Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
LA-384 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:13:
Ik denk ook dat je het best voor zensor 1 of pico kunt gaan. De zensor 3 heeft een grotere driver en kan daarmee lager in frequentie. Echter heb je ook een subwoofer die het waarschijnlijk onder de 120hz overneemt. Dit extra lage bereik van de 3 ga je dus waarschijnlijk niet merken.

De enige reden om voor de zensor 3 te gaan, is als je het geluid nu wat "ielig" vindt, maar dat kan ik me niet voorstellen.

De zensor 1 is mooier voor het geluidsbeeld, maar daar heb je eigenlijk alleen maar profijt van als je dts muziek gaat beluisteren. Voor wat effecten uit film, is de pico ook geschikt.
Bedank voor de reactie, ik denk dat ik dan toch maar voor de Zensor 1 ga . Mede omdat ik toch wel tevreden ben met het geluid uit mijn front speakers en omdat het prijsverschil per box maar €30 is in vergelijk met de Pico. Ik luister vrij veel concert DVD en BluRay's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Soeski schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:08:
Quizzvraag voor jou dan TecTo: Wat heb je als je een 7.2.4 set-up hebt dan? :P
Als ik van mijn Maranz uitga dan zou het een Dolby Atmos setup kunnen zijn met twee sub woofers. Maranz geeft een voorbeeld van een 7.1.4 opstelling.

Allemaal leuk en wel maar de Dolby Atmos setup is in onze woonkamer niet haalbaar en zeker niet gewenst. Vind het al een plus dat vrouwlief meegaat in de huidige setup. De Dali opticon 6 heeft al een behoorlijk formaat. De Maranz 7010 biedt wel de mogelijkheid.

Vind een Dolby Atmos setup meer voor een speciaal ingerichte kamer om het ten volle tot zijn recht te laten komen. Zeker als je in plaats van tv een beamer inzet.

Hiervoor een Samsung 7.1 (front,center, rear plafond hoogte en rear achter oor hoogte) set gehad en heeft me nooit kunnen bekoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54
:) de WAF is inderdaad belangrijk in huis, zoiets moet je voorbereiden en opbouwen. Ik had al "grote" speakers (Dali Lektor 6) voor mijn huidige vrouw in huis kwam, dus was ze al gewend aan de maat. Daarna opgewerkt naar nieuwe modellen (Focal 936). De Opticon 6 (of, zoals jij ze noemt de Optical :P) zijn erg mooie speakers, maar op zich niet groot. Ik vond de Lektor's "groot", tot ik zag dat dit zo'n beetje de kleinste serie was van Dali.
Dolby Atmos ben ik met je eens, dat is meer voor bioscoopkamers of erg grote woonkamers met een beamer en scherm. Voor een doorsnee woonkamer (40m2) is het echt too much IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
Ik behoor vanaf komende week ook tot de club! :*) 2 x Dali Zensor 1 aangeschaft. Ik moet alleen wel nog een receiver erbij zoeken, wat me niet goed afgaat. Waar moet deze minimaal aan voldoen? Ik bedoel: Op 5.1 hoef ik niet te zoeken, toch? Al weet ik eigenlijk helemaal niet op wat ik moet zoeken.

Ik wil er Tidal mee gaan gebruiken.
Is een subwoofer aansluiting bij deze speakers nodig? (Gezien de reviews) (Ik woon in een appartementje)

[ Voor 29% gewijzigd door StopEcocide op 16-07-2016 22:09 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
Of je een subwoofer echt nodig hebt is persoonlijk, maar gezien er uit de Zensor 1's niet zo veel laag komt is het wel aan te raden denk ik. Maar dat is een uitbreiding die niet direct hoeft te gebeuren, gewoon eerst alleen de Zensors aansluiten en kijken of je behoefte hebt aan meer laag.

Voor een receiver zou ik gewoon kijken naar functionaliteit, prijs en als het je boeit het uiterlijk. Er zijn versterkers/receivers met tidal ondersteuning volgens de tidal website.
5.1 is tegenwoordig zo ongeveer het minimum voor een receiver, wil je 2.1 kom je bij de versterkers terecht. Receivers hebben hdmi, etc. Versterkers niet.

[ Voor 14% gewijzigd door MewBie op 17-07-2016 14:33 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

MewBie schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:31:
5.1 is tegenwoordig zo ongeveer het minimum voor een receiver, wil je 2.1 kom je bij de versterkers terecht. Receivers hebben hdmi, etc. Versterkers niet.
Je kan een surround receiver dan ook niet direct vergelijken met een stereo versterker. Zoals de naam al aangeeft gaat dat vergelijk fout. Er zijn overigens ook stereo receivers met HDMI en de bijbehorende codecs en formats. Zelfs met Subwoofer Pre Out zodat je niet alleen kan kiezen voor High Level als je een subwoofer wilt. Net als met Digitale Ingangen op stereo versterkers zal je stereo met HDMI meer en meer gaan zien aangezien er vraag naar blijkt te zijn. Qua prijs ben je met een surround receiver wel veel goedkoper uit dan een stereo receiver met HDMI.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:42:
Qua prijs ben je met een surround receiver wel veel goedkoper uit dan een stereo receiver met HDMI.
Maar de stereo receiver zal dan toch wel andere voordelen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat blijft discutabel omdat je dan meteen naar de discussie gaat of er hoorbaar verschil zit tussen een gelijk afgestelde stereoversterker/-receiver en surroundreceiver. Waaruit blinde AB/X-testen overigens nooit echt hard naar voren komt dat er verschil merkbaar is.

Op dit moment zijn stereoreceivers met HDMI nog een nichemarkt waar je - zo uit de losse pols - zeker 1000 euro kwijt bent voor zo'n model. Op een setje Zensor 1 zou ik dat niet uitgeven. Met andere speakers haal je meer in huis dan (veel) duurdere versterking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Laatst online: 21:37
Bedankt voor de reacties. Is de Denon AVR-x520BT een goede optie?

https://www.hifiklubben.n...x520bt-surround-receiver/

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:48
Geheel afhankelijk wat voor apparaten je nog meer hebt om aan te sluiten :).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik zou nog even verder zoeken: geen netwerkfunctionaliteiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

https://www.hifiklubben.n...1200w--surround-receiver/

Voor 50,- meer krijg je er Bluetooth, Wi-Fi, AirPlay en Spotify Connect bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-08 16:45
Ik denk eraan om een 5.1 opstelling te kopen met de Dali Opticon 6 als front luidsprekers. Ik vroeg me af wie van jullie deze heeft en welke AV receivers hiervoor aangeschaft zijn. Ik heb in het consumentenelektronica aankoopadvies subforum een bericht geplaatst met ook nog andere vragen en zou graag een beroep willen doen op jullie ervaringen en expertise.

• TecTo
Flupkees schreef op maandag 25 juli 2016 @ 01:49:
Ik denk eraan om een 5.1 opstelling te kopen met de Dali Opticon 6 als front luidsprekers. Ik vroeg me af wie van jullie deze heeft en welke AV receivers hiervoor aangeschaft zijn. Ik heb in het consumentenelektronica aankoopadvies subforum een bericht geplaatst met ook nog andere vragen en zou graag een beroep willen doen op jullie ervaringen en expertise.
Weet niet hoever je inmiddels ben met aanschaf.

Na de nodige luistersessies uiteindelijk gekozen voor Dali.

Beluister nu een tweetal maanden een 5.0 setup. Dali opticon 6, Opticon vokal Center-luidspreker en achter de zensor 1 met een Maranz SR7010 Surround receiver.

Dik tevreden over deze set en mis tot op heden geen sub. Wel bewust voor de opticon vokal center gekozen vanwege de heldere/volle natuurgetrouwe spraakweergave. De twee zensor 1 als achterluidspreker meer dan voldoende.

Luister veel naar vocaal en klassiek gitaar maar ook even lekker (stereo) blazen op rock enz., geven de Opticon 6 geen krimp. In stereo kan je (mits centraal gezeten) de muzikanten plaatsen door het mooie dieptebeeld.

Edit; Lees net je verwijzing waarin je vraagt of je ook een andere center kan nemen. Ja dat kan maar zou het niet doen. De opticon serie is optimaal op elkaar afgestemd qua klankbeeld en ook de zensor is opgebouwd uit het zelfde speaker materiaal.

[ Voor 8% gewijzigd door TecTo op 18-08-2016 10:43 ]

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Flupkees schreef op maandag 25 juli 2016 @ 01:49:
Ik hoef zelf alleen nog een Vokal te kopen, maar heb momenteel ook de Opticon 6 staan, achter 2 BA A25's en een SVS sub-1000 (uit mijn hoofd) voor muziek en films. De Center zou ik zeker van hetzelfde merk doen en ik weet niet of je de Opticons beluisterd hebt?
Ik ben namelijk gevallen voor de super heldere tonen en strakke maar toch diepe bass van de Dali's. Vooraf had ik iets van B&W op het oog vanwege de looks en tsjah, de naam. Maar die klonken zo dof vergeleken met de Dali's dat ik die absoluut niet wilde hebben. Als de center deze heldere tonen ook weergeeft, is dit voor films een verademing en dat is waar een center toch wel heel belangrijk voor is.
Achter komen later nog wel 2 boekenplank speakers van Dali, maar dat doen we wel wanneer er weer geld voor is. Achter maakt minder uit of de speakers van hetzelfde merk zijn dan de center, omdat de achterspeakers eigenlijk maar half gebruikt worden.

Wanneer je muziek luister in all-channel-stereo kan je misschien wel verschil horen, maar dat doe ik eigenlijk alleen als ik zelf niet op de sweet-spot zit. Als ik wel op de sweet-spot is, luister ik in Pure Direct of Direct mode met de subwoofer er zachtjes bij.

Ik luister op een Marantz sr5010, dat is een stapje lager dan TecTo, maar hij heeft ongeveer dezelfde opstelling als ik.

Waar ikzelf eigenlijk wel benieuwd naar ben van TecTo is hoe hij zijn Marantz heeft ingeregeld. Welke opties heb je aan/uit staan en is alles ingeregeld door Audissey? Ik vond zelf dat Audissey wat rare dingen deed, speakers die in mijn tuin geplaatst werden ipv naast de tv, subwoofer werd zo goed als uit gezet etc.

En waar ik eigenlijk nog tegenaan loop en misschien hebben mensen daar wel een oplossing voor is het niveau van de sufwoofer. Die wil ik eigenlijk per input aanpassen. Maar ook het bereik van de Opticons wil ik aanpassen. Bij stereo muziek mogen de Opticons het volledige bereik weergeven van mij, maar met films is dat niet persee nodig. De subwoofer mag vol open met films, maar met muziek weer wat minder. Ik kan nog niet écht een middenweg vinden met dit.
Hoe doen jullie dit?

• TecTo
@Krilo_89

Toen ik de installatie kocht zat ik nog in een kleine verbouwing en op nieuwe meubels te wachten. Heb in eerste instantie met Audyssey de setup uitgevoerd. Maar dat beviel niet.

Bijna alle toeters en bellen uitgezet zoals Cinema EQ, M-Dax, Graphic EQ Volume compressie. Zodoende kreeg ik een neutrale weergave die mij het meest beviel.

Nu staat alleen nog geluidsterkte beheer aan en kan het kanaalniveau instellen maar die staan momenteel neutraal.

Wel heb ik de afstand van elke luidspreker naar de luisterplek handmatig ingesteld voor een voor mij zo prettig mogelijke weergave. Dat ging om hooguit een tiental cm want de Audyssey setup had die vrij nauwkeurig geregeld.

Nu alle meubels zijn gearriveerd en stoffering zoals gordijnen etc., wil ik er nog wel een keer voor gaan zitten maar de Olympics overheersen nu.

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 19:51
Hier ook een echte Dali liefhebber. In het bezit van de Helicon MKII.
Voorlopig nog ff in een 2.0 set-up. Net een nieuw audiorack. Een svs sb12-nsd sub heb ik maar die is nu nog niet aangesloten. Ik ben nog op zoek naar een center en setje rears, maar die worden als het goed is ingebouwd.
Over een tijdje dus 5.1 :)

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertogr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-08-2023
Ik wil mijn audio-setup upgraden (stereo, voornamelijk muziek).
Ik heb mijn ogen laten vallen op een set DALI ZENSOR 7 vloerluidsprekers, te verkrijgen voor € 686,-. Ik twijfel echter heel erg of mijn woonkamer 'het aan kan'. De woonkamer is ongeveer 4 m x 5 m, en de luisterafstand wordt ongeveer 3 m. De afstand tussen de speakers wordt zo'n 220 cm.

Ik heb een budget van € 1000,- voor speakers (nu) en versterker (binnen 3 jaar of zo). Ik gebruik nu een oude Philips Receiver uit 2001 (FR966), vermogen 2 x 60 W (0,7 % THD, 6 Ohm, 1 khz) en een Argon Stream2.

Ik heb de ZENSOR 7 gehoord en vind het helemaal prachtig, maar niet thuis geprobeerd. Ik zou kunnen gaan voor kleinere speakers, maar ik vind vloerstaanders erg mooi. Nadeel van monitoren is dat ze een stand nodig hebben. Setje ZENSOR 5 kosten hetzelfde omdat er momenteel voor ZENSOR 7 een actie is.

Mijn vragen:

- Zijn de ZENSOR 7s geschikt voor mijn niet al te grote woonkamer (4 m x 5 m)?
- Kan ik voorlopig mijn oude receiver gebruiken met deze speakers?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
robertogr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:59:
Mijn vragen:

Dank!
Ja en ja. De Zensor 7's zijn meer dan genoeg voor die ruimte en de receiver kan 6ohm aan, dus dat zit ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
De grootte van de speakers staat niet in relatie tot de grootte van de ruimte waar het in komt. Althans, zolang ze niet in een bezemkast komen, zit je doorgaans wel goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertogr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-08-2023
Mijn vraag was inderdaad of de kamer niet te klein is voor de speakers, vooral voor de bastonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 12:01
Ik heb mijn ogen laten vallen op een set DALI ZENSOR 7 vloerluidsprekers, te verkrijgen voor € 686,-. Ik twijfel echter heel erg of mijn woonkamer 'het aan kan'. De woonkamer is ongeveer 4 m x 5 m, en de luisterafstand wordt ongeveer 3 m. De afstand tussen de speakers wordt zo'n 220 cm.

Ik heb een budget van € 1000,- voor speakers (nu) en versterker (binnen 3 jaar of zo). Ik gebruik nu een oude Philips Receiver uit 2001 (FR966), vermogen 2 x 60 W (0,7 % THD, 6 Ohm, 1 khz) en een Argon Stream2.

Ik heb de ZENSOR 7 gehoord en vind het helemaal prachtig, maar niet thuis geprobeerd. Ik zou kunnen gaan voor kleinere speakers, maar ik vind vloerstaanders erg mooi. Nadeel van monitoren is dat ze een stand nodig hebben. Setje ZENSOR 5 kosten hetzelfde omdat er momenteel voor ZENSOR 7 een actie is.

Mijn vragen:

Dank!
Dat is trouwens best duur. Die dingen koste 429 bij hifiklubben of zijn het er 2 :)? Zo ja dan graag PM waar want dan wil ik ze ook wel voor die prijs!

PSN: bryanlost

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 07:33

Mijn vragen:

Dank!
staan bij mij in een kamer van ongeveer 5 x 5. Werkt prima ondanks de vreemde vormen van mijn woonkamer (heel veel hoeken). De spikes doen hun werk op de houten vloer (huis uit 1910) en de bass port zit aan de voorkant dus ze kunnen redelijk dicht bij de muur. Er dreunt niks in ieder geval bij mij :)
En volgens dali moet je eea opstellen zonder toe-in, dus dat scheelt ook weer iets qua ruimte inname...

Ben erg gecharmeerd van het open en sprankelende karaker (als je je er iets bij kunt voorstellen :P ) van de zensor 7...

[ Voor 7% gewijzigd door benedictuz op 25-08-2016 19:22 ]

• LA-384
benedictuz schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 19:15:
De spikes doen hun werk op de houten vloer (huis uit 1910).
Heb je het verschil getest? Want naar mijn weten gebruik je spikes alleen op een instabiele ondergrond zoals een tapijt of vloerbedekking. En wanneer de houten vloer niet op een betonnen ondergrond ligt (dus met holle ruimte eronder), gebruik je beter geen spikes, maar rubber voetjes.

Spikes koppelen, dus zorgen voor meevibreren van de ondergrond. Rubber voetjes ontkoppelen en gaan dat dus tegen. Op een keiharde ondergrond zoals beton of tegels, kan het geluid positief beïnvloed worden door spikes, dacht ik.

[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 25-08-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
musicfreak schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:03:
Ik kan een set Dali 505 kopen. Heb 'm beluisterd, ze klinken goed. Ik weet alleen niet zo goed hoe de 505 zich verhoud tot latere series. Is hij qua klasse / kwaliteit bijvoorbeeld vergelijkbaar met de latere Ikon serie, of met een andere serie van Dali?
Ik heb de 505's ondertussen een poosje staan. Ze klinken heerlijk, alleen wel een tikkie aan de warme kant maar dat hebben misschien alle Dali's? Ik zou het nog wel leuk vinden om mijn vraag over de 505 in verhouding tot huidige Dali's beantwoord te krijgen. Was het de voorloper van de Ikon? Of van de Zensor?

De reden dat ik dit vraag is dat ik een flink aantal jaren geleden bij hobo hifi speakers heb geluisterd, de Ikon 5 kwam er toen het beste uit voor mij. Uiteindelijk ben ik voor Celestions gegaan maar Dali heb ik als merk altijd in m'n achterhoofd gehouden.

[ Voor 16% gewijzigd door musicfreak op 04-09-2016 09:46 . Reden: reden vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
De Dali opticon 6, opticon vokal center en senzor 1 als rear nu een drietal maanden in bezit en verleden week uitgebreid de tijd genomen om alles nog eens goed in te stellen op de marantz sr7010.

In eerste instantie de setup Audyssey gedaan. De afstanden waren correct gemeten. Wat betreft geluid wat instellingen veranderd.

Voor tv en film in het Audyssey menu MultiEQ xt32 van reference naar L/R bypass zodat MultiEQ instellingen geen invloed heeft op de front speakers, dynamic EQ aan -aanpassen ref niveau 10db, dynamic volume op light Audyssey LFC aan reduce 1. Dialoog niveau + 1.0 dB.

Muziek luisteren in stereo mode hoofdzakelijk in pure direct. Vind de front speakers zo het meest luisterrijk. Na wat heen en weer schuiven met de fronts bij 30cm vanaf de achterwand de meest ideale opstelling. Het geluid is rustig en helder zonder boemsende bassen. Een contrabas wordt mooi weergeven zonder dat het vermoeiend is. Vocaal (luister veel jazz) maken de opticons indruk. Met de ogen dicht lijkt het wel of de zangeres op enige afstand voor me staat.

Dire straits, Nils Lofgren, Paco de Lucia, The Nits, Alex Rudy Pell om maar een paar zijstraten te noemen. De dali opticon 6 lust ze rauw.

Met andere woorden ben erg in m'n sas met deze combinatie.

Moet nog een meubel maken om alles netjes weg te werken maar zit met een rug blessure.

Links de satelliet ontvangen en dimmers voor de led verlichting.

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/hifi/htset.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mooie set, leuk ontwerp van die Center ook trouwens :)
LA-384 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:15:
[...]

Heb je het verschil getest? Want naar mijn weten gebruik je spikes alleen op een instabiele ondergrond zoals een tapijt of vloerbedekking. En wanneer de houten vloer niet op een betonnen ondergrond ligt (dus met holle ruimte eronder), gebruik je beter geen spikes, maar rubber voetjes.

Spikes koppelen, dus zorgen voor meevibreren van de ondergrond. Rubber voetjes ontkoppelen en gaan dat dus tegen. Op een keiharde ondergrond zoals beton of tegels, kan het geluid positief beïnvloed worden door spikes, dacht ik.
Let wel dat rubberen voetjes je speakers meer laten schommelen/wiebelen. De conus met bijbehorende massa kan je speaker in beweging brengen als het ware.
Bij mij klonken de speakers (Ikon 6mk2) koud op de grond IIG een stuk minder dan met spikes op een 3cm dikke stalen plaat (bij gebrek aan een stuk steen)

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 05-09-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
Zijn er mensen die ervaring hebben met Dali's op een Rotel versterker? Ik heb op de valreep nog een Rotel RA-12 versterker gekocht; voor de huidige uitverkoopprijs kon ik hem niet laten staan. Hij speelt nu nog op een setje Yamaha NX-E100 speakers uit een oude PianoCraft set. Die waren en zijn verrassend goed, maar de Rotel verdient wel een upgrade. Tijdens een luistersessie bij HifiKlubben was ik erg gecharmeerd van de Opticon 1, maar ik heb ze alleen kunnen luisteren op een NAD versterker (356 en 326), en de Rotel klinkt volgens mij toch wel iets anders (warmer vooral). Een winkel met zowel Rotel als Dali als demo heb ik in mijn omgeving nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penkie48
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-02-2023
Denon is een reciever die je smaak moet zijn ze klinken vrij vlak met weinig hoog .
Marantz en Nad en meerdere merken zullen je verbazen kwa sound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penkie48
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-02-2023
Vistajevski schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:08:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Dali's op een Rotel versterker? Ik heb op de valreep nog een Rotel RA-12 versterker gekocht; voor de huidige uitverkoopprijs kon ik hem niet laten staan. Hij speelt nu nog op een setje Yamaha NX-E100 speakers uit een oude PianoCraft set. Die waren en zijn verrassend goed, maar de Rotel verdient wel een upgrade. Tijdens een luistersessie bij HifiKlubben was ik erg gecharmeerd van de Opticon 1, maar ik heb ze alleen kunnen luisteren op een NAD versterker (356 en 326), en de Rotel klinkt volgens mij toch wel iets anders (warmer vooral). Een winkel met zowel Rotel als Dali als demo heb ik in mijn omgeving nog niet kunnen vinden.
Kijk eens bij Correct in Rotterdam , of zoek een Hobo hifi op in de buurt .
Gebruik zelf de zensor 3 op een Nad 326 BEE , Rotel is ook een goede keuze .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

robertogr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:27:
Mijn vraag was inderdaad of de kamer niet te klein is voor de speakers, vooral voor de bastonen.
Ik heb voor mijn Dali setup JBL XTi-80 zuilen gehad in mijn studentenkamer van 12m2. Dat gaat prima. Het heeft wel degelijk effect op de bastonen. In mijn geval zorgde dat voor meer bass in andere kamers van het huis, maar in de eigen kamer was het nog steeds zeer goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Laatst online: 21:08
In mijn Zensor 5 / Zensor 1-setup begin ik toch een subwoofer te missen. Op hoger volume wordt er door die twee setjes een redelijke bass geproduceerd, maar vooral op lagere volumes mis ik echt wat. Nu woon ik in een appartement: een down firing sub lijkt me daarom niet zo handig. Hard hoeft het ook niet te gaan: ik luister met mijn setup voornamelijk muziek en ik mis gewoon de baslijntjes, die wil ik graag ondersteund hebben.

Budgettechnisch vind ik een Dali Sub E-9 met ruim 500 euro eigenlijk wat over het budget heen gaan. Zijn er hier mensen die voor een minder hoog bedrag 200/250/300 een redelijke subwoofer hebben staan die aansluit bij mijn wensen? Als versterker heb ik een Denon X2200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Ah naar dat antwoord ben ik ook wel benieuwd.
Ik heb dezelfde speakers en receiver en mis ook wat bass op sommige momenten. Een subwoofer voor 500+eu zit ik ook (nog) niet direct op te wachten.

Voor het plaatje is het natuurlijk wel mooi om alles van hetzelfde te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-09 08:23
Bobbus schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:39:
In mijn Zensor 5 / Zensor 1-setup begin ik toch een subwoofer te missen. Op hoger volume wordt er door die twee setjes een redelijke bass geproduceerd, maar vooral op lagere volumes mis ik echt wat. Nu woon ik in een appartement: een down firing sub lijkt me daarom niet zo handig. Hard hoeft het ook niet te gaan: ik luister met mijn setup voornamelijk muziek en ik mis gewoon de baslijntjes, die wil ik graag ondersteund hebben.

Budgettechnisch vind ik een Dali Sub E-9 met ruim 500 euro eigenlijk wat over het budget heen gaan. Zijn er hier mensen die voor een minder hoog bedrag 200/250/300 een redelijke subwoofer hebben staan die aansluit bij mijn wensen? Als versterker heb ik een Denon X2200W.
Je kan natuurlijk ook voor een 2e hands subwoofer kijken. Misschien hebben ze dat type van Dali wel ergens op Marktplaats staan? Anders heb je nog genoeg keus uit andere merken die daar voorbij komen, voor een leuke prijs. :)

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

• BobB
  • Laatst online: 21:08
Ik sluit net mijn nieuwe E-9F aan en ik moet zeggen: het geluid valt me tegen. De potentie van de subwoofer is me na een beetje testen wel helder, alleen vind ik de bass bij muziek eerder rommelig dan bijdragen. De lage tonen zijn gewoon niet zo strak als ik ze verwacht had van een subwoofer in mijn set. Ook heb ik soms het idee dat mijn subwoofer net even een fractie achterloopt, maar ik kan die instelling in mijn X2200W van Denon niet vinden.

In wat voor instellingen kan ik dit gaan finetunen om te kijken of het wat is? Wat kan ik aan de plaatsing doen? Kortom: help? ;)

• LA-384
Het is niet een kwestie van stekkertje erin en gaan met die banaan. ;)

Kijk eerst of de subwoofer wel op de goede plek staat. Als je wat vrijheid hebt in plaatsing, zet de sub op je luisterpositie (ja gewoon op de bank) en kruip door de ruimte om te horen waar de sub het sterkst klinkt. Dat is de beste plek.

Draai nog even wat aan de fase-knop om te zien of dat verschil maakt.

Draai Audyssey opnieuw, zodat alles weer op elkaar afgestemd wordt. Dat kan zal een groot verschil maken. Let er daarna wel op dat je even de crossovers aanpast. De zensor 5 en 1 zullen als "large" ingesteld worden, dit even veranderen naar "small" en de crossovers van de speakers op 80-100hz (even proberen wat het beste klinkt).

Houdt er verder rekening mee dat een goede subwoofer zeer subtiel speelt (iig bij muziek). Het is een verlengstuk van de speakers. Het is niet de bedoeling dat alles uit de kasten trilt.

Bij film mag het wat minder subtiel zijn uiteraard, maar dat is een kwestie van trial-and-error. De perfecte gulden middenweg bestaat helaas niet.

Een beetje een laat antwoord op je eerdere post;
Downfire of Frontfire zou geen verschil moeten maken qua klank of doordreunen. Het is niet zo dat het geluid alleen uit de driver komt. Eigenlijk straalt de hele box geluid uit en verspreidt het als een bol door de ruimte. De keuze front- of downfire maak je dan ook om esthetische redenen of praktische redenen (vrouw/vriendin/kinderen/huisdieren). De enige situatie waarin je beter geen downfire sub kiest is bij een houten vloer, zonder vaste ondergrond.

Om de trillingsoverdracht van de sub naar de vloer te beperken, kies je voor ontkoppeling. Bijvoorbeeld rubber voetjes of speciale onderleggers van bijvoorbeeld Auralex.
B-Real schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:16:
Ah naar dat antwoord ben ik ook wel benieuwd.
Ik heb dezelfde speakers en receiver en mis ook wat bass op sommige momenten. Een subwoofer voor 500+eu zit ik ook (nog) niet direct op te wachten.

Voor het plaatje is het natuurlijk wel mooi om alles van hetzelfde te hebben :)
Kijk eens in het subwoofer overzicht uit m'n sig (is niet compleet, maar geeft meer keuze dan de pricewatch).
Verder staan er op marktplaats een paar Rel T3's te koop. Ik heb em niet zelf gehoord, maar voor €200 - €300 lijkt het mij een zeer goede koop (nieuwprijs is €525).

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 21-09-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allemaal,

nu ik een tijdje geniet van mijn Zensor 3, vokal en sub is het tijd om behalve de Zensor 1 voor de rear/surround aan te schaffen ook te kijken naar een receiver om mijn hitb Onkyo te vervangen. Hiervoor ben ik aan googlen, lezen etc. gegaan en denk ik dat ik een keuze ga maken tussen de volgende 3;
Yamaha RX-v479, Yamaha RX-V481 of Denon avr-x1200w.
Zitten redelijk dicht bij elkaar wat kosten betreft en als ik het goed begrepen heb bieden deze een enigszins neutraal warm geluid dat uitstekend past bij Dali speakers.
Heeft er toevallig iemand hele zinnige dingen te vertellen over bovenstaande receivers in combinatie met mijn speakers? Ik kijk veel films en series dus surround is erg belangrijk maar dat is muziek ook.
Misschien heeft er iemand een dergelijke combinatie staan? Ik vindt het ontzettend moeilijk en wil voorkomen dat ik een foute keuze maak. Hier zal ik jaren mee vooruit moeten kunnen.
Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:14
Zo mezelf eens verwend en de Lektor 1 vervangen door een paar Ikon 5 mk2. De Ikon's zijn uitlopend vanwege Opticon en dus zeer schappelijk verkrijgbaar als het je al lukt om ze te vinden :).

Nu de Lektors maar naar de keuken, daar alleen nog een leuk mini setje voor zoeken. Iemand tips? Zat te denken aan een simpele versterker met een ChromeCast audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

lexi schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:07:
Nu de Lektors maar naar de keuken, daar alleen nog een leuk mini setje voor zoeken. Iemand tips? Zat te denken aan een simpele versterker met een ChromeCast audio.
T-Ampje? Ben je voor een paar tientjes wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 19:51
LA-384 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:20:
Het is niet een kwestie van stekkertje erin en gaan met die banaan. ;)

Kijk eerst of de subwoofer wel op de goede plek staat. Als je wat vrijheid hebt in plaatsing, zet de sub op je luisterpositie (ja gewoon op de bank) en kruip door de ruimte om te horen waar de sub het sterkst klinkt. Dat is de beste plek.

Draai nog even wat aan de fase-knop om te zien of dat verschil maakt.

Draai Audyssey opnieuw, zodat alles weer op elkaar afgestemd wordt. Dat kan zal een groot verschil maken. Let er daarna wel op dat je even de crossovers aanpast. De zensor 5 en 1 zullen als "large" ingesteld worden, dit even veranderen naar "small" en de crossovers van de speakers op 80-100hz (even proberen wat het beste klinkt).

Houdt er verder rekening mee dat een goede subwoofer zeer subtiel speelt (iig bij muziek). Het is een verlengstuk van de speakers. Het is niet de bedoeling dat alles uit de kasten trilt.

Bij film mag het wat minder subtiel zijn uiteraard, maar dat is een kwestie van trial-and-error. De perfecte gulden middenweg bestaat helaas niet.

Een beetje een laat antwoord op je eerdere post;
Downfire of Frontfire zou geen verschil moeten maken qua klank of doordreunen. Het is niet zo dat het geluid alleen uit de driver komt. Eigenlijk straalt de hele box geluid uit en verspreidt het als een bol door de ruimte. De keuze front- of downfire maak je dan ook om esthetische redenen of praktische redenen (vrouw/vriendin/kinderen/huisdieren). De enige situatie waarin je beter geen downfire sub kiest is bij een houten vloer, zonder vaste ondergrond.

Om de trillingsoverdracht van de sub naar de vloer te beperken, kies je voor ontkoppeling. Bijvoorbeeld rubber voetjes of speciale onderleggers van bijvoorbeeld Auralex.

[...]

Kijk eens in het subwoofer overzicht uit m'n sig (is niet compleet, maar geeft meer keuze dan de pricewatch).
Verder staan er op marktplaats een paar Rel T3's te koop. Ik heb em niet zelf gehoord, maar voor €200 - €300 lijkt het mij een zeer goede koop (nieuwprijs is €525).
Ik heb zelf een gesloten kast van SVS, ben er erg blij mee. Je komt ze soms nog weleens op marktplaats tegen.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:28:
... Onkyo te vervangen. Hiervoor ben ik aan googlen, lezen etc. gegaan en denk ik dat ik een keuze ga maken tussen de volgende 3;
Zitten redelijk dicht bij elkaar wat kosten betreft en als ik het goed begrepen heb bieden deze een enigszins neutraal warm geluid dat uitstekend past bij Dali speakers.
Heeft er toevallig iemand hele zinnige dingen te vertellen over bovenstaande receivers in combinatie met mijn speakers? Ik kijk veel films en series dus surround is erg belangrijk maar dat is muziek ook.
Misschien heeft er iemand een dergelijke combinatie staan? Ik vindt het ontzettend moeilijk en wil voorkomen dat ik een foute keuze maak. Hier zal ik jaren mee vooruit moeten kunnen.
Dit is mijn aller eerste post, ik hoop dat ik wat kan bijdragen:
Ik heb de Yamaga RX-V479, ideaal apparaat gezien de functies en prijs. Al is deze nu niet meer te koop (?) ... goed de speakers: Ik heb momenteel 2 Dali Zensor 1 modellen voor en de Vokal als center speaker.

Momenteel zoek ik ook naar een set rear speakers. Mijn woonkamer is slechts 4 bij 4. Erg klein, daarom hoop ik eerst de Dali Pico's (als achter speakers) te proberen. Het oorspronkelijke idee was de Zensor 3 voor en Zensor 1 achter, exact wat jij nu wilt. Zoals je aan gaf is het moeilijk met zoveel keuze en ook financieel geen gemakkelijke keuze. Ik heb een goede ervaring met CoolBlue, CoolBlue was erg behulpzaam: "Probeer ze een week uit, bevallen ze niet dan mogen ze retour"

Misschien kun je hier iets mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Laatst online: 16:16

Grudgie

PSN: Grudgie7

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:28:
Hey allemaal,

nu ik een tijdje geniet van mijn Zensor 3, vokal en sub is het tijd om behalve de Zensor 1 voor de rear/surround aan te schaffen ook te kijken naar een receiver om mijn hitb Onkyo te vervangen. Hiervoor ben ik aan googlen, lezen etc. gegaan en denk ik dat ik een keuze ga maken tussen de volgende 3;
Alvast bedankt voor jullie input.
Ik heb een andere receiver, wel van Yamaha, namelijk de Yamaha RX-V773

Deze heb ik samen met Dali Zensor 7,3 en Vokal. Werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
Hi guys,

Twee weke geleden heb ik bij de opening van Hifi Klubben Alkmaar gebruik kunnen maken van een mooie aktie, een setje Zensor 1's voor half geld. Ik twijfelde daarvoor al lang tussen de 1 en 3. Maar met deze aktie kan ik prima een tijdje testen of de Zensor 1 bij mij thuis voldoende is. Ik heb Zensor aangevuld met een Dali Fazon sub1, op aanraden van de verkoper. Dat was een beetje een impulsaankoop en direct daarna twijfelde ik wel een beetje. Daarvoor zat ik eigenlijk op het spoor om een Rel TZero sub aan te schaffen en op de site van Dali las ik dat de E9F ook aanbevolen wordt.

Na levering bleek het aardig mee te vallen, na goed testen en in te stellen vind ik dat de Fazon meer dan voldoende laag brengt in mijn relatief kleine woonkamer gedeelte van ons huis, ca 4 x 4 m. Dus prima zo, het laag is alsnog lekker strak, ik kijk weinig films, dus het hoeft van mij niet superdiep tegaan, de muziek die ik graag luister wordt op dit setje prima weergegeven.

Wat ik nu nog aan moet pakken, is de versterker. Momenteel gebruik ik nog een HT receiver van Kenwood (VSX-921), maar deze bevalt niet super, ik vind de weergave wat blikkerig en koel. Dat vond ik met mijn vorige speakers ook al bij het luisteren naar muziek. Ik ga op zoek naar een goede 2.0 versterker met sub uitgang. Ik denk er zelf aan om de receiver en mijn sonos connect te verkopen en in de plaats daarvan een bluesound powernode 2 te kopen. Alles in een en prima kwaliteit. Echter alternatieven ben ik nog niet tegengekomen. Natuurlijk kan ik de Connect houden en bijvoorbeeld een NAD3020/7050 kopen, maar dan biedt bluesound op het gebied van muziekkwaliteit nog net wat meer dan Sonos.

Zien jullie nog alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
De upgrade is doorgevoerd en dit is wat het geworden is qua Dali.

Wat je ziet qua Dali:
Dali Opticon 6
Dali Opticon Vokal

TV is een Samsung UE55JS8000L.
Aangedreven door een Marantz SR5010

Verder heb ik nog staan (maar dat boeit natuurlijk niet)
Boston Acoustics A25
SVS SB-1000 High Gloss White

ToDo:
Achterspeakers vervangen voor Dali Opticon 2

Verder ben ik écht zwaar tevreden met de gehele set-up en verbaas is mijzelf elke dag weer wanneer ik een film kijk of voornamelijk muziek luister. Als mensen twijfelen raad ik ze écht aan om die Opticons te beluisteren in een zaak, want ik vond ze zelf de B&W's wegblazen. Veel helderder (hoe je het ook schrijft) geluid en een mooie strakke diepe bass, maar voornamelijk de mid en hoge tonen zijn super.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/g242iet2sfcm2vh/5-voor-center-overview_thumb.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/nezmrpv9osbakgm/7-voor-center-closeup-uncovered_thumb.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/md59biqu9blxxqj/8-voor-center-overview-uncovered_thumb.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/d93dd6u09c0v61h/9-voor-rechts-overview-uncovered_thumb.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/owmvwphernhvdhh/10-voor-links-uncovered_thumb.jpg?raw=1

[ Voor 16% gewijzigd door Krilo_89 op 07-10-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Wauw, jalours! Precies zoals ik het ook wil hebben qua speakers. Alleen ga ik voor Zensor als surround speakers. Voor die paar keer per jaar wat surround geluid met een filmpje heb ik de meerprijs van Opticon er niet voor over.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Appie Heijn schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:44:
Wauw, jalours! Precies zoals ik het ook wil hebben qua speakers. Alleen ga ik voor Zensor als surround speakers. Voor die paar keer per jaar wat surround geluid met een filmpje heb ik de meerprijs van Opticon er niet voor over.
Ik moet zeggen dat de radio en tv vaak via multi channel stereo aan staan, dus ze worden niet alleen gebruikt met films. Wanneer ik via Spotify of lokaal muziek luister, dan luister ik vaak in Direct modus.
Maar tegen die tijd kan het natuurlijk geen kwaad om de Zensors tegen de Opticons af te wegen, want ze zijn wel een stuk duurder ja.

Heb je de speakers al gekocht/beluisterd of ga je dat nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Krilo_89 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:52:
[...]

Ik moet zeggen dat de radio en tv vaak via multi channel stereo aan staan, dus ze worden niet alleen gebruikt met films. Wanneer ik via Spotify of lokaal muziek luister, dan luister ik vaak in Direct modus.
Maar tegen die tijd kan het natuurlijk geen kwaad om de Zensors tegen de Opticons af te wegen, want ze zijn wel een stuk duurder ja.

Heb je de speakers al gekocht/beluisterd of ga je dat nog doen?
Gekocht niet helaas, zou eerst voor de zensor 7 gaan, toen de icon MK2, en als laatste de Opticon 6,daar blijf ik ook bij. Heb als tussenoplossing een Sonos Play 5 gen2, is ook niet behelpen maar wel duidelijk een andere league dan de Opticon's. Als ik het geld er voor heb dan komen die er ooit wel 😉

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welke achterluidsprekers zouden bij een paar Opticon 6 speakers gaan? De Opticon LCR en Opticon 1 vind ik eigenlijk te groot dus ik dacht aan een paar Zensor Pico's. Weet iemand of dat nog voldoende matched i.c.m. de frontspeakers?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-08 16:45
Allard schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:22:
Welke achterluidsprekers zouden bij een paar Opticon 6 speakers gaan? De Opticon LCR en Opticon 1 vind ik eigenlijk te groot dus ik dacht aan een paar Zensor Pico's. Weet iemand of dat nog voldoende matched i.c.m. de frontspeakers?
Ik heb een paar sensor 1's staan en ben daar heel tevreden over, zelfs bij multi channel stereo. Formaat moet je zelf even bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Flupkees schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:45:
[...]
Ik heb een paar sensor 1's staan en ben daar heel tevreden over, zelfs bij multi channel stereo. Formaat moet je zelf even bepalen.
Bedankt voor je reactie. Uiteindelijk moet je zoiets toch zelf uitproberen maar ik weet nu in ieder geval dat het een optie is. :)

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update, ze klinken nu perfect.
Geweldige bas voor deze kleine speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-09 12:38
Krilo_89 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:46:
De upgrade is doorgevoerd en dit is wat het geworden is qua Dali.

Wat je ziet qua Dali:
Dali Opticon 6

Verder ben ik écht zwaar tevreden met de gehele set-up en verbaas is mijzelf elke dag weer wanneer ik een film kijk of voornamelijk muziek luister. Als mensen twijfelen raad ik ze écht aan om die Opticons te beluisteren in een zaak, want ik vond ze zelf de B&W's wegblazen. Veel helderder (hoe je het ook schrijft) geluid en een mooie strakke diepe bass, maar voornamelijk de mid en hoge tonen zijn super.
Ik ben toevallig deze zaterdag zwaar ondersteboven gedrukt door de Opticon 5, die het met een speaker minder moet doen. Maar donders, wat een geweldig geluid, op zowel moderne als klassieke muziek, hij doet het echt allemaal!

Ik kwam er eigenlijk om bookshelves te beluisteren maar uiteindelijk helemaal verliefd geworden op de Opticons. Daar gaat mijn kerstbonus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Geen waardebepaling dan wel verkapte V&A op het forum.

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 05-12-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
Ik ga deze maand de opticon 6 en focal aria 926 beluisteren. Kijken of de winkel nog wat meer speakers op een rij wil zetten. Een opticon 6 of aria 926 lijkt me een mooie upgrade vanaf een Jamo S606👍

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Sinds een tweetal weken de gelukkige eigenaar van 5 gloednieuwe Dali speakers. (+1 voor de service bij Hi-Fi Klubben) Blij dat ik uiteindelijk naar de winkel ben gegaan. Ik heb het volgende meegenomen:
Front: 2x Dali Zensor 3
Back: 2x Dali Zensor 1
Center: Dali Zensor Vokal

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor de Dali Zensor 1 naar de winkel kwam, maar na het beluisteren duidelijk een beter geluid uit de Zensor 3 hoorde komen. Uiteindelijk besloten om de 3's voor te nemen en de 1's achter voor surround. Erg fijne combinatie! Helaas passen er bij mij geen zuilen anders was die keuze snel gemaakt. 1 zuil zou anders voor de helft door een bank 'bedekt' worden, waardoor ik verwacht dat het geluid niet tot z'n recht komt. Tevens heb ik loze leidingen in de muur laten frezen, waardoor de kabels i.c.m. Vögel beugels nu niet zichtbaar zijn.

Twijfelde in de winkel om een subwoofer te nemen, maar uiteindelijk niet gedaan om eerst dit setje te testen. Die Sub E-12F komt tenslotte op zo'n 650 EUR neer, wat ik een behoorlijk bedrag vind voor 'alleen de lage tonen' (even heel plat gezegd). Ik mis het in films alleen een beetje tijdens explosies, maar tijdens het luisteren naar trance of dance is het wel een gemis.

Iemand met dezelfde opstelling uiteindelijk wel voor de extra subwoofer gekozen?

[ Voor 13% gewijzigd door JPtjeeNL op 06-12-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ik heb een 5.1 opstelling met twee zuilen en wel gekozen voor een sub. Ik heb nu een SVS PB 1000 en dat bevalt me erg goed. Die kost € 550 en heeft heel wat meer power en output dan die Dali sub van € 650. Nu zegt vermogen niet alles, maar voor een sub kun je beter kijken naar dedicated merken voor subs. Denk aan SVS, BK, Velodyne. Velodyne is volgens mij wel weer erg prijzig, maar dergelijke merken geven je veel meer sub voor je geld.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JPtjeeNL schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:45:
...wat ik een behoorlijk bedrag vind voor 'alleen de lage tonen' (even heel plat gezegd).
Als je het zo bekijkt heb je gelijkt. Een subwoofer van honderden of duizenden euro's voor veelal maximaal 150 Hz waar je speakers tienduizenden Hz doen. Maar naar mijn mening is er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden. Ook al heb je speakers die relatief laag gaan. Een subwoofer voegt echt een extra dimensie toe. Je vergroot het algehele bereik van de set maar zeker met het LFE kanaal waar je met een subwoofer veel meer druk op kan bouwen. Ik heb hier vier vloerstaanders staan en ook een subwoofer. Altijd gedacht geen subwoofer nodig te hebben, maar nooit zo'n foute gedachte gehad.

Zoals gezegd hoeft een subwoofer ook echt niet van hetzelfde merk te zijn. Dat geldt ook voor de andere speakers uit de set eigenlijk maar dat terzijde. Voor de looks moet je dan mogelijk wel wat concessies doen omdat je daar verschillen zal gaan creëren.

Wat hierboven wordt gezegd over Velodyne is waar. Leuke subwoofers maar behoorlijk aan de prijs. Ik heb er zelf één staan, maar denk dat ik nu eerder voor een SVS zou gaan. Voor een paar honderd euro meer zou ik bij SVS een 16" gesloten subwoofer hebben waar ik nu een 12" gesloten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:30:
[...]

Als je het zo bekijkt heb je gelijkt. Een subwoofer van honderden of duizenden euro's voor veelal maximaal 150 Hz waar je speakers tienduizenden Hz doen. Maar naar mijn mening is er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden. Ook al heb je speakers die relatief laag gaan. Een subwoofer voegt echt een extra dimensie toe. Je vergroot het algehele bereik van de set maar zeker met het LFE kanaal waar je met een subwoofer veel meer druk op kan bouwen. Ik heb hier vier vloerstaanders staan en ook een subwoofer. Altijd gedacht geen subwoofer nodig te hebben, maar nooit zo'n foute gedachte gehad.

Zoals gezegd hoeft een subwoofer ook echt niet van hetzelfde merk te zijn. Dat geldt ook voor de andere speakers uit de set eigenlijk maar dat terzijde. Voor de looks moet je dan mogelijk wel wat concessies doen omdat je daar verschillen zal gaan creëren.

Wat hierboven wordt gezegd over Velodyne is waar. Leuke subwoofers maar behoorlijk aan de prijs. Ik heb er zelf één staan, maar denk dat ik nu eerder voor een SVS zou gaan. Voor een paar honderd euro meer zou ik bij SVS een 16" gesloten subwoofer hebben waar ik nu een 12" gesloten heb.
Thanks voor je reactie. Daar zie ik dus duidelijk iets verkeerds.

Is het dan niet zo dat een subwoofer van dezelfde serie beter past qua klank en een ander merk/model 'minder op elkaar ingespeeld zijn'? Of is dat onzin?

Moet ook nog rekening houden met de buren, haha. Dus een niet al te grote subwoofer lijkt mij dan slim. Of is dat ook een fabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb zelf twee jaar mezelf wijsgemaakt dat ik met de zensor 5 / zensor 1 combo toch echt geen sub nodig had en het allemaal prima klonk. Tot het moment dat ik een simpele subwoofer te leen had. 3 weken later stond er een bk xxls400 in bestelling :+

Overigens gebeurde hetzelfde met een center speaker. Zonder klinkt het prima, maar met klinkt het beter.

Het formaat van de subwoofer zegt verder niets over het output vermogen, althans niet dat een grote sub alleen maar oorverdovend hard kan. Ook op een subwoofer zit een volume-regeling. De grootte van de de subwoofer moet wel enigszins in verhouding staan tot de ruimte. Een 6 inch sub in een woonkamer voegt niets toe, een 16 inch sub op de badkamer is uit balans, maar kan je terugschakelen qua output.

Verder zegt formaat en vermogen ook wel wat over de prestaties. Groter en zwaarder betekent vaak ook lagere frequenties op hoorbaar volume. Maar de plaatsing van de subwoofer in de ruimte is ook een zeer belangrijke, niet te onderschatten factor. Misschien nog wel meer dan met speakers bepaald de plaatsing van de sub hoe deze klinkt op de luisterpositie. Overigens hoeven de buren er geen last van te hebben terwijl jouw maaginhoud het daglicht opzoekt, maar andersom kan ook het geval zijn.

Ontkoppeling van de ondergrond is een belangrijk aspect voor de buren.

Verder zijn er wel klank verschillen, maar niet zoals bij speakers. De lage tonen hebben naar mijn mening te weinig definitie om verschillende klanken te herkennen. De verschillen die er wel zijn is meer in de zin van hoe strak een subwoofer klinkt. Sommige subwoofers "zuchten" wat na, of rommelen meer. Zie het als een soort echo. Voor muziek wil je dat effecten starten en stoppen wanneer dat hoort. Bij films mag het best wat langer rommelen. Maar het blijft wel een persoonlijke voorkeur.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 06-12-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oochiewallie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-08 10:32
Ik ben op zoek naar stands van 80 cm hoog voor mijn Zensor 1's (als rear speakers binnen mijn 5.1 opstelling). Heeft iemand toevallig zijn Zensor 1's op 80 cm hoge stands staan? En zo ja welke? Ik ben namelijk op zoek, maar zo'n beetje elke stand van 80 cm die ik aantref in de bekende shops hebben een te grote bodemplaat.

En ik vind het echt lelijk als die onder de speaker uitsteekt. Tot nog toe komt de NorStone Stylum 3 het meest in de buurt, maar ook die steekt (weliswaar een halve cm, maar toch) uit aan de zijkant. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
oochiewallie schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:18:
Ik ben op zoek naar stands van 80 cm hoog voor mijn Zensor 1's (als rear speakers binnen mijn 5.1 opstelling). Heeft iemand toevallig zijn Zensor 1's op 80 cm hoge stands staan? En zo ja welke? Ik ben namelijk op zoek, maar zo'n beetje elke stand van 80 cm die ik aantref in de bekende shops hebben een te grote bodemplaat.

En ik vind het echt lelijk als die onder de speaker uitsteekt. Tot nog toe komt de NorStone Stylum 3 het meest in de buurt, maar ook die steekt (weliswaar een halve cm, maar toch) uit aan de zijkant. :/
Dat wil ik inderdaad ook wel weten voor mijn Z1's!

• oochiewallie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-08 10:32
bryanvan schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:22:
[...]

Dat wil ik inderdaad ook wel weten voor mijn Z1's!
Bryan, ik heb toch de NorStone Stylum 3 stands aangeschaft, omdat deze qua afmetingen het dichtst in de buurt kwamen en kan je laten weten dat deze echt super staan onder de Z1's. Het randje aan de zijkant steekt er echt aan beide kanten een millimeter uit ongeveer, maar dit is echt totaal niet storend en valt helemaal niet op. Maar dat is mijn mening uiteraard.

Dus kortom, schaf ze gerust aan ;)

• bryanvan
oochiewallie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:30:
[...]

Bryan, ik heb toch de NorStone Stylum 3 stands aangeschaft, omdat deze qua afmetingen het dichtst in de buurt kwamen en kan je laten weten dat deze echt super staan onder de Z1's. Het randje aan de zijkant steekt er echt aan beide kanten een millimeter uit ongeveer, maar dit is echt totaal niet storend en valt helemaal niet op. Maar dat is mijn mening uiteraard.

Dus kortom, schaf ze gerust aan ;)
Cool thanks! Ik ga ernaar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ncodenl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 07:50
Ik ben al een tijdje op zoek naar Zensor 7's in licht walnoot, maar dan via een leuke aanbieding, of 2e hands. Iemand nog tips buiten pricewatch en hifiklubben om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krolls
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 10:41
ncodenl schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:09:
Ik ben al een tijdje op zoek naar Zensor 7's in licht walnoot, maar dan via een leuke aanbieding, of 2e hands. Iemand nog tips buiten pricewatch en hifiklubben om?
Net voor de blackfriday deals heb ik een goede deal kunnen maken voor mijn Zensor 7's
Ik ben in Almere langs geweest bij Apollo en gevraagd of ze daar iets met de prijs konden doen en dit ook op papier konden zetten.

De Zensor 7 kon ik bij bovenstaande winkel krijgen voor 678 per paar en een zensor vokal voor 215 euro.
Vervolgens ben ik gaan vergelijken met Hifiklubben en HifiCorner (Amersfoort) en zij konden hetzelfde aanbod doen, ware het dat ik bij Hifi Klubben 5 jaar garantie kreeg en gratis speakerkabels.

Mijn advies is dus, wees vooral bijdehand en onderhandel over de prijs en laat de prijzen zien van winkel X, zodat er een tegenbod wordt gedaan. Mij is in ieder geval duidelijk dat er flinke winstmarge zit op deze specifieke lijn van Dali.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ncodenl schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:09:
Ben je wel eens bij Hifi Klubben geweest? Zoals ik in dit topic al meerdere keren heb gezegd staan de prijzen niet vast in steen. Er is genoeg mogelijk, ook bij andere zaken zoals Hifi Corner of AVtrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ncodenl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 07:50
Zeker, hifiklubben kon niks aan de prijs doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
De opticon 6 is nu her en der voor 679 per stuk verkrijgbaar. As dinsdag heb ik een luistersessie bij Stassen voor oa de opticon. Leuke prijs zo:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16
De Dali zensor 5 wit is bij hifi klubben Rotterdam in de aanbieding voor 269,- stuk.

Wortelsoft is blij met zijn nieuwe zensor vijfs :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Na afgelopen week eindelijk mijn receiver ge-upgrade te hebben (Harman Kardon AVR255 vervangen door Denon X3300), begint het nu ook te kriebelen voor een nieuw speakerset (momenteel Harman Kardon HKTS11).

Heb al diverse Dali reviews gelezen en ook afgelopen week bij aanschaf van de receiver de Dali Zensor 5 beluisterd (Poulissen Roermond), zowel in stereo als in surround icm 9"Dali Sub en Pico surround speakers.
Dit klonk gewoon zeer goed en nu ben ik aan het bekijken welke setup wenselijk zou zijn in onze situatie.

Woonkamer is langwerpig, ca. 5m breed en 10m lang, maar wordt zeg maar doormidden gedeeld door een bankstel en een 'boog', luistergedeelte zal ca. 5m x 5m zijn.

Nu ben ik de volgende set-ups aan het overwegen;
- Front; Zensor 7 icm 9" sub of Zensor 5 met 12" sub
- Center; Zensor Vokal
- Surround; Zensor 1 op stands (schuin achter de bank tegen de zijwand)

Totaal budget rond de €2000,-

Thanks voor de tips!

Hier is ongeveer de layout van mijn woonkamer (zal niet 100% op schaal zijn ;))

Afbeeldingslocatie: https://i429.photobucket.com/albums/qq12/peulenp/kamer_zpspaqdlu3m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je ook wel eens de Zensor 7 zonder sub geluisterd in stereo? Wanneer ik enkel de radio aan heb gebruik gewoon een 2.0 setup met de Zensor 7. Enkel bij films of series gaat de subwoofer aan, inclusief center en achterspeaker. Achter staat een set Zensor 1's op stand, mijn center is een Zensor Vokal zoals jij deze ook wilt. Onder de 2k is dat makkelijk te krijgen in combinatie met de E-12F subwoofer. Het verschil tussen 5 en 7 was mij het geld overigens zeker wel waard, de 7 klonk veel beter.

[ Voor 8% gewijzigd door J0YR1D3R op 04-01-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Een opmerking: een subwoofer is een aanvulling op de overige speakers. Je geeft jezelf nu de keuze om 7 inch speakers aan te vullen met een 9 inch subwoofer of 5,25 inch speakers met een 12 inch subwoofer. Oftewel speakers die beter presteren in het laag met een sub die minder presteert in het laag (tov de andere combo).

Ik zou in beide gevallen voor de 12 inch gaan. Als dat budget technisch niet mogelijk is, dan de subwoofer maar even uitstellen.

Goede plaatsing van de subwoofer is overigens zeer belangrijk. Je tekent het nu links van de tv, maar je zou er goed aan doen jezelf niet een dergelijke beperking op te leggen. Rechts van de boekenkast heeft volgens mij veel meer potentie.

[ Voor 21% gewijzigd door LA-384 op 04-01-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
- met dat budget zou je kunnen kijken of opticons of knappe tweedehands ikons haalbaar zijn, slag beter dan zensor!

- subwoofer: check ff andere topics, dali staat niet goed aangeschreven. Je kunt kijken naar BK, svs, of bijvoorbeeld Rel.

Mijn advies: koop eerst je fronts en rears en leer daar naar luisteren. Ga daarna op zoek naar een goede sub: dat is een zoektocht op zich!

En lees je in op t subwoofer topic: 'inches' zeggen niet alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:43
Hulleman schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:33:
De opticon 6 is nu her en der voor 679 per stuk verkrijgbaar. As dinsdag heb ik een luistersessie bij Stassen voor oa de opticon. Leuke prijs zo:)
En? Hoe is het gegaan? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
J0YR1D3R schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:19:
Heb je ook wel eens de Zensor 7 zonder sub geluisterd in stereo? Wanneer ik enkel de radio aan heb gebruik gewoon een 2.0 setup met de Zensor 7. Enkel bij films of series gaat de subwoofer aan, inclusief center en achterspeaker. Achter staat een set Zensor 1's op stand, mijn center is een Zensor Vokal zoals jij deze ook wilt. Onder de 2k is dat makkelijk te krijgen in combinatie met de E-12F subwoofer. Het verschil tussen 5 en 7 was mij het geld overigens zeker wel waard, de 7 klonk veel beter.
Ik heb de Zensor 7 nog niet in stereo beluisterd, maar gezien ik ook met enige regelmaat muziek luister, lijkt me dit idd een betere keuze dan de Zensor 5.
De rest van je set-up komt goed overeen met wat ik wil, ook de combi Zensor 7 / Zensor 1 klinkt goed?
LA-384 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:28:
Een opmerking: een subwoofer is een aanvulling op de overige speakers. Je geeft jezelf nu de keuze om 7 inch speakers aan te vullen met een 9 inch subwoofer of 5,25 inch speakers met een 12 inch subwoofer. Oftewel speakers die beter presteren in het laag met een sub die minder presteert in het laag (tov de andere combo).

Ik zou in beide gevallen voor de 12 inch gaan. Als dat budget technisch niet mogelijk is, dan de subwoofer maar even uitstellen.

Goede plaatsing van de subwoofer is overigens zeer belangrijk. Je tekent het nu links van de tv, maar je zou er goed aan doen jezelf niet een dergelijke beperking op te leggen. Rechts van de boekenkast heeft volgens mij veel meer potentie.
Goede tips, bedankt, zeker het overwegen waard!
Zal ook een aantal subs gaan beluisteren als ik tot aanschaf overga.
Plaatsing zal ik ook naar gaan kijken hoe het past (er zit namelijk nog een deur naar de gang rechts naast de boekenkast.
Smithkj schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:45:
- met dat budget zou je kunnen kijken of opticons of knappe tweedehands ikons haalbaar zijn, slag beter dan zensor!

- subwoofer: check ff andere topics, dali staat niet goed aangeschreven. Je kunt kijken naar BK, svs, of bijvoorbeeld Rel.

Mijn advies: koop eerst je fronts en rears en leer daar naar luisteren. Ga daarna op zoek naar een goede sub: dat is een zoektocht op zich!

En lees je in op t subwoofer topic: 'inches' zeggen niet alles!
Heb SVS idd zeer vaak voorbij zien komen, ga er verder induiken!

Thanks voor de tips en adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Zie ook het focal draadje :) uiteindelijk toch gegaan voor de focal aria 926. Die vond ik meer body hebben dan de opticon 6. Al moet ik zeggen, de opticon 6 klinkt echt goed! Die klinkt naar mijn mening ook een stuk beter dan hoger geprijsde speakers als de b&w cm8 en de kef R500. Het geluidsbeeld van de b&w en de kef sprak mij meteen al niet aan trouwens...

Mooie speaker die opticon 6 voor een hele mooie prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Peule_P schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:06:
[...]

Ik heb de Zensor 7 nog niet in stereo beluisterd, maar gezien ik ook met enige regelmaat muziek luister, lijkt me dit idd een betere keuze dan de Zensor 5.
De rest van je set-up komt goed overeen met wat ik wil, ook de combi Zensor 7 / Zensor 1 klinkt goed?

[...]

Goede tips, bedankt, zeker het overwegen waard!
Zal ook een aantal subs gaan beluisteren als ik tot aanschaf overga.
Plaatsing zal ik ook naar gaan kijken hoe het past (er zit namelijk nog een deur naar de gang rechts naast de boekenkast.

[...]

Heb SVS idd zeer vaak voorbij zien komen, ga er verder induiken!

Thanks voor de tips en adviezen!
Ik heb zelf de Zensor 7 + 2x Zensor 1 als rears.
Vokal als center + E-12 F sub.

Zensoe 7 met de 1 combineert echt prima! Ik vind het verschil tussen de 1 en 3 ook vrij klein, zeker als surround luidsprekers.

Hoewel de tip voor het kiezen van een sub helemaal niet slecht is, gaat het wel voorbij aan 1 optie: Als je zaken in 1 keer koopt, kun je meestal een betere korting krijgen. Het kwam er bij mij wel op neer dat ik de sub min of meer gratis heb. Dan is het misschien niet de beste sub verkrijgbaar (weet ik niet, geen andere getest in deze kamer) maar door de "package deal" wel de goedkoopste. Iets om rekening mee te houden.

(Mocht je in de buurt, of in utrecht wonen en eens willen luisteren, dan kan dat. Dat is mij ook aangeboden toen ik de keuze maakte en dat helpt wel. DM dan maar.)

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 05-01-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik zou je wel aanraden om de plaatsing van je fronts nog even te bekijken. Deze staan behoorlijk uit het lood met je rears. Als je niets aan room-correction gaat doen, ga je dit merken. Je zal dan het volume van de rechts rear hoger moeten zetten dan van de links rear b.v.
Afhankelijk van de mogelijkheden in je versterker moet je dus de afstanden goed meten en instellen en goed luisteren. Dit kan professorisch al met een dB-app op je smartphone (op je luisterpositie is 75dB vanuit alle speakers individueel een goed begin; laat je receiver dus een test-toon spelen per speaker). Volume alleen is niet voldoende natuurlijk; een speaker die verder weg staat heeft, ten opzichte van speakers die dichtbij staan een timingsissue. Dat los je op door de afstanden correct weer te geven. Wat er dan feitelijk gebeurt is dat de receiver alle speakers aan gaat passen op degene die het verst weg staat; ofwel vertragen.
Maar; als het kan; zet je front speakers op dezelfde "hoogte" als je rears en ga vanuit daar verder. Afhankelijk van de speakers die je hebt kun je ze nog "toe-in" plaatsen, ofwel richting je luisterpositie draaien. Dit is niet voor alle speakers geschikt maar dat vind je wel in de handleiding of bij je dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Soeski schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:10:
[...]

Ik zou je wel aanraden om de plaatsing van je fronts nog even te bekijken. Deze staan behoorlijk uit het lood met je rears. Als je niets aan room-correction gaat doen, ga je dit merken. Je zal dan het volume van de rechts rear hoger moeten zetten dan van de links rear b.v.
Afhankelijk van de mogelijkheden in je versterker moet je dus de afstanden goed meten en instellen en goed luisteren. Dit kan professorisch al met een dB-app op je smartphone (op je luisterpositie is 75dB vanuit alle speakers individueel een goed begin; laat je receiver dus een test-toon spelen per speaker). Volume alleen is niet voldoende natuurlijk; een speaker die verder weg staat heeft, ten opzichte van speakers die dichtbij staan een timingsissue. Dat los je op door de afstanden correct weer te geven. Wat er dan feitelijk gebeurt is dat de receiver alle speakers aan gaat passen op degene die het verst weg staat; ofwel vertragen.
Maar; als het kan; zet je front speakers op dezelfde "hoogte" als je rears en ga vanuit daar verder. Afhankelijk van de speakers die je hebt kun je ze nog "toe-in" plaatsen, ofwel richting je luisterpositie draaien. Dit is niet voor alle speakers geschikt maar dat vind je wel in de handleiding of bij je dealer.
Hoewel nog te fine tunen doe je dit in feite met Audyssey op je receiver voor zowel volume als afstand.

Je fronts zet je op de grond :) De rears zet je op oorhoogte op stands (in het ideale geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Hann1BaL schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:48:
[...]

Hoewel nog te fine tunen doe je dit in feite met Audyssey op je receiver voor zowel volume als afstand.

Je fronts zet je op de grond :) De rears zet je op oorhoogte op stands (in het ideale geval)
Zeker, maar dan moet je wel Audyssey o.i.d. hebben. Ik had niet naar de mogelijkheden van de versterker gekeken in bovenstaand verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Soeski schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:49:
[...]

Zeker, maar dan moet je wel Audyssey o.i.d. hebben. Ik had niet naar de mogelijkheden van de versterker gekeken in bovenstaand verhaal.
Zijn Denon X3300 heeft het! :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Hann1BaL schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:49:
[...]

Zijn Denon X3300 heeft het! :+ 8)
Dan moet hij het wél ook gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Soeski schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:24:
[...]

Dan moet hij het wél ook gaan gebruiken :)
Correct, maar is wel een iets handiger advies dan tonen uit luidsprekers en een dB en afstandsmeting he ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Haha ok ok. Ik wist niet of de TP er uberhaupt bekend mee was natuurlijk. Ik dacht, meteen wat kennis meegeven. Audyssey is ook niet voor iedereen geschikt, al is het geen hogere wiskunde. Je hebt de leken-manier en de semi-professionele manier (zoals Audyssey). Nu kent hij ze beiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Soeski schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:07:
Haha ok ok. Ik wist niet of de TP er uberhaupt bekend mee was natuurlijk. Ik dacht, meteen wat kennis meegeven. Audyssey is ook niet voor iedereen geschikt, al is het geen hogere wiskunde. Je hebt de leken-manier en de semi-professionele manier (zoals Audyssey). Nu kent hij ze beiden :)
:+ Audyssey niet voor iedereen geschikt? 8) De receiver geeft op het scherm letterlijk stap voor stap, waar nodig met plaatjes aan wat je moet doen. Mijn moeder kan het. :) Het finetunen achteraf, indien je dat nodig vindt is wat anders.

Op het moment dat ik de audyssey mic aansluit op mn receiver komt automatisch het menu/stappenplan op het scherm (Marantz SR6008, Denon is het broertje dus dat zal wel hetzelfde werken.)

Om nu dB metingen als lekenmethode te omschrijven, vind ik dan ook wel interessant, maar hij heeft nu wel een paar methoden beschikbaar voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik geloof best dat Audyssey zelf vindt dat het voor iedereen geschikt is, maar op mijn NAD T-775 was die procedure geen absoluut kinderspel. Niks plaatjes, alleen tekst en waardes. Ik kwam er wel uit hoor, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen afhaken en denken; "het klinkt goed zo". Ik geloof best dat de nieuwste versie anno nu veel duidelijker is. Maar; heb je de nieuwste versie van Dirac gezien? Ook voor handige mensen is dat absoluut geen kinderspel. Ja, de meting doen wel. Maar dan begrijpen wat er staat, dat is andere koek. En wat voor invloed e.e.a. heeft.

Echter, als je "flink" wat geld uitgeeft aan apparatuur wil je er ook het beste uithalen en GA je je dus ook verdiepen. Dat denk ik dan ;)
Dus ok; je kan Audyssey en Direc in de basis gewoon uitvoeren en de stappen volgen. Daarna klik je op "OK" en het is beter dan zonder calibratie. Klopt grotendeels!
Als je daarna nog met een dB/spl meter even je speakerniveau's test dan kan er toch een afwijking in zitten. Is ook maar net weer hoe goed te microfoon is en de positionering van de microfoon tijdens het testen. De mic "gewoon op luisterpositie" zetten is al interpretabel; de een zegt dat het op oorhoogte moet, de ander zegt dat oorhoogte goed is maar wél altijd boven de leuning moet uitstijgen b.v.
Maargoed; ik drijf af van Dali an sich. Ik heb Dali speakers gehad en wou dat ik vroeger meer met Audyssey gespeeld had op de NAD. Ik ben dit pas later gaan doen en heb altijd "het wel goed gevonden".

Mooie set-up in ieder geval qua speakers Peule_P! Wat ik met al deze posts, en Hann1Bal ook, alleen maar wil zeggen is; zoek de beste set-up fysiek en ga daarna aan de slag met (automatisch) corrigeren. Probeer ook een paar posities uit (fysiek) en meet opnieuw. Je zult versteld staan van de verschillen op de (diverse) luisterposities. Mijn oude Audyssey kon maar 1 luisterpositie aan, de nieuwe vast meer? Met Dirac nu heb ik er 9. Je krijgt dan wel een gulden middenweg oplossing natuurlijk, maar ik kijk dan ook zelden films/series in mijn eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Zo, hele bulk replies in korte tijd >:)

Maar ben bekend met Audyssey (MultEQ XT32 zit op de X3300), deze werkt een stuk nauwkeuriger dan op mijn oude Harman Kardon receiver van 9 jaar oud.
Met de huidige speakersset al getest, werkt zeer makkelijk, afstanden op de cm nauwkeurig gemeten (uitgaande van meting 1 welke de meest centrale is recht voor de tv).
Naderhand zelf nog met een dB(C) meter de volumes van alles nagemeten met een testtoon en kleine correcties doorgevoerd op de surrounds.

Dus dit gaat wel goed komen, ook met de Dali's straks d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Stiekem is het inmeten en testen/corrigeren best een leuk werkje. Als je alleen thuis bent. En er geen herrie in de straat is van spelende kinderen. En je koelkast niet ineens gaat brommen of de vaatwasser/wasmachine klaar is en gaat piepen. Of je huisdier niet stil te krijgen is. Of je telefoon ineens gaat. Of... :P
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Soeski schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:46:
Stiekem is het inmeten en testen/corrigeren best een leuk werkje. Als je alleen thuis bent. En er geen herrie in de straat is van spelende kinderen. En je koelkast niet ineens gaat brommen of de vaatwasser/wasmachine klaar is en gaat piepen. Of je huisdier niet stil te krijgen is. Of je telefoon ineens gaat. Of... :P
Succes!
Is inderdaad ook heerlijk om dit soort dingen te doen, maar dan zorg ik wel dat de vrouw niet thuis is, die heeft er geen geduld voor ;)

Heb ook de Audyssey meting een keer opnieuw gedaan omdat onze katten gek werden van alle pieptoontjes en al mauwend door de kamer renden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
Voor die die het nog interesseerd in de vorige bulk aan reacties, hieronder mijn mening omtrent de SUB bij de Dali speakers.

Ik heb zelf het volgende staan:
Center: dali vokal
Fronts: Zensor 7
Rears: Sensor 1's
SUB: ELAC s10eq

Over de Center heb ik eigenlijk niet zoveel te vertellen, ik wilde alle speakers uit dezelfde serie hebben zodat de afstemming optimaal is, dan kom je sowieso al uit op de Vokal. Die klinkt ook gewoon prima en helder.

De front's vond ik het geluid een enorm stuk beter op de Zensor 7's als op de Zensor 5's, zo veel dat ik het het prijsverschil waard vond, en daarnaast vond ik ze ook een stuk meer aanwezig/toffer omdat ze best een stuk groter zijn. Ik vond de tonen (maja dat is uiteraard persoonlijk) een stuk realistischer en voller klinken als op de kleinere broertjes.

Voor de Zensor 1's is het eigenlijk zoals de meeste zeggen, het verschil met de Zensor 3's is niet enorm en al helemaal niet als je ze als rears gebruikt. De 1's zijn echt meer dan voldoende dan. Zelfs als ik de receiver op 7-channel stereo zet, vind ik dat er echt goed geluid uit die kleine boxjes komt!

Voor de SUB heb ik tijdens mijn luister sessies in de winkel (Apollo trouwens) ook meerdere beluisterd, waaronder de beide DALI subs en de beide ELAC subs (s10eq en s12eq). Ik vond zelf dat beide DALI subs enorm snel (echt heel snel) bij films/muziek met veel lage tonen/bass doorsloeg. Je hoorde dan fysiek extra geluid (naast de bass) wat heel erg lelijk klonk. Toen we de ELAC's gingen testen was dat er totaal niet, uiteraard heb je dat wel als je hem op 100% volume zet en dan iets leuks met bass kijkt ;), maja dat doe je toch nooit. Dat viel mij dus enorm op, ik zou het zelf ook testen of je er last van hebt! Het verschil tussen de 10 inch en de 12 inch vond ik best meevallen, ik had er zelf geen 200€ extra voor over in ieder geval.

Hoop dat iemand dit helpt als die zich dit afvroeg :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Goede input Bryan, bedankt!

Front gaat mijn voorkeur dan uit naar de 7's na de meeste reacties hier.

Sub zal ik me nog verder in verdiepen, SVS staat ook hoog op het lijstje, zal de ELAC's ook gaan bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voorheen luisterde ik altijd muziek op mijn Dali Zensor 1 speakers. Afgelopen week heb ik mijn setup een upgrade gegeven en een NAD C368 versterker + twee Dali Opticon 5's gekocht.

Op de NAD versterker kan ik twee speakersets aansluiten, dus ik heb de Zensors even bovenop de Opticons geplaatst en op de versterker achtereenvolgens geluisterd naar of de speakersets individueel of allebei tegelijkertijd. Duidelijk is dat de Opticons veel meer power hebben en een ontzettend veel betere bassweergave. Echter als ik de Zensors inschakel hoor ik direct veel meer detail in mid/hogere tonen, het lijkt of deze nog wat ontbreken in de Opticons. Zou dit een kwestie van inspelen zijn? Ik heb pas <5 uur muziek gespeeld op de Opticons waar de Zensors al meer dan een jaar in gebruik zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
Dat is ook een deel gewenning aan je eigen speakers.
Dali's hebben over het algemeen een veel helderder en aanweziger mid/hoog dan sommige andere populaire speakers. Als je Dali's gewend bent klinken die andere speakers heel erg dof, ben je de andere gewend kunnen Dali's schel klinken. Dit verschil hoor je altijd als je naar een andere speaker luistert als dat je gewend bent.
Niet al te druk om maken en gewoon naar de Opticon's luisteren, na een paar dagen ben je niet meer van mening dat ze wat missen.

Tenzij er wat kapot is gegaan tijdens transport natuurlijk, want Dali doet/deed een 100% test om te zorgen dat elke speaker die de fabriek verlaat aan de specs voldoet. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Daarbij heb ik eens gelezen (en ik geloof ook dat het klopt) dat het "inspelen" van speakers een beetje een fabeltje is. Feitelijk is het 90% gewenning wat er plaatsvindt en 10% daadwerkelijk soepel worden van de bewegende onderdelen. Die 10% zou na een paar minuten tot een paar uur al gerealiseerd zijn. Ik geloof dat er in het artikel zelfs werd gesteld dat de "inspeelperiode" (break-in) door fabrikanten zelf in het leven is geroepen om te voorkomen dat mensen de speakers direct terug kwamen brengen.

YouTube: Loudspeaker Myths: Separating the Scientific Facts from Science Fiction

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 09-01-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Klopt! Het soepel worden van de speakers ("inspelen") kan binnen een uur gerealiseerd worden met bijvoorbeeld frequency sweeps. Niet erg prettig voor de buren/huisdieren.

Ik ga een behoorlijke gok nemen. Ik ben aan het verbouwen en in de woonkamer komen er (geïsoleerde) voorzetwanden. Deze wanden komen iets verder naar voren en ik ga gebruik maken van twee Phantom H120's op iets meer dan 3 meter van elkaar.

De TV komt er midden in en wordt ook (deels) ingebouwd zodat deze met de randen strak tegen de wand komt. Onder de TV steekt een 'zwevend' meubel (+/- 300x35cm) uit de wand, met daarin een Dali Phantom VOKAL. Deze wordt in de kleur van de kast gespoten.

In het plafond twee E50's of E60's (ben ik nog niet helemaal uit) en als surroundspeakers een setje Fazon Mikro op de achterwand.

Subwoofer komt misschien later, wanneer ik financieel een beetje ben bijgekomen ;)
Misschien een Sunfire HRS12, XTEQ10 of 12, de Dali subs hebben me (nog) niet echt kunnen overtuigen.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
In navolging op mijn vorige twee posts:

monnick in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"
monnick in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

heb ik mijn Dali Opticon 5's helemaal opnieuw aangesloten op mijn nieuwe NAD C368 versterker. Kabels (Argon Black S2) zijn exact even lang, single wired (bovenste aansluiting zoals in het boekje staat) en de brug die de twee sets aansluitingen verbindt is absoluut goed bevestigd. De grilles heb ik er tijdelijk even afgehaald.

Als ik muziek afspeel (lossless FLAC via AptX, bijvoorbeeld Roxy Music - Avalon) en mijn oren van boven naar beneden beweeg over de speakers hoor ik pas echt duidelijk muziek uit de speakers komen bij de onderste cone. Uit de tweeters lijkt helemaal niks te komen bij beide boxen, ook als ik de treble volledig omhoog draai op mijn versterker. Ik vind de lage tonen echt vrij dominant. Zoals ik eerder ook al aangaf heb ik ook mijn oudere Dali Zensor 1's aangesloten op de versterker en als ik beide speakersets tegelijk inschakel hoor ik veel meer detail. Lijkt me toch opmerkelijk dat de Opticons die bijna 5x zo duur zijn het zo veel minder doen in mid/high range.

Iemand die mij hier een verklaring voor kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:07
monnick schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:41:
In navolging op mijn vorige twee posts:

monnick in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"
monnick in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

heb ik mijn Dali Opticon 5's helemaal opnieuw aangesloten op mijn nieuwe NAD C368 versterker. Kabels (Argon Black S2) zijn exact even lang, single wired (bovenste aansluiting zoals in het boekje staat) en de brug die de twee sets aansluitingen verbindt is absoluut goed bevestigd. De grilles heb ik er tijdelijk even afgehaald.

Als ik muziek afspeel (lossless FLAC via AptX, bijvoorbeeld Roxy Music - Avalon) en mijn oren van boven naar beneden beweeg over de speakers hoor ik pas echt duidelijk muziek uit de speakers komen bij de onderste cone. Uit de tweeters lijkt helemaal niks te komen bij beide boxen, ook als ik de treble volledig omhoog draai op mijn versterker. Ik vind de lage tonen echt vrij dominant. Zoals ik eerder ook al aangaf heb ik ook mijn oudere Dali Zensor 1's aangesloten op de versterker en als ik beide speakersets tegelijk inschakel hoor ik veel meer detail. Lijkt me toch opmerkelijk dat de Opticons die bijna 5x zo duur zijn het zo veel minder doen in mid/high range.

Iemand die mij hier een verklaring voor kan geven?
Staat je receiver toevalig op bi-amp ingesteld en heb je ze niet d.m.v. bi-wire aangesloten?
Dat zou namelijk kunnen verklaren dat het geluid boven een bepaalde frequentie niet wordt aangestuurd.
Maar gezien je opmerking over het wisselen met de Zensors die wel direct goed geluid geven is dit mogelijk toch niet de oorzaak, maar ik zou het toch even controleren voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JJFS schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:45:
[...]
Staat je receiver toevalig op bi-amp ingesteld en heb je ze niet d.m.v. bi-wire aangesloten?
Dat zou namelijk kunnen verklaren dat het geluid boven een bepaalde frequentie niet wordt aangestuurd.
Volgens mij filtert een receiver of versterker niets als je (passief) Bi-Amp instelt. Volledige signaal van de Front Right en Left wordt dan ook doorgezet op de Surround Back aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ja, en het klinkt ook niet heel slecht, maar toch het idee dat ik niet heel tevreden ben voor €550 per speaker. Het is toch ook gek dat ik helemaal niks uit de tweeter hoor komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Kan je een fotootje plaatsen van hoe je de speakers hebt aangesloten?
Pagina: 1 ... 11 ... 37 Laatste