsprekers heeft alles te maken met de akoestiek van uw luisterruimte, en (heel) heel weinig met de luidsprekers ansich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

basjuhh schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:27:
@Lip dank voor de reactie, ik begrijp akoestiek etc. dit heeft echter daar niets mee te maken, het klinkt echt als of de vokal een speaker van 10,- is m.b.t. stemmen uit (in ieder geval) Netflix. Wellicht dat het ook een netflix dingetje is (zal eens blueray proberen hoe dit klinkt). Maar weet zeker dat niet met akoestiek te maken heeft, daarvoor klinkt het te belabbert (de vokal staat op zelfde plek als mijn vorige speaker set (Harman Kardon).

[...]
Dat kan je uittesten met een toongenerator, 't zou kunnen dan je tweeter defect is of je scheidingsfilter. Een toongenerator kan dat uitsluiten voor je. Daarvoor kan je onder ander REW gebruiken of VIRTUAL MINIRATOR van NT Instruments

side note : gebruik het wel met verstand a.u.b :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 22-10-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@basjuhh, als je een sub-woofer hebt staan, dan zijn al je andere speakers 'small'. Dat heeft niets met het formaat te maken, maar of het laag voor de sub ook naar de speakers gestuurd wordt.

Zodra je je speakers op small zet, krijg je waarschijnlijk de optie om de cross-over per speaker in te stellen; deze kan je over het algemeen op ongeveer 1.5x de minimale waarde van de frequency range van de speaker zetten:
- Zensor 7 -> 40 x 1.5 = 60 Hz
- Zensor 5 -> 43 x 1.5 = 64.5 Hz -> 60 of 70 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft
- Vokal -> 47 x 1.5 = 70.5 Hz -> 70 of 80 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft

Verder zou ik trouwens eerst handmatig alles instellen, dus alleen de afstanden tot luister positie en de cross-overs. Al die automagische shizzle is leuk, maar als je niet in een spiegelpaleis zit, zou handmatig ook al goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Ik zou zelf de speakers op small zetten en alle crossovers op 80Hz zetten (THX Norm), dus alles onder de 80Hz gaat naar de sub + het LFE kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Inderdaad ook een subwoofer (Dali ef-12)
Ik zal zeker onderstaande proberen en kijken wat het resultaat is.
Voor mijn beeldvorming en ter leer: is het niet "zonde" dat je speakers in het lage gedeelte gaat "begrenzen"?
MDKlapwijk schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:04:
@basjuhh, als je een sub-woofer hebt staan, dan zijn al je andere speakers 'small'. Dat heeft niets met het formaat te maken, maar of het laag voor de sub ook naar de speakers gestuurd wordt.

Zodra je je speakers op small zet, krijg je waarschijnlijk de optie om de cross-over per speaker in te stellen; deze kan je over het algemeen op ongeveer 1.5x de minimale waarde van de frequency range van de speaker zetten:
- Zensor 7 -> 40 x 1.5 = 60 Hz
- Zensor 5 -> 43 x 1.5 = 64.5 Hz -> 60 of 70 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft
- Vokal -> 47 x 1.5 = 70.5 Hz -> 70 of 80 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft

Verder zou ik trouwens eerst handmatig alles instellen, dus alleen de afstanden tot luister positie en de cross-overs. Al die automagische shizzle is leuk, maar als je niet in een spiegelpaleis zit, zou handmatig ook al goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

basjuhh schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:11:
Inderdaad ook een subwoofer (Dali ef-12)
Ik zal zeker onderstaande proberen en kijken wat het resultaat is.
Voor mijn beeldvorming en ter leer: is het niet "zonde" dat je speakers in het lage gedeelte gaat "begrenzen"?

[...]
Niet echt, een sub-woofer is speciaal voor het laag en je speakers kunnen wel wat, maar lang niet zo goed als je sub dat kan. Zoals je zelf geloof ik al aangaf heb je al geprobeerd de bas terug te draaien, waardoor ik het vermoeden heb dat speakers op 'large' en een sub teveel van het goede is.

@Peule_P, gaf ook al aan dat THX 80Hz als cross-over hanteert. Ik zelf gebruik op dit moment 1.5x min Hz van de speaker, dit zou alles een beetje geleidelijker in elkaar over laten lopen:
- Audione0 in "Het Grote Subwoofer Topic"

Ik moet zelf nog steeds de minidsp voor de subs in regelen om daarna eens met de Audyssey 32XT aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Gaaf, gewoon een Dali topic! Ik ben aan het kijken naar een setup die zowel goed werkt in een surround/movie setting maar ook gewoon voor muziek. Net een nieuw huis gekocht waar we voorlopig wel blijven, dus de moeite waard om het in 1x goed te doen. Mooie spulletjes en alles goed wegwerken. Maar... de sjef wil graag dat de speakers niet te veel in het zicht / in de weg staan en heb 3 hele kleine kids die nogal onstuimig rondrennen. Ik zat dus te denken aan een setup van 4x Rubicon LCR met een sub en een centre speaker (5.1). We krijgen een verlaagd plafond dus wellicht doe ik nog wat speakers bovenin om echt helemaal ondergedompeld te kunnen worden ;-). Nu is het zo dat er achter mijn TV een (dikke) standleiding loopt en ik dus niet veel diepte boven/onder de TV heb. Ik kan dus eigenlijk niet een Rubicon Vokal kwijt omdat die gewoon te diep is. Er wordt aangegeven dat ik de LCR ook als centre kan gebruiken. Heeft iemand ervaring met een LCR als centre en als front/rear speakers (dus 5 stuks)? Combi zal zijn met NAD T758 v3 of NAD T777 V3 zoals het er nu uitziet. Mochten mensen nog tips hebben welke winkels ik in de gaten moet houden voor goede prijzen, dan hoor ik het ook graag! Dank!
Pagina: 1 ... 16 ... 37 Laatste