Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:41
Ik heb de Rubicon LCR en de Opticon LCR beluisterd bij hifi Klubben. Met een sub erbij klinkt zeker de Rubicon voor het formaat best wel goed. Maar ondanks dat ik de vrouw er wel een plezier mee zou doen ben ik toch met een setje Opticon 5 naar huis gegaan. Die klonken beter, voor een veel betere prijs. Ik zou dus zeker aanraden om te gaan luisteren voor je een kapitaal aan speakers uitgeeft.

Als center is een LCR wel prima geschikt. Speciaal voor dit doel kun je de tweetermodule draaien.

Dali heeft trouwens ook een reeks inbouwpseakers (Phantom). Qua design supergelikt weg te werken. Maar hoe het klinkt durf ik je niet te vertellen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 13:57

l3p

www.^.nl

Nu ik na jaren weer grotere front speakers heb vind ik het nog best moeilijk om de juiste settings te vinden samen met de sub. Ik had eerst alleen de Dali F5's, ging prima. Vervolgens een subwoofer erbij, ging ook nog prima (En stond toen nog op LFE+Main)
Nu ik ook een center speaker heb ben ik naar aanleiding van dit topic en het subwoofer topic toch eens met LFE settings gaan spelen.

Ook een beetje lastig omdat de Marantz bij LFE in stappen van 10Hz gaat maar bij Crossover in stappen van 20Hz

Volgens de fabrikant:
Dali Fazon F549 - 23,000 Hz
Dali Fazon LCR78 - 25,000 Hz
Dali Fazon SAT (toekomst)86 - 25,000 Hz
Sunfire XTEQ822 - 100 Hz

Momenteel heb ik dus:
Dali Fazon F5Crossover 60 Hz (Marantz)small
Dali Fazon LCRCrossover 80 Hz (Marantz)small
Sunfire XTEQ8Crossover 100Hz (Sunfire)
LPF voor LFE100Hz

Mijn vraag is dus, is dit een goed uitgangspunt of ben ik verkeerd bezig?
Of is het misschien toch beter om op LFE+Main te zetten voor deze speakers? Of bijvoorbeeld toch LPF voor LFE op 100 te zetten.

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57

FeaR

In GoT we trust

l3p schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:28:
Of bijvoorbeeld toch LPF voor LFE op 100 te zetten.
LPF for LFE moet op 120 Hz (default) daar moet je niets aan veranderen. Verder zou ik de crossover van de subwoofer alleen in de receiver regelen en deze volledig open zetten op de subwoofer zelf. Ik snap ook niet waar de 100 Hz vandaan komt als je de rest op 60 en 80 Hz hebt staan. Verder zou ik elke speaker een tikje meer geven dan waar je ze nu op in hebt gesteld. Alle waardes die Dali opgeeft zijn bij -3 dB, oftewel dat punt is al 3 dB minder hard dan de rest van het bereik. Veelgebruikte som die wordt gebruikt is de laagste waarde x 1,5 doen en dat instellen als crossover. Let wel, het zijn nog steeds uitgangspunten. Er zijn ook mensen die alles op 80 Hz klappen omdat dat de THX waardes zijn. Maar ik zou er zoiets van maken (puur theorie en niet de ruimte/akoestiek mee kunnen nemen):

Dali Fazon F5Crossover 80 Hz (Marantz)small
Dali Fazon LCRCrossover 100-120 Hz (Marantz)small
Sunfire XTEQ8Crossover 100-120Hz (Marantz)n.v.t.
Sunfire XTEQ8BYPASS (Sunfire)n.v.t.
LPF voor LFE120Hz (Marantz)n.v.t.

Met een 2 x 4,5" woofer en zeer weinig klankast gaan de Fazon LCR nu eenmaal niet zo laag. De subwoofer zal dat op moeten vangen. Nadeel is dat je boven de 100 Hz de subwoofer(tonen) op gehoor kan gaan plaatsen, dat wil je echt voorkomen. Met de Dali Fazon SAT kom je daar wel mee weg omdat Rear Speakers vooral voor de effecten zijn, maar de center heb ik graag altijd gewoon redelijk uitgevoerd zodat stemmen niet over de subwoofer gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1130389

Hallo allemaal, ben nieuw hier en heb gelijk een vraag over de Dali Zensor 5 speakers.

Ik heb na lang zoeken en luisteren een maand geleden een set Zensor 5 gekocht voor mijn stereo installatie. Ik was na het luisteren, afgelopen voorjaar, onder de indruk van het mooie heldere geluid met stevig basfundament. Nu de Zensors met korting aangeboden worden, heb ik toegeslagen.

Na uitpakken en installeren gelijk al de eerste 'teleurstelling': dit klinkt heel anders dan in de winkel. Logisch natuurlijk, dat wist ik ook. De omstandigheden thuis zijn anders (geen vloerbedekking, maar parket), ik heb er een andere versterker achter hangen en deze speakers moeten minstens 100 uur ingespeeld worden.

Na een week inspelen was er echter nog steeds geen sprake van een basfundament en was, erger nog, het hoog zeer nadrukkelijk en irritant aanwezig. Het geheel klonk als een transistorradio, zo iel en dun. Bovendien kwam het geluid niet 'los' van de speakers. Toch maar even met de winkel gebeld, wat hier nou aan de hand kon zijn. Wist tegelijkertijd dat ik geduld moest hebben en dat een vergelijking met mijn vorige speakers, Magnat Monitor B, niet geheel terecht zou zijn. Maar toch... Winkel had zoiets van: "Kijk het rustig aan, indien ze niet bevallen kun je ze altijd terugbrengen".

Afgelopen weken verder laten inspelen, en daar kwam de bas en het basfundament! Ik was opgelucht. Maar wat bleef waren de iele hoge tonen, die echt overheersend zijn. Ook de stemmen lijken uit het hoge tonen te komen, in plaats van uit de middentonen. Weliswaar klinkt het geheel helder en sprankelend, hoor ook veel details die ik anders niet hoorde, maar ik herken mijn eigen CD's niet meer. Het hoog is dermate irritant aanwezig, dan ik steeds minder muziek ging luisteren.

Toch maar weer de winkel gebeld en gevraagd of het wellicht aan mijn versterker, een 27 jaar oude AKAI AM55 digitale versterker met 2x85 W, kan liggen. Dit is een vrij analytische versterker die uit de Magnats toch een vol stereogeluid tovert. Maar van dat volle geluid is met de Zensors geen sprake. De Dali's klinken onsamenhangend, hoog/midden/laag lijkt niet uit één speaker te komen. En dan dat irritant hoge geluid.

Voor de goede orde: CD's beluister ik via een Pioneer DV565A SACD-speler.

Nu mijn vraag aan jullie: heb ik hier een combi te pakken (AKAI-DALI) die niet gaat werken? Ik kan me haast niet voorstellen dat het 100% aan de speakers ligt. In de winkel waar ik ze Zensor 5 beluisterd heb, stond er een Yamaha achter, één uit de nieuwe serie (weet het typenummer niet meer). Aan de andere kant begrijp ik van een aantal verkopers van erkende hifi-winkels (heb even rondgevraagd) dat de Zensor 5 inderdaad behoorlijk helder en 'hoog' kan klinken en dat je -indien je dat als luisteraar storend vindt- een versterker nodig hebt die de hoge tonen een beetje weet in te dammen.

Nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe versterker van Pioneer, en heb de A-50DA op het oog, of de nieuwe 40AE. Pioneer schijnt een dempend effect te hebben op hoge tonen weergave, maar of dat werkelijk zo is blijft natuurlijk onzeker.

De situatie waar ik nu in verkeer, is dat ik me zó stoor aan de Zensor 5 dat ik deze weer in de doos heb gepakt en terug ga brengen naar de winkel. De Magnats staan er weer. Blij wordt ik er niet van, want nu eindigt mijn zoektocht in niets.

Voor de goede orde: ik weet dat ieders gehoor anders is, een ieder ervaart versterkers en speakers, en de combinatie daarvan, anders en op zijn op haar manier. Maar toch klopt hier iets niet, volgens mij.
Om het beeld compleet te maken: we hebben een niet zo'n grote woonkamer (30 m2), de DALI's stonden 15 á 20 cm van de wand, demping is voldoende aanwezig (meubels, dikke gordijnen, etc.).

Heeft iemand een aanknopingspunt? Toch combi van Pioneer en Zensor 5?

Alvast dank voor jullie reacties!
Groet,
Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Kun je de klankkleur op de versterker niet iets aanpassen? Iets minder hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Laatst online: 29-04 13:57

l3p

www.^.nl

FeaR schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:51:
[...]

LPF for LFE moet op 120 Hz (default) daar moet je niets aan veranderen.
Allereerst hartelijk dank voor de uitleg! Het klinkt inderdaad al een stuk beter. Je kan de sub minder/niet lokaliseren.

Alleen een vreemd iets bij 1 testfile die ik wel eens gebruik.
Het moment dat de pijl inslaat op 0:45 trilde voorheen het hele huis, ook bij mijn voorgaande subs/sets.
Nu ik LPF for LFE op 120 ipv 100 (of zelfs 80) zet is dat ineens veel en veel minder.
Dat zou toch eigenlijk geen verschil moeten maken of eigenlijk zou er nog meer uit de subwoofer moeten komen? Of is het juist dat het trillende huis nooit de bedoeling was bij die scene? :+

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 14:00
Anoniem: 1130389 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:06:

Afgelopen weken verder laten inspelen, en daar kwam de bas en het basfundament! Ik was opgelucht. Maar wat bleef waren de iele hoge tonen, die echt overheersend zijn. Ook de stemmen lijken uit het hoge tonen te komen, in plaats van uit de middentonen. Weliswaar klinkt het geheel helder en sprankelend, hoor ook veel details die ik anders niet hoorde, maar ik herken mijn eigen CD's niet meer. Het hoog is dermate irritant aanwezig, dan ik steeds minder muziek ging luisteren.
Wat je beschrijft, herken ik wel. Ik ben een echte fan van Dali (heb nog de SAT's en een set hele oude Dali vloerstaanders van ze), maar vond de Zensor 5 erg in het hoog zitten.
Ik vond het "sprankelende" in eerste instantie fascinerend, maar ook erg vermoeiend bij langer luisteren. De stemmen worden daardoor ook wat "ieler" en minder "vol". Ik denk dat dat het is wat je hoort.
Ik heb de Dali zensor 5 circa 2 maanden in huis gehad en toen maar verkocht vanwege bovenstaande redenen.

Wil je de balans wat meer naar het midden zetten (iets minder hoog, wat meer midden/stem), dan kan je volgens mijn bescheiden mening, beter naar een neutrale speaker gaan.
Ik wissel erg veel in luidsprekers( (hobby he) en dit is wat ik zo ongeveer vind en ik heb ze ook gehad:
Dali : hoog
Dynaudio : neutraal & no nonsense
B&W : iets laag en warm

Ikzelf heb nu Dynaudio omdat de stem/gitaar er goed en mooi uitkomt en ik dat belangrijk vind. Wil je een nog warmere klankleur, dan kan je dus eens naar B&W gaan luisteren.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smithkj schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:24:
Kun je de klankkleur op de versterker niet iets aanpassen? Iets minder hoog?
Ja, dat kan wel, maar dan wordt het iets 'doffer'. De onbalans tussen vooral het Midden en Hoog blijft gewoon. Bovendien komt het geluid niet lekker 'vol' uit de speakers, het blijft allemaal erg afstandelijk en kil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shocked schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:53:
[...]

Wat je beschrijft, herken ik wel. Ik ben een echte fan van Dali (heb nog de SAT's en een set hele oude Dali vloerstaanders van ze), maar vond de Zensor 5 erg in het hoog zitten.
Ik vond het "sprankelende" in eerste instantie fascinerend, maar ook erg vermoeiend bij langer luisteren. De stemmen worden daardoor ook wat "ieler" en minder "vol". Ik denk dat dat het is wat je hoort.
Ik heb de Dali zensor 5 circa 2 maanden in huis gehad en toen maar verkocht vanwege bovenstaande redenen.

Wil je de balans wat meer naar het midden zetten (iets minder hoog, wat meer midden/stem), dan kan je volgens mijn bescheiden mening, beter naar een neutrale speaker gaan.
Ik wissel erg veel in luidsprekers( (hobby he) en dit is wat ik zo ongeveer vind en ik heb ze ook gehad:
Dali : hoog
Dynaudio : neutraal & no nonsense
B&W : iets laag en warm

Ikzelf heb nu Dynaudio omdat de stem/gitaar er goed en mooi uitkomt en ik dat belangrijk vind. Wil je een nog warmere klankleur, dan kan je dus eens naar B&W gaan luisteren.
Dank voor je reactie en uitleg! Dit moedigt mij aan om verder te zoeken naar de voor mij juiste speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:15
Of wellicht de Zensor 7 overwegen? Zelfde tweeter maar grotere woofers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peule_P schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:24:
Of wellicht de Zensor 7 overwegen? Zelfde tweeter maar grotere woofers
Die heb ik gelijk met de Zensor 5 beluisterd, maar de bassen werden dan te zwaar. En zeker in onze woonkamer zou de 7 teveel van het goede zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:03
Zeker weten?
Ik heb een setje 7's staan, maar vind het juist qua bass wel meevallen (of, in mijn geval, ietsje tegenvallen). Wellicht dat je ze van de HiFi zaak mag uit proberen?

Nog een paar maanden dan zitten we niet meer in een tussenwoning en kan ik opzoek gaan naar een bescheiden subwoofer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Anoniem: 1130389 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Die heb ik gelijk met de Zensor 5 beluisterd, maar de bassen werden dan te zwaar. En zeker in onze woonkamer zou de 7 teveel van het goede zijn.
heb zelf ook getwijfeld tussen de Zensor 5 en 7 en vond uiteindelijk de 7 beter/voller klinken.
Wellicht ook meer gebalanceerd door de grotere woofers en dat hierdoor de tweeter niet overheerst?

Ik heb wel beluisterd op een Denon en ook thuis speel ik op een Denon (AVR-X3300W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
En, staan ze al? Zo ja, hoe bevalt het?
Peule_P schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:13:
denk dat ik maar voor de Oberon 7 ga dan en de matching Vokal.
Iemand nog een Zensor Vokal nieuw in doos overnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
@RogerRoger
Ben toch voor de Zensor 7 gegaan, zo’n scherpe prijs bij hificorner toen ze in de opruiming waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
Ah ja, snap ik ook wel. Scheelt toch gewoon weer... hoef je de rest ook niet te switchen, scheelt ook. En bevalt het? Wat voor opstelling gebruik je nu?
Peule_P schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:29:
@RogerRoger
Ben toch voor de Zensor 7 gegaan, zo’n scherpe prijs bij hificorner toen ze in de opruiming waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Ja Zensor 7 nu €325 p stuk bij hificorner, verder dan de Zensor Vokal die ik al had en Zensor Pico als surround, en nog een Harman Kardon subwoofer, maar die wil ik ook nog vervangen.
Maar ook met de oude sub een super geluid gecombineerd met een Denon X3300!

Dan heb ik nog mijn vorige fronts over, Zensor 1, die ga ik denk ik in de mancave inzetten als surrounds icm Opticon 2 fronts en een MK Sound V12 sub :D
Dit alles op een Marantz SR7012 ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Peule_P op 25-10-2018 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerRoger
@Peule_P Lekker hoor! Genieten he, zo beetje bij beetje de boel voor elkaar maken... die Marantz is ook top, zeker prijs/kwaliteit geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B-Real schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:45:
Zeker weten?
Ik heb een setje 7's staan, maar vind het juist qua bass wel meevallen (of, in mijn geval, ietsje tegenvallen). Wellicht dat je ze van de HiFi zaak mag uit proberen?
Je brengt me weer aan het wijfelen :)
Ik ga toch even luisteren binnenkort, wanneer ik de Zensor 5 terugbreng.
Ben ook wel benieuwd naar de Oberon 5, want die schijnt volgens een Engelse test toch iets minder scherp te klinken in het hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peule_P schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:34:
[...]

heb zelf ook getwijfeld tussen de Zensor 5 en 7 en vond uiteindelijk de 7 beter/voller klinken.
Wellicht ook meer gebalanceerd door de grotere woofers en dat hierdoor de tweeter niet overheerst?

Ik heb wel beluisterd op een Denon en ook thuis speel ik op een Denon (AVR-X3300W)
Is een Denon stereo-versterker dan 'warm' te noemen? Of eerder analytisch?
Ik heb ook een combinatie van een Denon stereo versterker met daaraan gekoppeld en set Mission speakers gehoord, en dat klonk fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Ik heb geen Denon stereo versterker maar een Denon receiver, en ik vind het wel een match ja.
Toen voor de Denon AVR-X3300W gegaan naar aanleiding van de vele positieve reviews en deze toen ook met Zensors beluisterd bij Poulissen in Roermond.
Ook toen de receiver gekocht en de Zensors volgden later ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:46
l3p schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:43:
[...]

Allereerst hartelijk dank voor de uitleg! Het klinkt inderdaad al een stuk beter. Je kan de sub minder/niet lokaliseren.

Alleen een vreemd iets bij 1 testfile die ik wel eens gebruik.
Het moment dat de pijl inslaat op 0:45 trilde voorheen het hele huis, ook bij mijn voorgaande subs/sets.
Nu ik LPF for LFE op 120 ipv 100 (of zelfs 80) zet is dat ineens veel en veel minder.
Dat zou toch eigenlijk geen verschil moeten maken of eigenlijk zou er nog meer uit de subwoofer moeten komen? Of is het juist dat het trillende huis nooit de bedoeling was bij die scene? :+
Het kunnen lokaliseren van de sub gebeurt eigenlijk alleen wanneer deze te hoge frequenties moet afspelen. Als je de suggesties van FeaR hebt doorgevoerd, zou de sub niet minder te lokaliseren moeten zijn, aangezien deze juist ook hogere frequenties zal afspelen door het verhogen van de crossovers.

Wat betreft het niet meer trillen van je huis, zal zeer waarschijnlijk met de zogenaamde harmonische of met staande golven te maken hebben. Elke ruimte versterkt bepaalde frequenties meer dan anderen, welke frequenties dat zijn, hangt samen met de afstand tussen de wanden. Op welke plekken die versterking het meest hoorbaar is, hangt af van de positie van de speaker die het weergeeft. Het is waarschijnlijk dat de frequentie die het huis liet trillen eerst door de speakers werd uitgestuurd en nu door de subwoofer, die op een andere locatie staat en daarmee geen versterking geeft bij die specifieke frequentie, of iig niet meer thv de dingen die kunnen trillen.
Dat, of je hebt EQ instellingen in de receiver aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 13:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik had al een tijdje de Dali Opticon 6 als fronts in mijn setup staan en recent heb ik er een Opticon Vokal bij gekocht. Alles gekoppeld aan een NAD T758 V3.

Nou vraag ik mij af, kan de Opticon Vokal gezien worden als "full range" met het -3dB punt op 48Hz? Of is het verstandiger om vanaf 80Hz ofzo alles door de sub (REL T5) te laten doen?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Ik zou deze gewoon op 80Hz zetten(THX norm), maar ook als je de formule 48Hz x 1.5 doet kom je op 72Hz uit, afgerond naar boven 80Hz.

Maar luister zelf en oordeel wat je het prettigst vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Zijn er mensen die de onderstaande opstelling hebben?

Dali 3's als front speakers
Dali Vokal als center speaker
Dali 1's als surround speakers

Zoja bevalt deze combinatie? Ik zit te kijken naar een mooi setje voor om en nabij de 1000 euro.

Het bovenstaande icm met een aardige receiver van 400,- komt daarop uit.

Mijn alternatief is volledig draadloos naar Sonos Playbase + Play 1's als surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Jackson6 Neem je ook stands bij de 3's als front speaker? Of heb je al een kast om ze ergens op te zetten? Vaak zijn stands + zensor 3 niet eens zoveel goedkoper dan bijv. een 7 vloerstaander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:17:
@Jackson6 Neem je ook stands bij de 3's als front speaker? Of heb je al een kast om ze ergens op te zetten? Vaak zijn stands + zensor 3 niet eens zoveel goedkoper dan bijv. een 7 vloerstaander...
Ik heb in ieder geval een TV meubel waar ze naast de tv op kunnen staan, het probleem is ik wil het zo minimalistisch mogelijk houden vandaar dat ik echt geen grotere speakers wil en ook als alternatief de Sonos oplossing heb, ik weet alleen dat ik qua audio veel meer haal uit Dali speakers + receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jackson6 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:12:

Zoja bevalt deze combinatie? Ik zit te kijken naar een mooi setje voor om en nabij de 1000 euro.

Mijn alternatief is volledig draadloos naar Sonos Playbase + Play 1's als surround.
Uiteraard afhankelijk van de grootte van de kamer, maar dit kan een prachtige mooie set zijn. Gezien de speakers kun je laag gaan missen en eventueel later overwegen een sub toe te voegen. Dat is het enige risico van de set, maar verder vind ik dat de 3's een behoorlijk bereik hebben en mij positief hebben verbaasd.

Ik had zelf een iets ruimer budget en wilde de 7's hebben en een Sub er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-04 13:55
Jackson6 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:12:

Ik ben een zelfde soort overweging aan het maken, al heb ik ook de Q Acoustics 3020's (front) icm 3010's (surround) en 3090c (center) nog als tegenhanger van de Dali's. Zitten in dezelfde prijsklasse en hoor hier ook goede dingen over :)

Volgens de specs zouden de Dali's lager moeten gaan, zou ik dit kunnen oplossen met een losse sub? Of zal ik ook mét losse sub beter af zijn met Dali's?

[ Voor 9% gewijzigd door XenRave op 20-11-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

XenRave schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:15:
[...]

Ik ben een zelfde soort overweging aan het maken, al heb ik ook de Q Acoustics 3020's (front) icm 3010's (surround) en 3090c (center) nog als tegenhanger van de Dali's. Zitten in dezelfde prijsklasse en hoor hier ook goede dingen over :)

Volgens de specs zouden de Dali's lager moeten gaan, zou ik dit kunnen oplossen met een losse sub? Of zal ik ook mét losse sub beter af zijn met Dali's?
Een sub is eigenlijk niet per se bedoeld om de range van je luidsprekers te compenseren, dus mijn initiele reactie is: Dan ben je beter af met de Dali's. Alleen baseer jij je waarschijnlijk nu wel op de specificaties zoals per omschrijving. Ga dit gewoon even ergens beluisteren zodat je voor jezelf een weloverwogen besluit kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-04 13:55
Hann1BaL schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:29:
[...]

Een sub is eigenlijk niet per se bedoeld om de range van je luidsprekers te compenseren, dus mijn initiele reactie is: Dan ben je beter af met de Dali's. Alleen baseer jij je waarschijnlijk nu wel op de specificaties zoals per omschrijving. Ga dit gewoon even ergens beluisteren zodat je voor jezelf een weloverwogen besluit kunt nemen.
Dank voor je reactie. Ik ben inderdaad van plan om een aantal setjes te beluisteren. Los van de Dali's en de Q Acoustics zijn er namelijk nog meer kanshebbers (Klipsch bijvoorbeeld). Allemaal in dezelfde klasse, allemaal volgens mij prima speakers. Het is maar net wat je zelf mooier vind klinken uiteindelijk I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Laatst online: 21-04 15:50
Vandaag de Zensor serie in de black friday sale bij Hifi Klubben. Dus vannacht ( :+ ) maar even twee Zensor 7's besteld en een vokal.

Was al op zoek naar speakers voor een 3.1 setup voor in nieuwe woning. Heb ze niet beluisterd, maar heb er alle vertrouwen in dat ze beter klinken dan wat ik nu heb,maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:14
StephanL schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:22:
Vandaag de Zensor serie in de black friday sale bij Hifi Klubben. Dus vannacht ( :+ ) maar even twee Zensor 7's besteld en een vokal.
Heb vanochtend vroeg ook de zensor 7's daar besteld! Heb wel een keer de 5's gehoord, maar ben zeer benieuwd :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Laatst online: 21-04 15:50
Vandaag al de Vokal binnen. Damm wat een geluid. Meteen aangesloten als vervanging van een JBL center. Lekker geluid, kan niet anders zeggen. Hij is dan ook twee keer zo groot als die JBL center, voornamelijk dieper en dat merk je wel qua geluid.

Nu nog wachten op de Zensor 7's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35
De afgelopen weken ben ik aan het kijken naar een nieuwe set speakers samen met een receiver. Een degelijke 5.1 set waar ik een tijd mee vooruit kan en wat ook goed geschikt is voor normale audio (stereo). De receiver was ik redelijk snel klaar mee, de denon AVR-X3500H. De speakers is een heel ander verhaal. Nu heb ik al een post voor aanschaf advies maar ik heb wat specifieke vragen omtrent de keuzes met DALI.

Ik zit de denken aan de volgende setjes voor een woonkamer van 5,6 x 4,6m, een oppervlakte van ca 26mw en een inhoud van 67m3. Nu wil ik graag weten of de volgende keuzes ook logisch zijn of juist overkill:

Dali Oberon 5 x2, plus Oberon 1 x2 en een Oberon vokal, totaalprijs ong. 1550 zonder sub
Dali Oberon 7 x2, plus Oberon 3 x2 en een Oberon vokal, totaalprijs ong. 1900 zonder sub
Dali Zensor 7 x2, plus Zensor 3 x2 en een Zensor vokal, totaalprijs ong. 1100 zonder sub

Flinke prijsverschillen dus en de vraag is of ik dit ga terug horen qua verschil in kwaliteit. Daarnaast de vraag of mijn 3500H met gemak alle smaakjes kan aansturen. Ook zoek ik nog een goede sub om met dit setje te combineren!

Zelf verwacht ik dat de Oberon 7 plus de Oberon 3 behoorlijke overkill is voor mijn kamer. Wel heb ik de ambitie om groter te gaan wonen en met het oog daarop wellicht toch een verstandige keuze. Of zijn de andere 2 opties ook prima in staat een grotere kamer te vullen met mooi geluid?

Ik hoop dat ik hier wat ervaringsdeskundige tref die mij hierin kunnen adviseren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 14:13

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Tribunus, my 2 cents: 2x OB7, 2x OB1 en een Vokal. Heb zelf de 4x Zensor1 en een Vokal gehad en die zijn zeker voor de surrounds meer dan voldoende. Als je voldoende budget en ruimte achter hebt dan de 3, maar anders als je ze op moet hangen, de 1 of zelfs de lcr/on wall...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik kan in principe alles op de vloer plaatsen al dan niet met een staander uiteraard. Ik kan natuurlijk ook starten met Oberon 7 + 3 met de vokal als 3.1 en later de surround toevoegen. Ik hoop alleen op een leuke deal wanneer ik alles bij elkaar koop.

7+1 klinkt ook goed maar dan heb ik het gevoel dat ik beknibbel terwijl ik het budget gewoon heb. Als ik dan wel groter ga wonen heb ik in ieder geval genoeg power.

Iemand een specifieke sub in gedachten? 1 van dali of toch SVS bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Even een misvatting uit de weg ruimen, het formaat van deze speakers zegt vrij weinig over de volume-prestaties in relatie tot de ruimte waar het in staat. Althans, het verschil is kleiner dan je verwacht.

Of je nou de 1 of de 3 neemt, of de 5 of de 7, de ruimte zal prima gevuld kunnen worden met geluid en bij een feestje zullen al deze speakers moeite hebben de menigte te overstemmen.

Het formaat van de speaker zegt vooral iets over de prestaties qua frequentiebereik. De grotere speaker kan beter de lage tonen weergeven (wat met een subwoofer in de set minder van belang is) en klinkt soms voller (wat bij surround speakers minder van belang is tenzij je 5.1 muziek gaat luisteren).

Qua sub kun je ook nog BK overwegen, of 2e hands gaan kijken. Over het algemeen is bij subs de plaatsing veel belangrijker dan de specs op papier. Heb je slechts 1 vaste plek voor een sub, dan is het altijd een gok, maar zal je het geluid meestal gewoon accepteren of zelfs fantastisch vinden klinken. Zeker wanneer je niet eerder een fatsoenlijke sub hebt gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
Sinus_rhythm schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:01:
[...]

Heb vanochtend vroeg ook de zensor 7's daar besteld! Heb wel een keer de 5's gehoord, maar ben zeer benieuwd :>
Heb ze zaterdag ontvangen! Wat een verschil met de vorige opstelling.
We zijn van:
  • 2x zensor 1
  • 1x vocal
  • 2x alteco c-1 (als rear)
Naar:
  • 2x zensor 7
  • 1x vocal
  • 2x alteco c-1 (als rear)
Gegaan. De 1's gaan helaas de opslag in als we ooit verhuizen en wel ruimte hebben. Nu dienen de alteco's als hoog-achter, deze gaan later dienen als echte hoogte speaker in een 5.2.1 setup. Voor nu is de set meer dan prima en we zijn er heel blij mee. Vooral bij muziek is de subwoofer niet meer benodigd, het is ruimer en voller geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Sinus_rhythm, waarom de 1's niet als rear inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
Past helaas niet. De 1's als rear is uiteindelijk wel de bedoeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 19:12

Snappie88

Mr. Hollywood

Ik zit in een situatie en zou wel wat meningen van jullie willen horen. Ik sta op het punt een zet Zensor 7's te kopen, maar weet nog niet wat welke speakers ik achter wil (moet) inzetten.

Het scenario: mijn huiskamer is niet compleet vierkant. Door een kleine hal bij de achteringang (welke vooral word gebruikt) ontbreekt er een hoek waar je een speaker in kan zetten. Wat is nu handiger, Zensor 3's kopen op stand en direct achter de bank zetten, of nog een set 7's achter in de huiskamer zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8uCcHPf28UyW1qopRvNWjqy5/thumb.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Snappie88 op 26-11-2018 15:52 ]

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Snappie88, misschien een paar Zensor Pico's op stokjes naast de bank?
Afbeeldingslocatie: http://manuals.marantz.com/sr6010/na/en/fig/Pict%20SP%20Layout%205.1%20BiAmp_AQNUILgskkefka.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-04 11:37
Snappie88 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:50:
Ik zit in een situatie en zou wel wat meningen van jullie willen horen. Ik sta op het punt een zet Zensor 7's te kopen, maar weet nog niet wat welke speakers ik achter wil (moet) inzetten.

Het scenario: mijn huiskamer is niet compleet vierkant. Door een kleine hal bij de achteringang (welke vooral word gebruikt) ontbreekt er een hoek waar je een speaker in kan zetten. Wat is nu handiger, Zensor 3's kopen op stand en direct achter de bank zetten, of nog een set 7's achter in de huiskamer zetten?

[Afbeelding]
Ik zou de in ieder geval de rearspeakers rechts ophangen, hoog tegen de muur. Op oorhoogte is waardeloos, degene die er (30cm) naast zit heeft na de film gehoorproblemen en degene die aan de andere kant op de bank zit hoort niks.

Misschien kan je de rearspeaker links op de kast zetten links van de bank? Er vanuit gaande dat dat een kast is die getekend staat?

Dan heb je een beetje een symmetrisch geluidsbeeld van achteren.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-05 11:07
Nieuw op audio gebied, ik heb volledig gekozen op wat ik mooi vond klinken en binnen budget van de erfenis was.
Ik heb gister 2 * de rubicon 6 gekocht (waren in de aanbieding voor 450 euro per stuk korting)
Nu moet daar nog een versterker bij en ik zat te denken aan de Denon avc-x6500 maar.....
Ik kan de AVR6400 nu nog een stuk goedkoper vinden omdat de 6500 in oktober is uitgekomen.
Is het het extra geld waard of kan ik de 700 euro verschil beter steken in surround speakers?

En dan...
Is het aan te raden op de Opticon Vocal te nemen met de Rubicon 6 speakers?
de Rubicon Vocal is te duur helaas (en wel erg groot)
En wat als surround speakers?

Ik zat ook te denken de Opticon vocal en Rubicons bi-amp aan te sluiten, hoewel ik geen idee heb of dit beter klinkt.
Bij HIFI Klubben hebben ze alleen de Denon 4500 staan en niet biamp aangesloten, weet niet hoe dit verschilt van de 6400 of de 6500 en of biamp een merkbaar verschil is (merkbaar niet meetbaar)
Ik heb geluisterd op een NAD stereo versterker, ga nog luisteren i.c.m. de Denon 4500

Als speakerdraad heb ik voor de achterspeakers door de kruipruimte standaard 2,5mm2 speakerkabel liggen, voor de Opticon vocal en Rubicon6 zat ik aan onderstaande kabel te denken, is dit voldoende?
audioquest-rocket-11-spool-luidsprekerkabel (Bi-amp aangesloten)

p.s. ik ga ook nog informeren bij hifi klubben maar wil niet overdonderd of belazerd worden.

Ik wilde eerst de walnoot fineer maar bedacht me later toch de hoogglans witte te nemen. Dit omdat meneer Poes de houten kast wellicht als krabpaal zal zien en dit zeker niet zal doen met hoogglans wit. En als die dat wel doet kan ik jullie binnenkort vertellen hoe geroosterde kat smaakt >:)

[ Voor 9% gewijzigd door agraaff op 27-11-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@agraaff, ik heb 2x de 8, 1x de Vokal en 2x de LCR's en had mij Denon 4520ci vervangen met een NAD 777t, die heb ik echter ingeruild voor een Denon 6500x, omdat er mij teveel ventilator herrie uit kwam. Ik kreeg echter de aanbieding of ik niet de 8500x (demo) wilde hebben ipv. de nog te leveren 6500x en daar heb ik zeker geen spijt van.... ;)

Ik heb ook de 8 en de Vokal in bi-amp staan en dat bevalt goed, als kabels gebruik ik de Tasker c288, dat is een 4x 2.5mm2 kabel van zo'n 5,- de meter. Fritz-events had deze altijd per meter, maar ik zie nu alleen nog per 100m staan.

Zelf zou ik nu budget verschuiven van de versterker naar de speakers, dus ipv. 6500x een 4500x pakken, die heeft dacht ik nog voldoende versterkers voor bi-amp op stereo en center.

Ik zou gewoon eens bij Klubben informeren wat ze voor korting kunnen geven op 1x Rubicon Vokal + 2x Rubicon LCR + 1x Denon 4500x of 6500x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zou sowieso bij voorkeur je frontspeakers (dus ook de center) in één serie houden voor de klankkleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Ik heb nu een Marantz versterker(lijkt op deze:Marantz NR1509) en JBL scs260 surround set

Het plan was alleen de versterker en stereo speakers te vervangen en later misschien de rest (als er weer geld is) en de huidige kleine speakers als surround te houden.

Budget:
2 * Rubicon 6 a 1849,- p/s
1 * Denon 6500 a 2699,-
Totaal: 6397,- (en dit is op het randje eigenlijk al te veel maar door aanbieding speakers als hieronder was het betaalbaar.)

2 * Rubicon 6 kunnen krijgen voor 2798,-
Dus budget over 6397-2798 = 3599,-

Probleem is dan:
2 * Rubicon LCR a 999,- p/s
1 * Rubicon Vokal a 1699,-
Totaal 3697,-

Of

2 * Opticon LCR a 649,- p/s
1 * Opticon Vokal a 549,- p/s
Totaal 1847,-

Verschil met Rubicon:1850,-

Dan evt een goedkopere versterker:

Denon 6500 2699,-
Of
Denon 4500 1499,-

Verschil: 1200,-

Dus 98 euro boven het al iets te hoge budget met de Rubicon's.

Dus het is Rubicon Vokal en LCR met de Denon 4500 of Opticon Vokal en LCR met de Denon 6500
Of er tussenin met een oud model Denon 6400
Zwart nog te vinden voor 1895,-
Zilver nog te vinden voor 1599,-

Oh zie dat de rubicon Vokal wel biwire is aan te sluiten maar de Opticon Vocal niet.

[ Voor 5% gewijzigd door agraaff op 27-11-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
@agraaff Ik vraag me af of je het verschil hoort tussen de versterkers.
Met een goede box en bedrading kom je een heel eind. Ik zou het proefluisteren. Denk namelijk dat je dat geld beter in je zak kan laten voor een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 09:55
Ik heb een sony dn1080 met de DALI zensor 7 als fronts, 5 als surround en vokal als center en de Dali Sub E-12 F. Nu klinkt deze erg overheersend en bonkerig, heb phase al eens omgedraaid van 0 naar 180 en uiteraard bass teruggedraaid, maar dan hoor ik te weinig bas, als ik hem iets op schroef klinkt het weer te bonkerig. Hiervoor een "oude" sub van Harman Kardon (TS-11) welke ik het totaal niet mee had. Alles staat op dezelfde plaats. Gezien de prijs had ik hetzelfde of zelfs beter verwacht van Dali. Mensen hier bekend mee en/of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@agraaff, aangezien receivers sneller verjaren dan je speakers zou ik eerst de speaker set compleet regelen en misschien later, na wat sparen, de versterker upgraden naar een hogere klasse, dus bijvoorbeeld als je nu de 4500 erbij koopt en dan over 2 jaar de opvolger van de 8500...

• agraaff
Gister wezen luisteren bij Klubben en heb toch gekozen voor de NAD versterker, vond deze mooier klinken dan de Denon op de zelfde speakers.
Mijn vrouw moest mij overtuigen alles in eens goed te kopen ipv later upgraden (is weer eens andersom :) )
De Rubicon Vokal vonden we beide te groot en de Opticon Vokal klonk erg goed.
En prijsverschil voor de LCRen is te groot voor surround.

Maar het is dit geworden:
2* Rubicon 6
1* Opticon vokal
2*opticon LCR
NAD T777 v3 (Passief gekoeld dus geen ventilatoren)
Speakerkabel (Audioquest Q2 2,08 mm2) met bananenstekkers

En speakerdraad van 8 euro de meter. (hij wilde me kabeltjes van 350 euro voor 3 meter aansmeren.
Ga later nog wel eens spelen met verschillende kabeltjes, kijken of ik een verschil hoor.
Net als Bi-amp aansluiten, komt allemaal uit de zelfde receiver dus betwijfel of ik verschil hoor.
Maar leuk voor na het inspelen enzo.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@agraaff, nice!

Maar de T777v3, die ik heb gehad, had wel degelijk actieve koeling. Dat deze direct hoorbaar was bij het opstarten van de unit was niet goed en daarom is ie gelijk terug gegaan.

Ze hebben bij Klubben toen ivm. de levertijden gelijk een 6500 besteld en deze zou ik dan samen met een vervangende t777 komen luisteren, echter kreeg ik een 30 minuten later de vraag of ik de 8500 demo niet wilde hebben, waarschijnlijk vanwege o.a. de levertijden op de andere units...

Zelfs de 8500 heeft trouwens fans aan boord, maar die blijven stil staan bij normaal gebruik.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

agraaff schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:22:
Gister wezen luisteren bij Klubben en heb toch gekozen voor de NAD versterker, vond deze mooier klinken dan de Denon op de zelfde speakers.
Mijn vrouw moest mij overtuigen alles in eens goed te kopen ipv later upgraden (is weer eens andersom :) )
De Rubicon Vokal vonden we beide te groot en de Opticon Vokal klonk erg goed.
En prijsverschil voor de LCRen is te groot voor surround.

Maar het is dit geworden:
2* Rubicon 6
1* Opticon vokal
2*opticon LCR
NAD T777 v3 (Passief gekoeld dus geen ventilatoren)

En speakerdraad van 8 euro de meter. (hij wilde me kabeltjes van 350 euro voor 3 meter aansmeren.
Ga later nog wel eens spelen met verschillende kabeltjes, kijken of ik een verschil hoor.
Net als Bi-amp aansluiten, komt allemaal uit de zelfde receiver dus betwijfel of ik verschil hoor.
Maar leuk voor na het inspelen enzo.
De echte audiofielen zullen anders beweren, maar ik lees dat een normale kabel echt prima is en hele dure kabels erg weinig winst opleveren.
De Rubicon Vokal heeft ook een biamp aansluiting maar niemand kan verklaren hoe dat zou moeten werken +:
De 5’s hebben dat ook natuurlijk, daar verwacht ik meer winst.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:07
page404 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:24:
[...]

De echte audiofielen zullen anders beweren, maar ik lees dat een normale kabel echt prima is en hele dure kabels erg weinig winst opleveren.
De Rubicon Vokal heeft ook een biamp aansluiting maar niemand kan verklaren hoe dat zou moeten werken +:
De 5’s hebben dat ook natuurlijk, daar verwacht ik meer winst.
Die hele dure kabels leveren zeker wel veel winst op hoor, vooral voor de winkel waar je ze koopt :+

Maar het klinkt zeker als een mooie set die je hebt samengesteld @agraaff

• LA-384
basjuhh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:25:
Ik heb een sony dn1080 met de DALI zensor 7 als fronts, 5 als surround en vokal als center en de Dali Sub E-12 F. Nu klinkt deze erg overheersend en bonkerig, heb phase al eens omgedraaid van 0 naar 180 en uiteraard bass teruggedraaid, maar dan hoor ik te weinig bas, als ik hem iets op schroef klinkt het weer te bonkerig. Hiervoor een "oude" sub van Harman Kardon (TS-11) welke ik het totaal niet mee had. Alles staat op dezelfde plaats. Gezien de prijs had ik hetzelfde of zelfs beter verwacht van Dali. Mensen hier bekend mee en/of tips?
Heeft je receiver zo'n puntige microfoon om in te regelen? Heb je dat ook gedaan na vervangen van de sub? Zoja, zet de receiver terug naar fabrieksinstellingen en zet de sub eens op de luisterplek en kruip rond wanneer je iets afspeelt. Waar die het beste klinkt, hoort de sub te staan, daarna opnieuw inregelen.

De kamer akoestiek is hier de boosdoener en de uitwerking is niet voor elke sub gelijk.

• agraaff
Even opgezocht, de t777 heeft 6 fans aan boord, maar de 6500 heeft ze ook. Bij normaal gebruik zou je ze niet mogen horen idd.
En ja als in de t777 kan ruilen voor de denon 8500 dan denk ik er wel ff over. Dat is best een goede deal.

En ja ik heb alle onzin gelezen over ofc koper en koud getrokken en long grain etc.
Allemaal onzin. Zolang de impedantie van je kabel lager is dan die van je speaker hoor je geen verschil. En bij twijvel... iets dikkere kabels kopen.
Bi-amp zou nog wel wat kunnen opleveren maar dat komt later wel. Eind dec wordt de boel geleverd, ben heeeeeel benieuwd hoe het gaat klinken in de huiskamer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
LA-384 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:47:
[...]

Heeft je receiver zo'n puntige microfoon om in te regelen? Heb je dat ook gedaan na vervangen van de sub? Zoja, zet de receiver terug naar fabrieksinstellingen en zet de sub eens op de luisterplek en kruip rond wanneer je iets afspeelt. Waar die het beste klinkt, hoort de sub te staan, daarna opnieuw inregelen.

De kamer akoestiek is hier de boosdoener en de uitwerking is niet voor elke sub gelijk.
Klopt, als ik op de bank zit klinkt de sub bij mij redelijk, zit ik op het toilet dan klinkt het als een hijpaal die de grond in gaat zo hard. Metertje opzij en het is weg. Dus wat la384 zegt, plaatsing testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

agraaff schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:59:
...
En ja als in de t777 kan ruilen voor de denon 8500 dan denk ik er wel ff over. Dat is best een goede deal.
...
Ja geen slechte deal, ding heeft altijd in de luisterruimte boven gestaan, dus niet in de winkel, waar iedereen er met z'n vette vingers aan heeft gezeten. Ik moest vooral even meten of ie in de kast ging passen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

page404 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:24:
De Rubicon Vokal heeft ook een biamp aansluiting maar niemand kan verklaren hoe dat zou moeten werken...
Gewoon de brug-plaatjes er uit, aansluiten en configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MDKlapwijk schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:12:
[...]

Gewoon de brug-plaatjes er uit, aansluiten en configureren?
Ja snap ik, maar hoe sluit je een front-speaker kanaal bi-amped aan? Volgens mij is er geen enkele receiver die een tweede centerkanaal heeft. En je gaat toch ook geen subwooferkanaal gebruiken ;) Of snap ik er gewoon niks van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:43
page404 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:41:
[...]

Ja snap ik, maar hoe sluit je een front-speaker kanaal bi-amped aan? Volgens mij is er geen enkele receiver die een tweede centerkanaal heeft. En je gaat toch ook geen subwooferkanaal gebruiken ;) Of snap ik er gewoon niks van 8)7
Correct me if i'm wrong!

Als ik bi-amp beetje goed begrijp. Sluit je dus bv aansluiting 1 voor het hoog aan op de front channel van versterker 1 en aansluiting 2 voor bv het laag op versterker 2. Zodat je maximaal vermogen door je speaker kan sturen per frequentie gebied. Dit kan je ook doen als je op beide versterkers een centeraansluiting heb voor je center speaker.

Met bi-wire doe je bijna het zelfde alleen op 1 versterker. Dan gebruik je bv het surround kanaal voor het hoog en front voor het laag. Nadeel is natuurlijk dat je geen surround speakers aan kan sluiten. Dus wil je surround houden zal je naar 2 versterkers moeten gaan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 02-05 16:21

M14

page404 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:41:
[...]

Niet :).

Bi-ampen wordt eigenlijk alleen ondersteund voor de front luidsprekers. Alleen deze hebben doorgaans de dubbele aansluiting, versterkers hebben doorgaans alleen de mogelijkheid om de front luidsprekers als bi-amp aan te sturen.

Ik zie er overigens de meerwaarde niet van in. Het enige wat verschilt is dat hoog/mid door aparte versterkers wordt aangestuurd. Maar het filteren wordt nog steeds in de luidspreker gedaan, beide versterkers versterken evengoed de volledige frequentieband.

En betreft vermogen (of gebrek aan), als het aan komt op die paar watt van de hoog driver(die daarom naar een aparte versterker moet), dan is er echt meer aan de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door M14 op 30-11-2018 14:47 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Niet helemaal correct:
- bi-wire, dan gebruik je voor 1 kanaal 1 terminal/versterker naar 1 speaker met een gescheiden hoog en laag.
- bi-amp, dan gebruik je voor 1 kanaal 2 terminals/versterkers naar 1 speaker met een gescheiden hoog en laag.

En dat sluit je dan bijvoorbeeld zo aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2REpScyIAyXSVOIrjAdgeceF/full.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door MDKlapwijk op 30-11-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MDKlapwijk schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:00:
Niet helemaal correct:
- bi-wire, dan gebruik je voor 1 kanaal 1 terminal/versterker naar 1 speaker met een gescheiden hoog en laag.
- bi-amp, dan gebruik je voor 1 kanaal 2 terminals/versterkers naar 1 speaker met een gescheiden hoog en laag.

En dat sluit je dan bijvoorbeeld zo aan:
[Afbeelding]
Ik kan het plaatje net niet goed lezen. Waar is die 2e kabel van de center op aangesloten? Want dat is nu net waar ik het spoor bijster ben O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@page404 Die tekening hoort bij de Denon 8500.
https://www.digitalvideoh...0h.html/retro_FDS4932.jpg

De center is dan ook aangesloten op de gele Height1 (L) terminals. Ik denk dat je die terminals via het menu een kanaal kunt toekennen.

Mijns inziens kun je je zeer sterk afvragen waarom je speakers zou willen bi-ampen. Tenzij je vrijstaand woont en graag films op bioscoopvolume kijkt (of gewoon schijt hebt aan de buren), is er geen gebrek aan aansturend vermogen.

Tel daarbij een/twee/vier goed geïntegreerde subwoofer(s) bij op en je zou ook bij een vrijstaande woning op bioscoopvolume geen problemen moeten ondervinden. Er is dan nog maar 1 scenario waarbij bi-ampen zinvol kan zijn en dat is bij het afspelen van stereo in de pure-direct modus (waarbij de subwoofer niet meedoet), maar dat geldt niet voor een center speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@LA-384, gewoon omdat het kan (en de buren ook een meter of 8 van de gevel verwijderd zijn)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
1 deze dagen komt bij mij een Dali Oberon setje binnen! Kan niet wachten om de spullenboel aan te sluiten. De Oberon 7 + de vokal en uiteraard de 1 voor surround. Dit wordt aangesloten op een Denon 3500 en de SUB is ook nog onderweg (BK Monolith Plus)

Dacht dat ik dan wel weer even vooruit zou kunnen! Hoeveel cm kan ik het beste de 7's van de muur plaatsen? De plaatsing voor de Dali is op zich front facing (dus niet richten) geldt dit ook voor de surround speakers of kan ik die het best wel richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Alle DALI speakers zijn dusdanig ontworpen dat ze gewoon recht vooruit kunnen worden geplaatst. En voor de afstand tot de wand is niet zozeer een standaard. Maar gezien de bas reflex aan de achterkant zit krijg je uiteraard wel veel meer laag hoe dichter ze op de muur staan. Dus ik zou er gewoon meespelen en kijken waar je zelf het meest content mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 02-05 16:21

M14

Linius schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:20:
Alle DALI speakers zijn dusdanig ontworpen dat ze gewoon recht vooruit kunnen worden geplaatst.
Dat klopt. Maar ik denk dat het voor surrounds, waar @Tribunus op doelt, niet altijd opgaat.

Sinds een paar dagen heb ik een set Opticon 1 als surround. Die staan op een standaard direct tegen de achterkant van de bank en redelijk ver uit elkaar. Als ik die niet indraai richting de luisterpositie krijg je er weinig van mee.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:53
Ik heb de Dali Opticon 1 speakers, deze gebruik ik in een woonkamer die eigenlijk baat zou hebben bij grotere speakers, maar dat willen we niet.

De Opticon 1 het design is gewoon geweldig, zeker als je witte speakers zoekt. Ze klinken goed, maar ik mis toch heel wat in het laag. Een subwoofer ga ik nog aanschaffen maar wil ik eigenlijk alleen gebruiken bij TV kijken, niet voor muziek.

Nu heb ik bijna de Dynaudio M10 gehaald, vooral omdat reviewers deze absoluut geweldig vinden voor het formaat, ook het laag. Het lijkt een flinke stap omhoog ondanks dat ze nauwelijks groter zijn dan de Opticon 1.
Helaas pindakaas: er is besloten dat de Dynaudio M10 gewoon niet mooi zijn en daarom de Opticons niet mogen vervangen :'(

De Opticons zijn aangesloten op een oude instapper, Onkyo HTX-22HD receiver-en-subwoofer-in-1 plus de Opticons staan nu gewoon op de vloer. Met staanders en mn toekomstige Yamaha receiver zal het vast al veel beter klinken..

Maar ik ben toch nieuwsgierig of Dali betere compacte bookshelf speakers heeft, die iets beter presteren in het laag?
Ik heb het idee dat Dali gewoon niet zo sterk om het maximale uit dit hele compacte formaat te halen (tov een Dynaudio of Q Acoustics al klinkt die laatste wel weer heel anders) en dat ik met de Opticon 1 misschien al heel tevreden moet zijn, om het Dali geluid te ervaren.

Nu heeft B&W de 600 serie uitgebracht, de 607 is de kleinste en vergelijkbaar qua formaat met de Opticon 1. Ook nog eens lager geprijsd (bijna €100 goedkoper dan een nieuwe Opticon 1). Binnenkort maar eens naar HifiKlubben om ze te vergelijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazco2nd op 07-12-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Je speakers op de grond plaatsen is zeker een no-go. Dan mis je toch heel wat informatie, hartstikke zonde. Dus denk dat je daar zeker mee vooruit gaat, al zal het voor de lage tonen niet zo'n enorme impact hebben. Heb zelf in een redelijk compacte woonkamer Opticon 2 staan aangestuurd door een NAD C368. Met andere woorden, een flinke motor erachter die de speakers wel echt lekker opentrekt. Ze staan bij mij op stands een kleine 32cm uit de muur. En ik ervaar bij bepaalde nummers al eens een overflow aan laag. Is het niet een idee gewoon te kijken voor de Opticon 2? Het design is het zelfde idee en zo heel veel groter zijn ze nou ook weer niet.

Anders heb je binnen Dali nog wel de Menuet speakers. Qua formaat vergelijkbaar met de Opticon 1 en presteren beter in het laag. Je kan ze een beetje zien als het kleine broertje van de Rubicon 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ja ik moet nog mooie witte of mat metaal/RVS staanders zoeken die nog betaalbaar zijn.

De Opticon 2 is ongeveer even groot als de Dynaudio Emit 20 die ik heb gezien en helaas echt te groot voor ons.

Ik wist niet dat de Menuet ook in het wit te krijgen was! Mooi. Alleen wel superduur zeg. Zal binnenkort toch maar naar Hifiklubben gaan om ze alledrie te vergelijken (Opticon 1, Menuet en B&W 607).

[ Voor 16% gewijzigd door Jazco2nd op 07-12-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-04 11:37
Jazco2nd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:04:
[...]

Ja ik moet nog mooie witte of mat metaal/RVS staanders zoeken die nog betaalbaar zijn.

De Opticon 2 is ongeveer even groot als de Dynaudio Emit 20 die ik heb gezien en helaas echt te groot voor ons.

Ik wist niet dat de Menuet ook in het wit te krijgen was! Mooi. Alleen wel superduur zeg. Zal binnenkort toch maar naar Hifiklubben gaan om ze alledrie te vergelijken (Opticon 1, Menuet en B&W 607).
Je kan jezelf afvragen of de receiver die je nu gebruikt wel genoeg vermogen heeft om de Dali's fatsoenlijk aan te sturen. Standaard worden er melkpakjes meegeleverd van max 40w zie ik.

Kan je wel de cross over frequentie aanpassen op dat ding, misschien kapt hij alles onder de 140hz af, dan kan ik me voorstellen dat het laag wat teleurstellend overkomt O-)

Verder snap ik niet zo goed wat het verschil in uiterlijk zou moeten zijn tussen de Dali's en de Dynaudio's, ze zijn beide wit en er zit in beide 1 woofer en 1 tweeter, die ook nog eens "normaal" gekleurd zijn ;)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartuz
  • Laatst online: 29-04 00:12
Ik ben in het bezit van twee Dali Opticon 6 vloerstaanders. Die worden aangestuurd door een Denon 2400H. Hierbij zijn ze ‘bi-amped’ aangesloten; naast de reguliere left en right kanalen zijn de twee toe te wijzen kanalen van de reciever ook in gebruik. Ik heb ook nog een PS4 en een Raspberry Pi + Allo voor een kleine verzameling high ress muziek.

Met gaming en films knallen de explosies door de kamer en is het geheel lekker overtuigend. Met name in het laag en zeker als het volume iets omhoog gaat. Een explosie in Battlefield rolt zogezegd door het huis. Heerlijk dus. Qua muziek ben ik echter minder tevreden. Het lijkt wel alsof er iets van overtuiging mist, alsof het het allemaal net niet is , met name in het mid-hoog en dan met name op de wat lagere volumes.

Ik zou er graag wat aan willen doen. Vooralsnog geef ik de ‘schuld’ aan de receiver. Die zou wat te mager kunnen zijn voor de Dali’s. Die zou ik kunnen vervangen door bijvoorbeeld een Denon 3500H. Andere optie zou een versterker aan de pre-outs te hangen. Hoe dan ook. Ik vraag me af of ik in de juiste richting denk, of dat ik er misschien niet gruwelijk naast zit. Jullie gedachten?

Qua opties in de Denon heb ik alles wel geprobeerd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Als je daadwerkelijk alleen een linker en rechter kanaal hebt en geen behoefte hebt aan meerdere speakers zou ik er ook gewoon een fatsoenlijke stereoversterker achterzetten i.p.v. een low end surround bak die heel veel aan boord heeft dat je verder niet gebruikt. Mocht je volledig surround willen gaan in de toekomst zou ik eerder denken aan minstens de 4500 binnen Denon. Ik zou zeker eens een bezoekje doen aan een audiozaak die wat fatsoenlijke versterkers heeft staan waar jouw speakers ook staan zodat je gewoon de verschillen tussen de combinaties kunt horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-04 14:23
Bartuz schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:42:
Ik ben in het bezit van twee Dali Opticon 6 vloerstaanders. Die worden aangestuurd door een Denon 2400H. Hierbij zijn ze ‘bi-amped’ aangesloten; naast de reguliere left en right kanalen zijn de twee toe te wijzen kanalen van de reciever ook in gebruik. Ik heb ook nog een PS4 en een Raspberry Pi + Allo voor een kleine verzameling high ress muziek.

Met gaming en films knallen de explosies door de kamer en is het geheel lekker overtuigend. Met name in het laag en zeker als het volume iets omhoog gaat. Een explosie in Battlefield rolt zogezegd door het huis. Heerlijk dus. Qua muziek ben ik echter minder tevreden. Het lijkt wel alsof er iets van overtuiging mist, alsof het het allemaal net niet is , met name in het mid-hoog en dan met name op de wat lagere volumes.

Ik zou er graag wat aan willen doen. Vooralsnog geef ik de ‘schuld’ aan de receiver. Die zou wat te mager kunnen zijn voor de Dali’s. Die zou ik kunnen vervangen door bijvoorbeeld een Denon 3500H. Andere optie zou een versterker aan de pre-outs te hangen. Hoe dan ook. Ik vraag me af of ik in de juiste richting denk, of dat ik er misschien niet gruwelijk naast zit. Jullie gedachten?

Ik zou een subwoofer adviseren, klinkt dan toch net allemaal net iets voller :)
Mits goed afgesteld.
De 3500H gaat daar niet zo heel veel aan extra aan toevoegen, dan moet je het echt wel in de hogere series van Denon gaan zoeken of een losse eindversterker die alleen je fronts aansturen.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Hallo allemaal,

Begin dit jaar heb ik een nieuwe hifi set aangeschaft met een stereo versterker. Dat klinkt echt fantastisch, maar ik wilde nu toch graag naar surround sound.
De vorige versterker was een Denon PMA 720. Deze heb ik nu vervangen door een Denon AVR X2500H en man, dat klinkt nog veel beter zelfs.
Deze receiver sturen de Dali Spektor 6 aan als fronts, en 2 oude boxen die ik nog had staan als rears. Zeg maar formaat Spektor 1 ofzo.

Nu wil ik de rears vervangen door Dali's, maar wat zouden jullie aanraden? Spektor 1 of 2 of bijvoorbeeld Zensor 1?
En ik zou ook graag een center willen, en daarbij dacht ik aan de Spektor Vokal. Iemand ervsri ng mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Ik ben in het bezit van twee Dali Opticon 6 vloerstaanders. Die worden aangestuurd door een Denon 2400H. Hierbij zijn ze ‘bi-amped’ aangesloten
Bi-amping gaat je "mogelijk" alleen iets brengen als je echt twee discrete eindversterkers gaat gebruiken, al heb ik die potentiële winst in andere setup's nooit kunnen vaststellen.
Nada noppes. :P

Wat je nu quasi technisch doet met 1 receiver levert je helemaal niets aan winst op.
Misschien het idee. ;)
Qua muziek ben ik echter minder tevreden. Het lijkt wel alsof er iets van overtuiging mist, alsof het het allemaal net niet is, met name in het mid-hoog en dan met name op de wat lagere volumes.
Dit klinkt of je het eerder in de setup van de Denon moet zoeken, stoei eens met de instellingen voor je een veel te dure 'kat in de zak' gaat kopen.
Ik zou er graag wat aan willen doen. Vooralsnog geef ik de ‘schuld’ aan de receiver. Die zou wat te mager kunnen zijn voor de Dali’s. Die zou ik kunnen vervangen door bijvoorbeeld een Denon 3500H. .....
Met echt forse vloerstaanders zou ik mij daar iets bij kunnen voorstellen.
De controle over het laag zou dan mogelijk onder druk kunnen komen.

Dat heb ik tenminste in een eerdere luistertest eens ervaren met een Denon uit de 3200-serie, waarvan met name het laag opvallend ongecontroleerd overkwam op grote Canton 7's.
Dat gehoormatige tekort verdween bij mijn eigen zwaardere Denon AVR-X5200W, die lijkt de boel in met name het laag dus beter onder controle te houden.
Maar voor het midden-hoog zou dat niets moeten uitmaken.

Met een extra sub zou dit leed trouwens geleden moeten zijn. ;)
Heb je de Audyssey meting al eens voor slechts 1 optimale luisterpositie gedaan en/of Audyssey helemaal uitgezet??

Voor lage volumes zou je nog kunnen checken of Dynamic-EQ (heet dat zo??) iets voor je doet.
Als je voor een dubbeltje op de voorste rij wilt zitten kijk dan eens naar deze gebruikte beauty (in nieuwstaat), de AVR-7200W die slechts €400 moet opbrengen, inclusief een no-hassle Amazon garantie. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 12-12-2018 00:42 ]

• agraaff
Ik las op het grote google dat je een speciale meet microfoon nodig hebt im de nad t777 via de laptop helemaal te tunen icm de speakers. Klopt dit of is dit van later zorg?

https://www.homecinemamag...c-alles-dat-je-wil-weten/

[ Voor 18% gewijzigd door agraaff op 13-12-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

agraaff schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:48:
Ik las op het grote google dat je een speciale meet microfoon nodig hebt im de nad t777 via de laptop helemaal te tunen icm de speakers. Klopt dit of is dit van later zorg?

https://www.homecinemamag...c-alles-dat-je-wil-weten/
Ik dacht dat je voor Dirac de umik-1 van minidsp gewoon kon gebruiken, maar ik ben met mijn t777 nooit aan dirac toegekomen en weet het dus niet zeker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik heb toen de (o.a.) Opticon 2 en de Rubicon 2 met elkaar vergeleken en dat was precies het verschil tussen die twee. De Rubicons voegen veel detail toe en zijn vooral meer sprankelend in het midden-hoog. Ik heb met een marantz SR5008 niet echt vermogen te kort. Bij films blaas ik icm de Rubicon vokal centre echt mensen van de bank ;)
Vroeger hoorde ik van Denons wel eens dat ze wat power tekort kwamen tov andere merken. Ik weet niet wat daar van waar is, maar misschien moet je eens kijken of je een Harman Karton of Marantz mag uitproberen van iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
Kreeg bericht dat de boel binnen is dus vandaag ophalen, kan niet wachten.......

2* Rubicon 6
1* Opticon vokal
2*opticon LCR
NAD T777 v3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@agraaff, ik neem aan dat het spul nu wel al op z'n plaats staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MDKlapwijk schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:54:
@agraaff, ik neem aan dat het spul nu wel al op z'n plaats staat? ;)
Ssssttt hij is aan t genieten van zijn nieuwe Home cinema ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:01

ChillPascal

In the end...

Ik wil mijn surroundspeakers (Zensor Pico) graag op stands plaatsen. Echter kan ik geen stands vinden waarbij:
- De bodemplaat kleiner is dan de Pico, en;
- De kabeldoorvoer intern door de stand kan.

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

page404 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:19:
[...]
Ssssttt hij is aan t genieten van zijn nieuwe Home cinema ;)
Ik heb nog geen AMBER Alert ontvangen, maar ik vrees dat ze op elkaar gevallen zijn. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankvdberg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

Met dezelfde receiver: Toen wij net onze 2 Zensor 1’s hadden vervangen door 2 Zensor 7’s hadden we hetzelfde gevoel: er klopte iets niet, geen overtuiging, en we ‘misten’ bepaalde tonen (maar wat?). Hoewel we een flinke sub hebben staan, gebruiken we deze zeker niet voor muziek, dit mag niet nodig zijn, dus dat was geen excuus/oplossing. Ik kreeg bijna spijt van de aankoop, totdat we een heel goed naar de Audyssey-instellingen gingen kijken. Wat moet uit, wat moet juist aan, op welk input-kanaal wordt het toegepast, op welke geluidsmodus staat het kanaal ingesteld etcetera. Het was niet zo straigt-forward als we gedacht hadden, maar na een uurtje of 2 klooien hadden we ineens een ‘wow’-moment. Mijn advies: duik daar nog eens in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Daarom voordat je aan Audyssey begint, eerst gewoon op pure/direct, met alleen de zelf gemeten afstanden tot 1 centrale luisterpositie. Daarna het volume via de test tone voor de achter en center kanalen op de voor speakers aanpassen. Dan heb je een aardige basis instelling waarbij je speakers al redelijk moeten klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:52:
[...]

Ik heb nog geen AMBER Alert ontvangen, maar ik vrees dat ze op elkaar gevallen zijn. :+
JAJA ik leef nog.

Heb het nu nog alleen stereo draaien, hele huisklamer moeten verbouwen enzo want staande golven.
Op luiterlocatie 0 bas. in de keuken trilde de deuren uit de kast.
Dus het kamer om naar de andere kant etc, probleem opgelost.
En WOW wat een geluid (stereo) en nog niets gecorrigeerd of ingesteld alleen maar ff aangesloten.
Met de kerst de surround aan de muur schroevben en alles goed inslellen, ben heeel benieuwd naar het surround. kan alleen maar beter worden.

Bas had ik al door de sub. maar die melkpakjes geven alleen middenhoog en hoog weer.
nu veel meer midden, en veel meer hoog en ook nog extra hoog door de ribbon tweeter. En door betere kwaliteit ook veel helderder en strakker.

Hoorde bij Bohemian rapsody ineens een geluid dat ik nog niet eerste heb gehoord. bij de zin "shivers down my spine" zat ineens een nieuw een instrument (ben naam krijt van die ijzeren pijpjes met stokje langs van hoog naar laag)

En verder oa ook "Let go"van deadmau5 geluisterd, klinkt ook heeel vet. en veeeele anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
YouTube: Loudspeaker placement long version

The Hans Beekhuyzen Channel

My practical and easy two step approach to loudspeaker placement, the long version (English and Dutch subtitles - Nederlands ondertiteld). If you're a novice, I'll advise you to watch the short version first at YouTube: YouTube.... The step by step instructions contain explanations on why you have to take these steps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Is er ook een richtlijn voor wat betreft de afstand tussen de center speakers en de front speakers? Ik heb een set Oberon 7 voor en een vokal. De afstand is nu ca 1m vanaf het midden van de center. Kan niet zeggen dat het slecht klinkt op dit moment maar was meer benieuwd naar de richtlijn. Daarnaast heb ik de fronts 20 cm van de achtermuur, hoeveel afstand geldt minimaal vanaf de zijkant? En kan een speaker voor een raam staan of heeft dat ook een negatief effect op de klanken?

Daarnaast heb ik ook de Oberon 1 als surround geplaatst alleen heb ik het idee dat ik hier niet zo veel van mee krijg. Deze staan tegen de achterwand maar dan niet gericht op de luisterpositie. De speakers staan dus niet zoals geadviseerd. Dit wil ik uiteraard wel proberen maar dan moet ik de speakers dus wel richten.
Nu heb ik het idee dat ik ondanks het verhogen van het volume op de surrounds het geluid van die kanalen niet meekrijg. En hoe veel afstand moeten de speakers voor de surround kanalen van de luisterpositie staan? Afstand lijkt me goed op te lossen met een goede xt32 meting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
@Tribunus dit is een van de ‘richtlijnen’, alhoewel Dali altijd aangeeft de speakers niet in te draaien;
https://www.dolby.com/us/...aker-setup/5-1-setup.html

En dit is wat THX aangeeft;
https://www.thx.com/blog/...-surround-sound-speakers/

Is natuurlijk sterk afhankelijk van de ruimte en waar je de speakers kwijt kunt

[ Voor 31% gewijzigd door Peule_P op 26-12-2018 23:26 ]

• Tribunus
Peule_P schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:23:
@Tribunus dit is een van de ‘richtlijnen’, alhoewel Dali altijd aangeeft de speakers niet in te draaien;
https://www.dolby.com/us/...aker-setup/5-1-setup.html

En dit is wat THX aangeeft;
https://www.thx.com/blog/...-surround-sound-speakers/

Is natuurlijk sterk afhankelijk van de ruimte en waar je de speakers kwijt kunt
Ik had deze sites uiteraard ook gevonden en overal word aangegeven dat de speakers ingedraaid moeten worden. Nu is dat dus voor mijn fronts sowieso niet van toepassing maar het gaat vooral om de surround speakers aan de achterzijde. Ik kan deze redelijk naar wens plaatsen (staat niet snel in de weg) en ben dus op zoek naar antwoorden als in afstanden en of ik dus met de Dali speakers (surround) moet indraaien.

En daarnaast uiteraard ook nog de vraag van het glas en van de afstand van de muren aan de zijkant.

Woonkamer is redelijk recht toe rechtaan: Heb even een plaatje bijgevoegd (op schaal) omtrent de afbeelding rechtsboven is een soort van hal van ca1,5 breed welke naar de keuken / hal gaat. Voor de rest dus zoals weergegeven.

Wanden spachtelputz en kamer staat vol met planten/gordijnen/kleedjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pnKuf52U5JDVA6gSkPXyZ6aN/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartuz
  • Laatst online: 29-04 00:12
frankvdberg schreef op zondag 23 december 2018 @ 00:47:
[...]

Met dezelfde receiver: Toen wij net onze 2 Zensor 1’s hadden vervangen door 2 Zensor 7’s hadden we hetzelfde gevoel: er klopte iets niet, geen overtuiging, en we ‘misten’ bepaalde tonen (maar wat?). Hoewel we een flinke sub hebben staan, gebruiken we deze zeker niet voor muziek, dit mag niet nodig zijn, dus dat was geen excuus/oplossing. Ik kreeg bijna spijt van de aankoop, totdat we een heel goed naar de Audyssey-instellingen gingen kijken. Wat moet uit, wat moet juist aan, op welk input-kanaal wordt het toegepast, op welke geluidsmodus staat het kanaal ingesteld etcetera. Het was niet zo straigt-forward als we gedacht hadden, maar na een uurtje of 2 klooien hadden we ineens een ‘wow’-moment. Mijn advies: duik daar nog eens in!
Je hebt gelijk. Na het spelen met settings is het echt vele malen beter. Boosdoener leek inderdaad Audyssey te zijn en dan met name de Dynamic EQ. Met muziek heb ik nu zoveel mogelijk Pure Direct en dat klinkt echt stukken beter dan het was. Je moet er echt heel bewust van zijn, en eigenlijk is dat gewoon vervelend ;) , dat je dus een legio aan combinaties van settings kan hebben voor ieder kanaal en bron. Maar goed. Voor nu opgelost. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankvdberg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34
..oops, repost.. hoe krijg deze reactie weg? 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door frankvdberg op 28-12-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Bartuz schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:14:
[...]

Je hebt gelijk. Na het spelen met settings is het echt vele malen beter. Boosdoener leek inderdaad Audyssey te zijn en dan met name de Dynamic EQ. Met muziek heb ik nu zoveel mogelijk Pure Direct en dat klinkt echt stukken beter dan het was. Je moet er echt heel bewust van zijn, en eigenlijk is dat gewoon vervelend ;) , dat je dus een legio aan combinaties van settings kan hebben voor ieder kanaal en bron. Maar goed. Voor nu opgelost. Bedankt voor de tip!
Voor muziek zet ik m altijd op pure direct. Het verschil met stereo is dus wel te horen. Ik heb dan de voorkeur voor pure direct.
Met films en lekkere stevige muziek waarbij een milt mag scheuren is er niks mis met 5ch stereo en alles vol open :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik heb uiteindelijk besloten mijn Dali Opticon 1 stereo setje te houden (icm Dali Zensor Vokal). Nadat ik ze op Nordesse standaards had geplaatst was het een compleet andere ervaring.

Echter, nu ik ook mijn nieuwe receiver heb (Yamaha RX-S602) ontdek ik dat deze receiver ingesteld kan worden op 6 Ohm of 8 Ohm. De Opticons zijn 4 Ohm speakers en de Dali Zensor Vokal is 6 Ohm. Verder heb ik niks aangesloten.

Ik besef dat dit niet goed is. De Yamaha zal eerder warm worden. Maar kan het echt kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Jazco2nd schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:46:
Ik heb uiteindelijk besloten mijn Dali Opticon 1 stereo setje te houden (icm Dali Zensor Vokal). Nadat ik ze op Nordesse standaards had geplaatst was het een compleet andere ervaring.

Echter, nu ik ook mijn nieuwe receiver heb (Yamaha RX-S602) ontdek ik dat deze receiver ingesteld kan worden op 6 Ohm of 8 Ohm. De Opticons zijn 4 Ohm speakers en de Dali Zensor Vokal is 6 Ohm. Verder heb ik niks aangesloten.

Ik besef dat dit niet goed is. De Yamaha zal eerder warm worden. Maar kan het echt kwaad?
Van wat ik aan uitleg vind is onderstaande de beste:
Ofwel, je versterker kan wat warm lopen maar waarschijnlijk werkt het prima als je de boel goed ventileert en niet in de Sahara woont.

You’re probably fine, especially if the receiver is well ventilated (above and below) and you live either in a cool climate or air conditioned house. The most likely failure point would be the receiver if it overheated and was lacking protective circuitry on the outputs. You’re unlikely to damage the speakers unless you really crank it up and throw in some extra bass, or there’s a catastrophic failure in the receiver, and you’re almost certainly NOT going to do anything to the computer even so (unless you manage to start a fire, anyway!).

Impedance ratings on consumer loudspeakers are really just ballpark figures, the actual load varies with frequency pretty widely almost all the time. Some manufacturers these days include six ohm speakers simply because it allows them to specify a higher power output wattage (on that colorful cardboard box stacked up in the store) than would be the case with 8 ohm speakers. This unfortunately is also why they’ve begun specifying that power at only one frequency (usually easily-driven 1kHz instead of the full 20–20kHz audio range) with only one channel driven (like that’s the way you’d use it) and at some nasty distortion level (I’ve seen 10%, you’d really want a fraction of a percent instead). I’d suggest keeping the sound level where you couldn’t hear any distortion, as this will help the amp stay cool, and clipping (exceeding the power rating) is potentially harmful to your tweeters in particular.

If it seems to run very warm, you can also put a small ventilation fan on top of the heat sink area to pull the hot air out more efficiently. Don’t blow in (except maybe if you put the fan UNDER the unit near ventilation openings), since you want to encourage the convective upward dissipation of the heat being generated by the receiver. If it seems to run pretty cool, just don’t worry about it. If a protective circuit triggers, then you might look at improving the ventilation (or turning down the volume or the bass, since bass puts the most demand on an amp, and increased bass even more so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Alles staat nu, alleen de centre speaker staat nu nog achter de TV omdat de boel op de salon tafel staat, past niet in het oude meubel :(

Maar wat een lekker geluid, moet wel wennen aan de dirac tuning, klinkt heel anders, veel vlakker over het gehele bereik en ik was gewend dat bepaalde tonen er uit sprongen.

Ik vind wel de surround speakers wat zacht, als ik sta zitten ze op oorhoogte en klinkt het goed, zittend op de bank en stuk minder. vraag me af of het helpt ze gewoon harder te zetten.
Lager hangen is geen optie, dit is ziet er niet uit.
Pagina: 1 ... 17 ... 37 Laatste